Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.045 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:47:
Nou heb jij het over een speciale omvormer of iets dergelijks, zoals een powerrouter. Ik heb het over een accu pack met een omvormer / lader kombi (geen pv omvormer) die om schakelt als de netstroom weg valt.

So et was

http://www.ebay.de/itm/15...in_77&hash=item2801117c94
Ik denk dat je omvormer stroom gaat produceren, maar direct op een overspanning terecht komt en uit gaat, even wacht en weer uit gaat.

Of de omvormer 'ziet' dat er een net is, en gaat in een soort foutmodus waarna je omvormer ook uit gaat omdat er geen net meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Shit, die Piko 5.5 had ik eerder moeten omruilen....

De panelen lijken nu echt unleashed, die zijn dus drie jaar lang "koest gehouden" door de omvormer. Lekkere piekjes (of euro's ??) schuiven voorbij, ook periodes dat er minutenlang 7800+ wordt aangeboden aan het huisnet.

Lekker hoor!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:47:
Nou heb jij het over een speciale omvormer of iets dergelijks, zoals een powerrouter. Ik heb het over een accu pack met een omvormer / lader kombi (geen pv omvormer) die om schakelt als de netstroom weg valt.

So et was

http://www.ebay.de/itm/15...in_77&hash=item2801117c94
Als je de PV omvormer zo gek krijgt dat deze blijft draaien om een dergelijk rudimentair netsignaal dan zal deze de spanning op je "sub" net omhoog gaan brengen. In feite ben je nu net als eerst op 2 punten het net aan het voeden, wat heel fout kan aflopen bij een slechte synchronisatie tussen de apparaten.

Maar gesteld dat dat goed gaat: als de PV omvormer zoveel produceert dat er terug gevoed moet worden terwijl dit niet mogelijk is zal afhankelijk van de software in de PV omvormer de omvormer geheel worden uitgeschakeld als de spanning boven het ingestelde maximum komt, of wordt de-rating toegepast voordat de spanning boven het ingestelde maximum komt. Eigenlijk niet anders als anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

hansdegit schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:49:

De panelen lijken nu echt unleashed, die zijn dus drie jaar lang "koest gehouden" door de omvormer. Lekkere piekjes (of euro's ??) schuiven voorbij, ook periodes dat er minutenlang 7800+ wordt aangeboden aan het huisnet.

Lekker hoor!
Ik wist het wel :)

Kan mijzelf ook om de oren slaan dat ik mijn SE 4000 en 20 P 350 optimisers niet veel eerder heb gekocht, er hangt 3,5 kW King Sun aan (waren 6 Steca 500 en een 300, samen 3,3, kW)

Maar vandaag toch pieken van 4,1 kW het net op zien gaan uit de SE. Lekker gevoel! :) Als ik daar de tuin installatie nog bij optel dik 5 kW AC

Je zult er heel blij van worden schat ik zo in.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:06:
[...]

Ik wist het wel :)

Kan mijzelf ook om de oren slaan dat ik mijn SE 4000 en 20 P 350 optimisers niet veel eerder heb gekocht, er hangt 3,5 kW King Sun aan (waren 6 Steca 500 en een 300, samen 3,3, kW)

Maar vandaag toch pieken van 4,1 kW het net op zien gaan uit de SE. Lekker gevoel! :) Als ik daar de tuin installatie nog bij optel dik 5 kW AC

Je zult er heel blij van worden schat ik zo in.

Lekker hoor!
Waarom word ik dan zo vaak om mijn oren geslagen als ik zeg dat je niet moet onder dimensioneren ?
;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lekker hoor!
Je hebt die 12×180 Wp (2160 Wp) nog niet zo lang toch, en pas later nog Tigo op die string aangesloten.

Je website zou je kunnen uitbreiden met een tellertje hoeveel kWh er opgewekt is in het bereik vanaf 5500 Watt.

Natuurlijk zijn de piekverliezen niet alleen nadelig voor de opbrengst (kWh/euro), maar wellicht is de emotie c.q. het geluk van de gebruiker nog wel belangrijker. Dat laatste is wat lastiger te meten dan het eerste aspect ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Dre op 20-06-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
k heb een database met 8,5 miljoen omvormer-rijen erin. Met een beetje SQL kan ik die waardes wel achterhalen, maar ik heb eigenlijk niet zoveel zin om dat op de site te plempen. Ik gooi het hier wel online.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:20:
Ik heb besloten om een schans te gaan bouwen (2 identieke eigenlijk), zoveel mogelijk dmv aluminium L-profielen van 50x50x4 mm. Wie wil eens meedenken of mijn ballast voldoende is?

Plat dak, ca. 7m hoogte in Zuid Holland, 50 km vanaf de kust.

Afmetingen schuine vlak: 5 (breedte) x 3,30 (diepte) m.
Hoek tov horizontaal ca. 11 graden. Daardoor wordt het hoge deel ongeveer 65 cm. hoog.
Da's niet toevallig. Ik wil 60 x 40 betontegels gebruiken als ballast en als afdichting. Zeker als ik ze nog iets schuin zet, geeft dit een kracht naar beneden (bij wind uit noordelijke richting). Ook de zijkanten zal ik afdichten, met kunststof oid.
Het lage deel vd schans wil ik belasten met (liggende) 30 x 30 tegels, totaal zo'n 10 stuks, dus 80 kg.

Ik kan zo'n 12 tegels staand kwijt, da's zo'n 340 kg. Frame zelf komt grofweg op 70 kg, de panelen wegen samen 190 kg. Totaal dan 680 kg.
Met een schans meer sjans en in dit geval geen ballast; schans staat op de onder het dak liggende staalconstructie middels door het dak lopende steunpunten.

17.5 kWp op het zuiden op mijn bedrijfs-pand. Gas eruit getrapt, alles electrisch (zie de 30 kW thermisch vermogen warmtepomp)

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20150412_152107.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20150412_152236.jpg

Schans constructie is van thermisch verzinkte stalen I profielen.
Panelen liggen op Clickfit profielen van de eindbazen van ESDEC.
Deze zijn met in de profielen liggende M8 bouten op de onder-constructie vastgezet.
Tussen staal en aluminium liggen nylon ringen om corrosie van het zink vanwege potentiaalverschil tegen te gaan.

Ciao, Gerrit

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Prachtig schansje Gerrit,

62 panelen?... -> das een flinke jongen!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

68 x 250 Wp Mono

17 kW SMA Tripower inverter erachter

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

paulv1973

16.730Wattpiek

Ben even een paar weekjes ertussenuit geweest...
Maar lees e.e.a. over te hoge netspanningen...
Aangezien Duits en Belgische instellingen prima werken op het nederlandse net, zou je de omvormer eens op de belgische instelling kunnen zetten.
Volgens mij hebben deze een ruimere marge dan de max 253V in nederland.
Mag voor de omvormer geen probleem zijn

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Nu online

paulv1973

16.730Wattpiek

Wat betreft de 2 mppt en hun belastbaarheid.
Lees de specs van de omvormer.
SMA kan op beide trackers gewoon max belast worden.
Dus een SB5000TL-21 kan tracker 1 5000Watt leveren en tracker 2 ook.
Alleen het totaal van beide bij elkaar kan maar maximaal 5000 zijn...
Zo kun je dus beide trackers belasten met een ongelijke string verdeling.
Heb zelf 13 panelen op tracker 1 en 12 op de 2e. (250Wp)
Zie duidelijk via Sunny Explorer dat de 1e string bij volle bak zon altijd iets meer levert dan de helft...
Terwijl de 2e string dat ook makkelijk zou moeten kunnen leveren (jip... aftoppen).

Nogmaals... Lees de handleiding en de specs. Kan per omvormer verschillend zijn...

Heeft Migjes nog aanvulling voor de Power One??!! O-) _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker hoor!
en als ik dit dan zeg hier op tweakers dan valt het allemaal wel mee en blijven mensen overdimensioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik ben benieuwd naar jullie piekverliezen (kWh of euro) van vandaag en de komende week
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

Lekker hoor!
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:29:
[...]

[...]

Waarom word ik dan zo vaak om mijn oren geslagen als ik zeg dat je niet moet onder dimensioneren ?
;)
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:27:
[...]

en als ik dit dan zeg hier op tweakers dan valt het allemaal wel mee en blijven mensen overdimensioneren
Ja, wat moet ik nu, over of onder dimensioneren? :+

kan iemand even uitleggen wanneer je over en wanneer je onder dimensioneert? Volgens mij wordt het hier wel eens door elkaar gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Henri. schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:48:
[...]

[...]

[...]

Ja, wat moet ik nu, over of onder dimensioneren? :+

kan iemand even uitleggen wanneer je over en wanneer je onder dimensioneert? Volgens mij wordt het hier wel eens door elkaar gebruikt
Het gaat om de omvormer toch? Dus onder dimensioneren!. Dat kan dus ook het over dimentioneren van de panelen zijn. :)
Dre schreef op zondag 21 juni 2015 @ 08:57:
Ik ben benieuwd naar jullie piekverliezen (kWh of euro) van vandaag en de komende week
Flauw Dre
Jij trekt deze dagen ook geen volle zalen met de opbrengst, wat zijn jouw piekverliezen met deze koele zomer?

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 21-06-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:05:
[...]

Het gaat om de omvormer toch? Dus onder dimensioneren!. Dat kan dus ook het over dimentioneren van de panelen zijn. :)

[...]

Flauw Dre
Jij trekt deze dagen ook geen volle zalen met de opbrengst, wat zijn jouw piekverliezen met deze koele zomer?
Het is het niet verstandig om meer wp dan je omvormer aankan te plaatsen bij een Oost west zou denk 10 tot 15% kunnen. Noord is natuurlijk weer een ander verhaal maar ook dan top je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:19:
[...]

Het is het niet verstandig om meer wp dan je omvormer aankan te plaatsen bij een Oost west zou denk 10 tot 15% kunnen. Noord is natuurlijk weer een ander verhaal maar ook dan top je af.
Graag onderbouwing waarom niet, en waarom 10-15% voor een oost west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Dre schreef op zondag 21 juni 2015 @ 08:57:
Ondanks de gure voorspellingen heb ik de afgelopen dagen toch nog tussen de 16,5 en 14 kw binnen getrokken. Komende dagen ziet het er idd matig uit ik moet nog 85 KW binnen trekken t/m 24 juni om mijn prognose te halen (It kin net) vrees ik.
Echter aan die kust heb je soms van die hele gekken momenten van soms een tot 1 1/2 uur dat het heel fel effe kan opklaren (18 en 19 juni) dat maakt het in combi met een relatief lage temperatuur en overwegend bewolkt weer een beetje goed.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor oost-west is de opbrengst met kristalijne panelen meer gespreid over de dag, de kans dat je continu meer opwekt dan 90% is klein, oost/west is nu eenmaal niet zuid. 10-15% is correct voor mijn oost/west 15 graden installatie. Er zijn wel (meestal zeer) kortdurende pieken van meer dan 100% van Wp. Maar in het totaalplaatje is dat niet veel.

Je moet ook rekening houden met de grenzen van indivudele strings, niet alleen met het totaal van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Henri. schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:48:
kan iemand even uitleggen wanneer je over en wanneer je onder dimensioneert? Volgens mij wordt het hier wel eens door elkaar gebruikt.
Het zijn tegengestelde begrippen, dus ze mogen niet door elkaar worden gebruikt.

Wanneer overdimensioneren? Bijvoorbeeld bij SolarFrontier panelen of als je aan de kust woont. SF panelen worden in STC tests te laag ingeschaald, ze brengen omstreeks 10% meer op dan de WpSTC waarde je laat vermoeden. Op sommige plaatsen aan de kust is de opbrengst 10% meer dan op minder gunstige plaatsen in Nederland.

Wanneer onderdimensioneren? Bij ongunstige implementatiesituaties, zoals een ongunstige hoek of windrichting of donkere ligging.

Een andere reden om onderdimensioneren toe te passen is kostenbesparing. Dat heeft vooral effect bij de duurdere omvormers, maar je kunt soms wel een grotere omvormer voor minder aanschaffen. Dan heeft onderdimensioneren enkel nog een klein effect op de efficientie, vooral als er de belasting ideaal is voor precies die omvormer. Het is dus een beetje complexer dan het op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
mrmrmr schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:34:
Voor oost-west is de opbrengst met kristalijne panelen meer gespreid over de dag, de kans dat je continu meer opwekt dan 90% is klein, oost/west is nu eenmaal niet zuid. 10-15% is correct voor mijn oost/west 15 graden installatie. Er zijn wel (meestal zeer) kortdurende pieken van meer dan 100% van Wp. Maar in het totaalplaatje is dat niet veel.

Je moet ook rekening houden met de grenzen van indivudele strings, niet alleen met het totaal van de omvormer.
Ik heb 3990 op mn dak liggen en die Omnik 4 doet het prima maar word toch dagelijks soms warmer dan 50 graden bij een beetje weer (word nu actief gekoeld) Ik heb een bijna pal oost ligging als ik een Omnik 3 had gehad vrees ik dat de temperatuur veel langer hoog zou zijn en de slijtage dus ook extra hoog. Even afgezien van defect kunnen raken vind dat (soms zwaar) onder dimensioneren link je bent per slot van rekening met electra bezig ondanks eiland beveiliging etc. Als ik thuis ben kan ik ingrijpen maar op vacantie zou ik bij onder dimensioneren niet lekker weggaan.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Snarfie31 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:49:
[...]

Ik heb 3990 op mn dak liggen en die Omnik 4 doet het prima maar word toch dagelijks soms warmer dan 50 graden bij een beetje weer (word nu actief gekoeld) Ik heb een bijna pal oost ligging als ik een Omnik 3 had gehad vrees ik dat de temperatuur veel langer hoog zou zijn en de slijtage dus ook extra hoog. Even afgezien van defect kunnen raken vind dat (soms zwaar) onder dimensioneren link je bent per slot van rekening met electra bezig ondanks eiland beveiliging etc. Als ik thuis ben kan ik ingrijpen maar op vacantie zou ik bij onder dimensioneren niet lekker weggaan.
Is een temperatuur van 50 graden en een beetje meer Wp dan de omvormer kan verwerken een probleem?
Je moet het niet spannender maken dan dat het is, Hans had 8000 Wp op een 5,5 watt omvormer. Ging probleemloos, alleen je laat een beetje opbrengst liggen. Ik heb 1200 Wp (600 Wp op ZO en 600 Wp NW) op een Steca500 en zit nu lekker 3 weken in Ierland. De omvormer kan hooguit uitvallen.......

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Nu online

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier 6250Wp op een SMA 5000.
Richting WzW maakt veel uit.
Ik zie dat ik met een iets warmere dag de 5000 grens niet eens aanraak...

Hoe je dimensioneert is per situatie verschillend.
Dus per situatie bekijken en beoordelen lijkt me het beste.

Is vaak ook afhankelijk van je hoofdzekering. Is al eens eerder geroepen.
Ik kan op mijn 1 fase gewoon geen zwaardere omvormer hangen.
Wel meer panelen op de omvormer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
drielp schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:05:
[...]

Is een temperatuur van 50 graden en een beetje meer Wp dan de omvormer kan verwerken een probleem?
Je moet het niet spannender maken dan dat het is, Hans had 8000 Wp op een 5,5 watt omvormer. Ging probleemloos, alleen je laat een beetje opbrengst liggen. Ik heb 1200 Wp (600 Wp op ZO en 600 Wp NW) op een Steca500 en zit nu lekker 3 weken in Ierland. De omvormer kan hooguit uitvallen.......
Wat ik ook eerder lees heeft ook met de mate van over dimensionering te maken ik zat met een Omnik 3 wel op het randje vandaar de 4. Wat is nou de ervaring met zo'n Soldin 600. Gaan die dingen binnen 5 jaar kapot?. Heb vaak het idee ha ha dat die dingen misbruikt worden. Ik lees regelmatig dat ze moeten aftoppen. Ik heb 500 watt op mijn Soldin600 en dat ding gaat nog regelmatig te keer. Mijn buurman heeft al 12 jaar zo'n steca op 550 watt staan gaat tot nu prima geen problemen of herrie.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 21-06-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Gerrit Galbak: zeer mooi uitgevoerd!! Om jaloers op te worden, hier kan ik nooit tegenop met mijn L profielen ;)

Neem aan dat jij bedrijfsmatig met metaal werkt, want dit is duidelijk met veel liefde en verstand in elkaar gezet.

Leuk ook hoe je de warmtepomp letterlijk geïntegreerd hebt! _/-\o_

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Je maakt je druk om niks. Mijn Effekta gaat pas bij 80°C in derating. Bij 79°C nog volgas (4600 Watt) en bij 80°C gaat ie uit. (temperatuur beveiliging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Even afgezien van defect kunnen raken vind dat (soms zwaar) onder dimensioneren link je bent per slot van rekening met electra bezig ondanks eiland beveiliging etc. Als ik thuis ben kan ik ingrijpen maar op vacantie zou ik bij onder dimensioneren niet lekker weggaan.
Valt allemaal wel mee hoor. Een 500watt omvormertje als de Soladin 600 deed het ook prima met 920wp aangesloten waarbij er de omvormer letterlijk de hele dag tegen de vmax aan zat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Zo, mijn systeem heeft zijn upgrade gehad.

Oud:

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/32c44afe.jpg

Nieuw:

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/DSC_0833_1280_zps2dtz18tr.jpg

Van 12x naar 15x Suntech 285's gegaan: 4275 Wp totaal. Bovendien van 48 graden helling naar iets van 20 gegaan, wat mooi is voor een systeem dat 12 graden van West af ligt. Bovendien ligt het allemaal nu een stuk hoger en daarmee is schaduw ook geen issue meer.

Ik zie het zonnig in! Wel straks nog even die steiger weg, natuurlijk. 8)

PS De bijbehorende originele SMA SB 3000 TL-21 omvormer staat inmiddels te koop in het V&A topic. Hoewel die prima werkt, zelfs bij dit systeem, vond ik dit toch iets teveel onderdimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mooi plaatje!

"Nieuwe" omvormer nodig? Staat een prachtige Kostal Piko 5.5 in V&A....

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
Dre schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:15:
[...]

Je maakt je druk om niks. Mijn Effekta gaat pas bij 80°C in derating. Bij 79°C nog volgas (4600 Watt) en bij 80°C gaat ie uit.
Hee bedankt! Maakte me al zorgen: mijn ES3300 komt nu regelmatig boven de 60 graden (kerntemp). Kennelijk dus normaal? Kon het nergens vinden in de spes. 8)7

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
hansdegit schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:58:
Mooi plaatje!

"Nieuwe" omvormer nodig? Staat een prachtige Kostal Piko 5.5 in V&A....
Haha, dank je, maar ik had alweer een SMA SB 4000 TL-21 besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Haha, ik heb al 6 kWh extra in de pocket door de nieuwe omvormer. Qua tvt schiet dat niet op natuurlijk, maar het plezier van een spike van 8042 W AC is onbetaalbaar.

Ook op rukdagen als gisteren en vandaag pak je door overdimensioneren (van de omvormer dus) wel degelijk extra opbrengst, bij deze aangetoond.

@Dre: ik heb de grens gelegd bij een minuutgemiddelde van 5593 W, de Piko 5.5 is daar nooit boven gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier gisteren ook een kleine upgrade. :)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ih3rs7.jpg

van 12 naar 14 panelen op een SMA 2500HF. (De linker 2 x 9 zitten op een SMA 3000TL-20.)

[ Voor 32% gewijzigd door BenEco op 21-06-2015 18:38 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:32:
Haha, ik heb al 6 kWh extra in de pocket door de nieuwe omvormer. Qua tvt schiet dat niet op natuurlijk, maar het plezier van een spike van 8042 W AC is onbetaalbaar.

Ook op rukdagen als gisteren en vandaag pak je door overdimensioneren (van de omvormer dus) wel degelijk extra opbrengst, bij deze aangetoond.
Maar hans,...er word in dit topic al jaren geroepen dat je met over dimensioneren een slechtere opbrengst hebt met slechte dagen! Dus je hebt minder opgebracht vandaag? ;)

Nog wel even kijken wat er van de herfst/winter gebeurd als je schaduw mee gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Joepla: Het ontwerp van de schans is door mijzelf gemaakt maar het staalwerk en verzinken is uitbesteed. Montage van schans en panelen leggen vanzelfsprekend zelf gedaan. Idem voor plaatsing van de SMA inverter en het aansluiten daarvan.

Warmtepomp en binnen-units door de STEK monteur uitgevoerd. Fundatie van de warmtepomp is geintegreerd in de fundatie van de schans.

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20150222_174206.jpg

Schans frame, Panelen samen met de warmtepomp op de fundatie geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20141225_141028.jpg

Inhijsen van de profielen

Ciao, Gerrit

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ok! Goed gedaan, vroeg me wel of of je de constructie op het dak hebt vastgemaakt? De warmtepomp weegt behoorlijk, maar denk niet dat het voldoende is voor de oppervlakte.

WP koelt de panelen in de winter nog eens extra :P
In de zomer werkt hij helaas averechts.

Edit: je bent ook creatief met hefftrucks zie ik. Kon je er niet gewoon 2 op elkaar zetten en de een de ander laten liften >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.nanoexpressnews.com/wp-content/uploads/2014/08/dangerous-forklift-300x225.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Joepla op 21-06-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De poten van de schans gaan door de dakplaat heen en staan op de stalen balken van de staalconstructie van het gebouw. Daar zijn ze om de flens van de H-balken geklemd met 2 x M24 bouten. Ter voorkoming van een koudebrug zijn de poten geisoleerd. Verder zijn ze 2 x afgedicht op het asfalt van het dak. Nu maar kijken of de boel dicht blijft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dat waait er niet af dus. Denk dat deze constructie voor grote daken erg interessant is.
Voor mijn bescheiden installatie (2x 10 panelen) wat te kostbaar. Heb wel weer wat inspiratie opgedaan.
Binnen enkele weken hoop ik alles binnen te hebben, maar definitief is mijn ontwerp nog niet. Tot de laatste minuut kan ik nog aanpassen en zal dat ook zeker doen als dat tot een betere oplossing leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:34:
[...]
Maar hans,...er word in dit topic al jaren geroepen dat je met over dimensioneren een slechtere opbrengst hebt met slechte dagen! Dus je hebt minder opgebracht vandaag? ;)

Nog wel even kijken wat er van de herfst/winter gebeurd als je schaduw mee gaat spelen.
Misschien geldt dat wel voor een ander type omvormer. De Piko's hebben allemaal dezelfde startspanning, dus of je nou een 5.5 of een 10.1 hebt, ze starten bij 180 volt. Dus het vermeende eerder opstarten van een kleinere omvormer is niet het geval bij Kostal Piko's. Dan kan je nog betogen dat een kleinere omvormer efficienter is bij lagere vermogens. Mwah, de Piko schakelt gewoon terug naar levering op 2 of zelfs 1 fase.

Dan is het voor mij simpel: de spikes vang ik nu wél, waar mijn trouwe 5.5 verstek moest laten gaan. Deze 10.1 is beter in staat om het paneelvermogen af te voeren naar de AC. Dat zie je ook in de hogere vermogens van alle strings.

Ik kan echt iedereen in de kustregio aanraden om de omvormer groter te kiezen dan het paneelvermogen. Eric-pvt zei het me begin 2012 reeds, toen heb ik ook geluisterd, maar het paneelvermogen is in de tussentijd uitgebreid. En nu kan ik nog wat groeien, er is op de carport (en een stukje van de carport van de buren) nog wat ruimte :)

20% overcapaciteit in je omvormer blijkt geen luxe, het levert echt wat op.

Het tweede deel van je vraag...De schaduw in de donkere maanden.
Tsja, spikes heb je gewoon veel minder in het najaar. De schaduw zorgt ervoor dat een evt spike natuurlijk minder hoog is, immers: niet alle panelen doen even goed mee. In die donkere maanden kan ik natuurlijk volstaan met een Piko 4.2, maarja...Deze omvormer ophangen was een eersteklas k-klus, om nu met het seizoen te gaan wissen is ook zoiets, nog afgezien van de inefficiente inzet van kapitaal....

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
revolution-nl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:25:
[...]

Valt allemaal wel mee hoor. Een 500watt omvormertje als de Soladin 600 deed het ook prima met 920wp aangesloten waarbij er de omvormer letterlijk de hele dag tegen de vmax aan zat.
Ik lees toch regelmatig dat die Soladin 600 binnen of even na 5 jaar het begeven en jij hebt die Soladin dan nog custom made gekoeld en dus mogenlijk een langere levens duur neem ik aan. Vind het raar dat zo'n ding dan relatief zo snel kapot gaat. Ik denk dan toch al snel aan eenb over dimensionering probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 21-06-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Ook bij Fronius zie je dat de grotere omvormers uit dezelfde serie bij hetzelfde (kleine) vermogen hetzelfde rendement hebben.
Ik denk dat dit één van die dingen is die vroeger golden maar nu zijn ingehaald door de voortschrijdende techniek. Het prijsverschil tussen twee maatjes omvormers is intussen ook te verwaarlozen, vaak maar €60.

Goede redenen om de omvormer veel kleiner te kiezen dan de panelen kunnen zijn:
* beperkte aansluiting
* het dak ligt helemaal vol in een suboptimale richting (anders: het PV virus zorgt dat je toch een grotere nodig had ;))
* het is wat je (goedkoop) kan krijgen

Omvormer en panelen; het luistert meestal niet nauw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

franssie

Save the albatross

Proton_ schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:13:
<>
* het is wat je (goedkoop) kan krijgen

Omvormer en panelen; het luistert meestal niet nauw.
Dat was het bij mij inderdaad. startset met een aurora power one 1 - op 1 gekocht (2000 wp omvormer met 2040 wp panelen), toch een extra paneeltje eraan geknoopt (en er komt nog een tiende aan denk ik) omdat ik dan beter de inverter vol heb, maar andersom werkt het inderdaad ook, je wilt een omvormer die je panelen aankan .... en op die twee treden kan je alles vol leggen ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
Snarfie31 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:39:
[...]

Wat ik ook eerder lees heeft ook met de mate van over dimensionering te maken ik zat met een Omnik 3 wel op het randje vandaar de 4. Wat is nou de ervaring met zo'n Soldin 600. Gaan die dingen binnen 5 jaar kapot?. Heb vaak het idee ha ha dat die dingen misbruikt worden. Ik lees regelmatig dat ze moeten aftoppen. Ik heb 500 watt op mijn Soldin600 en dat ding gaat nog regelmatig te keer. Mijn buurman heeft al 12 jaar zo'n steca op 550 watt staan gaat tot nu prima geen problemen of herrie.
Of de Steca500 (deze is geruisloos, itt een Soladon600) het volhoud weet ik niet. Volgende maand krijgen de setjes op de schuur beide een eigen Steca500. Ik denk dat de opbrengst hoger wordt. Alleen nog even een kabel doortrekken vanuit de kelder naar de schuur.
En de Omnik 3k-TL krijgt ook nog 800 Wp extra, deze heeft nu 3285 Wp en kan qua voltage nog wel wat extra hebben.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
hansdegit schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:54:
..De Piko's hebben allemaal dezelfde startspanning, dus of je nou een 5.5 of een 10.1 hebt, ze starten bij 180 volt.
Dan is die al snel interresant, ook bij instalaties van ongeveer 2,5 kWp.....

Weet iemand welke omvormer van 1,5kWp start bij ongeveer 90V?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

24zeven schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:01:
[...]

Dan is die al snel interresant, ook bij instalaties van ongeveer 2,5 kWp.....

Weet iemand welke omvormer van 1,5kWp start bij ongeveer 90V?....
Omnik?

1.0 @ 80V
1,5 @ 120V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Andre1973 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:47:
[...]

Gelukkig is dat t geval bij netgekoppeld. Stel je voor dat je midden in de winter een storing hebt aan je elektrische systeem, je belt de elektricien, die komt vroeg en maakt de boel om 8:00 spanningsloos, en om 8:30 komt de zon boven de horizon ..... verrassing :(
Dat mag ook helemaal niet. Stel d'r is brand in de tent en de brandweer gooit bij jou in de meterkast de hoofdschakelaar om (hele meterkast spanningsloos), en zet daarna de sproeier op het huis.

Dan wil je daar niet binnen zitten als er eventjes de zon doorbreekt en je omvormer nog live staat. 8)

Hoe het in zo'n geval zit met een 24V of 48V DC "noodnet" weet ik trouwens niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 11:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Stoney3K schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:31:
[...]

Dat mag ook helemaal niet. Stel d'r is brand in de tent en de brandweer gooit bij jou in de meterkast de hoofdschakelaar om (hele meterkast spanningsloos), en zet daarna de sproeier op het huis.

Dan wil je daar niet binnen zitten als er eventjes de zon doorbreekt en je omvormer nog live staat. 8)

Hoe het in zo'n geval zit met een 24V of 48V DC "noodnet" weet ik trouwens niet.
Alles onder de 50 Volt word als ongevaarlijk beschouwd. daar is ook de NEN 1010 niet op van toepassing, alleen het deel brand / overbelasting bij meer dan 100W.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Andre1973 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:50:
[...]

Alles onder de 50 Volt word als ongevaarlijk beschouwd. daar is ook de NEN 1010 niet op van toepassing, alleen het deel brand / overbelasting bij meer dan 100W.
Dat dat zo was voor aanraakveiligheid in de NEN1010 wist ik inderdaad. Ik was alleen benieuwd of dat bij brandafschakeling (en dus kortsluitveiligheid) nog onder een andere normering zou vallen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

In een van mij Soladin's heb ik recent een nieuw relais geplaatst (AC kant), heb er metteen een paar relais voor besteld gezien ik er 5 heb hangen. Het rare is dat het een 10A relais is en dat er max. 2,25 A door heen zou mogen gaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:05:
[...]
Omnik?
1.0 @ 80V
1,5 @ 120V
Ik dacht dat omnik pas start bij 150V (nominal MPPT) en de bovenstaande waarden zijn wanneer hij uitgaat?..
Daarbij komt dat de 1.0 eigenlijk te klein is.......

Zijn er meer opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

24zeven schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:19:
[...]

Ik dacht dat omnik pas start bij 150V (nominal MPPT) en de bovenstaande waarden zijn wanneer hij uitgaat?..
Daarbij komt dat de 1.0 eigenlijk te klein is.......

Zijn er meer opties?
mastervolt Soladin WEB 1500, start bij 80 V

Bedrijfsspanningsbereik 80-375 V
MPP spanning bij nom. vermogen 150-300 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Wat een geneuzel over onderdimensioneren weer zeg.
Hoe vaak hebben we die discussie nou al gehad?

Maar toch ik ben wel benieuwd hoeveel het bij Hans uiteindelijk uitmaakt, in zijn situatie. Of het verschil overeen komt met de data die in de OP staan.
Ga je dat voor ons bijhouden Hans? ;-)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Daar hoef ik niet veel moeite voor te doen, hoor, dus ja. Alle logging gaat automatisch, dus op een gegeven moment wordt het tijd om wat SQL te brouwen die de gewenste data boven water haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 14:42
Ook ik ben afgelopen weekend bezig geweest met mijn zwager.
10 X TSMC 165 C2 op een hosola 1600TL omvormer.
7 stuks onder het dakkappel en 3 erboven.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HdULLoj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yg7R71J.jpg

Nu nog zorgen dat de omvormer naar PVoutput kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:37:
Pfff...Wat een onhandelbaar ding is zo'n 10.1 zeg! Maar hij hangt en hij doet het!
https://drive.google.com/...zeVBxOTg/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...RenB2RDQ/view?usp=sharing
Jammer dat de verkoper 'em slijt voor "Neu" terwijl er 551 kWh op de teller stond. Ach... Hij werkt.
En de oude? Netjes in de doos van de 10.1:
https://drive.google.com/...3FqcWVqYlJ4NzQ&authuser=0
Wat is hij mooi he ? volgens mij wel een ouder model als ik heb hangen ...
Mijn Piko 4.2 heeft dezelfde bediening oogje als jouw Piko 10.1
Jammer genoeg kan je die productie niet van de teller krijgen .... mijn Piko 4.2 had er ook al iets van 380kWh op staan.
Ik zit in totaal inmiddels al ruim over de 35MWh....

Afbeeldingslocatie: http://woudsehoeve.nl/content/piko10.1.jpg

Bij mij hangen ze gebroederlijk naast elkaar.... :)

Voor deze paneeltjes .....
Afbeeldingslocatie: http://woudsehoeve.nl/content/ZP_nieuwepanelen.jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
WoudseHoeve schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:57:
[...]

Jammer genoeg kan je die productie niet van de teller krijgen .... mijn Piko 4.2 had er ook al iets van 380kWh op staan.

[afbeelding]

[afbeelding]
Zo van dikhout zaagt men......
Ziet er mooi uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Mooie set, Woudsehoeve. Er ontbreken alleen wel een paar steentjes boven je raam... toch niet door het gewicht van al die panelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:57:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Die van mij is een oudje idd, uit 2010 met Communicationboard I. En die stand krijg je niet weg, maar dat boeit me niet; lees ik toch niet uit. Ik haal de opgewekte kWh's uit een MID meter van Finder. Die laatste geeft pulsjes af aan de Youless. De Youless is de bron voor de website.

Met 35 MWh zit je bijna aan het dubbele van mijn opbrengst, sjeeses.

edit:
Oeps, zojuist een klapper van 9013 W ac uit een 8.2 kWp setje. Da's een dikke 3kW méér dan de 5.5 uitpoepte.

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 22-06-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Terpen Tijn schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:40:
Mooie set, Woudsehoeve. Er ontbreken alleen wel een paar steentjes boven je raam... toch niet door het gewicht van al die panelen? :)
HAHA grappig dat je dat ziet, 112 jaar veehouderij (ammoniak) heeft zijn sporen achter gelaten op de boerderij.
De muren van het woonhuis zijn inmiddels volledig gerestaureerd ( voegen uithakken, zand stralen, repareren, voegen en impregneren.
Er vielen flink wat stenen uit, zaten nog veel gaten van ventilatie en ventilatoren enz. Ook erg veel ammoniak aanslag van het vee wat er gestaan heeft. Er is 112 jaar vuil van de stenen gehaald. Het ziet er weer als nieuw uit.

Je wil trouwens niet weten wat een rommel het geweest is, ook binnen. Bij de WC zat een gat in de muur van een buiten lamp .... dus door het zandstralen en schoonspuiten was die veranderd in een slagveld ...

Ik heb er voor gekozen eerst panelen te leggen voordat het huis verder werd aangepakt.
Op de foto is het nog niet gevoegd. ( van de linker deur heb ik geen foto .... )

Afbeeldingslocatie: http://woudsehoeve.nl/content/Achterdeur(480x640).jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Prioriteiten op orde, zie ik! En ach, zonnepanelen houden de regen ook wel tegen, toch? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
miel schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:36:
Hoe weet je wat je "piek" zou moeten zijn?

Heb een SE3000 omvormer en 3,597kWP op het dak liggen, maar zag vandaag toch echt een waarde van 3828W.....
Uit ervaring is gebleken dat de SE3000 niet verder gaat dan 3200W

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
wizzopa schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:11:
[...]

Uit ervaring is gebleken dat de SE3000 niet verder gaat dan 3200W
Hoe verklaar je mijn piek van 3900 dan?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
http://pvoutput.org/intra...1873&dt=20150525&gs=0&m=0

DIt is voor dat er een 2de SE 3000 bij is gekomen.

Deze installatie heeft van september tot mei jl gedraaid met 1 omvormer totaal 5810Wp = 189% overdimensionering

http://pvoutput.org/intra...1873&dt=20150529&gs=0&m=1

Dit is met een 2de SE3000

http://wizzopa.imgur.com/all/

Hier meting van Solaredge zelf en van Qurrent.

Waar heb je deze 3900 watt afgelezen?
miel schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:06:
[...]

Hoe verklaar je mijn piek van 3900 dan?

[ Voor 53% gewijzigd door wizzopa op 22-06-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Doe je het voor 3750 Watt uit een SE3000 ?

https://dl.dropboxusercon...15-03-27%252011_25_11.png

Maar ik heb op de omvormer zelf al eens 3850 zien langskomen. Kortstondig weliswaar, maar toch :p

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik denk erover om zonnepanelen te installeren. Door twee dakkapellen op het dak heb ik daar beperkt ruimte. Wel woon ik aan het water en kan ik zonnepanelen hangen aan de muur die aan de waterkant grenst.

Nu is een vertikaal opgehangen zonnepaneel uiteraard niet ideaal, maar mijn idee is dat de reflectie van het water een hoop goed kan maken. Immers, op het water verbrand je ook veel sneller dan aan land.

De orientatie van de muur is west-zuid-west (zo'n 240 graden ofzo)

Wat is jullie inschatting qua te halen rendement. Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar over water-reflectie kon ik niet veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
charops schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:38:
Doe je het voor 3750 Watt uit een SE3000 ?

https://dl.dropboxusercon...15-03-27%252011_25_11.png

Maar ik heb op de omvormer zelf al eens 3850 zien langskomen. Kortstondig weliswaar, maar toch :p
het gaat er hier toch niet om een piekje wat er bij het wisselen van bewolking naar zon voor kan komen.
Als je naast je omvormer had gestaan dan had je kunnen horen dat deze vol op in de remmen gaat.
Als je de grafiekjes bekijk op een zonnige dag dan blijft het netjes op 3200 watt draaien.
Voor de liefhebbers van Solaredge mbt het max vermogen van de 1 fase omvormers deze kunnen max 200 watt boven de type aanduiding leveren.
se2200> max 2400, se3000>3200, se3500>3700 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Andre1973 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:27:
[...]

mastervolt Soladin WEB 1500, start bij 80 V

Bedrijfsspanningsbereik 80-375 V
MPP spanning bij nom. vermogen 150-300 V
TNX. 80V is een mooi voltage om te starten met 3x30V paneeltjes..
Ik begrijp dat nominal niet hetzelfde is als de startspanning?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

24zeven schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:48:
[...]

TNX. 80V is een mooi voltage om te starten met 3x30V paneeltjes..
Ik begrijp dat nominal niet hetzelfde is als de startspanning?...
hoevel vermogen heb je dan? past daar dan niet beter een Soladin 600 bij? die heeft een nog lagere startspanning en past beter in het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
hjtuinenburg schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:22:
Ik denk erover om zonnepanelen te installeren. Door twee dakkapellen op het dak heb ik daar beperkt ruimte. Wel woon ik aan het water en kan ik zonnepanelen hangen aan de muur die aan de waterkant grenst.

Nu is een vertikaal opgehangen zonnepaneel uiteraard niet ideaal, maar mijn idee is dat de reflectie van het water een hoop goed kan maken. Immers, op het water verbrand je ook veel sneller dan aan land.

Wat is jullie inschatting qua te halen rendement. Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar over water-reflectie kon ik niet veel vinden.
Ik kan me herinneren dat er in een eerder deel van dit topic iemand zijn panelen verticaal boven water had gemonteerd. Misschien kan je zoeken en die persoon een DM sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Ik heb nog niks...
Maar 'k ben aan het kijken of 5 panelen op het dak kunnen. -> 5x 275Wp of 5x300Wp
Probleem is dat ik last heb van schaduw op 2 van deze panelen. Dit is te ondervangen met tigo's....
In principe moet de omvormer op 3 x 30V panelen kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

24zeven schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:27:
[...]

Ik heb nog niks...
Maar 'k ben aan het kijken of 5 panelen op het dak kunnen. -> 5x 275Wp of 5x300Wp
Probleem is dat ik last heb van schaduw op 2 van deze panelen. Dit is te ondervangen met tigo's....
Ook nog gekeken naar deze?:JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn, 285wp zwart frame 241 euro incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Cass schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:35:
[...]

Ook nog gekeken naar deze?:JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn, 285wp zwart frame 241 euro incl btw
Nee tnx.
(0,85euro/Wp = niet gek en ze zijn daarmee slechts een fractie duurder dan Yingli 275-30b - 0,77euro/Wp ; beide incl. BTW)

Ps. het hoeft voor mij niet zwart te zijn. De panelen zijn vanaf de straat niet zichbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door 24zeven op 23-06-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
24zeven schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:51:
[...]

Nee tnx.
(0,85euro/Wp = niet gek en ze zijn daarmee slechts een fractie duurder dan Yingli 275-30b - 0,77euro/Wp ; beide incl. BTW)

Ps. het hoeft voor mij niet zwart te zijn. De panelen zijn vanaf de straat niet zichbaar.
Percium ook gevonden voor 0,82 euro/Wp, zie tekst in ad.

http://www.marktplaats.nl...ro-per-paneel-ex-btw.html

Wel een erg nieuwe site zo te zien, komt (nog) niet direct erg professioneel over.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zeegerd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:20:
[...]

Percium ook gevonden voor 0,82 euro/Wp, zie tekst in ad.

http://www.marktplaats.nl...ro-per-paneel-ex-btw.html

Wel een erg nieuwe site zo te zien, komt (nog) niet direct erg professioneel over.
Is inderdaad een nieuwe site, bedrijfje bestaat al langer dacht ik - en ik zelf ken 'm ook al langer (via tweakers overigens). Mijn laatste drie panelen en het montage materiaal heb ik daar gekocht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 23:01
24zeven schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:27:
[...]

Ik heb nog niks...
Kijk anders eens naar zonnepanelen met 96 i.p.v. 60 cellen, deze hebben een hoger voltage.

ZNShine en EC Solar maken bijvoorbeeld panelen welke zo'n 50V per stuk produceren, het "open circuit voltage" loopt zelfs tegen de 60V aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voorbeelden.
Met spiegels halen ze ongeveer 10% meer opbrengst.
Dus ik verwacht met water iets minder.

http://forum.solar-electr...-reflection-off-the-water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

Het gereflecteerde zonlicht van water is gepolariseerd ( de reden dat je met een polaroid bril "door" het water heen kan kijken, als je hem 90 graden draait is het effect weg.
Dus slechts een deel wordt gereflecteerd, waarschijnlijk de helft. daarbij komt nog dat, afhankelijk van de hoek, een deel van de energie direct wordt geabsorbeerd (golfjes).
Hoe lager de zon staat hoe hoger de reflectie component maar hoe minder energie in de zon.....
Ik zou mezelf niet rijk rekenen :)

Zoek maar eens op de "wet van Snellius"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Heb daar ook in 2013 al eens communicatie over gehad over een offerte. Is uiteindelijk niet door gegaan (hele installatie niet)
Maar communicatie en kennis waren volgens mij gezond. Of het bedrijfje verder gezond is weet ik natuurlijk niet, maar dat weet je met grote bedrijven al helemaal niet. (die kunnen makkelijker dure mannetjes inschakelen om nog een lening bij de bank los te krijgen....)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:32
Ben momenteel nog steeds bezig met het samenstellen van een mooie set...dacht dat ik eruit was. Ik had in gedachte om een SMA 3600TL te pakken met 22 stuks TSMC 160wp. Nu attendeerde een andere installateur me op het feit dat de TSMC's niet goed overweg kunnen met een transformatorloze omvormer en dat de panelen geaard dienen te worden (i.v.m. degradatie).

Nu zie ik overal setjes voorbij komen met TSMC's en TL omvormers, verder wordt er weinig gerept over het aarden.

Wat is hier nu van waar? (Heb meer vertrouwen in de specialisten hier dan in iemand die mij de panelen wil verkopen :))

[ Voor 0% gewijzigd door RAFA op 23-06-2015 12:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
RAFA schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:41:
Ben momenteel nog steeds bezig met het samenstellen van een mooie set...dacht dat ik eruit was. Ik had in gedachte om een SMA 3600TL te pakken met 22 stuks TSMC 160wp. Nu attendeerde een andere installateur me op het feit dat de TSMC's niet goed overweg kunnen met een transformatorloze omvormer en dat de panelen geaard dienen te worden (i.v.m. degradatie).

Nu zie ik overal setjes voorbij komen met TSMC's en TL omvormers, verder wordt er weinig gerept over het aarden.

Wat is hier nu van waar? (Heb meer vertrouwen in de specialisten hier dan in iemand die mij de panelen wil verkopen :))
Ik heb ook zojuist 39x TSMC TS-165-C2 panelen besteld en een SolarEdge 5k inverter.
Een groot aantal van deze panelen komen op het schuine dak te liggen wat op het noorden is gerricht. Vandaar de redelijke overdimentionering. Wat betreft de aarding, daar zal de installateur toch wel rekening mee houden?

Van smorgens vroeg tot 13h heb ik de zon op dit dak.
In de namiddag komt de zon er weer op. Met de dunne film panelen komt dit wel goed... hoop ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.glasvezelstraat.nl/Zonnepanelen/Ochtend-voor-zon.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 23-06-2015 13:09 ]

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:38
Betonvoeten worden populairder.
Nog een fabrikant van betonvoeten http://www.sunballast.it/

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RAFA schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:41:
Nu attendeerde een andere installateur me op het feit dat de TSMC's niet goed overweg kunnen met een transformatorloze omvormer en dat de panelen geaard dienen te worden (i.v.m. degradatie).
Ik had dezelfde vragen, dit kreeg ik te horen van mijn panelen-boer (naar aanleiding van de sectie (7 meen ik) in de gebruikshandleiding van de TSMC panelen):
Ik dacht dat je met aarding eerst iets anders bedoelde zoals negatief aarden bij de omvormer en niet toepassen van TL omvormers vanwege dunne film panelen, maar het gaat het om aarding van frames.
Aarding van frames zijn in sommige landen zoals amerika (UL) verplicht vanwege veiligheid. Heeft niks met TSMC te maken, geldt voor alle panelen.
All grounding must be performed to be compliant with the latest regulations that are applicable for the jurisdiction where the system is installed, e.g. the NEC (National Electric Code) in the United States.
Hier in Nederland is het niet verplicht en wordt het dus ook bijna nooit toegepast. Je mag zelf weten of je het doet. Wij hebben er geen klemmetjes voor. Als wij het doen dan gebruiken we rvs zelftappers die we in het frame draaien van de zonnepanelen.
Als je het zelf wilt doen dan hierbij een link met uitleg.
http://zonneenergie.eu/aarding-zonnepanelen/

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 23-06-2015 14:31 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Dat het een mooie oplossing is begrijp ik. Nu nog een manier om hem makkelijk naar het dak te verkassen zonder kraan of lift.
Voor particulier is mischien zelf storten makkelijker.... Een zakje beton is in elk geval minder zwaar als zo'n complete balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
43 kilo is amper via de steiger omhoog te tillen met twee of drie man. Je moet dat ding dan steeds tot boven je macht op het volgende plateau tillen. (eigen ervaring)
Een potige kerel kan zo'n ding echter weer wel op de schouder/rug de ladder op tillen. Maar dat vind ik levensgevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 23-06-2015 14:38 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
MichielFRL schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:59:
Betonvoeten worden populairder.
Nog een fabrikant van betonvoeten http://www.sunballast.it/
Vindt het wel een vele malen mooiere oplossing dan wat ik nu heb. Een stellage met als ballast stoeptegels. Door die betonvoeten kijk je er ook niet direct tegen aan. Wat bij mij belangrijk is aangezien ze op de schuur staan.

Is er ook een Nederlandse leverancier bekend?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Ja een Solar storm heeft ons bereikt wat nu inverters die ophol slaan ? Ik heb nog 40 KW nodig om mn jaar prognose te halen voor morgen 18:00 uur. Dat komt dus mooi uit. :X http://www.stuff.co.nz/sc...it-by-massive-solar-storm

[ Voor 32% gewijzigd door Snarfie31 op 23-06-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Vandaag gepubliceerd door Bloomberg "2015 new Energy Outlook" Prominente rol voor PV.
Vooruitzichten tot 2040.

https://www.bnef.com/dataview/new-energy-outlook/index.html

[ Voor 28% gewijzigd door Snarfie31 op 23-06-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een paar omvormers die voor een leuke prijs weg gingen :/

Stecagrid 3010 coolcept
http://www.ebay.de/itm/15..._trksid=p3984.m1435.l2649

Sma SB2500 HF-30
http://www.ebay.de/itm/33...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Solarking slk 3000
http://www.ebay.de/itm/20...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Toch eens wat vaker kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja gezien, maar dat is net een tikkie teveel, 30,- verzenden bij en dan is hij weer duur zat voor gebruikt.

http://www.tc-zonnepanele...steca-grid-4200-coolcept/

Nieuw

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 23-06-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Komt weer een upgrade aan. Panelen op het westen ( 5x100Wp, 2x110Wp ) wordt vervangen voor 6x190Wp. En het 175Wp paneel op oost gaat ook vervangen worden voor een 190Wp paneel.

Komt 435Wp bij netto.

/offtopic: Iemand die nog een Steca500 in de aanbieding heeft? ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Vandaag is bij mijn schoonfamilie een systeem geplaatst van 3570Wp (door Imholz zonnepanelen)

3 rijen van 7* Solar Frontier SF170 in landscape oriëntatie.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/25anevr.jpg
Aangesloten op een Sofar Solar 3000TL.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/4l0yg0.jpg

Het dak heeft een helling van 35 graden en ligt op 260 graden (bijna pal West).

[ Voor 19% gewijzigd door zero_cool89 op 24-06-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:17:
Komt weer een upgrade aan. Panelen op het westen ( 5x100Wp, 2x110Wp ) wordt vervangen voor 6x190Wp. En het 175Wp paneel op oost gaat ook vervangen worden voor een 190Wp paneel.

Komt 435Wp bij netto.

/offtopic: Iemand die nog een Steca500 in de aanbieding heeft? ;)
Nog een paar paneeltjes bij en neem je deze.
http://www.ebay.de/itm/So...t%3D4%26sd%3D271909210361

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Balboa,

Betonvoeten te bestellen bij Sun-Solar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:54:
@ Balboa,

Betonvoeten te bestellen bij Sun-Solar.nl
Kan dat wel? Aangezien dit er staat?

"Betonvoeten bestellen alleen in combinatie met onze zonnepanelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Worden trouwens de instelbare clickfit haken nog wel gemaakt? Ik ben wat aan het rondstruinen maar heb nu al twee webshops gevonden waar geen instelbare haken worden verkocht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Zag wel instelbare haken op secondsol, of deze voor het clickfit systeem gebruikt kunnen worden weet ik niet.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:55
We hebben ook maar eens een offerte aangevraagd voor panelen op onze schuur. Schuur is gericht op het westen, voor zover ik weet met een helling van 45 graden.

Resultaat lokale installateur: 14 panelen van 265 Wp (totaal 3710 Wp) van het merk DMEGC met type Dm265-M156-60 (Full Black).
Omvormer: SMA Sunny Boy SB 3600 TL.
Bevestiging: IBC Topfix 100.
Prijs incl montage en BTW: 6000 euro.

Resultaat Zonneplan 14 panelen van 265 Wp (totaal 3710 Wp) van het merk Trina Solar met type 265 Wp All Black.
Omvormer: SolarEdge SE3500.
Optimizers: 14x SolarEdge Optimizers P300
Bevestiging: Solar Construct
Prijs incl montage en BTW: 6700 euro.

Ik heb de gehele reeks al doorgezocht op DMEGC, maar kan er vrij weinig over vinden. Iemand ervaring met die panelen? Uiteraard is er over de Sunny Boy genoeg te vinden, dat lijkt dus wel een betrouwbaar merk/betrouwbare omvormer.

Over Trina Solar en SolarEdge is meer te vinden. Het verschil tussen beiden is dus 700 euro, wat opzich een aardig bedrag is natuurlijk. Kan ik er vanuit gaan dat DMEGC te vertrouwen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pino112 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:51:
We hebben ook maar eens een offerte aangevraagd voor panelen op onze schuur. Schuur is gericht op het westen, voor zover ik weet met een helling van 45 graden.<>
ik ken de situatie en de schuur niet, beide aanbiedingen lijken wat duur maar als die schuur 12 meter hoog is misschien wel ok.
Daarnaast, 45 gradenn op west, is er dan misschien iets op oost ook mogelijk? Of is daar schaduw? >>> meer informatie is er denk ik nodig voordat iemand er echt iets over kan zeggen.

Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.