hier een power-one 3.0 met logging (met temperatuur).
http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3878
hangt nu iets van 4kWp aan.
kijk naar dag 15-06-2015.
daar gaat de temperatuur naar de 74 graden.
beginnende derating is ook duidelijk te zien.
niet dat het erg veel is, maar hij gaat zwaberen tussen de 3kW en de 3,3kW.
(uit mijn hooft gaat hij pas verder deraten als hij boven de 80 graden komt, maar zou ook 75 graden kunnen zijn.

)
ik zit nu te wachten op een mooie koele dag, zodat ik kan zien wat hij doet met voldoende koeling.
(ben bang dat ik dat pas volgend jaar kan zien.)
(deze power-one heeft nu 4000Wp, ik plan straks een 5760Wp, panelen liggen er klaar voor.
ben benieuwd wat voor eitjes ik straks kan bakken op het apparaat

)
misschien heb je er wat aan.
snameroc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:02:
De warmte pomp werkt daar op 3 fase en de verzaring naar 3x35 gaf een verhoging van 1000 euro in vastrecht wat de groene gedachten natuurlijk niet ten goede kwam. De krant stond er mee vol. De 3d25a gaf problemen met de selectivitijd als je droger of wat dan ook gelijk liet werken met de 3 fase warmte pomp die heeft een nominaal stroom van 3x15a als hij vol draait. Nu hoor je er weinig meer van behalve dat de energie rekening niet goed koper is als iemand met gas. Raar genoeg hebben de warmtepomphuizen bijna geen pv maar dat lost het vermogens probleem in de winter toch niet op. Verder moet je de buurtbatterij als een leer project zien en niet als een rendabele investering. Daar hebben we later allemaal wat aan daarom heb jij nu ook pv.
En waarom zou de batterij niet helpen bij lastpieken en grote lastwisselingen? De omvormer die er bij zit word natuurlijk gestuurt zie het als de accu in je auto.
ja dat verhaal kreeg ik ook mee.
maar begrijpen deed ik het niet.
een warmte pomp die 3x15A doet trekt 45A x 230V = +/- 10kW
en dan een zeer conservatieve cop van 2,5 (het is winter dus ik pak een extra lage)
geeft mij een vermogen van 25kW.
en dat is ongeveer 5x meer als een normaal huis nodig heeft als het gebouwd is na 1980
er klopt nog iets niet (en de netbeheerder is daar de lul van geworden ben ik bang. terwijl het niet hun fout was. eerder de fout van een andere partij(alleen welke, geen idee, ze wijzen allemaal naar elkaar.))
voor de selectiviteit is het waarschijnlijk een ander probleem.
genoeg warmte pompen die een opstart stroom trekken van 3x19A.
en dan trek je het net niet meer als je er ook elektries bij kookt.
maar een fatsoenlijke warmte pomp is het geen probleem om 3x25A te kunnen gebruiken.
(mensen hadden gewoon geen zin om de warmte pomp te vervangen, begrijpelijk als je hem net gekocht hebt, lol.)
een accu help wel, maar het ontlast de wijkcentrale (in dit geval).
als dan het probleem is dat de kabels naar de huizen gewoon te dun zijn, dan help het de bewoners niet.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)