Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het zijn Stelwagen z,n platdak installaties, die m,n tenen doen krommen
maar de pannen/schuindak installaties van zijn hand zien er gelikt en strak uit.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Martijn02 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Dat is het gene waar je over valt?

Ik vind vooral zijn electrische installaties er een beetje @teundebeun uitzien. Waarom zitten al die omvormers aan een stekker?
Ik heb zelf mijn omvormers ook aan een stekker. Dat kon niet anders omdat ik anders niet met Plugwise kan monitoren. Om daar speciale schroefmodules voor te kopen ging me wat te ver. Daarnaast is een stekker geschikt voor 16A en ik gebruik zelf de helft per stekker.

De overige dingen vind ik inderdaad wel apart. Zo weinig ballast en die flexi buis en CV isolatie vind ik wel best erg ja. Ook die PVC die naar boven wijst zodat er water in kan ophopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:43
Andre1973 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:00:
[...]

Check dan voor vocht in het aansluit kastje achterop, daar hebben die shell paneeltjes nogal eens last van.
Thx wordt vervolgd...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Thijs8472 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:23:
@Rol-Co, je zal me wel eigenwijs vinden maar ik heb het zojuist even zelf geprobeerd en het is gewoon gelukt. Mijn stappen:

- 2GB SD kaartje FAT32 geformatteerd met default waarden, een 16GB kaartje gaf de melding 'SD Karte Defect'.
- directory 'update' (met de bestanden dus in die directory) op het kaartje gezet
- procedure gevolgd

En een 5 minuten later voorzien van nieuwe firmware.
ik krijg dit

16.07.2015-20:37: No UPDATE directory and file

of als ze in een map update staan dit

17.07.2015-19:11: SDUPD: file /UPDATE/SB3000~1.UP2 not a valid UPDATE file
17.07.2015-19:11: No valid UPDATE file

misschien te nieuw? of toch voor een 3000.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Nee de firmware is echt ook voor de 2500, zie de PDF in het eerste tabelletje. Bij mij (ook een 2500) is het ook gelukt. Ik zou SMA mailen, wellicht dat je toch nog een tussenliggende update moet doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Thijs8472 op 17-07-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thijs8472 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:52:
Nee de firmware is echt ook voor de 2500, zie de PDF in het eerste tabelletje. Bij mij (ook een 2500) is het ook gelukt. Ik zou SMA mailen, wellicht dat je toch nog een tussenliggende update moet doen.
Gedaan natuurlijk, :)
Maar die reageren na 2 dagen en zeggen dat hij op de website staat, dus weer een mail terug dat die niet werkt.
Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier hem nog op schijf zou hebben, maar weinig sma hf en updates denk ik.
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PClop schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:46:
Voer voor het weekend, smullen, maar ook griezelen m.b.t. de platdak installaties. 8)7
http://www.stelwagensolarelectric.nl/
alle foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=WAS7PNPF

[afbeelding]

Je kunt stelwagen wel een pionier noemen op gebied van zonnepaneleninstallaties. ;)
Ook de wijze van het monteren van de ballast. Een gat boren door een 30x30 tegel heen. Talking about a single point of failure. Als daar vocht tussen komt en door vorst breekt het geheel dan gaat het heel snel heel fout.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:47:
[...]

Ook de wijze van het monteren van de ballast. Een gat boren door een 30x30 tegel heen. Talking about a single point of failure. Als daar vocht tussen komt en door vorst breekt het geheel dan gaat het heel snel heel fout.
Klopt helemaal, ik weet nog dat voor ik begon met installeren op m,n plattedak, eerst alle verschillende
beton tegels, groot en klein heb gewogen op een weegschaal om zo te weten te komen waar hoeveel
gewicht ik had per paneel, en op dat lijstje lees ik dat een 30x30x4cm, slechts 8 kg weegt, en een
gebroken tegel, zo gemonteerd = 0 kg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op het platte dak van een collega heb ik met flatfix 6 x 30-30 per beugel liggen, het laatste wat je wilt is een telefoontje dat de zooi van het dak gewaaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
mkleinman schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:47:
Daar heb je zeker wel een punt.
Onder mijn zonnecollector zitten de tegels (50 x 50 x 5) ook vast met een bout (M6) erdoorheen.
Hoewel bij mij zit de tegel onder het frame en de bout is ingelijmd in de tegel. Het ligt nu al een paar jaar en ben het vorst probleem met een gebroken tegel nooit tegen gekomen hier.....

Eigenlijk is het enige waar ik echt een beetje voor vrees is metaal vermoeiing (wrikken van de bout, waardoor deze kapot scheurt met een harde rukwind). Daar heeft stelwagen dan weer geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
ik ben zonne panelen aan het overwegen , en ik heb al wat rondgekeken .

en nu heb ik wat vragen die ik liever hier wil stellen dan aan een willekeurige zonnepanelen leverancier .

welke merken / types zonnepanelen raden jullie aan ?
ik heb zelf al gekeken op www.photon.info , daar komen de HIT van sanyo en de E en X serie van sunpower goed uit de bus qua cijfers dan ....

als inverter kijk ik aan sma , enige wat ik zo nog niet kon vinden is of en hoe deze inverter zijn productie gegevens naar buiten toe geeft via het internet .

heeft iemand tips , websites waar ik verder kan kijken ,
alle tips zijn welkom .

de opbrengst mag hoog zijn omdat ik veel met elektriciteit doe , koken , 2 airco warmte pompen ,
wassen drogen etc etc .

botteomline wil ik de energie rekening in de hand houden .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Misterpc schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:06:

en nu heb ik wat vragen die ik liever hier wil stellen dan aan een willekeurige zonnepanelen leverancier .

ik heb zelf al gekeken op www.photon.info , daar komen de HIT van sanyo en de E en X serie van sunpower goed uit de bus qua cijfers dan ....

als inverter kijk ik aan sma , enige wat ik zo nog niet kon vinden is of en hoe deze inverter zijn productie gegevens naar buiten toe geeft via het internet .

alle tips zijn welkom .

de opbrengst mag hoog zijn omdat ik veel met elektriciteit doe , koken , 2 airco warmte pompen ,
wassen drogen etc etc .

Het is niet zo raar dat Sunpower er goed uitkomt, dat is nl. zo'n beetje het duurste / best wat je kunt kopen op kristallijn gebied, betaal je ook de hoogste prijs voor per Wp. Is prettig als je genoeg poen hebt en en beperkt dak oppervlak, of gewoon het beste wil wat er te koop is.

SMA is zeker een aanrader, geeft maar 5 jaar garantie (daar vallen veel mensen over), maar ik heb nog nooit een SMA hoeven vervangen, en er al heel wat opgehangen (ik werk sinds 6 jaar in de PV, vooral SMA, SMA geeft aan dat de meeste rottigheid er in de eerste 2 jaar uit komt, en als er wat is doen ze hun best om binnen 24 hr. een vervangend exemplaar te regelen, ik heb wel eens 5 weken zitten wachten op een ander merk)
De vraag is natuurlijk als je 10 jaar garantie krijgt, bestaat de leverancier / producent nog wel na 10 jaar. In de PV is 10 jaar een lange tijd gebleken voor veel producenten / leveranciers (met uitzondering van o.a. SMA, mastervolt en Steca).

SMA heeft bij bijna alle omvomers een ethernet module (met kabeltje, maar die kan je eventueel met een repeater weer aan de WiFi hangen) ingebouwd tegenwoordig, waar een stekker in kan en afhankelijk van het model ook Wifi, voorheen moest je dat er altijd los bij kopen, tegenwoordig zit dat er steeds vaker standaard in bij SMA, let daar wel goed op, dat je geen oude voorraad krijgt, losse module is snel E150,- toch jammer als je er op rekent dat ie erin zit.

Kijk ook eens naar SF panelen, hebben een lager Wp per m2, maar een hogere kWh jaar opbrengst per Wp, en gezien de dollar hoog staat, zijn ze nu gunstig geprijsd, en hebben geen last van degeneratie, en een andere afmeting (1257 x 977), die kan net gunstiger uitkomen

Verder zou ik in en keer zoveel mogelijk plaatsen, komt je TVT ten goede en veel panelen hebben een beperkte leveringsduur, (wat je nu koopt kan over 2 jaar niet meer te krijgen zijn)

Mocht je plat dak ter beschikking hebben, dan in O-W plaatsen zeker een optie, verder kan je ook nog kijken naar schansen zoals die er zijn o.a. van van de valk, en naar afdak constructie's van van der valk.
Zo kun je extra veel panelen m2 kwijt, en kan je misschien met een iets goedkoper paneel weg komen om je aantal kWh te halen.

http://www.valksolarsyste...kgreenhouse-valkfloating1

http://www.valksolarsyste...valkdouble-triple-quattro

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 19-07-2015 11:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:23:
[...]

Verder zou ik in en keer zoveel mogelijk plaatsen, komt je TVT ten goede en veel panelen hebben een beperkte leveringsduur, (wat je nu koopt kan over 2 jaar niet meer te krijgen zijn)
Dit is ongemerkt ook nog een voordeeltje van de SF , dit type en formaat paneel gaat ook al weer een jaartje of 6? Mee.
Dus na 2-3 jaar een paneeltje bij plaatsen is makkelijk, zelfde kleur, voltage, enz.
Niet iets in de buurt, maar gewoon het zelfde.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:31:
[...]

Dit is ongemerkt ook nog een voordeeltje van de SF , dit type en formaat paneel gaat ook al weer een jaartje of 6? Mee.
Dus na 2-3 jaar een paneeltje bij plaatsen is makkelijk, zelfde kleur, voltage, enz.
Niet iets in de buurt, maar gewoon het zelfde.
:)
Volgens mij is SF sinds april 2013 in NL actief wij hebben als een van de eerste SF geplaatst in NL dat was in April 2013.
Maar het voordeel is zeker dat de 170 die nu veel verkocht word nog hetzelfde eruit ziet als de 150 van toen. De 180 Wp word iets anders, daarbij verdwijnen alleen de zilverkleurige streepjes voor zover ik nu weet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 18:03
Andre1973 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:23:
Het is niet zo raar dat Sunpower er goed uitkomt, dat is nl. zo'n beetje het duurste / best wat je kunt kopen op kristallijn gebied, betaal je ook de hoogste prijs voor per Wp. Is prettig als je genoeg poen hebt en en beperkt dak oppervlak, of gewoon het beste wil wat er te koop is.
De Photon testen hebben zeker waarde. Maar vergeet niet dat de onafhankelijkheid van Photon wel eens in twijfel worden getrokken. Het is dus niet dé waarheid.

Goede nieuws is dat er volgens mij niet zoveel slechte panelen meer te koop zijn.
De vraag is natuurlijk als je 10 jaar garantie krijgt, bestaat de leverancier / producent nog wel na 10 jaar. In de PV is 10 jaar een lange tijd gebleken voor veel producenten / leveranciers (met uitzondering van o.a. SMA, mastervolt en Steca)
Is dat veranderd bij Steca? Ik ben dol op mijn Steca, maar vorig jaar leverden ze nog "maar" 7 jaar garantie.

Ook hier: de ene omvormer is wel efficiënter dan de andere, en heeft meer features, maar slechte omvormers zijn er ook minder. Vorig jaar had ik zelf absoluut geen Omnik willen kopen, maar die nieuwe doen het toch erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Steca heeft 7 jaar, icm het power pakket van SF is het 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Volgens mij bestaan SMA, Steca en Mastervolt 10+ jaar (wat misschien ook wat vertrouwen geeft voor de toekomst) een en de meeste andere aanbieders nog niet. Gaat dus om de bestaansduur van het bedrijf en niet om hoe lang ze garantie geven.

[ Voor 45% gewijzigd door Andre1973 op 19-07-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Misterpc schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:06:

alle tips zijn welkom .

wassen drogen etc etc .

wat je goed vind is altijd erg relatief.

voorbeelden:
wil je veel Wp per m2 dak ruimte, dan zijn sanyo/sunpower de weg te gaan.
wil je veel kWh per Wp dan is solarfrontier (dunnefilm) de weg te gaan.
wil je veel kWh per € dan is mono/poly de weg te gaan. (oke deze is erg relatief, soms zijn er aan biedingen en dan is het weer anders. ;) )
wil je een set die erg goed presteert, dan is verhouding panelen omvormer erg belangrijk. (vooral de juiste hoeveelheid V op de mpp is dan de grootste klapper. of werken met 2 verschillende dakvlakken op 1 omvormer, zoals een oost-west achtige set.)

sunpower is erg mooi, maar ook duur.
mijn lg neonx van 300Wp kosten maar de helft van een 345Wp sunpower paneel.

sanyo is ook wel een leuk paneel, dat is eigenlijk dunnefilm + mono bij elkaar.
maar zeker een prijs kaartje voor de extra's

ga je zelf leggen.
goed rond zoeken op markplaats/ebay etc etc..
en dan kom je vaak stevige omvormers tegen die gedumpt worden, en dan kun je koopjes hebben pffff.
(ik had een 3300W omvormer voor 450€, nieuw waren ze toen een 950€)

laat je leggen, kies niet een telaag Wp paneel (vooral Wp/m2 verhouding). ;)
het maakt een installateur niet veel uit of hij 10X 250Wp legt of 10X300Wp.
daar is hij net zo lang mee bezig en zou alleen maar duurder worden door de gebruikte materialen, niet zijn uren. (voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is niet altijd de beste weg.)

edit:
en garantie :?
veel beloven en weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven >:)
er zijn al genoeg voorbeelden geweest van omvormer merken die 20 jaar beloofde, maar al lang weer verdwenen zijn.
wat de toekomst brengt is niet voorspelbaar. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 19-07-2015 13:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Klein probleempje met de 3 x 200 Wp set van mijn vader. De opbrengst bleef de afgelopen weken (misschien wel maanden, helaas sinds kort een kWh meter aan de steca gehangen)) achter dan de verwachting.
Dus afgelopen week de panelen afzonderlijk doorgemeten, geen wonder dat de opbrengst niet zoveel meer was. Twee panelen gaven nog maar net 10 volt aan, de derde iets meer, 21 volt. Ik vind het heel apart dat de drie panelen defect zijn geraakt, ééntje zou kunnen, maar alle drie?(Mijn vader vond logging niet nodig, nu wel, anders waren we er eerder achter gekomen dat de prestaties achter liepen.)

Op het forum van MetdeZon staat een soort gelijk probleem.? En ik meen dat antonboonstra ook een soortgelijke ervaring heeft gehad met een van zijn kleine sets met een steca500.
Is dit een probleem gerelateerd aan de panelen, of zou de steca500 omvormer de oorzaak kunnen zijn?

Setje ligt sinds augustus 2013 op het dak.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Databeestje had ook zo'n paneel meen ik, kapotte diode volgens mij. Als de set geen schaduw randen heeft kan je ook zonder de diodes en kijken of hij dan weer wel zijn voltage geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:56:
Databeestje had ook zo'n paneel meen ik, kapotte diode volgens mij. Als de set geen schaduw randen heeft kan je ook zonder de diodes en kijken of hij dan weer wel zijn voltage geeft.
Alleen in de vroege ochtend een beetje schaduw van de dakkapel. Rest van de dag niet. Ligging is op OZO. Eerst even wachten wat de leverancier gaat doen. De panelen gaan komende iig van het dak af. Ik heb nog 4 200 Wp panelen in de kelder staan. Die kunnen er voorlopig wel op. Ik vraag me alleen af of het aan de diodes ligt of aan de Steca500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De diodes zijn wel te meten, maar of ze uiteindelijk kapot zijn gegaan door de steca 500 ? Ik denk het niet omdat de steca 5A max is en de panelen iets van 8A?

Heb je al een juntion box open gemaakt? Misschien is er iets te zien?

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 19-07-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:43:
De diodes zijn wel te meten, maar of ze uiteindelijk kapot zijn gegaan door de steca 500 ? Ik denk het niet omdat de steca 5A max is en de panelen iets van 8A?

Heb je al een juntion box open gemaakt? Misschien is er iets te zien?
De panelen doen ongeveer 5A en hebben een Voc van 45V. Ik heb de panelen nog niet van het dak gehaald, gaan we deze week doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Wie heeft er foto's van TSMC panelen met in-dak montage?

(of weet welke in-dak systemen het beste geschikt zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In dak is vaak renusol, kost alleen meer dan de installatie zelf.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb een all-in prijs gezien van +/- € 1,58 per Wp (panelen+omvormer+in-dak materiaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

drielp schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:46:
Klein probleempje met de 3 x 200 Wp set van mijn vader. De opbrengst bleef de afgelopen weken (misschien wel maanden, helaas sinds kort een kWh meter aan de steca gehangen)) achter dan de verwachting.
Dus afgelopen week de panelen afzonderlijk doorgemeten, geen wonder dat de opbrengst niet zoveel meer was. Twee panelen gaven nog maar net 10 volt aan, de derde iets meer, 21 volt. Ik vind het heel apart dat de drie panelen defect zijn geraakt, ééntje zou kunnen, maar alle drie?(Mijn vader vond logging niet nodig, nu wel, anders waren we er eerder achter gekomen dat de prestaties achter liepen.)

Op het forum van MetdeZon staat een soort gelijk probleem.? En ik meen dat antonboonstra ook een soortgelijke ervaring heeft gehad met een van zijn kleine sets met een steca500.
Is dit een probleem gerelateerd aan de panelen, of zou de steca500 omvormer de oorzaak kunnen zijn?

Setje ligt sinds augustus 2013 op het dak.
Heb inderdaad ook dit probleem bij 3 van de 4 panelen. Lijkt mij toch echt aan de panelen te liggen, aangezien ze bij losgekoppelde omvormer ook een te lage spanning geven. Ik heb zelfs nieuwe diodes opgestuurd gekregen en ze vervangen echter zonder resultaat. Bij volle zon lijken ze nog wel voldoende stroom te leveren (kortsluitstroom gemeten), maar de spanning blijft achter. Wellicht een PID probleem?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

alberthakvoort schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:56:
Wie heeft er foto's van TSMC panelen met in-dak montage?

(of weet welke in-dak systemen het beste geschikt zijn)
overweeg je een Indak systeem? een in-plaats-van dak kan ik me nog wel voorstellen.
In-dak geeft naar mijn mening nauwelijks een mooier resultaat, en een hoop extra kosten, en een heel hoog risico op lekkage etc. De reden dat ik het niet uitvoer. De aansluiting tussen de kunststof platen en pannen is naar mijn idee echt niet geschikt om daar 25+ jaar weer en wind tegen te houden.

hier wat info over integreerde daken.

https://www.facebook.com/...018808904/?type=1&theater

Voor de eerlijkheid en duidelijkheid, ik ben een van de mensen die daar geweest is op Terschelling om mede dat systeem te plaatsen, en Janszon is een opdrachtgever voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 20-07-2015 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
@Andre1973

Ik zit te kijken wat de opties zijn. Vanwege de uitstraling van de woning vind mijn vrouw zonnepanelen op de voorkant van de woning niet mooi.

De zonnedakpan valt ook af omdat deze niet aansluit qua vorm op de rest van de dakpannen op de woning (gebroken kap / hoekwoning)

Als de TSMC panelen beetje verdiept op het dak zouden liggen, is de WAF factor misschien wat hoger... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
alberthakvoort schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:47:
@Andre1973

Ik zit te kijken wat de opties zijn. Vanwege de uitstraling van de woning vind mijn vrouw zonnepanelen op de voorkant van de woning niet mooi.

De zonnedakpan valt ook af omdat deze niet aansluit qua vorm op de rest van de dakpannen op de woning (gebroken kap / hoekwoning)

Als de TSMC panelen beetje verdiept op het dak zouden liggen, is de WAF factor misschien wat hoger... ;)
Zaak is dan wel dat je zeker weet dat je daar voor langere tijd blijft wonen, je zult maar een koper krijgen
die de meer waarde van dat indak systeem niet wil betalen, of sterker nog, helemaal geen zonnepanelen
wil, dat wip je ze er niet zo maar even af en neemt ze mee naar je volgende woning, is best een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zit jouw vrouw de hele dag te kijken naar het dak ofzo? Ik zou het meer gooien op de rekening van de stroom. Als daar 100 euro per maand af kan, kan ze elke maand nieuwe schoenen kopen!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

alberthakvoort schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:47:
@Andre1973

Ik zou er heel erg goed over nadenken voor je een indak aanschaft. mochten er na verloop van tijd problemen komen dan moet je er maar op hopen dat de installateur nog bestaat en dat de afgegeven garantie nog geld (vaak 2 jaar op installatie). En als zoiets gaat lekken ergens dan heb je dat vaak veel te laat door en kan de schade aanzienlijk zijn.

Ik zou voor mooie panelen gaan (egaal zwart o.a. zoals SF) en dan een symmetrisch vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
zonoskar schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:04:
Zit jouw vrouw de hele dag te kijken naar het dak ofzo? Ik zou het meer gooien op de rekening van de stroom. Als daar 100 euro per maand af kan, kan ze elke maand nieuwe schoenen kopen!
Tjah, vrouwen eh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Andre1973 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Ik zou er heel erg goed over nadenken voor je een indak aanschaft. mochten er na verloop van tijd problemen komen dan moet je er maar op hopen dat de installateur nog bestaat en dat de afgegeven garantie nog geld (vaak 2 jaar op installatie). En als zoiets gaat lekken ergens dan heb je dat vaak veel te laat door en kan de schade aanzienlijk zijn.

Ik zou voor mooie panelen gaan (egaal zwart o.a. zoals SF) en dan een symmetrisch vlak.
Toe maar, die optie kan ik dus beter schrappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
alberthakvoort schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:33:
[...]

Toe maar, die optie kan ik dus beter schrappen...
het is wel te doen, maar dan zou ik het eerder met de architect er over hebben.
(het type dak bepaalt dan hoe en wat er moet gebeuren.)
en niet het idee hebben dat het goedkoop is.

en als je dan toch bezig bent, stel een veranda voor.
http://zonneveranda.nl/ >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Op de veranda komen al zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 18:03
Andre1973 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Mee eens. Heb destijds de optie ook onderzocht. De meeste leveranciers willen het niet eens leveren, omdat het zoveel duurder is dan op dak. Die zeiden het alleen op projectbasis bij nieuwbouwwijken te doen. En dat bleek ook wel, want die offertes die ik wel kreeg gingen bijna keer twee.

Los van het financiële verhaal heb ik ook meerdere anekdotes gevonden van lekkages. Mensen die het zelfs weg hebben laten halen uit hun nieuwbouwhuis!

Ben uiteindelijk ook voor SF gegaan. Ben er erg blij mee en ontvang van meerdere kanten complimenten over de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Het ziet er naar uit dat er in Belgie iets verzonnen is om het houden van terugdraaimeters te ontmoedigen.

Google eens op prosumententarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

janne_nl schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:46:
Het ziet er naar uit dat er in Belgie iets verzonnen is om het houden van terugdraaimeters te ontmoedigen.

Heeeeele mooie....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
janne_nl schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:46:

Lees ik dat nu goed, ik zie bedragen van € 106,- per kW?
Dan zou jij € 1004,35 per jaar moeten gaan betalen om terug te leveren? |:(

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 21-07-2015 12:27 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ja leuk, mijn opwek is gelijk aan mijn verbruik ~+ 5000 KWh + - 5000 KWh = 10.000 KWh
als ze dat hier ook gaan flikken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
HereIsTom schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:24:
[...]

Lees ik dat nu goed, ik zie bedragen van € 106,- per kW?
Dan zou jij € 1004,35 per jaar moeten gaan betalen om terug te leveren? |:(
Als ik goed lees komt het bij 3000kwh (berekende) opbrengst per op iets van 300 euro per jaar uit dacht ik. Ligt aan de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:31:
[...]

Ja leuk, mijn opwek is gelijk aan mijn verbruik ~+ 5000 KWh + - 5000 KWh = 10.000 KWh
als ze dat hier ook gaan flikken. 8)7
ik kom uit op +/-100€ per kW omvormer.
zover ik weet heb jij je hele installatie op een 250W micro omvormer hangen >:)
dus dat zou maar 25€ per jaar zijn >:)
(ik weet niet beter en houw me mond wel >:) )

alleen hoe het nu precies zit in België :?
hier hebben we al heel lang dat je gewoon +/-235€ betaalt voor je aansluiting.
hij valt wel weg door de heffings-korting, maar goed hoe ze het daar doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

T is natuurlijk te maf voor woorden.
Er ligt tussen NL en ik geloof ijsland een hele dikke gelijkstroom kabel http://www.windenergie-ni...-700-mw-opslagcapaciteit/
om stroom daarvandaan te halen in dure uren (lees overdag).
En dan ga je dat belasten.
Ik denk dat het in NL anders geregeld is dan in BE, wij betalen ook los voor de aansluiting, met een bepaalde capaciteit.
Ook gebruikt België en veel andere landen juist snachts veel elektra omdat ze daarmee verwarmen, dat doen we hier nog met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andre1973 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:46:
T is natuurlijk te maf voor woorden.
Er ligt tussen NL en ik geloof ijsland een hele dikke gelijkstroom kabel http://www.windenergie-ni...-700-mw-opslagcapaciteit/
om stroom daarvandaan te halen in dure uren (lees overdag).
En dan ga je dat belasten.
Ik denk dat het in NL anders geregeld is dan in BE, wij betalen ook los voor de aansluiting, met een bepaalde capaciteit.
Ook gebruikt België en veel andere landen juist snachts veel elektra omdat ze daarmee verwarmen, dat doen we hier nog met gas.
Lag er maar een kabel naar IJsland, zat geothermie daar. Het is echter Noorwegen. >:)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Er zij wel plannen voor maar nog niet uitgewerkt.
http://www.trouw.nl/tr/nl...gie-in-uw-huiskamer.dhtml
De enige export vond plaats via certificaten .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik wil ook de panelen van nummertje 1 [wilmae] hebben
http://www.pvoutput.org/l....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

Met een install size van 0.960kW continue 1800 Watt opwekken en een efficiency van 19kWh/kW.

[ Voor 31% gewijzigd door toxict op 21-07-2015 16:33 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Het aantal pulsen per kWh op de S0 meter zal wel verkeerd ingesteld zijn. If not, waar kan je die panelen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:34

Stoney3K

Flatsehats!

Gasschuif schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:55:
[...]

Lag er maar een kabel naar IJsland, zat geothermie daar. Het is echter Noorwegen. >:)
Noorwegen barst dan weer van de waterkracht, en die komt via Eemshaven via een flinke kabel ons land binnen.

In .no zie je ook dat er alleen maar elektrisch wordt verwarmd en dat er fikse subsidies zitten op elektrische auto's.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

upgrade hier is nu voltooid. Heb nu 4500Wp liggen. De 5x100Wp Isofotons zijn 2 daken verhuisd naar de buren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:29:
upgrade hier is nu voltooid. Heb nu 4500Wp liggen. De 5x100Wp Isofotons zijn 2 daken verhuisd naar de buren.
Geïnfecteerd noemen we dat :)
Hoe lang zullen ze daar liggen ...... resistance is futile .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:14
Seven of nine weken

[ Voor 35% gewijzigd door Snarfie31 op 21-07-2015 17:52 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
noo schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:25:
Het aantal pulsen per kWh op de S0 meter zal wel verkeerd ingesteld zijn. If not, waar kan je die panelen bestellen?
Waarschijnlijk een systeem upgrade, hij ( zij ) is een paar dagen down geweest
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36292&sid=35654
en moet vermoedelijk de gegevens in pvout nog aan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:48:
[...]

Geïnfecteerd noemen we dat :)
Hoe lang zullen ze daar liggen ...... resistance is futile .....
TJa dat blijft de vraag inderdaad. Heb nu in elk geval 4500Wp liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 19:20:
[...]

TJa dat blijft de vraag inderdaad. Heb nu in elk geval 4500Wp liggen.
Nog even de tekst onder je naam aanpassen :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Zelf heb ik momenteel een 4240WP installatie liggen. Alleen nu mijn vraag, ik zie af en toe in de logging software (domoticz en de SE website) dat de panelen 4300WP opleveren...

want ook als ik op zo'n moment op de elektriciteitsmeter kijk zie ik dat er op dat moment +/- 4100 W teruggeleverd wordt en dat mijn verbruik normaal tussen de 100 en 200 W zit.

Nu mijn vraag, Hoe kan dat?

en wat is jullie mening over het wassen/schoonmaken van zonnepanelen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:34

Stoney3K

Flatsehats!

schmm schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:51:
Zelf heb ik momenteel een 4240WP installatie liggen. Alleen nu mijn vraag, ik zie af en toe in de logging software (domoticz en de SE website) dat de panelen 4300WP opleveren...
Rendement van PV is afhankelijk van temperatuur? Als je panelen nog goed koel zijn dan kunnen ze misschien net over hun (gespecificeerde) piekvermogen heen gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45
Net? Ik heb al 1730 watt gepiekt, met 1360 Wp aan panelen (wel SF trouwens)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
drielp schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:46:
Klein probleempje met de 3 x 200 Wp set van mijn vader.....
Bericht gehad van Metdezon. Breng de panelen maar even langs in de showroom. We meten ze dan door en mocht een paneel echt defect zijn dan krijgen we een nieuwe. Het is alleen anderhalf uur rijden (enkele reis).
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit een goede service vind.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:07:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit een goede service vind.....
En indien kapot:

Of je dezelfde krijgt oof andere (beter het laatste misschien)
Of je nog blij bent met die 4e die (nog) heel is.
Of ( indien vervanging voor andere) de nieuwe goed bij de oude past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
mkleinman schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:29:
Ja, eh zó gaat het niet!

Ik kon natuurlijk niet achterblijven en heb 2 extra Suntech MSZ-180B-D op mijn carport gelegd. Uiteraard met een Tigootje eronder.

Nu nog even mijn sig aanpassen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
schmm schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:51:
want ook als ik op zo'n moment op de elektriciteitsmeter kijk zie ik dat er op dat moment +/- 4100 W teruggeleverd wordt en dat mijn verbruik normaal tussen de 100 en 200 W zit.

Nu mijn vraag, Hoe kan dat?
Het opgegeven vermogen van de panelen is bij een instraling van 1000W/m2 bij 25 graden paneel temperatuur (STC) Er kan dus makkelijk meer vermogen uit komen indien de instraling hoger is en/of (panelen hebben een negatieve temperatuur coëfficiënt ) indien de temperatuur lager is.
en wat is jullie mening over het wassen/schoonmaken van zonnepanelen?
Ik heb net mijn schoonmaak set binnen:
Aluminium telescoop steel 6m + uitbreiding 3m + zonnemodule was borstel + hoekadapter+ aansluitslang
- het water gaat door de steel,
- aluminium is stijver en wat zwaarder, hoef ik niet te duwen.
- instelbare hoek adapter voor de goede hoek op de panelen.

Wel met regenwater (zijn ze gewend en geen kalk) en ook geen schoonmaak middelen.
Ik heb nog een ouderwetse regenwater put in de grond zitten, pompje er in, klaar.

Het gaat iig veilig vanaf de grond.

Ik ga het eens proberen, kijken of het verschil geeft?
Ik heb een boer achter ons, en een loonwerker + "manege" aan de overkant, wel veel stof vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag lees ik in de lokale krant: Naar rechter om schitterende zonnepanelen. Niet schitterend omdat ze zo mooi zijn, maar vanwege overlast door reflectie van de zon.

Komt dit vaker voor?

Bron: http://www.destentor.nl/r...lvr.it&utm_medium=twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Het PV-virus heeft inmiddels ook mijn schoonvader bereikt. Hij wil zijn zuid-dak ook vullen met een PV systeem. Het dak heeft gedurende de dag last van diverse schaduwval. Hij zit te denken aan TSMC panelen, deze schijnen goed met schaduw om te kunnen. Vanwege de diverse schaduwval kan hij eigenlijk niet om optimizers heen.

We hadden het volgende bedacht:
20x TS-165C2
20x TIGO MM-ES170 MC4
1x Omniksol 2.5K-TL2-S

De panelen leggen we dan in vier strings van vijf panelen.

Wat denken jullie? :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Nhz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:25:
Het PV-virus heeft inmiddels ook mijn schoonvader bereikt. Hij wil zijn zuid-dak ook vullen met een PV systeem. Het dak heeft gedurende de dag last van diverse schaduwval. Hij zit te denken aan TSMC panelen, deze schijnen goed met schaduw om te kunnen. Vanwege de diverse schaduwval kan hij eigenlijk niet om optimizers heen.

20x TS-165C2
20x TIGO MM-ES170 MC4
1x Omniksol 2.5K-TL2-S

Weet niet wat die TIGO's en Omniksol doen m.b.t. prijs etc, maar je zou nog kunnen overwegen SolarEdge optimizers en bijv. SolarEdge SE3000 omvormer.

En volgens mij heb ik ergens iets gelezen over mensen die 2 panelen op één optimizer aansluiten.
Dat is misschien ook nog een idee/optie om het design te optimaliseren.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

De TIGO en Omnik kan ik redelijk scherp krijgen. Optimisers en omvormer (inc wifi) samen voor circa 1100euro (ex btw). Voor solaredge betaal je al snel 1500euro.

Omdat de schaduw zo divers is zijn er eigenlijk ampers opties om panelen efficient te bundelen. Per paneel heeft dus toch wel de voorkeur.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

20x TS-165C2
20x TIGO MM-ES170 MC4
1x Omniksol 2.5K-TL2-S

dat is 3300Wp, dus ik zou een zwaardere omvormer gebruiken.
en dan heb je al snel een omvormer met 2x mpp.
daar kun je ook een stuk schaduw mee opvangen en heb je geen tigo nodig.
(ook nog de parallelle stringen vangen een stuk schaduw op.)
je zou ook de c1 kunnen pakken en zo meer parallel stringen kunnen maken.
om zo nog meer schaduw te kunnen onder vangen.

maar een solaredge kan ook, de p405 kan 2 panelen aan per optimizer.
etc etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:05:
Vandaag lees ik in de lokale krant: Naar rechter om schitterende zonnepanelen. Niet schitterend omdat ze zo mooi zijn, maar vanwege overlast door reflectie van de zon.

Komt dit vaker voor?

Bron: http://www.destentor.nl/r...lvr.it&utm_medium=twitter
Ja, is hier al vaker voorbij gekomen, idd een onprettige bijkomstigheid
toxict in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:06:
[...]

dat is 3300Wp, dus ik zou een zwaardere omvormer gebruiken.
en dan heb je al snel een omvormer met 2x mpp.
daar kun je ook een stuk schaduw mee opvangen en heb je geen tigo nodig.
(ook nog de parallelle stringen vangen een stuk schaduw op.)
je zou ook de c1 kunnen pakken en zo meer parallel stringen kunnen maken.
om zo nog meer schaduw te kunnen onder vangen.

maar een solaredge kan ook, de p405 kan 2 panelen aan per optimizer.
etc etc etc...
Het dak heeft zoveel schaduw dat die 3300W nooit gehaald zal worden. Vandaar dat hij voor de 2800W variant gekozen heeft. Wellicht is het wat te veel undersized en kan hij beter voor de 3k gaan. Echter: vmpp = 68.5 x 5 panelen = 342,5v. 342,5 x 2,41A = 718W per string. 718W x 4 = 2872W op de omvormer. Zoveel undersized is het dus niet eens.

Zoals ik eerder al schreef kan hij niet echt om losse optimizers heen, de schaduw is over de hele dag zo wisselend dat je vrij lastig goede combinaties kan maken van de panelen. Daarnaast wil hij (later) misschien ook nog per paneel gaan monitoren, maar dat is toekomst muziek.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:18:
[...]

Het dak heeft zoveel schaduw dat die 3300W nooit gehaald zal worden. Vandaar dat hij voor de 2800W variant gekozen heeft. Wellicht is het wat te veel undersized en kan hij beter voor de 3k gaan. Echter: vmpp = 68.5 x 5 panelen = 342,5v. 342,5 x 2,41A = 718W per string. 718W x 4 = 2872W op de omvormer. Zoveel undersized is het dus niet eens.

Zoals ik eerder al schreef kan hij niet echt om losse optimizers heen, de schaduw is over de hele dag zo wisselend dat je vrij lastig goede combinaties kan maken van de panelen. Daarnaast wil hij (later) misschien ook nog per paneel gaan monitoren, maar dat is toekomst muziek.
wat ik eigenlijk wil zeggen.
dat je een beetje doorslaat in de schaduw management.
en dunne file en optimizers.
als je maar 1 van die 2 gebruikt is het al goed, zo is het dubbel op en dat hoeft niet.

je zou ook nog sf kunnen gebruiken, dan kun je al snel stringen van 2 panelen maken op een tl omvormer.
en dan vang je de schaduw ook op en heb je geen optimizers nodig.
het geld wat je over houwt koop je een zwaardere omvormer voor met 2x mpp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:18:
[...]

Een schets of foto is iets duidelijker dan, er is veel schaduw ( google maps oid ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:26:
[...]

wat ik eigenlijk wil zeggen.
dat je een beetje doorslaat in de schaduw management.
en dunne file en optimizers.
als je maar 1 van die 2 gebruikt is het al goed, zo is het dubbel op en dat hoeft niet.
Daar is wel wat voor te zeggen. Hij kan natuurlijk ook eerst eens zonder de optimizers proberen en kijken hoe het gaat. Later kunnen ze alsnog geplaatst worden, per paneel, of per twee panelen. Scheelt nu toch al snel 750euro. Voor de rest van de installatie veranderd er niet zoveel.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:31:
[...]

Ja, eh zó gaat het niet!

Ik kon natuurlijk niet achterblijven en heb 2 extra Suntech MSZ-180B-D op mijn carport gelegd. Uiteraard met een Tigootje eronder.

Nu nog even mijn sig aanpassen.
*gaat nog meer ruimte zoeken* :P Ik heb nog 1 paneel liggen van 190Wp. Ik zou alleen niet weten waar ik die kwijt zou kunnen. Of ik moet hem op het platte dak op het noorden leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:33:
[...]

Daar is wel wat voor te zeggen. Hij kan natuurlijk ook eerst eens zonder de optimizers proberen en kijken hoe het gaat. Later kunnen ze alsnog geplaatst worden, per paneel, of per twee panelen. Scheelt nu toch al snel 750euro. Voor de rest van de installatie veranderd er niet zoveel.
voor alleen al het geld wat je uitspaart koop je al deze omvormer
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
die heeft ondersteuning met mppscanning (bij sma heet het optitrack).
en dan blijft de mpp niet hangen op het verkeerde punt als je schaduw hebt.

ook kan die omvormer al werken met 90V. (maar 200V is wel beter voor hem)
dus kun je stringen van 3 panelen maken en zo schaduw opvangen b.v.
en dan heb je ook nog eens 2x mpp om nog een schaduw probleempje op te lossen.
etc etc...

er zijn wel meer oplossingen te bedenken, maar foto's zijn dan wel handig.
anders praten we zo los in de lucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:33:
[...]

*gaat nog meer ruimte zoeken* :P Ik heb nog 1 paneel liggen van 190Wp. Ik zou alleen niet weten waar ik die kwijt zou kunnen. Of ik moet hem op het platte dak op het noorden leggen :)
Status, PVjunkie, we voelen met je mee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Laatst online: 09:06
Remcor2000 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:20:
Even weer een update over mijn voltage probleem.
Vanochtend heb ik de spanning gemeten bij de buurman, daar was ook een te hoog voltage, met wat heen e weer rennen kwam dat overeen met de spanning bij ons in huis.

De Enexis monteur is ook langs geweest en heeft verschillende metingen gedaan in de meterkast en trafokast aan de weg. Zijn conclusie was ook dat de netspanning te hoog is. Hij heeft er een rapport van gemaakt en stuurt deze door naar een centraal team, die een oplossing gaat bedenken.
Hij gaf aan dat er mogelijkheden zijn in het trafostation om voltages aan te passen, maar deed er wat geheimzinnig over. In ieder geval moet er dan een aggregaat komen die tijdelijk het de buurt voorziet van electriciteit, dan kan de aanpassing gedaan worden. Het kwam volgens hem steeds vaker voor de laatste tijd omdat hier in het noorden de zonnepanelen op het moment erg populair zijn.
Rara hoe kan dat ;)
En eindelijk weer een update. Gisterochtend rond 10 over 9 ineens een kleine stroomuitval. Sindsdien is het voltage in de buurt (gemeten bij mijzelf, de buren, en verdere buren) 10 volt omlaag! Gisteren was ook nog eens een mooie dag qua zon, dus gelijk een goede test. Geen uitval gehad van de omvormer, en de grafiek geeft ook nog eens aan dat ie niet boven de 242v is geweest. Hopelijk dat het zo blijft, zoals het nu lijkt is het probleem wat we hadden opgelost door Enexis door het voltage te verlagen. :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HqTZanD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
mkleinman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:33:
[...]

Beter op het noorden iets opleveren dan in de schuur niets!
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:36:
[...]

Ik heb net mijn schoonmaak set binnen:
Aluminium telescoop steel 6m + uitbreiding 3m + zonnemodule was borstel + hoekadapter+ aansluitslang
- het water gaat door de steel,
- aluminium is stijver en wat zwaarder, hoef ik niet te duwen.
- instelbare hoek adapter voor de goede hoek op de panelen.

Wel met regenwater (zijn ze gewend en geen kalk) en ook geen schoonmaak middelen.
Ik heb nog een ouderwetse regenwater put in de grond zitten, pompje er in, klaar.

Het gaat iig veilig vanaf de grond.

Ik ga het eens proberen, kijken of het verschil geeft?
Ik heb een boer achter ons, en een loonwerker + "manege" aan de overkant, wel veel stof vind ik.
Ik kan het helaas niet vanaf de grond voor elkaar krijgen. ivm aanbouw en hoogte. Maar ik had onze glazenwasser gesproken en hij hoorde verschillende verhalen. Ik hoor graag of je verschillen merkt.

[ Voor 57% gewijzigd door schmm op 22-07-2015 15:51 . Reden: quote toevgevoegd ivm last post.. ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Remcor2000 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:20:
[...]

En eindelijk weer een update. Gisterochtend rond 10 over 9 ineens een kleine stroomuitval. Sindsdien is het voltage in de buurt (gemeten bij mijzelf, de buren, en verdere buren) 10 volt omlaag! Gisteren was ook nog eens een mooie dag qua zon, dus gelijk een goede test. Geen uitval gehad van de omvormer, en de grafiek geeft ook nog eens aan dat ie niet boven de 242v is geweest. Hopelijk dat het zo blijft, zoals het nu lijkt is het probleem wat we hadden opgelost door Enexis door het voltage te verlagen. :D

[afbeelding]
Mooi dat het zo is geregeld ook al vind ik die spanning nog niet echt laag, maar goed, bij mij is de
normale spanning vaak 230/232V en bij invoeden 233 tot 235V, ideaal dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20

1x Omniksol 2.5K-TL2-S

Let bij de specs hiervan op het verschil tussen max Pac en nom Pac. De eerste waarde betekent dat ie korte pieken voor enige minuten kan opvangen en in dat geval kort zo'n 2750W kan leveren. Voor langere tijd is het nominale vermogen van toepassing, dus 2500W. Maw als je 3300 Wp hebt en dan ook nog dunnelaag, dan gok ik dat de omvormer nogal 'klein' is (al moet je de schaduweffecten zelf nog inschatten).

Zie verder de antwoorden van bijv migjes.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 21:12

Diamon

The Weird One

Sinds vrijdag 17 juli liggen d'r bij ons ook zonnepanelen op het platte dak (drive-in woning, 3 etages) en volledig zonder schaduw.
Wij hebben gekozen (samen met leverancier) voor 15 stuks AXIplus 260Wp met een SolarEdge embedded optimizer en de omvormer is de SE3500.
De panelen liggen op een Van der Valk Pro+ montage systeem met in totaal 46 30x30 stoeptegels als ballast.
Omdat de woning 8.5 meter hoog is, hebben we bewust gekozen voor een embedded optimizers per paneel.

Het systeem draait sinds vrijdag 16:00 en heeft tot nu toe 108.1 kWh opgebracht.

Vrijdag 10 juli is onze elektra meter vervangen, omdat de oude (ook digitale) meter niet geschikt was voor teruglevering.
Sinds dat de meter vervangen is, staat het verbruik op de meter in totaal op 97 kWh en de terugtelmeter staat in totaal op 83 kWh.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Diamon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:52:
Sinds vrijdag 17 juli liggen d'r bij ons ook zonnepanelen op het platte dak (drive-in woning, 3 etages) en volledig zonder schaduw.
Wij hebben gekozen (samen met leverancier) voor 15 stuks AXIplus 260Wp met een SolarEdge embedded optimizer en de omvormer is de SE3500.
De panelen liggen op een Van der Valk Pro+ montage systeem met in totaal 46 30x30 stoeptegels als ballast.
Omdat de woning 8.5 meter hoog is, hebben we bewust gekozen voor een embedded optimizers per paneel.

Het systeem draait sinds vrijdag 16:00 en heeft tot nu toe 108.1 kWh opgebracht.

Vrijdag 10 juli is onze elektra meter vervangen, omdat de oude (ook digitale) meter niet geschikt was voor teruglevering.
Sinds dat de meter vervangen is, staat het verbruik op de meter in totaal op 97 kWh en de terugtelmeter staat in totaal op 83 kWh.
We zijn hier gek op plaatjes....... en een link naar PVoutput ? of is dat nog in de maak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Vraagje voor de techneuten.

Hoe functioneert een omvormer met 1 mpp waarbij er 2 strings parallel aangesloten worden.
1 string met 11 panelen 250Wp
2e string 11 panelen 240Wp...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:31:
Vraagje voor de techneuten.

Hoe functioneert een omvormer met 1 mpp waarbij er 2 strings parallel aangesloten worden.
1 string met 11 panelen 250Wp
2e string 11 panelen 240Wp...
Prima!
Dat is niet eens een groot verschil, ik had 5 sf van 400V bij de mono's van 500V + en ging ook niet onaardig maar dat was wel een te groot verschil.

Nu ook al een tijdje een oost-zuid-west op 1 mppt, (3x5sf parallel) en gaat voorlopig beter dan de mono's op zuid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 21:12

Diamon

The Weird One

PClop schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:20:
[...]

We zijn hier gek op plaatjes....... en een link naar PVoutput ? of is dat nog in de maak. ;)
Hier even wat foto's van de geinstalleerde panelen:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/33wtd34.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6pm1ox.jpg

Ben even bezig geweest met PVoutput, maar eerst eens een API bij de installateur opvragen.
Ergens een kort stappenplan voor configureren van PVoutput ?.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Diamon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 19:23:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben even bezig geweest met PVoutput, maar eerst eens een API bij de installateur opvragen.
Beste klus nog op die hoogte. _/-\o_
PVoutput info hier, PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
Voor speciaal SolarEdge op PVout zijn er wat weetjes nodig geloof ik, maar daar kan Rolco
je wel mee helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:40
Eindelijk is het er bij ons dan ook van gekomen, de panelen liggen op het dak.
Na veel wikken en wegen is de keus gevallen op 14 yingli pandas van 275 wp en een goodwe ss4000 omvormer.
Blij dat het stenen sjouwen voorbij is! Morgen de grondkabel naar huis trekken en aansluiten.

Hieronder een paar foto's.

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af280/flaminfirefighter/temporary_zpsgzglbmjq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af280/flaminfirefighter/temporary_zpso1sv2hxk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af280/flaminfirefighter/temporary_zpsxuq1u9pb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af280/flaminfirefighter/temporary_zps9tlmqoaq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 14:20
Na een tijdje getwijfeld te hebben toch maar besloten om zonnepanelen te gaan plaatsen. Ik heb een dak dat mooi op het zuiden ligt, hellingshoek 35 graden en alleen na 5 uur ‘s middags wat schaduw van een boom van de buren. Er is ruimte om ongeveer 20m2 te plaatsen, in de meeste gevallen 12 panelen.
Het lijkt me leuk om de panelen zelf te installeren, Mijn doel is het vinden van een geschikt doe het zelf pakket met alle benodigde materialen. Ik heb het idee dat het het goedkoopste is als ik alles in een keer bij een leverancier bestel.

Door de overvloed aan informatie is het wel lastig kiezen. Ook dit topic lees je niet zo maar even door, het zou handig zijn als er een soort pricewatch voor PV installaties zou zijn. Na een zoektocht op internet en enkele offertes heb ik het bijgevoegde overzicht gemaakt van doe het zelf pakketten. Het is een google spreadsheet dat iedereen via de link kan aanpassen. Misschien kunnen we er samen een mooi overzicht van maken.

Op dit moment heb ik hieruit 3 groepen gedestilleerd:
1) De goedkoopste optie: voor 2800-2970 netto (excl btw) heb ik ongeveer 3100 Wp op het dak liggen.
2) Zwarte panelen, iets mooier: voor ca 3100-3230 netto heb ik ongeveer 3200 Wp op het dak liggen
3) Met optimisers: voor 3670-3920 heb ik 3240 Wp op het dak met solaredge.
Thin film levert bij gelijk oppervlak minder op en lijkt wat duurder, heb ik dus overgeslagen.

T.o.v. groep 1 zijn de zwarte panelen ca 10% duurder met 3% extra opbrengst
Met optimisers ben ik 25% duurder uit met 5% extra opbrengst, daarnaast zal de solaredge met schaduw een beter rendement opleveren maar dat zal de 25% niet goedmaken denk ik. Ik heb gelezen dat de solaredge een langere levensduur heeft en minder vaak vervangen hoeft te worden, dat compenseert nog iets extra.

Voor de prijs/prestatie moet ik voor optie 1 gaan maar ik twijfel nog over optie 3. Als techneut vind ik het wel mooi dat de panelen individueel geregeld worden en inzicht in de opbrengst per paneel is natuurlijk ook leuk.

Als iemand nog zinvolle aanvullingen heeft zijn die welkom, bijvoorbeeld:.
  • denkfouten die ik als beginner maak.
  • Informatie die bij kan dragen aan de keuze voor optie 1 of 3
  • Eventuele gunstige(re) doe het zelf pakketten bij andere leveranciers
  • Informatie over kwaliteit van leveranciers / panelen / omvormers.
Link naar overzicht PV installaties voor 20 m2 (iedereen mag aanvullen):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ArwinV schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:51:
Eindelijk is het er bij ons dan ook van gekomen, de panelen liggen op het dak.
Na veel wikken en wegen is de keus gevallen op 14 yingli pandas van 275 wp en een goodwe ss4000 omvormer.
Blij dat het stenen sjouwen voorbij is! Morgen de grondkabel naar huis trekken en aansluiten.

Hieronder een paar foto's.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi gemaakt, net of ik mijn eigen dak zie:Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/platdak2.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Diamon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:52:

Toevallig ook bij Eco-Pro /Bespaarbazaar vandaan?
Heb hier 10x AXIplus 265Wp met geïntegreerde optimizers op een SE2200, geïnstalleerd op 25-06-2015.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M4PhDwiSu56xHRSWT7N3aCkg/thumb.jpg
Diamon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 19:23:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb zelf API key opgevraagd en verder was PVOutput een makkie.
Heb wel een donatie gedaan om zo resolutie van 5 minuten te krijgen.

Aan de praat krijgen is erg makkelijk. Bij de systeem settings op PVOutput onder Automatic Upload het volgende invullen:
Primary Device: SolarEdge
Direction: Solar
Poll interval: 5 minutes (mits gedoneerd, anders 15 minutes)
API Key: <je key>
SiteID: <je siteID>

Optineel kun je:
Voltage nog aanzetten (dit is je DC voltage).
Temperature nog aanzetten (dit is volgens mij je omvormer temperatuur)
Weather gegevens doen via Wunderground

Ook leuk, heb sinds gisteren mijn Toon uitgebreid met Toon Zon.
Geeft ook leuke beelden in de huiskamer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VEJRLid0XbiFGEo5ft7HC0Fa/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c14uIbXrTsjsSWjlw2yCCW3e/thumb.jpg

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:12
PClop schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:09:
[...]

Ja, is hier al vaker voorbij gekomen, idd een onprettige bijkomstigheid
toxict in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Volgens mij is dat precies dezelfde straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
PClop schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:02:
[...]

Mooi dat het zo is geregeld ook al vind ik die spanning nog niet echt laag, maar goed, bij mij is de
normale spanning vaak 230/232V en bij invoeden 233 tot 235V, ideaal dus. ;)
Dat is echt veel stabieler als wat ik hier meet. Op dit moment (22:59) meet ik 228V, dus met een piekopbrengst vliegt het voltage met 14V omhoog. En dat meet ik niet alleen bij mij in huis.

Zal dan wel komen door de grote hoeveelheid zonnepanelen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dutchgrover schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:54:
  • denkfouten die ik als beginner maak.
  • Informatie die bij kan dragen aan de keuze voor optie 1 of 3
  • Eventuele gunstige(re) doe het zelf pakketten bij andere leveranciers
  • Informatie over kwaliteit van leveranciers / panelen / omvormers.
Link naar overzicht PV installaties voor 20 m2 (iedereen mag aanvullen):
Je sluit SF uit, maar vergeet niet dat die 1170 kWh / 1000 Wp geven waar gewone panelen ongeveer 950 kWh per kWp geven, en dat ze geen degeneratie hebben. dus reken dat nog eens uit als je 15 jaar verder bent en dan met 15% minder opbrengst per paneel bij alle anderen.
Het gaat uiteindelijk om de kWh en die je er in de loop der tijd van kan oogsten, niet om hoeveel Wp er op de stickertjes staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Remcor2000 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:58:
[...]

Dat is echt veel stabieler als wat ik hier meet. Op dit moment (22:59) meet ik 228V, dus met een piekopbrengst vliegt het voltage met 14V omhoog. En dat meet ik niet alleen bij mij in huis.

Zal dan wel komen door de grote hoeveelheid zonnepanelen in de buurt.
Dat zal het dan wel zijn, ik tel hier maar vier zonnepaneleninstallaties binnen een straal van
ongeveer 300 meter ( centrum winschoten ) in andere wijken hier, zijn het er veel meer.

( je weet hoe anderen er hier over denken, maar je kent ook mijn mening, denk eens aan een 6mm² voedingkabel :Y ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Andre1973
Vooral het laatste. SF brengt meer op dan het labeltje aangeeft en dat ligt aan de meetmethode (STC) die de realiteit onderwaardeert bij dit type paneel. Als je kijkt naar factoren zoals daadwerkelijke opbrengst per oppervlak of opbrengst per euro en combinaties hiervan, dan is het verhaal anders.

SF panelen zijn wel gewoon mooi. :)

@klump4u
Mooi hout is niet lelijk. :)

Als ik jou was zou ik ook wat ballast aan het andere uiteinde plaatsen voor een goede balans. Volgens mij hoort ballast een zo laag mogelijk zwaartepunt te hebben (itt een populair onderbouw model waar de tegels op hun zijkant staan).

Bij mij ligt ("hangt") de ballast plat in een metalen goot tussen twee staanders, dicht bij het dakoppervlak. Aangezien ik meterslange aaneengesloten rails heb, is omkiepen geen risico. Als er iets mis gaat, zal de bevestiging van individuele panelen eerder falen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:34:
[...]

Dat zal het dan wel zijn, ik tel hier maar vier zonnepaneleninstallaties binnen een straal van
ongeveer 300 meter ( centrum winschoten ) in andere wijken hier, zijn het er veel meer.

( je weet hoe anderen er hier over denken, maar je kent ook mijn mening, denk eens aan een 6mm² voedingkabel :Y ))
Kan ook gewoon zijn dat er wat mis is in de grond.
1/2 jaar geleden hebben we een 3 fasen omvormer opgehangen in een wijk, en die wilde niet aan de gang, was wat mis met de fasen volgens de omvormer.
Nou dat klopte, tussen fase 1 en 2 stond netjes 400 volt, maar fase 2 en 3 lagen hard aan elkaar.
De zekering van fase 2 lag eruit, en werd gevoed door en fout in de grond via fase 3. Zelfs met peilen en een poging tot doorbranden (1300 A er door laten lopen) kregen ze de boel niet opgespoord. heeft 2 maanden geduurd en 4 x een dag zonder spanning voordat ze de fout boven hadden.

T word tijd dat we gewoon een tunnel in de straat krijgen, met een dikke pijp naar iedere woning en dan in die tunnel een kabel rek waar netjes de kabels in liggen en goed beschermd zijn tegen van alles wat er de grond in gaat, hoeft ook niet telkens de straat open. Het idee ligt er al jaren maar telkens als er een nieuwe wijk word gebouwd dan gaat t tot mijn verbazing toch steeds weer op de zelfde oude manier. maar we dwalen af zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:34:
[...]

Ik ben dat ook zeker aan het overwegen, ook omdat Solaredge het adviseert. Dan sta ik je ook sterker in verzekering kwesties.

Alleen meet ik die hoge voltage ook na de kabel, dus op een willekeurig stopcontact in huis, en ook in het huis van de buren. Dan kan het toch nooit die kabel van 2.5mm² zijn?

Edit: ben je trouwens verplicht een sterkere groep te plaatsen als ik er een 4mm² kabel tussen zet? Want de huidige groep red t prima op 16a.

[ Voor 8% gewijzigd door Remcor2000 op 23-07-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Remcor2000 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:28:
[...]

Ik ben dat ook zeker aan het overwegen, ook omdat Solaredge het adviseert. Dan sta ik je ook sterker in verzekering kwesties.

Alleen meet ik die hoge voltage ook na de kabel, dus op een willekeurig stopcontact in huis, en ook in het huis van de buren. Dan kan het toch nooit die kabel van 2.5mm² zijn?

Edit: ben je trouwens verplicht een sterkere groep te plaatsen als ik er een 4mm² kabel tussen zet? Want de huidige groep red t prima op 16a.
"Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken"

Als ik jou metingen begrijp gaat een 6mm2 inderdaad geen (significant) effect hebben op je spanning. De hoge weerstand zit immers niet binnenshuis, maar voor de netaansluiting.

En wat betreft "verzekering" : 2,5mm2 achter een 16A zekering lijkt mij correct afgezekerd conform de NEN1010.... (dus het is gewoon veilig)

Het vervangen van de 2,5mm2 kabel door een dikkere lijkt me een verspilling van je tijd en het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Remcor2000 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:28:
[...]

Nee die 16A kan dan blijven dat is niet het punt, dat je overal die hogere spanning meet is normaal daar alles in je meterkast parallel op elkaar zit aangesloten en alle omvormers bij jou in de buurt plus
die van jou, die spanning gewoon omhoog regelen om te kunnen invoeden op het net.

Of het echt nut heeft om een dikkere kabel te monteren, kun je zelf testen door op een dag dat je ziet
dat je netspanning weer rond de 242V zit ( was nu je max geloof ik ? ) je omvormer van het net aftesluiten
door die 16A zekering uit te schakelen, en dan meten op een willekeurig stopkontakt(en) of de
spanning veel lager wordt, dus zo ja, dikkere kabel, zo nee, kun je het zo laten. ;)

( Edit, Veel lagere spanning = meer dan 3V lagere netspanning. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PClop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:00:
[...]

Nee die 16A kan dan blijven dat is niet het punt, dat je overal die hogere spanning meet is normaal daar alles in je meterkast parallel op elkaar zit aangesloten en alle omvormers bij jou in de buurt plus
die van jou, die spanning gewoon omhoog regelen om te kunnen invoeden op het net.

Of het echt nut heeft om een dikkere kabel te monteren, kun je zelf testen door op een dag dat je ziet
dat je netspanning weer rond de 242V zit ( was nu je max geloof ik ? ) je omvormer van het net aftesluiten
door die 16A zekering uit te schakelen, en dan meten op een willekeurig stopkontakt(en) of de
spanning veel lager wordt, dus zo ja, dikkere kabel, zo nee, kun je het zo laten. ;)

( Edit, Veel lagere spanning = meer dan 3V lagere netspanning. )
Je gooit nu echt alles door elkaar.
Allereerst hoeft niet alles parallel aan elkaar gehangen te zijn, je hebt allerlei varianten. Van een 1 Fase meter met 1 Fase groepenkast, maar ook een 3 Fase meter, maar toch een 1 of 2 fase groepenkast, tot een 3 fase meter met ook 3 fases in je groepenkast.
Alleen bij een 1 Fase meter weet je zeker hoe het intern zit, bij een 3 fase meter is het meteen opletten!

De vraag of je een dikkere kabel nodig hebt is het verschil in spanning tussen de meterkast & de omvormer. Dus 1x meten in de meterkast en 1x meten direct bij de omvormer, terwijl alles aanstaat en de zon goed schijnt, dan heb je het spanningsverschil over de kabel bij belasting.
Hoe hoger de spanning bij de omvormer ten opzichte van de meterkast, des te interessanter wordt het om een dikkere kabel neer te leggen.

De netspanning bij geen belasting is een gegeven, je kunt daar weinig aan doen. Hoe hoger die is, des te eerder je in de problemen komt als je gaat terugleveren. Maar zolang het binnen de bandbreedte zit, dan is er weinig wat je daar aan kunt.

Aangezien je geen of weinig invloed hebt op alles voor je meter is een dikke kabel 'veiliger', misschien dat het vandaag goed gaat, maar als het virus om zich heen slaat kan het betekenen dat je over een tijdje ineens wel tegen problemen aanloopt op zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dre schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:52:
[...]

"Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken"

Als ik jou metingen begrijp gaat een 6mm2 inderdaad geen (significant) effect hebben op je spanning. De hoge weerstand zit immers niet binnenshuis, maar voor de netaansluiting.

En wat betreft "verzekering" : 2,5mm2 achter een 16A zekering lijkt mij correct afgezekerd conform de NEN1010.... (dus het is gewoon veilig)

Het vervangen van de 2,5mm2 kabel door een dikkere lijkt me een verspilling van je tijd en het milieu.
+ 1 voor Dre 8)

Pagina: 1 ... 29 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.