Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.058 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 13:08
zeegerd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:08:
[...]

Nog even wat anders, met die hoge temperaturen:

Net na 16u gisteren was de temp vd omvormer iets meer dan 50 gr C.
Hij zou moeten kunnen functioneren tot 60 gr C; vanaf 40 gr C zou het rendement eronder lijden.

Even checken op die tijd, Vpv = 259V, Ipv = 6,81A, dus Ppv = 1764W.
Pac= 1712W. Ofwel 97%. Het valt me nogal mee eigenlijk.
ff gekeken, op 6 juni was het lekker koel en record opbrengst in 2 1/2 jaar, toen werd mn SMA3000TL21 warmer dan gister... simpel omdat de panelen meer vermogen afgeven met die lage temperaturen. En om het rendement te bekijken heb ik vandaag om 13.55 even een fannetje op de koeling gezet, resultaat is hier http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=33213 zichtbaar. Effect op het rendement (voltage in de graph is Pac/Pdc en daarmee het rendement van de omvormer) is 0. Dus op rendement heeft het geen invloed zo te zien. Levensduur is een andere zaak, daar zou het wel eens een positieve invloed op kunnen hebben (en dus indirect, op lange termijn, op je rendement inclusief kosten van vervangen)

Wat je wel mooi kunt zien; Op 6 juni was de spanning van de grote string (extended data) ca. 370Vdc bij 5.5A stroom op de top. Vandaag slechts 345Vdc bij 4.8A. Ziedaar het probleem : Loeihete panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door reddo op 02-07-2015 15:24 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
wat is er stuk als mijn Piko 10.1 vandaag uit blijft ?
Geeft aan DC spanningen 0 V ( alle drie strings )
AC spanningen 0V
Web pagina werkt maar geeft status "uit"
Geen van de Leds knippert .....
Volgens de logging is hij vanochtend niet opgestart.... geen data opgestuurd.
De Piko 4.2 die ernaast hangt doe het gewoon .... ( zelfde voeding )
Zal er intern een zekering inzitten?

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-07-2015 15:36 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

even van de spanning afhalen.
En opnieuw aansluiten en opstarten...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:42:
even van de spanning afhalen.
En opnieuw aansluiten en opstarten...
Alleen AC helpt niet ....
Nu met DC + AC uit bezig ( zoon dan )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
[quote]reddo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:12:
[...]

Levensduur is een andere zaak, daar zou het wel eens een positieve invloed op kunnen hebben (en dus indirect, op lange termijn, op je rendement inclusief kosten van vervangen)

Precies mijn uitgangspunt. Dat koelen baat het niet dan schaadt het niet maar als die Omnik 4.0 ipv 10 jaar 15 jaar mee gaat is mijn rendement tot wel 50% hoger over de totale tijdsduur. Zou extra moeten gelden bij onder gedimensioneerde converters die mogelijk regelmatig moeten aftoppen en dus loei heet worden. Voor een relatief lullig bedrag vergroot je serieus je levensduur. Bij 5 watt per uur x gemiddeld 7 uur koelen (met timer denk stuk minder met een temperatuur gestuurde schakelaar) per dag x 365 dagen x 10 jaar = 127,75 KW x 0,25 cent = 31,93 euro maximaal als verzekering premie voor een apparaat van zo'n 900,- euro. En in de winter hoef je niet eens te koelen komt bij mij niet boven de 35 graden.

Aanschaf kosten misschien nieuw een paar tientjes ik heb er 0 voor uitgegeven had nog zoals velen een 12 volt lader over en een oude 12 cm desktop fan van mn buurman gehad. Liggen er zat op de gemeentelijke vuilstort plaatsen of computer beurzen (zwarte markt etc etc)

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 02-07-2015 19:29 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

janne_nl schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:37:
Grappig, je kunt nu bij Enexis zien hoeveel aansluitingen er in je postcode zitten, gemiddeld jaarverbruik, percentage teruglevering

https://www.enexis.nl/over-enexis/open-data
Met dank voor de tip!

Leuk om te vergelijken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag een berekening gemaakt voor de cel temperatuur.

Maximaal vermogen van de installatie is 3000 W. vermogensdegradatie is 0,48%/C.

Met dit weer haal ik maximaal 2500 W. Dus ik heb 500/3000 = 0,16666 verlies, ofwel 16 2/3 %.

Dit komt overeen met een temperatuur vanaf NOCT van 25C van 16,6666666/0,48 = 34,72 C, afgerond.

De cel temperatuur (niet de temperatuur van het paneel) is dan 25 + 34,72 = 59,72 C.

Best wel veel, 60 C.

Wat leer ik hieruit? Koelen van je omvormer is eigenlijk onzin. Koelen van je panelen levert extra rendement op.

Schiet maar....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Schinnen-groen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:58:

Met dit weer haal ik maximaal 2500 W. Dus ik heb 500/3000 = 0,16666 verlies, ofwel 16 2/3 %.

Dit komt overeen met een temperatuur vanaf NOCT van 25C van 16,6666666/0,48 = 34,72 C, afgerond.

De cel temperatuur (niet de temperatuur van het paneel) is dan 25 + 34,72 = 59,72 C.

Best wel veel, 60 C.

Wat leer ik hieruit? Koelen van je omvormer is eigenlijk onzin. Koelen van je panelen levert extra rendement op.

Schiet maar....
Ja dat lijkt me duidelijk dat koelen van je panelen een hoger rendement oplevert (maar niet echt haalbaar op een permanente basis tegen redelijke kosten) laat het mij daar nou net NIET omgaan. Over 10 jaar of eerder kan jij mogelijk een nieuwe converter kopen en is de kans dat ik nog 5 a 10 jaar door draai (met een extra gekoelde converter al die tijd) bijzonder groot. Wie heeft dan het beste rendement!. Dat koelen is dan best wel een te nemen gokje tegen relatief nihile kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 02-07-2015 21:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snarfie31 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:07:
[...]

Ja dat lijkt me duidelijk dat koelen van je panelen een hoger rendement oplevert (maar niet echt haalbaar op een permanente basis tegen redelijke kosten) laat het mij daar nou net NIET omgaan. Over 10 jaar of eerder kan jij mogelijk een nieuwe converter kopen en is de kans dat ik nog 5 a 10 jaar door draai (met een gekoelde converter al die tijd) bijzonder groot. Wie heeft dan het beste rendement!.
Daar kan je over in discussie gaan. Doen we nu ook ;)

Onze SMA hangt in de stal en daar is het even warm als buiten. Er hangt permanent een temperatuurvoeler op de koelribben. De omvormer heeft geen fan. Die temperatuur is nog niet boven de 41C geweest. Binnen in het apparaat zal het wel wat warmer zijn, maar ze zijn er ook op gebouwd om wat warmte te kunnen "verwerken".

In de praktijk zijn het meestal de elektrolytische condensatoren (elco's) die erg degraden bij hoge temperaturen. Maar dit is erg afhankelijk van de kwaliteit van het product.
SMA is niet goedkoop, maar gebruikt wel A-kwaliteit onderdelen. Ik heb ze al eens van binnen mogen bewonderen en dat bevestigt hun claim.
Als de omvormer het zou begeven, dan is deze in de regel ook te reviseren (refurb). De varistor is ook een kwetsbaar onderdeel. Maar die kan je zelfs zelf voor een paar Eurie vervangen.

Heb je een omvormer die in dit soort weer met het oog op de levensduur zou moeten koelen, zou ik voor een andere hebben gekozen.

Gewoon mijn mening.

Aanvulling: wat ook belangrijk is mbt de warmte-ontwikkeling in de elektronica is de plaatsing van de afzonderlijke componenten op de print en in de ruimte waar de print of printen zijn gemonteerd. Een slimme lay-out van de print of de compositie van de onderdelen in de omvormer kan veel invloed hebben op de levensduur van die omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-07-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Schinnen-groen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:26:
[...]

Daar kan je over in discussie gaan. Doen we nu ook ;)

Onze SMA hangt in de stal en daar is het even warm als buiten. Er hangt permanent een temperatuurvoeler op de koelribben. De omvormer heeft geen fan. Die temperatuur is nog niet boven de 41C geweest. Binnen in het apparaat zal het wel wat warmer zijn, maar ze zijn er ook op gebouwd om wat warmte te kunnen "verwerken".

In de praktijk zijn het meestal de elektrolytische condensatoren (elco's) die erg degraden bij hoge temperaturen. Maar dit is erg afhankelijk van de kwaliteit van het product.
SMA is niet goedkoop, maar gebruikt wel A-kwaliteit onderdelen. Ik heb ze al eens van binnen mogen bewonderen en dat bevestigt hun claim.
Als de omvormer het zou begeven, dan is deze in de regel ook te reviseren (refurb). De varistor is ook een kwetsbaar onderdeel. Maar die kan je zelfs zelf voor een paar Eurie vervangen.

Heb je een omvormer die in dit soort weer met het oog op de levensduur zou moeten koelen, zou ik voor een andere hebben gekozen.

Gewoon mijn mening.
Bij maximaal 41 graden zie ik ook geen reden om te koelen. Had vorig jaar (ongeveer zelfde tijd als nu) temperaturen van tegen de 58 graden was niet meer hand warm kan je zeggen. Afgezien van de kwaliteit die geclaimd worden die converters ongeacht merk worden door oa onder of over dimensionering sneller of minder snel warm. Maar ook de plaats waar die converters staan is toch wel van belang lijkt mij. Die van mij staat op zolder in de buurt van een wasmaschine en droger. Vandaag daar niet te harde en dus bovenmatig warm. Las dat stuk van Swapevent over koelen en ben dit jaar ook wat wezen prutsen. Wilde die temperatuur onder de 40 graden proberen te houden. Is nu redelijk gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
WoudseHoeve schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:25:
wat is er stuk als mijn Piko 10.1 vandaag uit blijft ?
Geeft aan DC spanningen 0 V ( alle drie strings )
AC spanningen 0V
Web pagina werkt maar geeft status "uit"
Geen van de Leds knippert .....
Volgens de logging is hij vanochtend niet opgestart.... geen data opgestuurd.
De Piko 4.2 die ernaast hangt doe het gewoon .... ( zelfde voeding )
Zal er intern een zekering inzitten?
Omvormer opengemaakt, hij stinkt naar verbrande componenten.....
Panelen geven spanning.
DC zijde van de omvormer is dus stuk, eens kijken hoelang ik garantie heb, hij heeft 3 jaar gedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PRIO 1: vervangend exemplaar (kopen/huren/lenen). Vraag en aanbod topic

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 02-07-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snarfie31 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:41:
[...]

Bij maximaal 41 graden zie ik ook geen reden om te koelen. Had vorig jaar (ongeveer zelfde tijd als nu) temperaturen van tegen de 58 graden was niet meer hand warm kan je zeggen. Afgezien van de kwaliteit die geclaimd worden die converters ongeacht merk worden door oa onder of over dimensionering sneller of minder snel warm. Maar ook de plaats waar die converters staan is toch wel van belang lijkt mij. Die van mij staat op zolder in de buurt van een wasmaschine en droger. Vandaag daar niet te harde en dus bovenmatig warm. Las dat stuk van Swapevent over koelen en ben dit jaar ook wat wezen prutsen. Wilde die temperatuur onder de 40 graden proberen te houden. Is nu redelijk gelukt.
Ik heb niet gezegd dat je het niet moet doen, maar of het veel zal uitmaken?
Wordt het op die zolder meer dan 10-20 graden warmer dan in de woonkamer met dit weer? Misschien dat het wat zal uithalen. Maar voor die 1-2 weken per 2 jaar?

Maar stel dat je zolder 50 graden aftikt met dit weer.
Dan ga je koelen. Koelen is warmte afvoeren. Als je geen geventileerde ruimte hebt, dan zorg je alleen maar voor een luchtverplaatsing en niet voor een temperatuurverlaging.
Sterker nog, die ventilator produceert ook nog eens extra warmte (dit is is de muggenzifter modus 8) ).
Je kan dus beter zorgen voor een afvoer van warmte en niet voor een stroming van de warme lucht.

Slimmer is het om een omvormer op een koelere plek te monteren. Dat kabelverlies dat je dan zou oplopen kan je (gedeeltelijk) compenseren door dikkere kabels te gebruiken. Mind you, die ventilators verbruiken ook energie.
Ben je bang voor omvormer geluid? Schaf een stille omvormer aan.

Just my two cents.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
WoudseHoeve schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:42:
[...]

Panelen geven spanning.
DC zijde van de omvormer is dus stuk, eens kijken hoelang ik garantie heb, hij heeft 3 jaar gedraaid...
Da's écht vervelend! Auto's en omvormers moeten het gewoon altijd doen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Panelen geven spanning.
Kan je niet via je leverancier tijdelijk een "vervanger" krijgen?
Nog binnen de garantie (hoop ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
Dre schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:25:
[...]

Ik kan je vermelde bronnen niet terugvinden, heb je een link naar de bronnen waar je naar verwijst?

P.S.
De Delta 5.0 kan max 4,0 mm2 aan op zijn AC entree....alhoewel de fabrikant van de stekker zegt 6 mm2
ABB: link, pagina 50 onderaan.
10mm2 tot max 28 meter.

The values are calculated in nominal power conditions, considering:
- loss of power along the line no greater than 1%.
- use of copper cable, with HEPR rubber insulation and positioned in open air.

Uit installatiehandleiding. SMA is idem, power loss niet groter dan 1% enz..
Het gaat om spanningsval en niet om verlies op de lijn. Daarom ook dat 10mm2 afdoende is in de casus (vind ik dan)

Omdat het om de leiding gaat en niet om de aansluiting op de omvormer maakt het niet uit wat je in die Delta kunt steken. Een verloopje lijkt me dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Panelen geven spanning.
Sterkte, ik ken het gevoel, iedereen praat over top opbrengsten en jij zit met niks, ik heb het de afgelopen 2 weken ook mee gemaakt. :'(

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat er meer is in het leven dan zonnepanelen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:15:
[...]

Sterkte, ik ken het gevoel, iedereen praat over top opbrengsten en jij zit met niks, ik heb het de afgelopen 2 weken ook mee gemaakt. :'(

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat er meer is in het leven dan zonnepanelen
Een leven zonder zonnepanelen, bestaat dat ?
Hier eentje op reserve ( 5 minuutjes werk en we zijn weer net connected ), je weet maar nooit. *O*

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/IMGP0059.JPG

Hier ook 2 van, de noordset kan op 1 involar draaien. >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/DSCF0784kl.jpg

Nee, ik ben niet meer te redden. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
PClop schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:55:
[...]
......

Nee, ik ben niet meer te redden. _O-
Dat vrees ik ook, alhoewel... redundancy is zo gek nog niet. Ik zit zo af en toe ook eens te kijken naar een goedkoop reserve exemplaar...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 01:08:
[...]

Dat vrees ik ook, alhoewel... redundancy is zo gek nog niet. Ik zit zo af en toe ook eens te kijken naar een goedkoop reserve exemplaar...
Gek of niet, ik voel me er prima onder.
Trouwens op dit moment worden de panelen flink schoon gespoeld door zo,n mega stortbui
en bliksemschichten all over, zou de omvormer nog opstarten ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Schinnen-groen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:37:
[...]

Ik heb niet gezegd dat je het niet moet doen, maar of het veel zal uitmaken?
Wordt het op die zolder meer dan 10-20 graden warmer dan in de woonkamer met dit weer? Misschien dat het wat zal uithalen. Maar voor die 1-2 weken per 2 jaar?

Maar stel dat je zolder 50 graden aftikt met dit weer.
Dan ga je koelen. Koelen is warmte afvoeren. Als je geen geventileerde ruimte hebt, dan zorg je alleen maar voor een luchtverplaatsing en niet voor een temperatuurverlaging.
Sterker nog, die ventilator produceert ook nog eens extra warmte (dit is is de muggenzifter modus 8) ).
Je kan dus beter zorgen voor een afvoer van warmte en niet voor een stroming van de warme lucht.

Slimmer is het om een omvormer op een koelere plek te monteren. Dat kabelverlies dat je dan zou oplopen kan je (gedeeltelijk) compenseren door dikkere kabels te gebruiken. Mind you, die ventilators verbruiken ook energie.
Ben je bang voor omvormer geluid? Schaf een stille omvormer aan.

Just my two cents.. :)
Die van mij is zelfs ondergedimensioneerd en begint al zo af en toe in april richting 50 graden te gaan wat dus wel iets meer is dan 1 a 2 weken per jaar. Mn zolder is redelijk geventileerd maar word met zo'n schuindak best wel warm. Maar ja ieder situatie is weer anders.

Ik krijg het volgens mijn monitor systeem structureel (op zolder) onder de 40 graden met die 12 cm fan (extreem hete dagen 43,7). Dat is bijna 10 graden koeler als zonder fan (valt dus wel mee met mn geventileerde ruimte).

Wat ik al eerder schreef die fan verbruikt 5 watt per uur lijkt me pinuts. Hij produceert geen noemenswaardige warmte (12 volt adapterje) maar koelt juist bijna 10 graden.

Of het veel zal uitmaken ach we zien het wel over 10 jaar of hij het nog doet of overleden is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:04:
[...]

Kan je niet via je leverancier tijdelijk een "vervanger" krijgen?
Nog binnen de garantie (hoop ik)?
Garantie 5 jaar, hij is nu 3 jaar oud, we gaan het zien, een Piko 10.1 pak je niet zo maar van de plank.
Heb nu een Piko 4.2 aan 2 van de drie strings hangen :) heb ik nog wat ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Stel dat je met actief koelen je omvormer net over de garantietermijn heen helpt? Dus dat ie na 11 jaar kapot gaat ipv 9. Dat zou wel een flinke domper zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Simpel: 2 jaar eerder stoppen met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Of pas gaan koelen als de garantietermijn voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Ik heb zelf een Solar Edge SE4000 hangen en gisteren via de API naar de temp gekeken. Dit aangezien ze deze zelf in hun monitoring portal niet laten zien en ook op het device niet zichtbaar is.

De temperatuur kwam niet hoger dan ongeveer 50 graden. En daarbij moet ik vermelden dat het systeem op de zolder hangt waar het ook niet altijd even koel is :).

Ben momenteel aan het kijken om een script te maken welke de api iedere 5 minuten uitleest en de waardes naar domoticz pusht.

[ Voor 15% gewijzigd door schmm op 03-07-2015 09:58 . Reden: toevoeging ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Gatsby1923 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:31:
[...]

10mm2 tot max 28 meter.

Het gaat om spanningsval en niet om verlies op de lijn. Daarom ook dat 10mm2 afdoende is in de casus (vind ik dan)

Omdat het om de leiding gaat en niet om de aansluiting op de omvormer maakt het niet uit wat je in die Delta kunt steken. Een verloopje lijkt me dan de oplossing.
Ondertussen heb ik de kabel al via MP gekocht, YMVK-AS met 4 x 6 mm2 met aardscherm 6 mm2.
Nu is er ook de mogelijkheid om de omvormer in huis te hangen, 2 meter van de meterkast.
Dan gaat de DC door de grondkabel en kan ik 2 aders voor de plus en twee aders voor de min gebruiken.
De vraag is alleen of dit veilig is, bij de stringlengte van 3 die ik ga gebruiken kom ik op ca 300 Volt.
De enige beveiliging is dan een goede aarding van het aardscherm.
Is er een andere manier om dit te beveiligen?

[ Voor 0% gewijzigd door Bamboe48 op 03-07-2015 11:12 . Reden: oeps 6mm2 ipv 4mm2 ]

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Na heel veel meelezen in dit forum nu besloten om panelen op het dak te gaan leggen. De panelen komen te liggen op het bedrijfspand, plat dak met orientatie zuid-oost, maar de panelen pal zuid leggen zou moeten lukken. Het aantal beschikbare vierkantemeters in de zon (van opkomst tot ondergang) is ruim 300M2.

De aanvraag van de offertes verloopt wel een klein beetje bijzonder. Als ik zo m'n bedrijf zou running was ik zeker de helft van m'n klanten kwijt. Krijg niet eens een bericht dat ze m'n aanvraag hebben ontvangen, van sommige na een week nog doodse stilte. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, maar vond dit wel bijzonder.

Heb mijn aanvraag gedaan op basis van budget, beschikbare bedrag is +/- 10.000 euro en daar wil ik de hoogste capaciteit voor aanleggen. De ontvangen offertes varieren van 20 250Wp panelen tot 45 250Wp panelen. Heb de testen van de panelen er naast gelegd, niet elk paneel is terug te vinden, maar waar die enorme prijsverschillen vandaan komen is een raadsel. Garantie en specificaties (rendement, rendement verlies etc.) zit allemaal erg dicht op elkaar. Je zou bijna zeggen dat de panelen uit dezelfde fabriek komen.

Nu kom ik alleen in mijn berekeningen voor de terug verdientijd op 4,7 jaar. Dat lijkt me wat kort als ik veel reacties hier in het forum lees. En ik denk dat het komt door de gemiddelde opbrangst van de installatie. Wat is de beste methode om de opbrengst van 1 250Wp paneel uit te rekenen over een heel jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32
Hoe is de ervaring bij anderen voor de logging van Mastervolt omvormers bij de leverancier?
De ene dag werkt dit perfect, de andere dag helemaal niet.
En heb het idee dat het vaker niet werkt, dan wel.

Thuis al aardig aan het stoeien geweest met de router en een repeater om te zorgen dat de omvormer een goede wifi verbinding heeft. Maar heb het idee dat het daar niet aan ligt.

Het wifi ledje op de omvormer knippert meestal 4x (wat betekent dat er verbinding wordt gezocht met Mastervolt) of brandt continue (wat betekent dat er verbinding is met Mastervolt).
Echter ook bij continue branden, kan ik geen aktuele gegevens zien op de website bij Mastervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
chemokar schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:58:
Na heel veel meelezen in dit forum nu besloten om panelen op het dak te gaan leggen. De panelen komen te liggen op het bedrijfspand, plat dak met orientatie zuid-oost, maar de panelen pal zuid leggen zou moeten lukken. Het aantal beschikbare vierkantemeters in de zon (van opkomst tot ondergang) is ruim 300M2.

De aanvraag van de offertes verloopt wel een klein beetje bijzonder. Als ik zo m'n bedrijf zou running was ik zeker de helft van m'n klanten kwijt. Krijg niet eens een bericht dat ze m'n aanvraag hebben ontvangen, van sommige na een week nog doodse stilte. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, maar vond dit wel bijzonder.

Heb mijn aanvraag gedaan op basis van budget, beschikbare bedrag is +/- 10.000 euro en daar wil ik de hoogste capaciteit voor aanleggen. De ontvangen offertes varieren van 20 250Wp panelen tot 45 250Wp panelen. Heb de testen van de panelen er naast gelegd, niet elk paneel is terug te vinden, maar waar die enorme prijsverschillen vandaan komen is een raadsel. Garantie en specificaties (rendement, rendement verlies etc.) zit allemaal erg dicht op elkaar. Je zou bijna zeggen dat de panelen uit dezelfde fabriek komen.

Nu kom ik alleen in mijn berekeningen voor de terug verdientijd op 4,7 jaar. Dat lijkt me wat kort als ik veel reacties hier in het forum lees. En ik denk dat het komt door de gemiddelde opbrangst van de installatie. Wat is de beste methode om de opbrengst van 1 250Wp paneel uit te rekenen over een heel jaar?
Hou er ook rekening mee dat je geen belasting betaal over de stroom als bedrijf zijnde. dan betaal je dus ongeveer 11 a 12 cent per kWh in plaats van ongeveer 22 cent wat de consument betaald.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Allemaal lood om oud ijzer....
Maar wel tweakers praat.
Misschien een maat grotere omvormer hangen.
Daar gaan we.
Hebben we een hele discussie over onderdimensioneren gehad...
Gaan we het nu over overdimensioneren hebben...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
schmm schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:55:
Ik heb zelf een Solar Edge SE4000 hangen en gisteren via de API naar de temp gekeken.
Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Speedfightserv schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:19:
[...]
Hou er ook rekening mee dat je geen belasting betaal over de stroom als bedrijf zijnde. dan betaal je dus ongeveer 11 a 12 cent per kWh in plaats van ongeveer 22 cent wat de consument betaald.
BTW kan ik inderdaat gewoon terugvragen, maar energiebelasting moet toch gewoon betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03

goed plan. ;)

ja sommige bedrijven willen alleen de krenten uit de pap vissen, en dan vraag je je wel eens af wat ze aan het doen zijn.

ik zelf zou niet zomaar kiezen op budget.
maar eerder kijken naar hoeveel kWh je nodig hebt, dat is veel verstandiger.
(saldeert een stuk effectiever met de vreemde prijs op bouw die we in Nederland hebben. ;) )

4,7 jaar hoeft geen vreemd getal te zijn, maar vaak is het wel wat langer.
maar tvt is niet zo heel belangrijk (wel iets wat je in de gaten moet houden. ;) )

belangrijkste vraag is: hoeveel kWh gebruik je op je lokatie per jaar?????

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

aip

chemokar schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:34:
[...]

BTW kan ik inderdaat gewoon terugvragen, maar energiebelasting moet toch gewoon betaald worden?
Ja, maar boven een bepaald verbruik heel (ik geloof 10.000 kWh, en daar kom je vrij snel), heel veel minder.

even opgezocht:

tot 10.000 11,96 ct/kWh, 10.001-50.000 4,69 ct/kWh en daarna nog maar 1,25 ct/kWh. En mocht je een alu smelterij hebben, dan nog maar een halve cent ;)

[ Voor 21% gewijzigd door aip op 03-07-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
via de volgende link:
code:
1
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/<SITEID>/<SERIAL>/data.xml?startTime=YYYY-MM-DD%20HH:MM:SS&endTime=YYYY-MM-DD%20HH:MM:SS&api_key=<APIKEY>

dan krijg je de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<onePhaseInverterTelemetry>
<date>2015-07-02 11:00:59</date>
<totalActivePower>1486.5</totalActivePower>
<dcVoltage>353.625</dcVoltage>
<groundFaultResistance>5000.0</groundFaultResistance>
<powerLimit>100.0</powerLimit>
<totalEnergy>324792.0</totalEnergy>
<temperature>39.966</temperature>
<inverterMode>MPPT</inverterMode>
-<L1Data>
<acCurrent>6.54211</acCurrent>
<acVoltage>234.422</acVoltage>
<acFrequency>49.9602</acFrequency>
<apparentPower>1488.5</apparentPower>
<activePower>1486.5</activePower>
<reactivePower>66.5</reactivePower>
<cosPhi>1.0</cosPhi>
</L1Data>
</onePhaseInverterTelemetry>

Afhankelijk van de tijdspanne kun je meerdere van dit sort outputs krijgen. Hier staat dus ook de temperature in: <temperature>39.966</temperature>

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De aanvraag van de offertes verloopt wel een klein beetje bijzonder. Als ik zo m'n bedrijf zou running was ik zeker de helft van m'n klanten kwijt. Krijg niet eens een bericht dat ze m'n aanvraag hebben ontvangen, van sommige na een week nog doodse stilte.
Die ervaring heb ik ook. Afspraak gemaakt, komen niet opdagen, ook geen afzeg mail of belletje en ook nooit meer iets van zich laten horen. Of afspraak gehad en een uur of 2 gekeuveld over PV installaties en dan maanden niets meer horen. En dan na een maand of 3 bellen of het nog nodig is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
migjes schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:38:
[...]

goed plan. ;)

ja sommige bedrijven willen alleen de krenten uit de pap vissen, en dan vraag je je wel eens af wat ze aan het doen zijn.

ik zelf zou niet zomaar kiezen op budget.
maar eerder kijken naar hoeveel kWh je nodig hebt, dat is veel verstandiger.
(saldeert een stuk effectiever met de vreemde prijs op bouw die we in Nederland hebben. ;) )

4,7 jaar hoeft geen vreemd getal te zijn, maar vaak is het wel wat langer.
maar tvt is niet zo heel belangrijk (wel iets wat je in de gaten moet houden. ;) )

belangrijkste vraag is: hoeveel kWh gebruik je op je lokatie per jaar?????
We verbruiken, op dit moment met de airco aan wat meer, ongeveer 160kW per dag. Alleen op nationale feestdagen en in het weekend is het ongeveer 35kW per dag. Dus terugleveren zal niet zo heel vaak gebeuren en we hebben op werkdagen maximaal profijt van elke kW die wordt opgewekt. Inmiddels er ook achter dat als ik 15kW op het dak leg er nog subsidie beschikbaar is voor energie producenten.

Afgelopen jaar lag het vebruik rond de 51.000 kW, verwachting is dit jaar rond de 45000 kW (minder apparatuur op locatie, allemaal in de wolken (die je met zonnepanelen helemaal niet wilt hebben ;-) ) en LED lampen, dit jaar nog bewegings sensoren in de WC's inbouwen).

Enige waar nog geen rekening mee is gehouden is de aanleg van laadpalen voor de auto's. Dat wordt een calculatie apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
schmm schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:55:
Ik heb zelf een Solar Edge SE4000 hangen en gisteren via de API naar de temp gekeken. Dit aangezien ze deze zelf in hun monitoring portal niet laten zien en ook op het device niet zichtbaar is.
Op mijn SE3000 kan ik de temperatuur wel aflezen op het display, je moet alleen een keer extra op de knop drukken (Main Inverter Status).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

chemokar schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:52:
[...]

Afgelopen jaar lag het vebruik rond de 51.000 kW, verwachting is dit jaar rond de 45000 kW (minder apparatuur op locatie, allemaal in de wolken (die je met zonnepanelen helemaal niet wilt hebben ;-) )
Wolken wil je juist wél hebben. Als je vrij zicht hebt op de zon, maar daaromheen mooie witte wolken hebt haal je vaak de hoogte pieken!

Ik heb altijd hogere opbrengst als er wolken zijn (die de zon niet bedekken) en dus rondom licht van de wolken op de panelen schijnt. Zo heb je een combinatie van direct én diffuus licht. Die laatste zou je anders moeten missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nu het toch over opbrengsten gaat....

Mijn set levert nu een piek (laatste dagen) van net boven de 2000watt.
Dit met een 3120wp systeem onder een hoek van 20gr en op 5gr na pal zuid. Zonder schaduw.
Gezien de warmte (ze zijn ook zwart) verwacht ik wel zo'n 20% lagere opbrengst, maar dan zit je toch in de buurt van de 2500.

Is deze opbrengst normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

We verbruiken, op dit moment met de airco aan wat meer, ongeveer 160kW per dag. Alleen op nationale feestdagen en in het weekend is het ongeveer 35kW per dag. Dus terugleveren zal niet zo heel vaak gebeuren en we hebben op werkdagen maximaal profijt van elke kW die wordt opgewekt. Inmiddels er ook achter dat als ik 15kW op het dak leg er nog subsidie beschikbaar is voor energie producenten.

Afgelopen jaar lag het vebruik rond de 51.000 kW, verwachting is dit jaar rond de 45000 kW (minder apparatuur op locatie, allemaal in de wolken (die je met zonnepanelen helemaal niet wilt hebben ;-) ) en LED lampen, dit jaar nog bewegings sensoren in de WC's inbouwen).

Enige waar nog geen rekening mee is gehouden is de aanleg van laadpalen voor de auto's. Dat wordt een calculatie apart.
oke dat is flink (had ik wel verwacht.
je schrijft kW???? is dat eigenlijk niet kWh????
ik ga daar even van uit in het verhaal.
corrigeer me als dat niet zo is, anders schrijf ik hier onzin. :*) )

de eerste 10.000kWh betaal je een energie belasting van 0,1196€ per kWh.
daar boven betaal je maar € 0,0469€ per kWh aan energie belasting. ;)
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

dus wek je je eigen stroom op dan gaat het eerst van het lage energie belasting tarief af helaas.
je had het over 20 X 250Wp = 5000Wp.
voor het gemak maak ik 1Wp = 1kWh per jaar (niet een getal wat je niet zou kunnen halen, maar hang er even niet veel waarde aan graag.)
dat geeft je een 5.000kWh en dat word dan van de 45.000kWh afgetrokken.
dus nog 40.000kWh af rekenen.
de eerste 10.000kWh betaal je nog vol tarief voor, en die 5.000kWh saldeer je dan voor het lage belasting tarief, helaas en dat hapt flink in de tvt.

het is wel, hoe groter de pv set, de goedkoper de totaal installatie word. ;)
(je krijgt aardig wat kortingen op die grote omvormers, en niet per stuk kopen maar per pallet is ook goedkoper. etc etc etc....)
dus onmogenlijk is het niet om pv te gaan gebruiken, maar het word pas echt interessant als je meer als 35.000kWh opwekt ;)
voor hoeveel heb je eigenlijk max ruimte???

als je ook nog elektrische autos wil gaan vullen, dan heb je flink wat nodig.
al eens gedacht aan een windmolen daar haal je veel meer kWh uit per jaar.
en kun je zelfs in over productie gaan. (gewoon een nieuw bedrijfs-onderdeel starten en je overschotten verkopen.)

edit:
een voorbeeld van een oude wind molen.
http://www.windvogel.nl/onze-windmolens/volhouder/
dan heb je al een overschot >:) , maar moderne molens doen wel wat meer leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-07-2015 12:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
janne_nl schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:11:
Nu het toch over opbrengsten gaat....

Mijn set levert nu een piek (laatste dagen) van net boven de 2000watt.
Dit met een 3120wp systeem onder een hoek van 20gr en op 5gr na pal zuid. Zonder schaduw.
Gezien de warmte (ze zijn ook zwart) verwacht ik wel zo'n 20% lagere opbrengst, maar dan zit je toch in de buurt van de 2500.

Is deze opbrengst normaal?
Zit hier met een zuid systeem van 3575 Wp die niet boven de 2,5 uit komt..

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haal je wel eens wat in de buurt van die 3500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Bamboe48 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:56:
[...]

Ondertussen heb ik de kabel al via MP gekocht, YMVK-AS met 4 x 6 mm2 met aardscherm 6 mm2.
Nu is er ook de mogelijkheid om de omvormer in huis te hangen, 2 meter van de meterkast.
Dan gaat de DC door de grondkabel en kan ik 2 aders voor de plus en twee aders voor de min gebruiken.
De vraag is alleen of dit veilig is, bij de stringlengte van 3 die ik ga gebruiken kom ik op ca 300 Volt.
De enige beveiliging is dan een goede aarding van het aardscherm.
Is er een andere manier om dit te beveiligen?
Alles kan, maar wees je er van bewust dat er voor de normale net/wisselspanning veel mogelijkheden
zijn om deze te beveiligen, dus heeft het de voorkeur om over die afstand de 230V wisselspanning
te transporteren en niet de zonnepanelen DC spanning c.q. stroom.

Wil je toch de PV stroom gebruiken dan heb je daar ook wel beveilingen voor, maar die zijn wel
wat prijzig en omslachtig, http://thuiszonnepanelen....len-gevaarlijk-bij-brand/
http://www.eaton.nl/neder...hakelaars/SOL30/index.htm
http://www.baulinks.de/webplugin/2010/0736.php4

De kortste klap zal zijn om over die afstand gewoon de netspaninng te gebruiken, en niet de PV/DC spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:42
looyenss schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:23:
[...]

Zit hier met een zuid systeem van 3575 Wp die niet boven de 2,5 uit komt..
Hebben jullie Poly/Mono panelen?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ik heb mono panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

wezep schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:00:
Hoe is de ervaring bij anderen voor de logging van Mastervolt omvormers bij de leverancier?
De ene dag werkt dit perfect, de andere dag helemaal niet.
En heb het idee dat het vaker niet werkt, dan wel.

Thuis al aardig aan het stoeien geweest met de router en een repeater om te zorgen dat de omvormer een goede wifi verbinding heeft. Maar heb het idee dat het daar niet aan ligt.

Het wifi ledje op de omvormer knippert meestal 4x (wat betekent dat er verbinding wordt gezocht met Mastervolt) of brandt continue (wat betekent dat er verbinding is met Mastervolt).
Echter ook bij continue branden, kan ik geen aktuele gegevens zien op de website bij Mastervolt.
Dat probleem had ik ook, ligt soms aan het programma (plug-in flash player) dat de plaatjes verzorgd op je computer, dan heb je wel een scherm met een waarde, maar geen grafiek.

Vind de logging van mastervolt sowieso niet zo bar goed.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Andre1973 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:26:
[...]
Dat probleem had ik ook, ligt aan het programma (plug-in)dat de plaatjes verzorgd op je computer, dan heb je wel een scherm met een waarde, maar geen grafiek.
Vind de logging van mastervolt sowieso niet zo bar goed.
Bij de webconnect van Theo doet hij het alleen als er een zonnige dag is.
Anders houd hij er sochtends al vroeg mee op.
De besturing van de mastervolt draait op DC dus als er even niet genoeg is ... poef.
Design probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
toxict schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:11:
[...]

Hebben jullie Poly/Mono panelen?
Mono, panda's 275

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mono, sunrise solartech hier, 260wp.
Temp. coeff: is 0.35% volgens de specs.

[ Voor 37% gewijzigd door janne_nl op 03-07-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bwienke schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:50:
Hier sinds gisteren 14 zonnepanelen op het dak. (laten installeren)
Panelen: 14x Lintech LS premium 60 mono Full Black 270Wp
Omvormer: 1x Solax st-tl 3600ts

zo is de situatie:
[afbeelding]

Zoals te zien op de foto staat er een pijp tegen een paneel aan en deze zorgt voor schaduw.
Dit is dan ook terug te zien in de opbrengst vlak voor 8 en 10 uur:
[afbeelding]

Waarschijnlijk heeft de installateur hier geen rekening mee gehouden. Wat zou een goede oplossing kunnen zijn om toch het maximale uit de panelen te halen?
-Kortere pijp laten installeren.
-Panelen die last hebben van schaduw van de pijp laten verplaatsen.
Je hebt ervoor betaald; de installateur terug laten komen en alles omhoog laten schuiven.
Passen er ook veel meer panelen op het dak.

Heb net bij een kennis de meterstanden door gegeven, nog maar 113m3 afgelopen jaar :+
(en 0kWh...) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ben daar nog wat aan het optimaliseren met aantallen panelen en de combi-cv (>20 jr oud) nu electrisch verwarmd. Gaat-ie ook nog langer mee. En gas nog wel beschikbaar voor siberische toestanden. Moet alleen die stekker er weer even in. Mischien nog een warmtepomp en/of zonnecollector.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Fairy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:00:
[...]

Wolken wil je juist wél hebben. Als je vrij zicht hebt op de zon, maar daaromheen mooie witte wolken hebt haal je vaak de hoogte pieken!

Ik heb altijd hogere opbrengst als er wolken zijn (die de zon niet bedekken) en dus rondom licht van de wolken op de panelen schijnt. Zo heb je een combinatie van direct én diffuus licht. Die laatste zou je anders moeten missen.
Ah! Dat wist ik niet. Paar wolkjes dan ;-)
migjes schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:22:
[...]

oke dat is flink (had ik wel verwacht.
je schrijft kW???? is dat eigenlijk niet kWh????
ik ga daar even van uit in het verhaal.
corrigeer me als dat niet zo is, anders schrijf ik hier onzin. :*) )

de eerste 10.000kWh betaal je een energie belasting van 0,1196€ per kWh.
daar boven betaal je maar € 0,0469€ per kWh aan energie belasting. ;)
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

dus wek je je eigen stroom op dan gaat het eerst van het lage energie belasting tarief af helaas.
voor het gemak maak ik 1Wp = 1kWh per jaar (niet een getal wat je niet zou kunnen halen, maar hang er even niet veel waarde aan graag.)
de eerste 10.000kWh betaal je nog vol tarief voor, en die 5.000kWh saldeer je dan voor het lage belasting tarief, helaas en dat hapt flink in de tvt.

het is wel, hoe groter de pv set, de goedkoper de totaal installatie word. ;)
(je krijgt aardig wat kortingen op die grote omvormers, en niet per stuk kopen maar per pallet is ook goedkoper. etc etc etc....)
dus onmogenlijk is het niet om pv te gaan gebruiken, maar het word pas echt interessant als je meer als 35.000kWh opwekt ;)
voor hoeveel heb je eigenlijk max ruimte???

als je ook nog elektrische autos wil gaan vullen, dan heb je flink wat nodig.
al eens gedacht aan een windmolen daar haal je veel meer kWh uit per jaar.
en kun je zelfs in over productie gaan. (gewoon een nieuw bedrijfs-onderdeel starten en je overschotten verkopen.)

edit:
een voorbeeld van een oude wind molen.
http://www.windvogel.nl/onze-windmolens/volhouder/
dan heb je al een overschot >:) , maar moderne molens doen wel wat meer leveren.
Thanks!

Een van de offertes was inderdaad 20 panelen, maar heb er ook een (zelfde bedrag!) voor 45 panelen van 250Wp en ik bedoel inderdaad kWu. Windmolen ook naar gekeken, levert uiteindelijk meer op maar moet bevestigd worden aan het pand. Het pand is niet van mij, dus de panelen moet los op het dak komen te staan anders moet er toestemming gevraagd gaan worden. Zolang ze los staan is dat niet nodig.

Meer dan 35.000kWu gaat denk ik niet lukken, maar mogelijk dat de subsidie ook nog wat helpt. Zal een van de partijen eens uit laten rekenen wat een 35.000kWu installatie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

onetime schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:50:
[...]

[...]

Je hebt ervoor betaald; de installateur terug laten komen en alles omhoog laten schuiven.
Passen er ook veel meer panelen op het dak.
Je hebt er voor betaald en getekend en akkoord bevonden. Ik denk niet dat een leverancier dan zonder meer terugkomt. Misschien alleen als je het op het moment van leggen had gezegd.
migjes schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:22:
[...]
Dat is dus eigenlijk ook het kromme, dat het salderen gekoppeld is aan verbruik in hetzelfde pand...
Voor deze situaties zou het een stimuleringsregel zijn om een aparte meter op te hangen voor opbrengst en deze aan de onderkant van je verbruik te mogen salderen. Voor bedrijven met groot verbruik zijn panelen totaal niet interressant, terwijl die vaak wel mega grote daken hebben.

Ik werk zelf ook bij zo'n bedrijf. Een hoog verbruik, maar zonnepanelen verdienen zich nooit terug.

[ Voor 55% gewijzigd door Fairy op 03-07-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:22:
[...]

Je hebt er voor betaald en getekend en akkoord bevonden. Ik denk niet dat een leverancier dan zonder meer terugkomt. Misschien alleen als je het op het moment van leggen had gezegd.
De klant moet de professional controleren?
Bovendien kan je dat vanaf de grond niet goed zien, het blijkt uit de opbrengst grafieken.
De klant komt er rap achter dat de professional zijn werk niet goed heeft gedaan. En verzoekt de "professional" om dat op te lossen.
Eventueel meteen onder de zij-groepen panelen laten bijplaatsen, om het gas verbruik te verminderen.
(en/of een electrische auto)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
..
Om met het laatste te beginnen, een grotere installatie is relatief goedkoop. (welk stroomtarief gebruik je in je berekening?)

Als je toch aan de laadpalen gaat zou ik het dak volleggen op oost-west, passen er veel meer panelen op, betere spreiding over de dag. Bij jullie stroom verbruik is dat geen luxe. (met laadpalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]

Ik neem aan dat je kWh bedoeld, toch handig als je dat ook zegt, kan anders zo verwarrend werken.

Is je aansluiting kleiner dan 3x80A? dan mag je http://nl.wikipedia.org/wiki/Salderen
Met subsidie en dit verbruik (zeker met laadpalen!) zou ik het hele dak oost-west volleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
chemokar schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:18:
Thanks!

Een van de offertes was inderdaad 20 panelen, maar heb er ook een (zelfde bedrag!) voor 45 panelen van 250Wp en ik bedoel inderdaad kWu. Windmolen ook naar gekeken, levert uiteindelijk meer op maar moet bevestigd worden aan het pand. Het pand is niet van mij, dus de panelen moet los op het dak komen te staan anders moet er toestemming gevraagd gaan worden. Zolang ze los staan is dat niet nodig.

Meer dan 35.000kWu gaat denk ik niet lukken, maar mogelijk dat de subsidie ook nog wat helpt. Zal een van de partijen eens uit laten rekenen wat een 35.000kWu installatie kost.
een wind molen bevestig je niet aan het pand, lol.
dat is een pand op zich zelf, zit een flinke fundering onder anders waaien ze weg, lol
maar over het algemeen wel wat goedkoper als PV. ;)
en opbrengsten die zelfs zonder salderen nog erg leuk zijn.
maar ook dito investeringen.

ik reken eens uit (met versimpelde getallen, zelf even de echte getallen opzoeken.).
35.000kWu x 0,12€ = 4200€
10.000 kWu x 0,19€ = 1900€
maakt per jaar 6100€ aan elektra kosten.
neem een TVT van 10 jaar, en het zou dan minder moeten kosten als 61.000€ voor +/- 50.000Wp >:)
61.000/50.000 = 1.22€/Wp.
dit zou wel eens kunnen lukken, en helemaal als er iets van subsidie/investering aftrek etc er is.

de panelen hoeven niet perse naar zuid. ;)
de eerste 35 graden die je van zuid afwijkt zijn amper verlies (tot zelfs niets).
maar je kunt ook overwegen om ze oost-west te leggen, dan haal je een lagere kWu/kWp (dus niet 1kWu per Wp) maar je kunt veel meer Wp leggen en hebt wat minder zware omvormers nodig. (dus meer Wp per omvormer)

dan is het nog wel de vraag wat voor aansluiting je hebt.
en of je daarop kunt salderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

onetime schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:29:
[...]

De klant moet de professional controleren?
Bovendien kan je dat vanaf de grond niet goed zien, het blijkt uit de opbrengst grafieken.
De klant komt er rap achter dat de professional zijn werk niet goed heeft gedaan. En verzoekt de "professional" om dat op te lossen.
Eventueel meteen onder de zij-groepen panelen laten bijplaatsen, om het gas verbruik te verminderen.
(en/of een electrische auto)
De installatie is technische in orde, dus dat kan ik me voorstellen dat ze daar niet voor terug willen komen, althans niet kosteloos.

Dat is het lastige, want je koopt de installatie met plaatsing en dat is gewoon uitgevoerd. Dat de ligging niet optimaal is, hoe ga je dat afdwingen?

Ben het er helemaal mee eens dat ze dit zouden moeten fixen hoor, maar ik denk dat de installateur er anders over kan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:47:
[...]

De installatie is technische in orde, dus dat kan ik me voorstellen dat ze daar niet voor terug willen komen, althans niet kosteloos.

Dat is het lastige, want je koopt de installatie met plaatsing en dat is gewoon uitgevoerd. Dat de ligging niet optimaal is, hoe ga je dat afdwingen?

Ben het er helemaal mee eens dat ze dit zouden moeten fixen hoor, maar ik denk dat de installateur er anders over kan denken.
Kijk, daarom doe ik -alles- liefst gewoon zelf. Kost minder en is beter over nagedacht.

Van een professioneel zonnepanelen installateur mag je verwachten dat hij dit soort problemen voorkomt of desnoods oplost. En naar mijn mening is hij nu dus technisch niet in orde, de plaatsing is incorrect uitgevoerd. Er lijkt plaats voor drie rijen boven elkaar, en dat zou ook het schaduw probleem oplossen.

Heb een installatie met schaduw problemen 45cm opgeschoven, en lijkt dit jaar 20% meer op te gaan brengen. (inclusief goed jaar bonus :+ ) De schaduw afgelopen zomer en winter vergeleken en de plaats van minste inpact bepaald. Je wilt het dak toch optimaal benutten met die 10 panelen, de 7 aan de andere kant zitten boven alle schaduw, maar krijgen mischien gezelschap van nog 7 met wel schaduw, maar daar is geen extra omvormer voor nodig, dus het kan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fairy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:22:
Dat is dus eigenlijk ook het kromme, dat het salderen gekoppeld is aan verbruik in hetzelfde pand...
Voor deze situaties zou het een stimuleringsregel zijn om een aparte meter op te hangen voor opbrengst en deze aan de onderkant van je verbruik te mogen salderen. Voor bedrijven met groot verbruik zijn panelen totaal niet interressant, terwijl die vaak wel mega grote daken hebben.

Ik werk zelf ook bij zo'n bedrijf. Een hoog verbruik, maar zonnepanelen verdienen zich nooit terug.
krom of niet krom :?
daar ga ik niet over >:)

maar bedrijven die boven de 10.000kWh zitten, heb ik eigenlijk geen medelijden mee dat ze eerst de lage staffel moeten salderen.
btw vrij kopen en investering aftrek (ja de installatie moet betaalt worden, dat doe je natuurlijk van de winst van het bedrijf, en dan betaal je er ook geen belasting over.)
en dan nog de grote van de installatie die het een heel stuk goedkoper maakt.
etc etc etc...
voordeeltjes genoeg, nu nog de kennis.
(boven de 100.000kWh dan krap ik ook op mijn hoofd, maar dan zijn windmolens een optie)

heeft het bedrijf een dak wat plaatsen makkelijk maakt kunnen ze het beter doen, anders gaan ze vanzelf over de kop op de lage termijn. ;)
een bedrijf zonder een energie beleid gaat het niet erg lang maken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online

Best wel veel, 60 C.

Schiet maar....
Je hebt het over de panelen en dan trek je een vergaande conclusie over de omvormer. :)

Ik heb geen idee hoeveel de mijn omvormer aan derating doet, maar ik weet wel dat hij het doet vanaf 50 graden (interne temperatuur). Daarom zorg ik voor extra verkoeling met een 12V fan (op 7.5V, een paar Watt verbruik).

Derating is het beperken van het uitgaande vermogen. Dat kost dus opbrengst. Minder dan het negatieve effect van hete panelen, maar zeker wel significant. Ik zie dit overigens als twee ongerelateerde problemen.

Omdat ik vooral de externe ventilator het werk laat doen in plaats van de temperatuurafhankelijke interne ventilator hoop ik ook dat het de omvormer zelf ontlast van het koelen. Fans slijten en ik heb nog voldoende fans over van computers, dus het kost me niets qua hardware.

Bij deze temperaturen de laatste dagen is de ruimte zodanig warm geworden (30-40 graden) dat koelen moeilijker wordt. Dus er is minder effect van de externe ventilator. Gisteren hoorde ik de interne ventilator ook harder werken, waardoor de temperatuur precies onder de 50 graden bleef. De interne ventilator werkt harder als de temperatuur hoger is, de externe ventilator staat altijd op volledige snelheid. Wel op een lager voltage, maar het draait nog behoorlijk hard.

Om de lucht in de ruimte zelf te koelen heb ik vandaag even een grote ventilator gebruikt om de lucht uit de ruimte te trekken. Dat heeft een flink effect op de temperatuur in de omvormer, die 3 graden is gedaald naar 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

migjes schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:19:
[...]

krom of niet krom :?
daar ga ik niet over >:)

maar bedrijven die boven de 10.000kWh zitten, heb ik eigenlijk geen medelijden mee dat ze eerst de lage staffel moeten salderen.
btw vrij kopen en investering aftrek (ja de installatie moet betaalt worden, dat doe je natuurlijk van de winst van het bedrijf, en dan betaal je er ook geen belasting over.)
en dan nog de grote van de installatie die het een heel stuk goedkoper maakt.
etc etc etc...
voordeeltjes genoeg, nu nog de kennis.
(boven de 100.000kWh dan krap ik ook op mijn hoofd, maar dan zijn windmolens een optie)

heeft het bedrijf een dak wat plaatsen makkelijk maakt kunnen ze het beter doen, anders gaan ze vanzelf over de kop op de lage termijn. ;)
een bedrijf zonder een energie beleid gaat het niet erg lang maken in de toekomst.
Je moet het ook in perspectief zien. Als jij een gigantisch magazijn runt, ook al heb je alles op LED, zit je alsnog in het 'goedkope' tarief. Dat zou dan betekenen dat het niet loont om het dak vol te leggen met panelen. Medelijden heb ik niet, maar vanuit milieu gezien is het jammer dat er in nederland heel veel grote bedrijfsdaken leeg zijn omdat het niet loont om er wat op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fairy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:31:
[...]

Je moet het ook in perspectief zien. Als jij een gigantisch magazijn runt, ook al heb je alles op LED, zit je alsnog in het 'goedkope' tarief. Dat zou dan betekenen dat het niet loont om het dak vol te leggen met panelen. Medelijden heb ik niet, maar vanuit milieu gezien is het jammer dat er in nederland heel veel grote bedrijfsdaken leeg zijn omdat het niet loont om er wat op te leggen.
natuurlijk altijd in perspectief >:)

maar dat is ook het punt wat ik probeer te maken.
zelfs met het "goedkope" tarief kun je een aardige TVT maken als de wil er maar is. ;)

voorbeeld:
http://www.wieckse.nl/zonne-energie/brouwen-op-zonne-energie
en dat is echt niet alleen marketing ;)

paneel prijzen zijn nu zo laag geworden + grote omvormers zijn goedkoop als je naar de €/W kijkt ;) .
alleen de lokatie en of het makkelijk plaatsen is, geeft nog een flinke onzekerheid helaas.
maar dat het niet uit kan is zo 2010 ;)

(de grootse beperking die we nu hebben is geen lager tarief, maar de max van 3x80A salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mrmrmr schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:29:
[...]
Ik heb geen idee hoeveel de mijn omvormer aan derating doet, maar ik weet wel dat hij het doet vanaf 50 graden (interne temperatuur).
Dit heb je getest/gezien?
Volgens de datasheet is het namelijk bij een buitentemperatuur (ambient) van 50 graden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:19:
[...]

Dit heb je getest/gezien?
Volgens de datasheet is het namelijk bij een buitentemperatuur (ambient) van 50 graden.
Het is de omgevingstemperatuur, de omvormer hangt binnen. Het is niet precies duidelijk hoe het werkt, wel dat het waarschijnlijk afhangt van de temperatuur van de heat sink (70 graden), dus niet de omgevingstemperatuur. Ik wil het zekere voor het onzekere nemen, dus zorg ik ervoor dat de koeling er is (van de externe heat sink). Het is bij meer dan 50 graden op de display (meting van booster channel switching device, dus niet de heat sink) duidelijk te merken dat de interne ventilator lawaai gaat maken en er kennelijk moeite mee heeft.

Ik heb het niet zelf gemeten, daar heb je een lab voor nodig. De originele bron van een paar jaar geleden heb ik niet bij de hand. Het ging dacht ik over 50-55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nee hoor, daar heb je helemaal geen lab voor nodig. Gewoon een dagje met een parabool en een isolatiedeken over de omvormer heen en je weet voldoende.

Mijn omvormer heeft vandaag de 72°C gehaald, zonder isolatiedeken en zonder ventilator. Full power.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 03-07-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
a.d.s schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:59:
[...]

Op mijn SE3000 kan ik de temperatuur wel aflezen op het display, je moet alleen een keer extra op de knop drukken (Main Inverter Status).
Het probleem is dat bij de nieuwere firmware's deze eruit gehaald is......

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Best wel veel, 60 C.
Schiet maar....
Ehh, je vergeet nog wel een aantal factoren:
  • Je haalt 2500W. Is dit AC zijdig? Dan ben je de efficiëntie van de omvormer vergeten.
  • Het vermogen van 3000W is gebaseerd op STC omstandigheden, was er precies 1000W/m2 instraling?
  • Het vermogen van 3000W is gebaseerd op STC omstandigheden, was de Air Mass precies 1,5?
Het is misschien nog nauwkeuriger om de temperatuur van je panelen te bepalen o.b.v. de stringspanning.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 19:09:
[...]

Ehh, je vergeet nog wel een aantal factoren:
  • Je haalt 2500W. Is dit AC zijdig? Dan ben je de efficiëntie van de omvormer vergeten.
  • Het vermogen van 3000W is gebaseerd op STC omstandigheden, was er precies 1000W/m2 instraling?
  • Het vermogen van 3000W is gebaseerd op STC omstandigheden, was de Air Mass precies 1,5?
Het is misschien nog nauwkeuriger om de temperatuur van je panelen te bepalen o.b.v. de stringspanning.
Even het rijtje:
AC zijde, dus........, laat maar want de volgende begint over 10 meter kabelverliezen, overgangsweerstanden in de MC4 koppeling etc.

Het ging hier over een vergelijk tussen de verliezen in je panelen t.g.v. je "vermogensrendement boven 25C" en verliezen in je omvormer t.g.v. de ruimtetemperatuur waar je omvormer hangt.

Bij deze temperaturen is mijn conclusie dat koeling van je omvormer te verwaarlozen is t.o.v. je verliezen in de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Schinnen-groen schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 19:31:
[...]

Even het rijtje:
AC zijde, dus........, laat maar want de volgende begint over 10 meter kabelverliezen, overgangsweerstanden in de MC4 koppeling etc.

Het ging hier over een vergelijk tussen de verliezen in je panelen t.g.v. je "vermogensrendement boven 25C" en verliezen in je omvormer t.g.v. de ruimtetemperatuur waar je omvormer hangt.

Bij deze temperaturen is mijn conclusie dat koeling van je omvormer te verwaarlozen is t.o.v. je verliezen in de panelen.
Ok laten we nu even het volgende concluderen:

1 het koelen van een converter levert geen spectaculair rendement op daar hoef je het dus niet voor te doen.

2. Panelen koelen levert veeeel meer rendement op maar is gewoon niet haalbaar dus kunnen we ook vergeten (misschien is er een hele slimme tweaker die dit kosten efficient kan oplossen je weet het niet he?).

3. Het koelen van een converter tot zeg een minimum van 40 a 43 graden (interne temperatuur) is vanuit levensduur (zeker als hij regelmatig loei heet word) de moeite waard. Als hij daardoor van 10 jaar naar een levensduur van bijvoorbeeld 15 jaar zou gaan dan is het extra rendement toch iets van 50% hoger (dan de converter die binnen 10 jaar stuk gaat) waar praten we dan nog over. Ja ja garanties heb je niet. Simpel weg voor een lullig bedrag vergroot je je kans op een extra levens duur van je converter.

4. En last but not least vanuit veiligheids oogpunt (we zijn met duizenden kiliowatt's bezig) vind ik het een gerustellende gedachte dat die converter extra gekoeld word en niet warmer dan 42 a 43 graden word zeker bij dit weer (ik kijk er niet elke seconde naar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snarfie31 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 20:49:
[...]

1 het koelen van een converter levert geen spectaculair rendement op daar hoef je het dus niet voor te doen.

2. Panelen koelen levert veeeel meer rendement op maar is gewoon niet haalbaar dus kunnen we ook vergeten (misschien is er een hele slimme tweaker die dit kosten efficient kan oplossen je weet het niet he?).

3. Het koelen van een converter tot zeg een minimum van 40 a 43 graden (interne temperatuur) is vanuit levensduur (zeker als hij regelmatig loei heet word) de moeite waard. Als hij daardoor van 10 jaar naar een levensduur van bijvoorbeeld 15 jaar zou gaan dan is het extra rendement toch iets van 50% hoger (dan de converter die binnen 10 jaar stuk gaat) waar praten we dan nog over. Ja ja garanties heb je niet. Simpel weg voor een lullig bedrag vergroot je je kans op een extra levens duur van je converter.

4. En last but not least vanuit veiligheids oogpunt (we zijn met duizenden kiliowatt's bezig) vind ik het een gerustellende gedachte dat die converter extra gekoeld word en niet warmer dan 42 a 43 graden word zeker bij dit weer (ik kijk er niet elke seconde naar).
Eens met 1 en 2.
Bij 3 is er een KANS dat je de levensduur verhoogt. Hoe groot die kans is, is afhankelijk van de kundigheid van de ontwerper en de fabrikant. Als je meer rust in je lijf hebt indien je de omvormer gaat koelen, moet je dat gewoon doen. Dan is punt 4 ook meegenomen.
Daarnaast ben je tweaker, dus een reden is er al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Schinnen-groen schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:05:
[...]

Eens met 1 en 2.
Bij 3 is er een KANS dat je de levensduur verhoogt. Hoe groot die kans is, is afhankelijk van de kundigheid van de ontwerper en de fabrikant. Als je meer rust in je lijf hebt indien je de omvormer gaat koelen, moet je dat gewoon doen. Dan is punt 4 ook meegenomen.
Daarnaast ben je tweaker, dus een reden is er al. ;)
Nah punt 3 iets meer krediet geven bijgaand nog wat achter grond info over electrische componenten koelen ook tot 40 graden. Wat die kundigheid betreft SMA, Omnik, Piko vertel het maar. Ik lees genoeg op dit forum dat ze allemaal wel wat hebben zo nu en dan.

Pagina 2 even bekijken en niet meteen wceend roepen laat de 1/2 waar zijn wat daar staat. Er is vast en zeker ook andere documentatie die dit bevestigd.

http://www.kooltronic.com/downloads/K1182.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 03-07-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Snarfie31 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 20:49:
[...]

Bedoel je met "Geen spectaculair rendement" dat je het effect niet kan meten in positieve of negatieve zin? Met andere woorden: dat het niks uit maakt.
Het woordje "Als" zegt mij al genoeg :P
Hé weer een nieuw bedacht argument...

Dat laatste doet me een beetje denken aan mensen die geen PV willen vanwege
"Te duur"
* Dre pakt rekenmachine
"Ohh dat is wel rendabel, maar dan vind ik uhm, uhm... ze te lelijk op mijn dak"
-einde discussie-

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 03-07-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:50:
[...]

Bedoel je met "Geen spectaculair rendement" dat je het effect niet kan meten in positieve of negatieve zin? Met andere woorden: dat het niks uit maakt.

Heb zelf wat zitten testen met koeling aan uit ik kon geen noemenswaardige rendement verschil vinden.

[...]

Het woordje "Als" zegt mij al genoeg :P

Ja ja garanties heb je niet.

[...]

"Te duur"
* Dre pakt rekenmachine
"Ohh dat is wel rendabel, maar dan vind ik uhm, uhm... ze te lelijk op mijn dak"
-einde discussie-
?????????? zal wel aan mij liggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afgezien dat het wel tweakerwaardig is om water- of stikstofkoeling toe te passen lijken de meeste omvormerproblemen die hier voorbijkomen niet direct warmte gerelateerd. Misschien interessant om eens op te letten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Gatsby1923 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:31:
[...]

10mm2 tot max 28 meter.

Duidelijk. Het uitgangspunt van de fabrikanten is blijkbaar 1% vermogensverlies bij het nominale vermogen. Het lijkt erop dat ze het zekere voor het onzekere kiezen. Een installateur die ter zake kundig is zal wel even kritisch kijken naar deze waarden ;)

10mm2 over 28 meter zorgt voor een stijging van 1,1 Volt. Dat is echt niks. Binnenkort moet het nog met supergeleiding ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:16:
10mm2 over 28 meter zorgt voor een spanningvalstijging van 1,1 Volt
En dat kán voor uitval van de omvormer zorgen.
Als advies zonder situatieschets aan de veilige kant, het enige wat je als fabrikant kan doen.

Installateurs moeten zelf na blijven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:16:
[...]

Duidelijk. Het uitgangspunt van de fabrikanten is blijkbaar 1% vermogensverlies bij het nominale vermogen. Het lijkt erop dat ze het zekere voor het onzekere kiezen. Een installateur die ter zake kundig is zal wel even kritisch kijken naar deze waarden ;)

10mm2 over 28 meter zorgt voor een spanningval van 1,1 Volt. Dat is echt niks. Binnenkort moet het nog met supergeleiding ofzo :+
En sluit je aan op de meterkast die van binnen met 6mm2 is bekabelt. Maar Dre, 2,5 kan met jouw vermogen ook niet goed zijn, maar dan keuring technisch, ligt de kabel opgesloten waardoor hij zijn warmte slecht kwijt kan de belastings waarde onder de 20A vallen....dus afgekeurd in dat geval.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:50:
[...]

"Te duur"
* Dre pakt rekenmachine
-einde discussie-
Kom op Dre, dat is het moment om de de Solar Frontier danwel TSMC folders te voorschijn te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volgende argument wordt:
"Maar wat nou als het dak gaat lekken"
En zo gaat het verder...

Als mensen nou gewoon eerlijk zeggen "ik wil geen zonnepanelen, maar ik weet eigenlijk niet waarom" :P
Rol-Co schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:25:
[...]

En sluit je aan op de meterkast die van binnen met 6mm2 is bekabelt. Maar Dre, 2,5 kan met jouw vermogen ook niet goed zijn, maar dan keuring technisch, ligt de kabel opgesloten waardoor hij zijn warmte slecht kwijt kan de belastings waarde onder de 20A vallen....dus afgekeurd in dat geval.
:)
Mijn B16 overstroombeveiliging beveiligt mijn kabel, niks aan het handje qua veiligheid. Daar is de overstroombeveiliging voor.

Wikipedia:
Een installatieautomaat, ook wel maximumschakelaar, zekeringautomaat of kortweg automaat genoemd, beschermt de bedrading van elektrische installaties tegen schade door te hoge elektrische stromen.
Beschikbaarheid is wat anders dan veiligheid. Veiligheid is in orde met mijn installatie. Beschikbaarheid ook, tot op heden tenminste :P

------

Zit net even te rekenen. 5000 Watt bij 253 Volt is nog maar 19,8 Ampère, de spanningval over de kabel is zelfs maar 0,97 Volt bij 10mm2 :P

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-07-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Vaak is het een geldkwestie. Waarom pak em beet 5000 euro aan zonnepanelen spenderen, terwijl je die 5000 euro ook voor aanschaf nieuwere auto kan besteden? Of ze hebben het geld simpelweg niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:37:

Zit net even te rekenen. 5000 Watt bij 253 Volt is nog maar 19,8 Ampère, de spanningval over de kabel is zelfs maar 0,97 Volt bij 10mm2 :P
Met andere woorden:
Van die 5000W bij 253V heb je zoveel kabelverlies dat je maximaal 4048W over je 16A automaat duwt :)
(16Ax253V)
Jij meet je opbrengst niet in de meterkast zeker?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ABB C11 hangt in meterkast. De omvormer hangt 1 verdieping hoger. Beiden geven vergelijkbare jaaropbrengst.

De stroom bij de omvormer is hetzelfde als de stroom bij de meterkast (stroomwet van Kirchhoff).

Lees eens het artikel op wikipedia over de installatieautomaat, dan weet je hoe een installatieautomaat werkt
Het tweede element is datgene dat beveiligt tegen overbelasting. Dit is een thermische beveiliging met bimetaal. Bij langdurige te grote stroom treedt opwarming op van het bimetaal. Dit plooit door en bedient een palletje tegen het uitschakelmechanisme waardoor de automaat zal uitschakelen. Thermische uitschakeling is traag, dit komt omdat het enige tijd duurt alvorens het bimetaal zo warm wordt dat het gaat kromtrekken, hierdoor ontstaat een vertraging in de uitschakeling.
Wikipedia: Installatieautomaat

Soms lees ik posts van mensen die absoluut niet over de 16 Ampère willen gaan. Volgens mij weten die niet goed hoe een overstroombeveiliging nou werkt. (NOFI)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 03-07-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Zelf zou ik ook O-W plaatsen, en dan moet je uitgaan dat je van een 250Wp paneel ongeveer 80% van ideaal voor de plaats gaat halen. Ik zou dan uitgaan (gezien je woonplaats) van 180 kWh per 250 Wp kristalijn. Met SF is dat weer anders dan kom je denk ik op 225 per 250. Wat de prijs betreft is het ook afhankelijk wat er binnen moet gebeuren, of je zelf de kabel plaatst, etc..
Daarnaast zou ik zo veel mogelijk je gehele verbruik proberen te compenseren, gezien juist in dat onderste stuk (10.000 kWh / Y is hier al recent beschreven) je meeste winst zit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:56:
Nee hoor, daar heb je helemaal geen lab voor nodig. Gewoon een dagje met een parabool en een isolatiedeken over de omvormer heen en je weet voldoende.

Mijn omvormer heeft vandaag de 72°C gehaald, zonder isolatiedeken en zonder ventilator. Full power.
Zo'n meting zegt niet veel over het verschil in opbrengst. Daar heb je gecontroleerde omstandigheden voor nodig, dus een lab met artificieel licht en een temperatuurkamer.

Ik zou dat bakken van de omvormer maar niet te vaak doen. Electronica gaat nogal eens stuk bij oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Andre1973 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:29:
[...]

Zelf zou ik ook O-W plaatsen, en dan moet je uitgaan dat je van een 250Wp paneel ongeveer 80% van ideaal voor de plaats gaat halen. Ik zou dan uitgaan (gezien je woonplaats) van 180 kWh per 250 Wp kristalijn. Met SF is dat weer anders dan kom je denk ik op 225 per 250. Wat de prijs betreft is het ook afhankelijk wat er binnen moet gebeuren, of je zelf de kabel plaatst, etc..
Daarnaast zou ik zo veel mogelijk je gehele verbruik proberen te compenseren, gezien juist in dat onderste stuk (10.000 kWh / Y is hier al recent beschreven) je meeste winst zit.
helemaal mee eens.

er zijn alleen 2 probleempjes.
1. wat is de aansluiting? is die kleiner als 3x80A ?????
2. de leverancier, dit is wel iets meer als 5000kWh salderen.
op zich is dat geen probleem, maar overleggen met de leverancier is nu wel verstandig.
(wie weet wat hun afspraken momenteel zijn, ik krijg altijd de opdracht boven de 50.000kWh gebruik apart onderhandelen ;)
dus kan best zijn dat de prijs al vrij strak staat. )

edit:
we moeten eens kijken wat chemokar hier mee kan.
prijzen van installaties opvragen heeft nog niet veel zin.
en hij wou ook nog auto's gaan laden, nou dan weet je het wel ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 04-07-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:42

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
<sarcasme>
neee echt, hoe kan dat nou???
</sarcasme>

welke idioot heeft ooit bedacht dat overdag stroom opslaan tegen hoog tarief.
en dat s'nachts weer tegen laag tarief te verkopen, winst zou opbrengen. 8)7

je moet eigenlijk die batterij in de nacht vullen met goedkope kolenstroom en die overdag weer verkopen.
de grote piek belasting is eigenlijk nog steeds overdag.
dus het promoten van pv panelen is een beter plan voor de netbeheerders.
zelfs beter als de kabels te verzwaren. ;)

misschien is er wel iemand te vinden bij kpng die dit recht gepraat krijgt. :*)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 04-07-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:58
Ik wil de overproductie op deze warme dagen wel gratis verbruiken als ze er vanaf willen 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je moet het artikel op de juiste manier interprteren. De batterij ter grote van een transformatorhuisje staat in een wijk waar bijna elk huis al 15 jaar 20 zonnepanelen heeft en de aangrenzende wijk geen gas en statsverwarming. Het gaat om de stabiliteit van het netwerk te waarborgen tegenover de kosten van het verzwaren van het net. De aangrenzende wijk zonder gas en stadsverwarming is 10 jaar na de zonnepanelen wijk gebouwd en die hadden in de eedte winter enorme problemen om dat iedereen zijn aansluiting verzwaarde van 3x25 naar 3x35 om zijn huis warm te houden met de warmtepomp bij die redelijk koude omstandigheden.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mrmrmr schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:40:
[...]

Zo'n meting zegt niet veel over het verschil in opbrengst. Daar heb je gecontroleerde omstandigheden voor nodig, dus een lab met artificieel licht en een temperatuurkamer.

[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Hebben we het nu over derating van de omvormer of over verschil in efficiency van de omvormer (Pin/Puit). Ik had het over derating.

Derating
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Derating_curve.gif
Wikipedia: Derating

Artikel over PV omvormers:
http://www.sma.de/fileadm...empDerating-UEN103910.pdf
(Voor de piekverliezen haters/liefhebbers zit er ook wat leesvoer bij ;))
Temperature-dependent derating protects sensitive semiconductor inverter components from overheating.
When the monitored components reach the maximum admissible temperature, the device shifts it operating
point to a lower power. During this process, power is reduced step-by-step. In the extreme case, the inverter
switches off completely. As soon as the temperature of the threatened components falls below the critical value,
the inverter returns to the optimal operating point.

[ Voor 42% gewijzigd door Dre op 04-07-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
migjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:00:
[...]

<sarcasme>
neee echt, hoe kan dat nou???
</sarcasme>

welke idioot heeft ooit bedacht dat overdag stroom opslaan tegen hoog tarief.
en dat s'nachts weer tegen laag tarief te verkopen, winst zou opbrengen. 8)7

je moet eigenlijk die batterij in de nacht vullen met goedkope kolenstroom en die overdag weer verkopen.
de grote piek belasting is eigenlijk nog steeds overdag.
dus het promoten van pv panelen is een beter plan voor de netbeheerders.
zelfs beter als de kabels te verzwaren. ;)

misschien is er wel iemand te vinden bij kpng die dit recht gepraat krijgt. :*)
Je begrijpt het niet goed lees mijn vorige reactie. In die wijk heeft ieder huis ongeveer 20 panelen al ruim 15 jaar.
En enexis verkoopt geen stroom die beheert het netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 04-07-2015 11:34 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:33:
[...]

Je begrijpt het niet goed lees mijn vorige reactie. In die wijk heeft ieder huis ongeveer 20 panelen al ruim 15 jaar.
En enexis verkoopt geen stroom die beheert het netwerk.
ik begrijp de situatie daar maar al te goed.

zodra enexis een batterij heeft, koopt het stroom in en levert het stroom.
netbeheerder of niet. ;)
en dat levert geen winst op.
en met PV stroom nog minder winst (dag/nacht tarief)
daar hoef je geen econoom voor te zijn. ;)

ze hebben nu geprobeerd de wijkcentrale te ontlasten door batterijen toe te passen.
dat is leuk, maar als het probleem tussen de wijkcentrale en de huizen zit helpt het geen bal natuurlijk.
dat had ik 3 jaar geleden ook al kunnen zeggen. ;)

(zover ik het begreep hadden de mensen in de aangrenzende wijk 1x 35A.
en dat is een beetje te weinig voor warmte pomp + kookfornuis.
de meeste hebben verzwaard naar 3x25A en dat kon de wijkcentrale niet aan.
maar helemaal duidelijk werd het me niet (ik kan mensen het niet kwalijk nemen dat ze technisch het niet allemaal begrijpen, kreeg nogal vreemde antwoorden soms. ;) ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:29:
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Hebben we het nu over derating van de omvormer of over verschil in efficiency van de omvormer (Pin/Puit). Ik had het over derating.
Ik heb het over het verschil in opbrengst met of zonder derating. Power in kun je simuleren door een lamp op panelen te zetten onder gelijkblijvende omstandigheden. Of, wat minder realistisch, DC in te voeden. Power out kun je meten. Temperatuur is te varieren.

Ik heb een Power One PVI-4.2 TL OUTD omvormer. Hoe het zit met de derating ratio in deze omvormer (T versus Pout), daar heb ik nog geen data over gezien.

Uit de SMA data die je geeft blijkt dat derating plaats vind vanaf 44 graden omgevingstemperatuur bij een van hun modellen (er staat niet bij welke). Handig is dat de SMA omvormers in de display laten zien dat er derating plaatsvind als het langer dan een paar minuten duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De warmte pomp werkt daar op 3 fase en de verzaring naar 3x35 gaf een verhoging van 1000 euro in vastrecht wat de groene gedachten natuurlijk niet ten goede kwam. De krant stond er mee vol. De 3d25a gaf problemen met de selectivitijd als je droger of wat dan ook gelijk liet werken met de 3 fase warmte pomp die heeft een nominaal stroom van 3x15a als hij vol draait. Nu hoor je er weinig meer van behalve dat de energie rekening niet goed koper is als iemand met gas. Raar genoeg hebben de warmtepomphuizen bijna geen pv maar dat lost het vermogens probleem in de winter toch niet op. Verder moet je de buurtbatterij als een leer project zien en niet als een rendabele investering. Daar hebben we later allemaal wat aan daarom heb jij nu ook pv.
En waarom zou de batterij niet helpen bij lastpieken en grote lastwisselingen? De omvormer die er bij zit word natuurlijk gestuurt zie het als de accu in je auto.

[ Voor 9% gewijzigd door snameroc op 04-07-2015 12:09 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mrmrmr schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:01:
[...]
Ik heb een Power One PVI-4.2 TL OUTD omvormer. Hoe het zit met de derating ratio in deze omvormer (T versus Pout reductie), daar heb ik nog geen data over gezien.
hier een power-one 3.0 met logging (met temperatuur).
http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3878
hangt nu iets van 4kWp aan.

kijk naar dag 15-06-2015.
daar gaat de temperatuur naar de 74 graden.
beginnende derating is ook duidelijk te zien.
niet dat het erg veel is, maar hij gaat zwaberen tussen de 3kW en de 3,3kW.
(uit mijn hooft gaat hij pas verder deraten als hij boven de 80 graden komt, maar zou ook 75 graden kunnen zijn. :? )

ik zit nu te wachten op een mooie koele dag, zodat ik kan zien wat hij doet met voldoende koeling.
(ben bang dat ik dat pas volgend jaar kan zien.)

(deze power-one heeft nu 4000Wp, ik plan straks een 5760Wp, panelen liggen er klaar voor.
ben benieuwd wat voor eitjes ik straks kan bakken op het apparaat ;) )

misschien heb je er wat aan.
snameroc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:02:
De warmte pomp werkt daar op 3 fase en de verzaring naar 3x35 gaf een verhoging van 1000 euro in vastrecht wat de groene gedachten natuurlijk niet ten goede kwam. De krant stond er mee vol. De 3d25a gaf problemen met de selectivitijd als je droger of wat dan ook gelijk liet werken met de 3 fase warmte pomp die heeft een nominaal stroom van 3x15a als hij vol draait. Nu hoor je er weinig meer van behalve dat de energie rekening niet goed koper is als iemand met gas. Raar genoeg hebben de warmtepomphuizen bijna geen pv maar dat lost het vermogens probleem in de winter toch niet op. Verder moet je de buurtbatterij als een leer project zien en niet als een rendabele investering. Daar hebben we later allemaal wat aan daarom heb jij nu ook pv.
En waarom zou de batterij niet helpen bij lastpieken en grote lastwisselingen? De omvormer die er bij zit word natuurlijk gestuurt zie het als de accu in je auto.
ja dat verhaal kreeg ik ook mee.
maar begrijpen deed ik het niet.
een warmte pomp die 3x15A doet trekt 45A x 230V = +/- 10kW
en dan een zeer conservatieve cop van 2,5 (het is winter dus ik pak een extra lage)
geeft mij een vermogen van 25kW.
en dat is ongeveer 5x meer als een normaal huis nodig heeft als het gebouwd is na 1980 :?
er klopt nog iets niet (en de netbeheerder is daar de lul van geworden ben ik bang. terwijl het niet hun fout was. eerder de fout van een andere partij(alleen welke, geen idee, ze wijzen allemaal naar elkaar.))

voor de selectiviteit is het waarschijnlijk een ander probleem.
genoeg warmte pompen die een opstart stroom trekken van 3x19A.
en dan trek je het net niet meer als je er ook elektries bij kookt.
maar een fatsoenlijke warmte pomp is het geen probleem om 3x25A te kunnen gebruiken.
(mensen hadden gewoon geen zin om de warmte pomp te vervangen, begrijpelijk als je hem net gekocht hebt, lol.)

een accu help wel, maar het ontlast de wijkcentrale (in dit geval).
als dan het probleem is dat de kabels naar de huizen gewoon te dun zijn, dan help het de bewoners niet.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De warmte pompen hebben een grondspiraal wat daar de copfactor van is weet ik niet maar dat 5 kw genoeg is voor een normaal huis is niet helemaal waar natuurlijk. Wel om warm te houden maar je hebt ook langdurig douchen en opwarmen van je huis. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 24kw cv ketel ook de aller nieuwste huizen. We hebben de laatste jaren geen echte kou meer gehad maar ik herinder me toch nog wel eind 90er jaren dat we in ons toen nieuwe nieuwbouwhuis 2800 kuub verstookte en nu maar 1100. Hetzelfde huis niets aan isolatie verandert wel in 2008 hr ketel geplaatst. Kortom ik zou het niet graag met 5kw doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:41:
De warmte pompen hebben een grondspiraal wat daar de copfactor van is weet ik niet maar dat 5 kw genoeg is voor een normaal huis is niet helemaal waar natuurlijk. Wel om warm te houden maar je hebt ook langdurig douchen en opwarmen van je huis. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 24kw cv ketel ook de aller nieuwste huizen. We hebben de laatste jaren geen echte kou meer gehad maar ik herinder me toch nog wel eind 90er jaren dat we in ons toen nieuwe nieuwbouwhuis 2800 kuub verstookte en nu maar 1100. Hetzelfde huis niets aan isolatie verandert wel in 2008 hr ketel geplaatst. Kortom ik zou het niet graag met 5kw doen.
ik kan bij -10 mijn huis warm houden door 24 uur lang 2kW te stoken ;)
en dat moet je dus met een warmte pomp ook zoveel mogelijk doen.
nacht verlaging moet je niet aan beginnen, gewoon continu warm houden dat huis is snel goedkoper.
(de mistjes en maartjes zijn er wel, voldoende isolatie is natuurlijk nodig.
en mijn huis is maar matig geïsoleerd ;) )

het is wel dat als een huis net gebouwd is, dat er dan nog erg veel vocht in huis is.
wat er nog uit gestookt moet worden, dat levert het eerste jaar veel extra stoken op. (sta er niet vreemd van te kijken als dat 50% meer is of veel meer.)

een moderne gas ketel is vaak wel +/-24kW, maar dat is eigenlijk alleen nodig voor het warme tap water.
een modulerende ketel schakelt binnen seconden over op zijn laagste stand en die zit meestal rond de 5kW.
met een warmte pomp heb je ook geen 24kW nodig voor tap water.
die hebben een boiler en nemen de tijd om het water langzaam te verwarmen. b.v.
http://www.techneco.nl/producten/warmtepompboilers/aqua
max een 1000W, alleen eens in de +/- week heeft dat apparaat een 2800W nodig om de enge beestjes te doden in het water. ;)

(voor de mensen met een 3x35A aansluiting is het waarschijnlijk wel erg interessant om een batterij te nemen met eventueel pv, om zo terug te kunnen naar 3x25A.
dat zou best wel een mogelijk kunnen zijn????
en misschien zelfs kosten effectief, maar ik weet er nog geen apparatuur voor. :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:29:
[...]

Derating
[afbeelding]
Wikipedia: Derating

Artikel over PV omvormers:
http://www.sma.de/fileadm...empDerating-UEN103910.pdf
(Voor de piekverliezen haters/liefhebbers zit er ook wat leesvoer bij ;))

[...]
Hier wat info over derating bij de SMA-omvormers.

Ik lees hier dat je beter een omvormer met een fan kan hebben dan eentje die passief is gekoeld. SMA geeft aan dat je dan nog wat "rek" hebt bij hogere temperaturen.

http://files.sma.de/dl/7418/Temp-Derating-TI-en-13.pdf

Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.