Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.789 views

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09
Dat je met 5 kw een heel eind komt weet ik eigenlijk ook wel maar voor de massa is het nog miet geschikt. Dat is eigenlijk wat je zegt. Maar zelfs al heb je de oplossing voor de 3x35A gebruikers die geloven niemand meer natuurlijk. Die zijn teveel voor de gek gehouden verder zie je zoals in elke nieuwe wijk een redelijk groot verloop dus vele beginnen opmieuw met de ervaringen.

snameroc

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
snameroc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:11:
Dat je met 5 kw een heel eind komt weet ik eigenlijk ook wel maar voor de massa is het nog miet geschikt. Dat is eigenlijk wat je zegt. Maar zelfs al heb je de oplossing voor de 3x35A gebruikers die geloven niemand meer natuurlijk. Die zijn teveel voor de gek gehouden verder zie je zoals in elke nieuwe wijk een redelijk groot verloop dus vele beginnen opmieuw met de ervaringen.
1x 35A en geen gas, is ruim voldoende om je huis warm te maken en alles te doen wat je nodig hebt.
maar het systeem dan zo maken dat het idioot proof is is een erg lastige.
als je gaat koken b.v dan moeten andere apparaten even uit.( denk aan geen warm water maken als je fornuis werkt, daar heb je dan een boiler voor ;) )

in mijn huis gaat het nog net goed met 1x35A, maar ook ik loop wel eens tegen grenzen aan.
mijn oven (16A) + frietpan (12A, ja geen standaard model) en dan moet ik eigenlijk erg gaan oppassen dat ik geen was draai b.v. ;)

maar het grootste probleem is dat de meeste mensen domme gebruikers zijn.
en er eigenlijk totaal geen de ballen verstand van hebben 8)7
liever klagen dan iets doen en zo..
als ik in die wijk zou wonen had ik het zelf al 3x opgelost, lol
zo moeilijk is het nu ook weer niet.

het enige wat dan echt niet meer lukt is een elektriesche auto laden, dat word te veel voor 1x35A

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:39
migjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:24:
maar het grootste probleem is dat de meeste mensen domme gebruikers zijn.
en er eigenlijk totaal geen de ballen verstand van hebben 8)7
Het moet bij 99% van de mensen gewoon werken en met die opvatting ben ik het eens.
Als ik de inductiekookplaat (10,8kW = 47A) + airco + combimagnetron + wasmachine + wasdroger tegelijk wil aanzetten dan moet dat gewoon kunnen >:)
En in de praktijk wil dat ook probleemloos omdat nooit alle apparaten tegelijkertijd op maximaal vermogen draaien.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Even een vraagje voor de speciallisten, een kennis wil ook op zijn oost dak (8x) en west dak (10x)zonnepanelen liggen. nu was aan mij de vraag wat de meest effectieve opstelling is 1 omvormer met 2 MPP's 1 voor oost en 1 voor west of 2 aparte omvormers.

Als het met 2 omvormers het meest ideale is, is het dan mogelijk om deze 2 op 1 aparte groep aan te sluiten?

alvast bedankt,
73's

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:02:
[...]
ik kan bij -10 mijn huis warm houden door 24 uur lang 2kW te stoken ;)
en dat moet je dus met een warmte pomp ook zoveel mogelijk doen.
..
met een warmte pomp heb je ook geen 24kW nodig voor tap water.
die hebben een boiler en nemen de tijd om het water langzaam te verwarmen. b.v.
http://www.techneco.nl/producten/warmtepompboilers/aqua
max een 1000W, alleen eens in de +/- week heeft dat apparaat een 2800W nodig om de enge beestjes te doden in het water. ;)

(voor de mensen met een 3x35A aansluiting is het waarschijnlijk wel erg interessant om een batterij te nemen met eventueel pv, om zo terug te kunnen naar 3x25A.
dat zou best wel een mogelijk kunnen zijn????
en misschien zelfs kosten effectief, maar ik weet er nog geen apparatuur voor. :? )
Ken je de NEDAP Powerrouters? Die met accu-pack lijken me hier erg leuk voor. Enkel fasig in ieder geval. Drie fasig weet ik eigenlijk niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
pa3eia schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:20:
Even een vraagje voor de speciallisten, een kennis wil ook op zijn oost dak (8x) en west dak (10x)zonnepanelen liggen. nu was aan mij de vraag wat de meest effectieve opstelling is 1 omvormer met 2 MPP's 1 voor oost en 1 voor west of 2 aparte omvormers.

Als het met 2 omvormers het meest ideale is, is het dan mogelijk om deze 2 op 1 aparte groep aan te sluiten?

alvast bedankt,
73's
1 omvormer met 2 MPPT is het goedkoopst. (meestal)
Ook hoeft de regel elctronica maar 1 keer stroom te krijgen. Scheelt een heel klein beetje.
Samen op 1 eigen groep? Zolang het minder is dan 16A gaat dat goed.
(max Oost valt niet samen met max West)
Ik zie bij een soortgelijke opstelling maximaal 13,2A tot nu toe. (1 omvormer, 2 MPPT)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• migjes
MichielFRL schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:02:
[...]

Het moet bij 99% van de mensen gewoon werken en met die opvatting ben ik het eens.
Als ik de inductiekookplaat (10,8kW = 47A) + airco + combimagnetron + wasmachine + wasdroger tegelijk wil aanzetten dan moet dat gewoon kunnen >:)
En in de praktijk wil dat ook probleemloos omdat nooit alle apparaten tegelijkertijd op maximaal vermogen draaien.
nu de ham vraag, ben jij er dan ook berijd er per jaar +/-600€ extra voor te betalen voor vastrecht?
(de stap van 3x25A naar 3x35A)
of ben je slimmer en regel je het handig en bespaar je zo 600€ per jaar.
onetime schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:34:
[...]

Ken je de NEDAP Powerrouters? Die met accu-pack lijken me hier erg leuk voor. Enkel fasig in ieder geval. Drie fasig weet ik eigenlijk niet.
dat is een mogenlijkheid, maar die is enkelfasig max.
(en 3x is erg duur.)
maar eigenlijk is er een simpelere oplossing voor die mensen mogelijk.
een simpele meter die meet wat er gebruikt word, en dan bij drempelwaarde X de extra verwarmings-elementen van de warmte pompen uit zetten (die worden toch apart gevoed en kan makkelijk.)
dan is het voor 80% van die mensen eigenlijk al opgelost.
en kunnen ze gewoon 3x25A gebruiken.
met een PV setje(met of zonder accu) er bij zal die beveiliging erg weinig gebruikt worden ;)

het enige nadeel is dat je dan maar 3 zware apparaten aan kunt hebben.
(zwaar betekend boven de 11A, en dat zijn er niet veel meer tegenwoordig, frietpannen, elektrische kokers wasmachine etc is allemaal minder tegenwoordig)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49
In navolging op de reacties op mijn vorige post (Pino112 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4") een offerte aangevraagd bij Sun Solar.

Is dit uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gdIY3tT.jpg

Nog weer 900 euro goedkoper dus, wat een verschil tussen deze en Zonneplan (zij hebben 6700 euro).

Situatie is dus; schuurtje met dak van ongeveer 4 x 8m op ZW, gebruiken ongeveer 5000 kWh.

Persoonlijk neig ik nu naar Sun Solar, hebben hier ook een account en meerdere Tweakers hebben er ook hun setup vandaan.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:39
migjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:14:
nu de ham vraag, ben jij er dan ook berijd er per jaar +/-600€ extra voor te betalen voor vastrecht?
(de stap van 3x25A naar 3x35A)
of ben je slimmer en regel je het handig en bespaar je zo 600€ per jaar.
Ik niet.
Zoals ik al schreef is de kans dat alle apparaten maximaal vermogen vragen nihil.
De airco moet op een 16A traag, maar ik krijg op de Toon met alle binnenunits op maximale koeling geen hoger verbruik dan +/- 2000W.
Voor de inductiekookplaat geldt hetzelfde. Volgens opgaaf 10,8kW, maar met alle pitten maximaal wil de Toon niet meer dan +/- 8500W aangeven.

De maximale vermogens zullen dus alleen in uiterste gevallen voorkomen en dan moet je net de pech hebben dat het ook nog eens met alle apparaten tegelijk is.

3x 25A is voor een normaal huishouden voldoende als de verdeling van de groepen juist is uitgevoerd.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:28:
[...]

hier een power-one 3.0 met logging (met temperatuur).
http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3878
hangt nu iets van 4kWp aan.

kijk naar dag 15-06-2015.
daar gaat de temperatuur naar de 74 graden.
beginnende derating is ook duidelijk te zien.
niet dat het erg veel is, maar hij gaat zwaberen tussen de 3kW en de 3,3kW.
(uit mijn hooft gaat hij pas verder deraten als hij boven de 80 graden komt, maar zou ook 75 graden kunnen zijn. :? )
Dat zwabberen wat je ziet op 15-06-2015 heb ik op dagen met wolken. Die wolken zorgen voor variatie in lichtsterkte. Bij mijn installatie heeft dat niks te maken met derating.

• Rol-Co
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

alvast bedankt,
73's
In zijn geval nog 1 omvormer met 2 mpp, bijv een effekta 4200-5000 , ze zijn er ook in een ander merk en staan tekoop voor 399,-
Dan kan je ongelijke strings maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pino112 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:19:
Persoonlijk neig ik nu naar Sun Solar, hebben hier ook een account en meerdere Tweakers hebben er ook hun setup vandaan.
Ik heb mijn panelen ook van Sun-solar vandaan. Erg fijn zaken doen, ook al wist ik niet precies wat ik wou en met name de omvormer is wel 4 keer veranderd. Bij aflevering werd netjes meegeholpen en uitgelegd (ik laat iemand anders de panelen installeren, hun installateur had het nogal druk).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
zonoskar schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:10:
[...]

Ik heb mijn panelen ook van Sun-solar vandaan. Erg fijn zaken doen, ook al wist ik niet precies wat ik wou en met name de omvormer is wel 4 keer veranderd. Bij aflevering werd netjes meegeholpen en uitgelegd (ik laat iemand anders de panelen installeren, hun installateur had het nogal druk).
Sun-Solar is een zonnig typje :) Goed zaken mee doen ...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

@onetime & @Rol-Co:

Bedankt voor jullie antwoorden, geef jullie advies door aan hem.

Mijn advies was ook al 1 omvormer met 2 MPP Trackers, maar wist niet zeker of dat de MMP Trackers onafhankelijk van elkaar konden werken.

73's

• Rol-Co

Rol-Co

pa3eia schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:02:
@onetime & @Rol-Co:

Bedankt voor jullie antwoorden, geef jullie advies door aan hem.

Mijn advies was ook al 1 omvormer met 2 MPP Trackers, maar wist niet zeker of dat de MMP Trackers onafhankelijk van elkaar konden werken.

73's
Deze
http://www.ebay.de/itm/GE...in_77&hash=item3cfd86d17b

Nieuw en 2200Wp per mpp, perfect voor 8-10 panelen :)

• Rol-Co

Rol-Co

Yep
Maar niet voor die prijs zo te zien.

• migjes

alvast bedankt,
73's
oost-west is cool.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
en mpp trackers zijn gemaakt voor verschillende stringen aan te kunnen.

dakhoek is wel een belangrijke factor in keuze hoe zwaar de omvormer moet zijn ;)
hoe platter hoe zwaarder de omvormer.
met mijn 2x 45 graden haal ik eigenlijk zelden meer als 2700W met 3850Wp ;)
dus een omvormer van 2500W met 2x mpp zou eigenlijk beter zijn voor mijn set.

wel even opletten welke omvormer je kiest.
mijn omvormer doet een max van 2000W per mpp en als uitvoer een max van 3300W.
(en niet ieder merk doet het netjes aangeven wat de max is van de mpp.)

als je de setup gaat uitvoeren met lg neonx 300Wp panelen (best hoge Wp panelen).
dan kun je kijken naar een power-one 3.6.
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
die doet 3000W per mpp met een max van 4000W.
(met een goede kans dat hij dat door een 16A groep kan doen.)
8x300Wp + 10x300Wp = 5400Wp
of dit een verstandige setup is hangt een beetje af van je hoek van het dak en je lokatie.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg
hier samen met de oost-west van mijn ouders.
zij hebben 2x 9x 265Wp.
dus 2385Wp op een mpp van max 2000W.
(kon erg goedkoop aan die omvormer komen, dan maar iets onder dimensioneren. ;) )

• Rol-Co

Rol-Co

Oost west lage hoek, dat kan met een enkele mppt.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/356126497b162868f9a76efb4b5597b2.jpg

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:01:
[...]

Yep
Maar niet voor die prijs zo te zien.
Klopt, maar wel zonder " Möglicherweise kein Versand nach Niederlande"

Hier nog wel eentje voor Woudsehoeve, ( wel foetsie TVT, maar ook geen frustie bij uitval ) op reserve.
http://kleinanzeigen.ebay...uwertig/329431469-168-301
En nog vele meer in de duitse Ebay zoekertjes afdeling, http://kleinanzeigen.ebay...k/wechselrichter-_/k0c161 ;)

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:16:
[...]

Ik heb je toch al eens uitgelegd dat dat vaak gewoon wel het geval is, ik let er totaal niet op en komt allemaal nog hier. :)

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:12:
[...]

Ik heb je toch al eens uitgelegd dat dat vaak gewoon wel het geval is, ik let er totaal niet op en komt allemaal nog hier. :)
Klopt weer helemaal, dat geldt voor ons, maar vele kunnen of durven niet duits te l#llen, en
mijn ervaring is dat dat wel een pré is, of mail/bel jij gewoon in het nederlands met die lui ?

• Rol-Co

Rol-Co

Gewoon vriendelijk en engels, maar zeg er bij dat ze gewoon in duits mogen antwoorden. Dat heeft nog nooit problemen gegeven zolang je het simpel houd.
Sterker nog, vaak een " A1 und so wieder" in mijn bewertung :)

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:37:
1) Als mensen nou gewoon eerlijk zeggen "ik wil geen zonnepanelen, maar ik weet eigenlijk niet waarom" :P

2) Zit net even te rekenen. 5000 Watt bij 253 Volt is nog maar 19,8 Ampère, de spanningval over de kabel is zelfs maar 0,97 Volt bij 10mm2 :P
1) Op zich een goed punt, veel mensen geven hun geld niet uit aan rationele dingen. Maar aan behoefte bevrediging. Als het om geld gaat en het dak is goed zijn zonnepanelen erg rationeel/rendabel.

2) Spanningsval is boven de 2 Volt, overigens niet de situatie waarover het advies gevraagd werd.
De dynamische situaties in de praktijk komen niet uit te simpele formules. Effecten daarbij meer dan die 2Volt.

En je niet houden aan de fabrieksvoorschriften is een extra risico ten aanzien van de garantie.

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11 11:00
even een newbee vraagje...

Als ik in de waardes van mijn API kijk. dan zie ik een acVoltage en een dcVoltage.

is de AC voltage de voltage aan de wisselstroom kant? en de DC de voltage van de panelen?

PVoutput

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

schmm schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:53:

Als ik in de waardes van mijn API kijk. dan zie ik een acVoltage en een dcVoltage.

is de AC voltage de voltage aan de wisselstroom kant? en de DC de voltage van de panelen?
Yep, les 1 is goed.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bijna goed, het is de spanning (en het voltage). Heb een redacteur hier in huis ... >:)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Gatsby1923
mrmrmr schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:01:
[...]

Ik heb een Power One PVI-4.2 TL OUTD omvormer. Hoe het zit met de derating ratio in deze omvormer (T versus Pout), daar heb ik nog geen data over gezien.
Derating bij Wac_nom is de waarde die hier te lezen is. Ofwel vanaf een OMGEVINGSTEMPERATUUR
van 55 graden Celcius. Gegevensblad ABB

Of er sprake is van derating in deze grafiek http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3878
Het zou kunnen, maar in dit geval loopt de omvormer op Wac_max en niet op Wac_nom.

Wac_nom / (Wstc x efficiency) = 76,6%. Een ''volle'' omvormer loopt eerder op max en kan daarbij ook
iets eerder deraten natuurlijk. Dit zal zichtbaar zijn via de meldingen van de omvormer.
Handleiding ABB pagina 88 en verder "- LIMxxx% CODE:05"
Overigens, T_boost heeft ook weinig te maken met je omgevingstemperatuur.

Op een afstand en zonder kennis van de situatie is dit behoorlijk onduidelijk.
Het kan overigens zijn dat het een oudere versie omvormer betreffen van dezelfde omvormer en dan is deze handleiding op dit punt niet van toepassing.

Als je omvormer onder Wac_nom blijft zal hij niet snel deraten als ik kijk naar de omgevingstemperatuur.
8)7.

• schmm
voor de geïnteresseerden:

Ik heb een versie 0.1 van een python script gemaakt welke via een cronjob de api van SolareEdge uit kan lezen en deze in domoticz kan stoppen.

https://github.com/scns/SolarEdge-Domoticz

Let op, dit is nog echt een versie 0.1 en heeft nog wat onderhoud nodig. Ik ga hier de komende weken mee verder. :)

PVoutput

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Goede morgen.

Google even op AC Voltage en DC Voltage, zo moeilijk kan het niet zijn toch?? :)

Wikipedia: Alternating current

sorry hoor, inkoppertje natuurlijk 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 06-07-2015 01:21 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Hmm, blijft kriebelen hier. Ik overweeg een terasoverkapping in de tuin te maken van een paar panelen, kunnen er gelijk nog een paar op de schuur, dan heb ik Oos/Zuid op m'n huis en West in de tuin :P

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
PClop schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:16:
[...]
Hier nog wel eentje voor Woudsehoeve, ( wel foetsie TVT, maar ook geen frustie bij uitval ) op reserve.
http://kleinanzeigen.ebay...uwertig/329431469-168-301
En nog vele meer in de duitse Ebay zoekertjes afdeling, http://kleinanzeigen.ebay...k/wechselrichter-_/k0c161 ;)
Erg interessant, inderdaad, maar ik zit nu op de ruil omvormer te wachten.
Heb inmiddels alle 14kWpieken op de twee Piko 4.2 omvormers gekregen :) Wel een plat bovenkantje in de grafiek, ook al valt het nog mee door de hoge temperatuur.
Als ik een leuke Piko 8.3 voor een lage prijs tegen komt leg ik hem op voorraad.
Ben ook bij dat de 4.2 niet heb verkocht :)

Ik heb de Piko 10.1 na een dag rust nog eenmaal onder spanning gezet maar de DC ingang bleef 0 Volt aangeven. Hij doet het echt niet meer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38

Nhz

Dag allemaal, er wordt mij een set van 27x CSUN/CEEG 190Wp panelen aangeboden met daarbij 3x GE PVIN02KS. Zelf lijkt mij 3 omvormers nogal wat veel, heb er liever maar 1 hangen, wat raden jullie aan? :)

Groetjes

• migjes
Gatsby1923 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 23:38:
[...]

Derating bij Wac_nom is de waarde die hier te lezen is. Ofwel vanaf een OMGEVINGSTEMPERATUUR
van 55 graden Celcius. Gegevensblad ABB

Of er sprake is van derating in deze grafiek http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3878
Het zou kunnen, maar in dit geval loopt de omvormer op Wac_max en niet op Wac_nom.

Wac_nom / (Wstc x efficiency) = 76,6%. Een ''volle'' omvormer loopt eerder op max en kan daarbij ook
iets eerder deraten natuurlijk. Dit zal zichtbaar zijn via de meldingen van de omvormer.
Handleiding ABB pagina 88 en verder "- LIMxxx% CODE:05"
Overigens, T_boost heeft ook weinig te maken met je omgevingstemperatuur.

Op een afstand en zonder kennis van de situatie is dit behoorlijk onduidelijk.
Het kan overigens zijn dat het een oudere versie omvormer betreffen van dezelfde omvormer en dan is deze handleiding op dit punt niet van toepassing.

Als je omvormer onder Wac_nom blijft zal hij niet snel deraten als ik kijk naar de omgevingstemperatuur.
8)7.
het is een power-one PVI 3.0 ;)
en volgens de specs is het dan een 50 graden celcius.
maar dat is niet omgevings-temperatuur.
hij meet 2 punten in de omvormer.
de booster en de omvormer zelf.
zodra de omvormer temperatuur boven de 50 graden komt gaat er een ventilator draaien ;)

en als je dan wat dieper in de handleidingen zoekt kom je ook de getallen 75/80 graden tegen.
en dan pas gaat hij deraten.
(alleen op het moment, worden alle handleidingen om gezet naar abb omvormers, dus ik kan niet alles terug vinden.)

maar of dit al echt deraten is?
geen idee, de nieuwe panelen hangen er pas een maandje aan,
en laten we wel wezen, echt veel effect op de opbrengst heeft het niet met temperaturen van 74 graden.
het is een stevig omvormertje die eigenlijk gemaakt is om er 32/64 van achter elkaar te koppelen op een centraal kast.
en dan moeten ze ook nog werken als ze buiten hangen onder de panelen in een zinderend pv veldje ;)

mijn eigen power-one krijg ik maar amper over de 50 graden.
opbrengst is zo verdeeld over de dag(oost-west) dat mijn W niet veel over de 2000W komt en echt warm word hij er niet van.

edit:
als je meer gegevens wil moet je het maar zeggen.
mail ik het wel door. ;)

• migjes
Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:12:
Dag allemaal, er wordt mij een set van 27x CSUN/CEEG 190Wp panelen aangeboden met daarbij 3x GE PVIN02KS. Zelf lijkt mij 3 omvormers nogal wat veel, heb er liever maar 1 hangen, wat raden jullie aan? :)
mmm, vreemde aanbieding.
190Wp? ik dacht dat die wel op waren, de meeste fabrikanten van panelen met 5" cellen maken nu minimaal een 200Wp?
(ik zou geen 190Wp's meer kopen, tenzij ze echt goedkoop zijn.)

eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit of je 1 of 3 omvormers hebt.
1 omvormer is mijn voorkeur. (danfoss ULX 5400 HV omvormer heeft er 1 die mij dan aardig geschikt lijk met 3x mpp.)
3 omvormers, geeft natuurlijk wel de mogelijkheid als er 1 kapot is dat niet de hele set uit valt.
maar eigenlijk vind ik dit geen zaken waarover je een beslissing zou moeten nemen.
(het maakt geen bal uit in mijn ogen ;) )

het kan zijn dat je 3fase hebt in huis?
en dan is een 1fase omvormer op elke fase ook een optie?
(word wel vaker gedaan, vooral als de set niet groot genoeg is een echte 3 fase omvormer. ;) )

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan iemand het volgende verklaren?

Ik heb een los setje staan van 4x 110wp panelen aan een Steca 500. Als ik met de achterkant van mijn hand of arm tegen de panelen kom krijg ik een hele nare lekstroom door me heen. Wrijven geeft ook die 'stroeve' sensatie.

Als ik met een multimeter het aluminium opmeet, dan laat deze helemaal geen stroom door als ik de weerstand meet. Deze geeft helemaal geen uitslag. Beide meetpannen tegen elkaar geven meteen 0 Ohm.

Hoe kan dit? Er loopt dus wel stroom van aluminium>huid, maar het is niet meetbaar?
Als ik meet met 1 hand aan de multimeter (+) en de meetpen (-) aan het paneel zie ik wel een beetje spanning lopen van ongeveer 10 volt.

• Gatsby1923
migjes schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:38:
[...]

het is een power-one PVI 3.0 ;)
en volgens de specs is het dan een 50 graden celcius.
maar dat is niet omgevings-temperatuur.
hij meet 2 punten in de omvormer.
de booster en de omvormer zelf.
ABB Link

3.0 : Ambient temperature range -25...+60°C /-13...140°F with
derating above 50°C/122°F
4.2 : Ambient temperature range -25...+60°C /-13...140°F with
derating above 55°C/131°F

Het kan er brak genoteerd zijn, maar het staat bij de sectie omgevingstemperatuur.
De interne temp. waarden waarbij derating gaat spelen had ik nog niet gelezen. Wellicht heb ik dat even gemist. :X

• mbhoek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 01:32
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 06 juli 2015 @ 07:41:
Hmm, blijft kriebelen hier. Ik overweeg een terasoverkapping in de tuin te maken van een paar panelen, kunnen er gelijk nog een paar op de schuur, dan heb ik Oos/Zuid op m'n huis en West in de tuin :P
Ja hier ook, maar met ongeveer 2x12m bruikbaar oppervlak op pal west vraag ik me nog steeds af of het de investering wel waard is (al is het idee van gratis energie opwekken ook een motivatie).

• migjes
Gatsby1923 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:13:
[...]

ABB Link

3.0 : Ambient temperature range -25...+60°C /-13...140°F with
derating above 50°C/122°F
4.2 : Ambient temperature range -25...+60°C /-13...140°F with
derating above 55°C/131°F

Het kan er brak genoteerd zijn, maar het staat bij de sectie omgevingstemperatuur.
De interne temp. waarden waarbij derating gaat spelen had ik nog niet gelezen. Wellicht heb ik dat even gemist. :X
het staat er tegenwoordig een beetje brak genoteerd, lol
het zou eventueel misschien wel eens kunnen zijn hoor dat het dan 50 graden is als omgevings-temperatuur.
dan zal hij intern waarschijnlijk wel aardig richting de 75 gaan, lol
maar dan is het een zo grof getal, daar kun je niet veel mee.

maar ik weet dat hij intern meet, en bij de 50 graden gaat de ventilator draaien.
en pas bij de 75/80 graden vind hij het te warm.
(maar ik kan ook vertellen dat alle cijfers die je bij abb/power-one vind zijn altijd af gerond naar beneden zijn. ;)
elk onderdeel kan altijd iets meer aan als in de specs staat.)

• Nhz

Nhz

migjes schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:50:
[...]

mmm, vreemde aanbieding.
190Wp? ik dacht dat die wel op waren, de meeste fabrikanten van panelen met 5" cellen maken nu minimaal een 200Wp?
(ik zou geen 190Wp's meer kopen, tenzij ze echt goedkoop zijn.)

eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit of je 1 of 3 omvormers hebt.
1 omvormer is mijn voorkeur. (danfoss ULX 5400 HV omvormer heeft er 1 die mij dan aardig geschikt lijk met 3x mpp.)
3 omvormers, geeft natuurlijk wel de mogelijkheid als er 1 kapot is dat niet de hele set uit valt.
maar eigenlijk vind ik dit geen zaken waarover je een beslissing zou moeten nemen.
(het maakt geen bal uit in mijn ogen ;) )

het kan zijn dat je 3fase hebt in huis?
en dan is een 1fase omvormer op elke fase ook een optie?
(word wel vaker gedaan, vooral als de set niet groot genoeg is een echte 3 fase omvormer. ;) )
Klopt, we hebben een 3fase aansluiting (3x25A). Ik had inderdaad nog niet gedacht aan het uitvallen van een omvormer. :)

Panelen kosten +/- 100euro in de BTW. Complete set, inclusief omvormer, bevestigingsmateriaal en kabels kost iets meer dan 4000 in de BTW.

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:23:
[...]

Klopt, we hebben een 3fase aansluiting (3x25A). Ik had inderdaad nog niet gedacht aan het uitvallen van een omvormer. :)

Panelen kosten +/- 100euro in de BTW. Complete set, inclusief omvormer, bevestigingsmateriaal en kabels kost iets meer dan 4000 in de BTW.
prijsje klinkt wel netjes.
(maar dan nog kies ik niet meer voor 190Wp panelen, vind prijs ondergeschikt tegen over opbrengst >:)
ik heb nu 2x10x 190Wp ;) , en vervang nu een gedeelte voor 10x voor 300Wp ;) )

heb je 3x mpp nodig????
(het zou kunnen.)

voor het uitvallen van een omvormer, zou ik de keuze niet maken.
dat is een keuze gebaseerd op ongegronde angst, en totaal onnodig.
de keuze is wil je een 3fase omvormer of niet.
(3fase omvormers, er zijn er bij die echt wel een stuk beter zijn, maar dan vaak ook duurder.
maar ja je kunt je centen maar 1x uitgeven)

• Nhz

Nhz

Nee ik heb absoluut niet 3x een MPP nodig. Alle panelen liggen op hetzelfde schuine schaduwvrije dak, in 3 rijen van 9.

Mijn eerste gedachte ging ook uit naar een 3-fase omvormer, echter werd deze set me zo aangeboden. Dus ik dacht: laat ik op tweakers eens om wat meningen vragen. ;)

Wat is eigenlijk de reden dat jij je 190's vervangt voor 300's? Dat kost weer de nodige centjes. Kom je te kort?

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:40:
Nee ik heb absoluut niet 3x een MPP nodig. Alle panelen liggen op hetzelfde schuine schaduwvrije dak, in 3 rijen van 9.

Mijn eerste gedachte ging ook uit naar een 3-fase omvormer, echter werd deze set me zo aangeboden. Dus ik dacht: laat ik op tweakers eens om wat meningen vragen. ;)

Wat is eigenlijk de reden dat jij je 190's vervangt voor 300's? Dat kost weer de nodige centjes. Kom je te kort?
je hebt dus eigenlijk best veel andere mogelijkheden als je zou willen.
(je kunt het gewoon doen hoor als je wil. laat je niet tegen houden door mij. ;) )

de omvormers die je nu kiest hebben een euro efficiëntie van 94%.
en dat is best laag, maar als je er 9 panelen aan koppelt kom je wel iets hoger, maar ver over de 96% kom je dan niet.
maar je zou ook voor 2x een steca kunnen gaan en dan haal je de 98%+ efficiëntie.

of een 3fase (heb alleen niet zo snel een goed voorbeeld.) omvormer.
die hebben vaak weer het leuke trukje, dat ze ook 2 van de 3 fase uit kunnen zetten.
dit is vooral leuk bij bewolkt weer, dan maakt de omvormer zich zelf even 3x zo klein voor hoger rendement.

het hoeft allemaal niet, maar het kan wel.

ik kom eigenlijk geen stroom meer tekort, wek bijna alles op wat ik nodig heb.
maar oude panelen waren terug verdient en ik spaar de winst van de panelen op. ;)
en een leuke aanbieding voor LG neonX 300Wp die ik gratis kon ophalen van de winst.
dan heb ik straks 14x 190Wp oost en 10x 300Wp west.(op een 3300W omvormer, oeps, lol)
(de overige panelen leg ik wel even bij een vriendin op dak, die heeft het toch niet breed en dit kan de soos niet afpakken, lol)
als je al langer met PV bezig bent worden kosten een heel ander verhaal.
het verdiend zich toch wel terug, alleen soms een jaartje langer, maar dat boeit niet zo.
de overige stroom is zo afgefakkeld, dat is niet zo moeilijk. >:)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

5130Wp op 3 omvormers?!!
Vindt ik zwaar overdreven.
Gewoon een 5kilowatt 1-fase ophangen.
Als je selectiviteit wil blijven hanteren (hetgeen volgens Enexis niet hoeft!!!!) kun je kiezen voor een 5kw 3 fase...
SMA STP5000TL-20 is een mooie. 15 en 14 panelen per string... Mooi....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• WoudseHoeve
Een 4 kW 1 fase omvormer zou ook voldoende zijn ( max ~16 A )
Maar de belangrijkste vraag is, dekt het je verbruik?
Zo ja? is het lekker goedkoop! ( 2dehands panelen?)
Zo niet kijken of je meer panelen kwijt kunt
of kijk of je (duurdere) panelen van meer vermogen maar dezelfde afmetingen.
of kijk of je (duurdere) panelen van meer vermogen maar andere afmetingen.
zodat je het verbruik kan dekken.

Dus wat wil/ken je met de panelen

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 10:38
WoudseHoeve schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:37:
[...]

Zo ja? is het lekker goedkoop! ( 2dehands panelen?)
ik gok dat het deze zijn :)

Zie daar ook 230 Wp voor 120 en wel eens 255 Wp voor 125 staan. Dus er is heel veel mogelijk voor niet al te veel geld.

[ Voor 45% gewijzigd door Wimlem op 06-07-2015 16:22 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Nhz

Nhz

Het zijn panelen voor op de woning van mijn ouders, daar wonen wij nu tijdelijk (tot de sleuteloverdracht van onze woning) bij in en ik wil op deze manier iets voor ze terug doen. Deze panelen zullen het stroomgebruik ruimschoots gaan dekken.

Die SMA STP5000TL-20 is inderdaad een mooie omvormer, maar is niet te vergelijken met wat nu aangeboden wordt (3 omvormers voor totaal circa 650euro). De StecaGrid 9000 3ph zit meer in deze prijsklasse, maar die heeft een lager rendement dan de drie 1 fase omvormers.
Klopt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nhz op 06-07-2015 16:29 ]

Groetjes

• WoudseHoeve
Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:23:
Het zijn panelen voor op de woning van mijn ouders, daar wonen wij nu tijdelijk (tot de sleuteloverdracht van onze woning) bij in en ik wil op deze manier iets voor ze terug doen. Deze panelen zullen het stroomgebruik ruimschoots gaan dekken.

Die SMA STP5000TL-20 is inderdaad een mooie omvormer, maar is niet te vergelijken met wat nu aangeboden wordt (3 omvormers voor totaal circa 650euro). De StecaGrid 9000 3ph zit meer in deze prijsklasse, maar die heeft een lager rendement dan de drie 1 fase omvormers.
[...]
Klopt. :)
hier staat ook een leuke ....

• PClop
  • Niet online
Fairy schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:02:

Ik heb een los setje staan van 4x 110wp panelen aan een Steca 500. Als ik met de achterkant van mijn hand of arm tegen de panelen kom krijg ik een hele nare lekstroom door me heen. Wrijven geeft ook die 'stroeve' sensatie.

Als ik met een multimeter het aluminium opmeet, dan laat deze helemaal geen stroom door als ik de weerstand meet. Deze geeft helemaal geen uitslag. Beide meetpannen tegen elkaar geven meteen 0 Ohm.

Hoe kan dit? Er loopt dus wel stroom van aluminium>huid, maar het is niet meetbaar?
Als ik meet met 1 hand aan de multimeter (+) en de meetpen (-) aan het paneel zie ik wel een beetje spanning lopen van ongeveer 10 volt.
Dan moet je wat gaan spelen met de multimeter, je weet nl niet wat voor spanning het is, AC of DC
dus je moet even meten met alle standen DC, stroom en spanning, en met AC, ook op de stroom en
spanning standen.
De steca is trafoloos, dus die zou ook een AC op de panelen kunnen zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gelukkig staan er nog meer omvormers in dat topic ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 13-07-2015 21:31 ]

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:14
Ik ben me nog wat aan het orienteren welke omvormer het moet gaan worden. Er zullen 14 yingli panda's van 275 wp aan komen te hangen.
Ik dacht eruit te zijn met een steca 3600, maar kan nu voor een flink lagere prijs aan de goodwe 4000 SS komen. Ik weet dat het china met duitsland vergelijken is maar het scheelt zo'n 500 euro dus op zich lijkt het me niet verkeerd.

Is er hier iemand die ervaring heeft met de goodwe omvormer?
Verder zie ik dat deze 3dc inputs heeft en 1mppt. Echter kan ik nergens vinden (ook niet in de manual) wat het nut is van deze drie inputs en hoeveel er per input aan gehangen mag worden.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Op 9-6-2015 heb ik een offerte gevraagd bij verschillende installateurs.
Omdat ik vind dat er weinig transparantie is in de markt voor zonnepanelen heb ik de resultaten van alle aanbieders samengevat in een tabel.

Mijn aanvraag ging om een Solar Frontier PowerSet 3.6 (3570 Wp, 21* SF-170 panelen+omvormer of vergelijkbaar) inclusief montage op een schuin pannendak.
Ik had een legplan toegevoegd (3 rijen van 7 panelen in landscape modus).
Er was een vrije groep aanwezig op de plek waar de omvormer zou komen te hangen.
Verder had ik geen wensen gespecificeerd over Wifi monitoring.

InstallateurOmvormerPrijs inc installatie (inc btw)WifiWanneer offerte ontvangen
www.imholz-zonnepanelen.nlSofar Solar 3000 TL5.111,56inclusief10-6-2015
www.zonnemarkt.nlGrowatt 3000TL5.554,0055,0010-6-2015
www.winkelman-zonnepanelen.nl SF-WR-3000 5.693,00nee16-6-2015
www.365zon.nlTrannergy PVI 3200 TL5.930,2180,009-6-2015
www.bongosolar.nl Omnik 3.05.933,75nee11-6-2015
www.eco-pro.nlGrowatt 3600MTL6.180,8545,0010-6-2015
www.solarnrg.nlSolarEdge SE 35006.712,48nee15-6-2015
www.schipperbvinstallatie.nl SF-WR-3000 6.818,35nee10-6-2015
www.cv-service.nl SF-WR-3000 6444,00nee25-6-2015
www.zaanzon.nlHosola Bright 3680MTL:7.061,22inclusief9-6-2015
www.eco-pro.nlSolarEdge SE35007.126,02inclusief9-6-2015
www.kouwer-installatietechniek.nl SF-WR-3000 7.449,93nee6-7-2015
InstallateurOmvormerPrijs excl. installatie (inc btw)WifiWanneer offerte ontvangen
www.twentezon.nl  SF-WR-3000 4.575,00 (excl. montage)165,009-6-2015

Wat mij opviel:
  • Sommige aanbieders presteren het om bijna een maand na de aanvraag een offerte te sturen.
  • Prijsverschil tussen goedkoopste en duurste aanbieder is 2338,37 euro inc BTW (bijna 46% duurder dan goedkoopste).
  • Over het algemeen vind ik de offertes van de grotere installateurs de meest uitgebreide (met veel informatie over verwachte opbrengst).
  • Sommige installateurs melden dat de SF-WR-3000 (Steca) veel problemen geeft bij klanten en dat ze daarom voor andere omvormers kiezen.
Het loont dus zeker om beetje te shoppen voor je panelen aanschaft. Ideaal zou zijn als er een soort pricewatch voor standaardpakketten zou bestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door zero_cool89 op 06-07-2015 18:50 ]

• Rol-Co

Rol-Co

zero_cool89 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:41:
Op 9-6-2015 heb ik een offerte gevraagd bij verschillende installateurs.
Omdat ik vind dat er weinig transparantie is in de markt voor zonnepanelen heb ik de resultaten van alle aanbieders samengevat in een tabel.

Mijn aanvraag ging om een Solar Frontier PowerSet 3.6 (3570 Wp, 21* SF-170 panelen+omvormer of vergelijkbaar) inclusief montage op een schuin pannendak.

Wat mij opviel:
  • Sommige installateurs melden dat de SF-WR-3000 (Steca) veel problemen geeft bij klanten en dat ze daarom voor andere omvormers kiezen.
Het loont dus zeker om beetje te shoppen voor je panelen aanschaft. Ideaal zou zijn als er een soort pricewatch voor standaardpakketten zou bestaan.
Nou ik zou erg benieuwd zijn welke problemen, ik heb er zelf 2 en ken nu al heel wat mensen met die omvormer maar problemen ben ik nog niet tegengekomen, vaak is het meer omdat ze hem niet scherp kunnen leveren dus zeiken ze hem maar af, gebeurd ook met andere merken.

Shoppen loont zeker, zelf monteren nog meer :)

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Over een paar maanden ga ik verhuizen van een apartement na een hoekwoning. Het liefst wil ik zo snel mogelijk zonnepanelen, maar weet nog niet in het begin wat mijn verbruik is. Koken wordt incductie, voor de rest zie ik geen grote vershillen.
Zou ik mijn electricitijds verbruik kunnen schatten op het huidige verbruik +200Kwh (inductie) en daar dan vanuit gaan voor de PV instalatie?

Verwijderd

Set 4 komt hier ook eerdaags op het dak
3500 Wp plat dak inclusief montage , ballast en logger € 3800 .Ik hang wel zelf in de prijs al verwerkte omvormer op.
Als ik dit zelf weer op het dak moet leggen en ik wil het makkelijk doen,dan busje huren,lift huren,tegels regelen,vrienden nog wat betalen,dan ben ik nu met plaatsen circa € 300 meer kwijt.Ga ik niet meer moeilijk voor doen.

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:34
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen over een legplan, en ben uitgekomen op een strakke 4 hoog bij 5 breed op west, en hetzelfde op oost. Op papier ziet het er wel strak uit.
De Voc van het paneel is 130 Volt bij 25 gr C, 143 Volt bij -10 graden. De omvormer kan max 540 Volt aan .
Daardoor ben ik gebonden aan een stringlengte van 3, en dat lukt alleen met 18 of 21 panelen.
Nu heb ik de volgende oplossing bedacht : per kant 4 strings van 3, en 2 strings van 2 panelen parallel met 2 panelen in serie daarmee.In serie met elke string word een diode gemonteerd. Dat is dan 20 panelen.
Drie vragen :
1. Kan dit wel ?
2. Wat zijn de nadelen?
3. Wordt dit wel vaker zo gedaan?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• zero_cool89
Bamboe48 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:14:
Nu heb ik de volgende oplossing bedacht : per kant 4 strings van 3, en 2 strings van 2 panelen parallel met 2 panelen in serie daarmee.In serie met elke string word een diode gemonteerd. Dat is dan 20 panelen.
Drie vragen :
1. Kan dit wel ?
2. Wat zijn de nadelen?
3. Wordt dit wel vaker zo gedaan?
1. Kan vast, maar is het optimaal: nee
2. Niet optimaal
3. Kan me niet voorstellen dat dit een standaardoplossing is.

Er zijn genoeg omvormers die een hoger voltage aankunnen.
20 panelen kan je mooi opdelen in 4*5 of 5*4 . Zoek naar een omvormer met minimaal 2 mppt's
Je kan bij oost west zeker 30% onderdimensioneren op het totale geïnstalleerde vermogen.

Post hier om welke panelen het precies gaat, dan is er vast wel iemand die een passende suggestie heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door zero_cool89 op 06-07-2015 20:33 ]

• Bamboe48
zero_cool89 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:31:
[...]

1. Kan vast, maar is het optimaal: nee
2. Niet optimaal
3. Kan me niet voorstellen dat dit een standaardoplossing is.

Er zijn genoeg omvormers die een hoger voltage aankunnen.
20 panelen kan je mooi opdelen in 4*5 of 5*4 . Zoek naar een omvormer met minimaal 2 mppt's
Je kan bij oost west zeker 30% onderdimensioneren op het totale geïnstalleerde vermogen.

Post hier om welke panelen het precies gaat, dan is er vast wel iemand die een passende suggestie heeft.
De panelen Auria M12000 ( 120 Wp ) en de omvormer Delta Solivia 5.0 G3 heb ik al. De omvormer heeft 1 MPP Tracker, maar de panelen op oost en west staan onder een kleine hoek met elkaar, ca 10 graden, dat moet geen probleem zijn. Ik hecht er wel aan dat ik mooie rechthoeken maak met de panelen, de buren hebben dit in het zicht, en wij ook. Waarom niet optimaal denk je?

[ Voor 0% gewijzigd door Bamboe48 op 06-07-2015 21:14 . Reden: hoek gemeten ]

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• zero_cool89
Bamboe48 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:00:
[...]

De panelen Auria M12000 ( 120 Wp ) en de omvormer Delta Solivia 5.0 G3 heb ik al. De omvormer heeft 1 MPP Tracker, maar de panelen op oost en west staan onder een kleine hoek met elkaar, ca 10 graden, dat moet geen probleem zijn. Ik hecht er wel aan dat ik mooie rechthoeken maak met de panelen, de buren hebben dit in het zicht, en wij ook. Waarom niet optimaal denk je?
Ik zou bij oost west echt nooit voor maar 1 mppt gaan. Dat gaat echt verliezen opleveren. En is totaal niet nodig. Gewoon die omvormer verkopen en een nieuwe aanschaffen die veel beter bij het geheel past:

Deze kan al tot 600V (en dat moet dus echt goed gaan bij een 5*4 opstelling):
http://wdsolar.nl/product/growatt-3600-mtl-2xmpp/
http://wdsolar.nl/product/growatt-5000-mtl-2xmpp/

Deze tot 550V (ingebouwde Wifi, ik zou dit ook wel aandurven bij een 5*4 opstelling)
http://wdsolar.nl/product/sofar-3680tlm-2xmpp/
http://wdsolar.nl/product/sofar-4000tlm-2xmpp/
http://wdsolar.nl/product/sofar-4600tlm-2xmpp/
http://wdsolar.nl/product/sofar-5000tlm-2xmpp/

Zelf denk ik dat je met 2*20*120 Wp = 4800 Wp genoeg hebt aan een 3600 tot 4000 W omvormer. Dan zal je alleen af en toe wat aftoppen.

(dit is een random webshop met handige pdf specificaties, geen idee of ze goedkoop zijn)

Ook al zijn deze omvormers maar geschikt voor een lager vermogen, denk ik dat het op jaarbasis meer gaat opleveren dan de Delta Solivia 5.0 G3.
Bij een oost west opstelling is het piekvermogen van de oost en westkant op een totaal ander tijdstip op de dag (bij 10 graden zal het wel minder zijn dan bij het plaatje hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door zero_cool89 op 06-07-2015 21:45 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

2x 20x 120Wp op een Delta 5.0!!? :?
Vlug iets anders kopen... :X

[ Voor 15% gewijzigd door paulv1973 op 06-07-2015 21:43 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• zero_cool89
paulv1973 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:40:
20x 120Wp op een Delta 5.0!!? :?
2*20*120 Wp :)

Maar advies blijft hetzelfde.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dat zeg ik...
Of andere panelen....

[ Voor 46% gewijzigd door paulv1973 op 06-07-2015 21:49 ]

• Bamboe48
paulv1973 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:40:
2x 20x 120Wp op een Delta 5.0!!? :?
wat is er mis met 4800 Wp op een omvormer geschikt voor 5000 Wp?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bamboe48 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:53:
[...]

Helemaal niets.
Ik was in de veronderstelling dat het er maar 20 waren ipv 40.
Alleen wordt het wel een lastig klusje deze omvormer daarmee lekker te laten werken.
Zoals al gezegd door anderen bestaan er zeker betere oplossingen,.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Bamboe48 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:53:
[...]

Als ik het goed begrepen heb zijn dit je panelen:
http://www.weis-gruppe.eu...ia-m-serie-datenblatt.pdf
Dat is 96 volt per paneel. Bij een Delta zit je dan op 4 stuks in serie. Dat is dan 2 * 5 * 4 is een enorme hoop parallelstekkers.
Wel een toffe installatie, dat dan weer wel :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Bamboe48
paulv1973 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:01:
[...]

Helemaal niets.
Ik was in de veronderstelling dat het er maar 20 waren ipv 40.
Alleen wordt het wel een lastig klusje deze omvormer daarmee lekker te laten werken.
Zoals al gezegd door anderen bestaan er zeker betere oplossingen,.
Ach ja, dat het lastig en misschien niet optimaal wordt is niet het belangrijkste, ik heb op het platte dak van ons huis 30 x Auria 11500, liggen, ook met een stringlengte van 3, maar die heb ik niet in een strakke formatie liggen. Dat maakt niet uit want is vanaf de straat niet te zien. Op het tuinhuis wil ik het absoluut niet rommelig hebben, vandaar het legplan met 2 x 4 bij 5 panelen,
Net als met het dak van de woning maak ik er een sport van om zoveel mogelijk zelf te doen en ga voor alle onderdelen op koopjesjacht. Zodoende ben ik ( weer) uitgekomen op Auria dunnefilm-panelen, deze nog weer wat goedkoper als op de woning, 26,50 Euro ipv 30. De omvormer ook voor een relatief laag bedrag, in de woning voor 350 Euro (Delta Solivia 3.3 G3) en de Delta Solivia 5.0 G3 voor het tuinhuis voor 450 Euro.Hierin heb ik mijn keuze al gemaakt en andere panelen zijn echt geen optie, een andere omvormer gaat denk ik ook meer kosten,en trouwens zijn tranformator-omvormers niet zo dik gezaaid.
De min van de panelen moet geaard worden, vandaar de noodzaak van een omvormer met trafo.
Maar goed, op mijn idee om 20 panelen met een stringlengte van 3 te gaan leggen met 2 strings van : 2 panelen parallel en 2 in serie daarmee, en de rest in 4 strings van 3, heb tot dusver allen de opmerking gehad "niet optimaal" . Is er een wezenlijk bezwaar tegen deze manier van aan elkaar knopen?

• Andre1973

Andre1973

Dat lijkt meer op AC? heb je bij stalen lampen vooral met dimmers ook wel eens.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Rol-Co schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:22:
Fase 1 is gedaan :) zo moet het uiteindelijk gaan worden op betonvoeten. Zuid moet er ook nog op en dan is het compleet.

[afbeelding]

10 x 170-s solar frontier oost-west op een stecagrid 3000 coolcept.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855
Fase 2 ook bijna klaar, nog wat kabeltjes van een metertje of 20.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/a4bcb727930fb19e02c812dc5d745a8e.jpg

• Bamboe48
Lardman schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:06:
[...]

Als ik het goed begrepen heb zijn dit je panelen:
http://www.weis-gruppe.eu...ia-m-serie-datenblatt.pdf
Dat is 96 volt per paneel. Bij een Delta zit je dan op 4 stuks in serie. Dat is dan 2 * 5 * 4 is een enorme hoop parallelstekkers.
Wel een toffe installatie, dat dan weer wel :D
Ja, dat zij idd de bewuste panelen. De 96 Volt is de MPP-spanning (Vmpp).
Het probleem is de spanning op de string als de kring niet gesloten is, Voc=143 Volt bij -10 graden C.
Die overschrijdt de maximaal toelaatbare spanning op de omvormer. Dit is volgens een tool voor het doorrekenen van Delta, en dit klopt met mijn handmatige berekening. Het probleem onstaat als de omvormer in vol bedrijf om een of andere reden uitgeschakeld wordt ( stroomstoring bv ) en daarna weer spanning (AC ) krijgt. Dan wordt de max spanning van 540 Volt ( DC ) overschreden.
De parallelstekkers maak ik zelf met standaard MC4 stekkers en een diode, was wel een kwestie van trial and error bij mijn eerste installatie, maar ik heb het nu redelijk onder de knie.

• Andre1973

Andre1973

canonball schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:58:
Over een paar maanden ga ik verhuizen van een apartement na een hoekwoning. Het liefst wil ik zo snel mogelijk zonnepanelen, maar weet nog niet in het begin wat mijn verbruik is. Koken wordt incductie, voor de rest zie ik geen grote vershillen.
Zou ik mijn electricitijds verbruik kunnen schatten op het huidige verbruik +200Kwh (inductie) en daar dan vanuit gaan voor de PV instalatie?
Tja, ook naar de toekomst kijken is belangrijk, woon je nu alleen en heb je plannen voor samen wonen + een heel stel kinderen droger /elektrische auto / warmte pomp / ...
Je kan best wat neerleggen, maar ik zou dan meteen en 2e groep en een kabel leggen richting de plek voor de omvormer. En niet in het midden beginnen maar zo dat er nog wat plek waar je wat mee kunt overblijft.
Mocht je dan op termijn nog wat bij willen plaatsen, dan hoef je niet te gaan schuiven, ik wed dat ik niet de enige ben die al aan het schuiven is gegaan hier met panelen om plaats te maken.

• WoudseHoeve

Het oppervlak van geanodiseerd aluminium is erg goed isolerend. alleen met grotere oppervlakken zal er een heeel klein stroompje gaan lopen dat voel je snel.

• Andre1973

Andre1973

ArwinV schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:31:
Ik ben me nog wat aan het orienteren welke omvormer het moet gaan worden. Er zullen 14 yingli panda's van 275 wp aan komen te hangen.
Ik dacht eruit te zijn met een steca 3600, maar kan nu voor een flink lagere prijs aan de goodwe 4000 SS komen. Ik weet dat het china met duitsland vergelijken is maar het scheelt zo'n 500 euro dus op zich lijkt het me niet verkeerd.

Is er hier iemand die ervaring heeft met de goodwe omvormer?
Verder zie ik dat deze 3dc inputs heeft en 1mppt. Echter kan ik nergens vinden (ook niet in de manual) wat het nut is van deze drie inputs en hoeveel er per input aan gehangen mag worden.
Daarmee kan je makkelijk / overzichtelijk meerder strings parallel hangen (bij SF bijvoorbeeld) aan die ene MPP .
Dan kun je die makkelijk binnen losmaken als je een probleem vermoed met een string en deze dan o.a. t.o.v. elkaar vergelijken.
Binnenin zullen ze gewoon hard aan elkaar hangen.

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:14
Oke, dus verder geen invloed op het maximale voltage per string dus. Dan kan ik ze net zo goed allemaal op 1input zetten.

Heb je verder ervaring met goodwe?

• PClop
  • Niet online
Bamboe48 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:52:
[...]

Ja, dat zij idd de bewuste panelen. De 96 Volt is de MPP-spanning (Vmpp).
Het probleem is de spanning op de string als de kring niet gesloten is, Voc=143 Volt bij -10 graden C.
Die overschrijdt de maximaal toelaatbare spanning op de omvormer. Dit is volgens een tool voor het doorrekenen van Delta, en dit klopt met mijn handmatige berekening. Het probleem onstaat als de omvormer in vol bedrijf om een of andere reden uitgeschakeld wordt ( stroomstoring bv ) en daarna weer spanning (AC ) krijgt. Dan wordt de max spanning van 540 Volt ( DC ) overschreden.
De parallelstekkers maak ik zelf met standaard MC4 stekkers en een diode, was wel een kwestie van trial and error bij mijn eerste installatie, maar ik heb het nu redelijk onder de knie.
Een Danfoss 5.4 HV is nog wel voor een prikkie te vinden, en die delta slijt je wel weer ergens.
Heb die config even door de danfoss tool gehaald zonder rekening te houden met jou O/W wens
maar dat maakt op zich niet veel uit, het gaat om de spanningen en aantal panelen in serie.
Past dus gewoon op een 5.4 HV van Danfoss of ander sub merkje, bv Powerstocc of IBC
http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/40xauria.pdf

• Andre1973

Andre1973

ArwinV schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:21:
Oke, dus verder geen invloed op het maximale voltage per string dus. Dan kan ik ze net zo goed allemaal op 1input zetten.

Heb je verder ervaring met goodwe?
Klopt. altijd wel even kijk naar de max Vdc en Vdc MPP van de panelen / omvormer.
Weinig tot geen (ik kan het me niet herinneren) ervaring met Goodwe, plaats vooral veel SE en SMA, af en toe Steca, Mastervolt, Omnik, Kostal Pico, AEG.

• Nhz

Nhz

Hoe bepalen jullie eigenlijk de meest ideale setup, hoeveel in serie/parallel en welke omvormer. Stukje software, of kwestie van hoofdrekenen/excel.

Groetjes

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:11:
[...]

Het oppervlak van geanodiseerd aluminium is erg goed isolerend. alleen met grotere oppervlakken zal er een heeel klein stroompje gaan lopen dat voel je snel.
Dat verklaart een hoop. Het voelt in ieder geval als AC, maar ik meet geen AC. Tussen de panelen onderling meet ik wel een spanning, maar dat is maar een paar volt.

Dit setje staat bij mij in de achtertuin op een tafel, totdat het dak van mijn schuur verlengd wordt. Echter liep ik er pas in mijn Tshirtje langs en raakte mijn one-pack de rand van het paneel, dat was minder prettig :P

• WoudseHoeve
Andre1973 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:53:
[...]
Mocht je dan op termijn nog wat bij willen plaatsen, dan hoef je niet te gaan schijven, ik wed dat ik niet de enige ben die al aan het schuiven is gegaan hier met panelen om plaats te maken.
Ik hoefde er maar 48 te verplaatsen .... voortschrijdend inzicht :)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
canonball schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:58:

Lijkt me wat weinig. Wij koken ook inductie en ik kom al snel tot 350 kWh per jaar. Maar dat is helemaal afhankelijk van je kookgedrag...

En afgezien daarvan PV kun je nooit genoeg hebben dus mijn advies is gewoon je dak volgooien. Hoef je er later niet meer op zoals zovelen van ons ... 8)7

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• migjes
Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:32:
Hoe bepalen jullie eigenlijk de meest ideale setup, hoeveel in serie/parallel en welke omvormer. Stukje software, of kwestie van hoofdrekenen/excel.
dat is erg simpel.
gewoon in de specs kijken van de omvormer.
het word voor marketing redenen niet altijd eerlijk aangegeven en vele merken vertellen het net iets anders.
zo geeft sma nu aan dat het 400V het optimum is.
maar eigenlijk is dat 350V, ze houden gewoon rekening er mee dat in de warmte de panelen nog iets dalen in V. ;)
meeste 1-fase tl omvormers willen gewoon 350V op de mpp.
(3-fase is meestal 720V)
meeste simpele mono/poly panelen leveren 30Vmpp.
dus die 12X en je zit perfect.
hoef je verder niks voor te berekenen. ;)

het word pas lastig als 12x niet past.
en de stringen worden langer of nog erger korter.
b.v. een power-one PVI 3.0 kan werken met 4x 30Vmpp.
de start V kan verlaagt worden naar 90V en dan werkt het wel.
maar dit kost je wel een aardige stoot in het rendement.

maar er zijn ook omvormers zo als sommige steca modellen.
die kunnen geen V verhogen (hebben gewoon geen booster in huis) en moeten dus altijd meer Vmpp hebben als 350V.

etc etc etc....
wil je zelf een beetje gaan rekenen.
begin eens met http://www.sunnydesignweb.com/
is wel van sma, maar als je de minimum V en de maximum V pakt uit het programma.
en dan checkt in de specs van je omvormer keuze dan ben je er ook wel een aardig eind. ;)
(het word wat lastig als je tegen de grenzen aan zit)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
De nieuwe omvormer met 2 MPPT's draait momenteel op 1 string, andere MPPT is nog niet in gebruik. Ik hoop spoedig de tweede erbij (moet nog het dak op).

Dit lijkt allemaal zeer goed te werken, maar wel een vreemde constatering. Als de panelen hun werk doen, meldt omvormer & monitoringsite bijv:

mppt1 (bezet)
Vdc = 270 V
Adc = 7 A

mppt2 (leeg)
Vdc = 20 V
Adc = 0,1 A

Het laatste zal geen gratis energie uit de lucht zijn, maar wat is het wel? De waarde is meestal ergens 15-21V en 0,1A. Enige interferentie van mppt1? Qua elektronica heb ik te weinig verstand. De omvormer als geheel lijkt verder dus prima te draaien.

There's nothing moister than an oyster.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

zeegerd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:59:
De nieuwe omvormer met 2 MPPT's draait momenteel op 1 string, andere MPPT is nog niet in gebruik. Ik hoop spoedig de tweede erbij (moet nog het dak op).

Dit lijkt allemaal zeer goed te werken, maar wel een vreemde constatering. Als de panelen hun werk doen, meldt omvormer & monitoringsite bijv:

mppt1 (bezet)
Vdc = 270 V
Adc = 7 A

mppt2 (leeg)
Vdc = 20 V
Adc = 0,1 A

Het laatste zal geen gratis energie uit de lucht zijn, maar wat is het wel? De waarde is meestal ergens 15-21V en 0,1A. Enige interferentie van mppt1? Qua elektronica heb ik te weinig verstand. De omvormer als geheel lijkt verder dus prima te draaien.
Steek er eens een multimeter in. Meet je dan ook gelijkspanning? Dan kan het inderdaad een spanning zijn die overgenomen wordt van de andere string. Vaak zijn beide DC converters gekoppeld aan elkaar.

Waarschijnlijk valt dit helemaal weg als je panelen aansluit, of een weerstand uitoefent op de aansluiting.

[ Voor 0% gewijzigd door Fairy op 07-07-2015 13:47 . Reden: Bijde :? ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
Fairy schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:27:
[...]

Steek er eens een multimeter in. Meet je dan ook gelijkspanning? Dan kan het inderdaad een spanning zijn die overgenomen wordt van de andere string. Vaak zijn bijde DC converters gekoppeld aan elkaar.

Waarschijnlijk valt dit helemaal weg als je panelen aansluit, of een weerstand uitoefent op de aansluiting.
Thx, ik gokte idd dat het zoiets zou zijn. Zal de multimeter even gebruiken binnenkort.

There's nothing moister than an oyster.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

zeegerd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:30:
[...]

Thx, ik gokte idd dat het zoiets zou zijn. Zal de multimeter even gebruiken binnenkort.
In het ergste geval heb je wel een 'bias', maar meestal niet.

Wat je kunt doen is 's nachts opnieuw kijken, geeft hij dan nog 20v aan, sluit dan eens je string op die poorten aan en kijkt of hij naar 0 gaat. Misschien springt dan je andere aansluiting op 20v.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Voor de liefhebbers...
Bevestigingssteunen van beton voor een plat dak...

Volgens mij voor een zeer redelijke prijs....

http://www.degrootbeton.nl/montagesysteem-zonnepanelen/

ps: Ik heb geen aandelen... (tenminste niet in deze steunen)

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
Voor de geinteresseerden een update voor de Solaredge portal en API.

http://www.solaredge.com/...monitoring-portal-nld.pdf

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ideaal zou zijn als er een soort pricewatch voor standaardpakketten zou bestaan.
Helemaal mee eens. Waarom zie ik geen/zo weinig zonnepanelen bij bijvoorbeeld Tweakers, Kieskeurig..... Kunnen wij daar niet iets aan doen ? als daar eenmaal 5 a 10 ?grote merken staan volgt mogelijk de rest

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:53:
[...]
Mocht je dan op termijn nog wat bij willen plaatsen, dan hoef je niet te gaan schuiven, ik wed dat ik niet de enige ben die al aan het schuiven is gegaan hier met panelen om plaats te maken.
Ik ben gaan schuiven voor schaduw optimalisatie het jaar door. +20% dit jaar tot nu toe.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 16:52

Martijn02

/* No Comment */

Remcor2000 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:04:
Voor de geinteresseerden een update voor de Solaredge portal en API.

http://www.solaredge.com/...monitoring-portal-nld.pdf
Met de monitorportaal API van SolarEdge is het nu mogelijk om elke dag maximaal 300 calls per installatie op te vragen. Hierdoor is het mogelijk om data 24uur per dag en in een interval van 5 minuten te verkrijgen

API ondersteund de mogelijkheid om data uit te lezen van meteorologische sensoren zoals instraling- en temperatuursensoren Hierdoor kunnen externe toepassingen de prestatieratio en de genormaliseerde prestatiedata berekenen voor installatie waar meteorologische sensoren zijn <zin afgebroken>

Maar 300 calls per dag is beter!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
Martijn02 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:28:
[...]

Met de monitorportaal API van SolarEdge is het nu mogelijk om elke dag maximaal 300 calls per installatie op te vragen. Hierdoor is het mogelijk om data 24uur per dag en in een interval van 5 minuten te verkrijgen

API ondersteund de mogelijkheid om data uit te lezen van meteorologische sensoren zoals instraling- en temperatuursensoren Hierdoor kunnen externe toepassingen de prestatieratio en de genormaliseerde prestatiedata berekenen voor installatie waar meteorologische sensoren zijn <zin afgebroken>

Zeker, ik heb t ff aangezet in PVOutput en krijg nu meer details in de grafieken, hopelijk komt er nog voltage informatie van Solaredge naar PVOutput.

Aanstaande maandag gaat Enexis de spanning verlagen in onze buurt. Hopelijk word het dan beter met de voltages, en valt de omvormer niet meer uit. Was pijnlijk om vorige week aldoor foutmeldingen en opbrengstdips te zien op de topmomenten van de dag.

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Remcor2000 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:10:
[...]

Zeker, ik heb t ff aangezet in PVOutput en krijg nu meer details in de grafieken, hopelijk komt er nog voltage informatie van Solaredge naar PVOutput.

Aanstaande maandag gaat Enexis de spanning verlagen in onze buurt. Hopelijk word het dan beter met de voltages, en valt de omvormer niet meer uit. Was pijnlijk om vorige week aldoor foutmeldingen en opbrengstdips te zien op de topmomenten van de dag.
Ik heb voor mijn SolarEdge systeem (geinstalleerd op 25 juni j.l.) ook de automatische inlaad functionaliteit van PVOutput ingeregeld van de week.

Voor de Voltages had ik een vraag uitgezet op het Forum van PVOutput (zie: https://getsatisfaction.c...]=15871472#reply_15871472)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• schmm
Martijn02 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:28:
[...]

5 minuten is ook voldoende. Want de data wordt ook maar 1x in de 5 minuten geupdate!

PVoutput

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heb uit het PVOutput forum begrepen dat er gewerkt wordt aan het ook automatisch importeren van voltage informatie vanuit SolarEdge.

Zou mooi zijn.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
Wat ik vandaag weer te horen heb gekregen daar vielen mij de schoenen van uit.

Ik heb in sept 2014 drie steca grid 3600 gekocht bij een Nederlands bedrijf. 1 voor mezelf, 1 voor mijn vader en 1 voor mijn schoonbroer.

Nu is met die van mij dus gelukkig nog niets aan de hand en met die van mijn schoonbroer een niet onoverkomelijk probleempje, maar met die van mijn vader heb ik me toch een partij problemen gehad.
Om een lang verhaal kort te maken. Inmiddels heb ik al 3 omvormers van Steca ontvangen waarbij de laatste nu wel goed functioneert (hoop ik want hij hangt nu pas vanaf gisteravond).

Maar waar het mij nu om gaat is dat, vanaf de eerste omvormer die ik van Steca heb gekregen nadat de oorspronkelijke omvormer van mijn vader defect was, dit geen nieuwe omvormers zijn maar gereviseerde (2de hands). Nu blijkt dat een standaard policy is en dat dit in heel Europa wordt toegepast en in de algemene voorwaarden staat vermeld dat wanneer een omvormer ouder is dan 6 maanden je een vervangend toestel krijgt van maximaal 3 jaar oud.

Dus als mijn nieuwe Steca na 7 maanden stuk gaat en ik een reparatie of nieuwe wil, krijg ik dus in het ergste geval een 2de hands Steca van 3 jaar oud terug. Dus zijn ruim 2 jaar van de levensduur ook weg 8)7 .

Nu blijkt dat SMA een soortgelijke constructie heeft alleen staat bij hun dat je een vervangend toestel ontvangt gelijk aan de levensduur van het defecte.

Dus ik bedenk mij dus nu 2x voordat ik een Steca koop afgaande op mijn ervaringen qua service afhandeling.

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre ik bij de Nederlands verkopende partij aanspraak kan maken. Zijn er geen wettelijke kaders hier aan verbonden ?

Zo dat ben ik kwijt :X :X

nog even een paar foto's van hoe de laatste Steca die ik heb ontvangen er uit zag toen ik hem uit de doos heb gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/steca/IMG_6633.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/steca/IMG_6636.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/steca/IMG_6637.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/steca/IMG_6639.jpg

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is bij Delta ook zo.
Je krijgt alleen een omvormer die net zo oud is of jonger.
Ik weet alleen niet hoe dat te controleren is???
Garantie blijft wel 10 jaar geteld vanaf de eerste omvormer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Rol-Co

Rol-Co

Het lijkt wel of dat ding buiten heeft gehangen, spinrag er in. Persoonlijk zou ik dat niet pikken en zeker klagen incl foto's. Mits jouwe er ook zo uit zag toen je hem stuurde.
Wat ook een probleem kan zijn is dat je nog de oude versie hebt zonder lan, daar is de voorraad natuurlijk wel wat ouder en ze sturen vast geen lan versie.
Ik meen me te herinneren dat je bij de ombouw (kost 199,-) je ook kan kiezen voor eerst betalen en leveren en als ze jouwe binnen hebben krijg je het geld terug gestort.

Als mijne kapot gaat stuur ik hem op voor ombouw :) dan kan hij nooit echt oud zijn.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 22:33

Erw

Vandaag zijn er ook bij mij zonnepanelen geïnstalleerd samen met een SolarEdge omvormer, wie heeft er ervaring met het plaatsen/installeren van een WiFi module?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Rol-Co schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:23:
Het lijkt wel of dat ding buiten heeft gehangen, spinrag er in. Persoonlijk zou ik dat niet pikken en zeker klagen incl foto's. Mits jouwe er ook zo uit zag toen je hem stuurde.
Wat ook een probleem kan zijn is dat je nog de oude versie hebt zonder lan, daar is de voorraad natuurlijk wel wat ouder en ze sturen vast geen lan versie.
Ik meen me te herinneren dat je bij de ombouw (kost 199,-) je ook kan kiezen voor eerst betalen en leveren en als ze jouwe binnen hebben krijg je het geld terug gestort.

Als mijne kapot gaat stuur ik hem op voor ombouw :) dan kan hij nooit echt oud zijn.
Ik vernam op de Solarworld beurs in Vijfhuizen dit jaar van de Omnik medewerker dat indien mijn Omnik binnen de garantie termijn kapot gaat je een nieuwe krijgt dus geen gereviseerde maar ook nog eens het vergelijkbaar nieuwste model indien ze de oude niet meer hebben. Even afkloppen het gaat nu prima met die van mij . Heeft iemand hier ervaring mee?.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Rol-Co

Rol-Co

Zolang ze nog geen gerepareerde hebben zal dat zijn, maar over 4 jaar? Wanneer jouw model ook niet meer nieuw tekoop is?

Pagina: 1 ... 26 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.