14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Hier mijn dak:

De kant die je ziet is gepositioneerd op zuidoost. Zo'n 20 graden. De helling is 45 graden.
De enige schaduw komt van het afvoerpijpje wat je ziet. In de zomer het minst last van, omdat dan de zon hoger over het dak komt.
Nou lees ik dat er veel mensen gecharmeerd zijn van SF170 panelen. Cosmetisch vind ik ze mooi en ook technisch lijken ze mij wel ok(voor zover mijn kennis dat toelaat).
De afgelopen tijd een aantal offertes laten maken bij zowel kleinere aanbieders, als wat grotere. Met sommige heb ik een afspraak gemaakt voor een gesprek. De laatste was zelf ook wel wat gecharmeerd van de SF panelen en vooral van Solaredge had ik het gevoel. Hij gaf aan dat dat pijpje voor een schaduwstrook zorgt op het dak over de panelen. Hij raadde aan om een Solaredge omvormer te nemen met 10 optimizers.
Nou lees ik hier af en toe wel mee en kom ik wel eens wat discussies tegen over de SF panelen. Meestal dat deze minder vaak optmizers nodig hebben.
Heeft deze adviseur gelijk? Ik ben van mening dat het pijpje niet echt veel schaduw opwerpt, vooral in de zomer niet. In de winter kan dit wel het geval zijn een paar uur voor zonsondergang.
Verder was deze offerte nogal erg prijzig, dus die ligt al wat dichter bij de papierbak.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Veel goed koper is om dan 1 paneel aan een micro inverter te hangen en de rest aan de string, da's goedkoper dan de optimizers. Je hebt verder helemaal geen schaduw uit de omgeving, dus waarom allerlei moeilijke dingen doen? Dat pijpje is qua schaduw prima te voorspellen.
[ Voor 56% gewijzigd door Fairy op 08-07-2015 21:27 ]
De vraag is enkel of jij de extra investering wil doen voor die extra functionlaliteit.
Zelf heb ik gekozen voor 39 TSMC panelen. 165Wp. En dan twee panelen aansluiten op 1 optimizer om te besparen op het aantal optimizers. En voor de oplettende lezers.. ja ik heb 1 panneel op 1 optimizer zitten i.v.m. met de ongelukkige ligging van dat panneel.
Kopen met Bitcoin
Op welke optimizer heb je ze zitten?2ehands schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:34:
Optimizers zijn er natuurlijk niet alleen om de impact van schaduw van pijpjes te beperken. Er zijn nog veel meer voordelen van het SolarEdge systeem.
De vraag is enkel of jij de extra investering wil doen voor die extra functionlaliteit.
Zelf heb ik gekozen voor 39 TSMC panelen. 165Wp. En dan twee panelen aansluiten op 1 optimizer om te besparen op het aantal optimizers. En voor de oplettende lezers.. ja ik heb 1 panneel op 1 optimizer zitten i.v.m. met de ongelukkige ligging van dat panneel.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
http://www.solaredge.us/f...r-optimizer-datasheet.pdf
Kopen met Bitcoin
Waarom heb je 2 panelen op een P405 optimizer aangesloten en niet 3? Zeker als je niet de volledige zon op het dak hebt, en ook nog panelen op het noorden hebt liggen zou ik overwegen om te besparen op het aantal optimizers. Bewust gedaan?Zelf heb ik gekozen voor 39 TSMC panelen. 165Wp. En dan twee panelen aansluiten op 1 optimizer om te besparen op het aantal optimizers. En voor de oplettende lezers.. ja ik heb 1 panneel op 1 optimizer zitten i.v.m. met de ongelukkige ligging van dat panneel.
Ik lees dat ze niet aan particulieren leveren, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn.
Groetjes
Geen ervaring - maar zo'n site waarbij alles achter een account zit - daar heb ik het niet zo op. Voor Bouwmaat en dat soort echte pro winkels maak ik dan een uitzondering want die hebben echt wel een groot assortiment, maar als je dat voor elke ZZP-webwinkel moet gaan doen voor die 20 artiklen die ze verkopen, nou nee.Nhz schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:03:
Iemand ervaring met deze jongens? https://estg-zonnepanelen.nl/
Ik lees dat ze niet aan particulieren leveren, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zal eens op verschillende momenten kijken wat de schaduw doet. Het pijpje inkorten kan, al weet ik niet of dat mag i.v.m. richtlijnen ofzo.Fairy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:25:
Of het pijpje inkorten, is dat mogelijk? De prijs van 10 optimizers kan niet op tegen een beetje schaduw.
Veel goed koper is om dan 1 paneel aan een micro inverter te hangen en de rest aan de string, da's goedkoper dan de optimizers. Je hebt verder helemaal geen schaduw uit de omgeving, dus waarom allerlei moeilijke dingen doen? Dat pijpje is qua schaduw prima te voorspellen.
Enige is dat het pijpje 2 coaxiale buizen heeft, aanvoer en afvoer. Die moeten wel correct worden aangesloten.Nicap schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:14:
[...]
Ik zal eens op verschillende momenten kijken wat de schaduw doet. Het pijpje inkorten kan, al weet ik niet of dat mag i.v.m. richtlijnen ofzo.
Licht een beetje aan wat dat pijpje doet. Beluchting van de zolder/beluchting riool/afvoer keuken/ventilatiekanaal wc/????Nicap schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:14:
[...]
Ik zal eens op verschillende momenten kijken wat de schaduw doet. Het pijpje inkorten kan, al weet ik niet of dat mag i.v.m. richtlijnen ofzo.
Je hebt namelijk speciale dakpannen met een ventilatiegat die zo laag zijn dat ze onder de zonnepanelen passen, maar ligt een beetje aan de functie als dat kan/mag/verstandig is.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Heeft er iemand zelf een wifi module geplaatst op een Solaredge omvormer, graag hoor ik ervaringen voor ik het zelf probeerErw schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:37:
Vandaag zijn er ook bij mij zonnepanelen geïnstalleerd samen met een SolarEdge omvormer, wie heeft er ervaring met het plaatsen/installeren van een WiFi module?
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Heb ik zelf nog niet gedaan, maar o.a. hierErw schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:58:
[...]
Heeft er iemand zelf een wifi module geplaatst op een Solaredge omvormer, graag hoor ik ervaringen voor ik het zelf probeer
https://www.bespaarbazaar...e_Wifikit_Handleiding.pdf
staat de handleiding ergens onderaan ook in NL, waar je op moet letten is dat de code die je moet invoeren en de enterknop dat dat kleine schakelaartjes zijn op de printplaat, volgens mij links t.o.v de SD kaart en boven het display, er staat ook het symbool voor enter bij (ik dacht de meest rechtse van de 4 schakelaartjes) en 1,2 en 3. Ik heb me daar al een keer gek naar gezocht. 12312312 indrukken is dus achtereenvolgens knopje 1, knopje 2, knopje 3, knopje 1 etc. indrukken.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Heb je niet ook nog de mogelijkheid om panelen op het plattedak van de uitbouw te plaatsen, het isNicap schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:14:
[...]
wat moeilijk in te schatten hoe diep het dak is, maar kwa breedte zouden daar ook nog wel acht stuks
W Z W geplaatst kunnen worden, tenzei je aan de max van je budget zit, maar dan nog kun je er
voor zorgen dat de gekozen omvormer er klaar ( geschikt ) voor is om dat ekstra vermogen van
wat later op het plattedak komt ( i.v.m. zonnestroomvirusinfectie ) ook kan verwerken.
Dat "platte dak" lijkt op de foto dieper dan het in werkelijkheid is. Daar kan geen paneel liggen denk ik.PClop schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:53:
[...]
Heb je niet ook nog de mogelijkheid om panelen op het plattedak van de uitbouw te plaatsen, het is
wat moeilijk in te schatten hoe diep het dak is, maar kwa breedte zouden daar ook nog wel acht stuks
W Z W geplaatst kunnen worden, tenzei je aan de max van je budget zit, maar dan nog kun je er
voor zorgen dat de gekozen omvormer er klaar ( geschikt ) voor is om dat ekstra vermogen van
wat later op het plattedak komt ( i.v.m. zonnestroomvirusinfectie ) ook kan verwerken.
Yes! Je kan zeker drie TSMC panelen op P405 plaatsen. Zeker als ze geen 100% load halen.richardt schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:50:
[...]
Waarom heb je 2 panelen op een P405 optimizer aangesloten en niet 3? Zeker als je niet de volledige zon op het dak hebt, en ook nog panelen op het noorden hebt liggen zou ik overwegen om te besparen op het aantal optimizers. Bewust gedaan?
Ik heb er voor gekozen om er maar 2 per optimizer aan te sluiten. Relatief gezien had ik dan niet veel extra optimizers nodig. En je bent dan wel wat nouwkeuriger qua metingen / regeling e.d.
En daarbij heb ik ook de zelfde configuratie op het zuiden. Dus het is ook wel weer prettig om alles in de zelfde configuratie te hebben. Het is gewoon een beetje wikken en afwegen
Kopen met Bitcoin
dat is geen handig antwoordNicap schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 07:38:
[...]
Dat "platte dak" lijkt op de foto dieper dan het in werkelijkheid is. Daar kan geen paneel liggen denk ik.
ik denk dat PCIop best wel een goed puntje aan haalt.
als je met SF wil gaan werken, dan moet je meerdere stringen parallel maken.
en elke parallel string kan afwijking hebben in de hoek van de string
voordeel is dat je een string vrij plat op het platte dak kan leggen (doet het beter in de zomer, en bij bewolking)
en de rest stijl tegen het dak. (die doen het dan beter in het voor/na jaar.)
een sf paneel is maar 122X100cm (en het kan ook een beetje over het schuine gedeelte hangen.
dus is het platte dakje ongeveer 80-90cm, dan kan het al.
en je hebt niet echt speciaal solaredge nodig. (is best duur.)
(is dit nog te breed, dan kijken naar TSMC panelen.
alleen een installateur vinden die dit doet word wat lastiger.
(de meeste willen het liefst een zo makkelijk mogelijk project, nadenken is niet iedereen zijn pakje aan
maar is vast te vinden of anders is het ook goed zelf te doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als ik 50x de TS-155C2 op mijn dak leg (5 rijen van 10 in landscape) en deze aansluit op een Omniksol-6k-TL2.
Per 5 panelen in een string, dan krijg je 10 strings van 434,5V en 2.66A. Vervolgens sluit je vijf van deze strings parallel aan op 1 MPP. Dan krijg je dus 434,5V en 13.3A per MPP.
Daarmee zit je volgens mij prima binnen de nominale range van de MPP (280-800v). Je gaat wel iets over de max amperage, maar dat wordt met een installatie op Z-ZW in NL toch amper gehaald.
Zit ik zo op het goede spoor?
Ben benieuwd wat de kenners hier van zeggen. Excuses als de terminologie niet helemaal correct is.
Groetjes
In het kader van duurzaamheid is het natuurlijk prima als een fabrikant een refurbished omvormer terugstuurt die dezelfde leeftijd heeft of nieuwer is.klump4u schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:30:
Is bij Delta ook zo.
Je krijgt alleen een omvormer die net zo oud is of jonger.
Ik weet alleen niet hoe dat te controleren is???
Garantie blijft wel 10 jaar geteld vanaf de eerste omvormer.
Met een oudere omvormer of een omvormer die met spinnenwebben en ellende wordt toegestuurd zou ik absoluut niet mee akkoord gaan.
Je mag toch verwachten dat men in het refurbish process even de moeite neemt om het apparaat schoon te maken. Als ze dat al niet doen vraag ik me af in hoeverre men de moeite heeft genomen om goed naar de technische staat te kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2015 11:31 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
je maakt nog een paar kleine foutjes, maar al aardig in de richting.Nhz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:20:
Even kijken of ik de materie snap.
Als ik 50x de TS-155C2 op mijn dak leg (5 rijen van 10 in landscape) en deze aansluit op een Omniksol-6k-TL2.
Per 5 panelen in een string, dan krijg je 10 strings van 434,5V en 2.66A. Vervolgens sluit je vijf van deze strings parallel aan op 1 MPP. Dan krijg je dus 434,5V en 13.3A per MPP.
Daarmee zit je volgens mij prima binnen de nominale range van de MPP (280-800v). Je gaat wel iets over de max amperage, maar dat wordt met een installatie op Z-ZW in NL toch amper gehaald.
Zit ik zo op het goede spoor?
Ben benieuwd wat de kenners hier van zeggen. Excuses als de terminologie niet helemaal correct is.
1.
eerst de Voc.
met 5x kom je uit op:
5x 86.9Voc = 434.5Voc.
maar dat is dan wel bij bepaalde omstandigheden buiten. (25 graden/instaling/wind/etc etc etc)
nu nog uit rekenen met de temperatuur coëfficiënt van Voc wat de max Voc is bij -10 graden.
en dat getal moet onder de max van de omvormer zitten (1000V).
(ik weet het ik vertel het iets teveel volgens het boekje, er is meer ruimte, maar dit is leren.)
een snelle (grove)berekening geeft mij een max van 481V
dit is de waarde die bepaalt of je omvormer in de ochtend start.
is dit boven de max (1000V) dan start de omvormer niet op.
2.
nu de Vmpp.
met 5x kom je uit op:
5x 64.6Vmpp = 323Vmpp.
dit is de normale V die uit de panelen komt.
maar panelen kunnen best warm worden, soms wel warmer als 80 graden en daar door zakt de Vmpp.
de STC waarden waar mee je rekent zijn van 25 graden.
dat uitrekenend kom ik op +/-290Vmpp uit bij extreme omstandigheden.
(je gebruikt nu dunnefilm panelen, die hebben minder last van de warmte als mono/poly etc..)
de MPPT Voltage Range at Nominal Power[V] is 280 - 800.
dus dit werkt met hakken over de sloot.
wil je een beter rendement uit de gekozen omvormer, dan raad de fabrikant een Vmpp van 640V aan.
het lijk mij (met snelle berekening) beter om geen 5x serieel, maar 10x serieel te doen.
3.
nu wil je alles aansluiten op 1 mpp als voorbeeld.
10 X 2,4A = 24A.
maar de mpp kapt af bij 11A.
dus die levert niet meer als +/-323Vmpp X 11A = +/-3553W is dan de max die uit de omvormer komt.
(dat je 24A op de mpp zet is in principe geen probleem.
maar om nu zoveel boven de max van de mpp (16A) te gaan zitten
oei, ik zou het niet doen.ik weet niet zeker of dat wel verstandig is, maar goed dit is allen maar om te leren.)
nu kunnen sommige omvormers ook 2x mpp samenvoegen (mpp's in tandem) tot 1 grote mpp.
(of deze omnik dat ook kan
dan heb je:
+/-323Vmpp X 22A = +/-7106W
en dat word gewoon beperkt tot ongeveer 6000W
andere optie is parallel stringen verdelen over de mpp's.
dan heb je:
5x 2,4A = 12A en word afgekapt op 11A.
+/-323Vmpp X 11A = +/-3553W per mpp en word beperkt tot 6000W per omvormer.
ik vind dit geen lekkere combi van panelen en omvormer.
als je 5x10x155Wp doet gaat het allemaal maar net.
10x5x155Wp is beter voor de omvormer, maar dan is er 1 string die over de 4000W gaat en daar kapt hij ook op af.
hij gaat wel lekker als je 10x5x155Wp doet met de mpp's in tandem.
het kan gewoon beter, maar dit is maar leren. komt goed.
(ik haal trouwens op vol oost en vol west, gewoon de A die de panelen moeten leveren.
je A word niet lager door af te wijken van zuid nog dat de V lager word.
wel minder uren zon die je vangt en dat is wel minder opbrengst
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dit verhelderd al een hoop. Laten we voor het idee even bij deze omvormer blijven. Hieronder even in mijn eigen woorden wat jij zojuist uitgelegd hebt.
Als ik dan uit ga van 10 panelen in 1 string. Dan heb je 5 strings.
Voc: 10x86.9Voc = 860.9Voc STC => grofweg 962Voc bij -10graden.
Dit is strak onder de 1000v van de omvormer, onder de meest ideale omstandigheden. Prima dus.
Vmpp: 10x64.6 = 646Vmpp STC => grofweg 580Vmpp bij extreme omstandigheden.
Dit zit vrij dicht tegen de Nominal DC Voltage (640v) van de omvormer aan. Lijkt me ook prima. Extreme omstandigheden zullen immers niet heel vaak voorkomen.
So far so good. Nu willen we de strings gaan aansluiten op de MPP's. We hebben twee MPP's van elk 11A. We hebben 5 strings van elk 2.4A, dat maakt samen 12A en 12A x 646Vmpp = 7752W. De omvormer levert slechts 6000W, daar verliezen we (in optimale toestand) dus 1752W.
De omvormer heeft echter twee MPP's, van elk max 11A. We kunnen op MPP1 dus 3 strings hangen en op MPP2 2 strings. Je krijgt dat het volgende:
MPP1: 3x 2.4A = 7.2A en 7.2A x 646Vmpp = 4651W
MPP2: 2x 2.4A = 4.8A en 4.8A x 646Vmpp = 3100W
Of ben ik nu te vrolijk aan het verdelen en geld die Max PV Power [W] voor de totale omvormer?
In dat geval kan ik bovenstaande configuratie wel op de Omniksol-8k-TL2 hangen, dis gaat tot 8200W.
Groetjes
Ik heb er vorige jaar september 3 sets besteld via mijn werk. Goede communicatie vrij snelle levering, dus ik ben tevreden. Heb hier alleen bevestigingsmateriaal, solarkabel en PV panelen besteld. Omvormers elders besteld.Nhz schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:03:
Iemand ervaring met deze jongens? https://estg-zonnepanelen.nl/
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
alles oke, je snap de grote lijn.Nhz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:28:
De omvormer heeft echter twee MPP's, van elk max 11A. We kunnen op MPP1 dus 3 strings hangen en op MPP2 2 strings. Je krijgt dat het volgende:
MPP1: 3x 2.4A = 7.2A en 7.2A x 646Vmpp = 4651W
Of ben ik nu te vrolijk aan het verdelen en geld die Max PV Power [W] voor de totale omvormer?
In dat geval kan ik bovenstaande configuratie wel op de Omniksol-8k-TL2 hangen, dis gaat tot 8200W.
alleen:
MPP1: 3x 2.4A = 7.2A en 7.2A x 646Vmpp = 4651W deze stop al bij 4000W (max mpp).
dan krijgt de omvormer dus 4000W + 3100W = 7100W, maar zal max 6000W leveren.
liggen de panelen van beide mpp's de zelfde richting op dan is het geen probleem en kun je het gewoon doen.
een omvormer met 1 mpp of de mpp's in tandem is dan wel mijn voorkeur.
onder en over dimensioneren van de omvormer.
ik heb er geen problemen mee als je 50% meer Wp aan een omvormer hangt als zijn max W.
meer Wp is meer opbrengst.
maar elke extra Wp boven de max W loopt de opbrengst niet meer lineair omhoog.
met kleine hoeveelheden Wp extra is het een beetje verlies, maar ga je naar de flinke hoeveelheden dan word het wel meer.
en je hebt ook nog een stukje menselijk effect.
sommige kunnen het niet aan zien dat hun omvormer ook maar 1 seconde tegen de max zit.
(ik heb zelf nu 1900Wpoost en 1950Wp west op een omvormer van 3300W met 2000W per mpp.

door oost-west haal ik eigenlijk zelden boven de 2500W (wel heel veel uren opbrengst
nu kon ik "per ongeluk" aan een stel lg neonx 300Wp panelen komen.
dus word mijn setup straks 2660Wp op oost en 3000Wp op west.
5660Wp op een 3300W omvormer, dat zal hem leren om stil te staan
had hij maar geen omvormer moeten worden.
maar om echt eerlijk te zijn, geld is op voor een nieuwe omvormer.
edit:
ter extra info:
wat je wel kunt doen.
is de grotere omnik te pakken.
en dan op mpp2 gewoon 20 panelen op zuid met 20 panelen op noord.
dat kan ook goed vanwege de parallel stringen.
MPP1: 3x 2.4A = 7.2A en 7.2A x 646Vmpp = 4651W deze stop pas bij de 5000W (max mpp).
MPP2: 4x 2.4A = ??A en ??A x 646Vmpp = ????W (slecht te schatten wat dat doet)
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 09-07-2015 14:14 ]
De Omniksol 6K-TL2 is nog helemaal niet uit. Ik geloof pas in December leverbaar is.Nhz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:20:
De TL1 is wel leverbaar maar heeft een zeer luidruchtige ventilator op zitten.
www.sunsolar.nl
Ik weet niet of deze buiten heeft gehangen, maar alle omvormers die ik nu al heb gekregen hadden lichte gebruikssporen waarbij bij deze het toppunt is. Ik heb de foto's verstuurd naar de Nederlandse verkoper en naar Steca. Steca heef hier niet specifiek op gereageerd maar de Nederlandse verkoper vond het schandalig en verkoopt ook al een tijdje geen Steca meer en na dit gezien en gehoord te hebben zal hij het ook niet meer gaan doen.Rol-Co schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:23:
Het lijkt wel of dat ding buiten heeft gehangen, spinrag er in. Persoonlijk zou ik dat niet pikken en zeker klagen incl foto's. Mits jouwe er ook zo uit zag toen je hem stuurde.
Wat ook een probleem kan zijn is dat je nog de oude versie hebt zonder lan, daar is de voorraad natuurlijk wel wat ouder en ze sturen vast geen lan versie.
Ik meen me te herinneren dat je bij de ombouw (kost 199,-) je ook kan kiezen voor eerst betalen en leveren en als ze jouwe binnen hebben krijg je het geld terug gestort.
Als mijne kapot gaat stuur ik hem op voor ombouwdan kan hij nooit echt oud zijn.
Jij geeft aan dat wanneer jouw inverter stuk gaat je hem opstuurt voor een LAN upgrade, maar wordt hij dan ook volledig nagekeken of alleen de upgrade anders heb je er natuurlijk niets aan. Wat ik begrepen heb is dat wanneer een inverter gerepareerd moet worden ouder is dan 6 maanden je een gereviseerd model krijgt en dus niet je originele.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Hier raak je me even kwijt. Dat het totaal gelimiteerd is op 6150W snap ik, die staat netjes aangegeven, maar waar haal je vandaan dat 1MPP een max heeft van 4000W? En waar haal je de 5000W bij de 8k vandaan?migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:52:
[...]
alles oke, je snap de grote lijn.
alleen:
MPP1: 3x 2.4A = 7.2A en 7.2A x 646Vmpp = 4651W deze stop al bij 4000W (max mpp).
dan krijgt de omvormer dus 4000W + 3100W = 7100W, maar zal max 6000W leveren.
liggen de panelen van beide mpp's de zelfde richting op dan is het geen probleem en kun je het gewoon doen.
een omvormer met 1 mpp of de mpp's in tandem is dan wel mijn voorkeur.
Bij mij ligt alles op Z-ZW, maar als dat niet het geval is, is het toch juist de bedoeling om de verschillende windrichtingen te splitsen over verschillende MPP's? Als alles dezelfde richting op ligt, zoals bij ons, dan kan het ook op 1 MPP, maar mag het ook op verschillende MPP's (om bijvoorbeeld eventueel schaduw op te vangen).
Toch?
Groetjes
Verwijderd
Omvormer: Hosola bright 3682mtl
Panelen: 17x ET Solar 260 Wp.
Ze komen op het schuine dak, helling 45 graden en ligging OZO. Ivm dakkapel en uitbouw heb ik op het dakvlak aan de andere kant van het huis geen plek.
Tzt zal ik hier een foto plaatsen. En de opbrengst zal ik monitoren, dat schijnt met deze omvormer makkelijk te gaan.
Even een heel domme vraag, maar wat heb je in vredesnaam aan zonnepanelen op noord? Die zitten dan toch altijd in de schaduw?migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:52:
[...]
en dan op mpp2 gewoon 20 panelen op zuid met 20 panelen op noord.
dat kan ook goed vanwege de parallel stringen.
Volgens mij levert dat bijna niks aan extra energie op...
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
in de specs bij omnik staat:Nhz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:22:
[...]
Hier raak je me even kwijt. Dat het totaal gelimiteerd is op 6150W snap ik, die staat netjes aangegeven, maar waar haal je vandaan dat 1MPP een max heeft van 4000W? En waar haal je de 5000W bij de 8k vandaan?
voor de omnik Omniksol-6k-TL2 : Max. Input Power for each MPPT 4000W
voor de omnik Omniksol-8k-TL2 : Max. Input Power for each MPPT 5000W
maar ze zijn nog niet leverbaar nog dat dit door iemand ook getest is.
je kunt 2 richtingen doen met 2 mpp's of je doet 2 richtingen met parallel stringen, dat kan ookBij mij ligt alles op Z-ZW, maar als dat niet het geval is, is het toch juist de bedoeling om de verschillende windrichtingen te splitsen over verschillende MPP's? Als alles dezelfde richting op ligt, zoals bij ons, dan kan het ook op 1 MPP, maar mag het ook op verschillende MPP's (om bijvoorbeeld eventueel schaduw op te vangen).
Toch?
met 2x mpp ben je wat vrijer in je keuzen, dan hoeven de stringen niet even lang te zijn b.v.
met parallel moet dat wel, dus kan het soms wat lastig zijn.
schaduw opvangen kun je beter doen met de diodes in de panelen, en dan een fatsoenlijke mpp gebruiken.
(iets wat optitrack/mppscanning of pvsweep ondersteund.)
een makkelijk gemaakte fout b.v: 10 X 250Wp op een omvormer met 2x mpp van 2500W.
dan heb je stringen die maar net de omvormer zijn minimum V halen en is alles gewoon serieel zetten meer opbrengst.
het ergste is dan dat de diodes bij schaduw dan ook in schakelen.
en dan zakt de V nog verder op de mpp, en hij was al zo laag met een string van 5
(veel mensen zijn te vaak bang voor schaduw, het valt best mee als alles goed is gedaan.)
(specs bij omnik bekijk ik wel met een korrel zout (+/- 1 kilo) staan veel fouten/marketing in.
we vinden vaak afwijkingen bij dat merk. verder is er niks mis met het merk.)
als noord niet te gek stijl is dan kan het nog zeker een 500kWh/kWp+ op leveren per jaar.Stoney3K schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:53:
[...]
Even een heel domme vraag, maar wat heb je in vredesnaam aan zonnepanelen op noord? Die zitten dan toch altijd in de schaduw?
maar als je goed op let was het dak waarvoor ik het zij niet noord maar iets meer naar west
en dat vangt best nog wat zon in de avond
en paneel prijzen zijn laag, en als je toch al een omvormer hebt, en je kunt een stringentje extra leggen (parallel), kun je het gerust doen.
je scoort dan geen hoge kWh/kWp, maar wel veel kWh en uiteindelijk gaat het wel daar om.
anton heeft nog een tijdje met een noord setje gedraaid:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
edit:
een voorbeelddagje:
http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2014-06-06
of lees magpie hier onder.
[ Voor 1% gewijzigd door Magpie op 09-07-2015 15:31 . Reden: ook zo erbij gezet ]
Hoe reken je die waardes uit eigenlijk?migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:23:
[...]
eerst de Voc.
met 5x kom je uit op:
5x 86.9Voc = 434.5Voc.
maar dat is dan wel bij bepaalde omstandigheden buiten. (25 graden/instaling/wind/etc etc etc)
nu nog uit rekenen met de temperatuur coëfficiënt van Voc wat de max Voc is bij -10 graden.
[...]
een snelle (grove)berekening geeft mij een max van 481V![]()
dit is de waarde die bepaalt of je omvormer in de ochtend start.
is dit boven de max (1000V) dan start de omvormer niet op.![]()
2.
nu de Vmpp.
met 5x kom je uit op:
5x 64.6Vmpp = 323Vmpp.
[...]
dat uitrekenend kom ik op +/-290Vmpp uit bij extreme omstandigheden.
Voc = 86.9 op 20gr
Voc Coefficient 0.29% per graad
Op -10 is dat een delta van 30 graden. Daarmee kom ik op de volgende rekensom:
Voc = 86.9 + ((86.9 x 0.29%) x 30) = 94.5 (ipv 96.2 die jij had berekend)
Voor Vmpp kom ik daarnee op 53.4 (ipv 58 die jij had berekend)
Groetjes
je kunt gewoon beter rekenen als ikNhz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:58:
[...]
Hoe reken je die waardes uit eigenlijk?
Voc = 86.9 op 20gr
Voc Coefficient 0.29% per graad
Op -10 is dat een delta van 30 graden. Daarmee kom ik op de volgende rekensom:
Voc = 86.9 + ((86.9 x 0.29%) x 30) = 94.5 (ipv 96.2 die jij had berekend)
Voor Vmpp kom ik daarnee op 53.4 (ipv 58 die jij had berekend)
had het ook allemaal een beetje te snel gedaan. (en een hulp programmaatje gebruikt, die het iets anders kan afronden. of net niet de juiste specs van de panelen had.)
en voor mij was het verhaal vertellen belangrijker als de getallen (kunnen best meer foutjes in zitten als je goed zoekt.)
er is ook een probleem met de berekening.
op die manier reken je de Coefficient lineair uit.
in de praktijk is hij net niet lineair maar bolt hij wat af in de extremen.
maar goed dan word het seksueel mieren mishandelen
uiteindelijk heb je toch een beetje marge nodig.
edit:
o ja, en
specs van panelen zijn 1 ding.
wat je werkelijk geleverd krijgt is een 2de.
elk paneel is anders: soms iets meer V en soms iets minder V.
soms iets meer A en soms iets minder A.
edit2:
voorbeeld van werkelijke levering:
Serial No. | Voc(V) | Isc(A) | Pmax(W) | Vm(V) | Im(A) | FF() |
122380048053 | 38.398 | 9.321 | 266.285 | 30.375 | 8.767 | 74.4 |
122381040556 | 38.355 | 9.393 | 265.844 | 30.152 | 8.817 | 73.79 |
122381040578 | 38.272 | 9.432 | 265.409 | 30.272 | 8.767 | 73.52 |
122381040695 | 38.386 | 9.404 | 266.633 | 30.381 | 8.776 | 73.86 |
122381040702 | 38.411 | 9.372 | 266.79 | 30.375 | 8.783 | 74.11 |
122381040707 | 38.407 | 9.401 | 266.017 | 30.346 | 8.766 | 73.68 |
122381041364 | 38.438 | 9.275 | 265.899 | 30.378 | 8.753 | 74.58 |
niet een heel mooi voorbeeld, maar had even snel niets anders liggen.
alles zit toevallig aardig dicht bij elkaar.
[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 09-07-2015 16:39 ]
Minder, ja, niets, nee, altijd nog zo'n 50% t.o.v. zuid.Stoney3K schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:53:
[...]
Even een heel domme vraag, maar wat heb je in vredesnaam aan zonnepanelen op noord? Die zitten dan toch altijd in de schaduw?
hier mijn noord installatie ; http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html
en op PVoutput ; http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=32478
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 09-07-2015 16:57 ]
Volgens deze site moet ik hoe dan ook een digitale meter krijgen/nemen. Dit uiteraard omdat de ferris-versies niet meer geleverd gaan worden.
Echter heb ik me ook ingelezen over het salderingsverhaal en de 'kans' dat leveranciers straks je minder salderen dan hetgeen je oplevert, waardoor je afschrijvingstermijn van de panelen opeens een stuk langer wordt.
Nu heb ik de aannemer gevraagd wat voor 'n soort meter in krijg (leverancier/NUTS zal Liander worden geven ze aan).Die geeft aan dat het hoogst waarschijnlijk een slimme meter wordt.Dat laatste wil ik weer niet ivm privacy en hackgevoeligheid.
Ik wil dus wél een digitale meter met terugloop, maar gèèn slimme meter. Wat moet ik dan aan Liander vragen? Een digitale 'domme' meter met terugloopregistratie?
[ Voor 3% gewijzigd door Tallguy op 09-07-2015 17:01 ]
Op noord (heel klein beetje west) gaat prima hoor.Stoney3K schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:53:
[...]
Hier het verschil met enkel zuid (klein beetje oost) met 3430 wp en met zuid+noord met nu 5130 wp
http://pvoutput.org/compa...6&df=20150524&dt=20150630
Op zuid monopanelen 245 wp, op noord SF-170S
Het klaart hier vaak in de avond erg op, en het levert meer op dan kale dakpannen.
[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2015 17:15 ]
Of je een 'domme' meter of slimme meter neemt, je krijgt een meter met 4 telwerken. Met andere woorden: het maakt geen bal uit. Het grote verschil tussen de 'domme' en slimme meter is dat de energieleveranciers bij de slimme meters periodiek kunnen uitlezen.Tallguy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:01:
Ik ben een beetje de kluts kwijt mbt digitale meters icm zonnepanelen. Ik heb een nieuwbouw huis gekocht waar ik tzt zonnepanelen op wil laten leggen.
Volgens deze site moet ik hoe dan ook een digitale meter krijgen/nemen. Dit uiteraard omdat de ferris-versies niet meer geleverd gaan worden.
Echter heb ik me ook ingelezen over het salderingsverhaal en de 'kans' dat leveranciers straks je minder salderen dan hetgeen je oplevert, waardoor je afschrijvingstermijn van de panelen opeens een stuk langer wordt.
Nu heb ik de aannemer gevraagd wat voor 'n soort meter in krijg (leverancier/NUTS zal Liander worden geven ze aan).Die geeft aan dat het hoogst waarschijnlijk een slimme meter wordt.Dat laatste wil ik weer niet ivm privacy en hackgevoeligheid.
Ik wil dus wél een digitale meter met terugloop, maar gèèn slimme meter. Wat moet ik dan aan Liander vragen? Een digitale 'domme' meter met terugloopregistratie?
En het mogelijk 'anders gaan salderen'dan. Maakt dat nog uit mbt een domme of slimme meter?GioStyle schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:04:
[...]
Of je een 'domme' meter of slimme meter neemt, je krijgt een meter met 4 telwerken. Met andere woorden: het maakt geen bal uit. Het grote verschil tussen de 'domme' en slimme meter is dat de energieleveranciers bij de slimme meters periodiek kunnen uitlezen.
lol, ze willen maar wat graag die slimme meter slijten.Tallguy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:01:
Ik ben een beetje de kluts kwijt mbt digitale meters icm zonnepanelen. Ik heb een nieuwbouw huis gekocht waar ik tzt zonnepanelen op wil laten leggen.
gewoon zeggen dat je geen slimme meter wil en je krijgt iets anders.
wat het anders dan is is een ander verhaal, lol
dat kan verschillen, soms krijg je een slimme meter die ze met blauwe oogjes zeggen dat ze hem niet uitlezen, soms krijg je een echt ander model.
maar je krijgt wel een meter met 4 telwerken.
voor hoog/laag afnemen en hoog/laag leveren.
en dat helpt je niet tegen het andere tarief van terug leveren, hellaas.
dat kan echt alleen maar met de feraris meter. (en een paar kleine uitzonderingen, voordat iemand daar weer mee aan komt.)
Je krijg per definitie een nieuwe meter.Tallguy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:01:
De saldering is nu wettelijk geregeld, daar hebben je leveranciers niets over te zeggen.Echter heb ik me ook ingelezen over het salderingsverhaal en de 'kans' dat leveranciers straks je minder salderen dan hetgeen je oplevert, waardoor je afschrijvingstermijn van de panelen opeens een stuk langer wordt.
Waar ze wel invloed op hebben is het deel dat je "teveel" opwekt. Daar hoeft de leverancier alleen een "redelijke vergoeding" over te geven. Er zijn leveranciers die gaan al naar de 10.5 cent.
Mee eensNu heb ik de aannemer gevraagd wat voor 'n soort meter in krijg (leverancier/NUTS zal Liander worden geven ze aan).Die geeft aan dat het hoogst waarschijnlijk een slimme meter wordt.Dat laatste wil ik weer niet ivm privacy en hackgevoeligheid.
Een digitale "domme" meter inderdaad. Moet je wal van tevoren aangeven. Dus voor plaatsing of/en er tijdens de plaatsing bij zijn.Ik wil dus wél een digitale meter met terugloop, maar gèèn slimme meter. Wat moet ik dan aan Liander vragen? Een digitale 'domme' meter met terugloopregistratie?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Wel lullig dat ze mijn postcode nog niet weten bij Liander en ik mijn verzoek dus niet digitaal kan indienen (en ze telefonisch al niet meer bereikbaar zijn)
Maar goed...dat komt wel weer goed!
Je voorspelling is waarheid geworden: bij mij is het ook aangesloten als strings van 2x5 per MPPT. Had al eerder aangegeven dat mijn panelen een mooie hoge opbrengst hadden maar met de wat koelere dagen en de zon er vol op achter een wolk schiet het voltage boven de 580 (soms zelfs 590) en dat is iets teveel van het goede: dan geeft hij een error.toxict schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:07:
Nou ben ik benieuwd hoe Marco 'm aangesloten heeft op de omvormer.
Hopelijk voor jou als stringen van 3*4 en 2*4. Op MPPT1 en MPPT2
Dit i.v.m. koude winters en hoge voltage.
Bij mij heeft ie 'm als 2*5 per MPPT.
Als het bij mij kouder is dan -10 en de zon klapt er vol op, dan zou de voltage nog wel eens over de 590 volt kunnen gaan en daar wordt mijn omvormer niet blij van.
Marco had aangeboden om omvormer om te ruilen (maar meeste omvormers hebben een max spanning van 600V en geven bij 580 al errors) of stringlengte in te korten naar 4. Heb gekozen voor het laatste en hoop dat deze errors dan niet meer voorkomen.
Op zich geen opbrengst gemist maar elke bewolkte dag weer een paar errors uit de logs vissen is ook niet de bedoeling...
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
je hebt nu per mpp 2x 5x.[BoSS] schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:54:
O
[...]
Je voorspelling is waarheid geworden: bij mij is het ook aangesloten als strings van 2x5 per MPPT. Had al eerder aangegeven dat mijn panelen een mooie hoge opbrengst hadden maar met de wat koelere dagen en de zon er vol op achter een wolk schiet het voltage boven de 580 (soms zelfs 590) en dat is iets teveel van het goede: dan geeft hij een error.
Marco had aangeboden om omvormer om te ruilen (maar meeste omvormers hebben een max spanning van 600V en geven bij 580 al errors) of stringlengte in te korten naar 4. Heb gekozen voor het laatste en hoop dat deze errors dan niet meer voorkomen.
Op zich geen opbrengst gemist maar elke bewolkte dag weer een paar errors uit de logs vissen is ook niet de bedoeling...
en dan kun je er 3x 4x op 1 mpp van maken en de andere 2x 4x.
maar dan moet de mpp van de omvormer het aan kunnen/verwerken.
(een omnik 3tl kan het niet lekker, een omnik 3tl2 kan het wel lekker.
de nieuwe omnik heeft meer bereik in de mpp)
als ik het goed begrijp?
In oktober 2012 was ik ook zo slim om tijdens de nieuwbouw een 'domme' meter te gaan laten plaatsen.WoudseHoeve schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:07:
Je krijg per definitie een nieuwe meter.
[...]
Een digitale "domme" meter inderdaad. Moet je wal van tevoren aangeven. Dus voor plaatsing of/en er tijdens de plaatsing bij zijn.
Totdat de aannemer, die de meter moest plaatsen, een week voor plaatsing contact opneemt en aangeeft dat de 'domme' meter op dat moment niet leverbaar is.
'Wat is de levertijd?'
' tja, reken maar op minimaal 6 weken meneer'
Je kunt dan geen kant op en zo word je dan alsnog genaaid door Liander.
Achteraf ben ik toch tevreden met de slimme meter en de data die ik kan inzien via energiemanager.
Klopt, dat is ook wat we gaan doen. Zou dat invloed hebben op het later opstarten van de omvormer door 4x SF170 in een string ipv 5x?migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:03:
[...]
je hebt nu per mpp 2x 5x.
en dan kun je er 3x 4x op 1 mpp van maken en de andere 2x 4x.
maar dan moet de mpp van de omvormer het aan kunnen/verwerken.
(een omnik 3tl kan het niet lekker, een omnik 3tl2 kan het wel lekker.
de nieuwe omnik heeft meer bereik in de mpp)
als ik het goed begrijp?
Pff aan de overkant zijn er gister 24 sf panelen geplaatst.. MOOOI!!
Waarom krijg ik daar nu weer de kriebels van

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2015 21:54 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb in de ochtend toch wel wat last van schaduw en zit de denken aan optimizers. Ik zie de OP250-LV van Solaredge, die schijnt universeel ter zijn maar hoe gaat mijn SMA 3000 TL21 daar mee om als ik 2 strings maak (8 en 9 panelen per string, ZN-Shine 195 wp panelen)
Iemand ervaring met een dergelijke installatie ??
oke, en wat voor omvormer is het?[BoSS] schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:43:
[...]
Klopt, dat is ook wat we gaan doen. Zou dat invloed hebben op het later opstarten van de omvormer door 4x SF170 in een string ipv 5x?
(type en verzie.?)
4x of 5x heeft 0 seconde verschil met opstarten.
(zelfs 2x of 3x maakt niet uit.)
Die 250 is volgens mij niet universeel. Dat is de p350i.reddo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:41:
ff een vraagje;
Ik heb in de ochtend toch wel wat last van schaduw en zit de denken aan optimizers. Ik zie de OP250-LV van Solaredge, die schijnt universeel ter zijn maar hoe gaat mijn SMA 3000 TL21 daar mee om als ik 2 strings maak (8 en 9 panelen per string, ZN-Shine 195 wp panelen)
Iemand ervaring met een dergelijke installatie ??
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
http://ressupply.com/stor...mc4sm-2na-power-optimizerWimlem schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:58:
[...]
Die 250 is volgens mij niet universeel. Dat is de p350i.
volgens deze tekst (en vele andere sites) wel... maar ze verwijzen wel naar de OPA versie en of dat deze is ??
[ Voor 11% gewijzigd door reddo op 09-07-2015 23:11 ]
Ai.....vervelend.....niet leuk als mijn zorgen waarheden worden.[BoSS] schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:54:
O
[...]
Je voorspelling is waarheid geworden: bij mij is het ook aangesloten als strings van 2x5 per MPPT. Had al eerder aangegeven dat mijn panelen een mooie hoge opbrengst hadden maar met de wat koelere dagen en de zon er vol op achter een wolk schiet het voltage boven de 580 (soms zelfs 590) en dat is iets teveel van het goede: dan geeft hij een error.
Maar gelukkig wordt er iets aan gedaan.
Ik ben wel benieuwd naar de orientatie in graden t.o.v. de zon en de hoek van je panelen.
Ik heb dus ook die 2*5 + 2*5 op MPPT1 en MPPT2.
Orientatie: 144 graden en hoek 21 graden.
Omvormer: Omnik 3K-TL2.
Ik heb nog geen enkele logging error gehad wat dat betreft en dat wil ik graag zo houden.
De voltages zijn bij mij nog niet zo hoog geweest gelukkig.
Wellicht is dat omdat ik de SF165S panelen heb.
Mijn orientatie is 160 graden en hoek is 54 graden met een SofarPV 3000TLM omvormer.toxict schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:21:
[...]
Ai.....vervelend.....niet leuk als mijn zorgen waarheden worden.
Maar gelukkig wordt er iets aan gedaan.
Ik ben wel benieuwd naar de orientatie in graden t.o.v. de zon en de hoek van je panelen.
Ik heb dus ook die 2*5 + 2*5 op MPPT1 en MPPT2.
Orientatie: 144 graden en hoek 21 graden.
Omvormer: Omnik 3K-TL2.
Ik heb nog geen enkele logging error gehad wat dat betreft en dat wil ik graag zo houden.
De voltages zijn bij mij nog niet zo hoog geweest gelukkig.
Wellicht is dat omdat ik de SF165S panelen heb.
Als tussen 12 en 13:30 de felle zon door de wolken breekt en het is niet zo warm dan geven mijn panelen aanzienlijke piekspanning af (>115 <120 volt per paneel) en geeft de omvormer een error. Of dat erg is weet ik niet (omvormer kan tot 600V aan en blijft gewoon doordraaien), maar vast niet de bedoeling.
Zeker in de winter verwacht ik dat met koud weer de spanning nog iets stijgt en dan komt het wel erg dicht tegen de 600V aan dus dan is het een prettiger idee dat er 4 panelen in een string zitten en dat de maximale spanning dus eerder rond de 480V is.
aha, inderdaad de OPA versies. Maar ik denk dat die niet zo druk meer te krijgen zijn, itt de P350.reddo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:01:
[...]
http://ressupply.com/stor...mc4sm-2na-power-optimizer
volgens deze tekst (en vele andere sites) wel... maar ze verwijzen wel naar de OPA versie en of dat deze is ??
Met de OPA250 heb je er minimaal 8 per string nodig.
Met die p350i moet je er minimaal 4 in 1 string hebben. Met jouw 2 strings van 8 en 9 moet dit werken. Je hebt wel een losse key nodig om ze te "activeren". hier een PDf met wat meer info over de 350i.
Kan je die OPA250 nog krijgen? En het blijft natuurlijk de vraag of de investering het waard is met een beetje schaduw in de ochtend
Denk verder dat er weinig mensen ervaring hebben met die opa250.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
oho, lijkt mij een nette omvormer.[BoSS] schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 06:55:
[...]
Mijn orientatie is 160 graden en hoek is 54 graden met een SofarPV 3000TLM omvormer.
Als tussen 12 en 13:30 de felle zon door de wolken breekt en het is niet zo warm dan geven mijn panelen aanzienlijke piekspanning af (>115 <120 volt per paneel) en geeft de omvormer een error. Of dat erg is weet ik niet (omvormer kan tot 600V aan en blijft gewoon doordraaien), maar vast niet de bedoeling.
Zeker in de winter verwacht ik dat met koud weer de spanning nog iets stijgt en dan komt het wel erg dicht tegen de 600V aan dus dan is het een prettiger idee dat er 4 panelen in een string zitten en dat de maximale spanning dus eerder rond de 480V is.
valt me niet tegen als ik naar de specs kijk.
de mpp zou volgens de specs 2000W aan moeten kunnen per mpp.
dus ombouwen naar 4 panelen is goed mogelijk en zou ik ook willen.
(ik vind 5 ook iets teveel voor de mpp, je hebt gewoon te veel momenten dat je te hoog zit.)
eigenlijk moet je niet naar de piek spanning kijken zoals je schrijft.
de mpp reageert gewoon een luttele seconde te laat (zoals elke mpp) en daar door loopt hij even omhoog.
belangrijker is wat hij doet in "normale" condities en op die momenten wil je hem rond de 360V hebben of zo dicht als mogelijk.
(altijd een lastige beslissing voor welke Vmpp je wil gaan.)
je wil eigenlijk de omvormer onder de 600V hebben.
maar dat is dan wel Voc. (en die heeft ook zijn eigen temperatuur coëfficiënt niet vergeten)
ik weet deze niet zeker, want ik ken de omvormer niet, maar is zeer goede gok.
als in de ochtend de Voc boven de 630V komt, dan start de omvormer die dag niet en gaat hij voor de rest van die dag in error, maar gaat niet kapot.
(dit wisselt een beetje per merk en type, maar alle specs wijzen op dit getal.)
dat hij nu al error's geeft verbaast me. (of zijn het waarschuwingen?)
de Vmpp wil je dan tussen de 160-500V hebben.
(maar onder de 200V dan haal je de 2000W niet meer, een max van 10A op de mpp
we kunnen nu wel zeggen dat de PV lente aardig voorbij is.
dus komen de maanden zal de Vmpp wat lager zijn als de afgelopen maanden.
(hoe wel ik gisteren best nog wat lente Vmpp voorbij zag komen
het weer is grillig en onvoorspelbaar. (ik hoorde gisteren zelfs over nachtvorst op het journaal, het moet niet gekker worden))
als je zin hebt om te testen, dan kun je net voor het ombouwen even alle stringen van 5 panelen op 1 mpp hangen.
dan ben ik wel benieuwd hoever de mpp's werkelijk gaan.
dit kan het apparaat hebben en gaat hij niet kapot van, hij zal alles terug regelen naar +/-2000W en misschien iets meer. hoeveel is dan interessant?
(mijn omvormer gaat dan nog een 98W hoger als zijn max.)
Het zijn 2 dakdoorvoeren, 1 van de ketel, en 1 van de mechanische afzuiging.Fairy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:25:
Of het pijpje inkorten, is dat mogelijk? De prijs van 10 optimizers kan niet op tegen een beetje schaduw.
Heb zelf ook een rookgas afvoer die op mijn panelen komt om een uur of 15:00, maar daar zie je geen minder opbrengst van terug in je curve. Voordeel van SF?
Ik zou niks geen extra investering hier voor doen iig.
https://goo.gl/photos/1BFGejxhK89vNVYKA
https://lh3.googleusercon...sjmbLoGqYoW=w1769-h995-no
[ Voor 21% gewijzigd door hrt op 10-07-2015 14:17 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Hanergy heeft onze installatie mogen gebruiken voor een referentie op een website!Voronwë schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:44:
[...]
Anyway, laatst ook al wat beschreven over mijn dak, maar gisteren zijn dan toch de 32 Hanergy (Solibro) 110 panelen geplaatst. Omvormer (Fronius Galvo 3.1) moet nog worden aangesloten, dus helaas profiteer ik dit weekend nog niet van de opbrengst.
[afbeelding]
Ze liggen in 4 rijen van 8, waarvan slechts 2 rijen (Rij 1 en 2) te zien zijn op de foto. 3 en 4 liggen aan weerszijden van midden op het dak.
Helaas zit mijn vrouw met de goede camera op een bruiloft, dus dan maar een paar OPO foto's
Link naar Dropbox
http://hanergy.eu/residential_solibro_almere/
Around here, something radiates. (Counting Crows)
En hoe zijn de opbrengsten, log ja al naar PVouput of heb je een link voor ons naar fronius https://www.solarweb.com/Voronwë schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:48:
[...]
Hanergy heeft onze installatie mogen gebruiken voor een referentie op een website!
http://hanergy.eu/residential_solibro_almere/
Altijd mooi als je installatie een pluim krijgt op zo'n manier.
Die ene is niet van de ketel, want die hebben we niet. Vloerverwarming i.c.m. Stadsverwarming. Ik heb even gekeken en ze zijn voor:hrt schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:43:
[...]
Het zijn 2 dakdoorvoeren, 1 van de ketel, en 1 van de mechanische afzuiging.
Heb zelf ook een rookgas afvoer die op mijn panelen komt om een uur of 15:00, maar daar zie je geen minder opbrengst van terug in je curve. Voordeel van SF?
Ik zou niks geen extra investering hier voor doen iig.
https://goo.gl/photos/1BFGejxhK89vNVYKA
https://lh3.googleusercon...sjmbLoGqYoW=w1769-h995-no
Een is voor de mechanische ventilatie.
De ander is de afvoer van de riolering.De afvoer van de wasmachine(zolder) zit er ook op.
Maar er is nog wel wat ruimte over op het dak, zodat ze niet direct naast het pijpje zitten.
PV output natuurlijk!PClop schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:04:
[...]
En hoe zijn de opbrengsten, log ja al naar PVouput of heb je een link voor ons naar fronius https://www.solarweb.com/
Altijd mooi als je installatie een pluim krijgt op zo'n manier.
ZZ9 Plural Z Alpha
Ik probeer alleen nog meer items mee te sturen met de Fronius Push service. Iemand een suggestie wat en hoe? Ik kan niet het niet goed vinden op het internet.
Dat die pluim zou komen was bekend hoor. Dat zat ook een beetje bij de prijs in, als je begrijpt wat ik bedoel.
[ Voor 27% gewijzigd door Voronwë op 10-07-2015 17:50 ]
Around here, something radiates. (Counting Crows)
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ja, maar ff checken wie... Vriend van me heeft sinds maandag 18 sf panelen liggen en woont in maastricht...paulv1973 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:21:
Weet iemand een installateur die SF sets verkoopt en installeert in Zuid Limburg?
[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 11-07-2015 00:04 ]
De mannen van Energie Soleil hebben erg goed werk afgeleverd!
In 2016 ga ik als alles goed gaat nog een uitbreiding van 16 panelen doen. De SE6000 omvormer die ik nu heb is daar al op geselecteerd.
Voor:
Achter:
SolarEdge Monitoring:
[ Voor 9% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 11-07-2015 09:41 ]
Kopen met Bitcoin
Deze truuk hebben zij (liander) bij mij ook uitgehaald. Benadrukt dat ik een domme wilde, maar de monteur kwam met een slimme aanzetten. "communicatieprobleem, sorry, levertijd is 6 weken".Limojo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:43:
[...]
In oktober 2012 was ik ook zo slim om tijdens de nieuwbouw een 'domme' meter te gaan laten plaatsen.
Totdat de aannemer, die de meter moest plaatsen, een week voor plaatsing contact opneemt en aangeeft dat de 'domme' meter op dat moment niet leverbaar is.
'Wat is de levertijd?'
' tja, reken maar op minimaal 6 weken meneer'![]()
Je kunt dan geen kant op en zo word je dan alsnog genaaid door Liander.
Achteraf ben ik toch tevreden met de slimme meter en de data die ik kan inzien via energiemanager.
Tellerstand maakt niet veel uit, pulse aantal wel 2000 als het kan.
Pm maar
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het zijn hele mooie panelen, juist omdat ze zo mooi egaal zwart zijn.2ehands schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 08:49:
39x TSMC 165 Wp panelen met een SolarEdge systeem zijn gisteren geinstalleerd.
In 2016 ga ik als alles goed gaat nog een uitbreiding van 16 panelen doen.
De SE6000 omvormer die ik nu heb is daar al op geselecteerd.
Maar de uiteinden van de rails zijn helaas niet zwart gemaakt. He, toe nou!
Ik denk dat ik Clickfit zie, die heeft daar schuif-doppen voor.
De SE6000 begrijp ik niet, ik dacht dat de maximale scheeflast in Nederland stond op 5000W.
Maar ik kan het verkeerd hebben en het is ook best mogelijk dat je dit hebt afgestemd met je netbeheerder natuurlijk (het is nooit zomaar mogelijk iets te zeggen zonder de situatie te kennen).
Ik heb deze laatst gekocht:http://www.ebay.nl/itm/30...geName=STRK%3AMEBIDX%3AITRol-Co schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:11:
Iemand die zijn 2000 pulse din rail kWh meter wilt ruilen voor een ABB C11 meter? Ik stoor me aan de 100 pulse per kWh namelijk.
Tellerstand maakt niet veel uit, pulse aantal wel 2000 als het kan.
Pm maar
Op zondag besteld en donderdag in huis.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zo uit de losse pols, SE6000 is een drie fase omvormer ? toch ?Gatsby1923 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:33:
[...]
Het zijn hele mooie panelen, juist omdat ze zo mooi egaal zwart zijn.
Maar de uiteinden van de rails zijn helaas niet zwart gemaakt. He, toe nou!![]()
De SE6000 begrijp ik niet, ik dacht dat de maximale scheeflast in Nederland stond op 5000W.
Maar ik kan het verkeerd hebben en het is ook best mogelijk dat je dit hebt afgestemd met je netbeheerder natuurlijk (het is nooit zomaar mogelijk iets te zeggen zonder de situatie te kennen).
Hoe bedoel jë dat dan met die "scheef last"
Edit, is ook een eenfasige
Je hebt gelijk met die montagerails, alles zwart is mooier,
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
8x 5" kan toch ook op een stringomvormertje?
[ Voor 40% gewijzigd door antonboonstra op 11-07-2015 17:25 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Het lijkt erop dat er verschillende versies van de handleiding zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 11-07-2015 17:20 ]
Ik ga een omvormer hergebruiken. Er komen totaal op het westen 6 panelen te liggen op totaal 3 Steca300 omvormers.Rol-Co schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:06:
Omvormers ? Voor 8 panelen ? Micro's ?
8x 5" kan toch ook op een stringomvormertje?
Het 7e paneeltje komt op het oosten te liggen ter vervanging van het minder presterende paneeltje.
En ik houd 1 paneel als reserve.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ingangspanning bereik is iets ruimer dan het MPPT bereik.Dre schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:17:
Mijn digitale handleiding zegt "MPP voltage 45 V...170 V"
Het lijkt erop dat er verschillende versies van de handleiding zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 11-07-2015 17:22 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ahmkleinman schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:21:
[...]
Ik ga een omvormer hergebruiken. Er komen totaal op het westen 6 panelen te liggen op totaal 3 Steca300 omvormers.
Het 7e paneeltje komt op het oosten te liggen ter vervanging van het minder presterende paneeltje.
En ik houd 1 paneel als reserve.
Ja dat kan ook ja
antonboonstra schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:21:
[...]
Ingangspanning bereik is iets ruimer dan het MPPT bereik.
[afbeelding]

Bijzonder al die verschillende documentatie... En vervolgens zie ik 'm op de video ook nog gewoon 41/42V doen bij 5A
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 11-07-2015 17:38 ]
De SE6000 kan op 1 fase. Dit is echt het maximale wat je op een enkele fase kan installeren. 26A afgezekerd. Piek was vandaag op 3000W. Dus er is nog veel groei ruimte.Gatsby1923 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:33:
[...]
Het zijn hele mooie panelen, juist omdat ze zo mooi egaal zwart zijn.
Maar de uiteinden van de rails zijn helaas niet zwart gemaakt. He, toe nou!![]()
Clickfit is niet gebruikt door de installateur. Dit gebruikt hij niet omdat hij juist materiaal wil gebruiken wat je dus wel vast schroeft aan het dak.
Kopen met Bitcoin
Wat gebeurd er eigenlijk als je boven de max mppt spanning zit, maar onder de max ingangsspanning? Start de omvormer dan niet op? Of wordt de spanning afgekapt?antonboonstra schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:21:
[...]
Ingangspanning bereik is iets ruimer dan het MPPT bereik.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
He, dat is in barneveld :-)2ehands schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 08:49:
Al een geruime tijd lees ik hier mee op dit topic. En na redelijk wat overwegen, sparen en uiteindelijk wachten op de installatie is het dan eindelijk zo ver. 39x TSMC 165 Wp panelen met een SolarEdge systeem zijn gisteren geinstalleerd. De eerste 4,5 kWh's zijn al binnen geharkt op het einde van de middag.
In 2016 ga ik als alles goed gaat nog een uitbreiding van 16 panelen doen. De SE6000 omvormer die ik nu heb is daar al op geselecteerd.
Voor:
Achter:
SolarEdge Monitoring:
Veel zonuren gewenst!
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
heb er nu 1 die je van de lijst kan schrappen.antonboonstra schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:11:
Zijn bijzondere omvormers die Steca 500. Blijkbaar doen ze het ook 'prima' met slechts 2 panelen met 60 cellen. En dat terwijl de documentatie aangeeft: min. input voltage 75V MPPT bereik 75...170V. Ingangs spanningbereik is wel van 45...230V. Je ziet de tracker ook heel mooi opregelen tot de maximale 5A.
[video]
heb nu 600Wp(2x300Wp) op 1 mpp power-one pvi hangen.
(lg neonx)
wel een +/-75Vmpp, maar vermoed een Voc.
helaas maar amper een 0,05A uit de omvormer.
heb het idee dat de mpp niet eens zoekt naar een punt.
nog even wachten op een momentje dat het minder heet is om verder te gaan.
Met continu 5A wordt de Steca 500 wel erg warmantonboonstra schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:11:
Zijn bijzondere omvormers die Steca 500. Blijkbaar doen ze het ook 'prima' met slechts 2 panelen met 60 cellen. En dat terwijl de documentatie aangeeft: min. input voltage 75V MPPT bereik 75...170V. Ingangs spanningbereik is wel van 45...230V. Je ziet de tracker ook heel mooi opregelen tot de maximale 5A.
[video]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Gewoon met waterpomptang, gaat prima.mkleinman schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:09:
Iemand die in de buurt van Lelystad woont en die een MC4 tang heeft die ik mag lenen?
Nee dat niet, dan zitten ze slapjes vast.
Maar met deze wel.
http://www.ebay.de/itm/Cr...in_77&hash=item1e85dea977
Welnee joh, gewoon goed knijpen; die van mij zitten muurvast. Maar ik had het liever met een echte krimptang gedaan, dat werkt tóch fijner.Rol-Co schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:04:
[...]
Nee dat niet, dan zitten ze slapjes vast.
Maar met deze wel.
http://www.ebay.de/itm/Cr...in_77&hash=item1e85dea977
Heb nu alleen geen zin om weer met mijn soldeerstation het dak op te moeten.
Een SE6000 heeft een aansluitwaarde van 6000Wac en de maximale scheeflast in NL is 5000Wac.2ehands schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:07:
[...]
De SE6000 kan op 1 fase. Dit is echt het maximale wat je op een enkele fase kan installeren. 26A afgezekerd. Piek was vandaag op 3000W. Dus er is nog veel groei ruimte.
Clickfit is niet gebruikt door de installateur. Dit gebruikt hij niet omdat hij juist materiaal wil gebruiken wat je dus wel vast schroeft aan het dak.
(voor zover mijn antieke brein mij bijstaat)
[/scheeflast]
Wat ik er van begrijp is dat dit gewoon over alle 3 de fase verdeeld wordt. Zie plaatje.GioStyle schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:33:
Hoe verdeelt een 3 fasen omvormer eigenlijk de stroom over de fasen? Gelijkmatig? Afhankelijk van de hoogte van de spanning?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij mijn Piko's is het altijd zo geweest dat -ie het totale vermogen perfect verdeelt over de drie fasen, tenminste wanneer het opgewekte vermogen méér is dan 10% van de nominale capaciteit van de omvormer.GioStyle schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:33:
Hoe verdeelt een 3 fasen omvormer eigenlijk de stroom over de fasen? Gelijkmatig? Afhankelijk van de hoogte van de spanning?
De Kostal pico doet dat als volgt:GioStyle schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:33:
blz 27 van de handleiding; hier gepikt: http://www.platendt.nl/me...ndleiding_kostal_piko.pdf
"Bij een gering ingangsvermogen gebruiken
PIKO 4.2/5.5/8.3/10.1 slechts een of twee fases voor
de stroomvoeding. Het toestel selecteert de fase telkens volgens het principe van het toeval."
1,2 of 3 fasen afhankelijk van het vermogen dus.
denk dat het voor het rendement gunstiger is als een deel van de omvormer niet me doet bij laag vermogen.
Je meter heeft daar geen last van, die is bedacht op scheef last.
geen idee of andere fabrikanten dat ook zo doen.
[ Voor 32% gewijzigd door Andre1973 op 12-07-2015 01:41 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Wat ik tegen ben gekomen:
Solar Panel Tool Kit
Bestaat uit:
• crimping tool, dit lijkt me logisch om de kabel vast te knijpen in het (fe-)male ijzeren gedeelte
• Striptang, lijkt me ook logisch
• Spanners, die lijken mij voor MC4, klopt dit?
Of heb ik voldoende aan alleen de Crimping tool? Want een verstelbare striptang heb ik al. Indien ik niet wil kopen, maar wil huren is dit dan genoeg?
Wat ik ook nog tegenkwam was https://www.youtube.com/watch?v=ofY-Ll3nVXQ, dit kan de bovenstaande set volgens mij niet, want volgens mij knijp je met deze tool juist de plastic houder (water)dicht.
Dus..please help mij uit de (zonne)brand.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Is dit groene printplaatje verplicht voor het succesvol koppelen? Ik heb namelijk een te weinig.
Mijn PIKO 10.1 omvormer doet voorlopig even helemaal niets ......Andre1973 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 01:16:
[...]
De Kostal pico doet dat als volgt:
blz 27 van de handleiding; hier gepikt: http://www.platendt.nl/me...ndleiding_kostal_piko.pdf
"Bij een gering ingangsvermogen gebruiken
PIKO 4.2/5.5/8.3/10.1 slechts een of twee fases voor
de stroomvoeding. Het toestel selecteert de fase telkens volgens het principe van het toeval."
Laatste bericht van Kostal mbt het omruilen van de omvormer.
"
we are very sorry we do have a delay with this delivery. The inverter will be send out at the end of next week.
Please note we will pay a revenue loss for the delay if we have a warranty case here.
For any further questions please do not hesitate to contact us again.
"
Ik verwacht hem dus niet voor 20-jul, hopelijk sturen ze een nieuw model?
Gelukkig heb ik er nu een Piko 4.2 aanhangen, geeft wel een platte bovenkant soms, de panelen een beetje verdeeld, ik stuur nu max 8kW. uit.... (van 14kWp)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat printje is alleen om te communiceren, maar mijn weten niet verplicht om te functioneren.mkleinman schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:53:
Nog een vraagje over het koppelen van Steca 300 en 500 omvormers. Je hebt twee koppelstukken. Een stuk voor het 230V deel en een klein groen/printplaatje die onderop moet.
Is dit groene printplaatje verplicht voor het succesvol koppelen? Ik heb namelijk een te weinig.
De bekken van die tang om MC 4 aan te krimpen is heel anders als MC3, MC3 heeft een ronde bus, en de vorm voor de bekken lijkt op een vierkantje die op een punt staat als ze op elkaar staan.PASware schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:12:
Even een vraagje over het vastmaken van MC3 connectors. Hoe doe ik dit? Ik kom vooral veel tegen over het vastmaken van MC4 connectors, maar veel minder over MC3 connectors en niet elke site/bron lijkt even compleet?![]()
Wat ik tegen ben gekomen:
Solar Panel Tool Kit
Bestaat uit:
• crimping tool, dit lijkt me logisch om de kabel vast te knijpen in het (fe-)male ijzeren gedeelte
• Striptang, lijkt me ook logisch
• Spanners, die lijken mij voor MC4, klopt dit?
Of heb ik voldoende aan alleen de Crimping tool? Want een verstelbare striptang heb ik al. Indien ik niet wil kopen, maar wil huren is dit dan genoeg?
Wat ik ook nog tegenkwam was https://www.youtube.com/watch?v=ofY-Ll3nVXQ, dit kan de bovenstaande set volgens mij niet, want volgens mij knijp je met deze tool juist de plastic houder (water)dicht.
Dus..please help mij uit de (zonne)brand.
Er zijn ook tangen in de omloop die verwisselbare bekken hebben, voor MC3, MC4 en AMP. zoals deze.
http://www.dezontekoop.nl...fo&cPath=5&products_id=52
Verder heb je een tang nodig om die huls er overheen te trekken. die kan er ook heel anders uit zien.
wij gebruikten zoiets:
http://www.gpceurope.com/...tact-3-pv-rwz-pistool-301
Maar is heb niet makkelijker om er MC4 aan te maken aan beide kanten? neem aan dat het oudere panelen zijn gezien de MC3. gaat waarschijnlijk alleen om verlengkabels en kabels die het huis in gaan.
Weet je zeker dat t MC3 is er zijn ook nog andere connectoren op de markt o.a. Tyco in verschillende uitvoeringen.
Oude Tyco lijkt erg op MC3, maar is het zeker niet.

Kopen met Bitcoin
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.