Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Dan zou ik ook nog een goodwe 3000ns erbij kunnen nemen daar heb ik er nu al 1 van ..MichielFRL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:18:
[...]
1mppt is voldoende voor een oost-west configuratie.
Bij mijn conergy zijn de eerste twee getalen het bouwjaar en de derde de maandreneeke1970 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:21:
Goeden avond iedereen, weet iemand hoe je het productie jaar uit een serie nummer haalt van een Sharp zonnepaneel. Gaat om die van mp ,verschillen in werking worden wel door optimiser weg gewerkt maar als ze nou al heel oud zijn tja dan denk ik nog even. Maar ze zijn wel perfect voor mijn tigo 2es75(twee in serie )
Ik was ook verbaast, maar na dat brandende exemplaar was me gevraagd daar extra goed naar te kijken. Helaas worden dit soort dingen vaak door mensen in elkaar gezet die geen E-achtergrond hebben maar een voorbeeld exemplaar, en voor de rest vooral heel goedkoop zijn.roderickvd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:44:
[...]
Verbaast me, allebei toch goede merken. Contact gehad met leveranciers?
Heb ooit meegemaakt dat iemand blauwe kabelschoentjes aan blauwe draadjes zetten en rode aan rode.
Met het gevolg dat er en keer een 1 mm2 draadje geheel door het aanknijp deel hen was gestoken en ook en dat het aangestipte koper helemaal geen contact maakte. op zich knap. toen kwamen we er achter. je komt t vaker tegen in de techniek.
nog geen contact gehad met de leveranciers, is de TU namelijk en daar stuit je toch op een muur van onbegrip en of desinteresse is mijn ervaring. (TU is niet mijn keuze, maar die van een klant van mij) zelf bestel ik ergens anders.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Waarom een 3000?yohammer schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:21:
[...]
Dan zou ik ook nog een goodwe 3000ns erbij kunnen nemen daar heb ik er nu al 1 van ..
Een GW2000-SS doet maximaal 2000W AC.
Je panelen leveren maximaal 6x 260W = 1560W plus een beetje van de tegenovergesteld liggende panelen. Een GW1500-SS zal mogelijk zelfs voldoende zijn, maar ik zie graag piekjes en geen aftoppingen.
Je moet mij even helpen dan,dus alle panelen (oost-west) in serie en dan op één omvormer aansluiten...,maar dan heb ik toch ook optimizers nodig voor alle panelen ivm de stand van de zon...MichielFRL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:00:
[...]
Waarom een 3000?
Een GW2000-SS doet maximaal 2000W AC.
Je panelen leveren maximaal 6x 260W = 1560W plus een beetje van de tegenovergesteld liggende panelen. Een GW1500-SS zal mogelijk zelfs voldoende zijn, maar ik zie graag piekjes en geen aftoppingen.
PreciesJerrythafast schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:26:
Als ik mij niet vergis moet je de panelen op oost in serie doen en de panelen op west in serie, en dan die twee series parallel op je omvormer aansluiten.
Nee helaas die vlieger gaat niet op, schijnt dat ook type nummers aan jaartallen gekoppeld zijn bij Sharp, maar ik vind niks op. Nd-q0e3e (0 kan o zijn )yohammer schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:22:
[...]
Bij mijn conergy zijn de eerste twee getalen het bouwjaar en de derde de maand
Inmiddels heb ik gevonden dat het 2003 is ipv 2010 zoals verkoper beweerd. Hij gaat proberen tegen bewijs te vinden
[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 18-08-2015 11:46 . Reden: Iets wijzer geworden ]
1 PVoutput . Dongen NB
Voorwaarde is wel dat je twee identieke strings hebt! Dus dezelfde type panelen en hetzelfde aantal panelen. Fronius heeft hier ook onderzoek naar gedaan.Jerrythafast schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:26:
Als ik mij niet vergis moet je de panelen op oost in serie doen en de panelen op west in serie, en dan die twee series parallel op je omvormer aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 18-08-2015 09:13 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Kan je dat paper op een manier posten dat het wel leesbaar is? Linkje naar origineel wellicht?antonboonstra schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:04:
[...]
Voorwaarde is wel dat je twee identieke strings hebt! Dus dezelfde type panelen en hetzelfde aantal panelen. Fronius heeft hier ook onderzoek naar gedaan.
[afbeelding]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
http://www.fronius.com/cp..._usa/hs.xsl/2714_8947.htmATS schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:07:
[...]
Kan je dat paper op een manier posten dat het wel leesbaar is? Linkje naar origineel wellicht?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
zoals andere ook zeggen en je al vaker verteld is. lolyohammer schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:54:
[...]
Je moet mij even helpen dan,dus alle panelen (oost-west) in serie en dan op één omvormer aansluiten...,maar dan heb ik toch ook optimizers nodig voor alle panelen ivm de stand van de zon...
maar goed ik zie dat solarking nu de HoSola Bright 2500-MTL op voorraad heeft.
(vind hem wel duur voor het formaat omvormer.)
dat is een omvormer met 2x mpp van 1500W per stuk.
zelf zou ik wel andere panelen kiezen als je tot nu toe doet.
die panelen leveren maar net voldoende V.
beter is voor dit soort panelen te kiezen:
http://www.sun-solar.nl/i...rt-zonnepanelen-sunsolar/
eerst had hij ook nog EC solar panelen van 210Wp in een kleinere maat(1580 x 820).
en die kon je mixen in 1 string met de 270Wp's.
(maar staan nu niet op de website, en ook de 270wp nog maar 2x???
dat moet je allemaal aan hem vragen, weet ik niet of het leverbaar is)
simpeler gezegd het zijn panelen met 5" cellen in plaats van 6"
of je gaat gewoon een stap zwaarder en gaat voor:
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
met deze panelen (ook 5" cellen
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
maar ook dat kost wel wat centen, maar dan heb je wel een extra een setje zoals ik ook heb.
(levert rond de 3000kWh per jaar op.
in een oost-west opstelling. )
edit:
alles ombouwen naar een solaredge systeem is misschien ook nog niet eens een erg vreemde oplossing voor jouw.
neem dan een solaredge omvormer die 16A doet (ongeveer 3850W).
en hang optimizeres aan je zuid set, zodat je je oude omvormer weg kunt doen en die aansluiting kunt gebruiken.
www.solaredge.com
kost ook een paar centen, maar geeft je veel flexibiliteit.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 18-08-2015 10:21 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
1. Is er een site met test van zonnepanelen? Ik zou dan de verschillende merken en modellen daar kunnen opzoeken om zo een echt vergelijk te hebben
2. Ik heb op dit moment op zolder een wasmachine groep. Deze kan gesplitst worden heb ik begrepen wat een hoop werk bespaart en met name een hoop rommel omdat er geen kabels naar de meterkast hoeven te lopen. In hoeverre zou dit een probleem kunnen worden als de slimme meter geïnstalleerd zou worden? Heb nu namelijk nog een oude meter die terug kan draaien en op termijn krijg iedereen een slim geval
die is er niet echt, wel wat pogingen daar toe, maar echt veel wijzer word je er niet van (als er verschillen zijn, dan zijn ze zo klein dat afrondingen al problemen kunnen geven.)Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:16:
Net als veel Tweakers ben ik bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Ik ben er wel redelijk uit wat ik wil maar ik zoek eigenlijk nog naar 2 antwoorden:
1. Is er een site met test van zonnepanelen? Ik zou dan de verschillende merken en modellen daar kunnen opzoeken om zo een echt vergelijk te hebben
grofweg:
in principe is Wp = Wp.
en dan heb je 4 soorten panelen:
1. mono
verkrijgbaar in 5" cellen en 6" cellen, en erg veel Wp per m2.
2. poly
de middenmoter, meestal wat minder Wp als mono, maar ook wat goedkoper.
3. dunne film
zoals solarfrontier.
(oke hier gaat de Wp=Wp niet op, solarfrontier doet ongeveer 10% meer per Wp
4. de super panelen.
allemaal 5" cellen (het productie proces voor 5"is waarschijnlijk toch nauwkeuriger als de 6")
panelen zoals sunpower(of benQ) en sanyo/panasonic.
wel aardig prijzig te noemen, maar o o o, wat is dat veel Wp per m2.
maakt niet uit, alleen de wasmaschiene groep is eigenlijk meestal gemaakt voor 16A max.2. Ik heb op dit moment op zolder een wasmachine groep. Deze kan gesplitst worden heb ik begrepen wat een hoop werk bespaart en met name een hoop rommel omdat er geen kabels naar de meterkast hoeven te lopen. In hoeverre zou dit een probleem kunnen worden als de slimme meter geïnstalleerd zou worden? Heb nu namelijk nog een oude meter die terug kan draaien en op termijn krijg iedereen een slim geval
dus dat kan een grens zijn.
maar de slimme meter is verder niet zo heel slim dat hij dat ziet.
dat levert geen problemen op.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Helder, dankmigjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:31:
[...]
die is er niet echt, wel wat pogingen daar toe, maar echt veel wijzer word je er niet van (als er verschillen zijn, dan zijn ze zo klein dat afrondingen al problemen kunnen geven.)
grofweg:
in principe is Wp = Wp.
en dan heb je 4 soorten panelen:
1. mono
verkrijgbaar in 5" cellen en 6" cellen, en erg veel Wp per m2.
2. poly
de middenmoter, meestal wat minder Wp als mono, maar ook wat goedkoper.
3. dunne film
zoals soalrfrontier.
(oke hier gaat de Wp=Wp niet op, soalrfrontier doet ongeveer 10% meer per Wp, maar ook niet erg veel Wp per m2
)
4. de super panelen.
allemaal 5" cellen (het productie proces voor 5"is waarschijnlijk toch nauwkeuriger als de 6")
panelen als sunpower(of benQ) en sanyo/panasonic.
wel aardig prijzig te noemen, maar o o o, wat is dat veel Wp per m2.
Denk dat ik op poly uit ga komen. Kan 12 panelen kwijt en dat is ook ongeveer mijn verbruik per jaar. Zeker met het aankomende gedoe over salderen lijkt het mij verstandig om niet te over produceren. Als we over een paar jaar accu's in huis kunnen plaatsen dankzij Tesla (en anderen
Ook weer helder, thanks!maakt niet uit, alleen de wasmaschiene groep is eigenlijk meestal gemaakt voor 16A max.
dus dat kan een grens zijn.
maar de slimme meter is verder niet zo heel slim dat hij dat ziet.
dat levert geen problemen op.
niet mee eens, ondanks het zwaard van Damocles wat boven het salderen hangt.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:36:
[...]
Helder, dankDat verklaart ook de offerte van een bedrijf met Solar Frontier die meer kWh oplevert met minder Wp. Betere panelen dus. Nadeel is voor mij dat ze veel kleiner zijn (geen standaard maat?) en dus meer panelen op mijn dak. Liever 12 grote dan 16 kleine
Scheelt ook nog eens in de kosten voor het plaatsen.
Denk dat ik op poly uit ga komen. Kan 12 panelen kwijt en dat is ook ongeveer mijn verbruik per jaar. Zeker met het aankomende gedoe over salderen lijkt het mij verstandig om niet te over produceren. Als we over een paar jaar accu's in huis kunnen plaatsen dankzij Tesla (en anderen) dan kan ik altijd de panelen door betere vervangen.
(dat zwaard hangt er al meer als 30 jaar, het went wel.
is totaal niks nieuws in pv land is altijd al zo geweest.)
kan het juist zijn dat als salderen word afgeschaft je in eens geld kunt gaan verdienen met PV.
ook kolen fooi word dan afgeschaft
en als je een accu wil vullen raad ik juist veel meer Wp aan,
zwaar onder dimensioneren die hap
het is namelijk dat accu's slijten en hoe meer Wp de minder je de accu's nodig hebt.
(ook krijg je de accu's te minste nog af en toe eens een keer vol in de winter.)
meer persoonlijk, gewoon lekker veel Wp leggen, zelfs kolenfooi is een leuk centje om binnen te scheppen.
de bulk van het terug verdienen zit hem wel in het salderen, maar ach 1000kWh voor 0,08ct is nog steeds een 80€ korting op je rekening, of lekker affakkelen met een apparaat voor de luxe zoals een quooker en zo minder gas gebruiken etc etc....?
Verwijderd
Ik ga als Tweaker natuurlijk allemaal mooie statistieken bijhouden, en ik denk in de winter met 2 elektrische kacheltjes de woonkamer lekker opwarmen om de kWh'tjes weg te werken voor de eindafrekening hahamigjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:47:
[...]
niet mee eens, ondanks het zwaard van Damocles wat boven het salderen hangt.
(dat zwaard hangt er al meer als 30 jaar, het went wel.
is totaal niks nieuws in pv land is altijd al zo geweest.)
kan het juist zijn dat als salderen word afgeschaft je in eens geld kunt gaan verdienen met PV.
ook kolen fooi word dan afgeschaft
en als je een accu wil vullen raad ik juist veel meer Wp aan,
zwaar onder dimensioneren die hap![]()
het is namelijk dat accu's slijten en hoe meer Wp de minder je de accu's nodig hebt.![]()
(ook krijg je de accu's te minste nog af en toe eens een keer vol in de winter.)
meer persoonlijk, gewoon lekker veel Wp leggen, zelfs kolenfooi is een leuk centje om binnen te scheppen.
de bulk van het terug verdienen zit hem wel in het salderen, maar ach 1000kWh voor 0,08ct is nog steeds een 80€ korting op je rekening, of lekker affakkelen met een apparaat voor de luxe zoals een quooker en zo minder gas gebruiken etc etc....?
Maar als ze iets aan salderen willen doen dan moet je toch juist zelf gaan opslaan en niet naar de meter laten lopen? Want als je 2000 kWh verbruikt en 2000 kWh opwekt dan moet je alsnog betalen anders? Ondanks dat je het zelf opgewekt hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 10:53 ]
cool, (word je dan ook lid van pvoutput tweakers team ?)Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:50:
[...]
Ik ga als Tweaker natuurlijk allemaal mooie statistieken bijhouden, en ik denk in de winter met 2 elektrische kacheltjes de woonkamer lekker opwarmen om de kWh'tjes weg te werken voor de eindafrekening haha
grofweg gezegd is 1m3 gas = 8kWh.
dus een 1000m3 = 8000kWh, gaat hard he
tipje:
als je de thermostaat gewoon +/- 1-2 graden lager zet.
en boven de plek waar je veel zit een ir verwarmings paneel ophangt van +/-300W.
dan merk je dat je meer gas bespaar als de 1m3=8kWh.
(dit komt door meer lokatie verwarming tegen over totaal verwarming)
maar wil je een echt klap maken op de gas rekening dan heb je al snel een warmtepomp nodig.
dan word het ongeveer +/- 1m3=2,5kWh
en dan kun je het wel opgewekt krijgen.
oei, dit is nog veel ingewikkelder als dat.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:50:
[...]
Maar als ze iets aan salderen willen doen dan moet je toch juist zelf gaan opslaan en niet naar de meter laten lopen? Want als je 2000 kWh verbruikt en 2000 kWh opwekt dan moet je alsnog betalen anders? Ondanks dat je het zelf opgewekt hebt.
ik draai wel eens de vaatwasser als het zonnig is buiten.
op dat moment staat de meter stil en gaat alle opbrengst naar de vaatwasser en niet langs de meter
(slimme meter of geen slimme meter we voeren in voor de meter.)
etc etc etc....
edit:
anders gezegd, het is nu bewolkt en mijn set doet nog steeds 500W.
dus dit bericht is geschreven op zonnestroom, lol
[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 18-08-2015 11:12 ]
Die heb ik reeds in bezit maar valt niet mee om daar juiste panelen bij te vinden. Alleen Sharp twee in serie gaat perfect (denk ik ),alleen die zijn gebruikt nogal hoge leeftijd. Wat gebeurt er als ik er twee panelen in serie aansluit waarvan de voc net binnen waarde blijft maar de A niet?
Begrenst hij gewoon en piek vermogen kwijt of geeft hij de geest?
1 PVoutput . Dongen NB
je hebt de Maximum Continuous Current (IMP) en alle A daar boven word er af geknipt en gaat verloren,reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:52:
Hallo allemaal, heb even technisch advies nodig over tigo optimiser 2es75 .
Die heb ik reeds in bezit maar valt niet mee om daar juiste panelen bij te vinden. Alleen Sharp twee in serie gaat perfect (denk ik ),alleen die zijn gebruikt nogal hoge leeftijd. Wat gebeurt er als ik er twee panelen in serie aansluit waarvan de voc net binnen waarde blijft maar de A niet?
Begrenst hij gewoon en piek vermogen kwijt of geeft hij de geest?
ongeacht de V die er op staat
maar er gaat niks kapot.
dus heb je 35V komt die ingang niet hoger als 35V * 6,5A = 227.5W.
(en dan nog een heeeeeeel klein beetje meer, de panelen worden niet op het juiste punt gezet door de mpp, met net iets meer V, alleen dat is zo weinig, vergeet die maar.)
maar je hebt ook de Maximum Input Current (ISC) en dat is het punt waar mee de omvormer kapot gaat of anders gezegd geen garantie meer van fabrikant je gaat dan buiten de specs werken.
(hoe hard dat punt is, geen idee, ik zou het niet weten, je ziet wel eens mensen er boven gaan en dan gaat het wel goed, maar dat kan zeer omvormer specifiek zijn, wat deze tigo doet
misschien weet iemand anders dat?)
zelf vind ik dat de IMP van de omvormer/optimizer altijd net iets meer ruimte moet hebben als de Imp van de panelen.
het wil soms wel eens gebeuren dat de A uit de panelen iets hoger is als de specs van de panelen.
(vooral in het voorjaar, wil dit wel eens gebeuren. maar ook het verschil tussen de zelfde soort panelen, check de flash data
dus zou ik er een paneel aan hangen die niet hoger gaat als +/-6A.
en dan zou dit paneel het +/- optimum zijn voor die optimizer.
(een paneel dus met 5" cellen en in dit geval 96 stuks.)
dan heb je 49,5Vmpp * 5,5A = 272.25W en in de lente schiet hij er dan over heen.
maar dit zou ook kunnen:
(maar dit is al aardig op de grens, de Voc begint al gevaarlijk hoog te worden.)
en dan heb je 108 cellen van 5".
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-110-euro-sunsolar/
en dan 2x serieel per poot.
(2x26.36) * 5,6A = 295W en in de lente schiet hij er nog iets over heen.
(mis wel de juiste specs, of anders gezegd, geen idee of solarking het juist heeft in getypt op zijn site
misschien is er nog wel een paneel combi te vinden die +/-6A levert, maar dan met net iets meer V.
ik weet ze alleen zo snel niet te vinden.
het is wel leuk dat tigo zegt dat hun optimizers 375W aan kunnen, maar dat is gewoon erg onrealistisch(marketing).
de meeste mensen zetten gewoon minder Wp op de tigo, omdat het topje bijna niet te bereiken is als je binnen de specs wil blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-08-2015 13:16 ]
Bedankt voor je reactie, zat mijn gevoel toch goed en voelt het niet lekker om te oversturen. Probleem is ook nog dat ik zelfde breedte wil van huidige Oost west string die er al ligt, dus of twee 255wp in serie er aan met teveel A , of van mp die gebruikte Sharp want die hebben wel perfect 23v en piek 7a.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:42:
[...]
je hebt de Maximum Continuous Current (IMP) en alle A daar boven word er af geknipt en gaat verloren,
ongeacht de V die er op staat.
maar er gaat niks kapot.
dus heb je 35V komt die ingang niet hoger als 35V * 6,5A = 227.5W.
(en dan nog een heeeeeeel klein beetje meer, de panelen worden niet op het juiste punt gezet door de mpp, met net iets meer V, alleen dat is zo weinig, vergeet die maar.)
maar je hebt ook de Maximum Input Current (ISC) en dat is het punt waar mee de omvormer kapot gaat of anders gezegd geen garantie meer van fabrikant je gaat dan buiten de specs werken.
(hoe hard dat punt is, geen idee, ik zou het niet weten, je ziet wel eens mensen er boven gaan en dan gaat het wel goed, maar dat kan zeer omvormer specifiek zijn, wat deze tigo doet![]()
misschien weet iemand anders dat?)
zelf vind ik dat de IMP van de omvormer/optimizer altijd net iets meer ruimte moet hebben als de Imp van de panelen.
het wil soms wel eens gebeuren dat de A uit de panelen iets hoger is als de specs van de panelen.
(vooral in het voorjaar, wil dit wel eens gebeuren. maar ook het verschil tussen de zelfde soort panelen, check de flash data)
dus zou ik er een paneel aan hangen die niet hoger gaat als +/-6A.
en dan zou dit paneel het +/- optimum zijn voor die optimizer.
(een paneel dus met 5" cellen en in dit geval 96 stuks.)
dan heb je 49,5Vmpp * 5,5A = 272.25W en in de lente schiet hij er dan over heen.
maar dit zou ook kunnen:
(maar dit is al aardig op de grens, de Voc begint al gevaarlijk hoog te worden.)
en dan heb je 108 cellen van 5".
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-110-euro-sunsolar/
en dan 2x serieel per poot.
(2x26.36) * 5,6A = 295W en in de lente schiet hij er nog iets over heen.
(mis wel de juiste specs, of anders gezegd, geen idee of solarking het juist heeft in getypt op zijn site)
misschien is er nog wel een paneel combi te vinden die +/-6A levert, maar dan met net iets meer V.
ik weet ze alleen zo snel niet te vinden.
het is wel leuk dat tigo zegt dat hun optimizers 375W aan kunnen, maar dat is gewoon erg onrealistisch(marketing).
de meeste mensen zetten gewoon minder Wp op de tigo, omdat het topje bijna niet te bereiken is als je binnen de specs wil blijven.
Maar die 155 ec solar is goede tip, had de 140 wel in de gaten en dan parallel maar die hadden ze maar zes meer. Zal voor deze eens navragen want die kan ik 8 kwijt tegen gevel, staan wel mooi in het zicht dat zwart .
Heeft tigo eigenlijk een beperking in het aantal cellen van het paneel?
1 PVoutput . Dongen NB
tigo heeft geen beperking in aantal cellen, maar wel een beperking in de V wat je op de mpp zet.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:34:
[...]
Bedankt voor je reactie, zat mijn gevoel toch goed en voelt het niet lekker om te oversturen. Probleem is ook nog dat ik zelfde breedte wil van huidige Oost west string die er al ligt, dus of twee 255wp in serie er aan met teveel A , of van mp die gebruikte Sharp want die hebben wel perfect 23v en piek 7a.
Maar die 155 ec solar is goede tip, had de 140 wel in de gaten en dan parallel maar die hadden ze maar zes meer. Zal voor deze eens navragen want die kan ik 8 kwijt tegen gevel, staan wel mooi in het zicht dat zwart .
Heeft tigo eigenlijk een beperking in het aantal cellen van het paneel?
en ja elke cel meer in serie is een hogere V dus er is een relatie.
nu heb je allen vrijwel weinig andere keus als 5" cellen met +/-5,7A of 6" cellen met +/-8A.
heb zelf nu een setje met 6"cellen en 9,4A
(lg neonX 300Wp)
welke sharps zijn er op mp te vinden?
de nd-150e1, het kan wel of net niet. (grens gevalletje)
nadeel is dat de optimizer niet verder gaat als 6,5A.
dus (2x21,2) * 6,5A = 275W.
het is maar 25W verlies.
michien is (3x21,2) * 6,5A = 413.4W, maar word beperkt tot de 375W door optimizer(hier niet helemaal zeker van, tigo is toch net iets anders.).
is nog best veel verlies.
edit:
ehh tegen de gevel, oke, cool.
houw er rekening mee dat die panelen het dan goed doen in de winter, met koude buiten temperaturen.
dat geeft een aardig hogere V
met de sharp
(2x25) * 6,5A = 325W.
is misschien nog niet eens zo slecht.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 18-08-2015 14:16 ]
Hoi het is de nd-160e1,geloof dat hij 150 ook heeft maar ach voor die euro, dan maar snufje verlies. En ze zijn inderdaad bedoelt voor winter,en ook ochtend en avond bedoelt om iets beter rendement te geven aan omvormer.Want de rest ligt vrij plat op dak. Dus zowel Oost als west tegen gevel 45 graden , één kant in zicht dus dat worden mooie ec solar als ze ze nog hebben.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:05:
[...]
tigo heeft geen beperking in aantal cellen, maar wel een beperking in de V wat je op de mpp zet.
en ja elke cel meer in serie is een hogere V dus er is een relatie.
nu heb je allen vrijwel weinig andere keus als 5" cellen met +/-5,7A of 6" cellen met +/-8A.
heb zelf nu een setje met 6"cellen en 9,4A![]()
(lg neonX 300Wp)
welke sharps zijn er op mp te vinden?
de nd-150e1, het kan wel of net niet. (grens gevalletje)
nadeel is dat de optimizer niet verder gaat als 6,5A.
dus (2x21,2) * 6,5A = 275W.
het is maar 25W verlies.
michien is (3x21,2) * 6,5A = 413.4W, maar word beperkt tot de 375W door optimizer(hier niet helemaal zeker van, tigo is toch net iets anders.).
is nog best veel verlies.
edit:
ehh tegen de gevel, oke, cool.
houw er rekening mee dat die panelen het dan goed doen in de winter, met koude buiten temperaturen.
dat geeft een aardig hogere V![]()
met de sharp
(2x25) * 6,5A = 325W.![]()
is misschien nog niet eens zo slecht.
1 PVoutput . Dongen NB
mm, oke.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:00:
[...]
Hoi het is de nd-160e1,geloof dat hij 150 ook heeft maar ach voor die euro, dan maar snufje verlies. En ze zijn inderdaad bedoelt voor winter,en ook ochtend en avond bedoelt om iets beter rendement te geven aan omvormer.Want de rest ligt vrij plat op dak. Dus zowel Oost als west tegen gevel 45 graden , één kant in zicht dus dat worden mooie ec solar als ze ze nog hebben.
ik kan geen totaal beeldje vormen van wat je nu van plan bent, maar het klinkt goed.
er is best wel wat te halen door er voor te zorgen dat je in alle seizoenen of momenten van de dag er wat Wp voor hebt.
(en met de kosten van zelf leggen en knutselen is het mindere rendement ook niet erg.)
http://webwereld.nl/algem...espaart-met-zonne-energie
Benieuwd wat we er verder van horen. Zonatlas vond ons garagedak totaal ongeschikt. Dat bleek wel, na het eerste jaar met 935 kWh/kWp.
There's nothing moister than an oyster.
Soms weet ik het zelf ook niet haha, vrouw word ook helemaal niet gek, weet je hoe lang dat duurt vier delen hier door lezen haha.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:08:
[...]
mm, oke.
ik kan geen totaal beeldje vormen van wat je nu van plan bent, maar het klinkt goed.
er is best wel wat te halen door er voor te zorgen dat je in alle seizoenen of momenten van de dag er wat Wp voor hebt.![]()
(en met de kosten van zelf leggen en knutselen is het mindere rendement ook niet erg.)
Op plat dak liggen nu 18 poly,twee keer string van negen Oost west. Zijn zes rijen van drie. De rijen worden nu verlengt met vier Sharp er achter, vanwege de goedkope 2es75,in de hoek klein beetje schaduw. Dus dat is zes rijen keer vier is 24 stuk. En dan komt nog aan twee zijden 8 panelen naast elkaar. Dus ruw gezegd 11kwp. Zijkant zuid gevel zal ik buren niet aan doen en Noord zie ik ook niet echt nut van in. Dus dat is de nieuwe functie van mijn garage, verhuren bewonen mag niet van gemeente....
1 PVoutput . Dongen NB
ehhum 4 delen, na het oude gedeelte van 19 delen zijn we opnieuw begonnen met de nummering, lolreneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:38:
[...]
Soms weet ik het zelf ook niet haha, vrouw word ook helemaal niet gek, weet je hoe lang dat duurt vier delen hier door lezen haha.
Op plat dak liggen nu 18 poly,twee keer string van negen Oost west. Zijn zes rijen van drie. De rijen worden nu verlengt met vier Sharp er achter, vanwege de goedkope 2es75,in de hoek klein beetje schaduw. Dus dat is zes rijen keer vier is 24 stuk. En dan komt nog aan twee zijden 8 panelen naast elkaar. Dus ruw gezegd 11kwp. Zijkant zuid gevel zal ik buren niet aan doen en Noord zie ik ook niet echt nut van in. Dus dat is de nieuwe functie van mijn garage, verhuren bewonen mag niet van gemeente....
je hebt nog wel even te gaan dus.
11kWp klinkt goed, hoeveel gebruik je eigenlijk, lol.
(de wegen van de gemeente zijn soms ondoorgrondelijk.
ik mocht geen vogelhuisje aan de gevel hangen van mijn huis.
1 1/2 jaar later heeft de gemeente zelf een vogelhuisje aan mijn huis bevestigd

Ik verbruik maar 5kw ,maar heb nog geen elektrische kachel, boiler, airco.....migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:46:
[...]
ehhum 4 delen, na het oude gedeelte van 19 delen zijn we opnieuw begonnen met de nummering, lol
je hebt nog wel even te gaan dus.![]()
11kWp klinkt goed, hoeveel gebruik je eigenlijk, lol.
(de wegen van de gemeente zijn soms ondoorgrondelijk.
ik mocht geen vogelhuisje aan de gevel hangen van mijn huis.
1 1/2 jaar later heeft de gemeente zelf een vogelhuisje aan mijn huis bevestigd)
19 delen Poe Poe, nou ik ga niet meer achteruit lezen hoor
1 PVoutput . Dongen NB
lol, zit ook veel onzin tussen.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:55:
[...]
Ik verbruik maar 5kw ,maar heb nog geen elektrische kachel, boiler, airco.....
19 delen Poe Poe, nou ik ga niet meer achteruit lezen hoor
je gaat wel wat over houden zo te lezen
woudsehoeven is bezig geweest met het berekenen van een tvt met 0,105€ per kWh.
www.vandebron.nl zou dit willen betalen en is een stukje beter als kolen fooi.
een +/- 5000kWh is dan 525€ in da pokket.
(ik heb geen confirmatie gezien over vandebron.
maar in principe zit daar weer een gedeelte van anode achter, dus ik heb er wel vertrouwen in.
maar heb al zo vaak mee gemaakt dat regeltjes te pas en onpas worden geweizicht dat ik altijd achterdochtig blijf.
Situatie:
Boerderij Noord-holland Noord
Dakvlak ca 26m breed 12m lang, nok op ca 12m
hoek 45graden, orientatie Z-ZO (158gr t.o.v. noord)
Bovenste 4 meter schaduwvrij, lager zitten bomen.
Eigen verbruik ca 7500 kWh/jaar
Aansluiting huis 3*25A, direct op middenspanningstrafo

Stel dat ik hier bovenaan het dak 1 a 2 rijen PV wil laten plaatsen, waar moet ik dan op reken qua €/Wp? Ik zie vanalles tussen de 1,2 en 2 €/wp qua offertes bij woonhuizen, maar ik weet niet in hoeverre dat hier opgaat? Grote installaties zijn vaak voordeliger, maar ik kan me voorstellen dat op deze hoogte het nogal arbeidsintensief is.
Het gaat hier puur om financien, dus precies het eigen verbruik plaatsen lijkt me het meest rendabel.
Volgens http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# kom ik met 8,5 kWp rond de 7590kWh uit.
Uitgaande van 1,5€/Wp en 8,5 kWp => 12750 ex btw incl installatie?
7500kWh * €0,20 ex btw = 1500 € /jaar (uitgaande dat prijzen niet stijgen/dalen)
terugverdientijd: 12750/1500 = 8,5 jaar?
Is dat een reeele schatting?
[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 18-08-2015 16:40 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
pvgis is zeker niet fout, maar ook een beetje conservatief.Illusion schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:14:
Nog voor ik allemaal offertes opvraag en/of hier een eigen topic voor open, wil ik wel eens een quick check.
Situatie:
Stel dat ik hier bovenaan het dak 1 a 2 rijen PV wil laten plaatsen, waar moet ik dan op reken qua €/Wp? Ik zie vanalles tussen de 1,2 en 2 €/wp qua offertes bij woonhuizen, maar ik weet niet in hoeverre dat hier opgaat? Grote installaties zijn vaak voordeliger, maar ik kan me voorstellen dat op deze hoogte het nogal arbeidsintensief is.
Het gaat hier puur om financien, dus precies het eigen verbruik plaatsen lijkt me het meest rendabel.
Volgens http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# kom ik met 8,5 kWp rond de 7590kWh uit.
7500kWh * €0,20 ex btw = 1500 € /jaar (uitgaande dat prijzen niet stijgen/dalen)
en zeker met grote installaties is het goed mogelijk om 1Wp=1kWh te doen.
(je hebt dan al snel erg mooie omvormers met erg mooie rendementen.)
zover ik weet, is de stroom prijs nog steeds zo rond de 0,22€ (en ja de btw krijg je ook terug).
(het klopt dat het een beetje wisselt tussen aanbieders, maar aanbieders met een lage kWh prijs hebben meestal een hoge vastrecht)
ik ga even uit van 0,22€ per kWh, als je wil mag je je eigen prijs gebruiken.
7500kWh gebruik, betekend dat je 7500*0,22€ = 1650€ per jaar betaald.
laten we uit gaan van 10 jaar is dit 16500€.
dus ik zou niet voor meer als dat bedrag aan pv leggen als ik al zou tvt'en
ga je anders omrekenen zoals jij doet, dan moet je nog veel meer variabelen mee nemen en word het wat ingewikkelder.
en heb je een kristallen bol nodig om in de toekomst te kunnen kijken.
een set zoals je plant kan onder de 1€/Wp komen.
het hangt altijd het meeste er van af hoe makkelijk het te plaatsen is.
(je kunt pv per pallet bestellen en per 3x pallet krijg je een aardige korting.
ook grote omvormers kosten niet veel in €/W.)
en met dat soort bedragen hoef je niet al te moeilijk te doen om gewoon in over productie te gaan.
die 1650€ heb je zoizo wel, mocht je dan nog 2500kWh over hebben kun je die nog steeds lekker verkopen zij het tegen een bedrag van 0,105-0,08€ per kWh.
het boeit dan echt niet meer veel, maar je hebt wel de luxe als je gebruik om een 1 of andere reden veranderd.
dus probeer gewoon iets te plannen wat lekker past, en daar door vaak ook niet te duur uit komt.
iets in de trant van 10kWp voor 10k€
dan komt de tvt van zelf
Migjes doet er vaak wat lang over om te vertellenIllusion schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:14:
Nog voor ik allemaal offertes opvraag en/of hier een eigen topic voor open, wil ik wel eens een quick check.
Situatie:
[afbeelding]
Ik zou zeker gaan naar een 10kWp dan weet je zeker dat je genoeg opwekt.
Al je weet wat het kost kan je ook naar een 10.5 cent gaan van VanDeBron (ze doen het echt) en daar een plaatje voor maken met wat je er mee verdient. Arbeidsloos inkomen ....
Op 3x25A kan je naar de 18kWp gaan.
Je kan het teveel ook in elektra kachels stoppen >> vermijden van gas verbruik, lokale verwarming.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
1€/Wp is aanzienlijk goedkoper dan ik had verwacht. Zeker als dat incl installatie is.WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:08:
[...]
Migjes doet er vaak wat lang over om te vertellenmaar inderdaad 1 euro ex per Wp moet kunnen, maar kan ook zo maar 1.20 worden door lastige aanleg binnen en buiten.
Ik zou zeker gaan naar een 10kWp dan weet je zeker dat je genoeg opwekt.
Al je weet wat het kost kan je ook naar een 10.5 cent gaan van VanDeBron (ze doen het echt) en daar een plaatje voor maken met wat je er mee verdient. Arbeidsloos inkomen ....
Op 3x25A kan je naar de 18kWp gaan.
Je kan het teveel ook in elektra kachels stoppen >> vermijden van gas verbruik, lokale verwarming.
Als we boven de 15kWp komen is er nog een SDE subsidieregeling mogelijk. Die is alleen bij zware aansluitingen (>3*80A) ik moet eens uitrekenen of dat uitkan, ik vrees van niet. Bij die zware aansluitingen is het vastrecht juist weer redelijk goedkoop, maar moet je €0,0343 per getransporteerde kWh betalen. Dan blijft er wel heel weinig over.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Of bij Greenchoice krijg je nog steeds het volle pond terug voor de eerste 1000 kWh/jaar die je meer opwekt dan zelf verbruikt. Dus zo'n 210 euro ipv de normale 80-110.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:43:
[...]
mocht je dan nog 2500kWh over hebben kun je die nog steeds lekker verkopen zij het tegen een bedrag van 0,105-0,08€ per kWh.
There's nothing moister than an oyster.
Ik zit nu bij qurrent en die betaald hetzelfde, geeft ook tot 35 euro korting op vast recht met zonnepanelen.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:09:
[...]
lol, zit ook veel onzin tussen.
je gaat wel wat over houden zo te lezen![]()
www.vandebron.nl zou dit willen betalen en is een stukje beter als kolen fooi.![]()
een +/- 5000kWh is dan 525€ in da pokket.![]()
maar in principe zit daar weer een gedeelte van anode achter, dus ik heb er wel vertrouwen in.
maar heb al zo vaak mee gemaakt dat regeltjes te pas en onpas worden geweizicht dat ik altijd achterdochtig blijf.)
Greenchoice is tot 2000 terug leveren interessant. Voordeel van eerste 1000kw 22cent loopt dan snel terug met maar 5 cent
Vanaf 3000 zijn alle drie de leveranciers ongeveer gelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Qurrent geeft 0.10 euro per kWh na salderenmigjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:09:
[...]
lol, zit ook veel onzin tussen.
je gaat wel wat over houden zo te lezen![]()
www.vandebron.nl zou dit willen betalen en is een stukje beter als kolen fooi.![]()
een +/- 5000kWh is dan 525€ in da pokket.![]()
maar heb al zo vaak mee gemaakt dat regeltjes te pas en onpas worden geweizicht dat ik altijd achterdochtig blijf.)
http://www.energiebusines...eververgoeding-te-bieden/
Greenchoice geeft de eerste 1000 kwh na salderen het volle tarief (iets van 0.21 euro per kWh)
Margeregeling (kan op elk moment opgezegd worden door Greenchoice)
Migjes, bedankt voor je antwoord,ik heb het vermoeden dat je mij een beetje zat wordt.migjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:48:
[...]
zoals andere ook zeggen en je al vaker verteld is. lol
maar goed ik zie dat solarking nu de HoSola Bright 2500-MTL op voorraad heeft.
(vind hem wel duur voor het formaat omvormer.)
dat is een omvormer met 2x mpp van 1500W per stuk.
zelf zou ik wel andere panelen kiezen als je tot nu toe doet.
die panelen leveren maar net voldoende V.
beter is voor dit soort panelen te kiezen:
eerst had hij ook nog EC solar panelen van 210Wp in een kleinere maat(1580 x 820).
en die kon je mixen in 1 string met de 270Wp's.![]()
(maar staan nu niet op de website, en ook de 270wp nog maar 2x???
dat moet je allemaal aan hem vragen, weet ik niet of het leverbaar is)
simpeler gezegd het zijn panelen met 5" cellen in plaats van 6"![]()
of je gaat gewoon een stap zwaarder en gaat voor:
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
met deze panelen (ook 5" cellen)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
maar ook dat kost wel wat centen, maar dan heb je wel een extra een setje zoals ik ook heb.
(levert rond de 3000kWh per jaar op.
in een oost-west opstelling. )
edit:
alles ombouwen naar een solaredge systeem is misschien ook nog niet eens een erg vreemde oplossing voor jouw.
neem dan een solaredge omvormer die 16A doet (ongeveer 3850W).
en hang optimizeres aan je zuid set, zodat je je oude omvormer weg kunt doen en die aansluiting kunt gebruiken.
www.solaredge.com
kost ook een paar centen, maar geeft je veel flexibiliteit.
Ik kan het begrijpen,misschien vraag ik soms de zelfde vragen,maar het is voor mij allemaal nog een beetje onduidelijk met een west-oost gebeuren.
De zuid kant heb ik laten leggen door een bedrijf,toen ik zag hoe ze de panelen neer legde had ik door ik dat ik dat ook zelf wel kan.Dus west oost wil ik zelf gaan doen.
Ik heb hier en daar een paar offertes opgevraagd maar ze komen allemaal met andere omvormers en situaties.Zeiden ze allemaal hetzelfde dan is dat duidelijk voor mijn wat ik moet doen.Maar helaas is dat niet zo,dus voor mij is het nog een beetje onduidelijk wat wijsheid is. Anyway,ik ben helaas gebonden aan de Conergy PE260M omdat mijn vrouw graag gelijke panelen wil hebben op het dak voor het uiterlijk.
Bedankt voor je tijd iedergeval migjes
Verwijderd
Die Conergy panelen zijn momenteel 'in de aanbieding' bij Zonnepanelen.net. Misschien kan je er iets mee.yohammer schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:12:
[...]
Migjes, bedankt voor je antwoord,ik heb het vermoeden dat je mij een beetje zat wordt.
Ik kan het begrijpen,misschien vraag ik soms de zelfde vragen,maar het is voor mij allemaal nog een beetje onduidelijk met een west-oost gebeuren.
De zuid kant heb ik laten leggen door een bedrijf,toen ik zag hoe ze de panelen neer legde had ik door ik dat ik dat ook zelf wel kan.Dus west oost wil ik zelf gaan doen.
Ik heb hier en daar een paar offertes opgevraagd maar ze komen allemaal met andere omvormers en situaties.Zeiden ze allemaal hetzelfde dan is dat duidelijk voor mijn wat ik moet doen.Maar helaas is dat niet zo,dus voor mij is het nog een beetje onduidelijk wat wijsheid is. Anyway,ik ben helaas gebonden aan de Conergy PE260M omdat mijn vrouw graag gelijke panelen wil hebben op het dak voor het uiterlijk.
Verwijderd
Dat denk ik wel, al moet het lastig zijn om die 600.000 watt installaties te verslaanmigjes schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:57:
[...]
cool, (word je dan ook lid van pvoutput tweakers team ?)
Na aankoop en installatie is de volgende stap monitoring, iets teveel van het goede om nu al alles uit te zoeken haha
Voorwaarde, ...een digitale meter, met feraris niet.zeegerd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:29:
[...]
Of bij Greenchoice krijg je nog steeds het volle pond terug voor de eerste 1000 kWh/jaar die je meer opwekt dan zelf verbruikt. Dus zo'n 210 euro ipv de normale 80-110.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb een vraag waarvan ik niet zeker weet of het hier thuis hoort maar ik kan het verder ook niet echt koppelen aan een ander forum aangaande duurzame energie.
De vraag is wat nu precies vermogensgarantie is en dan met name de duur. Wij hebben thin film zonnepanelen en hierop wordt voor de eerste 10 jaar 90% vermogensgarantie op gegeven. Totale wattpiek is 3040. Hier van wordt dus 90% vermogensgarantie op gegeven voor de eerste 10 jaar dus een opbrengt van 2736 kWh. Tot zover is het wel helder. Maar nu de crux: het systeem heeft afgelopen jaar (365 dagen) 'slechts' 2359.20 kWh opgeleverd.
Nu vraag ik me af of ik aanspraak kan maken op het vermogensgarantie omdat het systeem toch ruim 300 kWh minder heeft opgeleverd dan ons is voorgehouden (men heeft aangegeven een opbrengst van 3300 kWh te verwachten gezien de hoeveelheid gemiddelde zonuren op onze locatie en de hoek van het dak (60 graden) en de locatie van het dak (zuiden).
Is de vermogensgarantie iets wat je op jaarbasis kan 'afrekenen' of dient het juist over een grotere periode te worden bepaald? Ik krijg hier via allerlei fora geen duidelijk beeld bij.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Dat laatste lijkt mij bij jou het geval.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zo te lezen heb je nogal last van schaduw, is hier niets aan te doen? 775 kWh/kWp is niet echt een goede opbrengst, zeker niet met dunne film panelen. Misschien het systeem laten meten, er kan een kabel los zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door drielp op 19-08-2015 08:58 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
wel nee jo.yohammer schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:12:
[...]
Migjes, bedankt voor je antwoord,ik heb het vermoeden dat je mij een beetje zat wordt.
probleem is dat je niet echt een technische achtergrond hebt.
een aantal simpele basis principes van elektra worden waarschijnlijk gemist.
en daardoor lijkt het dat iedereen je een ander verhaal verteld, maar waarschijnlijk verteld iedereen het op een andere manier en komt het op ongeveer het zelfde neer.
(en sommige verkopers maken het soms wel heel bond zodra ze merken dat iemand er geen verstand van heeft, soms lijkt de pv markt wel met cowboy's vergeven.)
dat je zelf wil ophangen is een goed idee.(als je het idee hebt dat je het kunt, niet iedereen durft het dak op.)
daar kan ik goed in mee gaan, dat doe ik zelf ook en is best leuk om te doen.
maar samen gevat: zijn er 2 problemen.
1. het gebruik van de Conergy PE260M.
niks mis met het paneel, we raden alleen het niet graag aan om er zo weinig in serie te zetten.
het zit aardig op het grensje en dat kost iets van de opbrengst. (is wel op te lossen.)
2. je huidige set is aangesloten op de wasmaschine groep.
(met een twijfelachtige methode als ik het goed begreep, maar niet echt gevaarlijk, voor mij niet discussie waardig in ieder geval)
je hebt dus een probleem om een nieuwe omvormer aan te sluiten.
daarvoor zal een nieuwe kabel moeten worden getrokken.
(is dit mogelijk? of zeer onwenselijk?)
ik doe het nu even in wat kleinere stappen, om het niet te moeilijk te maken.
maar corrigeer me even als ik ergens een fout maak, ik ben ook maar een mens en kan goed soms dingen door elkaar halen.
Even vraagje over tigo voor ik mijn stringen anders in ga delen. Alle website en informatie bronnen spreken over de voordelen ervan omdat juist niet alle panelen optimiser nodig hebben, alleen maar de afwijkende. Nu lees ik tot mijn verbazing op site van tigo zelf dat het wel moet in de FAQ. Is dit verkoop praat of hoe zit het nou? Moet ik nog tien van die dingen kopen zucht...
Wie oh wie weet het praktijk antwoord?
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je reactie. Schaduw is gelukkig niet het geval maar verkeerd aansluiten kan ik niet beoordelen; daarvoor ontbreekt me de technische kennis en apparatuur om dit uit te sluiten.Rol-Co schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:45:
Vermogens garantie is meer de werking van de panelen zelf, de lage opbrengst door verkeerd aansluiten of schaduw valt daar niet onder.
Dat laatste lijkt mij bij jou het geval.
Ik heb alleen nu nog geen reactie op de vraag of je nu al na een jaar aanspraak kunt maken op vermogensgarantie of dat het over een langere periode moet worden bekeken?
Schaduw is er gelukkig niet. De panelen zijn 80 kWp per stuk en er liggen 38 panelen op het dak. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er iets niet goed is aangesloten. Ze hebben de panelen na het installeren al eens doorgemeten (er komen twee setjes van kabels binnen die aangesloten worden op de Hosola omvormer) en deze de panelen zijn opgedeeld in twee sets van x panelen (verdeling weet ik niet meer maar het was wel ongelijk) en bij het toen was het kennelijk goed; men was tevreden.drielp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:51:
Een 200 Wp paneel mag maximaal 10% vermogen verliezen in 10 jaar. Na 25 jaar mag dat verlies maximaal 20% zijn. Heeft dus niets met opbrengst te maken, maar met degeneratie van de panelen.
Zo te lezen heb je nogal last van schaduw, is hier niets aan te doen? 775 kWh/kWp is niet echt een goede opbrengst, zeker niet met dunne film panelen. Misschien het systeem laten meten, er kan een kabel los zijn.
Opbrengst en vermogen hangen niet zó hard aan elkaar, dus dit kan je zo niet zeggen.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:23:
Wij hebben thin film zonnepanelen en hierop wordt voor de eerste 10 jaar 90% vermogensgarantie op gegeven. Totale wattpiek is 3040. Hier van wordt dus 90% vermogensgarantie op gegeven voor de eerste 10 jaar dus een opbrengt van 2736 kWh.
0.77 kWh/Wp is wel wat weinig ja, dus dat maakt het de moeite waard om na te kijken of alles goed is aangesloten. Aansluiten blijft mensenwerk, we hebben hier al eens gezien dat een paneel vergeten was of op zichzelf was aangesloten. Heb je logging op je inverter?Maar nu de crux: het systeem heeft afgelopen jaar (365 dagen) 'slechts' 2359.20 kWh opgeleverd.
[..]
men heeft aangegeven een opbrengst van 3300 kWh te verwachten gezien de hoeveelheid gemiddelde zonuren op onze locatie en de hoek van het dak (60 graden) en de locatie van het dak (zuiden).
De garantie is op het wattpiek vermogen, wat onder gecontroleerde omstandigheden wordt getest.
Als de opbrengst tegenvalt, kan dat voor jou reden zijn het paneel opnieuw te laten testen en het nieuwe wattpiek vermogen te laten vaststellen. Als dat meer dan 10% lager is dan op de sticker staat kan je garantie claimen.
Toch zou ik eerst een andere oorzaak zoeken
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geen schaduw? Dan zeker de installateur bellen. Je opbrengst loopt dan flink achter.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:01:
[...]
Bedankt voor je reactie. Schaduw is gelukkig niet het geval maar verkeerd aansluiten kan ik niet beoordelen; daarvoor ontbreekt me de technische kennis en apparatuur om dit uit te sluiten.
Ik heb alleen nu nog geen reactie op de vraag of je nu al na een jaar aanspraak kunt maken op vermogensgarantie of dat het over een langere periode moet worden bekeken?
De garantie gaat over het vermogen van het paneel, niet over de opbrengst. Het verschil is kW vs kWh. Dit moet je even snappen
[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 19-08-2015 09:14 ]
Ik las dat hij 3040wp heeft, en dat maal factor 0.8 dan zit hij toch goed met opbrengst als dak 60 graden is?drielp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:05:
[...]
Mijn reactie ook even lezen.....
Geen schaduw? Dan zeker de installateur bellen. Je opbrengst loopt dan flink achter.
1 PVoutput . Dongen NB

Ligt het dak op het zuiden, zonder schaduw?
Hosola met 2x mppt vanwege de ongelijke verdeling? Wat voor spanningen geven deze weer op het display?
De dunne film panelen, welk merk?
Sommige (oude) dunne film panelen dienen geaard te zijn, welke een andere materiaal samenstelling hebben, vanwege degeneratie. Daarbij mag dat niet samenwerken met een TL omvormer.
Maw, meer info
Mooie helling voor een zonneboiler, maar dat is een ander verhaal.
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2015 09:30 ]
Vind dit schitterende tabel, is hij ook per seizoen in te stellen?AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:19:
[afbeelding]
Hosola met 2x mppt vanwege de ongelijke verdeling? Wat voor spanningen geven deze weer op het display?
Maw, meer info![]()
1 PVoutput . Dongen NB
1€/Wp is inc installatie en ex BTW.Illusion schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:18:
[...]
1€/Wp is aanzienlijk goedkoper dan ik had verwacht. Zeker als dat incl installatie is.
Als we boven de 15kWp komen is er nog een SDE subsidieregeling mogelijk. Die is alleen bij zware aansluitingen (>3*80A) ik moet eens uitrekenen of dat uitkan, ik vrees van niet. Bij die zware aansluitingen is het vastrecht juist weer redelijk goedkoop, maar moet je €0,0343 per getransporteerde kWh betalen. Dan blijft er wel heel weinig over.
voor dit soort format installaties.
jep , je kunt de BTW van het spul en de installatie gewoon aftrekken, die krijg je gewoon terug.
en dat maakt het al snel lekker goedkoop en zelfs meer produceren als je nodig hebt goed mogelijk.
de BTW van de opbrengst mag je dan ook weer houden.

zelf installeren kan ook en dan kom je nog wel lager uit.
ik zie op het moment een 3-fase omvormer staan voor >750€ van 9000W.
die is goed voor +/-12kWp. (en daar heb je wel de ruimte voor)
als je dat soort koopjes gebruikt, dan kun je tvt'en wat je wil, maar is dan echt verspilde tijd.
die had je dan beter kunnen besteden aan het leggen.
(ik hoop dat ik het kort genoeg heb gehouden voor woudsehoeven, lol )
huh?reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:26:
[...]
Vind dit schitterende tabel, is hij ook per seizoen in te stellen?
Dit zijn de getallen voor een verwachte jaaropbrengst. Waarom zou je het per seizoen willen hebben?
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Omdat de ideale hoek per seizoen verschilt door hoogte zon, deze tabel is voor gemiddelde standen, maar zomer is bv 23 graden het best en winter 69,dus veranderen dan ook de rendementen per seizoen toch?looyenss schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:27:
[...]
huh?
Dit zijn de getallen voor een verwachte jaaropbrengst. Waarom zou je het per seizoen willen hebben?
Ik ga bv een rij panelen bij hangen voor vroege ochtend te vangen, zeker in winter, en het is voor mij nu gissen wat daarvoor beste stand is, midden in dag is dan minder belangrijk. Misschien wel plat tegen muur.....
[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 19-08-2015 09:39 ]
1 PVoutput . Dongen NB
ja, maar als je een goed beeld wil moet je wel rekenen met een vol jaar opbrengst, juist om dat verschil van hoek te kunnen zien.reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:33:
[...]
Omdat de ideale hoek per seizoen verschilt door hoogte zon, deze tabel is voor gemiddelde standen, maar zomer is bv 23 graden het best en winter 69,dus veranderen dan ook de rendementen per seizoen toch?
en dan heb je een vol jaar nodig.

hier mijn langlopende kWh/kWp. (rode lijn)
en de kort lopende (rode stippel lijn) en die zwabbert flink
blauw en grijs zijn de gemiddelde verwachtingen van een heel stel sites bij elkaar.
voor de 800kWh/kWp en de 700kWh/kWp.
met mijn oost-west setup verwachte ik iets tussen de 700 en de 800 in.
edit:
zo heb hem even geüpdatet naar de huidige situatie.
nu is goed te zien dat ik een probleem had in de west string vanaf september/augustus 2014
dat is al weer opgelost en lijn is weer stijgend.
logging van je systeem is zo belangrijk

edit2:
antonboonsta in:
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
houwt bij statistisch bij of een maand goed of slecht was.
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 19-08-2015 10:01 ]
Ben ik helemaal met je eens, maar stel jij vind je opwek in winter wat triest en je hebt plek voor paar panelen om dat op te krikken, dan is zon zelfde tabel op winter gericht zeer handig.migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:41:
[...]
ja, maar als je een goed beeld wil moet je wel rekenen met een vol jaar opbrengst, juist om dat verschil van hoek te kunnen zien.
en dan heb je een vol jaar nodig.
[afbeelding]
hier mijn langlopende kWh/kWp. (rode lijn)
en de kort lopende (rode stippel lijn) en die zwabbert flink, het kan per maand elk jaar flink verschillen.
blauw en grijs zijn de gemiddelde verwachtingen van een heel stel sites bij elkaar.![]()
voor de 800kWh/kWp en de 700kWh/kWp.
met mijn oost-west setup verwachte ik iets tussen de 700 en de 800 in.
edit:
zo heb hem even geüpdatet naar de huidige situatie.
nu is goed te zien dat ik een probleem had in de west string vanaf september/augustus 2014.
dat is al weer opgelost en lijn is weer stijgend.
logging van je systeem is zo belangrijk
Ik heb ook een app solar tilt,die is voor verstelbare panelen, kun je aan de hand van lokatie wereld wijd per seizoen dus per dag bekijken wat je ideale hoek is
1 PVoutput . Dongen NB
de natuur heeft nog wat meer grillige effecten als dat dat soort aps kunnen berekenenreneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:58:
[...]
Ben ik helemaal met je eens, maar stel jij vind je opwek in winter wat triest en je hebt plek voor paar panelen om dat op te krikken, dan is zon zelfde tabel op winter gericht zeer handig.
Ik heb ook een app solar tilt,die is voor verstelbare panelen, kun je aan de hand van lokatie wereld wijd per seizoen dus per dag bekijken wat je ideale hoek is
lees, deel1 en deel2
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
bij systemen met een tracker (de pv beweegt mee met de zon.)
zie je vaak ook dat als het bewolkt is dat de panelen dan helemaal plat worden gelegd
Haha ja ja ja, maar ik ga ze niet ieder uur verzetten, maar als je op een tabel kunt zien wat voor januari en februari de beste rendement hoek is, kan dat toch handig zijn. Dus daarom vroeg ik me af of zon jaar tabel er ook in seizoen of maand vorm wasmigjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:06:
[...]
de natuur heeft nog wat meer grillige effecten als dat dat soort aps kunnen berekenen![]()
lees, deel1 en deel2
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
bij systemen met een tracker (de pv beweegt mee met de zon.)
zie je vaak ook dat als het bewolkt is dat de panelen dan helemaal plat worden gelegd
1 PVoutput . Dongen NB
lol, een beetje lui, is goed voor je een beetje beweging, lol.reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:10:
[...]
Haha ja ja ja, maar ik ga ze niet ieder uur verzetten, maar als je op een tabel kunt zien wat voor januari en februari de beste rendement hoek is, kan dat toch handig zijn. Dus daarom vroeg ik me af of zon jaar tabel er ook in seizoen of maand vorm was
maar zonder gekkigheid,
dan heb je eigenlijk al genoeg aan deze tabel:

maar wat het doet per jaar is iedere jaar verschillend.
soms heb je een mooie januari en soms een slechte.
maar de basis blijft, hoe platter hoe beter, je hebt dan gewoon de panelen zo staan dat het altijd de maanden zijn met meer uren.
(neemt verder niet weg, dat het tegenwoordig allemaal niet meer zo heel belangrijk is.
kosten zijn nu zo laag geworden dat elke hoek wel kan.)
Wat extra informatie (voor zover ik het kan vinden tenminste):AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:19:
[afbeelding]
De dunne film panelen, welk merk?
Sommige (oude) dunne film panelen dienen geaard te zijn, welke een andere materiaal samenstelling hebben, vanwege degeneratie. Daarbij mag dat niet samenwerken met een TL omvormer.
Maw, meer info![]()
Het dak ligt op het zuiden en heeft geen schaduw (lukt me niet een foto toe te voegen?).
Het merk van de dunne film panelen weet ik niet en het staat niet in de offerte; ik zal proberen dit te achterhalen.
De omvormer is een Hosola Bright 3000MTL met Dynamic MPPT (2 stuks). Spanning op het display kan ik nu niet zien.
Even op knop drukken van je omvormer, springt display aanjustme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:32:
[...]
Wat extra informatie (voor zover ik het kan vinden tenminste):
Het dak ligt op het zuiden en heeft geen schaduw (lukt me niet een foto toe te voegen?).
Het merk van de dunne film panelen weet ik niet en het staat niet in de offerte; ik zal proberen dit te achterhalen.
De omvormer is een Hosola Bright 3000MTL met Dynamic MPPT (2 stuks). Spanning op het display kan ik nu niet zien.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja zon tabel dus, dank je.migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:22:
[...]
lol, een beetje lui, is goed voor je een beetje beweging, lol.
maar zonder gekkigheid,
dan heb je eigenlijk al genoeg aan deze tabel:
[afbeelding]
maar wat het doet per jaar is iedere jaar verschillend.
soms heb je een mooie januari en soms een slechte.
maar de basis blijft, hoe platter hoe beter, je hebt dan gewoon de panelen zo staan dat het altijd de maanden zijn met meer uren.
(neemt verder niet weg, dat het tegenwoordig allemaal niet meer zo heel belangrijk is.
kosten zijn nu zo laag geworden dat elke hoek wel kan.)
Shit in winter toch plat tegen muur dus haha
1 PVoutput . Dongen NB
jep, maar dan heb je ook geen last van sneeuw op de panelen.reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:40:
[...]
Ja zon tabel dus, dank je.
Shit in winter toch plat tegen muur dus haha
(kan best frustrerend zijn, hartstikke mooie zon, maar sneeuw op de panelen.
maar ja 1x van het dak af donderen om sneeuw te verwijderen kan een heel slechte tvt zijn voor die paar kWh's die het maar doet in de winter.)
Doe je toch met val beveiliging aan, helm op, laarzen met spike, moet jij toch weten, is hier al zoveel gezeur over NEN en arbo voorbij gekomen haha, valt mee dat vca nog niet genoemd is ....migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:44:
[...]
jep, maar dan heb je ook geen last van sneeuw op de panelen.
(kan best frustrerend zijn, hartstikke mooie zon, maar sneeuw op de panelen.
maar ja 1x van het dak af donderen om sneeuw te verwijderen kan een heel slechte tvt zijn voor die paar kWh's die het maar doet in de winter.)
1 PVoutput . Dongen NB
eh.. dat snap ik wel maar ik ben niet thuisreneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:38:
[...]
Even op knop drukken van je omvormer, springt display aan
Is het verschil tussen vermogen en opbrengst al duidelijk? Nu nog de andere gegevens nog boven water zien te krijgen voor een goede probleemstelling en eventuele oplossing. Lees de handleiding van de omvormer goed door en vraag de installateur om meer info. Een systeem zonder schaduw op zuid moet meer doen dan 775 Wp/Wh. (ik heb 850 Wp/Wh op ZO, schaduw en hellingshoek van 50 graden helling.)justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:32:
[...]
Wat extra informatie (voor zover ik het kan vinden tenminste):
Stomme vraag misschien maar waar komt die 775 Wp/Wh vandaan? Ik weet niet goed wat hiermee bedoelt word.drielp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:01:
[...]
Is het verschil tussen vermogen en opbrengst al duidelijk? Nu nog de andere gegevens nog boven water zien te krijgen voor een goede probleemstelling en eventuele oplossing. Lees de handleiding van de omvormer goed door en vraag de installateur om meer info. Een systeem zonder schaduw op zuid moet meer doen dan 775 Wp/Wh. (ik heb 850 Wp/Wh op ZO, schaduw en hellingshoek van 50 graden helling.)
het is kWh/kWpjustme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:04:
[...]
Stomme vraag misschien maar waar komt die 775 Wp/Wh vandaan? Ik weet niet goed wat hiermee bedoelt word.
of Wp/Wh
meestal per jaar, maar kan ook over een bepaalde periode.
het is je aantal (k)Wp van je set delen door je (k)Wh opbrengst.
en zo factor je de grote van je set uit en is er een getal wat je kunt vergelijken tussen setjes.
(succes met het bij elkaar puzzelen van de gegevens.
je hebt wel alles gekregen, maar van zoveel verschillende mensen dat word puzzelen.
Oh sorry.... wifi ,solarman ,app ,telefoon?justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:59:
[...]
eh.. dat snap ik wel maar ik ben niet thuis
1 PVoutput . Dongen NB
NP.reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:08:
[...]
Oh sorry.... wifi ,solarman ,app ,telefoon?
Heb het thuisfront even gevraagd:
Ipv1: 1.1 A
PAC: 315.4 W
Ipv1: 304.9V
PAC: 311.7 W
Ipv2: 0.2 A
PAC 323.2 W
Vpv2: 15.2 V
PAC 319.8 W
eh.. ik heb net geprobeerd het aantal te verkrijgen wat je noemt (775) maar als ik 3040 wattpiek deel door de opbrengst van 2359 kom ik op 1.29 uit. Ik snap iets niet kennelijk..migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:07:
[...]
het is kWh/kWp
of Wp/Wh
meestal per jaar, maar kan ook over een bepaalde periode.
het is je aantal (k)Wp van je set delen door je (k)Wh opbrengst.
en zo factor je de grote van je set uit en is er een getal wat je kunt vergelijken tussen setjes.![]()
(succes met het bij elkaar puzzelen van de gegevens.
je hebt wel alles gekregen, maar van zoveel verschillende mensen dat word puzzelen.)

Cijfers andersom doen haha, je string twee doet geen donder momenteel als hij gelijk is aan de eerste met hoeveelheid panelen,justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:15:
[...]
eh.. ik heb net geprobeerd het aantal te verkrijgen wat je noemt (775) maar als ik 3040 wattpiek deel door de opbrengst van 2359 kom ik op 1.29 uit. Ik snap iets niet kennelijk..
1 PVoutput . Dongen NB
Wp is het vermogen dat de zonnepanelen onder ideale omstandigheden kunnen opwekken. kWh is de hoeveelheid energie die de panelen gedurende een bepaalde tijd hebben opgewekt.
Dus onder ideale omstandigheden wekt een 200Wp paneel 200watt op. Na 5 uur heeft dat paneel onder ideale omstandigheden 1000Watt-uur opgewekt, oftewel 1kWh.
[ Voor 14% gewijzigd door Lolhozer op 19-08-2015 11:20 ]
Waarom? Omdat het kan!!
Oh string twee word niet gebruikt dusreneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Cijfers andersom doen haha, je string twee doet geen donder momenteel als hij gelijk is aan de eerste met hoeveelheid panelen,
1 PVoutput . Dongen NB
oepsreneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Cijfers andersom doen haha, je string twee doet geen donder momenteel als hij gelijk is aan de eerste met hoeveelheid panelen,
Nou ja, dan is dat helder. En wat betreft die 2e string; waar kijk je naar? Ipv2 of vpv2 en wat houdt het eigenlijk in? #voelmenubijzonderdom
als je 3040Wp hebt is dat 3,04kWp.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:15:
[...]
eh.. ik heb net geprobeerd het aantal te verkrijgen wat je noemt (775) maar als ik 3040 wattpiek deel door de opbrengst van 2359 kom ik op 1.29 uit. Ik snap iets niet kennelijk..
is de opbrengst 2359kWh (in een bepaalde periode, die ik niet weet.)
dan is 2359/3.04 = 775kWh/kWp (in een bepaalde periode, die ik niet weet.)
een normale set die schaduw loos is op een perfect dak kan in nederland.
iets doen tussen de 950 en de 1200kWh/kWp (ja de kust streek scoort hoger, de mazzelaars)
zo heb ik 3850Wp of 3,85kWp.
mijn jaar opbrengst is 2900kWh.
2800kWh/3,85kWp = 753kWh/kWp per jaar.
(ik heb allen mijn panelen op oost-west hangen, en dat verklaart de lagere opbrengst
niet doen.
er zijn nog meer gegevens nodig
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 19-08-2015 11:24 ]
Dom is niet erg...justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:22:
[...]
oeps![]()
Nou ja, dan is dat helder. En wat betreft die 2e string; waar kijk je naar? Ipv2 of vpv2 en wat houdt het eigenlijk in? #voelmenubijzonderdom
Maar zoek de verschillen eens zelf zou ik zeggen...
Wat valt dan op...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Helder. De onze is dus te laag omdat het een dak op het zuiden is zonder noemenswaardige schaduw (vrijwel zonder schaduw dus). Periode was 365 dagen (give or take a day).migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:23:
[...]
als je 3040Wp hebt is dat 3,04kWp.
is de opbrengst 2359kWh (in een bepaalde periode, die ik niet weet.)
dan is 2359/3.04 = 775kWh/kWp (in een bepaalde periode, die ik niet weet.)
een normale set die schaduw loos is op een perfect dak kan in nederland.
iets doen tussen de 950 en de 1200kWh/kWp (ja de kust streek scoort hoger, de mazzelaars)
zo heb ik 3850Wp of 3,85kWp.
mijn jaar opbrengst is 2900kWh.
2800kWh/3,85kWp = 753kWh/kWp per jaar.
(ik heb allen mijn panelen op oost-west hangen, en dat verklaart de lagere opbrengst)
String 2 heeft 15.2 volt en 0.1 ampere. Die andere (ipv1) heeft 1.1 ampere en 304.9 volt.paulv1973 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:24:
[...]
Dom is niet erg...
Maar zoek de verschillen eens zelf zou ik zeggen...
Wat valt dan op...![]()
Wat zegt die PAC dan?
Is niet dom, iedereen begint zo al geven ze dat niet toe. Ik heb dezelfde omvormer als jij en die gaf op de niet gebruikte aansluiting beetje lek waarde door (pv2),als hij bij jou wel aangesloten is zit daar je probleem. I pv1 is de stroom en v pv1 het voltage, vermenigvuldigen en je hebt vermogen, de pac dusjustme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:22:
[...]
oeps![]()
1 PVoutput . Dongen NB
ik heb wel eens mee gemaakt dat iemand panelen achter een schoorsteen had gelegd.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:25:
[...]
Helder. De onze is dus te laag omdat het een dak op het zuiden is zonder noemenswaardige schaduw (vrijwel zonder schaduw dus). Periode was 365 dagen (give or take a day).

met een omvormer die niet overweg kon met schaduw.
die stond ook verbaast van de lage opbrengst en noemde het ook geen noemenswaardige schaduw

dus ik kan niet schatten wat je daar mee bedoeld (vergeef me, a.u.b.).
maar 775kWh/kWp is wel te laag.
maar waar dan nu echt het probleem zit
PAC = Power op de AC kant van de omvormer.
zeg maar simpel het aantal W uit, die maal het aantal uur doen en delen door 1000 en je hebt kWh.(Kilo Watt Hour/uur)
(paulv zegt het iets beter, hosola is niet mijn omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-08-2015 11:36 ]
Je Pac Wordt in deze volledig door String 1 opgewekt.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:28:
[...]
String 2 heeft 15.2 volt en 0.1 ampere. Die andere (ipv1) heeft 1.1 ampere en 304.9 volt.
Wat zegt die PAC dan?
Pac bij de Hosola is het totaal van string 1 en 2.
Het is geen Pac1 en Pac2..
Het is al totaal...
Pac zou dus het dubbele moeten zijn bij een goedwerkende 2e string.
Maar of je dan ook op jaarbasis 2x zoveel vermogen opwekt betwijfel ik.
Dan zou je op 1550 kWh/kWp uitkomen....

[ Voor 19% gewijzigd door paulv1973 op 19-08-2015 11:35 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ok. Maar wat ik dan niet snap is dat het PAC van ipv2 ruim 300 Watt is terwijl, als je de vermenigvuldiging die je hierboven uitlegt volgt voor ipv2 (0.1 A * 15.2V) uitkomt op 1.52 W. Is de PAC getoond de cumulatieve opbrengst (in wattage) van het totale systeem?reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:32:
[...]
Is niet dom, iedereen begint zo al geven ze dat niet toe. Ik heb dezelfde omvormer als jij en die gaf op de niet gebruikte aansluiting beetje lek waarde door (pv2),als hij bij jou wel aangesloten is zit daar je probleem. I pv1 is de stroom en v pv1 het voltage, vermenigvuldigen en je hebt vermogen, de pac dus
Dat zal niet lukken. De strings zijn niet gelijk in grootte. Volgens mij is de eerste string de 'kleine' string en de tweede string de 'grote'. Maar dat kan helaas ook andersom zijn; ik weet niet welk lijntje van welke string afkomstig is die binnenkomen op de omvormer.paulv1973 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:34:
[...]
Je Pac Wordt in deze volledig door String 1 opgewekt.
Pac bij de Hosola is het totaal van string 1 en 2.
Het is geen Pac1 en Pac2..
Het is al totaal...
Pac zou dus het dubbele moeten zijn bij een goedwerkende 2e string.
Maar of je dan ook op jaarbasis 2x zoveel vermogen opwekt betwijfel ik.
Dan zou je op 1550 kWh/kWp uitkomen....
Ik zal de leverancier hiervan op de hoogte stellen met het verzoek het probleem op te lossen.
Cumulatief deus van string 1 en 2...justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:36:
[...]
Ok. Maar wat ik dan niet snap is dat het PAC van ipv2 ruim 300 Watt is terwijl, als je de vermenigvuldiging die je hierboven uitlegt volgt voor ipv2 (0.1 A * 15.2V) uitkomt op 1.52 W. Is de PAC getoond de cumulatieve opbrengst (in wattage) van het totale systeem?
En de verschillen (4x) in de Pac waarde is gewoon omdat het 4 momentopnames zijn waarbij ieder moment de Pac iets wijzigt... Je opbrengst verschilt iedere seconde zeg maar...En dat zie je in de Pac
Probleem is alles op één string, die kan maar 2000 aanjustme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:36:
[...]
Ok. Maar wat ik dan niet snap is dat het PAC van ipv2 ruim 300 Watt is terwijl, als je de vermenigvuldiging die je hierboven uitlegt volgt voor ipv2 (0.1 A * 15.2V) uitkomt op 1.52 W. Is de PAC getoond de cumulatieve opbrengst (in wattage) van het totale systeem?
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeveel panelen per string heb je.? Ongeacht of dit string 1 of 2 is.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:38:
[...]
Dat zal niet lukken. De strings zijn niet gelijk in grootte. Volgens mij is de eerste string de 'kleine' string en de tweede string de 'grote'. Maar dat kan helaas ook andersom zijn; ik weet niet welk lijntje van welke string afkomstig is die binnenkomen op de omvormer.
Ik zal de leverancier hiervan op de hoogte stellen met het verzoek het probleem op te lossen.
Dan kunnen we hier wel zeggen welke string hoeveel panelen heeft..
Lijkt me dat string 1 de meeste heeft in dit geval...
Die kan MEER aan, levert alleen niet meer dan 2000...reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:38:
[...]
Probleem is alles op één string, die kan maar 2000 aan
Is wel een verschilletje...
Klopt, maar ik denk dat alles bij hem op één string hangt, die lage waarde van string twee geeft mijn hosola ook als die niet gebruikt wordpaulv1973 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:41:
[...]
Die kan MEER aan, levert alleen niet meer dan 2000...
Is wel een verschilletje...
1 PVoutput . Dongen NB
Aan de linker kant van omvormer zitten daar twee of vier draden aan?justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:36:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is precies wat ik niet (meer) weet.paulv1973 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:40:
[...]
Hoeveel panelen per string heb je.? Ongeacht of dit string 1 of 2 is.
Dan kunnen we hier wel zeggen welke string hoeveel panelen heeft..
Lijkt me dat string 1 de meeste heeft in dit geval...
String 1 levert toch maar 300Watt...reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:43:
[...]
Klopt, maar ik denk dat alles bij hem op één string hangt, die lage waarde van string twee geeft mijn hosola ook als die niet gebruikt word
Heeft dus ruimte zat tot de 2000...
Dus string 2 wordt in deze niet weggeknepen....
Als string 1 nu 2000Watt zou leveren zou string 2 dat zelfs ook moeten kunnen...
Dus klopt jouw veronderstelling naar mijn mening niet.
De string wordt gewoon afgeknepen tot 2000Watt...
Dat heeft verder geen invloed op de 2e string
String twee zegt 15 volt, dus of defect of totaal niet gebruiktpaulv1973 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:46:
[...]
String 1 levert toch maar 300Watt...
Heeft dus ruimte zat tot de 2000...
Dus string 2 wordt in deze niet weggeknepen....
Als string 1 nu 2000Watt zou leveren zou string 2 dat zelfs ook moeten kunnen...
Dus klopt jouw veronderstelling naar mijn mening niet.
De string wordt gewoon afgeknepen tot 2000Watt...
Dat heeft verder geen invloed op de 2e string
1 PVoutput . Dongen NB
even een tip.justme27 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:46:
[...]
Dat is precies wat ik niet (meer) weet.Volgens mij is er een string van 14 en dan dus nog eentje van 24. Er liggen 38 panelen van 80Wp op het dak.
je hebt nu best wel een bak met info op je dak gekregen.
(verwerk die ook even)
het beste wat je nu kunt doen: is als je thuis bent.
naar buiten lopen en kijken of er zon op alle panelen staat.
en dan binnen kijken wat de omvormer doet.
(hoe goed het thuisfront ook is 2de hands gegevens zijn 2de hands.)
en dan kunnen we hier pas echte conclusies trekken.
(en meer gegevens zijn altijd goed, 80W panelen ? die zie je niet veel?
foto's gewenst, van dak en omvormer.
Of een beetje lekstroom van string 1 of Ac kant terug naar string 2 in....reneeke1970 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:50:
[...]
String twee zegt 15 volt, dus of defect of totaal niet gebruikt
Simpel gezegd..
Lijkt erop dat string 2 inderdaad in zijn geheel niet meedoet
Inderdaad Migjes...migjes schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:53:
[...]
even een tip.
je hebt nu best wel een bak met info op je dak gekregen.
(verwerk die ook even)
het beste wat je nu kunt doen: is als je thuis bent.
naar buiten lopen en kijken of er zon op alle panelen staat.
en dan binnen kijken wat de omvormer doet.
(hoe goed het thuisfront ook is 2de hands gegevens zijn 2de hands.)
en dan kunnen we hier pas echte conclusies trekken.
(en meer gegevens zijn altijd goed, 80W panelen ? die zie je niet veel?
foto's gewenst, van dak en omvormer.)
Maar het moge wel duidelijk zijn dat de 2e string niet meewerkt...
Kan ook aan de omvormer liggen...
Beiden op mppt 1, beperkt door de max van 2000 watt. En ongelijke spanningen! (=no-go)
Is te zien op Solarman, mits ingesteld http://www.solarmanpv.com/portal/LoginPage.aspx
Zou niet boven de 2000 watt uit moeten komen (hosola's willen wel eens wat meer doen)
Als er niks op mppt 2 zit dan...
Zit er wel iets op mppt2, dan is er iets met je panelen, bedrading ervan, of met de omvormer iets mis
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2015 11:57 ]
Hoe kan dat dan? 2 strings van ongelijk aantal panelen op maar 1 ingang!AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:55:
Wat dan dus betekent, 14 panelen string 1 en 24 panelen string 2.
Beiden op mppt 1, beperkt door de max van 2000 watt. En ongelijke spanningen! (=no-go)
Is te zien op Solarman, mits ingesteld http://www.solarmanpv.com
Zou niet boven de 2000 watt uit moeten komen (hosola's willen wel eens wat meer doen)
Als er niks op mppt 2 zit dan...
Paralel?? Ik weet daarbij ook niet of Hosola 2 aansluitmogelijkheden heeft op de omvormer per tracker.
Volgens mij niet. Dan zouden ze voor de omvormer al gekoppeld moeten zijn..
Edit: Hosola heeft maar 1 paar aansluitingen per tracker...
Heb zelf pas geleden nog 3x een Hosola 5000MTL opgehangen

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 19-08-2015 11:59 ]
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.