Misterpc schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:06:
ik ben zonne panelen aan het overwegen , en ik heb al wat rondgekeken .
en nu heb ik wat vragen die ik liever hier wil stellen dan aan een willekeurige zonnepanelen leverancier .
welke merken / types zonnepanelen raden jullie aan ?
ik heb zelf al gekeken op
www.photon.info , daar komen de HIT van sanyo en de E en X serie van sunpower goed uit de bus qua cijfers dan ....
als inverter kijk ik aan sma , enige wat ik zo nog niet kon vinden is of en hoe deze inverter zijn productie gegevens naar buiten toe geeft via het internet .
heeft iemand tips , websites waar ik verder kan kijken ,
alle tips zijn welkom .
de opbrengst mag hoog zijn omdat ik veel met elektriciteit doe , koken , 2 airco warmte pompen ,
wassen drogen etc etc .
botteomline wil ik de energie rekening in de hand houden .
Het is niet zo raar dat Sunpower er goed uitkomt, dat is nl. zo'n beetje het duurste / best wat je kunt kopen op kristallijn gebied, betaal je ook de hoogste prijs voor per Wp. Is prettig als je genoeg poen hebt en en beperkt dak oppervlak, of gewoon het beste wil wat er te koop is.
SMA is zeker een aanrader, geeft maar 5 jaar garantie (daar vallen veel mensen over), maar ik heb nog nooit een SMA hoeven vervangen, en er al heel wat opgehangen (ik werk sinds 6 jaar in de PV, vooral SMA, SMA geeft aan dat de meeste rottigheid er in de eerste 2 jaar uit komt, en als er wat is doen ze hun best om binnen 24 hr. een vervangend exemplaar te regelen, ik heb wel eens 5 weken zitten wachten op een ander merk)
De vraag is natuurlijk als je 10 jaar garantie krijgt, bestaat de leverancier / producent nog wel na 10 jaar. In de PV is 10 jaar een lange tijd gebleken voor veel producenten / leveranciers (met uitzondering van o.a. SMA, mastervolt en Steca).
SMA heeft bij bijna alle omvomers een ethernet module (met kabeltje, maar die kan je eventueel met een repeater weer aan de WiFi hangen) ingebouwd tegenwoordig, waar een stekker in kan en afhankelijk van het model ook Wifi, voorheen moest je dat er altijd los bij kopen, tegenwoordig zit dat er steeds vaker standaard in bij SMA, let daar wel goed op, dat je geen oude voorraad krijgt, losse module is snel E150,- toch jammer als je er op rekent dat ie erin zit.
Kijk ook eens naar SF panelen, hebben een lager Wp per m2, maar een hogere kWh jaar opbrengst per Wp, en gezien de dollar hoog staat, zijn ze nu gunstig geprijsd, en hebben geen last van degeneratie, en een andere afmeting (1257 x 977), die kan net gunstiger uitkomen
Verder zou ik in en keer zoveel mogelijk plaatsen, komt je TVT ten goede en veel panelen hebben een beperkte leveringsduur, (wat je nu koopt kan over 2 jaar niet meer te krijgen zijn)
Mocht je plat dak ter beschikking hebben, dan in O-W plaatsen zeker een optie, verder kan je ook nog kijken naar schansen zoals die er zijn o.a. van van de valk, en naar afdak constructie's van van der valk.
Zo kun je extra veel panelen m2 kwijt, en kan je misschien met een iets goedkoper paneel weg komen om je aantal kWh te halen.
http://www.valksolarsyste...kgreenhouse-valkfloating1
http://www.valksolarsyste...valkdouble-triple-quattro
[
Voor 8% gewijzigd door
Andre1973 op 19-07-2015 11:29
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!