Jerrythafast schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:21:
Na weer een avond googelen en informatie verzamelen ben ik nu zo ver dat ik hier in huis de situatie maar eens in kaart ga brengen. Ik heb al een hoop handige informatie gevonden maar één ding blijft tot dusver vaag: of onze mooie ferrarismeter met twee (bijna gelijk lopende!) telwerken nou wel of niet terug kan draaien. De meeste websites zeggen "ja, maar sommige niet" maar ik heb nergens een bron kunnen vinden die me kan vertellen hoe je dit nu écht vast kunt stellen. 't betreft een Schlumberger G13Xd, bouwjaar 1985 (heeft blijkbaar 4 jaar liggen verstoffen voordat ons huis in 1989 werd gebouwd?), metercode=232F. Heeft iemand een clue hoe ik deze informatie kan omzetten in een definitief "ja" of "nee"?
Ik heb eventueel ook nog een foto van dit stukje antiek techniek beschikbaar per DM.
Ik denk dat ik me morgen eens ga beraden op het maken van een time lapse video van ons dak. De buren hebben ooit het belachelijke (

) idee gevat om er een dakkapel naast te zetten, maar de schaduwval lijkt mee te vallen. We zitten nu nog in hartje zomer en eind van de week komt de zon d'r weer lekker bij als het goed is, dus een beetje haast is geboden. 't is natuurlijk niet essentieel, maar hé, meten is weten!
EDIT: Heb het even uitgerekend. De waardes op de twee telwerken verschillen minder dan 2% van elkaar. En dat in 25 jaar
EDIT2: En hoe weet dat ding eigenlijk wanneer het tijd is om de andere teller in te schakelen? Via een geheime 4G module uit 1985 zeker

Hij schakelt om via een signaal op de netspanning, word geloof ik een frequentie even bovenop gezet.
Zo schakelen ze ook de lantaarn palen geloof ik. maar dat is weer een ander verhaal.
ff googelen:
http://www.toonfrequent.nl/
Verder kan je aan je meter zien of deze terugloop beveiligd is als er een soort tandwieltje op staat met een soort driehoekje daarin, zoals je wel in uurwerken ziet, waarbij dat tandwiel ook niet terug draait.
Wil niet zeggen dat de schijf niet terug draait, gaat om de getalletjes.
Maar ik kom ze maar erg weinig tegen hoor die niet terug draaien, minder dan 1 op de 100 denk ik.
hier staat ie o.a. ff doorscrollen naar beneden.
http://www.olino.org/arti...woorden-over-zonnepanelen
Let erop dat het een heel klein tekentje kan zijn van maar een paar millimeter groot. even goed kijken dus.
En er zijn meer dan 100 verschillende ferraris meters denk ik, ik steek er niet mijn hand voor in het vuur dat als ie er niet op staat dat ie dan misschien toch niet "niet retour" loopt

(dubbel inverteren, "niet niet" = "wel") toch?
[
Voor 7% gewijzigd door
Andre1973 op 14-07-2015 01:35
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!