ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nu denk ik eraan om ook op het oosten en op het westen een paar panelen neer te gaan leggen.Ik denk dat 5 panelen in landshape wel past onder het dakraam.
Op het oosten heb ik geen last van schaduw en op het westen zag ik gisteren dat het dak aan de oostkant om 20.30 uur langzaam in de schaduw komt van de dakgoot naar boven toe door de daken van de achter buren.
Maar ik vermoed dat ik daar alleen in de zomer plezier van heb met de panelen op het oosten en westen ivm de opkomst en ondergang van de zon ,in de winter schijnt hij niet zo lang als nu.
Mijn vraag aan jullie is ,is het verstandig en rendabel om wat panelen op het westen en oosten te leggen en wat/hoe hadden jullie dat gedacht om dat het beste te doen met oa het aansluiten.
Misschien beide zijde op 1 omvormer met twee strings oost en west....
Alvast bedankt

Dak op het westen oosten

Dak op het zuiden

Dak op het oosten westen
[ Voor 16% gewijzigd door yohammer op 16-08-2015 21:57 ]
Oosten moet je zo-wie zo even vragen of dat vergunning vrij mag denk ik aangezien het de voorkant is.
5 panelen is lastig, dat is met mono maar 150V namelijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
5x mono's met 96 cellen wil welRol-Co schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:33:
Je hebt oost en west verkeerd om.
Oosten moet je zo-wie zo even vragen of dat vergunning vrij mag denk ik aangezien het de voorkant is.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Meen je dat serieus? Beetje lomp ding.Rol-Co schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 08:34:
Deze er tussen
http://nl.rs-online.com/w...power-connectors/4646206/
http://nl.rs-online.com/w...power-connectors/4641425/
Met een stuk 2,5 kwadraad qwpk er tussen en klaar.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Probleem zit hem inderdaad in het aantal panelen en het daarbij behorende voltage.
Lijkt me inderdaad ook een paneel met 96 cellen of de welbekende SF worden.
Misschien met SF wel 6 panelen per kant mogelijk.
En dan de "migjes" truuk... 2x5 parallel op 1 Mpp...
Of het rendabel is??
Zeker weten van wel

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Thanks rol-co ,ik heb het veranderd :-),en bedankt voor de tip voor de voorzijde ik zal eens kijken wat onze gemeente voorschijft.Ik heb het hier en daar al gezien in de wijk ook aan de voorzijde dus het zal wel mogen.Rol-Co schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:33:
Je hebt oost en west verkeerd om.
[ Voor 20% gewijzigd door yohammer op 09-08-2015 21:18 ]
5 kan wel, op een omnik 1.0 , dat 2x.paulv1973 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:48:
[...]
Probleem zit hem inderdaad in het aantal panelen en het daarbij behorende voltage.
Lijkt me inderdaad ook een paneel met 96 cellen of de welbekende SF worden.
Misschien met SF wel 6 panelen per kant mogelijk.
En dan de "migjes" truuk... 2x5 parallel op 1 Mpp...
Of het rendabel is??
Zeker weten van wel.
Sf kan ook, ik heb 3x5 op 1 mppt , maar die omvormer is net zo duur als 2 x omnik.
@zonoskar
Ja meen het inderdaad, ik heb de 3 polige versie op mijn omvormer, ideaal als ik even wil wisselen of stroomloos, niemand trekt dat er ook uit voor de stofzuiger of telefoon lader o.i.d.
Gewoon degelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door yohammer op 09-08-2015 22:13 ]
Gewoon even googlen....yohammer schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:14:
Hoi Paul wat bedoel je met SF,en heb je misschien een website link van een 96 cel paneel liefst in zwart.Dan kan ik eens oriënteren. Nog enige voorkeur van omvormer.
Heb even vlug 96 cells zonnepanelen gegoogled en kwam meteen op deze hit:
http://www.mschroevers.nl...o-all-black.20380163.html
Dus puur ter info...
SF??!!! Solar Frontier. Even een paar pagina's teruglezen...

Lijkt wel de hit van 2015 te worden

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ja maar ook bij stijlhoeve, ze zijn kleiner van formaat en 85-110V dus op de meeste omvormers strings van 4 stuks, wel zwart, minder last van warmte en verkeerde hoek.yohammer schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:50:
Ik heb even gegoogeld SF is Solar Frontier,bij twente zon
Als je er 8 per kant op krijgt kan je het met 1 omnik 1,5 omvormer af in 2 x 4 stuks per kant parallel.
1360Wp per kant.
O-W is zeker rendabel.yohammer schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:49:
Mijn vraag aan jullie is ,is het verstandig en rendabel om wat panelen op het westen en oosten te leggen en wat/hoe hadden jullie dat gedacht om dat het beste te doen met oa het aansluiten.
Misschien beide zijde op 1 omvormer met twee strings oost en west....
Alvast bedankt
Gewoon even goed (laten) opmeten, en dan daarmee gaan puzzelen. Vergunning is niet nodig ook niet voor de voorkant, of het moet beschermd stadsgezicht of monument zijn.
Ga niet uit van 5 panelen, maar wat past. En i.d.d. Solar Frontier is bij elke betere zonnepanelen bedrijf te kopen. Bij O-W kun je gewoon de strings parallel zetten, of elk op een aparte MPPT als de omvormer daarin voorziet.. Er zijn vele soorten maten panelen in de handel naast de standaard maat van 1 x 1,65. Goede kans dat je dan net even wat beter uitkomt als je eerst gaat meten en dan puzzelen wat past.
[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2015 01:14 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
OK Andre,ik zal eerst precies meten wat de maten zijn en wat gaat passen.Andre1973 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 01:12:
[...]
O-W is zeker rendabel.
Gewoon even goed (laten) opmeten, en dan daarmee gaan puzzelen. Vergunning is niet nodig ook niet voor de voorkant, of het moet beschermd stadsgezicht of monument zijn.
Ga niet uit van 5 panelen, maar wat past. En i.d.d. Solar Frontier is bij elke betere zonnepanelen bedrijf te kopen. Bij O-W kun je gewoon de strings parallel zetten, of elk op een aparte MPPT als de omvormer daarin voorziet.. Er zijn vele soorten maten panelen in de handel naast de standaard maat van 1 x 1,65. Goede kans dat je dan net even wat beter uitkomt als je eerst gaat meten en dan puzzelen wat past.
Strings parallel bedoel je de panelen Oost in serie aansluiten west in serie aansluiten en dan in parallel op de omvormer aansluiten omdat O-W niet gelijk de zon krijgen.Dus ik kan dan ook kijken naar een omvormer die dan groot/klein genoeg is voor 1 zijde met zonnepanelen.
[ Voor 12% gewijzigd door yohammer op 10-08-2015 06:57 ]
parallel of met 2x mpp.yohammer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 06:53:
[...]
OK Andre,ik zal eerst precies meten wat de maten zijn en wat gaat passen.
Strings parallel bedoel je de panelen Oost in serie aansluiten west in serie aansluiten en dan in parallel op de omvormer aansluiten omdat O-W niet gelijk de zon krijgen.Dus ik kan dan ook kijken naar een omvormer die dan groot/klein genoeg is voor 1 zijde met zonnepanelen.
kan beide, 2x mpp is vaak handiger omdat de beide stringen anders geconfigureerd kunnen worden.
(en ook apart te loggen natuurlijk.
voorbeeldje van mijn oost-west.

mijn 1x190Wp oost en 10x195Wp west set zou ik niet op een 2000W omvormer doen
met mijn dak hoek(45 graden) zou een +/-2800W omvormer perfect zijn (heb een 3300W omvormer met 2x mpp, maar dat is geen probleem)
mijn beperking met de omvormer is dat de mpp's maar 2000W per stuk doen.
de omvormer is wel 3300W, maar er is vaak ook een beperking per mpp.
edit:
voor opbrengst.
pak de kWh/kWp van je zuid set.
en dan een beetje afhankelijk van je dak hoek pak je daar 70-80% van voor de oost-west.
en je weet ongeveer je jaar opbrengst
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 10-08-2015 09:37 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Klopt, wat omvormer betreft zou ik wel iets hoger gaan zitten, ook afhankelijk van de hellingshoek, hoe platter hoe meer vermogen je omvormer aan moet kunnen. Ik schat het gemiddeld op 75% van je totaal vermogen, volgens mij heeft o.a. SMA een programma om O-W te configureren met omvormer erbij.yohammer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 06:53:
[...]
OK Andre,ik zal eerst precies meten wat de maten zijn en wat gaat passen.
Daar zou je het kunnen invoeren en dan even kijken wat daar uitkomt voor jouw dak
edit: ik dacht dat sunny design daar rekening mee hield als je dat ergens aan zette.
ik zie bij een klant van mij waar er 12 SF170 (2040Wp) op oost liggen en 6 (1020 Wp) op west komt ie niet
hoger dan 2300 W, maar die 6 stuks heeft wel wat schaduw vanaf zuid.
[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2015 11:00 ]
sunnydesign?Andre1973 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:12:
[...]
Klopt, wat omvormer betreft zou ik wel iets hoger gaan zitten, ook afhankelijk van de hellingshoek, hoe platter hoe meer vermogen je omvormer aan moet kunnen. Ik schat het gemiddeld op 75% van je totaal vermogen, volgens mij heeft o.a. SMA een programma om O-W te configureren met omvormer erbij.
Daar zou je het kunnen invoeren en dan even kijken wat daar uitkomt voor jouw dak
die meld gewoon met 1500Wp oost en 1500Wp west een 3000W omvormer.
die houwt geen rekening met oost-west
helaas moet je zelf verzinnen hoeveel je kunt "onder" dimensioneren wat geen onder dimensioneren is natuurlijk
edit:
met mijn set word een sma4000 aangeraden, lol
als of het een zuid set is.
2800W is echt genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 10-08-2015 10:25 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Of zijn deze enkel voor andere omvormers.
Moest de huidige omvormer binnen enkele jaren defect gaan, dan kan ik een solaredge omvormer aanschaffen. dan kan er ook gelogd worden per paneel.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Ik heb nog even naar de PDF gekeken, en daar lijkt het op dat dit gewoon kan.Nock372 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:45:
Kunnen de P350i ook op een solaredge omvormer?
Of zijn deze enkel voor andere omvormers.
Moest de huidige omvormer binnen enkele jaren defect gaan, dan kan ik een solaredge omvormer aanschaffen. dan kan er ook gelogd worden per paneel.
Het tabelletje bovenaan de tweede pagina geeft aan dat de p350i met een solaredge omvormer gebruik maakt van de monitoring.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Zoals beloofd de foto's van de panelen met de orginelen. Genomen met de telefoon, hoop dat het goed genoeg is.PClop schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:02:
[...]
Goed dat er optisch ook iets is te herkennen, maak je er ook nog foto's van voor dat je ze omruild bij MDZ dan hebben anderen die met eenzelfde euvel temaken hebben, er ook nog iets aan.
Mooi zou zijn als je de fabricage/serie nummers ook nog even vermeld
Hopelijk worden dan je PVout prestataties ook weer wat prettiger voor jou als je pannelen
weer allemaal mee doen.
Bij het demonteren van de panelen kwam ik ook nog het volgende tegen. Uiteindelijke met de vuilniszak erbij de boel opgeruimd. Getuige de kleine eierschaaltjes zijn de vogels wel degelijk uitgekomen en gevlogen.

De orginelen staan hier http://iserv.nl/files/pics/znshine-defect/
Tevens spanning en stroom meting.

Migjes parallel bedoel je dan bij bv 5 panelen dat alle 5 de draden (2x5 eigenlijk) naar je omvormer gaan,maar dat past toch niet....,ik zal nog eens googelen wat een mmp doet eigenlijk Andre had het over een mmpt is dat hetzelfde?migjes schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:54:
[...]
parallel of met 2x mpp.
kan beide, 2x mpp is vaak handiger omdat de beide stringen anders geconfigureerd kunnen worden.![]()
(en ook apart te loggen natuurlijk.)
voorbeeldje van mijn oost-west.
[afbeelding]
mijn 1x190Wp oost en 10x195Wp west set zou ik niet op een 2000W omvormer doen![]()
met mijn dak hoek(45 graden) zou een +/-2800W omvormer perfect zijn (heb een 3300W omvormer met 2x mpp, maar dat is geen probleem)
mijn beperking met de omvormer is dat de mpp's maar 2000W per stuk doen.
de omvormer is wel 3300W, maar er is vaak ook een beperking per mpp.
edit:
voor opbrengst.
pak de kWh/kWp van je zuid set.
en dan een beetje afhankelijk van je dak hoek pak je daar 70-80% van voor de oost-west.
en je weet ongeveer je jaar opbrengst
Om welk type ZNshine gaat het hier? Ikzelf heb 15x ZX255-49MS liggen, tot nu toe gelukkig nog geen bijzonderheden (PVoutput) kunnen ontdekken.databeestje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:56:
[...]
Zoals beloofd de foto's van de panelen met de orginelen. Genomen met de telefoon, hoop dat het goed genoeg is.

mpp of mppt = Multi Point Power Trakker.yohammer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:45:
[...]
Migjes parallel bedoel je dan bij bv 5 panelen dat alle 5 de draden (2x5 eigenlijk) naar je omvormer gaan,maar dat past toch niet....,ik zal nog eens googelen wat een mmp doet eigenlijk Andre had het over een mmpt is dat hetzelfde?
of te wel, het punt waarop de panelen de meeste W leveren (W=V*A)
een omvormer wisselt vrijwel de hele dag de A uit de panelen waar mee hij de meeste W uit de panelen krijgt.
uit dat verhaal komt dan een V, en die moet(moet is een te groot woord, willen hebben is misschien wel beter) binnen bereik van je mppt liggen.
nog iets verder verteld, de temperatuur van de cellen laat dan de V hoger of lager uit komen.
en natuurlijk of er een wolk voor de zon hangt of het is gewoon heiig is dat kan ook natuurlijk.
(er zijn omvormers met 1x mppt en er zijn er met 2x mppt.)
parallel = 2 of meer stringen van de zelfde aantal panelen aan sluiten.
2x5 is wel oke (pas op met SF, die zijn snel 82Vmpp per stuk, dus 5x kan ook teveel zijn. maar je hoeft niet op te houden bij 2x4 parallel, 4x4 kan ook
(als je omvormer niet genoeg ingangen heeft knal je er gewoon een spitter tussen, simpel
het kan als beginneling erg veel klinken, maar het is eigenlijk erg simpel.
rustig aan, mee lezen en het komt wel goed.
Maar met jullie hulp kom ik een heen eind ;-).
Ik ben net het dak op geweest en heb en heb even gemeten welke ruimte ik heb voor zonnepanelen op oost en west. Ik heb gelijk even een tekeningetje gemaakt met SF panelen en Conergy die ik nu ook heb liggen.De ruimte in de hoogte is 2,90 meter 3,0 meter gaat ook wel lukken maar dan komen de panelen gelijk met de onderste dakpan en dat is niet zo mooi denk ik.
Met de SF kom ik op 7 panelen dat is 1190 watt
Met de Conergy kom ik op 5 panelen dat is 1300 watt,
misschien is dit de beste oplossing mede omdat deze ook al op het zuiden ligt.
* Andre de dakhelling is trouwens 35 graden *

[ Voor 202% gewijzigd door yohammer op 10-08-2015 20:03 ]
Dat verschijnsel dat busbar niet helemaal doorloopt heb ik enkel op een van mijn type panelendatabeestje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:56:
[...]
Zoals beloofd de foto's van de panelen met de orginelen. Genomen met de telefoon, hoop dat het goed genoeg is.
Bij het demonteren van de panelen kwam ik ook nog het volgende tegen. Uiteindelijke met de vuilniszak erbij de boel opgeruimd. Getuige de kleine eierschaaltjes zijn de vogels wel degelijk uitgekomen en gevlogen.
[afbeelding]
De orginelen staan hier http://iserv.nl/files/pics/znshine-defect/
Tevens spanning en stroom meting.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nl op de 150Wp ( SunLink PV SL110-12M150 ) bij alle ander is deze tot aan het eind door gesoldeerd
op volle breedte van de busbar.
Die punt is bij mijn Sunlink panelen nog wel duidelijk goed vertind en niet verkleurd
Die van jou zien er uit als een zooitje opgekochte, afrekeurde panelen van een slechte batch

Ik heb ze (de ondermaats presterende ZNShine panelen) net bij mijn vader van het dak gehaald. Op het eerste gezicht geen vreemde dingen te zien bij de verbindingen. Wel wat vreemde vlekken op de panelen, helaas geen fototoestel bij me en telefoon leeg. Morgen even de foto's maken....PClop schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:14:
[...]
Dat verschijnsel dat busbar niet helemaal doorloopt heb ik enkel op een van mijn type panelen
nl op de 150Wp ( SunLink PV SL110-12M150 ) bij alle ander is deze tot aan het eind door gesoldeerd
Die punt is bij mijn Sunlink panelen nog wel duidelijk goed vertind en niet verkleurd
Die van jou zien er uit als een zooitje opgekochte, afrekeurde panelen van een slechte batch![]()
[afbeelding]
De spanning was, in de volle zon, 15 V, 20 V en 28 V. Veel te laag zou rond de 40 - 45 V moeten zijn. Woensdag de panelen omruilen bij MDZ.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Bijna
MPP = Maximum Power Point
Precies.of te wel, het punt waarop de panelen de meeste W leveren (W=V*A)
MPPT = Maximum Power Point Tracker
=> elektronica die zorgt dat je het maximale uit de samenstelling panelen haalt.
Twee MPPTs = mogelijkheid tot twee onafhankelijke sets panelen, bijvoorbeeld een verschillend aantal en/of een andere oriëntatie en/of andere beschaduwing.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
TSMC panelen, de zwartste die je kan vinden:
9x160Wp= 1440 Wp (ook in 165 Wp = 1485Wp te krijgen).

SF kan je er 8 van kwijt (1360Wp)

Met 5" cel panelen van 1580x808 kan je zo'n 1330-1400 Wp kwijt:

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2015 21:14 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kon alleen niet ingeven dat de west kant op een gegeven moment schaduw krijgt van de dakgoot naar de nok toe .Dan zou ik daar eventueel de sma sb240 kunnen plaatsen
Hier het resultaat

[ Voor 23% gewijzigd door yohammer op 10-08-2015 21:19 ]
Terwijl je makkelijk met 1x een 2 Kilowatt zou uitkunnen...
Proton,bedankt voor je reaktie.Ik zal eens kijken of dat ik er iets mee kanProton_ schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:58:
[...]
TSMC panelen, de zwartste die je kan vinden:
9x160Wp= 1440 Wp (ook in 165 Wp = 1485Wp te krijgen).
[afbeelding]
SF kan je er 8 van kwijt (1360Wp)
[afbeelding]
Met 5" cel panelen van 1580x808 kan je zo'n 1330-1400 Wp kwijt:
[afbeelding]
Het gaat hier om de 200Wp mono kristal panelen van 160x80.Tele schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:35:
[...]
Om welk type ZNshine gaat het hier? Ikzelf heb 15x ZX255-49MS liggen, tot nu toe gelukkig nog geen bijzonderheden (PVoutput) kunnen ontdekken.
[afbeelding]
Jouw installatie heeft een mooi constante spanning en komt overeen met ~15x45 Volt van 96 cel panelen.
Een maat van mij heeft de zwarte 200Wp van ZNshine, even in de gaten houden.
[ Voor 15% gewijzigd door databeestje op 11-08-2015 08:55 ]
optie 1.yohammer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:20:
[...]
Proton,bedankt voor je reaktie.Ik zal eens kijken of dat ik er iets mee kan
is wat lastig er een goede omvormer voor te vinden.
een setup van 3x3 met de hoge V verzie gaat wel, maar niet erg optimaal te noemen.
optie 2
2x4 per kant, genoeg voor te verzinnen.
optie 3.
deze kan nog net iets beter.
deze panelen kun je krijgen in de maat 158x80, maar ook in deze maat.
http://www.sun-solar.nl/i...rt-zonnepanelen-sunsolar/
en kan gewoon in 1 string worden gemixt
(alleen leverbaarheid, kan een probleem zijn als ik solarking zijn website zo zie.
geen idee waarom dat is, dat zul je moeten vragen.)
omvormer is geen probleem, met de grotere optie of die van prothon.
er is ook nog een optie 4.
dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
zijn ook mix baar in 1 string.
als ik zo gok aan de hand van je tekeningen kom ik toch ergens richting de 2000Wp
(erg krapjes, maar ik weet van geen marges die er misschien wel zijn.)
maar is dan geen zwart,
maar dit is wel een optie die een omvormer met 2x mpp aankan, het is er genoeg Wp voor te minste.
edit:
het is het hem allemaal net niet, die pijpjes zitten in de weg, en lastig plannen met die dakramen.
ik denk dat SF je de beste kans geeft om iets voor elkaar te krijgen.
(TSMC is een leuke 2de keus.)
edit2:
maar is het niet handig om een verdieping lager ook wat panelen neer te leggen.
levert wel minder op vanwege meer schaduw, maar kan wel op zuid en dat levert wel meer op, en dan gewoon lekker plat.
voorbeeld: 1x4X170SF oost + 1x4X170Wp west + 1x4X170Wp zuid.
of meer als mogelijk natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 11-08-2015 11:17 ]
ik heb me mono kristallijnpanelen verhuist en ga vervangen voor dunne film ism solar edge. Twijfel alleen zwaar tussen de 2 types. Wat is er nou mooier.. :-) keuzes!
Het gaat om onderstaand dak. Sandwichpanelen, dakpanplaten, dus dat wordt poppen of stokschroeven, oost west opstelling.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Zowel de SMAspot tool op de RPi als de PV Monitor tool op mijn telefoon krijgen geen verbinding meer met de omvormer. Hoewel, de PV Monitor zegt wel verbinding te hebben en ik zie ook het blauwe ledjes op de SB2100TL-21 aan gaan maar er wordt geen data overgedragen. Hetzelfde zie ik ook met SMAspot.
Ik heb al eens de omvormer opnieuw gestart (AC verwijderd) en zie dan op het LCD-scherm de firmware versie van de bluetooth module voorbij komen.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik sta voor een Golfplaten dak/Sandwichplaten dak...
Bedoeling is om er 20 panelen op te leggen in 1 rij portrait.
Zie alleen nu dat de golfplaten bevestigd zijn in het diepe deel van de plaat.
Ik zou verwachten dat men dit niet doet om lekkages geen kans te geven.
Maar waar nu de stokschroef in te draaien? Gewoon een nieuw gat maken op de bolle kant of toch gewoon de bestaande schroef uitwisselen?
Denk dat er sowieso gaten bijgemaakt moeten worden aangezien de afstand tussen de bestaande schroeven redelijk groot is...

Oei, de foto's had ik even gemistmigjes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:13:
[...]
edit:
het is het hem allemaal net niet, die pijpjes zitten in de weg, en lastig plannen met die dakramen.
ik denk dat SF je de beste kans geeft om iets voor elkaar te krijgen.
(TSMC is een leuke 2de keus.)
Dan worden de eerste voorstellen ook lastig...
3x3 is voor een StecaGrid 1500/2000 prima.
ja, lol ik had ook even niet opgelet. (en yohammer zelf ook niet ben ik bang, lol)Proton_ schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:51:
[...]
Oei, de foto's had ik even gemist
Dan worden de eerste voorstellen ook lastig...
3x3 is voor een StecaGrid 1500/2000 prima.
(vooral het pijpje onder het dakraam, wat het lastig maakt.)
eens kijken wat yohammer van dit idee vind
dat kan vast nog wel een stapje beter, maar hebben geen maten.maar is het niet handig om een verdieping lager ook wat panelen neer te leggen.
levert wel minder op vanwege meer schaduw, maar kan wel op zuid en dat levert wel meer op, en dan gewoon lekker plat.
voorbeeld: 1x4X170SF oost + 1x4X170Wp west + 1x4X170Wp zuid.
of meer als mogelijk natuurlijk.
en de kabel kan leuk weg gewerkt worden langs de regenpijp.
Waarschijnlijk is het handig om gewoon boven op de golf gaten te boren en de oude schroeven te laten voor wat ze zijn. Zitten ze op de goede plekken. Weet je zeker dat er geen (extra) kans op lekkage is.paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:25:
Vraagje...
Maar waar nu de stokschroef in te draaien? Gewoon een nieuw gat maken op de bolle kant of toch gewoon de bestaande schroef uitwisselen?
Denk dat er sowieso gaten bijgemaakt moeten worden aangezien de afstand tussen de bestaande schroeven redelijk groot is...
[afbeelding]
Ik ga er vanuit dat het een dak is met harde golf platen, anders moeten ze echt onderin, anders draai je de plaat naar beneden met de moer voor het rubber.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
mm, normaal draai ik de schroeven ook op het hoge gedeelte, maar misschien zijn er kosten bespaard op deze manier. (lol, niet mijn manier.)paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:25:
Vraagje...
[afbeelding]
met die stokschroeven heb je er wel minder nodig als met dakhaken.
het lijkt mij dat de afstand toch niet al te groot is.
de vraag is zijn er wel balken waar je die stokschroef in kunt draaien.
(het lijkt wel of de balken op de lage plaatsen van de golf zitten?)
het zijn best flinke jongens, en de balken van mijn schuurtje zijn te dun.
misschien alternatief?
http://www.solarstell.nl/solarstell-golfclip
even een foto.paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:25:
Vraagje...
[afbeelding]
met de systemen

de schroef doet wel passen, maar de panelen komen met de stokschroef zo hoog uit dat het niet mooi is
de schroef kan gewoon niet diep genoeg.
(nee dat is geen asbest dak, dat is een eterniet dak, of asbest gebonden in cement
Dat alternatief gaat niet werken omdat er op de bovenste bolling geen schroef zit...migjes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:49:
[...]
mm, normaal draai ik de schroeven ook op het hoge gedeelte, maar misschien zijn er kosten bespaard op deze manier. (lol, niet mijn manier.)![]()
met die stokschroeven heb je er wel minder nodig als met dakhaken.
het lijkt mij dat de afstand toch niet al te groot is.
de vraag is zijn er wel balken waar je die stokschroef in kunt draaien.
(het lijkt wel of de balken op de lage plaatsen van de golf zitten?)
het zijn best flinke jongens, en de balken van mijn schuurtje zijn te dun.![]()
misschien alternatief?
http://www.solarstell.nl/solarstell-golfclip
Dan zou ik alsnog extra schroeven moeten plaatsen en kan ik net zo goed de stokschroef erin draaien...
Het golfprofiel is ook anders dan een standaard golfplaat.
Er zitten per meter meer golven in... Dus die standaard klip zal niet mooi passen op deze bolling
[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 11-08-2015 17:14 ]
Betreft een stalen onderplaat van ongeveer 2mm, tussenlaag van Pir 6-8cm en dan weer een stalen golfprofiel plaat aan de bovenkant.
Inderdaad zal te strak aandraaien van de rubber wel wat vervorming kunnen geven.
Punt van aandacht inderdaad.

Hier een foto van de balken in de loods.
Hart op hart liggen de balken op 1,40m.
Dus naar mijn mening prima voor een paneel van 1,65 portrait.
@Migjes,
Minder stokschroeven dan dakhaken?!
Hoeveel heb je er nodig per lopende meter schat je?

Dit is overigens het effect van circa 2 jaar gebruik. Deze zijn in herfst 2012 geplaatst en het teruglopen van de spanning werd zichtbaar lager in augustus/september 2014.PClop schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:14:
[...]
Dat verschijnsel dat busbar niet helemaal doorloopt heb ik enkel op een van mijn type panelen
Die van jou zien er uit als een zooitje opgekochte, afrekeurde panelen van een slechte batch![]()
[afbeelding]
Aangezien er meer mensen problemen hebben met deze panelen is het wellicht een fabricagefout en lijken enkel de 200Wp mono panelen (niet zwart) getroffen te zijn. Mocht dit wel het geval zijn dan updaten we het topic.
Kort je de schroeven in met een slijptol?migjes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:25:
[...]
even een foto.
met de systemen![]()
[afbeelding]
de schroef doet wel passen, maar de panelen komen met de stokschroef zo hoog uit dat het niet mooi is![]()
de schroef kan gewoon niet diep genoeg.![]()
(nee dat is geen asbest dak, dat is een eterniet dak, of asbest gebonden in cement)
De afvoer van de droger kan verplaatst worden of ik doe er een ventielatie dakpan op.migjes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:58:
[...]
[...]
ja, lol ik had ook even niet opgelet. (en yohammer zelf ook niet ben ik bang, lol)
(vooral het pijpje onder het dakraam, wat het lastig maakt.)
eens kijken wat yohammer van dit idee vind![]()
[...]
dat kan vast nog wel een stapje beter, maar hebben geen maten.
en de kabel kan leuk weg gewerkt worden langs de regenpijp.
Dat heb ik ook bij het dak op het zuiden gedaan (foto) van de mechanische ventielatie en riool ontluchting.
Maar het gaat alleen om zonnepanelen onder het dakraam,dus op het oosten zit de pijp van de droger en op het westen heb ik nergens last van..

[ Voor 9% gewijzigd door yohammer op 11-08-2015 19:44 ]
En wat staat er te gebeuren op dat platte dak??yohammer schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:23:
[...]
De afvoer van de droger kan verplaatst worden of ik doe er een ventielatie dakpan op.
Dat heb ik ook bij het dak op het zuiden gedaan van de mechanische ventielatie en riool ontluchting.
Maar het gaat alleen om zonnepanelen onder het dakraam,dus op het oosten zit de pijp van de droger en op het westen heb ik nergens last van..
[afbeelding]
Daar heb ik ook aan zitten denken Paul,maar dan liggen de panelen plat ik wil het wel maar dan leveren ze weinig op,onder een hoek van 30 graden is het besten maar dan komen ze boven het dak uit steken.paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:19:
[...]
En wat staat er te gebeuren op dat platte dak??
Dat is opties niet zo mooi,het dak is wel 3x3 meter...
Een 11m hoge heg ?paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:19:
[...]
En wat staat er te gebeuren op dat platte dak??
Groene natuurlijk...
Kan je hier niet een systeem gebruiken met golfclip? gaat erg snel en minder kan dat je een balk mist. Of is er een systeem dat je op de golf schroeft zoals lorens trapeo maar dan voor een golf?paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:11:
Hier een foto van het dakprofiel.
Betreft een stalen onderplaat van ongeveer 2mm, tussenlaag van Pir 6-8cm en dan weer een stalen golfprofiel plaat aan de bovenkant.
Inderdaad zal te strak aandraaien van de rubber wel wat vervorming kunnen geven.
[afbeelding]
@Migjes,
[afbeelding]
Als je toch met stokschroeven aan de gang gaat dan plaats je die op elke balk, die liggen meestal 1,30 uit elkaar, leg je de rail van boven naar beneden en plaats je landscape op 2 railsen. hangt dus af van je paneel maat. volgens de Besselse punten ga je dan op 2/9 van het uiteinde plaatsen, dus bij een standaard paneel (1,65) op ongeveer 36 cm vanaf het uiteinde.
let erop dat je goed uitkomt met de rail lengte, deze bepaal je aan de hand van de positie van de stokschroeven en niet aan de paneel maat, soms moet je dus een stuk rail door laten steken, dat is het minst lelijk aan de bovenkant omdat je vaak een flauwe dak helling hebt, en omdat je panelen op de rail liggen zie je o dei manier een stuk minder van de rail die er boven uit steekt. Kijkook goed hoe de nok in elkaar zit, zin er 2 balken dan kan je die vaak wel gebruiken, is er 1 balk dan meestal niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Andre1973 op 12-08-2015 00:03 ]
heb ik ook wel eens (in opdracht) M8 stokschroeven geplaatst ipv M12, met sommige systemen kan dat ook (ik dacht van solar nrg is ff teug) dan zijn de gaten kleiner en zijn ze makkelijker af te dekken met een bijpassende afdichtingsrubber. Is ook wat meer in verhouding waarschijnlijk met het frame dat er onder zit. Wel wat meer stuks plaatsen. Als die schroeven onder in zitten en dat is dicht dan zou je die kleinere stokschroeven ook dicht moeten krijgen denk ik.paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:25:
Vraagje...
[afbeelding]
edit ff opgezocht in de mail:
was idd solar nrg spul, met M8 stokschroef en een RVS ring met een afdicht laag er onder, net ongeveer als wat er om een CF schroef heen zit. En daar zat t op staalplaten die op pannen leken ook in het dal van de pan.
[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 11-08-2015 23:34 ]
Hollewandplug, M8 of M10 ( eventueel in rvs), google daar maar even op, vergeet ook nietpaulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:11:
[afbeelding]
@Migjes,
[afbeelding]
om rubber sluitringen mee te bestellen, tegen inwateren.
vb, http://www.toolprof.nl/fi...e-10-21mm-doos-a-50-stuks
Maar dan hangt het aan de sandwitch panelen en niet aan de balken. Dan zou je er ook draadbussen in kunnen trekken.PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:50:
[...]
Hollewandplug, M8 of M10 ( eventueel in rvs), google daar maar even op, vergeet ook niet
om rubber sluitringen mee te bestellen, tegen inwateren.
vb, http://www.toolprof.nl/fi...e-10-21mm-doos-a-50-stuks
Aan de balken lijkt mij veiliger.
in theorie kun je met 3 stokschroeven een 6m stang vast maken.paulv1973 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:11:
[afbeelding]
@Migjes,
[afbeelding]
maar je moet de druk verdelen op de balken, dus kom jij uit op 4/5 per 6m
en opletten of je dan niet te veel uitstekende stukken hebt.
(zoals andre ook zegt.)
als ik dat onder dak zie, dan zou ik de stangen van boven naar beneden doen.
dan kun je de druk lekker verdelen over de balken.
(maar let op die ijzeren balken, zorg dat je goed uitkomt.
maar je bent een handige klusser, lol, dat komt wel goed.)
en dan de panelen in landscape.
ik vind het idee van PCIop om holle wand pluggen te gebruiken ook nog niet eens zo gek.
misschien te combineren met de golfclips van solarstell ?
daar zit dan al een afdichtings-rubber op
(moeten dan wel meer zijn als stokschroeven, denk dan aan wat je met +/- dakhaken ook doet.)
oke.yohammer schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:23:
[...]
De afvoer van de droger kan verplaatst worden of ik doe er een ventielatie dakpan op.
Dat heb ik ook bij het dak op het zuiden gedaan (foto) van de mechanische ventielatie en riool ontluchting.
[afbeelding]
plat levert nog best goed op, zelfs beter als 30 gradenyohammer schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:41:
[...]
Daar heb ik ook aan zitten denken Paul,maar dan liggen de panelen plat ik wil het wel maar dan leveren ze weinig op,onder een hoek van 30 graden is het besten maar dan komen ze boven het dak uit steken.
Dat is opties niet zo mooi,het dak is wel 3x3 meter...
maar plat spoelt niet schoon dus wel poetsen.
wat dacht je van:
4x deze http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/
met 1x3x170Wp SF op het platte dak op zuid.
dan hoop ik dat je 2x3x170Wp Sf op oost en west kunt doen?
dan heb je 2550Wp SF op dak.
combineren met een TL omvormer van +/-2000W
en je bent er wel.
is dit een idee?
(maar misschien kan het nog net iets beter?
zelf ook eens mee rekenen of het nog iets strakker kan.
misschien kunnen er zelfs 2x3x170Wp op zuid
(dit hoef je niet te doen, maar is wat ik zou doen.
er kan ook nog een string 1x3x170Wp plat tegen de muur gezet worden.
dan heb je het niet over kosten effectiviteit maar je hebt dan wel meer opbrengst in de lente/herfst/winter.
dit zou ik zelf erg leuk vinden en er is geen zwaardere omvormer voor nodig.
er is ook nog een mogelijkheid om met SF stringen te maken van ??x2x170Wp.
maar die vermijd ik liever als het anders kan.
Holle wand plug??!!Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 05:37:
[...]
Maar dan hangt het aan de sandwitch panelen en niet aan de balken. Dan zou je er ook draadbussen in kunnen trekken.
Waar wil je die dan in bevestigen? Toch niet in het Sandwichpaneel?!
Bedoeling is om de 2 bovenste balken te gebruiken.(niet de nokbalk)
Op beide balken evenwijdig aan de nok/goot een rail monteren (dus bovenop de balk)
en daar de panelen op. Rail ligt dan minder dan 1,40 meter uit elkaar. Het bevestigingsplaatje van de stokschroef kun je naar boven en beneden draaien zodat de hart op hart afstand van de rail iets minder wordt dan de afstand tussen de 2 balken. Past mooi een 1,65m paneel in portrait op.
Ik zit alleen nog in dubio over het boren van nieuwe gaten of toch ook de bestaande te gebruiken.
Ik krijg in ieder geval 58 stokschroeven geleverd voor dit verhaal (22 panelen in portrait naast elkaar)
Ik kom dus sowieso gaten bij aan het maken aangezien de sandwichpanelen met minder schroeven vastzit...
Wordt vervolgd...

Wat type draadbus bedoel je dan, ik ken enkel die je met een speciale boormachiene in plaatmateriaalRol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 05:37:
[...]
Maar dan hangt het aan de sandwitch panelen en niet aan de balken. Dan zou je er ook draadbussen in kunnen trekken.
vast trekt, en je heb dan maar een smalle velsrand die die draadbus dan op z,n plek houd, dat is
idd te weing integenstelling tot een hollewand plug, die laat echt niet meer los, het steun oppervlakte
is velemalen groter
Komt nog bij dat die platen vol zitten met een soort pur, en dat is een zeer goede lijm verbinding
dus die plaat delen komen ook niet zomaar los van elkaar.
Maar klopt wel, vast aan de balken voelt het beste, maar geeft het probleen dat je het niet
kunt vast trekken, want daar missen die dakplaten de ( indruk ) stevigheid voor.
Een ander punt is nog, geeft de leverancier van die dakplaten dan nog wel garantie op de konstuktie
e.d.ongeacht welke montage methode ook wordt toegepast, ben bang van niet.

Waar moet die dan nog garantie op geven?PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Wat type draadbus bedoel je dan, ik ken enkel die je met een speciale boormachiene in plaatmateriaal
vast trekt, en je heb dan maar een smalle velsrand die die draadbus dan op z,n plek houd, dat is
idd te weing integenstelling tot een hollewand plug, die laat echt niet meer los, het steun oppervlakte
is velemalen groter
Komt nog bij dat die platen vol zitten met een soort pur, en dat is een zeer goede lijm verbinding
Maar klopt wel, vast aan de balken voelt het beste, maar geeft het probleen dat je het niet
kunt vast trekken, want daar missen die dakplaten de ( indruk ) stevigheid voor.
Een ander punt is nog, geeft de leverancier van die dakplaten dan nog wel garantie op de konstuktie
Waterdichtheid kun je wel schudden als je bevestigingspunten gaat verwijderen en vervangen door anderen bouten.
Aan de andere kant.... Als de lekkage aan de andere kant van het dak zit moetie wel...
waterdichtheid is niet het probleem van de leverancier van de dakplaten, dat is het probleem van de aannemer van het dakpaulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:27:
[...]
Waar moet die dan nog garantie op geven?
Waterdichtheid kun je wel schudden als je bevestigingspunten gaat verwijderen en vervangen door anderen bouten.
Aan de andere kant.... Als de lekkage aan de andere kant van het dak zit moetie wel...
of jouw probleem als jij er pv op legt, lol.
leverancier zegt gewoon simpel, is niet volgens de voorschriften gedaan, niet ons probleem.
maar ik zie ook weinig problemen met de holle wand plug.
dat is stevig zat als er genoeg worden gebruikt.
Als je dat al incalculeert geef je je zelf de vrije hand, leuk test objekt.paulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:27:
[...]
Waar moet die dan nog garantie op geven?
Ben je de eigenaar van dat optrekje?
Eigenaar niet. Wel de erfgenaam...PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:38:
[...]
Als je dat al incalculeert geef je je zelf de vrije hand, leuk test objekt.![]()
Ben je de eigenaar van dat optrekje?

Ja die je met een soort grote popnagel tang er in trekt, dan kan je er zo een boutje of tapeind in draaien.PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Wat type draadbus bedoel je dan, ik ken enkel die je met een speciale boormachiene in plaatmateriaal
is velemalen groter
Zijn er in rvs en aluminium.
Aan de sandwich vast maken zou ik niet doen, die plaat trek je zo van de pur af, dat zit echt niet vast.
Ook een nadeel is dat het gaat roesten omdat je er in boort.
Ik werk met/in gekoelde ruimten en we hebben niet anders hier dan sandwitch panelen.
Stokschroef er door in de balk, mijn inziens de enige oplossing, moet met afdichting er op draaien en klein beetje aandraaien dat hij de sandwitch net in drukt, dan rail er op en weer een moer.
Dan druk je niks plat en staan de rails op steeltjes op de balken.
Roest.... Inderdaad.Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:24:
[...]
Ja die je met een soort grote popnagel tang er in trekt, dan kan je er zo een boutje of tapeind in draaien.
Zijn er in rvs en aluminium.
Aan de sandwich vast maken zou ik niet doen, die plaat trek je zo van de pur af, dat zit echt niet vast.
Ook een nadeel is dat het gaat roesten omdat je er in boort.
Ik werk met/in gekoelde ruimten en we hebben niet anders hier dan sandwitch panelen.
Stokschroef er door in de balk, mijn inziens de enige oplossing, moet met afdichting er op draaien en klein beetje aandraaien dat hij de sandwitch net in drukt, dan rail er op en weer een moer.
Dan druk je niks plat en staan de rails op steeltjes op de balken.
Maar hoe zit het dan met de gaten die al gemaakt zijn door de aannemer die de sandwich platen heeft vastgeschroefd?
Dat gaat dan toch ook roesten?!
Verwijderd
Ben ik weer...Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:52:
Hoe goed is een Kostal Piko 5.5 met schaduw?
Heb er eentje op het oog. Vind de 3 trackers EN 3-fase toch wel een voordeel hebben...
Ik heb nog even liggen rondneuzen op het web en vond de AEG PV4600...
Heeft ook 3 Mpp Trackers.
Misschien een mooie oplossing voor mijn 3x9 panelen op 3 verschillende dakvlakken met schaduw..
Wat is daar jullie mening over
Tip, "veilige en snelle installatie op geprofileerde dakplaten en sandwichpanelen.paulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:39:
[...]
Roest.... Inderdaad.
Maar hoe zit het dan met de gaten die al gemaakt zijn door de aannemer die de sandwich platen heeft vastgeschroefd?
Dat gaat dan toch ook roesten?!
voor zonnepanelen van 30 tot 50mm"
Pdf, pagina 11
https://www.google.nl/url...bv.99804247,d.d2s&cad=rja
Ik weet niet hoeveel deze per tracker maximaal levert als je ze alle drie aansluit.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:58:
[...]
Ben ik weer...
Misschien een mooie oplossing voor mijn 3x9 panelen op 3 verschillende dakvlakken met schaduw..
Wat is daar jullie mening over![]()
In de specs staat 8.5A max ADC...
Maar lijkt goed te kunnen, aangezien je toch maar 9x250Wp wil aansluiten per tracker...
Schaduwmanagement weet ik niet van een AEG...
Misschien iemand anders?!!
Jip, Leuke PDF.PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:04:
[...]
Tip, "veilige en snelle installatie op geprofileerde dakplaten en sandwichpanelen.
voor zonnepanelen van 30 tot 50mm"
Pdf, pagina 11
https://www.google.nl/url...bv.99804247,d.d2s&cad=rja
Die oplossing heb ik ook gezien via google afbeeldingen.
Lijkt me meer werk aangezien je per paneel 2x2 gaten moet maken/boren
ik vond de 3x GE mooier om eerlijk te zijn.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:58:
[...]
Ben ik weer...
maar ook deze is niet de beste met schaduw.
ook 21A enkele fase op een 3fase aansluiting, niet speciaal mooi te noemen.
nog dat ik 6,7kWp op een 4,6kW omvormer speciaal mooi vind.
etc etc
(wil je nog meer mening, lol
edit:
maar je kunt het gewoon doen hoor.
er komt toch wel opbrengst uit het systeem, en meer als genoeg om binnen een jaar iets anders te kopen.
lol.
het doen is belangrijker als het effect, dat komt toch wel.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 12-08-2015 14:20 ]
Gebruik een systeem dat er voor bedoeld is. Niet zelf gaan klooien met ander spul.paulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:05:
[...]
Holle wand plug??!!![]()
Waar wil je die dan in bevestigen? Toch niet in het Sandwichpaneel?!
Bedoeling is om de 2 bovenste balken te gebruiken.(niet de nokbalk)
Op beide balken evenwijdig aan de nok/goot een rail monteren (dus bovenop de balk)
en daar de panelen op. Rail ligt dan minder dan 1,40 meter uit elkaar. Het bevestigingsplaatje van de stokschroef kun je naar boven en beneden draaien zodat de hart op hart afstand van de rail iets minder wordt dan de afstand tussen de 2 balken. Past mooi een 1,65m paneel in portrait op.
Ik zit alleen nog in dubio over het boren van nieuwe gaten of toch ook de bestaande te gebruiken.
Ik krijg in ieder geval 58 stokschroeven geleverd voor dit verhaal (22 panelen in portrait naast elkaar)
Ik kom dus sowieso gaten bij aan het maken aangezien de sandwichpanelen met minder schroeven vastzit...
Wordt vervolgd...
Volgens mij is dat systeem met die kleine stukjes rail, net als dat van Lorenz geschikt voor trapezium daken (met een stukje vlak erop) niet voor bolle daken.
er zijn daar verschillende systemen voor, met popen of schroeven. let wel op de minimale dikte van de bovenste staalplaat. en volgens mij zit er iets op het metaal dat er voor zorgd dat het niet heel snel gaat roesten zolang je schroeft en niet boort. Bij stokschroeven klein gat boren en daarna stokschroef er doorheen schroeven.
Bij 1 rij gaat dat natuurlijk goed (horizontale rail & portait), bij meerdere niet. er is per type rail een maximum aan de te overspannen afstand. En ook een maximum aan het uitsteken voorbij de laatste haak.
dat is voor van de valk anders dan clickfit en anders dan K2.
Draai er een paar bouten uit en kijk of deze netjes haaks op het dak er in zijn geschroefd. dat is nl nodig voor de latere bevestiging van de rail.
Bij het boren van nieuwe gaten er goed op letten dat je ze haaks in boort, desnoods kleine hoekhaakje gebruiken (doe ik altijd).
voordeel is ook bij stokschroeven dat je je ook redelijk aan kunt zekeren tijdens het werk, vooral als het nat / koud is dan zijn die platen erg glad.
[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 12-08-2015 15:36 ]
Haaks boren is duidelijk. Maar om dat nu met de geodriehoek te gaan doen!?Andre1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:24:
[...]
Gebruik een systeem dat er voor bedoeld is. Niet zelf gaan klooien met ander spul.
Volgens mij is dat systeem met die kleine stukjes rail, net als dat van Lorenz geschikt voor trapezium daken (met een stukje vlak erop) niet voor bolle daken.
er zijn daar verschillende systemen voor, met popen of schroeven. let wel op de minimale dikte van de bovenste staalplaat. en volgens mij zit er iets op het metaal dat er voor zorgd dat het niet heel snel gaat roesten zolang je schroeft en niet boort. Bij stokschroeven klein gat boren en daarna stokschroef er doorheen schroeven.
Bij 1 rij gaat dat natuurlijk goed (horizontale rail & portait), bij meerdere niet. er is per type rail een maximum aan de te overspannen afstand. En ook een maximum aan het uitsteken voorbij de laatste haak.
dat is voor van de valk anders dan clickfit en anders dan K2.
Draai er een paar bouten uit en kijk of deze netjes haaks op het dak er in zijn geschroefd. dat is nl nodig voor de latere bevestiging van de rail.
Bij het boren van nieuwe gaten er goed op letten dat je ze haaks in boort, desnoods kleine hoekhaakje gebruiken (doe ik altijd).
voordeel is ook bij stokschroeven dat je je ook redelijk aan kunt zekeren tijdens het werk, vooral als het nat / koud is dan zijn die platen erg glad.
Je kunt de stokschroef toch ook altijd wel iets buigen!?
Buigen kan je bijna vergeten.paulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:35:
[...]
Haaks boren is duidelijk. Maar om dat nu met de geodriehoek te gaan doen!?![]()
Je kunt de stokschroef toch ook altijd wel iets buigen!?
- Hij is dik.
- Zit onderin de in de balk boven in de golfplaat, zit ruimte tussen, trek je alles los.
- Dan gaat hij los zitten
(ervaring)
- Rubber zit niet meer goed.
- Je kan hem niet meer indraaien/uitdraaien.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Goeie argumenten inderdaad...WoudseHoeve schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:10:
[...]
Buigen kan je bijna vergeten.Gewoon goed recht boren is het best en het simpelst.
- Hij is dik.
- Zit onderin de in de balk boven in de golfplaat, zit ruimte tussen, trek je alles los.
- Dan gaat hij los zitten
(ervaring)
- Rubber zit niet meer goed.
- Je kan hem niet meer indraaien/uitdraaien.
Misschien toch maar het magneetboor op het dak zetten.
Gaatie altijd mooi recht...
Van de efficiëntie grafiek vind ik er maar eentje en daar staat alleen 600 en 800 volt op, en aangezien ik maar tot 540 kom met 18 panelen per string.....
Wat me wel goed doet om te zien is dat tussen 30 en 55 procent vermogen de hoogste efficiëntie zit, komt goed uit met 9kwp
1 PVoutput . Dongen NB
Hallo Willem,Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:58:
[...]
Ben ik weer...
Zowel de Kostal als de AEG gaan niet en matig om met de schaduw. De AEG is een beetje afhankelijk van de firmware.
Let wel, zorg dat je de minimale spanning wel haalt. Een gemiddeld 250Wp paneel heeft maar een werkspanning van 30 Volt, en dan is het niet verschrikkelijk ruim. De Kostal wil meer spanning in dat opzicht, hier zou de AEG beter passen. Wellicht dat Hans, Woudsehoeve of Rol-co hier hun licht op kan laten schijnen, ze hebben een Piko, of gehad.
Aangezien het 3 even lange strings zijn kan dit ook op een omvormer met 1 tracker, al zal je dan niets met de schaduw kunnen doen. Als 2 van de 3 geen schaduw hebben zou je ook een omvormer met 2 trackers kunnen kiezen en 2 strings parallel kunnen zetten en de schaduw string apart.
Het aanbod omvormers met schaduwmanagement om het verlies te beperken is niet super groot, maar een SMA 3000-TL21 heeft 2 tracker, met schaduw management en je kan het volledige vermogen op 1 input afhandelen. Het grote probleem daarvan is de prijs, je kan er 2 AEG omvormers voor kopen.
Wellicht dat je met 1 Steca 3010 en 1 Steca 1800 uit de voeten kan, maar dan is dan weer bijna net zo duur.
Mijn advies, neem dat verlies voor lief en steek alles parallel op een omvormer voor voldoende vermogen zoals de AEG 4600. Of een 3 fase als je dat liever hebt.
In principe kunnen we prima weg komen met een SE-4000 inverter voor deze setup, maar het kan zijn dat we in de toekomst nog een rijtje van 8 panelen erbij willen plaatsen, dan komen we op 5440 wp uit. Het kan net zo goed zijn dat de opbrengst voldoende is, en dat we het bij 24 panelen laten.
Met dat in gedachten dacht ik ook aan de SE-5000 optie, mits deze niet een veel lager rendement haalt bij 4080wp, dat zou immers zonde zijn als we niet uitbreiden in de toekomst.
In mijn hoofd hebben de meeste converters een optimaal moment van energie converteren, bijvoorbeeld bij 90% belasting. Nu kan ik zo snel bij SolarEdge alleen maar vinden dat het systeem alleen maar invert, gezien elk paneel zelf met een optimizer zijn output regelt, en zo de stroom in alle gevallen gelijk houdt richting de inverter.
Betekend dit dan ook dat het verlies een stuk minder is, en dat het verschil tussen een SE-4000 en SE-5000 qua optimale prestatie vrijwel niks uitmaakt, of denk ik heel erg krom nu?
ik boor t liefst gewoon met en accuboor en heb ooit ergens op een rommelmarkt een klein hoekhaakje op de kop getikt, en boren doe ik meestal met een lange boor, daar kan ik ook makkelijk dat haakje tegen aan plaatsen. Maar een hoekhaakje afzagen of iets anders haaks gebruiken kan natuurlijk ook.paulv1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:06:
[...]
Goeie argumenten inderdaad...
Misschien toch maar het magneetboor op het dak zetten.
Gaatie altijd mooi recht...
Een kleeftol kan op staal, maar op cement golfplaat weer niet van daar, en is groot en heeft 230 V nodig die ik ken.
Je gaat makkelijk te verticaal boren. en daar kom je pas achter als t te laat is. zeer als je in de bolling van een golfplaat zit kan je dan ook makkelijk (half) naast de balk terecht komen (komt ie er aan de zijkant weer uit)
En idd geeft buigen gedoe, naast dat het erg lastig is om RVS te buigen, en voorkomen is beter dan fixen.
Verwijderd
2 weken wachten nog. Best lang! Foto's volgen tzt.
De Hosola 3680?Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:53:
Over 2 weken liggen hier eindelijk ook de panelen op het dak. 18x ET Solar 260 Wp met een Hosola 3680 omvormer. Helaas is onze meter niet geschikt om teruglevering te registreren, dus krijgen we een nieuwe (slimme) meter.
2 weken wachten nog. Best lang! Foto's volgen tzt.
Waarom niet de 4200 of zelfs de 5000??
Zoveel meer kosten die niet dan de 3680
Lijkt me zo onhandig werken...Andre1973 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:36:
[...]
ik boor t liefst gewoon met en accuboor en heb ooit ergens op een rommelmarkt een klein hoekhaakje op de kop getikt, en boren doe ik meestal met een lange boor, daar kan ik ook makkelijk dat haakje tegen aan plaatsen. Maar een hoekhaakje afzagen of iets anders haaks gebruiken kan natuurlijk ook.
Een kleeftol kan op staal, maar op cement golfplaat weer niet van daar, en is groot en heeft 230 V nodig die ik ken.
Je gaat makkelijk te verticaal boren. en daar kom je pas achter als t te laat is. zeer als je in de bolling van een golfplaat zit kan je dan ook makkelijk (half) naast de balk terecht komen (komt ie er aan de zijkant weer uit)
En idd geeft buigen gedoe, naast dat het erg lastig is om RVS te buigen, en voorkomen is beter dan fixen.
In de ene hand de hoekhaak, in de andere de boormachine...
Verwijderd
Heb al panelen gelegd volledig op Oost.
Die draaide ook makkelijk vaak maximaal Wp...
De 4200 kost welgeteld €25,- meer incl BTW...
Die kilowatjes liet ik dan niet schieten...

[ Voor 29% gewijzigd door paulv1973 op 13-08-2015 09:32 ]
Verwijderd
Begin gewoon met de SE4000 die gaat tot 5000 w, 1 fase is ook makkelijker aansluiten, ipv 8 panelen zou je met 4 panelen kunnen uitbreiden.Solaredge regelt alles op 350v dus dat is nooit het probleem inzake efficiencyNeoPhire schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:35:
Nog een paar weken, en dan worden er 24x SF 170-S geïnstalleerd met SolarEdge optimizers erop, dat komt neer op 4080wp, en dan komt de vraag voor de inverter.
In principe kunnen we prima weg komen met een SE-4000 inverter voor deze setup, maar het kan zijn dat we in de toekomst nog een rijtje van 8 panelen erbij willen plaatsen, dan komen we op 5440 wp uit. Het kan net zo goed zijn dat de opbrengst voldoende is, en dat we het bij 24 panelen laten.
Met dat in gedachten dacht ik ook aan de SE-5000 optie, mits deze niet een veel lager rendement haalt bij 4080wp, dat zou immers zonde zijn als we niet uitbreiden in de toekomst.
Betekend dit dan ook dat het verlies een stuk minder is, en dat het verschil tussen een SE-4000 en SE-5000 qua optimale prestatie vrijwel niks uitmaakt, of denk ik heel erg krom nu?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2015 09:18 ]
Verwijderd
Hoi Databeestje,databeestje schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:32:
[...]
Hallo Willem,
Zowel de Kostal als de AEG gaan niet en matig om met de schaduw. De AEG is een beetje afhankelijk van de firmware.
Let wel, zorg dat je de minimale spanning wel haalt. Een gemiddeld 250Wp paneel heeft maar een werkspanning van 30 Volt, en dan is het niet verschrikkelijk ruim. De Kostal wil meer spanning in dat opzicht, hier zou de AEG beter passen. Wellicht dat Hans, Woudsehoeve of Rol-co hier hun licht op kan laten schijnen, ze hebben een Piko, of gehad.
Aangezien het 3 even lange strings zijn kan dit ook op een omvormer met 1 tracker, al zal je dan niets met de schaduw kunnen doen. Als 2 van de 3 geen schaduw hebben zou je ook een omvormer met 2 trackers kunnen kiezen en 2 strings parallel kunnen zetten en de schaduw string apart.
Het aanbod omvormers met schaduwmanagement om het verlies te beperken is niet super groot, maar een SMA 3000-TL21 heeft 2 tracker, met schaduw management en je kan het volledige vermogen op 1 input afhandelen. Het grote probleem daarvan is de prijs, je kan er 2 AEG omvormers voor kopen.
Wellicht dat je met 1 Steca 3010 en 1 Steca 1800 uit de voeten kan, maar dan is dan weer bijna net zo duur.
Mijn advies, neem dat verlies voor lief en steek alles parallel op een omvormer voor voldoende vermogen zoals de AEG 4600. Of een 3 fase als je dat liever hebt.
Dank voor je uitgebreide respons en mening.
Nog een vraagje dan,
Aangezien 2 dakvlakken last hebben van schaduw vanwege een dakkapel...
Zou jij dan kiezen voor een SMA SB5000TL-21? en dan de 2 schaduw strings parallel op 1 tracker zetten en de niet beschaduwde (pfff) string op de 2e tracker? Of dan toch kiezen voor de AEG met zijn 3 trackers?
De kostal 5.5 zou volgens Pikoplan ook kunnen maar dan zit je wel erg laag in de voltages op een 3-fase omvormer.
Dank voor de toelichting, de SE5000 is ook 1-fase, en biedt toch mogelijkheden voor uitbreiden?Begin gewoon met de SE4000 die gaat tot 5000 w, 1 fase is ook makkelijker aansluiten, ipv 8 panelen zou je met 4 panelen kunnen uitbreiden.Solaredge regelt alles op 350v dus dat is nooit het probleem inzake efficiency
Beginnen met de 4000 en deze straks vervangen omdat we er nog wat panelen bij willen kost uiteindelijk een stuk meer, terwijl de meerprijs van de 5000 t.o.v. de 4000 nu maar 90 euro is.
En als ik het goed begrijp maakt het qua efficiency dus niks uit, gezien alles op 350v wordt geregeld?
Qua investering ben ik het met Paulv1973 eens. Even opletten hoe dat gaat qua stroomsterkte bij grotere omvormers, voor de automaat waarop je 'm zet.Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:12:
De Hosola 3680 is meer dan voldoende. Panelen komen op OZO. En meer panelen kan ik niet kwijt, dus uitbreiding zit er niet in.
http://www.klusidee.nl/Fo...c19136/karakteristiek.gif
Gok dat de kans op problemen klein is, maar misschien nog even een schatting maken en een mening vragen.
Uit eigen ervaring: 4070 Wp (1 string op ZO, 1 op ZW) op de 3680MTL geeft geen enkel probleem.
There's nothing moister than an oyster.
Verwijderd
Jip,zeegerd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Qua investering ben ik het met Paulv1973 eens. Even opletten hoe dat gaat qua stroomsterkte bij grotere omvormers, voor de automaat waarop je 'm zet.
http://www.klusidee.nl/Fo...c19136/karakteristiek.gif
Gok dat de kans op problemen klein is, maar misschien nog even een schatting maken en een mening vragen.
Uit eigen ervaring: 4070 Wp (1 string op ZO, 1 op ZW) op de 3680MTL geeft geen enkel probleem.
de 4200 en de 5000 leveren max 21A resp. 24A. Dus afzekeren met 25A.
Toch??
Kuch kuch....tenzij... er staat toevallig juist een hele mooie SMA 3000TL-21 te koop in het Vraag & Aanbod topic. Heeft al even gedraaid maar is verder zo goed als nieuw. En dan valt de prijs opeens behoorlijk mee.databeestje schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:32:
[...]
Hallo Willem,
Verwijderd
3000 is toch veel te klein?!! voor 6750Wp!!Terpen Tijn schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:54:
[...]
Kuch kuch....tenzij... er staat toevallig juist een hele mooie SMA 3000TL-21 te koop in het Vraag & Aanbod topic. Heeft al even gedraaid maar is verder zo goed als nieuw. En dan valt de prijs opeens behoorlijk mee.
Vermoedelijk niet, maar SE geeft daar weinig info over. De string spanning is altijd 350 V.NeoPhire schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:48:
[...]
Dank voor de toelichting, de SE5000 is ook 1-fase, en biedt toch mogelijkheden voor uitbreiden?
Beginnen met de 4000 en deze straks vervangen omdat we er nog wat panelen bij willen kost uiteindelijk een stuk meer, terwijl de meerprijs van de 5000 t.o.v. de 4000 nu maar 90 euro is.
En als ik het goed begrijp maakt het qua efficiency dus niks uit, gezien alles op 350v wordt geregeld?
(heb er tot nu toe niets over kunnen vinden, rendementsgrafieken dus als functie van het vermogen.)
Hier een SE 4000 aan de muur, kan tot 4,2 kW AC leveren volgens het display.
http://www.solaredge.us/f..._fixed_string_voltage.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 13-08-2015 11:46 . Reden: link toegevoegd ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Een hoofdzekering is eerder 25A, maar een groepsautomaat eerder 16A, bij mijn weten. Maar ik ben geen deskundige, anderen hier wel.Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:49:
[...]
Jip,
de 4200 en de 5000 leveren max 21A resp. 24A. Dus afzekeren met 25A.
Toch??
Dat mag dan wel kloppen.zeegerd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:09:
[...]
Een hoofdzekering is eerder 25A, maar een groepsautomaat eerder 16A, bij mijn weten. Maar ik ben geen deskundige, anderen hier wel.
Maar als je omvormer 24A aan AC kant levert, is je 16A zekering gedoemd om het niet te trekken.
Dus 25A afzekeren in de meterkast
Omnik is helaas zo'n fabrikant die niet alle technische gegevens even duidelijk communiceert. Je realiseert je wel dat die 9 kWp 55% van de tijd minder dan 1800W levert (klik)? Dan zit je rond de 10% vermogen van de omvormer. Een Omniksol 8k lijkt mij eerlijk gezegd veel toepasselijker. De TL2 serie is ook wat nieuwer, dan de TL van de 13k.reneeke1970 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:02:
Hallo heren techneuten, is hier iemand die uit ervaring weet welk info blad met technische details van omnik 13k not klopt want ik vind wat verschillende?
Van de efficiëntie grafiek vind ik er maar eentje en daar staat alleen 600 en 800 volt op, en aangezien ik maar tot 540 kom met 18 panelen per string.....
Wat me wel goed doet om te zien is dat tussen 30 en 55 procent vermogen de hoogste efficiëntie zit, komt goed uit met 9kwp
Met een MPP range van 400-800V @ vol vermogen, lijkt mij de 540V prima.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hoe zie je dan de selectiviteit van de automaat waar de omvormer op komt versus de hoofdzekering?paulv1973 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Dat mag dan wel kloppen.
Maar als je omvormer 24A aan AC kant levert, is je 16A zekering gedoemd om het niet te trekken.
Dus 25A afzekeren in de meterkast
Zie bijv ook http://zonneenergie.eu/selectiviteit-zonnepanelen/
Dat maakt een aparte automaat nog niet overbodig, trouwens.
Al staat in de netcode (die weer geen formele status heeft) wel het volgende:
Dus eventueel kan je op de vingers getikt worden, samen met de rest van Nederland omdat een 16A B automaat niet volledig selectief is bij kortsluiting ten opzichte van een 25A C automaat (ook uit eigen ervaring)2.1.4.1 De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte
van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of
in het voedende net toepast.
[ Voor 58% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2015 16:30 ]
Inderdaad een keuze.Proton_ schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:07:
Selectiviteit is een keuze, als je niet selectief bent valt er hooguit meer dan nodig uit bij een fout. Onveilig wordt het niet.
Dat maakt een aparte automaat nog niet overbodig, trouwens.
Essent heeft zelfs telefonisch bij mij aangegeven dat het niet hoeft.
De zekering waarover je teruglevert kan/mag net zo zwaar zijn als de hoofdzekering.
Anders wordt het vaak ook moeilijk om een grotere installatie te plaatsen groter dan met een 3600Watt omvormer....
Ik heb een vraag met betrekking tot power optimizers. Kunnen deze op elke willekeurige omvormer aangesloten worden?
Ik heb een soladin 600 met 3x255 wp op me schuur liggen maar daarvan ligt 1 paneel 5 uur lang in de schaduw. het 2e paneel ligt 2 uur in de schaduw. Doe ik er voordeel mee om daar 2 optimizers te plaatsen als dat kan?
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
http://www.tigoenergy.com/ heeft wel optimizers die je onafhankelijk van het soort omvormer kan gebruiken.
Kopen met Bitcoin
Is tot nu toe voort gekomen uit voortschrijdend inzicht van 6 jaar praktijk ervaring. En ik heb 2 handen tot mij beschikking.paulv1973 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:06:
[...]
Lijkt me zo onhandig werken...
In de ene hand de hoekhaak, in de andere de boormachine...
Achteraf als alle stokschroeven staan er achter komen dat een deel te scheef staat en dan fixen is naar mijn idee meer werk en is ook niet mijn passie.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.