Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jerh schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:34:
Voor de nieuwbouwers onder ons, het ligt er sinds maart van dit jaar op.
27x LG mono black 260 panelen en 6x fath solar joule zonnecollectoren. De zonnecollectoren liggen aan de zijkant, in de praktijk valt het de meeste niet op dat ze afwijken. Er liggen geen dakpannen tussen, de architect heeft met de maatvoering rekening gehouden met zonnepanelen. De fath collectoren hebben dus dezelfde maat, zijn echter wel 50 mm hoog dus, steken anderhalf centimeter boven de LG's uit. Niet storend om te zien en scheelde heel veel werk, anders had het dakbeschot voor de pv anderhalf cm hoger moeten worden.

Ze liggen op het dak op clickfit rails, de dakfolie is anders dan de andere kant van het pand, daar liggen wel dakpannen. Er is gebruik gemaakt van een speciale dampopen, waterdichte folie als onderlaag.

Inmiddels bijna 5 megawatt opgewekt, op schema om de 7 te halen.

Plaatjes:
[afbeelding]
https://dyp.im/NpaWdqfBo6
[afbeelding]
https://dyp.im/el3J4eyfVo
Knap werk _/-\o_

Maar een doehetzelver lost dat toch netter op met alu blokjes en dubbelzijdig plakband
om dat mooi te egaliseren, is geen rocketscience. >:)
Ik moest ook 35mm panelen laten aansluiten op 50mm panelen, geen hond die het ziet ( platdak)
maar ik vond het netter.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0813.JPG

Keus genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0814.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
pieter87 schreef op zondag 06 september 2015 @ 02:03:
[...]

Heel wat om over na te denken :D _/-\o_
Die panelen op zuid gaat hem sowieso niet worden. Eventueel kan ik west nog wat meer op leggen. Dat dak is zo'n 11,5x5,5m 8) . Er gaat in de toekomst een warmtepomp komen dus misschien iets om over na te denken. Al vind ik de hoeveelheid overcapaciteit wel een risico gezien het salderen opnieuw bekeken gaat worden. Misschien is het anders een idee om een omvormer "op de groei" te kopen? Nu twee strings eraan en in de toekomst west vergroten. :9
jep, denk er rustig over na, dat is nooit fout.
geen zuid, no prob, verhaal blijft het zelfde, je zou nu alleen wel een steca (of wat door sommige partijen een powerset word genoemd) kunnen gebruiken.

zelf zou ik ook liever voor een "steca" of "power-one/sma" config gaan.
zijn gewoon betere setups als een sofar, maar wel iets duurder. (ik vind dat acceptabel en is ook maar een paar 100€)

later uitbreiden is altijd erg moeilijk, meestal is er binnen een jaar niet meer de zelfde panelen te krijgen.
ik kan het niet aan raden, maar wat wel kan b.v.
men nemen een power-one 3.6. en hangen er op west 16 x 170Wp aan op 1 mpp.
en later hang je er oost bij.
nu kun je ook kiezen voor: om 16x Panasonic hit er aan te hangen.
dan heb je 2x8x285Wp = 4560Wp op west.
dat eerst eens lekker terug te verdienen met een aantal jaar opbrengst.
en dan de zaak om te bouwen, en zwaar onder gedimensioneerd de andere kant ook vol te hangen.
maar dit soort dingen zijn vaak wat beter voor zelfbouwers te doen.

ik zelf ben niet al te bang voor het weg vallen van het salderen.
als het weg valt krijgen we ook een andere regeling, alleen wat voor regeling?
het zal vast iets soberder worden, maar misschien zitten er ook mooie dingen in.
ik heb in ieder geval al heel veel terug verdiend voor dat het zo ver is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 05:52
Dan kan je altijd nog kijken naar alternatieven voor verwarmen op opgewekt vermogen :)

Warmtepomp ofzo.

Born to Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
migjes schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:53:
[...]

ik zelf ben niet al te bang voor het weg vallen van het salderen.
als het weg valt krijgen we ook een andere regeling, alleen wat voor regeling?
het zal vast iets soberder worden, maar misschien zitten er ook mooie dingen in.
ik heb in ieder geval al heel veel terug verdiend voor dat het zo ver is.
En ondertussen zijn er al zoveel klanten met zonnepanelen, dat het voor een energie leverancier misschien wel erg aantrekkelijk kan zijn om deze klanten, ons, binnen te halen met mooie aanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:57:
Dan kan je altijd nog kijken naar alternatieven voor verwarmen op opgewekt vermogen :)

Warmtepomp ofzo.
al eens goed gekeken naar winter opbrengsten?
sommige weken in december / januari leveren mij nog geen 7kWh op.
laten dat nu net de weken zijn dat ik warmte nodig heb. :-(
in de zomer kan ik goed over de 20kWh per dag doen of 140kWh per week, maar dan heb ik geen warmte nodig. ;)
Henri. schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:08:
[...]
En ondertussen zijn er al zoveel klanten met zonnepanelen, dat het voor een energie leverancier misschien wel erg aantrekkelijk kan zijn om deze klanten, ons, binnen te halen met mooie aanbiedingen
energie bedrijven/leveranciers* zijn best berijd om ons een 7-8ct per kWh te betalen.
maar het grootste gedeelte van de kWh prijs is belasting en word door de regering bepaalt.
ongeveer 14ct per kWh.

er word nu gedacht aan een postcode roos model.(draak van een regeling, maar goed)
waar bij we 14ct per kWh krijgen voor elke kWh die ons huis verlaat.
en dan moeten we weer 22ct betalen om het terug te krijgen.
nadeel = minder leuk als salderen.
voordeel = je mag dan ook meer leveren als je gebruikt voor 14ct in plaats van kolenfooi van 8ct.

maar ach zolang er mensen zijn die nog vast houden aan hun feraris meter, kan het niet zomaar verplicht worden. (met feraris kunnen ze het niet zien, en iedereen moet gelijk behandeld worden. ;) )

*) ik vind leverancier eigenlijk een te groot woord, het is niet meer als een administratie kantoor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:24:
[...]

al eens goed gekeken naar winter opbrengsten?
sommige weken in december / januari leveren mij nog geen 7kWh op.
laten dat nu net de weken zijn dat ik warmte nodig heb. :-(
in de zomer kan ik goed over de 20kWh per dag doen of 140kWh per week, maar dan heb ik geen warmte nodig.
Dat komt bij jou natuurlijk ook door je oost west, zuid 45 graden heeft nog best een redelijke opbrengst.
Ik heb eigenlijk maar 4 maanden wat minder, de rest is redelijk vlak in opbrengst, beter voor het salderen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
Wat is jouw opbrengst Rol-Co van je zuiddak tijdens wintertijd?

Born to Game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:05:
2014-2015

Nov 142,3 kWh
Dec 82,1 kWh
Jan 93,3 kWh
Feb 201,4 kWh

2013-2014

Nov 93,6 kWh
Dec 117 kWh
Jan 94,4 kWh
Feb 162,3 kWh

2012-2013

Nov 101 kWh
Dec 59,5 kWh
Jan 115,7 kWh
Feb 158 kWh

Een zomermaand gaf tot dit jaar een 385 kWh max, 2015 voor het eerst maanden over de 400 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Bij mij zijn de verschillen zomer / winter iets groter:

Januari 2015: 177kWh
Juni 2015: 1388kWh

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:34:
[...]

Dat komt bij jou natuurlijk ook door je oost west, zuid 45 graden heeft nog best een redelijke opbrengst.
Ik heb eigenlijk maar 4 maanden wat minder, de rest is redelijk vlak in opbrengst, beter voor het salderen.
dat scheelt wel iets, maar ook weer niet zo heel veel. ;)
Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:05:
http://pvoutput.org/aggre...id=12038&sid=9982&v=0&t=m
ook daar zie je dat winter opbrengst +/-4x zo laag is.
dus wil je de eigen opbrengst gebruiken om te verwarmen zonder te salderen, leg maar heel veel Wp neer >:)
en heb heel erg grote overschotten in de zomer.
dat hoeft allemaal geen ramp te zijn, maar als kosten een probleem is, dan hoef je er niet aan te denken. ;)
paulv1973 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:39:
Bij mij zijn de verschillen zomer / winter iets groter:

Januari 2015: 177kWh
Juni 2015: 1388kWh
liggen er niet wat "kleine" heuveltjes in de weg bij jouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Die liggen er zeker...
Maar niet in de weg.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:47:
[...]

dat scheelt wel iets, maar ook weer niet zo heel veel. ;)
Veel is natuurlijk relatief, maar het is 2x zo veel als zuid omdat de dagen 2x zo snel korter worden. Tegen de winter gaat dat best ernstige vormen aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:47:
[...]

Veel is natuurlijk relatief, maar het is 2x zo veel als zuid omdat de dagen 2x zo snel korter worden. Tegen de winter gaat dat best ernstige vormen aannemen.
jep, als je naar kWh/kWp kijkt zakt het dramaties.
de uren in december:
http://www.kalender-365.nl/kalender/2014/december.html
en de uren in juni:
http://www.kalender-365.nl/kalender/2015/juni.html
(en dan ook nog ongeveer het eerste uurtje en laatste uurtje aftrekken, zon heeft dan niet veel kracht en last van schaduw van buren etc etc.)
je gaat dan van een 14 uur naar een 5 uur (die je effectief kunt noemen).

maar kijk je alleen naar het aantal kWh dan valt het best mee.
(je kunt gewoon een absurde hoeveelheid Wp leggen met 2x een dak helft.
zelfs met mijn "kleine" huisje.)
dan merk ik rond de kerst dat als het zonnetje schijnt een beperkte opbrengst.
de zon schijnt echt te schuin op de panelen voor serieuze opbrengst.
maar met een lichte bewolking (diffuse licht) nog een aardig opbrengst.
zij het helaas net zo beperkt als met een zonnetje het is dan bijna gelijk. :-(

maar ik ben wel benieuwd wat het gaat doen met mijn 5.66kWp straks.
en als al mijn plannen klaar zijn een 7,1kWp, maar dat duurt nog wel een jaartje of 2.
hoe verder je gaat hoe moeilijker het word om het financieel te verantwoorden, helaas.
dan pas heb ik genoeg Wp om ook in februari een accu van 7kWh (zoals de tesla powerwall) te kunnen vullen voor voldoende aantal dagen om ook die maand door te kunnen komen op eigen kracht.
helaas moet ik dan wel over naar een systeem zoals solaredge, te minste ik zie geen andere oplossingen meer. :-(
maar nog steeds geen oplossing voor december en januari. :-(
(en dan doe ik ook al grote overschotten dumpen in de zomer, lol, lang leven kolenfooi. *O* )
maar zolang we nog kunnen salderen schep ik lekker geld om er langzaam naar toe te bouwen, maar het lijkt wel een 10 jaren plan, pfff wat is het duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Migjes
Wel eens gekeken naar de stecagrid solarix? Ik heb er hier 1 liggen met 16x 290Wh aan batterij en wil beginnen met het afvangen van de nachtstroom. Alleen de tijd vinden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
De horror! Ik loop zojuist naar huis, en wat ziet mijn oog! Schaduw!! Op mijn dak nog wel!!

De boom die 100m verder staat schuintegenover mijn woning terroriseert mijn halve dak, in het diagonaal nog wel... :(

Nu worden het dus toch optimizers

Born to Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:13:
Migjes
Wel eens gekeken naar de stecagrid solarix? Ik heb er hier 1 liggen met 16x 290Wh aan batterij en wil beginnen met het afvangen van de nachtstroom. Alleen de tijd vinden ....
cool, je het het al liggen.
staat ook op mijn lijstje, maar dan als bij setje, niet voor de hoofd set.
laat weten wat je er van vind.
Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:15:
De horror! Ik loop zojuist naar huis, en wat ziet mijn oog! Schaduw!! Op mijn dak nog wel!!

De boom die 100m verder staat schuintegenover mijn woning terroriseert mijn halve dak, in het diagonaal nog wel... :(

ja boeiend, denk je echt dat het rond 19:00 op dit moment in het jaar het nog echt zoveel oplevert, het is nu bijna donker. :?
de buit is al binnen, die marge kun je wel missen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
ja boeiend, denk je echt dat het rond 19:00 op dit moment in het jaar het nog echt zoveel oplevert, het is nu bijna donker. :?
de buit is al binnen, die marge kun je wel missen. ;)
Kom zeg, ik ga de gemeente bellen! Omkappen die handel! _O-

Born to Game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:05:
[...]

Kom zeg, ik ga de gemeente bellen! Omkappen die handel! _O-
Gardena Comfort StarCut 410 BL

must have for christmas, post tvt toolkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:16:
[...]

Ook leverbaar met accu? :P

Born to Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:23
Battlechaser schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:15:

Probleem heb ik ook zag ik van gigantische treurwilg die honderd meter verder staat, om vier uur toch klein deel panelen in schaduw.
Maar mijn tigo haalt er dan helaas niet meer uit hoor, beperkt slechts schade...,

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Voor het monteren van mijn dunne-film panelen ( glas-glas laminaat van 7 mm dik) heb ik via SecondSol klemmen van Schuco gekocht. Volgens de handleiding van Schuco volstaan 4 klemmen per paneel, op de lange kant op ca 1/5 tot 1/4 L ( L=130 cm) van de hoek gemonteerd. Nu heb ik vanwege de minimum bestelhoeveelheid veel meer klemmen gekocht dan nodig. Kan het kwaad om per lange zijde bijvoorbeeld 3 klemmen te gebruiken, en dan op de einden en in het midden?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bamboe48 schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:01:
Voor het monteren van mijn dunne-film panelen ( glas-glas laminaat van 7 mm dik) heb ik via SecondSol klemmen van Schuco gekocht. Volgens de handleiding van Schuco volstaan 4 klemmen per paneel, op de lange kant op ca 1/5 tot 1/4 L ( L=130 cm) van de hoek gemonteerd. Nu heb ik vanwege de minimum bestelhoeveelheid veel meer klemmen gekocht dan nodig. Kan het kwaad om per lange zijde bijvoorbeeld 3 klemmen te gebruiken, en dan op de einden en in het midden?
Ik zou zeggen kijk even in de handleiding van je zonnepanelen. Bij sommige dunne-film panelen mogen de klemmen maar in een bepaalde gebied van het paneel gebruikt worden. Ik zou het bij 4 klemmen laten en de rest op marktplaats zetten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
PClop schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:25:
[...]

Knap werk _/-\o_

Maar een doehetzelver lost dat toch netter op met alu blokjes en dubbelzijdig plakband
om dat mooi te egaliseren, is geen rocketscience. >:)
Ik moest ook 35mm panelen laten aansluiten op 50mm panelen, geen hond die het ziet ( platdak)
maar ik vond het netter.
Dat was idd fraaier geweest. Als je het weet zie je het, maar in het kader van het huis moet af, was dit een uitbestede klus en heb ik er zelf ook niet bij stil gestaan.

Eindresultaat is (al zeg ik het zelf) fraai, maar had dus nog iets mooier kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vraagje voor de tigo gebruikers, hoe nauwkeurig is de meting en registratie van het opgewekte vermogen?
Valt me op dat de dag productie nogal afwijkt van wat de omvormer registreerde.
Want anders zou het betekenen dat het verschil het verlies in rendement van omvormer is toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:16:
[...]

Is kinder spul, dan liever de Stihl 066 gepakt ;-) dat schiet tenminste op. https://www.youtube.com/watch?v=eylhTyZSadU
Kan de kachel ook weer ff branden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:20
Zo de volgende stap heeft zich denk ik aangediend in onze zucht naar duurzaam wonen in ons huis...

Nadat we begonnen zijn met een zonneboiler(25 vacuumbuizen , 200 liter boiler), daarna spouwmuurisolatie, en als laatste een warmtepomp hybride cv zijn we aangeland bij zoals ik al zei de volgende stap pv panelen .

Omdat ik ook graag nog nieuwe panen wil laten leggen op ons dak , leek het mij een mooi idee om de pv panelen direct in het dakvlak te monteren ipv erop . Staat een stuk knapper, plus je hebt natuurlijk een heel stuk niet te voorzien van nieuwe pannen.(kost ook geld uiteraard)

we hebben we een gebroken wolfskap als dak, dus dat maakt het wat lastiger de boel kompleet aan een zijde "netjes"vol te krijgen met panelen .

Zijde van het huis is volgens de zonatlas prima geschikt voor panelen (zuid, nou ja zo goed als). Zat wat op You-tube te kijken . Moet immers de Mrs nog overtuigen dat het wel mooi is en word uiteraard ;)

Kwam daarbij het merk Tritec tegen , lijkt mij zo op het eerste gezicht een mooi systeem . Hebben jullie ervaring ermee? Gezien , of weten jullie in de kop van noordholland / Friesland een installateur die ermee werkt / ervaring mee heeft ?

Wij wonen op Texel, maar vind de lokale installateurs nou niet echt vooraan staan met innovatie eigenlijk(al proefondervindelijk meegemaakt nu twee keer )

Hoor het graag , is nl een betere optie dan mijn garagedak platdak voor de helft vol te maken met panelen (kan er dan 8 kwijt , en vanwege schaduwwerking met micro inverters moeten werken . Daar heb ik op zuidzijde van het woonhuis geen last van .)

Zou graag zwarte geglaasde pannen willen, in combinatie met ja solar 285 Wp panelen lijkt mij dat in eerste instantie er mooi eruit te gaan zien .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
En met Tritec, bedoel je dit systeem?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Cybersijp schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:11:
Omdat ik ook graag nog nieuwe panen wil laten leggen op ons dak , leek het mij een mooi idee om de pv panelen direct in het dakvlak te monteren ipv erop . Staat een stuk knapper, plus je hebt natuurlijk een heel stuk niet te voorzien van nieuwe pannen.(kost ook geld uiteraard)
Bij in-dak montage verlies je een deel van het BTW-belastingvoordeel.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
art schreef op maandag 07 september 2015 @ 09:48:
[...]

Bij in-dak montage verlies je een deel van het BTW-belastingvoordeel.
thx voor de tip!, en Td-er idd van dat bedrijf :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

@jerh: ERG mooi dakje heb je. Het is dat ik van 'oudbouw' hou ipv 'nieuwbouw', maar als ik dan toch zou moeten, dan kwam ik bij jou in de leer :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
reneeke1970 schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:02:
Vraagje voor de tigo gebruikers, hoe nauwkeurig is de meting en registratie van het opgewekte vermogen?
Valt me op dat de dag productie nogal afwijkt van wat de omvormer registreerde.
Want anders zou het betekenen dat het verschil het verlies in rendement van omvormer is toch?
Tigo rapporteert DC gemiddelden per minuut. Als je dat wilt vergelijken met je omvormer moet je er eerst zeker van zijn dat de tijd van je omvormer gelijk loopt met Tigo's tijd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hansdegit schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:35:
[...]

Tigo rapporteert DC gemiddelden per minuut. Als je dat wilt vergelijken met je omvormer moet je er eerst zeker van zijn dat de tijd van je omvormer gelijk loopt met Tigo's tijd.
Hoi Hans, ik kijk pas aan het eind van de dag als omvormer al uit is, dan maakt tijd verschil niet meer uit denk ik. Kijk ook alleen naar dag opbrengst, en die scheelt gewoon kw of nog meer....
Is dat bij jou ook?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bij mij klopt DC omvormer vrij aardig met DC Tigo.

Tigo heeft geen weet van AC, dus op dat vlak valt niets te vergelijken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

als ik dat tritec filmpje op 8:31 stil zet (overzichtje buiten en klaar), dan ziet het er niet beter uit dan een op dak systeem. Ik zou al die moeite (hele dak open) niet doen. En als je ooit wat anders wil, en dat gebeurd vaker en sneller dan je denkt, dan zit je met dat formaat. Laatst hebben we ergens 3 Shell paneeltjes indak vervangen voor wat anders, dat was nog een hele klus om dat passend en weer vast te krijgen op dat systeem. vraag hier maar een rond hoeveel er na de eerste keer PV plaatsen er nog wat aan veranderd aangevuld hebben, denk dat je over de 50% komt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En de panelen liggen erop:

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/pur1fessuiz.jpg

26 stuks JA Solar 285wp op Flatfix fusion 13* oost-west met ingekorte tussenstukken (past net een voet tussen 2 panelen). Aangesloten op een SMA Tripower 7000.
De 2 panelen rechts vooraan liggen iets verschoven, omdat de dakgoot schuin ligt en het pootje anders over de rand zou steken.

Meteen de eerste regenachtige dag al een piek van 6550 watt gezien, erg leuk.
Logging werkt nog niet, omdat er nog geen werkend netwerk ligt in huis.
Iemand een goede handleiding om automatische upload ergens heen (pvoutput ofzo) straks te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Andre1973 schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:03:
als ik dat tritec filmpje op 8:31 stil zet (overzichtje buiten en klaar), dan ziet het er niet beter uit dan een op dak systeem. Ik zou al die moeite (hele dak open) niet doen. En als je ooit wat anders wil, en dat gebeurd vaker en sneller dan je denkt, dan zit je met dat formaat. Laatst hebben we ergens 3 Shell paneeltjes indak vervangen voor wat anders, dat was nog een hele klus om dat passend en weer vast te krijgen op dat systeem. vraag hier maar een rond hoeveel er na de eerste keer PV plaatsen er nog wat aan veranderd aangevuld hebben, denk dat je over de 50% komt.
Klopt dat de maten van de panelen de laatste jaren veranderd zijn , ben o.a al een hele tijd terug bekend geraakt met zonnepaneel systemen van de (destijds nog nuon, zonder opgedeelt te zijn ) die bedrijven aansloot op (deels) zonnenergie. Die panelen hebben nooit echt veel gedaan , en zijn om een gegeven moment ook in storing gegaan . Was een hele commotie omdat bijna alle systemen die hier op texel zijn aangelegd destijds weg gehaald konden worden omdat ze allemaal niet meer werkten (zowel omvormers als panelen , maar dat even terzijde )

Als ik de hele zijkant van mijn dak probeer kompleet vol te leggen zal dat niet gaan lukken, omdat ik een gebroken wolfskap heb, zitten hier een aantal haken en ogen aan (is niet rechthoekig, en denk ik ook niet 100% vol te krijgen .

Ik heb nu een aantal installateurs gebeld en zal een aantal een offerte uit laten brengen . Ben bebiuwd wat daar uit komt . Heb iig wel met ja solar gespreken net aan de telefoon en die man wist zeker van de hoed en de rand , en begreep ook waarom ik dit wou ipv opdak installatie . (staat echt niet mooi in mijn geval, huis van 1929 doet het geen "eer"aan kunnen we wel zeggen . Daarom blijf ik toch nog even kijken wat een indak systeem voor ons kan betekenen . Het kan tenslotte altijkd nog anders ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Cybersijp schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:19:
[...]

Als ik de hele zijkant van mijn dak probeer kompleet vol te leggen zal dat niet gaan lukken, omdat ik een gebroken wolfskap heb, zitten hier een aantal haken en ogen aan (is niet rechthoekig, en denk ik ook niet 100% vol te krijgen .

Ik heb nu een aantal installateurs gebeld en zal een aantal een offerte uit laten brengen . Ben bebiuwd wat daar uit komt . Heb iig wel met ja solar gespreken net aan de telefoon en die man wist zeker van de hoed en de rand , en begreep ook waarom ik dit wou ipv opdak installatie . (staat echt niet mooi in mijn geval, huis van 1929 doet het geen "eer"aan kunnen we wel zeggen . Daarom blijf ik toch nog even kijken wat een indak systeem voor ons kan betekenen . Het kan tenslotte altijkd nog anders ! :)
Ik heb vorige jaar naar allerlei indak opties bekeken, maar feitelijk had niemand er echt ervaring mee en was het veel (echt veel) duurder. Referentieprojecten waren ook niet te vinden.

Ik heb het anders opgelost, zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44873560

Wat je kunt doen om hoeken etc op te lossen is daar zinkwerk of epdm voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
jerh schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:46:
[...]

Ik heb vorige jaar naar allerlei indak opties bekeken, maar feitelijk had niemand er echt ervaring mee en was het veel (echt veel) duurder. Referentieprojecten waren ook niet te vinden.

Ik heb het anders opgelost, zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44873560

Wat je kunt doen om hoeken etc op te lossen is daar zinkwerk of epdm voor gebruiken.
Jerh, dank voor de link naar de post vorig jaar . Ikzelf woon niet in een nieuwbouwhuis maar in een huis gebouwd in 1927. Dat ziet er dus wat anders uit qu architectuur dan het jouwe !

Ik had overigens al gemerkt dat er weinig te vinden is mbt indakmontage . Onbekend maakt onbemind lijkt het wel een beetje bij de heren installateurs.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/U6b0pMlvH5NoKqDmK5ptWzuM/thumb.jpg

Ons huis zie je hier op de voorgrond, het beuste dakvlak is ook goed in beeld, en omdat het een gebroken kap is met wolfskap een extra moeilijkheid om een mooi strak geheel te maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
KifArU schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:17:

[afbeelding]

26 stuks JA Solar 285wp op Flatfix fusion 13* oost-west met ingekorte tussenstukken (past net een voet tussen 2 panelen). Aangesloten op een SMA Tripower 7000.
De 2 panelen rechts vooraan liggen iets verschoven, omdat de dakgoot schuin ligt en het pootje anders over de rand zou steken.

Iemand een goede handleiding om automatische upload ergens heen (pvoutput ofzo) straks te regelen?
Zonnepanelen zover als het oog reikt, gaaf. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

Dat is heul veul meer dan de buurman :) of is zijn dakkie kleiner? Ligt er mooi op en lekker vol zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:47:
[...]

Dat is heul veul meer dan de buurman :) of is zijn dakkie kleiner? Ligt er mooi op en lekker vol zo.
De panelen van de buurman(nen) liggen er al meer dan 10 jaar, dus toen was een dak helemaal vol leggen niet aan de orde qua kosten.
Wij hopen met dit dak energieneutraal te worden in een all-electric huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik kan je Pvoutput.org zeker aanraden. Na enkele jaren met mijn vorige systeem, ben ik sinds een week over met het nieuwe spul: SMA 5000 TL-20 die communiceert via Bluetooth met een Raspberry Pi.

Installeren is wel een uurtje knutselen, maar is makkelijk gemaakt met de zeer uitgebreide manual:
https://sbfspot.codeplex.com

Inverter hangt boven, RPI 2 verdiepingen (2x gewapend beton...) lager in de meterkast. Werkt tot nog toe uit de kunst. Als je een paar euro doneert, kun je ook parameters zoals afzonderlijke stringspanningen, stromen en vermogens meesturen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10
Ik wilde graag wat zonnepanelen erbij omdat ik sinds kort een Renault Zoe rij.

Het eerste idee was om een paar panelen over een pergola te maken maar uiteindelijk heb ik maar een terras overkapping gemaakt.Dit leek me iets degelijker :-)

Het is de bedoeling dat hier minimaal 8 panelen op ga leggen. Ik heb er reeds 3 opgelegd ( tijdelijk met wat beton tegels en clickfit materiaal. ) Binnenkort komen de 5 panelen binnen en wil een strakke manier om ze te monteren.

De maat van de overkapping is 450x450, de opstaande rand is ongeveer 10 cm. Het dak is van EPDM rubber. De zijde waar de ladder tegen staat is bijna zuid ( ZZO )

Ik wil ze zo vlak mogelijk monteren, ivm aanzicht. Het extra schoonmaken neem ik voor lief.

Wie heeft er een strakke, goedkope, (DIY) oplossing om dit te monteren ?

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150625_194430_zpsz2kerdd9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150625_183403_zpsvondkwnz.jpg

Tijdelijk setup ( 3x250wp op een Soladin 600 )

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150630_114524_zpsvdkhl0jq.jpg

De omvormer hangt al, GE SVT 2200

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150902_202734_zpssnn9hnlj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoiets maken maar 90 graden gedraaid t.o.v de panelen nu, kan je meer kwijt en prima in de zomer met de lage hoek.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/66994c11e47c71e2711510c0134142ef.jpg

Op beton voeten of hout bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:43

MieJuul

3970Wp

Of zoiets

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/20rw3r.jpg

Heb je wel wat werk aan, hoop pootjes zagen enzo.
Maar de opzet is simpel en hoek is naar eigen believen te bepalen

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 21-09 21:10
dus een oost west opstelling ? Daar ben ik nog niet over uit. Ik heb het aan de voorzijde van het huis op een 38 graden dak ZZO en dat levert 96 procent op. Prima dus.

Dit zal wat minder zijn inderdaad maar goed dat is niet zo'n ramp.

Ik zou er inderdaad 10 op kwijt kunnen maar volgens mij kan dat met Zuid opstelling ook. Alleen wil ik dat niet want waar de ladder staat komt een hout kachel pijp langs zij. Dan zit je met de schaduw ben ik bang.

[ Voor 8% gewijzigd door jjonkie op 08-09-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
Installatie is 3 jaar oud.

Rook al een tijdje een wat vreemde zoetige lucht, maar kon niet vinden waar het vandaan kwam. Totdat de omvormer er ineens mee stopte. Wat blijkt: tussen de regelaar en panelen zit een AC nokkenschakelaar die de geest heeft gegeven. 1 Fase is binnenin compleet weggesmolten, en de behuizing en aansluitkabels zijn zwart geblakerd. Ik mag van geluk spreken dat de boel niet is afgefikt in de vakantie!

In principe moet het mogelijk zijn een standaard 3 fasen AC nokkenschakelaar (werkschakelaar) toe te passen voor DC, mits je niet onder last schakelt. Dus overdag eerst de omvormer uit dmv de zekering in de meterkast, daarna de werkschakelaar bedienen.

De reden dat hij er zit is simpel: bij brand in de omvormer wil ik de mogelijkheid hebben om de voeding vanuit de panelen richting omvormer af te schakelen. (anders blijf je de brand voeden)

Helaas was nu bijna het omgekeerde het geval. De schakelaar heeft bijna brand veroorzaakt.Verkeerde zuinigheid van mijn kant!

Er gaat nu een 32A DC werkschakelaar tussen. Kost bijna net zo veel, maar is in ieder geval veilig.
Aan alle anderen met nokkenschakelaar(s): beter vervangen door DC schakelaars!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:08
Weet je zeker dat het niet gewoon een slechte verbinding was? Zijn bijde aders even zwart? In principe kan het NIET komen van het feit dat het een ac schakelaar is als je niet geschakeld hebt. Hoeveel amp was de schakelaar en zijn de panelen?

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Prop-er schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:02:
Installatie is 3 jaar oud.

Rook al een tijdje een wat vreemde zoetige lucht, maar kon niet vinden waar het vandaan kwam. Totdat de omvormer er ineens mee stopte. Wat blijkt: tussen de regelaar en panelen zit een AC nokkenschakelaar die de geest heeft gegeven. 1 Fase is binnenin compleet weggesmolten, en de behuizing en aansluitkabels zijn zwart geblakerd. Ik mag van geluk spreken dat de boel niet is afgefikt in de vakantie!

In principe moet het mogelijk zijn een standaard 3 fasen AC nokkenschakelaar (werkschakelaar) toe te passen voor DC, mits je niet onder last schakelt. Dus overdag eerst de omvormer uit dmv de zekering in de meterkast, daarna de werkschakelaar bedienen.

De reden dat hij er zit is simpel: bij brand in de omvormer wil ik de mogelijkheid hebben om de voeding vanuit de panelen richting omvormer af te schakelen. (anders blijf je de brand voeden)

Helaas was nu bijna het omgekeerde het geval. De schakelaar heeft bijna brand veroorzaakt.Verkeerde zuinigheid van mijn kant!

Er gaat nu een 32A DC werkschakelaar tussen. Kost bijna net zo veel, maar is in ieder geval veilig.
Aan alle anderen met nokkenschakelaar(s): beter vervangen door DC schakelaars!
Wat je als oplossing aangeeft is maar de het halve werk, ik behandel mijn 5+ Kw installatie
alsof het een bedrijfsinstallatie is dus ik loop jaarlijks de hele installatie na of alles er nog fris
uitziet dus ook of de aansluitklemmen nog goed vastzitten en de bedrading geen verkleuring
door hitte vertoont, zowel in de meterkast als ook in en rond de omvormer.

Ik vermoed dat bij jou toch een losse klem de oorzaak was voor het oververhitten van de schakelaar
maar idd kan ook voorkomen dat de kontaktdruk in de schakelaar afneemt na verloop van tijd
daar sommige schakelaars er domweg niet op gebouwd zijn om altijd ingeschakeld te staan
het verende gedeelte wordt dan gewoon moe.

Zelfs in de gebruiksaanwijzing van mijn omvormer staat dat ik jaarlijks de DC schakelaar een aantal keren
moet doordraaien om een goede werking van de kontakten te behouden, het is maar dat je het weet, ;)
Klare tekst:
Om de werking van de gelijkstroomschakelaar te waarborgen, moeten alle schakelaars één keer
per jaar worden in- en uitgeschakeld ( door de schakelaar tien keer heen en weer te zetten tussen
de aan- en uit-stand) om de contacten te reinigen.

Btw, ik zou graag ook nog wat foto's van de schakelaar willen zien, en ook om welk merk het gaat,

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 09-09-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
Waaat jouw hele wijk heeft PV :D Als je die foto in volledige resolutie bekijkt kun je zelfs tussen de nokken van de daken door nog blauwe uitsteeksels ontdekken van diverse achter-achter-over-over-buren die ook PV hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Cybersijp schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:27:
[...]

Jerh, dank voor de link naar de post vorig jaar . Ikzelf woon niet in een nieuwbouwhuis maar in een huis gebouwd in 1927. Dat ziet er dus wat anders uit qu architectuur dan het jouwe !

Ik had overigens al gemerkt dat er weinig te vinden is mbt indakmontage . Onbekend maakt onbemind lijkt het wel een beetje bij de heren installateurs.

[afbeelding]

Ons huis zie je hier op de voorgrond, het beuste dakvlak is ook goed in beeld, en omdat het een gebroken kap is met wolfskap een extra moeilijkheid om een mooi strak geheel te maken .
Ja, dat is wel een heel ander huis. Wat ik het mooiste systeem vond is van fath solar:
http://www.fath-solar.com/en/products/fath-energyroof.html

Voorbeeldje:
http://www.fath-solar.com...-in-druten-nederland.html

Wordt in NL gedaan door Solar Today geloof ik, heb daar de collectoren aan overgehouden. Systeem was bijna 2 keer zo duur als de huidige oplossing. Verder waren er veel oplossingen met hdpe platen als ondergrond. Probeem is daarbij wat doen die als het warm wordt, mijn vrouw werkt veel met hdpe en vond dat niet zo'n goed idee.

Als je iets zoekt, behalve Duitsland is Frankrijk een optie. In Frankrijk is het wat ik heb begrepen verplicht om ze indak te leggen, dus daar zijn nogal wat systemen ontwikkeld. Kunst is om ze te vinden en de NL installateur heeft ze naar mijn ervaring niet in zijn portfolio, dus dan moet je zelf op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 21:24

TFHfony

Professional Weirdo

Jerrythafast schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:36:
[...]

Waaat jouw hele wijk heeft PV :D Als je die foto in volledige resolutie bekijkt kun je zelfs tussen de nokken van de daken door nog blauwe uitsteeksels ontdekken van diverse achter-achter-over-over-buren die ook PV hebben. _/-\o_
Bij ons gaat het ook de goede kant op. Deze huizen zijn zo'n 10 jaar geleden weggezet en gisteren heeft huis nummer 8 (van de 20) zonnecellen laten plaatsen.

Het ziet er trouwens naar uit dat vandaag een mooie dag gaat worden :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het is toch een hele uitdaging om met een appartementencomplex de VVE te overtuigen, vooral als er dinosauriërs tussen zitten.

Stapje voor stapje kom ik echter verder, maar ik ben nog op zoek naar iets waarvan ik hoop dat hier iemand helpen kan:

Ik zou graag van een andere VVE of een soortgelijke situatie (groot dak vol met panelen) informatie willen krijgen over de opbrengsten die ze nu daadwerkelijk behalen, en of de terugverdientijd daadwerkelijk gehaald word.

Ik ben wel overtuigd, maar tijdens de ALV vergadering is gevraagd of we niet dit soort data op kun halen. Voordat die data er is krijgen we geen toestemming om iets met het dak te doen :/.

Dus, ik hoop dat iemand hier dit soort informatie voorhanden heeft!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Devian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:06:
Het is toch een hele uitdaging om met een appartementencomplex de VVE te overtuigen, vooral als er dinosauriërs tussen zitten.

Stapje voor stapje kom ik echter verder, maar ik ben nog op zoek naar iets waarvan ik hoop dat hier iemand helpen kan:

Ik zou graag van een andere VVE of een soortgelijke situatie (groot dak vol met panelen) informatie willen krijgen over de opbrengsten die ze nu daadwerkelijk behalen, en of de terugverdientijd daadwerkelijk gehaald word.

Ik ben wel overtuigd, maar tijdens de ALV vergadering is gevraagd of we niet dit soort data op kun halen. Voordat die data er is krijgen we geen toestemming om iets met het dak te doen :/.

Dus, ik hoop dat iemand hier dit soort informatie voorhanden heeft!
het hangt allemaal van een aantal situaties af. dus:
waar wil je salderen, op de rekening van de VVE of op de rekeningen van de bewoners?
op de VVE = gebruikt die minder als 10.000kWh per jaar?
op de bewoners = kunnen er kabels naar de meter kasten van de bewoners getrokken worden?

het is niet dat de 1 of de andere een voorkeur heeft, maar wat er technisch mogelijk is, en daar na of het wel interessant is om te gaan doen. :-(
PV haalt zijn opbrengsten wel, geen probleem, maar kun je iets met die opbrengsten is eigenlijk de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is dit een echt dingetje? Gaan ze BTW vragen over zelf opgewekte stroom?

http://zonnestroombelastingvrij.nl/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:10:
[...]

het hangt allemaal van een aantal situaties af. dus:
waar wil je salderen, op de rekening van de VVE of op de rekeningen van de bewoners?
op de VVE = gebruikt die minder als 10.000kWh per jaar?
op de bewoners = kunnen er kabels naar de meter kasten van de bewoners getrokken worden?

het is niet dat de 1 of de andere een voorkeur heeft, maar wat er technisch mogelijk is, en daar na of het wel interessant is om te gaan doen. :-(
PV haalt zijn opbrengsten wel, geen probleem, maar kun je iets met die opbrengsten is eigenlijk de vraag.
We hadden eerst interesse in een systeem om te verdelen tussen bewoners, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het dak net ruimte genoeg bied om de eigen stroomkosten van het pand zelf eruit te halen. Waar dat hoge verbruik vandaan komt is ook nog iets, maar dat is niet voor dit topic.

Als we eenmaal cijfers hebben over de verwachten daadwerkelijke opbrengst, dan kunnen we zelf wel de eventuele scenario's uitrekenen om te zien wat het gunstigs is.

Waar ik vooral tegen aanloop is dat ik te horen krijg dat de opbrengstgetallen nooit gehaald worden, en daardoor de terugverdientijd niet gehaald word. En dan zitten er ook nog azijnzeikers tussen die daadwerkelijke opbrengstcijfers die de installateur/leverancier ons geven wil niet geloven (want ja, hij wil verkopen toch?).

Dus ik ben heel erg geholpen met, bij voorkeur, opbrengstcijfers van een andere VVE, of een soortgelijke situatie. Op het dak kunnen we ongeveer 30.000 kwh aan panelen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Devian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:20:
[...]
We hadden eerst interesse in een systeem om te verdelen tussen bewoners, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het dak net ruimte genoeg bied om de eigen stroomkosten van het pand zelf eruit te halen. Waar dat hoge verbruik vandaan komt is ook nog iets, maar dat is niet voor dit topic.

Als we eenmaal cijfers hebben over de verwachten daadwerkelijke opbrengst, dan kunnen we zelf wel de eventuele scenario's uitrekenen om te zien wat het gunstigs is.

Waar ik vooral tegen aanloop is dat ik te horen krijg dat de opbrengstgetallen nooit gehaald worden, en daardoor de terugverdientijd niet gehaald word. En dan zitten er ook nog azijnzeikers tussen die daadwerkelijke opbrengstcijfers die de installateur/leverancier ons geven wil niet geloven (want ja, hij wil verkopen toch?).

Dus ik ben heel erg geholpen met, bij voorkeur, opbrengstcijfers van een andere VVE, of een soortgelijke situatie. Op het dak kunnen we ongeveer 30.000 kwh aan panelen kwijt.
Zonder je situatie te kennen (oriëntatie, hoek, schaduw etc) kunnen we niets zeggen over de te verwachten opbrengst van 30kWp aan panelen.
Je kan hier eens kijken, daar komt ook eens per maand een lijst langs met de uitgewerkte resultaten die naar PV-output ge-upload worden. Daar kan je voldoende informatie vinden en vergelijken met jouw situatie.

Ook de http://www.polderpv.nl/ geeft heeeel veel info...
En de PV estimation op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php klopt met mijn situatie.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:31:
[...]

Zonder je situatie te kennen (oriëntatie, hoek, schaduw etc) kunnen we niets zeggen over de te verwachten opbrengst van 30kWp aan panelen.
Je kan hier eens kijken, daar komt ook eens per maand een lijst langs met de uitgewerkte resultaten die naar PV-output ge-upload worden. Daar kan je voldoende informatie vinden en vergelijken met jouw situatie.

Ook de http://www.polderpv.nl/ geeft heeeel veel info...
En de PV estimation op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php klopt met mijn situatie.
Nja, dat is vrij simpel, het is een plat dak zonder schaduw ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zonoskar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:18:
Is dit een echt dingetje? Gaan ze BTW vragen over zelf opgewekte stroom?

http://zonnestroombelastingvrij.nl/
Ik vind het een weinig concrete site. Nergens een bron voor het wetsvoorstel dat ze tegen willen houden (?). Volgens mij zijn ze gewoon tegen alles dat geen salderen is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Proton_ schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:38:
[...]

Ik vind het een weinig concrete site. Nergens een bron voor het wetsvoorstel dat ze tegen willen houden (?). Volgens mij zijn ze gewoon tegen alles dat geen salderen is.
Dat had ik ook. want als ik de berekeningen zie dan pakt niemand toch nog panelen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

TFHfony schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:20:
[...]
Bij ons gaat het ook de goede kant op. Deze huizen zijn zo'n 10 jaar geleden weggezet en gisteren heeft huis nummer 8 (van de 20) zonnecellen laten plaatsen.
Bij mij al 13 huizen in de straat met zonnepanelen, in totaal 141 panelen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0pjjbB7g1Q2OnaKHXXUYolRJ/full.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Devian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:20:
[...]

Dus ik ben heel erg geholpen met, bij voorkeur, opbrengstcijfers van een andere VVE, of een soortgelijke situatie. Op het dak kunnen we ongeveer 30.000Wp aan panelen kwijt.
(ik heb een hele kleine edit gedaan in je bericht, maar dat heeft grote gevolgen, lol. ;) )
de opbrengst van PV is voor iedereen het zelfde, of je nu een VVE bent of een particulier dat maakt niet uit.
maar hoe je het bedrag gaat verrekenen maakt wel veel uit.
gebruikt de VVE meer als 10.000kWh dan hoeven ze geen 0,22€ per kWh meer te betalen.
en zo doende is de opbrengst in € lager.
(dit hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel, je geeft de cijfers niet hoeveel de VVE per jaar nu gebruikt?)

edit:
de opbrengsten per kWh opgewekt kunnen erg verschillen.
dit kan tussen de 0,22€ en de 0,08€ per kWh zijn.
maar net hoe je het saldeert. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-09-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:47:
[...]

(ik heb een hele kleine edit gedaan in je bericht, maar dat heeft grote gevolgen, lol. ;) )
de opbrengst van PV is voor iedereen het zelfde, of je nu een VVE bent of een particulier dat maakt niet uit.
maar hoe je het bedrag gaat verrekenen maakt wel veel uit.
gebruikt de VVE meer als 10.000kWh dan hoeven ze geen 0,22€ per kWh meer te betalen.
en zo doende is de opbrengst in € lager.
(dit hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel, je geeft de cijfers niet hoeveel de VVE per jaar nu gebruikt?)

edit:
de opbrengsten per kWh opgewekt kunnen erg verschillen.
dit kan tussen de 0,22€ en de 0,08€ per kWh zijn.
maar net hoe je het saldeert. ;)
met opbrengst bedoel ik niet de opbrengt in geld, maar in daadwerkelijk te mogen verwachten kWh per jaar. De rekensom kan ik zelf wel maken hoe we dat het beste kunnen doen (alleen op de meters van de VVE, of toch een Herman zonnestroomverdeler zodat het naar de bewoners gaat bvb).

Maar het verbruik van het gebouw ligt op dit moment op 33.254 kWh per jaar... En een eerste offerte gaf aan voor +/- 28000 kWh aan panelen te kunnen plaatsen. De opbrengsten naar de VVE gaan voor. En word dan ook de makkelijkste oplossing. Ik kan het niet gaan verdelen over de 40 woningen hier, en een beperkt aantal woningen mee laten doen ga ik geen akkoord voor krijgen binnen de ALV.

Of iemand anders moet nog een goed idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Devian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:03:
[...]

met opbrengst bedoel ik niet de opbrengt in geld, maar in daadwerkelijk te mogen verwachten kWh per jaar. De rekensom kan ik zelf wel maken hoe we dat het beste kunnen doen (alleen op de meters van de VVE, of toch een Herman zonnestroomverdeler zodat het naar de bewoners gaat bvb).

Maar het verbruik van het gebouw ligt op dit moment op 33.254 kWh per jaar... En een eerste offerte gaf aan voor +/- 28000 kWh aan panelen te kunnen plaatsen. De opbrengsten naar de VVE gaan voor. En word dan ook de makkelijkste oplossing. Ik kan het niet gaan verdelen over de 40 woningen hier, en een beperkt aantal woningen mee laten doen ga ik geen akkoord voor krijgen binnen de ALV.

Of iemand anders moet nog een goed idee hebben.
de opbrengst in kWh is voor iedereen het zelfde of je nu VVE of particulier bent.
je hebt wat kleine voordelen, omdat het dak waarschijnlijk de hoogste in de omgeving is.
en je een set kunt aanleggen die erg groot is en dus vaak ook een hoog rendement hebben.
dan kun je haast wel uit gaan dat 1Wp = 1kWh per jaar is (1000kWh/kWp).
(en woon je wat meer aan de kust, dan kun je nog wel hoger uit komen.)

maar het verrekenen op de rekening van de VVE is de hardste daler.
(ik gebruik even versimpelde getallen)
stel je gebruikt 30.000kWh.
en je wekt een 25.000kWh op.
dan is belasting die je niet hoeft te betallen : 20.000x€ 0,0469 + 5.000x€ 0,1196 = €1528.
(hier komt dan nog de stroom prijs en BTW op en wat SDE toeslag.
rond de 2500€, maar is wat afhankelijk van je contract.)
je moet dan eerst 20.000kWh salderen in de lage belasting schaal en daar na pas in de hoge belasting schaal.
dus wil je dit doen, dan moet je er voor zorgen dat je ook de hele hoeveelheid kWh haalt, anders word het snel slecht terug verdienen. :-(
(ik raad zelfs aan, om gewoon net iets meer kWh op te wekken, gewoon om wat lekkere marge te hebben.)

doe je het over de de meterkasten van de bewoners, dan is het vrijwel overal het hoge belasting tarief.
(mits desbetreffende bewoner het ook gebruikt. is het een erg zuinige bewoner dan krijgt hij er maar 0,08€ per kWh voor, maar ik gok dat het minder is als 1000kWh per bewoner, en dat maakt bijna iedereen op.)

de regels van salderen zijn gewoon niet makkelijk gemaakt voor VVE's helaas.

edit:
er word ook geëxperimenteerd met het postcode roos model.
voor jouw zou dat betekenen:
dat iedereen die wil in de flat ook lid kan worden bij de zelfde energie leverancier.
en dan kun je de opbrengst van het dak niet op de VVE laten zetten, maar laten verdelen over de leden.
mensen kopen dan voor 0,22€ per kWh stroom, maar zouden dan 0,14€ per kWh korting moeten krijgen wat er op het dak is opgewekt.
echt heel vrolijk word ik niet van deze regeling en is allemaal erg experimenteel. :-(

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 09-09-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de rookgasafvoer CV pijp op het dak?
Nu gaat deze recht boven de CV ketel het dak uit. Kan de pijp ook een paar meter vlak onder het dak schuin naar nabij het nok lopen en daar pas naar buiten komen? Zodat alle zonnepanelen er onder liggen ipv er boven../naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Jerrythafast schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:36:
[...]

Hier in de straat is in 2003 een groot project geweest, waar heel veel bewoners aan mee hebben gedaan. Dat was namelijk het moment dat er een paar subsidies tegelijk mogelijk waren en de systemen in totaal erg goedkoop waren (voor die tijd).
Zijn wel middeleeuwse panelen naar huidige begrippen (rond de 100wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Cass schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:55:
Heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de rookgasafvoer CV pijp op het dak?
Nu gaat deze recht boven de CV ketel het dak uit. Kan de pijp ook een paar meter vlak onder het dak schuin naar nabij het nok lopen en daar pas naar buiten komen? Zodat alle zonnepanelen er onder liggen ipv er boven../naast
Die van ons loopt al sinds de bouw van het huis een stukje diagonaal langs het dak naar de nok. Ik denk dat het diagonale gedeelte tussen 1 en 2 meter lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

SolarKing schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:06:
[...]

Ze mogen wel zeggen dat de APS geschikt is voor 310Wp panelen maar ze toppen toch echt af op 250W en geen watje meer op mijn eigen test met een APS YC500 op 1 MPPT. Dus aftopping.
Met 310Wp panelen set adviseer ik toch om SolarEdge P350 optimizers toe te passen. Dan krijg je pas echt het maximale eruit. (uiteraard wel minimaal 8 optimizers toepassen)
Heb je maar 6 of 7 panelen dan mag het ook met P405 optimizers. (deze hebben namelijk een maximale uitgang van 85V ipv de 60V bij de P300/P350/P500 optimizers.)
Even ter aanvulling hier op. Vandaag zie ik dit langskomen:

High

Volgens de specs hebben ze een piekvermogen van 275W. Dus de aftopping zal uiteindelijk erg mee gaan vallen bij mij gok ik zo.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Maandag de panelen gehaald in Didam voor Oost-West zijde,gelijk maar zelf opgelegd.Ik heb de Zuid zijde laten leggen door het installatie bedrijf,toen ik dat zag dacht ik dat kan ik zelf ook wel,zag er namelijk niet zo moeilijk uit.
In parallel aangesloten met een goodwe 2500NS omvormer.
Scheelt toch 975€ als je het zelf doet.Duurt misschien iets langer dan het installatie bedrijf,maar zo snel verdien ik ze niet bij mijn baas.Laat de zon maar schijnen ;-)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img910/6316/Vva8pt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img912/2838/X5PCkm.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door yohammer op 09-09-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ja hij mag een stuk opzij lopen, heb ik ook gedaan, van zuiddak naar noorddak verplaatst.
Maar aangezien er door afkoeling condens in de pijp ontstaat moet hij net iets schuin omhoog lopen zodat het condens water terug loopt in de ketel waar het wordt afgevoerd. De overgangen ook goed afplakken met alu tape voor het condens water.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
Hierbij wil ik ter leering & vermaek nog een eigen ervaring geven met hagelbestendigheid van zonnepanelen.

Twee weken terug hebben we bij ons in het dorp een vreselijke hagelbui gehad (denk aan hagelstenen van een kippenei tot maximaal een handbal groot!). Een geweldige ravage is het gevolg, dakplaten, dakpannen, autoruiten, blik, tuinmeubilair alles is kapot of beschadigd Zelfs dakramen met nieuw dubbelglas zijn her en der compleet door gehageld. Maar de zonnepanelen van mijn ouders en broer lijken op het oog onbeschadigd, al heb ik al wel verhalen gehoord dat sommige mensen ook daar heel lichte putjes in het glas vonden na deze hagelbui.

Samenvatting, zonnepanelen zijn niet 100% hagelbestendig, maar wel heel wat beter dan alle andere alternatieve dakbedekkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Hierboven: pics or it didn't happen! Ik zou wel een foto willen van een dak met verrampeneerd dakraam en keurige zonnepaneeltjes d'r omheen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 08:20
lithoijen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:17:
Hierbij wil ik ter leering & vermaek nog een eigen ervaring geven met hagelbestendigheid van zonnepanelen.

Twee weken terug hebben we bij ons in het dorp een vreselijke hagelbui gehad (denk aan hagelstenen van een kippenei tot maximaal een handbal groot!). Een geweldige ravage is het gevolg, dakplaten, dakpannen, autoruiten, blik, tuinmeubilair alles is kapot of beschadigd Zelfs dakramen met nieuw dubbelglas zijn her en der compleet door gehageld. Maar de zonnepanelen van mijn ouders en broer lijken op het oog onbeschadigd, al heb ik al wel verhalen gehoord dat sommige mensen ook daar heel lichte putjes in het glas vonden na deze hagelbui.

Samenvatting, zonnepanelen zijn niet 100% hagelbestendig, maar wel heel wat beter dan alle andere alternatieve dakbedekkingen!
Daar heb ik weer van die mannetjes voor van Interpolis...."Glashelder"!!
Gewoon verzekeringswerk lijkt mij.
En als ze toch moeten gaan vervangen...dan alles gelijk van SF165s > SF170s ;-)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
Het hele dorp staat vol carglas en aannemers busjes. Particulieren zijn over het algemeen goed verzekerd, voor boeren schijnt dat niet altijd het geval te zijn. Interpolis schijnt een aantal jaar geleden hagelschade uit de polis gehaald te hebben.

Maar de schade is echt enorm, denk aan 50% van alle golfplaten is stuk, sommige huizen zijn zelfs onbewoonbaar door de hagel en de waterschade die daar op volgde.

Ik was zelf natuurlijk net dat weekend in het buitenland voor mijn werk, maar ik heb al heel veel met plastic afgedekte ramen en daken gezien. En de auto's, die co2 producerende vehikels, zijn helemaal door moeder natuur afgestraft. De meeste auto's van 3 jaar en ouder zijn total loss

[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 09-09-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
En waar was die bui met eieren zo groot als hagelstenen? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
TD-er schreef op woensdag 09 september 2015 @ 20:53:
En waar was die bui met eieren zo groot als hagelstenen? ;)
Bij een (oud)collega van mij in aalburg:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11949340_920828684656510_5469350234131060909_n.jpg?oh=103995d06ba4266ef98ab596fe7f31a6&oe=565F741D
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11885279_920828681323177_6112566852643344207_n.jpg?oh=0dbd4ecb7f34bb6acbc919871ed99e50&oe=566512F9
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/10985402_920828721323173_8469387204355037369_n.jpg?oh=504048fde62fce2ef3c7009f90128190&oe=56675464

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Dat zijn flinke jongens :o

Gebeurd volgens mij ook steeds vaker

[ Voor 42% gewijzigd door MdO82 op 09-09-2015 21:36 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
hier is het in 2012 zo aangepast dat de nieuwe rookgasafvoer rechts op de afbeelding onder het schuine gedeelte van de boeiplank zit i.p.v. boven op het pannendak. en nu is die nutteloos en buiten gebruik.. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ja97jb.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:02:
[...]

Even ter aanvulling hier op. Vandaag zie ik dit langskomen:

[afbeelding]

Volgens de specs hebben ze een piekvermogen van 275W. Dus de aftopping zal uiteindelijk erg mee gaan vallen bij mij gok ik zo.
Volgens welke specs?
Ik heb zo'n APS overdreven ondergedimensioneerd en bij mij kwam de meter niet boven de 250W.
Waarden die je ziet in je layout zijn geen geijkte waarden. Het is maar de vraag of het de DC waarden of AC waarden zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

SolarKing schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:08:
[...]

Volgens welke specs?
Ik heb zo'n APS overdreven ondergedimensioneerd en bij mij kwam de meter niet boven de 250W.
Waarden die je ziet in je layout zijn geen geijkte waarden. Het is maar de vraag of het de DC waarden of AC waarden zijn.
Volgens de specificaties op de datasheet van de fabrikant. 275W piek, 250W continu. Het is dus niet iets wat ze lang vol kunnen houden.
550W
Verder dus gespecificeerd aan de AC zijde. Ook logisch, gezien de 4280W die mijn 16 panelen op dat moment opleverden aan de AC zijde.
En natuurlijk is het geen geijkte waarde, maar dus wel gewoon binnen de specificaties.
Daarnaast is één test op één YC500 door jou natuurlijk net zo min representatief. Verder zie ik op je site dat jullie ze in principe ook niet in het assortiment hebben, dus tja...

[ Voor 12% gewijzigd door TFHfony op 10-09-2015 14:35 ]

• PClop
  • Niet online
yohammer schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:04:
Maandag de panelen gehaald in Didam voor Oost-West zijde,gelijk maar zelf opgelegd.Ik heb de Zuid zijde laten leggen door het installatie bedrijf,toen ik dat zag dacht ik dat kan ik zelf ook wel,zag er namelijk niet zo moeilijk uit.
In parallel aangesloten met een goodwe 2500NS omvormer.
Scheelt toch 975€ als je het zelf doet.Duurt misschien iets langer dan het installatie bedrijf,maar zo snel verdien ik ze niet bij mijn baas.Laat de zon maar schijnen ;-)

[afbeelding]

[afbeelding]
De meeste leren het snel om het zelf te doen ( mits je je zelf er mee vertrouwd natuurlijk )
En zowaar oost west op één mppt, het was gewoon de goedkoopste oplossing, d:)b

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Voor de liefhebbers van micro-inverters, 'down under' hebben ze iets nieuws bedacht, voor info en vragen aan de ontwerper zie https://www.reddit.com/r/...tributed_inverter_system/

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Sinds half mei heb ik 8 310WP panelen liggen. 2480Wp.
Tot nu toe is er 1.19 MWh binnen. De hellingshoek is helaas wel minimaal.

Volgens de specs: Voltage at Maximum Power-Vmp (V) 36,7

Zojuist met de zon er mooi op zonder wolken en een buitentemp onder de 20c: 261.1V bij 1450.8W
261.1 / 8 = 32.64V

Is dat een beetje volgens het boekje?
Als ik het vermogen deel door dit voltage en vermenigvuldig met 36,7 kom ik niet in de buurt van 2480Wp.

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 10-09-2015 13:13 ]

• migjes
Trebbors schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:11:

Zojuist met de zon er mooi op zonder wolken en een buitentemp onder de 20c: 261.1V bij 1450.8W
261.1 / 8 = 32.64V

Als ik het vermogen deel door dit voltage en vermenigvuldig met 36,7 kom ik niet in de buurt van 2480Wp.
de Vmpp is een beetje laag, maar nog wel binnen de marges.
dus ik vermoed niet dat dit een probleem is. ;)
heb je de flash data van je panelen?

al aan de panelen gevoeld hoe warm ze zijn.
(buiten temp mag dan 20 graden zijn, het gaat over de temperatuur van de cellen zelf en dat kan best hoog zijn op dit moment.)
hoe warmer de cellen hoe lager de Vmpp ;)

de A van de panelen word bepaald door hoe hard de zon schijnt en hoe schuin hij op de panelen komt. :)

(op dit moment zijn mijn suntechs van ook 36Vmpp ook maar 32Vmpp.
maar mijn LG's hebben een Vmpp van 32 en leveren nu ook 31Vmpp.
het lijkt er op dat mijn LG's er toch minder last van hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 10-09-2015 14:08 ]

• PClop
  • Niet online
Trebbors schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:11:

261.1 / 8 = 32.64V

Je bent "verwent" door je installatie datum, het gaat voor jou nog veel slechter worden, je moet
ook gewoon kijken naar het totaal plaatje en dan zul je uitkomen op ongeveer 85% p/j van het max
haalbare vergeleken met een ideale zuid, hoek 35° opstelling. ;)
Mits je dus ook niet nog veel last hebt van schaduw verliezen

Afbeeldingslocatie: http://solarama.nl/wp-content/uploads/2015/02/thumb_930_400_Li4vZ2Z4L3VzZXJpbWcvaXByb2Ntc19nYWxsZXJ5LmZpbGVuYW1lLjMwLmpwZw.jpg

Zelf heb ik een 15 graden hoek installatie en in mei / juni haal ik ook dan pas mijn max van
4500/ 5000 Watt met mijn 5.4 KW installatie, maar nu blijft het steken op 3500/3600 Watt
bij volle zon instraling zo als op dit moment, vandaag dus.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb geen flash data van de panelen. In het geval van 87% heb ik dus nog een 900kWh te gaan tot half mei. Benieuwd of dat uberhaupt te halen is. :P

Handige grafiek. Ik zal binnenkort foto's posten van het afdakje. Eigenlijk wil ik de hellingshoek verhogen zonder de hoek van het dak aan te passen. Eventueel met speciale klemmen op de rail zodat de achterkant hoger staat?

Er zitten alweer veel wolken over het zuidoosten!

[ Voor 36% gewijzigd door Trebbors op 10-09-2015 14:10 ]

• migjes
Trebbors schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:08:
Ik heb geen flash data van de panelen. In het geval van 87% heb ik dus nog een 900kWh te gaan tot half mei. Benieuwd of dat uberhaupt te halen is. :P

Er zitten alweer veel wolken over het zuidoosten!
lol, daar ga je wel over heen, je hebt in het voorjaar een volle maart en april + een halve mei.
en het is niet dat de winter helemaal niks doet, het is alleen niet veel. ;)

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

migjes schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:11:
[...]

lol, daar ga je wel over heen, je hebt in het voorjaar een volle maart en april + een halve mei.
en het is niet dat de winter helemaal niks doet, het is alleen niet veel. ;)
Is bij benadering augustus ongeveer gelijk aan april?

Dan zou het met gelijke weersomstandigheden zo kunnen zijn:

Opbrengst:
december laagst
november gelijk aan januari
oktober gelijk aan februari
september - maart
augustus - april
juli - mei
juni hoogst
mei juli
april augustus
maart - september
februari - oktober
januari - november

• migjes
Trebbors schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:20:
[...]
ik vind iedere maand van het jaar anders.
dus zou het niet willen vergelijken.

maar als je een beetje voorspelling wil van wat het gaat doen.
check:
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
zoek iemand in de buurt met een +/- vergelijkbare set(aantal Wp maakt niet uit, maar kijk naar de dak hoek).
en kijk hoeveel kWh/kWp verschil je hebt.
kun je een vrij nette voorspelling doen. ;)

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
PClop schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:02:
[...]

De meeste leren het snel om het zelf te doen ( mits je je zelf er mee vertrouwd natuurlijk )
En zowaar oost west op één mppt, het was gewoon de goedkoopste oplossing, d:)b
Het gaat aardig gelijk op .....

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img912/1944/MyeY5s.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door yohammer op 10-09-2015 15:38 ]

• PClop
  • Niet online
Maar je plaatje wil niet zo goed ploppen vandaag. :P

Edit, nu wel. ;)

• WoudseHoeve
Trebbors schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:20:
April zal beter zijn omdat het dan nog kouder is.
In Augustus is alles nog warm van de zomer maanden.
Daarom doet het voorjaar het altijd beter als het na jaar met vergelijkbare zonnestanden.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:44:
[...]
Verder zie ik op je site dat jullie ze in principe ook niet in het assortiment hebben, dus tja...
Goede tip. We leveren ze wel maar ze staan nog niet op onze website. In offertes met kleine sets bieden we ze wel al aan aangezien Involar moeilijk leverbaar is. Verder is er weinig andere keus op micro omvormers die zo werken op een stopkontakt. Bij sets boven de 6 of 8 panelen bieden we SolarEdge aan.

Wijziging: APS staat nu wel op onze website.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 13-09-2015 14:30 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Formulier binnen gekregen van Kostal : "Application form for revenue loss".
Daarop was reeds ingevuld een betaling van 112 euro voor 14 dagen geen omvormer voor 10kWp aan panelen. Dit zijn ze niet verplicht maar doen het wel. Toch netjes, het gemiddelde van de estimate is 40kWh per dag en dat voor 14 dagen = 560kWh mis gelopen = 20 cent per kWh.
Ik ben zeer tevreden met de garantie afhandeling van het Duitse Kostal. Zou dat ook zijn gebeurd met een chinees apparaat? De importeur van Kostal in Nederland bestaat inmiddels niet meer.....

Gelukkig had ik nog een Piko 4.2 liggen :) Alles een beetje verdeeld over twee Piko 4.2 's

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-09-2015 13:50 . Reden: Rekenvoutje :) 14kWp => 55kWh maar 10kWp => 40kWh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:58
SolarKing schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:10:
[...]

Een mooi groot dak waar veel op past. Het ligt eraan hoeveel kWh per jaar je graag wilt opwekken.
Zonder zonneboiler zouden er 3 rijen van 12 panelen van 315Wp EC Solar op passen. Totaal 11.340Wp. Genoeg voor bijna 3 huishoudens. :9

Zelf vond ik zonneboiler niet zo'n rendabele investering zonder subsidie en nam ik liever een electrische boiler met wat extra zonnepanelen. BTW kun je ook niet terugvragen op zonneboilers. Ik vraag me ook af hoelang een zonneboiler meegaat. Ik ben al aardig wat klanten tegengekomen die hun zonneboiler niet meer in gebruik hebben of zelfs hebben weggehaald (en zonnepanelen in de plaats) vanwege allerlei problemen maar dat is een andere topic.
11340wp is we heel veel. Gaan we nooit gebruiken denk ik, de helft of iets meer denk ik. Ca 4000wp berekenen ze bij het eco3 systeem van green igloo, welke ik wil nemen voor verwarmen, ventilatie en warm water. Misschien nog ca 3000 wp voor de rest aan elektra. Er zijn ook heel veel tevreden mensen over zonneboilers als ik op tweakers lees.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:44:
Formulier binnen gekregen van Kostal : "Application form for revenue loss".
Daarop was reeds ingevuld een betaling van 112 euro voor 14 dagen geen omvormer voor 10kWp aan panelen. Dit zijn ze niet verplicht maar doen het wel. Toch netjes, het gemiddelde van de estimate is 40kWh per dag en dat voor 14 dagen = 560kWh mis gelopen = 20 cent per kWh.
Ik ben zeer tevreden met de garantie afhandeling van het Duitse Kostal. Zou dat ook zijn gebeurd met een chinees apparaat? De importeur van Kostal in Nederland bestaat inmiddels niet meer.....

Gelukkig had ik nog een Piko 4.2 liggen :) Alles een beetje verdeeld over twee Piko 4.2 's
Topservice. Waar had jij de inverter vandaan? Ik bedoel: ben je eerst bij je leverancier geweest voor garantie of ben je direkt op Kostal afgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand ervaring met inverters van Sofarsolar.

Ik wil een nieuwe string erbij leggen met goedkope panelen en een goedkope inverter
9 x 260 Wp incl inverter bevestiging enz enz voor €2200...
De panelen en bevestiging heb ik al, maar een inverter nog niet.

ik kan een sofarsolar 2700 wp kopen voor €550..

is er iemand die een vergelijkbare inverter van een ander merk aanbeveeld?
Of zou de inverter van SofarSolar zijn werk naar behoren doen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 13 september 2015 @ 15:54:
Iemand ervaring met inverters van Sofarsolar.

Ik wil een nieuwe string erbij leggen met goedkope panelen en een goedkope inverter
9 x 260 Wp incl inverter bevestiging enz enz voor €2200...
De panelen en bevestiging heb ik al, maar een inverter nog niet.

ik kan een sofarsolar 2700 wp kopen voor €550..

is er iemand die een vergelijkbare inverter van een ander merk aanbeveeld?
Of zou de inverter van SofarSolar zijn werk naar behoren doen?
Geen slechte keus, voor dat bedrag, en waarom zou die z,n werk niet naar behoren doen ?
http://wdsolar.nl/product/sofar-2700tl/

Of je vind hier nog iets, http://www.solar-techniek.eu/index.php/omvormers maar dat geeft weer geen
tien jaar garantie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wordt lastige keuze..:-)

Sofarsolar 2700TL: €550 nieuw 10 jaar garantie

AEG Protect PV2800: €449 nieuw 5 jaar garantie

Of via Mp een Solar King 3000 : € 200 zonder garantie..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Dylantje2 schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:16:
wordt lastige keuze..:-)

Sofarsolar 2700TL: €550 nieuw 10 jaar garantie

AEG Protect PV2800: €449 nieuw 5 jaar garantie

Of via Mp een Solar King 3000 : € 200 zonder garantie..
Of deze via tweakers

Rol-Co in "Vraag en aanbod topic"

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 42 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.