Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Mijn Omnik portal laat niet elke 5 minuten data meer zien. Zo te zien kan ik zonder enig probleem mijn intern IP nummer via mijn laptop router de Omnik benaderen via 192.168. etc. Ziet er dus naar uit dat er geen connectivity probleem is.

Echter naar mijn Omnik portal data sturen gaat niet meer om de 5 minuten vanochtend al helemaal niet meer tot dat ik die Omnik wifi reset en er kon weer geupload worden maar na 10 a 20 minuten stop het weer. Op de Omnik portal zie ik dat andere gebruikers niet het zelfde probleem hebben. Heeft iemand de zelfde ervaring/problemen?. Heb alles al geprobeerd zoals de Omnik als mijn (ziggo) router resetten.

Bijgaand mijn portal http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Snarfie31 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:54:
Mijn Omnik portal laat niet elke 5 minuten data meer zien. Zo te zien kan ik zonder enig probleem mijn intern IP nummer via mijn laptop router de Omnik benaderen via 192.168. etc. Ziet er dus naar uit dat er geen connectivity probleem is.

Echter naar mijn Omnik portal data sturen gaat niet meer om de 5 minuten vanochtend al helemaal niet meer tot dat ik die Omnik wifi reset en er kon weer geupload worden maar na 10 a 20 minuten stop het weer. Op de Omnik portal zie ik dat andere gebruikers niet het zelfde probleem hebben. Heeft iemand de zelfde ervaring/problemen?. Heb alles al geprobeerd zoals de Omnik als mijn (ziggo) router resetten.

Al een keer het spul helemaal spanningsvrij gemaakt? Dus stroom en PV even afkoppelen of 's nachts ff uit en aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:44

cruncher

wanna crunch someone?

Ik heb saj webportal, sinds vanochtend ook geen nieuwe data te zien. Gebeurt wel vaker. Duurt een dag en volgende dag werkt alles weer....
Snarfie31 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:54:

can you read my mind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Fairy schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:05:
[...]

Al een keer het spul helemaal spanningsvrij gemaakt? Dus stroom en PV even afkoppelen of 's nachts ff uit en aanzetten?
Heb vanochtend eerst die knop links onder de Omnik omgedraaid dus geen stroom van de panelen vervolgens stroom van de Ziggo router eraf gehaald vervolgens Ziggo router weer opgestart en de Omnik weer aangezet. Mogelijk eerst in de Stroomkast die groep uitzetten van de Omnik is misschien beter?.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
cruncher schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:09:
Ik heb saj webportal, sinds vanochtend ook geen nieuwe data te zien. Gebeurt wel vaker. Duurt een dag en volgende dag werkt alles weer....

[...]
Ja daar lijkt het op. Sommige dagen heel weinig data te zien. Begon bij mij na die verscheidene werkzaamheden aan die Omnik webportal maar ook Solarman geeft bij mij de zelfde problemen dus ik ga er vanuit dat het niet iets specifiek Omnik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kun je die panelen 10cm opschuiven over de bestaande rails ? ( meestal steekt het maar zo'n 5cm uit )
dan moet het helemaal geen probleem zijn, mits je maar genoeg "vlees" overhoud aan de uiteinden
van de rails, om de eindklemmen goed vast te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:15
PClop schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:33:
[...]

Kun je die panelen 10cm opschuiven over de bestaande rails ? ( meestal steekt het maar zo'n 5cm uit )
dan moet het helemaal geen probleem zijn, mits je maar genoeg "vlees" overhoud aan de uiteinden
van de rails, om de eindklemmen goed vast te zetten. ;)
Ja dat moet wel lukken, panelen staan in landscape, en de klemmen zitten nu op ong.40cm van het einde.
Dus 10cm opschuiven maakt voor de bevestiging niet veel uit.

Op internet vind je allerlei verhalen, soms gewoon gelijk met de dakrand, anderen zeggen zeker 50cm ivm met de wind die eronder kan komen.

Vandaar dat ik het hier even vraag,

Maar dan mag de installateur ze nog even gaan verleggen.
En anders doe ik dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Mielemuis schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:32:
[...]

Ja dat moet wel lukken, panelen staan in landscape, en de klemmen zitten nu op ong.40cm van het einde.

Op internet vind je allerlei verhalen, soms gewoon gelijk met de dakrand, anderen zeggen zeker 50cm ivm met de wind die eronder kan komen.

40cm ??!! 8)7
Heb je daar een foto van?
Volgens mij praten we langs elkaar heen..
Of is het door mekaar heen?? |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mielemuis schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:32:
[...]

even voor het idee, je panelen liggen landscape en de rail is verticaal en zit op 40 cm vanaf het uiteinde van het paneel en gaat dus naar 50 cm vanaf het uiteinde van het paneel? soms staat in de spec. van het paneel op welke positie je m op welke manier moet / mag plaatsen. o.a. LG is daar nogal specifiek over.
50 cm vanaf het uiteinde is nogal een stuk.
Ik houd dus graag 1 pan aan, ook afhankelijk van de ligging etc.
Ligt erg in het open veld / hoog en slaapt er iemand onder dan zou ik m niet verder naar buiten leggen (kan gaan ruizen / fluiten), is t op een laag schuurtje tussen de bebouwing dan kun je wel een beetje spelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Gisteren was ik bij een klant op visite en daar zag ik iets vreemds wat nog werkte ook.
De klant heeft een 600Wp setje op dak liggen en de panelen paralel op 1 setje kabels aangesloten. (72 cells panelen, ongeveer 36V belaste spanning) Hij sloot daar 2 Involar 250 micro omvormers op aan paralel en die samen op 1 stopcontact. Het vreemde was alleen dat de + kabel paralel werd aangesloten op beide omvormers maar de - kabel alleen op 1 omvormer. De andere omvormer had dus geen min kabel aangesloten. Beide werkten gewoon en nog stabiel ook. Toen we de min kabel ook op omvormer 2 aansloten was er geen verschil te zien in het afgegeven vermogen van beide samen.
Ik vond dat zeer verrassend en ga thuis nog eens kijken of ik het kan dupliceren.
Iemand een idee hoe het komt dat dit werkte?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen...

Na veel meeleeswerk... (pffff) ben ik eindelijk zover dat ik er ook aan ga geloven.
Heb alleen een klein dakprobleem...
Een grote dakkapel op het zuiddak maakt nl. levensgrote schaduwen smorgens en savonds.
Ik ga proberen 2 foto's te plaatsen van smorgens 9uur en savonds 18 uur....

Het linker dakvlak kom ik 3x3 panelen kwijt in portrait.
Het rechter dakvlak evenzo 3x3 panelen in portrait.
Op het platte dak ervoor kan ik nog eens 6 panelen kwijt in landscape naast elkaar...

Mijn vraag natuurlijk... Hoe sluit ik dit zo netjes mogelijk aan op een 1 fase omvormer??
Zodat ik zo min mogelijk verlies heb door de schaduw van de dakkapel.
Optimizers wil ik eigenlijk niet vanwege de grotere kosten... (€50,- extra per paneel Solaredge).

Zelf dacht ik de 3 (goot-nok) panelen links en rechts van de dakkapel samen te koppelen naar 1 string en deze parallel met de 6 op het platte dak aansluiten op 1 Mpp tracker op een 5kw omvormer.
Dan de 2 tracker voorzien van een string bestaande uit de 6 panelen meest links en 6 meest rechts van de dakkapel.

Meer of betere ideeen????

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/vfxhz4.jpg
10uur smorgens

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/53sspv.jpg
18 uur smiddags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Volgooien en Solaredge of Tigo gebruiken.
Perfecte schaduwmanagement, ik heb er zelf erg veel plezier van (schaduw van zonneboiler en pijpjes op plat dak).
Het is wat duurder, maar dat ben je snel vergeten met de voordelen die je ervoor krijgt.
Kijk eens bij zonnemarkt.nl, daar is soleredge erg goed te doen qua prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door Mud.Starrr op 03-08-2015 13:55 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solaredge wil hij niet aan....

Wat dacht je gewoon volgooien met Solar Frontier dunne filmpanelen?
Die regelen het schaduwmanagement min of meer al op paneelniveau.
Je hebt vanwege de paneelspanningen ook kortere strings, dus nog beter schaduwmanagement.
YouTube: Solar Frontier CIS Shading Demo

Sluit je dat aan op een SMA met schaduwmanagent zit je helemaal goed.
Heb pas een proef gedaan met de schaduwmanagement aan en uit. Kan het hier nog wel eens plaatsen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil hij niet aan...
Wat zou Tigo extra kosten voor totaal 24 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

franssie

Save the albatross

Solar frontier is niet solar edge toch?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tigo kost toch ook al gauw 50euro extra per paneel....
Toch?
Is dan toch niet goedkoper dan Solaredge?
Misschien een andere oplossing een 3-fase omvormer met 3mppt's ??
Kostal heeft dat toch dacht ik...
En dan het linker dakvlak string 1, rechter dakvlak string 2 en de 6 op het platte dak string 3...
Ik weet alleen niet met welke configuratie ik het minste last heb van de schaduw!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:18

mb1

AUijtdehaag schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:01:
Solaredge wil hij niet aan....

Wat dacht je gewoon volgooien met Solar Frontier dunne filmpanelen?
Die regelen het schaduwmanagement min of meer al op paneelniveau.
Je hebt vanwege de paneelspanningen ook kortere strings, dus nog beter schaduwmanagement.
YouTube: Solar Frontier CIS Shading Demo
+1

Idd volgooien met SF!
Ik zou gewoon een Powerset nemen met de originele Steca omvormer erbij.
Kost het minst en 10 jaar garantie op alles.
Ik heb zelf ook last van de dakkapel van de buren, met de SF's gaat dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:39:
Hallo mensen...

Na veel meeleeswerk... (pffff) ben ik eindelijk zover dat ik er ook aan ga geloven.
Een grote dakkapel op het zuiddak maakt nl. levensgrote schaduwen smorgens en savonds.

Op het platte dak ervoor kan ik nog eens 6 panelen kwijt in landscape naast elkaar...

Mijn vraag natuurlijk... Hoe sluit ik dit zo netjes mogelijk aan op een 1 fase omvormer??
Optimizers wil ik eigenlijk niet vanwege de grotere kosten... (€50,- extra per paneel Solaredge).

Zelf dacht ik de 3 (goot-nok) panelen links en rechts van de dakkapel samen te koppelen naar 1 string en deze parallel met de 6 op het platte dak aansluiten op 1 Mpp tracker op een 5kw omvormer.
Dan de 2 tracker voorzien van een string bestaande uit de 6 panelen meest links en 6 meest rechts van de dakkapel.

[afbeelding]
10uur smorgens

[afbeelding]
18 uur smiddags
Wat staat er ten oosten van je huis? De oost kant dakkapel ligt in de morgen ook helemaal in de schaduw zo te zien. Ook op het platte dak zie ik wat, raam ?

Wat wel leuk is bij deze situatie is dat je op het platte dak een oost-west piramide kan maken en dan zo steil mogelijk, dan zuid dak vol.
Dus smorgen's de zon op op de oost panelen, draait hij naar zuid gaat het grote dak goed mee en oost zakt af maar west komt bij.
Heb je ieder geval lang opwek als het geen schaduwval heeft.

Dan kan je ook redelijk veel kwijt, neem je sf dan zijn de panelen wat kleiner (1,25m x 0,98m) en kan je strings maken van bijv 5-6 stuks op een steca 3000 of 6-7 op een 3600. Als je dat wat slim neer legt/aansluit op het schuine dak haal je best een goed rendement.

Edit:
2 voorbeeldjes van oost-west plus zuid.
http://pvoutput.org/compa...55&sid1=33216&dt=20150803

Mijn oost-west gedeelte ligt zelfs aan de andere kant van het huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 03-08-2015 16:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

SolarKing schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:08:
Gisteren was ik bij een klant op visitie en daar zag ik iets vreemds wat nog werkte ook.
De klant heeft een 600Wp setje op dak liggen en de panelen paralel op 1 setje kabels aangesloten. (72 cells panelen, ongeveer 36V belaste spanning) Hij sloot daar 2 Involar 250 micro omvormers op aan paralel en die samen op 1 stopcontact. Het vreemde was alleen dat de + kabel paralel werd aangesloten op beide omvormers maar de - kabel alleen op 1 omvormer. De andere omvormer had dus geen min kabel aangesloten. Beide werkten gewoon en nog stabiel ook. Toen we de min kabel ook op omvormer 2 aansloten was er geen verschil te zien in het afgegeven vermogen van beide samen.
Ik vond dat zeer verrassend en ga thuis nog eens kijken of ik het kan dupliceren.
Als ik het goed begrijp is bij een TL omvormer de - van de panelen in dit geval gekoppeld via de nul of de fase van de micro.

Welke gekoppeld is hangt van de bouw van de omvormer af begreep ik. Dezelfde reden dat er ook een potentiaal verschil staat op 1 van de DC aansluitingen, ook als deze uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:39:
Hallo mensen...

[afbeelding]
10uur smorgens

[afbeelding]
18 uur smiddags
goed plan en moet je doen.
maar het is veel lezen hier, gaat hard soms.

een paar hebben al solarfrontier geopperd.
het is niet dat solarfrontier nu zo heel speciaal met schaduw over weg kon.
maar: met solarfraontier moet je stringen parallel maken.
en elke parallel string kan wat schaduw opvangen ;)
(de rest vind ik al snel marketing praat, niet mijn ding. ;) )

ga eens kijken op de solarfrontier website, de maten zijn heel anders.
die mag je lekker eens zelf doen >:)

als ik het goed begrijp kunnen er links en recht 3 panelen van een meter breed??
zo ja. dan zou je 3x solarfrontier kunnen doen en dat past redelijk op een TL omvormer.
en daar na is het kijken hoeveel stringen je dan parallel op een omvormer kunt zetten.

begrijp ook, door de parallel stringen kun je ook sommige panelen platter leggen als de andere stringen.
b.v op het platte dak met 15graden (doet het beter in de zomer).
en op het schuine dak (beter voor lente en herfst)
en dit kan dan met nog steeds 1 simpele omvormer met 1mpp.
waarschijnlijk kunnen er dan ook op het dakkapel panelen ;)
(oost-west idee van rollco valt hier ook onder, kan ook nog als het nog nodig is.)

ik heb verder geen maten van je huis of betere inzichten, dus kan verder niet veel vertellen.
probeer eens uit te rekenen hoeveel panelen je waar kunt leggen als je solarfrontier zou gebruiken.
(en hoeveel kWh wil je eigenlijk?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot zover bedankt voor het meedenken...
SF is misschien een optie. Moet ik eens aan tellen.
Ik heb nog opties gehoord (waar ik eigenlijk wel een beetje naar toe wil) over een standaard poly paneel op een normale string omvormer.
Verlies ben ik bereid te nemen.
Maar zoek de indeling die het meeste opbrengt natuurlijk.

Roll-Co heeft inderdaad een goed oog.
Rechts naast mijn huis staat het huis van de buurman.
Dat geeft inderdaad op het rechter dakvlak ook tot 10uur schaduw.
Edit: foto is genomen om 9 uur smorgens. Om 10 uur ligt het rechter vlak vol in de zon...

Hoeveel KWh wil ik??!!
Zoveel mogelijk...
Zit momenteel met een verbruik tegen de 6500Kwh per jaar. (vijvertje, treintjes en een ega....enz...)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:50:
Tot zover bedankt voor het meedenken...
SF is misschien een optie. Moet ik eens aan tellen.
Ik heb nog opties gehoord (waar ik eigenlijk wel een beetje naar toe wil) over een standaard poly paneel op een normale string omvormer.
Verlies ben ik bereid te nemen.
Maar zoek de indeling die het meeste opbrengt natuurlijk.

Roll-Co heeft inderdaad een goed oog.
Rechts naast mijn huis staat het huis van de buurman.
Dat geeft inderdaad op het rechter dakvlak ook tot 10uur schaduw.
Edit: foto is genomen om 9 uur smorgens. Om 10 uur ligt het rechter vlak vol in de zon...
een standaart poly of mono, heeft wat meer last van schaduw.
maar een omvormer met mppscanning/optitrack/pvsweep kan er aardig om heen werken ;)
(zorg er wel voor dat de omvormer ruim in zijn V zit, anders ga je nog het grensje over en stopt hij als nog.
zonder parallel stringen ;) )
maar zoveel schaduw heb je nu ook weer niet.
kijk eens hoeveel ik heb met mijn oost-west ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
(het is wel dat de schaduw niet langzaam over de panelen rolt.
maar west licht voledig in de schaduw tot 10:30.
en oost schaduw begint om 16:00)

edit:
oei je wil een flinke hoeveelheid.
maak eens een tekening met daar op het aantal sf panelen die je zou willen leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-08-2015 16:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:56:
[...]

een standaart poly of mono, heeft wat meer last van schaduw.
maar een omvormer met mppscanning/optitrack/pvsweep kan er aardig om heen werken ;)
(zorg er wel voor dat de omvormer ruim in zijn V zit, anders ga je nog het grensje over en stopt hij als nog.
zonder parallel stringen ;) )
maar zoveel schaduw heb je nu ook weer niet.
kijk eens hoeveel ik heb met mijn oost-west ;)
[afbeelding]
(het is wel dat de schaduw niet langzaam over de panelen rolt.
maar west licht voledig in de schaduw tot 10:30.
en oost schaduw begint om 16:00)

edit:
oei je wil een flinke hoeveelheid.
maak eens een tekening met daar op het aantal sf panelen die je zou willen leggen.
Hoe ga ik dat dan het beste aansluiten??
links en rechts naast de dakkapel apart op een mpp?? elk 9 stuks dan.
en wat dan te doen met de 6 op het platte dak?? :?

En wat schat men dat dit per jaar oplevert uitgaande van een 250Wp poly paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Hoe ga ik dat dan het beste aansluiten??
links en rechts naast de dakkapel apart op een mpp?? elk 9 stuks dan.
en wat dan te doen met de 6 op het platte dak?? :?

En wat schat men dat dit per jaar oplevert uitgaande van een 250Wp poly paneel?
probeer eerst eens de SF optie.
daar komen we al een aardig eind mee.
pas als je dat hebt uitgetekend kunnen we verder kijken.

9x mono of poly.
dat is maar 9x32V = 288V
en met schaduw gaan er gedeeltes uitgeschakeld worden.
de meeste TL omvormers willen eigenlijk meer als 200V.
dat kan wel eens lastig worden, maar probeer eerst eens SF, kijken we wel verder over hoe en wat.

(ook met poly/mono kan het parallel trukje ook, maar dan moet ik ook kijken naar een omvormer :?
zo snel weet ik er ook geen die dat kan?
die zijn wat zeldzamer en je zit dan tegen grenzen aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:06:
[...]

probeer eerst eens de SF optie.
daar komen we al een aardig eind mee.
pas als je dat hebt uitgetekend kunnen we verder kijken.

9x mono of poly.
dat is maar 9x32V = 288V
en met schaduw gaan er gedeeltes uitgeschakeld worden.
de meeste TL omvormers willen eigenlijk meer als 200V.
dat kan wel eens lastig worden, maar probeer eerst eens SF, kijken we wel verder over hoe en wat.

(ook met poly/mono kan het parallel trukje ook, maar dan moet ik ook kijken naar een omvormer :?
zo snel weet ik er ook geen die dat kan?
die zijn wat zeldzamer en je zit dan tegen grenzen aan.)
Grappig...
Ik wilde eigenlijk eerst de poly variant uitwerken.
Is het daarbij niet zo dat schaduw het amperage doet laten invallen?
Voltage blijft toch gewoon gelijk...?
Zou dus ook een optie zijn om de 2x9 panelen parallel te schakelen op 1 tracker en de 6 andere op een 2e tracker!!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 10x SF-170S op noord liggen ;-)
Kleiner, dus makkelijker in te passen dan "gewone" panelen, maar goed, eerst uitrekenen wat past, zoals migjes al aangaf.
Verder heeft Rol-co een zeer goed punt (en ook de ervaring ermee met verschillende oriëntaties en SF).
Met zoveel verbruik, zou ik platdak, schuindak en noord ook gewoon volgooien met SF.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2015 17:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

9 is voor de meeste omvormers laag in voltage, en dat is 1 string dus dropt in no time met een puntje schaduw, of je moet kleine paneeltjes hebben, dat scheelt ook wat.

Even snel dakpannen aan het tellen geweest.

Linker dak 20 x SF (4x5) vrij strak van dakrand naar dakkapel
Rechter dak 15 x SF (3 x5) ruimte over

Platdak niet te zien
Alleen........ Welke omvormer? , eigenlijk 2 x een steca 3000 , of 5950Wp op een 3000, dat laatste lijkt me wat veel.

Edit:
5 x7 stuks op een 4200 coolcept zou kunnen eventueel, een SF powerset met een 4200 met wat extra panelen los bij.

Edit2 :

Dit past dan precies
http://www.twentezon.nl/s...ts-170wp/powerset-6-0-3p/

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 03-08-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:20:
9 is voor de meeste omvormers laag in voltage, en dat is 1 string dus dropt in no time met een puntje schaduw, of je moet kleine paneeltjes hebben, dat scheelt ook wat.

Even snel dakpannen aan het tellen geweest.

Linker dak 20 x SF (4x5) vrij strak van dakrand naar dakkapel
Rechter dak 15 x SF (3 x5) ruimte over

Platdak niet te zien
Alleen........ Welke omvormer? , eigenlijk 2 x een steca 3000 , of 5950Wp op een 3000, dat laatste lijkt me wat veel.
Edit:

5 x7 stuks op een 4200 coolcept zou kunnen eventueel, een SF powerset met een 4200 met wat extra panelen los bij.
De maten dus:
Links: 4.40m breed, hoog 5.90m
rechts: 3.75 breed, hoog 5,90m
plat dak: 2.40 breed, lang 10 meter.

Voor het aanzicht vind ik het het mooist als ik zowel links als rechts een gelijk vlak heb liggen...
Wil zoveel mogelijk opbrengst maar niet tegen elke prijs.
Misschien stiekum toch eens aan Solaredge gaan tellen.
Volgens mij ook €50,- per paneel extra aan kosten...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
SolarKing schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:08:
Gisteren was ik bij een klant op visite en daar zag ik iets vreemds wat nog werkte ook.
Als ik in deze vakantie er nog aan toe kom wil ik het zelf wel even testen, op m,n noordset heb
ik ook een vergelijkbare combi met twee keer een Involar mac250.

Maar nu eerst wat huisvlijt, ook mbt de noord set. *O*

Filmpje,
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0796.avi

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0796_0001.jpg

De reden van dit speeltje is, dat het was afzien om het dak te betreden, moest eerst het paneel
los bouten en daarna met een lat open drukken, dan kon ik via de lichtkoepel op het dak stappen
kortom geen doen in 2015 ;)

Moet enkel de bedrading en besturing binnen nog afwerken en de solarlading van de akku nog aan leggen
ik laad de akku nu nog uit het stopkontakt ( nee niet direkt, maar met een akkulader natuurlijk) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:29:
[...]

De maten dus:
Links: 4.40m breed, hoog 5.90m
rechts: 3.75 breed, hoog 5,90m
plat dak: 2.40 breed, lang 10 meter.

Voor het aanzicht vind ik het het mooist als ik zowel links als rechts een gelijk vlak heb liggen...
Wil zoveel mogelijk opbrengst maar niet tegen elke prijs.
Misschien stiekum toch eens aan Solaredge gaan tellen.
Volgens mij ook €50,- per paneel extra aan kosten...
Ah, dan word het 4 x 4 links en 3x 4 rechts , voordeel is dat die strings van 4 goed op de meeste omvormers past, 28 stuks.

http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-4-8/

Of

http://www.twentezon.nl/s...rsets-165wp/solarset-4-8/

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 03-08-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:16:
[...]

Ah, dan word het 4 x 4 links en 3x 4 rechts , voordeel is dat die strings van 4 goed op de meeste omvormers past, 28 stuks.

http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-4-8/

Of

http://www.twentezon.nl/s...rsets-165wp/solarset-4-8/
Ennnnn.... Het platte dak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afhankelijk wat je wilt, alles zuid, oost-west, schans......enz

Ik heb ze oost-west...kan je meer kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/a4fce5459d2e0b693e014548d496fb2a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:37:
[...]

Afhankelijk wat je wilt, alles zuid, oost-west, schans......enz

Ik heb ze oost-west...kan je meer kwijt.

[afbeelding]
Ik denk dat er dan mooi 2x4 oppassen. Plaatsen in Portrait..
Zijn er platdak montage beugels of sets te krijgen voor SF?
De standaard flatfix en vergelijkbare gaan uit van een paneelbreedte van 1.00meter. Dat wordt dan 1,25 bij SF in portrait...

Heb ook even Sunny Design geinstalleerd en geraadpleegd
Op een SMA SB5000TL-21 zou ik 2x9 (parallel) op 1 tracker en op de andere tracker de 6 van het platte dak kunnen aansluiten.
Is alleen een dure omvormer.
Kan een Omnik 5.0TL-2 ook gewoon 5000Watt aan per tracker? Want dat is dan een beetje het probleem van de ietwat goedkopere omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel watt doet een Omnik 5.0TL2 per tracker?
Een Hosola 5000MTL doet maar 3000Watt per tracker...
Das dus te weinig voor eventueel 2x9 parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat er dan mooi 2x4 oppassen. Plaatsen in Portrait..
Zijn er platdak montage beugels of sets te krijgen voor SF?
De standaard flatfix en vergelijkbare gaan uit van een paneelbreedte van 1.00meter. Dat wordt dan 1,25 bij SF in portrait...

Heb ook even Sunny Design geinstalleerd en geraadpleegd
Op een SMA SB5000TL-21 zou ik 2x9 (parallel) op 1 tracker en op de andere tracker de 6 van het platte dak kunnen aansluiten.
Is alleen een dure omvormer.
Kan een Omnik 5.0TL-2 ook gewoon 5000Watt aan per tracker? Want dat is dan een beetje het probleem van de ietwat goedkopere omvormers.
Portrait is lastiger inderdaad als je er 2 boven elkaar wilt, betonvoeten gaat wel in landscape, enkel gaat wel in portrait maar dan heb je weer tussenruimte nodig.

De duo tracker omvormers die ik gehad heb konden met 2 trackers tegelijk vaak de helft aan vermogen maar je kon ze wel parallel zetten of aansluiten om het volle vermogen op 1 tracker te krijgen.

Effekta 4200 en 5000 bijv , en alle andere effekta onder andere naam.
Omnik weet ik niet, kijk even in de handleiding anders.

De piko van hans had een goede voor je geweest met mono panelen en 3 mppt.
Ik zou niet rond je verbruik gaan leggen, je kan best wat minder, je verbruik zakt toch als je panelen hebt, of je moet ook gelijk aan warmtepompen gaan beginnen, dan niet.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben alle Piko's 4 trackers? Of alleen de 3-fasen uitvoeringen?
Een 3 fase lijkt mij niet de oplossing daar 9 panelen en 6 panelen niet de beoogde 600V leveren.
Nog niet eens in de buurt...
Zie dat de Danfoss ULX5400 er wel 3 heeft. Weet allen niet hoeveel Watt per tracker maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je kan beter even kijken wat er leuk op je dak past, dan kan je daar 1 of 2 passende omvormers bij zoeken.
Het kan heel duur en heel goedkoop, ik heb ook nog een 3kW omvormer liggen voor nog geen 200,-
Het is net waar je voorkeur naar uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

PClop schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:54:
[...]

Als ik in deze vakantie er nog aan toe kom wil ik het zelf wel even testen, op m,n noordset heb

Filmpje,

[afbeelding]

De reden van dit speeltje is, dat het was afzien om het dak te betreden, moest eerst het paneel
los bouten en daarna met een lat open drukken, dan kon ik via de lichtkoepel op het dak stappen

Moet enkel de bedrading en besturing binnen nog afwerken en de solarlading van de akku nog aan leggen
ik laad de akku nu nog uit het stopkontakt ( nee niet direkt, maar met een akkulader natuurlijk) 8)
Ook leuk om een efficiëntere oost-west opstelling te maken haha.
Wat kost zo'n grapje?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:05:
Je kan beter even kijken wat er leuk op je dak past, dan kan je daar 1 of 2 passende omvormers bij zoeken.
Het kan heel duur en heel goedkoop, ik heb ook nog een 3kW omvormer liggen voor nog geen 200,-
Het is net waar je voorkeur naar uit gaat.
Mag ik vragen wat je hebt liggen??
Nieuw, gebruikt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben toch stiekem naar de Danfoss ULX5400 aan het spieken.
Iemand ervaring daarmee??
3 trackers. 1 fase.
Daar moet ik dan toch de 2x9 en 1x6 allemaal op hun eigen tracker op kwijt kunnen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de specs eens bekeken van de Solaredge SE5000
Deze levert een AC max van 27A...
Dat is meer dan mijn hoofdzekering van 3x25A.
Kan dat kwaad??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Laatst online: 05-09 21:07
[...]

Filmpje,

[...]
Cool! Kun je dit niet gebruiken om de zon te volgen? Klap je die hele rij open in kleine stapjes gedurende de dag.... Of komt dan de regelgeving om de hoek m.b.t. panelen die te ver boven het dak uitsteken?

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:11:
[...]

Ook leuk om een efficiëntere oost-west opstelling te maken haha.
Wat kost zo'n grapje?
Valt mee, twee rechter handjes doen de rest ( en een bak ervaring )

Controller,
http://www.ebay.de/itm/39...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Linear actuator,
http://www.ebay.de/itm/Li...ype=price&talgo=undefined

Of direkt oost/west,
http://www.ebay.de/itm/33...%3D10%26sd%3D251508360289

Te kust en te keur,
http://www.ebay.de/sch/i....=Linear+actuator&_sacat=0

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 04-08-2015 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dracula78 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 23:27:
[...]

Cool! Kun je dit niet gebruiken om de zon te volgen? Klap je die hele rij open in kleine stapjes gedurende de dag.... Of komt dan de regelgeving om de hoek m.b.t. panelen die te ver boven het dak uitsteken?
Hebben ze ook,
http://www.ebay.de/itm/Du...60289?hash=item3a8f110461

Maar goed, blijven daar nog die twee rechter handen, scheelt een hoop. 8)
PS, ben zelf links handig _O-
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:56:
Hebben alle Piko's 4 trackers? Of alleen de 3-fasen uitvoeringen?
Een 3 fase lijkt mij niet de oplossing daar 9 panelen en 6 panelen niet de beoogde 600V leveren.
Nog niet eens in de buurt...
Zie dat de Danfoss ULX5400 er wel 3 heeft. Weet allen niet hoeveel Watt per tracker maximaal.
Heb hier nog wel een voorbeeld voor je van een Danfoss ULX 5.4 en 27 stuts SF 170Wp
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ULX5400i%20MV.pdf

Ze zijn hier en daar nog wel de scoren voor weinig,

[ Voor 33% gewijzigd door PClop op 04-08-2015 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met de danfoss krijg je strings van 3, en dan maximaal 5x per mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
[...]

Heel cool. Tweakers award voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Filmpje,

[afbeelding]

Eindelijk het filmpje kunnen bekijken (youtube zetten? ) maar heel mooi, ga je de hele noord set zo maken? Dan kan je er op heldere dagen zuid van maken. :)

Ooit ook wel eens met zulke ideen gelopen, alleen niet met actuators vanwege vast zitten door de weersomstandigheden maar met lucht cillinders, zelfs met een binnenband van een auto zou het kunnen als die nog te vinden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
[...]
Filmpje,
[afbeelding]
Heel mooi gedaan !! Een tweaker waardig !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Heb hier nog wel een voorbeeld voor je van een Danfoss ULX 5.4 en 27 stuts SF 170Wp
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ULX5400i%20MV.pdf

Ze zijn hier en daar nog wel de scoren voor weinig,
[/quote]

Hmmm.. lees via jouw link dat de Danfoss maar 1,95Kw doet per tracker.
Met 9 panelen in 1 string is dat ook krap... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:12:
Hmmm.. lees via jouw link dat de Danfoss maar 1,95Kw doet per tracker.
Met 9 panelen in 1 string is dat ook krap... :F
jep, en de omnik heeft ook zo een grens. :-(
veel omvormers hebben die grenzen (alleen niet alle geven het correct aan en vooral de goedkope omvormers willen de gegevens wel eens niet kloppen. :-( )

maar jij wil een 6000kWh.
en je hebt een 3fase aansluiting,

dan mag je best groter denken.
en eens rond kijken naar een 3fase omvormer (of 3x 1fase omvormer voor als je echt veel mpps nodig hebt.)
meeste 3 fase omvormer willen geen +/- 350V maar vaak liever een +/-720V.
(je hebt natuurlijk 3fase omvormers met een booster er in, en die maakt intern er 720V van, maar elke stap is natuurlijk een klein beetje verlies.)

maak eerst eens duidelijk met een schema tekeningetje wat je zou kunnen plaatsen.
(denk aan poly/mono of aan sf, ben niet de grootste voorstander van sf, maar zie wel veel mogelijkheden op jouw dak daar voor.)
dan kun je hier betere antwoorden krijgen, anders blijven het steeds losse antwoorden waar je niet altijd iets aan hebt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-08-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:21:
[...]

veel omvormers hebben die grenzen (alleen niet alle geven het correct aan en vooral de goedkope omvormers willen de gegevens wel eens niet kloppen. :-( )

en eens rond kijken naar een 3fase omvormer (of 3x 1fase omvormer voor als je echt veel mpps nodig hebt.)
(je hebt natuurlijk 3fase omvormers met een booster er in, en die maakt intern er 720V van, maar elke stap is natuurlijk een klein beetje verlies.)

maak eerst eens duidelijk met een schema tekeningetje wat je zou kunnen plaatsen.
(denk aan poly/mono of aan sf, ben niet de grootste voorstander van sf, maar zie wel veel mogelijkheden op jouw dak daar voor.)
dan kun je hier betere antwoorden krijgen, anders blijven het steeds losse antwoorden waar je niet altijd iets aan hebt. ;)
Wat ik graag wil en wat het ook voor 95% zeker gaat worden is 2x9 poly en 6x poly op het platte dak.
Ik heb inderdaad 3x25A hoofdzekering.
Alleen het nadeel van een 3-fasen omvormer vind ik inderdaad de spanning per string. Die ik bij lange na niet haal met 9 en 6 poly panelen van 250Wp.
Daarom ben ik terug gegaan naar een 5Kw 1-fase omvormer.
Qua aansluiting ben ik er wel uit denk ik.
Gewoon linker dakvlak op 1 mpp, rechter dakvlak op 1 mpp en de 6 van het platte dak op 1 mpp.
Heb ik dus een 1 fase omvormer nodig met 3mpp's. Hmmm :?
Daarom dan maar de 2x9 parallel op 1 mpp... Dan wordt de keus alweer iets ruimer.
Allen die verdomde begrenzing per mpp maakt het dan weer lastig.
Weet nu alleen de SMA SB5000TL-21 die daar geen probleem mee heeft...
Nog meer omvormers die dit gewoon kunnen???? :? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel kan een Power one PVI5000 aan per tracker??

edit...
gevonden.. 4000W per tracker...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Willem, waarom kies je niet voor meerdere omvormers? Paar omniks of growatts kosten ook niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:25:
Willem, waarom kies je niet voor meerdere omvormers? Paar omniks of growatts kosten ook niet zoveel meer.
Klopt,
maar dan heb ik er 1 nodig voor de 2x9 en 1 voor d 6 op het platte dak.
Weet niet of dat dan wel goedkoper is dan 1 5kw omvormer.

Vraag:
Functioneert mijn idee van 2x9 parallel wel??
Als de ene string van 9 in de schaduw ligt, levert da andere string dan wel zijn max? Of wordt deze door de schaduwkant ook negatief beïnvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:59:
[...]

Wat ik graag wil en wat het ook voor 95% zeker gaat worden is 2x9 poly en 6x poly op het platte dak.
Ik heb inderdaad 3x25A hoofdzekering.
Alleen het nadeel van een 3-fasen omvormer vind ik inderdaad de spanning per string. Die ik bij lange na niet haal met 9 en 6 poly panelen van 250Wp.
Daarom ben ik terug gegaan naar een 5Kw 1-fase omvormer.
Qua aansluiting ben ik er wel uit denk ik.
Gewoon linker dakvlak op 1 mpp, rechter dakvlak op 1 mpp en de 6 van het platte dak op 1 mpp.
Heb ik dus een 1 fase omvormer nodig met 3mpp's. Hmmm :?
Daarom dan maar de 2x9 parallel op 1 mpp... Dan wordt de keus alweer iets ruimer.
Allen die verdomde begrenzing per mpp maakt het dan weer lastig.
Weet nu alleen de SMA SB5000TL-21 die daar geen probleem mee heeft...
Nog meer omvormers die dit gewoon kunnen???? :? _/-\o_
ik snap niet dat je met poly wil werken :?
poly verliest het vandaag de dag van mono, en we hebben tegenwoordig ook SF en dat is ook niet duur.
en verslaat poly ook met gemak.

verder je hebt 3fase en je wil ongeveer 6500Wp (maar ik gok dat een 6800Wp mono beter is, met dat beetje schaduw)
er zijn genoeg voordelen voor een 3fase omvormer te vertellen.
(en helemaal als je SF gebruikt, dat is een Vmpp van 82V tegen over een poly van 32V)

je hebt ook nog eens een perfect stukje schaduw vrij dak boven het dakkapel en negeert dat stukje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:48:
[...]

Eindelijk het filmpje kunnen bekijken (youtube zetten? ) maar heel mooi, ga je de hele noord set zo maken? Dan kan je er op heldere dagen zuid van maken. :)

Ooit ook wel eens met zulke ideen gelopen, alleen niet met actuators vanwege vast zitten door de weersomstandigheden maar met lucht cillinders, zelfs met een binnenband van een auto zou het kunnen als die nog te vinden zijn. :)
Wel aangedacht om de hele noordset zo te maken, maar de toepasbaarheid is dan maar zeer beperkt
in de zomer lukt dat nog wel, maar 3/4 van de rest van het jaar krijg ik daardoor schaduw op string 3
van de grote ZO installatie, wat nu dus echt nut heeft dat ik me niet meer als een slangenmens
onder dat paneel hoef door te wringen, of los bouten en dan met een lat deze omhoog houden.

Ik zie dit ook gewoon meer als een test voor wat die china-made liniairactuators waard zijn, met name
ook in de winter en over meerdere jaren, time will tell. ;)

Maar, het werkt. _/-\o_

@ WoudseHoeve en roderickvd, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:21:
[...]

Misschien allemaal waar.
Alleen blijft een poly installatie het goedkoopste. En dat is wat op dit moment ook zeer belangrijk is voor mij. Poly 250 zie ik al voor €140,- per stuk excl BTW. De SF kost al gauw €120 per paneel. Daar komt dan nog alle zwarte bevestiging bij...
Het stuk op de dakkapel is kleiner dan je denkt.... Passen maar 2 poly panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:30:
[...]
Vraag:
Functioneert mijn idee van 2x9 parallel wel??
Als de ene string van 9 in de schaduw ligt, levert da andere string dan wel zijn max? Of wordt deze door de schaduwkant ook negatief beïnvloedt?
Het werkt wel, maar... de beschaduwde string levert dan de stroom van de meest beschaduwde cel. De bypass diodes worden niet gebruikt en de omvormer kan geen 'schaduwmanagement' doen. Immers, de onbeschaduwde string houdt de spanning hoog waardoor de dioden in sper blijven.
Bij SF is dat niet zo erg omdat de cellen heel lang zijn en dus niet snel helemaal in de schaduw liggen en de string die eventueel geknepen wordt maar kort is, maar bij poly/mono is het wel vervelend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Het werkt wel, maar... de beschaduwde string levert dan de stroom van de meest beschaduwde cel. De bypass diodes worden niet gebruikt en de omvormer kan geen 'schaduwmanagement' doen. Immers, de onbeschaduwde string houdt de spanning hoog waardoor de dioden in sper blijven.
Bij SF is dat niet zo erg omdat de cellen heel lang zijn en dus niet snel helemaal in de schaduw liggen en de string die eventueel geknepen wordt maar kort is, maar bij poly/mono is het wel vervelend.
Aha...
En welk effect heeft dat op de opbrengst cq verlies schat je in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:12:
[...]

Misschien allemaal waar.
Alleen blijft een poly installatie het goedkoopste. En dat is wat op dit moment ook zeer belangrijk is voor mij. Poly 250 zie ik al voor €140,- per stuk excl BTW. De SF kost al gauw €120 per paneel. Daar komt dan nog alle zwarte bevestiging bij...
Het stuk op de dakkapel is kleiner dan je denkt.... Passen maar 2 poly panelen op.
best duur hoor die 140€ ;)
maar het is erg relatief.
ik heb zelf LG neonX gescoord voor 235€ ex btw.
maar dat is duur omdat het 300Wp per stuk is of 182Wp/m2 ;)
(alleen sanyo/panasonic en sunpower/benq gaan nog hoger, maar dat is mij ook echt te duur.)

maar waar ik je voor wil waarschuwen is dat PV een verslavende hobby is.
je wil meer WP en als je je dak dan al vol hebt liggen met goedkope panelen dan word uitbreiden in de toekomst een stukje lastiger en dan kan goedkoop in eens duurkoop worden. ;)
(je ziet het hier vaak gebeuren.)

maar goed ik begrijp wel dat je niet te duur wil beginnen.
ik zelf ben ook begonnen met 9X190Wp goedkope panelen en later uitgebreid met 11x195Wp.
en nu vervang ik de 11x195Wp voor 10x 300Wp (+ nog een keer 6x190Wp.)
ik had de 11x195Wp terug verdiend en kan van de winst de 10x300Wp kopen. ;)
met de ruime saldering regeling die we nu hebben hoeft het echt niet perse goedkoop. ;)

is het een idee om nu gewoon de 2x9x250Wp te doen op een simpele omvormer met 2x mpp.
en dan gewoon er even mee op te houden voor een paar jaar.
dan verplaats je later de panelen naar noord en koop je gewoon 2x9x300Wp bij en een simpele omvormer met 2x mpp er bij. ;)
(dat kun je dan doen als je de winst van de panelen op zij zet, dat doe ik ook en spaart lekker.)
na een paar jaar heb je al zoveel geld verdiend uit je zuid panelen dat het op noord hangen ook niet meer uit maakt. (noord kan nog goed zijn voor 500kWh/kWp)

(of anders gezegd, bedenk je vast dat je het allemaal nog wil veranderen in de toekomst.
en zorg er voor dat het ook kan.)

je hoeft trouwens niet te stoppen met alleen de elektra rekening, je kunt ook elektrisch verwarmen en zo minder of geen gas gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:30:
[...]

best duur hoor die 140€ ;)
maar het is erg relatief.
ik heb zelf LG neonX gescoord voor 235€ ex btw.
maar dat is duur omdat het 300Wp per stuk is of 182Wp/m2 ;)
(alleen sanyo/panasnic en sunpower/benq gaan nog hoger, maar dat is mij ook echt te duur.)

maar waar ik je voor wil waarschuwen is dat PV een verslavende hobby is.
je wil meer WP en als je je dak dan al vol hebt liggen met goedkope panelen dan word uitbreiden in de toekomst een stukje lastiger en dan kan goedkoop in eens duurkoop worden. ;)
(je ziet het hier vaak gebeuren.)

maar goed ik begrijp wel dat je niet te duur wil beginnen.
ik zelf ben ook begonnen met 9X190Wp goedkope panelen en later uitgebreid met 11x195Wp.
en nu vervang ik de 11x195Wp voor 10x 300Wp (+ nog een keer 6x190Wp.)
ik had de 11x195Wp terug verdiend en kan van de winst de 10x300Wp kopen. ;)
met de ruime saldering regeling die we nu hebben hoeft het echt niet perse goedkoop. ;)

is het een idee om nu gewoon de 2x9x250Wp te doen op een simpele omvormer met 2x mpp.
en dan gewoon er even mee op te houden voor een paar jaar.
dan verplaats je later de panelen naar noord en koop je gewoon 2x9x300Wp bij en een simpele omvormer met 2x mpp er bij. ;)
na een paar jaar heb je al zoveel geld verdiend uit je zuid panelen dat het op noord hangen ook niet meer uit maakt. (noord kan nog goed zijn voor 500kWh/kWp)

(of anders gezegd, bedenk je vast dat je het allemaal nog wil veranderen in de toekomst.
en zorg er voor dat het ook kan.)

je hoeft trouwens niet te stoppen met alleen de elektra rekening, je kunt ook elektrisch verwarmen en zo minder of geen gas gebruiken. ;)
Duidelijk verhaal. En ook wel over nagedacht.
Ik denk ook dat je de pijn van mijn voorgestelde installatie een beetje naar voren haalt.
Namelijk de 6 panelen op het platte dak...
2x9 is makkelijk op te lossen inderdaad met 2Mppt.
Hoe zou je die dan aansluiten? Gewoon per zijde van de dakkapel een tracker?
Een aparte omvormer voor de 6 op het platte dak vind ik in verhouding weer een dure...

Ben wel nog benieuwd naar het effect van een parallel aangesloten string waarvan de eene string in de schaduw ligt.
Is toch niet anders dan een Oost-West set aansluiten parallel op 1 string!!?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

Duidelijk verhaal. En ook wel over nagedacht.
Ik denk ook dat je de pijn van mijn voorgestelde installatie een beetje naar voren haalt.
Namelijk de 6 panelen op het platte dak...
2x9 is makkelijk op te lossen inderdaad met 2Mppt.
Hoe zou je die dan aansluiten? Gewoon per zijde van de dakkapel een tracker?
Een aparte omvormer voor de 6 op het platte dak vind ik in verhouding weer een dure...
jep, daar zit ongeveer het pijn puntje.

de 2x9 zou ik al snel met een omvormer doen zoals de power-one 3.6.
die doet een 4000W en 3000W per mpp ;) .
daar zou ik dan lekker een 3 zomers mee draaien.
en dan alle 18 x 250Wp op noord hangen op 1 mpp van de omvormer.
de andere mpp krijgt dan 9x 300Wp (of wat er dan voorhanden is in de markt.)
dan heb je een zuid/noord set met 7200Wp op een 4000W omvormer, dat word lekker knallen met dat ding. >:)
(door zuid/noord kan dit wel. ;) )

heb je die stap gedaan dan kun je kijken naar het platte dak.
nog een 9x300Wp met een 6x XXXWp op een omvormer met 2x mpp.
kan goed.
(omvormers met 2x mpp zijn eigenlijk bijna altijd meer als 2500W ;) )

maar als je alles in 1x wil doen doe het dan goed.
en kijk eens goed naar SF, ik zie veel mogelijkheden, maar weet te weinig van de maten om nu echt iets te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk je dan van de 2x9 parallel op 1 mpp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:53:
Wat denk je dan van de 2x9 parallel op 1 mpp?
weinig keuze in omvormers die per mpp dan 16A+ aan kunnen. :-(
en ik kan wel aanraden om een klein beetje meer A vrij te hebben op de mpp.
mijn 5" cellen panelen leveren volgens de specs 5,6A maar schieten in het voor jaar wel eens boven de 6A ;)
en je hebt die schaduw, wat niet prettige is voor de mpp (een mpp met optitrack/mppscanning/pvsweep helpt dan wel, maar die zijn meestal wel duurder.)
(maar dit heeft ook met de keuze te maken of je wel of niet wil onder dimensioneren ;)
ik raad het eigenlijk het liefste af, maar moet eerlijk zijn dat ik straks ook 5,66kWp op een 3,3kW omvormer heb. ;) )

je zou ook kunnen kijken of:
18X 285Wp JA solar mono niet iets is, zo duur is zo een set nu ook weer niet.
dan knal je in 1x al snel 4800kWh van de rekening af of een +/-1000€ per jaar.
dan heb je snel genoeg weer geld gespaard voor de volgende uitbreiding.
(zeldzaam dat ik merk dat mensen er ook het geduld voor hebben, sommige zien euro tekens in de zon.
het vervelende PV virus. lol >:) )
dus in plaats van alles vol te knallen met goedkope panelen, met minder panelen werken en toch veel opbrengst.
(ook hang je dan alles aan het schuine dak, en dat is toch goedkoper als het platte dak.
plat dak bevestiging materiaal is best relatief duur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wordt het dus een 4 of 5kw voor 2x9. ieder zijn eigen mpp.
en dan ga ik op zoek naar een goedkope 1,5kw voor de 6 op het platte dak.

Of eerst proberen alles op een 5kw. En als dat niet brengt wat ik ervan dacht, de 6 ervan af en alsnog een 2e omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een hoofdbreken...

Zouden de 6 geplande panelen op het platte dak, die 100% vrij zijn van schaduw, het niet beter doen dan 1 string van 9 Met schaduwproblemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:55:
Nog een hoofdbreken...

Zouden de 6 geplande panelen op het platte dak, die 100% vrij zijn van schaduw, het niet beter doen dan 1 string van 9 Met schaduwproblemen??
persoonlijk zou ik die 6x gewoon niet doen, en het geld in betere panelen op het hoge dak stoppen.

hoe lager panelen zitten de lager is de opbrengst.
dus ik denk dat het dak met schaduw +/- even veel doet als het platte dak.
(maar neem dit met een flinke korrel zout (+/- 1 kilo), schatten is erg gevaarlijk.)

maar wat dacht je van 2 panelen boven het dakkapel op een micro omvormer?
(of misschien kan het nog beter, en kun je voor een steca/soladin gaan daar.
ik weet geen maten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wil je echt goedkoop moet je gewoon die 18 poly op het dak gooien in 2x 9 met een effekta 4200-5000 die 250,- kost.

Dan ben je goedkoop klaar en kan je kijken wat de schaduw met je set doet. :)

Wil je meteen goed heb je sf met steca of power one nodig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand de prijs van de Powerset 6.0-3p van Twentezon??
Heb de offerte opgevraagd... maar kan niet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:59:
Wil je echt goedkoop moet je gewoon die 18 poly op het dak gooien in 2x 9 met een effekta 4200-5000 die 250,- kost.

Dan ben je goedkoop klaar en kan je kijken wat de schaduw met je set doet. :)

Wil je meteen goed heb je sf met steca of power one nodig......
Een effekta voor 250,- ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:36:
[...]
Ben wel nog benieuwd naar het effect van een parallel aangesloten string waarvan de eene string in de schaduw ligt.
Is toch niet anders dan een Oost-West set aansluiten parallel op 1 string!!?
Er is een groot verschil tussen 'minder instraling maar wel egaal over de string' dat je hebt door een oost/west systeem waarbij alle cellen naar rato hun best doen en 'een paar cellen hebben 10% van de instraling dan andere cellen in de string' dat je hebt door harde schaduw waarbij volledig bestraalde cellen hun vermogen niet kwijt kunnen.
Dit verschil merk je alleen op heldere dagen.
Overigens,
was een hint ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja regelmatig voorbij zien komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

was een hint ;)
[/quote]

Hmm...

2,70m breed en 3,10 lang (goot /nok)

Daar passen er ook 3 op. Indien ik de 6 op het platte dak nu eens onder dezelfde hoek zet als de dakkappel en die aansluit op elkaar geeft dat ook weer een string van 9.
Oftewel 3x9....

Iemand een omvormer daarvoor????? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
als je een beetje geduld hebt, en goed rond snuffelt kom je soms de vreemdste dingen tegen.
een stel mensen hier hadden b.v. de powe-one 3.0 ongeveer 800€-1000€ voor 400€.
dat is niet slecht voor dat type omvormer.

bij effecta wel even oppassen, die type nummers kunnen soms zeer misleidend zijn.
dus goed opzoeken wat het specifieke type nu doet. ;)
Proton_ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Er is een groot verschil tussen 'minder instraling maar wel egaal over de string' dat je hebt door een oost/west systeem waarbij alle cellen naar rato hun best doen en 'een paar cellen hebben 10% van de instraling dan andere cellen in de string' dat je hebt door harde schaduw waarbij volledig bestraalde cellen hun vermogen niet kwijt kunnen.
Dit verschil merk je alleen op heldere dagen.
Overigens,
lol, een hint ja. ;)

het blijft lastig het uit te leggen aan een newbie wat het verschil is tussen een rollende schaduw en een klap schaduw zoals ik heb met oost-west.

mijn oost (en west panelen ook) knallen alle 100% van de oost panelen in 1 of 2 seconden in 1x in de schaduw.
bij willem41 gaat de schaduw er rollend over heen in luttele uren.

ik vraag me zelf eigenlijk nog steeds af of:
optie 1:
je in die situatie niet beter alle hoge en schaduw vrije panelen niet beter op 1 mpp zou kunnen zetten.
en de andere mpp dan maar met schaduw te laten draaien.
optie 2:
links en recht dus beide mpp's maar schaduw te laten hebben.

(ik kies nog steeds optie 1.
ben niet bang voor schaduw, heb power-one en die lost het wel op met de diodes van de panelen >:)
dan is er te minste wel 1 string die het altijd erg goed doet. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:33:
Hmm...

2,70m breed en 3,10 lang (goot /nok)

Daar passen er ook 3 op. Indien ik de 6 op het platte dak nu eens onder dezelfde hoek zet als de dakkappel en die aansluit op elkaar geeft dat ook weer een string van 9.
Oftewel 3x9....

Iemand een omvormer daarvoor????? 8)7
de gedachte gang is zeker leuk.
ik zie er wel iets in. ;)

al gekeken naar deze omvormer:
https://www.fronius.com/c...ENG_HTML.htm#.VcClXflQJaQ
de 18X op het dak gewoon serieel op mpp1.
en dan op het platte dak nog een paar extra panelen. ;)
op mpp2.
(je wil de 200v wel halen. ;) )

edit:
met SF kan het allemaal echt nog een stukje beter. lol

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-08-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:45:
[...]

op mpp2.
Waarom nu opeens de 18 serieel??
Dat geeft toch net schaduw op alle 18 gedurende 75% van de dag!?
Waarom dan nu niet ook 2x9 parallel en 1x9 ode 2e tracker...

Zijn er nog meer 3-fase omvormers die zo een laag opstartpunt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:50:
[...]

Waarom nu opeens de 18 serieel??
Dat geeft toch net schaduw op alle 18 gedurende 75% van de dag!?
Waarom dan nu niet ook 2x9 parallel en 1x9 ode 2e tracker...

Zijn er nog meer 3-fase omvormers die zo een laag opstartpunt hebben?
de panelen hebben ook nog diodes ;)
de diode schakelt een stuk paneel uit en zo zakt de V van de string.
maar met 18 panelen al zou de helft van de panelen schaduw hebben dan blijf je nog boven de 200V ;)
en dan red je het wel.

2x9 geeft ook 2x 8,4A op een mpp die max 16 A doet is het hem net niet :-(
(en vergeet niet het verhaal van de rollende schaduw tegen over de slagschaduw ;)
om dan schaduw af te vangen moet je 4x4 parallel gaan doen, en daar weet ik geen omvormers voor. )

natuurlijk is het veel mooier om het met SF te doen, dan kun je met parallel stringen ook nog een stuk meer afvangen van de schaduw. (SF kan wel 4x4 doen of meer want ze zijn best klein ;) )
(en zelfs met maar 1 mpp werken als het moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:45:
[...]

op mpp2.

edit:
met SF kan het allemaal echt nog een stukje beter. lol
Sorry maar dit werkt voor geen meter migjes, jij zet je oost-west toch ook niet in serie.
Bang voor schaduw niet, maar hij heeft gewoon veel....
Altijd beter dan dakpannen maar deze manier scoort slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:59:
[...]

de panelen hebben ook nog diodes ;)
de diode schakelt een stuk paneel uit en zo zakt de V van de string.
maar met 18 panelen al zou de helft van de panelen schaduw hebben dan blijf je nog boven de 200V ;)
en dan red je het wel.

2x9 geeft ook 2x 8,4A op een mpp die max 16 A doet is het hem net niet :-(
(en vergeet niet het verhaal van de rollende schaduw tegen over de slagschaduw ;)
om dan schaduw af te vangen moet je 4x4 parallel gaan doen, en daar weet ik geen omvormers voor. )

natuurlijk is het veel mooier om het met SF te doen, dan kun je met parallel stringen ook nog een stuk meer afvangen van de schaduw. (SF kan wel 4x4 doen of meer want ze zijn best klein ;) )
(en zelfs met maar 1 mpp werken als het moet)
Dus je verwacht dat 18 serieel op een 3 fase het beter doet dan 2x9 parallel op een 3 fase?!
Puur door de werking van de diodes.

Ik heb ook nog eens Sunny Design erop nageslagen.
De STP7000 heeft een opstartspanning van 188V...
Mpp bereik van 150-800V.
Als ik daar de 2x9 parallel op invoer krijg ik wel de melding dat ik over de 15A heenga maar dat dat alleen maar opbrengstverlies geeft. Welgeteld 2Kwh... :X

Natuurlijk is dit makkelijk te proberen met een 3 fase. 18 in serie of 2x9 parallel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:05:
[...]

Sorry maar dit werkt voor geen meter migjes, jij zet je oost-west toch ook niet in serie.
Bang voor schaduw niet, maar hij heeft gewoon veel....
Altijd beter dan dakpannen maar deze manier scoort slecht.
het valt wel mee. (oost-west in serie wel geprobeerd ;) )
zolang de mpp het kan opvangen(voldoende V dus hoog in zetten) en je diodes de ruimte hebben om in teschakelen.
(fatsoenlijke omvormer wel gewenst.
als je een mpp hebt die blijft hangen op het verkeerde punt word je er niet vrolijk van, ja.)
maar mijn power-one heeft er geen problemen mee. ;)
de beste opbrengsten geeft het niet, maar rampzalig is het ook weer niet.
(vooral half bewolkte momenten wil het wel eens even fout gaan.
maar volle zon geen probleem, en volle bewolking ook geen probleem)

ik zie ook veel liever SF, maar hij wil gewoon niet eens kijken naar die optie :?
ik probeer ook te vertellen dat hij best wat minder panelen zou kunnen proberen, maar dan wel wat duurdere met meer Wp.
zodat hij verder van de schaduw plekken af kan blijven.
maar ook dat wil hij niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil hij niet...??
Volgens mij heb ik de prijs opgevraagd van de powerset.... O-) \

Ben alleen bang dat die duur uitvalt.
En misschien is voor die meerprijs ook een Solaredge systeem een optie...
Maar dan wordt het toch echt "overbudget"

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

www.sunsolar.nl
ligt de min van de panelen aan massa van de involar behuizing?
dus via het chassis doorverbonden?
of via de 230V kant doorverbonden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

Dus je verwacht dat 18 serieel op een 3 fase het beter doet dan 2x9 parallel op een 3 fase?!
Puur door de werking van de diodes.

Ik heb ook nog eens Sunny Design erop nageslagen.
De STP7000 heeft een opstartspanning van 188V...
Mpp bereik van 150-800V.
Als ik daar de 2x9 parallel op invoer krijg ik wel de melding dat ik over de 15A heenga maar dat dat alleen maar opbrengstverlies geeft. Welgeteld 2Kwh... :X

Natuurlijk is dit makkelijk te proberen met een 3 fase. 18 in serie of 2x9 parallel...
het punt je is niet de 3fase, maar het bereik van de mpp. (800V tot 228V is een erg groot bereik in omvormer land.).

maar het punt blijft, dat links-rechts van dakkapel parallel opvangen het niet is.
je moet parallel stringen hebben links en rechts van het dakkapel hebben om het echt op te vangen.
en daar voor heb je gewoon SF voor nodig ;) anders het je gewoon te snel een te lage V en te veel A.
met een poly/mono paneel en een 4x4 set up heb je een omvormer nodig van 32A met 120V (en die ken ik niet in die range)
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:23:
Wil hij niet...??
Volgens mij heb ik de prijs opgevraagd van de powerset....
sorrie zo bedoel ik het ook weer niet O+
of de power set het hem is, betwijfel ik een beetje.
maar je maakt ook niet even een schema tekeningetje met wat er nu eigenlijk past, en dan worden de verhalen lastig te vertellen. ;)
het hangt er gewoon van af of we serieel stringen van 3-4-5-6 moeten maken en dat bepaalt de omvormer. ;)
met 3-4 is het een tl omvormer, met meer kijk je naar andere omvormers.

als het goed is valt het allemaal niet al te gek duur uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:23:
Wil hij niet...??
Volgens mij heb ik de prijs opgevraagd van de powerset.... O-) \

Ben alleen bang dat die duur uitvalt.
En misschien is voor die meerprijs ook een Solaredge systeem een optie...
Maar dan wordt het toch echt "overbudget"
Staat toch op de site
Met AEG omvormer

http://www.twentezon.nl/s...frontier-solarsets-165wp/

Met steca omvormer

http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-turbo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
roderickvd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:47:
[...]

Een powerset "turbo"? Haha, ze weten het wel te verzinnen!
jaja, en dat ook nog met vette hyper opbrengst, lol

reclame je moet er maar om lachen. ;w

zo vaak als je wel niet zien dat ze weer eens proberen:
"vernieuwd product x, verbeterd, werkt nu nog beter."
denk denk ik automatisch, zo je hebt me dus jaren lang opgelicht met troep, fijn van je. >:)

edit:
als elke maandverband verbetering echt had gewerkt, dan hadden we nu met 1 maandverband een vrouw in 1 klap kunnen mummificeren >:)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 04-08-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK zie geen prijzen...?
Wat is de gangbare prijs voor een SF170S?

het resterende telsommetje omvormer en bevestiging kom ik wel uit...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:02:
[...]

IK zie geen prijzen...?

ongeveer rond de +/-138€ inc BTW.

maar oppassen met prijzen.
als je er 25+ besteld betaal je niet de stuk prijs maar de pallet prijs.
en dat scheelt weer een paar euro. ;)
en veel leveranciers zetten wel een stuk prijs op de website, maar een beetje onderhandelen kan er soms wel iets van af. (afhankelijk wat je besteld en zijn marge is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:02:
[...]

IK zie geen prijzen...?

Los paneel? Eerst set, dan paneel, zal rond 115ex zijn. Dat scheelt mekaar niet zo veel.
http://www.stijlhoeve.nl/...ar-frontier/zonne-panelen

Heb je nog een paar dunnefilm om over te denken. :)

Ook een goede omvormer mocht je voor 2x 9 mono of poly gaan.
https://www.zonnepanelen....m_campaign=Marktplaats%20

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 04-08-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Goodwe heeft toch maar 1 Mpp Tracker??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik en karelprior laten een spoor van vernieling achter in de sf hype.
al vanaf 1 januari is er geen sf systeem ook niet aan de kust dat hoger scoort.
ik mono+aeg/sungrow +20% omvormer vermogen
karelprior sma/poly +10% omvormer vermogen
zelfs de rabobank den helder zit fors hoger (poly/sma) dan welk sf powersetje dan ook.
de groeten uit noord holland

net een app gehad van hans dat ~30% meer power uit je mono beter gezegd had kunnen worden.
zie het live : `guus` powersetje yingli/piko aan de kust : http://www.gitjesstroomfabriek.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 20:56 . Reden: turbo maar dan echt uber, hans merkt het nu ook al ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Eindelijk een steiger geregeld om bij de panelen aan de voorzijde te komen voor onderzoek. Nu 2 panelen eraf gehaald, en de open klemspanning daarvan ziet er normaal uit, en ook 1,5A kortsluit met de schemer is opzich gezond.

De resterende 4 panelen zouden een 4 x 42 Volt moeten zijn, echter zie ik daar 95 Volt. Meh, dik 70 Volt te kort. Ik ben dan toch een beetje bang dat de goedkope no-name chinese failliete fabrikant panelen in orde zijn.

Het nare daarvan is dat het zou beteken dat het probleem mogelijkerwijs in de 3 ZNshine panelen zit. Morgen meer werk om de rest van het dak te halen.

Nou had ik ergens in de voorgaande delen iemand anders gezien die ook vroeg of ze kapotte ZNshine panelen hadden, kennelijk was deze poster misschien toch iets op het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Of het was een slecht contact en loshalen was genoeg om het probleem tijdelijk te verhelpen, "elke meting beïnvloedt het resultaat" :)
Edit ah te snel gelezen.
Tja, even doorzetten dan ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:49:
ik en karelprior laten een spoor van vernieling achter in de sf hype.
al vanaf 1 januari is er geen sf systeem ook niet aan de kust dat hoger scoort.
ik mono+aeg/sungrow +20% omvormer vermogen
karelprior sma/poly +10% omvormer vermogen
zelfs de rabobank den helder zit fors hoger (poly/sma) dan welk sf powersetje dan ook.
de groeten uit noord holland

net een app gehad van hans dat ~30% meer power uit je mono beter gezegd had kunnen worden.
zie het live : `guus` powersetje yingli/piko aan de kust : http://www.gitjesstroomfabriek.nl/
Een beetje een ow whow mijn brommer gaat 100 post zonder gegevens, linkjes, foto's , grafieken enz.
Dusssss... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:18

mb1

roderickvd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:47:
[...]

Een powerset "turbo"? Haha, ze weten het wel te verzinnen!
Nou in iedergeval geen loze kreten hier!
Wat er turbo aan is is dat de sets tot ca een maand geleden werden geleverd met een ondergedemensioneerde omvormer.
Nu levert men altijd een 4,2kW omvormer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
databeestje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:41:
Eindelijk een steiger geregeld om bij de panelen aan de voorzijde te komen voor onderzoek. Nu 2 panelen eraf gehaald, en de open klemspanning daarvan ziet er normaal uit, en ook 1,5A kortsluit met de schemer is opzich gezond.

De resterende 4 panelen zouden een 4 x 42 Volt moeten zijn, echter zie ik daar 95 Volt. Meh, dik 70 Volt te kort. Ik ben dan toch een beetje bang dat de goedkope no-name chinese failliete fabrikant panelen in orde zijn.

Het nare daarvan is dat het zou beteken dat het probleem mogelijkerwijs in de 3 ZNshine panelen zit. Morgen meer werk om de rest van het dak te halen.

Nou had ik ergens in de voorgaande delen iemand anders gezien die ook vroeg of ze kapotte ZNshine panelen hadden, kennelijk was deze poster misschien toch iets op het spoor.
Op het dak van mijn vader liggen inderdaad drie defecte ZNShine panelen. Ik weet inmiddels van 3 andere sets met ZNShine panelen die ook defect zijn. Jij zou dan setje nummer 5 zijn. Toevallig aangeschaft bij MDZ?
Ik vraag me af hoeveel van deze setjes verkocht zijn en hoeveel van deze setjes nog goed werken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

drielp schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

Op het dak van mijn vader liggen inderdaad drie defecte ZNShine panelen. Ik weet inmiddels van 3 andere sets met ZNShine panelen die ook defect zijn. Jij zou dan setje nummer 5 zijn. Toevallig aangeschaft bij MDZ?
Ik vraag me af hoeveel van deze setjes verkocht zijn en hoeveel van deze setjes nog goed werken.
Klopt, deze komen ook bij MDZ vandaan. Wat voor symptomen zie je bij de andere sets? Deze panelen zijn van laat 2012 of begin 2013 geloof ik. Zou de bon er even bij moeten zoeken.

Ik hoop dat ik morgen toe kom aan de resterende panelen, anders wordt het pas van het weekend ben ik bang.

Ik zal ze iig even doorlichten met de multimeter om te zien of ik daar iets mee kan achterhalen. Ik had ook een setje bypass diodes gekocht op eBay voor het geval dat ik zelf aan de bak moet. (Als het al de diodes zijn)

Heeft MDZ overigens al een keer een officiele reactie gegeven mbt deze ZNshine panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:26:
De Goodwe heeft toch maar 1 Mpp Tracker??!!
jep, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
(ow mijn god, hier krijg ik commentaar op. en dat is terecht. lol.
ik spank me zelf wel vast bij voorbaat. ;) , mmm lekker.)

je kunt die omvormer gewoon vullen met 3x9x250Wp ;)
het werkt gewoon.
(ja echt 3x9, lol
dan wel de 6x plat dak zelfde hoek als 3x dakkapel ;) )

natuurlijk krijg je wel wat problemen en haal je niet de max er uit die je er uit kunt halen.
maar wees realistisch binnen 1 jaar heb je zoveel geld verdiend,
en als je het ook een leuke hobby vind dan vervang je gewoon de omvormer.
en dat kan makkelijk van de winst.

maar een kleine waarschuwing is wel op zijn plek.
9 panelen serieel geven een 9x32V= 288V.
de panelen doen dan wel 3x8A=24A.
maar de omvormer stopt op een max 20A.
288V*20a=5760W (maar word iets wat gelimiteerd tot een +/-5100W door de output.)
dat boeit niet echt zo veel.
maar als de temperaturen hoger worden dan zakt de V van de panelen.
simpel gezegd zak je naar 240V en blijf je gelimiteerd op 20A.
240VX20A= 4800W.
de omvormer gaat er niet kapot van, nog dat je er problemen mee krijgt. ;)
dit noemen we echt zeer on tweakers waardig en we hebben problemen er mee om dit aan te raden.
maar heb je zin om te hobbyen en te doen is het echt geen foute start ondanks dat dit een super onder dimensionering is die nog fout is ook.
je zou er gerust voor kunnen gaan.
(ik vind wel dat dit 1 van rol-co zijn slechtste voorbeelden, hij kan zoveel beter verzinnen als dit. lol
hij mag beter zijn best doen, dat kan i wel. ;) )

het setje heeft geen tweakers waarde, maar wel een start waarde.
gewoon doen, het lukt wel met 3x9, maar begrijp de limitering.
en dan komt het wel goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:41:

ik heb nu mij "probleem" panelen ook van het dak.
staan nu op de logeer kamer.
heb van anton even een steca500 over genomen.
staat nu in/bij de schuur met 3x die panelen.
en bij gasschuif van het weekend een paar meters opgehaald.
hoop van de week eens te gaan testen wat nu echt het probleem is.
(maar ook veel andere dingen te doen, dus volgende week of die er na, mischien.
dan hoop ik ook meer te weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
databeestje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:31:
[...]

Klopt, deze komen ook bij MDZ vandaan. Wat voor symptomen zie je bij de andere sets? Deze panelen zijn van laat 2012 of begin 2013 geloof ik. Zou de bon er even bij moeten zoeken.

Ik hoop dat ik morgen toe kom aan de resterende panelen, anders wordt het pas van het weekend ben ik bang.

Ik zal ze iig even doorlichten met de multimeter om te zien of ik daar iets mee kan achterhalen. Ik had ook een setje bypass diodes gekocht op eBay voor het geval dat ik zelf aan de bak moet. (Als het al de diodes zijn)

Heeft MDZ overigens al een keer een officiele reactie gegeven mbt deze ZNshine panelen?
De voltages zijn erg laag, ik had twee panelen met 10 V en ééntje van 20 V. Dit is ook het beeld bij de andere sets. Normaal moet dit 40-45 Volt zijn. Het zijn waarschijnlijk niet de diodes, maar echt defecten op cel-niveau.

Je kan bij MDZ je panelen laten testen en je krijgt vervangende, nieuwe, panelen als de ZNShine panelen gebleken defect zijn. Ik heb nog geen publicatie gezien van MDZ dat de ZNShine panelen van een bepaalde serie gebreken kunnen gaan vertonen. Maar misschien komt dit nog als meer mensen zich gaan melden.
Wat we een beetje stoort is dat MDZ niet zelf actie onderneemt om de panelen bij de klanten thuis komt omruilen. Voor mij is het 1,5 uur rijden naar de showroom van MDZ om de panelen te laten testen en eventueel nieuwe panelen op te halen. Ik denk dat MDZ inmiddels weet dat een bepaalde partij ZNShine panelen problemen gaat geven, maar ze houden zich vooralsnog op de vlakte.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.