4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik kaap even je advies voor een paar vraagjes over fundamentele dingen die me hieraan verwarren. Je zegt dat 9 panelen in serie een spanning van 9*32V=288V opleveren. En drie van zulke strings parallel (toch?) leveren 3*8A=24A stroom. In theorie zou je dan dus 24*288=6912W vermogen opwekken.migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:41:
[...]
9 panelen serieel geven een 9x32V= 288V.
de panelen doen dan wel 3x8A=24A.
Vraag 1: De omvormer beperkt hier het vermogen. Als ik het goed begrijp doet hij dat dus door de stroomsterkte omlaag te trekken tot z'n maximum? Dat zou betekenen dat de panelen de spanning 'bepalen' en de omvormer bepaalt de stroomsterkte?maar de omvormer stopt op een max 20A.
288V*20a=5760W (maar word iets wat gelimiteerd tot een +/-5100W door de output.)
dat boeit niet echt zo veel.
Vraag 2: Als de panelen in staat zijn om 6912W vermogen op te wekken, maar de omvormer kan maar 5760W afnemen, waar gaan die andere 1152W dan naar toe? Ik neem aan dat dat ergens wordt omgezet in warmte?
Vraag 3: Zakt de spanning van de panelen zelf door de warmte, of is het de Vmpp die daalt? Of beide? (Wat doet warmte nu eigenlijk precies? Verlaagt het de weerstand in de zonnecellen of zoiets?)maar als de temperaturen hoger worden dan zakt de V van de panelen.
simpel gezegd zak je naar 240V en blijf je gelimiteerd op 20A.
240VX20A= 4800W.
Ik moet eens een spoedcursus elektrotechniek gaan doen

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:49:
ik en karelprior laten een spoor van vernieling achter in de sf hype.
al vanaf 1 januari is er geen sf systeem ook niet aan de kust dat hoger scoort.
ik mono+aeg/sungrow +20% omvormer vermogen
karelprior sma/poly +10% omvormer vermogen
zelfs de rabobank den helder zit fors hoger (poly/sma) dan welk sf powersetje dan ook.
de groeten uit noord holland
net een app gehad van hans dat ~30% meer power uit je mono beter gezegd had kunnen worden.
zie het live : `guus` powersetje yingli/piko aan de kust : http://www.gitjesstroomfabriek.nl/
mb1 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:18:
[...]
Nou in iedergeval geen loze kreten hier!
Wat er turbo aan is is dat de sets tot ca een maand geleden werden geleverd met een ondergedemensioneerde omvormer.
Nu levert men altijd een 4,2kW omvormer mee!
weet je wat ik altijd de problemen vind van voor en tegenstanders van SF/mono/poly etc...Rol-Co schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:16:
[...]
Een beetje een ow whow mijn brommer gaat 100 post zonder gegevens, linkjes, foto's , grafieken enz.
Dusssss...
het maakt mij geen bal uit wat men wil gebruiken, maar de situatie die je hebt is belangrijker!!!
ruimte zat, waarom geen SF?
problemen met het vol kunnen krijgen van de V voor de omvormer, waarom geen SF?
etc ... etc...
maar andersom ook!!
waarom moeilijk doen met domme panelen die de 150Wp/m2 niet halen en stiekem nog best duur zijn voor het aantal Wp. (sorrie zo goed koop zijn ze nu ook weer niet.)
laten we wel wezen, veel kWh is het punt met beperkte dak ruimte voor 99% van de mensen en mono met zelfs alle nadelen is daar de king.
(heel stiekem is zelfs de 5"cellen nog beter als de 6"cellen, lol ik snap het ook niet hoe dat nu precies komt, maar vermoed dat kleine cellen stiekem makkelijker zijn te produceren en dus minder fouten bevatten.)
1 ding weet ik zeker dat ego's geen kWh's leveren
(wie de schoen past trekt hem maar aan, heb ik geen problemen mee.)
we moeten het hier gewoon niet over drijven en ons hoofd niet in de wolken stoppen.
(niemand hier wil wolken, lol.)
SF lever meer kWh per Wp, maar is wel erg weinig Wp per m2 dus wat is belangrijk, de situatie die je hebt en hoe groot je portemonnee is.
(en zelfs de duurste panelen win je makkelijk terug met ons ruime salderings-beleid, lol)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Aantal antwoorden:Jerrythafast schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:13:
[...]
Ik kaap even je advies voor een paar vraagjes over fundamentele dingen die me hieraan verwarren. Je zegt dat 9 panelen in serie een spanning van 9*32V=288V opleveren. En drie van zulke strings parallel (toch?) leveren 3*8A=24A stroom. In theorie zou je dan dus 24*288=6912W vermogen opwekken.
[...]
Vraag 1: De omvormer beperkt hier het vermogen. Als ik het goed begrijp doet hij dat dus door de stroomsterkte omlaag te trekken tot z'n maximum? Dat zou betekenen dat de panelen de spanning 'bepalen' en de omvormer bepaalt de stroomsterkte?
Vraag 2: Als de panelen in staat zijn om 6912W vermogen op te wekken, maar de omvormer kan maar 5760W afnemen, waar gaan die andere 1152W dan naar toe? Ik neem aan dat dat ergens wordt omgezet in warmte?
[...]
Vraag 3: Zakt de spanning van de panelen zelf door de warmte, of is het de Vmpp die daalt? Of beide? (Wat doet warmte nu eigenlijk precies? Verlaagt het de weerstand in de zonnecellen of zoiets?)
Ik moet eens een spoedcursus elektrotechniek gaan doen
De omvormer gaat zich voor de panelen gedragen als een soort weerstand. Hij gaat er voor zorgen dat er binnen zijn grenzen een zo groot mogelijk vermogen word ontwikkeld. door de panelen te belasten gaat er een stroom lopen en als gevolg daarvan gaat de spanning omlaag richting MPP spanning (google dat maar) dat licht onder optimale omstandigheden ergens rond de 70% van de open klem spanning. Hierbij is het product van stroom en spanning (vermogen) het hoogst MPP dus.
Los daarvan zakt de spanning als gevolg van de cel temperatuur van de (kristallijne) panelen ongeveer 1% per 3 graden Celsius stijging. (heel simpel uitgelegd: de foton gaat door de hogere temp eerder de cel weer uit en doet korter werk: elektronen los slaan)
2 losse redenen dus waarom de spanning kan zakken.
De panelen veroorzaken de spanning, de omvormer de stroom. een te lange string voor de omvormer of een hele lage buiten temperatuur met voldoende instraling kan lijden tot een te hoge spanning voor de omvormer: gaat stuk. een te korte string / te hoge temp. : omvormer haalt minimale start spanning niet en gaat niet aan. ook vervelend.
bij onderdimenioneren van de omvormer gaat dat vermogen nergens heen (gelukkig, 1000+W in warmte bij een 100% vermogen werkende omvormer en je hebt heel even een straalkachel). dan krijg je afvlakking, aftopping. je raakt een stuk vermogen kwijt. Denk wel dat dit maar een paar dagen per jaar gebeurd als je het een beetje binnen de perken houd (15% word wel als max. gezien hier in NL, bij O-W kan het nog wat meer) voordeel kan zijn is dat je omvormer elke dag iets eerder start en iets later stopt, hij loopt wel vaker op z'n tenen, en hoe dat is voor de levensduur? daarnaast is een kleinere omvormer goedkoper, en word het dus ook wel uit concurrentie oogpunt toegepast.
Zelf hou ik er niet van om buiten de specs. te gaan, dus altijd ruim binnen het spanningsbereik blijven, maar ook zeker niet te laag, en ook binnen het stroom bereik.
Misschien ipv een cursus gewoon het topic gaan beginnen met lezen bij pagina 1, dan ben je na een uurtje of 2 ook een aardig eind heen geschoold geraakt.
[ Voor 27% gewijzigd door Andre1973 op 05-08-2015 00:42 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
suntech STP195S-24/Ad+
heb ook de 190Wp verzie en daar totaal geen problemen mee. (werken zelfs erg goed.)
maar de 195Wp geeft mij problemen, en snap totaal nog niet wat nu het probleem is.
(Voc= 10X195Wp erg netjes bijna spec.
Vmpp10X195Wp= rond de 230-280V en behoord ruim boven de 300 te zijn????)
ik kan ze nu testen en weet straks meer of niet en dan krap ik ook op mijn hoofd, lol.
jep je kaapt even snel, lol, is geen ramp.Jerrythafast schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:13:
[...]
Ik kaap even je advies voor een paar vraagjes over fundamentele dingen die me hieraan verwarren. Je zegt dat 9 panelen in serie een spanning van 9*32V=288V opleveren. En drie van zulke strings parallel (toch?) leveren 3*8A=24A stroom. In theorie zou je dan dus 24*288=6912W vermogen opwekken.
maar je vraagt wel meer als ik zo snel kan antwoorden.
gezien dat de omvormer zijn max op de mpp is van 20A
verder gaat hij gewoon niet, punt uit.
de V word bepaalt door de temperatuur van de cellen helaas.
en kan goed naar de 90+ graden gaan op het dak.
dan kan het zijn dat je maar 25V per paneel krijgt en met een max van 20A van de mpp is dat maar een 4500W terwijl je wel een 6750Wp hebt liggen, helaas pindakaas.
(maar eigenlijk moet je dan nog meer weten.
alles is dan wel versimpeld verteld.)
en Andre1973 verteld ook al een stukje.
edit:
en nu zie ik dat Andre1973 het nog meer edit, lees zijn verhaal maar.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 15% gewijzigd door Jerrythafast op 05-08-2015 01:00 ]
Haha, nou ik bedoelde eigenlijk geen 3 hoor maar gewoon 2x 9 op de goodwe, lekker in zijn mpp bereik dus zal best ok gaan op de schaduw na.migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:41:
[...]
jep, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
(ow mijn god, hier krijg ik commentaar op. en dat is terecht. lol.
ik spank me zelf wel vast bij voorbaat., mmm lekker.)
je kunt die omvormer gewoon vullen met 3x9x250Wp![]()
het werkt gewoon.
(ja echt 3x9, lol
dan wel de 6x plat dak zelfde hoek als 3x dakkapel)
natuurlijk krijg je wel wat problemen en haal je niet de max er uit die je er uit kunt halen.
maar wees realistisch binnen 1 jaar heb je zoveel geld verdiend,
en als je het ook een leuke hobby vind dan vervang je gewoon de omvormer.
en dat kan makkelijk van de winst.
maar een kleine waarschuwing is wel op zijn plek.
9 panelen serieel geven een 9x32V= 288V.
de panelen doen dan wel 3x8A=24A.
maar de omvormer stopt op een max 20A.
288V*20a=5760W (maar word iets wat gelimiteerd tot een +/-5100W door de output.)
dat boeit niet echt zo veel.
maar als de temperaturen hoger worden dan zakt de V van de panelen.
simpel gezegd zak je naar 240V en blijf je gelimiteerd op 20A.
240VX20A= 4800W.
de omvormer gaat er niet kapot van, nog dat je er problemen mee krijgt.![]()
dit noemen we echt zeer on tweakers waardig en we hebben problemen er mee om dit aan te raden.
maar heb je zin om te hobbyen en te doen is het echt geen foute start ondanks dat dit een super onder dimensionering is die nog fout is ook.
je zou er gerust voor kunnen gaan.
(ik vind wel dat dit 1 van rol-co zijn slechtste voorbeelden, hij kan zoveel beter verzinnen als dit. lol
hij mag beter zijn best doen, dat kan i wel.)
het setje heeft geen tweakers waarde, maar wel een start waarde.
gewoon doen, het lukt wel met 3x9, maar begrijp de limitering.
en dan komt het wel goed.
Leuk verhaal maar het ging mij niet om de mono/sf discussie hier, dat mag iedereen zelf weten, ik heb beide.migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:16:
[...]
[...]
[...]
weet je wat ik altijd de problemen vind van voor en tegenstanders van SF/mono/poly etc...
het maakt mij geen bal uit wat men wil gebruiken, maar de situatie die je hebt is belangrijker!!!
etc ... etc...
maar andersom ook!!
waarom moeilijk doen met domme panelen die de 150Wp/m2 niet halen en stiekem nog best duur zijn voor het aantal Wp. (sorrie zo goed koop zijn ze nu ook weer niet.)
laten we wel wezen, veel kWh is het punt met beperkte dak ruimte voor 99% van de mensen en mono met zelfs alle nadelen is daar de king.
(heel stiekem is zelfs de 5"cellen nog beter als de 6"cellen, lol ik snap het ook niet hoe dat nu precies komt, maar vermoed dat kleine cellen stiekem makkelijker zijn te produceren en dus minder fouten bevatten.)
1 ding weet ik zeker dat ego's geen kWh's leveren![]()
we moeten het hier gewoon niet over drijven en ons hoofd niet in de wolken stoppen.
SF lever meer kWh per Wp, maar is wel erg weinig Wp per m2 dus wat is belangrijk, de situatie die je hebt en hoe groot je portemonnee is.![]()
(en zelfs de duurste panelen win je makkelijk terug met ons ruime salderings-beleid, lol)
Het ging me in dit geval een beetje om de toon van de post, heel erg geweldig, boven alles uit en kan niet beter!
Maar zonder enige vorm van gegevens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Goede reactie migjes👍migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:16:
[...]
[...]
[...]
weet je wat ik altijd de problemen vind van voor en tegenstanders van SF/mono/poly etc...
etc ... etc...
maar andersom ook!!
SF lever meer kWh per Wp, maar is wel erg weinig Wp per m2 dus wat is belangrijk, de situatie die je hebt en hoe groot je portemonnee is.![]()
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Stel dat ik ga verhuizen en de nieuwe bewoners nemen mijn (mono) panelen/set over dan overweeg ik in mij nieuwe woning (uitgaande van mijn omstandigheden) om bijvoorbeeld dunne film panelen aan te schaffen zoals SF. Echter ik lees regelmatig dat men geen idee heeft hoe die panelen na 10 jaar of mogelijk eerder goed of slecht gaan presteren. Mijn tijdsduur dat ze het probleemloos moeten doen is toch wel minimaal 15 jaar. Met poly of mono heb je gemiddeld meer zekerheid op de duurzaamheid een paar zondag panelen daar gelaten. Dit zou mij (op dit moment) weerhoud voor een keus voor dunne film panelen. Mogelijk is SF een uitzondering. Ik begreep dat Shell een belang in SF heeft dus betrouwbaar bij garantie problemen (zolang ze dat belang hebben). Bijgaand linkje met voor en tegenstanders => http://www.olino.org/arti...vertelt-cigs-zonnepanelenmigjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:16:
etc ... etc...
maar andersom ook!!
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Net de panelen van het dak af, zoals verwacht zijn de cheapo panelen van de failliete fabrikant nog oke. De 3 ZNshine panelen in de string zijn respectievelijk 19.8, 16.3 en 21.9 Volt open klemspanning. Ik zie ik ook wat kleine brandplekjes op de cellen, en dan met name bij de overgang van cel naar cel waar de busbar onder de volgende cel moet. Wellicht hebben ze te dunne busbar gebruikt waardoor deze te heet wordt en daarmee de cel beschadigd.drielp schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:59:
[...]
De voltages zijn erg laag, ik had twee panelen met 10 V en ééntje van 20 V. Dit is ook het beeld bij de andere sets. Normaal moet dit 40-45 Volt zijn. Het zijn waarschijnlijk niet de diodes, maar echt defecten op cel-niveau.
Je kan bij MDZ je panelen laten testen en je krijgt vervangende, nieuwe, panelen als de ZNShine panelen gebleken defect zijn. Ik heb nog geen publicatie gezien van MDZ dat de ZNShine panelen van een bepaalde serie gebreken kunnen gaan vertonen. Maar misschien komt dit nog als meer mensen zich gaan melden.
Wat we een beetje stoort is dat MDZ niet zelf actie onderneemt om de panelen bij de klanten thuis komt omruilen. Voor mij is het 1,5 uur rijden naar de showroom van MDZ om de panelen te laten testen en eventueel nieuwe panelen op te halen. Ik denk dat MDZ inmiddels weet dat een bepaalde partij ZNShine panelen problemen gaat geven, maar ze houden zich vooralsnog op de vlakte.
De kortsluitstroom bij de 3 panelen is nagenoeg gelijk met weinig instraling, deze varieert van 0,48 tot 0,62 Ampere. Maar daar zit wel een paar uur tussen de metingen. Er komt ook nog geen zon op west en had ik geen zin om met die dingen te zeulen.
Net met MDZ gebeld en verteld over de panelen, even langskomen met de panelen, dan meten ze die daar door en krijg ik op vertoon van de factuur nieuwe mee. Klinkt als een routine wissel?
Goed dat er optisch ook iets is te herkennen, maak je er ook nog foto's van voor dat je ze omruild bij MDZ dan hebben anderen die met eenzelfde euvel temaken hebben, er ook nog iets aan.databeestje schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:16:
[...]
Net de panelen van het dak af, zoals verwacht zijn de cheapo panelen van de failliete fabrikant nog oke. De 3 ZNshine panelen in de string zijn respectievelijk 19.8, 16.3 en 21.9 Volt open klemspanning. Ik zie ik ook wat kleine brandplekjes op de cellen, en dan met name bij de overgang van cel naar cel waar de busbar onder de volgende cel moet. Wellicht hebben ze te dunne busbar gebruikt waardoor deze te heet wordt en daarmee de cel beschadigd.
De kortsluitstroom bij de 3 panelen is nagenoeg gelijk met weinig instraling, deze varieert van 0,48 tot 0,62 Ampere. Maar daar zit wel een paar uur tussen de metingen. Er komt ook nog geen zon op west en had ik geen zin om met die dingen te zeulen.
Net met MDZ gebeld en verteld over de panelen, even langskomen met de panelen, dan meten ze die daar door en krijg ik op vertoon van de factuur nieuwe mee. Klinkt als een routine wissel?
Mooi zou zijn als je de fabricage/serie nummers ook nog even vermeld
Hopelijk worden dan je PVout prestataties ook weer wat prettiger voor jou als je pannelen
weer allemaal mee doen.
Verwijderd
Maar als alles op 1 MPP kan, dan is 2 altijd beter toch!!?
Dat de Goodwee een klap goedkoper is, is waar.
Maar dan de Hosola 5000MTL. deze heeft 2 Mpp's
Ik vind alleen de onderdimensionering van 6750Wp op een 5Kw omvormer redelijk fors.
Zeker met de volle zuid ligging. Ook al liggen er 2x9 onder 45grad en de andere 9 onder 20 grad.
Ben toch bang dat op het moment dat er geen schaduw is, tussen 11 en 15.00uur er flink verlies optreed.
Rol-co kwam al met de Piko 5.5. 3 mpp's (3-fase).
Weet alleen niet of dat past met de Mpp spanningen
EDIT...
De Hosola viel al af vanwege de 2500Watt beperking per Mpp......
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 13:58 ]
ik denk dat je dat tegen die tijd moet bekijken.Snarfie31 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:04:
[...]
Stel dat ik ga verhuizen en de nieuwe bewoners nemen mijn (mono) panelen/set over dan overweeg ik in mij nieuwe woning (uitgaande van mijn omstandigheden) om bijvoorbeeld dunne film panelen aan te schaffen zoals SF. Echter ik lees regelmatig dat men geen idee heeft hoe die panelen na 10 jaar of mogelijk eerder goed of slecht gaan presteren. Mijn tijdsduur dat ze het probleemloos moeten doen is toch wel minimaal 15 jaar. Met poly of mono heb je gemiddeld meer zekerheid op de duurzaamheid een paar zondag panelen daar gelaten. Dit zou mij (op dit moment) weerhoud voor een keus voor dunne film panelen. Mogelijk is SF een uitzondering. Ik begreep dat Shell een belang in SF heeft dus betrouwbaar bij garantie problemen (zolang ze dat belang hebben). Bijgaand linkje met voor en tegenstanders => http://www.olino.org/arti...vertelt-cigs-zonnepanelen
op het moment zie je dat 6" mono panelen elk jaar voor de +/- zelfde prijs een +/- 5-15Wp zwaarder worden.
(zie suntech/yingly/jasolar etc...)
en als je dan kijkt naar de wat meer exotische(en ook relatief dure) panelen zoals de LG neonX met 300Wp.
ook op het 5" mono front gaat het lekker. ik heb nog 190Wp panelen, en nu koop je al snel 210Wp panelen voor het zelfde geld.
en als exoot heb je de sunpower E20 met 327Wp die heeft ook 5" cellen.
dan weet je al dat er nog best veel groei mogelijkheden zijn voor mono.
de top is nog niet bereikt
dan moet SF wel gaan opletten en snel iets gaan verzinnen anders gaan ze ten onder aan het mono geweld wat er vroeg of laat gaat aan komen. (of er eigenlijk al is)
SF kan zeer goed concurreren met de wat oudere 250Wp mono's, geen probleem.
de +/-250Wp panelen zijn mij hier altijd wat te populair, maar dat komt omdat veel mensen liever voor een dupie op de eerste rang willen zitten. en dat is eigenlijk niet echt nodig met onze ruime salderings-mogelijkheden.
ik ben wel erg blij met de concurrentie van SF, het zet de markt wel in beweging.
maar dunnefilm is niet iets speciaal nieuws.
sanyo(tegenwoordig panasonic) doet al jaren een laagje dunnefilm op mono panelen plakken b.v.
(het verhaaltje olino, bekeek ik ook met wat argus ogen destijds.
het bleek dat de beste heer ook nog werkte bij een importeur, en je raad het al van dunne film panelen, lol)
ga eens naar de website van pico (kostal)Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:41:
Goed,
Ik vind alleen de onderdimensionering van 6750Wp op een 5Kw omvormer redelijk fors.
Zeker met de volle zuid ligging. Ook al liggen er 2x9 onder 45grad en de andere 9 onder 20 grad.
Ben toch bang dat op het moment dat er geen schaduw is, tussen 11 en 15.00uur er flink verlies optreed.
EDIT...
en download daar eens picoplan.
dan kun je het zelf checken.
de hosola valt niet af vanwege de 2500W per mpp.
je hebt allen 2x een omvormer nodig, met die omvormer om al je panelen aangesloten te krijgen.
je mag ons hier best laten piepen en gewoon een vette onder dimensionering doen met een 5kW omvormer
wekt wel meer als 5000kWh op hoor. (hoeveel meer durf ik dan weer niet te zeggen, ik schat niet graag
binnen een half jaar heb je de omvormer terugverdiend en kun je hem vervangen of nog 1 bij kopen.
en dan doe je gewoon

dat we het niet mooi vinden betekend niet dat het niet werkt.
(we gaan je natuurlijk wel af en toe even pesten als het even niet helemaal lekker gaat
maar het virus pakt je toch wel, dus komt wel goed.)
edit:
. ALLE configuraties wekken meer op dan dakpannen.
lol, dat is zo, dakpannen die hebben pas een slechte tvt, het zou verboden moeten worden
. ALLE configuraties wekken meer op dan dakpannen.
Beide zijn installaties volgens het oude premiesysteem. (eigen huis 230 euro per 1000kwh)
huis van mijn zus (450 euro per 1000kwh)
Eigen Huis:
Vooraan momenteel OOSTEN

16x 190wp Twinergy Suntiles op sma 2500HF
Nog ruimte voor 4x panelen van 1580*808
Het frame hiervoor ligt al klaar.
Achteraan WESTEN

16x 190wp Twinergy Suntiles op SMA 2500HF
Frame voor 6 extra zonnepanelen van 1580*808 in portrait ligt al klaar.
Ik denk dat ik er dan nog 3 in landscape onder krijg.
Huis van de zus:
14x 230w Suntech? op zuid platdak.
Deze zitten allemaal op 1 string op een SMA SB-3000

In de late namiddag begint deze installatie wat schaduw te krijgen van het huis.
en in de ochtend van de grote boom
Valt er hier ergens iets mee te doen, optimizers? andere omvormer?
om de prestaties naar boven te krijgen. Installatie hier brengt mij enkel de premies op.
elektriciteit is gratis voor mijn zus.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Ja een WC eend gevalletje maar het tegen gas was er wel. Ik heb die resultaten van Harry (hrt) eens zitten te bekijken. Die heeft bijna zelfde ligging (oost) en vermogen als ik maar een veel beter resultaat met SF panelen. We praten over ongeveer 4000 watt aan totaal vermogen beide. Mijn jaaropbrengst is 3400 (wat ook bijna de prognose was 3420) en hij op ruim > 4000. We hebben eens vermogens grafiekjes uitgewisseld en op de zelfde dag zag je bij hem een steady vermogen van boven de 3500 watt en bij mij net an 31 a 3200 watt.migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:29:
ik ben wel erg blij met de concurrentie van SF, het zet de markt wel in beweging.
maar dunnefilm is niet iets speciaal nieuws.
sanyo(tegenwoordig panasonic) doet al jaren een laagje dunnefilm op mono panelen plakken b.v.
(het verhaaltje olino, bekeek ik ook met wat argus ogen destijds.
het bleek dat de beste heer ook nog werkte bij een importeur, en je raad het al van dunne film panelen, lol)
Ik ben dus zeker niet ontevreden met mijn opbrengst maar zou ik opnieuw moeten kiezen (en de ruimte hebben) dan staan die SF panelen toch wel op mn lijst als serieuse overweging. Met Shell als eigenaar heb ik er dan nog wel vertrouwen in.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Beste maar dure oplossing:Nock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:03:
Huis van de zus:
In de late namiddag begint deze installatie wat schaduw te krijgen van het huis.
om de prestaties naar boven te krijgen. Installatie hier brengt mij enkel de premies op.
Huidige panelen demonteren en verkopen en SF aankopen/monteren.
Solar Frontier gaat veel beter om met schaduw dan Mono of Poly. Verder zien ze er ook gewoon mooier uit en passen ze met hun strak zwarte uiterlijk toch beter op dat monumentaal uitziende pandje.
[ Voor 5% gewijzigd door zero_cool89 op 05-08-2015 15:29 ]
De panelen mogen jammergenoeg niet vervangen worden, Tenzij ik hetzelfde uiterlijk kan vinden en dit echt de moeite waard is. bij verandering panelen verliezen we namelijk de premie van de overheid, (elke 1000kwh dat die installatie opbrengt krijgen wij €450.zero_cool89 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:27:
[...]
Beste maar dure oplossing:
Solar Frontier gaat veel beter om met schaduw dan Mono of Poly. Verder zien ze er ook gewoon mooier uit en passen ze met hun strak zwarte uiterlijk toch beter op dat monumentaal uitziende pandje.
Anders had ik die idd gedemonteerd op mijn huis gezet en nieuwe SF panelen bij mijn zus geplaatst
Verwijderd
Panelen mogen wel vervangen worden, zonder verlies van premies, maar het max. vermogen mag niet toenemen (max +10 %).Nock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:31:
[...]
De panelen mogen jammergenoeg niet vervangen worden, Tenzij ik hetzelfde uiterlijk kan vinden en dit echt de moeite waard is. bij verandering panelen verliezen we namelijk de premie van de overheid, (elke 1000kwh dat die installatie opbrengt krijgen wij €450.
Anders had ik die idd gedemonteerd op mijn huis gezet en nieuwe SF panelen bij mijn zus geplaatst
http://www.vreg.be/nl/vervanging-van-panelen-omvormer
SF gaat niet beter om met schaduw dan poly of mono's. Geen enkel paneel houdt van schaduw. maar omdat je met SF kleinere strings maakt kost schaduw (in sommige gevallen) minder opbrengst. Mooier en beter passend zijn subjectieve begrippen. Op zwarte dakpannen vallen ze minder op, maar dat is hier niet het geval.zero_cool89 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:27:
[...]
Beste maar dure oplossing:
Dat is dan weer een ander probleem dan bij de ZNShine panelen. De open klemspanning was bij deze panelen al erg laag. Bedankt voor de info...migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:30:
[...]
suntech STP195S-24/Ad+
heb ook de 190Wp verzie en daar totaal geen problemen mee. (werken zelfs erg goed.)
maar de 195Wp geeft mij problemen, en snap totaal nog niet wat nu het probleem is.
(Voc= 10X195Wp erg netjes bijna spec.
Vmpp10X195Wp= rond de 230-280V en behoord ruim boven de 300 te zijn????)
ik kan ze nu testen en weet straks meer of niet en dan krap ik ook op mijn hoofd, lol.
[ Voor 31% gewijzigd door drielp op 05-08-2015 16:16 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
kijk 4kWp sf wint het makkelijk van 4kWp mono.Snarfie31 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:20:
[...]
Ja een WC eend gevalletje maar het tegen gas was er wel. Ik heb die resultaten van Harry (hrt) eens zitten te bekijken. Die heeft bijna zelfde ligging (oost) en vermogen als ik maar een veel beter resultaat met SF panelen. We praten over ongeveer 4000 watt aan totaal vermogen beide. Mijn jaaropbrengst is 3400 (wat ook bijna de prognose was 3420) en hij op ruim > 4000. We hebben eens vermogens grafiekjes uitgewisseld en op de zelfde dag zag je bij hem een steady vermogen van boven de 3500 watt en bij mij net an 31 a 3200 watt.
Ik ben dus zeker niet ontevreden met mijn opbrengst maar zou ik opnieuw moeten kiezen (en de ruimte hebben) dan staan die SF panelen toch wel op mn lijst als serieuse overweging. Met Shell als eigenaar heb ik er dan nog wel vertrouwen in.
dat staat als een paal boven water, word ook niet betwist
maar in de ruimte waar ik 4kWp Sf kan leggen (+/-30m2) kan ik makkelijk 5.2kWp mono leggen.
(5,4kWp voor de zelfde prijs per Wp, dus totaal wel duurder., en 4,6kWp met zelfde set prijs.)
dan levert mono nog steeds meer kWh per jaar op als SF.
een hoge kWh/kWp is leuk, maar daar word je niet op afgerekend.
het is uit eindelijk kWh per jaar (met voorwaarde wel zelf op maken.) waarop je word afgerekend.
als je dan naar de toekomst gaat kijken, dan moet of SF snel goedkoper worden of ze moeten met hogere Wp panelen komen, anders is het exit SF in de toekomst.
(zal niet de eerste keer zijn hoor dat dunnefilm van het toneel verdwijnt, dat is al vaker gebeurd.
ze moeten nu eenmaal mee met de flow van de economie.
en ik ben erg bang dat ze dat niet gaan redden.
hij is niet helemaal netjes of echt eerlijk, maar goed ik ben ook niet altijd een engelNock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:03:
Huis van de zus:
[afbeelding]
maar als je 14x vergelijkbare panelen scoort (hoeft niet eens zo heel precies te zijn)
en je hangt die op het dak van het hoofd huis (dus kijken in een andere richting als de oude panelen.)
sluit je ze parallel aan op de omvormer.
dan heb je zeker 50% meer opbrengst met 450€ per 1000kWh
of het mag is een ander verhaal.
Is natuurlijk meteen ietwat risico, 50% meeropbrengst valt waarschijnlijk door de mand.migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:23:
[...]
[...]
hij is niet helemaal netjes of echt eerlijk, maar goed ik ben ook niet altijd een engel![]()
maar als je 14x vergelijkbare panelen scoort (hoeft niet eens zo heel precies te zijn)
en je hangt die op het dak van het hoofd huis (dus kijken in een andere richting als de oude panelen.)
sluit je ze parallel aan op de omvormer.
dan heb je zeker 50% meer opbrengst met 450€ per 1000kWh
of het mag is een ander verhaal.
bij het bereiken van 1000kwh moeten we dit online ingeven. om de premie te krijgen.
daar ben ik ook bang voor.Nock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:34:
[...]
Is natuurlijk meteen ietwat risico, 50% meeropbrengst valt waarschijnlijk door de mand.
bij het bereiken van 1000kwh moeten we dit online ingeven. om de premie te krijgen.
maar het is ook wel een vreemde situatie.
wij mogen in NL al blij zijn dat we 220€ per 1000kWh krijgen.
en echt krijgen is het ook niet we moeten het ook zelf op maken in het zelfde jaar, anders krijgen we maar 80€ per 1000kWh. (de hier ook wel kolenfooi genoemd word)
vraag me wel af wat de meer opbrengst van zoiets als tigo optimizers zou zijn?
heb je grafieken voor ons van de opbrengst?
Grafieken heb ik helaas niet,migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:41:
[...]
daar ben ik ook bang voor.
maar het is ook wel een vreemde situatie.
wij mogen in NL al blij zijn dat we 220€ per 1000kWh krijgen.
en echt krijgen is het ook niet we moeten het ook zelf op maken in het zelfde jaar, anders krijgen we maar 80€ per 1000kWh. (de hier ook wel kolenfooi genoemd word)
vraag me wel af wat de meer opbrengst van zoiets als tigo optimizers zou zijn?
heb je grafieken voor ons van de opbrengst?
Ik heb de installatie geplaatst op 8 april en had toen 17316kwh op de teller
Teller staat nu op 18920 kwh.
Grafieken heb ik helaas niet,
Ik heb de installatie geplaatst op 8 april en had toen 17316kwh op de teller
Teller staat nu op 18920 kwh.
Tigo optimizers zien er mij wel interresant uit.
Ik hoef hier als ik het goed begrijp geen andere omvormer voor te kopen?
En ik zou kunnen 3 zonnepanelen op een kleine hoek (5 graden?) voor de andere zonnepanelen plaatsen. Dit is niet zichtbaar vanbuiten af?
Dus als ik het goed begrijp word je afgerekend op omvormer grootte per jaar en krijg je een x premie voor elke 1000 kWh.
Met andere woorden: als je zus de 3000 inruilt voor een 2500 betaald ze minder per jaar?
Dat Klopt, Er moet 90 euro betaald worden per KWH grote omvormer.Rol-Co schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:17:
Je kan gewoon editten, nu had je de quote
Dus als ik het goed begrijp word je afgerekend op omvormer grootte per jaar en krijg je een x premie voor elke 1000 kWh.
Met andere woorden: als je zus de 3000 inruilt voor een 2500 betaald ze minder per jaar?
Nu, mijn zus krijgt alle elektriciteit, maar moet de vergoeding betalen.
ik heb de panelen aangeschaft, en ik krijg de premies
Ik probeer de kromme regel even te begrijpen als je het niet erg vind....
De panelen zijn van mijRol-Co schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:51:
"Krijgt" de elektriciteit zeg je, dat volg ik even niet....die wekt ze met eigen panelen op....![]()
belgen, regering en regels.Rol-Co schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:51:
"Krijgt" de elektriciteit zeg je, dat volg ik even niet....die wekt ze met eigen panelen op....![]()
lol, een paar van die dingen kun je wel van de zuider buurtjes volgen, maar alles, nop dat gaat niet
je moet wel alles vertellen aan rol-co, wij zijn dit soort systemen niet gewend in nl.Nock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:05:
[...]
De panelen zijn van mij, maar ze hoeft me niet te betalen voor de elektriciteit die ze opwekken.
en horen soms maar de helft en begrijpen het dan niet.
We begrijpen de regels zelf maar half..migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:22:
[...]
belgen, regering en regels.
lol, een paar van die dingen kun je wel van de zuider buurtjes volgen, maar alles, nop dat gaat niet![]()
[...]
je moet wel alles vertellen aan rol-co, wij zijn dit soort systemen niet gewend in nl.
en horen soms maar de helft en begrijpen het dan niet.
Nu heb ik me net eens verdiept in de optimizer installatie, ervaring met de producten van solaredge?

Nu met wat meer close ups.
Filmpje 2 en 3,
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0797.avi
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0798.avi
Dan heeft MDZ in Juli 2012 dus de verkeerde uitgeleverd. Pfffft. Daar ga ik dus niet meer achteraan.
Foto's van de plekjes op de ZNshine panelen volgen nog, die staan op de telefoon. De serie nummers heb ik helaas niet meer gefotografeerd voor ik ze terug gebracht had, maar had er onderweg nog wel aan gedacht.
Hoop wel dat je dan voor 195Wp betaald had?databeestje schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:09:
hehe, alle panelen liggen er weer op. Maar wat schetst nou mijn verbazing, sommige van de oude panelen hebben een 195Wp sticker, en anderen een 200. Dat is raar.
Dan heeft MDZ in Juli 2012 dus de verkeerde uitgeleverd. Pfffft. Daar ga ik dus niet meer achteraan.
Foto's van de plekjes op de ZNshine panelen volgen nog, die staan op de telefoon. De serie nummers heb ik helaas niet meer gefotografeerd voor ik ze terug gebracht had, maar had er onderweg nog wel aan gedacht.
Eh, helaas, nee. Er zijn meerdere redenen over tijd waardoor ik niet meer met MDZ in zee zou gaan.Terpen Tijn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:12:
[...]
Hoop wel dat je dan voor 195Wp betaald had?
Verwijderd
in de knie van de curve gaan zitten alles identiek, en daar je omvormer mpp op afstemmen, dat is wat hans en ik doen, vaak is dat ook de knie van de omvormer zijn/haar optimum.migjes schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:30:
[...]
2+ knieen in je mpp is desastreus.
panelen meten voor je ze neerlegt en stc data hebben, dat geeft echt extreem goede resultaten, maar je moet dan wel weten wat je doet.
iedereen leest de autoweek en praat erover, maar dat mag hier ook.
pv heeft ook een koppelcurve.
zo rijd mijn brommer erg hard, en deel het met wie het begrijpt, het is geen ego verhaal, als het lukt ben je trots op jezelf.
blijf het ook meten, want het moet zo blijven, pv is grillig, je koppakking kan gaan lekken.
" how fossil we are"
van vlissingen tot ijmuiden en van beverwijk tot dokkum gelden andere regeles dan standaard.
tot wel 10km landinwaards, pak die zonuren en hoge instraling, en dan liever met veel w/m2,
ze zijn nog gratis ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 21:28 ]
Waarom dan niet 3x deze??Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:41:
Goed,
EDIT...
http://link.marktplaats.nl/m924947802
Ieder dakvlak zijn eigen omvormer en dus eigen Mpp.
EN.... Cheaaaaaaaap...
Weet alleen niet hoe dit het beste aan te sluiten in de meterkast.
Misschien 1x25A in de meterkast en deze bekabelen naar de zolder, En daar onderverdelen in 3x10A ofzo...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Advies van een mede-belg.Nock372 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:30:
[...]
We begrijpen de regels zelf maar half..
Nu heb ik me net eens verdiept in de optimizer installatie, ervaring met de producten van solaredge?
Omvormers sowieso laten hangen! Als je deze vervangt ben je je premies kwijt. Enkel bij defect mag je een andere hangen en als je subsidies nog lopen mag deze maar +/- 10% verschillen van de oude.
Je mag je panelen vervangen maar het totale vermogen mag niet toenoemen.
Je mag je panelen koelen met droogijs, optimizers plaatsen, kortom efficiënter maken, bestaat geen wet rond.
In de grijze zone, je kan eigenlijk gerust wat panelen bij leggen, zorg gewoon dat je niet ineens 20% meer opbrengst per jaar haalt, das verdacht. Mocht je nu een heel lage kwh/kwp waarde op een jaar halen kan je iets verder durven te gaan.
Personal note, prijs jezelf enorm gelukkig! Je krijgt 20 jaar lang 450 / 230 euro per mwh, das een leuke belastingvrij inkomen, speel dat niet kwijt, de netbeheerder vindt het zeker niet erg minder te moeten uitbetalen
Als ik jou was liet ik mijn installaties gerust op wat optimizers na. Wil je bij plaatsen kan je dat gerust doen, doe dat dan op wat micro-omvormers ofzo, of je deze aangeeft voor ons o-zo-leuke invoer tarief is een andere zaak.
@noorderburen; het systeem is hier echt raar! Je kreeg vroeger subsidies per geproduceerd aantal KWh van de netbeheerder voor een aantal jaar. Sinds kort is er een belasting op het vermogen van de omvormer.
[ Voor 6% gewijzigd door larsg op 05-08-2015 23:02 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Zo gek zijn ze ook niet, als jij ineens 1600 KWh/KWp haalt weten ze dat je zaakje stinktpaulv1973 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 23:13:
Of de helft erbij en zeggen dat 1 string niet goed was aangesloten...
hee eric.Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:19:
[...]
in de knie van de curve gaan zitten alles identiek, en daar je omvormer mpp op afstemmen, dat is wat hans en ik doen, vaak is dat ook de knie van de omvormer zijn/haar optimum.
2+ knieen in je mpp is desastreus.
panelen meten voor je ze neerlegt en stc data hebben, dat geeft echt extreem goede resultaten, maar je moet dan wel weten wat je doet.
iedereen leest de autoweek en praat erover, maar dat mag hier ook.
pv heeft ook een koppelcurve.
zo rijd mijn brommer erg hard, en deel het met wie het begrijpt, het is geen ego verhaal, als het lukt ben je trots op jezelf.
blijf het ook meten, want het moet zo blijven, pv is grillig, je koppakking kan gaan lekken.
" how fossil we are"
van vlissingen tot ijmuiden en van beverwijk tot dokkum gelden andere regeles dan standaard.
tot wel 10km landinwaards, pak die zonuren en hoge instraling, en dan liever met veel w/m2,
ze zijn nog gratis ook.
het is geen installatie probleempje,
de 195Wp panelen hebben 3 jaar lang het perfect gedaan.
(kleine nuancering, ik heb ze eigenlijk altijd al minder gevonden als de 190Wp verzie, maar heb dat altijd af gedaan als het west dak zal wel iets minder goed zijn als oost. en dit is zeer subjectief)
10X190Wp op oost en 10x195Wp op west.
maar vorig jaar in de herfst begon het.
de west string had in eens minder V als oost met bewolkt weer.
scheen de zon dan was er geen probleem.
in de winter had ik nog minder V met bewolkt weer.
toen de lente kwam had ik minder V met bewolkt weer en met de zon er op?
dus het werd langzaam erger.
ik vermoed dat de diodes niet juist werken,
maar dat kan komen door dat er cellen het niet goed doen.
een visuele inspectie leverde niks op.
het vreemde is als ik een Voc meting doe, ziet alles er normaal uit.
het is alleen zichtbaar met een Vmpp.
andere omvormer ook geprobeerd. (had ik toch per ongeluk liggen)
en dat hielp ook niet.
maar goed ze staan op de logeer kamer, ik kan ze eens rustig gaan testen.
Ok dan denk ik dat ik inderdaad voor de optimizers ga en 3 panneeltjes er op een hoek van 5 graden voor leg . op het platte dak. Door de optimizers zou dit werken, klopt dit?larsg schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:59:
[...]
Advies van een mede-belg.
Omvormers sowieso laten hangen! Als je deze vervangt ben je je premies kwijt. Enkel bij defect mag je een andere hangen en als je subsidies nog lopen mag deze maar +/- 10% verschillen van de oude.
Je mag je panelen vervangen maar het totale vermogen mag niet toenoemen.
Je mag je panelen koelen met droogijs, optimizers plaatsen, kortom efficiënter maken, bestaat geen wet rond.
In de grijze zone, je kan eigenlijk gerust wat panelen bij leggen, zorg gewoon dat je niet ineens 20% meer opbrengst per jaar haalt, das verdacht. Mocht je nu een heel lage kwh/kwp waarde op een jaar halen kan je iets verder durven te gaan.
Personal note, prijs jezelf enorm gelukkig! Je krijgt 20 jaar lang 450 / 230 euro per mwh, das een leuke belastingvrij inkomen, speel dat niet kwijt, de netbeheerder vindt het zeker niet erg minder te moeten uitbetalenIk moet het helaas met € 90/MWh doen
![]()
Als ik jou was liet ik mijn installaties gerust op wat optimizers na. Wil je bij plaatsen kan je dat gerust doen, doe dat dan op wat micro-omvormers ofzo, of je deze aangeeft voor ons o-zo-leuke invoer tarief is een andere zaak.
@noorderburen; het systeem is hier echt raar! Je kreeg vroeger subsidies per geproduceerd aantal KWh van de netbeheerder voor een aantal jaar. Sinds kort is er een belasting op het vermogen van de omvormer.
Gaat jullie voorkeur naar Tigo of solaredge? Als ik het zo wat lees is de solaredge toch net wat beter?
[ Voor 3% gewijzigd door Nock372 op 06-08-2015 10:18 ]
jep door optimizers werkt dit.Nock372 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Ok dan denk ik dat ik inderdaad voor de optimizers ga en 3 panneeltjes er op een hoek van 5 graden voor leg . op het platte dak. Door de optimizers zou dit werken, klopt dit?
Gaat jullie voorkeur naar Tigo of solaredge? Als ik het zo wat lees is de solaredge toch net wat beter?
maar of je het zou moeten doen om extra panelen bij te leggen is natuurlijk een ander verhaal.
(niet dat ik weet dat je dit doet, mijn naam is haas. pfffuuu tututut.....

tigo of solaredge het maakt niet uit.
maar solaredge is eigenlijk wel gemaakt om met een andere omvormer te werken als je nu hebt.
en dat wil je niet veranderen.
met een SMI of key kan solaredge wel met je huidige omvormer werken.
maar dat zijn weer extra kosten + je hebt extra apparatuur nodig.
kijk eerst maar eens naar tigo, dat zal het simpelst zijn om te gebruiken.
let wel op dat de V op de omvormer niet te hoog word.
er zijn technische grenzen waar je wel binnen moet blijven
(en ik weet te weinig van de installaties om het je te vertellen.
dus zelf nadenken.)
Ze zullen wel aardig wat kosten schat ik zo in.
Het gaat de laatste jaren toch wel gestaag omhoog.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Okay ik probeer eens te kijken wat ik nodig heb, en voor ik het bestel zet ik het hierop.migjes schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:28:
[...]
jep door optimizers werkt dit.![]()
maar of je het zou moeten doen om extra panelen bij te leggen is natuurlijk een ander verhaal.
(niet dat ik weet dat je dit doet, mijn naam is haas. pfffuuu tututut.....)
tigo of solaredge het maakt niet uit.
maar solaredge is eigenlijk wel gemaakt om met een andere omvormer te werken als je nu hebt.
en dat wil je niet veranderen.
met een SMI of key kan solaredge wel met je huidige omvormer werken.
maar dat zijn weer extra kosten + je hebt extra apparatuur nodig.
kijk eerst maar eens naar tigo, dat zal het simpelst zijn om te gebruiken.
let wel op dat de V op de omvormer niet te hoog word.
er zijn technische grenzen waar je wel binnen moet blijven![]()
(en ik weet te weinig van de installaties om het je te vertellen.
dus zelf nadenken.)
Ik had de solaredge p350i gevonden, deze zou werken met andere omvormers?
Ik had iets gelezen over dat type optimizer, dat het pas werkt met een minimale aantal in 1 stringNock372 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Ok dan denk ik dat ik inderdaad voor de optimizers ga en 3 panneeltjes er op een hoek van 5 graden voor leg . op het platte dak. Door de optimizers zou dit werken, klopt dit?
dat zijn er dus 4.
Dit volgens de PDF ;
https://www.google.nl/url...bv.99556055,d.d24&cad=rja
According to inverter
design rules & PV
module datasheet,
minimum 4 power
optimizers per string
Dat zou dus geen probleem mogen zijn, gezien alle 14 panelen bij mij in 1 string zitten.PClop schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:04:
[...]
Ik had iets gelezen over dat type optimizer, dat het pas werkt met een minimale aantal in 1 string
dat zijn er dus 4.
Dit volgens de PDF ;
https://www.google.nl/url...bv.99556055,d.d24&cad=rja
According to inverter
design rules & PV
module datasheet,
minimum 4 power
optimizers per string
in pv land zijn er altijd 2 lanceringen.Gasschuif schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:36:
Uit de PV branche hoor ik dat er eind augustus nieuwe LG Neon 2 panelen gaan komen van 315 Wp
Ze zullen wel aardig wat kosten schat ik zo in.
Het gaat de laatste jaren toch wel gestaag omhoog.
die op papier en die in het echt.
in de 60cel 6" range.
yingly levert op papier 280Wp, maar je mag blij zijn als je de 275Wp te pakken kunt krijgen.
JAsolar levert op papier 295Wp, maar de 285Wp is wat je kunt krijgen.
LG levert op papier een 305Wp maar een 300 is wat je kunt krijgen.
en dat was +/-3 jaar geleden allemaal +/-240-265Wp.
de nieuwe LG's gaan anders gemaakt worden, in plaats van 3 buchbars willen ze naar 12.
of dat nu zoveel gaat helpen
ze gokken op een 320Wp, maar of dat ook echt gaat lukken in massa productie
het is in ieder geval wel leuk voor de marketing afdeling.
maar het valt wel op, de prijzen dalen niet veel de laatste jaren, maar je krijgt wel meer Wp voor de zelfde prijs erg prettig.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-08-2015 11:44 ]
Nu wil ik eigenlijk wel kunnen monitoren wat het oost en het west setje onafhankelijk van elkaar produceren. Is er iemand bekent met een DC-kWh meter? Ik kom alleen kant en klare meters tegen voor max 60V maar dit zit toch echt iets hoger (400V?).
Een andere optie is natuurlijk alsnog een omvormer ernaast te hangen maar om dat nou alleen om de monitoring voor elkaar te krijgen....
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Verwijderd
Hmmm... das het volgende idee...paulv1973 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:39:
[...]
Waarom dan niet 3x deze??
http://link.marktplaats.nl/m924947802
Ieder dakvlak zijn eigen omvormer en dus eigen Mpp.
EN.... Cheaaaaaaaap...
Weet alleen niet hoe dit het beste aan te sluiten in de meterkast.
Misschien 1x25A in de meterkast en deze bekabelen naar de zolder, En daar onderverdelen in 3x10A ofzo...
Weet alleen niet of het er zo geweldig uitziet om 3 van die kasten naast elkaar te hebben hangen.
Aha, Je wou dus alle panelen voorzien van optimizers, en ik begreep dat je enkel de 3 ekstraNock372 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:23:
[...]
Dat zou dus geen probleem mogen zijn, gezien alle 14 panelen bij mij in 1 string zitten.
panelen daar van wou voorzien.
welke omnik 3.0?ferdw schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:36:
Ik ben bezig om me te orienteren op een uitbreiding van het oost-setje (10 x Yingli op een Omnik 3.0). Nu wordt er geadviseerd om op west 9x SF-170 te plaatsen, aangesloten op dezelfde Omnik. Op zich wel een mooie oplossing, misschien (weet wel zeker) een beetje aftopping op de echt mooie dagen maar dat gaan we eerst komende winter dan maar eens aankijken.
Nu wil ik eigenlijk wel kunnen monitoren wat het oost en het west setje onafhankelijk van elkaar produceren. Is er iemand bekent met een DC-kWh meter? Ik kom alleen kant en klare meters tegen voor max 60V maar dit zit toch echt iets hoger (400V?).
Een andere optie is natuurlijk alsnog een omvormer ernaast te hangen maar om dat nou alleen om de monitoring voor elkaar te krijgen....
de eerste verzie ging maar tot de 1700W per mpp, de 2de iets hoger als 2100W per mpp.
(verschil is de 3.0-tl en de 3.0-tl2 )
kan een probleempje geven met je 10x yingli
erg zonde als die tot de 1700W worden gedegradeerd.
monitoren van oost-west doe ik gewoon via de omvormer.
(en omnik kan dat ook volgens mij)
voorbeeld met 10x190Wp oost en 10x195Wp west. (bijde met 45 graden hoek.)

mijn omvormer doet 2000W per mpp.
het is helemaal geen slecht idee.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:38:
[...]
Hmmm... das het volgende idee...
Weet alleen niet of het er zo geweldig uitziet om 3 van die kasten naast elkaar te hebben hangen.
hang iedere omvormer op een eigen fase en je hebt een goedkope 3fase achtige omvormer.
(natuurlijk is een 3fase omvormer mooier, maar soms is lomp en goedkoop ook leuk)
als je dan voor 3x9 gaat liggen ze aardig lekker in jouw range.
wil je de omvormers in de huiskamer ophangen?
moeten ze mooi zijn
bij mij hangt het op zolder, boeiend hoe hij er uit ziet
hangt naast de cv ketel en die is ook lelijk.
of deze omvormer ook goed met schaduw over weg kan die jij hebt
ik heb geen idee, maar ik heb er 1 besteld om eens mee te experimenteren.
(ze zijn op vakantie tot 23 aug.)
even ter info, als jij nu al je spullen besteld en er aardig vaard er achter zet.
dan duurt het nog wel even voordat het draait.
en dan zijn we wel al aardig door het zomer seizoen heen.
(nu is wachten niet altijd het verstandigste, maar er komen wel vaker aanbiedingen langs hier.
en ik wil alleen maar zeggen, kijk goed rond, de juiste keuzes hebben soms wat tijd nodig.
400V.....ferdw schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:36:
Ik ben bezig om me te orienteren op een uitbreiding van het oost-setje (10 x Yingli op een Omnik 3.0). Nu wordt er geadviseerd om op west 9x SF-170 te plaatsen, aangesloten op dezelfde Omnik. Op zich wel een mooie oplossing, misschien (weet wel zeker) een beetje aftopping op de echt mooie dagen maar dat gaan we eerst komende winter dan maar eens aankijken.
Hoe ga je dat aansluiten dan?
Alle 9 in Serie geeft een spanning van ca 700-750 volt in bedrijf.
3x3 serieel parallel doet ca 250V matched dat met de omvormer?
3x3, dat matcht wel, beetje laag, maar gaat goed, het kan.mb1 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:22:
[...]
400V.....
Hoe ga je dat aansluiten dan?
Alle 9 in Serie geeft een spanning van ca 700-750 volt in bedrijf.
3x3 serieel parallel doet ca 250V matched dat met de omvormer?
(4 serieel is wel mooier, maar dan zit je aan 8 of 12 en daar moet dan wel ruimte voor zijn.)
alleen als hij de 3.0-tl heeft, dan degradeert hij de yingly 10X275Wp naar 1700W.
dan heb je wel meer opbrengst door de 1530Wp extra SF.
maar de hoeveelheid extra kWh word toch een aantal % minder door de flinke onder dimensionering op 1 mpp.
je zou het nog steeds kunnen doen, maar je moet het wel weten dat het gaat aftoppen.
en het aftoppen is dan niet in de middag met 3000W, maar al ergens in de ochtend met 1700W
edit:
er is een goede kans dat hij zijn mpp's nu in tandem heeft draaien
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-08-2015 13:48 ]
Maar goed, iemand bekend met DC power meters voor zo'n situatie?
[ Voor 9% gewijzigd door ferdw op 06-08-2015 13:51 ]
oke, als het goed is heb jij nu logging van je omvormer.ferdw schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:51:
De 10 x Yingli staan momenteen in 1 string parallel over beide trackers, dat gaat dus wel goed, er wordt niets afgetopt. Hoe de 9 panelen er straks worden bijgeknoopt weet ik (nog) niet. De omvormer is trouwens de eerste versie, 3.0 TL. Spanning zou volgens de specs tussen de 120 en 500V mogen zitten, die 9 x 87,5 is dan idd te veel.
Maar goed, iemand bekend met DC power meters voor zo'n situatie?
(omnik heeft het wel, ik weet alleen niet of jij dat ook weet, anders zou je deze vragen niet stellen, lol)
kun je een grafiek van een mooie dag tevoorschijn toveren en die hier posten?
en wat voor yingly panelen zijn het?
(aantal Wp is even belangrijk voor een beter verhaal.)
in je omvormer zitten al 2x DC meters
die kun je gewoon uitlezen en ben je al klaar.
je hoeft niks extern te doen.
de SF sluit je aan in stringen van 3x serieel en dan 3x parallel.
geen probleem.
maar beantwoord de vragen en dan kan ik je meer vertellen (met ook fatsoenlijke getallen)
Nee kan hij nietmigjes schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:20:
[...]
of deze omvormer ook goed met schaduw over weg kan die jij hebt![]()
is gewoon een effekta
Inderdaad,PClop schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:38:
[...]
Aha, Je wou dus alle panelen voorzien van optimizers, en ik begreep dat je enkel de 3 ekstra
panelen daar van wou voorzien.
Zou ik 14x 230wp richting zuid op 45° hebben
en 3x ???wp richting zuid op 10°
dus 17 optimizers. op de huidige omvormer. Tenzei een nieuwe omvormer de moeite waard is natuurlijk
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:38:
[...]
Hmmm... das het volgende idee...
ja, dat idee had ik ook, lol.
maar dan nog, zo ernstig is die schaduw ook weer niet.
zal best wel verlies geven, maar boven de 5000kWh komen lukt dan toch nog best met 3x9X250Wp.
(wel proberen de panelen zoveel mogelijk te schuiven buiten de schaduw gebieden.
maar of daar genoeg ruimte voor is
en dat maakt of breekt het setje wel.)
Verwijderd
meet smorgens :
string dc - naar aarde (frame) (moet 0 volt zijn en bijna geen weerstand)
en string dc +
start dan weer op.
wat je verteld had ik ook na het 2e jaar. hierna heb ik de frames geaard,
en schakel alle omvormers af via plugwise.
dat is wel een hele goeie.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:24:
@migjes, haal eens 1 nacht je omvormer eraf, en aard de hele nacht je frames.
meet smorgens :
string dc - naar aarde (frame) (moet 0 volt zijn en bijna geen weerstand)
en string dc +
start dan weer op.
wat je verteld had ik ook na het 2e jaar. hierna heb ik de frames geaard,
en schakel alle omvormers af via plugwise.
ga ik ook eens proberen.
thanks.
(mijn west probleem string was toevallig wel geaard,
en oost niet(lambal die ik ben
maar dat zat echt niet meer zoals ik had gehoopt.
nog tips hoe ik dat goed kan bevestigen?)
Logging gaat nu idd via Omnik, een aparte kWhmeter met een Youless en er hangt ook nog ergens een Netduino.migjes schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:58:
[...]
oke, als het goed is heb jij nu logging van je omvormer.
en wat voor yingly panelen zijn het?
(aantal Wp is even belangrijk voor een beter verhaal.)
in je omvormer zitten al 2x DC meters![]()
die kun je gewoon uitlezen en ben je al klaar.
je hoeft niks extern te doen.
de SF sluit je aan in stringen van 3x serieel en dan 3x parallel.
geen probleem.
maar beantwoord de vragen en dan kan ik je meer vertellen (met ook fatsoenlijke getallen)
De huidige panelen zijn de Yingli 250P29b, 10 in serie en dan de hele string paralell over de trackers. Spanning blijft dus gelijk, stroom uit de string wordt over de trackers gedeeld om onder die beperking van de 3.0TL te blijven.
Die twee DC meters kan ik dus niet apart richting PVOutput loggen.
Plaatje beste dag is http://pvoutput.org/intra...788&sid=17643&dt=20130602
(Weet niet of de grafiek goed zichtbaar is dus hier nog een screenshot er van: )

[ Voor 5% gewijzigd door ferdw op 06-08-2015 16:27 ]
oke, ik zie hem.ferdw schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
Logging gaat nu idd via Omnik, een aparte kWhmeter met een Youless en er hangt ook nog ergens een Netduino.
De huidige panelen zijn de Yingli 250P29b, 10 in serie en dan de hele string paralell over de trackers. Spanning blijft dus gelijk, stroom uit de string wordt over de trackers gedeeld om onder die beperking van de 3.0TL te blijven.
Die twee DC meters kan ik dus niet apart richting PVOutput loggen.
Plaatje beste dag is http://pvoutput.org/intra...788&sid=17643&dt=20130602
(Weet niet of de grafiek goed zichtbaar is dus hier nog een screenshot er van: )
[afbeelding]
panelen nog vrij stijl(45 graden) maar niet helemaal oost als ik het goed zie?
als je de 3x3x170Wp SF er bij wil hangen, dan moeten de huidige panelen van de 2x mpp's in tandum af.
en naar 1x mpp.
en aangezien het een omnik 3.0-tl is zal hij dan met de oude panelen alles boven de 1700W afknippen.
omvormer kan dat wel hebben, gaat er niet kapot van, verder geen probleem.
en hoe vaak kom je nu echt boven de 1700W.
de andere mpp krijgt dan de 3x3x170Wp SF.
je omvormer zal dan veel langer per dag door draaien.
en meer kWh opleveren per jaar als je nu doet.
uiteindelijk denk ik dat je met de 2500Wp (die beperkt word tot 1700W) + de 1530Wp de 3000W zelfs niet gaat redden.
maar ja, leuk is het natuurlijk niet om de omvormer bij 1700W op oost al te zien aftoppen.
als ik dat goed zie in dit voorbeeld is dat al om 9uur in de ochtend tot 2uur in de middag.
daar moet je dan wel tegen kunnen.
je kunt het gewoon doen, maar weet de nadelen.
houw er rekening mee dat je straks dan misschien wel een nieuwe omvormer wil.
een voorbeeld: power-one 3.6, die kan 3000W per string aan, en kan zo worden ingesteld dat hij ook op een 16A groep kan. (als dat nodig is)
met die info wil je misschien wel 2500Wp op west leggen.
(er zijn nog wel meer omvormers die leuk zijn voor oost-west, is maar een voorbeeld.)
ik ben geen kenner van omnik, maar het lijkt me sterk dat je die niet zou kunnen uitlezen met de Netduino,
en dan met een scriptje je gegevens naar pvoutput te kunnen krijgen.
en dan weet je wel wat elke mpp apart doet.
misschien kan iemand anders je daar wel mee helpen.
edit:
nog een voorbeeldje van mijn set:

is wel erg anders als jouw set, maar destilleer je eigen gegevens er maar uit.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-08-2015 17:21 ]
Verwijderd
1 besteld om mee te experimenteren??migjes schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:20:
[...]
het is helemaal geen slecht idee.
hang iedere omvormer op een eigen fase en je hebt een goedkope 3fase achtige omvormer.![]()
(natuurlijk is een 3fase omvormer mooier, maar soms is lomp en goedkoop ook leuk)
als je dan voor 3x9 gaat liggen ze aardig lekker in jouw range.
wil je de omvormers in de huiskamer ophangen?
moeten ze mooi zijn![]()
bij mij hangt het op zolder, boeiend hoe hij er uit ziet
hangt naast de cv ketel en die is ook lelijk.
of deze omvormer ook goed met schaduw over weg kan die jij hebt![]()
even ter info, als jij nu al je spullen besteld en er aardig vaard er achter zet.
dan duurt het nog wel even voordat het draait.
en dan zijn we wel al aardig door het zomer seizoen heen.
(nu is wachten niet altijd het verstandigste, maar er komen wel vaker aanbiedingen langs hier.
en ik wil alleen maar zeggen, kijk goed rond, de juiste keuzes hebben soms wat tijd nodig.)
Zegt de man die even geen geld heeft voor een grotere omvormer!!!

Gih.... Die had van mij kunnen komen...Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:27:
[...]
1 besteld om mee te experimenteren??
Zegt de man die even geen geld heeft voor een grotere omvormer!!!![]()

neem rustig de tijd, haastige spoed is zelden goed.ferdw schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:41:
Tja, ik was ook al een beetje tot die conclusie gekomen, en heb de vraag bij de instalateur neergegooid om te kijken met wat voor oplossing hij gaat komen. Een andere oplossing is om voor de SF panelen een 1,5 TL2 op te hangen en dus met twee aparte omvormers te werken. Iig bedankt voor je analyse en conclusie, im ga er nog even een paar nachten over na liggen denken.
zelf zou ik het liefst 1 omvormer willen.
maar dat is om een hele dunne reden.
met bewolkt weer maakt de richting van de panelen minder uit.
en in een oost-west kun je best veel Wp op een omvormer hangen. (meer Wp als W omvormer)
dus zelfs bij bewolkt weer, levert het systeem lekker komt zeer makkelijk over zijn minimum W.
en daar doe ik het wel voor, maar is verder niet een echt goede reden.
ik heb meer als 1 portemonnee als ondernemer zijndeVerwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:27:
[...]
privé is alleen even op voor de pv.
Nou, dan wist ik toch wel het geld van het ene potje in het andere potje te stoppen...migjes schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:03:
[...]
neem rustig de tijd, haastige spoed is zelden goed.![]()
zelf zou ik het liefst 1 omvormer willen.
maar dat is om een hele dunne reden.
met bewolkt weer maakt de richting van de panelen minder uit.
en in een oost-west kun je best veel Wp op een omvormer hangen. (meer Wp als W omvormer)
dus zelfs bij bewolkt weer, levert het systeem lekker komt zeer makkelijk over zijn minimum W.![]()
en daar doe ik het wel voor, maar is verder niet een echt goede reden.
[...]
ik heb meer als 1 portemonnee als ondernemer zijnde
privé is alleen even op voor de pv.
Verkoop de particuliere omvormer aan je onderneming en voila... Geld in het particuliere potje...

Als ik het goed begrijp heb ik deze optimizers + solar key nodig.
Ik zou dus beginnen met 2 zonnepanelen op een hoek van 5° extra bij te leggen.
Dan later nog 2. De extra panelen mogen compleet verschillend zijn?
Zou ik door deze investering 650kwh meer kunnen krijgen per jaar?
Dan heb ik de investering in 5 jaar tijd teruggewonnen
Willem,Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:27:
[...]
De Oudere SMA Multistring apparaten hebben ook 3 Mpp's
Dacht de SMA SB5000TL MS...
Weet alleen niet hoe die met schaduw omgaan
Zal wel niet zo geweldig zijn denk ik.
Geplaatst: 12:26 uur, vrijdag 7 augustus 2015
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=152234
Verwijderd
Even kijken, ja hoor, asbest platen onder de pannen op het houten dakbeschot.
Vijftiger jaren huis. Wilde daar niet aan beginnen.
Volgens mij kan dat met clicfit prima. Wel opletten met naar binnen boren natuurlijk.
Iemand ervaring met iets vergelijkbaars? 😐
http://www.rijksoverheid....est/verbod-op-asbestdaken
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Tja, de kans dat er toch vezels los komen tijdens het monteren is natuurlijk erg groot. de punt na de CF haak schraapt snel over het dakhout of in dit geval asbest heen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 20:08:
Mijn vader (85!) heeft net de eerste zonnepanelenboer over de stoep gehad.
Volgens mij kan dat met clicfit prima. Wel opletten met naar binnen boren natuurlijk.
Heb wel eens panelen geplaatst op een dak waarop leitjes zaten, dat bleken kunstmatige te zijn, die zeer waarschijnlijk vol asbest zitten gezien de bouwdatum. Volgens kantoor kon dat wel, maar in de praktijk gaan er toch wel een paar stuk. Zelfs bij verschuiven komt er een hoop stof vrij.
Ook met Clickfit zit je vaak onder het stof dat tussen het dak uit komt. reken er maar op dat het stof dat tussen dit dak zit ook vol asbest zit.
Dus eerst saneren, dan panelen plaatsen lijkt mij.
Je zou eventueel even met een stofzuiger met een schone zak erin, wat stof tussen het dak kunnen opzuigen en dat naar Search op kunnen sturen, die kunnen snel analyseren of er asbest tussen zit.
Ooit hebben we wel panelen geplaatst op een dak waar aan de binnenkant asbest zat (daar kwamen we pas achter toen we daar waren).
Toen heeft de bewoner zelf een gat doorgeboord. zeker niet ideaal.
Ik zie dat die verplichting alleen voor daken die meteen aan de buitenlucht bloot staat. deze valt daar dan niet onder. Maar ideaal is anders. Ik zou er ook niet aan beginnen, maar er is vast iemand te vinden die daar geen probleem van maakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 08-08-2015 00:24 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Tuurlijk, het zal niet best voor je zijn als je er elke week 1 hebt, maar 1 dakje zet je een mondkapje op tijdens haken in steken, voor de rest te monteren komen er geen stofwolken vrij zeker.
Het lijkt wel of je er niet eens meer naar mag kijken.....
laat eerst eens even checken wat voor asbest het is.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 20:08:
Mijn vader (85!) heeft net de eerste zonnepanelenboer over de stoep gehad.
google eens rond naar asbest test setjes.
is niet al te duur, en het rapport is zoizo nodig als het afgevoerd moet worden.
dan weet je te minste wat voor asbest het is en hoe het moet worden behandeld.
het word zeker af en toe overdreven, maar soms ook weer niet.Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:31:
Word het niet wat overdreven met die asbest? Duizenden automonteurs bliezen vroeger ook gewoon de remtrommeltjes uit en zat toen nog asbest houdende remblokken in.
Tuurlijk, het zal niet best voor je zijn als je er elke week 1 hebt, maar 1 dakje zet je een mondkapje op tijdens haken in steken, voor de rest te monteren komen er geen stofwolken vrij zeker.
die remblokjes daar zat wel asbest in maar was geen pure asbest
maar vele automonteurs zijn ook geen 100 geworden.
maar goed er zijn asbest daken die ik gewoon even opruim, en er zijn daken waar ik hard van weg ren.
maar het meeste wat je tegen komt is een gebonden asbest en die is een stuk minder eng als asbest.
(echte asbest probleem gevallen zijn meestal oude schoorsteen pijpen.
die kunnen bijna pure asbest zijn en soms in een staat zijn van totale ontbinding.)
+1Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:31:
Word het niet wat overdreven met die asbest? Duizenden automonteurs bliezen vroeger ook gewoon de remtrommeltjes uit en zat toen nog asbest houdende remblokken in.
Helemaal mee eens, en zo'n asbest dakbeschot onder de pannen mag van de overheid na 2024 gewoon blijven zitten.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Het probleem met asbest is dat je er genetisch aanleg voor kunt hebben om er ziek van te worden. Mijn opa werkte bij een houtzagerij waar ook veel asbest werd verwerkt, en kwam regelmatig wit van het asbest thuis, het werd daar ook gezaagd. Later is zijn zoon daar ook gaan werken, en heeft veel korter met asbest gewerkt, maar mijn oom is inmiddels al zeker 25 jaar geleden overleden aan de gevolgen van asbest, mijn opa zo'n 7 jaar terug aan de gevolgen van diabetes.Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:31:
Wat ik bij Search heb geleerd tijdens een cursus is dat t maar 1 vezel op de verkeerde plek hoef te zijn. Die kan uiteindelijk voor schade zorgen omdat er tijdens elke ademhaling schade word veroorzaakt, waardoor er celdelingen plaatsvinden om de schade te herstellen, en dan kan t op een dag fout gaan. Als je er bewust van de risico's er zelf mee aan de gang gaat moet je dat zelf weten, maar t probleem is vaak dat er personeel mee aan de gang moet dat er niet zelf voor heeft gekozen, en dat t zo goedkoop mogelijk moet.
Ik heb zelf toen ik op een jaarcontract stond aan moeten werken, zonder enige beschermingsmaatregelen.
Edit: het mag i.d.d. blijven zitten, maar mogen geen brekende of verspannende activiteiten mee worden verricht, al jaren niet, en de vraag is of je dat ook met CF haken 100% kunt vermijden. Van achter een bureau lijkt dat wel zo, maar de praktijk is vaak anders.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 08-08-2015 11:29 ]
+1janesh schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:17:
[...]
+1
Helemaal mee eens, en zo'n asbest dakbeschot onder de pannen mag van de overheid na 2024 gewoon blijven zitten.
Ook helemaal eens.
Als het woordje asbest valt maakt iedereen zich een kruisje.
Het gaat om microscopische stofdeeltjes die vrij komen als je in asbest slijpt.
Gaatje boren... gewoon doen. en als je het zekere voor het onzekere wil nemen,
laat je even iemand de plaat een beetje nat houden. Mondkapje op en klaar is klara.
Met een click-fit haak in de asbest schrapen!!!? Doe me een lol.

janesh schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:17:
[...]
+1
o' word dit forum een beetje geenstijl of twitter/facebook ?paulv1973 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:29:
[...]
+1
Ook helemaal eens.
Als het woordje asbest valt maakt iedereen zich een kruisje.
Het gaat om microscopische stofdeeltjes die vrij komen als je in asbest slijpt.
Gaatje boren... gewoon doen. en als je het zekere voor het onzekere wil nemen,
laat je even iemand de plaat een beetje nat houden. Mondkapje op en klaar is klara.
Met een click-fit haak in de asbest schrapen!!!? Doe me een lol.
daar vind je ook altijd die domme ongefundeerde opmerkingen,
als of mensen hun eigen eenzaamheid willen oplossen.
ik kan je vertellen dat kun je ook met een wibra jurk aan in de supermarkt doen!
meeste asbest wat er is, is vaak cement gebonden asbest en daar kun je gerust in boren met wat water.
en clickfit is ook geen probleem.
maar heeft iemand al een foto gezien van het probleem?
of is er al een test geweest wat voor asbest het is?
zo niet, pas boven staande oplossingen toe en val dit forum er niet mee lastig.
Maar asbest is kanker verwekkend, dat weten we allemaal, maar roken, katalysators ook, en zo vast nog 25 dingen, je kan niet alles ontwijken.
@ migjes
Nee we hebben het niet gezien, maar roep jij maar asbest dak door de telefoon bij een willekeurige leverancier en hij roept gelijk al nee.....dat bedoelen we hier, paniek reacties.
Verwijderd
Heb er eentje op het oog. Vind de 3 trackers EN 3-fase toch wel een voordeel hebben...
kan niet speciaal goed met schaduw overweg.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:52:
Hoe goed is een Kostal Piko 5.5 met schaduw?
Heb er eentje op het oog. Vind de 3 trackers EN 3-fase toch wel een voordeel hebben...
maar dat hoeft voor jouw geen probleem te zijn.
wel opletten dat je voldoende V op de mpp's zet.
de start V is gemiddeld gezien hoog.
picoplan al in gevuld?
daarom ook eerst testen!Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:51:
Ik zie dat het voor andre meer een persoonlijke note is vanuit de familie, ok, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je het niet wilt.
Maar asbest is kanker verwekkend, dat weten we allemaal, maar roken, katalysators ook, en zo vast nog 25 dingen, je kan niet alles ontwijken.
@ migjes
Nee we hebben het niet gezien, maar roep jij maar asbest dak door de telefoon bij een willekeurige leverancier en hij roept gelijk al nee.....dat bedoelen we hier, paniek reacties.
dan weet je wat het is, misschien kun je dan wel zeggen dat het cement gebonden asbest is. (eterniet variant)
en dan heb je die paniek reactie niet.
dat kan het hele verhaal anders maken.
en dan hoeven we hier er ook geen 10 berichten aan te besteden, die nergens over gaan.
Verwijderd
[...]
kan niet speciaal goed met schaduw overweg.
maar dat hoeft voor jouw geen probleem te zijn.
wel opletten dat je voldoende V op de mpp's zet.
de start V is gemiddeld gezien hoog.
picoplan al in gevuld?
Jip. Pikoplan ingevuld.
9 panelen is het minimum...
Dus das wel krap aan maar ja...
lastig, geen idee hoe goed dit gaat werken.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:07:
Jip. Pikoplan ingevuld.
9 panelen is het minimum...
Dus das wel krap aan maar ja...
is allemaal wel op het grensje.
met die schaduw die jij hebt zullen een paar diodes op sommige momenten inschakelen.
en dan zakt de V, maar hoe reageert de pico daar op.
het kan zijn dat soms op een mooie dag er 1 mpp gewoon uitvalt.
dat kan best wel zuur zijn.
maar zoizo, als de pico niet te duur is, kun je het gewoon proberen.
boven de 5000kWh per jaar kom je zoizo wel met 6750Wp
alleen hoeveel
ik durf er niks over te zeggen.
(zelf zou ik het gewoon proberen als het mijn eigen dak was, maar ik zou het zeker niet bij iemand anders op hangen.
dus het hangt af van jouw of je het niet erg vind om het later weer te moeten aanpassen.
is geen probleem als jij onder het type hobbyist wil vallen
er is ook een kans dat het wel werkt en je ruim over de 6000kWh gaat per jaar.. )
edit:
weet je wat het is, wij vinden dit soort dingen hier gewoon gruwelijk lelijk.
het is gewoon een ongelooflijke slechte setup.

een dimensionering

panelen

maar jij kunt makkelijk 5000kWh binnen halen.
je hebt minder schaduw als ik heb met mijn oost-west en ik scoor al 750kWh/kWp (omgerekend naar jouw set doe jij dan 5000kWh)
maar dat doet jouw al makkelijk 1000€ per jaar opleveren.
hou dat geld apart en je kunt heel simpel kostenloos upgraden naar solaredge/tigo of andere omvormer.
in de tussen tijd zullen we je alleen maar pesten als het soms een beetje tegen valt, lol.
kun je wel hebben denk ik zo.
[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 08-08-2015 12:49 ]
Wordt of de Piko of een SMA SB5000TL-21.migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:32:
[...]
lastig, geen idee hoe goed dit gaat werken.
is allemaal wel op het grensje.
met die schaduw die jij hebt zullen een paar diodes op sommige momenten inschakelen.
en dan zakt de V, maar hoe reageert de pico daar op.![]()
het kan zijn dat soms op een mooie dag er 1 mpp gewoon uitvalt.
dat kan best wel zuur zijn.![]()
maar zoizo, als de pico niet te duur is, kun je het gewoon proberen.
boven de 5000kWh per jaar kom je zoizo wel met 6750Wp![]()
alleen hoeveel![]()
ik durf er niks over te zeggen.
(zelf zou ik het gewoon proberen als het mijn eigen dak was, maar ik zou het zeker niet bij iemand anders op hangen.
dus het hangt af van jouw of je het niet erg vind om het later weer te moeten aanpassen.
is geen probleem als jij onder het type hobbyist wil vallen
er is ook een kans dat het wel werkt en je ruim over de 6000kWh gaat per jaar.. )
De SMA dan 2x9 parallel en 1x9.
Die kan wat ik begrepen heb wel goed met de schaduw omgaan. En kan tot 5000Wp per tracker hebben.
Pfffffff.... Keuzes keuzes...
Tis natuurlijk niet zo dat je zomaar even de piko kan proberen en dan een half jaartje later besluiten dat het toch niet functioneert zoals verwacht.
Zijn beide omvormers van €1000 en meer....

mmm, welke omvormer had ik ook al weer tegen jouw gezegd die ook wel zou werken, toen jij je eerste setje ophing?paulv1973 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:49:
[...]
Wordt of de Piko of een SMA SB5000TL-21.
De SMA dan 2x9 parallel en 1x9.
Die kan wat ik begrepen heb wel goed met de schaduw omgaan. En kan tot 5000Wp per tracker hebben.
Pfffffff.... Keuzes keuzes...
Tis natuurlijk niet zo dat je zomaar even de piko kan proberen en dan een half jaartje later besluiten dat het toch niet functioneert zoals verwacht.
Zijn beide omvormers van €1000 en meer....
lol, ben bang dat willen41 net zo iemand is als jij.
(maar ik weet het ook niet zeker, blijft gokken soms.)
Oow,,, Back in time Migjes...migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:52:
[...]
mmm, welke omvormer had ik ook al weer tegen jouw gezegd toen jij je eerste setje ophing?
lol, ben bang dat willen41 net zo iemand is als jij.![]()
(maar ik weet het ook niet zeker, blijft gokken soms.)
Die weet ik helaas niet meer.
Welke had je me toen geadviseerd?
Mijn eerste setje was ook 18 panelen 250Wp...
Ik weet wel dat ik toen vrij vlug een SMA SB4000TL-20 had.
Maar die is ook weer vrij vlug vervangen door een 5000TL-20...
En die 4000 hangt momenteel nog steeds lekker te snorren bij een vriend van me...
[ Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 08-08-2015 12:55 ]
ik had je niks geadviseerd, maar je wou perse een sma.paulv1973 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:53:
[...]
Oow,,, Back in time Migjes...
Die weet ik helaas niet meer.
Welke had je me toen geadviseerd?
Mijn eerste setje was ook 18 panelen 250Wp...
en hij was ook nog flink onder gedimensioneerd.
er staat mij iets bij van 6000Wp met sma4000, maar alles kan ik ook niet onthouden, lol
(databeestje was het er niet mee eens weet ik nog wel.)
maar je had hem wel erg snel vervangen
edit:
ja die sma4000 en later de sma5000.
geen probleem toch, lol.
je moet gewoon ergens mee beginnen, en niets doen is niets bereiken.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 08-08-2015 13:06 ]
Klopt.migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:58:
[...]
ik had je niks geadviseerd, maar je wou perse een sma.
en hij was ook nog flink onder gedimensioneerd.
er staat mij iets bij van 6000Wp met sma4000, maar alles kan ik ook niet onthouden, lol
(databeestje was het er niet mee eens weet ik nog wel.)
maar je had hem wel erg snel vervangen
edit:
ja die sma4000 en later de sma5000.
geen probleem toch, lol.
je moet gewoon ergens mee beginnen, en niets doen is niets bereiken.
Ben begonnen met 4500WattPiek op de SMA 4000
Dat werden er al heel gauw 5500Wp. op de 4000.
Toen ik er nog 3 bij heb gehangen (6250) heb ik de 5000 gehangen.
De 4000 had het ook getrokken. daar niet van. Maar ik zie toch nu ook al in het voor en najaar
een afgevlakt parabooltje.
Met d 4000 was die afvlakking natuurlijk alleen maar meer geweest.
Daarbij kon ik de 4000 verkopen tegen de prijs van de 5000.
Heb wel 3 uurtjes in de auto gezeten om de 5000 op te halen in Duitsland.
Conclusie: Virus A1
Hier staat de telescopische wasser.

Hier zie je het verschil, rechts moet nog worden gedaan.

Je moet wel goed kijken, als je er met je neus opstaat is het verschil wel groot.
Ik weet alleen nog niet hoe ik het verschil moet aantonen.
Ik heb niet de optie om slechts 1 string schoon te maken omdat de strings schuin door het vlak zijn aangesloten ivm schaduw val van de hooiberg paal.
Ik heb wel een aantal voorgaande dagen bekeken met het vermogen on 18:00h:
3-aug 3486W
4-aug 3746W ( kouder )
6-aug 3253W
7-aug 3186W
8-aug 3589W
Tja wat zal ik zeggen, niet eenduidig, het is natuurlijk ook erg temperatuur en instralings-afhankelijk .....
Ik plan dit voortaan 1x per jaar te doen zo in maart.
Mogelijk dat ik dan het diagrammetje met de string verdeling er bij pak en 1 string vies laat.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Net 2 soladin 600's opgehaald bij iemand die een huis aan het leeg slopen is en waar ook het hele dak op de schop gaat. Ik mag daar tzt ook nog 12 Shell frameless paneeltjes weghalen van 100 Wp per stuk. De documentatie en rekeningen lagen er nog bij. Aangeschaft voor f 13898,- en de prijs was zo laag gezien er f 8400,- subsidie was. terug verdienen was geschat op f 240 per jaar. Komt op E10030,88 voor 1200 Wp. E 8,35 per Wp. was rond 1999 -2000.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Kijk even goed in de gebruiksaanwijzijng ;zonoskar schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:25:
Ik heb een 3 fase stekker aan mijn Goodwe zitten, het lijkt een beetje op een stekker van een aanhanger. Is het verstandig om daar een perilex stekker aan te maken (met 1 of 1.5mm2 kabels), of rechtstreeks aan de 2.5mm2 kabels die naar de meterkast gaan? Mijn elektricien wil het eerste omdat de vaste kern van de 2.5mm2 draden niet goed en duurzaam geklemd kunnen worden in die 3 fase stekker van de Goodwe. Dat gaat middels van die schroefjes die ook wel in kroonsteentjes zitten.
There are two AC connector brands for inverter,---VACONN Series and Waterproof Coupling Series, please refer to Figure 3.4.1-1.
Je mag die "aanhangerstekker"gebruiken, AC connectorVACONN Series, dan moet je idd flex kabel
(met aderhulsjes) gebruiken, maar je mag het ook "waterdicht "aansluiten via een wartel doorvoer
rechtstreeks op de aansluitklemmen in de omvormer, en dat moet dan met massieve kern,
( of flex + aderhuls)
En als de zekeringkast zich in een andere ruimte bevindt dan de omvormer, zou je er nog een werkschakelaar bij kunnen plaatsen ( bij de omvormer)
Deze er tussenzonoskar schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:25:
Ik heb een 3 fase stekker aan mijn Goodwe zitten, het lijkt een beetje op een stekker van een aanhanger. Is het verstandig om daar een perilex stekker aan te maken (met 1 of 1.5mm2 kabels), of rechtstreeks aan de 2.5mm2 kabels die naar de meterkast gaan? Mijn elektricien wil het eerste omdat de vaste kern van de 2.5mm2 draden niet goed en duurzaam geklemd kunnen worden in die 3 fase stekker van de Goodwe. Dat gaat middels van die schroefjes die ook wel in kroonsteentjes zitten.
http://nl.rs-online.com/w...power-connectors/4646206/
http://nl.rs-online.com/w...power-connectors/4641425/
Met een stuk 2,5 kwadraad qwpk er tussen en klaar.
Jaja wat een geld, daar zijn de ontwikkelingen van de SF mee betaald.Andre1973 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:50:
even een klein stukje history:
Net 2 soladin 600's opgehaald bij iemand die een huis aan het leeg slopen is en waar ook het hele dak op de schop gaat. Ik mag daar tzt ook nog 12 Shell frameless paneeltjes weghalen van 100 Wp per stuk. De documentatie en rekeningen lagen er nog bij. Aangeschaft voor f 13898,- en de prijs was zo laag gezien er f 8400,- subsidie was. terug verdienen was geschat op f 240 per jaar. Komt op E10030,88 voor 1200 Wp. E 8,35 per Wp. was rond 1999 -2000.
Was van die Euro 13.898,-- de subsidie dus al af ? Echte prijs 22.298,- ?
Wel leuk spul trouwens.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hmm, het was vast niet uit financiële uitgangspunt.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.