Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:34:
[...]
Maar hans,...er word in dit topic al jaren geroepen dat je met over dimensioneren een slechtere opbrengst hebt met slechte dagen! Dus je hebt minder opgebracht vandaag?
Nog wel even kijken wat er van de herfst/winter gebeurd als je schaduw mee gaat spelen.
Misschien geldt dat wel voor een ander type omvormer. De Piko's hebben allemaal dezelfde startspanning, dus of je nou een 5.5 of een 10.1 hebt, ze starten bij 180 volt. Dus het vermeende eerder opstarten van een kleinere omvormer is niet het geval bij Kostal Piko's. Dan kan je nog betogen dat een kleinere omvormer efficienter is bij lagere vermogens. Mwah, de Piko schakelt gewoon terug naar levering op 2 of zelfs 1 fase.
Dan is het voor mij simpel: de spikes vang ik nu wél, waar mijn trouwe 5.5 verstek moest laten gaan. Deze 10.1 is beter in staat om het paneelvermogen af te voeren naar de AC. Dat zie je ook in de hogere vermogens van alle strings.
Ik kan echt iedereen in de kustregio aanraden om de omvormer groter te kiezen dan het paneelvermogen. Eric-pvt zei het me begin 2012 reeds, toen heb ik ook geluisterd, maar het paneelvermogen is in de tussentijd uitgebreid. En nu kan ik nog wat groeien, er is op de carport (en een stukje van de carport van de buren) nog wat ruimte
20% overcapaciteit in je omvormer blijkt geen luxe, het levert echt wat op.
Het tweede deel van je vraag...De schaduw in de donkere maanden.
Tsja, spikes heb je gewoon veel minder in het najaar. De schaduw zorgt ervoor dat een evt spike natuurlijk minder hoog is, immers: niet alle panelen doen even goed mee. In die donkere maanden kan ik natuurlijk volstaan met een Piko 4.2, maarja...Deze omvormer ophangen was een eersteklas k-klus, om nu met het seizoen te gaan wissen is ook zoiets, nog afgezien van de inefficiente inzet van kapitaal....
[
Voor 13% gewijzigd door
hansdegit op 21-06-2015 20:05
]