Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.141 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
daanNL schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:16:
Ik wil 2 zonnepanelen met een (Involar MAC250) micro omvormer op ons schuurtje leggen maar hier is geen randaarde aanwezig. Is dit noodzakelijk?
De kabel voorziet wel in een aarde aansluiting (wieland stekker). Ik zou 'em daarom niet weglaten. En ik zou de Involars wel binnen plaatsen. Buiten kan wel, maar echt lang gingen ze bij mij niet mee.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Zo... Lang over nagedacht, maar ook hier gaat het nu gebeuren. Komende vrijdag worden er hier op het platte dak 16 stuks JA Solar Precium 285Wp panelen geplaatst in combinatie met APS Microconverters. Een weekje of 2 aan het oriënteren geweest en afgelopen weekend de knoop doorgehakt :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TFHfony schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:50:
Zo... Lang over nagedacht, maar ook hier gaat het nu gebeuren. Komende vrijdag worden er hier op het platte dak 16 stuks JA Solar Precium 285Wp panelen geplaatst in combinatie met APS Microconverters. Een weekje of 2 aan het oriënteren geweest en afgelopen weekend de knoop doorgehakt :)
Aan te sluiten op twee 16A groepen, of op een 20/25A groep ?
Maar daar is vast al over nagedacht, su6 ermee en veel plezier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proficiat!
Foto'tje als ze liggen?

Over die APS micro inverters. Ik zie dat ze de YC500 (500 watt) en de YC250 (250 watt) hebben.
Gezien je paneel 285 Wp is, komt er een YC500 op neem ik aan. Dat is er een die normaal geschikt is voor 2 panelen aan te sluiten. De twee niet gebruikte mc4 stekkers, komt daar een blind mc4 stekker op, of iets dergelijks? http://www.apsmicroinvert...ormer-downloads-datasheet
Hoe lang heb je garantie op de micro inverters? (Zeur-modus: geschikt voor temperaturen tot 65 C, denk je niet dat dat warmer wordt op je platdak? Oost-west?)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2015 20:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:20:
[...]

Proficiat!
Foto'tje als ze liggen?

Over die APS micro inverters. Ik zie dat ze de YC500 (500 watt) en de YC250 (250 watt) hebben.
Gezien je paneel 285 Wp is, komt er een YC500 op neem ik aan. Dat is er een die normaal geschikt is voor 2 panelen aan te sluiten. De twee niet gebruikte mc4 stekkers, komt daar een blind mc4 stekker op, of iets dergelijks? http://www.apsmicroinvert...ormer-downloads-datasheet
Hoe lang heb je garantie op de micro inverters? (Zeur-modus: geschikt voor temperaturen tot 65 C, denk je niet dat dat warmer wordt op je platdak? Oost-west?)
Denk toch dat dan beide ingangen parallel geschakeld moeten worden van de YC500A/I-EU
als je een ingang niet aansluit heb je niet meer dan een YC250 ( denk ik )
Maar als hij het enkel met de YC250 modellen doet ( x 16 ) laat hij wel vermogen liggen
en dat zou zonde zijn met zulke top panelen van Jasolar. :?

Maar het werkt wel natuurlijk, en kan ook mee vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 24-08-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Even alle vragen beantwoorden:

* Natuurlijk zal ik de foto's plaatsen zodra de boel er op ligt.
* De boel komt in een zuid opstelling te liggen, dus niet oost/west.
* De garantie die op de MicroInverters wordt gegeven is 10 jaar. Of dat dat een getal is waar ik echt wat aan heb, moeten we nog achter komen natuurlijk ;-)
* Ze worden inderdaad op de YC500 aangesloten.
* Er worden 2 16A automaten geplaatst.

Hoe lang ze zullen leven op het plat dak? Geen idee... Als ze binnen 3 jaar in een warme zomer overlijden dan klop ik mooi bij de installateur aan die ze met 10 jaar aangeboden heeft.
Overigens zit ik mij net te realiseren... Wellicht dat het nu op hele dagen wel een graadje kouder blijft op de eerste verdieping met 16 van deze panelen op het dak? :) :) Altijd meegenomen.... Niet dat het heel warm wordt: We hebben vloerverwarming/vloerverkoeling in dit huis dmv een warmtepompsysteem (jaja, wat zijn we groen bezig...)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 22:34
TFHfony schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:08:

* De garantie die op de MicroInverters wordt gegeven is 10 jaar. Of dat dat een getal is waar ik echt wat aan heb, moeten we nog achter komen natuurlijk ;-)

Hoe lang ze zullen leven op het plat dak? Geen idee... Als ze binnen 3 jaar in een warme zomer overlijden dan klop ik mooi bij de installateur aan die ze met 10 jaar aangeboden heeft.
Overigens zit ik mij net te realiseren... Wellicht dat het nu op hele dagen wel een graadje kouder blijft op de eerste verdieping met 16 van deze panelen op het dak? :) :) Altijd meegenomen.... Niet dat het heel warm wordt: We hebben vloerverwarming/vloerverkoeling in dit huis dmv een warmtepompsysteem (jaja, wat zijn we groen bezig...)
Veel succes met je nieuwe installatie!
Ik heb ook enkele micro omvormers op een plat dak (die van het geplaagde enecsys) en die werken gelukkig nog naar behoren. Ook merken wij wel dat het iets koeler is, maar het duurt gewoon wat langer voor de warme lucht echt binnenraakt. Hoewel dat ook gevoelsmatig kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
TFHfony schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:08:

begrijp ik het nu goed dat je 16 X YC500 op 2x16A gaat aansluiten met 285Wp per paneel?
dat is een 8000W omvormer vermogen met 4560Wp
pff dure installatie voor de specs :?
(maar kan zijn dat ik iets gemist heb en dat apc ze tegenwoordig voor minder als 50€ per 8x aanbied.
en daar ook nog 10 jaar garantie voor geeft ook. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

gefeliciteerd met je keuze!
Mooie panelen die JA Solar Precium, staan bij mij ook bovenaan het lijstje ;) .
Wel benieuwd naar je afweging om niet te gaan voor SolarEdge P300 Power Optimizers met 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Cass schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:07:
[...]

gefeliciteerd met je keuze!
Mooie panelen die JA Solar Precium, staan bij mij ook bovenaan het lijstje ;) .
Wel benieuwd naar je afweging om niet te gaan voor SolarEdge P300 Power Optimizers met 1 omvormer.
Ik heb geen zin in een omvormer in huis eerlijk gezegd. Gezien het platte dak heb ik dus geen zolder en er is ook niet echt plek in de meterkast voor de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Dat was een optie waar ik ook aan dacht, maar geen enkele installateur was daar happig op, ondanks de IP65 rating van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:51:
[...]

Ik heb geen zin in een omvormer in huis eerlijk gezegd. Gezien het platte dak heb ik dus geen zolder en er is ook niet echt plek in de meterkast voor de omvormer.
jep, zoals hans ook al zegt, omvormer buiten.

zoals deze b.v.:
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
(maar dan liever het grotere broertje de 3.6(50€ duurder) of de 4.2.
maar dat is afhankelijk van wat voor kabel en groep je kunt gebruiken.)
maar wel meer omvormers die het kunnen.
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:04:
[...]
Dat was een optie waar ik ook aan dacht, maar geen enkele installateur was daar happig op, ondanks de IP65 rating van het ding.
met sommige omvormers zou ik dat ook hebben,

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 25-08-2015 09:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Sowieso zou ik door de 2 groepen waar het aan komt al 2 omvormers nodig hebben of een 3-fase (We hebben een 3 x 25A aansluiting). Dus ook dat wordt een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:04:
[...]

Ik heb met Omnik 3K-TL2 met idd IP65 rating ook buiten hangen.
Hangt daar al sinds 17 september 2014 en heeft dus al een herfst/winter/lente en nu zomer meegemaakt.
Werkt perfect en krijgt in mijn optiek zo een betere koeling.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:09:
Sowieso zou ik door de 2 groepen waar het aan komt al 2 omvormers nodig hebben of een 3-fase (We hebben een 3 x 25A aansluiting). Dus ook dat wordt een dure hobby.
de power-one 3.6 kan gewoon op 1x16A
(waarschijnlijk werkt het gewoon, maar mocht het niet zo zijn, kun je hem nog een tikje software matig bij stellen.
kan op zich ook wel op een 3fase aansluiting.)

en er zijn best wel goedkope 3-fase omvormers te vinden die ook buiten kunnen.
maar is er ook iets met schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:37:
[...]

de power-one 3.6 kan gewoon op 1x16A
(waarschijnlijk werkt het gewoon, maar mocht het niet zo zijn, kun je hem nog een tikje software matig bij stellen.
kan op zich ook wel op een 3fase aansluiting.)

en er zijn best wel goedkope 3-fase omvormers te vinden die ook buiten kunnen.
maar is er ook iets met schaduw?
Maar natuurlijk kan het prima op 16A, maar ga ik dan niet veel vermogen laten liggen? Er komt 4560Wp op het dak. Dan lijkt de PowerOne 3.6 mij nogal wat aan de lage kant. (230V*16A=3680Wp)
Verder heb ik op het einde van de dag al wat schaduw van een boom langs mijn dak. En deze boom zal de komende jaren nog wel wat groeien. Verder wil ik gewoon graag per paneel kunnen monitoren, dus ik ga sowieso niet voor een string oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Maar natuurlijk kan het prima op 16A, maar ga ik dan niet veel vermogen laten liggen? Er komt 4560Wp op het dak. Dan lijkt de PowerOne 3.6 mij nogal wat aan de lage kant. (230V*16A=3680Wp)
Verder heb ik op het einde van de dag al wat schaduw van een boom langs mijn dak. En deze boom zal de komende jaren nog wel wat groeien. Verder wil ik gewoon graag per paneel kunnen monitoren, dus ik ga sowieso niet voor een string oplossing.
even je probleem splitsen, je geeft er steeds geen antwoord op of je draait er elke keer net om heen?
wat kost een APC yc500 eigenlijk?
wil je:
16 yc500 x 100€ = 1600€.
of wil je gaan voor
8 yc500 x 100€ = 800€ (dan heb je ook maar 4000W omvormer zoals een power-one)
maakt een hoop uit. ;)

voor 1600€ koop je zelfs een 3fase sma voor.
met optitrack ondersteuning voor de schaduw.

de power-one 3.6 ondersteund ook optitrack(maar dan heet het mppscanning)
en gaat tot de 4000W, en dat gaat net door een 16A groep(of misschien net niet afhankelijk van je lokale net, maar kun je bij stellen)

afhankelijk van je antwoorden, kunnen we nog wel wat meer naar links of rechts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
MdO82 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:21:
[...]

Ik zou niet graag iets aan willen sluiten in je schuur :X
Komt de srroom in je schuur via een grondkabel ?
Het komt via een buitenkabel uit de grond (geen grondkabel dus). In de kabel zitten 3 aders, dus ook een randaarde. Echter ben ik er niet van overtuigd of deze ook correct is aangesloten door de vorige bewoners. Ik weet niet waar de kabel het huis binnenkomt en een groot deel van het huis beschikt ook nog niet over randaarde. Ik ga er vooralsnog dus van uit dat deze niet werkt.

Weet iemand hoe je als leek (veilig) kunt testen of een randaarde werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
daanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:02:
[...]
Het komt via een buitenkabel uit de grond (geen grondkabel dus). In de kabel zitten 3 aders, dus ook een randaarde. Echter ben ik er niet van overtuigd of deze ook correct is aangesloten door de vorige bewoners. Ik weet niet waar de kabel het huis binnenkomt en een groot deel van het huis beschikt ook nog niet over randaarde. Ik ga er vooralsnog dus van uit dat deze niet werkt.

lol, ik kan me even zo snel geen test methode verzinnen om het zeker te weten voor een leek.
(maar mischien weet PCIop er wel 1.)

normaal is de buitenkabel wel een grondkabel?
meestal een ymvk_as, of in jouw geval een 3 ader kabel met een metalen vlechtwerk er om heen.
(het metalen vlechtwerk is tegen het er doorheen steken van een schop. ;) )
en in de meeste gevallen loopt hij van de schuur naar de achter deur.
waar hij aangesloten is bij de licht schakelaar of soms op een apart doosje in die buurt.
check in die hoek voor een doosje of check in de licht schakelaar of hij daar uit komt.
en daar ook een aarde zit?
(doe alles lekker veilig en maak alles even stroomloos, al is het maar voor je eigen gemoeds-rust. ;) )

het is vrij normaal dat je huis niet overal een randaarde heeft, zelfs met nieuwbouw is dat vaak nog zo. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-08-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:16:
[...]
lol, ik kan me even zo snel geen test methode verzinnen om het zeker te weten voor een leek.
(maar mischien weet PCIop er wel 1.)

normaal is de buitenkabel wel een grondkabel?
meestal en ymvk_as, of in jouw geval een 3 ader kabel met een metalen vlechtwerk er om heen.
(de metalen vlechtwerk is tegen het er door heen steken van een schop. ;) )
en in de meeste gevallen loopt hij van de schuur naar de achter deur.
waar hij aangesloten is bij de licht schakelaar of soms op een apart doosje in die buurt.
check in die hoek voor een doosje of check in de licht schakelaar of hij daar uit komt.
en daar ook een aarde zit?

het is vrij normaal dat je huis niet overal een randaarde heeft, zelfs met nieuwbouw is dat vaak nog zo. ;)
Als je een aardlek schakelaar hebt kan je de NUL en de AARDE doorverbinden met een geïsoleerde draad. Als de aardlek eruit gaat dan is hij aangesloten. Je moet wel verbruik hebben in de schuur. Je kan ook een 220V spanning zoeker gebruiken. Tussen fase en aarde geeft hij spanning aan, tussen nul en aarde niets. Mogelijk gaat de aardlek er bij deze test ook uit....

@migjes volgens mij mogen er geen stopcontacten zonder aarde meer worden geplaatst sinds een paar jaar.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:55:
[...]

even je probleem splitsen, je geeft er steeds geen antwoord op of je draait er elke keer net om heen?
wat kost een APC yc500 eigenlijk?
wil je:
16 yc500 x 100€ = 1600€.
of wil je gaan voor
8 yc500 x 100€ = 800€ (dan heb je ook maar 4000W omvormer zoals een power-one)
maakt een hoop uit. ;)

voor 1600€ koop je zelfs een 3fase sma voor.
met optitrack ondersteuning voor de schaduw.

de power-one 3.6 ondersteund ook optitrack(maar dan heet het mppscanning)
en gaat tot de 4000W, en dat gaat net door een 16A groep(of misschien net niet afhankelijk van je lokale net, maar kun je bij stellen)

afhankelijk van je antwoorden, kunnen we nog wel wat meer naar links of rechts. ;)
Euh... Ik kan me niet herinneren een probleem te hebben :) De keuze is gewoon al gemaakt, besteld en wordt komende donderdag afgeleverd en vrijdag geplaatst.

Ik heb omdat ik graag per paneel wil monitoren (cijfertjes, grafiekjes en speledingetjes zijn leuk) en met (meer) schaduw kom te zitten in de toekomst gekozen voor een niet-string oplossing.
De keuzes waren toen eigenlijk SolardEdge (icm SE-4000 welke wat kon aftoppen) en MicroInverters (8 x YC500). De keuze is op de laatste gevallen, waarbij er dus 2 16A automaten geplaatst gaan worden waarbij er op elke groep 8 panelen komen.

Voor beide oplossingen is wat te zeggen, maar beide bedrijven die de SE-4000 aanboden wilden deze liever niet buiten hangen terwijl dit volgens mij gewoon moet kunnen. Maar ik heb geen zin in gezeur achteraf dus daarom voor de YC500's gekozen.

De keuze is dus niet eens zozeer technisch want veel schelen qua jaaropbrengst gaat het allemaal niet. Nu limiteer ik mij tot 4000Wp door de MicroInverters, anders laat ik mij limiteren tot 3680Wp vanwege de 16A zekering die op de groep komt te zitten. Beiden is weer op te lossen door te kiezen voor 8 extra YC500's of 2 SE-2200's in het geval van een SolarEdge oplossing. Natuurlijk kan je de SE-4000 wel weer wat hoger afregelen dan die 3680Wp (Hoort niet, kan wel), maar daar voel ik niet heel veel voor. Liever volgens de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar 4560 Wp kan perfect op 1 16 Ampère groep. Ik lees niks over schaduw bij jou installatie, in dat geval zou ik een Effekta 5000 genomen hebben. De EU-efficiency van de APC YC500 kan ik niet vinden op het internet....

4830 Wp + Effekta 5000 + 16 Ampère groep.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Effekta 5000 heb je met goed zoeken voor minder dan 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

Als je een aardlek schakelaar hebt kan je de NUL en de AARDE doorverbinden met een geïsoleerde draad. Als de aardlek eruit gaat dan is hij aangesloten. Je moet wel verbruik hebben in de schuur. Je kan ook een 220V spanning zoeker gebruiken. Tussen fase en aarde geeft hij spanning aan, tussen nul en aarde niets. Mogelijk gaat de aardlek er bij deze test ook uit....

@migjes volgens mij mogen er geen stopcontacten zonder aarde meer worden geplaatst sinds een paar jaar.
is dat ook veilig als je geen aardlek hebt?

(ik weet het, maar zie toch huizen achter mij opgeleverd worden zonder aarde op sommige stopcontacten :?)
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

Euh... Ik kan me niet herinneren een probleem te hebben :) De keuze is gewoon al gemaakt, besteld en wordt komende donderdag afgeleverd en vrijdag geplaatst.

Ik heb omdat ik graag per paneel wil monitoren (cijfertjes, grafiekjes en speledingetjes zijn leuk) en met (meer) schaduw kom te zitten in de toekomst gekozen voor een niet-string oplossing.
De keuzes waren toen eigenlijk SolardEdge (icm SE-4000 welke wat kon aftoppen) en MicroInverters (8 x YC500). De keuze is op de laatste gevallen, waarbij er dus 2 16A automaten geplaatst gaan worden waarbij er op elke groep 8 panelen komen.

Voor beide oplossingen is wat te zeggen, maar beide bedrijven die de SE-4000 aanboden wilden deze liever niet buiten hangen terwijl dit volgens mij gewoon moet kunnen. Maar ik heb geen zin in gezeur achteraf dus daarom voor de YC500's gekozen.

De keuze is dus niet eens zozeer technisch want veel schelen qua jaaropbrengst gaat het allemaal niet. Nu limiteer ik mij tot 4000Wp door de MicroInverters, anders laat ik mij limiteren tot 3680Wp vanwege de 16A zekering die op de groep komt te zitten. Beiden is weer op te lossen door te kiezen voor 8 extra YC500's of 2 SE-2200's in het geval van een SolarEdge oplossing. Natuurlijk kan je de SE-4000 wel weer wat hoger afregelen dan die 3680Wp (Hoort niet, kan wel), maar daar voel ik niet heel veel voor. Liever volgens de regeltjes.
a, cool je hebt al besteld.
het gaat wel werken hoor, en verlies is niet al te gek groot.
dus het is wel een beetje mosterd na de maaltijd.
het had allemaal wel opgelost kunnen worden met verschillende methodes.
(de micro inverters zullen waarschijnlijk alles ook wel onder de 16A houden.
het zijn geen tl omvormer maar hf met iets te weinig V dus de max komt er waarschijnlijk net niet uit of heel erg weinig.)

edit:
het klinkt hier alleen een beetje vreemd, dat je erg mooie toffe panelen aansluit op zeer matige omvormer.
je haalt er dan de max niet uit voor flinke kosten ;)
had ook met een stuk goedkopere panelen gekund.
maar treur niet de opbrengst komt wel binnen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 25-08-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Zie pagina 18 van http://www.apsmicroinvert...v1-6-2014-05-15-dutch.pdf voor de efficientie. Niet om te zagen maar de fabrikant geeft aan dat er max 7 YC500's op een 20A groep mogen (zie pag 22). Ik hoop voor je dat ze niet eenzelfde mechanisme als Enecsys gebruiken om vast te stellen of er spanning om het net staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De APC YC500 is voorzien van een HF trafo, dus qua efficiëntie een stukje lager dan een moderne TL omvormer. Maximale efficiëntie van de YC500 schijnt 95,5% te zijn. Wel leuk dat ze ook een YC1000 hebben, een 3-fase omvormer van 1 kW :)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Dre schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:35:
[...]

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar 4560 Wp kan perfect op 1 16 Ampère groep. Ik lees niks over schaduw bij jou installatie, in dat geval zou ik een Effekta 5000 genomen hebben. De EU-efficiency van de APC YC500 kan ik niet vinden op het internet....

4830 Wp + Effekta 5000 + 16 Ampère groep.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Effekta 5000 heb je met goed zoeken voor minder dan 500 euro.
Hierboven heb ik al aangegeven wel last te hebben van schaduw en dat deze bomen de komende jaren alleen maar groter gaan worden. Efficiency van de YC500 = 95,5%. Verder is de Effekta 5000 dus een string inverter. Ik heb al 2 keer aangegeven geen string inverter te willen
Thijs8472 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:39:
Zie pagina 18 van http://www.apsmicroinvert...v1-6-2014-05-15-dutch.pdf voor de efficientie. Niet om te zagen maar de fabrikant geeft aan dat er max 7 YC500's op een 20A groep mogen (zie pag 22). Ik hoop voor je dat ze niet eenzelfde mechanisme als Enecsys gebruiken om vast te stellen of er spanning om het net staat.
Maareh, zagen? Hoezo? Ik geef toch aan dat er 4 op een 16A groep komen (in totaal 8 op 2 16A groepen)? Dat is ruim volgens spec.

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 25-08-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Ah my bad, ik las 2 x 8 , excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

is dat ook veilig als je geen aardlek hebt?
Ja want dan gebeurt er gewoon niets, bij de trafo in de wijk zit de nul ook aan aarde, daarom is het een nul.
(ik weet het, maar zie toch huizen achter mij opgeleverd worden zonder aarde op sommige stopcontacten :?)
Niet overal verplicht dus tekst van Essent:

Geaarde stopcontacten zijn verplicht in onder meer de badkamer en
keuken. Woonkamer en slaapkamers daarentegen zijn gewoonlijk
voorzien van ‘normale’ stopcontacten. In de huidige woningen zijn de
elektrische installaties echter volledig geaard. In deze veelal nieuwe
woningen vindt u dan overal in huis geaarde stopcontacten. De reden
hiervan is dat er in huis steeds meer metaal (stroomgeleidende onderdelen)
en geaarde apparatuur te vinden is. Denk maar eens aan de
radiatoren van de centrale verwarming. Ook bij computers en andere
apparatuur wordt aarding aanbevolen. Het is niet alleen veilig, maar ook
handig als er in alle kamers geaarde stopcontacten aanwezig zijn. Veel
apparatuur heeft tegenwoordig namelijk geaarde stopcontacten nodig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

Hierboven heb ik al aangegeven wel last te hebben van schaduw en dat deze bomen de komende jaren alleen maar groter gaan worden. Efficiency van de YC500 = 95,5%.

[...]

Maareh, zagen? Hoezo? Ik geef toch aan dat er 4 op een 16A groep komen (in totaal 8 op 2 16A groepen)?
de effecta zou ik ook niet doen met schaduw.
maar als voorbeeld is hij wel oke, vervang hem voor de power-one b.v voor schaduw management.
en het was ook opgelost (en nog steeds op 1x16A zelfs met de 3.6, maar de 4.2 zou ook kunnen, maar een 20A groep is dan wel aardig aan te raden.).
een sma had ook gekund met 3fase en dan een 5000W.
etc etc....

je moet ook even opletten, je haalt VA en W door elkaar, dat is niet zomaar het zelfde ;)
(solaredge 4000 = 4000VA met een max van 16A b.v.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-08-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

De PowerOne heeft een efficiency van 96,8% en de YC500 95,5% Deze laatste is inderdaad wel wat lager. Verder is de PowerOne gewoon een dual-string, dus vraag ik mij ernstig af wat er gebeurt zodra er schaduw op de panelen valt. Van wat ik zo lees heeft het ding gewoon 2 MPP trackers, valt dan toch de desbetreffende string (flink) terug als er schaduw op valt, wat dan dus toch de helft van je panelen is.
Verder kan ik ook weinig vinden over de monitoringsmogelijkheden van de PowerOne, voor zover deze er zijn. Zoals ik eerder al aangaf is dat naast de schaduw voor mij ook een reden om voor de huidige oplossing te kiezen.
De gemeente heeft er voor gekozen om een paar hele mooie bomen ten zuidwesten van mijn huis te plaatsen. Schitterend om te zien, maar wel iets om rekening mee te houden. Ze komen nu net voorbij de dakrand met hun schaduw (later in de middag), maar ik ben bang dat deze bomen nog wel even doorgroeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:14:
De PowerOne heeft een efficiency van 96,8% en de YC500 95,5% Deze laatste is inderdaad wel wat lager. Verder is de PowerOne gewoon een dual-string, dus vraag ik mij ernstig af wat er gebeurt zodra er schaduw op de panelen valt. Van wat ik zo lees heeft het ding gewoon 2 MPP trackers, valt dan toch de desbetreffende string (flink) terug als er schaduw op valt, wat dan dus toch de helft van je panelen is.
Verder kan ik ook weinig vinden over de monitoringsmogelijkheden van de PowerOne, voor zover deze er zijn. Zoals ik eerder al aangaf is dat naast de schaduw voor mij ook een reden om voor de huidige oplossing te kiezen.
De gemeente heeft er voor gekozen om een paar hele mooie bomen ten zuidwesten van mijn huis te plaatsen. Schitterend om te zien, maar wel iets om rekening mee te houden. Ze komen nu net voorbij de dakrand met hun schaduw (later in de middag), maar ik ben bang dat deze bomen nog wel even doorgroeien ;)
mensen zijn vaak veelte bang voor schaduw.
als er schaduw op 1 gedeelte van een paneel valt schakelt er een diode 1/3 van dat paneel uit.
en met een fatsoenlijke omvormer die mpptrakking/optitrak/pvsweep ondersteunt stort de string niet in en werkt gewoon door, zij het met maar 1/3 paneel minder.

hier een voorbeeld, waarbij ik een deken over 1 van de 10 panelen neer leg.
logging per seconde ;) , dan kun je wel gokken wanneer ik de doek er op leg en wanneer ik hem er weer aftrek.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
(dit is dan wel een power-one 3.0)

de YC500 mag dan een max hebben van 95,5%, maar dat is waarschijnlijk bij 45V en jij zet er 32V op.
(het is een hf omvormer en geen tl ;) )

maar wees niet bang, je haalt echt wel opbrengst binnen, en genoeg ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:22:
De YC500 mag dan een max hebben van 95,5%, maar dat is waarschijnlijk bij 45V en jij zet er 32V op.
(het is een hf omvormer en geen tl ;) )

maar wees niet bang, je haalt echt wel opbrengst binnen, en genoeg ook. ;)
Ach.. De efficiency is bij 32VDC helemaal niet slecht:

YC500

Ik moet inderdaad wel zeggen dat het resultaat mij mee valt van die ene deken die je er op legt. Dat had ik (na alles wat ik gelezen heb) toch wat erger ingeschat ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door TFHfony op 25-08-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:35:
[...]

Ach.. De efficiency is bij 32VDC helemaal niet slecht:

[afbeelding]
o, dat valt nog best mee met deze hf omvormer.
(die had ik ook niet verwacht ;)
was opzoek naar die grafiek.)

maar goed je weet de nadelen van je setup.
daar zul je mee moeten leven, het is zo.
en vergis je niet je haalt wel een hele leuke opbrengst.
de meeste mensen zijn al blij als ze meer als 850kWh/kWp halen (voor jouw is dat dan 3876kWh per jaar.)
maar hier leggen we de balk wat hoger en willen we graag boven de 1000kWh/kWp komen ;)
(voor jouw is dat dan 4560kWh per jaar.)
jij scoort er vast wel iets wat daar tussen in zit, maar dat weten we pas precies over een jaar. ;)
laat het ons weten, kan wel eens interessant worden.

(en in tilburg haal ik nu de 1080kWh/kWp. >:)
met een power-one 3.6 + 12 van die zelfde soort panelen als jij straks hebt. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-08-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

o, dat valt nog best mee met deze hf omvormer.
(die had ik ook niet verwacht ;)
was opzoek naar die grafiek.)

maar goed je weet de nadelen van je setup.
Yup... Het zijn redelijk bewust afwegingen ;-)
en vergis je niet je haalt wel een hele leuke opbrengst.
de meeste mensen zijn al blij als ze meer als 850kWh/kWp halen (voor jouw is dat dan 3876kWh per jaar.)
maar hier leggen we de balk wat hoger en willen we graag boven de 1000kWh/kWp komen ;)
(voor jouw is dat dan 4560kWh per jaar.)
jij scoort er vast wel iets wat daar tussen in zit, maar dat weten we pas precies over een jaar. ;)
Een jaar en 4 dagen. De set gaat pas vrijdag ergens de lucht in ;-)
laat het ons weten, kan wel eens interessant worden.
(en in tilburg haal ik nu de 1080kWh/kWp. >:) )
Zal zeker hier blijven posten en we zullen eens zien waar we eindigen :) Het doel voor mij was om met deze installatie ongeveer 4000kWh op te gaan wekken. Momenteel gebruik ik zo rond de 9500kWh per jaar (Warmtepomp, we hebben geen gas oid hier (en hier = Bavel, dorpje ten zuid-oosten van Breda))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:49:
[...]

Yup... Het zijn redelijk bewust afwegingen ;-)
[...]

Een jaar en 4 dagen. De set gaat pas vrijdag ergens de lucht in ;-)

[...]

Zal zeker hier blijven posten en we zullen eens zien waar we eindigen :) Het doel voor mij was om met deze installatie ongeveer 4000kWh op te gaan wekken. Momenteel gebruik ik zo rond de 9500kWh per jaar (Warmtepomp, we hebben geen gas oid hier (en hier = Bavel, dorpje ten zuid-oosten van Breda))
cool, graag posten, ervaring delen = cool.
zelfs fouten zijn cool, kunnen we allen van leren.
(en zo heel erg fout is het nu ook weer niet ;)
zie het erg relatief. )

a Bavel, dat is hier vlak om de hoek. (ik zit bij de oude Bredase weg, berkdijksestraat in tilburg.)
maar oke, base is dus 1080kWh/kWp, alles wat je er onder gaat scoren is verlies van omvormers en de schaduw., ik ben benieuwt wat het gaat doen.

succes, en veel zon toegewenst.
(en om je ziek te maken, hij schijnt nu en ik heb 2000W output >:)
die laatste dagen aftellen zijn het ergst, lol >:) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:09:
3* 25A is toch voldoende voor een 3-fase omvormer? Kom je qua totaalplaatje toch goedkoper uit ipv duurder (3-fase omvormer en 16 * solarEdge P300 (48,50 per stuk incl btw)en bijv... SolarEdge SE5k- 3-fase € 1.275 incl btw.) Of bedoel je andere kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

- knip -
Mijn reactie in de duurzame kroeg geplaatst omdat die daar volgens mij thuis hoort
- knip

[ Voor 97% gewijzigd door DerKleinePunkt op 25-08-2015 16:24 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:50:
[...]

de effecta zou ik ook niet doen met schaduw.
[...]
een sma had ook gekund met 3fase en dan een 5000W.
Effekta gaat beter om met schaduw dan SMA blijkt uit de poezendeken test van databeestje. SMA heeft (blijkbaar) wel een beter marketing apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

Effekta gaat beter om met schaduw dan SMA blijkt uit de poezendeken test van databeestje. SMA heeft (blijkbaar) wel een beter marketing apparaat ;)
Effekta gaat niet om met schaduw, prima omvormer verder maar niet voor schaduw daken.....echt niet.
Probeer maar eens een andere omvormer, dan nog eens kijken wat je er van vind.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

beter met schaduw dan SMA blijkt uit de poezendeken test van SMA
gedeeltelijk quoten van uitspraken zullen verhalen uit het verband trekken en hebben meer met ego's te maken als waarheden. ;)

verhaal was verder duidelijk genoeg.
niet piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
daanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:02:
[...]

Testen zonder gevaar.
http://www.new-line.nl/nl...q-el-eurotester_13673.htm
Deze is ook voor test en voor gebruik als je geen aardlek hebt of de aarde draad niet vertrouwd,
http://www.new-line.nl/nl...nstuhl-bdi-a-30_38862.htm
Deze kan ook handig zijn.
http://www.eijlander.nl/a...deksel-a-413284-2847.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:45:
[...]

Effekta gaat niet om met schaduw, prima omvormer verder maar niet voor schaduw daken.....echt niet.
Probeer maar eens een andere omvormer, dan nog eens kijken wat je er van vind.
Tja poezendeken test is niet representatief. Maar bij een andere Effekta installatie zie ik heel mooi dat de stringspanning 's ochtends veel lager is doordat de schaduwpanelen geen vermogen leveren. Ongetwijfeld het juiste MPP op dat moment. Mijn verwachting is dat een andere omvormer hetzelfde doet. 'Lastige' schaduw zoals een pijpje of een dakkapel zou wel eens anders kunnen zijn inderdaad. Jij hebt daar vast grafieken van om dat te laten zien :) misschien ook wel goed ter onderbouwing van migjes waarom hij geen Effekta zou nemen met schaduw ;) Ik heb geen ervaring met lastige schaduw.

[edit]
Ik las deze nog:
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Zou dat met een andere omvormer anders zijn geweest? (m.a.w. zat er meer vermogen in de string panelen dan de Effekta eruit haalde.)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 25-08-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

SolarEdge omvormer kan prima buiten hangen. Bij een klant van mij met een trackersysteem in het open veld hang al 2,5 jaar de omvormer buiten. gaat prima.
De garanties zijn bij SolarEdge ook wat beter geregeld dan met APS micro omvormers. Volgens SolarEdge service krijgt de klant altijd een nieuwe omvormer bij stuk gaan en geen refurbished zoals bij veel andere merken zoals SMA, Stecagrid enz en 12 jaar is altijd nog beter dan 10 jaar op een micro omvormer en 2 jaar op de ECU unit.

Je had trouwens ook de SolarEdge 5K 3-fase omvormer kunnen nemen.. prima verdeling op meterkast en maximale uit je prachtige 285Wp panelen halen met P300 of P350 optimizers. Kwa efficiëntie gaat APS hier niet aan tippen. Die micro omvormers stoppen er ook veel te snel mee zodra die spanning te laag zakt. Optimizers halen meer uit een beschaduwde paneel heb ik in de praktijk gemerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door SolarKing op 25-08-2015 18:25 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:03:
[...]

Tja poezendeken test is niet representatief. Maar bij een andere Effekta installatie zie ik heel mooi dat de stringspanning 's ochtends veel lager is doordat de schaduwpanelen geen vermogen leveren. Ongetwijfeld het juiste MPP op dat moment. Mijn verwachting is dat een andere omvormer hetzelfde doet. 'Lastige' schaduw zoals een pijpje of een dakkapel zou wel eens anders kunnen zijn inderdaad. Jij hebt daar vast grafieken van om dat te laten zien :) misschien ook wel goed ter onderbouwing van migjes waarom hij geen Effekta zou nemen met schaduw ;) Ik heb geen ervaring met lastige schaduw.

[edit]
Ik las deze nog:
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Zou dat met een andere omvormer anders zijn geweest? (m.a.w. zat er meer vermogen in de string panelen dan de Effekta eruit haalde.)
Fronius....nee
Kostal piko.....nee

Verder geen omvormers getest met het zelfde, nu wel met steca en sf, maar dat is appels met peren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zou je met 1 APS ECU unit op 2 verschillende fasen kunnen monitoren? of heb je dan 2 ECU units nodig.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de bestelling is de deur uit, nog max 6 weken wachten, ik ben nu al ongeduldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Van http://www.solarnrg.nl/producten/inverters/aps:
Bij een 3-fasen installatie maakt het in de meeste gevallen niet uit of de micro-omvormers en de ECU op dezelfde fase aansloten zijn of niet.
Volgens de handleiding communiceert de ECU echter via het net met de omvormers, dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt tussen 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:46
Thijs8472 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:27:
Van http://www.solarnrg.nl/producten/inverters/aps:

[...]

Volgens de handleiding communiceert de ECU echter via het net met de omvormers, dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt tussen 3 fasen.
Babyfoon moet ook zelfde fase zijn maar bij mij deden ze het overal, vermoed dat het via nul gaat.maar dit is heel ander verhaal natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 25-08-2015 19:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Ah ja dat is een goede inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag zijn we bij ons ook begonnen aan de panelen, om 13:00 begonnen met de steiger te bouwen en om 16:30 lag 2/3 van de panelen op het dak. We kwamen wel achter een meetfoutje, ik was uit gegaan van 160cm, maar de panelen zijn 166cm. Dus de bovenste rij ligt nu 6cm hoger dan bedacht en de onderste rij 6cm lager. Is het erg dat de bovenste panelen geklemd worden op 46cm van het uiteinde? Ik had begrepen dat dit eigenlijk tussen de 30 en 40cm moest zijn. We hadden niet echt veel zin om alle klemmen weer los te halen om ze 6cm hoger te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-Zc8iyOzjbYE/VdysSXLWp7I/AAAAAAAAFCE/xaUp7p_lDwk/s700/_MG_4379.jpg

Dit doen we morgen.
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-3-QFuWe6x18/VdysUWkcjBI/AAAAAAAAFCc/-Col-8a61kM/s700/_MG_4391.jpg

Nog iets, we hebben de omvormer aan de AC kant aangesloten. Maar als we de stroom erop zetten gebeurt er niks, geen lampje, geen LCD wat aan gaat. Is dat normaal, of is de omvormer verkeerd aangesloten. De illustratie in de handleiding van de stekker zag er nl niet uit wat aan de omvormer zat. Op de omvormer had ik een PA, een L, N, 1 en 2 pinnetje. In de handleiding waren deze PE, 1, 2, 3, 4 benoemd. Ook de vorm van de aansluitingen was anders.

/edit: is het nodig die vieze vingers nog van de panelen te poetsen :P

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 25-08-2015 20:17 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:22:
mensen zijn vaak veelte bang voor schaduw.
als er schaduw op 1 gedeelte van een paneel valt schakelt er een diode 1/3 van dat paneel uit.
en met een fatsoenlijke omvormer die mpptrakking/optitrak/pvsweep ondersteunt stort de string niet in en werkt gewoon door, zij het met maar 1/3 paneel minder.
Is dat dan ook HET grote nadeel van panelen in portrait mode plaatsen? Dat die 1/3 uitschakelen alleen over de lengterichting is, niet in de breedte - dus dat je bij laagstaande zon over een heel paneel verlies hebt?

(of - goed mogelijk - maak ik hier een denkfout?)

Ben mij flink aan het orienteren voor een PV installatie - een dak pal op het zuiden , 5.10 x 5.68m, en met zuidwaarts gerichte panelen is twee rijen van vijf stuks in portrait het beste, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:26:
En de bestelling is de deur uit, nog max 6 weken wachten, ik ben nu al ongeduldig :P
Sterkte. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
zonoskar schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:13:
Vandaag zijn we bij ons ook begonnen aan de panelen, om 13:00 begonnen met de steiger te bouwen en om 16:30 lag 2/3 van de panelen op het dak. We kwamen wel achter een meetfoutje, ik was uit gegaan van 160cm, maar de panelen zijn 166cm. Dus de bovenste rij ligt nu 6cm hoger dan bedacht en de onderste rij 6cm lager. Is het erg dat de bovenste panelen geklemd worden op 46cm van het uiteinde? Ik had begrepen dat dit eigenlijk tussen de 30 en 40cm moest zijn. We hadden niet echt veel zin om alle klemmen weer los te halen om ze 6cm hoger te zetten.

[afbeelding]

Dit doen we morgen.
[afbeelding]

Nog iets, we hebben de omvormer aan de AC kant aangesloten. Maar als we de stroom erop zetten gebeurt er niks, geen lampje, geen LCD wat aan gaat. Is dat normaal, of is de omvormer verkeerd aangesloten. De illustratie in de handleiding van de stekker zag er nl niet uit wat aan de omvormer zat. Op de omvormer had ik een PA, een L, N, 1 en 2 pinnetje. In de handleiding waren deze PE, 1, 2, 3, 4 benoemd. Ook de vorm van de aansluitingen was anders.

ik zou me niet zoveel zorgen maken over die 46cm
de omvormer gaat pas aan zodra ook de dc kant is aangesloten en er zon op de panelen schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

[afbeelding]

Dit doen we morgen.
[afbeelding]

Mooi gedaan.
6cm ,geen probleem ( niet ideaal )
Enter knop indrukken? om de omvormer tot leven te wekken ?
Niet poetsen, na een paar regenbuien is dat weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Lastverdeler omschakelen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik weet niet wat dat is. Er zit wel een schakelaar op de omvormer, die hebben we geprobeerd. Ik heb ook elk knopje aan de voorkant geprobeerd, maar no-go. Omvormer is een Goodwe 6K-DT.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zit er nog een losse schakelaar tussen de panelen en de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PcDealer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:44:
Zit er nog een losse schakelaar tussen de panelen en de omvormer?
Panelen zijn nog niet aangesloten (dat zal het probleem wel zijn). Er komt ook geen schakelaar tussen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

zonoskar schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:54:
[...]

Panelen zijn nog niet aangesloten (dat zal het probleem wel zijn). Er komt ook geen schakelaar tussen overigens.
Meestal komt er pas leven in als de DC er ook aan hangt.
Volgens mij kun je de meeste panelen wel zo plaatsen, alleen LG schrijft volgens mij voor bepaalde panelen heel specifiek een montage positie voor.
Je kunt je eiegn paneel even googlen op specificaties, misschien staat t daar dan bij.
Ideaal is op 2/9 vanaf de buitenkant.

Maar ben verbaasd dat je onderaan begonnen bent, ben je niet bang dat het virus je helemaal te pakken krijgt? of is het boven deel nog makkelijk te bereiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 25-08-2015 21:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

[afbeelding]

Dit doen we morgen.
[afbeelding]

Wel vreemd dat de AC stekkertjes niet hetzelfde benoemd zijn als in het instructie boekje... :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dolblij met het beroerde weer, elke dag geen zon is voor mij een dag geen geld misgelopen.

Maar ik gun jullie wel zon hoor :*

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:47:
[...]

Ik ben dolblij met het beroerde weer, elke dag geen zon is voor mij een dag geen geld misgelopen.

Maar ik gun jullie wel zon hoor :*

:)
Jezelf bedenken hoe goed ze het doen als ze er liggen verlicht de pijn van mooie dagen misschien ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

Ik ben aan het kijken om direct na oplevering van ons nieuwe huis panelen op het dak te laten leggen. Heb nu een offerte voor Phono Solar PS265M-20/U panelen met 2 Goodwe 1500NS om vormers. De offerte klopt niet helemaal want gaat uit van 2 dakvlakken (en daarom ook 2 omvormers) terwijl er maar 1 dakvlak gebruikt moet worden. Iemand die in zijn algemeenheid wat kan zeggen over de kwaliteit van Phono Solar panelen en Goodwe omvormers? Ik kan er in dit topic niks over vinden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:50:
[...]

Jezelf bedenken hoe goed ze het doen als ze er liggen verlicht de pijn van mooie dagen misschien ;)
Gelukkig heb ik nog een vakantie van iets meer dan een week staan, een zakenreis van een dag en een bedrijfsuitje van 4 dagen. Dan is er wat afleiding ;)

De volgende stap nu is het monitoren, maar daarvoor zal ik naar het betreffende topic overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

The Legend schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:52:
Ik ben aan het kijken om direct na oplevering van ons nieuwe huis panelen op het dak te laten leggen. Heb nu een offerte voor Phono Solar PS265M-20/U panelen met 2 Goodwe 1500NS om vormers. De offerte klopt niet helemaal want gaat uit van 2 dakvlakken (en daarom ook 2 omvormers) terwijl er maar 1 dakvlak gebruikt moet worden. Iemand die in zijn algemeenheid wat kan zeggen over de kwaliteit van Phono Solar panelen en Goodwe omvormers? Ik kan er in dit topic niks over vinden.
Goodwe is volgens mij een niet al te duur merk, gezien metdezon die voert, en het lijkt er een beetje op dat er gewoon setjes worden geplaatst. Meestal is het handiger / gebruikelijker om 1 omvormer te plaatsen met 2 MPP's erin. Het is zeer ongebruikelijk om 2 kleine omvormers van 1800 Wp te plaatsen ipv een grotere van 3600 Wp. Ook wat monitoring betreft en vaak ook wat de efficiëntie betreft is één grotere omvormer handiger / beter.
Ik zou nog even verder kijken en zeker niet voor de goedkoopste gaan. verdere info over hoe je dak ligt en schaduw (bomen buren dakkapel) is ook van belang.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Eindelijk gaat het er hier ook van komen, er komen PV-panelen.
Ik heb nu een afdakje van 27m^2, dus ruwweg ruimte voor 3 rijen van 5 panelen van 1m66 x 1m. Dat is zo'n 3750 Wp.

Het afdakje zit zo'n 11 meter van 't huis af en staat zo'n 20 graden schuin (uit het platte vlak), gericht naar het ZO.
Kortom, verwachte opbrengst zal zo'n 85-90% van optimaal zijn als je het instralingsdiagram moet geloven.

Onder het afdakje komt ook een schuur-deel, wat droog is (niet vorst-vrij).
Dus ik heb de optie om de DC-kabels door de tuin te trekken, of een grondkabel en dus de omvormer in het schuurtje.
Wat is de betere optie?
Als omvormer zat ik aan een SMA te denken (3600 Watt versie), die zou volgens de SMA-site (pagina 11) tot zo'n -25 graden aankunnen.
En als ik de omvormer in het buiten schuurtje plaats, moet ik dan 2.5mm^2 kabel nemen (16-25A) of toch liever 4mm^2?
En als ik de omvormer binnen hang, komt 'ie in de inpandige garage (koel) en zit ik dus met zo'n 20-25 meter aan DC-kabel (x4).
Ik denk erover om het in 2 stringen op te delen, om eventueel schaduw-effect van een heg of kat wat tegen te gaan. Die heg moet uiteraard gewoon gesnoeid blijven, maar dat is de taak van de buurman en die zou wel eens 'achter' kunnen lopen met onderhoud ;)

Uiteraard komt alles op een nieuwe groep.

Aangezien er ook elektra nodig zal zijn in de tuin, moet er sowieso een grondkabel die kant op. Mag je dan een 5-aderige kabel gebruiken waarbij 2 aders voor de omvormer en 2 voor de stroomvoorziening van de tuin? (uiteraard beide een aparte groep)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

TD-er schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:31:
Eindelijk gaat het er hier ook van komen, er komen PV-panelen.
Ik heb nu een afdakje van 27m^2, dus ruwweg ruimte voor 3 rijen van 5 panelen van 1m66 x 1m. Dat is zo'n 3750 Wp.

Het afdakje zit zo'n 11 meter van 't huis af en staat zo'n 20 graden schuin (uit het platte vlak), gericht naar het ZO.
Kortom, verwachte opbrengst zal zo'n 85-90% van optimaal zijn als je het instralingsdiagram moet geloven.

Onder het afdakje komt ook een schuur-deel, wat droog is (niet vorst-vrij).
Dus ik heb de optie om de DC-kabels door de tuin te trekken, of een grondkabel en dus de omvormer in het schuurtje.
Wat is de betere optie?
Als omvormer zat ik aan een SMA te denken (3600 Watt versie), die zou volgens de SMA-site (pagina 11) tot zo'n -25 graden aankunnen.
En als ik de omvormer in het buiten schuurtje plaats, moet ik dan 2.5mm^2 kabel nemen (16-25A) of toch liever 4mm^2?
En als ik de omvormer binnen hang, komt 'ie in de inpandige garage (koel) en zit ik dus met zo'n 20-25 meter aan DC-kabel (x4).
Ik denk erover om het in 2 stringen op te delen, om eventueel schaduw-effect van een heg of kat wat tegen te gaan. Die heg moet uiteraard gewoon gesnoeid blijven, maar dat is de taak van de buurman en die zou wel eens 'achter' kunnen lopen met onderhoud ;)

Aangezien er ook elektra nodig zal zijn in de tuin, moet er sowieso een grondkabel die kant op. Mag je dan een 5-aderige kabel gebruiken waarbij 2 aders voor de omvormer en 2 voor de stroomvoorziening van de tuin? (uiteraard beide een aparte groep)
Omvormer mag rustig in je schuurtje hangen.
DC kabel van 20 meter is echter ook geen probleem.
Maar misschien is het beter om de DC kant zo kort mogelijk te houden. Geen must.
AC kabel zou ik persoonlijk gewoon 4mm2 nemen...
DC kabel ook. Misschien lekker 6mm2 voor 20meter.
Dus.... Doen zoals jij het het mooist/fijnst vind

De SMA SB3600TL/20 of 21....
Daar 15 panelen op en dan in 2 strings... ?
Kan....
Krijg je 1 string van 7 en 1 van 8... Is natuurlijk niet optimaal qua voltages.
Maar kan zeker wel.
Misschien beter de TL-21 nemen en alles in serie te zetten op 1 string.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Ik zou mogelijk nog een installatie overnemen van een kennis 18*250wp panelen.
Ik zou deze bij mijn zus kunnen bij plaatsen 9*oost 9*west.

Past dit op een SE2500? uiteraard met optimizers. Dit omdat ik rekening hou met de vergoeding hier in belgie (90 euro per jaar per kwh omvormer) of toch beter voor de se3000 gaan?

http://users.skynet.be/be...w2=2250&temp_coeff2=-0.48

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
paulv1973 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:38:
[...]

Omvormer mag rustig in je schuurtje hangen.
DC kabel van 20 meter is echter ook geen probleem.
Maar misschien is het beter om de DC kant zo kort mogelijk te houden. Geen must.
AC kabel zou ik persoonlijk gewoon 4mm2 nemen...
DC kabel ook. Misschien lekker 6mm2 voor 20meter.
Dus.... Doen zoals jij het het mooist/fijnst vind

De SMA SB3600TL/20 of 21....
Daar 15 panelen op en dan in 2 strings... ?
Kan....
Krijg je 1 string van 7 en 1 van 8... Is natuurlijk niet optimaal qua voltages.
Maar kan zeker wel.
Misschien beter de TL-21 nemen en alles in serie te zetten op 1 string.
Op de site van SMA zie ik alleen de TL21 staan :?
Wat is het verschil?

En aangezien er 2 gescheiden MPP-trackers in zitten, dacht ik dat het geen probleem zou zijn om inderdaad 1 string van 7 en 1 van 8 te nemen.
De minimale spanning zit dan op zo'n 7x30V, dus 210 V (180 als er 1 volledig wegvalt wegens schaduw) en dat zit nog steeds boven de inschakelspanning van de omvormer. Of zie ik wat over het hoofd?
15x 30V zit je op 450V en 15x 37V (onbelast) zit al op 555V, wat boven de piek van de MPP zit. Of zie ik ook hier wat over het hoofd?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

Andre1973 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Goodwe is volgens mij een niet al te duur merk, gezien metdezon die voert, en het lijkt er een beetje op dat er gewoon setjes worden geplaatst. Meestal is het handiger / gebruikelijker om 1 omvormer te plaatsen met 2 MPP's erin. Het is zeer ongebruikelijk om 2 kleine omvormers van 1800 Wp te plaatsen ipv een grotere van 3600 Wp. Ook wat monitoring betreft en vaak ook wat de efficiëntie betreft is één grotere omvormer handiger / beter.
Ik zou nog even verder kijken en zeker niet voor de goedkoopste gaan. verdere info over hoe je dak ligt en schaduw (bomen buren dakkapel) is ook van belang.
Het is een 2-onder-1-kap met een schilddak. Het achterdakvlak is vrij (behoudens 2 rookgasafvoeren), en ook schaduwvrij, gelegen op zuid-zuidwest. Door het schilddak is het bruikbare oppervlakte van het dak niet heel groot en voor mij ook moeilijk uit te rekenen omdat ik de exacte maten niet ken :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je kan er ook voor kiezen om gewoon met een 3 aderige kabel (2+ as) naar de schuur te gaan, en daar er een PV verdeler op zetten zoals een ZV16, scheelt meters kabel, en meteen een knap groepenkastje erbij. vaak kun je daar nog meer in kwijt (extra automaatje).
Heb zelf in de schuur alles achter een aparte automaat zitten, mocht ik dan ooit ergens een kabel raken dan kan k dat deel makkelijk afschakelen.
Volgens mij mag t wel over 1 5-voudige kabel, maar dan moet er in de Mk in het huis waar de kabel vandaan komt wel de automaten die aan die kabel zitten gekoppeld zijn (bij afschakeling van 1 ding op de kabel word de hele kabel spanningsvrij, zolas bij een 2 fasen kookgroep). of een 3 fasen automaat natuurlijk.

Het geheel kan makkelijk op een 3x2,5 kabel, bedenk dat het maximale vermogen er (helaas) maar heel af en toe doorheen gaat. en ook dat kan ie makkelijk aan. Maar heb je t liggen die 4 mm2 of zit je al aan de hoge kant met de spanning in huis dan is 4 mm2 aan te raden, maar dat is dan meer voor de sport dan voor noodzaak.

Verder zou ik met AC door de tuin gaan, spaart kabel, en de DC zou je dan in een stevige buis moeten leggen, gezien t om gevaarlijke spanning gaat. omvormer kan gewoon buiten hangen dat doen er al een hoop. Misschien is het handig om ook een data kabel in te graven, er is speciale datakabel voor buiten / in de grond. dan hoef je niet met een repeater aan de gang oid. is wel wat duurder.

[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 25-08-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

The Legend schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:57:
[...]

Het is een 2-onder-1-kap met een schilddak. Het achterdakvlak is vrij (behoudens 2 rookgasafvoeren), en ook schaduwvrij, gelegen op zuid-zuidwest. Door het schilddak is het bruikbare oppervlakte van het dak niet heel groot en voor mij ook moeilijk uit te rekenen omdat ik de exacte maten niet ken :P
Wat veel gedaan word is even 3 pannen breed en 3 pannen hoog meten, en dan pannen tellen.
3 omdat je dan de meetfout verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

TD-er schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:53:
[...]

Op de site van SMA zie ik alleen de TL21 staan :?
Wat is het verschil?

En aangezien er 2 gescheiden MPP-trackers in zitten, dacht ik dat het geen probleem zou zijn om inderdaad 1 string van 7 en 1 van 8 te nemen.
De minimale spanning zit dan op zo'n 7x30V, dus 210 V (180 als er 1 volledig wegvalt wegens schaduw) en dat zit nog steeds boven de inschakelspanning van de omvormer. Of zie ik wat over het hoofd?
15x 30V zit je op 450V en 15x 37V (onbelast) zit al op 555V, wat boven de piek van de MPP zit. Of zie ik ook hier wat over het hoofd?
De TL20 is de vorige versie.
Verschil is hoofdzakelijk het hogere ingangsbereik qua Open klemspanning.
De TL20 tot 550V
De TL-21 tot 750V
Betekent in de praktijk dat de TL20 max 13, 60cells panelen in serie per tracker mag hebben
de TL-21 max 18, 60cells panelen.

Tuurlijk adverteert SMA met de TL-21 aangezien dit de nieuwste versie is.
Alleen is de TL-20 net zo goed maar wel iets goedkoper te vinden denk ik.

Zelf heb ik 15 panelen op 1 string op een SMA 4000TL21. Werkt perfect.
37Volt per paneel ga je denk ik niet halen. Meestal zo rond de 30Volt.

Zoals gezegd, 7 en 8 in een string werkt ook... efficiency zal iets zakken van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42

JayPe

Ondertitel

*knip*, alleen een 'tvp' plaatsen is niet de bedoeling, gebruik daar de forum bookmarks voor. Boven elk topic/post staat een 'Bookmark' knopje

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2015 08:36 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet wat dat is. Er zit wel een schakelaar op de omvormer, die hebben we geprobeerd. Ik heb ook elk knopje aan de voorkant geprobeerd, maar no-go. Omvormer is een Goodwe 6K-DT.
Gebruik je wel een 5 aderige kabel, het is een 3 fase omvormer, heb je wel iemand in de buurt
die daar veilig mee kan werken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Voor zo min mogelijk verlies, zo dik mogelijk. 4 of 6 mm.
Beter om de DC zo kort mogelijk te houden en dan de AC langer, dat geeft het minste verlies. Zie ook http://www.sma-benelux.co...are/sunny-design-web.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:04

mb1

Beter om de DC zo kort mogelijk te houden en dan de AC langer, dat geeft het minste verlies. Zie ook http://www.sma-benelux.co...are/sunny-design-web.html
Dat is dus niet zo, zie ook Wikipedia: Gelijkstroom
Het verschil zal spelen achter de komma in dit geval, maar zeker als de DC spanning fors hoger is als de AC spanning (drie fase omvormers met 600-800V op de mpp of handje vol dunne film in serie) kan het in je voordeel werken om juist de DC kabels te gebruiken voor de langere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nock372 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:50:
Ik zou mogelijk nog een installatie overnemen van een kennis 18*250wp panelen.
Ik zou deze bij mijn zus kunnen bij plaatsen 9*oost 9*west.

Past dit op een SE2500? uiteraard met optimizers. Dit omdat ik rekening hou met de vergoeding hier in belgie (90 euro per jaar per kwh omvormer) of toch beter voor de se3000 gaan?

http://users.skynet.be/be...w2=2250&temp_coeff2=-0.48
Heb zelf nu ook twee keer negen panelen liggen Oost west maar ik piek naar 3500w,maar gebeurt niet vaak en komt omdat ik vrij plat tegen elkaar lig, 15 graden. Als jou dak vlak steiler is krijg je nog meer het effect van of het ene dak of het andere dak geeft vermogen, en dan zou een 2500 net kunnen. Ik zelf heb een 3000 en die topt wel eens af helaas.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:01:
[...]

Heb zelf nu ook twee keer negen panelen liggen Oost west maar ik piek naar 3500w,maar gebeurt niet vaak en komt omdat ik vrij plat tegen elkaar lig, 15 graden. Als jou dak vlak steiler is krijg je nog meer het effect van of het ene dak of het andere dak geeft vermogen, en dan zou een 2500 net kunnen. Ik zelf heb een 3000 en die topt wel eens af helaas.....
Dak staat 40 a45 graden , dus piek zou al minder zijn dacht ik

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik lees vandaag dat TSMC ophoud met produktie van CIGS-panelen. Ze krijgen de activiteiten niet winstgevend. Dat is balen. Ze hebben zulke mooie efficiënte CIGS panelen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SolarKing schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:31:
Ik lees vandaag dat TSMC ophoud met produktie van CIGS-panelen. Ze krijgen de activiteiten niet winstgevend. Dat is balen. Ze hebben zulke mooie efficiënte panelen.
Nou dat vind jij misschien, maar toevallig heeft collega paar van die tsmc op schuur liggen naast die mooie ecsolar 310wp van jou, maar met bewolkt weer of in avond met schemer doen ze drastisch minder, met felle zon er op geven ze in verhouding iets meer, maar of dat nou de slechtere momenten compenseert vraag ik me toch af

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nock372 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:23:
[...]

Dak staat 40 a45 graden , dus piek zou al minder zijn dacht ik
Dan zou ik zelf voor de 2500 kiezen, maar misschien zijn hier andere die dit met grafieken kunnen onderbouwen. En voor jou geld ook, hetgeen wat je aan piek kwijt bent compenseer je met minder te betalen aan die heffing van België

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:35:
[...]

Nou dat vind jij misschien, maar toevallig heeft collega paar van die tsmc op schuur liggen naast die mooie ecsolar 310wp van jou, maar met bewolkt weer of in avond met schemer doen ze drastisch minder, met felle zon er op geven ze in verhouding iets meer, maar of dat nou de slechtere momenten compenseert vraag ik me toch af
TSMC panelen worden meestal gekozen vanwege het mooie uiterlijk, niet vanwege zoveel mogelijk opbrengst per vierkante meter. Dan kun je beter kristallijne panelen nemen.
Wij hebben nu ook maar weer een container 210Wp mono zwarte panelen besteld met de oude maat van 1,58m x 0,808m want daar zal wel weer meer vraag naar gaan komen als TSMC wegvalt.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 26-08-2015 09:03 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SolarKing schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:57:
[...]

TSMC panelen worden meestal gekozen vanwege het mooie uiterlijk, niet vanwege zoveel mogelijk opbrengst per vierkante meter. Dan kun je beter kristallijne panelen nemen.
Wij hebben nu ook maar weer een container 210Wp mono zwarte panelen besteld met de oude maat van 1,58m x 0,808m want daar zal wel weer meer vraag naar gaan komen als TSMC wegvalt.
cool, komen er ook weer bijpassende 92 cel panelen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier het artikel van de tsmc panelen.

Best jammer. Een afwijkende maat minder. Soms komt dat beter uit.
Wanneer zien we eens resultaat van de band rollen van de "nieuwe" Solar Frontier fabriek in Tohoku?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SolarKing schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:31:
Ik lees vandaag dat TSMC ophoud met produktie van CIGS-panelen. Ze krijgen de activiteiten niet winstgevend. Dat is balen. Ze hebben zulke mooie efficiënte CIGS panelen.
Inderdaad jammer. Ik vind het vreemd dat er niet wat ruimte in zat om gewoon de prijzen van de panelen te verhogen. In vergelijk met Solar Frontier waren ze namelijk nog best wat goedkoper per wattpiek.

Edit: Persbericht van TSMC zelf: http://www.tsmc.com/tsmcd...anguage=E&newsid=THWQISST

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 26-08-2015 09:37 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

[...]

Ik heb er twee tussen mijn Solar Frontiers liggen en zes op een eigen omvormer op het dak van mijn hobby ruimte.
Kan het niet 100% goed vergelijken maar voor mijn gevoel presteren de tsmc 160C2 panelen verhoudingsgewijs niet minder.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vanaalten schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:14:
[...]

Is dat dan ook HET grote nadeel van panelen in portrait mode plaatsen? Dat die 1/3 uitschakelen alleen over de lengterichting is, niet in de breedte - dus dat je bij laagstaande zon over een heel paneel verlies hebt?

(of - goed mogelijk - maak ik hier een denkfout?)

Ben mij flink aan het orienteren voor een PV installatie - een dak pal op het zuiden , 5.10 x 5.68m, en met zuidwaarts gerichte panelen is twee rijen van vijf stuks in portrait het beste, lijkt mij.
nop, je denk helemaal oke.
maar er zijn ook paneel merken die hebben de oriëntering dus juist daar voor anders hebben zitten ;)
(weet alleen geen voorbeelden die ook echt beschikbaar in de verkoop zijn op het moment)

ik weet niet wat je van plan bent (en of er misschien lastige pijpjes in de weg zitten en zo)
maar op een vlak van 5.10 x 5.68m kan ik 15 x 250-300Wp panelen in een oost-west opstelling leggen.
dat koppelen met een +/-3 of 4kW omvormer met 2x mpp.
misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

ik vind de vergelijking ecsolar 310Wp vs tsmc ook niet speciaal om echt eerlijk te zijn.

zet ik de ecsolar 310Wp tegen over mijn lg neonx 300Wp.
(of lg neonx vs tmsc)
dan zijn ze bijna net zo veel Wp maar wel een 35cm korter >:)

eigenlijk zijn die ecsolar 310Wp panelen helemaal niet zo heel speciaal.
het zijn gewoon panelen met 72cellen van 6".
dus wil je vergelijken met mijn lg's(60 cellen van ook 6") moet je delen door 72 en dan maal 60.
310/72x60 = 258Wp
dus 258Wp vs 300Wp ;)

hiermee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn of dat je ze niet zou moeten gebruiken.
ze hebben wel hun doel, maar veel panelen te vinden die toch wel beter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-08-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:14:
[...]

ik vind de vergelijking ecsolar 310Wp vs tsmc ook niet speciaal om echt eerlijk te zijn.

zet ik de ecsolar 310Wp tegen over mijn lg neonx 300Wp.
(of lg neonx vs tmsc)
dan zijn ze bijna net zo veel Wp maar wel een 35cm korter >:)

eigenlijk zijn die ecsolar 310Wp panelen helemaal niet zo heel speciaal.
het zijn gewoon panelen met 72cellen van 6".
dus wil je vergelijken met mijn lg's(60 cellen van ook 6") moet je delen door 72 en dan maal 60.
310/72x60 = 258Wp
dus 258Wp vs 300Wp ;)

hiermee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn of dat je ze niet zou moeten gebruiken.
ze hebben wel hun doel, maar veel panelen te vinden die toch wel beter zijn.
We hebben het ook zo maar globaal bekeken, maar twee tsmc van 160(320wp) doen bij bewolkt weer of in avond uren stuk minder dan één mono van 310wp. Maar in zonnige omstandigheden doen de tsmc wel weer 15 procent meer. Viel ons gewoon op dat verschil zo groot kon zijn maar zeker ook varieerde aan de hand van weersomstandigheden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

We hebben het ook zo maar globaal bekeken, maar twee tsmc van 160(320wp) doen bij bewolkt weer of in avond uren stuk minder dan één mono van 310wp. Maar in zonnige omstandigheden doen de tsmc wel weer 15 procent meer. Viel ons gewoon op dat verschil zo groot kon zijn maar zeker ook varieerde aan de hand van weersomstandigheden
de techniek van die 2 is ook heel erg verschillend, en draaien op andere gedeeltes van het spectrum van het licht.
(heb je ook goed gekeken naar wat het doet in de lente, situatie is dan zo anders :? )
ik vind ook dat de tsmc prestaties onder mindere omstandigheden (bewolkt of avond uren) wat minder is als ik zou verwachten, maar heb geen setje in de buurt waarmee ik echt kan vergelijken.
maar ook met vol licht zie ik ze niet altijd erg hoog gaan.
maar is allemaal zo subjectief dat ik er geen conclusies aan kan koppelen.
(teveel externe factoren die niet schatbaar zijn. dus mijn conclusie is dat elke conclusie die ik maak poep is. :-( )

daar tegenover zie ik panelen zoals:
http://www.sunnshop.nl/zo...nasonic-hit-n240sj25.html
het vaak wel erg goed en stabiel doen.
dat zijn mono panelen, met aan de onder kant een laagje dunne film geplakt.
en die zie ik dan weer ruim over mijn lg's gaan. ;)
(helaas wel prijzige panelen, misschien als ik oost heb terugverdiend het maar eens gaan proberen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:32
Eindelijk kan ik ook meedoen met uitmelken van de zon. Na diverse offertes uiteindelijk gekozen voor de SF-170S met de Solar Frontier Turbo 1P omvormer. Sinds afgelopen vrijdag liggen er 21 panelen op ons dak a 3570wp totaal. Geheel lees ik uit via een kwh meter die weer met Homewizard Energy link op de S1 poort mij informeert. Dak is op het zuid/zuidoost gericht. Bewust gekozen voor een zwarte oplossing (het oog wil ook wat).

Afbeeldingslocatie: http://www.tebbens.net/solarpanels.png

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:22:
Eindelijk kan ik ook meedoen met uitmelken van de zon. Na diverse offertes uiteindelijk gekozen voor de SF-170S met de Solar Frontier Turbo 1P omvormer. Sinds afgelopen vrijdag liggen er 21 panelen op ons dak a 3570wp totaal. Geheel lees ik uit via een kwh meter die weer met Homewizard Energy link op de S1 poort mij informeert. Dak is op het zuid/zuidoost gericht. Bewust gekozen voor een zwarte oplossing (het oog wil ook wat).

[afbeelding]
Netjes!
Wat voor "turbo" omvormer zit er nu bij, met 21 panelen?
De 3000, 3600 of de 4200 watt versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Netjes!
Wat voor "turbo" omvormer zit er nu bij, met 21 panelen?
De 3000, 3600 of de 4200 watt versie?
4200 watt (AC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Tebbie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:22:

[afbeelding]
Zo te zien ligt de set heel strak tussen de erf grenzen of vergis ik mij?
Waarom een "gat" links naast het dakraam? Iets met string lengtes?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:58:
[...]

maar oke, base is dus 1080kWh/kWp, alles wat je er onder gaat scoren is verlies van omvormers en de schaduw., ik ben benieuwt wat het gaat doen.
Grappig :) Het is hier net het overclockersforum, maar dan op het gebied van PV :) Zo had ik er helemaal nog niet naar gekeken ;-)
Ik was meer bezig met ongeveer 4000kWh op te willen wekken zonder inverter in huis en raakte gefascineerd door de mogelijkheden om te monitoren (per paneel). Ha... Wie weet gaat het dadelijk wel kriebelen om te kijken hoe hoog we het rendement kunnen krijgen.

/edit/
Vandaag gelijk ook maar het papierwerk voor de belastingdienst in orde gemaakt :) Kan ook maar geregeld zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 26-08-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Zo te zien ligt de set heel strak tussen de erf grenzen of vergis ik mij?
Waarom een "gat" links naast het dakraam? Iets met string lengtes?
Klopt het zijn 3 strings van 7 panelen, had er nog wel 1 bij gedaan maar lukt dan niet technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Tebbie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Klopt het zijn 3 strings van 7 panelen, had er nog wel 1 bij gedaan maar lukt dan niet technisch.
Dat is op tweekers een gevaarlijke uitspraak, lukt niet.
Als het oog ook wat wil kan ie ook op een micro inverter ? ;)

Verder een mooie installatie, ga je veel plezier aan beleven.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 26-08-2015 14:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mooie set maar als je dan toch esthetisch bezig bent dan had ik er inderdaad (linksom of rechtsom) nog een paneeltje bijgelegd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 39 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.