Oh *** ik vergeet erbij te zeggen dat het platte daken zijnRol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:25:
Bovenste dak 5x 2meter panelen portrait of 8x SF landscape.
Onderste dak 6x 1m65 x 80 panelen portrait.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Oh *** ik vergeet erbij te zeggen dat het platte daken zijnRol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:25:
Bovenste dak 5x 2meter panelen portrait of 8x SF landscape.
Onderste dak 6x 1m65 x 80 panelen portrait.
Ik zou zeggen aansluiten op een SMA en optitrack aanpaulv1973 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:31:
Vraagje...
Wat gebeurt er met de opbrengst indien ik 2 strings van 9 panelen heb, hetzelfde dakvlak, alleen gescheiden door een dakkapel, vol zuid gericht.
Idee is deze parallel aan te sluiten op 1 string.
Dus smorgens schaduw op de ene string die wegtrekt en smiddags schaduw op de andere string.
Het liefst zou je dit natuurlijk aansluiten op 2 mpp's maar dat gaat even niet omdat 1 string al bezet is.
Gaat dit werken met dit schaduw probleem!!?
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Die SMA is al een gegeven...klump4u schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:33:
[...]
Ik zou zeggen aansluiten op een SMA en optitrack aanom je eigen woorden te gebruiken.
Gewoon proberen man.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Zou de 1 de ander niet mee omlaag trekken?klump4u schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:35:
Lijkt me dat de string met schaduw gewoon inkakt en de ander vol draait.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
In hoeverre past er een schans boven de dakgoot van het platte dak? (Is die ruimte te gebruiken?) Wat zit er aan de kant van het platte dak van de eerste verdieping die niet de dakgoot is? (Kan een schans daar 'hoog' zijn of moet er om te voldoen aan 'regels' ruimte vrij blijven?Jerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:39:
Ik heb hier een ogenschijnlijk eenvoudig puzzeltje voor de liefhebber
[afbeelding]
De vraag: hoe krijg je op een rendabele manier (dus niet stapelen) zoveel mogelijk panelen op deze twee platte daken?
Oeps, heb hem aangepast. Rechts is idd ZO.itchin schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:30:
[...]
In hoeverre past er een schans boven de dakgoot van het platte dak? (Is die ruimte te gebruiken?) Wat zit er aan de kant van het platte dak van de eerste verdieping die niet de dakgoot is? (Kan een schans daar 'hoog' zijn of moet er om te voldoen aan 'regels' ruimte vrij blijven?
De windroos snap ik nog niet. Is de rechtse ZO ipv NO?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Sluit de beschaduwde panelen aan op een micro omvormer (heb ik nog over) of laat ze weg.paulv1973 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:31:
Vraagje...
Wat gebeurt er met de opbrengst indien ik 2 strings van 9 panelen heb, hetzelfde dakvlak, alleen gescheiden door een dakkapel, vol zuid gericht.
Dus smorgens schaduw op de ene string die wegtrekt en smiddags schaduw op de andere string.
Het liefst zou je dit natuurlijk aansluiten op 2 mpp's maar dat gaat even niet omdat 1 string al bezet is.
Gaat dit werken met dit schaduw probleem!!?
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 06-12-2015 00:09 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Laat eens wat details van je dak weten, maten en oriƫntatie, schaduw... dan kunnen we meer zeggen.albert04 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:56:
Ik ben sindskort ook bezig met het uitzoeken/oriƫnteren van en over zonnepanelen. Wij hebben van de week een adviseur op bezoek gehad en heeft netjes de ins en outs van zonnepanelen gehad. Uiteraard kwam hij op het einde met een prijs en ik vond hem aardig prijzig. Volgende dag ben ik gaan zoeken naar ervaring van deze leverancier en tot mij verbazing komt hij helemaal niet in het forum van tweakers in voor. Het bedrijf komt wel netjes in klantentevredenheids.nl en scoort daar 8.7, waar ze zich ook mee promoten.
Dit bedrijf zegt dat zij alles, maar ook echt alles, 25 jaar (fabrieks)garantie geven Dit gaat van zonnepanelen en opbrengst tot de kabels en omvormer. Ik vraag mij eigenlijk af of dit überhaupt mogelijk is. Zij bestaan zelf niet zo lang en daarnaast zijn zonnepanelen maar net 'nieuw' in ons kikkerlandje. Hoe kan z'n bedrijf zo zeker zijn dat na 15 jaar nog 80% opbrengst levert. Dit kunnen zij 25 jaar garanderen en dat durven ze zich ook hard op te zeggen. Hoe denken jullie er over? Dit schilt natuurlijk per paneel en de onderzoeken zijn op basis van de gegevens vanuit Duitsland.
Wat zij mij bieden is het volgende:
- LG neon 2 fullblack panelen (300wp) 14x (verbruik van afgelopen jaar was 4200kwh, dus hij heeft een berekening op basis van 4100wp berekent, kom ik op ongv 3200kwh uit. Ik heb een westdak,40 graden)
- Solaredge omvormer (type weet ik niet) met 14x optimizers.
Dit concept gaat > 10.000 euro kosten. Ik vraag mij eigenlijk af of dit niet te veel is voor een setje dat 3400kwh p.j. moet opleveren.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Van het zelfde laken een pak heet zo iets, net als hier offerte zonnepanelen je moet gewoon meer offertes binnen halen om je blik te verbredenalbert04 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:56:
Ik ben sindskort ook bezig met het uitzoeken/oriƫnteren van en over zonnepanelen. Wij hebben van de week een adviseur op bezoek gehad en heeft netjes de ins en outs van zonnepanelen gehad. Uiteraard kwam hij op het einde met een prijs en ik vond hem aardig prijzig. Volgende dag ben ik gaan zoeken naar ervaring van deze leverancier en tot mij verbazing komt hij helemaal niet in het forum van tweakers in voor. Het bedrijf komt wel netjes in klantentevredenheids.nl en scoort daar 8.7, waar ze zich ook mee promoten.
Dit bedrijf zegt dat zij alles, maar ook echt alles, 25 jaar (fabrieks)garantie geven Dit gaat van zonnepanelen en opbrengst tot de kabels en omvormer. Ik vraag mij eigenlijk af of dit überhaupt mogelijk is. Zij bestaan zelf niet zo lang en daarnaast zijn zonnepanelen maar net 'nieuw' in ons kikkerlandje. Hoe kan z'n bedrijf zo zeker zijn dat na 15 jaar nog 80% opbrengst levert. Dit kunnen zij 25 jaar garanderen en dat durven ze zich ook hard op te zeggen. Hoe denken jullie er over? Dit schilt natuurlijk per paneel en de onderzoeken zijn op basis van de gegevens vanuit Duitsland.
Wat zij mij bieden is het volgende:
- LG neon 2 fullblack panelen (300wp) 14x (verbruik van afgelopen jaar was 4200kwh, dus hij heeft een berekening op basis van 4100wp berekent, kom ik op ongv 3200kwh uit. Ik heb een westdak,40 graden)
- Solaredge omvormer (type weet ik niet) met 14x optimizers.
Dit concept gaat > 10.000 euro kosten. Ik vraag mij eigenlijk af of dit niet te veel is voor een setje dat 3400kwh p.j. moet opleveren.
De eigenaar van het betreffende heeft al 8x250Wp liggen op een plat dak.TD-er schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:39:
Als er al 1 string bezet is, wat voor omvormer heb je dan?
2x 9 panelen van 250 Wp??? is namelijk ook al 4500 Wp. Dus als er al een andere string aan hangt, hoe vol komt 'ie dan?
Nu snap ik wel dat je eigenlijk 1x9 effectief hebt, omdat je met verschillende orientaties zit.
Er is ook al SMA genoemd als omvormer, maar een beetje SMA heeft toch ook meerdere inputs per string mogelijk? (de 3600TL-21 hier in elk geval wel), dus ik verwacht een beetje dat je daarmee al wel redelijk safe bent qua belasting van beide parallelle strings.
Echter is het de vraag in hoeverre de "schaduw-string" 0 levert. Zou maar zo kunnen dat die ook nog bijdraagt en dan gaat mijn eerste vraag weer meespelen over het max. vermogen wat je aan de omvormer gaat hangen.
[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 06-12-2015 09:53 ]
Stringen parallel draaien op dezelfde spanning (KVL). Als optitrack de spanning verlaagt om een bypassdiode wegens schaduw te activeren, wordt dus ook de onbeschaduwde string in spanning geknepen. De schaduwverliezen verdubbelen.paulv1973 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:31:
Vraagje...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kijk... Dit soort technische praat zoek ik...Proton_ schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:11:
[...]
Stringen parallel draaien op dezelfde spanning (KVL). Als optitrack de spanning verlaagt om een bypassdiode wegens schaduw te activeren, wordt dus ook de onbeschaduwde string in spanning geknepen. De schaduwverliezen verdubbelen.
Het beste kan je links en rechts in serie zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 06-12-2015 10:19 ]
Bij mij thuis op het platdak heb ik ook opstaande randen en een aangrezend plat dak van de buren. Zie deze link van mijn installatie: http://www.wanonzin.nl/20...zonnepanelen-installatie/Jerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:14:
[...]
Oeps, heb hem aangepast. Rechts is idd ZO.
Voor wat betreft de dakgoten heb ik even een random foto van internet geplukt om het uit te leggen (is dus NIET het dak waar het om gaat):
[afbeelding]
De dakgoten en het 20cm randje aan de zijkant van het onderste dak zijn van die opstaande randjes zoals op deze foto. Die kunnen dus niet worden gebruikt voor zonnepanelen, maar tellen natuurlijk wel mee in de afstand tot de rand van het dak. Bij het bovenste dak zijn ze ~10cm hoog en bij het onderste dak ~15cm.
onetime schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:19:
[...]
Laat eens wat details van je dak weten, maten en oriƫntatie, schaduw... dan kunnen we meer zeggen.
Kijk zelf eens wat de onderdelen los kosten. Wat je beschrijft lijken goede maar dure spullen.
Als je dakruimte over hebt kan je mischien ook met goedkopere spullen toe.
Is de garantie verzekerd? Daar schijnt een speciaal bedrijf voor te zijn. ... succes.
Bedankt! Breeder orienteren ben ik al mee bezig. Ik wou even alleen een duidelijkheid over de garantie. 25 jaar is lang en het system is zelf nooit 25 jaar getest zeg maar. Die garantie is natuurlijk ook in het prijs verrekend en wellicht daarom dat het ook zo duur is.PClop schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:25:
[...]
Van het zelfde laken een pak heet zo iets, net als hier offerte zonnepanelen je moet gewoon meer offertes binnen halen om je blik te verbreden
Die offerte die je nu hebt is duur, maar er zitten wel top spullen in verwerkt en dat maakt het
onnodig prijzig, tenzij je een klein dak met veel schaduw problemen hebt, dan kan dat soms
de oplossing zijn, maar wat blijft, je moet je breder oriƫnteren.
Dat doen ze inderdaad maar er heeft hier wel eens een uitslag van een onderzoek op het forum gestaan waaruit blijkt dat verliezen zo minimaal zijn dat het geen zin heeft om daar 2 mpp voor te gebruiken, mits beide string schaduw vrij zijn anders blijft spanning niet gelijk.paulv1973 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:17:
[...]
Kijk... Dit soort technische praat zoek ik...![]()
Meer meningen zijn welkom natuurlijk.
18 in serie zou de SMA ook trekken. Is wel de max...
Maar hoe zit het dan bij een oost west opstelling.
De ene kant ligt in de zon, de andere niet. ik snap dat de "schaduw dan egaal over alle panelen ligt maar toch. Spanning van beide strings is dan toch ook anders?!
Dan zouden beide oriƫntaties toch ook invloed op elkaar uitoefenen
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is de eerste keer dat ik lees wat Optitrack nou precies doet om schaduw te managen. +1 van mij.Proton_ schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:11:
[...]
Stringen parallel draaien op dezelfde spanning (KVL). Als optitrack de spanning verlaagt om een bypassdiode wegens schaduw te activeren, wordt dus ook de onbeschaduwde string in spanning geknepen. De schaduwverliezen verdubbelen.
Het beste kan je links en rechts in serie zetten.
Mooi! Jij hebt wel wat meer ruimte op je platte dak.Petje72 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:28:
[...]
Bij mij thuis op het platdak heb ik ook opstaande randen en een aangrezend plat dak van de buren. Zie deze link van mijn installatie: http://www.wanonzin.nl/20...zonnepanelen-installatie/
misschien heb je er wat aan, kan je zien hoe ik het heb geinstalleerd. Mocht je nog vragen hebben of extra info laat het me maar weten.
spanning oost-west (met 2x3x+/-35V):paulv1973 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:17:
[...]
Kijk... Dit soort technische praat zoek ik...![]()
Meer meningen zijn welkom natuurlijk.
18 in serie zou de SMA ook trekken. Is wel de max...
Maar hoe zit het dan bij een oost west opstelling.
De ene kant ligt in de zon, de andere niet. ik snap dat de "schaduw dan egaal over alle panelen ligt maar toch. Spanning van beide strings is dan toch ook anders?!
Dan zouden beide oriƫntaties toch ook invloed op elkaar uitoefenen
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 06-12-2015 12:00 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Met CIS , poly /mono niet.reneeke1970 schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:20:
[...]
Dat doen ze inderdaad maar er heeft hier wel eens een uitslag van een onderzoek op het forum gestaan waaruit blijkt dat verliezen zo minimaal zijn dat het geen zin heeft om daar 2 mpp voor te gebruiken, mits beide string schaduw vrij zijn anders blijft spanning niet gelijk.
En daarom vind ik het nu vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat het prima gaat, parallel en schaduw.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kort door de bocht............. voor dat bedrag, 10.000 euro koop je bijna twee installaties van 4kWpalbert04 schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:49:
[...]
[...]
Bedankt! Breeder orienteren ben ik al mee bezig. Ik wou even alleen een duidelijkheid over de garantie. 25 jaar is lang en het system is zelf nooit 25 jaar getest zeg maar. Die garantie is natuurlijk ook in het prijs verrekend en wellicht daarom dat het ook zo duur is.
Ik kan zoal op oost als west plaatsen. Oost zou ik een beetje last van schaduw hebben (rond 11/12uur) en op west totaal niet. West hebben wij een dakraam van +- 1.5m2 en het dak zelf is 5.5m breed en 6.5m hoog.(35.5m2)
Met andere woorden zou dit LG system voor mijn dak overbodig moeten zijn? Tenzij ik ze op de oostkant plaats natuurlijk. Echter wil ik ze op west hebben of anders, verdeling 7x op Oost en 7x op west bijvoorbeeld.
Voor je twee platte daken zou ik twee schansen gebruiken. Op dak van 1e verdieping 6x panelen van 165x100 in landscape zeg 265 Wp. Op dak begane grond 6x kleinere panelen van zeg 210 Wp in landscape. Er zijn er die dezelfde cellen gebruiken en ook door elkaar toegepast kunnen worden.Jerrythafast schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:39:
Ik heb hier een ogenschijnlijk eenvoudig puzzeltje voor de liefhebber
[afbeelding]
De vraag: hoe krijg je op een rendabele manier (dus niet stapelen) zoveel mogelijk panelen op deze twee platte daken?
haha thanksPClop schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:19:
[...]
Kort door de bocht............. voor dat bedrag, 10.000 euro koop je bijna twee installaties van 4kWp
schuif die aanbieder maar mooi aan de kant, niemand kan 25 jaar garantie op de hele installatie waarmaken.
Ter indicatie; Voor puur en alleen de onderdelen van een set van dergelijke grootte zit je ongeveer op 1,25 per Wp. Dan hoef je niet heel erg lang te zoeken en heb je een mooie Sunny Boy omvormer (lees: niet de goedkoopste)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dit alleen al, het ontwikkelt zich nog steeds - daarom houd ik ook een TVT tijd van <7-9 jaar aan en heb ik gewacht tot ik dat kon halen (bij tvt heb je nog 0% rendement, en eigenlijk minder als je oppertunity costs meeneemt).Jerrythafast schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:08:<>
2. Mocht het na de garantietermijn van de fabrikant allemaal hopeloos kapot gaan, dan kun je op dat moment alles vervangen tegen dan geldende prijzen met de centen die je nu in je zak houdt. Ik durf hier openlijk te speculeren dat je tegen die tijd voor datzelfde geld betere spullen kunt kopen dan nu.<>
franssie.bsky.social | šø Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
2250 WP Zuid PVoutput
Zolang je meer verbruikt dan opwekt, kun je (nu nog) met je stroomtarief rekenen. Dat is overigens waarschijnlijk iets minder dan 23 cent, eerder 21~22MdO82 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:37:
Als je wilt berekenen wat je ongeveer bespaard aan energiekosten moet je dan uitgaan van de ā¬0,23 of moet je met een ander tarief rekenen ?
Zolang je minder dan je eigen verbruik opwekt kun je gewoon met de volle kWh prijs rekenen die je nu betaalt.MdO82 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:37:
Als je wilt berekenen wat je ongeveer bespaard aan energiekosten moet je dan uitgaan van de ā¬0,23 of moet je met een ander tarief rekenen ?
Nu ga ik even vloeken in mijn eigen kerk....migjes schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:49:
[...]
spanning oost-west (met 2x3x+/-35V):
[afbeelding]
verschil ja, veel het valt wel mee.
maar goed 18x250Wp in serie is wel wat veel voor een mpp die maar max 500V doet.![]()
zodra je iets gaat onder dimensioneren word het probleem nog groter.
de V gaat dan nog verder omhoog. (mijn 8x300Wp schiet een 25V omhoog zodra de 2000W word bereikt.
maar heb nog geen voorjaar gehad. dus ik weet niet of dat de max is. (en heb er nu 10x))
(de mpp zal het vast wel doen met 600V, geen garanties maar goed gokje misschien ook goed.
alleen met welk rendement hij het dan nog doet.![]()
in ieder geval geen 97%, ik denk dat je op max een 94% blijft hangen en zakt naar een 92% met minder vermogen, maar dit moet ik ook allemaal gokken.)
maar dat geld ook voor 2x8x250Wp.
de mpp stopt bij de 15A.![]()
dus met warme panelen = 224V X 15A = 3360W stopt de mpp.
misschien kan die smade mpp's wel samen knopen tot 1 mpp.
dan zou je wel 3 parallel 8x250Wp op 1 mpp kunnen doen.
alle andere opties zijn het hem gewoon net niet, maar de nadelen nemen is soms ook een oplossing.
En nog betaalbaar ook, http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyerpaulv1973 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:49:
[...]
Nu ga ik even vloeken in mijn eigen kerk....
Er zijn ook 1-fase omvormers met 3 trackers....
Zoals de AEG PV4600...
Hoe gaat deze met de schaduw om.??
Deze heeft natuurlijk geen optitrack of iets dergelijks. Maar wel de mogelijkheid om: en de 8 panelen op het platte dak op 1 mpp, en de 2x9 op het schuine dak op elk een aparte mpp aan te sluiten...
[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 08-12-2015 17:33 ]
Dat hangt erg af van hoe je er naar kijkt. en je verbruik.MdO82 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:37:
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Moet je de bestaande string wel opvoeren naar 600 volt.....paulv1973 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:49:
[...]
Nu ga ik even vloeken in mijn eigen kerk....
Er zijn ook 1-fase omvormers met 3 trackers....
Zoals de AEG PV4600...
Hoe gaat deze met de schaduw om.??
Deze heeft natuurlijk geen optitrack of iets dergelijks. Maar wel de mogelijkheid om: en de 8 panelen op het platte dak op 1 mpp, en de 2x9 op het schuine dak op elk een aparte mpp aan te sluiten...
1 PVoutput . Dongen NB
āThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 07-12-2015 09:41 ]
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 07-12-2015 09:49 ]
āThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā [quote by Robert Swan, OBE]
je kunt dus gewoon gaan lezen.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:25:
Bij voorbaat excuses voor deze post zonder zelf ook maar enigszins ingelezen/geĆÆnformeerd te zijn. Het gaat mij er vooral om te beslissen of ik me nu in moet gaan lezen of niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
2 grote opties:assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:48:
En hoe gaat men doorgaans vanaf de PV naar de meterkast? Alles is bij mij beton en er zit een badkamer tussen. Enige optie die ik zie is met de CV leidingen mee naar beneden maar dat is al een flinke klus. Andere optie is buitenom maar als dat met de regenpijp mee moet is dat een behoorlijke omweg (pijp zit op de gevel van de buren).
Hoe hebben andere tweakers dit opgelost? Iedereen voldoende loze leidingen?
Hier neig ik dus ook naar, gewoon flink wat low-budget panelen neerleggen.migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:57:
maar van de andere kant als je 12x (goedkope panelen met minder Wp) kunt leggen.
en daar door een overschot hebt is dat niet zomaar een ramp.
grotere setjes zijn goedkoper. (het kost bijna even veel on 8x als 12x te laten installeren op dak)
dit met panelen van 250Wp levert dat dat misschien wel 3000kWh op.
en dat hoeft nog steeds geen 5000⬠te kosten.![]()
dat is dan 2000kWh * 0,21⬠+ 1000kWh * 0,08ā¬.
(dit is maar een voorbeeld, de 0,08⬠kan wel iets hoger, met andere leverancier.)
nu kun je die 1000kWh ook gebruiken om wat gas te meiden of gewoon wat marge te hebben.
er kan van alles veranderen in de jaren dat het op dak licht.
Hypotheek staat niet in onder water en ben voorlopig niet plan om weg te gaan. Verder heb ik een extra aflosschema om mijn hypotheek in 20 jaar af te lossen dus daar hoef ik het niet voor te doen (wordt alleen iets vertraagd door eventuele investering in PV).migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:57:
je hypotheek of pv is een moeilijkere.
hangt een beetje af of je huis wel of niet onderwater staat.
het is niet alleen de kosten of winst, maar ook de zekerheid hebben voor als er iets fout gaat in je leven, dat je te minste je huis kan verkopen zonder een rest schuld.
die moet je zelf even uit zoeken.
De wasmachine heeft een eigen groep maar ik ben net van plan daar een droger + wasmachine op te zetten. Door deze beide op energieverbruik te selecteren kunnen die precies op ƩƩn groep. Reden om geen aparte groep aan te leggen was omdat ik geen eenvoudige oplossing zag daar een leiding heen te krijgen.migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:02:
[...]
2 grote opties:
1. een nieuwe leiding naar de meter kast.
(je wil iets van rond de 3kW, dus standaard 2,5mm kabel is wel voldoende.
mag buiten om, maar binnen door is meestal wel de voorkeur.)
2. de aansluiting van de wasmachine, die heeft vaak een eigen groep.
en die kun je ook splitsen, maar dan moet dat gebeuren bij de wasmachine in de buurt.
welke denk je dat kan?
Ja met boormachine of diamant zaag, zijn speciale bedrijven voor die beton boringen doen. Maar zonnepanelen ontlasten je groep, niet belasten, dus kan gewoon bij je wasmachine, want die maakt de stroom van je panelen opassje schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:50:
[...]
Hier neig ik dus ook naar, gewoon flink wat low-budget panelen neerleggen.
[...]
Hypotheek staat niet in onder water en ben voorlopig niet plan om weg te gaan. Verder heb ik een extra aflosschema om mijn hypotheek in 20 jaar af te lossen dus daar hoef ik het niet voor te doen (wordt alleen iets vertraagd door eventuele investering in PV).
[...]
De wasmachine heeft een eigen groep maar ik ben net van plan daar een droger + wasmachine op te zetten. Door deze beide op energieverbruik te selecteren kunnen die precies op ƩƩn groep. Reden om geen aparte groep aan te leggen was omdat ik geen eenvoudige oplossing zag daar een leiding heen te krijgen.
Ik ben nu net bezig de zolder helemaal te isoleren en dicht te maken, als ik een leiding aan wil leggen moet ik dat dus eigenlijk wel nu doen (dus wel even handig om hier nu even over na te denken.
Oplossing die ik zie binnendoor is:
- in de hoek van de zolder naar beneden met de CV leiding
- door de slaapkamer met de CV leiding
- bij het plafond in de woonkamer oversteken over het halletje heen naar de meterkast.
Dit is nogal wat werk en zal nog niet meevallen om dat netjes af te werken. CV leidingen in zicht is ƩƩn ding maar om daar nou ook elekto-leiding bij te leggen... dan overal koofjes maken is ook veel werk.
Buitenom is ook net lastig omdat zoals ik zei de regenpijp bij de buren zit. Dan moet ik dus bij de buren naar beneden en vervolgens heel de tuin door graven.
Is het niet mogelijk zoiets door de spouwmuur te krijgen op ƩƩn of andere manier?
1 PVoutput . Dongen NB
snap ik, hebt er ruimte genoeg voor.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:50:
[...]
Hier neig ik dus ook naar, gewoon flink wat low-budget panelen neerleggen.
het gaat ook niet over jouw plannen, maar als je per ongeluk in de problemen komt.Hypotheek staat niet in onder water en ben voorlopig niet plan om weg te gaan. Verder heb ik een extra aflosschema om mijn hypotheek in 20 jaar af te lossen dus daar hoef ik het niet voor te doen (wordt alleen iets vertraagd door eventuele investering in PV).
een wasmachine + droger + de pv kunnen allemaal over 1 kabel.De wasmachine heeft een eigen groep maar ik ben net van plan daar een droger + wasmachine op te zetten. Door deze beide op energieverbruik te selecteren kunnen die precies op ƩƩn groep. Reden om geen aparte groep aan te leggen was omdat ik geen eenvoudige oplossing zag daar een leiding heen te krijgen.
Ik ben nu net bezig de zolder helemaal te isoleren en dicht te maken, als ik een leiding aan wil leggen moet ik dat dus eigenlijk wel nu doen (dus wel even handig om hier nu even over na te denken.
Oplossing die ik zie binnendoor is:
- in de hoek van de zolder naar beneden met de CV leiding
- door de slaapkamer met de CV leiding
- bij het plafond in de woonkamer oversteken over het halletje heen naar de meterkast.
Dit is nogal wat werk en zal nog niet meevallen om dat netjes af te werken. CV leidingen in zicht is ƩƩn ding maar om daar nou ook elekto-leiding bij te leggen... dan overal koofjes maken is ook veel werk.
Buitenom is ook net lastig omdat zoals ik zei de regenpijp bij de buren zit. Dan moet ik dus bij de buren naar beneden en vervolgens heel de tuin door graven.
Is het niet mogelijk zoiets door de spouwmuur te krijgen op ƩƩn of andere manier?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Snap ik maar dit heb ik allemaal in beeld/ over nagedacht.migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:22:
het gaat ook niet over jouw plannen, maar als je per ongeluk in de problemen komt.
(vrouw verlaat je, en je verliest je baan, of een ongeluk, etc etc...
er kunnen vreemde dingen gebeuren in een leven.
je zult niet de eerste zijn die het mee maakt zonder het te plannen)
dan moet je het huis verkopen tegen executie waarde (en PV maakt je huis dan niet duurder), als dat kan zit je veilig en hoef je niet te kijken naar de hypotheek.
maar nogmaals, dit moet je zelf bepalen, dat kunnen wij niet doen met de beperkte gegevens die we hebben.
Ik denk de wasmachine en droger zelfs tegelijk te kunnen gebruiken (samen <3kw)migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:22:
een wasmachine + droger + de pv kunnen allemaal over 1 kabel.
(er zijn wel wat nadelen, maar goed mee te leven.)
een simpele voorwaarde schakelaar op de wasmachine + droger en het werkt.
Onder het schuine dak op zolder ga ik net schuifdeurkasten maken. Daar kan ik keurig de groep die naar de wasmachine gaat onderbreken en een extra aansluiting maken voor PV. Dit lijkt me ook de aangewezen plek voor de omvormer (uit het zicht en in bereik).migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:22:
alleen dat splits kastje moet wel ergens hangen.
(en kan niet zomaar op elke plek in huis, oppassen als dat in de badkamer is b.v.
dus waar zou dat zijn en is dat een handige plek?)
Klinkt allemaal goed! 4x4 de Frontier lijkt me dan ook een prima oplossing. Boven de 3,5kw wordt de enkele groep een probleem toch?
cool, verder zul je het zelf moeten bepalen.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:56:
[...]
Snap ik maar dit heb ik allemaal in beeld/ over nagedacht.
persoonlijk vind ik ook dat het kan hoor, maar de regeltjes zijn er nog niet helemaal uit.Ik denk de wasmachine en droger zelfs tegelijk te kunnen gebruiken (samen <3kw)
elke omvormer van rond de 3-4kW produceert warmte.Onder het schuine dak op zolder ga ik net schuifdeurkasten maken. Daar kan ik keurig de groep die naar de wasmachine gaat onderbreken en een extra aansluiting maken voor PV. Dit lijkt me ook de aangewezen plek voor de omvormer (uit het zicht en in bereik).
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 07-12-2015 12:10 ]
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 07-12-2015 12:22 ]
ik kan weinig zeggen met deze foto. helaas.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:18:
Wordt wel een flinke kast, zie foto hieronder. Het hekje gaat weg en waar nu het hekje zit wil ik een dichte wand maken. Links daarnaast komt dan een schuifdeur om in de kast te komen (is anders toch loze ruimte).
Rechts zie je ook de elektroleiding lopen die samen met afvoer + CV langs het trapgat naar de andere kant van de zolder gaat. Deze gaan links in de hoek op deze afbeelding naar beneden door de badkamer heen. Die badkamer is afgewerkt en daar is niet echt meer bij te komen.
Als het hier onderbreken van de elektra naar de wasmachine volstaat valt het allemaal wel mee en wordt mijn interesse direct een stuk groter.
Of de omvormer daar past is dan natuurlijk even de vraag, zal er wellicht ook vanaf hangen welke ik kies. Dit is ook direct de kant waar de PV zou moeten komen (de pijp rechts is de eerder genoemde afzuiging van de badkamer die ook door het dak steekt).
Nu ik er zo over nadenk kan ik misschien ook maar beter direct een doorvoer voor de elektra naar buiten voorbereiden...
[afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 07-12-2015 12:57 ]
Beschikbare ruimte in het vierkant is ca. 60cm breed en 80cm hoog, dan moet hij wel 6cm van de muur hangen om voor de leidingen te blijven die tegen de muur zitten maar passen moet het wel.migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:34:
[...]
ik kan weinig zeggen met deze foto. helaas.
maar wel wat tips geven.
Splitskastje kan dus prima daar en ga ik denk ik maar direct voorbereiden. Ontluchting wil ik maar zo laten, dit is de zijmuur met de buren dus de ruimtewinst voor PV is minimaal en waarschijnlijk overbodig.migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:34:
[...]
voor een splits kastje heb je nodig: een kabel die van het kastje naar de meter kast loopt.
hier mogen in dat stuk geen gebruikende apparaten zitten.
wasmachine(+droger) en omvormer komen dus na het splits kastje te hangen.
nadeel van een splitskastje is dat je maar tot de 16A mag gaan.
(volgens de regeltjes)
dus de omvormer mag niet meer doen als 16A.
(een klein beetje meer kan wel, maar is dan eigen risico en grenzen zijn moeilijk te bepalen.)
wil je een omvormer die niet veel warmte afgeeft, kijk eens naar een stecagrid 3000/3600/4200 of nieuwere variant.
nadeel van die steca varianten is dat die wel minimaal 350V van de panelen willen hebben.
voordeel is dan wel dat ze een erg hoog rendement halen en weinig warmte produceren.
of je het gaat redden in die ruimte![]()
geen idee, durf ik niks over te zeggen.
de dak doorvoer, die was toch alleen voor de ontluchting van de badkamer?
dan kun je hem ook vervangen voor een ubink dak doorvoer en kun je er panelen over heen leggen.
hier de omvormer die ik bedoel:assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:19:
[...]
Beschikbare ruimte in het vierkant is ca. 60cm breed en 80cm hoog, dan moet hij wel 6cm van de muur hangen om voor de leidingen te blijven die tegen de muur zitten maar passen moet het wel.
de dakdoorvoer is niet perse om de panelen er over heen te leggen, maar om de schaduw van de pijp weg te nemen.Splitskastje kan dus prima daar en ga ik denk ik maar direct voorbereiden. Ontluchting wil ik maar zo laten, dit is de zijmuur met de buren dus de ruimtewinst voor PV is minimaal en waarschijnlijk overbodig.
Ik denk dat ik op de plek waar de ontluchting zit maar gewoon een loze leiding door het dak voorbereid. Beter nu ik het isoleren nog af moet maken dan als alles al dicht is.
Als afmeting voor PV is het dan misschien beter om uit te gaan van:
Hoogte 5,2m - 2x 0,2 = 4,8m (lijkt me mooier om iets uit de kant te blijven?
Breedte 6,3 - 0,2 - 0,3 = 5,7m (geen last van de pijp)
Met de Solarfrontier 1257x977 zou ik dan voor 3x5 in portrait kunnen gaan?
Vier in de hoogte kom ik erg dicht bij dakgoot en nok (zou ik sowieso even moeten meten wat de exacte maat is)
Zes in de breedte zou kunnen maar wordt krap naar de buren toe i.v.m. de afzuigpijp.
gewoon een mechanische ventilatie op knallen geen probleem.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:50:
Inderdaad typefoutje, is aangepast. De omvormer past zonder twijfel en het splitskastje kan er direct naast.
Voor de dakdoorvoer de schaduw, idd goed punt. Echter staat bij de Ubbink dat hij niet geschikt is voor mechanische ventilatie en dat wil ik nou net nog toevoegen in die pijp. Verder goed punt om twee loze leidingen aan te leggen.
Als ik het bescheiden hou en ga voor 3x5 hou ik denk ik voldoende ruimte over om bij die pijp uit de buurt te blijven. 15x170 zou 2.550wp en dan dus ca 2500kw/jaar zijn, alle mogelijkheden met meer panelen komen krap bij de buren of bovenkant.
Ik ga eens kijken of ik voor een opstelling in deze richting wat prijzen kan krijgen. Als dat nou meevalt ben ik misschien wel overstag.
Bedankt allemaal
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-12-2015 14:23 ]
Verwijderd
in mijn leven ben ik al in meer dan 800 plaatsen geweest de woningen komen mij zeer bekend voor.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:25:
Bij voorbaat excuses voor deze post zonder zelf ook maar enigszins ingelezen/geĆÆnformeerd te zijn. Het gaat mij er vooral om te beslissen of ik me nu in moet gaan lezen of niet.
Situatie is als volgt:
- Ik ben van plan ā¬5k,- extra af te lossen op mijn hypotheek, rente staat net voor 10 jaar vast tegen 2,2% (netto dus 1,6% tot 1,8% over 10 jaar).
- Ligging dak is perfect voor PV zo ver ik kan zien (zie afbeeldingen)
- Afmeting dak 6,3m breed x 5,2m schuin (32,6m2) dakhoek 37,5gr
- Verbruik is ca. 1.000Kw hoog 1.000Kw laag (en 1.000m3 gas)
Doordat ik vaak nog geen ā¬100,- voor elektriciteit betaal in een jaar dacht ik eerst dat PV sowieso niet interessant was. Inmiddels heb ik begrepen dat de heffingskorting ook de andere kant op werkt, dit maakt de maximale besparing per jaar ā¬400 - ā¬500.
Met de installatie die voldoet voor mijn verbruik geeft zonatlas een indicatie van ā¬3.600,- en daarmee een TVT van 7 jaar, dat is niet slecht. Echter vind ik het een raar idee om het dak maar half vol te leggen, een groot deel van de installatiekosten heb je lijkt mij ongeacht het aantal panelen.
Gevoelsmatig zou ik het liefst een mooi vlak dichtleggen dus 3x3 panelen of 4x3 panelen. Wat ik me nu afvraag is of er met deze situatie wellicht een beste richting is om te kiezen? Wellicht verouderde panelen kiezen die daarmee een stuk goedkoper zijn en dan gewoon het hele dak vol leggen? Iets overcapaciteit vind ik alleen maar goed, ik voorzie hoogstens een stijging van het energieverbruik de komende jaren.
Duidelijk is dat met overcapaciteit de TVT hard achteruit gaat. Ik moet zeggen dat ik met de nog onbekende wijzigingen in 2020 ik dat toch wel een flink nadeel vind. Echter de ā¬5k aflossen op mijn hypotheek levert mij in 10 jaar ook maar ca. ā¬6k op....
Dus, wie heeft er wellicht goede tips wat hiervoor de beste manier is en weet mij over te halen dat ik me er eens flink in ga verdiepen![]()
P.s. i.v.m. de zwarte pannen zouden zwarte panelen de voorkeur hebben (scheelt dat qua prijs?)
Bovenaanzicht (noorden boven), geen bomen o.i.d. in de groenstrook aan voorzijde.
[afbeelding]
Voorbeeld hetzelfde huis straat verder, ligging (dus richting zon) komt niet overeen. Enige obstakel is de pijp van de afzuiging in de badkamer.
[afbeelding]
Voorbeeldberekening zonatlas.
[afbeelding]
Maar voor die afzuigkapmigjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:16:
[...]
gewoon een mechanische ventilatie op knallen geen probleem.![]()
(doe ik ook.)
normaal moet de ventilatie op een 125mm, en deze is 110mm.
dat kleine verschilletje is geen probleem.
maar ik denk dat je, je vergist in de ruimte voor de omvormer.
maar je gaat hem niet zelf ophangen dus een installateur (als het een beetje goede is) kan hij het wel vertellen als hij ter plekken kijkt.
en dan komt het ook wel goed.![]()
en het is ook niet gewoon panelen aan elkaar knopen en het komt wel goed.
(parallel stringen maken met SF b.v.)
maar ook hier een installateur (mist een goede) zal je wel raad geven.
En wat wil je daar precies mee zeggen?Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:28:
[...]
in mijn leven ben ik al in meer dan 800 plaatsen geweest de woningen komen mij zeer bekend voor.
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:57:
hendrik-ido ambacht?
http://www.kooyman.com/wo...endam/capelleweer_6/23566Kockkie schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:33:
Gezien het huis en de kleur...... ik zeg Hardinxveld, Wielwijk
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik kom uit Hardinxveld, dus ik ken de huizen...assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:31:
Betrapt omdat ik te lui was zelf een foto te maken en er ook ƩƩn van google geplukt heb
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2015 19:01 ]
Wat zoek je?martenjw schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:17:
Er is hier al meerder keren een website genoemd om materialen voor een PV installaties te bestellen kan hem alleen niet terug vinden, kan iemand me hier ook aan helpen.
Marktplaats en google zijn de beste winkels haha, maar ik vermoed dat je Winkelman bedoeld of sun-solar ,die komen regelmatig voorbij als voorbeelden van productenmartenjw schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:27:
omvormers, panelen en overige materialen
1 PVoutput . Dongen NB
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Verwijderd
Kockkie en ik hebben ook gebruik gemaakt van een leverancier uit Hardinxveld.assje schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:50:
Inderdaad typefoutje, is aangepast. De omvormer past zonder twijfel en het splitskastje kan er direct naast.
Voor de dakdoorvoer de schaduw, idd goed punt. Echter staat bij de Ubbink dat hij niet geschikt is voor mechanische ventilatie en dat wil ik nou net nog toevoegen in die pijp. Verder goed punt om twee loze leidingen aan te leggen.
Als ik het bescheiden hou en ga voor 3x5 hou ik denk ik voldoende ruimte over om bij die pijp uit de buurt te blijven. 15x170 zou 2.550wp en dan dus ca 2500kw/jaar zijn, alle mogelijkheden met meer panelen komen krap bij de buren of bovenkant.
Ik ga eens kijken of ik voor een opstelling in deze richting wat prijzen kan krijgen. Als dat nou meevalt ben ik misschien wel overstag.
Bedankt allemaal
Hier nog eenVerwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:59:
[...]
Kockkie en ik hebben ook gebruik gemaakt van een leverancier uit Hardinxveld.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Mijn plan is: zonnepanelen + thuisaccu + TeslaJanPedaal schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:33:
De Tesla Powerwall was hier al eens langsgekomen; binnenkort in Nederland de eerste officiƫle leverancier:
http://www.nu.nl/gadgets/...u-van-tesla-verkopen.html
[ Voor 14% gewijzigd door zonnebaas op 08-12-2015 10:15 ]
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
[ Voor 60% gewijzigd door Gasschuif op 08-12-2015 11:14 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik begrijp dat hele Tesla powerwall product niet heeft alleen zin voor een backup van een paar uur meer niet. Ik heb voor de maanden oct nov dec jan en feb een buffer nodig van zo'n 1.000 kwh. Die testla levert hooguit 10 kwh. 1000/10 = nog steeds 100 testla's a 3.000,- euri per stuk is 300.000 euro correct me if i'm wrong zinloos toch. Maar als je TVT niet belangrijk vind be my guest.zonnebaas schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:14:
Zolang Salderen nog gratis is is het rendament van een Tesla thuisaccu wel heel erg laag. met een hele slechte ROI
[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 08-12-2015 11:08 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
max 90kWh in een wall van 9 stuks. Word waarschijnlijk pas interessant na 2020 bij een O-W opstelling. zoals alles zal na verloop van tijd de prijs zakken.Snarfie31 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:07:
[...]
Ik begrijp dat hele Tesla powerwall product niet heeft alleen zin voor een backup van een paar uur meer niet. Ik heb voor de maanden oct nov dec jan en feb een buffer nodig van zo'n 1.000 kwh. Die testla levert hooguit 10 kwh. 1000/10 = nog steeds 100 testla's a 3.000,- euri per stuk is 300.000 euro correct me if i'm wrong zinloos toch. Maar als je TVT niet belangrijk vind be my guest.
roelbb
Het is niet de bedoeling om de hele winter op een accu te draaien, in de winter heb je hem zo ie zo weinig nodig omdat je nagenoeg niet terug zal leveren.Snarfie31 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:07:
[...]
Ik begrijp dat hele Tesla powerwall product niet heeft alleen zin voor een backup van een paar uur meer niet. Ik heb voor de maanden oct nov dec jan en feb een buffer nodig van zo'n 1.000 kwh. Die testla levert hooguit 10 kwh. 1000/10 = nog steeds 100 testla's a 3.000,- euri per stuk is 300.000 euro correct me if i'm wrong zinloos toch. Maar als je TVT niet belangrijk vind be my guest.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In de zomer die stroom gebruiken begrijp ik dan kom je al een eind met je efficientie. Uiteindelijk word dat salderen misschien wel afgeschaft dan zou ik graag een totaal alternatief hebben en dan heb je die 1000 kwh in een batterij nodig. Gewoon 1 vierkante meter batterij met 1000 kwh opgepaard t/m 1/2 october en lekker laten leeg lopen tot 1/2 maart. Maar ja als die technologie ooit het dag licht ziet verzint de belasting er wel weer wat op.Rol-Co schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:39:
[...]
Het is niet de bedoeling om de hele winter op een accu te draaien, in de winter heb je hem zo ie zo weinig nodig omdat je nagenoeg niet terug zal leveren.
De bedoeling is om in de zomer je teruglevering in de accu te steken en die in de nacht weer te gebruiken zodat je niets hoef te salderen, ik denk dat 1 accu meer dan voldoende is.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 08-12-2015 20:36 ]
Ik zie graag een onderbouwing: welke wet- en regelgeving?wat & waarom ontbreekt in deze reactie.timovd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:50:
En de efficiƫntie van zo'n PowerWall is zo'n 92%, dus in NL is het ding mijns inziens overbodig met de huidige wet- en regelgeving.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3ĆFronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18ĆRept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Hier wordt salderen bedoeld, waarbij je voor je vastrecht het internationale elektriciteitsnetwerk als een onbeperkte accu mag gebruiken. Tot 2020 en wellicht ver daarna is er in Nederland geen business case te maken voor particuliere opslag voor financieel gewin.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zal al vast iemand uitgerekend hebben maar ik denk dat de 'extra' nacht en winter kolen opwek inderdaad minder vervuilend is dan dat we nu op een accu systeem overstappen.Proton_ schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:54:
[...]
<>
Salderen is niet fantastisch maar dat alternatief is erger.
franssie.bsky.social | šø Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Enkel uit nieuwsgierigheid, hoe laat je de bekabeling lopen om beide paneel velden metRempage0611 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:00:
Even een update:
[afbeelding]
![]()
Jep, er ontbreekt er nog 1 rail maar de moeilijkste zit erop. De dakhaken waren uiteindelijk prima te plaatsen. Bovenste deel van de dakhaak eraf, schuin onder de dakpan door en rechtop. Ook de omvormer hangt al inclusief nieuwe groep. Dit weekeind de 2e rail erop en dan even een goed moment zoeken om samen met iemand de panelen erop te zetten. Komt goed!
Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl
Ziet er zeer strak uit en vervangt wat velen van ons met Excel gedaan hebben, hulde!Cynosura schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:17:
Hallo allemaal, ik heb een (gratis) webapplicatie gemaakt die jullie wellicht interessant vinden.
Het is bedoeld om de welbekende tabelletjes die je in offertes tegenkomt zelf eens na te rekenen, maar dan met je eigen aannames over stroomprijs, verbruik, degradatie, salderingsregeling etc.
Er zijn nog meer zaken die je mee kunt nemen in de berekening, zoals de btw-teruggave en wat het gevolg is als je de Duurzaamheidslening zou gebruiken.
Dit is ontstaan uit een Excel die ik voor mezelf gemaakt toen ik begin dit jaar zelf zonnepanelen ging aanschaffen. In mijn omgeving vond men dit ook handig, dus toen vond ik het leuk om dit verder uit te werken naar een webapplicatie.
De site is te vinden op www.zonnebesparing.nl. Ik hoor graag op- en aanmerkingen!
1 verbindingskabel links langs de dakkapel. De omvormer hangt rechts naast de dakkapel dus vanaf de onderste string is dat een paar meter. Vanaf de rechter kant van de bovenste string is het een paar meter extra.PClop schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:53:
[...]
Enkel uit nieuwsgierigheid, hoe laat je de bekabeling lopen om beide paneel velden met
elkaar te verbinden ?
Hier toch nog even naar aan het kijken maar deze pan lijkt mij toch niet echt optimaal:migjes schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:34:
[...]
de dak doorvoer, die was toch alleen voor de ontluchting van de badkamer?
dan kun je hem ook vervangen voor een ubink dak doorvoer en kun je er panelen over heen leggen.![]()
(of in ieder geval de schaduw kwijt zijn van de pijp)
edit:
moest ook even zoeken naar het linkje.![]()
deze dus:
http://www.bengshop.nl/detailitem.php?art_id=509210
Dan misschien beter zoiets:Inregenen via de ontluchtingsopening is mogelijk echter regenwater wordt dan gewoon afgevoerd via de binnenriolering. De rioolontluchtingspan is mede daardoor niet geschikt voor ventilatiedoeleinden.
die pan die ik gaf is handig als je er een pv paneel over heen legt.assje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:15:
[...]
Hier toch nog even naar aan het kijken maar deze pan lijkt mij toch niet echt optimaal:
[...]
Dan misschien beter zoiets:
http://www.groene-energie...tilatiekap-antraciet.html
Ik denk dat ik het voor nu maar even zo laat. Op de plek van de dakdoorvoer schroef ik een plaat mulitplex in plaats van gips (zit toch in de kast) dan kan ik er later altijd nog bij.
[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 09-12-2015 09:49 ]
Verwijderd
ZonnepanelenXtrageldersscheepje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:11:
[...]
Hier nog een... weet niet of de man nog actief is.
Netjes gedaan!Cynosura schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:17:
Hallo allemaal, ik heb een (gratis) webapplicatie gemaakt die jullie wellicht interessant vinden.
Het is bedoeld om de welbekende tabelletjes die je in offertes tegenkomt zelf eens na te rekenen, maar dan met je eigen aannames over stroomprijs, verbruik, degradatie, salderingsregeling etc.
Er zijn nog meer zaken die je mee kunt nemen in de berekening, zoals de btw-teruggave en wat het gevolg is als je de Duurzaamheidslening zou gebruiken.
Dit is ontstaan uit een Excel die ik voor mezelf gemaakt toen ik begin dit jaar zelf zonnepanelen ging aanschaffen. In mijn omgeving vond men dit ook handig, dus toen vond ik het leuk om dit verder uit te werken naar een webapplicatie.
De site is te vinden op www.zonnebesparing.nl. Ik hoor graag op- en aanmerkingen!
[ Voor 4% gewijzigd door Mattie112 op 09-12-2015 11:09 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Het grootste probleem wat ik heb met de Tesla Powerwall is dat het ding (net) niet optimaal is. Die accu's zijn (door) ontwikkeld voor laptops en nu auto's. Mijn huis heeft geen gewicht beperking en ik heb genoeg 'inhoud' in de woning die loos is. Een extra m3 is zo gevonden en anders zet ik wel iets in de tuin. En laad of ontlaad stroom is geen issue. Een 'huis' accu ontlaad (bij dag en nacht cyclus) met iets van 1/8ste van de capaciteit, bij zomer/winter kom je nog lager uit.Snarfie31 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:08:
[...]
In de zomer die stroom gebruiken begrijp ik dan kom je al een eind met je efficientie. Uiteindelijk word dat salderen misschien wel afgeschaft dan zou ik graag een totaal alternatief hebben en dan heb je die 1000 kwh in een batterij nodig. Gewoon 1 vierkante meter batterij met 1000 kwh opgepaard t/m 1/2 october en lekker laten leeg lopen tot 1/2 maart. Maar ja als die technologie ooit het dag licht ziet verzint de belasting er wel weer wat op.
Ik heb een hoog/laag tarief. Dat mis ik in deze opzetCynosura schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:17:
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
solaredge is er erg stellig in.JayPe schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:41:
Vraag:
LG NeON2, 310 Wp..
Met Optimizer P300 ( Solar Edge ),.. gaat dat? Of moet ik voor 310 Wp ( of misschien opteer ik voor de 315 Wp ) andere optimizers hebben?
De panelen ( 8 stuks ) hebben verschillende hellingshoeken en windrichtingen, dus nee, ik kan niet zonder optimizers, en de keuze voor een SE2200 is eigenlijk al wel gemaakt... maar 285 Wp of 310/315 WP panelen is dan nog de keuze.
P300 -> Maximale 300 Watt.. maar hoeveel 'overboeking' kunnen ze aan? Gaan ze aftoppen, of gaan ze kapot? of gaat ze 315 Watt (of iets meer bij perfecte voorjaarzon in koud April) gewoon doorgeven?? ( is er een bepaalde veiligheidsmarge)
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 09-12-2015 12:43 ]
Sexy website inderdaad. Tip van mijn kant: ik heb mijn berekening zo opgezet dat ik voor de huidige situatie en de situatie met panelen andere energietarieven kan invoeren. Ik ga immers nu niet bij Vandebron zitten met 10,5 cent per kWh, maar straks met panelen is zo'n belachelijk hoge kWh prijs opeens errug gunstig. Alleen al daarmee kun je je terugverdientijd een jaar verminderen.Cynosura schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:17:
Dat gaat helaas niet lukken. Ik heb namelijk de opbrengsten uit PVGIS getrokken voor de combinatie van 48 orientaties, 11 hellingen en 12 provincies. Dat zijn dus al enkele duizenden vaste waarden, ik heb hier geen formule voor o.i.d.WhySoSerious schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:59:
Ziet er zeer strak uit en vervangt wat velen van ons met Excel gedaan hebben, hulde!
Als ik een tip zou mogen geven, om het zo precies mogelijk te krijgen zou ik ipv drop-down menuutjes in de module Rekenhulp Vermogen & Effectiviteit de oriƫntatie en helling in cijfers laten invullen. Dit geeft net even wat preciezere waarden.
Het tekstlabel "Salderingsregeling" heeft een tooltip met een flinke lap tekst waarin e.e.a. wordt uitgelegd. Door te klikken op de cijfers in de Besparings kolom kun je tevens zien hoe dit in de berekening wordt gebruikt.WhySoSerious schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:59:
Als tweede wellicht een korte informatie wat er precies gebeurt bij de verschillende scenario's omtrent het salderen.
Ja, is een beetje expres "verstopt" omdat ik de terugverdientijd niet de belangrijkste informatie vind (zoals de tekst in de dialoog ook al aangeeft). Desalniettemin misschien toch aardig om het in de tabel aan te geven inderdaad, met achtergrondkleur ofzo. Zal eens kijken.Mattie112 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:06:
Als tip: geef in de tabel even aan wanneer je op je break-even point zit, kon dat er niet zo 123 uithalen (dus: wat is je terugverdientijd)
edit:
Ah het zit achter dat knopje, zou het persoonlijk iets "duidelijker" in beeld brengen
Dat is wel een goeie... Maar dan moet ik daar eens goed over na gaan denken, want ik wil de site ook niet te complex makenTFHfony schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:41:
Ik heb een hoog/laag tarief. Dat mis ik in deze opzetIn daar ik in Braboland leef, zijn deze van 21:00 t/m 07:00 (en in het weekend en feestdagen als je heel compleet wil zijn).
Verder ziet het er mooi uit
Deze snap ik nog niet helemaal: als je vanwege zonnepanelen wisselt naar een duurdere maatschappij bespaar je netto niets extras toch (t.o.v. situatie zonder zonnepanelen)? Of bedoel je dat zij een hogere terugleververgoeding hebben? Heb even op de Vandebron site gekeken maar word daar nog niet helemaal wijs uit.Jerrythafast schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:10:
Sexy website inderdaad. Tip van mijn kant: ik heb mijn berekening zo opgezet dat ik voor de huidige situatie en de situatie met panelen andere energietarieven kan invoeren. Ik ga immers nu niet bij Vandebron zitten met 10,5 cent per kWh, maar straks met panelen is zo'n belachelijk hoge kWh prijs opeens errug gunstig. Alleen al daarmee kun je je terugverdientijd een jaar verminderen.
Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl
Kleinigheidje: ik zou graag "Helling (dakhoek)" vrij willen invullen i.p.v. een lijst met mogelijkheden. Mijn '20 graden' staat er nu niet tussen.Cynosura schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:17:
(...)
hij is super.Cynosura schreef op donderdag 10 december 2015 @ 00:22:
Bedankt voor jullie feedback tot dusver!
Deze snap ik nog niet helemaal: als je vanwege zonnepanelen wisselt naar een duurdere maatschappij bespaar je netto niets extras toch (t.o.v. situatie zonder zonnepanelen)? Of bedoel je dat zij een hogere terugleververgoeding hebben? Heb even op de Vandebron site gekeken maar word daar nog niet helemaal wijs uit.
ben bang dat jerry liever achter een taxi aan rent dan achter een bus.Jerrythafast schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:10:
[...]
Sexy website inderdaad. Tip van mijn kant: ik heb mijn berekening zo opgezet dat ik voor de huidige situatie en de situatie met panelen andere energietarieven kan invoeren. Ik ga immers nu niet bij Vandebron zitten met 10,5 cent per kWh, maar straks met panelen is zo'n belachelijk hoge kWh prijs opeens errug gunstig. Alleen al daarmee kun je je terugverdientijd een jaar verminderen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq