Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een "turbo" heeft maar 1 mppt, dus gelijke strings...
Wat me trouwens op de volgende vraag brengt, mag dit?
Uitgaande dat de omvormer de spanning aankan.

Is volgens mij wel eens besproken, hier.
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2015 15:33 ]
Ja, die komen erbij. (96 cells)migjes schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:10:
[...]
cool, komen er ook weer bijpassende 92 cel panelen bij?
Ze worden dan 275Wp black.
www.sunsolar.nl
Klopt, voorlopig houden we het even zo. Mocht inderdaad zo groeien als een verslaving zoals meerdere hier dan denk ik eventueel nog aan uitbreiding op de uitbouw. Voor nu is het geld op (overwaarde van vorige huis moet als investering in je nieuwe woning).AUijtdehaag schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:04:
[...]
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Een SF170 op een micro inverter ?Gasschuif schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:53:
[...]
Dat is op tweekers een gevaarlijke uitspraak, lukt niet.
Als het oog ook wat wil kan ie ook op een micro inverter ?
Verder een mooie installatie, ga je veel plezier aan beleven.
( behalve dan op en steca 500, maar dat noem je geen micro inverter )
Heb hier een 300 en een 500 op de plank, je weet maar nooit, speciale projecten!!....PClop schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:38:
[...]
Een SF170 op een micro inverter ?
( behalve dan op en steca 500, maar dat noem je geen micro inverter )
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Je overwaarde is dus verbruikt?Tebbie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:15:
[...]
Voor nu is het geld op (overwaarde van vorige huis moet als investering in je nieuwe woning).
Verwijderd
Als je met AC van de schuur naar het woonhuis gaat zou ik zeker 4 kwadraat nemen.
Heb zelf een 3600 TL 21 hangen ( met 3723 Wp) die met 2,5 kwadraat 8 meter naar de groepenkast gaat.
Heb spijt van m'n eigen bedenksel want op mooie dagenis die kabel de hele dag handwarm.
Ps. "TD-er", klinkt als KM achtergrond? 😉
Als je het uitrekent winnen de DC kabels het van de AC kabel, zeker bij langere strings (hogere spanning).Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:37:
@ TD-er,
Als je met AC van de schuur naar het woonhuis gaat zou ik zeker 4 kwadraat nemen.
Heb zelf een 3600 TL 21 hangen ( met 3723 Wp) die met 2,5 kwadraat 8 meter naar de groepenkast gaat.
Heb spijt van m'n eigen bedenksel want op mooie dagenis die kabel de hele dag handwarm.
Maar het voordeel van een mooie AC kabel 2x4mm2 met een stevig aardscherm + beveiliging in de meterkast (extra aardlek) is de keuze snel gemaakt. Maar meer als 4mm2 heeft geen zin.
Met deze excel file kan je de verliezen uitrekenen bij de verschillende diktes en vermogens, AC of DC maakt niet uit voor de berekening, bij DC heb je vaak n x 2 aders dus effectief dikkere kabels. (het aantal fasen => strings)
De gele velden kan je wijzigen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als dat rechter blok waar alles samen komt een paneel is : Nee.AUijtdehaag schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:04:
[...]
Wat me trouwens op de volgende vraag brengt, mag dit?
Uitgaande dat de omvormer de spanning aankan.
[afbeelding]
Is volgens mij wel eens besproken, hier.
Als het de omvormer is: ja, indien de omvormer de stroom en spanning aankan.
De serie geschakelde panelen moeten dezelfde oriëntatie en hoek hebben.
Alle panelen moeten hetzelfde type zijn (spanning en stroom identiek)
Er worden wel eens diodes bij iedere string in serie gezet om terug voeden door strings bij schaduw te voorkomen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ja, tuurlijk gebruik ik 5 aderige kabel. De omvormer doet het nu wel met de panelen er aan, dus het werkt. Morgen kijken of we bij de 5000W in de buurt komen (30xTsmc 165Wp). Wel klote dat ze er mee ophouden, misschien wil ik in de toekomst een paar extra panelen. Dat gaat dan niet, of 2de hands.PClop schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 00:11:
[...]
Gebruik je wel een 5 aderige kabel, het is een 3 fase omvormer, heb je wel iemand in de buurt
die daar veilig mee kan werken?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Gewoon nu kopen want als je zegt in de toekomst dan duurt het geen maand......zonoskar schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:30:
[...]
Ja, tuurlijk gebruik ik 5 aderige kabel. De omvormer doet het nu wel met de panelen er aan, dus het werkt. Morgen kijken of we bij de 5000W in de buurt komen (30xTsmc 165Wp). Wel klote dat ze er mee ophouden, misschien wil ik in de toekomst een paar extra panelen. Dat gaat dan niet, of 2de hands.
Dat heet virus....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja nu wel. Leuke regels van de regering die van invloed zijn met de rente aftrek van je hypotheek als je je overwaarde niet in je nieuwe woning stopt.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ik zal eens kijken of ik betaalbare 4mm^2 kan krijgen. Het gaat wel om redelijk wat meters (makkelijk 25m) en als ik dat doe, moet er alsnog een andere grondkabel die kant op voor de stroomvoorziening daar.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:37:
@ TD-er,
De netspanning (door anderen aangehaald) hier zit rond de 225V, dus zeker niet te hoog dat ik daar last mee ga krijgen.
En mijn nickname komt van het feit dat ik bij aanmelding hier (1999) bij de TD van een computerzaak werkte.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Koninklijke landmacht ? Euhh bedoelde marineTD-er schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
En mijn nickname komt van het feit dat ik bij aanmelding hier (1999) bij de TD van een computerzaak werkte.Geen idee wat een "KM-achtergrond" is
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 26-08-2015 21:27 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
\TD-er schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
Ik zal eens kijken of ik betaalbare 4mm^2 kan krijgen. Het gaat wel om redelijk wat meters (makkelijk 25m) en als ik dat doe, moet er alsnog een andere grondkabel die kant op voor de stroomvoorziening daar.
De netspanning (door anderen aangehaald) hier zit rond de 225V, dus zeker niet te hoog dat ik daar last mee ga krijgen.
En mijn nickname komt van het feit dat ik bij aanmelding hier (1999) bij de TD van een computerzaak werkte.Geen idee wat een "KM-achtergrond" is
Hier 4mm2 kabel...
http://www.elektroproduct...Installatiekabel_3_aderig
Of hier..
https://www.elektrobode.nl/categories/draad-en-kabel
[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 26-08-2015 21:38 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nah, ik moet eerst nog een fornuis kopen, een garage bouwen, en dan een nieuwe keuken, vloerverwarming boven. Dan kan er weer naar de installatie gekeken worden. Ik denk dat er eerst een zonneboiler op het menu staat.reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:13:
Gewoon nu kopen want als je zegt in de toekomst dan duurt het geen maand......
Dat heet virus....

828V open-klem spanning, 633V en 0.3A (rond 17:30) komt er uit volgens de omvormer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ach, voor honderd pietermannen heb je,TD-er schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
Ik zal eens kijken of ik betaalbare 4mm^2 kan krijgen. Het gaat wel om redelijk wat meters (makkelijk 25m) en als ik dat doe, moet er alsnog een andere grondkabel die kant op voor de stroomvoorziening daar.
http://www.installatie-ka...10000098&aid=1676&lang=NL
Tenzij je net iets meer nodig bent dan 25m
Maar ben je wel ingedekt voor de toekomst ( 3 fase omvormer ) vraag maar aan Anton, die begon
in zijn woonplaats als één van de eersten met PV ( 2010, geloof ik ) nu fikkert z.n systeem er
met mooi weer uit door overspanning op het net, daar bij hem nu de hele omgeving vol ligt met PV.
Wat nu afdoende lijkt, kan ......................

Daarmee ben ik eigenlijk op zoek naar een 10 of 15 graden steun voor een 160x80 paneel, heeft iemand een idee of die ook prefab bestaan? Ik heb nu al wat uren zitten zoeken maar ik zie de alleen FlatFix Eco 800 (20 graden) maar die is eigenlijk net te hoog met 27cm. Van de Lightbox kan ik eigenlijk niet achterhalen over er ook een 80cm variant is. Een steun voor een 160x99 paneel kan ik niet kwijt helaas
[ Voor 6% gewijzigd door Thijs8472 op 27-08-2015 00:00 ]
Verstelbaar,Thijs8472 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:58:
Ik kan aan de kopse kant van mijn 2x5 landscape op betonvoeten nog 1 paneeltje 160x80 in landscape kwijt op mijn SE2200. Echter als de hoek van dit paneeltje te hoog is gaat er schaduw vallen over een paneel op de betonvoet en dat wil ik voorkomen.
Daarmee ben ik eigenlijk op zoek naar een 10 of 15 graden steun voor een 160x80 paneel, heeft iemand een idee of die ook prefab bestaan? Ik heb nu al wat uren zitten zoeken maar ik zie de alleen FlatFix Eco 800 (20 graden) maar die is eigenlijk net te hoog met 27cm. Van de Lightbox kan ik eigenlijk niet achterhalen over er ook een 80cm variant is. Een steun voor een 160x99 paneel kan ik niet kwijt helaas
http://www.aluminiumshop....el-landschap#.Vd43sX2Akwc
graaf de site even door, anders bel je hun morgen even, ze zijn zeer hulpvaardig.
Zo, 6mm^2 dat is nogal wat. Ik zat al naar 4 te kijken.PClop schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:48:
[...]
Ach, voor honderd pietermannen heb je,
http://www.installatie-ka...10000098&aid=1676&lang=NL
Tenzij je net iets meer nodig bent dan 25m
Maar ben je wel ingedekt voor de toekomst ( 3 fase omvormer ) vraag maar aan Anton, die begon
in zijn woonplaats als één van de eersten met PV ( 2010, geloof ik ) nu fikkert z.n systeem er
met mooi weer uit door overspanning op het net, daar bij hem nu de hele omgeving vol ligt met PV.
Wat nu afdoende lijkt, kan ......................
Maar is dus wel iets om rekening mee te houden hoe hoog de spanning is overdag.
Tegenwoordig ligt het dorp hier namelijk ook redelijk vol met panelen en dat loopt nog wel even door.
Wegens bevingsschade kun je namelijk aanspraak maken op 4000 euro en ongeveer 1/3e neemt daarvoor PV op z'n dak en aangezien vrijwel iedereen hier in 't dorp wel in meer of mindere mate bevingsschade heeft van > 1000 euro, zal het uiteindelijk uitkomen op 1/3e van de huizen.
Ik zal van de week de netspanning eens loggen met de EnergyLogger 3500.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Beving schade aan zonnepanelen spenderen, onterechte schade vergoeding dus, ik zeg maar niks.....TD-er schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 07:47:
[...]
Zo, 6mm^2 dat is nogal wat. Ik zat al naar 4 te kijken.
Maar is dus wel iets om rekening mee te houden hoe hoog de spanning is overdag.
Tegenwoordig ligt het dorp hier namelijk ook redelijk vol met panelen en dat loopt nog wel even door.
Wegens bevingsschade kun je namelijk aanspraak maken op 4000 euro en ongeveer 1/3e neemt daarvoor PV op z'n dak en aangezien vrijwel iedereen hier in 't dorp wel in meer of mindere mate bevingsschade heeft van > 1000 euro, zal het uiteindelijk uitkomen op 1/3e van de huizen.
Ik zal van de week de netspanning eens loggen met de EnergyLogger 3500.
Maar die zes kwadraat kabel krijg je geen spijt van hoor, ik vind het toch wel prettig dat mijn spanning gewoon 228v blijft, die paar tientjes extra ach
1 PVoutput . Dongen NB
Totale capaciteit 4420 Wp / 3900 kWh
Tijdens installatie komt de installateur met een Growatt 4200 MTL omvormer. "De Omnik is momenteel niet leverbaar, deze is net zo goed" is zijn commentaar.
Moet ik blij zijn met deze alternatieve omvormer, of de Omnik claimen?
Als je ook de stroom voorziening moet dan kan je er ook een kastje met wat automaten er op zetten. 1x 3fasen groep op een 300mA 3 fasen aardlek en 3x 1 fase groepen op een eigen aardlek.... Heb je maar 1 kabel nodig.TD-er schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
Op MP is er tweede hands ook veel te vinden. Paar maanden terug voor een vriend een 4x16mm2 + Aard Scherm van 45 meter lang gescoord. Scheelde de helft van nieuw, was een stuk wat "over" was. Lekker stabiele spanning met 16mm2 ook als er 25kW over gaat
Dezelfde stroom (Impp). Dit omdat ze in serie staan. Het paneel met de laagste stroom bepaald de resulterende stroom.Henri. schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:08:
Ik heb een SE 4000 16a met 15 BenQ 255 panelen. Hier kunnen dus nog wel een paar panelen bij. Moeten dit dezelfde panelen zijn?
Als je optimizers gebruikt niet dus, wel de goede optimizers..... zie boven
[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-08-2015 11:12 . Reden: optimizers. ]
Kun je een SE4000 zonder optimizers gebruiken dan? Ik dacht dat het hele idee van SE was dat de omvormer een vaste spanning aangeleverd kreeg dankzij de optimizers?WoudseHoeve schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:11:
(...) Als je optimizers gebruikt (...)
Ben me ook Is gaan verdiepen in pv panelen en heb wat berekeningen gemaakt.
http://www.michielvanaalst.nl/PV.xlsx
Zou iemand is willen bekijken of dit klopt/realistisch is.
Ik dacht dat het ik het eindelijk een beetje doorhad met de verhouding Wp en kWh en dan loop je bijvoorbeeld tegen de SF-170S aan en die hebben dan weer een hoger rendement waardoor je met minder Wp meer kWh haalt. Best lasting allemaal.
Is zo een set aan te raden of kan je beter losse dingen bij elkaar zoeken?
https://www.zonnemarkt.nl...lar-frontier-powerset-2-0
Dat was het eind van mijn conclusie, had in eerste instantie over de omvormer type heen gelezenJerrythafast schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:18:
[...]
Kun je een SE4000 zonder optimizers gebruiken dan? Ik dacht dat het hele idee van SE was dat de omvormer een vaste spanning aangeleverd kreeg dankzij de optimizers?
Je 8,3 jaar klopt wel aardig.Mich schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:31:
Beste,
Ben me ook Is gaan verdiepen in pv panelen en heb wat berekeningen gemaakt.
http://www.michielvanaalst.nl/PV.xlsx
Zou iemand is willen bekijken of dit klopt/realistisch is.
Ik dacht dat het ik het eindelijk een beetje doorhad met de verhouding Wp en kWh en dan loop je bijvoorbeeld tegen de SF-170S aan en die hebben dan weer een hoger rendement waardoor je met minder Wp meer kWh haalt. Best lasting allemaal.
Is zo een set aan te raden of kan je beter losse dingen bij elkaar zoeken?
https://www.zonnemarkt.nl...lar-frontier-powerset-2-0
Afhankelijk van de orientatie, schaduw en waar je woont, zal dit 8 tot 10% meer doen.
Dan wordt de tvt korter. Vul maar eens 2200 kWh in bij jaaropbrengst
https://docs.google.com/s...4VRBe21c/edit?usp=sharing
Ah er was dus al een excel sheetAUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:57:
[...]
Je 8,3 jaar klopt wel aardig.
Afhankelijk van de orientatie, schaduw en waar je woont, zal dit 8 tot 10% meer doen.
Dan wordt de tvt korter. Vul maar eens 2200 kWh in bij jaaropbrengst
https://docs.google.com/s...4VRBe21c/edit?usp=sharing
In die excel sheet wordt de kWh prijs direct maal het verbruik gedaan, dit gebeurt in het echt niet omdat er heffingskorting afgaat, maar je tegelijkertijd ook weer netwerkkosten betaald. Het ontloopt elkaar niet erg veel denk ik uiteindelijk.
Ben in ieder geval een stuk wijzer geworden. Het kost je alleen wel een uurtje of 4 om alles te lezen en te verwerken
Wat heb je zelf al gevonden?Paultje72 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:40:
Ik heb onlangs 26 Solar Frontier 170 WP zonnepanelen laten installeren. In de offerte waarmee ik accoord ben gegaan zou hierbij een Omnik 4.0 4KTL2 omvormer bij geleverd worden.
Tijdens installatie komt de installateur met een Growatt 4200 MTL omvormer. "De Omnik is momenteel niet leverbaar, deze is net zo goed" is zijn commentaar.
De Growatt kan iets meer uit de AC kant persen 4200 ipv 4000W dus zeker met je SF170's die zeker op toptijden 4800-5000 watt kunnen gaan leveren is dat mooi meegenomen.
Beide zijn Chinese omvormers die elkaar niet zo ver ontlopen.
Alleen even opletten hoeveel garantie (in hoe verre ze nog over 5 jaar bestaan) ze bieden bij die Growatt want die heeft standaard 5 jaar ipv 10 voor de Omnik.
Ik had hem netjes voor je ingevuld, maar dat is het nadeel van openbaar delen, klopt nu niets meer van.Mich schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:09:
[...]
Ah er was dus al een excel sheetThanks voor het narekenen! Fijn dat ik er niet zoveel naast zit.
In die excel sheet wordt de kWh prijs direct maal het verbruik gedaan, dit gebeurt in het echt niet omdat er heffingskorting afgaat, maar je tegelijkertijd ook weer netwerkkosten betaald. Het ontloopt elkaar niet erg veel denk ik uiteindelijk.
Ben in ieder geval een stuk wijzer geworden. Het kost je alleen wel een uurtje of 4 om alles te lezen en te verwerken
Kun je nagaan als je geen gasaansluiting meer hebt, gaat de hele heffingskorting van je elektra af
Thijs, check de mailbox.Thijs8472 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 07:49:
Dank PClop, die had ik inderdaad ook gevonden maar ik had gehoopt op iets goedkopers. Een aantal mensen hier hebben ook een frame bij Jan Bolleboom besteld, heeft die beste man een site?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En waarom ben je bijv. niet gegaan voor een Omnik 5.0K - TL2?Paultje72 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:40:
Ik heb onlangs 26 Solar Frontier 170 WP zonnepanelen laten installeren. In de offerte waarmee ik accoord ben gegaan zou hierbij een Omnik 4.0 4KTL2 omvormer bij geleverd worden.
Klein beetje over gedimensioneerd, maar wat er aan de DC kant in gaat, kan er ook zeker aan de AC kant uit.
Prijs zal niet veel schelen denk ik?
Ik heb ondertussen gekeken of mijn huidge kWh-meter een teruglooprem heeft en uit het lijstje hier eerder genoemd, blijkt van niet. Mag ik er dan van uit gaan dat de meter gewoon terugloopt?
Born to Game
http://www.omroepgelderla...derland-naar-Geldermalsen
[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 27-08-2015 16:54 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dan kun je er waarschijnlijk wel van uitgaan. Plaats anders een foto'tjeBattlechaser schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:52:
Hallo mensen, volg dit forum met veel belangstelling.
Ik heb ondertussen gekeken of mijn huidge kWh-meter een teruglooprem heeft en uit het lijstje hier eerder genoemd, blijkt van niet. Mag ik er dan van uit gaan dat de meter gewoon terugloopt?
En kijk of die niet op de afkeurlijst voor komt.
http://www.verispect.nl/u...rde-kWh-meters-in-net.pdf
Edit: had je al gedaan wss
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2015 17:31 ]
ik zou er nooit zomaar van uit gaan.Battlechaser schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:52:
Hallo mensen, volg dit forum met veel belangstelling.
meten is weten.
gewoon een leuke pv set op dak leggen.
op een zonnige dag alles in huis uit zetten.(behalve de pv natuurlijk)
naar het terras gaan en biertjes drinken (niet te veel, natuurlijk)
en als je dan terug komt kijken of hij ook echt terug is gelopen.
is het dan niet gelukt om hem terug te zien gaan, heb je waarschijnlijk te veel bier gedronken.
dan moet je het gewoon nog een keer herhalen
edit:
letop, je voert in voor de meter.
dus het kan ook zijn dat de b.v. ijskast al je eigen opgewekte stroom verbruikt.
en dan kan het zijn dat je het ook niet ziet.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-08-2015 17:37 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja klopt. Komt wel voor op de afkeurlijst...waar is de meter dan voor afgekeurd? Betreft de Landis en Gyr CL131f3AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:29:
[...]
Dan kun je er waarschijnlijk wel van uitgaan. Plaats anders een foto'tje
En kijk of die niet op de afkeurlijst voor komt.
http://www.verispect.nl/u...rde-kWh-meters-in-net.pdf
Edit: had je al gedaan wss
Ok, goed om te weten inderdaad. Kijk momenteel naar een Solarfrontier set van 21 panelen. Kan pas na oktober plaatsen. Wil eerst beide schoorstenen opnieuw laten voegen. Dan geeft dat achteraf geen gedoe. Zolang er geen panelen liggen, kunnen wzh op en aan het dak makkelijk worden uitgevoerd.migjes schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:35:
[...]
ik zou er nooit zomaar van uit gaan.
meten is weten.
gewoon een leuke pv set op dak leggen.
op een zonnige dag alles in huis uit zetten.(behalve de pv natuurlijk)
naar het terras gaan en biertjes drinken (niet te veel, natuurlijk)
en als je dan terug komt kijken of hij ook echt terug is gelopen.
is het dan niet gelukt om hem terug te zien gaan, heb je waarschijnlijk te veel bier gedronken.
dan moet je het gewoon nog een keer herhalen
edit:
letop, je voert in voor de meter.
dus het kan ook zijn dat de b.v. ijskast al je eigen opgewekte stroom verbruikt.
en dan kan het zijn dat je het ook niet ziet.
[ Voor 19% gewijzigd door Battlechaser op 27-08-2015 17:51 ]
Born to Game
Wek je straks meer op dan je verbruikt?Battlechaser schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:47:
[...]
Ja klopt. Komt wel voor op de afkeurlijst...waar is de meter dan voor afgekeurd? Betreft de Landis en Gyr CL131f3
...
Zo nee, niet aanmelden bij energieleveren.nl
Wek je wel meer op en wil je het overtollige vergoed hebben, kunnen ze moeilijk gaan doen met metervervanging.
Je hebt geen tegenwoord dan. Je meter is afgekeurd
Ben geen keurmeester, dus weet ik het niet (makkelijk antwoord)
Dus ik hoef mijn installatie niet aan te melden omdat deze ongeveer 1/3 tot de helft oplevert van mijn jaarverbruik?AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:02:
[...]
Wek je straks meer op dan je verbruikt?
Wek je wel meer op en wil je het overtollige vergoed hebben, kunnen ze moeilijk gaan doen met metervervanging.
2250 WP Zuid PVoutput
Hierbij een link naar de meest recente versie van mijn terugverdientijdcalculator [v07] De getallen gelden uiteraard alleen voor mijn installatie maar zijn gemakkelijk aan te passen.AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:17:
[...]
Ik had hem netjes voor je ingevuld, maar dat is het nadeel van openbaar delen, klopt nu niets meer van.
Kun je nagaan als je geen gasaansluiting meer hebt, gaat de hele heffingskorting van je elektra af
Volgens mij heeft de heffingskorting geen invloed op de TVT aangezien die met of zonder panelen altijd verrekend word.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Inderdaad, nergens voor nodig.
Al wek je 10 kWh meer op, zou ik het nog niet aanmelden, als je meter je lief is.
Maar ik log zelf ook met kWh meters, dus ik weet of er een afwijking is of niet.
Tot nu toe +34 kWh over twee jaar afwijking met mijn ferraris in mijn nadeel.
Das 1 1/2 dag mooi weer ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2015 18:11 ]
Ik zal meer opwekken dan ik verbruik ja, maar de keuze voor het aantal panelen is toekomstgericht gekozen. De verwachting is dat ik meer zal gaan verbruiken. Verbruik ligt op 3200 kWh, en de installatie zou rond de 3700 kWh liggen. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld nu al mijn huidige verbruik op te krikken door bijvoorbeeld electrisch te verwarmen. Is dat behoorlijk een verschil van 500kWh, is dat het waard om te melden?AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:02:
[...]
Wek je straks meer op dan je verbruikt?
Born to Game
Waar ik zelf het meest mee zit is de monitoring: de meeste die ik tot nu toe bij offertes voorbij heb zien komen (SMA, Hosola, JFY) bieden allemaal iets aan dat via wifi verbindt (maar: heb je over tien jaar nog steeds routers die 802.11g aanbieden?) en via het internet de data upload naar hun portal (die door faillissement wellicht over twee jaar al niet meer werkt).
Vandaar een voorkeur voor een goede omvormer die via ethernet (zal over tien jaar ook nog wel bestaan, evt. met converters naar wat dan mode is) naar hun portal gaat, liefst van een fabrikant met goede overlevingskansen. En als het lokaal te monitoren is zou dat een mooie bonus zijn.
Ik gebruik als omvormer een Omnik 3K-TL2. Daar heb ik de Wifi uit verwijderd en een Wifi kit op aangesloten. Da's een klein kastje van Omnik die je middels UTP kunt aansluiten op je omvormer en via de kit weer aan je netwerk. Nu nooit meer last van uitvallende wifi netwerken.vanaalten schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:27:
Zijn er tips waar ik op moet letten bij omvormers? Heb wel de database van 'photon' gevonden, maar dan weet ik nog niet waar ik nou echt op moet letten.
Waar ik zelf het meest mee zit is de monitoring: de meeste die ik tot nu toe bij offertes voorbij heb zien komen (SMA, Hosola, JFY) bieden allemaal iets aan dat via wifi verbindt (maar: heb je over tien jaar nog steeds routers die 802.11g aanbieden?) en via het internet de data upload naar hun portal (die door faillissement wellicht over twee jaar al niet meer werkt).
Vandaar een voorkeur voor een goede omvormer die via ethernet (zal over tien jaar ook nog wel bestaan, evt. met converters naar wat dan mode is) naar hun portal gaat, liefst van een fabrikant met goede overlevingskansen. En als het lokaal te monitoren is zou dat een mooie bonus zijn.
Het enige verschil is dat je meter op de afkeurlijst voorkomt.Battlechaser schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:02:
[...]
Ik zal meer opwekken dan ik verbruik ja, maar de keuze voor het aantal panelen is toekomstgericht gekozen. De verwachting is dat ik meer zal gaan verbruiken. Verbruik ligt op 3200 kWh, en de installatie zou rond de 3700 kWh liggen. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld nu al mijn huidige verbruik op te krikken door bijvoorbeeld electrisch te verwarmen. Is dat behoorlijk een verschil van 500kWh, is dat het waard om te melden?
Dit maakt voor jou waarschijnlijk geen verschil.
(ik zou het toch voor de zekerheid even controleren of er geen grote afwijkingen zijn, als je je dagopbrengst hebt, maar dan doe je normaal altijd als je panelen hebt)
Wat ik wil zeggen is, zodra je aanmeld via energieleveren.nl dat je zonnepanelen hebt, krijg je een brief/e-mail dat ze een teruglevermeter willen plaatsen. Dit mag normaal geweigerd worden. Maar je meter is afgekeurd, dus kunnen ze moeilijk doen, wanneer dit bekend is.
Wek je 500 kWh meer op, kun je die opmaken (genoeg mogelijkheden) of uit laten betalen of meenemen naar het volgende semester ;-) (Moet er wel niemand langskomen voor controle, eens in de 3 jaar?)
Dat uit laten betalen, kan weer problemen geven als je meter is afgekeurd.
Nou is 500 kWh a 8 cent, 40 euro... dus opmaken of bewaren is handiger.
Dus aan jou de keuze. Je kan ook voor een domme of slimme meter kiezen, naar Greenchoiche overstappen, met tot 1000 kWh, de volle vergoeding, of naar vandebron met 10,5 cent vergoeding per kWh.
Maar eenmaal die stap naar slimme of domme meter, saldeer je niet meer zo mooi "automatisch" als met een ferraris.
Zit zelf met een ferraris bij vandebron. Daar was ook sprake van groencertificaten en volgens de netbeheerder moest ik aan de teruglevermeter, anders keurde ze die groencertificaten van Certiq niet goed.
Na overleg tussen de 3 partijen, mocht mijn meter gewoon blijven hangen.
Had ook een weerwoord, niet afgekeurd, en fotobewijzen dat hij gewoon kloptte.
Vandebron of Greenchoice...ok. Moet ik nog wat info over opzoeken.
Born to Game
Vorig jaar hadden wij een negatieve meterstand van meer dan 600 kWh. Greenchoice heeft dit netjes uitbetaald.Battlechaser schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:31:
Ja in ieder geval bedankt voor de adviezen. Ik denk inderdaad dat ik mij inderdaad niet ga aanmelden. Maar het is even koffiedik kijken momenteel. In oktober/november weet ik meer. D.w.z. of ik dan inderdaad die 21 Solarfrontier panelen laat leggen en hoe/of de meter 'terugsaldeerd' etc.
Vandebron of Greenchoice...ok. Moet ik nog wat info over opzoeken.
Onze meter is ook afgekeurd volgens de lijst, we zijn niet aangemeld, en hebben (gelukkig) nog geen melding van een meterwissel ontvangen.
Het is allemaal ex-overheid, dus dat loopt niet zo'n vaartActual schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:49:
[...]
Vorig jaar hadden wij een negatieve meterstand van meer dan 600 kWh. Greenchoice heeft dit netjes uitbetaald.
Onze meter is ook afgekeurd volgens de lijst, we zijn niet aangemeld, en hebben (gelukkig) nog geen melding van een meterwissel ontvangen.
Een andere vraag, maakt het daadwerkelijk uit of de omvormer dicht bij de panelen hangt of niet?
Born to Game
Maar dan niet de 1000 kWh regeling neem ik aan? Gewoon 6 a 8 cent?Actual schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:49:
[...]
Vorig jaar hadden wij een negatieve meterstand van meer dan 600 kWh. Greenchoice heeft dit netjes uitbetaald.
Daar heb je een teruglevermeter dom of slim voor nodig bij greenchoiche, staat in hun voorwaarden.
@Battlechaser
Nee, maakt niet uit. DC kabels geven vaak minder verliezen dan AC kabels
Ik zou ze alvast tijdelijk in de tuin opstellen
Kun je in ieder geval nog ff wat opwekken.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2015 21:16 ]
Ja haha, Ik heb ze nog niet en laat ze plaatsen. Jammer dat ik nu ff moet wachten op herstel van beide schoorstenen, maar daar heb ik daarna voordeel van.AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:13:
[...]
Maar dan niet de 1000 kWh regeling neem ik aan? Gewoon 6 a 8 cent?
Daar heb je een teruglevermeter dom of slim voor nodig bij greenchoiche, staat in hun voorwaarden.
@Battlechaser
Nee, maakt niet uit. DC kabels geven vaak minder verliezen dan AC kabels
Ik zou ze alvast tijdelijk in de tuin opstellen![]()
Kun je in ieder geval nog ff wat opwekken.
Born to Game
reneeke1970 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:25:
[...]
Beving schade aan zonnepanelen spenderen, onterechte schade vergoeding dus, ik zeg maar niks.....
Maar die zes kwadraat kabel krijg je geen spijt van hoor, ik vind het toch wel prettig dat mijn spanning gewoon 228v blijft, die paar tientjes extra ach
Even ter verduidelijking, het gaat hier dus niet om schadevergoeding die anders gebruikt wordt dan voor het repareren van de schade.
Stel je hebt een schade gehad, die door de NAM erkend is als gevolg van aardbevingen, en dat bedrag was hoger dan 1000 euro (valt je niet mee om dat erkend te krijgen), dan maak je aanspraak op een speciaal potje bedoeld voor waardevermeerdering van je huis.
Dus nieuwe kozijnen, PV-installatie, zuiniger ketel, dubbel glas etc.
Nu is het dus zo dat mijn dorp kennelijk zoveel schade heeft, dat vrijwel elke woning in aanmerking komt.
Succes dus als je je huis zou willen verkopen.
Combineer dit met het gegeven dat vrijwel alle woningen binnen korte tijd verstevigd moeten worden om te voldoen aan de nieuwe eisen. In de praktijk is dat dus je huis plat en weer opbouwen, of voor- en achtergevel eruit, stalen constructie erin en gevels terug.
Volgens de huidige bouw-normen om aardbevingsbestendig te zijn, gaat het dan om 170'000 woningen. Volgens de nieuwe normen nog steeds ettelijke tienduizenden woningen.
Ga je dan nieuwe kozijnen plaatsen, of nieuw isoleren als je weet dat dit gaat gebeuren? Dus zijn PV-panelen dan een stukje zekerder. Die kun je eventueel terugplaatsen, meenemen, etc.
En om nog een beetje verder off-topic te gaan.... De bouwnormen worden naar beneden aangepast en wel op een heel schunnige manier. Bouw- en veiligheidsnormen gaan allemaal uit van een risico van 1:100'000 mensen die kunnen overlijden. De nieuwe bevingsnormen gaan uit van 1:10'000 mensen, oftewel 10x zoveel doden toegestaan. Scheelt enorm in de kosten natuurlijk. Daarnaast is nog wat gegoocheld met de cijfers om de kansen op zware bevingen wat omlaag te rekenen.
Ik zal nog even rondkijken naar welke kabel ik neem. Het is al wel duidelijk dat het minimaal 4mm^2 moet worden
Nog een extra vraag.
De panelen komen op een afdakje te liggen, wat relatief laag ligt. (2m30 hoogte vanaf een wandelpaadje)
Is het dan wenselijk om de panelen vast te leggen met een slot oid?
Bijvoorbeeld schroeven waar een speciale bit voor nodig is?
Of een kogeltje in de schroefkop slaan?
Blindmontage ?TD-er schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:57:
[...]
offtopic:
Even ter verduidelijking, het gaat hier dus niet om schadevergoeding die anders gebruikt wordt dan voor het repareren van de schade.
Stel je hebt een schade gehad, die door de NAM erkend is als gevolg van aardbevingen, en dat bedrag was hoger dan 1000 euro (valt je niet mee om dat erkend te krijgen), dan maak je aanspraak op een speciaal potje bedoeld voor waardevermeerdering van je huis.
Dus nieuwe kozijnen, PV-installatie, zuiniger ketel, dubbel glas etc.
Nu is het dus zo dat mijn dorp kennelijk zoveel schade heeft, dat vrijwel elke woning in aanmerking komt.
Succes dus als je je huis zou willen verkopen.
Combineer dit met het gegeven dat vrijwel alle woningen binnen korte tijd verstevigd moeten worden om te voldoen aan de nieuwe eisen. In de praktijk is dat dus je huis plat en weer opbouwen, of voor- en achtergevel eruit, stalen constructie erin en gevels terug.
Volgens de huidige bouw-normen om aardbevingsbestendig te zijn, gaat het dan om 170'000 woningen. Volgens de nieuwe normen nog steeds ettelijke tienduizenden woningen.
Ga je dan nieuwe kozijnen plaatsen, of nieuw isoleren als je weet dat dit gaat gebeuren? Dus zijn PV-panelen dan een stukje zekerder. Die kun je eventueel terugplaatsen, meenemen, etc.
En om nog een beetje verder off-topic te gaan.... De bouwnormen worden naar beneden aangepast en wel op een heel schunnige manier. Bouw- en veiligheidsnormen gaan allemaal uit van een risico van 1:100'000 mensen die kunnen overlijden. De nieuwe bevingsnormen gaan uit van 1:10'000 mensen, oftewel 10x zoveel doden toegestaan. Scheelt enorm in de kosten natuurlijk. Daarnaast is nog wat gegoocheld met de cijfers om de kansen op zware bevingen wat omlaag te rekenen.
Ik zal nog even rondkijken naar welke kabel ik neem. Het is al wel duidelijk dat het minimaal 4mm^2 moet worden
Nog een extra vraag.
De panelen komen op een afdakje te liggen, wat relatief laag ligt. (2m30 hoogte vanaf een wandelpaadje)
Is het dan wenselijk om de panelen vast te leggen met een slot oid?
Bijvoorbeeld schroeven waar een speciale bit voor nodig is?
Of een kogeltje in de schroefkop slaan?
Is iets omslagtig om te monteren, maar dus ook om te demonteren, en als extra grapje
gebruik je voor alle 4 de bevestigings punten een andere kop, torks, inbus, zeskant, Tri-wing, vierkant, enz
wel zelf alle bits en soorten moersleutels ergens neerleggen dat ze niet zoek raken.
Je gebruikt dan dus de originele bevestigings gaten onder het paneel, en je moet de montegerails
daar dan op uitlijnen, en werkt dus alleen als je montagerails gebruik met schuif of glijmoeren.
Dieven raken daar van over hun toeren, en gaan dan wel naar de buren.
en is kan je de mc4 connector makkelijk los maken van de kabel en is het gekrimpte deel even dik of dunner dan de kabel zelf? baas van de dakvernieuwing bij mijn latvriendin vorige maand was vergeten tegen zijn mannen te zeggen dat er een gat moest komen naar een buisje die er al ligt. en daarna hebben ze een gat geboord op de verkeerde plek, omdat de aannemer van het huis die het buisje heeft gelegd, de verkeerde plek had aangewezen. naja in ieder geval zou ik al graag de zonnepanelen willen testen. ik heb alleen slechts 4 connectors bij een kant en klaar pakket gekregen. ik heb wel een goede krimptool. ik zou de connectors al op de kabel willen zetten en als volgende week een nieuw gat op het dak zit volgende week en vroeg mij af of ik de kabel met pin erop dan nog wel door het buisje geschoven krijg, gaat nu nog net haha ik neem aan van wel, maar je ziet met instructies dat ze de ringetjes van de mc4 connector al op de kabel doen voor ze gaan krimpen.
Jan inmiddels gesproken, dank!
M.b.t. het paneel, het moet een 160x80 paneel worden. Zijn er naast de Panasonic HIT 240 panelen nog andere panelen die in die maatvoering leverbaar zijn? Het formaat lijkt echt overleden te zijn. Bij gebrek aan nieuwe alternatieven zit ik nog te twijfelen om voor een Panasonic te gaan (a 300,-) of een gebruikt 170-190wp paneeltje a 100,- te kopen ergens, alleen staat gebruikt me niet zo aan.
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
joenevd in "Zonnepanelen: Welke offerte?"
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2015 09:07 ]
[ Voor 34% gewijzigd door Thijs8472 op 28-08-2015 09:17 ]
zelf heb ik liever dat de omvormer niet aan een stopcontact hangt.steppert schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:19:
waar in de gewone winkels kan ik goed een 3 a 4 meter 3 aderig draad met stekker kopen? Of kan ik het beter zelf in elkaar schroeven? de omnik omvormer wil ik liever in de de kelder plaatsen dan in de stoppenkast, daar is veel meer ruimte en is het koeler. maar het stopkontakt wat ik voor de omvormer ga gebruiken zit in de stoppenkast.
en is kan je de mc4 connector makkelijk los maken van de kabel en is het gekrimpte deel even dik of dunner dan de kabel zelf? baas van de dakvernieuwing bij mijn latvriendin vorige maand was vergeten tegen zijn mannen te zeggen dat er een gat moest komen naar een buisje die er al ligt. en daarna hebben ze een gat geboord op de verkeerde plek, omdat de aannemer van het huis die het buisje heeft gelegd, de verkeerde plek had aangewezen. naja in ieder geval zou ik al graag de zonnepanelen willen testen. ik heb alleen slechts 4 connectors bij een kant en klaar pakket gekregen. ik heb wel een goede krimptool. ik zou de connectors al op de kabel willen zetten en als volgende week een nieuw gat op het dak zit volgende week en vroeg mij af of ik de kabel met pin erop dan nog wel door het buisje geschoven krijg, gaat nu nog net haha ik neem aan van wel, maar je ziet met instructies dat ze de ringetjes van de mc4 connector al op de kabel doen voor ze gaan krimpen.
niet speciaal voor de veiligheid, maar gewoon voor de bedrijfs-zekerheid.
kan hij er nooit per ongeluk er uitgetrokken worden om b.v. de stofzuiger even te gebruiken.
(dit kun je ook doen met een flexibele kabel, denk dan wel aan kabelhulsjes en een goede trek ontlasting)
een omvormer heb ik ook liever niet in de stoppenkast, die zijn vaak te klein om de omvormer zijn warmte te laten afgeven.
een mc4 los maken is niet makkelijk/tot zelfs onmogenlijk.
eigenlijk heb ik het niet eens geprobeerd te doen, heb er tot nu toe altijd gewoon een nieuwe stekker op gezet.
het beste is gewoon een beetje geduld te hebben en alles in 1x goed te doen.
een weekje wachten maakt toch niet veel uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eenmaal op de kabel gemonteerd krijg je de connector er niet meer met goed fatsoen vanaf.steppert schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:19:
en is kan je de mc4 connector makkelijk los maken van de kabel en is het gekrimpte deel even dik of dunner dan de kabel zelf?
De metalen pin haakt zich vast in de kunststof connector middels een soort weerhaakjes.
De metalen pin is over het algemeen dunner dan de kabel zelf.
Ik heb nog wel een aantal connectors over.
PM maar indien interesse.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Wat is nu de "verwachting" per paneel ongeveer?
Totale voorspelling is 3700 kW/h, er ligt 3,597 kW/p... dus dat zou per paneel:
327 * (3700/3597) = 336 zijn toch?
Aangezien ik per paneel kan zien wat de opbrengst is kan ik dan checken wat "normaal" is en wat niet... Sunpower heeft een tolerantie van 95% opbrengst, dat is dan van 327 wp neem ik aan? Dus 310,65 kW/h...
Dat red ik denk ik wel... nog anderhalve maand te gaan en minste paneel doet nu 301,78 kW/h, beste paneel doet 319,37...
wat een verwachting is, is maar een verwachting.miel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:29:
Rare vraag misschien, maar ik heb dus 11 Sunpower E20 panelen liggen op een SE3000 met optimizers (Zuid opstelling, 20 graden).
Wat is nu de "verwachting" per paneel ongeveer?
Totale voorspelling is 3700 kW/h, er ligt 3,597 kW/p... dus dat zou per paneel:
327 * (3700/3597) = 336 zijn toch?
Aangezien ik per paneel kan zien wat de opbrengst is kan ik dan checken wat "normaal" is en wat niet... Sunpower heeft een tolerantie van 95% opbrengst, dat is dan van 327 wp neem ik aan? Dus 310,65 kW/h...
Dat red ik denk ik wel... nog anderhalve maand te gaan en minste paneel doet nu 301,78 kW/h, beste paneel doet 319,37...
daar heb je niet veel aan.
mensen in nederland kunnen 1200kWh/kWp halen in de kust streken, en in het binnenland kan het een 950kWh/kWp zijn. (1000kWh/kWp = 1Wp geeft 1kWh)
dus je weet niet wat normaal is en wat dan 95% is.
sorrie ik ben net de belastingdienst, probeer het wel makkelijker te maken maar leuker word het niet.
maar de opbrengsten klinken wel al aardig leuk, nog 1 1/2 maand, spannend wat zou het gaan worden?
Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden ja... nu op 3300 kW/h.... en heb nog tot 10 oktober (met 3,597 kW/p)....migjes schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:02:
[...]
wat een verwachting is, is maar een verwachting.
daar heb je niet veel aan.
mensen in nederland kunnen 1200kWh/kWp halen in de kust streken, en in het binnenland kan het een 950kWh/kWp zijn. (1000kWh/kWp = 1Wp geeft 1kWh)
dus je weet niet wat normaal is en wat dan 95% is.
sorrie ik ben net de belastingdienst, probeer het wel makkelijker te maken maar leuker word het niet.
maar de opbrengsten klinken wel al aardig leuk, nog 1 1/2 maand, spannend wat zou het gaan worden?
dus je zit nu op 3300kWh / 3.597kWp = 917kWh/kWp.miel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:03:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden ja... nu op 3300 kW/h.... en heb nog tot 10 oktober (met 3,597 kW/p)....
als ik het goed begrijp.
maar nog wel een leuk maandje te gaan, spannend.
I.p.v. de mc4 stekker wisselen, kun je ze ook afknippen ( 15cm achter de mc4 stekker ) en dan de kabelssteppert schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:19:
waar in de gewone winkels kan ik goed een 3 a 4 meter 3 aderig draad met stekker kopen? Of kan ik het beter zelf in elkaar schroeven? de omnik omvormer wil ik liever in de de kelder plaatsen dan in de stoppenkast, daar is veel meer ruimte en is het koeler. maar het stopkontakt wat ik voor de omvormer ga gebruiken zit in de stoppenkast.
zonder stekkers naar binnen voeren, en binnen weer de stekkers erop crimpen en solderen met een
verfstripper ( = hete föhn )
Dan hoef je ook geen mc4 konnektors te verknoeien ( je hebt er maar 4 ? )
Is maar een idee, nieuwe mc4 erop is de kortste klap.
http://www.kramp.com/shop...imp-soldeer+30-60mm%C2%B2
[ Voor 38% gewijzigd door steppert op 29-08-2015 21:51 ]
Klopt, dat komt omdat je ze vaak moet afnemen per 25 of 50 stuks, per stuk zijn ze wel goedkopersteppert schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:41:
dat zou eventueel kunnen, die soldeer doorverbinders. Zie ze alleen nog duurder per stuk dan mc4 konnectorenen ja ik heb maar 4 connectoren. Dat had ik beter moeten navragen bij de j&M webshop, hoeveel mc4 connectoren erbij zouden zitten. naja en zij erbij zetten bij hun paketten en een paar extra meeleveren.
het is maar net of je een kennis hebt die zoiets net heeft liggen.
Inmiddels al verder aan het kijken waar ik nog een paar paneeltjes kwijt zou kunnen :-)
De uitbouw van ons huis ligt op het zuidoosten en daar kan ik wel iets op kwijt maar heeft niet mijn voorkeur. De montage zal lastig zijn en ook het plaatsen van omvormer / aanvoer elektra etc. is lastig.
Nu hebben we een schuurtje, standaard prefab, met een dakoppervlak van 2,70 x 1,70. Zelf zit ik er aan te denken om 3 panelen van 160x80 plat neer te leggen. Af en toe schoonmaken is niet al te moeilijk te en ik denk dat voorbijgangers de panelen niet zullen opmerken.
Hebben jullie misschien een tip over mogelijke panelen in combinatie met een omvormer?
3 mono/poly panelen op steca500 of soladin600(ook 500W AC)Ikkeja36 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:57:
Nu hebben we een schuurtje, standaard prefab, met een dakoppervlak van 2,70 x 1,70. Zelf zit ik er aan te denken om 3 panelen van 160x80 plat neer te leggen. Af en toe schoonmaken is niet al te moeilijk te en ik denk dat voorbijgangers de panelen niet zullen opmerken.
Hebben jullie misschien een tip over mogelijke panelen in combinatie met een omvormer?
Dan hoef je ook geen aparte groep en kan je gewoon in schuurtje in stopcontact steken.
Een set als dit: (kan vast goedkoper)
http://www.marktplaats.nl...0e-yfNpcOZP1094t_VrC3TmGQ
Of van de heer stelwagen, hij maakt zelf montagesets van ALU, even contact opnemen en hij kan vast een mooi vlak dak montagesysteem maken: http://www.stelwagensolarelectric.nl/585-wp-pv-systeem/
[ Voor 69% gewijzigd door zero_cool89 op 28-08-2015 15:18 ]
Ze stoppen met hun micro omvormers (waren toch al veel te duur) en een aantal trafo omvormers gaan uit het assortiment waaronder 3.8 , 4.6 , 10.0 en 12.5
www.sunsolar.nl
Zegt dat dan iets over de kwailiteit?SolarKing schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:25:
ABB/Power One gaat ook wat veranderingen doorvoeren zie ik. Garantietermijn is terug gebracht van 10 naar 5 jaar.
Ze stoppen met hun micro omvormers (waren toch al veel te duur) en een aantal trafo omvormers gaan uit het assortiment waaronder 3.8 , 4.6 , 10.0 en 12.5
Born to Game
Een verslechtering van de garantie is meestal een slecht teken.
Mogelijk ook iets over de nazorgmrmrmr schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:21:
1 fase was al 5 jaar. De 10 jaar gold voor 3 fase voor zover ik weet.
Een verslechtering van de garantie is meestal een slecht teken.
Born to Game
er zijn mensen die vinden die vinden garantie belangrijk in een omvormer.
ik zelf denk eigenlijk, what the f....
ik verdien 1,9 omvormer per jaar terug.
mocht hij kapot gaan, dan hangt er binnen 3 dagen een nieuwe.
en dan kijk ik wel hoe het zit met de garantie.
3 dagen?,traag migjes, hier binnen 5 minuten.migjes schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:42:
[...]
er zijn mensen die vinden die vinden garantie belangrijk in een omvormer.
ik zelf denk eigenlijk, what the f....
ik verdien 1,9 omvormer per jaar terug.
mocht hij kapot gaan, dan hangt er binnen 3 dagen een nieuwe.
en dan kijk ik wel hoe het zit met de garantie.

Niets zo frusty als zon op je panelen zonder omvormer.
Begonnen met 1 paneel van 265Wp. Wat me meteen opviel is dat het ruim 5 minuten duurt voordat een APS omvormer begint te produceren terwijl een Involar binnen 5 seconden al begint. Ik begon al bijna te denken dat hij stuk was. 1 paneel leverde uiteindelijk 180W op zoals ik had verwacht.
Daarna 2 panelen aangesloten op 2 MPPT's. Ongeveer 360W. Beide panelen paralel op 1 MPPT leverde precies 250W op. De MPPT's zijn dus begrenst op 250W. Dat is jammer.
Daarna 1 paneel paralel op beide MPPT's aangesloten. Dat ging niet goed. Beide MPPT's gingen elkaar tegen werken en de vermogensmeter schommelde van 28W tot 160W continue op en neer.
Je kan er dus geen groot paneel of een setje van 3 panelen 200Wp (steca 500 set) paralel op beide MPPT's aansluiten.
2 x involar 250 paralel aansluiten blijft wel stabiel.
www.sunsolar.nl
Kijk, dat is nuttige informatie zonder dat we de boel zelf aan hoeven te schaffen en uit te vogelenSolarKing schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:04:
Met dit mooie zonnige weer vandaag eens een APS YC500 micro omvormer getest.
Begonnen met 1 paneel van 265Wp. Wat me meteen opviel is dat het ruim 5 minuten duurt voordat een APS omvormer begint te produceren terwijl een Involar binnen 5 seconden al begint. Ik begon al bijna te denken dat hij stuk was. 1 paneel leverde uiteindelijk 180W op zoals ik had verwacht.
Daarna 2 panelen aangesloten op 2 MPPT's. Ongeveer 360W. Beide panelen paralel op 1 MPPT leverde precies 250W op. De MPPT's zijn dus begrenst op 250W. Dat is jammer.
Daarna 1 paneel paralel op beide MPPT's aangesloten. Dat ging niet goed. Beide MPPT's gingen elkaar tegen werken en de vermogensmeter schommelde van 28W tot 160W continue op en neer.
Je kan er dus geen groot paneel of een setje van 3 panelen 200Wp (steca 500 set) paralel op beide MPPT's aansluiten.
2 x involar 250 paralel aansluiten blijft wel stabiel.
Een enkel 300Wp paneel per MPPT is dan zeker net buiten het spanningsbereik van de APS? Qua dimensionering is dat niet verschrikkelijk in de zomer.
Een APS kan zowel 60 cells als 72 cells panelen aan dus een 300Wp paneel per MPPT werkt ook. Soms wat aftopping maar hoeft op de jaaropbrengst niet veel verschil uit te maken.databeestje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:44:
[...]
Kijk, dat is nuttige informatie zonder dat we de boel zelf aan hoeven te schaffen en uit te vogelen
Een enkel 300Wp paneel per MPPT is dan zeker net buiten het spanningsbereik van de APS? Qua dimensionering is dat niet verschrikkelijk in de zomer.
www.sunsolar.nl
1 PVoutput . Dongen NB
http://link.marktplaats.nl/m956559698
Of dit...
http://link.marktplaats.nl/m954562265
[ Voor 32% gewijzigd door paulv1973 op 29-08-2015 22:57 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Tigo heeft mij altijd perfecte support gegeven, dus je zou ze eens kunnen bellen.reneeke1970 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:53:
Oproep aan tigo gebruikers. Gooi het hier bijna het raam uit. Dat automatische instellen van cloud connecties gaat helemaal fout, nu wil ik opnieuw beginnen want hoe aan te passen kan ik ook niet vinden op site. Echter nu is serie nummer mmu in gebruik dus moet oud systeem verwijderen, en ik heb geen idee hoe. Wie weet het wel?
Hebben die nl afdeling dan?hansdegit schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:09:
[...]
Tigo heeft mij altijd perfecte support gegeven, dus je zou ze eens kunnen bellen.
Moet toch gewoon ergens handleiding zijn met details hoe in te loggen te wijzigen etc, kan helemaal niks nu. Zie alleen wat dat ding fout heeft gedaan, heb twee omvormers met drie string, waarvan twee panelen te monitoren zijn, wat een systeem zucht, maar ik Pruts even verder
1 PVoutput . Dongen NB

Opbrengst na het aanschakelen:

En de opbrengst van de eerste "volle" dag, met wel wat sluimerbewolking:

Zoals ik eerder al melde wilde ik eerst zo'n 3kWh per jaar gaan opwekken met 12 panelen op mijn platte dak, waardoor ik ze in een goede hoek (30 graden) kon zetten. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 16 panelen, maar door de oppervlakte beperkingen op mijn dak, mag ik ze maximaal op zo'n 15 graden zetten, anders moet ik eerst een vergunning aan gaan vragen bij de gemeente. En laat mijn achterbuurvrouw nu net op de afdeling vergunningen van de gemeente werken en niet de makkelijkste zijn, dus... aanrommelen kan ik op dat vlak helaas niet.
Daarom mijn panelen nu dus maar op een hoek van 13 a 14 graden staan, zullen ze (vrijwel) nooit de maximale 285Wp gaan halen, dus vandaar dat ze aan de 8 stuks APS YC500's hangen. Er zullen wellicht echt wel eens een paar dagen zijn dat de boel afgetopt gaat worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat heel vaak zal zijn.
Verder heb ik gelijk een klein tooltje gemaakt om buitenshuis zelf ook alles te kunnen monitoren (http://www.file-hunter.com/ en dan op het zonnetje klikken).
Ik zal ook nog eens kijken naar het PVout verhaal. Dat is misschien een leuk klusje voor de herfstvakantie
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit en die aftopping zal inderdaad wel meevallen. Hoe zit de logging in elkaar? Heb je nog een aparte communicatiemodule nodig? En logt deze lokaal of moet alles weer in die ellendige cloud?TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:50:
Nou... Maandag akkoord gegeven op de offerte en vrijdag stond er hier 3 man voor de deur om de boel te plaatsen. Het resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoals ik eerder al melde wilde ik eerst zo'n 3kWh per jaar gaan opwekken met 12 panelen op mijn platte dak, waardoor ik ze in een goede hoek (30 graden) kon zetten. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 16 panelen, maar door de oppervlakte beperkingen op mijn dak, mag ik ze maximaal op zo'n 15 graden zetten, anders moet ik eerst een vergunning aan gaan vragen bij de gemeente. En laat mijn achterbuurvrouw nu net op de afdeling vergunningen van de gemeente werken en niet de makkelijkste zijn, dus... aanrommelen kan ik op dat vlak helaas niet.
Daarom mijn panelen nu dus maar op een hoek van 13 a 14 graden staan, zullen ze (vrijwel) nooit de maximale 285Wp gaan halen, dus vandaar dat ze aan de 8 stuks APS YC500's hangen. Er zullen wellicht echt wel eens een paar dagen zijn dat de boel afgetopt gaat worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat heel vaak zal zijn.
Verder heb ik gelijk een klein tooltje gemaakt om buitenshuis zelf ook alles te kunnen monitoren (http://www.file-hunter.com/ en dan op het zonnetje klikken).
Ik zal ook nog eens kijken naar het PVout verhaal. Dat is misschien een leuk klusje voor de herfstvakantie
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Beide. Er hangt hier een klein kastje in de meterkast (formaat router) welke alles logt. Je kan de melding naar de cloud uitzetten als je wil (is optioneel), maar ik vind die data wel interessant. En ja... "ellendige cloud". Als je nadenkt over wat voor data je wel in de cloud zet en wat niet (of evt. hoe versleuteld) hoeft het allemaal niet zo'n issue te zijn. In dit geval gaat er alleen data over de opwekking per paneel naar toe en niet over b.v. het stroomverbruik thuis. Dus in principe kunnen ze bijhouden wat voor weer het hier in Bavel is. Verder kunnen ze weinig met spannends deze data.antonboonstra schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:05:
[...]
Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit en die aftopping zal inderdaad wel meevallen. Hoe zit de logging in elkaar? Heb je nog een aparte communicatiemodule nodig? En logt deze lokaal of moet alles weer in die ellendige cloud?
Wat je in ieder geval op mijn site www.file-hunter.com/zon ziet trek ik allemaal lokaal uit de controller unit.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Het ging mij ook meer om de mogelijkheid om gegevens lokaal uit de omvormer of controller te kunnen trekken. Erg fijn dat dit bij jouw systeem dus wel kan. Er zijn genoeg fabrikanten die deze mogelijkheid namelijk niet bieden. Dan moet je weer via omwegen de gegevens van een site proberen te trekken, als dat überhaupt al wil.TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:11:
[...]
Beide. Er hangt hier een klein kastje in de meterkast (formaat router) welke alles logt. Je kan de melding naar de cloud uitzetten als je wil (is optioneel), maar ik vind die data wel interessant. En ja... "ellendige cloud". Als je nadenkt over wat voor data je wel in de cloud zet en wat niet (of evt. hoe versleuteld) hoeft het allemaal niet zo'n issue te zijn. In dit geval gaat er alleen data over de opwekking per paneel naar toe en niet over b.v. het stroomverbruik thuis. Dus in principe kunnen ze bijhouden wat voor weer het hier in Bavel is. Verder kunnen ze weinig met spannends deze data.
Wat je in ieder geval op mijn site www.file-hunter.com/zon ziet trek ik allemaal lokaal uit de controller unit.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nee, ze hebben geen nl afdeling. Ik bel altijd met hun hoofdkantoor in Los Gatos in de VS. Supportnummers staan op de site, ze hebben ook een kantoor in Italie.
Ik snap je frustratie, maar dat heeft niet zoveel met Tigo te maken.wat een systeem zucht
[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 30-08-2015 13:22 ]
Die 3kWh per jaar......... haal je op een goede dag ook wel in een uurtje, schakel je de installatieTFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:50:
Nou... Maandag akkoord gegeven op de offerte en vrijdag stond er hier 3 man voor de deur om de boel te plaatsen. Het resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
dan voor de rest van het jaar uit? of ga je lekker door met oogsten van zonnestroom.

Modere panelen, vier busbars, top
APS geeft zelf aan dat de YC500's geschikt zijn voor panelen tot 310Wp. Er komt overigens ook een YC1000 aan.databeestje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:44:
[...]
Kijk, dat is nuttige informatie zonder dat we de boel zelf aan hoeven te schaffen en uit te vogelen
LOL.. Dat had 3000kWh moeten zijn ja ;-) Maar goed.. De boel ligt er netjes bij en lijkt te werken zoals ik voor ogen had. Nu maar eens een jaartje aankijken, maar ik heb zo het idee dat de 4000 kWh wel een haalbare kaart moet zijn. We shall seePClop schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:27:
[...]
Die 3kWh per jaar......... haal je op een goede dag ook wel in een uurtje, schakel je de installatie
dan voor de rest van het jaar uit? of ga je lekker door met oogsten van zonnestroom.![]()
Modere panelen, vier busbars, top
[ Voor 38% gewijzigd door TFHfony op 30-08-2015 15:30 ]
Waarom heb je niet gekozen voor een oost-west opstelling als je toch bent gegaan voor micro omvormers ?TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:28:
[...]
APS geeft zelf aan dat de YC500's geschikt zijn voor panelen tot 310Wp. Er komt overigens ook een YC1000 aan.
[...]
LOL.. Dat had 3000kWh moeten zijn ja ;-) Maar goed.. De boel ligt er netjes bij en lijkt te werken zoals ik voor ogen had. Nu maar eens een jaartje aankijken, maar ik heb zo het idee dat de 4000 kWh wel een haalbare kaart moet zijn. We shall see
Dan had er nog meer kWp op het dak gepast.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.