de panelen van west(10x195wp) gaan er af.AUijtdehaag schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:42:
Graag gedaan.
Gaat de LG salontafel het platdak op?
er hangen nu 8x300Wp voor in de plaats.
er staan nog 2x300Wp op de slaapkamer, moet ik nog stangen voor bestellen.
(de 2x 300Wp staan natuurlijk aan de vrouw der kant, super geil als ze zich uit kleed
de panelen van west gaan naar een vriendin (kan het goed gebruiken een lagere energie rekening)
oost krijgt 7x190Wp op plat dak + 7x 190Wp op schuin.
ben benieuwd hoe dat gaat werken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nu lijkt mij zo'n schijf die terugdraait ook wel leuk om te zien, maar als hij eigenlijk harder had moeten terugdraaien heb ik toch liever een digitale meter natuurlijk.
Waarom? Omdat het kan!!
als hij niet goed achteruit draait, dan draait hij ook niet goed voor uitLolhozer schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:50:
Heeft iemand enig idee in hoeverre een ferraris meter nauwkeurig terugdraait? Binnenkort komen bij ons ook zonnepanelen op het dak te liggen, Liander vraagt nu of we de meter willen laten vervangen, omdat onze oude meter mogelijk niet nauwkeurig meet(dit kan natuurlijk ook in ons voordeel zijn)
Nu lijkt mij zo'n schijf die terugdraait ook wel leuk om te zien, maar als hij eigenlijk harder had moeten terugdraaien heb ik toch liever een digitale meter natuurlijk.
dus dat kan ook gebeuren en had je eigenlijk ook meer moeten afrekenen.
maar je moet wel weten dat je voor de meter saldeert.
dus als de ijskast aan staat en je hebt opbrengst, dan gaat die stroom niet langs de meter.
en word er ook door de slimme of feraris niks gemeten.
liander vertelt dit verhaal standaard, gewoon omdat ze het niet weten en je maar wat graag een slimme meter aansmeren.
FUD: Fear, Uncertainty & Doubt.
heb je er een rem op terugdraaien zitten, snel vervangen dat ding. (duuhuu
of je moet een voordeel zien in de slimme meter en dan moet je hem ook vervangen. (ik zie ze niet, maar anderen hebben daar andere meningen over)
edit:
mrmrmr vertelt het beter als ik, dus neem van hem een stukje over.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-07-2015 13:03 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
FUD: Fear, Uncertainty & Doubt.liander vertelt dit verhaal standaard, gewoon omdat ze het niet weten en je maar wat graag een slimme meter aansmeren.
Bang maken, onzekerheid en twijfel zaaien is een beproefde methode om mensen over te halen iets te doen wat objectief gezien nadelig voor ze is.
[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 27-07-2015 13:47 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
door een aparte meting van wat er je huis in komt en uit gaat.zonoskar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:45:
Wat is er dan onvoordelig aan een slimme meter? Behalve het alu-hoedjes gezever dat je privacy aangetast wordt. (Wat ook een FUD tactiek is).
kunnen ze in eens een andere prijs gaan rekenen voor wat je zelf opwekt.
b.v. 8ct krijgen wat je huis verlaat en weer 22ct om het terug te kopen.
(niet denken dat gebeurd niet, dit is het plan achter het postcode roos model
alleen de cijfers zijn nog niet bekend.
geruchten zijn 14ct voor levering en 22ct om het terug te kopen.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-07-2015 13:54 ]
Energieleveranciers die niet de EAN code van de teruglever meter will erkennen bijvoorbeeld.zonoskar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:45:
Wat is er dan onvoordelig aan een slimme meter? Behalve het alu-hoedjes gezever (Wat ook een FUD tactiek is) dat je privacy aangetast wordt.
Dat krijg je wel weer recht, maar het kost zoveel tijd. Na meerdere telefoongesprekken en gesteggel heb ik het toendertijd met de Nuon voor elkaar gekregen. Daarna vertelde ze doodleuk dat ze de terugleverstanden pas 2-3 maanden na de jaarlijkse afrekening gingen verwerken.
Nadeel van die methode is dat het voorschot bedrage hoger dan het daadwerkelijk netto verbruik ingesteld wordt.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Betonpaaltjes (voor schuttingen) horizontaal leggen. Gaten doorboren, stuk draadeind erdoor en klemmen erop.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:59:
Bij nader inzien kunnen ze ook allemaal liggend (0 graden) op het dakje.
Eens even zoeken hoe ik ze vast leg op deze manier.
Suggesties?
Heb je gelijk een aardig gewichtje liggen als ballast
Aardig schansjelooyenss schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:10:
Wel alles goed vastzetten jongens..
http://www.dichtbij.nl/zu...waaid-op-leidsevaart.aspx
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
dat verandert per waarheid, de minister bepaald de waarheid, er zijn er meerdere, maar elke voordeur heeft zijn eigen voordeel of nadeel.zonoskar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:45:
Wat is er dan onvoordelig aan een slimme meter? Behalve het alu-hoedjes gezever (Wat ook een FUD tactiek is) dat je privacy aangetast wordt.
zo houd ik de ferraris, zodat ik blijf salderen op de ferraris als het slim niet meer kan.
dat is mijn waarheid. (warmtepomp met pv waarheid)
en van het verschil koop ik een fiets voor mijn dochter, omdat de metering dom blijft,
en dat lijkt me slim.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 18:33 ]
Is 4633 meter vanaf de kust dichtbij genoegmigjes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:42:
het aantal Wp op een omvormer is maar een getal en echt heel veel doet die er niet toe.
je neemt een 3600W omvormer als voorbeeld.
laten we een sma3600TL-21 pakken.
die wil graag +/-340V hebben.
dus met 6" cellen heb je er 720 nodig of 12X 250-300Wp panelen van 60 cellen.
als je dat in dit geval met de 250Wp panelen doet, dan moet je er niet vreemd van staan te kijken dat je ongeveer 103% haalt in plaats van 100%.
(of als je dicht bij de kust woont dan kun je zelfs 120% halen, de mazzelaars, grrr, lol)
Tja, dan zit je al op 93% grotere omvormer. Dus enigszins overdimensioneren is wat dat betreft dus niet zo'n probleem, als je maar een beetje op de spanning let.migjes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:42:
maar je kunt ook te ver gaan met een over gedimensioneerde omvormer.
zo heb ik een tijdje met een omvormer van 3300W gedraaid en daar 1710Wp op.(geeft ook 300+V met 5"cellen)
ook de omvormer heeft een minimum W nodig om met een fatsoenlijk rendement de stroom nog op het net te kunnen zetten.
met mijn omvormer is dat 235W, komt hij daar net iets onder dan zakt het rendement een beetje.
maar kom je daar flink onder gaat het steeds harder, bij 170W is het al gezakt tot 85%.
en met 1710Wp zak je te vaak met bewolking onder de 235W.
het koste ongeveer 50kWh/kWp per jaar.
Totdat ze opeens een 'prosumententarief' gaan hanterenmigjes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:42:
een vette over gedimensioneerde omvormer is dan erg cool.
Dat lijkt gezien alle antwoorden hierboven toch het belangrijkste punt. Een gemist piekje betekent gewoon iets in je wat sterft, zo lijkt hetmigjes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:42:
ik zelf had 3850Wp op oost-west op een 3300W omvormer.
was een nette dimensionering(door oost-west) voor de situatie, ik pakte bijna alle piekjes mee.
erg prettig.
Tja, zolang je niet de hele tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang aan het aftoppen bent zul je je productie toch zien stijgen als je er meer Wp naast legtmigjes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:42:
ik heb nu 4300Wp (ben aan het verbouwen.) en straks heb ik 5660Wp.
en dat op een 3300W omvormer.
dit is een totaal van de pot gerukte dimensionering![]()
lol, de omvormer kan het wel aan, heb nu eenmaal beperkt geld en stak het liever in te veel Wp.
de omvormer vervang ik wel als er weer eens wat winst binnen komt (of ik kom een koopje tegen).
(prognose is dat ik in 1 jaar 1 1/2 omvormer verdien)
Een 4kant met afgeronde hoeken of een rondje met extra hoeken.....
Rond boogje , of plat boogje...

Rol-Co schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:39:
Soms is rond beter, soms vierkant, (ken je hem nog)
Een 4kant met afgeronde hoeken of een rondje met extra hoeken.....
Rond boogje , of plat boogje...
[ Voor 46% gewijzigd door PClop op 29-07-2015 09:56 ]
Met een beetje goede wil is dat het bovenaanzicht van een zwangere vrouw
Dit is de reden dusSnarfie31 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 08:33:
mn Omnik site is onbereikbaar meer met dit probleem?
Mijn oude maat Cees S is een behoorlijk goede knutselaar op de PC met tekenprogramma's en heeft een nieuwe schaal getekend, iemand nog ideeën ?
Edit, op 50 % schaal komt nog een twijfel zonnetje

Voorlopig ontwerp

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 27-07-2015 21:15 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Maak daarom ook een account aan bij solarmanpv.com. Je omnikdata is hier ook afleesbaar.
Ik snap ook die tegenstand niet, gewoon nemen die slimme meter. (Als 80% van de huishoudens zo'n ding heeft, kan ik m'n ferraris laten hangen in de meterkastzonoskar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:45:
[ Voor 41% gewijzigd door drielp op 28-07-2015 01:23 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Haha klopt, totdat de overheid het idee van het prosumententarief in Belgie overneemt, zijn de ferraris meters zo weg denk ik.Ik snap ook die tegenstand niet, gewoon nemen die slimme meter. (Als 80% van de huishoudens zo'n ding heeft, kan ik m'n ferraris laten hangen in de meterkast).
[...]
Maak daarom ook een account aan bij solarmanpv.com. Je omnikdata is hier ook afleesbaar.
[...]
Hoe moeilijk is het voor PVoutput om onder "automatic uploads" Omnik toe te voegen krijgen ze er een load aan gebruikers bij. Werken met scriptje etc is bijna niet te doen voor een leek.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Stuur je hem toch een mail, hij veranderd sneller iets als er veel mensen zijn die het zelfde willen.Snarfie31 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:17:
[quote]drielp schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 01:15:
[...]
[...]
Hoe moeilijk is het voor PVoutput om onder "automatic uploads" Omnik toe te voegen krijgen ze er een load aan gebruikers bij. Werken met scriptje etc is bijna niet te doen voor een leek.
Verwijderd
[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2015 09:43 . Reden: niet gelezen ]
[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 28-07-2015 14:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Proton_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:32:
[...]
Niet persoonlijk, maar welk deel van "Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic" is onleesbaar?
Verwijderd
Totaal maakt dat 19500 Wp.Ik ben er nu klaar mee.
Wel netjes dat je de stroom voor je wietplantage niet van een lantaarnpaal pakt.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:21:
En nog een setje de lucht in.Donderdag in gebruik genomen 18x250 Wp op een Chint 4000.Plat dak en 15 graden xxl steunen.
Veel plezier er mee, je weet dat we gek zijn op foto's he !!
**** FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS ****Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:21:
En nog een setje de lucht in.Donderdag in gebruik genomen 18x250 Wp op een Chint 4000.Plat dak en 15 graden xxl steunen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
20.000 Wp, zijn maar 2 paneeltjes meer, kom op laat je niet kennen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:21:
Ik hoop dat je wel een 3x35A of meer hoofdzekering hebt ? 19500/240/3 = 3x27AVerwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:21:
Of red je het net op de 3x25A door onder dimensionering van de omvormers?
[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 28-07-2015 13:31 . Reden: 3x25A ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hij meet nog niet, eerst de shunt aanpassen naar 6 A volle schaal.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Niet zo druk maken joh.WoudseHoeve schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:30:
[...]
Ik hoop dat je wel een 3x35A of meer hoofdzekering hebt ? 19500/240/3 = 3x27A
Of red je het net op de 3x25A door onder dimensionering van de omvormers?
Ik heb 4830 Wp op een 4600 Watt omvormer op een 16A groep. Gaat al 3 jaar perfect. Op een 25A groep zou ik 7,6 kWp durven aansluiten. 3×7,6 = 22,8 kWp. Iets marge ten opzichte van bovenstaande waarden zou ik wel aanhouden voor bedrijfszekerheid (Maar met wat eigenverbruik van koelkast enzo heb je al wat extra marge)
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Hint: je kan er zelf dus ook nog wat bijleggen
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-07-2015 18:24 ]
1. Een WCD op aparte groep aan laten leggen en daar de omvormer op aansluiten?
2. De wasmachine WCD die ook op aparte groep zit op zolder laten splitsen om de omvormer op aan te sluiten?
3. Een loze leiding naar de meterkast om daar de kabel direct op het net aan te sluiten*
Er is plek voor circa 12 panelen op WNW en voor circa 6 (ivm dakkapel) op OZO. Zit nog even te puzzelen of dit op 1 omvormer kan/handig is ivm verschil in opwekvermogen tussen oost en west.
*twijfelt of dit wel wezenlijk anders is dan optie 1
Wat je kan doen is als je een 3 fasen aansluiting hebt om: een bedraadde 19 pijp met 5x 2,5 mm2 vanaf de meterkast naar de zolder, en daarnaast ook nog een aparte WCD voor de wasmachine.TRG550 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:52:
Ons nieuwbouw huis wordt gebouwd en wil zo snel mogelijk na oplevering PV op het dag leggen. Om dat voor te bereiden vraag ik me af wat wijsheid is:
2. De wasmachine WCD die ook op aparte groep zit op zolder laten splitsen om de omvormer op aan te sluiten?
3. Een loze leiding naar de meterkast om daar de kabel direct op het net aan te sluiten*
Er is plek voor circa 12 panelen op WNW en voor circa 6 (ivm dakkapel) op OZO. Zit nog even te puzzelen of dit op 1 omvormer kan/handig is ivm verschil in opwekvermogen tussen oost en west.
handigst is om alles op 1 omvormer te plaatsen (2 mpp trackers / optimizers), dan kom je makkelijk rond de 4500 Wp+ uit dus t mooiste op 3 fasen.
Bij 1 fase zou ik 2x een bedraadde buis met 3x 2,5 mm2 plaatsen.
Mocht je toch de boel op 2 omvormers aansluiten, dan ligt dat klaar. tijdens de bouw kost dat bijna niets meer (als je het zelf doet).
Laat de draden gewoon uitkomen in een doos in de muur, daar zijn deksels voor met een wartel, daar kan je dan vanaf werken met een kabel, die je met een paar lasklemmen op de draden in de buis vast zet.
Ook zou ik een 19 mm buis plaatsen met 2x een cat 5 kabel erin voor de monitoring, bekabeld is handiger dan Wifi, en stabieler. Ga je met de de code klooien va de Wifi dan hoef je dat niet opnieuw in te stellen.
Probeer in de buis voor cat 5 zo flauw mogelijke bochten te maken, dat spul laat zich niet heel lekker door de buis trekken, en het leent zich er ook niet echt voor om er hard aan te trekken.
Je kan later ook op de WCD van de wasmachine een zonneverdeler (ABB ZV16 bijvoorbeeld) plaatsen, maar die zijn t.o.v een buis (die gele buis kost echt bijna niets) en wat draad veel duurder (reken maar op E150,- +)
Aansluiten via een WCD gebeurd eigenlijk niet in de professionele wereld, gezien er dan altijd een kans is dat er iemand (de oppas) de stekker uit trekt en daar de stofzuiger in steekt. kan jij aan de andere kant van de wereld gaan bellen wat er loos is, ook de installateur gaat je dan misschien bellen als die een foutmelding krijgt. En de omvormer moet heel snel afschakelen als het net weg valt, maar is de oppas sneller?
Verder kan je nog even kijken waar ze de pijpjes hebben gepland, kunnen die nog van Zuid naar Noord, of op een West of Oost dak zo noordelijk mogelijk?
[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 28-07-2015 23:58 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Of één of twee stuks mantelbuis Ø 50mm vanuit de meterkast richting zolder ( of bovenste verdieping )Andre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
[...]
Wat je kan doen is als je een 3 fasen aansluiting hebt om: een bedraadde 19 pijp met 5x 2,5 mm2 vanaf de meterkast naar de zolder, en daarnaast ook nog een aparte WCD voor de wasmachine.
handigst is om alles op 1 omvormer te plaatsen (2 mpp trackers / optimizers), dan kom je makkelijk rond de 4500 Wp+ uit dus t mooiste op 3 fasen.
Mocht je toch de boel op 2 omvormers aansluiten, dan ligt dat klaar. tijdens de bouw kost dat bijna niets meer (als je het zelf doet).
Laat de draden gewoon uitkomen in een doos in de muur, daar zijn deksels voor met een wartel, daar kan je dan vanaf werken met een kabel, die je met een paar lasklemmen op de draden in de buis vast zet.
Ook zou ik een 19 mm buis plaatsen met 2x een cat 5 kabel erin voor de monitoring, bekabeld is handiger dan Wifi, en stabieler. Ga je met de de code klooien va de Wifi dan hoef je dat niet opnieuw in te stellen.
Probeer in de buis voor cat 5 zo flauw mogelijke bochten te maken, dat spul laat zich niet heel lekker door de buis trekken, en het leent zich er ook niet echt voor om er hard aan te trekken.
Je kan later ook op de WCD van de wasmachine een zonneverdeler (ABB ZV16 bijvoorbeeld) plaatsen, maar die zijn t.o.v een buis (die gele buis kost echt bijna niets) en wat draad veel duurder (reken maar op E150,- +)
Aansluiten via een WCD gebeurd eigenlijk niet in de professionele wereld, gezien er dan altijd een kans is dat er iemand (de oppas) de stekker uit trekt en daar de stofzuiger in steekt. kan jij aan de andere kant van de wereld gaan bellen wat er loos is, ook de installateur gaat je dan misschien bellen als die een foutmelding krijgt. En de omvormer moet heel snel afschakelen als het net weg valt, maar is de oppas sneller?
Verder kan je nog even kijken waar ze de pijpjes hebben gepland, kunnen die nog van Zuid naar Noord, of op een West of Oost dak zo noordelijk mogelijk?
en je hebt de vrije keus, ook als de woning al is opgeleverd.
Mail gestuurd, helaas niet het goede antwoord:Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:24:
[...]
Stuur je hem toch een mail, hij veranderd sneller iets als er veel mensen zijn die het zelfde willen.
Hi,
Omnik doesn't have a public API to retrieve data from your account, so we can't support in the PVOutput Auto Uploader.
Regards,
BB
Ik ga een poging doen, en ook bij Solarmanpv. Die laatste werkt eigenlijk beter. Omnik had wat onderhoud deze week, de maandcijfers kloppen hierdoor niet meer. Solarmanpv is gewoon in de lucht gebleven.Rol-Co schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:15:
Dus jullie moeten bij omnik zijn.
je kunt nu makkelijk 1x19mm + 2x 16mm loze buis naar zolder laten leggen.TRG550 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:52:
Ons nieuwbouw huis wordt gebouwd en wil zo snel mogelijk na oplevering PV op het dag leggen. Om dat voor te bereiden vraag ik me af wat wijsheid is:
kun je straks kiezen of je voor 5x2,5mm 3 fase gaat (19mm) of 2x3x2,5mm 1 fase(2x 16mm).
en is er altijd een buis over voor een kabel voor de logging.
echt duur hoeft dit niet te zijn het kost alleen maar een beetje buis.
maar 1 of 2 x50mm is ook geen gek idee als het kan. (erg afhankelijk van het huis of dat kan.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-07-2015 10:47 ]
Het komt neer op 2x 10 SolarFrontier 170 panelen in portrait modus, op een redelijk steil pannendak gericht op ZZW, 3400 WP totaal dus. De onderste rij zal wat schaduw krijgen van het dak van de buren einde van de dag.
Nu krijgen we daarbij 3 adviezen qua omvormers, de vraag daarbij is met name welke het beste is voor deze situatie, daar zou ik graag wat advies bij krijgen van jullie:
- Growatt 3000MTL
- Growatt 3600MTL
- Sofar Solar 3680MTL
Ze hebben allemaal 2x MPPT, wat voor de onderste rij geen overbodige luxe is. De 3000 lijkt me wat ondermaats voor 3400 WP aan SF panelen. Dan wordt de keuze volgens mij met name tussen Growatt en Sofar Solar lijkt mij? Beiden hebben ook 10 jaar garantie, en qua prijs maakt het niet heel veel verschil (Growatt ongeveer 100 euro duurder)
Ook ontvingen we nog een SolarEdge offerte, stukje duurder, maar de omvormer levert qua geluid "< 50db", en dat is een stuk luidruchtiger als de Growatt en Sofar Solar (beiden < 25db). Geruisloos vindt ik dan ook vrij belangrijk.
[ Voor 10% gewijzigd door NeoPhire op 29-07-2015 10:57 ]
SF heeft ook zogenoemde zonsets dat is een compleet pakket, voordeel is een Steca omvormer met ook 10 jaar garantie (ipv de standaard 7 jaar dacht ik van steca). Dan heb je wel een omvormer van een fabrikant die i.i.g. al 10 jaar omvormers bouwt voor de PV. daar zijn er niet zoveel van.NeoPhire schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:56:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van het nieuwe huis, en hebben diverse offertes laten maken voor mogelijkheden met zonnepanelen. Na hier al lekker meegelezen te hebben al een aardig idee wat we wilden hebben.
Het komt neer op 2x 10 SolarFrontier 170 panelen in portrait modus, op een redelijk steil pannendak gericht op ZZW, 3400 WP totaal dus. De onderste rij zal wat schaduw krijgen van het dak van de buren einde van de dag.
Nu krijgen we daarbij 3 adviezen qua omvormers, de vraag daarbij is met name welke het beste is voor deze situatie, daar zou ik graag wat advies bij krijgen van jullie:
- Growatt 3000MTL
- Growatt 3600MTL
- Sofar Solar 3680MTL
Ze hebben allemaal 2x MPPT, wat voor de onderste rij geen overbodige luxe is. De 3000 lijkt me wat ondermaats voor 3400 WP aan SF panelen. Dan wordt de keuze volgens mij met name tussen Growatt en Sofar Solar lijkt mij? Beiden hebben ook 10 jaar garantie, en qua prijs maakt het niet heel veel verschil (Growatt ongeveer 100 euro duurder)
Ook ontvingen we nog een SolarEdge offerte, stukje duurder, maar de omvormer levert qua geluid "< 50db", en dat is een stuk luidruchtiger als de Growatt en Sofar Solar (beiden < 25db). Geruisloos vindt ik dan ook vrij belangrijk.
En dan heb je ook een scherpe prijs.
Weet niet of er een set is van 20 stuks.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Een 1-fase SolarEdge omvormer is geruisloos, afgezien van wat geklik van relais bij het opstarten en afsluiten. De 3-fase omvormers hebben een fan, dus die kunnen wel geluid produceren, al weet ik niet hoe veel dat is.NeoPhire schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:56:
Die is er, de PowerSet 3.4-170-1p. Heb je wel 1 MPPT minder, maar dat geeft niet. De boel komt toch 2x5 parallel.Andre1973 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:40:
SF heeft ook zogenoemde zonsets dat is een compleet pakket, voordeel is een Steca omvormer met ook 10 jaar garantie (ipv de standaard 7 jaar dacht ik van steca). Dan heb je wel een omvormer van een fabrikant die i.i.g. al 10 jaar omvormers bouwt voor de PV. daar zijn er niet zoveel van.
En dan heb je ook een scherpe prijs.
Weet niet of er een set is van 20 stuks.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En vergeet ook niet de loze buis (of gevulde) buis voor de wasmachine & de droger en vergeet de mechanische ventilatie/cv installatie/zonneboiler/... groep niet.migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:44:
[...]
je kunt nu makkelijk 1x19mm + 2x 16mm loze buis naar zolder laten leggen.![]()
kun je straks kiezen of je voor 5x2,5mm 3 fase gaat (19mm) of 2x3x2,5mm 1 fase(2x 16mm).
en is er altijd een buis over voor een kabel voor de logging.![]()
maar 1 of 2 x50mm is ook geen gek idee als het kan. (erg afhankelijk van het huis of dat kan.)
Daarnaast is de zolder ook vaak ideaal om later weer dingen 'naar beneden' door te voeren. Dus stel je hebt ineens een extra groep nodig in de werkkamer, dan lukt dat nooit meer vanaf de meterkast, maar vanaf de zolder is altijd wel iets te regelen.
Zomaar een wild idee, maar is het een idee om een extra 'meterkast' op zolder te hangen die (ongezekerd) aan je aansluiting hangt (uiteraard na de hoofdschakelaar)? Op die manier kun je op zolder zoveel groepen aanleggen als je wilt op welke fase ook. Of krijg je dan problemen met de Nen?
daar kom je wel mee in de problemen met de nen1010 normen.TheGhostInc schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:14:
[...]
***knip, wel mee eens, maar ging ik van uit***
Zomaar een wild idee, maar is het een idee om een extra 'meterkast' op zolder te hangen die (ongezekerd) aan je aansluiting hangt (uiteraard na de hoofdschakelaar)? Op die manier kun je op zolder zoveel groepen aanleggen als je wilt op welke fase ook. Of krijg je dan problemen met de Nen?
je moet wel af zekeren in de meter kast. (de kabel naar zolder moet ook beveiligt zijn
afhankelijk hoe je het gebruikt toepast is er wel selectiviteit nodig. (met gebruiken kun je niet anders, het is niet leveren.)
en dan word het zo ingewikkeld dat er veel mogelijkheden af vallen.
het is gewoon makkelijker om gewoon alles via de meterkast te doen.
edit:
erg theoretisch, maar als je 1x35A hebt.
kun je die in de meter kast wel splitsen naar 1x32A + 4x16A.
dikke kabel naar zolder (minimaal 3x4mm) en dan daar weer 4x16A maken.
dan kun je op zolder 1x of 2x 16A leveren (of 1x20/32A leveren).
en 2x 16A gebruiken. (of met selectiviteit 4x16A gebruiken.)
maar of het echt slim en handig is
ik zou niet zomaar mijn woorden gebruiken.
het hangt er van af welke opties je dan wel of niet gebruikt.
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 29-07-2015 13:40 ]
Die kabel is toch ook gewoon beveiligd door de hoofdaansluiting?migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:25:
[...]
daar kom je wel mee in de problemen met de nen1010 normen.
je moet wel af zekeren in de meter kast. (de kabel naar zolder moet ook beveiligt zijn)
afhankelijk hoe je het gebruikt toepast is er wel selectiviteit nodig. (met gebruiken kun je niet anders, het is niet leveren.)
Anders heb je namelijk sowieso een probleem, hoe wil je anders een kabel aansluiten op je meter als die kabel beveiligd moet zijn, maar de enige manier om iets aan te sluiten is met een kabel
Dus wat 'mag' er gebeuren direct na je meter/hoofdaansluiting volgens de NEN?
Ben benieuwd. Hou ons op de hoogte als je wilt.drielp schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:26:
[...]
Ik ga een poging doen, en ook bij Solarmanpv. Die laatste werkt eigenlijk beter. Omnik had wat onderhoud deze week, de maandcijfers kloppen hierdoor niet meer. Solarmanpv is gewoon in de lucht gebleven.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
de kabel van de hoofdaansluiting naar de meter is niet voor niets tegenwoordig al snel 6mmTheGhostInc schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:59:
[...]
Die kabel is toch ook gewoon beveiligd door de hoofdaansluiting?
Anders heb je namelijk sowieso een probleem, hoe wil je anders een kabel aansluiten op je meter als die kabel beveiligd moet zijn, maar de enige manier om iets aan te sluiten is met een kabel
Dus wat 'mag' er gebeuren direct na je meter/hoofdaansluiting volgens de NEN?
en het is niet alleen de dikte van de kabel die het bepaalt, maar ook de hoeveel warmte die hij kan afgeven als hij zwaar gebruikt word.
en in dat stuk zitten de kabel ook niet in een buis, maar zitten in een kastje.
moet die kabel ook nog door het huis en door buizen moet je daar ook rekening mee houden.
dan kan hij slecht zijn warmte verliezen en moet je lager af zekeren of betere buis/kabel gebruiken.
je kunt dus de meter kast ook voor 100% verplaatsen naar de zolder.
met een dikke buis + 6mm kabel b.v. (geen idee zo snel of dit genoeg is, maar kan verschillen per huis)
maar dan moet alles van de zolder weer naar de rest van het huis en dat is wel erg veel onnodige kabel.
(met extra verliezen.)
(moet er ook rekening mee houden dat de hoofdgroep een 35A kan zijn, maar dat is er niet 1 die snel stopt.
pas ergens rond de +/-40-45A begint de hoofd groep "snel" te springen.)
maar als je het voor maar 50% wil verplaatsen word het lastiger.
als voorbeeld zeker ik in het lager af(32A) en gebruik een dunnere kabel(3x4mm, 19mm buis), maar vast nog meer mogelijkheden te verzinnen.
het is niet een kwestie van wat mag volgens de nem1010, maar wat verstandig is volgens de nem1010.
en haal de versimpelde voorbeelden niet bij als zijnde de norm, de norm zelf is veel ingewikkelder.
(in de versimpelde voorbeelden staat dit volgens mij niet in, maar weet ook niet alles uit mijn hoofd.
er was wel iets met speciale gevallen zoals woonboten/kade meterkasten en zo.
en dat lijkt wel een beetje op wat je zoekt.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 29-07-2015 14:39 ]
Dat is wel jammer, je ziet namelijk wel vaker dat het 'handig' is. Denk aan een extra groepenkast in de schuur.migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:17:
[...]
maar als je het voor maar 50% wil verplaatsen word het lastiger.
[...]
Het blijft 'raar' in mijn ogen (als amateur) dat de norm wel (goed) werkt met selectiviteit als je met hoge aansluitwaardes werkt, maar zodra je te laag uit komt dat je dan ineens geen oplossing meer kunt vinden. De enige oplossing (binnen de norm) is dan je aansluiting op te waarderen. Andersom is bijna hilarisch, stel je hebt 3x63A en je legt 3x35A naar een ander punt door. Nu 'downgrade' je de aansluiting naar 3x35A... dat betekent dat je heel de installatie moet ombouwen
het vreemde met de norm is eigenlijk dat hij gebouwd is rond 1 punt dat levert (alleen je hoofd aansluiting geen extra levering door b.v. pv).TheGhostInc schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:47:
[...]
Dat is wel jammer, je ziet namelijk wel vaker dat het 'handig' is. Denk aan een extra groepenkast in de schuur.
Het blijft 'raar' in mijn ogen (als amateur) dat de norm wel (goed) werkt met selectiviteit als je met hoge aansluitwaardes werkt, maar zodra je te laag uit komt dat je dan ineens geen oplossing meer kunt vinden. De enige oplossing (binnen de norm) is dan je aansluiting op te waarderen. Andersom is bijna hilarisch, stel je hebt 3x63A en je legt 3x35A naar een ander punt door. Nu 'downgrade' je de aansluiting naar 3x35A... dat betekent dat je heel de installatie moet ombouwen
daar door word er gewerkt met selectiviteit. dat is heel tof en totaal niet dom.
maar met pv er bij, kun je de regels niet omdraaien nog dat je de normale selectiviteit kunt om draaien.
maar stel je krijgt 1x35A binnen in huis en wil ook groepen in de schuur.
optie 1:
dan doe je in huis gewoon 4x16A + 1x40A.
met een +/-3x6mm kabel naar de schuur en daar doe je 4x16A.
(voor 99% weet ik bijna zeker dat dit mag, alleen die 1% kan een bitch zijn.
dus hang me niet op aan deze uitspraak. misschien moet er nog iets extras gebeuren.)
de regels voor selectiviteit kloppen, maar je moet de regels niet omdraaien, dat werkt zo niet.
selectiviteit gaat over iets anders.
optie 2:
zelfde voorbeeld met selectiviteit:
meterkast 4x16a + 1x25A.
3x2.5mm naar schuur.(dit is het verschil met vorig voorbeeld
en daar 2x16A (of zelfs 4x16A
optie 3:
2x 16A met eigen kabels naar de schuur trekken.
optie 1 en 3 hebben het gevaar, dat als je 2x16A in de schuur trekt en de vrouw wil frietjes bakken met 16A.
dan knalt je hoofd groep.
maar voor de rest is er geen gevaar (geen kabels die kunnen doorbranden b.v.).
een elektricien kiest optie 2, want die moet bij totale nitwitten elektra aanleggen.
en die heeft geen zin om steeds terug te moeten komen voor de doorgebrande hoofd groep.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 30-07-2015 09:48 ]
Er is een iets hogere kans op onveilige situaties doordat als het vaak voorkomt er mogelijk overbruggingen worden geplaatst.
Mocht je kiezen voor selectiviteit zorg dan wel dat de kabel is afgestemd op de zekering die ervoor zit.
Mocht je op zolder een kastje willen plaatsen met 16A eindgroepen(om je wasmachine en PV te kunnen aansluiten) dan kan je de kabel vanuit je MK ook gewoon beveiligen met 16A, en dan 2,5 mm2 draden trekken. (dat gebeurd in wezen ook als je een ABB PV16 kastje plaatst)
Dan is de draad naar zolder toe veilig, en mocht er een situatie voordoen dat de zekering moet afschakelen, dan gaat een van de 2 eruit, waarschijnlijk die boven als ze exact gelijk zijn. misschien gaat die beneden eruit, dan moet je even naar beneden lopen als de storing verholpen is.
Nu is dat een situatie die hopelijk niet veel voor komt. en ook niet heel hinderlijk.
Selectiviteit wil je wel in een grote hal waar als een collega met z'n haakse slijper oid door z'n draadje heen gaat, dat dan niet de hele hal plat gaat, incl. de verlichting en de computer van de chef. de kans dat dat vaker gebeurd en dat er op een gegeven moment een "oplossing" komt is in dat geval wel erg groot.
Bij selectiviteit moet er altijd een stap tussen zitten dus 16 A is selectief t.o.v 25 A, en 20 t.ov. 35, en 25 t.o.v. 40A.
16A t.o.v. 20A dus niet.
Ik heb ze gezien, de aardleks waar aan de en kant 6 mm2 in gaat, aan de andere kant 4 mm2 weg gaat en deze is overbrugd met 4 x een aarde draad van 2,5 mm2 (ook gewoon recht over de automaat heen). welke van deze massieve draden zit nu goed vast?
[ Voor 64% gewijzigd door Andre1973 op 29-07-2015 16:50 ]
Verwijderd
het nen is ongeveer net zo snel als onze minister.
ik heb gewoon technische wijsheid toegepast, naar ik lees identiek aan hans.
ik heb ook 3x25A
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2015 20:40 ]
Een leuke site omdat onder live condities een soort van duurtest word uitgevoerd. Echter een dag of 14 geleden van het ene moment op het andere stort de maand notering van die Suntechs in elkaar normaal bijna elke maand ongeveer op de 4 de plaats zo ook juni en opeens (binnen 24 uur) op nummer 9. Volgens zonnepanelen.net gevalletje van instraling en temperatuur hoogst waarschijnlijk lijkt me uitgesloten binnen 24 uur. En nee niet omdat ik Suntechs heb. Gaat mij meer om het onderlinge vergelijk en wat je per merk zou kunnen verwachten wat duurzaamheid betreft. Ben metname geintersseerd in de Solar Frontiers links achterin op de foto waar HRT (Harry) goeie resultaten mee heeft geboekt met een vergelijkbare ligging oost. Maar ja hoe serieus kan je zo'n vergelijking nog nemen als je de kans loopt binnen 24 uur een van de zonnepanelen te zien crashen in vermogen!. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn logging die niet goed werkt?.
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 30-07-2015 11:53 ]
je schrijft hem niet helemaal goed uit is het probleem.hansdegit schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:13:
Heb hier 3x 25A hoofdaansluiting, kabel vanuit de meterkast naar zolder (5x 4mm2, afgezekerd op 20A). Op zolder allemaal 16A C-automaten. Werkt fantastisch en die selectiviteit stoppen ze maar waar de zon niet schijnt. Het is bij mijn weten nog steeds geen voorschrift, slechts een aanbeveling.
selectiviteit moet je gewoon niet omdraaien.
als jij van de meterkast naar zolder gaat kun je gewoon 1x 3x25A gebruiken
maar je kunt geen 2x 3x25A gebruiken. *
selectiviteit gaat over 1x25A vullen met 4x16A wat 64A totaal is
maar 1x25A naar 1x25A mag ook of 3x25A naar 3x25A, en selectiviteit doet er dan niet toe want je gaat niet over de 25A.
selectiviteit is het splitsen in meerdere groepen met in totaal meer A als voorgaande groep.
de selectiviteit is dan de veilige marge daar op.**
het belangrijkste is dat je het hele verhaal schrijft.
met de helft heb je open eindes die niet kloppen en situatie afhankelijk zijn.
of situaties die gegokt moeten worden, je krijgt er moeilijke verhalen door.
edit:
* 2x 3x25A kan wel, als je er 1 van zou gebruiken om alleen te leveren, b.v.
dat is een uitzondering die door meerdere lever punten komt zoals PV.
en dat maakt het wel ingewikkeld.
(zelf zou ik dit niet zo snel doen, je legt dan een pv installatie aan van +/- 17-20kWp
met de salderings-regels moet je het ook nog op zien te maken, en dat is een hell van een klus met maar 3x25A
** er word dan vaak geschreven 16A is selectief op 25A.
maar daar mee word bedoeld:
3x 16A is selectief op 1x 25A
en dat word veel door elkaar gehaald.
het is in een normaal huishouden zeldzaam dat je apparaten tegen komt die meer als 10A gebruiken.
en al helemaal zeldzaam dat je dan ook 3x 10A tegelijk gebruikt, dus je kunt met een redelijkheid aannemen dat de 25A niet gehaald word.
[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 30-07-2015 12:18 ]
Je wilt doorgaans de meest specifieke beveiliging, met de minste spullen erachter, uit laten vliegen.
Ook bij aardlekschakelaars kan je daar op letten (een 300mA ALS is niet altijd selectief tov een standaard 30mA ALS).
Jij bedoelt denk ik de gelijktijdigheidsfactor?
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 30-07-2015 12:58 ]
het is een beetje van beide.Proton_ schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:50:
Uhm nee, selectiviteit gaat alleen over garanties welke beveiliging eruit vliegt bij overbelasting/kortsluiting.
Je wilt doorgaans de meest specifieke beveiliging, met de minste spullen erachter, uit laten vliegen.
Ook bij aardlekschakelaars kan je daar op letten (een 300mA ALS is niet altijd selectief tov een standaard 30mA ALS).
Jij bedoelt denk ik de gelijktijdigheidsfactor?
in een gewoon woonhuis maakt het niet zo heel veel uit welke groep er uit springt.
of dat de groep is van de meter kast of de groep van de op zolder geplaatste meter kast.
(in geval van 3x25A meterkast en dan 3x25A zolder. zonder verdere groepen in de meterkast
zonder stroom zit het huis dan toch
en als het goed is gaat er toch eerst een 16A over voordat de 25A gaat.
met een fabriekje/school etc... is het wel handig om er maar 1 hal/lokaal te laten stoppen in plaats van heel het gebouw, maar met een simpel huis heb je dat probleem eigenlijk niet.
het hangt eigenlijk van de situatie af die er is en of je dan de selectiviteit wil toepassen en hoe.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-07-2015 13:31 ]
Met PV erbij moet je zorgen dat de delen die zowel vermogen van de netbeheerder als vermogen van de PV voeren, de som van die stromen aankan.
Stel je hebt een 25A aansluiting en je voedt daarop in door een 16A automaat, dan moet de bedrading (busbars) in de groepenkast dus 25+16 = 41A aankunnen, in de praktijk minimaal 6mm² en geen probleem.
Bij een 25A aansluiting en invoeden door een 25A automaat moet de groepenkast dus 50A zonder smelten kunnen verwerken.
Leuk wordt het als je zowel boven als beneden PV hebt; dan moet je de kabel tussen de groepenkasten dus wel beveiligen óf dik genoeg kiezen om de totale som te kunnen verwerken.
Zowel selectiviteit en gelijktijdigheid (die niet over veiligheid gaan) komen in dit verhaal niet voor
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 30-07-2015 13:57 ]
deze weet ik dus niet zeker, en kom ik ook niet uit.Proton_ schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:51:
Als het alleen om veiligheid gaat kan je een ongezekerde 5x4mm² van de hoofdschakelaar direct naar zolder brengen, die is beveiligd door de 3x25A van de netbeheerder.
het is dat de hoofdzekering soms wel erg traag is in veel gevallen.
(misschien moet de kabel dan toch zwaarder, afhankelijk natuurlijk van de methode die word toegepast.
het scheelt veel als de 5x4mm² in een 19mm buis zit in een gips muurtje b.v.
mijn 35A springt niet bij 45A voor korte tijd(en korte tijd is nog best lang heb ik al gemerkt
en het is mij niet duidelijk of een hoofdschakelaar beneden wel genoeg is.
(maar dat zou wel moeten kunnen, denk ik zelf.)
Ik lees, na de hoofdschakelaar wordt afgetakt naar een zekeringkast boven ( zolder )Martijn02 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:33:
Op zich een interresant idee om de groepenkast naar zolder te verhuizen, maar zijn er geen regels dat een meterkast/hoofdschakelaar zich binnen x meter van de voordeur moet bevinden zodat in geval van nood de stroom kan worden uitgeschakeld?
Dus, hoofdschakelaar achter de voordeur uit = alles uit, ook op zolder.
VLAANDEREN: Nieuwe netvergoeding maakt onderdimensionering nóg belangrijker
Vanaf 1 juli 2015 rekenen elektriciteitsleveranciers het Prosumententarief aan. Deze netvergoeding wordt berekend op basis van het maximaal AC vermogen van de omvormer(s), niet aan wat is geïnstalleerd aan zonnepanelen.
Daarom is het aangeraden om bij nieuwe installaties te denken aan onderdimensionering (een omvormer kiezen met een lager maximaal AC vermogen). Onderdimensionering spaart kosten bij de installatie, zorgt voor een hogere opbrengst en zorgt nu ook voor een lager Prosumententarief.
In de meeste gevallen is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om op een 5kWp installatie een 4kW omvormer aan te sluiten. De jaaropbrengst in kWh zal nauwelijks onderdoen voor die van een 5kW omvormer. Onze ontwerptool, Sunny Design, helpt u bij deze selectie!
De elektriciteitsleveranciers leveren ook een nieuw verkoopsargument voor PV bij potentiële klanten in Vlaanderen: de stijgende elektricitietsprijzen maken PV financieel nóg aantrekkelijker.
Dan zullen veel installaties in Belgie wel worden verbouwd naar een oost-west variant ( indien mogelijk )
Goh, hadden we niet ook zo'n register in Nederland?Eerder dit jaar bleek al dat er vele nieuwe bezitters van zonnepanelen deze niet officieel aangaven uit schrik voor deze netvergoeding
Dan moet ik toch maar een keertje een Stecagrid 3000 scoren voor m'n 4830 Wp. (6% piekverliezen, maar de omvormer is 4% efficiënter, dus netto 2% verlies)
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 30-07-2015 21:41 ]
Dat is grappig, hier in Nederland las ik vanmorgen in de krant dat de elektriciteitsprijs 10-20% is gedaald op jaarbasis.PcDealer schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:53:
Uit de SMA nieuwbrief:
- De elektriciteitsleveranciers leveren ook een nieuw verkoopsargument voor PV bij potentiële klanten in Vlaanderen: de stijgende elektricitietsprijzen maken PV financieel nóg aantrekkelijker.
Kortom, wie controleert?
Belgie heeft ook al van die maffe dingen bij autokeuringen....ik kijk niet eens op van zoiets.
Ligt er volgens mij aan of je in België of Nederland woont. Ik zoek in Nederland altijd de duurste kWh prijs uit. Des te meer saldeer ikJerrythafast schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:41:
[...]
Dat is grappig, hier in Nederland las ik vanmorgen in de krant dat de elektriciteitsprijs 10-20% is gedaald op jaarbasis.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
NEN 7250 over de bouwkundige aspecten van zonne-energiesystemen is verschenen in maart 2014. Heeft iemand die wel eens bekeken? Ben benieuwd of 't wat waard is.Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:39:
ach... https://www.nen.nl/NEN-Sh...k-mee-aan-pvrichtlijn.htm
het nen is ongeveer net zo snel als onze minister.
Jammer dat 't zich beperkt tot de bouwkundige aspecten. Zou mooi zijn als er een "go-to" document was met daarin zowel de mechanische, elektrische als omgevingsaspecten.

ECSolar 315Wp van 2m2 elk
Verder met een Hosola bright 3680mtl en een nieuw groepje in mijn ouderwetse kast

En heb het eerste kwartje alweer terugverdiend
Ze zijn er alleen 4 vergeten te leggen aan de rechterkant
En nu de zon nog ......
Ik zeg warmtepomp! Lucht/lucht bijv, lekker warm in de winter, koel in de zomer en geen gasverbruik.sewer schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:20:
Nou, het is wel express zo gedaan, als er nog 4 bijliggen is het helemaal symmetrisch. Ik heb nu voor 3780 Wp, en met de wzw-ligging zal het hopelijk zo'n 3000 kWu per jaar opleveren. Nu woon ik hier pas kort, maar in mijn vorige woning kwam ik maar tot 2000 kWu/jaar verbruik, dus ik moet nog apparaten erbij verzinnen om te kopen
Let wel op, als je volgend jaar toch die 4 extra panelen bij wil leggen zijn ze misschien niet meer te koop, als je de financiële middelen hebt om ze nu te kopen zou ik dat doen, of je ze op dak legt of niet is dan niet relevant.
Werkt inderdaad perfect zo een Lucht Lucht warmtepomp (Airco inverter)Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:40:
[...]
Ik zeg warmtepomp! Lucht/lucht bijv, lekker warm in de winter, koel in de zomer en geen gasverbruik.
Let wel op, als je volgend jaar toch die 4 extra panelen bij wil leggen zijn ze misschien niet meer te koop, als je de financiële middelen hebt om ze nu te kopen zou ik dat doen, of je ze op dak legt of niet is dan niet relevant.
Ik ben met een gasverbruik van 1800m3 per jaar terug naar momenteel (half jaar) 400m3 gegaan...
En dan panelen in de kelder zetten is eeuwig zonde. Gewoon leggen...
Al is het maar voor de 7 cent kolenfooi...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
dat is dus gewoon een lucht-lucht warmtepomp. Net als een koelkastsplit-unit airco
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Is wel verslavend als je er eenmaal aan begint
Verwijderd
wat houd je tegen ?
als op je tvt datum je panasonic/daikin/elga/carrier/.... al 4 jaar draait word het leven mooi en vrolijk.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 20:53 . Reden: dont be a slave of the system ]
Let op het rendement. En leg je dak vol met die vier extra panelen.
Ik heb ergens eerst 7, en later nog 10 panelen geregeld. Heb nog een stel panelen klaarstaan om het dak helemaal te vullen. Niet alleen de electra rekening naar 0, maar de gasrekening ook.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Tot 8 uur 's morgens heeft het paneel rechtsboven schaduw, waardoor 1 van de strings dan niets oplevert. Desondanks, toch vandaag 25 kWh opgewekt!
Na de bouwvak (ze zijn volgende week nog "weg") informeer ik even bij de bouwer wat voor elektra-aansluiting er in komt, staat niet in de technische omschrijving. Zelf denk ik dat er een 3-fase aansluiting in komt ivm warmptepomp en elektrisch koken (bij gebrek aan gasaansluiting).Andre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
Wat je kan doen is als je een 3 fasen aansluiting hebt om: een bedraadde 19 pijp met 5x 2,5 mm2 vanaf de meterkast naar de zolder, en daarnaast ook nog een aparte WCD voor de wasmachine.
Ethernet laat ik inderdaad ook aanleggen, voor meten van opwekking en ook voor andere toepassingen op zolder.Andre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
Wat bedoel je daarmee, behalve dat bij het eruit trekken van de stekker de omvormer zich uitschakelt en je dus niets meer aan je PV hebt?Andre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
Pijpje staat aan noordkantAndre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
migjes schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:44:
je kunt nu makkelijk 1x19mm + 2x 16mm loze buis naar zolder laten leggen.![]()
en is er altijd een buis over voor een kabel voor de logging.![]()
maar 1 of 2 x50mm is ook geen gek idee als het kan. (erg afhankelijk van het huis of dat kan.)
16/19 mm buis kost inderdaard bijna niets, maar die buis moet dan ook vanuit de meterkast richting zolder gaan. Dat zal via de aannemer moeten gebeuren. Ben opzich redelijk handig maar weet niet of dit achteraf aan te leggen (of aan te laten leggen) is zonder dat het te duur wordt.Andre1973 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:35:
[...]Je kan later ook op de WCD van de wasmachine een zonneverdeler (ABB ZV16 bijvoorbeeld) plaatsen, maar die zijn t.o.v een buis (die gele buis kost echt bijna niets) en wat draad veel duurder (reken maar op E150,- +)
Waar is die 50mm voor, dikkere (of meer) kabels doorheen trekken ivm hogere aansluiting of verschillende groepen (weet niet of dat laatste mag volgens de nen-normen overigens)?
Ik kan je verklappen, het gaat nog erger kriebelen met je PV...sewer schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:28:
Ik zat er al aan te denken om volgend jaar zo'n multisplit airco te installeren (dus meerdere kamers met een binnenunit op één buitenunit aangesloten), ook weer een mooie reden voor meer paneeltjes, heb ook nog aan het voorkant zo'n zelfde dak op ONO-orientatie
Is wel verslavend als je er eenmaal aan begintEn ik hou ook heel erg van cijfertjes en grafiekjes
Vooral als je aan warmtepompen gaat denken/beginnen..
4 paneeltjes erbij nog?
De andere kant ook maar? vrije plekken zat (zoals je aangeeft)
16 paneeltjes erbij over een jaar aan de andere kant (of SF'jes
Langere dagen/direct verbruik?
Ps
is er al ergens een verslavingskliniek te vinden, wordt wel serieus een probleem?
Vertel.... Hoe is je gas naar 0 gebracht?onetime schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 21:56:
Ik weet niet waarom, maar wat ik heb gezien aan multi-split had een lagere (S)COP dan single-split airco.
Let op het rendement. En leg je dak vol met die vier extra panelen.![]()
Ik heb ergens eerst 7, en later nog 10 panelen geregeld. Heb nog een stel panelen klaarstaan om het dak helemaal te vullen. Niet alleen de electra rekening naar 0, maar de gasrekening ook.![]()
![]()
![]()
/offtopic
Om de paar dagen even op de meter kijken wat ze hebben opgebracht en je verbruik.
Wij hebben sinds 10 juli (10:30) een nieuwe meter en sinds 17 juli (16:00) staan de panelen aan.
De panelen hebben sindsdien 261,92 kWh opgewekt.
Eind van de middag even de standen van de meter bekeken, en wij hebben sinds 10 juli 84 kWh van het net afgenomen en de meter heeft 133 kWh geregistreerd staan wat de panelen hebben teruggeleverd.
Dit betekend dat wij op dit moment 49 kWh in de plus staan (lees: buffer).
And The Only One
Wat ik bedoel is de omvomer moet binnen ik dacht 2 seconden uitschakelen, als het net weg valt, daarnaast is het gewoon ongewenst dat je een omvormer die meer dan 2,25 A kan leveren via een WCD aansluit. Daar zijn WCD's en stekkers gewoon niet voor bedacht. En er kan dan ook makkelijker oneigenlijk gebruik worden gemaakt van die WCD.TRG550 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 23:38:
Wat bedoel je daarmee, behalve dat bij het eruit trekken van de stekker de omvormer zich uitschakelt en je dus niets meer aan je PV hebt?
[ Voor 66% gewijzigd door Andre1973 op 01-08-2015 00:23 ]
Even voor de noob, http://www.pvcvoordeel.nl/mantelbuis/TRG550 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 23:38:
[...]
Waar is die 50mm voor, dikkere (of meer) kabels doorheen trekken ivm hogere aansluiting of verschillende groepen (weet niet of dat laatste mag volgens de nen-normen overigens)?
Dat wordt daar juist wel voor gebruikt.
WCD's en stekkers zijn bedacht voor diverse zaken , gaat goed tot 16 A, mits 2,5 mm2 .Andre1973 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:18:
[...]
Wat ik bedoel is de omvomer moet binnen ik dacht 2 seconden uitschakelen, als het net weg valt, daarnaast is het gewoon ongewenst dat je een omvormer die meer dan 2,25 A kan leveren via een WCD aansluit. Daar zijn WCD's en stekkers gewoon niet voor bedacht. En er kan dan ook makkelijker oneigenlijk gebruik worden gemaakt van die WCD.
(de richting van de stroom maakt niet uit)
Omvormers stoppen "du moment" de spanning weg valt. Waar moet immers het vermogen van de omvormer naartoe? Er is geen net.
Neemt niet weg dat als je omvormer met een gewone stekker aangesloten zit en je die tijdens productie er uit trekt en je de 2 pinnen van de stekker aanraakt je waarschijnlijk nog een flinke optater krijgt van de opgeladen condensatoren.Gasschuif schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:58:
[...]
WCD's en stekkers zijn bedacht voor diverse zaken , gaat goed tot 16 A, mits 2,5 mm2 .
(de richting van de stroom maakt niet uit)
Omvormers stoppen "du moment" de spanning weg valt. Waar moet immers het vermogen van de omvormer naartoe? Er is geen net.
Dan beter een CEE stekker (blauw) waar dat al minder snel kan gebeuren. Die trekt ook niemand er zo maar uit, ook niet per ongeluk door de aanwezige trekbeveiliging.
Het is niet van mij, maar ik regel de techniek daar...Vertel.... Hoe is je gas naar 0 gebracht?
/offtopic
Er hangt een combi-cv ketel met vijftig liter boiler. 900m3 gas. 2200kWh. Bouwjaar 1992. Paar jaar terug de temperatuur van de boiler in twee stappen maximaal verlaagd, tot het punt dat de ketel nog op tijd aanslaat als je gaat douchen. Eind 2013 1950Wp OZO en 1365Wp WNW geinstalleerd. Begin 2014 hetelucht/infrarood oven. En water koker ipv fluitketel. Wat later 10 stuks 65W verwarmingsfolie in een aanbieding gescoord. 1 op de boiler geplakt. Toen hoefde de ketel geen stilstand verliezen meer aan te vullen. Grote stap. Maar bij water gebruik sloeg de ketel nog aan. Paar maanden later 2e 65W element onder de isolatie op het boilervat geplakt. Duidelijk minder gas verbruik.
Ja er kunnen meer kabels door want is grotere buis. Maar het combineren van elektra en ethernet is niet de bedoeling AFAIK.PClop schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:44:
[...]
Even voor de noob, http://www.pvcvoordeel.nl/mantelbuis/
Dat wordt daar juist wel voor gebruikt.
Wat is de minimum afstand tot de dakrand?
Mijn panelen liggen nu op ong. 20cm, als ze nog 10cm opzij zouden kunnen kan er nog mooi eentje bij, daar staan nu net de schoorsteen in de weg.
Verwijderd
Had wat problemen met de logging,maar bleek aan internet te liggen.Probleem is opgelost.
Vandaag al weer de 20 kWh voorbij.
Ik was het zat om maar niet met de andere sets de 100 kWh te halen,en was blijven steken op 99.900 kWh.
Ondertussen al de 100 kWh per dag voorbij.
Er is niks mooier als groen groen.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:39:
[...]
**** FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS .. FOTOS ****
Korte vraag, platdak of pannendak.Mielemuis schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:38:
Even een korte vraag,
Wat is de minimum afstand tot de dakrand?
Mijn panelen liggen nu op ong. 20cm, als ze nog 10cm opzij zouden kunnen kan er nog mooi eentje bij, daar staan nu net de schoorsteen in de weg.
Gelijk is geen probleem.Mielemuis schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:23:
Sorry, pannendak.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik hou meestal 1 pan aan, leg niet graag op een kantpan, ook ivm breken van een kantpan, en ook graag 1 pan vanaf het midden t.o.v de buren. Mochten die ooit pannen willen vervangen, dan kunnen ze i.i.g. hun gang gaan zonder jouw systeem te slopen. Is ook en beetje de regel bij dakkapellen om die reden.
Als de opdrachtgever het toch anders wil zet ik dat ook uitdrukkelijk op de factuur, hoef je later niet voor niks terug om het te fixen als er gezeur is.
Ben het helemaal met je eens.Andre1973 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 01:17:
[...]
Ik hou meestal 1 pan aan, leg niet graag op een kantpan, ook ivm breken van een kantpan, en ook graag 1 pan vanaf het midden t.o.v de buren. Mochten die ooit pannen willen vervangen, dan kunnen ze i.i.g. hun gang gaan zonder jouw systeem te slopen. Is ook en beetje de regel bij dakkapellen om die reden.
Als de opdrachtgever het toch anders wil zet ik dat ook uitdrukkelijk op de factuur, hoef je later niet voor niks terug om het te fixen als er gezeur is.
Alleen als ik 10cm mis om een extra paneel te kunnen leggen....
Vind het er persoonlijk ook netter uitzien als er rondom een pan zichtbaar blijft.
En heb je ook een verbruik inherent aan je opwek? Of is dat gewoon 2,5 kWh per dag en mag de meter gewoon nooit voorruit draaien ? Al is het de donkerste dag in december nog niet!Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:38:
Ja,maar ik heb maar 1 foto. is eigenlijk het zelfde als de rest en geen tijd gehad de foto effe te uploaden.Steunen xxl 15 graden met paneeltjes er op.
Had wat problemen met de logging,maar bleek aan internet te liggen.Probleem is opgelost.
Vandaag al weer de 20 kWh voorbij.
Ik was het zat om maar niet met de andere sets de 100 kWh te halen,en was blijven steken op 99.900 kWh.
Ondertussen al de 100 kWh per dag voorbij.
Er is niks mooier als groen groen.
[...]
Gaat wel hard zo met 5 sets, voor 10 uur smorgen's al 14 kWh binnen
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.