Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Hallo allemaal,

sinds intrek vorig jaar in dit huis spelen we al met het idee om PV-panelen te laten leggen, maar door een financiële meevaller hebben we concrete stappen gezet. Dat betekent veel inlezen, waaronder hier, en een aantal aanvragen tot offertes. Inmiddels heb ik drie partijen over de vloer gehad en ook van alle drie een offerte mogen ontvangen. Omdat het toch over serieuze bedragen gaat zou ik graag de gedachtegang van jullie horen omtrent deze aanbiedingen. Mijn dank voor diegenen die mij hier van advies willen voorzien.

Situatie:

Jaarverbruik: 2700 kWh, 630m3 gas met twee personen. Het stroomverbruik willen we in eerste instantie ook afdekken met PV panelen.

Ligging dak ZW op 220 graden, hellingshoek van 36 graden. Door dakkapel kunnen hier 4 panelen in portret.
Ligging dak ZO op 130 graden, hellingshoek van 52 graden. hier veel plek.
Plat dak op garage (naast huis) en uitbouw (achter huis, gelijke ligging als ZW dak).

Partij A en B waren beiden snel klaar. 4 panelen op het ZW dak en de rest (8) op het ZO dak in landscape. Ook zouden optimizers van toegevoegde waarde zijn. Partij C had in eerste instantie ook deze opzet in gedachten, maar kwam hier naderhand op terug en is een installatie op het platte dak uit gaan werken. Dit zou schelen in montagekosten, want geen steiger voor het ZO dak.

Offertes:

Partij A

4 panelen op ZW dak, 8 op ZO dak. Uitgebreide offerte met meerprijs per panel mocht ik een andere willen.Montagesysteem is Lorenz SOLO schuindak. Voor het vergelijk hier pak ik de JA Solar 270 Wp Full Blacks. Montage, Solaredge SE3000 omvormer en P300 optimizers en genoemde panelen kom ik uit op € 4660,- exc BTW, oftewel €1,44 per Wp.

Partij B

Zelfde opstelling. Montage mbv Schletter RVS geschroefd systeem. Panelen zijn JA Solar 265 Blacks, wederom 12 stuks. Ook hier P300 optimizers en SE3000 omvormer.
€ 4731,- exc BTW voor het hele systeem, omgerekend €1,49 per Wp exc BTW.

Partij C

Partij C is met een (gedeeltelijke) platdak opstelling gekomen. 4 panelen portret op het ZW dak en 4 x 2 panelen naast elkaar op de platdakruimtes, 13 graden hellingshoek. Panelen zijn van Benq, type Green Triplex PM060M02_275 Full Black. SE3000 omvormer en P300 optimizers. De ZW panelen worden door van der Valk systeem op het dak geschroefd, de platdakpanelen dmw Flatfix Fusion. Waar ik hier de laagste montagekosten had verwacht, komt het totaalplaatje exc BTW uit op €5303,- , oftewel €1,61 per Wp. Bij 100% vooraf betalen nog een procent korting.

Al met al denk ik dat een opstelling met 12 panelen ons verbruik zeker gaat dekken. Over de optimizers ben ik nog niet uit. Het is leuk om de panelen afzonderlijk te monitoren, maar ik heb het gevoel dat ze niet gaan bijdragen aan een hogere efficiency. Schaduwwerking is er niet, het huis naast het ZO dak staat ver genoeg weg om geen schaduw te werpen. Alleen voor derde optie zou schaduw van het buurhuis een probleem kunnen vormen voor een paar panelen.

Ik hoop van jullie een beetje feedback te ontvangen mbt zaken die ik mogelijk over het hoofd gezien heb of dak te veel beren op het pad zie. Gezien de grootte van de investering voel ik me hierin liever iets gesterkt.

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 10:15
als je zeker weet dat je het hele jaar door geen schaduw hebt zou ik inderdaad geen solaredge toevoegen.
Het is extra electronica die kapot kan gaan en het zal helpen om tot 6% van het verminderde vermogen weer goed te maken. Ik heb geen verkopers gehoord die harde cijfers gaven. Uiteindelijk heb ik wel gekozen voor solar edge maar dt kwam omdat ik in de ochtend 1,5 uur schaduw had. Het heeft uiteindeljk 4kWh opgeleverd omdat de andere panelen die niet in de schaduw kwamen wel het volledige vermogen leverden.

Ik zou het dus doen als het volgende interessant/geval is:

schaduw (vooral in de middag veel verlies omdat je dan het meeste kan opbrengen)
kunnen kijken per paneel wat het oplevert.

hebben de leveranciers aangegeven dat je altijd mag monitoren zonder na een jaar bij te betalen? heb je zelf solar edge gevraagd omdat ze bijna allemaal daarmee kwamen en je zelf zegt dat je geen schaduw hebt. Mijn ervaring is dat ze zelf daar pas over beginnen als je zegt schaduw te hebben.

Edit:

De eerste 2 prijzen zijn inderdaad niet duur maar ik schrik van de reactie over de 3de dat deze 100% wil laten vooruit betalen (als ik het goed lees) die zou ik zeker laten vragen naar mensen die je mag bellen over ervaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door gr8-jen op 12-08-2015 12:46 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
gr8-jen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:43:
De eerste 2 prijzen zijn inderdaad niet duur maar ik schrik van de reactie over de 3de dat deze 100% wil laten vooruit betalen (als ik het goed lees) die zou ik zeker laten vragen naar mensen die je mag bellen over ervaringen.
Hij hoeft niet vooruit te betalen, hij krijgt 53 euro korting bij vooruitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
probeer solaredge te mijden, het is zeker geen slecht spul, maar brengt wel kosten met zich mee. ;)

als ik het zo lees heb je maar vrijweinig schaduw.
en door de juiste panelen te kiezen kan alles makkelijk zonder solaredge.

b.v.:
ZW, daar leg je 4x dit super paneel.
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
(ja goedkoop is anders, ik weet het, maar er is wel een goedkopere oplossing, alleen deze heeft zoveel Wp daar kan niks tegen op.)
ZO, daar leg je hele goedkope panelen van 250Wp.
dan heb je bij elkaar een 3,3kWp.
en dat kan perfect op een power-one PVI 3.0 of omniksol 3tl-2(let op niet de tl maar de tl2!!!)
deze set doet makkelijk een 2700kWh ;)
en ondanks het hele dure benQ(sunpower) paneel kom je niet veel duurder uit. ;)

maar iets luxer kan ook zodat de gas rekening ook kan stoppen.
b.v.
ZO, daar leg je panelen van 250Wp tot 300Wp of als je gek wil doen 327Wp benQ.
dan heb je bij elkaar een 3,3kWp tot 3,7kWp.
en dat kan perfect op een power-one PVI 3.6.
(maar dit is niet goedkoper, wel meer opbrengst ;) )

ben wel bang dat je dat super paneel van benQ(sunpower) moet gebruiken, maar er is wel een alternatief, maar of je dan goedkoper uit komt is maar de vraag.
de power-one 3.0 en de omniksol 3tl2 hebben een beperking, de mpp gaat niet verder als 2000 of 2100W.
dus met zwaardere panelen op ZO heb je al snel een zwaardere omvormer nodig.
(of je moet onder dimensioneren geen probleem vinden)

edit:
mijn optie 1 even door de calculator gegooid, en dat moet aardig in de zelfde range komen als je offertes.
ongeveer rond de 1,50€/Wp.
benQ is gewoon duur.
maar wat je wel zou kunnen doen is de BenQ niet installeren, en gewoon b.v. 8x300Wp lg neonX op je ZW zetten.
maar dan wel de power-one PVI 3.0 of omniksol 3tl-2 als omvormer pakken.
(de 2x mpp's van 2000W samen koppelen tot 1 mpp van 3300W)
dan koop je later als je nog zin hebt gewoon de benQ's er bij als je wat geld over hebt. ;)
of je pakt een power-one 3.6, het prijs verschil tussen de 3.0 is minder als 75€
ben je lekker voorbereid op de toekomst. ;)

het hoeft niet allemaal in 1x te gebeuren.
die omvormer kunnen ook goed hinkelen met wat minder Wp ;)
en dan is het zeker een stuk goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 12-08-2015 13:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 18-09 16:35
gr8-jen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:43:
Als TS vooruit betaald krijgt deze een "beloning" in de vorm van 1% korting, dit is op zich niet vreemd als je een zzper bent en je hebt 3 van deze installaties waarvan de betaling op zich laat wachten gaat je dat niet in de koude kleren zitten (jij moet immers wel de leverancier vast betalen).

Over de optimizers: Deze zitten waarschijnlijk al ingebouwd in het paneel wat ze je aanbieden. De vraag is dan ook hoeveel het scheelt op de totaalprijs als je deze niet afneemt.

Optimizers zijn er niet alleen voor je schaduwval (wel de nummer 1 rede) maar ook om je panelen te monitoren.
1) Panelen hebben een + en - tollerantie van 3% uit mijn hoofd. als je tussen je 12 panelen 1 paneel hebt die op zijn 3% - tollerantie zit dan trek je je hele installatie mee naar beneden. en 12x 3% is dan best wel veel.
2) Als na een half jaar een paneel niet meer naar behoren functioneerd (bijv 10% minder opbrengst oid) dan ga je dat niet zo snel merken als je af en toe je totale opbrengst even bekijkt, maar als je per paneel ziet wat deze doet dan valt het snel op als paneel 1 240watt doet en het paneel ernaast 216watt en het paneel ernaast weer 240watt.

Je zou desnoods ook nog kunnen kijken naar duo optimizers als je vind dat losse optimizers te duur zijn, dan heb je de middenweg te pakken.

Mijn advies: ga voor de optimizers.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Axewi schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:28:
[...]
Optimizers zijn er niet alleen voor je schaduwval (wel de nummer 1 rede) maar ook om je panelen te monitoren.
1) Panelen hebben een + en - tollerantie van 3% uit mijn hoofd. als je tussen je 12 panelen 1 paneel hebt die op zijn 3% - tollerantie zit dan trek je je hele installatie mee naar beneden. en 12x 3% is dan best wel veel.
De I/V curve loopt vloeiend en heeft een behoorlijk gebied dat dit verschil opvangt. Er is wat mismatch verlies, maar dat is veel kleiner dan je hier noemt.
2) Als na een half jaar een paneel niet meer naar behoren functioneerd (bijv 10% minder opbrengst oid) dan ga je dat niet zo snel merken als je af en toe je totale opbrengst even bekijkt, maar als je per paneel ziet wat deze doet dan valt het snel op als paneel 1 240watt doet en het paneel ernaast 216watt en het paneel ernaast weer 240watt.
Precies, dus als je verwacht eerder problemen te krijgen met je panelen dan met de elektronica een goed idee.
Nadeel is dat je complexiteit op je dak toevoegt, dus als wanneer een optimizer stuk gaat (opbrengst van dat paneel = 0 in plaats van 20% lager) moet je alsnog het dak op (laten gaan) => steiger etc, duurder dan de optimizer zelf.

Optimizers moet je zeker doen als je problemen (waaronder schaduw) verwacht, anders kan je de meerprijs beter in hippere panelen stoppen.
En ook schaduw kan vaak goedkoper opgelost worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Axewi schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:28:
[...]
Over de optimizers: Deze zitten waarschijnlijk al ingebouwd in het paneel wat ze je aanbieden. De vraag is dan ook hoeveel het scheelt op de totaalprijs als je deze niet afneemt.
komt op ongeveer 40-50€ per paneel uit. ;)
(net iets minder als ze al ingebouwd zijn, maar lastig schatten hoeveel)
maar ook de omvormer van solaredge is best duur te noemen.
dit trekt een string omvormer er ook uit voor 90%. ;)
en tegenwoordig zijn alle "fatsoenlijke" panelen een + tolerantie. ;)
dan moet het paneel gewoon vervangen worden solaredge of geen solaredge.
installateur bellen zou ik dan doen ;)
(door de logging per paneel zie je het wel makkelijk natuurlijk)
Je zou desnoods ook nog kunnen kijken naar duo optimizers als je vind dat losse optimizers te duur zijn, dan heb je de middenweg te pakken.

Mijn advies: ga voor de optimizers.
dit zijn geen redenen voor optimizers.

maar er zijn wel goede redenen aan te halen om het wel te doen hoor.
logging per paneel is wel erg cool >:)
makkelijker uit te breiden op een later tijd stip is ook een zeer mooie pre.
panelen op nog meer verschillende richtingen is ook een fantastische mogelijkheid.
etc etc....
er zijn echt genoeg redenen om het wel te doen.
maar het word vaak door verkopers gebruikt om onwetende gebruikers meer te laten betalen. ;)

oke Proton_ schrijft al een anders stuk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:11
Ik zie de laatste tijd veel offertes langs komen met optimizers. Mijn advies: als je geen schaduw hebt of dit (grotendeels) kunt voorkomen door een slimme indeling -> keep it simple. Kijk ook naar andere paneelafmetingen, misschien kun je dan wel veel meer kwijt op ZW dan 4 in portrait (ik ken je situatie verder niet). Zie bijvoorbeeld ook mijn indeling: 6 panelen onder en boven een dakkapel, maar dan wel paneeltjes van 1.33x1m. Nog steeds wel wat schaduw van mijn eigen dakkapel, met name in de ochtend, maar ja, de zon is dan nog lang niet in de optimale hoek voor mijn installatie. Ik heb het voor lief genomen en zoveel mogelijk schaduw ontweken door deze indeling. Alles op een simpele, degelijke stringomvormer en je hebt voor relatief weinig geld veel opbrengst.

[ Voor 28% gewijzigd door Joris 407 op 12-08-2015 15:30 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Optimizers zorgen er wel voor dat je als installateur weinig fout kan doen in de indeling.
Dan kan je met verstand op nul gewoon het dak volpassen met rechthoekjes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vind het lastig om me voor te stellen hoe je situatie nu precies in elkaar steekt :)

Maar ... wat vind je belangrijk? hoge productie in de zomer en weinig in de winter of 's zomers wat minder en 's winters wat meer? Het 56 graden dak is 'z zomers niet optimaal, maar als de zon laag staat juist handig. Je moet daar geen wonderen van verwachten, vergelijk maar op de diverse instralingsdiagrammen. Scheelt maar een paar %

Overigens vind ik de prijs per Watt vrij hoog, maar dat komt ook wel omdat je 'top of the bill' panelen hebt. Je kunt voor een lagere prijs een vergelijkbaar Wp neerleggen met 250Wp poly/mono of thin film panelen.

Ach, laat maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:11
Proton_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:34:
Optimizers zorgen er wel voor dat je als installateur weinig fout kan doen in de indeling.
Ik denk inderdaad dat dit een belangrijke reden is voor leveranciers om optimizers aan te bieden, ook wanneer dit niet echt nodig is.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• gr8-jen
Proton_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:34:
Met optimizers moet je van te voren een schema maken adhv serienummers en zo op het dak neerleggen en ook je schema aanmaken in je portal.

Ik had een invalkracht elektricien die ik tot 2 keer toe corrigeerde omdat deze de panelen/optimizers in de verkeerde volgorde neerzette. Als je juist per paneel wilt weten of deze nog werkt is het wel "vervelend" als het verkeerde paneel/optimizer wordt vervangen omdat een knurft niet in staat is om van10 panelen juist te bepalen welke waar op het dak ligt..... (de laatste 3 cijfers van een serienummer waren uniek maar dat lukte hem niet)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat kan ook inderdaad, je kan ook na alles het dak op gesmeten te hebben met een deken aan een bezem uitzoeken welke optimizer/paneel waar ligt.
Daar kan je weinig aan fout doen, maar is misschien niet de meest handige oplossing :)
"als je het niet test, is het stom toeval als het goed gaat".

Eigenlijk doelde ik meer op de optimalisaties van stringlengte, landscape/portrait, strings parallel die gebruikt worden om zonder optimizers toch een goed resultaat neer te zetten. Dat vereist meer nadenkwerk.

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Allereerst iedereen bedankt die zich de moeite heeft genomen het topic door te nemen. Ik zal per post proberen te reageren.
migjes schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:20:

als ik het zo lees heb je maar vrijweinig schaduw.
en door de juiste panelen te kiezen kan alles makkelijk zonder solaredge.

b.v.:
ZO, daar leg je hele goedkope panelen van 250Wp.

en dat kan perfect op een power-one PVI 3.0 of omniksol 3tl-2(let op niet de tl maar de tl2!!!)
deze set doet makkelijk een 2700kWh ;)
en ondanks het hele dure benQ(sunpower) paneel kom je niet veel duurder uit. ;)

maar iets luxer kan ook zodat de gas rekening ook kan stoppen.
b.v.

de power-one 3.0 en de omniksol 3tl2 hebben een beperking, de mpp gaat niet verder als 2000 of 2100W.

edit:
mijn optie 1 even door de calculator gegooid, en dat moet aardig in de zelfde range komen als je offertes.
ongeveer rond de 1,50€/Wp.
Top, bedankt! Uiteindelijk ben ik op zoek naar een efficiënte investering, daarbij slim omgaand met de bestaande ruimte. Nu is ons verbruik 2700 kWh, maar in de toekomst kan dat stijgen (hybride auto? uitbreiding?). Beginnen met 4 BenQ's op ZW onder de dakkapel geeft dan al een hoge opbrengst per m2. Vanwege de dakkapel op ZW kan ik daar niet veel meer kwijt. Afstand lood tot aan onderste dakpan is 190 cm. Daar zouden dan net geen 2 panelen onder passen, maar wellicht wel een combinatie met SolarFrontiers? Ik weet niet, denk even hardop.

Zon staat om 11:30 - 12:00 recht op ZO dak, dus haaks op ZW dak. Na 12:00 is vanzelfsprekend de schaduw op ZW weg. Om 18:00 schaduw op ZO dak.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/sjtwd3xcr/DSC_0496.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/54bz7rdln/IMG_20150813_175822.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/4c76uap7p/IMG_20150813_185402.jpg

Dit is het ZO dak. Vanaf 18 uur zal daar geen opbrengst meer zijn door schaduw.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/yv3xb1khl/IMG_20150813_175740.jpg

Geen gasverbruik meer. Tja, dit jaar halen we de 650 m3 niet eens, dus weet niet of dat zich gaat lonen. Wellicht iets voor in de toekomst?

Qua offerte. Tja, liever had ik iets lager gehad, maar de optimizers hebben daar natuurlijk ook hun aandeel in. Deze heb ik natuurlijk nodig, wil ik in de toekomst uit willen breiden...
Honolulu schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:25:
Ik vind het lastig om me voor te stellen hoe je situatie nu precies in elkaar steekt :)

Maar ... wat vind je belangrijk? hoge productie in de zomer en weinig in de winter of 's zomers wat minder en 's winters wat meer? Het 56 graden dak is 'z zomers niet optimaal, maar als de zon laag staat juist handig. Je moet daar geen wonderen van verwachten, vergelijk maar op de diverse instralingsdiagrammen. Scheelt maar een paar %

Overigens vind ik de prijs per Watt vrij hoog, maar dat komt ook wel omdat je 'top of the bill' panelen hebt. Je kunt voor een lagere prijs een vergelijkbaar Wp neerleggen met 250Wp poly/mono of thin film panelen.
Hoop dat bovenstaande foto's het geheel iets verduidelijken. Om het nog uitgebreider te maken ( :9 ) hieronder de foto's van het platte dak.

Dak garage, "parallel" staand aan ZW dak. Wel schaduwvorming door huis buren.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/z7d199dgn/IMG_20150813_175735.jpg

Foto vanaf de andere richting genomen.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/fo8fzwep3/IMG_20150813_175753.jpg

Plat dak gelijk aan het ZW dak.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/z4t5mf9t3/IMG_20150813_175804.jpg

Op deze ruimte wil partij C 3 x 2 panelen plaatsen ipv op het ZO dak. Ben er nog steeds niet uit wat nou gunstiger gaat zijn in mijn situatie.

Ik denk dat ik niet echt een voorkeur heb qua gespreid over de dag of over het jaar opwekken. Zijn geen gigantische hoeveelheid kWh's die opgewekt dienen te worden uiteindelijk.

Prijs per Watt, tja zoals ik hierboven zei mag het van mij ook omlaag. Alhoewel, als optimizers toekomstig upgraden makkelijker maken... Full Black's is wel een nice to have.
gr8-jen schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:57:
[...]

Met optimizers moet je van te voren een schema maken adhv serienummers en zo op het dak neerleggen en ook je schema aanmaken in je portal.
Goede tip, thanks!
Proton_ schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:58:

Eigenlijk doelde ik meer op de optimalisaties van stringlengte, landscape/portrait, strings parallel die gebruikt worden om zonder optimizers toch een goed resultaat neer te zetten. Dat vereist meer nadenkwerk.
True, ook daarom hoop ik hier het eea te mogen terugkoppelen aan jullie.

Even een samenvatting van mijn beeld tot nu toe:
  • 2700 kWh gaan we wel halen.
  • ZW is toch het meest efficiënte dak gezien het iedere keer terugkomt. Nog even de vraag of het beter is om 4 BenQ's neer leggen of een ander formaat panelen te nemen.
  • Optimizers zijn niet noodzakelijk omdat er met slim leggen geen schaduw optreedt. Enige voordelen van optimizers zijn garantie, logging en makkelijker uit te breiden in toekomst of de BenQ's te koppelen aan bijv. SF's (?)
  • Platte dak vullen of ZO dak vullen weet ik nog steeds niet. Indien plat dak, dan 13 graden hellingshoek of een andere slimme opstelling?
  • Omvormer weet ik echt nog niet, zullen daarvoor eerst de opstelling moeten kiezen. Migjes?
Heel veel dank allen!

• gr8-jen
Ik ben zelf nog niet overtuigd over het kunnen uitbreiden in de toekomst. Voor zover ik de techniek begrijp worden die optimers zo ingesteld dat er een specifieke stroom door loopt en spanning op staat. Voor mijn gevoel is het alleen mogelijk om uit te breiden met panelen die hetzelfde opleveren. En over 5 jaar zullen de panelen al verder zijn verbeterd zodat de eerder gekocht panelen niet meer worden gemaakt.

Indien ik het verkeerd heb hoor ik het graag. Dan kan ik altijd nog de buren vragen om een dakkapel te slopen en 3 panelen extra te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:39
Met optimizers ben je heel flexibel in het uitbreiden met andere panelen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Zat nog even over het platte dak na te denken en dit zou ook een mogelijkheid zijn ga ik van uit.

https://www.bespaarbazaar...k/oost-west-zonnepanelen/

Eventueel met SF's omdat ze (schijnen) beter om te gaan met indifuus/minder licht. Even los van de dode zone (voor zover die er is met hoge dakranden, zie foto's) valt er zo redelijk wat ruimte te bezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WhySoSerious schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:21:
Zat nog even over het platte dak na te denken en dit zou ook een mogelijkheid zijn ga ik van uit.

Eventueel met SF's omdat ze (schijnen) beter om te gaan met indifuus/minder licht. Even los van de dode zone (voor zover die er is met hoge dakranden, zie foto's) valt er zo redelijk wat ruimte te bezetten.
ik zou dat verhaaltje daar met wat korreltjes zout nemen ;)

was het maar zo mooi met oost-west, lol
zo als het daar word geschreven is het wel heel zonnig.

heb een keer de zuid set van anton tegen de oost-west set van mij gezet.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwest.jpg
en dan zie je dat zuid nog altijd flink meer doet.

maar: in mijn stad is een 1050kWh/kWp mogelijk. (ja tilburg doet ook meer als 900kWh/kWp geen probleem, een 1000kWh/kWp is eigenlijk wel in het hele land te doen. )
dan zou mijn set met 2x 45 graden een theoretische 75% van moeten doen.
dus een 787kWh/kWp, en ik scoor een 750kWh/kWp (er is wel iets van schaduw van kerk en gebouwen.)
het voordeel is wel dat ik wel 2x het aantal Wp kan leggen met 2x een dakhelft.
en ik heb niet er een 2x zo grote omvormer voor nodig. ;)

en SF ja dat scoort veel W per Wp, maar het is dan wel erg weinig Wp per m2, dus dat voordeeltje is zo verdampt.
deze panelen komen er aan, en zijn al aardig de zelfde grote als Sf.
www.sanel-solar.be/sites/default/files/vbhn285sj40_nl_2015_reg.pdf
(SF is wel een stuk goedkoper, lol, echte hoog rendement panelen kosten gewoon meer geld.
dus is geld een zaak, dan kan SF het wel winnen.
maar super opbrengsten bij difus licht, lol dat is marketing praat. )

verder als je voor SF wil gaan of oost-west, gewoon doen!!!, maar hou je voetjes op de grond en je hoofd niet in de wolken.
ik denk dat het snel lastig word met oost-west op je dak, want dan heb je wel aardig wat schaduw van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
WhySoSerious schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:21:

SF geeft meer opbrengst per Wp maar minder per m2. Als je veel ruimte hebt, dan heb je de keuze. Bij te weinig m2 gewoon voor poly/mono's gaan.

Ik heb een paar systemen bekeken (SF en Poly's) en de gegevens van afgelopen juni naast elkaar gelegd. De verschillen zijn niet echt groot.
Zonnepit (SF 155): 417 kWh = 168 kWh/kWp = 20,8 kWh/m2 (2480 Wp)
Dochter (Poly) : 456 kWh = 152 kWh/kWp = 24.3 kWh/m2 (3000 Wp)
Collega (SF170) : 731 Kwh = 165 kWh/kWp = 22.9 kWh/m2 (4420 Wp)

Kijk ook eens op PVOutput en maak je eigen keuze, een verkoper wil gewoon verkopen. En dat is logisch ook.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Goed,

nog een aantal contactmomenten gehad en situatie is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ponx1w.jpg

Allereerste offerte blijft financieel gezien de gunstigste, maar van partij B ook een zeer interessante gekregen (ranking 2). Opbrengst per m2 is hoger. de 4 BenQ's onder de dakkapel op ZW op 36 graden. Rest van de panelen (JA Solar 270's) op het platte dak, bevestigd op systemen van Flatfix. Hellingshoek 15 graden, weet nog niet of dat het verstandigste is...

Ik ben van plan voor deze te gaan. Iemand hier nog op- of aanmerkingen?

Nogmaals dank voor al jullie inzichten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WhySoSerious schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:54:
Goed,

nog een aantal contactmomenten gehad en situatie is nu als volgt:

[afbeelding]

Allereerste offerte blijft financieel gezien de gunstigste, maar van partij B ook een zeer interessante gekregen (ranking 2). Opbrengst per m2 is hoger. de 4 BenQ's onder de dakkapel op ZW op 36 graden. Rest van de panelen (JA Solar 270's) op het platte dak, bevestigd op systemen van Flatfix. Hellingshoek 15 graden, weet nog niet of dat het verstandigste is...

Ik ben van plan voor deze te gaan. Iemand hier nog op- of aanmerkingen?

Nogmaals dank voor al jullie inzichten _/-\o_
ziet er allemaal goed uit, maar het gaat nu wat persoonlijker worden.
dus lees relatief.

als je nu een iets zwaardere SE omvormer pakt, dan kun je dat nu erg goedkoop doen en later uit breiden.
(pas op het PV virus, de meeste willen meer Wp na een tijdje)
als je hem straks moet vervangen kost het je meer.

ik vind het idee om de benQ voor ZW te pakken niet stom.
maakt de zaak iets meer in balans met ZO, wel zou ik dan een OP350 pakken en niet de OP300.
(voor in ieder geval die 4 panelen)

en deze zou je moeten weten of het zo is?
zijn de JA panelen dezen?
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
dus met de SE OP300 in gebouwd.
(dit zou de lagere prijs kunnen verklaren.
en geeft wel wat technische grenzen, niet dat het een probleem is maar je moet het wel weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Wederom bedankt Migjes.

Gisteren partij B de opdracht toegezegd en de overige partijen bedankt en afgezegd.

Vervolgstap is dat hij met een dakbedekker langs gaat komen voor de staat van het dak en het opmeten. Gezien het feit dat de huizen in 2007 gebouwd zijn verwacht ik hier niet al te veel problemen.

De week van 14 of de week van 21 september wordt het gerealiseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Goed, afgelopen woensdag (19-10) zijn ze dan geplaatst. Waarom het zo lang heeft geduurd is omdat de partij die ik de opdracht gegeven heb terugkwam met een fout in zijn offerte. Ondanks dat hij het goed wilde maken in een nieuwe offerte waren al zijn offertes duurder dan diegene die hij als allereerste afgegeven heeft, zie OP. Nadat ik dit te lang vond duren hem vriendelijk bedankt en weer contact opgenomen met partij A, welke een 3-4 jaar geleden ook de PV-installatie op het dak van mijn vader geïnstalleerd heeft.

De uiteindelijke opstelling is geworden:

4 JASolar 270's onder de dakkapel in portrait, ZZW
4 JASolar 270's op het dak van uit uitbouw in portrait, ~20 graden ZZW
2 rijen van 2 JASolar 270's op de garage in landscape, ~20 graden ZW

Zal de precieze hellingshoeken en orientatie nog even nameten dit weekend.

Alle panelen zijn voorzien van optimizers en de SolarEdge is een SE4000 geworden. Hiermee kan ik in de toekomst nog eens op het ZO-dak (het steilere) een 2000 wp aan panelen leggen. Meerprijs van de omvormer was 150 euro exc BTW.

Inmiddels heeft het systeem al de eerste 2 kWh opgewekt. Als hij voor 20-10-2016 nog 2748 kWh meer opwekt voldoet het systeem aan de verwachtingen :*) Op PVOutput was gisteren al een piek van 630 Watt te zien gedurende korte zonneschijn. Reuze benieuwd naar zonnige dagen _/-\o_

Indien er interesse is zal ik gedurende het weekend wat foto's proberen te maken.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WhySoSerious schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 07:14:
Reuze benieuwd naar zonnige dagen _/-\o_

Indien er interesse is zal ik gedurende het weekend wat foto's proberen te maken.
cool, veel zon toegewenst. ;)

foto's zijn wel een verplichting :|

helaas zul je wel een tijdje moeten wachten voor mooie opbrengsten met de winter voor de deur.
maar dat zal vast de pret in het voorjaar niet drukken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Belofte maakt schuld!

Paar foto's kunnen nemen met het zonnetje vanmiddag. Systeem leverde toen op ~1450 Watt.
Plaatjes zijn klikbaar :)

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/753ph4rrl/DSC_0698.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/vueunsfwx/DSC_0697.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/hmp5z5381/DSC_0689.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/l01zzlm6p/DSC_0690.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/9widu00wh/DSC_0694.jpg
Pagina: 1