~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
lol.reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:57:
[...]
Haha is goed hoor migjes,ging er mij maar om dat sommige mensen dat als reden zien om niet over te stappen vanwege privacy en uitlezen, maar er zijn ook gewone digitale die niet uit te lezen zijn en die zijn ook goed voor gc,
Sowiso voor mensen die er probleem mee hebben, je kunt je slimme laten vervangen door gewone digitale, wel op eigen kosten.... (is echt totaal andere meter, heb hem zelf ook)
maar waarom zou iemand nu nog naar greenchoise willen eigenlijk?
geen 1000kWh regeling meer. (dus kan nu ook zonder slimme/digitale meter, een feraris heeft weer de zelfde rechten bij hun.)
en zijn ze echt groen?
redelijk maar kan beter met een score van 7,2.
http://www.wisenederland....m/leverancier/greenchoice
(dit vind ik best netjes, als je groeit dan is het lastig om de productie mee te laten groeien.)
dus ze moeten het van de prijs gaan hebben en ben bang dat dat niet hun sterkste punt is.
(zelf zou ik liever een lokale partij willen die ook lokaal iets op wekken.
binnen redelijke grenzen maakt het mij dan niet meer uit wat dan de prijs is.
als het geld maar naar groene projecten gaat en niet de groene zakken van de directeur in gaat.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja die lokale party is mooi idee, maar zelfs zon party als de unie krijgt dat niet voor elkaar, bij ons in dongen proberen ze ook lokaal iets op te zetten maar vergeet het maar. Het probleem is ook dat het grijze netwerk altijd als accu blijft fungeren en die willen ook hun centen.migjes schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:39:
[...]
lol.
geen 1000kWh regeling meer. (dus kan nu ook zonder slimme/digitale meter, een feraris heeft weer de zelfde rechten bij hun.)
en zijn ze echt groen?
redelijk maar kan beter met een score van 7,2.
http://www.wisenederland....m/leverancier/greenchoice
(dit vind ik best netjes, als je groeit dan is het lastig om de productie mee te laten groeien.)
dus ze moeten het van de prijs gaan hebben en ben bang dat dat niet hun sterkste punt is.
(zelf zou ik liever een lokale partij willen die ook lokaal iets op wekken.
binnen redelijke grenzen maakt het mij dan niet meer uit wat dan de prijs is.
als het geld maar naar groene projecten gaat en niet de groene zakken van de directeur in gaat.)
Rechtstreekse overschot aan je buren verkopen blijft beste idee met dikke haspel haha
1 PVoutput . Dongen NB
als ik ze omhoog plaats gaan ze over de nok heen..Andre1973 schreef op maandag 30 november 2015 @ 00:18:
[...]
Het enige juiste antwoord is natuurlijk je panelen omhoog plaatsen. of misschien juist verder omlaag, meer de goot in.
Of een bredere goot plaatsen als dat niet te begrotelijk is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
het wil in tilburg ook nog niet opschieten.reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:48:
[...]
Ja die lokale party is mooi idee, maar zelfs zon party als de unie krijgt dat niet voor elkaar, bij ons in dongen proberen ze ook lokaal iets op te zetten maar vergeet het maar. Het probleem is ook dat het grijze netwerk altijd als accu blijft fungeren en die willen ook hun centen.
Rechtstreekse overschot aan je buren verkopen blijft beste idee met dikke haspel haha
http://www.energiefabriek013.nl/
die zijn net in zee gegaan met greenchoise
dus daar verwacht ik nu niet veel van.
maar het probleem is niet het grijze netwerk, daar betalen we al vrij lang apart voor.
(en hebben nu zelfs speciale tarieven voor groene projecten, dus zelfs dat probleem is opgelost.)
het probleem is dat PV wel uit kan als je kunt salderen met +/-21ct (erg ruim zelfs).
maar dat het erg kantje boord word als je het met minder moet doen zoals 8-10ct.
zelfs met postcode roos model (de 1/2 van de belasting als korting) word het lastig.
er komen dan wel weer andere kleine regeltjes bij die het vrijwel onmogenlijk maken.
(vooral de onzekerheid van de duur van de regeling maakt het rampzalig.
en bij eigen dak gebruik rekenen mensen natuurlijk er geen huur van eigen dak er bij.)
(een dikke haspel heb ik wel, maar ik reken niks af met de buren, kan hun (platte)dak gebruiken om op mijn eigen (schuine) dak te installeren
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En deels antwoord op mijn eigen vraag: http://www.wisenederland....erlandse-stroom-vergrijstKifArU schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:48:
Iemand een idee bij welk energiebedrijf je net als bij Greenchoice bij stroom kunt kiezen voor echt duurzaam? (bv. zon of wind kiezen)
Dat vind ik namelijk ook belangrijk bij een overstap.
Vroeger hadden ze naast de margeregeling ook een mooie overschot regeling van 9 cent per kWh geloof ik, dat is nu ook verdwenen. Het is nu kale levertarief + btw. Vervelende is dat als je zonnepanelen hebt je nog eens een halve cent extra korting krijgt op je kale levertarief terwijl je die eigenlijk zo hoog mogelijk wilt hebben bij overschot.migjes schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:39:
[...]
www.sunsolar.nl
En dat weggehaalde paneel is dan ook netjes losgemaakt, stekker weer in de rest gestoken, etc?Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:01:
In Maart 20 x 250 Wp panelen op plat dak gelegd bij een huurwoning.Ik zag dat Google earth een update had gedaaan en wat zie ik.......1 paneel weg.....Update van Google was op 20 Mei.
Nu ook mijn verklaring waarom de set achter blijft bij mijn andere sets.Aangezien de beide strings gewoon werken is het paneel bewust dus gejat.Mensen kunnen ook echt niet van andermans spullen afblijven.
Ik heb nog even alle tussenliggende data gecontroleerd maar kan de juiste periode niet vinden.
Of is er 1 volledige string uitgevallen?
Het loshalen en weer vastmaken lijkt mij namelijk zo onwaarschijnlijk, dat je meer gaat denken aan dat het paneel los is geraakt en uit het zicht is gevallen van de foto-maker van Google. (zal wel vanuit een vliegtuigje zijn geweest)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Beetje voorbarige conclusie. Contact opgenomen met de eigenaar? Wellicht is er wel heel iets anders aan de hand.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:01:
In Maart 20 x 250 Wp panelen op plat dak gelegd bij een huurwoning.Ik zag dat Google earth een update had gedaaan en wat zie ik.......1 paneel weg.....Update van Google was op 20 Mei.
Nu ook mijn verklaring waarom de set achter blijft bij mijn andere sets.Aangezien de beide strings gewoon werken is het paneel bewust dus gejat.Mensen kunnen ook echt niet van andermans spullen afblijven.
Ik heb nog even alle tussenliggende data gecontroleerd maar kan de juiste periode niet vinden.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Mooie spullen, goed geregeld. Nog een beetje tuning en die laatste 100m3 is ook weg. Kan je eventueel die 900/1000 kWh kosten.peterpijpelink schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:15:
[...]
Al gedaan, de hybride auto is er al, de ELGA warmtepomp ook, gas is minder dan 100 m3. Echter de installatie doet meer dan begroot. Hellingshoek en kwaliteit panelen was een gok die erg goed uitpakt. Haal nu met 25 panelen 7700 kWh op en dat gaat dus bijna allemaal op. Die laatste 900/1000 kWh was extra +/- 200 euro ongeveer. Niet dat ik er mee gerekend had, maar wel welkom uiteraard. Dat zal nu bij vandebron dus ongeveer de helft waard zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Verwijderd
@andre73 heb het begin stukje gemist , wat is het probleem dat het water over de goot heen spat vanaf de panelen. ?
Ook de saldeer methode voor analoge met dubbeltelwerk meters is op de schop genomen, er wordt niet meer met contracttarieven gerekend behalve laag tarief voor teruglevering wat uiteindelijk neerkomt op administratief één tarief en wel 6,40ct/kWh voor overschot voor mij als neggiemigjes schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:39:
[...]
Ik zie hier veel 10,5ct/kWh voorbij komen voor vandeBron, maar mijn tarievenblad 1 Jaar Vast Solar tarief zegt 11,71ct/kWh incl BTW vanaf 1 januari
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Onze woning had bij aankoop reeds zonnepanelen bevestigd op de achtergevel. Nu gaan we de zolder uitbreiden (met nog meer zonnepanelen op het nieuwe dak), en moeten voor de bouw de huidige zonnepanelen ontkoppeld worden. De vraag is nu, hoe pak ik dit aan? Ik wil wachten tot het donker is, en hierna de omvormer uit het stopcontact halen. Is het hierna een kwestie van draden doorknippen en met een kroonsteentje afsluiten?
Ik wil dit natuurlijk wel veilig doen. Aansluiten doet de installateur samen met de nieuwe zonnepanelen.
Draden doorknippen en opnieuw verbindenVerwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:40:
Ik heb een vraagje aan personen met iets meer technische kennis dan ik heb, iets dat overigens niet heel moeilijk is.
Onze woning had bij aankoop reeds zonnepanelen bevestigd op de achtergevel. Nu gaan we de zolder uitbreiden (met nog meer zonnepanelen op het nieuwe dak), en moeten voor de bouw de huidige zonnepanelen ontkoppeld worden. De vraag is nu, hoe pak ik dit aan? Ik wil wachten tot het donker is, en hierna de omvormer uit het stopcontact halen. Is het hierna een kwestie van draden doorknippen en met een kroonsteentje afsluiten?
Ik wil dit natuurlijk wel veilig doen. Aansluiten doet de installateur samen met de nieuwe zonnepanelen.
Hoeveel wordt de afstand als de zolder is uitgebreid tussen de zonnepanelen en de omvormer.
Ik weet niet hoe de omvormer nu aangesloten is, maar je kan overwegen de omvormer te verhangen en op de oude plek waar de omvormer hing plaats je een lasdoos en verbind je een nieuw stuk tussen de lasdoos en de omvormer.
Maar wellicht dat andere nog beter opties hebben
Het doorknippen van de draden lijkt mijn inziens niet een goeie opties, tenzij tennminste als je het over de draden hebt die vanaf de zonnepanelen komen
2250 WP Zuid PVoutput
het word erger en erger.Domba schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:19:
[...]
Ook de saldeer methode voor analoge met dubbeltelwerk meters is op de schop genomen, er wordt niet meer met contracttarieven gerekend behalve laag tarief voor teruglevering wat uiteindelijk neerkomt op administratief één tarief en wel 6,40ct/kWh voor overschot voor mij als neggie
blijft er nog wel iets over eigenlijk, begin ik mij aftenvragen
ik heb het tarieven blad niet, of kan hem niet vinden.Ik zie hier veel 10,5ct/kWh voorbij komen voor vandeBron, maar mijn tarievenblad 1 Jaar Vast Solar tarief zegt 11,71ct/kWh incl BTW vanaf 1 januari
(en is dit al inc of ex de veranderingen van belasting, die er nog aan zitten te komen?
als ze nog door gaan?)
ik zou niks door knippen, sommige draden kunnen best een dodelijke stroom bevatten.Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:40:
Ik heb een vraagje aan personen met iets meer technische kennis dan ik heb, iets dat overigens niet heel moeilijk is.
(vooral de kabel die van de panelen af komt is een DC stroom en zeer dodelijk als je het verkeert doet.)
je zult meer en beter duidelijk moeten maken om een goed antwoord te krijgen.
(een vraag zoals dit zegt mij dat de installateur het beter kan doen.
het is allemaal niet moeilijk, maar wel opletten wat en hoe je sommige stappen doet.)
meestal zijn het ook nog gewoon stekkers die je los kunt trekken.
Verwijderd
Is het ontkoppelen van de zonnepanelen van de omvormer echt niet zelf te doen? Moet de bedrading in een specifieke volgorde onderbroken worden?
Ik had de verrassing begin november al voor mijn jaarrekening met GC, vandaar een overstap en ik al de tarieven heb van VandeBron (14dagen bedenktijd+30dagen opzegtermijn, zie laatste alinea GC reactie))migjes schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:54:
ik heb het tarieven blad niet, of kan hem niet vinden.
(en is dit al inc of ex de veranderingen van belasting, die er nog aan zitten te komen?
als ze nog door gaan?)
Terugleververgoeding (overschot) is niet onderhevig aan energiebelasting, zoals de mogelijke EB schuif uit belastingplan als die het haalt in 1e kamer, welke verder nog interessant is voor salderen vanwege EB naar "nihil" voor verlaagd tarief die 15 jaar garantie heeft
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Onze opwekkers, u dus, zijn belangrijke klanten want dankzij u wordt er steeds meer groene stroom opgewekt. Alle energie die u meer opwekt dan u verbruikt, kunt u niet salderen. Daar krijgt u een lager tarief voor. Op dit moment hebben wij nog een margeregel waarin wij 1000 kWh aan overproductie vergoeden naar het volledige tarief. Deze regeling komt te vervallen en zal niet meer gelden voor volgend jaar. Wij kunnen op dit moment nog geen concreet alternatief aanbieden, maar wij vinden het als duurzame energieleverancier belangrijk dat we een goede vergoeding leveren aan onze klanten voor de teruggeleverde energie. Wij streven er daarom naar om ook volgend jaar het beste teruglevertarief in de markt te bieden.
Maar omdat u misschien met oog op de margeregel heeft gekozen voor Greenchoice, bieden wij ook een overgangsoplossing aan. Als u gebruik zou maken van de margeregel wordt u op basis van het aantal kWh extra teruggeleverd door ons gecompenseerd. Omdat wij op dit moment nog de details aan het uitwerken zijn, hebben wij u daar nog niet over geínformeerd maar je kunt van ons zeer binnenkort hier meer informatie over verwachten. Wij willen er voor zorgen dat, ondanks de wijziging in de regeling, u bij Greenchoice op de goede plek zit als u zelf energie opwekt.
Het afschaffen van de margeregel komt samen met onze wens om de nota van de levering en de nota van de teruglevering samen te voegen. Wij werken er op dit moment hard aan om dit op zeer korte termijn te realiseren.
Groet,
Lieke
Webcare Team Greenchoice
Het is echt doodsimpel, als je weet hoe, maar dat geldt voor veel zaken.Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:05:
Het gaat inderdaad om de draden vanaf de zonnepanelen (deze hangen aan de achtergevel) naar de omvormer. Dus niet de draden van de omvormer naar de meterkast. De afstand tussen de zonnepanelen en omvormer blijft gelijk in de nieuwe situatie.
Is het ontkoppelen van de zonnepanelen van de omvormer echt niet zelf te doen? Moet de bedrading in een specifieke volgorde onderbroken worden?
Gezien je vragen, kun je je afvragen of je het wel zelf wilt doen, je hebt kennelijk geen elektrotechnische kennis. Niets mis mee overigens, je bent vast ergens anders goed in
In principe kun je op ieder moment de netspanning van je inverter onderbreken. Omdat je zegt dat dit een stekker betreft, ga ik ervan uit dat het een kleine installatie is, 4...6 panelen denk ik?
Zodra de inverter is losgekoppeld, kun je de DC zijde (kabels + stekkers naar je panelen) loskoppelen.
Daarna stuk voor stuk de stekkers op het dak losmaken. Niets knippen, da's niet nodig en levert alleen maar risico op (elektrische schok). Ik zou dit zeker niet in het donker doen: je wilt niet op een donker dak dingen doen, waarbij je ook nog eens niet echt zeker van je zaak bent.
Connectoren (waarschijnlijk MC3 of MC4, check & google daar even op) kun je lostrekken, danwel losmaken door een vergrendeling in te drukken. Normaal gesproken kun je hierbij niet onder spanning komen te staan. Voor de zekerheid doe je goede (droge!) handschoenen aan, dan moet het lukken.
Uiteraard is het slim om dit niet alleen te doen en zeker niet bij nat en winderig weer...
Edit: Zoals Migjes al zegt: pas op met de DC spanning van je panelen. Dit zal waarschijnlijk geen erg hoge spanning zijn (minder dan 200V schat ik in), maar is toch al snel gevaarlijk hoog.
[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 01-12-2015 16:15 ]
Sorry Greenchoice, maar hoe kun je anno 2015 (in een tijd waarin overstappen niet meer dan 10 muisklikken werk is) nu een bestaande regeling afschaffen, zonder te kunnen vertellen wat het alternatief zal zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:59:
Verhaal van GreenChoice
Klanten hebben te vaak gehoord 'dat er iets moois komt' en 'dat er een overgangsregeling komt', daar trapt men niet meer in. Deze onzekerheid kost jullie klanten. Ik gok héél veel klanten.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
a, vandaarDomba schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:16:
[...]
Ik had de verrassing begin november al voor mijn jaarrekening met GC, vandaar een overstap en ik al de tarieven heb van VandeBron (14dagen bedenktijd+30dagen opzegtermijn, zie laatste alinea GC reactie))
Terugleververgoeding (overschot) is niet onderhevig aan energiebelasting, klopt.Terugleververgoeding (overschot) is niet onderhevig aan energiebelasting, zoals de mogelijke EB schuif uit belastingplan als die het haalt in 1e kamer, welke verder nog interessant is voor salderen vanwege EB naar "nihil" voor verlaagd tarief die 15 jaar garantie heeft
maar heeft wel effect op de verkoop prijs, en dat maakt wel de Terugleververgoeding (overschot) mogelijk.
als de kWh prijzen te hoog worden zijn ze niet meer te verkopen en houdt de Terugleververgoeding ook op.
het 1 zit dus wel aan het ander.
(en ik heb geen zin in nog een GCtje, groot worden met mooie verhalen, en als het punt je bij paaltje komt zonder goed excuus de boel maar weer terug draaien. dat was een mooie goedkope reclame, maar dat maakt het land niet duurzamer. het frustreert de boel alleen maar.)
maar ben ook wel benieuwd wat de EB schuif gaat doen.
kan me amper voorstellen dat alles het gaat halen, en dan denk ik ook aan de extra centen voor de postcode regeling. (als ze bijde gaan doen dan word de postcode regeling voor +/-85% het zelfde als salderen. alleen de kosten die er extra bij komen zijn lastig te schatten.)
Heb je een linkje naar dat tariefblad? Ik kan het op hun website nergens vinden. €0,105 is het enige wat ik kan vinden.Domba schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:19:
[...]
Ook de saldeer methode voor analoge met dubbeltelwerk meters is op de schop genomen, er wordt niet meer met contracttarieven gerekend behalve laag tarief voor teruglevering wat uiteindelijk neerkomt op administratief één tarief en wel 6,40ct/kWh voor overschot voor mij als neggie
Ik zie hier veel 10,5ct/kWh voorbij komen voor vandeBron, maar mijn tarievenblad 1 Jaar Vast Solar tarief zegt 11,71ct/kWh incl BTW vanaf 1 januari
Beste Greenchoice,..Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:59:
Wij zagen jullie discussie voorbij komen en begrijpen de verwarring. Namens Greenchoice leg ik graag uit hoe het zit met onze margeregel.
<verhaal>
Groet,
Lieke
Webcare Team Greenchoice
Ik snap het nog steeds niet. Leg het nog eens uit? Ik ben (nog) klant van Greenchoice, maar ik heb nog geen directe communicatie hierover ontvangen, anders dan wat ik hier heb mogen lezen. Op dit moment neem ik méér af dan dat ik teruglever, maar voor 't eind van het jaar wil ik graag mijn PV installatie uitgebreid hebben zodat ik aankomend jaar mijn volledige verbruik heb afgedekt. Een klein beetje meer of minder zal het dan hopelijk worden. Na salderen op -1000 kWh uitkomen gaat mij van z'n lang zal ze leven niet lukken, maar misschien dat 100kWh wel haalbaar is.
Mijn keuze voor GC was en is louter gebaseerd op de vergoeding voor die eventuele kleine + of - in kWh. Dat vond en vind ik een mooie regeling, waarbij mijn kleine beetje extra opgewekte kilowatts ook gewoon zorgen voor een verminderd investeringsrisico: De terugverdientijd van de risicovolle investering wordt korter. Het is/was een unique selling point. Bij het afschaffen van deze regeling, tot kolenfooi gereduceerd, kan ik beter mijn huis gaan verwarmen met gloeilampen, mocht ik een overschot dreigen te gaan hebben, en dát lijkt mij niet de juiste weg.
Is de regeling niet gewoon iets te versoberen? zeg 500 kWh? En: waarom is een alternatief niet gewoon NU al beschikbaar? Op dit moment is er 0,0 reden om niet over te stappen naar uw collega/concurrent. Uw uitleg komt niet verder dan: We hebben niet voldoende nagedacht over een alternatief, maar we schaffen de regeling al wel vast af, zonder de klant te informeren. Dat is in mijn optiek een zeer teleurstellende werkwijze.
je mot gein âhwe schoene weggauie voâhdat je 'n nieuwe daus hebb
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
voornamelijk nog in na-verwarmen van de ketel en in koude tijden voor douchen.onetime schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:48:
[...]
Mooie spullen, goed geregeld. Nog een beetje tuning en die laatste 100m3 is ook weg. Kan je eventueel die 900/1000 kWh kosten.Waar gaan die 100m3 eigenlijk heen?
Zal nu met Elga nog minder worden gok ik zo.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Met alle respect, maar misschien 100kWh terugleveren, dan heb je het over 2 tientjes terugleververgoeding (dus zeg 1 tientje meer ten op zichte van andere maatschappijen). Om dan termen als investeringsrisico, risicovol en kolenfooi aan te halen is wellicht een tikkeltje overdreven. Ik heb nog nooit een zonneinstallatie omschreven gezien als risicovol, of iets wat in die buurt komt. En als je die investering dan als zo risicovol ziet, dan is het vreemd dat je maar hoopt dat die ene maatschappij de regels niet aanpast want anders gaat je bekant failliet...JayPe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:20:
[...]
Beste Greenchoice,..
Ik snap het nog steeds niet. Leg het nog eens uit? Ik ben (nog) klant van Greenchoice, maar ik heb nog geen directe communicatie hierover ontvangen, anders dan wat ik hier heb mogen lezen. Op dit moment neem ik méér af dan dat ik teruglever, maar voor 't eind van het jaar wil ik graag mijn PV installatie uitgebreid hebben zodat ik aankomend jaar mijn volledige verbruik heb afgedekt. Een klein beetje meer of minder zal het dan hopelijk worden. Na salderen op -1000 kWh uitkomen gaat mij van z'n lang zal ze leven niet lukken, maar misschien dat 100kWh wel haalbaar is.
Mijn keuze voor GC was en is louter gebaseerd op de vergoeding voor die eventuele kleine + of - in kWh. Dat vond en vind ik een mooie regeling, waarbij mijn kleine beetje extra opgewekte kilowatts ook gewoon zorgen voor een verminderd investeringsrisico: De terugverdientijd van de risicovolle investering wordt korter. Het is/was een unique selling point. Bij het afschaffen van deze regeling, tot kolenfooi gereduceerd, kan ik beter mijn huis gaan verwarmen met gloeilampen, mocht ik een overschot dreigen te gaan hebben, en dát lijkt mij niet de juiste weg.
Is de regeling niet gewoon iets te versoberen? zeg 500 kWh? En: waarom is een alternatief niet gewoon NU al beschikbaar? Op dit moment is er 0,0 reden om niet over te stappen naar uw collega/concurrent. Uw uitleg komt niet verder dan: We hebben niet voldoende nagedacht over een alternatief, maar we schaffen de regeling al wel vast af, zonder de klant te informeren. Dat is in mijn optiek een zeer teleurstellende werkwijze.
je mot gein âhwe schoene weggauie voâhdat je 'n nieuwe daus hebb
Net zo goed als dat de klant officieel nog niet geïnformeerd is over het afschaffen, is er ook nog geen communicatie over het alternatief. Wacht gewoon op de officiële berichten.
[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 02-12-2015 09:06 ]
Het is maar de vraag of het om 1 tientje van de marge alleen gaat, dat is geheel afhankelijk hoe ze verder de saldering benaderenAikon schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:01:
[...]
Met alle respect, maar misschien 100kWh terugleveren, dan heb je het over 2 tientjes terugleververgoeding (dus zeg 1 tientje meer ten op zichte van andere maatschappijen). Om dan termen als investeringsrisico, risicovol en kolenfooi aan te halen is wellicht een tikkeltje overdreven. Ik heb nog nooit een zonneinstallatie omschreven gezien als risicovol, of iets wat in die buurt komt. En als je die investering dan als zo risicovol ziet, dan is het vreemd dat je maar hoopt dat die ene maatschappij de regels niet aanpast want anders gaat je bekant failliet...
Net zo goed als dat de klant officieel nog niet geïnformeerd is over het afschaffen, is er ook nog geen communicatie over het alternatief. Wacht gewoon op de officiële berichten.
Als ik de redenering zou doortrekken van de veranderingen die ik uit de jaarafrekening van analoge meter dubbeltelwerk haal naar marge zou daar iets van ca 3ct/kWh voor overschot uitkomen
(een 4 telwerk meter geeft in principe opwek minus direct eigenverbruik weer in de tellerstanden, ferraris nauwelijks)
Bij analoge meter hebben ze "banking" plots laten vervallen als ook en geheel andere berekenings manier bij overschot zonder enige kennisgeving vooraf en bij navraag krijg je alleen "wij zagen geen aanleiding om U te informeren"
Voorbeeld rekenwijze nu voor analoge dubbeltelwerk
Hoogtelwerk -2000 kWh opwek €0,22 (kaal €0,066)
Laagtelwerk 1200 kWh verbruik €0,20 (kaal €0,053)
Er wordt geen 800kWh vergoed tegen 6,6ct/kWh (kaal tarief) als overschot of 1200kWh voor beide telwerken tegen geldend tarief meer uitgerekend
Fictief wordt de tellerstand voor laag tarief op jaarrekening met 800kWh verhoogd en verder geen berekening dan €0 en de credit nota voor verschil (800kWh á €0,053 kaal= €51,03 incl BTW) tussen fictieve tellerstand laag en werkelijke meterstand (daarmee blijft buiten beschouwing €18,87 tariefverschil voor 1200kWh, €12,58 lager voor overschot door berekening met laagtarief, is incl BTW)
ach, al gaat het om 1ct.Aikon schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:01:
[...]
Met alle respect, maar misschien 100kWh terugleveren, dan heb je het over 2 tientjes terugleververgoeding (dus zeg 1 tientje meer ten op zichte van andere maatschappijen). Om dan termen als investeringsrisico, risicovol en kolenfooi aan te halen is wellicht een tikkeltje overdreven. Ik heb nog nooit een zonneinstallatie omschreven gezien als risicovol, of iets wat in die buurt komt. En als je die investering dan als zo risicovol ziet, dan is het vreemd dat je maar hoopt dat die ene maatschappij de regels niet aanpast want anders gaat je bekant failliet...
het gaat over het principe.
en het ergste is eigenlijk dat de situatie aangepast word zonder de klant op de hoogte te stellen.
eerst een alternatief verzinnen, klant op de hoogte stellen, en dan de zaak pas wijzigen.
is een normale manier om met klanten om te gaan, maar in energie land is klant koning konijn.
en dan een *knip* webcare team brandjes laten blussen.
*knip*, dit mag wel wat vriendelijker volgende keer...
als dit nu de eerste keer was dat ze dit deden, oke.
maar dat is het dus niet. (de meeste concurrenten zijn geen haar beter hoor.)
(domba schrijft al een stuk, wat ik niet herhaal.)
zelf ben ik altijd al tegenstander geweest van de margeregeling.
PV heeft het helemaal niet nodig, gewoon salderen is echt genoeg.
(erg persoonlijk vind ik tegenwoordig eigenlijk dat het bedrag wel omlaag mag.
21ct is eigenlijk een te hoog bedrag, maar 8ct is weer veel te laag.
maar als je vandaag de dag 2000kWh met 21ct kunt salderen en dan nog 1000kWh met kolen fooi doet van 8ct dan zit je op ene gemiddelde van 16,6ct en dat is eigenlijk ruim voldoende voor een zuid set.)
maar het word in Nederland de pv bezitter erg moeilijk gemaakt, het continu torren aan regeltjes en veranderen van mogelijkheden maakt meer kapot als de marge regeling goedmaakte.
(ik maak me zelf vast niet populair met dit soort opmerkingen hier.
en vergis je niet er komen misschien nog een paar grote veranderingen aan.
(een schuif in de EB van elektra naar gas zodat de kinderopvang betaalt kan worden onder het moto van belasting verlaging.
pfff wat een zin.)
ik ben benieuwd wat het gaat doen de komende maanden.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2015 21:56 ]
Ik wil graag nog 1 probleem oplossen met betrekking tot de communicatie tussen mijn omvormer en de router via Webconnect (SMA omvormer).
Ik had geen mogelijkheid om een UTP-kabel te trekken van zolder naar de meterkast waardoor ik gebruik heb gemaakt van 2 powerline adapters. Dit werkt prima wanneer ik een laptop aansluit, maar niet mt de omvormer.
Situatie:
- op zolder een powerline van TP-Link aangesloten naast de omvormer, UTP van powerline naar omvormer
- in de meterkast een powerline van TP-Link aangesloten, utp van powerline rechtstreeks naar mijn Draytek router
Ik sluit een laptop aan, krijg een ipadres en alles werkt. De omvormer krijgt geen IP-adres, als ik een vast ipadres instel en er naar toe ping dan werkt dit niet.
Sluit ik de omvormer rechtstreeks aan op een UTP-kabel en laat deze via de trap weer naar de meterkast lopen dan werkt alles wel.
Ik vermoed dat het in de powerline adapters zit. Ik las een stukje over dat de powerline adapters multicast/IGMP moeten ondersteunen: http://en.sma-sunny.com/2...te-with-a-solar-inverter/
Volgens TP-Link ondersteunen deze adapter multicast/IGMP: http://nl.tp-link.com/res...A4226KIT_V1_Datasheet.pdf
Ik krijg het maar niet werkend helaas. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van powerline adapters die aangesloten zijn via hun omvormer om zo data uit te lezen?
Er schijnt deze maand een nieuwe teruglevermodel geïntroduceerd te worden wat volgens GreenChoice nog steeds de meest competitieve regeling in de markt is.
Ik ben benieuwd...
Nog even wachten met overstappen naar vandebron.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 02-12-2015 12:00 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als 100kWh niet de moeite is, is 1000 kWh dan wel de moeite?Aikon schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:01:
[...]
Nee, maar als ik een bewuste keuze maak om een bepaalde leverancier te kiezen, en zonder bericht blijkt de boel te veranderen (ja, officiele berichten: op de website is het inmiddels opgedoken, zonder aankondiging).
Het gaat om het principe. De wisselwerking tussen groene stroom leverancier en zelf opwekken; dat er een soort incentive is om niet te krap te gaan zitten in je installatie, omdat het beetje 'te veel' ook gewoon opbrengt wat het je normaal gezien zou kosten. Die paar eurocenten,... 't verschil tussen m'n verbruik helemaal afdekken met 8 stuks aan 315/325 Wp panelen of net niet met 8 stuks 265 Wp panelen: scheelt behoorlijk in de kosten. Investeringsrisico noem ik dat dan als eenvoudige burger. 't is niet dat de briefjes wat 10 op m'n rug groeien.
GreenChoice heeft naam gemaakt (bij mij in iedergeval) dat een beetje overschot netjes wordt gesaldeerd/compenseerd. En dat ze dit nu stilzwijgend stoppen stoort mij wel.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verwijderd
Bedankt voor dit bericht!revolution-nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:00:
Ik heb nog geven contact gehad met GreenChoice omtrent de 1000kWh marge regeling. De regeling komt inderdaad per 01/01/2016 te vervallen. Over 2015 is de 1000kWh marge regeling nog actief.
Er schijnt deze maand een nieuwe teruglevermodel geïntroduceerd te worden wat volgens GreenChoice nog steeds de meest competitieve regeling in de markt is.
Ik ben benieuwd...
Nog even wachten met overstappen naar vandebron.
Het klopt inderdaad dat ons nieuwe teruglevermodel voor klanten die meer terugleveren dan dat ze zelf verbruiken nog steeds de meest competitieve regeling in de markt zal zijn. Ook denken wij aan degene die speciaal voor deze marge regeling klant bij ons zijn geworden (want lang niet iedereen wekt natuurlijk meer op dan dat zij verbruiken) door middel van een extra compensatie via een afbouwperiode. Details hiervan worden in de loop van deze maand bekend gemaakt.
Verder begrijp ik jullie verontwaardiging wat betreft de communicatie. Ook wij wouden graag het nieuws van de marge regeling en onze nieuwe regeling tegelijkertijd bekend maken, maar helaas is dit niet mogelijk gebleken. Uiteraard is hier niets meer aan te doen. Toch wil ik jullie vragen om jullie geduld, overstappen is niet direct nodig en ik verwacht dat jullie positief verrast zullen zijn als we de uiteindelijke details naar buiten zullen brengen.
Met vriendelijke groet,
Manuel
dat klinkt gewoon niet in een officieel berichtVerwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:26:
[...]... wouden ....
[ Voor 14% gewijzigd door hondapower op 02-12-2015 16:47 ]
Verwijderd
Op webcare zijn we inderdaad wat informeler hondapower!hondapower schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:45:
[...]
dat klinkt gewoon niet in een officieel bericht
Met vriendelijke groet,
Manuel
Blijf dit toch wel vreemd vinden, we hebben nog geen alternatief, maar we moeten geduldig afwachten.Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:26:
[...]
Toch wil ik jullie vragen om jullie geduld, overstappen is niet direct nodig en ik verwacht dat jullie positief verrast zullen zijn als we de uiteindelijke details naar buiten zullen brengen.
Dat lijkt mij een verkeerde aanpak.
De markt van energiemaatschappijen staat erg onder druk volgens mij en de concurrentie is moordend.
Om dan een royale regeling af te schaffen zonder duidelijkheid te geven is gewoon niet slim.
Althans dat denk ik.
Als je beslist om ivm veranderende markt een regeling af te schaffen, dan lijkt het mij toch wel beter om eerst een alternatief neer te zetten alvorens er naar buiten komt dat de regeling komt te vervallen.
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Dat begrijp ik MdO82 en zoals ik al aangaf was dit ook niet de bedoeling. Dat het nieuws van het vervallen van de marge regeling uiteindelijk eerder naar buiten is gekomen vinden wij ook bijzonder jammer, helemaal omdat we hier enorm coulant mee om zullen gaan! Daarnaast is de nieuwe regeling nog altijd de meest riante regeling in Nederland en daarom hadden we ook graag beide nieuwsberichten samen naar buiten willen brengen met daarbij een duidelijke uitleg.MdO82 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:15:
[...]
Blijf dit toch wel vreemd vinden, we hebben nog geen alternatief, maar we moeten geduldig afwachten.
Dat lijkt mij een verkeerde aanpak.
De markt van energiemaatschappijen staat erg onder druk volgens mij en de concurrentie is moordend.
Om dan een royale regeling af te schaffen zonder duidelijkheid te geven is gewoon niet slim.
Althans dat denk ik.
Als je beslist om ivm veranderende markt een regeling af te schaffen, dan lijkt het mij toch wel beter om eerst een alternatief neer te zetten alvorens er naar buiten komt dat de regeling komt te vervallen.
Vrijdag worden de laatste puntjes op de I gezet betreft de nieuwe regeling en ik ga er dan ook vanuit dat in de tweede, uiterlijk de derde, week van deze maand jullie en onze andere opwekkende klanten hiervan op de hoogte worden gesteld!
Met vriendelijke groet,
Manuel
Gaan jullie dan ook verstokte Ferraris klanten die (vermeend) meest riante regeling bieden? Of moeten mensen zoals ik toch naar Van de Bron?Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:24:
[...]
Daarnaast is de nieuwe regeling nog altijd de meest riante regeling in Nederland en daarom hadden we ook graag beide nieuwsberichten samen naar buiten willen brengen met daarbij een duidelijke uitleg.
Vrijdag worden de laatste puntjes op de I gezet betreft de nieuwe regeling en ik ga er dan ook vanuit dat in de tweede, uiterlijk de derde, week van deze maand jullie en onze andere opwekkende klanten hiervan op de hoogte worden gesteld!
Ik snap je opmerking niet in relatie tot wat je quote van mij? Ik zeg niet dat 100kWh niet de moeite is, of dat wat dan ook niet de moeite is.JayPe schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:21:
[...]
Als 100kWh niet de moeite is, is 1000 kWh dan wel de moeite?
Ik had voordat de berichtgeving kwam van Greenchoice nog wel als zonnestroomproducent aangemeld bij Vandebron maar heb tot nu toe geen enkele reactie gekregen.Of ze hebben het heel druk gekregen of ze zitten niet meer om producenten verlegen. (of hun website aanmelding werkt niet goed)
Aangezien ik eerst nog op Greenchoice aanbieding wil wachten ga ik niet achter VandeBron aanbellen.
www.sunsolar.nl
Ze zullen het wel druk hebben, ik had in mail gevraagd of er op gas ook halvering van het vast recht van toepassing is als je energie terug leverd,duurde vier dagen voordat er antwoord kwam dat dat inderdaad het geval is....SolarKing schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:48:
Ik geef Greenchoice nog maar even de kans om met een goede regeling te komen voor 2016. Ook bij mij gaat het om 3 aansluitingen.
Ik had voordat de berichtgeving kwam van Greenchoice nog wel als zonnestroomproducent aangemeld bij Vandebron maar heb tot nu toe geen enkele reactie gekregen.Of ze hebben het heel druk gekregen of ze zitten niet meer om producenten verlegen. (of hun website aanmelding werkt niet goed)
Aangezien ik eerst nog op Greenchoice aanbieding wil wachten ga ik niet achter VandeBron aanbellen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ongelooflijk dat levering en opwekking nog steeds niet op één nota kunnen.
De leveringsnota is opgemaakt. De opwekkingsnota zal over een maand wel verschijnen.
Termijnbedrag is verhoogd van van 54 naar 58 euro. Terwijl de jaarnota 609 euro is en ik nog 551 euro moet ontvangen

Een netto energierekening van 58 euro per jaar is dan wel weer leuk
Respect overigens voor GreenChoice om hier in het hol van de leeuw op het toneel te verschijnen
[ Voor 49% gewijzigd door revolution-nl op 02-12-2015 19:25 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit bij windunie en de administratie loopt via Greenchoice, uiteindelijk klopt het wel maar het zijn een aantal langs elkaar lopende processen en adminsitraties denk ik want sinds mijn Heftige energie besparingen en (keurig aangemelde) panelen is mijn geschatte jaarverbruik verdrievoudigd en mijn op dezelfde portal zichtbare verbruik gehalveerd los van de terugleveringrevolution-nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:07:
Ook dit jaar bij GreenChoice weer heen en weer geschuif met geld en een verhoging van het termijnbedrag.
De leveringsnota is opgemaakt. De opwekkingsnota zal over een maand wel verschijnen.
Termijnbedrag is verhoogd van van 54 naar 58 euro. Terwijl de jaarnota 609 euro is en ik nog 551 euro moet ontvangen. Gelukkig maakt de 1000kWh marge regeling nog veel goed
. Ik vraag me af of de nieuwe regeling deze ongemakken ook kan compenseren
![]()
Een netto energierekening van 58 euro per jaar is dan wel weer leuk![]()
Ik denk dat als ik even zou bellen het zo goed is gezet maar ik vind het eigenlijk wel grappig, want mijn verwachtte maandbedrag loopt nu met een euro per dag terug richting mijn eigen berekening en dat is sowieso leuk om te monitoren - de last is meer adminsitratief dan cash dus prima.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Of ik nu aangeef dat ik 2000 en 2000 verbruik en 8500 opwek.
Of 8700 verbruik en 8500 opwek.
Of 200 verbruik en niets opwek...
Ik kom niet bij vandebron uit als meest goedkope leverancier...
Situatie:
opwek per jaar 8500kWh (dubbele feraris)
verbruik afhankelijk van mijn electrisch stookverbruik...
Ik kan alles opstoken (verwarming) en mijn gasverbruik daalt dan van 1900m3 naar 900m3.
Of ik verwarm middels gas (1900m3) en heb dan ongeveer 4500kWh over aan stroom...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Misschien betaald vandebron te weinigpaulv1973 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:57:
Ik kan intikken bij gaslicht wat ik wil...
Of ik nu aangeef dat ik 2000 en 2000 verbruik en 8500 opwek.
Of 8700 verbruik en 8500 opwek.
Of 200 verbruik en niets opwek...
Ik kom niet bij vandebron uit als meest goedkope leverancier...
Situatie:
opwek per jaar 8500kWh (dubbele feraris)
verbruik afhankelijk van mijn electrisch stookverbruik...
Ik kan alles opstoken (verwarming) en mijn gasverbruik daalt dan van 1900m3 naar 900m3.
Of ik verwarm middels gas (1900m3) en heb dan ongeveer 4500kWh over aan stroom...
2250 WP Zuid PVoutput
Was toch 10,5 cent...
Kan ik bij de specs niet vinden...op gaslicht.
Staat toch duidelijk 3.70cnt hoogtarief en 3,04cnt laagtarief voor teruglevering
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Mwoah. Als je op www.gaslicht.com kijkt, staan gewoon de tarieven er letterlijk bij, dus... je kan het zo uitrekenen.
Als ik ga kijken zie ik een vrij hoge vaste leveringskosten (75 euro) en ook het stroomtarief zelf is bij mij (dubbele meter, Brabant) 1,6 ct per kWh hoger dan Greenchoice.
[ Voor 23% gewijzigd door TFHfony op 02-12-2015 20:17 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zonnecollectief is alleen via de website en bij zeer weinig verbruik of PV overschot gunstigTFHfony schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:10:
[...]
Mwoah. Als je op www.gaslicht.com kijkt, staan gewoon de tarieven er letterlijk bij, dus... je kan het zo uitrekenen.
Als ik ga kijken zie ik een vrij hoge vaste leveringskosten (75 euro) en ook het stroomtarief zelf is bij mij (dubbele meter, Brabant) 1,6 ct per kWh hoger dan Greenchoice.
De jaarrekening van GC afgelopen maand was zo ongunstig door omgooien van saldering voor analoge meter dat vandeBron in één klap >€10/mnd gunstiger was onder de streep (all-in vaste en variabele posten) voor mij
Ik gebruik regelmatig de Netgear WN 3000 RP, is een repeater waar ook een netwerkkabel in kan, ik heb dat bij een klant met een SMA omvoremr werkend hangen (ik kan ook inkijken op dat systeem), wel af en toe wat meldingen dat er wat was (ik denk even geen internet signaal) omdat ie vrij ver van de Wifi af hangt. En ik gebruik m zelf ook om in de tuin ontvangst te hebben.Binnetie schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:36:
Sinds zaterdag is mijn PV-installatie actief. Ik zal jullie nog foto's en een timelaps van de installatie laten zien.
Ik wil graag nog 1 probleem oplossen met betrekking tot de communicatie tussen mijn omvormer en de router via Webconnect (SMA omvormer).
Ik had geen mogelijkheid om een UTP-kabel te trekken van zolder naar de meterkast waardoor ik gebruik heb gemaakt van 2 powerline adapters. Dit werkt prima wanneer ik een laptop aansluit, maar niet mt de omvormer.
Situatie:
- op zolder een powerline van TP-Link aangesloten naast de omvormer, UTP van powerline naar omvormer
- in de meterkast een powerline van TP-Link aangesloten, utp van powerline rechtstreeks naar mijn Draytek router
Ik sluit een laptop aan, krijg een ipadres en alles werkt. De omvormer krijgt geen IP-adres, als ik een vast ipadres instel en er naar toe ping dan werkt dit niet.
Sluit ik de omvormer rechtstreeks aan op een UTP-kabel en laat deze via de trap weer naar de meterkast lopen dan werkt alles wel.
Ik vermoed dat het in de powerline adapters zit. Ik las een stukje over dat de powerline adapters multicast/IGMP moeten ondersteunen: http://en.sma-sunny.com/2...te-with-a-solar-inverter/
Volgens TP-Link ondersteunen deze adapter multicast/IGMP: http://nl.tp-link.com/res...A4226KIT_V1_Datasheet.pdf
Ik krijg het maar niet werkend helaas. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van powerline adapters die aangesloten zijn via hun omvormer om zo data uit te lezen?
Met een beetje zoeken vind je m voor rond de E25,- daar koop je tegenwoordig niet eens meer een knappe netwerkkabel voor hier in en winkeltje. (de 30 meter Cat 5 kabel waarmee ik het eerst probeerde over de trap was hier dus duurder)
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Maar is wel groen!hondapower schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:45:
quote van Greenchoice_NL
[...]... wouden ....[...]
dat klinkt gewoon niet in een officieel bericht
[ Voor 17% gewijzigd door TD-er op 02-12-2015 21:44 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dan voor de info. Ik heb het probleem na lang zoeken kunnen oplossen.... ik denk een breuk in de kabel. Daarom deed de laptop het wel maar als ik de utp weer onder de omvormer plaatste was hij weg. Ik had na het vervangen van de kabel ineens een ipadres en zag een SMA langskomen in de ipscanAndre1973 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:35:
[...]
Ik gebruik regelmatig de Netgear WN 3000 RP, is een repeater waar ook een netwerkkabel in kan, ik heb dat bij een klant met een SMA omvoremr werkend hangen (ik kan ook inkijken op dat systeem), wel af en toe wat meldingen dat er wat was (ik denk even geen internet signaal) omdat ie vrij ver van de Wifi af hangt. En ik gebruik m zelf ook om in de tuin ontvangst te hebben.
Met een beetje zoeken vind je m voor rond de E25,- daar koop je tegenwoordig niet eens meer een knappe netwerkkabel voor hier in en winkeltje. (de 30 meter Cat 5 kabel waarmee ik het eerst probeerde over de trap was hier dus duurder)
Panalen: 22 stuks EC Solar 210Wp (10x oost en 12x west), totaal 4620Wp
Omvormer: SMA Sunny Boy 3000TL-21 (3 jaar oud, 5964kWh opgewekt)
Timelaps:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Q05K5XLMPyo]
De spullen bezorgd en netjes opgestapeld:

Foto van de EC solar 210Wp:

Omvormer:

We hebben de ventilatiebox moeten verplaatsen om mooi uit te komen. Op deze manier staat alle apparatuur bij elkaar en heb ik voldoende ruimte om hier in de toekomst nog een slaapkamer of kantoortje van te maken
Oostdak:

Westdak:

Het idee hierachter is dat ik in de toekomst alle panelen van west naar oost kan verplaatsen. Op west een dakkapel kan plaatsen en daar dan panelen kan neerleggen die dan weer interessant zijn, zo kan ik mijn toekomstige stroomhonger stillen.
Omvormer die net aan stond:

Groepenkast:

Nieuwe groepenkast met rechtsonder 2 Finder kWh-meters en een 300mA aardlekschakelaar voor de omvormer.
Nu wachten op het zonnetje
Mooie timelaps ook.
Installatie:
- 16 x Tianwei 250Wp multicrystalline(2x8 panelen)
- SMA Sunnyboy 3600tl-21
De panelen liggen 5° van het zuiden weg (richting westen) met een hellingshoek van 40°. Op dit moment verbruiken we 3000kWh maar het huis heeft een ventilatiesysteem met WTW en het verbruik zal dus enkel maar stijgen. We rekenen op een opbrengst van 3500-3600 kWh per jaar.
onlangs heb ik mijn greenchoice contract verlengt, als ik het zo lees heb ik daar misschien spijt van
per 17 november heb ik 10 * 260wp zonnepanelen (solaredge 3000)
Ik heb greenchoice gevraagd hoe de teruglever opbrengst is en ik kreeg dit antwoord :
Nu heb ik een slimme meter met 4 telwerken en uiteraard zal het merendeel van het terugleveren in het PIEK-tarief gebeuren.Salderen
U wekt eigen zonnestroom op. Dit verbruikt u direct, waardoor u minder stroom van Greenchoice zult afnemen. Maar er zijn momenten dat u meer zonnestroom opwekt dan u direct kunt verbruiken. Deze stroom levert u terug aan het stroomnet. Wij verrekenen de teruggeleverde energie volledig en onbeperkt met op andere momenten afgenomen energie. Dit heet salderen.
De teruglevering krijgt u vooralsnog op een aparte nota van ons vergoed en wordt gemaakt nadat de nota voor het verbruik is verstuurd. De tarieven per kilowattuur teruglevering zijn altijd gelijk aan de tarieven voor het verbruik. Bij teruglevering die u kunt wegstrepen tegen uw eigen verbruik zijn de tarieven inclusief de betaalde energiebelasting. Voor het verbruik dat na saldering overblijft, komt u in aanmerking voor het voordelige tarief met zonnekorting.
Uw meter
U heeft een digitale meter. Naast een of twee verbruikstelwerken heeft u ook een of twee teruglevertelwerken. Via onze website in Mijn dossier is het tabblad 'opwekking' toegevoegd (rechter bovenhoek). U kunt hier de meterstanden doorgeven en uw teruglevering bijhouden.
Wanneer u gebruik maakt van een normaal- en daltarief, kunt u dit behouden. Dit heeft geen invloed op het salderen. Het salderen vindt plaats op basis van het totale verbruik en de totale teruglevering.
Bij een normaal- en daltarief wordt de teruglevering van zonnestroom vergoed tegen de op dat moment geldende tarieven. Dit is op doordeweekse dagen het normaaltarief en in het weekend het daltarief.
Zonnekorting
Wanneer u gebruik maakt van een vast tarief, heeft u de komende tijd geen last van prijsschommelingen in de markt. Na afloop van dit tarief wordt u automatisch omgezet naar het kortingsgarantietarief. Wij verdubbelen vanaf dan uw korting voor stroom naar 0,50 eurocent per kilowattuur. U kunt uw tarieven terugvinden in Mijn dossier onder ‘mijn producten’.
Afgelopen jaar heb ik 2100 kWh gebruikt (zonder panelen) en daarvan was 1300 in het dal tarief.
Stel dat komend jaar er zo uit ziet :
1300 kWh daltarief gebruik (0,1999)
800 kWh piektarief gebruik (0,2120)
1500 kWh OPWEK piek tarief
600 kWh OPWEK dal tarief
Hoe gaat de factuur er dan uit zien ? Het klinkt allemaal alsof er niet naar piek/dal wordt gekeken met opwekken en dat de opgewekte hoeveelheid kWh gewoon van het verbruik wordt afgetrokken.
Dit zijn mijn gastarieveren trouwens. Verbruik ongeveer 750m3.
Gas levering all-in
Bosgecompenseerd gas per m3 € 0,2425 € 0,5336
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,0789 € 0,0955
Netbeheerkosten (per dag) € 0,3683 € 0,4456
Totale opwek (piek + dal) wordt eerst afgetrokken van het verbruikte piek, is er nog over gaat dat van het dalverbruik af.
Ik had het probleem dat mijn Soladin600 in de garage staat een behoorlijk eind van mn draadloze router.Binnetie schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:36:
Sinds zaterdag is mijn PV-installatie actief. Ik zal jullie nog foto's en een timelaps van de installatie laten zien.
Situatie:
Ik had nog een Linksys WRT54G liggen maar ja daar moet ook een kabel aan richting de primaire (Ubee Ziggo) router dus gedoe. Wat blijkt nou je kan die Linksys met nieuwe firmware draadloos bridgen met een andere draadloze router middels deze link/beschrijving http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge
Mijn oude Linksys fungeert dus nu als bridge zonder kabel in mijn garage probleemloos. Ik vermoed dat vele tweakers nog wel een oude draadloze router hebben liggen.
Deze link https://www.dd-wrt.com/site/support/router-database bied niet alleen voor linksys maar ook voor andere routers specifieke bridge firmware. Wel op eigen risico

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
De bridge die ik destijds had kon prima HD films streamen, ook met een oude Linksys router. Gelukkig werkt alles nu en ben ik netjes aangemeld bij Sunnyportal.
Nu wachten op de eerste statistieken
Ik monitor die Soladin met een pentium 3 op windows 7 slechts 1x per maand om de productie bij te houden.Binnetie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:16:
Ooit heb ik ook eens op die manier een bridge gemaakt. Dit zat ook nog een in mijn achterhoofd voor als het met utp niet wilde werken. Alleen dan had ik nog weer een apparaatje bij de omvormer.
De bridge die ik destijds had kon prima HD films streamen, ook met een oude Linksys router. Gelukkig werkt alles nu en ben ik netjes aangemeld bij Sunnyportal.
Nu wachten op de eerste statistieken
Mijn Omnik (die op zolderstaat) gaat probleemloos via de Ziggo router en die logt elke 5 minuten op de portal.
Nog een mooi PV leven
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
Hi revolution-nl, we zijn inderdaad hard op weg om zowel de levering als de teruglevering op één en dezelfde nota te krijgen! Samen met onze nieuwe regeling zullen wij dit nieuws binnenkort naar buiten brengen, waardoor ik er van uit zal gaan dat in ieder geval dit ongemak gecompenseerd zal worden.revolution-nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:07:
Ook dit jaar bij GreenChoice weer heen en weer geschuif met geld en een verhoging van het termijnbedrag.
Termijnbedrag is verhoogd van van 54 naar 58 euro. Terwijl de jaarnota 609 euro is en ik nog 551 euro moet ontvangen. Gelukkig maakt de 1000kWh marge regeling nog veel goed
. Ik vraag me af of de nieuwe regeling deze ongemakken ook kan compenseren
![]()
Een netto energierekening van 58 euro per jaar is dan wel weer leuk![]()
Respect overigens voor GreenChoice om hier in het hol van de leeuw op het toneel te verschijnen
Is je termijnbedrag inmiddels in orde gemaakt? Anders mag je ook via Tweakers mij een privébericht sturen met daarin je klantnummer, geboortedatum en wens en dan maak ik het voor je in orde!
Met vriendelijke groet,
Manuel
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 23:10 ]
Ik ben van plan zonnepanelen op m'n dak te leggen. Heb twee keer een schuin dak van 5.7mx2.5m, bijna pal op het zuiden; dacht hier in totaal 12 panelen van 1.6mx1m in landscape op kwijt te kunnen.
Het onderste van de twee daken ziet vanaf begin oktober wat schaduw; na 16:00u staat de zon laag genoeg om gefiltered te worden door bomen die op 20m afstand staan. Is dus geen 'harde' schaduw.
Omdat dit dus pas bij relatief laagstaande zon gebeurt, waar de opbrengst toch al laag is, neem ik aan dat het niet loont om hiervoor in optimizers te investeren; had daarom zelf gedacht aan een omvormer met 2 mppts, met op elke mppt 6 panelen.
Graag zou ik jullie kijk hierop vernemen. Is dit een zinnige aanname ?
Verder heb ik een offerte voor 12 JA solar 285Wp monokristallijn panelen in combinatie met een omnik 3.0. Piekvermogen van de panelen (3420Wp) lijkt mij ruim te passen bij het gespecte vermogen van de omnik (3400W).
De werkspanning van 6 van zulke panelen zou rond de 180V moeten liggen. Dat ligt nog binnen het werkbereik van de omnik (120V-550V). Vraag me alleen af hoe efficient zo'n omvormer is bij zulke relatief lage spanningen... Iemand daar nog ideeen over ?
Tenslotte: is EUR 1.27 per Wp (incl. installatie, ex btw) goedkoop, normaal of duur voor zo'n installatie ?
Jij doet twaalf panelen, zes per mpp ,dat is te weinig voltage. Kunt beter tien panelen per dak doen van ecsolar 210wp .als daken zelfde kant op kijken dit verdelen over een 4 kw omvormer. Deze panelen zijn 80×158 trouwens en hebben hoger voltage(38.5×10=385v) dus beter voor één mpp.houd je ook meer ruimte over als één of twee panelen in schaduw vallen, houd je meer voltage over zodat mpp zijn werk kan blijven doen. Maar er volgen zo nog meer adviezen met beter ondersteunend technisch verhaal hahajab221 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 01:05:
Graag jullie advies over het volgende:
Ik ben van plan zonnepanelen op m'n dak te leggen. Heb twee keer een schuin dak van 5.7mx2.5m, bijna pal op het zuiden; dacht hier in totaal 12 panelen van 1.6mx1m in landscape op kwijt te kunnen.
Het onderste van de twee daken ziet vanaf begin oktober wat schaduw; na 16:00u staat de zon laag genoeg om gefiltered te worden door bomen die op 20m afstand staan. Is dus geen 'harde' schaduw.
Omdat dit dus pas bij relatief laagstaande zon gebeurt, waar de opbrengst toch al laag is, neem ik aan dat het niet loont om hiervoor in optimizers te investeren; had daarom zelf gedacht aan een omvormer met 2 mppts, met op elke mppt 6 panelen.
Verder heb ik een offerte voor 12 JA solar 285Wp monokristallijn panelen in combinatie met een omnik 3.0. Piekvermogen van de panelen (3420Wp) lijkt mij ruim te passen bij het gespecte vermogen van de omnik (3400W).
De werkspanning van 6 van zulke panelen zou rond de 180V moeten liggen. Dat ligt nog binnen het werkbereik van de omnik (120V-550V). Vraag me alleen af hoe efficient zo'n omvormer is bij zulke relatief lage spanningen... Iemand daar nog ideeen over ?
Tenslotte: is EUR 1.27 per Wp (incl. installatie, ex btw) goedkoop, normaal of duur voor zo'n installatie ?
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 04-12-2015 10:48 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ondanks dat de spanning nog binnen de specificatie van de MPPT valt ? Da's inderdaad wat ik bedoelde..reneeke1970 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:16:
[...]
Jij doet twaalf panelen, zes per mpp ,dat is te weinig voltage.
Kun je uitleggen waarom ?
Interessant idee; De panelen zelf hebben een lagere efficientie, maar de totaalopbrengst wordt groter omdat je meer oppervlak van je dak kunt gebruiken. Vraag is dan alleen hoever je uit de rand van je dak moet blijven ivm mechanische belasting tijdens storm of zo...Kunt beter tien panelen per dak doen van ecsolar 210wp .als daken zelfde kant op kijken dit verdelen over een 4 kw omvormer. Deze panelen zijn 80×158 trouwens en hebben hoger voltage(38.5×10=385v) dus beter voor één mpp.houd je ook meer ruimte over als één of twee panelen in schaduw vallen, houd je meer voltage over zodat mpp zijn werk kan blijven doen.
Nadeel van deze panelen vind ik dat het een beetje een tetrisoplossing zou worden, met per dakdeel 7 panelen portrait en 3 landscape . Kun je misschien nog beter de 155wP ECsolar nemen van 122x80; dan kun je er 14 per dakdeel kwijt in 2x7 portrait configuratie.. http://www.sun-solar.nl/i...paneel-108-euro-sunsolar/
Ik ben benieuwd!Maar er volgen zo nog meer adviezen met beter ondersteunend technisch verhaal haha
Dit werd mij bij het opmaken van de nota over 2013 (!) ook al verteld..... Hoe moeilijk kan het nou zijn?Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:28:
[...]
Hi revolution-nl, we zijn inderdaad hard op weg om zowel de levering als de teruglevering op één en dezelfde nota te krijgen!
[...]
Verwijderd
Hi hansdegit, dat kan inderdaad kloppen. Jammer genoeg heeft het allemaal iets langer geduurd dan dat we voor ogen hadden, maar vanaf 1 januari 2016 gaat het dan toch echt gebeuren! Met vriendelijke groet, Manuel.hansdegit schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:57:
[...]
Dit werd mij bij het opmaken van de nota over 2013 (!) ook al verteld..... Hoe moeilijk kan het nou zijn?
In juli van dit jaar zijn daar nog twee Suntechjes bijgeplaatst, dus zou je ongeveer het dubbele aan opbrengst verwachten. Wat blijkt: er is vanaf de carport 1848 kWh (DC) opgewekt en het jaar is nog niet om. Hoe ken dat nou?
Tigo did the trick! Sinds februari draaien alle panelen met Tigo optimizers.
Wat een beetje schaduwmanagement wel niet kan betekenen voor de opbrengst! Die Tigootjes ga ik heel snel terugverdienen op deze manier.
Ik lees het vast niet goed..... of jij bent aan de fles.................hansdegit schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:17:
Nog even een interessant feitje...Op onze carport had ik in juli 2014 een twaalftal panelen geplaatst, Suntech 180Wp exemplaren. In datzelfde jaar hebben die panelen nog 638 kWh (DC) opgebracht.
In juli van dit jaar zijn daar nog twee Suntechjes bijgeplaatst, dus zou je ongeveer het dubbele aan opbrengst verwachten. Wat blijkt: er is vanaf de carport 1848 kWh (DC) opgewekt en het jaar is nog niet om. Hoe ken dat nou?
Wat een beetje schaduwmanagement wel niet kan betekenen voor de opbrengst! Die Tigootjes ga ik heel snel terugverdienen op deze manier.
Je hebt twaalf panelen op je carport..... plaatst er twee bij....... dan verwacht je de dubbele opbrengst

lol
De eerste opbrengst van van 12 juli - eind van het jaar...PClop schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:42:
[...]
Ik lees het vast niet goed..... of jij bent aan de fles.................
Je hebt twaalf panelen op je carport..... plaatst er twee bij....... dan verwacht je de dubbele opbrengst
![]()
![]()
![]()
lol
Nu van januari tot eind van het jaar..
BIjna dubbele periode & 2 extra panelen...
Ik snap het wel...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Op 5.7mx2.5m passen daar geen 2 rijen van 5x SF-170 S in portrait? 977 x 1257jab221 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 01:05:
Graag jullie advies over het volgende:
Met twee dakvlakken, kom je ook uit op 3400 wp Solar Frontier en heb je hogere string spanningen.
Die brengen meer op dan 12x 285 wp Jasolar (= 3420 wp). Je mag gerust 8-10 % meer rekenen met SF,
(in combinatie met een stecagrid omvormer)
Dat worden dan 4 strings van 5 panelen, parallel over elkaar geschakeld.
5x 87 Vmpp = 435 Vmpp
Omdat je 4 strings hebt, beinvloed de onderste rij de andere string niet met schaduw.
Bovendien gaat SF-170 S prima om met schaduw op paneel nivo.
YouTube: Solar Frontier CIS Shading Demo
435 Vmpp, 3400 wp
Bijvoorbeeld op een:
Stecagrid 3010 (beetje te krap qua wp), 97,7 % rendement
Stecagrid 3600, 98,3 % (die wil minimaal 350 V, maar dat kan volgens mij prima met 5 panelen)
Of gewoon een SMA xxxx TL-21 omvormer (kan ook 2e hands van marktplaats af komen eventueel)
Wil je nog meer uitbreiden, neem je een grotere sma omvormer.
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Maar elke omvormer kan wel met 5 of 4 panelen in de string (afhankelijk van de ideale Vmpp van de omvormer)\
Jij gaat door voor de koelkast.TFHfony schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:43:
[...]
De eerste opbrengst van van 12 juli - eind van het jaar...
Ik snap het wel...
@PClop: dat van de fles klopt wel
Dat zal het vast zijn.TFHfony schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:43:
[...]
De eerste opbrengst van van 12 juli - eind van het jaar...
Ik snap het wel...
Echter haal ik een vergelijkbaar resultaat zonder tigo's, als ik twee keer juli tot en met december
neem en dat afzet tegen een vol jaar, dus incl het altijd betere voorjaar erbij scoor ik ook tussen
de 10 en 20 % beter.
Ik dacht dat juist bij aantal string parallel zetten het van belang was dat alle string zelfde voltage hadden?, dus zodra eentje in schaduw komt heb je toch probleem?AUijtdehaag schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:49:
[...]
Op 5.7mx2.5m passen daar geen 2 rijen van 5x SF-170 S in portrait? 977 x 1257
Met twee dakvlakken, kom je ook uit op 3400 wp Solar Frontier en heb je hogere string spanningen.
Die brengen meer op dan 12x 285 wp Jasolar (= 3420 wp). Je mag gerust 8-10 % meer rekenen met SF,
(in combinatie met een stecagrid omvormer)
Dat worden dan 4 strings van 5 panelen, parallel over elkaar geschakeld.
5x 87 Vmpp = 435 Vmpp
Omdat je 4 strings hebt, beinvloed de onderste rij de andere string niet met schaduw.
Bovendien gaat SF-170 S prima om met schaduw op paneel nivo.
YouTube: Solar Frontier CIS Shading Demo
435 Vmpp, 3400 wp
Bijvoorbeeld op een:
Stecagrid 3010 (beetje te krap qua wp), 97,7 % rendement
Stecagrid 3600, 98,3 % (die wil minimaal 350 V, maar dat kan volgens mij prima met 5 panelen)
Of gewoon een SMA xxxx TL-21 omvormer (kan ook 2e hands van marktplaats af komen eventueel)
Wil je nog meer uitbreiden, neem je een grotere sma omvormer.
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Maar elke omvormer kan wel met 5 of 4 panelen in de string (afhankelijk van de ideale Vmpp van de omvormer)\
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn 2x5 SF panelen op noord zien ook geen zon, dezer dagen, wel netjes ~ 430 V, maar weinig stroom komt eruit.
Gelukkig wel iets
[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2015 15:10 ]
Ligt niet aan het goede van tigo,maar aan de slechte opstelling van eerdere panelen zonder tigo!PClop schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:02:
[...]
Dat zal het vast zijn.![]()
Echter haal ik een vergelijkbaar resultaat zonder tigo's, als ik twee keer juli tot en met december
neem en dat afzet tegen een vol jaar, dus incl het altijd betere voorjaar erbij scoor ik ook tussen
de 10 en 20 % beter.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom zou je maar dubbele verwachten?hansdegit schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:17:
Nog even een interessant feitje...Op onze carport had ik in juli 2014 een twaalftal panelen geplaatst, Suntech 180Wp exemplaren. In datzelfde jaar hebben die panelen nog 638 kWh (DC) opgebracht.
1e helft jaar ligt bij mij voor 15graden al op 57-58% van jaar en hogere hoek nog iets meer en ik zit niet in N-H kustregio
Dat is al 1747kWh uitgaande van 1 juli verder oplopend voor later in juli de start , kijk eens wat een nauwkeuriger vergelijk geeft aan de hand van en set in je directe omgeving wat je had mogen verwachten.
Edit: je kan het ook grof met zonuren doen
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 04-12-2015 15:14 ]
Ook al valt het binnen bereik van mpp,omvormer heeft beste rendement bij 350 volt, vandaar de gedachte dat tien ecsolar perfect is omdat voltage in zomer nog iets zakt door warmte. Maar negen kan ook, 9×38.5=346volt. Voor de afmeting dacht ik drie in hoogte en drie in breedte. Nummer tien komt er inderdaad staand naast eventueel wat er niet super uitziet. Je dak belasting weet ik niet, kun je zelf beste beoordelen, ik zie alleen dat 3×80 cm binnen 2.5m valt hi. In deze situatie heb je de ruimte om te zakken in voltage als er eentje in schaduw komt, je blijft binnen mpp bereik. Als je al laag zit met zes panelen 180 volt dan kom je buiten bereik met schaduw. Met solar frontier heb je ook hoge spanning zoals iemand al zei maar dan haal je iets minder vermogen uit je dak per vierkante meter.jab221 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:31:
[...]
Ondanks dat de spanning nog binnen de specificatie van de MPPT valt ? Da's inderdaad wat ik bedoelde..
Kun je uitleggen waarom ?
[...]
Interessant idee; De panelen zelf hebben een lagere efficientie, maar de totaalopbrengst wordt groter omdat je meer oppervlak van je dak kunt gebruiken. Vraag is dan alleen hoever je uit de rand van je dak moet blijven ivm mechanische belasting tijdens storm of zo...
Nadeel van deze panelen vind ik dat het een beetje een tetrisoplossing zou worden, met per dakdeel 7 panelen portrait en 3 landscape . Kun je misschien nog beter de 155wP ECsolar nemen van 122x80; dan kun je er 14 per dakdeel kwijt in 2x7 portrait configuratie.. http://www.sun-solar.nl/i...paneel-108-euro-sunsolar/
[...]
Ik ben benieuwd!
Oh en inderdaad die link van die panelen die je gaf is perfect binnen maximale afmeting, en nog leuke prijs ook
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 04-12-2015 15:48 ]
1 PVoutput . Dongen NB
ik begrijp het niet?
Als Jap221 geen hoogte van 2514 heeft dan past de sf-170 niet in portrait en kun je gelijk hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2015 15:32 ]
Ik heb het over 20×210wp ,die 155 gaf hij zelf als voorbeeld maar dan 28×155=4340wpAUijtdehaag schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:24:
Hoezo levert 20x 155 wp ECsolar = 3100 wp meer op dan 20 x SF 170 wp = 3400 wp
ik begrijp het niet?
Als Jap221 geen hoogte van 2514 heeft dan past de sf-170 niet in portrait en kun je gelijk hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben wel benieuwd... hoeveel levert dat dan op in kWh/jaar per Wp? Die panelen zijn bij uitstek het type dat je op noord zou kunnen leggen natuurlijk.AUijtdehaag schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:04:
Nee de stroom wijzigt, niet de spanning (mits gelijke strings natuurlijk van 5 SF panelen)
Mijn 2x5 SF panelen op noord zien ook geen zon, dezer dagen, wel netjes ~ 430 V, maar weinig stroom komt eruit.
Gelukkig wel iets
De data moet ik je nog even schuldig blijven dus.
Bovendien monitor ik ze nog niet apart op 1 sma omvormer (noord + zuid samen), maar heb inmiddels een Pi aangesloten met SBF spot voor de losse stringspanningen en vermogens naar pvoutput te sturen.
Ik verwacht met (2x 5) 1700 wp, SF op noord (beetje west) op 33 graden ongeveer een 50% opbrengst over een heel jaar gezien, dus ong 850 kWh.
Heb ook (deel)schaduw van een dakkapel van de buren.
(@reneeke1970 hieronder: maar de spanning blijft gelijk!)
Er kunnen er nog 5 bij (ook op de omvormer), maar eerst een extra dakraam plaatsen nog.
Meer licht op zolder en een dakraam die als een deur opengaat. (kom nu slecht het dak op met die kl..te panelen eronder
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2015 15:55 ]
Als volledige string in schaduw valt klopt het wel dat voltage hetzelfde blijft, maar indien helft in schaduw houd je helft voltage over en is systeem niet meer in balans want de string die geen schaduw heeft behoud wel zijn normale voltage, of zie ik dit verkeerd?AUijtdehaag schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:04:
Nee de stroom wijzigt, niet de spanning (mits gelijke strings natuurlijk van 5 SF panelen)
Gelukkig wel iets
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe kom je daar bij, hoe weet je dat mono daar minder geschikt voor is, zelf heb ik nu ruim een jaarJerrythafast schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:44:
[...]
Ik ben wel benieuwd... hoeveel levert dat dan op in kWh/jaar per Wp? Die panelen zijn bij uitstek het type dat je op noord zou kunnen leggen natuurlijk.
750Wp onder 20 graden hoek richting noord en ook een beetje west..........
maakt gewoon 450kWh pj is 600 kWh/kWp
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=22419&sid=32478&t=y
En op sonnenertag, http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wat betreft hierboven wordt gezegd over de spanning die lager wordt bij schaduw: Ik denk dat dit inderdaad gebeurt als de diodes van de panelen zich ermee gaan bemoeien. Ik heb alleen niet de benodigde kennis om te kunnen zeggen wat diodes doen bij parallel geschakelde panelen.
Maar nu denk ik even door, want wat zou beter zijn? Sf blijft altijd 80 volt zeg je, maar misschien wel met 0.5a ,en dan hinderd hij dus wel de overige panelen die nog wel 2a zijn. Heb je nu een paneel die slecht zou zijn in schaduw dan valt die volledig uit omdat de diode inkomt maar vervolgens geeft dat geen hinder meer aan de overige panelen, behalve dat je string spanning zakt omdat hij niks meer afgeeft, dus wat is nou beter?Rol-Co schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:50:
Niet geschikter voor noord dan mono, wel wat voor schaduw gevallen, half voltage niet gezien in de loop van 0 schaduw naar 100% , 80V per paneel heb je altijd nog wel.
1 PVoutput . Dongen NB
Het probleem is ook dat je met bla bla bla niets kunt bewijzen, er zal gewoon iemand ( jij ? )Jerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 00:01:
Okee, excuseer. Ik trok het verhaal van "Solar Frontier is beter dan de rest in schaduw" door naar "beter dan de rest op noord". Maar als je ze een helling geeft van 20 graden liggen ze natuurlijk vaak genoeg niet in de schaduw.
Wat betreft hierboven wordt gezegd over de spanning die lager wordt bij schaduw: Ik denk dat dit inderdaad gebeurt als de diodes van de panelen zich ermee gaan bemoeien. Ik heb alleen niet de benodigde kennis om te kunnen zeggen wat diodes doen bij parallel geschakelde panelen.
een vergelijkbaar setje met bv 3 a 4 solarfrontiers moeten plaatsen met vergelijkbare specificaties
kwa hoek en richting als bv mijn noord installatie, then we are talking business.
Solar Frontier en gewone panelen kun je sowieso niet in één string combineren. Alle panelen die in één string zitten moeten gebruik maken van dezelfde zonnecellen.reneeke1970 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:22:
[...]
Maar nu denk ik even door, want wat zou beter zijn? Sf blijft altijd 80 volt zeg je, maar misschien wel met 0.5a ,en dan hinderd hij dus wel de overige panelen die nog wel 2a zijn. Heb je nu een paneel die slecht zou zijn in schaduw dan valt die volledig uit omdat de diode inkomt maar vervolgens geeft dat geen hinder meer aan de overige panelen, behalve dat je string spanning zakt omdat hij niks meer afgeeft, dus wat is nou beter?
Je kunt wel verschillende types panelen combineren in één string als je SolarEdge optimizers gebruikt, behalve in het geval van Solar Frontier panelen: die zijn zó anders dat ze echt alleen met elkaar in een string kunnen, wat je ook doet.
Mee eens, meten is wetenPClop schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:39:
[...]
Het probleem is ook dat je met bla bla bla niets kunt bewijzen, er zal gewoon iemand ( jij ? )
een vergelijkbaar setje met bv 3 a 4 solarfrontiers moeten plaatsen met vergelijkbare specificaties
kwa hoek en richting als bv mijn noord installatie, then we are talking business.

[ Voor 26% gewijzigd door Jerrythafast op 05-12-2015 09:50 ]
Dat zegt reneeke1970 ook niet, hij wil zeggen dat als een ander paneel die nog in de zon ligt, 2 amp zouJerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:46:
[...]
Solar Frontier en gewone panelen kun je sowieso niet in één string combineren. Alle panelen die in één string zitten moeten gebruik maken van dezelfde zonnecellen.
Je kunt wel verschillende types panelen combineren in één string als je SolarEdge optimizers gebruikt, behalve in het geval van Solar Frontier panelen: die zijn zó anders dat ze echt alleen met elkaar in een string kunnen, wat je ook doet.
kunnen leveren, dat niet kan omdat het paneel welke in de schaduw ligt de zaak opslot draait
kwa stroom doorgang ( tenzij de diode van het schaduw paneel bij voldoene voor spanning de stroom
gaat door laten.
Als jij daar voor aan mij die panelen even voor een jaar uitleend plus een geschikte omvormer, mij bestJerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:46:
[...]
[...]
Mee eens, meten is wetenIk heb alleen een 45° dak op noordoost dus dan is het nog niet echt hetzelfde (ik verwacht dat jij dan meer kWh/Wp behaalt). Als jij nou gewoon over een jaar je panelen eens vervangt door Solar Frontier die op precies dezelfde plaats/helling/azimut liggen...
Ik heb er nog maar wat koffie in gegotenPClop schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:55:
[...]
Dat zegt reneeke1970 ook niet, hij wil zeggen dat als een ander paneel die nog in de zon ligt, 2 amp zou
kunnen leveren, dat niet kan omdat het paneel welke in de schaduw ligt de zaak opslot draait
kwa stroom doorgang ( tenzij de diode van het schaduw paneel bij voldoene voor spanning de stroom
gaat door laten.

Dan stuur ik d'r wel een rekening achteraan voor ~20ct per kWh die eruit komtPClop schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:00:
[...]
Als jij daar voor aan mij die panelen even voor een jaar uitleend plus een geschikte omvormer, mij best
Of als je er mij drie geeft, koop ik een geschikte optimiser van tigo,want die kan wel mixen wat se niet kan, en dan leg ik ze op dak, tussen mijn poly panelen, in de schaduw van de buurman zijn boom, en dan bekijken we het verschil hiPClop schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:00:
[...]
Als jij daar voor aan mij die panelen even voor een jaar uitleend plus een geschikte omvormer, mij best
1 PVoutput . Dongen NB
Sf ligt zo ie zo in kleine string dus er valt nooit veel uit, mijn 3x5 oost-zuid-west ging in sept langzaam in de schaduw op het oost west gedeelte en het moest meer dan de helft schaduw zijn (op zowel oost als west) om serieus te merken dat het minder ging werken, ik heb ervoor ook mono en polly op dat zelfde plekje gehad en die waren met een klein beetje schaduw al nagenoeg weg.reneeke1970 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:22:
[...]
Maar nu denk ik even door, want wat zou beter zijn? Sf blijft altijd 80 volt zeg je, maar misschien wel met 0.5a ,en dan hinderd hij dus wel de overige panelen die nog wel 2a zijn. Heb je nu een paneel die slecht zou zijn in schaduw dan valt die volledig uit omdat de diode inkomt maar vervolgens geeft dat geen hinder meer aan de overige panelen, behalve dat je string spanning zakt omdat hij niks meer afgeeft, dus wat is nou beter?
Nu blijft het stuk zuid nog gewoon vrolijk doorgaan wat ook mooi is, zonder optimisers of SE maar gewoon op een single tracker omvormer.
Oké interessant verhaal. Voor in de toekomst kan ik voor mijn dak kiezen tussen jou oude situatie, één lange string mono of 3×8/9 sf,maar dan komt de schaduw die redelijk aanwezig is niet gelijktijdig over alle stringen,maar jij ziet dus in praktijk dat dat niet uitmaakt?Rol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:22:
[...]
Sf ligt zo ie zo in kleine string dus er valt nooit veel uit, mijn 3x5 oost-zuid-west ging in sept langzaam in de schaduw op het oost west gedeelte en het moest meer dan de helft schaduw zijn (op zowel oost als west) om serieus te merken dat het minder ging werken, ik heb ervoor ook mono en polly op dat zelfde plekje gehad en die waren met een klein beetje schaduw al nagenoeg weg.
Nu blijft het stuk zuid nog gewoon vrolijk doorgaan wat ook mooi is, zonder optimisers of SE maar gewoon op een single tracker omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
8-9 panelen SF in 1 string kunnen weinig omvormers, zoniet geeneen, het houd met 7 vaak wel op als maximum.
Optimiser wilde ik nu ook niet gebruiken, heb ik al genoeg haha. Dit worden allemaal dezelfde panelen die ook in zelfde richting liggen dus is niet nodig. Verlies in winter neem ik wel voor lief. Winter bijna alles schaduw, zomer voorjaar najaar is geen schaduw. En mijn bestaande drie fase omvormer stopt bij 1000volt dus 8 panelen zeker geen probleem, komen dan parallel op één mpp . Of ik ga één lange Sting maken van mono panelen met hoogst mogelijke voltage, ben er nog niet uit wat beste is. Gelukkig heb ik nog tijdje bedenktijd hahaRol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:58:
Ik weet niet hoe heftig de schaduw is maar je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een dual tracker omvormer te nemen met 6 x 4 panelen SF , dan maak je al een flink stuk schaduw management op dak. Dan heb je geen optimisers of iets nodig ook.
8-9 panelen SF in 1 string kunnen weinig omvormers, zoniet geeneen, het houd met 7 vaak wel op als maximum.
1 PVoutput . Dongen NB
Lage hoek houden omdat het een zomer set is ieder geval. En Sf komt daar dan ook wat beter mee weg, kunnen beter tegen warmte en niet zo ideale hoek dus houden het vermogen hoog.reneeke1970 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:29:
[...]
Optimiser wilde ik nu ook niet gebruiken, heb ik al genoeg haha. Dit worden allemaal dezelfde panelen die ook in zelfde richting liggen dus is niet nodig. Verlies in winter neem ik wel voor lief. Winter bijna alles schaduw, zomer voorjaar najaar is geen schaduw. En mijn bestaande drie fase omvormer stopt bij 1000volt dus 8 panelen zeker geen probleem, komen dan parallel op één mpp . Of ik ga één lange Sting maken van mono panelen met hoogst mogelijke voltage, ben er nog niet uit wat beste is. Gelukkig heb ik nog tijdje bedenktijd haha
Zelfde hier 15 SF met lage hoek, ik kon alles naar zuid leggen maar ik heb oost-west gedaan omdat het verschil tussen zuid en oost-west minimaal is in de zomer, tegen die tijd dat het wel verschil maakt ligt het in de schaduw.
Toch rommelt het nog lekker mee in de winter, nov 45kWh met de 1700Wp van de 2550Wp in de schaduw, april gaan ze weer lös.
Mooi gezicht is dat he, als ze weer losgaan in het voorjaar.... Oh nee dat zijn koeienRol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:00:
[...]
Toch rommelt het nog lekker mee in de winter, nov 45kWh met de 1700Wp van de 2550Wp in de schaduw, april gaan ze weer lös.

De vraag: hoe krijg je op een rendabele manier (dus niet stapelen
[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 05-12-2015 16:35 . Reden: Platte daken deze keer... ]
Onderste dak 6x 1m65 x 80 panelen portrait.
Wat gebeurt er met de opbrengst indien ik 2 strings van 9 panelen heb, hetzelfde dakvlak, alleen gescheiden door een dakkapel, vol zuid gericht.
Idee is deze parallel aan te sluiten op 1 string.
Dus smorgens schaduw op de ene string die wegtrekt en smiddags schaduw op de andere string.
Het liefst zou je dit natuurlijk aansluiten op 2 mpp's maar dat gaat even niet omdat 1 string al bezet is.
Gaat dit werken met dit schaduw probleem!!?
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.