Waarom heb je eigenlijk optimizers? Zo te zien is er geen schaduw te bekennen?Diamon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 19:23:
[...]
Hier even wat foto's van de geinstalleerde panelen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ben even bezig geweest met PVoutput, maar eerst eens een API bij de installateur opvragen.
Ergens een kort stappenplan voor configureren van PVoutput ?.
@ Arwinv en @ klump4u :klump4u schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:24:
[...]
Mooi gemaakt, net of ik mijn eigen dak zie:[afbeelding]
Welke houtsoort hebben jullie gebruikt?
Ik overweeg zelf namelijk ook een houten constructie om de panelen op te monteren.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Voor de eenvoud heb ik dat zo weergegeven, maar hij heeft dus wel gewoon een faseTheGhostInc schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:46:
[...]
Je gooit nu echt alles door elkaar.
Allereerst hoeft niet alles parallel aan elkaar gehangen te zijn, je hebt allerlei varianten. Van een 1 Fase meter met 1 Fase groepenkast, maar ook een 3 Fase meter, maar toch een 1 of 2 fase groepenkast, tot een 3 fase meter met ook 3 fases in je groepenkast.
Alleen bij een 1 Fase meter weet je zeker hoe het intern zit, bij een 3 fase meter is het meteen opletten!
De vraag of je een dikkere kabel nodig hebt is het verschil in spanning tussen de meterkast & de omvormer. Dus 1x meten in de meterkast en 1x meten direct bij de omvormer, terwijl alles aanstaat en de zon goed schijnt, dan heb je het spanningsverschil over de kabel bij belasting.
Hoe hoger de spanning bij de omvormer ten opzichte van de meterkast, des te interessanter wordt het om een dikkere kabel neer te leggen.
De netspanning bij geen belasting is een gegeven, je kunt daar weinig aan doen. Hoe hoger die is, des te eerder je in de problemen komt als je gaat terugleveren. Maar zolang het binnen de bandbreedte zit, dan is er weinig wat je daar aan kunt.
Aangezien je geen of weinig invloed hebt op alles voor je meter is een dikke kabel 'veiliger', misschien dat het vandaag goed gaat, maar als het virus om zich heen slaat kan het betekenen dat je over een tijdje ineens wel tegen problemen aanloopt op zonnige dagen.
Remcor2000 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
dus gaat die vlieger wel gewoon op, maar idd van al die andere systemen, tenzij op drie fasen
aangesloten, niet allemaal ook op zijn fase zijn aan gesloten, tevreden ?
Apart om te zien. Ik heb nu een paar dagen 1140Wp op 3 Steca 300 omvormers op west. ( 380Wp per omvormer ). De oude omvormers ( Soladin en Steca 300 ) haalden met respectievelijk 500Wp en 220Wp maximaal op een dag als vandaag 0,69W/Wp voor de Steca en 0,59W/Wp voor de Soladin.
Ik zie de 3 gekoppelde Steca's op dit moment consequent 's middags hun maximale vermogen aantikken van iets meer dan 910W, omgerekend is dat 0,72W/Wp.
Hebben die oude panelen met hun omvormer dan zo beroerd gewerkt en is de huidige match met 380Wp op een Steca 300 een veel betere?
Oude situatie op west ( let op Soladin en Steca 300 ).

En de situatie eergisteren

Qua temperatuur vergelijkbaar en op 1-7 zelfs iets hogere zoninstraling omdat de zon nog hoger aan de hemel stond.
Ik zie de 3 gekoppelde Steca's op dit moment consequent 's middags hun maximale vermogen aantikken van iets meer dan 910W, omgerekend is dat 0,72W/Wp.
Hebben die oude panelen met hun omvormer dan zo beroerd gewerkt en is de huidige match met 380Wp op een Steca 300 een veel betere?

Qua temperatuur vergelijkbaar en op 1-7 zelfs iets hogere zoninstraling omdat de zon nog hoger aan de hemel stond.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Geimpregneerd tuinhout 45x70 mm.Bamboe48 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:44:
[...]
@ Arwinv en @ klump4u :
Welke houtsoort hebben jullie gebruikt?
Ik overweeg zelf namelijk ook een houten constructie om de panelen op te monteren.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Uhmm... meten is weten, maar nog belangrijker is dat je weet wat je meet.PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:00:
[...]
Nee die 16A kan dan blijven dat is niet het punt, dat je overal die hogere spanning meet is normaal daar alles in je meterkast parallel op elkaar zit aangesloten en alle omvormers bij jou in de buurt plus
die van jou, die spanning gewoon omhoog regelen om te kunnen invoeden op het net.
Of het echt nut heeft om een dikkere kabel te monteren, kun je zelf testen door op een dag dat je ziet
dat je netspanning weer rond de 242V zit ( was nu je max geloof ik ? ) je omvormer van het net aftesluiten
door die 16A zekering uit te schakelen, en dan meten op een willekeurig stopkontakt(en) of de
spanning veel lager wordt, dus zo ja, dikkere kabel, zo nee, kun je het zo laten.
( Edit, Veel lagere spanning = meer dan 3V lagere netspanning. )
De meting die je voorstelt is het meten van de impedantie van vóór de netaansluiting, daar kan je zelf niks aan veranderen. Die 6mm2 waar je het telkens over hebt is de bedrading binnenshuis.
Jep, deze installatie komt ook bij Eco-Pro vandaan. Installatieteam van Eco-Pro heeft de volledige installatie gedaan (qua installatiekosten was het interessant en laten doen heeft meer voordelen = lees: garantiediscussies).Robinski schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:12:
[...]
Toevallig ook bij Eco-Pro /Bespaarbazaar vandaan?
Heb hier 10x AXIplus 265Wp met geĆÆntegreerde optimizers op een SE2200, geĆÆnstalleerd op 25-06-2015.
Heb de instellingen gedaan zoals je hebt aangegeven en hierbij dan ook gelijk de link om de gegevens te bekijken.Aan de praat krijgen is erg makkelijk. Bij de systeem settings op PVOutput onder Automatic Upload het volgende invullen:
Primary Device: SolarEdge
Direction: Solar
Poll interval: 5 minutes (mits gedoneerd, anders 15 minutes)
API Key: <je key>
SiteID: <je siteID>
Optineel kun je:
Voltage nog aanzetten (dit is je DC voltage).
Temperature nog aanzetten (dit is volgens mij je omvormer temperatuur)
Weather gegevens doen via Wunderground
http://pvoutput.org/intra...228&sid=39494&dt=20150723
Wat voor waardes zou nog meer praktisch zijn om weer te geven ?.
Ons dak zit op 8.5meter hoogte, dus niet even makkelijk kijken of ze niet smerig zijn enzo.marcop23 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:35:
Waarom heb je eigenlijk optimizers? Zo te zien is er geen schaduw te bekennen?
Omdat we nu elk paneel afzonderlijk kunnen uitlezen, kunnen we makkelijk zien of ze schoon gemaakt moeten worden. En nu kunnen we makkelijk zien of er misschien een paneel stuk is.
Grootste voordeel is natuurlijk, mocht er iets aan de hand zijn, dan neemt die niet de gehele string mee (opbrengst die zakt).
Panelen hebben totaal geen last van schaduw.
[ Voor 3% gewijzigd door Diamon op 23-07-2015 21:24 ]
And The Only One
Heb zelf temperatuur van een lokaal weerstation en DC Voltage er ook in zitten.Diamon schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:21:
Heb de instellingen gedaan zoals je hebt aangegeven en hierbij dan ook gelijk de link om de gegevens te bekijken.
http://pvoutput.org/intra...228&sid=39494&dt=20150723
Wat voor waardes zou nog meer praktisch zijn om weer te geven ?.
Kan zijn dat dat features zijn die alleen werken als je doneert (iets van 7 euro op jaarbasis)
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Inmiddels twee volledige dagen Toon Zon in huis, tijd voor een vergelijking.
22-07-2015:
SolarEdge portal: 13,095 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 12,567kWh
Toon: 12,5 kWh
23-07-2015:
SolarEdge portal: 14,244 kWh
PVOutput (automatisch import vanuit SolarEdge portal via API): 13,638kWh
Toon: 13,6 kWh
Zo op het eerste gezicht lijkt Toon goed overeen te komen met de waardes die PVOutput laat zien op basis van automatische imports. Wel vreemd dat SolarEdge een hogere waarde laat zien.
Denk dat als ik meer vergelijking materiaal heb eens even mijn installateur en SolarEdge een mailtje ga sturen.
22-07-2015:
23-07-2015:
Zo op het eerste gezicht lijkt Toon goed overeen te komen met de waardes die PVOutput laat zien op basis van automatische imports. Wel vreemd dat SolarEdge een hogere waarde laat zien.
Denk dat als ik meer vergelijking materiaal heb eens even mijn installateur en SolarEdge een mailtje ga sturen.
Ik heb het exacte gedrag ook gezien. Echter heb ik geen gegevens van toon.Robinski schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:53:
Inmiddels twee volledige dagen Toon Zon in huis, tijd voor een vergelijking.
22-07-2015:
23-07-2015:
Ik denk dat Toon en PVoutput soms wat waardes missen. want wat mij opgevallen is bij PVoutput, dat als je de update tijd aanpast de waardes meer gaan afwijken.
Als ik de waardes die op de SE omvormer te zien zijn vergelijk met de portal (of de data uit de API) dan komen die 100% overeen. (zit soms een verschil in van 5 minuten). Maar als ik einde dag kijk kloppen ze bij mij nog altijd.
Daarom heb ik zelf een script gemaakt welke via de SE api de data ophaalt en deze in domoticz zet (https://github.com/scns/SolarEdge-Domoticz). Vanuit Domoticz wil ik ook de api van PV output gaan voeden. met de juiste data. Maar hier wil ik de komende dagen tijd aan gaan besteden
ik zit er over te denken om domoticz tussen mijn omvormer en internet te zetten om zo de gegevens die verstuurd worden af te vangen.schmm schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:07:
[...]
Ik heb het exacte gedrag ook gezien. Echter heb ik geen gegevens van toon.
Ik denk dat Toon en PVoutput soms wat waardes missen. want wat mij opgevallen is bij PVoutput, dat als je de update tijd aanpast de waardes meer gaan afwijken.
Als ik de waardes die op de SE omvormer te zien zijn vergelijk met de portal (of de data uit de API) dan komen die 100% overeen. (zit soms een verschil in van 5 minuten). Maar als ik einde dag kijk kloppen ze bij mij nog altijd.
Daarom heb ik zelf een script gemaakt welke via de SE api de data ophaalt en deze in domoticz zet (https://github.com/scns/SolarEdge-Domoticz). Vanuit Domoticz wil ik ook de api van PV output gaan voeden. met de juiste data. Maar hier wil ik de komende dagen tijd aan gaan besteden.
En dan daarnaast de kWh meter die ik voor toon heb via S0 uit te lezen.
maar dat worden langeretermijn projecten.
Dan interpreteer je dat niet juist, laat hem die meting nu maar gewoon even uitvoerenDre schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:56:
[...]
Uhmm... meten is weten, maar nog belangrijker is dat je weet wat je meet.
De meting die je voorstelt is het meten van de impedantie van vóór de netaansluiting, daar kan je zelf niks aan veranderen. Die 6mm2 waar je het telkens over hebt is de bedrading binnenshuis.
en kijken wat daar de uitkomst van is, dan mag je daar even je licht op laten schijnen.
Meten is weten.
de hoeveelheid Wp die aan een omvormer hangt is eigenlijk niet zo heel interessant.mkleinman schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:58:
Apart om te zien. Ik heb nu een paar dagen 1140Wp op 3 Steca 300 omvormers op west. ( 380Wp per omvormer ). De oude omvormers ( Soladin en Steca 300 ) haalden met respectievelijk 500Wp en 220Wp maximaal op een dag als vandaag 0,69W/Wp voor de Steca en 0,59W/Wp voor de Soladin.
[afbeelding]
[afbeelding]
(is niet totaal onbelangrijk, maar een secundair gegeven)
ik durf niet te gokken(denk dat ik het wel weet, maar wil geen kleine afrondings foutjes maken), maar hoeveel V en A hingen aan de oude omvormers en aan de nieuwe setup?
ik denk dat daar een aardige verklaring te vinden is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Oud:migjes schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:39:
[...]
de hoeveelheid Wp die aan een omvormer hangt is eigenlijk niet zo heel interessant.
(is niet totaal onbelangrijk, maar een secundair gegeven)
ik durf niet te gokken(denk dat ik het wel weet, maar wil geen kleine afrondings foutjes maken), maar hoeveel V en A hingen aan de oude omvormers en aan de nieuwe setup?
ik denk dat daar een aardige verklaring te vinden is.
Soladin
5x Isofoton I100/12 Vmp: 17,4V, Imp: 5,74A. Dus 87V * 5,74A.
Steca300
2x PhotoWatt 110Wp Vmp: 25,4, Imp: 4,7A. Dus 50,8V * 4,7A
Nieuw:
2x UpSolar 190Wp Vmp: 36,6V, Imp: 5,23A. Dus 73,2V * 5,23A
Ben benieuwd wat je daaruit kan afleiden.
Ik zie met mijn logging nu regelmatig 909W komen uit 3 Steca 300 omvormers. Dat is 303W per omvormer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hier heb ik ook aan zitten te denken. Maar mij is het dan niet helemaal duidelijk of ik via de monitoring portal van SE nog de gegevens per panel kan bekijken.Robinski schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:43:
[...]
ik zit er over te denken om domoticz tussen mijn omvormer en internet te zetten om zo de gegevens die verstuurd worden af te vangen.
En dan daarnaast de kWh meter die ik voor toon heb via S0 uit te lezen.
maar dat worden langeretermijn projecten.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn instalateur mee kan kijken en als er storingen zijn deze ook remote kan bekijken.
een steca300 heeft eigenlijk minimaal 60V nodig om goed te kunnen werken.mkleinman schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:08:
[...]
Oud:
Soladin
5x Isofoton I100/12 Vmp: 17,4V, Imp: 5,74A. Dus 87V * 5,74A.
Steca300
2x PhotoWatt 110Wp Vmp: 25,4, Imp: 4,7A. Dus 50,8V * 4,7A
Nieuw:
2x UpSolar 190Wp Vmp: 36,6V, Imp: 5,23A. Dus 73,2V * 5,23A
Ben benieuwd wat je daaruit kan afleiden.
Ik zie met mijn logging nu regelmatig 909W komen uit 3 Steca 300 omvormers. Dat is 303W per omvormer.
300W/60V = 5A precies het punt waar hij stopt
je zat op 50V maar met wat temperatuur verhoging er bij zak je naar 45V (gokje uit de losse pols).
nu heb je er 73V op staan en dan met wat temperatuur verhoging zak je naar 65V(gokje uit de losse pols).
maar je blijft wel boven de 60V.
in het voorjaar zul je wel wat aftopping merken, met lage temperaturen haal je dan wel 75V.
en zal hij gaan aftoppen op 4A. (300W/75V= 4A)
maar dat hoeft de pret niet te drukken.
de soladin, ja ik vind het geen mooie omvormer.
niet echt gemaakt voor hoge rendementen, eerder gemaakt om goedkoop geproduceerd te worden.
rendementen zijn om te huilen, en is pas echt aardig als je hem flink onder dimensioneerde.
een 3x230/220Wp heeft hij gewoon eigenlijk nodig om zijn 500W te halen.
hij heeft wel zijn leuke kanten (panelen van meer als 5A aan kunnen, b.v.) maar ook zijn nadelen hellaas.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Opvallende was wel dat met slechts 220Wp die Steca300 zich prima voelde. Hij haalt althans een erg mooie W/Wp grafiek qua rendement ondanks de relatief lage voltages. Vermoedelijk mazzel dat beide panelen een lagere A gaven maar een hogere V per paneel.migjes schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:39:
[...]
een steca300 heeft eigenlijk minimaal 60V nodig om goed te kunnen werken.
300W/60V = 5A precies het punt waar hij stopt![]()
je zat op 50V maar met wat temperatuur verhoging er bij zak je naar 45V (gokje uit de losse pols).
nu heb je er 73V op staan en dan met wat temperatuur verhoging zak je naar 65V(gokje uit de losse pols).
maar je blijft wel boven de 60V.![]()
in het voorjaar zul je wel wat aftopping merken, met lage temperaturen haal je dan wel 75V.
en zal hij gaan aftoppen op 4A. (300W/75V= 4A)
maar dat hoeft de pret niet te drukken.![]()
de soladin, ja ik vind het geen mooie omvormer.
niet echt gemaakt voor hoge rendementen, eerder gemaakt om goedkoop geproduceerd te worden.
rendementen zijn om te huilen, en is pas echt aardig als je hem flink onder dimensioneerde.
een 3x230/220Wp heeft hij gewoon eigenlijk nodig om zijn 500W te halen.
hij heeft wel zijn leuke kanten (panelen van meer als 5A aan kunnen, b.v.) maar ook zijn nadelen hellaas.
Nu maakt dat niet meer uit. 380Wp op een 300W omvormer. Voorlopig een geweldige combinatie.
De Isofotons waren trouwens +/- 10% panelen. Dus ze hadden ook zomaar per stuk 90Wp kunnen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 24-07-2015 12:02 ]
Er is helemaal geen overduidelijke bewijs met wat je hierboven beweerd. In veel gevallen uit de praktijk levert Solar Frontier helemaal niet zoveel meer op op een mooie zuiddak en de bewering dat panelen na 15 jaar 15% minder opleveren hoeft ook helemaal niet zo te zijn. zie polderpv.Andre1973 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:21:
[...]
Je sluit SF uit, maar vergeet niet dat die 1170 kWh / 1000 Wp geven waar gewone panelen ongeveer 950 kWh per kWp geven, en dat ze geen degeneratie hebben. dus reken dat nog eens uit als je 15 jaar verder bent en dan met 15% minder opbrengst per paneel bij alle anderen.
Het gaat uiteindelijk om de kWh en die je er in de loop der tijd van kan oogsten, niet om hoeveel Wp er op de stickertjes staat.
Ook Solar Frontier geeft in zijn datasheet een power output garantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar mocht je dat als reden noemen.
www.sunsolar.nl
o een steca300 kan goed over weg met een 50V, geen probleem.mkleinman schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:02:
[...]
Opvallende was wel dat met slechts 220Wp die Steca300 zich prima voelde. Hij haalt althans een erg mooie W/Wp grafiek qua rendement ondanks de relatief lage voltages. Vermoedelijk mazzel dat beide panelen een lagere A gaven maar een hogere V per paneel.
Nu maakt dat niet meer uit. 380Wp op een 300W omvormer. Voorlopig een geweldige combinatie.
De Isofotons waren trouwens +/- 10% panelen. Dus ze hadden ook zomaar per stuk 90Wp kunnen zijn.
hij kan dan alleen niet veel hoger komen als 50V X 5A = 250W.
maar jouw panelen stopte iets eerder bij de 4,7A.
maar zoals alle specs bij PV panelen, het zijn maar specs, praktijk is soms anders.
zo zie ik in het voor jaar uit mijn suntech 190Wp met een max van 5,6A ook wel eens 6A komen.
maar in de zomer Wil de 34V wel eens zakken naar 28V.
380Wp op een 300W omvormer is een aardige onder dimensionering (ongeveer 28%).
maar dat hoeft de pret niet te drukken.
wacht maar tot ik klaar ben met om bouwen.
ik heb nu 5770Wp klaar liggen om op een 3300W omvormer te hangen.
(heb nu 4100Wp op dak, maar mis nu nog wat rails)
lol, dat is pas een onder dimensionering.
(en dat is waarschijnlijk veeeeeelste veel.
maar het werkt wel. de omvormer heeft er geen problemen mee.
maar ik heb even niet de centen voor een nieuwe omvormer.)
ik vind het nog steeds een lastige.SolarKing schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:10:
[...]
Er is helemaal geen overduidelijke bewijs met wat je hierboven beweerd. In veel gevallen uit de praktijk levert Solar Frontier helemaal niet zoveel meer op op een mooie zuiddak en de bewering dat panelen na 15 jaar 15% minder opleveren hoeft ook helemaal niet zo te zijn. zie polderpv.
Ook Solar Frontier geeft in zijn datasheet een power output garantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar mocht je dat als reden noemen.
als ik rond kijk zie ik SF erg mooie kWh/kWp halen.
ergens tussen de 8-10% meer kWh per Wp vind ik geen onaardig getal.
simpele/oudere mono panelen halen ze wel in.
maar als ik het vergelijk zonder kWh/kWp tegen over mijn LG neonX 300Wp.
dan is het 145Wp/m2 tegen over mijn 182W/m2, en dat maakt die 8-10% echt niet goed.
(light soaking effect, my ass, dat zegt elke fabrikant, reclame meer is het niet.
ze gaan gewoon beter met lage W/m2 irradiance overweg, maar slechter met hoge W/m2 irradiance.
gelukkig compenseren ze de slechte hoge W/m2 irradiance met een beter temperatuur coƫfficiƫnt.
maar dat is niet genoeg. )
ook prijs trouwens niet echt, per Wp had ik wel iets meer kosten.
maar dat interesseert me toch niet met de ruime salderings-mogelijkheden.
zelfs kolenfooi vind ik mooi.
in plaats van 12X170Wp sf kan ik wel 10 X 300Wp ophangen op mijn beperkte kleine dakje.
uiteindelijk gaat het er toch snel over hoeveel kWh kan ik van mijn beperkte dak ruimte halen.
maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Ik lees al een tijdje mee en ben zeer geĆÆnteresseerd om zelf "gratis" energie op te wekken. Ik twijfel echter nog steeds omdat de ligging van mijn huis niet ideaal lijkt. Graag zou ik jullie mening weten of het zinvol is om zonnepanelen te plaatsen.
Het dak is 14m breed en 2m hoog, ligt op pal West onder ongeveer 32 graden in het westen van het land.
Situatietekening:

Alvast dank voor een reactie!
Het dak is 14m breed en 2m hoog, ligt op pal West onder ongeveer 32 graden in het westen van het land.
Situatietekening:

Geen probleem, de opbrengst is wel wat lager, maar met ongeveer 79-85% van zuid 30 graden nog best goed.

Je hebt een breed dak, daardoor kun je veel panelen kwijt. De hellingshoek van jouw dak ziet er ook goed uit. Standaard panelen zijn 0.99 bij 1.65 meter. Denk je dat je 2 panelen in landscape (2 x 1m) boven elkaar kan plaatsen? Als dat zo is, kun je 16 van dergelijke panelen plaatsen: 4160Wp (a 260Wp/st).
Of Solar Frontier, 1.26 x 0.98: 20 panelen: 3400Wp (+ ongeveer 10% in de praktijk = 3740Wp).

Je hebt een breed dak, daardoor kun je veel panelen kwijt. De hellingshoek van jouw dak ziet er ook goed uit. Standaard panelen zijn 0.99 bij 1.65 meter. Denk je dat je 2 panelen in landscape (2 x 1m) boven elkaar kan plaatsen? Als dat zo is, kun je 16 van dergelijke panelen plaatsen: 4160Wp (a 260Wp/st).
Of Solar Frontier, 1.26 x 0.98: 20 panelen: 3400Wp (+ ongeveer 10% in de praktijk = 3740Wp).
gewoon voor gaan.mbhoek schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:28:
Ik lees al een tijdje mee en ben zeer geĆÆnteresseerd om zelf "gratis" energie op te wekken. Ik twijfel echter nog steeds omdat de ligging van mijn huis niet ideaal lijkt. Graag zou ik jullie mening weten of het zinvol is om zonnepanelen te plaatsen.
Situatietekening:
[afbeelding]
12X 250Wp op een 3,6/4.0kW omvormer op west.
en dan nog iets op oost er bij als het kan.
(als er weinig plek is op oost kun je iets hoog rendements-pakken natuurlijk)
en dan heb je als snel zoiets (ik heb 45 graden geen 32):

mrmrmr had de verwachte opbrengst al gezegd.
ik zelf vind het wel lekker als mijn omvormer vroeger begint, dus raad oost als extra aan.
een omvormer met 2x mpp is toch amper duurder.
Even voor mijn eigen begrip, je rekent hier dus uit:mrmrmr schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:11:
Als dat zo is, kun je 16 van dergelijke panelen plaatsen: 4160Wp (a 260Wp/st).
* jaarlijkse opbrengst in kWh van mono panelen = ongeveer het aantal Wp dat je installeert
* jaarlijkse opbrengst in kWh van SF panelen = aantal Wp * 1,1
Toch?
3jaar geleden mn 6 suntech 285 Wp paneeltjes geinstalleerd. Totaal nu 5.313MWh opgewekt 
Niks te klagen. Weinig degradatie op het eerste gezicht.
[ Voor 4% gewijzigd door LosGieros op 24-07-2015 20:43 ]
Rapapa...
Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan in je verhaal is geschreven. Lees maar eens goed na, ik kan er echt niks anders van maken dan dat deze meetmethode niet past bij het doel van de meting.PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:58:
[...]
Dan interpreteer je dat niet juist, laat hem die meting nu maar gewoon even uitvoeren
en kijken wat daar de uitkomst van is, dan mag je daar even je licht op laten schijnen.
Meten is weten.
Teken eens ter verduidelijking voor Remcor2000 waar hij zijn spanning moet gaan meten, en welke impedanties invloed hebben op die spanning. (Gewoon een weerstanden netwerkje tekenen)
Netjes , 1770kWh gemiddeld per jaar.LosGieros schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:42:
3jaar geleden mn 6 suntech 285 Wp paneeltjes geinstalleerd. Totaal nu 5.313MWh opgewekt
Hier vandaag 3 jaar en 2 dagen met 8,94 MWh opwek.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
migjes, ook ik vind het lastig, er zijn diverse variabelen. ( ook Gasschuif heeft het dak vol met 175 Wp King Sun 72 cel) Er is de mogelijkheid om naar 210 of 215 Wp op te schalen.migjes schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:40:
[...]
ik vind het nog steeds een lastige.
als ik rond kijk zie ik SF erg mooie kWh/kWp halen.
ergens tussen de 8-10% meer kWh per Wp vind ik geen onaardig getal.
simpele/oudere mono panelen halen ze wel in.
maar als ik het vergelijk zonder kWh/kWp tegen over mijn LG neonX 300Wp.
dan is het 145Wp/m2 tegen over mijn 182W/m2, en dat maakt die 8-10% echt niet goed.
(light soaking effect, my ass, dat zegt elke fabrikant, reclame meer is het niet.
ze gaan gewoon beter met lage W/m2 irradiance overweg, maar slechter met hoge W/m2 irradiance.
gelukkig compenseren ze de slechte hoge W/m2 irradiance met een beter temperatuur coƫfficiƫnt.
maar dat is niet genoeg. )
ook prijs trouwens niet echt, per Wp had ik wel iets meer kosten.
maar dat interesseert me toch niet met de ruime salderings-mogelijkheden.
zelfs kolenfooi vind ik mooi.![]()
in plaats van 12X170Wp sf kan ik wel 10 X 300Wp ophangen op mijn beperkte kleine dakje.
uiteindelijk gaat het er toch snel over hoeveel kWh kan ik van mijn beperkte dak ruimte halen.
maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
De meeste tweekers hier hebben een probleem, "mijn dak is beperkt in m2" hoe scoor ik maximaal in Kwh/jaar (lees: het dak is altijd te klein)
Als je de keuze hebt tussen dikke mono's 300 Wp en dunne SF's 170 Wp weet ik het wel. Dikke Mono's is mijn voorkeur. Ik schat in dat op jaarbasis er meer kWh's per m2 uit komen.
De meningen hieromtrent lijken verdeeld, maar ik denk dat je gelijk hebt.
light soaking effect, my ass, dat zegt elke fabrikant, reclame meer is het niet.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het is maar net hoeveel je nodig hebt
mijn zuid dak ligt vol maar toch heb ik nog plek gevonden voor 15 frontiertjes wat weer 2550 Wp is.
Geeft een totaal van 5650Wp wat weer voor de meeste mensen voldoende is.
Ik zie nog wel wat voordelen in sf by the way, minder last van warmte, minder last van een ideale hoek (oost west bijv) , kleiner formaat wat al snel past onder dakramen en dakkapellen, minder last van schaduw.
De sf set ligt ongunstiger tov mijn zuid en toch presteert hij elke dag beter, (de zuid doet 1050 kWh/kWp per jaar)
Geeft een totaal van 5650Wp wat weer voor de meeste mensen voldoende is.
Ik zie nog wel wat voordelen in sf by the way, minder last van warmte, minder last van een ideale hoek (oost west bijv) , kleiner formaat wat al snel past onder dakramen en dakkapellen, minder last van schaduw.
De sf set ligt ongunstiger tov mijn zuid en toch presteert hij elke dag beter, (de zuid doet 1050 kWh/kWp per jaar)
Sinds de installatie van mijn installatie (Dec 2014) vandaag de 2 MWh barriĆØre voorbij.
12x 250Wp op Solaredge omvormer met optimizers.
Op naar de 3MWh!
12x 250Wp op Solaredge omvormer met optimizers.
Op naar de 3MWh!
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Het korte antwoord is: ongeveer.Jerrythafast schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:15:
[...]
Even voor mijn eigen begrip, je rekent hier dus uit:
* jaarlijkse opbrengst in kWh van mono panelen = ongeveer het aantal Wp dat je installeert
* jaarlijkse opbrengst in kWh van SF panelen = aantal Wp * 1,1
Toch?
Het lange antwoord:
Wp (Watt-piek) is de STC (Standard Test Conditions) normering van de opbrengst van de panelen, het is een meting van de opbrengst van een paneel in Watts bij een bepaalde temperatuur en lichthoeveelheid, in gelijkstroom (DC). Het is toevallig dat dit ook vaak ongeveer overeenkomt met de jaaropbrengst in kWh. Een grove schatting is dan ongeveer 80 tot 110% van Wp, maar dan in kWh wisselstroom (AC). Het kan met behulp van de PVGIS site preciezer en per maand worden uitgerekend. Bij die berekening wordt de locatie betrokken, de hellingshoek en de windrichting en het type paneel.
De hellingshoek bijvoorbeeld is van belang omdat de zonnestand aan de hemel (laag/hoog) in de seizoenen verschilt. Bij een grotere hoek is de opbrengst in de winter relatief hoger en de zomer relatief lager. Omdat de opbrengst in de lente/zomer doorgaans veel malen hoger is dan de winter, is het vaak van belang dat de hellingshoek in de lente/zomer optimaal is. Optimaal is zuid op circa 30 graden.
De Solar Frontier correctie is niet officieel, maar gebaseerd op metingen en ervaringen. Het corrigeert de methodische 'fout' van de STC meting, die bij dat type panelen een relatief te lage Watt waarde toekent. Daardoor lijkt het alsof SolarFrontier panelen hoge opbrengsten hebben per Wp in de opbrengststatistieken. Maar dit is omdat ze in de STC test worden ondergewaardeerd. Met een correctie is het realistischer vergelijken. Je kunt daardoor beter vergelijken wat de kostprijs per gecorrigeerde Wp is, bij een set met kristalijne of SF panelen. Hoeveel die correctie zou moeten zijn, daar valt over te discussiƫren.
Behalve het vermeende opbrengstvoordeel is het SF paneel ook zeer fraai en donkerkleurig en daardoor populair voor toepassing op een zwart pannendak dat in het zicht ligt.
Mono of poly kristalijn maakt weinig verschil in de opbrengst. Je kunt de Wp waarden van deze paneeltypen vergelijken.
Een 9000 Wp SF systeem dat er al ruim 2 jaar in de stad Utrecht ligt, heeft in het eerste jaar daar 10669 kWh opgeleverd. Gewoon op string aan een SMA omvormer. tijdens het 2e jaar zijn er panelen bijgeplaatst, die op dezelfde portal binnen komen, en das niet precies weet wanneer dat precies is begonnen. dat is 1185 kWh / kWp.SolarKing schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:10:
[...]
Er is helemaal geen overduidelijke bewijs met wat je hierboven beweerd. In veel gevallen uit de praktijk levert Solar Frontier helemaal niet zoveel meer op op een mooie zuiddak en de bewering dat panelen na 15 jaar 15% minder opleveren hoeft ook helemaal niet zo te zijn. zie polderpv.
Daarnaast zou SF minder last moeten hebben van verouderingsverschijnselen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Helder! Bedankt voor je uitvoerige antwoord
Hmm, maak ik dan toch ergens een denkfout? Als ik 12 panelen van 250 Wp op mijn dak leg, is dat samen 3000 Wp oftewel 3 kWp. Daarmee kun je dan jaarlijks toch rond de 3000 kWh opwekken? Dat is dan 1 kWh per Wp geĆÆnstalleerd vermogen.mrmrmr schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:29:
Het korte antwoord is: ongeveer en je gaat van Wp naar Wh (of kWp naar kWh).
Oh duh, ik snap hem nu. Een normaal mens zou het uitdrukken als 1000 kWh/kWp. Dat is precies hetzelfde als mijn 1 kWh/Wp.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 25-07-2015 00:09 ]
Ja, als je redelijk op Zuid zit zonder schaduw, met een helling hoek van tussen de 25 en 40 graden dan ga je dat wel halen met een knappe omvormer, als je aan de kust zit helpt dat ook nog wat extra (aan de kust is het koeler een waait t meer, gekoelde panelen presteren beter)Jerrythafast schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:06:
[...]
Hmm, maak ik dan toch ergens een denkfout? Als ik 12 panelen van 250 Wp op mijn dak leg, is dat samen 3000 Wp oftewel 3 kWp. Daarmee kun je dan jaarlijks toch rond de 3000 kWh opwekken? Dat is dan 1 kWh per Wp geĆÆnstalleerd vermogen.[/s]
Oh duh, ik snap hem nu. Een normaal mens zou het uitdrukken als 1000 kWh/kWp. Dat is precies hetzelfde als mijn 1 kWh/Wp.
met of zonder kilo's maakt natuurlijk niet uit, als je ze maar aan alle 2 de kanten plaatst of weghaalt., da's logisch.
[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 25-07-2015 00:16 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je hebt gelijk: het is van Wp naar kWh.
Er is een PVGIS classic en ook een nieuwere PVGIS. Voor mijn installatie werk ik met de conservatieve PVGIS classic want dat blijkt redelijk te kloppen (mede vanwege schaduw). PVGIS schat het verlies volgens sommigen te hoog in. Je kunt het eenvoudig aanpassen, maar het probleem is dan dat het vergelijken met anderen niet zo makkelijk meer is. Niet dat dat zo'n groot probleem is, overigens. Dit is een typisch geval van: doe wat je het beste lijkt.
Er is een PVGIS classic en ook een nieuwere PVGIS. Voor mijn installatie werk ik met de conservatieve PVGIS classic want dat blijkt redelijk te kloppen (mede vanwege schaduw). PVGIS schat het verlies volgens sommigen te hoog in. Je kunt het eenvoudig aanpassen, maar het probleem is dan dat het vergelijken met anderen niet zo makkelijk meer is. Niet dat dat zo'n groot probleem is, overigens. Dit is een typisch geval van: doe wat je het beste lijkt.
het is niet een kwestie van gelijk hebben.Gasschuif schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:50:
[...]
migjes, ook ik vind het lastig, er zijn diverse variabelen. ( ook Gasschuif heeft het dak vol met 175 Wp King Sun 72 cel) Er is de mogelijkheid om naar 210 of 215 Wp op te schalen.
De meeste tweekers hier hebben een probleem, "mijn dak is beperkt in m2" hoe scoor ik maximaal in Kwh/jaar (lees: het dak is altijd te klein)
Als je de keuze hebt tussen dikke mono's 300 Wp en dunne SF's 170 Wp weet ik het wel. Dikke Mono's is mijn voorkeur. Ik schat in dat op jaarbasis er meer kWh's per m2 uit komen.
De meningen hieromtrent lijken verdeeld, maar ik denk dat je gelijk hebt.
light soaking effect, my ass, dat zegt elke fabrikant, reclame meer is het niet.![]()
het is dat het verschil tussen mono en sf zo klein is.
een echt duidelijke winnaar is er niet.
het is ook niet dat de mono wereld stil heeft gezeten, zoals jouw 175Wp's nu 210Wp's zijn geworden als je ze nieuw scoort.
en dat is nog niks, als je kijkt naar de 6"cellen markt, daar heeft Ja de precium's van 285Wp op de markt.
en LG met zijn 6"cellen van 4Wp per stuk.
prijs, stevigheid, beschikbaarheid, milieu etc zijn zeer goede argumenten voor sf.
maar moderne mono doet gewoon niet echt onder voor sf.
het grootste probleem bij beginners is dat ze te voorzichtig willen beginnen.
liever een lage prijs betalen voor te weinig Wp.
en zo denken dat ze een goede TVT te hebben.
maar zo interessant is die TVT niet en echt veel langer word hij niet met duurdere panelen, maar je hebt er wel langer plezier van.
(ik heb ook van die domme fouten gemaakt, had die west set niet zo snel moeten doen.

voor mijn west dak van 4,3X4,3m past maar 4x3x170Wp sf of een 2040Wp. (en dan moest ik nog smokkelen ook, van wegen de schoorsteen, niet dat ik daar een probleem me zou hebben gehad.)
maar ik kon ook 10X een paneel leggen van 164X100.
en kwam de LG neonX tegen voor een leuke prijs.
(ze waren eigenlijk bijna gratis, heb het van de winst van de afgelopen jaren kunnen betalen
het is altijd verstandig om gewoon de elektra rekening te blijven betalen ook voor je eigen opwek
zet het weg op een spaar rekening zodat je gratis kunt upgraden of een omvormer kunt vervangen bij stukken.)
de oude panelen geef ik waarschijnlijk weg aan een vriendin (ze heeft maar een uitkering en de eindjes aan elkaar knopen is lastig voor haar)
als ik naar jouw dak kijk, scoor ook een LG of beter een benQ/sunpower.
(desnoods een panasonic/sanyo paneel, dat is dunne film paneel op mono, het beste van beide werelden.
met jouw solaredge hoef je niet meer de zelfde panelen te hebben.
en leg die dan op je best presterende plek.
ik zou niet voor een 215Wp gaan in ieder geval.
Migjes
Het is net wat de persoon wil, als ik een oost-west dak zou hebben gingen beide dakvlakken vol met sf. Dat zou dan betekenen dat ik 40 stuks kwijt kan, lijkt me voldoende voor een gemiddeld gezin.
6800Wp oost-west geeft een flinke opbrengst en kost 4400,- aan panelen.
De kwaliteit is ook anders dan de chinese panelen die hier ooit voorbij kwamen, zichtbaar, voelbaar alles.
Een beetje pv fan heeft meer fun met sf
Het is net wat de persoon wil, als ik een oost-west dak zou hebben gingen beide dakvlakken vol met sf. Dat zou dan betekenen dat ik 40 stuks kwijt kan, lijkt me voldoende voor een gemiddeld gezin.
6800Wp oost-west geeft een flinke opbrengst en kost 4400,- aan panelen.
De kwaliteit is ook anders dan de chinese panelen die hier ooit voorbij kwamen, zichtbaar, voelbaar alles.
Een beetje pv fan heeft meer fun met sf
Thanks, die Solar Frontier panelen zijn mooi zeg (qua uiterlijk Ʃn qua afmeting), voel me een beetje dom dat ik die niet eerder heb ontdekt. Ik was zelf op ongeveer 25% verlies gekomen t.o.v. optimaal, maar dat zien jullie dus kennelijk niet als probleem.mrmrmr schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:11:
Geen probleem, de opbrengst is wel wat lager, maar met ongeveer 79-85% van zuid 30 graden nog best goed.
[...]
Op oosten 2 dakkapellen, dus weinig ruimte en veel schaduw maar zal het zeker overwegen. Alle beetjes helpen om de 10 kWh/jaar te compenseren.migjes schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:20:
gewoon voor gaan.
[...]
ik zelf vind het wel lekker als mijn omvormer vroeger begint, dus raad oost als extra aan.
een omvormer met 2x mpp is toch amper duurder.
Dank voor de reacties, was eigenlijk het laatste duwtje wat ik nodig had om er mee door te gaan.
Ook ik ben me al geruime tijd aan het orienteren voor onze nieuwbouwwoning, zie hieronder voor de situatie.
Panelen op de voorzijde is haast een must, ivm de windrichting op ZO. Aangezien we een mooi nieuwbouwproject hebben met zwarte dakpannen, vind ik het aangezicht wel meewegen. Daarom denk ik dat het verstandig is voor SF panelen te gaan, tenzij er andere goede (zwarte) opties zijn. Waar ik vooral over twijfel is om de achterzijde ook te doen, ivm de windrichting en relatief hogere investering. Daarnaast vind ik het aangezicht op de achterzijde minder van belang. Daarentegen heb ik geen gasaansluiting en verwarming middels aardwarmte, dus ik zal best wat verbruiken per jaar.
Ik zit te denken aan SF panelen, liggend geplaatst, zo passen er 2 boven elkaar en 9 naast elkaar. Op deze manier heb ik helemaal geen last van schaduw.
Vragen die ik heb:
Is mijn gedachtengang juist? Wat te doen met de achterzijde, of juist meer op de voorzijde plaatsen?
Panelen op de voorzijde is haast een must, ivm de windrichting op ZO. Aangezien we een mooi nieuwbouwproject hebben met zwarte dakpannen, vind ik het aangezicht wel meewegen. Daarom denk ik dat het verstandig is voor SF panelen te gaan, tenzij er andere goede (zwarte) opties zijn. Waar ik vooral over twijfel is om de achterzijde ook te doen, ivm de windrichting en relatief hogere investering. Daarnaast vind ik het aangezicht op de achterzijde minder van belang. Daarentegen heb ik geen gasaansluiting en verwarming middels aardwarmte, dus ik zal best wat verbruiken per jaar.
Ik zit te denken aan SF panelen, liggend geplaatst, zo passen er 2 boven elkaar en 9 naast elkaar. Op deze manier heb ik helemaal geen last van schaduw.
Vragen die ik heb:
Is mijn gedachtengang juist? Wat te doen met de achterzijde, of juist meer op de voorzijde plaatsen?

ik geef je een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen.mbhoek schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:28:
[...]
Thanks, die Solar Frontier panelen zijn mooi zeg (qua uiterlijk Ʃn qua afmeting), voel me een beetje dom dat ik die niet eerder heb ontdekt. Ik was zelf op ongeveer 25% verlies gekomen t.o.v. optimaal, maar dat zien jullie dus kennelijk niet als probleem.
[...]
Op oosten 2 dakkapellen, dus weinig ruimte en veel schaduw maar zal het zeker overwegen. Alle beetjes helpen om de 10 kWh/jaar te compenseren.
Dank voor de reacties, was eigenlijk het laatste duwtje wat ik nodig had om er mee door te gaan.
(ik ben echt geen tegen stander van SF, ik ben een tegen stander van hoe hoog het opgehemeld word.
zo groot zijn de voordelen nu ook weer niet en de nadelen moeten ook genoemd worden, dus ik maak speciaal een voorbeeldje met beide sytemen
deze omvormer de 3.6 kun je hebben voor 800ā¬:
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
dan kun je op 1 mpp 12X250Wp (goedkope mono/poly panelen) gebruiken op west.
de andere mpp vul je met SF.
met SF moet je stringen parallel maken, en kunnen dus wat afwijking hebben in de richting die ze kijken per parallel string.
dit kan op deze omvormer al met 2 panelen serieel (voordeel van SF) en gebruik ik als voorbeeld.
dan kun je er 2 naast het dakkapel leggen en er 2 boven op het dak kapel.
(zelf aan geven hoeveel meer het er worden, dit kan ik niet zien met deze info.)
de omvormer kan 4000W aan, maar door dat je oost-west werkt kun je er max 2x3000Wp aan hangen.
geen idee hoeveel je er dan haalt?
(je zou die op het dakkapel ook op zuid kunnen leggen
maar je zou ook voor de kleinere variant kunnen gaan de 3.0.
dan kun je max 2x2000Wp leggen.
met SF zou dat 2x12x170Wp zijn.
en dan ga je al snel naar de +/-3500kWh per jaar.
het trukje is eigenlijk simpel, door oost-west te leggen kun je aardig wat meer Wp leggen op een omvormer.
en dat zelfs nog zonder te onder dimensioneren.
(begrijp goed de max die ik aangeef.
zo super max is dat niet.
ik heb de power-one 3.0 (3300W) bij mij ouders hangen met 4770Wp op oost-west.
dat kan ook
en de zelfde omvormer heeft straks bij mij 5770Wp, maar dat begint wel aardig onverstandig te worden.
dat word aftoppen. lol.
maar het kan wel.
5770W op een 3.0 valt nog wel mee bij een oost west, je topt hooguit mid zomer wat af en alleen een stukje midden op de dag.
Je hebt nog geen 3000Wp aan elke kant dus de omvormer lijkt me zelfs nog wat te groot.
Probeer het zelfde eens met een zuid installatie
Je hebt nog geen 3000Wp aan elke kant dus de omvormer lijkt me zelfs nog wat te groot.
eerst je ZO vol plannen.PolderPloer! schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:45:
Ook ik ben me al geruime tijd aan het orienteren voor onze nieuwbouwwoning, zie hieronder voor de situatie.
Vragen die ik heb:
[afbeelding]
en dan pas verder kijken of het wel nodig is.
NW moet je doen als je het leuk vind, is prijs erg belangrijk is het helaas niet de beste aanrader.
als je met sf gaat werken, dan zou je een iets zwaardere omvormer kunnen pakken met 1mpp.
door dat je toch parallel stringen gebruikt kun je later als je wil altijd nog kiezen voor een stringentje extra te gebruiken op NW
of nog meer.
nop, de mpp stopt bij 2000W beter de specs lezen van de omvormer, lol (hij gaat nog net even door naar de 2080W buiten specs.)Rol-Co schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 13:31:
5770W op een 3.0 valt nog wel mee bij een oost west, je topt hooguit mid zomer wat af en alleen een stukje midden op de dag.
en die begint nu al van 2 uur s'middag tot 5 uur af te toppen.(met maar 8x300Wp op het moment)
de omvormer mag dan wel 3300W zijn maar de mpp heeft ook een grens.
en door dat ik geen SF gebruik heb ik dus straks wel 3000Wp op west
de oost set heeft straks, 1330Wp op 15 graden + 1330Wp op 45 graden.
ik hoop dat die het straks wel gaat redden met 2000W, maar ik moet nog verbouwen.
de mpp heeft een max van 10A en met 2x5,6A hoop ik dat ik het net ga redden met de verschillende hoeken.
maar goed niet alles is nu verbouwd, en heb nu 4300Wp op dak liggen.
en ik zit nu al regelmatig tegen de 3300W aan.
(sorry ik maak een klein foutje, het word 5660Wp, ik ga de 190wp panelen gebruiken en niet de 195Wp

Ik denk dat je je vergiste:
Als de spanning op dezelfde fase, andere groep/stopcontact óók lager wordt na het uitschakelen van de omvormer, ligt het aan de netimpedantie (wijktrafo->meterkast). Dikkere omvormerkabels hebben geen zin.PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:00:
[...]
Of het echt nut heeft om een dikkere kabel te monteren, kun je zelf testen door op een dag dat je ziet
dat je netspanning weer rond de 242V zit ( was nu je max geloof ik ? ) je omvormer van het net aftesluiten
door die 16A zekering uit te schakelen, en dan meten op een willekeurig stopkontakt(en) of de
spanning veel lager wordt, dus zo ja, dikkere kabel, zo nee, kun je het zo laten.
Als de spanning op een andere groep/stopcontact niet significant lager wordt na het uitschakelen van de omvormer, ligt het aan de kabelweerstand in huis (omvormer->meterkast). Dikkere omvormerkabels hebben zin als de spanning op dat andere stopcontact op onbelaste groep wel laag genoeg is, onafhankelijk of de omvormer levert of niet.
Precies andersom dan je voorstelt dus
Eenslaat hem die meting nu maar gewoon even uitvoeren
Meten is weten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heeft iedereen de panelen nog op het dak liggen?
Hier in het noorden van het land is het al de hele dag rustig, bijna windstil, maar op Twitter zie ik omgewaaide bomen etc elders in het land.
Ps. Eindelijk eens op de eerste pagina, plaats 17 en 20, van het Tweakers team
Hier in het noorden van het land is het al de hele dag rustig, bijna windstil, maar op Twitter zie ik omgewaaide bomen etc elders in het land.
[ Voor 18% gewijzigd door MichielFRL op 25-07-2015 16:09 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Bij ons (Uitgeest N-H 15 min fietsen vanaf de kust) is de brandweer druk bezig de straten weer boomvrij te maken. Er liggen er hier diverse over de weg. en dan nog een zooi 1/2 bomen en dikke takken op plekken waar ze niet direct in de weg liggen.MichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:06:
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 25-07-2015 16:31 ]
hier in zuid holland aardig gekkenhuis, bomen op de snelwegen enz enz
de panelen liggen er nog, en die zitten niet eens vast
Hier in Zwolle gaat het er redelijk hard aan toe. Volgens de omvormer liggen ze nog allemaal op het dak, d'r ligt ook nog niet iets bij de buren in de tuinMichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:06:

And The Only One
Helemaal niet vast of alleen geen ballast?Rol-Co schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:29:
hier in zuid holland aardig gekkenhuis, bomen op de snelwegen enz enz
Hier begint het nu ook te waaien.Diamon schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:47:
Hier in Zwolle gaat het er redelijk hard aan toe. Volgens de omvormer liggen ze nog allemaal op het dak, d'r ligt ook nog niet iets bij de buren in de tuin
De verlichting in huis moet zelfs aan
[ Voor 38% gewijzigd door MichielFRL op 25-07-2015 16:57 ]
Tot nu toe genoeg ballast om the frames op de plek te houden, maar wel even met stoffer en blik naar de tuin van de buren, want de glasplaten zijn uit m'n warm water paneel gewaaid, .
beideMichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:56:
[...]
Helemaal niet vast of alleen geen ballast?

Hier in Zuid Limburg....
pfff... Ik heb er vanmorgen nog 4 op een dak gelegd....
Als uitbreiding op de 18 die ik gisteren heb gelegd.
Dus hier valt het allemaal wel mee.
Wel hoosbuien.
Spoelt het stof goed ervan...
pfff... Ik heb er vanmorgen nog 4 op een dak gelegd....
Als uitbreiding op de 18 die ik gisteren heb gelegd.
Dus hier valt het allemaal wel mee.
Wel hoosbuien.
Spoelt het stof goed ervan...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Jij durft.
Conclusie: Ballast is flauwekul?
Wel wanneer ze in dit geval met keilbouten aan het dak gemonteerd zijnMichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:52:
[...]
Jij durft.
And The Only One
In dit geval zou je wel eens gelijk kunnen krijgen, daar het verschil tussen onbelast ( smorgens )Proton_ schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 14:09:
[...]
Ik denk dat je je vergiste:
[...]
Als de spanning op dezelfde fase, andere groep/stopcontact óók lager wordt na het uitschakelen van de omvormer, ligt het aan de netimpedantie (wijktrafo->meterkast). Dikkere omvormerkabels hebben geen zin.
Als de spanning op een andere groep/stopcontact niet significant lager wordt na het uitschakelen van de omvormer, ligt het aan de kabelweerstand in huis (omvormer->meterkast). Dikkere omvormerkabels hebben zin als de spanning op dat andere stopcontact op onbelaste groep wel laag genoeg is, onafhankelijk of de omvormer levert of niet.
Precies andersom dan je voorstelt dus
[...]
Eens
en belast met invoeden wel erg hoog is, meer dan 10V geloof ik, kan natuurlijk ook nog zijn
dat diverse klemmen in z,n meterkast brak of gewoon los zitten ( tenzij het bij de buren het zelfde is )
Absoluut niet! Zeker niet met een noord west wind, dat is op de hoge kant van de panelen.MichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:52:
[...]
Jij durft.
Het ligt hier vrij plat, weinig ruimte om er onder te waaien en het huis staat er richting zuid voor, scheelt best.
Tja, ach, en ze zitten toch ook nog vast aan een kabel?
Op wat voor omvormer?LosGieros schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:42:
Ja inderdaad, 2x 6mm2 per 5 panelen (100kg) moet voldoende zijn.Jerrythafast schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 18:29:
Tja, ach, en ze zitten toch ook nog vast aan een kabel?
De panelen ligger er nog, maar de 30mA aardlek van de PV installatie sloeg af. Dat gebeurt niet vaak. Misschien door vocht wat door de wind op plaatsen komt waar het normaal niet komt.MichielFRL schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:06:
mn Omnik site is onbereikbaar meer met dit probleem?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ja hier hetzelfde probleem.Snarfie31 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 08:33:
Gisteren was de site ook onbereikbaar.
Solarmanpv.com werkt nog wel goed.Snarfie31 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 08:33:
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Aangezien het grote dak op het zuiden, en de dakkapel tot het nokje vol liggen ben ik bezig het schuurtje te behangen met Upsolar paneeltjes.
Nu is de ruimte erg beperkt
en kan ik precies mooi weg met de vrij korte 54 cells Upsolar UP-m215p

Hiervan wil ik er vier neerleggen in oost-west, dwars op de schuur in portrait,
zo dus:

Maar nu zit ik een beetje met de omvormer, dit zal bij gebrek aan eigen groep daar een kleine omvormer moeten zijn, Soladin 600 of Steca 500 oid.
Het totaal is 4 x 215 = 860 Wp. De hele boel in serie lijkt me ongunstig gezien het feit dat west dan gehinderd wordt door oost en vice versa
Maar oost parallel aan west gaat weer niet door de te hoge stroom van 2 x 7,9 A.
De hoek tussen de panelen zal zeer laag zijn omdat ik ze vanuit de tuin niet wil zien.
Nu is de ruimte erg beperkt

Hiervan wil ik er vier neerleggen in oost-west, dwars op de schuur in portrait,

Maar nu zit ik een beetje met de omvormer, dit zal bij gebrek aan eigen groep daar een kleine omvormer moeten zijn, Soladin 600 of Steca 500 oid.
Het totaal is 4 x 215 = 860 Wp. De hele boel in serie lijkt me ongunstig gezien het feit dat west dan gehinderd wordt door oost en vice versa
Maar oost parallel aan west gaat weer niet door de te hoge stroom van 2 x 7,9 A.

De hoek tussen de panelen zal zeer laag zijn omdat ik ze vanuit de tuin niet wil zien.
2 steca 300/500 of 2/4 passende micro omvormers?
Hier ligt 2550Wp op de apparte groep van de schuur, er zit nog wel wat op zoals een youless, led verlichting van de schuur, en een beveiligings camera, ik vind niet echt boeiend.
Hier ligt 2550Wp op de apparte groep van de schuur, er zit nog wel wat op zoals een youless, led verlichting van de schuur, en een beveiligings camera, ik vind niet echt boeiend.
Foei, een DIY onderverdeler in een dinrail kastje kost je ook geen ruck, AKA, anderen voorhoudenRol-Co schreef op zondag 26 juli 2015 @ 09:44:
2 steca 300/500 of 2/4 passende micro omvormers?
hoe ze het moeten doen, en er zelf met de pet naar gooien.

Verwijderd
Ik heb is bij een leverancier alle opbrengsten van klanten mogen zien online.
Circa 60 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.
De LG panelen steken daar duidelijk bovenuit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie.
De BENQ waren ook zeer goed in opbrengst.
Circa 60 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.
De LG panelen steken daar duidelijk bovenuit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie.
De BENQ waren ook zeer goed in opbrengst.
Verwijderd
Bij nader inzien kunnen ze ook allemaal liggend (0 graden) op het dakje.

Eens even zoeken hoe ik ze vast leg op deze manier.
Suggesties?

Suggesties?
ingang A zal nooit hoger gaan als 11A en B niet hoger als 10A.AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:25:
Weet iemand wat er hier mee bedoeld wordt?
Ingang A kan 11 A x 400 V = 4400 watt leveren?
Ingang B kan 10 A x 400 V = 4000 watt leveren?
Er komen 16x 300 Wp panelen op ingang A of B.
Dat is 4800 Wp. Zal dit geknepen worden?
[afbeelding]
met 300Wp panelen zit je ongeveer op 9,5A (gokje, je meld geen type.)
dus daar op word nooit geknepen door de omvormer
16X32V = 512Vmpp (gokje, je meld geen type.)
512X9,5=4864W op de mpp.
leuk dan zit je wel aardig bij het optimum van 580V
nu ken ik deze omvormers erg slecht, dus ik weet zo snel niet of er nog andere beperkingen zijn.
nog 2 panelen extra scoren.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:59:
[afbeelding]
Suggesties?
en dan over het pijpje heen leggen. (pijpje iets inkorten, geen idee waar die voor dient?)
als of het een nieuw dak is voor het schuurtje.
je ziet dan allen de zijkanten van de panelen.
geen idee of je dat haalt?
en natuurlijk wil.
a oke die 300Wp'sAUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:42:
Thx migjes:
10x ECS-300 en 6x ECS-315 in 1 string op west.
Mix vanwege de 3e keer uitbreiding aan deze string (virus en luxe problemen)
Linkje PDF
Kom grofweg op 582 Vmpp uit.
ik ging even uit van 60cel panelen, dit is 72cel panelen.
dan heb je eigenlijk nog meer marge
en de Vmpp is dan wel perfect.
damn dat virus.
maar goed die omvormer kan wel wat meer aan als 16X
wat ben je verder van plan?
oke 7400Wp op een 6100W omvormer.AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:49:
Op de andere string zit al 10x 260WP op zuid in 1 string.
Linkje PDF
klinkt niet al te fout als de richtingen waar in ze kijken aardig afwijken?
(maar alles op zuid is zelfs een niet te gekke onder dimensionering, dat kan ook wel.)
die panelen geven niet veel meer als 8,5A, dus zelfs ingang B kan het aan.AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:56:
Dus die 16x 300 wp zou wel moeten kunnen zonder stroombegrenzing van 11 A?
(er is plek voor 22 panelen op dat dak)
Maar daar is de omvormer te klein voor denk ik.
een snelle berekening geeft mij wel dat 16X wel de max is (het zijn toch wel 72cel panelen van 6"
(maar misschien kunnen er ook 17 of 18)
ik zal straks even de omvormer opzoeken, ken hem te slecht en weet niet uit het hooft zijn beperkingen/mogelijkheden.
Haha ja inderdaad, sorry.....geef me maar aan bij de NEN1010 politie.PClop schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:24:
[...]
Foei, een DIY onderverdeler in een dinrail kastje kost je ook geen ruck, AKA, anderen voorhouden
hoe ze het moeten doen, en er zelf met de pet naar gooien.![]()

Helpt het als ik zeg dat hij in de winter onder de 600W blijft ?
Er komt toch geen vermogen op

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2015 13:45 ]
Verwijderd
Nee, is niet wenselijk, het lege hoekje bij het hogere dak is met opzet leeg, die hoek heeft nogal schaduw, zit namelijk aan de zuidkant.migjes schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:45:
[...]
nog 2 panelen extra scoren.
en dan over het pijpje heen leggen. (pijpje iets inkorten, geen idee waar die voor dient?)
als of het een nieuw dak is voor het schuurtje.![]()
je ziet dan allen de zijkanten van de panelen.
geen idee of je dat haalt?
en natuurlijk wil.
Ik zat te kijken naar deze post van antonboonstra over onderdimensionering van de omvormer, waaruit zou blijken dat het minder dan 1% van je opbrengst zou kosten als je een omvormer neemt met een opgegeven vermogen van 80% van het Wp-vermogen van je panelen.
Ik vraag me af wat er gebeurt in de omgekeerde situatie. Zou je bij het gebruiken van een 20% te grote omvormer (zeg 3600 W omvormer met 3000 Wp panelen) dan ook verliezen mogen verwachten omdat de panelen vaker niet genoeg opleveren om de omvormer in werking te laten treden?
Ik vraag me af wat er gebeurt in de omgekeerde situatie. Zou je bij het gebruiken van een 20% te grote omvormer (zeg 3600 W omvormer met 3000 Wp panelen) dan ook verliezen mogen verwachten omdat de panelen vaker niet genoeg opleveren om de omvormer in werking te laten treden?
Gewoon een maat grotere nemen...migjes schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:53:
[...]
oke 7400Wp op een 6100W omvormer.
klinkt niet al te fout als de richtingen waar in ze kijken aardig afwijken?
(maar alles op zuid is zelfs een niet te gekke onder dimensionering, dat kan ook wel.)
Lost veel luxe problemen op...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nee, maar in theorie verlies je wat als het bewolkt is, niemand kan echter berekenen hoeveel dat zou zijn.Jerrythafast schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:53:
Ik zat te kijken naar deze post van antonboonstra over onderdimensionering van de omvormer, waaruit zou blijken dat het minder dan 1% van je opbrengst zou kosten als je een omvormer neemt met een opgegeven vermogen van 80% van het Wp-vermogen van je panelen.
Het gevoel dat je wat mist als de omvormer maximaal draait en een mooie platte kant aan je grafiek maakt is in mijn ogen beroerder als 100,- meer uit geven aan een grotere / beter passende omvormer bij aanschaf.
Alle piekjes zien en mee pakken is priceless
Inderdaad, hier 3500 Wp aan een SE 4000paulv1973 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:53:
[...]
Gewoon een maat grotere nemen...
Lost veel luxe problemen op...
Nooit verzadiging, Heerlijk
Her stapje van SE 3,5k naar 4,0k is een paar tientjes, een luxe diner voor 2 personen uit huis kost al meer
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Een frame maken van (hard)houten balken en ze daarop monteren?Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:59:
[afbeelding]
Suggesties?
Dat waait ook niet weg, eventueel maak je de balken vast aan een paar tegels.
Omvormer? Omnik 1.0K TL als ze er nog zijn voor ā¬285, anders een Soladin 600.
Naast vermogen moet je ook goed kijken waar je MPP bereik ligt en ook de temperatuur binnenin de omvormer is van belang hebben we gezien.Jerrythafast schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:53:
De temperatuur van de panelen kan er voor zorgen dat je uit t mpp bereik loopt. t gat dus om meer dan alleen vermogen.
Ik zou ze toch een beetje onder afschot leggen, dan loopt het regenwater er. Het voorkomt (eventuele) toekomstige problemen met je panelen (PID), zorgt voor een beter koeling en je panelen blijven beter schoon. En je kan je ballast kwijt....Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:59:
[afbeelding]
Suggesties?
2x in serie parallel op een Soladin 600 of 2x in serie op 2x involar 250 MAC, kan op een bestaande groep.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Soladin 600 doet max 8A hebben. En onder de ~57 Volt doet ie zelfs minder dan 8A. Ik zou ze dan eerder alle 4 in serie aansluiten en op een Steca 500 aansluiten, die heeft ook nog een hogere EU-efficiency.
Ik denk dat het luxe diner meer kWh oplevert. Alhoewel dat niet altijd even wenselijk is voor de westerse mensGasschuif schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:20:
[...]
Her stapje van SE 3,5k naar 4,0k is een paar tientjes, een luxe diner voor 2 personen uit huis kost al meer
[ Voor 127% gewijzigd door Dre op 26-07-2015 19:56 ]
Als de prijs het zelfde is of zelfs goedkoper, wat zou dan de reden nog moeten zijn om het niet te doen?
Gewoon passend als het zuid is, elke andere valt over te twisten.
Ik weet niet waar je op reageert, maar ik neem aan op piekverliezen in het algemeen. Zelfde prijs en zelfde EU-efficiency dan zou ik inderdaad eerder een maatje groter doen dan een maatje kleiner.Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:58:
Als de prijs het zelfde is of zelfs goedkoper, wat zou dan de reden nog moeten zijn om het niet te doen?
Kijkend naar mijn installatie zie ik pieken van +20% STC voorbij komen, vreemd genoeg boven de specs van mijn omvormer. Wat versta jij dan onder "gewoon passend" qua omvormer?
Prijs is soms geen pijl op te trekken, maar meestal is een zwaardere omvormer duurder, en in dat geval hoeft men niet hysterisch te doen over een paar Wattuur die verloren gaan. (getallen / feiten). Hooguit dat de meerprijs op emotioneel vlak te rechtvaardigen is. Noem de motivatie dan in emotie en niet in kilowatturen. Het gevoel (emotie) is wellicht wel belangrijker dan de feiten voor de mensch, en kan dus doorslaggevend zijn in de keuze voor wel of geen extra paneeltje.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 26-07-2015 21:41 ]
Passend kwa omvormer bedoel ik 3040Wp bijv met een 3000 of 3600.
Dat topt nooit af, tenzij SF , dan eerder 3600.
Dus stc waarden als omvormer grootte minimaal, geen 2500 bijv.
Het levert niet veel meer op maar ook niet minder en je hebt ieder geval het idee dat het klopt.
Dus stc waarden als omvormer grootte minimaal, geen 2500 bijv.
Het levert niet veel meer op maar ook niet minder en je hebt ieder geval het idee dat het klopt.
Dre, ik heb het drie keer gelezen, filosofische woorden? Of mis ik iets ?Dre schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:47:
[...]
Ik denk dat het luxe diner meer kWh oplevert. Alhoewel dat niet altijd even wenselijk is voor de westerse mens
Gasschuif is heel blij met de SE 4000, en heeft ook 120 % STC voorbij zien gaan (dat is de max wat er door een SE 4,0 k kan, 4,2 kW.
Net zoals b.v. migjes lig ik echt niet wakker van de hier al oneindig vaak genoemde TVT.
Het gaat om het gevoel. En dat zelfde gevoel maakt mij heel blij dat de gaskraan hier binnenkort dicht kan.
Ik heb nu de afgelopen dagen met 380Wp aangesloten op een Steca300 al meerdere malen de max van 303W output gezien. Dat had ik absoluut niet verwacht. Begin me nu zelfs al af te vragen of ik niet beter een iets zwaardere omvormer had moeten kiezen.
Wat gaat dit aankomend voorjaar in april en mei doen? Uren aftoppen op 303W per omvormer?
Wat gaat dit aankomend voorjaar in april en mei doen? Uren aftoppen op 303W per omvormer?
Nooit? Mono gaat ook boven STC, dus geeft piekverliezen met jou voorgestelde dimensionering. Jij had toch ook de 3600+ aangetikt met 3100 Wp?Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:04:
Passend kwa omvormer bedoel ik 3040Wp bijv met een 3000 of 3600.
http://www.pvoutput.org/l...d=12038&sid=9982&gs=0&v=0
enHet levert niet veel meer op maar ook niet minder en je hebt ieder geval het idee dat het klopt.
= gevoel
Klopt toch ? Ik heb een 3600 op 3100 aan panelen, dat hij nu nog de max kan halen 2 x per jaar bedoel ik niet he DRE, dat snap jij ook wel.Dre schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:13:
[...]
Nooit? Mono gaat ook boven STC, dus geeft piekverliezen met jou voorgestelde dimensionering. Jij had toch ook de 3600+ aangetikt met 3100 Wp?
http://www.pvoutput.org/l...d=12038&sid=9982&gs=0&v=0
[...]
en
[...]
= gevoel
Het gaat om een set van bijv 3040Wp mono op zuid die in het voorjaar makkelijk uren op 2700-3000W kan draaien, waarom zou je daar een 2500W omvormer aan willen hangen die 4 tientjes tot 100,- goedkoper is.
De pieken zijn " gevoel " zoals jij dat noemt.
Verwijderd
Sharp komt ook met een nieuwe lijn.
Ik ben benieuwt naar de prijs en kwaliteit.
http://www.sharp.nl/cps/r...-/html/monocristallin.htm
Ik ben benieuwt naar de prijs en kwaliteit.
http://www.sharp.nl/cps/r...-/html/monocristallin.htm
het aantal Wp op een omvormer is maar een getal en echt heel veel doet die er niet toe.Jerrythafast schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:53:
je neemt een 3600W omvormer als voorbeeld.
laten we een sma3600TL-21 pakken.
die wil graag +/-340V hebben.
dus met 6" cellen heb je er 720 nodig of 12X 250-300Wp panelen van 60 cellen.
als je dat in dit geval met de 250Wp panelen doet, dan moet je er niet vreemd van staan te kijken dat je ongeveer 103% haalt in plaats van 100%.
(of als je dicht bij de kust woont dan kun je zelfs 120% halen, de mazzelaars, grrr, lol)
maar je kunt ook te ver gaan met een over gedimensioneerde omvormer.
zo heb ik een tijdje met een omvormer van 3300W gedraaid en daar 1710Wp op.(geeft ook 300+V met 5"cellen
ook de omvormer heeft een minimum W nodig om met een fatsoenlijk rendement de stroom nog op het net te kunnen zetten.
met mijn omvormer is dat 235W, komt hij daar net iets onder dan zakt het rendement een beetje.
maar kom je daar flink onder gaat het steeds harder, bij 170W is het al gezakt tot 85%.
en met 1710Wp zak je te vaak met bewolking onder de 235W.
het koste ongeveer 50kWh/kWp per jaar.
verder lees je al een hele hoop geneuzel over onder of over dimensioneren.

een beetje onzinnig, maar goed.
er zijn best goede redenen om iets juist onder of juist over te dimensioneren.
stel je wil accus gaan vullen met PV, over dimensionering de Wp tot de max!!!
Wp is gewoon goedkoper als accus en krijg je ze beter gevuld ook op slechte dagen.
of zit je aan de kust.
een vette over gedimensioneerde omvormer is dan erg cool.
pak je een 20% extra uit je panelen, ook dat is goud waard.
ik zelf had 3850Wp op oost-west op een 3300W omvormer.
was een nette dimensionering(door oost-west) voor de situatie, ik pakte bijna alle piekjes mee.
erg prettig.
ik heb nu 4300Wp (ben aan het verbouwen.) en straks heb ik 5660Wp.
en dat op een 3300W omvormer.
dit is een totaal van de pot gerukte dimensionering
lol, de omvormer kan het wel aan, heb nu eenmaal beperkt geld en stak het liever in te veel Wp.
de omvormer vervang ik wel als er weer eens wat winst binnen komt (of ik kom een koopje tegen).
(prognose is dat ik in 1 jaar 1 1/2 omvormer verdien
in de datascheet staan die gegevens helaas niet bij SMA.
zoizo is het lastig te vinden dus ik moest ook rond zoeken.
maar hij red het wel met deze ongelijk gevulde mpp's
zelf zou ik wel een omvormer van 6500W kiezen. (zuid + west is snel dicht bij elkaar.)
maar nog beter is een andere omvormer als sma
wat denk je van b.v de:
https://www.fronius.com/c...ENG_HTML.htm#.VbXkw_lQJaQ
dan kun je ook 2 stringen parallel maken van 11 stuks.
2x11x300 = 6600Wp west + 2600Wp zuid.
( ik geef de 10.0.3 expres vanwege het aantal A op de mpp, met 2 stringen parallel heb je veel A.
de 8 trekt het net niet, maar die kan ook.)
maar er zijn vast meer omvormers te vinden.
edit:
van mij mag je ook gewoon voor 3x een 1 fase omvormer gaan.
als je dan koopjes jaagt kom je wel eens goedkoper uit.
zo een groot verschil geeft een 3 fase omvormer nu ook weer niet.
(ik vind 3fase wel leuker
edit2:
mmm, stel je gaat over naar andere panelen.
b.v. yingly panda.
zou je dan er 26 kunnen ophangen (is een andere maat)?
(dan koop je gewoon 1 pallet en kun je een korting krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 27-07-2015 10:56 ]
knelle, dat is waar ook.AUijtdehaag schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:12:
Uh, de installatie draait al 1 a 2 jaar. Er komen enkel twee paneeltjes van 315 wp bij.
Geen noodzaak om alles te vernieuwen, maar bedankt voor de adviezen.
soms lopen dingen te veel door elkaar en dan maak je domme foutjes.
mea culpa.
trouwens , nog bedankt voor de dakhaken.
heb ze nog niet gebruikt, maar heb nu bijna alles bij elkaar.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.