Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.127 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
antonboonstra schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

Omnik is helaas zo'n fabrikant die niet alle technische gegevens even duidelijk communiceert. Je realiseert je wel dat die 9 kWp 55% van de tijd minder dan 1800W levert (klik)? Dan zit je rond de 10% vermogen van de omvormer. Een Omniksol 8k lijkt mij eerlijk gezegd veel toepasselijker. De TL2 serie is ook wat nieuwer, dan de TL van de 13k.

Met een MPP range van 400-800V @ vol vermogen, lijkt mij de 540V prima.
Ja ik weet het (helaas)helaas, maar kon deze gebruikt voor koopje krijgen dus is aanzienlijk goedkoper dan nog een kleine erbij of zeker een nieuwe groter. Dus het verlies maak ik beetje goed met aanschaf prijs. Ik zie dat tussen 10 en 20 procent belasting een rendement verschil zit van 93 of 96 procent dus dat valt nog mee toch? En ik lig Oost west dus komt ietsje sneller vermogen in. Het enige waar ik bang voor ben is dat rendement nog verder naar beneden gaat met die 540 volt. Anders toch maar plaats creëeren voor wat extra panelen, maar ja ik heb nu al 2000kw over schat ik. Is er een methode om rendement te meten?

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:04:
[...]

Is tot nu toe voort gekomen uit voortschrijdend inzicht. En ik heb 2 handen tot mij beschikking.
Achteraf als alle stokschroeven staan er achter komen dat een deel te scheef staat en dan fixen is naar mijn idee meer werk en is ook niet mijn passie.
Ik neem je advies ter harte...
Zal er zeker iets mee doen. En inderdaad achteraf gezeur en gezeik bij montage omdat je aan de voorbereiding niet voldoende tijd besteed is jammer van de tijd en energie...

Ik ben alleen nog aan het nadenken hoe e.e.a. in de praktijk op te lossen.
Misschien is een simpele vaste winkelhaak nog wel het makkelijkste...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

styno schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:45:
Iemand ervaring met de SunnyBoy bluetooth piggy back? Na 1,5 jaar probleemloze werking komt er nu geen data meer binnen.

Zowel de SMAspot tool op de RPi als de PV Monitor tool op mijn telefoon krijgen geen verbinding meer met de omvormer. Hoewel, de PV Monitor zegt wel verbinding te hebben en ik zie ook het blauwe ledjes op de SB2100TL-21 aan gaan maar er wordt geen data overgedragen. Hetzelfde zie ik ook met SMAspot.

Ik heb al eens de omvormer opnieuw gestart (AC verwijderd) en zie dan op het LCD-scherm de firmware versie van de bluetooth module voorbij komen.
Aangezien powercyclen niet helpt en het probleem uit zichzelf ook niet oploste heb ik vanavond de laatste piggyback firmware erin geschoten en voila, er is weer data beschikbaar. Helaas alleen van vandaag, niet van de voorgaande dagen.

Gelukkig kan ik morgen weer de opbrengst F5-en :9

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

paulv1973 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:08:
[...]

Zal er zeker iets mee doen. En inderdaad achteraf gezeur en gezeik bij montage omdat je aan de voorbereiding niet voldoende tijd besteed is jammer van de tijd en energie...

Pak een houten balk en boor daar loodrecht een gat in en gebruik deze als geleider op het dak voor je boormachine(moet je wel een lang boortje hebben)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:08:
[...]

De blokhaak ipv de boormachine met magneet kan natuurlijk wel, dan heb je een handje vrij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Heb nog even doorgezocht op efficiency van SolarEdge systemen aan de hand van totale belasting. Bijvoorbeeld een SE-5000 die maar voor 3000 watt wordt gevoed. Kwam alleen deze grafiek tegen van de SE-7600 in de US.

http://www.gosolarcalifor...e%20SE7600-US%20(240).pdf

Valt mij enorm mee, niet lager dan 96%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:06:
[...]

Ja ik weet het (helaas)helaas, maar kon deze gebruikt voor koopje krijgen dus is aanzienlijk goedkoper dan nog een kleine erbij of zeker een nieuwe groter. Dus het verlies maak ik beetje goed met aanschaf prijs. Ik zie dat tussen 10 en 20 procent belasting een rendement verschil zit van 93 of 96 procent dus dat valt nog mee toch? En ik lig Oost west dus komt ietsje sneller vermogen in. Het enige waar ik bang voor ben is dat rendement nog verder naar beneden gaat met die 540 volt. Anders toch maar plaats creëeren voor wat extra panelen, maar ja ik heb nu al 2000kw over schat ik. Is er een methode om rendement te meten?
Volgens Photon is de ideale nen spanning 640V, dus een paar paneeltjes erbij en het loopt top, ;)
link; http://www.photon.info/ph...r_de.photon?ActiveID=5793

( even scrollen in het pulldown menu links )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:30:
[...]

Volgens Photon is de ideale nen spanning 640V, dus een paar paneeltjes erbij en het loopt top, ;)
link; http://www.photon.info/ph...r_de.photon?ActiveID=5793

( even scrollen in het pulldown menu links )
He das een mooie informatie,site sla ik gelijk op , toch maar een carport gaan maken dan, vind vrouwtje vast niet erg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
DJKroon schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:45:
Goedendag.

Ik heb een vraag met betrekking tot power optimizers. Kunnen deze op elke willekeurige omvormer aangesloten worden?

Ik heb een soladin 600 met 3x255 wp op me schuur liggen maar daarvan ligt 1 paneel 5 uur lang in de schaduw. het 2e paneel ligt 2 uur in de schaduw. Doe ik er voordeel mee om daar 2 optimizers te plaatsen als dat kan?
Solaredge p350i moeten er minimaal 4 van aangesloten worden in 1 string. Dat ga je dus niet redden. Hoe dit met Tigo zit weet ik niet ..
2ehands schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:00:
Voor Solaredge optimizers heb je ook een SolarEdge omvormer nodig.
http://www.tigoenergy.com/ heeft wel optimizers die je onafhankelijk van het soort omvormer kan gebruiken.
De p350i is ook voor niet Solaredge omvormers bedoeld.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Dat is jammer. De p350i indop had ik inderdaad gezien en leek mij wel de oplossing. of een paneel erbij maar dat is niet rendabel op die kleine omvormer.

Die Tigo blijft dan denk ik over. Hierbij heb ik ook gezocht of je er een minimale aantal van nodig hebt, maar daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gevonden. Ook moet daar een MMU bij?

Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand waar je meer info over kan vinden?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
DJKroon schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:45:
Goedendag.

Ik heb een vraag met betrekking tot power optimizers. Kunnen deze op elke willekeurige omvormer aangesloten worden?

Ik heb een soladin 600 met 3x255 wp op me schuur liggen maar daarvan ligt 1 paneel 5 uur lang in de schaduw. het 2e paneel ligt 2 uur in de schaduw. Doe ik er voordeel mee om daar 2 optimizers te plaatsen als dat kan?
Kortste klap is, zet die soladin voor 150/200 euro op marktplaats en koop 2 stuks Involar mac 250
voor 109,- p/s, koppel ze aanelkaar en één op het paneel wat nooit geen schaduw heeft, en die
andere 2 panelen die om en om in de schaduw liggen, samen parallel op de tweede involar 250.

( is maar een tip ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ben aan het kijken om panelen bij te kopen, heb twee keuze gevonden niet te duur, beide poly 255wp,een astronergy of amerisolar die heeft zes diode ipv drie, iemand ervaring met deze panelen en iets weet over voor of nadelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:58:
Ben aan het kijken om panelen bij te kopen, heb twee keuze gevonden niet te duur, beide poly 255wp,een astronergy of amerisolar die heeft zes diode ipv drie, iemand ervaring met deze panelen en iets weet over voor of nadelen?
Meer diodes is in principe alleen maar mooi; het betekent dat het paneel zichzelf in kleinere stukjes kan uitschakelen als het beschaduwd raakt. Geeft dus minder schaduwverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard1984
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-09 22:25
Beste tweakers,
Ik ben benieuwd naar een systeem met alleen micro-omvormers. En dat is iets waar ik in dit topic eigenlijk nog weinig lees/vind. Wat ik wèl veel lees is een systeem in combinatie met optimizers + reguliere omvormer. Het lijkt erop dat zo'n systeem binnen tweakers de voorkeur heeft.

Uitgaande van een situatie met schaduw, wat is de motivatie om niet voor een systeem met micro-omvormers te kiezen? Uiteindelijk scheelt het ruimte met zo'n grote omvormer die je niet meer ergens op hoeft te hangen, je systeem kan naar behoeven worden uitgebreid, en monitoren per zonnepaneel is mogelijk. En daarnaast heb je component minder die stuk kan gaan (lees:omvormer). Win-win-win zou je zeggen en lijkt mij het overwegen waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Ik vraag me het volgende af: ik heb een licht hellend (ongeveer 10 graden) dak met een bitumeuze dakbedekking. Het betreft een warm dak: van binnen naar buiten de balken, beschot, pakket isolatieschuim en dan de bitumen. Nu ben ik me aan het inlezen, en ik zie dat er installateurs zijn die panelen hierop bevestigen afraden ivm kans op lekkage. Dat moeten we natuurlijk niet hebben, en het doorboren van de dakbedekking en isolatie met lange stokschroeven om rails op te bevestigen zie ik eigenlijk niet zitten. Ik heb geen zin in koudebruggen of lekkages. Er staan nu vier oudere panelen op van die kunststof bakken met ballast op, maar ik wil er eigenlijk "plat" liggend dunnefilm panelen op hebben.

Wat zijn de opties om zoiets vast te leggen zonder het dak te beschadigen? Het dak is het laagste in het midden (een lichte V vorm met een vlak oost en een vlak west), dus afglijden is eigenlijk geen risico en zou voorkomen kunnen worden door oost en west te verbinden lijkt me. Wellicht is lastleggen over de rand heen een optie met custom beugels? Of een paar balken of rails met bitumen vastbranden op de huidige dakbedekking? E.e.a. Wellicht in combinatie met een beperkte ballast? Als het mooi laag blijft, dan hoeft het niet of nauwelijks boven de rand rond het dak uit te komen lijkt me, dus de windbelasting lijkt me beperkt. E.e.a. ligt op het dak van de derde woonlaag, dus dat zal een meter of 10 hoogte zijn. Niet aan de kust. Tips?

[ Voor 2% gewijzigd door ATS op 16-08-2015 13:10 . Reden: Verduidelijking vorm dak ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

@aard1984. Nog niet zo lang geleden was een micro omvormer systeem best wel hip, wel duurder dan een string omvormer maar er werden lange garantietijden geboden (tot 25 jaar) dus dat woog wel op tegen de duurdere systeemprijs. Maar toen zijn er een aantal fabrikanten omgevallen en is het verkoop argument van de lange garantie niet zo valide gebleven.

Een micro-omvormer kan handig zijn om 2 paneeltjes die in de schaduw liggen af te koppelen van je string zodat je bv een normale omvormer voor de string kan gebruiken. Maar dit zijn wel oplossingen op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
ATS schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:23:
Ik vraag me het volgende af: ik heb een licht hellend (ongeveer 10 graden) dak met een bitumeuze dakbedekking. Het betreft een warm dak: van binnen naar buiten de balken, beschot, pakket isolatieschuim en dan de bitumen. Nu ben ik me aan het inlezen, en ik zie dat er installateurs zijn die panelen hierop bevestigen afraden ivm kans op lekkage. Dat moeten we natuurlijk niet hebben, en het doorboren van de dakbedekking en isolatie met lange stokschroeven om rails op te bevestigen zie ik eigenlijk niet zitten. Ik heb geen zin in koudebruggen of lekkages. Er staan nu vier oudere panelen op van die kunststof bakken met ballast op, maar ik wil er eigenlijk "plat" liggend dunnefilm panelen op hebben.

Wat zijn de opties om zoiets vast te leggen zonder het dak te beschadigen? Het dak is het laagste in het midden (een vlak oost, een vlak west), dus afglijden is eigenlijk geen risico en zou voorkomen kunnen worden door de voorkomen kunnen worden door oost en west te verbinden lijkt me. Wellicht is lastleggen over de rand heen een optie met custom beugels? Of een paar balken of rails met bitumen vastbranden op de huidige dakbedekking? E.e.a. Wellicht in combinatie met een beperkte ballast? Als het mooi laag blijft, dan hoeft het niet of nauwelijks boven de rand rond het dak uit te komen lijkt me, dus de windbelasting lijkt me beperkt. E.e.a. ligt op het dak van de derde woonlaag, dus dat zal een meter of 10 hoogte zijn. Niet aan de kust. Tips?
Iets voor jou ?
http://www.verbidak.nl/uw-dak-een-bron-van-energie/

http://www.soprasolar.com...iment/soprasolar-fix.html

Denk dat het aan je wensen voldoet ;)

( al zijn er meer wegen die naar Rome leiden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

PClop schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:34:
[...]

Iets voor jou ?
http://www.verbidak.nl/uw-dak-een-bron-van-energie/

http://www.soprasolar.com...iment/soprasolar-fix.html

Denk dat het aan je wensen voldoet ;)

( al zijn er meer wegen die naar Rome leiden )
Die voeten zijn inderdaad wel mooi! Ik wil alleen liever geen kristallijne panelen, maar de voeten zijn wel een mooie oplossing! Meer tips nog welkom natuurlijk...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
shit, in april dit jaar 6 panelen laten plaatsen (1710 Wp) met een Omnik omvormer. Altijd goed gewerkt, echter sinds vandaag doet de omvormer niks, geen lampjes, geen display, niks.

Vermoedelijk iets te maken met t onweer van vannacht, of een toevalligheid. Eerste geval verzekeringswerk, andere geval garantie van de omvormer.

Heb nog wel de panelen nagemeten, daar komt nog 225 volt uit, dus het lijkt me dat het de omvormer is.

Iemand nog tips, ervaringen hiermee? Nu maar hopen dat de verkoper en verzekeringsmaatschappij niet naar elkaar gaan wijzen als kostendragers,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hallo, zit in mezelf nog te bedenken voor extra panelen, ik kan tegen de muur met beugels ook een soort van afdak maken, dan krijg ik string van 24 in serie waarvan 18 onder 15 graden en andere zes onder 45 graden als ik de beugels niet aangepast kan krijgen, hoeveel scheelt dat in de totale string? Wel dezelfde richting en hoogte....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
nosmo king schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:16:
shit, in april dit jaar 6 panelen laten plaatsen (1710 Wp) met een Omnik omvormer. Altijd goed gewerkt, echter sinds vandaag doet de omvormer niks, geen lampjes, geen display, niks.

Vermoedelijk iets te maken met t onweer van vannacht, of een toevalligheid. Eerste geval verzekeringswerk, andere geval garantie van de omvormer.

Heb nog wel de panelen nagemeten, daar komt nog 225 volt uit, dus het lijkt me dat het de omvormer is.

Iemand nog tips, ervaringen hiermee? Nu maar hopen dat de verkoper en verzekeringsmaatschappij niet naar elkaar gaan wijzen als kostendragers,
Naar mijn idee eerst garantie en als ze brand schade constateren word het verzekering. Je kunt het ook omdraaien, kwestie van verzekering bellen en je hoort dan vanzelf hun voorwaarden hoe aan te pakken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Migjes mag ik nogmaals je advies,(ik mag helaas alleen nog achter panelen leggen.
van het vrouwtje.Ik hou hierbij het zelfde patroon aan als de zuid zijde.)
Ik heb nog even gemeten bij de bestaande conergy panelen, 3 hoog in portrait is 298cm,dat zou net passen onder het dakraam.Ligging is op het Westen en van de week zag ik dat om 20.30 de zon schaduw (die dan langzaam onder gaat)op de onderste rij panelen gaat komen van onderaf naar de nok toe.Mijn vraag is ,is het nodig om de onderste 3 panelen op een aparte string te plaatsen met een MPP tracker.Of zeg je, het is zo laat op de dag,zon bijna weg, lekker laten zitten alles op 1 string.
Nu wil ik weer 6x conergy noir plaatsen (die liggen nu ook zuid).
6x 265 watt =1590 watt met een Goodwe1500NS omvormer (heb nu de 3000NS)
Clickfit kost 303€ voor de configuratie zoals afbeelding.
Wat denk jij,thanks

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img538/3254/HhjChG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
waarom leg je 1a niet naast 1c? waarom komt er zon op om 20:30, of bedoel je schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
engelbertus schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:09:
waarom leg je 1a niet naast 1c? waarom komt er zon op om 20:30, of bedoel je schaduw?
moet inderdaad schaduw zijn ;-)
Ik wil de ligging gelijk houden als op het zuiden daar liggen ze ook als een piramide

[ Voor 15% gewijzigd door yohammer op 14-08-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
ivm schaduw zou ik dat dan niet doen, maar ja.. is ook afhankelijk van hoe je het aansluit of dat zin heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:56:
[...]

Naar mijn idee eerst garantie en als ze brand schade constateren word het verzekering. Je kunt het ook omdraaien, kwestie van verzekering bellen en je hoort dan vanzelf hun voorwaarden hoe aan te pakken
De service van Omnik is best OK. Even je installateur bellen...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
drielp schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

De service van Omnik is best OK. Even je installateur bellen...
Thanks.

Al gebeld, die zei verzekering, want vermoedelijk bliksem als oorzaak. We gaan maandag verder kijken hoe dit opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

nosmo king schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Thanks.

Al gebeld, die zei verzekering, want vermoedelijk bliksem als oorzaak. We gaan maandag verder kijken hoe dit opgelost kan worden.
Das wel een lekker makkelijk antwoordt natuurlijk... 8)7
En als je de verzekering belt zegen die: OMNIK O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

yohammer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:55:
Migjes mag ik nogmaals je advies,(ik mag helaas alleen nog achter panelen leggen.
Ik heb nog even gemeten bij de bestaande conergy panelen, 3 hoog in portrait is 298cm,dat zou net passen onder het dakraam.Ligging is op het Westen en van de week zag ik dat om 20.30 de zon schaduw (die dan langzaam onder gaat)op de onderste rij panelen gaat komen van onderaf naar de nok toe.Mijn vraag is ,is het nodig om de onderste 3 panelen op een aparte string te plaatsen met een MPP tracker.Of zeg je, het is zo laat op de dag,zon bijna weg, lekker laten zitten alles op 1 string.
Wat denk jij,thanks

[afbeelding]
Met 6 panelen heb je niet veel keuze...
Die moeten of in 1 string in serie of met optimizers...
Dus daar 3 panelen van op een aparte string zetten gaat naar mijn idee niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
paulv1973 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:50:
[...]

Met 6 panelen heb je niet veel keuze...
Die moeten of in 1 string in serie of met optimizers...
Dus daar 3 panelen van op een aparte string zetten gaat naar mijn idee niet....
Paul,ik neem aan dat je dan bedoel dat de voltage dan te laag is met 3 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

yohammer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:57:
[...]

Paul,ik neem aan dat je dan bedoel dat de voltage dan te laag is met 3 panelen
Precies...
Gewoon lekker alle 6 in serie op de Goodwe1500

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 14-08-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
paulv1973 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:04:
[...]

Precies...
Gewoon lekker alle 6 in serie op de Goodwe1500
Thanks Paul....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

OF...
De omvormer van je zuid set verkopen en een nieuwe omvormer kopen met 2 trackers.
En daar je Zuid en West set samen op.
Elk op zijn eigen tracker.
Heb je mooi alles op 1 omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
paulv1973 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:24:
OF...
De omvormer van je zuid set verkopen en een nieuwe omvormer kopen met 2 trackers.
En daar je Zuid en West set samen op.
Elk op zijn eigen tracker.
Heb je mooi alles op 1 omvormer...
Paul,dan kom ik denk ik boven de 3600watt ,2600+ 1590 = 4190watt.
Nu zit zuid op de wasmachine groep ,en west kan ik dan op de droger groep zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:47
nosmo king schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:34:
paulv1973 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:48:
Das wel een lekker makkelijk antwoordt natuurlijk... 8)7
En als je de verzekering belt zegen die: OMNIK O-)
Tja.. als je voor garantie belt (ongeacht met welk bedrijf of product), nóóit zelf met een oorzaak aankomen. Hij deed het gewoon vanmorgen niet meer en gisteren nog wel en je hebt zelf nergens aan gezeten. Weet jij veel of dat geknipper in de lucht 's nachts zo'n ding naar de andere wereld kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

yohammer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:29:
[...]

Nu zit zuid op de wasmachine groep ,en west kan ik dan op de droger groep zetten
Mag wel zijn.
Maar omdat je met een west en zuid set zit zul je waarschijnlijk nooit de max halen...
Dus een 3600Watt omvormer met 2 mpp zou prima kunnen...

En een ander idee...
Zet de wasmachine en de droger op 1 groep. Hou je een andere groep volledig vrij voor de panelen.
Wel even de zekering aanpassen van die groep dan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
yohammer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:29:
[...]

Ik mag aannemen dat je de omvormers op een aparte groep hebt aangesloten. Of gebruik je zo'n speciale zonnepaneel verdeelkast bij de wasmachine en droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
drielp schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 02:35:
[...]

Ik mag aannemen dat je de omvormers op een aparte groep hebt aangesloten. Of gebruik je zo'n speciale zonnepaneel verdeelkast bij de wasmachine en droger?
Bij de installatie hebben ze een 20 amp in de groepenkast geplaatst en op zolder een 2x16 amp kastje .één voor de wasmachine en één voor de omvormer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
yohammer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:55:
Wat denk jij,thanks

[afbeelding]
wat er al gezegd is natuurlijk.
en:
de omvormer vervangen voor een power-one of sma3600tl21etc etc....
die kunnen allebei op een 16A groep worden gehangen en hebben 2x een mpp.

je moet geen Wp + Wp doen dat is niet de W die uit je omvormer komt.
door de verschillende richtingen hebben de panelen ook verschillende tijdstippen dat ze hun max halen ;)
voorbeeld van mijn set (is wel een erg extreem voorbeeld, ik heb vol oost-west):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-06-08.jpg

persoonlijk zou ik de power-one 3.6 kiezen, die doet wel 4000W, maar een 16A groep kan wel iets meer doen, mocht de groep er toch niet in blijven kun je de power-one ook nog software matig iets beperken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
migjes schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:07:
[...]

wat er al gezegd is natuurlijk.
en:
de omvormer vervangen voor een power-one of sma3600tl21etc etc....
die kunnen allebei op een 16A groep worden gehangen en hebben 2x een mpp.

je moet geen Wp + Wp doen dat is niet de W die uit je omvormer komt.
door de verschillende richtingen hebben de panelen ook verschillende tijdstippen dat ze hun max halen ;)
voorbeeld van mijn set (is wel een erg extreem voorbeeld, ik heb vol oost-west):
[afbeelding]

persoonlijk zou ik de power-one 3.6 kiezen, die doet wel 4000W, maar een 16A groep kan wel iets meer doen, mocht de groep er toch niet in blijven kun je de power-one ook nog software matig iets beperken. ;)
Migjes het is duidelijk zo, bedankt voor je berichtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
yohammer schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:23:
[...]

Bij de installatie hebben ze een 20 amp in de groepenkast geplaatst en op zolder een 2x16 amp kastje .één voor de wasmachine en één voor de omvormer..
Dat klinkt niet zo goed, als de originele kabel die naar de wasmachiene liep niet is aangepast naar
4 of 6mm², maar dus nog gewoon 2,5mm² is, mag deze niet zijn afgezekert op 20A
( ook al komt daar in de praktijk geen bloed uit, maar het mag niet )
B.T.W. is het ook onnodig om die groep te verzwaren, meer dan 16A gaat daar toch nooit door heen
bv, als de wasmachiene 10A trekt, en de omvormer levert 10A dan is de stroom door de kabel naar
de meterkast gewoon NULKOMMANUL, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

Dat klinkt niet zo goed, als de originele kabel die naar de wasmachiene liep niet is aangepast naar
4 of 6mm², maar dus nog gewoon 2,5mm² is, mag deze niet zijn afgezekert op 20A
De grote vraag is van wie dit dan niet mag. De NEN1010 zegt namelijk dat er zelfs 24 Ampère door een 2,5mm2 mag. Als PClop zijn eigen regels heeft, al dan niet zonder onderbouwing, kan dat natuurlijk.
Dan 'mag het niet' volgens de regels van de heer PClop ;), maar veelal wordt door professionele installateurs de NEN1010 aangehouden.
B.T.W. is het ook onnodig om die groep te verzwaren, meer dan 16A gaat daar toch nooit door heen
bv, als de wasmachiene 10A trekt, en de omvormer levert 10A dan is de stroom door de kabel naar
de meterkast gewoon NULKOMMANUL, ;)
Op dit punt is mijn elektrotechnische kennis het wel met jou eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Jerrythafast schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:30:
Tja.. als je voor garantie belt (ongeacht met welk bedrijf of product), nóóit zelf met een oorzaak aankomen. Hij deed het gewoon vanmorgen niet meer en gisteren nog wel en je hebt zelf nergens aan gezeten. Weet jij veel of dat geknipper in de lucht 's nachts zo'n ding naar de andere wereld kan helpen.
De leverancier had t zelf al bij elkaar gepuzzeld, onweer en hij doet t niet meer.

Maandag maar eens bellen.

Sinds vandaag knippert wel het COM lampje, maar er gebeurt voor de rest niks, geen display, geen opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zomaar een mededeling tussen door, mijn hosola bright geeft in zijn e totaal 1.7 procent te weinig aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31
Wij overwegen om een pv-systeem aan te schaffen en hebben inmiddels een aantal bedrijven langs laten komen.

Paneel...
Rendement is voor ons het belangrijkst. Hoe het eruit ziet, doet er niet toe.
Film-panelen hebben zich nog niet bewezen. Poly-panelen hebben zich bewezen, leveren een hoog rendement en zijn vergeleken met mono-panelen goedkoper. Wat is jullie mening?

Iemand bekend met NSP of TSMC panelen?
Denim is volgens mij een Nederlands merk.

Inverter...
Ons schuine dak ligt op het zuiden met een hellingshoek van 35 graden. Ik denk dat optimizers niet nomdig zijn. Een enkele verkoper zegt van wel. Hij zegt dat je kunt zien of een paneel slecht presteert en hij zegt ook dat uit elk paneel het maximale wordt gehaald. Hij claimt een 20 procent hoger rendement. Dit lijkt me wat overdreven. Een systeem met optimizers is over het algemeen 1000 euro duurder. Wat is jullie mening?

Onderstaand een aantal offertes. Het verschil in euro/wp valt op.

Offerte 1
12 x BenQ GreenTriplex PM060P00 260 Wp Poly Black Frame
Omniksol 3.0 TL Inclusief Wifi en 10 jaar productgarantie
Allimex / Esdec inox en aluminium montagematerialen met 20 jaar garantie
TuV-2 bekabeling 6 mm2 Solar kabel (DC)
4252 excl. btw
1,36 euro/wp

Offerte 2
18 x Solar Frontier S, CIS paneel, 160 Wattpiek per paneel
10 jaar opbr.+fabr. garantie (90%), 25 iaar opbrengstgarantie (80%)
TUV, CE, ISO en ICE gekeurd. 2 panelen per Optimizer
SolarEdge 3000 monofase C
12 jaar garantie op de omvormer, 25 op de optimizers
5617 excl. btw
1,95 euro/wp

Offerte 3
18x Solar Frontier S, CIS paneel, 160 Wattpiek per paneel
10 jaar opbr.+fabr. garantie (90%), 25 iaar opbrengstgarantie (80%)
Growatt 3000
10 jaar garantie op de omvormer
4442 euro excl. btw
1,54 euro/wp

Offerte 4
12x BenQ, 275 Wattpiek full black mono paneel
10 jaar opbrengstgarantie (90%) , 25 jaar opbrengstgarantie (80%)
Omniksol-3.0k-Tl incl. WiFi C
10 jaargarantie op de omvormer
5284 excl. btw
1,60 euro/wp

Offerte 5
12 x NSP Solar polykristallijn zonnepanelen (OF GELIJKWAARDIG PANEEL)
- nominaal vermogen 260 Wp
- 12 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) Omnik 3.0
- op alle omvormers 12 jaar garantie
3877 excl. btw
1,24 euro/wp

Offerte 6
18 x TSMC Solar 155Wp dunne film zonnepaneleN (OF GELIJKWAARDIG PANEEL)
- nominaal vermogen 155 Wp
- 12 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) Omnik 2.5k TL2S (1MPPT)
- op alle omvormers 12 jaar garantie
4006,26 excl. btw
1,43 euro/wp

Offerte 7
12 x Denim 260 wp poly
solaredge 3500 > 25 jaar garantie
6115 excl. btw
1,95 euro/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

walkthisworld schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:15:
Wij overwegen om een pv-systeem aan te schaffen en hebben inmiddels een aantal bedrijven langs laten komen.

Paneel...
Rendement is voor ons het belangrijkst.
Ecologisch, financieel of natuurkundig?
Als financieel, over welke termijn?
Denim is volgens mij een Nederlands merk.
Er zijn geen Nederlandse merken, wel merken met een kantoor in Nederland :)
Inverter...
Ons schuine dak ligt op het zuiden met een hellingshoek van 35 graden. Ik denk dat optimizers niet nomdig zijn. Een enkele verkoper zegt van wel. Hij zegt dat je kunt zien of een paneel slecht presteert en hij zegt ook dat uit elk paneel het maximale wordt gehaald.
Dit klopt.
Hij claimt een 20 procent hoger rendement.
Dat is een factor 5 overdreven.
Onderstaand een aantal offertes.
Voor het bespreken van offertes svp een nieuw topic starten met een schets van je dak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31
Financieel rendement.
Wat hij zegt over de optimizers klopt inderdaad. Alleen is het de vraag of dit de investering waard is, of het financieel rendement beter wordt, of dat de terugverdientijd korter wordt.
Ik zal een nieuw topic starten.

[ Voor 7% gewijzigd door walkthisworld op 15-08-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Ik wil mezelf niet opdringen, maar mag ik mensen vragen in mijn topic (zelfde situatie) ook eens een kijkje te laten nemen?

Offertevergelijk PV installatie

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik ben op deze bewolkte dag maar aan het puzzelen geslagen:
http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/
Disclaimer: pagina alleen getest in Firefox en Edge

Had vorige week de dakpannen opgemeten, kwam uit op 15 cm breed (van hoogste topje tot hoogste topje, gemiddeld over een rijtje van 8 pannen) en 34 cm lang (onderrand van de ene pan tot onderrand van de pan die erbovenop ligt, afzonderlijk gemeten bij 5 pannen en was allemaal hetzelfde). Door pannen te tellen vervolgens de afmetingen van het dak bepaald.

Heeft er iemand nog andere goed verkrijgbare afmetingen van panelen waarmee ik kan puzzelen? Ik heb tot nu toe gewerkt met:
1257x977mm (Solar Frontier)
1559x1046mm (BenQ)
1650x990mm (Yingli en JA Solar)
1640x992mm (Diverse fabrikanten)

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 15-08-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:35:
Disclaimer: pagina alleen getest in Firefox en Edge

Had vorige week de dakpannen opgemeten, kwam uit op 15 cm breed (van hoogste topje tot hoogste topje, gemiddeld over een rijtje van 8 pannen) en 34 cm lang (onderrand van de ene pan tot onderrand van de pan die erbovenop ligt, afzonderlijk gemeten bij 5 pannen en was allemaal hetzelfde). Door pannen te tellen vervolgens de afmetingen van het dak bepaald.

Heeft er iemand nog andere goed verkrijgbare afmetingen van panelen waarmee ik kan puzzelen? Ik heb tot nu toe gewerkt met:
1559x1046mm (BenQ)
1656 x 656 mm TSMC Solar 160W
http://www.sun-solar.nl/w...tasheet_EU-EN_02-2014.pdf
Deze worden ook vaak geplaatst ipv SF

Maar vergeet je niet om er per paneel nog 1 a 2 cm bij op te tellen voor de werkende breedte
voor de montage van de tussen klemmen en aan de beide uiteinden + 5 a 10cm voor de eind klemmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

yohammer schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:23:
[...]

ze hadden die beneden een 16 A automaat moeten plaatsen of laten zitten, die zekering daar is het probleem niet wat je oplost met een zonneverdeler kastje.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
PClop schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:56:
[...]

1656 x 656 mm TSMC Solar 160W
http://www.sun-solar.nl/w...tasheet_EU-EN_02-2014.pdf
Deze worden ook vaak geplaatst ipv SF

Maar vergeet je niet om er per paneel nog 1 a 2 cm bij op te tellen voor de werkende breedte
voor de montage van de tussen klemmen en aan de beide uiteinden + 5 a 10cm voor de eind klemmen. ;)
Bedankt voor de link :) Die panelen zijn echt supersmal! Die passen zelfs rechts van het dakraam.

Ik houd inderdaad rekening met wat extra ruimte per paneel. De afmetingen in mm heb ik omhoog afgerond naar cm; 1cm = 1px op die pagina. En elk paneel krijgt er aan alle kanten nog een wit lijntje van 1px bij.

EDIT: En weer uitgepuzzeld, heb er 4 legplannen met TSMC bij gezet. Ik kan er 15 kwijt in landscape (ze zijn net te lang om er twee in landscape naast elkaar te leggen helaas). Er kunnen er 17 in portrait, waarvan 1 rechts naast het dakraam dankzij de geringe breedte. En met flink puzzelen heb ik er op twee manieren 18 in weten te proppen.

Het betreft trouwens een tussenwoning, dus aan de linker en rechterkant zijn nog wel wat meters vrij maar daar mogen ze natuurlijk niet op liggen |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Jerrythafast op 15-08-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

1559x1046mm (BenQ)
1580x808mm (ZN shine 200Wp)
1960x990mm (Talesun 310 Wp)

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 15-08-2015 19:14 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:12:
[...]
Het betreft trouwens een tussenwoning, dus aan de linker en rechterkant zijn nog wel wat meters vrij maar daar mogen ze natuurlijk niet op liggen |:(
Je hoeft geen meters vrij te houden naar je buren hoor :) Twee dakpannen is plenty.
Voor het puzzelen: als je je het nog wat moeilijker wil maken, sommige fabrikanten doen dezelfde cellen in twee maten panelen, bijvoorbeeld:
migjes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:13:
deze panelen kun je krijgen in de maat 158x80, maar ook in deze maat.
http://www.sun-solar.nl/i...rt-zonnepanelen-sunsolar/
en kan gewoon in 1 string worden gemixt ;)

dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
zijn ook mix baar in 1 string.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Bedankt! De ZNShine heb ik er nu ook in verwerkt. Talesun ga ik nu naar kijken.
EDIT: Talesun ook erbij gezet. Jeuzem wat zijn die groot zeg :o
Proton_ schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:47:
Voor het puzzelen: als je je het nog wat moeilijker wil maken, sommige fabrikanten doen dezelfde cellen in twee maten panelen, bijvoorbeeld:

[...]
Oh wauw, was het nog niet moeilijk genoeg :9 Hiermee wordt het puzzelen voor gevorderden >:)

[ Voor 40% gewijzigd door Jerrythafast op 15-08-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Dat vind ik een erg mooie puzzel!

Persoonlijk zou ik in die grote driehoek helemaal geen paneel leggen om 2 redenen: schaduw bij voorkeur vermijden (in lente en herfst zit die schaduw er ook nog langer), de ontwerpen die die driehoek vermijden zien er rustiger uit, zeker waar je geen landscape en portrait gaat mixen in 1 ontwerp.

Daarnaast is het gebruikelijk om +/- 30cm van de nok (en andere zijden) vrij te houden ivm windbestendigheid.

Als je van die ZNShine 2800Wp (14 landscape) een 2400Wp (12 landscape) maakt en ze 1 pan laat zakken heb je bijvoorbeeld een mooie verdeling.

De bovenste pannen zijn sowieso lastig om een beugel onder te steken, ze zitten vaak een beetje vastgemetseld aan je nokpannen

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met TSMC en SF zorg je dat die beschaduwde panelen in één string zitten, dan is het echt wel de moeite waard om ze neer te leggen.
Met silicium zou ik het ook doen, hoewel de winst dan minder groot is, en dan wel een moderne omvormer nemen die het globale MPP pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hier is een foto van het betreffende dak (9 augustus 2015, 10:29):
http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/dakfoto.png

Reden dat je de onderkant niet kan zien is omdat er een stukkie platdak onder zit (kunnen we inderdaad ook nog wat mee, maar de doelstelling is initieel om het jaarverbruik van 2500 kWh af te dekken en dan zal dat niet nodig zijn).

Wellicht zijn sommige van de configuraties te strak langs de randen van het beschikbare oppervlak. Misschien 1 pan vrijhouden vanaf boven? En ik heb eigenlijk geen idee hoe dicht het tegen het dakraam aan kan. :p

Ik ben het trouwens ook eens met Fornax dat het mengen van landscape en portrait er niet bepaald netjes uitziet.

EDIT: Ik heb waar mogelijk wat afstand aan de bovenkant toegevoegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Jerrythafast op 15-08-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:55:
Hier is een foto van het betreffende dak (9 augustus 2015, 10:29):
http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/dakfoto.png

Reden dat je de onderkant niet kan zien is omdat er een stukkie platdak onder zit (kunnen we inderdaad ook nog wat mee, maar de doelstelling is initieel om het jaarverbruik van 2500 kWh af te dekken en dan zal dat niet nodig zijn).

Wellicht zijn sommige van de configuraties te strak langs de randen van het beschikbare oppervlak. Misschien 1 pan vrijhouden vanaf boven? En ik heb eigenlijk geen idee hoe dicht het tegen het dakraam aan kan. :p

Ik ben het trouwens ook eens met Fornax dat het mengen van landscape en portrait er niet bepaald netjes uitziet.

EDIT: Ik heb waar mogelijk wat afstand aan de bovenkant toegevoegd.
1 pan vrij houden van de buren is wel verstandig, mochten die ooit pannen willen vervangen dan moeten ze daarbij kunnen. naast zo'n velux raam zitten meestal allu delen, daarom kun je daar lastig haken plaatsen, ook verstandig om daar 1 pan links en rechts vrij te houden (loopt anders vaak een beetje op en of te stellen haken gebruiken of je paneel komt dan wat omhoog aan een kant). boven en onder kan je redelijk strak gaan, maar moet dat raam er ooit de komende 25 jaar uit naar verwachting, dan kan je beter rondom 1 pan vrij houden.
De nok licht zeer waarschijnlijk redelijk los (geschroefd / klemmetjes) en niet gemetseld / flexim en dan kan je met enige handigheid op de 2e pan een haak kwijt, zonder de boel te slopen. en kan je dus vrij hoog.

edit: heb zelf geen velux ramen, maar zie regelmatig dat ze vervangen moeten, vandaar.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:55:
het jaarverbruik van 2500 kWh af te dekken
Aha.
Dan zijn de meeste opties dus te veel :)

Dak op het zuidwesten zo te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Andre1973 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:43:
1 pan vrij houden van de buren is wel verstandig, mochten die ooit pannen willen vervangen dan moeten ze daarbij kunnen. naast zo'n velux raam zitten meestal allu delen, daarom kun je daar lastig haken plaatsen, ook verstandig om daar 1 pan links en rechts vrij te houden (loopt anders vaak een beetje op en of te stellen haken gebruiken of je paneel komt dan wat omhoog aan een kant). boven en onder kan je redelijk strak gaan, maar moet dat raam er ooit de komende 25 jaar uit naar verwachting, dan kan je beter rondom 1 pan vrij houden.
De nok licht zeer waarschijnlijk redelijk los (geschroefd / klemmetjes) en niet gemetseld / flexim en dan kan je met enige handigheid op de 2e pan een haak kwijt, zonder de boel te slopen. en kan je dus vrij hoog.
Bedankt voor je input! Ik heb geen idee hoelang een Velux dakraam mee gaat, maar hij ziet er nog uit als nieuw terwijl hij er al zeker 10 jaar in zit. Die zal d'r echt niet zomaar uit hoeven, maar het is wel goed om in het achterhoofd te houden. Wellicht alles bij elkaar toch nog eens terug naar de tekentafel en aan alle kanten 1 pan vrij houden (van zowel dakraam als de buitenranden).
Proton_ schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:05:
Aha.
Dan zijn de meeste opties dus te veel :)

Dak op het zuidwesten zo te zien?
Klopt en klopt. Het dak is nagenoeg exact op het zuidwesten gericht. Ik ben gewoon gaan puzzelen om er zo veel mogelijk op te krijgen. Ik dacht: ook als er (aanvankelijk) een kleiner systeem op komt is het handig om het zo te leggen dat er de ruimte is om op termijn de rest ook vol te leggen zonder dat eerst alles er weer af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:17:
[...]

Bedankt voor je input! Ik heb geen idee hoelang een Velux dakraam mee gaat, maar hij ziet er nog uit als nieuw terwijl hij er al zeker 10 jaar in zit. Die zal d'r echt niet zomaar uit hoeven, maar het is wel goed om in het achterhoofd te houden. Wellicht alles bij elkaar toch nog eens terug naar de tekentafel en aan alle kanten 1 pan vrij houden (van zowel dakraam als de buitenranden).
Ik ongeveer, ik heb er 2 in het dak en zitten er vanaf 1988 in. :) mankeert nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
drielp schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Woensdag de panelen omruilen bij MDZ.
De defecte ZN-Shine panelen zijn zonder problemen vervangen door Jiangsu Xuyang XY-190-200D-72 panelen. Geen idee of dit een goed merk is, maar altijd beter dan de vorige panelen. Ze liggen inmiddels op het dak en presteren naar behoren.

Voor de volledigheid, het gaat hier om de gewone panelen uit 2012-2013. Met de zwarte ZN-Shine panelen, die hierboven genoemd worden is zijn nog geen problemen gemeld.

[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 16-08-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xu-jang, hmmm waar heb ik dat meer gehoord ;)

zijn volgens mij niet zo slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:53:
Xu-jang, hmmm waar heb ik dat meer gehoord ;)

zijn volgens mij niet zo slecht
Thanks, ik was op zoek geweest naar reviews/testen maar die 31 kleintje had ik even gemist. Als de grotere broer net zo goed presteert, ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Enige is een pdf
https://www.zonnepanelen.net/nl/pdf/panels/XY190D-200D.pdf

Het valt me wel op dat ze afwijkende maten hebben t.o.v de andere fabrikanten, geen grote verschillen maar net een centimetertje hier of daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
ATS schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:23:
Ik vraag me het volgende af: ik heb een licht hellend (ongeveer 10 graden) dak met een bitumeuze dakbedekking, enz. Tips?
In een vergelijkbare situatie heb ik 30 dunnefilm-panelen gemonteerd op mijn licht hellende platte dak.
De panelen zijn glas-glas laminaat en heb ik voorzien van 4 alu steunen aan de onderzijde. de steunen op ca 20 cm uit elke hoek. Onder elke steun een stoeptegel met een gat geboord in het midden, in dat gat een draadeind M10 gelijmd. Onder de tegel een laagje schuim gelijmd van 2 a 3 mm dik ( wordt normaliter gebruikt onder laminaat ) om beschadiging van de dakbedekking te voorkomen. De panelen liggen in hetzelfde vlak als de dakrand. Het dak is voorzien van een borstwering van ca 20 cm breed en 30 cm hoog, waardoor ik dus het montagewerk onder de panelen heb kunnen doen, het was wel krap.
Als je geen (kleine) borstwering hebt zal het lastig worden om de panelen laag op het dak te monteren, Steunen op het dak lijmen of vastbranden met een lap bitumen wellicht? En daarop dan rails waarop je de panelen kunt monteren?
Welke dunne-film panelen wil je gaan monteren?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
Andre1973 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:01:
[...]

ze hadden die beneden een 16 A automaat moeten plaatsen of laten zitten, die zekering daar is het probleem niet wat je oplost met een zonneverdeler kastje.
Het zit nu zo aangesloten Andre,het is door het installatie bedrijf gedaan,ik neem aan dat ze weten wat ze doen.Ik weet niet of dat het uit maakt 16 of 20 Amp in de voedingskast.Het is iedergeval een 20amp met aardlek zag ik net.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img909/2807/v2NDbL.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door yohammer op 16-08-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:57:
[...]

Het zit nu zo aangesloten Andre,het is door het installatie bedrijf gedaan,ik neem aan dat ze weten wat ze doen.Ik weet niet of dat het uit maakt 16 of 20 Amp in de voedingskast.Het is iedergeval een 20amp met aardlek zag ik net.

[afbeelding]
Hallo, het kan best zo zitten, maar 20 A met 2,5 mm2 is ongebruikelijk in een woonhuis en ook hier zeker helemaal niet nodig. Dat kastje zorgt ervoor dat er in geval van een fout niet en stroom uit de pv en stroom uit de mk kan komen en samen een te grote stroom kan veroorzaken in bv de wasmachine waar de bedrading / lassen niet geschikt voor zijn. verder hoeft te geheel niet selectief te zijn, selectiviteit is een aanbeveling in een aantal gevallen zeker heel nuttig, hier zal de zekering niet vaak afslaan, dus ook is de selectiviteit van minder belang. In het geval van een bedrijfshal waar veel mensen werken, kan je je voorstellen dat de zekering er vaker uit ligt als iemand door z'n snoertje slijpt, en als alles dan stil valt, dan is dat een ander verhaal.

Ga maar een tekenen wat er gebeurd met stromen als er ergens iets fout gaat (te grote stroom gaat lopen). en de stroom die gaat lopen onder normale gebruiks omstandigheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 16-08-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
Andre1973 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:16:
[...]

Hallo, het kan best zo zitten, maar 20 A met 2,5 mm2 is ongebruikelijk in een woonhuis en ook hier zeker helemaal niet nodig. Dat kastje zorgt ervoor dat er in geval van een fout niet en stroom uit de pv en stroom uit de mk kan komen en samen een te grote stroom kan veroorzaken in bv de wasmachine waar de bedrading / lassen niet geschikt voor zijn. verder hoeft te geheel niet selectief te zijn, selectiviteit is een aanbeveling in een aantal gevallen zeker heel nuttig, hier zal de zekering niet vaak afslaan, dus ook is de selectiviteit van minder belang. In het geval van een bedrijfshal waar veel mensen werken, kan je je voorstellen dat de zekering er vaker uit ligt als iemand door z'n snoertje slijpt, en als alles dan stil valt, dan is dat een ander verhaal.

Ga maar een tekenen wat er gebeurd met stromen als er ergens iets fout gaat (te grote stroom gaat lopen). en de stroom die gaat lopen onder normale gebruiks omstandigheden.
Andre,maar het kan zo geen kwaad denk je,of zal ik de 16 amp terug plaatsen in de voedingskast ipv de 20 amp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dit is niet onveilig, alleen onnodig. De meterkast had dicht kunnen blijven.
Nu het al gebeurd is lijkt het me zonde om het weer ongedaan te maken.
De 2.5 mm² kabel is zeer hoogstwaarschijnlijk gemonteerd op een manier waarop hij 20A aankan en tenzij het een grote afstand is, zit het met de kortsluitstroom ook wel goed.
Blijft over selectiviteit; als ze van de groepenkast af waren gebleven was de boel selectief tov de hoofdzekering (wat het belangrijkst is), en nu niet meer (aangenomen 25A hoofdzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bamboe48 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:16:
[...]

In een vergelijkbare situatie heb ik 30 dunnefilm-panelen gemonteerd op mijn licht hellende platte dak.
De panelen zijn glas-glas laminaat en heb ik voorzien van 4 alu steunen aan de onderzijde. de steunen op ca 20 cm uit elke hoek. Onder elke steun een stoeptegel met een gat geboord in het midden, in dat gat een draadeind M10 gelijmd. Onder de tegel een laagje schuim gelijmd van 2 a 3 mm dik ( wordt normaliter gebruikt onder laminaat ) om beschadiging van de dakbedekking te voorkomen. De panelen liggen in hetzelfde vlak als de dakrand. Het dak is voorzien van een borstwering van ca 20 cm breed en 30 cm hoog, waardoor ik dus het montagewerk onder de panelen heb kunnen doen, het was wel krap.
Als je geen (kleine) borstwering hebt zal het lastig worden om de panelen laag op het dak te monteren, Steunen op het dak lijmen of vastbranden met een lap bitumen wellicht? En daarop dan rails waarop je de panelen kunt monteren?
Welke dunne-film panelen wil je gaan monteren?
Hmm. Tegels modificeren is ook wel een idee. Als je handig boort kan je ook nog gewoon rvs bouten nemen, die hoef je dan niet te verlijmen... Alles aan elkaar koppelen en wellicht borgen aan de voet van de zonneboiler en de dakrand en dan zou het wel moeten blijven liggen toch?

Ik heb wel een hogere rand om het dak heen, die is zo'n 16 cm hoog. Ik denk aan TSMC panelen. Daarvan kan ik van de smalle er 7 naast elkaar in portrait kwijt op het vlak op west, en 8 tot 10 op het vlak op oost (dat vlak is veel groter, maar er staat ook een grote zonneboiler al diagonaal op ZO op, dus dat kost een hoop ruimte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:47
Even een vraag tussendoor:

In voorbereiding van panelen ben ik bezig met het aanleggen van een extra groep en daarvoor moet een 220V aansluiting vanaf de zolder gelegd worden.
So far so good. Echter door omstandigheden zijn de bestaande leidingen vol, en is er zeer moeilijk een leiding bij te prutsen etc.
Tot nu getweaked: plafons wc opengebroken, holle wand slaapkamer opengebroken.
Extra gaten boren is vrijwel uitgesloten: gewapend beton en geen ruimte zonder veel af te breken.
Wat wel perfect naar boven loopt, zijn de ventilatiebuizen en daar kan ik nu goed bij.

De grote vraag: mag ik deze ventielatiebuis gebruiken voor om er een pvc-buis doorheen te leggen voor een extra 220V groep? De afzuiging wordt overigens niet (meer) gebruikt, maar de wens is wel eigenlijk om dit intact te laten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
Shocked schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:48:
De grote vraag: mag ik deze ventielatiebuis gebruiken voor om er een pvc-buis doorheen te leggen voor een extra 220V groep? De afzuiging wordt overigens niet (meer) gebruikt, maar de wens is wel eigenlijk om dit intact te laten.
De discussie wat "mag" en wat niet komt steeds terug op: de NEN1010 zegt van niet, maar ja, NEN is geen wet. De wet stelt dat je zelf zelf verantwoordelijk bent voor een kwalitatief voldoende infrastructuur in je huis. Daar kun je de NEN voor gebruiken, maar 't hoeft niet. Bij problemen zal een verzekeraar vragen: heeft hij voldaan aan installatievoorschriften conform de NEN1010 of soortgelijk? In dit geval is het antwoord nee.

Vervolgvraag is: zal ik het toch doen? In jouw situatie had ik het misschien ook wel gedaan. Je moet wel de discipline opbrengen om het kanaal verder ongebruikt te laten. Je wilt natuurlijk geen hete en/of vette gassen op je draad of buis laten slaan.

Als het een verticaal kanaal is, zou ik hem wel boven afdichten zodat er geen water in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:14:
[...]

Bedankt! De ZNShine heb ik er nu ook in verwerkt. Talesun ga ik nu naar kijken.
EDIT: Talesun ook erbij gezet. Jeuzem wat zijn die groot zeg :o

[...]

Oh wauw, was het nog niet moeilijk genoeg :9 Hiermee wordt het puzzelen voor gevorderden >:)
315Wp EC Solar black (1956mm x 992mm)
Lekker groot waardoor weinig bevestigingsmateriaal en plaatsingskosten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:47
roderickvd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:14:
[...]

Vervolgvraag is: zal ik het toch doen? In jouw situatie had ik het misschien ook wel gedaan. Je moet wel de discipline opbrengen om het kanaal verder ongebruikt te laten. Je wilt natuurlijk geen hete en/of vette gassen op je draad of buis laten slaan.

Als het een verticaal kanaal is, zou ik hem wel boven afdichten zodat er geen water in kan komen.
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik sta hier zwaar te bouwvakkeren en wil verder natuurlijk.
Het is een ventilatiekanaal (metalen buis) voor wc beneden en badkamer. De afzuigkap gaat via de keuken gewoon naar buiten.
Het ergste wat erdoorheen kan komen is vochtige lucht uit de badkamer.

Ok, ik leg er gewoon 2 loze pvc buizen doorheen. Krijg er anders toch spijt van.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
Nou,ik ben eruit.Ik mijn vrouwtje over kunnen halen om op de oostzijde ook panelen te kunnen neer leggen.Dus het worden 2x6 panelen Conergy PE260M Noir met een Goodwe 3600DS omvormer( beetje over de top de omvormer maar ik heb nu een Goodwe 3000NS werkt goed,maar ik heb nu twee MPPT nodig).Zonnepanelen.net hebben weer een collectief inkopen,ik heb mij daarvoor weer ingeschreven vandaag.Ze hebben de zuidkant ook gedaan in Juni.Ben benieuwd naar hun prijs..

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img673/468/P7FprL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img905/6381/v7lbhv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img661/7629/mQUmMb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:49:
Nou,ik ben eruit.Ik mijn vrouwtje over kunnen halen om op de oostzijde ook panelen te kunnen neer leggen.Dus het worden 2x6 panelen Conergy PE260M Noir met een Goodwe 3600DS omvormer( beetje over de top de omvormer maar ik heb nu een Goodwe 3000NS werkt goed,maar ik heb nu twee MPPT nodig).Zonnepanelen.net hebben weer een collectief inkopen,ik heb mij daarvoor weer ingeschreven vandaag.Ze hebben de zuidkant ook gedaan in Juni.Ben benieuwd naar hun prijs..

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn gevoel zegt dat je beter dan die 3600DS, mits je de mpp trackers parallel mag schakelen deze op de zuid installatie aansluit en de 3000NS gebruikt voor de oost/west installatie, je hebt nl maar 180V
werkspanning van die 2 x 6 panelen, en daar gaat die 3000NS veel beter meeom, want die heeft
een mppt bereik van 80 tot 400V
Met de DS zit je wel heel laag in het mpp bereik van de omvormer.
Maar als ze naast elkaar komen te hangen kun je dat tzt zelf uit testen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Of je neemt EC Solar 270Wp panelen om de voltages omhoog te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
Oeps welke Audi ;) ,van het vrouwtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
PClop schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Mijn gevoel zegt dat je beter dan die 3600DS, mits je de mpp trackers parallel mag schakelen deze op de zuid installatie aansluit en de 3000NS gebruikt voor de oost/west installatie, je hebt nl maar 180V
werkspanning van die 2 x 6 panelen, en daar gaat die 3000NS veel beter meeom, want die heeft
een mppt bereik van 80 tot 400V
Met de DS zit je wel heel laag in het mpp bereik van de omvormer.
Maar als ze naast elkaar komen te hangen kun je dat tzt zelf uit testen. ;)
De 3000NS heeft geen twee MPPT's dus dat gaat denk ik niet lukken met oost-west.
Anders had ik er een 3000NS bijgenomen.
De opstart MPPT DC spannings bereik van de 3600DS 125Vdc-5550Vdc
Misschien twee 1500NS nemen ipv de 3600DS dan,qua prijs maakt dat niet zo veel uit.
Hier de specs van de panelen en omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img661/4720/vrZTSc.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door yohammer op 16-08-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:54:
[...]

De 3000NS heeft geen twee MPPT's dus dat gaat denk ik niet lukken met oost-west.
Anders had ik er een 3000NS bijgenomen.
De opstart MPPT DC spannings bereik van de 3600DS 125Vdc-5550Vdc
Misschien twee 1500NS nemen ipv de 3600DS dan,qua prijs maakt dat niet zo veel uit.
Hier de specs van de panelen en omvormer.

[afbeelding]
Het kan wel, lees maar eens rustig terug in de voorgaande tienduizend posts op dit forum >:)
is iets werk, maar is het wel waard, dus ja dus, dat werkt gewoon, twee strings, e'e'n oost
en e'e'n west op 1 mppt. ( het moeten natuurlijk wel 2 gelijke strings zijn, maar dat heb je dus wel )

Maar zoals ik al aangaf, kun je dat tzt zelf testen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 16-08-2015 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17
yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:52:
Oeps welke Audi ;) ,van het vrouwtje
My lips are sealed brother. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
PClop schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:11:
[...]

Het kan wel, lees maar eens rustig terug in de voorgaande tienduizend posts op dit forum >:)
is iets werk, maar is het wel waard, dus ja dus, dat werkt gewoon, twee strings, e'e'n oost
en e'e'n west op 1 mppt. ( het moeten natuurlijk wel 2 gelijke strings zijn, maar dat heb je dus wel )

Maar zoals ik al aangaf, kun je dat tzt zelf testen. ;)
PClop,ik heb terug gelezen maar eigenlijk geen duidelijk antwoord gevonden voor mijn situatie.Allen als het over zuid-west opstelling gaat met en plat dak en 10graden hellings hoek.Ik heb ook het programma solar edge site designer gedownload en daar hebben ze het toch over 2x6 optimizers in mijn configuratie in combinatie met een sma SE 3000 omvormer.Misschien moet ik dat ook maar doen ook dan.Ik wilde eigenlijk twee omvormers gw1500ns op 1 groep plaatsen maar ik las net op internet dat dat niet verstandig is om te doen ivm de terugleverspanning.

Hier een quote van het bericht,ik weet niet ofdat het juist is wat er verteld wordt;

"Ik zat er ook aan te denken om 2 omvormers op 1 groep aan te sluiten.
De netzekering van 16A zal het probleem niet zijn. Ook is elke omvormer apart af te zekeren, kies een 10A zekering, 6A is wat aan de kleine kant.
Het grootste probleem en voor mij een reden om het niet te doen is de terugleverspanning naar het net.
Om terug te kunnen leveren aan het lichtnet moet de omvormer een hogere spanning afgeven aan het net.
Als de netspanning b.v. 230V is, zal de eerste omvormer b.v. 232V moeten leveren.
Een tweede omvormer zal dan nog iets meer spanning dan 232V moeten leveren, wat er zal leiden dat de eerste omvormer weer een nog hogere spanning zal moeten afgeven om te kunnen blijven leveren, etc.
Op een gegeven moment zal dan waarschijnlijk een van de 2 omvormers afschakelen.
Advies is dus om voor elke omvormer toch maar een eigen groep te gebruiken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@yohammer.

Een ander ideetje....
Je plaatst 2x hetzelfde op oost/west.
Waarom niet gewoon Solar Frontier als de minimale spanning en eventueel schaduw een probleem zijn met de panelen die je wilt?
SF levert genoeg spanning en minder last van schaduw. Ik zou zelfs nog een zelfde hoeveelheid op het platte dak gooien. Daar hoeft geen solar edge aan te pas te komen en kan alles op 1 mppt. Zoals al aangegeven is dat verschil in prijs met 2x mppt ook niet zo duur. (enkel nodig bij ongelijke strings)
En leg het gewoon vol ipv trapezes... Dakpannen brengen weinig op :>

Heb hier 14x 245 wp monopanelen op zuid op 1 mppt en 10x SF-170S op noord op de 2e mppt (in 2strings van 5 panelen) op een SMA 4000 TL.
Beide spanningen liggen rond de 400 V (ietsjes hoger) wat prima is voor de SMA.
Dit past dan weer niet op 1 mppt, vanwege kompleet andere samenstellingen en spanningen.
Maar het is maar een idee...
Misschien moet je eens kijken naar de Steca's voor de SF'jes.
Die hebben een hogere DC spanning en een prima rendement, als je voor SF zou gaan in een zelfde hoeveelheid panelen in een string.
Maar eerst de hoeveelheid (SF) panelen bepalen en dan verder kijken naar een omvormer.

Is migjes op vakantie? Tis zo stil...

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2015 23:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:57
Shocked schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik sta hier zwaar te bouwvakkeren en wil verder natuurlijk.
Het is een ventilatiekanaal (metalen buis) voor wc beneden en badkamer. De afzuigkap gaat via de keuken gewoon naar buiten.
Het ergste wat erdoorheen kan komen is vochtige lucht uit de badkamer.

Ok, ik leg er gewoon 2 loze pvc buizen doorheen. Krijg er anders toch spijt van.
Grappig. Vorig jaar heb ik voor exact hetzelfde probleem gestaan. Vanuit de meterkast had ik de mogelijkheid om een pijp door het afvoerkanaal van de geforceerde afzuiging naar zolder te brengen. Ik heb er vanafgezien, mede omdat de verzekering niet happig zal zijn als er wat gebeurd. Los van het feit of het veilig is aangelegd of niet.

Mijn geluk was dat bij ons de wasmachine op zolder staat een een eigen groep heeft. Ik heb de WCD van de muur gehaald en vervangen door een, zelf samengestelde, zgn. wasmachine verdeler. Inhoud: twee automaten. Eentje voor de wasmachine en eentje voor de PV-omvormer. De WCD voor de wasmachine is vervangen door een opbouw WCD en een vast aansluiting naar de omvormer.

Dit voldoet aan de normen en de verzekering doet er niet moeilijk over. Het draait nu sinds juni vorig jaar naar alle tevredenheid. Bijkomend voordeel is dat de bestaande installatie verder origineel blijft.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Aegle: Heb je toevallig een schema van hoe zo'n 'wasmachineverdeler' is aangesloten/in elkaar zit? Ik ben wel benieuwd, zoiets zou ook wel eens handig kunnen zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Google even op ABB PV16...

Maar ook Legrand heeft er een.
Of deze
Voorbeeld schema: https://www.vekto.nl/zpo/master/npr-verdeler/300ma/105039

Of je maakt hem zelf. :)
Vekto kan niet aansprakelijk gesteld worden voor direct of indirect schade, ontstaan door het toepassen van deze installatie wijze.
Ik ook liever niet. :+

Persoonlijk vind ik een apart kastje een nadeel, als je, je PV apart wilt loggen met een losse kWh meter in je meterkast (waar ook vaak je modem of router staat, om door te sturen naar Pvoutput.org) dat, dat niet meer gaat lukken op deze manier.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2015 23:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:28:
[...]

PClop,ik heb terug gelezen maar eigenlijk geen duidelijk antwoord gevonden voor mijn situatie.Allen als het over zuid-west opstelling gaat met en plat dak en 10graden hellings hoek.Ik heb ook het programma solar edge site designer gedownload en daar hebben ze het toch over 2x6 optimizers in mijn configuratie in combinatie met een sma SE 3000 omvormer.Misschien moet ik dat ook maar doen ook dan.Ik wilde eigenlijk twee omvormers gw1500ns op 1 groep plaatsen maar ik las net op internet dat dat niet verstandig is om te doen ivm de terugleverspanning.

Hier een quote van het bericht,ik weet niet ofdat het juist is wat er verteld wordt;

"Ik zat er ook aan te denken om 2 omvormers op 1 groep aan te sluiten.
De netzekering van 16A zal het probleem niet zijn. Ook is elke omvormer apart af te zekeren, kies een 10A zekering, 6A is wat aan de kleine kant.
Het grootste probleem en voor mij een reden om het niet te doen is de terugleverspanning naar het net.
Om terug te kunnen leveren aan het lichtnet moet de omvormer een hogere spanning afgeven aan het net.
Als de netspanning b.v. 230V is, zal de eerste omvormer b.v. 232V moeten leveren.
Een tweede omvormer zal dan nog iets meer spanning dan 232V moeten leveren, wat er zal leiden dat de eerste omvormer weer een nog hogere spanning zal moeten afgeven om te kunnen blijven leveren, etc.
Op een gegeven moment zal dan waarschijnlijk een van de 2 omvormers afschakelen.
Advies is dus om voor elke omvormer toch maar een eigen groep te gebruiken."
Als je duits een beetje machtig bent,
https://www.google.nl/url...BSQ&bvm=bv.99804247,d.d2s

http://sv650s.home.xs4all...stWest-Ausrichtungl-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:34:
Google even op ABB PV16...

Maar ook Legrand heeft er een.
Of deze
Voorbeeld schema: https://www.vekto.nl/zpo/master/npr-verdeler/300ma/105039

Of je maakt hem zelf. :)

[...]
Ik ook liever niet. :+

Persoonlijk vind ik een apart kastje een nadeel, als je, je PV apart wilt loggen met een losse kWh meter in je meterkast (waar ook vaak je modem of router staat, om door te sturen naar Pvoutput.org) dat, dat niet meer gaat lukken op deze manier.
Thanks! Ik zie dat je die dingen ook met kWh-meter hebt en uiteraard kun je bij een zelfbouw verdeler er een kWh-meter in stoppen. Aangezien er hier in de meterkast geen internetverbinding is maakt dat dus ook niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jerrythafast schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:22:
[...]

Thanks! Ik zie dat je die dingen ook met kWh-meter hebt en uiteraard kun je bij een zelfbouw verdeler er een kWh-meter in stoppen. Aangezien er hier in de meterkast geen internetverbinding is maakt dat dus ook niet zo veel uit.
Kijk wel de bedrading van die zonneverdeler kastjes erg goed na, wij hebben ze al van verschillende merken gehad zowel ABB als Legrand.
De ene stond na een paar dagen in de brand..... gelukkig was de klant thuis en had ie het snel onder controle, maar is wel ff schrikken.
en bij de ander waren alle draden vastgeschroefd op het plastic van de adereind huls (geen goed / betrouwbaar contact dus). en er was op een positie te dunne draad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
Andre1973 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:17:
Kijk wel de bedrading van die zonneverdeler kastjes erg goed na, wij hebben ze al van verschillende merken gehad zowel ABB als Legrand.
De ene stond na een paar dagen in de brand..... gelukkig was de klant thuis en had ie het snel onder controle, maar is wel ff schrikken.
en bij de ander waren alle draden vastgeschroefd op het plastic van de adereind huls (geen goed / betrouwbaar contact dus). en er was op een positie te dunne draad gebruikt.
Verbaast me, allebei toch goede merken. Contact gehad met leveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
Jerrythafast schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:30:
[...]

[...]

Klinkt als een inductie lus > dus DCkabels fout gelegd.
Kan je in de omvormer zien cq meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:55
yohammer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:49:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zou een 2000SS het niet prima doen?
Oost en west komen nooit beiden tegelijk vol in de zon ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
MichielFRL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:36:
[...]

Zou een 2000SS het niet prima doen?
Oost en west komen nooit beiden tegelijk vol in de zon ;)
Die heeft maar 1 MPPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
f2ride2001 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

Hey Mark, dacht al bekende naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
f2ride2001 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

Hoe kan je dit zien/meten in de omvormer?

Op mijn dak liggen de kabels onder de aluminium frames van de Clickfit -rail en de panelen. Is hierdoor nog steeds een gevaar van inductie? Of zorgt het Alu-frame voor soort van afscherming. En volgens mij moet je toch een redelijk dichtbij een blikseminslag hebben om de omvormer te laten sneuvelen.

Heb ik nog een vraagje betreffende inductielussen? Hoe zit het eigenlijk met de elektrische bedrading in je huis en dan met name op zolder. Zorgt hier het houten dakbeschot voor voldoende bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goeden avond iedereen, weet iemand hoe je het productie jaar uit een serie nummer haalt van een Sharp zonnepaneel. Gaat om die van mp ,verschillen in werking worden wel door optimiser weg gewerkt maar als ze nou al heel oud zijn tja dan denk ik nog even. Maar ze zijn wel perfect voor mijn tigo 2es75(twee in serie )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Vaak maakt het jaartal deel uit van het serienummer.

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.