Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:28:
[...]

APS geeft zelf aan dat de YC500's geschikt zijn voor panelen tot 310Wp. Er komt overigens ook een YC1000 aan.

[...]

LOL.. Dat had 3000kWh moeten zijn ja ;-) Maar goed.. De boel ligt er netjes bij en lijkt te werken zoals ik voor ogen had. Nu maar eens een jaartje aankijken, maar ik heb zo het idee dat de 4000 kWh wel een haalbare kaart moet zijn. We shall see :)
Als ik jou grafiek vergelijk met een van mijn beste dagen, kort geleden, ( ook 15° ) dan kom jij wel in de
buurt van een 1000 KWh/KWp, dus wel een 4500 KWh opbrengst,mits jou opbrengs grafiek AC zijdig
is en niet DC zijdig ( en je niet teveel schaduw hebt in herfst en winter )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

TFHfony

Professional Weirdo

zero_cool89 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:02:
[...]
Waarom heb je niet gekozen voor een oost-west opstelling als je toch bent gegaan voor micro omvormers ?
Dan had er nog meer kWp op het dak gepast.
Vanwege het budget welke ik er in wil steken. Daarnaast gaat de efficiency dan nog verder omlaag waardoor je een nog hogere prijs per Wp krijgt en de terugverdientijd nog hoger wordt Ergens houdt het op :)
Ik had ook nog panelen op ons dak op de begane grond kunnen leggen, maar ja. Ergens leg je uiteindelijk de grens :)
PClop schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:32:
[...]
Als ik jou grafiek vergelijk met een van mijn beste dagen, kort geleden, ( ook 15° ) dan kom jij wel in de
buurt van een 1000 KWh/KWp, dus wel een 4500 KWh opbrengst,mits jou opbrengs grafiek AC zijdig
is en niet DC zijdig ( en je niet teveel schaduw hebt in herfst en winter )
Yep, de grafieken (en alle data) komen van de AC zijde. Dat is inherent aan het gebruik van het systeem. Mocht ik inderdaad 4500kWh halen, dan zou ik erg tevreden zijn. Zoals gezegd: Ik ben hier mee uitgegaan van 4000kWh. :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:28:
[...]

APS geeft zelf aan dat de YC500's geschikt zijn voor panelen tot 310Wp.
Ze mogen wel zeggen dat de APS geschikt is voor 310Wp panelen maar ze toppen toch echt af op 250W en geen watje meer op mijn eigen test met een APS YC500 op 1 MPPT. Dus aftopping.
Met 310Wp panelen set adviseer ik toch om SolarEdge P350 optimizers toe te passen. Dan krijg je pas echt het maximale eruit. (uiteraard wel minimaal 8 optimizers toepassen)
Heb je maar 6 of 7 panelen dan mag het ook met P405 optimizers. (deze hebben namelijk een maximale uitgang van 85V ipv de 60V bij de P300/P350/P500 optimizers.)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

SolarKing schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:06:
[...]
Ze mogen wel zeggen dat de APS geschikt is voor 310Wp panelen maar ze toppen toch echt af op 250W en geen watje meer op mijn eigen test met een APS YC500 op 1 MPPT. Dus aftopping.
Klopt. Dat zeiden we ook al. De vraag is natuurlijk wel hoeveel je precies op jaarbasis aftopt. Overigens is het wel 250W AC wat er uit komt, dus incl. rendementsverlies.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
migjes schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:42:
[...]ntie net 2 dagen is verlopen en dan denkt de fabrikant

er zijn mensen die vinden die vinden garantie belangrijk in een omvormer.
ik zelf denk eigenlijk, what the f....
Totdat je garantie nou net 2 dagen is verlopen en dan denkt de fabrikant what the f.... dat scheelt me weer een reparatie of nieuw apparaat.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik zat nog is na te denken over de zonnepalen en toen bedacht ik me opeens dat het huis naast ons een woning is met een kopgevel:

http://denieuweoostdijk.n...ploads/2015/03/blok-8.jpg

Het dak (meest linker huis wordt van ons) ligt op Zuid - Zuidwest. Echter heb je dus wel een deel van de dag last van de gevel van het huis naast ons.

Misschien valt het mee als de panelen in een rij links en boven worden gelegt. Heeft er hier iemand zoveel gevoel voor de zon en de richtingen die kan zeggen of je een groot/klein deel van de dag er last van hebt. Je hebt er iig alleen in de ochtend last van (is dit gunstiger dan de avond)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:36
Hee, leuk! Zitten dus wel Flakkeënaars hier op tweakers! Mooi project ook! Zelf ga ik in Middelharnis wonen, DOCK187 in de westplaat. Ook ik ben me aan het oriënteren voor zonnepanelen. Ons dak ligt West (voorzijde)/oost (achterzijde). Wordt dus ook een puzzel om het goed te benutten.

Suc6! Ben benieuwd naar de reacties. mij lijkt jouw suggestie wel een oplossing, al valt er met optimizers vast nog meer uit te halen..

Groet,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Kijk eens aan, ben al een tijdje op zoek naar een goedkope reserve omvormer.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:52:
[...]

Kijk eens aan, ben al een tijdje op zoek naar een goedkope reserve omvormer.....
Die had ik ook wel voor je, :)
Die mag je zelfs eerst uitvoerig testen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
thunder68 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:45:
[...]

Hee, leuk! Zitten dus wel Flakkeënaars hier op tweakers! Mooi project ook! Zelf ga ik in Middelharnis wonen, DOCK187 in de westplaat. Ook ik ben me aan het oriënteren voor zonnepanelen. Ons dak ligt West (voorzijde)/oost (achterzijde). Wordt dus ook een puzzel om het goed te benutten.

Suc6! Ben benieuwd naar de reacties. mij lijkt jouw suggestie wel een oplossing, al valt er met optimizers vast nog meer uit te halen..

Groet,
Ron
Toekomstig Flakkeënaar dan ;) Nu nog Rotterdammer :9

Ik denk idd met optimizers dat het nog best moet goed komen. Groot deel van de dag hebben ze ook gewoon volop de zon. Jammer dan van de ochtend uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Die had ik ook wel voor je, :)....
Die mag je zelfs eerst uitvoerig testen.
Als ik dat geweten had :).

Ik ben net terug met de Aurora PVI-3.6-TL-OUTD-S . Zat nog ongebruikt en nieuw in de doos. De prijs was best gunstig, daar koop je nog geen 2 steca500's voor. Deze blijft nog even als reserve totdat de resterende 4 x 200 Wp het dak op gaat. Dan mag deze zijn kunstje gaan doen en gaat de Omniksol 3k TL de reservebank op. (tenminste dat is het plan, kan ook zomaar veranderen)

Wat is eigenlijk het verschil met de Aurora PVI-3.6-TL-OUTD (zonder S)?

Aansluiten van de PVI-3,6 is niet zo ingewikkeld, kabeltje invoeren en aansluiten en de twee strings op de MPPT's. Moet binnen een uurtje gepiept zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Al mensen die hun set gedimensioneerd hebben voor serieuze piekverliezen?

Hier 255 Wp op een 100 Watt AC omvormer met een EU-efficiency van 91%. 15 graden hellingshoek op zuid en een beetje schaduw.

Theorie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/85Zom1KANrzTxzmpgRDIE1PK/full.png

100/255 = 39%. Volgens bovenstaande grafiek nog maar 79,2% van de normale jaaropbrengst. De verwachting is 792 Wh/Wp indien dit setje schaduwvrij zou staan.

Praktijk:

Met huidige omvormer (91% EU-efficiency) of een wat efficiëntere omvormer (94% EU-efficiency)
91% EU-efficiency(indien 94% EU-efficiency)
Mei21 kWh82 Wh/Wp85 Wh/Wp
Juni28 kWh110 Wh/Wp113 Wh/Wp
Juli24 kWh94 Wh/Wp97 Wh/Wp
Augustus22 kWh86 Wh/Wp89 Wh/Wp

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 31-08-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
drielp schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:55:
[...]

Wat is eigenlijk het verschil met de Aurora PVI-3.6-TL-OUTD (zonder S)?
Zonder S heeft geen DC schakelaar aan de onderzijde.

Ik had er ook nog op geboden. Maar helaas voor mij... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ariemaiden schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 23:19:
[...]

Zonder S heeft geen DC schakelaar aan de onderzijde.

Ik had er ook nog op geboden. Maar helaas voor mij... ;)
Bedankt en sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dre schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:57:
Al mensen die hun set gedimensioneerd hebben voor serieuze piekverliezen?

Hier 255 Wp op een 100 Watt AC omvormer met een EU-efficiency van 91%. 15 graden hellingshoek op zuid en een beetje schaduw.

Theorie:

[afbeelding]

100/255 = 39%. Volgens bovenstaande grafiek nog maar 79,2% van de normale jaaropbrengst. De verwachting is 792 Wh/Wp indien dit setje schaduwvrij zou staan.

Praktijk:

Met huidige omvormer (91% EU-efficiency) of een wat efficiëntere omvormer (94% EU-efficiency)
91% EU-efficiency(indien 94% EU-efficiency)
Mei21 kWh82 Wh/Wp85 Wh/Wp
Juni28 kWh110 Wh/Wp113 Wh/Wp
Juli24 kWh94 Wh/Wp97 Wh/Wp
Augustus22 kWh86 Wh/Wp89 Wh/Wp
Als ik het vergelijk met de opbrengst van het systeem bij mij op het werk, die een soortgelijke helling heeft (20°) dan heeft deze in 4 maanden 539,3 Wh/Wp geleverd, terwijl jij op 372 Wh/Wp zit. Als we dan corrigeren voor de hogere efficiëntie van de Power One PVI 6.0 (96,5% EU) dan komen we op 508,6 vs 372 oftewel 73%. Zit niet heel ver van de theorie (79%) af en zou ook te verklaren zijn door de SF panelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb laatst ook nog ergens een 4.2 gezien voor een zeer schappelijk prijsje.
Let wel op met de garantie van Power One.
Garantie start 6 maanden na de productie datum zoals op de doos/omvormer aangegeven staat.
Dus in feite heb je dan 5,5 jaar garantie (1-fase).
Het is dus niet zo dat de garantie start op het moment dat hij in bedrijf genomen wordt.

Bij SMA start de garantie pas op het moment dat deze wel in bedrijf genomen wordt.
Dat mag tot 5 jaar na productiedatum...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even wachten, maar 23 september komen de paneeltjes! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:32:
Nog even wachten, maar 23 september komen de paneeltjes! *O*
Heb liever dat er eerst wat zon komt haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:28:
[...]

Nou, die zon doet nog redelijk zijn best vandaag zo te zien. Ik had niet gedacht dat op zo'n dag als deze de YC500's al tegen hun max aan zouden lopen:

Top-2

Top-1

Maar blijkbaar hebben ze wel wat reserve en kunnen ze toch wel net iets meer leveren dan 250W ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door TFHfony op 01-09-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:28:
[...]

Van mij mag het regenen tot de 23e ;)

Nee hoor, ik wens iedereen veel zon nog dit jaar! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
TFHfony schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:44:
[...]

Nou, die zon doet nog redelijk zijn best vandaag zo te zien. Ik had niet gedacht dat op zo'n dag als deze de YC500's al tegen hun max aan zouden lopen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar blijkbaar hebben ze wel wat reserve en kunnen ze toch wel net iets meer leveren dan 250W ;-)
lol, die enkele W is een afrondings-foutje.
dat zou ik niet meer willen noemen.
(mijn omvormer is eigenlijk 3000W maar gaat naar de 3400W, dat zou ik wel beduidend meer willen noemen.)

maar het aftoppen val wel mee, met dit weer een +/-150W, je verliest nog geen 0,5kwh per dag, lol
maar leuk is anders, aftoppen is niet tof.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:47:
[...]

lol, die enkele W is een afrondings-foutje.
dat zou ik niet meer willen noemen.
Vooralsnog is dat even veel een aanname als mijn opmerking ;-) Maar het is niet vreemd dat ook deze invertertjes een kleine reserve hebben. Maar meer dan dit zal er echt niet uit gaan komen
(mijn omvormer is eigenlijk 3000W maar gaat naar de 3400W, dat zou ik wel beduidend meer willen noemen.)

maar het aftoppen val wel mee, met dit weer een +/-150W, je verliest nog geen 0,5kwh per dag, lol
maar leuk is anders, aftoppen is niet tof.
Ach, ik had er al rekening mee gehouden. Ik had het alleen niet op een dag als deze verwacht. Afgelopen zaterdag had ik het eerder verwacht. Maar goed :)
Ik heb nu ook trouwens het dashboard toegevoegd aan mij zonne-pagina. Nog meer grafiekjes :) :)

http://www.file-hunter.com/zon/

Het maffe is wel dat de week-overzichten nog niet goed werken, maar per dag opvragen wel. Nou ja... Geeft me nog wat uit te zoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
TFHfony schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:00:
[...]
Vooralsnog is dat even veel een aanname als mijn opmerking ;-) Maar het is niet vreemd dat ook deze invertertjes een kleine reserve hebben. Maar meer dan dit zal er echt niet uit gaan komen
[...]

Ach, ik had er al rekening mee gehouden. Ik had het alleen niet op een dag als deze verwacht. Afgelopen zaterdag had ik het eerder verwacht. Maar goed :)
Ik heb nu ook trouwens het dashboard toegevoegd aan mij zonne-pagina. Nog meer grafiekjes :) :)

Het maffe is wel dat de week-overzichten nog niet goed werken, maar per dag opvragen wel. Nou ja... Geeft me nog wat uit te zoeken ;-)
En ehhh op OSX een mooi wit blad met onderaan wat tabellen.... Nog meer werk aan de winkel :+

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:00:
[...]
[...]

de panelen werken verschillend met de temperatuur.
(en ja ze kunnen goed heet worden op dak, meer als 65 graden is geen vreemde waarden.)
hoe hoger de cel temperatuur hoe lager de V.
en natuurlijk hoe lager de cel temperatuur de hoger de V is.
standaard worden ze getest op een omgevings-temperatuur van 25 graden.

nu zullen panelen die jij hebt ongeveer 180-200W leveren als ze vol in de zon hangen.
maar met kouder weer en toe een verfrissend buitje kunnen ze goed naar de 300W schieten. ;)
het is verder niet zo heel interessant om die piekjes af te vangen, maar toch wel leuk om te doen.
(en soms zijn grotere omvormers zelfs goedkoper als kleineren, dus ik snap nooit zo goed dat mensen dat zo graag zouden willen.)

(ik heb geen problemen met windows en mozzilla om de website te zien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

geldersscheepje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:08:
[...]
En ehhh op OSX een mooi wit blad met onderaan wat tabellen.... Nog meer werk aan de winkel :+
Helaas: Geen machines met OSX in huis en ook niet die behoefte, dus dat wordt wat lastig testen. Maar de data bovenin komt van een externe server die niet altijd even snel reageert. Misschien een paar secondjes wachten??
migjes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
[...]
de panelen werken verschillend met de temperatuur.
(en ja ze kunnen goed heet worden op dak, meer als 65 graden is geen vreemde waarden.)
hoe hoger de cel temperatuur hoe lager de V.
en natuurlijk hoe lager de cel temperatuur de hoger de V is.
standaard worden ze getest op een omgevings-temperatuur van 25 graden.

nu zullen panelen die jij hebt ongeveer 180-200W leveren als ze vol in de zon hangen.
maar met kouder weer en toe een verfrissend buitje kunnen ze goed naar de 300W schieten. ;)
het is verder niet zo heel interessant om die piekjes af te vangen, maar toch wel leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jij had toch de JA percium's? als ik het goed heb?

even de specs er bij gepakt.
de STC word getest op "Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25℃, Air Mass 1.5"
en daar komt de naam 285Wp vandaan.

maar in Nederland wil de irradiance wel eens naar de +/-1100W/m2 schieten.
gebeurd eigenlijk bijna alleen in de lente. ;)
dat is niet echt heel vaak.

maar de panelen worden ook getest op een NOCT waarde.
met "Under Normal Operating Cell Temperature, Irradiance of 800 W/m2, spectrum AM 1.5, ambient temperature 20℃, wind speed 1 m/s"
en dan zouden ze een 208W moeten doen.

verder als je de Vmpp van de omvormers zou kunnen uitlezen, kun je terug rekenen met de temperatuur coëfficiënt, naar wat de temperatuur+irradiance doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:28:
[...]
jij had toch de JA percium's? als ik het goed heb?
Yup... That's me!
even de specs er bij gepakt.
de STC word getest op "Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25℃, Air Mass 1.5"
en daar komt de naam 285Wp vandaan.

maar in Nederland wil de irradiance wel eens naar de +/-1100W/m2 schieten.
gebeurd eigenlijk bijna alleen in de lente. ;)
dat is niet echt heel vaak.

maar de panelen worden ook getest op een NOCT waarde.
met "Under Normal Operating Cell Temperature, Irradiance of 800 W/m2, spectrum AM 1.5, ambient temperature 20℃, wind speed 1 m/s"
en dan zouden ze een 208W moeten doen.
Dat is ook een beetje waar ik mee gecalculeerd heb. Natuurlijk zullen ze echt wel eens over de 250W schieten en ja, die paar Watt per jaar zal ik inderdaad verliezen. Maar ik had dat inderdaad meer in de lente verwacht.
Als je er bij nadenkt is het natuurlijk logisch dat op zo'n dag als vandaag het ook kan gebeuren: Door de vele schaduw blijven ze natuurlijk relatief koel en efficiënt. Als de zon er dan even lekker op schijnt krijg je zo'n leuke piek.
Afgelopen weken veel theorie gelezen. De komende tijd zal de praktijkervaring mij wijzer gaan maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

antonboonstra schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:32:
[...]

Als ik het vergelijk met de opbrengst van het systeem bij mij op het werk, die een soortgelijke helling heeft (20°) dan heeft deze in 4 maanden 539,3 Wh/Wp geleverd, terwijl jij op 372 Wh/Wp zit. Als we dan corrigeren voor de hogere efficiëntie van de Power One PVI 6.0 (96,5% EU) dan komen we op 508,6 vs 372 oftewel 73%. Zit niet heel ver van de theorie (79%) af en zou ook te verklaren zijn door de SF panelen.
Gezien de platte hellingshoek zullen de piekverliezen voor de andere maanden van het jaar wel klein zijn, dus in theorie zou het zeker nog wel op 79% uit kunnen komen. Theorie, want de praktijk is dat er steeds meer schaduw op het paneel gaat vallen in de donkere maanden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:20
Dag medetweakers!

Ik heb recent meegedaan met een groepsaankoop voor zonnepanelen. De definitieve offerte is nu binnen, maar dit is een domein waar ik echt compleet niet in thuis ben. Zou daarom 1 van de experten hier zijn licht er even over kunnen laten schijnen, en enigszins duiden of dit een scherpe deal is, of dat de aangeboden installatie toch te wensen overlaat.

Mocht dit op een andere plaats thuishoren (al zegt de topic warning mij niet meteen waar), mag mijn vraag gerust verplaatst worden.
Als er meer info nodig is om een antwoord te kunnen geven, dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt!

De offerte is (voorlopig, want dakinspectie kan nog tot aanpassingen leiden):
- 16 panelen CSUN POLY 260 Wp met een vermogensgarantie van 90% de eerste 10 jaar en 80% tot 25 jaar
- omvormer van Growatt
- productiemeter E&S monofasig/driefasig (zal wel afhangen van de elektrische installatie zeker?)
- inclusief monitoring (wifi of utp), instalatie, montagemateriaal

De panelen zijn blauw (voor een 340 euro kan je ook volledig zwarte krijgen, maar ik heb de indruk dat dat puur esthetisch is).
Er is een extra kostenpost omdat ons plat dak hoger is dan (x) meter

Ze schatten de opbrengst op 3.473 kWh per jaar. Ik denk echter dat er 1 of 2 schouwen (niet gebruikt) op ons dak staan, die voor schaduw zullen zorgen en de opbrengst naar beneden zullen halen.
Op basis van hun geschatte opbrengst, zou de terugverdientijd op 7.1 jaar liggen (of 7.5 jaar voor de zwarte panelen).

De prijs voor al dit moois: 4.994,72 (inclusief BTW) voor de blauwe panelen of 5.333,92 voor de zwarte.
(Mocht het dak kleiner of groter zijn dan opgegeven, dan kan het aantal zonnepanelen aangepast worden, en zal de prijs mee wijzigen uiteraard).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Kwakkel schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:23:
Ze schatten de opbrengst op 3.473 kWh per jaar. Ik denk echter dat er 1 of 2 schouwen (niet gebruikt) op ons dak staan, die voor schaduw zullen zorgen en de opbrengst naar beneden zullen halen.

De prijs voor al dit moois: 4.994,72 (inclusief BTW) voor de blauwe panelen of 5.333,92 voor de zwarte.
(Mocht het dak kleiner of groter zijn dan opgegeven, dan kan het aantal zonnepanelen aangepast worden, en zal de prijs mee wijzigen uiteraard).

Alvast bedankt!
Dit is dus gewoon een massa offerte die op jouw dak misschien helemaal geen leuke opbrengst gaat leveren.
Totaal 4160Wp geeft 1.20 Eur per Wp (inc btw en installatie).
Redelijke prijs. (Niet spectaculair duur of goedkoop)

Plaats eens een foto en een tekening van je dak, dan kunnen we zien hoe veel problemen die schouwen opleveren (kunnen die niet weg?)
Geef op de tekening ook aan wat zuid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Deze pagina kan niet worden weergegeven

•Controleer of het webadres http://60.190.131.190:8991 juist is.
•Zoek de pagina met een zoekmachine.
•Vernieuw de pagina na een paar minuten.
Moet zijn http://www.file-hunter.com/zon/index.html, werkt erg traag of het witte scherm is intended.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

PcDealer schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:51:
[...]

[...]

Moet zijn http://www.file-hunter.com/zon/index.html, werkt erg traag of het witte scherm is intended.
Ze zijn bij APS de boel naar een nieuwe server aan het verhuizen. Ik wacht even met het bijwerken van de URL tot ze klaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
PcDealer schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:51:
[...]

[...]

Much better :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
ik ben met zoonepanelen bezig en dus ook met offertes ..

begin deze week iemand op bezoek gehad , lleuk verhaal enzo ,alleen vertelde deze persoon na het aanstippen van het salderen , dat dit na 2020 beter zou worden , ik kan er niks over vinden , gladde praatjes ?! .. iemand die iets weet of moeten we wachten ..

Deze persoon raadde ook LG NEON 2 panelen aan , heeft daar iemand al enige ervaring mee ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Misterpc schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:26:
Ik ben met zonnepanelen bezig en dus ook met offertes.

Begin deze week iemand op bezoek gehad, leuk verhaal enzo, alleen vertelde deze persoon na het aanstippen van het salderen dat dit na 2020 beter zou worden. Ik kan er niks over vinden, gladde praatjes ?! .. iemand die iets weet of moeten we wachten.
Niemand weet op dit moment precies wat er gaat gebeuren met het salderen na 2020. Voor mijn gevoel zal het eerder slechter voor ons worden dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06

begin deze week iemand op bezoek gehad , lleuk verhaal enzo ,alleen vertelde deze persoon na het aanstippen van het salderen , dat dit na 2020 beter zou worden , ik kan er niks over vinden , gladde praatjes ?! .. iemand die iets weet of moeten we wachten ..
Over salderen en 2020 kun je hier wat vinden: https://www.zelfenergiepr...salderen-blijft-tot-2020/
(Google: salderen 2020)

En beter worden? Het gaat veranderen met een overgangsregeling... Dus beter zal het niet worden.

^^ oeps, je was me net voor.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp

Deze persoon raadde ook LG NEON 2 panelen aan , heeft daar iemand al enige ervaring mee ?
Ben je serieus bezig? Dan raad ik je aan om eerst dit topic goed door te lezen. Kost wat tijd, maar dan weet je waarschijnlijk meer over pv dan de persoon die bij je langs is geweest.
Wil je gewoon zonnepanelen en verder geen gezeur? Zoek een grote zonnepanelen leverancier en geef die de opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
aangezien ik al in airco\s voor koelen en verwarmen heb gekozen , warmte pomp airco''s ,
wil ik nu ook om de elektriciteitrekening een beetje in het gareel te houden zonnepanelen op mijn dak laten installeren , ik heb hier al vaker rond gesnuffeld en ben ook al op www/photon.info aan het kijken geweest en weet al het eea van de Wp en het rendement en de garantie perikelen ,
maar tips zijn welkom .
en de beste man verzint dus dingen die in zijn straatje passen ...

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De beste tip is: neem zo snel mogelijk zonnepanelen. En als je een goed advies wilt, dan zijn de volgende zaken wel handig om te weten:

Verbruik in kWh per jaar
Gewenste opbrengst
Dakoppervlak in m2, met tekening
Ligging tov het zuiden
Schaduw van schoorsteen, buren, bomen
Budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn verwachting is dat het salderen helemaal niet afgeschaft gaat worden. Ik denk namelijk dat het een onhaalbare kaart is voor de overheid. Je kan iemand niet dwingen om te vertellen hoeveel energie hij opgewekt heeft, en als je de energie gaat opslaan VOOR de meter (daar is oa. Tesla al behoorlijk ver mee) dan is er niemand die kan zien hoeveel je hebt opgeslagen en gebruikt. Vergelijk het maar met de Ferraris meters van nu, daar kunnen ze ook geen informatie af of uit halen. Het ding heeft een stand en dat is het.

Redenen voor mij om aan te nemen dat ze hier niet aan beginnen:
1. Weerstand van de bevolking
2. Weerstand vanuit de energiebedrijven, die moeten ineens veel meer administreren
3. Uitstoot van CO2 is te hoog (http://fd.nl/economie-pol...t-vecht-klimaatvonnis-aan). Stimuleren van zonnepanelen is noodzaak voor de overheid tegen die tijd
4. In 2017 zijn er verkiezingen (misschien eerder). We zijn dus sowieso 1 regering verder, en misschien wel 4
5. Zoals gezegd, je kan zelf opslag doen van energie door batterypacks
6. De 'slimme meter' is pas op zijn vroegst in 2020 overal uitgerold. Als ze dat al gaan halen.
7. De 'slimme meter' kan helemaal niet zien wat je opgewekt hebt, punt 3 http://www.z24.nl/onderne...er-vijf-faalpunten-538006
8. Belastingdienst krijgt het drukker. Nu krijg je vrijstelling door het geringe gebruik, maar als we ook belastingen gaan betalen / innen over het terugleveren dan moet dat wel opgegeven worden ergens bij de belasting.

Twijfel alleen over punt 7, dat lijkt mij tegenstrijdig met een digitale meter cq. slimme meter en teruglevertelwerken.

Maar goed, ik denk dat de situatie niet veel veranderd. En zo wel, dan zien we het dan wel. In mijn situatie heb ik de panelen met de huidige prijzen er over net geen 6 jaar uit. Zitten we ondertussen in 2021 en zie ik dan wel wat er gebeurd is in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:36
Is het aannemelijk dat zo'n aansluiting een isolatiefout veroorzaakt heeft:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51053129/Aansluiting.png

Ondanks dat het niet netjes, zou ik namelijk verwachten dat dit (IP67?) toch wel zou moeten kunnen (als in, geen problemen met water / isolatie).

Iemand anders hier ervaring mee? Dan weet ik of dat het nu waarschijnlijk wel verholpen is of dat er naar de oorzaak waarschijnlijk nog verder gezocht moet worden }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mc3 stekkers zijn minder waterdicht dan de mc4 maar het blijft 1 pool (plus of min) van de panelen, dus als beide polen een te lage weerstand hebben krijg je een isolatie fout, als hij verder niet kaal is o.i.d denk ik niet dat het een isolatiefout kan veroorzaken.
Hier liggen de kabels op het platte dak gewoon vol in het water tijdens een regen bui en geen centje pijn, gaat gewoon door.
Ik vermoed dat je het meer in een paneel moet zoeken die intern naar de andere pool of aarde ligt...zie je geen "lekke" panelen met vocht achter glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik heb dit een paar jaar geleden zelf geïnstalleerd bij familie. Maar die wonen nogal ver weg en hebbe dus een instalateur laten komen. Volgens hen was deze connector de oorzaak van de storing.

Ik betwijfel het, maar moet ook eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met 'isolatiefout'. Dus we zullen het zien de komende tijd. Maar als er nog andere input is, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 15-09 14:23
Ik heb het met een gescheurde mc4 connector gehad, aardfout. Nieuwe connector en geen centje pijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
In wat voor situatie zou je een T-aftakking moeten maken voor je draad?
Elke string lus je toch per paneel door en breng je als geheel toch naar de omvormer?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
TD-er schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:52:
In wat voor situatie zou je een T-aftakking moeten maken voor je draad?
Elke string lus je toch per paneel door en breng je als geheel toch naar de omvormer?
Kleine panelen on serie zetten maar parallel aan de omvormer om de spanning en stroom binnen het bereik van de omvormer te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:01:
[...]

Kleine panelen on serie zetten maar parallel aan de omvormer om de spanning en stroom binnen het bereik van de omvormer te houden
Maar dan moet je de aparte strings toch voorzien van een behoorlijk stevige diode, om te voorkomen dat de panelen die net wat meer leveren, de anderen niet slopen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
TD-er schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:23:
[...]

Maar dan moet je de aparte strings toch voorzien van een behoorlijk stevige diode, om te voorkomen dat de panelen die net wat meer leveren, de anderen niet slopen?
Ook dat kan idd (denk aan schaduw), maar van vermogen leveren aan een paneel word die vooral warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

TD-er schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:23:
[...]

Praktisch onmogelijk doordat de werkspanning altijd lager is dan de open circuit spanning. Dit betekent dat in het ergste geval 1 van de 2 of meer parallelle strings een paar volt van het optimale punt vandaan zit. Geen probleem dus.

Daarnaast zijn alle panelen al voorzien van de diodes, dat gebeurt dan ook niet zo maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat had idd te maken met het afstemmen van de optimale stroom en spanning op de omvormer EN dat deze omvormer maar 1 string aan kon ;) .
Dat is uitgebreid bekeken mbv de specs van de panelen en de omvormer (en geheel geen schaduw op geen enkel paneel overigens).

Maar daar ging mijn vraag niet over :P

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 02-09-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hallo, ik heb ook een technisch vraagje over ongeveer hetzelfde onderwerp, mijn omvormer heeft zes aansluitingen, drie per mpp ,en op de eerste kan de omnik het volle vermogen hebben, is hij misschien efficiënter als twee gelijke string parallel op één aansluiting zitten in plaats van één string per mpp?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

rube schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:37:
Dat had idd te maken met het afstemmen van de optimale stroom en spanning op de omvormer EN dat deze omvormer maar 1 string aan kon ;) .
Dat is uitgebreid bekeken mbv de specs van de panelen en de omvormer (en geheel geen schaduw op geen enkel paneel overigens).

Maar daar ging mijn vraag niet over :P
Als de strings van gelijke lengte zijn kan je deze in principe, uitzonderingen daargelaten, parallel zetten. De paar volt verschil tussen de strings op 1 input levert geen problemen. Dit wordt veel gedaan namelijk, met name bij hele grote installaties.

Zo heb ik meer dan een jaar oost-west 8 om 8 op een omvormer met 1 MPP gehad, het dag-record dat ik toen gehaald heb staat nog steeds ;)

• Kwakkel
zero_cool89 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:19:
[...]

Dit is dus gewoon een massa offerte die op jouw dak misschien helemaal geen leuke opbrengst gaat leveren.
Totaal 4160Wp geeft 1.20 Eur per Wp (inc btw en installatie).
Redelijke prijs. (Niet spectaculair duur of goedkoop)

Plaats eens een foto en een tekening van je dak, dan kunnen we zien hoe veel problemen die schouwen opleveren (kunnen die niet weg?)
Geef op de tekening ook aan wat zuid is.
Thanks zero_cool89. De groepsofferte werd uitgeschreven door onze provincie, en maakt gewag van een korting van ongeveer 1.500 euro op de normale prijs. Misschien zijn zonnepanelen duurder in België?

Helaas zit een foto van het dak er niet in: daar kunnen we namelijk niet zo 1-2-3 op (lees: we hebben geen ladder die lang genoeg is). Maar het is een gewoon plat dak van een rijtjeshuis. De schouwen zullen helaas wel net in het zuiden staan, en dus altijd een mooie schaduw werpen :(
Aangezien het een plat dak is, maakt het verder volgens mij niet uit waar het zuiden is? De panelen zullen gewoon optimaal geïnstalleerd worden?

• zero_cool89
Kwakkel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 01:28:
[...]

Thanks zero_cool89. De groepsofferte werd uitgeschreven door onze provincie, en maakt gewag van een korting van ongeveer 1.500 euro op de normale prijs. Misschien zijn zonnepanelen duurder in België?

Helaas zit een foto van het dak er niet in: daar kunnen we namelijk niet zo 1-2-3 op (lees: we hebben geen ladder die lang genoeg is). Maar het is een gewoon plat dak van een rijtjeshuis. De schouwen zullen helaas wel net in het zuiden staan, en dus altijd een mooie schaduw werpen :(
Aangezien het een plat dak is, maakt het verder volgens mij niet uit waar het zuiden is? De panelen zullen gewoon optimaal geïnstalleerd worden?
Misschien duurdeer in België. Als de schouwen aan de zuidkant staan heb je 3 opties:

Een groot deel van je platte dak niet gebruiken vanwege schaduw.(dan kan je de voorgestelde Growatt gebruiken)
Een klein deel van je dak niet gebruiken en de schaduw effecten minimaliseren door gebruik te maken van micro omvormers/string optimizers. (Vraag de leverancier naar opties)
Of de schouwen afbouwen tot ze geen schaduw meer geven op je dak.

Je dak vol leggen met de Growatt omvormer in huidige situatie zal veel verliezen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door zero_cool89 op 03-09-2015 04:51 ]

• Kwakkel
Ok, bedankt. Ik stuur een mailtje naar de verantwoordelijke wat er eventueel mogelijk is. Nogmaals bedankt!

• Mich
Heren,

Ik heb met sketchup een simulatie gemaakt van de schaduw op mijn dak welke ik heb van de woning naast mij. Deze heeft een kopgevel. In de simulatie kan je zien hoe de zon staat in alle maanden om 9, 10 en 11 uur in de ochtend. Vanaf 12 uur heb ik eigenlijk altijd de zon. Het noorden is boven.

Daarnaast heb ik een plaatje gemaakt waarin mijn dak is verdeeld in nummers. Het liefst wil ik ergens op vak 1 tot en met 13 mijn 9 panelen kwijt.

Hebben jullie een suggestive hoe ik het beste mijn panelen kan leggen en aansluiten. En wat voor panelen er het beste met schaduw om kunnen gaan. Ik woon aan de kust in zuid Holland dus er is overgins wel genoeg zon ;)

Vanaf 12 uur liggen de 9 panelen sowieso in de zon. (En vanaf Maart tot Oktober ofzo ook al om 10 uur!) Ik vraag me daarom ook af of extra investeringen in bijv. optimizers het waard zijn voor de extra opbrengst in de morgen. Misschien 1 string met optimziers en 1 niet ?

http://michielvanaalst.nl/zon.avi
http://michielvanaalst.nl/zon.png

• reneeke1970
Mich schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:12:
Heren,

Ik heb met sketchup een simulatie gemaakt van de schaduw op mijn dak welke ik heb van de woning naast mij. Deze heeft een kopgevel. In de simulatie kan je zien hoe de zon staat in alle maanden om 9, 10 en 11 uur in de ochtend. Vanaf 12 uur heb ik eigenlijk altijd de zon. Het noorden is boven.

Daarnaast heb ik een plaatje gemaakt waarin mijn dak is verdeeld in nummers. Het liefst wil ik ergens op vak 1 tot en met 13 mijn 9 panelen kwijt.

Hebben jullie een suggestive hoe ik het beste mijn panelen kan leggen en aansluiten. En wat voor panelen er het beste met schaduw om kunnen gaan. Ik woon aan de kust in zuid Holland dus er is overgins wel genoeg zon ;)

Vanaf 12 uur liggen de 9 panelen sowieso in de zon. (En vanaf Maart tot Oktober ofzo ook al om 10 uur!) Ik vraag me daarom ook af of extra investeringen in bijv. optimizers het waard zijn voor de extra opbrengst in de morgen. Misschien 1 string met optimziers en 1 niet ?

http://michielvanaalst.nl/zon.avi
http://michielvanaalst.nl/zon.png
Optimizer maakt schaduw niet goed, zorgt alleen dat panelen die wel zon zien het blijven doen, normaal worden die ook mee naar beneden getrokken. Als je een goeie en slechte string kunt maken kun je inderdaad de slechte voorzien van tigo.werkt mooi, heb ik ook. Maar wel dure oplossing voor slechts paar panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb met de hand de solar kabels 4 keer gestript. Toch een beetje rot werk, ik ga misschien mijn 12 rich power 40w van solar kabel en mc4 voorzien. Is er een beetje betaalbare striptang waar je die solar kabels mee stript? Ik heb het geprobeerd met een lichtgewicht en die beet zich er niet doorheen.

ik had de eerste mc4 erop en vergeten het kapje op de kabel te plaatsen. ik kreeg het met wat kracht en wiebelen wel weer los zonder de boel te breken!

en een vraagje over de bypass diodes bij yingli. Klopt het dat de 30 series er 3 hebben en de 35 er 6?

en wat gebeurd er als ik een 8a paneel op een 6.8a omvormer aansluit. wordt het dan alleen afgeknepen of is het niet lekker voor de omvormer? dat is nu niet het geval, 5 280w yingli mono panelen op een 1.5k omnik. maar ik ben aan het puzzelen voor de herfst en winter als er flinke schaduw over het platte dak valt. 4 staan er op eind van het dak en eentje een meter ervoor. die ga ik waarschijnlijk moeten afsluiten en eventueel op de uitbouw neerzetten.Ik heb nu ook nog twee soladin 600's. maar ja die zijn vol met 2 280w per stuk en de omnik 1.5 gaat met 3 panelen niet werken :) ik had een omnik mini met lager start voltage willen hebben, maar die waren nog niet te krijgen bij j&m.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:01
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:18:

Redenen voor mij om aan te nemen dat ze hier niet aan beginnen:
1. Weerstand van de bevolking
2. Weerstand vanuit de energiebedrijven, die moeten ineens veel meer administreren
3. Uitstoot van CO2 is te hoog (http://fd.nl/economie-pol...t-vecht-klimaatvonnis-aan). Stimuleren van zonnepanelen is noodzaak voor de overheid tegen die tijd
4. In 2017 zijn er verkiezingen (misschien eerder). We zijn dus sowieso 1 regering verder, en misschien wel 4
5. Zoals gezegd, je kan zelf opslag doen van energie door batterypacks
6. De 'slimme meter' is pas op zijn vroegst in 2020 overal uitgerold. Als ze dat al gaan halen.
7. De 'slimme meter' kan helemaal niet zien wat je opgewekt hebt, punt 3 http://www.z24.nl/onderne...er-vijf-faalpunten-538006
8. Belastingdienst krijgt het drukker. Nu krijg je vrijstelling door het geringe gebruik, maar als we ook belastingen gaan betalen / innen over het terugleveren dan moet dat wel opgegeven worden ergens bij de belasting.
Mijn bedenkingen:
1) interesseert ze niets
2) administratie betaald de klant middels vastrecht (zit in ieder geval in de prijs)
3) klopt, maar belasting innen is ook noodzakelijk
4) ooit gemerkt dat verkiezingen helpen tegen iets?
5) goed idee! ontwikkeling kan niet snel genoeg gaan = onafhankelijk/
6) maar komen zal ie, zie punt 7)
7) De regering heeft al laten onderzoeken of belasting heffen VOOR eigen gebruik haalbaar is en het antwoord was "ja" :(
8. ambtenaren apparaat is kampioen zichzelf bezighouden :X

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Taiwanese producent TSMC laat het ook afweten:

http://www.dutchsunergy.n...m-panelen-worden-schaars/

Het enige land dat tot nu haar grote solarfabrikanten niet failliet laat gaan (doorstart) is China maar voor hoe lang nog. Dus waar kies je voor Chinees, Europeesche US fabrikanten!

[ Voor 15% gewijzigd door Snarfie31 op 03-09-2015 13:15 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Goedemiddag alle,

Ik volg dit draadje al enig tijd. Zeer interessante onderwerp.
Echter weet ik niet of mijn vraag hier terecht is of niet..

Het volgende; mijn vrouw en ik zitten al een tijdje te twijfelen of wij nu ook zonnepanelen willen nemen of niet. Via Eneco (https://zonnepanelensimulator.eneco.nl) kan je een simulatie maken van je huidge woonsituatie. Afmeting dak, hoek, etc.
De simulator geef dan o.a. Het actuele weer, Huidige opwek, Prestatieniveau, Opgewekt en bespaard aan.

Ziet er leuk uit voor potentiele nieuwe klanten voor zonnepanelen.

Mijn vraag aan jullie: In hoeverre kan je dit vertrouwen? Ik neem zelf deze simulator wel met een enorme korrel zout.
Opvolgende (brutale) vraag: Is het mogelijk of 1 van jullie dit eens probeert en dat dan vergelijkt met je eigen productie. (Ik ben namelijk zeer benieuwd, of de enorme korrel zout nu terecht is of niet)

Alvast heel hartelijk dank hiervoor.

Ewoud

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ewoud75 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:36: Via Eneco (https://zonnepanelensimulator.eneco.nl) kan je een simulatie maken van je huidge woonsituatie. Afmeting dak, hoek, etc.
Via PVgis krijg je een redelijk accurte voorspelling. Geen idee of dit strookt met die van Eneco. Mijn zonnepanelen liggen pas een week, dus ik weet zelf ook nog niet hoeveel ze opwekken.

/edit: volgens de Eneco simulator moet ik deze week 99,8 kWh opgewekt hebben, maar daar ging ik eergisteren al overheen. Nu gaat Eneco uit van 18*270Wp poly panelen en heb ik 30*165W CIGS panelen van TSMC liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 03-09-2015 16:00 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ewoud75 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:36:
Opvolgende (brutale) vraag: Is het mogelijk of 1 van jullie dit eens probeert en dat dan vergelijkt met je eigen productie. (Ik ben namelijk zeer benieuwd, of de enorme korrel zout nu terecht is of niet)
Had het graag even voor je willen proberen, maar als ik verplicht word in te loggen met een Facebook account of mijn e-mailadres moet achterlaten, dan haak ik af :|

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Beste zonoskar, Dank je wel. Ik ga thuis de link verder bestuderen.

Beste antonboonstra; Facebook aanmelden heb ik ook overgeslagen. Aanmelden met mailadres gedaan. Had nog een mailadres, die alleen gebruikt wordt voor dit soort dingen.

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
f2ride2001 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:37:
[...]

Mijn bedenkingen:
1) interesseert ze niets
2) administratie betaald de klant middels vastrecht (zit in ieder geval in de prijs)
3) klopt, maar belasting innen is ook noodzakelijk
4) ooit gemerkt dat verkiezingen helpen tegen iets?
5) goed idee! ontwikkeling kan niet snel genoeg gaan = onafhankelijk/
6) maar komen zal ie, zie punt 7)
7) De regering heeft al laten onderzoeken of belasting heffen VOOR eigen gebruik haalbaar is en het antwoord was "ja" :(
8. ambtenaren apparaat is kampioen zichzelf bezighouden :X
Ach.. het is nu nog allemaal koffiedik kijken wat er exact moet gaan worden. Het enige wat we nu kunnen doen is afwachten...

PVoutput

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
steppert schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:32:
Ik heb met de hand de solar kabels 4 keer gestript. Toch een beetje rot werk, ik ga misschien mijn 12 rich power 40w van solar kabel en mc4 voorzien. Is er een beetje betaalbare striptang waar je die solar kabels mee stript? Ik heb het geprobeerd met een lichtgewicht en die beet zich er niet doorheen.
Ik gebruik altijd een AMPtang uit de grabbelbak van de Gamma. Deze heeft ook een stripfunctie. Halverwege zitten een aantal stripgaten voor diverse draaddiktes.
De draad op het juiste gat zetten, de tang inknijpen en daarna even ronddraaien. Kan niet mis gaan...
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/29019271jst226/T/340x340/C/FFFFFF/url/geisoleerde-krimptang-amp.jpg

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik gebruik daarvoor een afbreekmesje, liefst een exemplaar dat nog niet gebruikt is om gipsplaat mee te snijden ;) Gaat perfect. Striptangen, ook de betere, geven vaak rafelige resultaten.
Mijn (6 mm2) kabel heeft overigens vrij dunne isolatie, dus het is misschien 5 sec werk per connector.

Wie trouwens nog een MC4 krimptang zoekt, deze werkt prima als je 1x per 10 jaar wat kabeltjes moet maken en kost je EUR 18 incl. verzending, je moet wel ca. 3 weken geduld hebben.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

Nicap

Tsssk....

Sinds gister ook panelen op het dak. Was al lange tijd aan het inlezen op het forum, en maar overstag gegaan.
Gekozen voor 20x Solar Frontier SF170 panelen en een Omnik 3.0TL2. Dak ligt redelijk gunstig zonder echt schaduw, op een klein pijpje na. Zal op een zonnige dag eens kijken wat voor invloed die heeft. Zal wel meevallen.
Als ik kijk naar efficiency op PVoutput scoor ik nog best aardig lijkt het. Mijn setup

[ Voor 9% gewijzigd door Nicap op 03-09-2015 19:59 ]

Verwijderd

Netjes daar in Meppel.... maar jullie hadden wel vandaag een stuk meer zonuren....rond de 7 uren....wij mesten het met ca 4.5 uren doen. Verklaart dat je op zo'n mooie opbrengst komt. Kwam hier niet verder dan ca 10 kWh met 15x 255 W poly.
Sinds half mei nu 1,6 MWh.
(plaatje dynamisch? Heb het niet getest.
http://archief.neerslagkaart.nl/?k=zon
Afbeeldingslocatie: http://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/sq/sq20150902.png

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Vandaag in Bavel (bij Breda), met 5,1 zonuren toch nog een nette 14,46kWh opgewekt met mijn 16 JA Solar 285Wp :)

Chart

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 09:00
Ik heb een vraag over mijn setup.
Ons dak is een oost-west dak (85-275) en heeft een hellingshoek van 45graden.
Aan de oostkant komt het dak van de buren bij ons naar binnen.
Dit is ons huis (linkerwoning, voorkant is het zuiden):
vooraanzicht

Ik wil de panelen niet in het zicht hebben als je van de zijkant richting de woning kijkt, dus ik wil ze graag zo ver mogelijk naar achteren op het dak plaatsen.

Op de westkant (de grote dakkant) wil ik 16 Solar Frontiers plaatsen:
westaanzicht

en aan de oost-kant 8 Solar Frontiers:
oostaanzicht
Het nadeel aan de oost-kant is wellicht dat de kap van de buren "in de weg staat". Die heeft een helling van 35 graden, wat dus zou betekenen dat de oost-kant niet altijd vol in de zon staat. Zie zonnestand.

Onze aansluiting is 3 fasen 3x25A.

Een 3 fasen omvormer met 2 MPP trackers waarbij ik de volgende strings in gedachten heb:
- MPP tracker 1: 8xSF170-S (Vmpp 87,5 V) = 700V 1360Wp op de oost-kant
- MPP tracker 2: 2x8xSF170-S (Vmpp 87,5 V) = 2x700V 2780Wp op de west-kant

Wat is het wattage dat de omvormer moet hebben? Gezien het oost-west op 45 graden is.
Zijn Solar Frontiers hierin nog anders dan mono of poly panelen? Wat is het maximum wattage dat zo'n paneel op piekmomenten kan leveren? Zal een 3000W omvormer voldoen?

Daarnaast heb ik nog het probleem dat het aantal panelen nogal laag is voor een 3 fasen omvormer. Maar een 1 fase omvormer is misschien weer te klein op een 16A groep. Daarnaast geeft Enexis aan dat ze liever hebben dat je een 3 fasen omvormer aansluit.
Ik ga uit van 80% opbrengst uit 4080Wp hier in Twente. Dat is 3264kWh per jaar.

De omvormer die ik o.a. heb gevonden is de Fronius Symo 3.0-3-M en 3.7-3-M. Het nadeel hieraan vind ik de prijs (ong. €1400,-).

Zien jullie in deze opstelling een werkbaar geheel? Of zou ik dingen moeten veranderen?

PvOutput

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Of je neemt 3 omvormers, op ieder van de fasen 1. En wat Enexis graag ziet... tja. Ik zie graag lagere vaste kosten. Maar de netbeheerder hier luistert daar ook niet naar. :+

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ik had de eerste mc4 erop en vergeten het kapje op de kabel te plaatsen. ik kreeg het met wat kracht en wiebelen wel weer los zonder de boel te breken!
Ik gebruik al jaren een knipex striptang, gewoon zo eentje met zo'n ruitje als je me bijna dicht knijpt. En dan dat schroefje weggooien, dan kan je er ook mee knippen, alles wat niet mee het dak op moet is mooi meegenomen (of juist niet ?! :? )

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

pieter87 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:11:
[afbeelding]

Ik wil de panelen niet in het zicht hebben als je van de zijkant richting de woning kijkt, dus ik wil ze graag zo ver mogelijk naar achteren op het dak plaatsen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Het nadeel aan de oost-kant is wellicht dat de kap van de buren "in de weg staat". Die heeft een helling van 35 graden, wat dus zou betekenen dat de oost-kant niet altijd vol in de zon staat. Zie zonnestand.

Een 3 fasen omvormer met 2 MPP trackers waarbij ik de volgende strings in gedachten heb:

Wat is het wattage dat de omvormer moet hebben? Gezien het oost-west op 45 graden is.
Zijn Solar Frontiers hierin nog anders dan mono of poly panelen? Wat is het maximum wattage dat zo'n paneel op piekmomenten kan leveren? Zal een 3000W omvormer voldoen?

Daarnaast heb ik nog het probleem dat het aantal panelen nogal laag is voor een 3 fasen omvormer. Maar een 1 fase omvormer is misschien weer te klein op een 16A groep. Daarnaast geeft Enexis aan dat ze liever hebben dat je een 3 fasen omvormer aansluit.

De omvormer die ik o.a. heb gevonden is de Fronius Symo 3.0-3-M en 3.7-3-M. Het nadeel hieraan vind ik de prijs (ong. €1400,-).

Zien jullie in deze opstelling een werkbaar geheel? Of zou ik dingen moeten veranderen?
Er zijn van SF pakketten samen gesteld met een Steca omvormer , waardoor het prijs technisch gunstig uitkomt en een langere garantie krijgt op je omvormer. 3 fasen is overdreven bij dat vermogen. Die 3 fasen omvormer is handig als je anders de zekering er uit blaast op een gunstige dag met weinig eigen verbruik als je ook al een grotere omvormer hebt hangen (vraag woudsehoeve maar)

willen ze daar ook niet dat ik niet tegelijk met 2 andere buren de afwasmachine aanzet? dat word nog een hele klus m dat gelijk te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 03-09-2015 22:50 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• pieter87
Andre1973 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:43:
[...]

Er zijn van SF pakketten samen gesteld met een Steca omvormer , waardoor het prijs technisch gunstig uitkomt en een langere garantie krijgt op je omvormer. 3 fasen is overdreven bij dat vermogen. Die 3 fasen omvormer is handig als je anders de zekering er uit blaast op een gunstige dag met weinig eigen verbruik als je ook al een grotere omvormer hebt hangen (vraag woudsehoeve maar)

willen ze daar ook niet dat ik niet tegelijk met 2 andere buren de afwasmachine aanzet? dat word nog een hele klus m dat gelijk te trekken.
Die SF Powersets heb ik gezien :)
Helaas hebben ze maar één MPPt. Dat is toch niet gunstig met een ongelijke oost-west? :'(

Met die fasen vraag ik mij inderdaad ook af: hoe erg is het?

[ Voor 3% gewijzigd door pieter87 op 03-09-2015 23:03 ]

PvOutput

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

Nicap

Tsssk....

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:48:
Netjes daar in Meppel.... maar jullie hadden wel vandaag een stuk meer zonuren....rond de 7 uren....wij mesten het met ca 4.5 uren doen. Verklaart dat je op zo'n mooie opbrengst komt. Kwam hier niet verder dan ca 10 kWh met 15x 255 W poly.
Sinds half mei nu 1,6 MWh.
(plaatje dynamisch? Heb het niet getest.
http://archief.neerslagkaart.nl/?k=zon
[afbeelding]
Das wel handig zo'n kaart. Dat scheelt idd wel als je wat meer znuren hebt. Maar de kaart is wel van woensdag, vandaag was het een goeie dag. Die kaart staat er nog niet op. Maar er kwam wel geregeld zon door de wolken. Ook een paar fikse buien trouwens.
Heb de pagina gefavored iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
Kun je natuurlijk ook rechtstreeks bij het KNMI opvragen:
http://www.knmi.nl/nederl.../geografische-overzichten

Ik vind het een beetje vies dat die Neerslagkaart.nl website dat gewoon hotlinkt vanaf de KNMI-servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
pieter87 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:02:
[...]

Helaas hebben ze maar één MPPt. Dat is toch niet gunstig met een ongelijke oost-west? :'(

Waarom neem je geen Sofar Solar 3680tlm? Goedkoop, passief gekoeld, 10 jaar garantie, ingebouwde Wifi logging en past op 1 *16A groep.

http://wdsolar.nl/product/sofar-3680tlm-2xmpp/
https://eindelijkzon.nl/sofar-3680tlm

Dan heb je gewoon 2*4 op de oost tracker en 4*4 op de west tracker.

Wij hebben 21*SF170w op de Sofar Solar 3000TL geinstalleerd door:
http://www.imholz-zonnepanelen.nl
(Zijn site is niet up to date maar hij kan Sofar en sf170 leveren)

P.S. Is er een reden waarom je je zuid dak niet gebruikt en alle panelen aan de noordkant van je oost-west dak plaatst?

[ Voor 24% gewijzigd door zero_cool89 op 04-09-2015 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

zolang het niet te gek word kun je gewoon maar een 1 fase omvormer gebruiken.
maar altijd lastig te zeggen wat niet te gek is, sorrie.
mijn mening is dat alles wat een omvormer nodig heeft van minder als 16A geen probleem is met 1 fase.
bij meer beginnen 3 fase omvormers interessant te worden.
(zie het als een houw vast, genoeg redenen om al eerder of later voor een 3fase te gaan.
beste reden voor een 3fase is: kan er erg makkelijk een 3fase kabel naar de omvormer gelegd worden?)

maar als je:
2x4x170Wp oost doet, heb je een Vmpp van 350V.
en 4x4x170Wp west doet heb je ook een Vmpp van 350V.
en dit alles kan gewoon op 1 mpp. ;)
je zou zelfs 1x4x170Wp op zuid er nog bij kunnen doen die heeft dan ook een Vmpp van 350V.
met nog steeds maar 1 mpp.
geen idee waarom je die zuid negeert?

maar dit kan ook op een omvormer met 2x mpp.
dan zou ik:
4x4x170Wp = 2720Wp op west.
en de andere mpp.
2x4x170Wp = 1360Wp op oost + 1x4x170Wp = 680Wp op zuid.
dit zou ik dan weer niet zo snel op een Sofar Solar 3680TLM hangen.
want per mpp kan die niet meer als 2400W.
ik zou dan eerder kijken naar een sma3600-tl21 of een power-one PVI 3.6.
die kunnen te minste 3000W+ per mpp doen. ;)
(en die zijn altijd nog een stuk goedkoper als een 3fase Fronius Symo ;) )

edit:
natuurlijk zijn er ook nog andere opties.
je zou stringen kunnen maken van x3 b.v.
maar ook x2, alleen dan begint het wel interessant te worden om optimizers te gebruiken.
b.v. solaredge SE4000 en dan 2x SF op een 12x P405. ;)
dat geeft je veel vrijheid in plannen, maar is niet goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 04-09-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 17-09 10:58
Andre1973 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:30:
[...]

Ik gebruik al jaren een knipex striptang, gewoon zo eentje met zo'n ruitje als je me bijna dicht knijpt. En dan dat schroefje weggooien, dan kan je er ook mee knippen, alles wat niet mee het dak op moet is mooi meegenomen (of juist niet ?! :? )
Ik heb zelf 4 verschillende striptangen. Een automatische Knipex, een Jokari, nog een Knipex en zo eentje als jij beschrijft, en toch werk ik het meeste met een afbreekmesje :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hondapower schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:30:
[...]

Ik heb zelf 4 verschillende striptangen. Een automatische Knipex, een Jokari, nog een Knipex en zo eentje als jij beschrijft, en toch werk ik het meeste met een afbreekmesje :+ .
Mijn idee ook, heb er laatst veertig gedaan, even voorzichtig stanleymes rond draaien en hop klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
zero_cool89 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 06:49:
[...]

Waarom neem je geen Sofar Solar 3680tlm? Goedkoop, passief gekoeld, 10 jaar garantie, ingebouwde Wifi logging en past op 1 *16A groep.

http://wdsolar.nl/product/sofar-3680tlm-2xmpp/
https://eindelijkzon.nl/sofar-3680tlm

Dan heb je gewoon 2*4 op de oost tracker en 4*4 op de west tracker.

Wij hebben 21*SF170w op de Sofar Solar 3000TL geinstalleerd door:
http://www.imholz-zonnepanelen.nl
(Zijn site is niet up to date maar hij kan Sofar en sf170 leveren)

P.S. Is er een reden waarom je je zuid dak niet gebruikt en alle panelen aan de noordkant van je oost-west dak plaatst?
migjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:08:
[...]

zolang het niet te gek word kun je gewoon maar een 1 fase omvormer gebruiken.
maar altijd lastig te zeggen wat niet te gek is, sorrie.
mijn mening is dat alles wat een omvormer nodig heeft van minder als 16A geen probleem is met 1 fase.
bij meer beginnen 3 fase omvormers interessant te worden.
(zie het als een houw vast, genoeg redenen om al eerder of later voor een 3fase te gaan.
beste reden voor een 3fase is: kan er erg makkelijk een 3fase kabel naar de omvormer gelegd worden?)

maar als je:
2x4x170Wp oost doet, heb je een Vmpp van 350V.
en 4x4x170Wp west doet heb je ook een Vmpp van 350V.
en dit alles kan gewoon op 1 mpp. ;)
je zou zelfs 1x4x170Wp op zuid er nog bij kunnen doen die heeft dan ook een Vmpp van 350V.
met nog steeds maar 1 mpp.
geen idee waarom je die zuid negeert?

maar dit kan ook op een omvormer met 2x mpp.
dan zou ik:
4x4x170Wp = 2720Wp op west.
en de andere mpp.
2x4x170Wp = 1360Wp op oost + 1x4x170Wp = 680Wp op zuid.
dit zou ik dan weer niet zo snel op een Sofar Solar 3680TLM hangen.
want per mpp kan die niet meer als 2400W.
ik zou dan eerder kijken naar een sma3600-tl21 of een power-one PVI 3.6.
die kunnen te minste 3000W+ per mpp doen. ;)
(en die zijn altijd nog een stuk goedkoper als een 3fase Fronius Symo ;) )

edit:
natuurlijk zijn er ook nog andere opties.
je zou stringen kunnen maken van x3 b.v.
maar ook x2, alleen dan begint het wel interessant te worden om optimizers te gebruiken.
b.v. solaredge SE4000 en dan 2x SF op een 12x P405. ;)
dat geeft je veel vrijheid in plannen, maar is niet goedkoper.
Bedankt voor het antwoord.
Is een 3680W omvormer voldoende voor 4080Wp SF's? (lijkt mij wel maar misschien is CIS technologie anders?)
De reden dat ik zuid niet gebruik is omdat de linkerkant van het gebouw ons huis is. Dat betekent dat er op het zuiddak maar een klein puntje van mij is. Dan heb ik max 4 panelen daar liggen aan de straatkant. Dat ziet er denk ik niet mooi uit.

Zijn strings van 4 panelen aan te bevelen i.p.v. 8 panelen? Haalt het voltage met 4 panelen wel snel genoeg het minimum van de omvormers? :)

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pieter87 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:17:
[...]

[...]

Is een 3680W omvormer voldoende voor 4080Wp SF's? (lijkt mij wel maar misschien is CIS technologie anders?)
De reden dat ik zuid niet gebruik is omdat de linkerkant van het gebouw ons huis is. Dat betekent dat er op het zuiddak maar een klein puntje van mij is. Dan heb ik max 4 panelen daar liggen aan de straatkant. Dat ziet er denk ik niet mooi uit.

Zijn strings van 4 panelen aan te bevelen i.p.v. 8 panelen? Haalt het voltage met 4 panelen wel snel genoeg het minimum van de omvormers? :)
ik heb 3850wp (mono, maar zo heel erg veel maakt dat nu ook weer niet uit)
1900Wp oost en 1950Wp west met 45 graden dak hoek.
een random voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dan zie je dat oost zijn top bereikt om +/-10-11uur en west om 16-17uur.
maar ook op oost en west haal je gewoon STC waardes! (niet lager dimensioneren als op zuid dus)
maar smiddags op zenit(hoogste punt van de zon) doen beide kanten niet de max geven, dus een lagere W omvormer is mogelijk als de totaal aantal Wp.
ik gebruik daar een 3300W(power-one PVI 3.0) omvormer voor, en top totaal niet af.
maar die kun jij niet gebruiken, want die doet een max per mpp van 2000W.
de sofar 3850tlm gaat maar tot de 2400W per mpp.
maar een power-one 3.6 of sma3600tl21 gaan wel per mpp vergenoeg voor jouw planning.(3000W+)

versimpeld gezegd: omvormers hebben een max vermogen, maar soms ook een max wat er per mpp verwerkt kan worden. dit is belangrijk bij oost-west setups ;)

het maakt niet veel uit of je stringen maakt van x3 of x4 of x8.
zolang je omvormer maar binnen het optimum bereik blijft of dichtbij genoeg ;) .
(dus kies de juiste omvormer voor je setup, met x3 of x4 een tl omvormer, met meer een omvormer zonder booster zoals sommige steca's)

ik zelf zou die 1x4 zuid er lekker gewoon bij doen.
dan kun je in totaal 4760Wp leggen. (en de 2x mpp van de meeste tl omvormers zijn dan tenminste redelijk gelijk gevuld. is niet perse nodig, maar wel kosten effectief. ;) )
maar goed ik zou ook geen SF gebruiken, maar iets meer zoals dit.
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
dan kun je 7980Wp ophangen, en meteen ook je huis elektrisch verwarmen en zo ook geen gas rekening hebben. (3fase omvormer, denk het wel, lol)
maar dat zijn allemaal erg persoonlijke keuzes >:)

edit:
ik ben nu de set aan het verbouwen.
wat ik nu ga doen is erg dom en totaal van de pot gerukt. lol
geen aanrader voor een beginner. >:)

straks heeft oost 2660Wp(2x7x190Wp) en west 3000Wp(10x300Wp).
dit nog steeds op een power-one PVI 3.0.
met een max van 3300W en een max per mpp van 2000W.
de omvormer kan dit wel aan, maar ik zal veel gaan aftoppen. :-(
het kan wel, maar verstandig is anders.

edit2:
wil je voor echt goedkoop gaan.
kun je gewoon 28X een sf pakken. (dus ook zuid.)
4x4x170Wp op west.
2x4x170Wp op oost + 1x4x170Wp op zuid.
en dat gewoon op een goodwe GW3000-NS
http://shop.winkelman-zon...laar-en-interne-wifi.html
zetten.

mooi, nee.
kunnen ja.
levert nog steeds een 3500kWh+ per jaar op.
maar o wat een lelijke setup (technisch gezien dan.) :r

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 04-09-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
pieter87 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:17:
[...]

[...]

4*Vmpp 87,5 = 350 V
Dat zit mooi in tussen 165 en 500 volt (het MPPT voltage)

Verder kan de 3680TLM 2400W DC aan per MPPT (dat is iets lager dan de 16*170WP = 2720 Wp, dus op je west dak ga je je pieken iets aftoppen maar dat is echt geen probleem)

Ik denk dat dit een mooie set is.

En je zou zelfs nog 4*SF170 op zuid kunnen leggen (zoals migjes al zegt) en bij de oostkant bijprikken zodat je 3*4 krijgt. (dan heb je iets lagere opbrengst omdat de panelen niet altijd op hun maximum power point zitten maar het helpt zeker wel)

P.S. Eventueel kan je voor paar tientjes de 4000TLM of de 4600TLM upgraden maar dan moet je minimaal een 20A zekering hebben in je meterkast. (geen idee of dat mag/kan ?, vraag aan je installateur)

[ Voor 18% gewijzigd door zero_cool89 op 04-09-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Bij ongelijke strings werkt t idd niet met 1 mpp O-W , maar omdat het hier waarschijnlijk 3x 8 is kan het wel werken. Moet je alleen ff kijken of je met 8 in serie nog in het goede spannings gebied zit ook met openklem spanning bij -10 graden. anders kan 6x4 misschien. Zie ook dat al die steca's maar 1 mpp hebben. SMA heeft bij dat vermogen vaak al 2 Mpp's.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 04-09-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

Vraag:

Ik zit met een dak waar een hoekje in zit. Of beter dus: twee stukjes dak.
Dakje zuid en een dakje zuid zuid-west

Op het linkerdeel ( zuid ) kan ik 3 panelen kwijt ( Yingli Panda's bijvoorbeeld 280Wp)
Op het rechterdeel ( zuid zuid west ) kan ik 2 panelen kwijt.
Maakt in totaal 1400 Wp. Maar linkerdeel ligt eerder in de zon dan rechterdeel. Daarom zou ik graag een SolarEdge gebruiken met optimizers per paneel.

De kleinste Solar Edge is een 2200. Dat is flink meer dan de 1400Wp. Ik kàn met wat vogelen dikke kabels trekken naar een ander dakje, waar 2 panelen met micro omvormers opliggen, maar daar gaat t aantal Wp's dan slechts 220Wp of 440 Wp mee omhoog. En dan nog: in de ochtend (voor 11:00u) is het aantal panelen met zon 'slechts' 840 + 440 = 1280 Wp hoog.

Is dat voldoende voor een Solar Edge? Ik ben 'verwend' met die oude micro-omvormer Gridfits; die geven bij een klein beetje zon al gelijk 10 watt aan opbrengst: pas opstarten bij een minimale hoeveelheid zon is er niet bij: ze doen t altijd. Werkt dat ook zo bij SolarEdge? of moet er minimaal een hoeveelheid licht aanwezig zijn, voor de omvormer uberhaupt opstart?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

JayPe schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:32:
Vraag:

Ik zit met een dak waar een hoekje in zit. Of beter dus: twee stukjes dak.
Dakje zuid en een dakje zuid zuid-west

Op het linkerdeel ( zuid ) kan ik 3 panelen kwijt ( Yingli Panda's bijvoorbeeld 280Wp)
Op het rechterdeel ( zuid zuid west ) kan ik 2 panelen kwijt.
Maakt in totaal 1400 Wp. Maar linkerdeel ligt eerder in de zon dan rechterdeel. Daarom zou ik graag een SolarEdge gebruiken met optimizers per paneel.

De kleinste Solar Edge is een 2200. Dat is flink meer dan de 1400Wp. Ik kan met wat vogelen dikke kabels trekken naar een ander dakje, waar 2 panelen met micro omvormers opliggen, maar daar gaat t aantal Wp's dan slechts 220Wp of 440 Wp mee omhoog. En dan nog: in de ochtend (voor 11:00u) is het aantal panelen met zon 'slechts' 840 + 440 = 1280 Wp hoog.

Is dat voldoende voor een Solar Edge? Ik ben 'verwend' met die oude micro-omvormer Gridfits; die geven bij een klein beetje zon al gelijk 10 watt aan opbrengst: pas opstarten bij een minimale hoeveelheid zon is er niet bij: ze doen t altijd. Werkt dat ook zo bij SolarEdge? of moet er minimaal een hoeveelheid licht aanwezig zijn, voor de omvormer uberhaupt opstart?
SE heeft en minimaal aantal optimizers nodig, is afhankelijk van het type optimizer en type omvormer (1 of 3 fasen) en uit mijn hoofd is 6 optimizers het kleinste aantal en dan heb je het volgens mij ook nog over type P405 dat eigenlijk het beste past bij dunne film panelen (Solar frontier) en daarvan kunnen dan 2 panelen op 1optimizer. anders worden het al 8 optimizers.

Dus: volgens mij gaat t niet werken:

Dus 2x een Soladin 600? (max 720 Wp aanbevolen maar let vooral op maximale stroom / spanning) of Steca 500? maar hebben beide niet een heel hoog rendement.
Of 1 wat grotere omvormer SMA SB1300 oid en voor lief nemen dat je niet optimaal van het vermogen kan genieten omdat er wat verschil in instraling is. Misschien kan je nog ergens een afdakje maken met extra panelen met de van de ValkCanopy
http://www.valksolarsyste...kgreenhouse-valkfloating1

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 04-09-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Nu online
Op mijn nieuwbouw huis wil ik graag zonnepanelen plaatsen. Wij verwachten ongeveer 3000 KW per jaar te verbruiken, wij vinden het niet mooi om de panelen op het dak te plaatsen, daarom zullen wij onze garage hiervoor gebruiken. Hieronder vind je de gegevens van de garage

Plat dak met de volgende afmetingen 3 bij 12
Geen last van schaduw mits de panelen worden gericht op het zuiden/zuidwest.
Eigen groep

Nu heb ik geen verstand van welke merken ik het best kan gebruiken
Wat kan ik verwachten bij onderstaande set zijn deze componenten van een degelijke kwaliteit?
http://wdsolar.nl/product...0-wp-poly-zonnepanelen-2/

En kan een omvormer geplaatst worden in een niet geisoleerde garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36

mb1

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik sluit me aan bij Andre1973.
Gelijke strings op verschillende oriëntaties werkt prima.
Ik heb een buurman 7*SF170s op Zuid Oost en 2*7*SF170s op Zuid West geadviseerd en dat werkt top!
Zie http://public.solarmonito...d/system/7S8N6/B9mk5dx3zS
Ik zit met 24 dezelfde panelen op ZW aan de overkant van de straat http://public.solarmonito...d/system/H1UVX/B9mk5dx3zS en het is stuivertje wisselen wie de hoogste dagopbrengst heeft.
Dit is puur afhankelijk of de ochtend of de middag bewolking laat zien.
Over augustus had ik uiteindelijk met puur ZW systeem een % of 3 meer.
De string van 8 stuks is op een één fase Steca iets te veel van het goede, maar een Steca 4003 of 4803 kan 1000V open klem aan!
Ik heb deze even door de configurator gehaald voor je http://www.pv-sos.de/apps...urator/Steca_WebTool.html
Dan kom je op 990V open klem spanning bij -10 graden :)
Dan heb je zelfs nog ruimte op de omvormer voor nog een stringetje van 8 panelen!
Ik zou zeggen pak een powerset!
Echter pas op de http://www.twentezon.nl/s...ts-170wp/powerset-4-1-3p/ set met 24 panelen heeft de kleinste van de 2 drie fasen omvormers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 08:20
geldermalsen schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:28:
Op mijn nieuwbouw huis wil ik graag zonnepanelen plaatsen. Wij verwachten ongeveer 3000 KW per jaar te verbruiken, wij vinden het niet mooi om de panelen op het dak te plaatsen, daarom zullen wij onze garage hiervoor gebruiken. Hieronder vind je de gegevens van de garage

Plat dak met de volgende afmetingen 3 bij 12
Geen last van schaduw mits de panelen worden gericht op het zuiden/zuidwest.
Eigen groep

Nu heb ik geen verstand van welke merken ik het best kan gebruiken
Wat kan ik verwachten bij onderstaande set zijn deze componenten van een degelijke kwaliteit?
http://wdsolar.nl/product...0-wp-poly-zonnepanelen-2/

En kan een omvormer geplaatst worden in een niet geisoleerde garage?
Je kunt de meeste omvormers zelfs buiten in de regen hangen.
Die van mij hangt al 1 jaar buiten en doet het prima.
Je moet weten wat de IP rating is...dat geeft aan waar ie allemaal tegen kan.
Een niet geisoleerde garage zal prima werken.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In de papieren van de SMA Sunny Boy staat zelfs dat 'ie operationeel kan zijn tot -25 graden C.
Heb ik laatst opgezocht, want ik wil vrijwel hetzelfde doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ik sluit gewoon aan bij mb1 (en andre). ;)
alleen als ik hem door de calculator gooi kom ik toch een stuk goedkoper uit met een gewone TL omvormer met 1x een mpp.
dus dan moet je stringen maken van x4 in plaats van x8. ;)
je hebt dan ook maar een omvormer nodig die ongeveer een 16A doet, en kunt makkelijk met een simpel 1-fase aansluiting af.
(prijs technisch kom je gewoon veel beter uit.)
ook kun je nog een x4 extra doen op zuid als leuke extra.

een SOFAR 3680TLM is zeker een omvormer die je zou kunnen gebruiken.
die heeft 2x mpp, maar de mpp's kunnen ook samen gekoppeld worden tot 1 grote mpp. ;)
(moest ik ook even opzoeken in de handleiding)
en dan kun je gewoon met 1 mpp alle 28 panelen gebruiken. (in een 7x4 setup)

dit is allemaal zeer kosten effectief en beter kan ik het ook niet verzinnen.
dit is erg goedkoop en veel opbrengst en geen enkele nadeel zoals aftoppen.
dan is alleen de vraag of je wel 3500kWh+ nodig hebt. >:)

edit:
een iets betere berekening geeft mij een 3950kWh per jaar, maar lastig om het stukje zuid er bij te factoren.
en andere omgevings-factoren kunnen het ook meer of minder maken.
dus resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst, lol

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-09-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:32:
[...]

alleen als ik hem door de calculator gooi kom ik toch een stuk goedkoper uit met een gewone TL omvormer met 1x een mpp.
je hebt dan ook maar een omvormer nodig die ongeveer een 16A doet, en kunt makkelijk met een simpel 1-fase aansluiting af.

die heeft 2x mpp, maar de mpp's kunnen ook samen gekoppeld worden tot 1 grote mpp. ;)
Je mag bij solar Frontier maar 4 strings toepassen zonder een stringbox te hoeven toe te passen. Als je 2 MPPT's paralel gaat koppelen op een goedkope chinese omvormer kom je op 6 strings of meer paralel. Daar wel op letten anders geen garantie. (staat in hun handleiding)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:58
https://dumpyourphoto.com/photo/jlE7Uhwfoi#

Hebben jullie tips voor zonnepanelen op ons nieuw te bouwen woning?
Een klein gedeelte moet beschikbaar blijven voor de zonneboilerpanelen en we willen graag full black panelen. In de winter is er wat schaduw van kale populieren.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 19:11
Sinds afgelopen vrijdag is bij mij een Solar Edge 5000 + 12 P405 optimizers + 24 panelen van Solar Frontier 170 wp actief. Helaas nog geen internet verbinding in het nieuwe huis, maar op het display is al leuk te zien wat het genereert.

Met een totaalvermogen van 4080wp verbaasde mij het al om vanmiddag een opbrengst van 4180w per uur af te lezen op het display, en naar mijn idee is het nog niet eens een super zonnige dag geweest. Ben heel benieuwd naar het topvermogen wat het kan opbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

bbn_ldp schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:59:
https://dumpyourphoto.com/photo/jlE7Uhwfoi#

Hebben jullie tips voor zonnepanelen op ons nieuw te bouwen woning?
Een klein gedeelte moet beschikbaar blijven voor de zonneboilerpanelen en we willen graag full black panelen. In de winter is er wat schaduw van kale populieren.
Een mooi groot dak waar veel op past. Het ligt eraan hoeveel kWh per jaar je graag wilt opwekken.
Zonder zonneboiler zouden er 3 rijen van 12 panelen van 315Wp EC Solar op passen. Totaal 11.340Wp. Genoeg voor bijna 3 huishoudens. :9

Zelf vond ik zonneboiler niet zo'n rendabele investering zonder subsidie en nam ik liever een electrische boiler met wat extra zonnepanelen. BTW kun je ook niet terugvragen op zonneboilers. Ik vraag me ook af hoelang een zonneboiler meegaat. Ik ben al aardig wat klanten tegengekomen die hun zonneboiler niet meer in gebruik hebben of zelfs hebben weggehaald (en zonnepanelen in de plaats) vanwege allerlei problemen maar dat is een andere topic.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
migjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:32:
[...]

dit is allemaal zeer kosten effectief en beter kan ik het ook niet verzinnen.
dit is erg goedkoop en veel opbrengst en geen enkele nadeel zoals aftoppen.
dan is alleen de vraag of je wel 3500kWh+ nodig hebt. >:)

edit:
een iets betere berekening geeft mij een 3950kWh per jaar, maar lastig om het stukje zuid er bij te factoren.
en andere omgevings-factoren kunnen het ook meer of minder maken.
dus resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst, lol
Heel wat om over na te denken :D _/-\o_
Die panelen op zuid gaat hem sowieso niet worden. Eventueel kan ik west nog wat meer op leggen. Dat dak is zo'n 11,5x5,5m 8) . Er gaat in de toekomst een warmtepomp komen dus misschien iets om over na te denken. Al vind ik de hoeveelheid overcapaciteit wel een risico gezien het salderen opnieuw bekeken gaat worden. Misschien is het anders een idee om een omvormer "op de groei" te kopen? Nu twee strings eraan en in de toekomst west vergroten. :9

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
Voor de nieuwbouwers onder ons, het ligt er sinds maart van dit jaar op.
27x LG mono black 260 panelen en 6x fath solar joule zonnecollectoren. De zonnecollectoren liggen aan de zijkant, in de praktijk valt het de meeste niet op dat ze afwijken. Er liggen geen dakpannen tussen, de architect heeft met de maatvoering rekening gehouden met zonnepanelen. De fath collectoren hebben dus dezelfde maat, zijn echter wel 50 mm hoog dus, steken anderhalf centimeter boven de LG's uit. Niet storend om te zien en scheelde heel veel werk, anders had het dakbeschot voor de pv anderhalf cm hoger moeten worden.

Ze liggen op het dak op clickfit rails, de dakfolie is anders dan de andere kant van het pand, daar liggen wel dakpannen. Er is gebruik gemaakt van een speciale dampopen, waterdichte folie als onderlaag.

Inmiddels bijna 5 megawatt opgewekt, op schema om de 7 te halen.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/NpaWdqfBo6/small/bf5d4429995373b20766438c07d01057.JPG
https://dyp.im/NpaWdqfBo6
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/el3J4eyfVo/small/b383b23e89a2295e663952f9fea7eedd.jpg
https://dyp.im/el3J4eyfVo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heel mooi gedaan!
Wat is de oriëntatie van dat dak? De hoge voor en achterkant geeft wel wat schaduw in sommige gevallen, zeker op de zb.
Maar het zit er mooi op, dat wassen is niet nodig joh, geld klopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
Rol-Co schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:17:
Heel mooi gedaan!
Wat is de oriëntatie van dat dak? De hoge voor en achterkant geeft wel wat schaduw in sommige gevallen, zeker op de zb.
Maar het zit er mooi op, dat wassen is niet nodig joh, geld klopperij.
ZZO oost, -20 graden. Op de zb inderdaad wat schaduw, maar zodanig laat op de dag dat het geen invloed heeft. Het binnenzink werk reflecteert daarentegen wel wat van de zon..... lood om oud ijzer per saldo.

Wassen was 5 euro extra en omdat het vol in het aangezicht zit, is het wel handig dat alle vogelpoep er af is.
Pagina: 1 ... 41 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.