Nhz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:40:
Nee ik heb absoluut niet 3x een MPP nodig. Alle panelen liggen op hetzelfde schuine schaduwvrije dak, in 3 rijen van 9.
Mijn eerste gedachte ging ook uit naar een 3-fase omvormer, echter werd deze set me zo aangeboden. Dus ik dacht: laat ik op tweakers eens om wat meningen vragen.
Wat is eigenlijk de reden dat jij je 190's vervangt voor 300's? Dat kost weer de nodige centjes. Kom je te kort?
je hebt dus eigenlijk best veel andere mogelijkheden als je zou willen.
(je kunt het gewoon doen hoor als je wil. laat je niet tegen houden door mij.

)
de omvormers die je nu kiest hebben een euro efficiëntie van 94%.
en dat is best laag, maar als je er 9 panelen aan koppelt kom je wel iets hoger, maar ver over de 96% kom je dan niet.
maar je zou ook voor 2x een steca kunnen gaan en dan haal je de 98%+ efficiëntie.
of een 3fase (heb alleen niet zo snel een goed voorbeeld.) omvormer.
die hebben vaak weer het leuke trukje, dat ze ook 2 van de 3 fase uit kunnen zetten.
dit is vooral leuk bij bewolkt weer, dan maakt de omvormer zich zelf even 3x zo klein voor hoger rendement.
het hoeft allemaal niet, maar het kan wel.
ik kom eigenlijk geen stroom meer tekort, wek bijna alles op wat ik nodig heb.
maar oude panelen waren terug verdient en ik spaar de winst van de panelen op.
en een leuke aanbieding voor LG neonX 300Wp die ik gratis kon ophalen van de winst.
dan heb ik straks 14x 190Wp oost en 10x 300Wp west.(op een 3300W omvormer, oeps, lol)
(de overige panelen leg ik wel even bij een vriendin op dak, die heeft het toch niet breed en dit kan de soos niet afpakken, lol)
als je al langer met PV bezig bent worden kosten een heel ander verhaal.
het verdiend zich toch wel terug, alleen soms een jaartje langer, maar dat boeit niet zo.
de overige stroom is zo afgefakkeld, dat is niet zo moeilijk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)