Devian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:03:
[...]
met opbrengst bedoel ik niet de opbrengt in geld, maar in daadwerkelijk te mogen verwachten kWh per jaar. De rekensom kan ik zelf wel maken hoe we dat het beste kunnen doen (alleen op de meters van de VVE, of toch een Herman zonnestroomverdeler zodat het naar de bewoners gaat bvb).
Maar het verbruik van het gebouw ligt op dit moment op 33.254 kWh per jaar... En een eerste offerte gaf aan voor +/- 28000 kWh aan panelen te kunnen plaatsen. De opbrengsten naar de VVE gaan voor. En word dan ook de makkelijkste oplossing. Ik kan het niet gaan verdelen over de 40 woningen hier, en een beperkt aantal woningen mee laten doen ga ik geen akkoord voor krijgen binnen de ALV.
Of iemand anders moet nog een goed idee hebben.
de opbrengst in kWh is voor iedereen het zelfde of je nu VVE of particulier bent.
je hebt wat kleine voordelen, omdat het dak waarschijnlijk de hoogste in de omgeving is.
en je een set kunt aanleggen die erg groot is en dus vaak ook een hoog rendement hebben.
dan kun je haast wel uit gaan dat 1Wp = 1kWh per jaar is (1000kWh/kWp).
(en woon je wat meer aan de kust, dan kun je nog wel hoger uit komen.)
maar het verrekenen op de rekening van de VVE is de hardste daler.
(ik gebruik even versimpelde getallen)
stel je gebruikt 30.000kWh.
en je wekt een 25.000kWh op.
dan is belasting die je niet hoeft te betallen : 20.000x€ 0,0469 + 5.000x€ 0,1196 = €1528.
(hier komt dan nog de stroom prijs en BTW op en wat SDE toeslag.
rond de 2500€, maar is wat afhankelijk van je contract.)
je moet dan eerst 20.000kWh salderen in de lage belasting schaal en daar na pas in de hoge belasting schaal.
dus wil je dit doen, dan moet je er voor zorgen dat je ook de hele hoeveelheid kWh haalt, anders word het snel slecht terug verdienen.

(ik raad zelfs aan, om gewoon net iets meer kWh op te wekken, gewoon om wat lekkere marge te hebben.)
doe je het over de de meterkasten van de bewoners, dan is het vrijwel overal het hoge belasting tarief.
(mits desbetreffende bewoner het ook gebruikt. is het een erg zuinige bewoner dan krijgt hij er maar 0,08€ per kWh voor, maar ik gok dat het minder is als 1000kWh per bewoner, en dat maakt bijna iedereen op.)
de regels van salderen zijn gewoon niet makkelijk gemaakt voor VVE's helaas.
edit:
er word ook geëxperimenteerd met het postcode roos model.
voor jouw zou dat betekenen:
dat iedereen die wil in de flat ook lid kan worden bij de zelfde energie leverancier.
en dan kun je de opbrengst van het dak niet op de VVE laten zetten, maar laten verdelen over de leden.
mensen kopen dan voor 0,22€ per kWh stroom, maar zouden dan 0,14€ per kWh korting moeten krijgen wat er op het dak is opgewekt.
echt heel vrolijk word ik niet van deze regeling en is allemaal erg experimenteel.
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 09-09-2015 11:39
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)