6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik zie nu trouwens op de satelliet van Maps dat het niet volledig west is, eigenlijk meer zuidwest.franssie schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:19:
[...]
ik ken de situatie en de schuur niet, beide aanbiedingen lijken wat duur maar als die schuur 12 meter hoog is misschien wel ok.
Daarnaast, 45 gradenn op west, is er dan misschien iets op oost ook mogelijk? Of is daar schaduw? >>> meer informatie is er denk ik nodig voordat iemand er echt iets over kan zeggen.
Hoogte van de schuur is in de nok 5.70 meter. Dak begint op 2.70 meter hoogte als ik de bouwtekening mag geloven. Afmeting van de schuur is 10 x 6 meter.
Schuur en huis staat tussen de weilanden, waarbij het huis linksvoor de schuur staat, met een aantal meters afstand, waardoor er niet veel last is van eventuele schaduw van huis op de schuur.
Op oosten is dus ook mogelijk ja, er is geen schaduw door bomen ed. Dus dan bijvoorbeeld de helft op oost en de helft op west?
Dat lijkt een hogere opbrengst op te brengen dan alles op west zo zie ik hier steeds voorbijkomen. Morgen zullen er vast wel een paar experts reageren, zeker als je een google maps screenshot kan plaatsen.Pino112 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:44:
[...]
Op oosten is dus ook mogelijk ja, er is geen schaduw door bomen ed. Dus dan bijvoorbeeld de helft op oost en de helft op west?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dus de Oost kant is dan N-O neem ik aan, Zuid west is wel heel veel beter dan N-O.Pino112 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:44:
[...]
Ik zie nu trouwens op de satelliet van Maps dat het niet volledig west is, eigenlijk meer zuidwest.
Hoogte van de schuur is in de nok 5.70 meter. Dak begint op 2.70 meter hoogte als ik de bouwtekening mag geloven. Afmeting van de schuur is 10 x 6 meter.
Schuur en huis staat tussen de weilanden, waarbij het huis linksvoor de schuur staat, met een aantal meters afstand, waardoor er niet veel last is van eventuele schaduw van huis op de schuur.
Ik zou dan kiezen voor zoveel mogelijk op de Z-W kant en eventueel aanvullen met de N-O kant. De schuur heeft nog al een steil dak zo te zien? dan is die N-O niet zo'n beste kant.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Jep.Andre1973 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:10:
[...]
Dus de Oost kant is dan N-O neem ik aan, Zuid west is wel heel veel beter dan N-O.
Ik zou dan kiezen voor zoveel mogelijk op de Z-W kant en eventueel aanvullen met de N-O kant. De schuur heeft nog al een steil dak zo te zien? dan is die N-O niet zo'n beste kant.
Maps-screenshot:

Verwijderd
Hij wil ze ivm opruiming weg doen ruim onder de inkoopsprijs.
Zijn vraag is wat ik er voor wil geven.
€0,40 per Wp oid?
Verwijderd
0,45-0,50 cent op z'n minst lijkt mij redelijker. dat is wat panelen ook zo'n beetje waard zijn als je op internet kijkt.Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:01:
Ik ben even aan het mailen met iemand over een drietal paneeltjes van 255 Wp p.s.
Hij wil ze ivm opruiming weg doen ruim onder de inkoopsprijs.
Zijn vraag is wat ik er voor wil geven.
€0,40 per Wp oid?
Verwijderd
Het is voor mij geen dagelijkse handel, dus ik weet dat inderdaad niet. Ik wil ook niemand beledigen.Aikon schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:43:
Kom op zeg, je kan toch wel zelf bedenken wat een bepaald paneel (jou) waard is. Geef dan op z'n minst aan welke type het is en nieuw of 2e hands, want zo kunnen we er überhaupt al niks mee al zou iemand willen.
Het zijn mono demo panelen bisol.
Verwijderd
bisol zijn wat meer waard. ik zou zeggen 0,60cent per wp. zo rond de 150 denk. bisol is geen troep en zijn zeker geen goedkope panelen. http://www.solargarant.nl...l-solar-260-wp-zwart.htmlVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:13:
[...]
Het is voor mij geen dagelijkse handel, dus ik weet dat inderdaad niet. Ik wil ook niemand beledigen.
Het zijn mono demo panelen bisol.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2015 10:25 ]
Als iemand aan het opruimen gaat denk ik meer aan 100 euro
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Meestal loopt hij bij mij < 15 minuten achter, maar het is ook wel eens 45 geweest.
Als je op het display knopje klikt, dan komen er op een gegeven moment een hele serie 1tjes (of nulletjes in beeld) zie je dan een hele string met 1tjes? (als er nulletjes tussen zitten is er iets mis met de servercommunicatie)
Edit: Kijk ook even op pagina 51 van deze: http://www.solaredge.com/...er-installation-guide.pdf
[ Voor 11% gewijzigd door Martijn02 op 25-06-2015 14:14 ]
Vanavond even bekijken of dat het geval is. Laatste tijdstip was 12:00 dat er iets geupload is naar de site.Martijn02 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:02:
Van wanneer is je laatste meting? De Omvormer kan zelf ongeveer een maand aan logging opslaan, en heeft die periodiek door aan de server. Het duurt dan ook nog eventjes voordat je het in de API/portal kan zien.
Meestal loopt hij bij mij < 15 minuten achter, maar het is ook wel eens 45 geweest.
Als je op het display knopje klikt, dan komen er op een gegeven moment een hele serie 1tjes (of nulletjes in beeld) zie je dan een hele string met 1tjes? (als er nulletjes tussen zitten is er iets mis met de servercommunicatie)
Mocht dat het geval zijn, werkt de omvormer dan wel gewoon als er iets mis is met de communicatie met een optimizer?
[ Voor 7% gewijzigd door Wimlem op 25-06-2015 14:13 ]
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Het feit dat hij reageert op pings wil zeggen dat hij in ieder geval stroom heeft, en dus waarschijnlijk wel draait. Aan de andere kant... Als hij reageert op pings zou hij ook zijn data naar het SolarEdge portal moeten kunnen sturen.
ik ga het vanavond wel even bekijken. Bedankt to zover.Martijn02 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:18:
't is moeilijk te zeggen zo op afstand.
Het feit dat hij reageert op pings wil zeggen dat hij in ieder geval stroom heeft, en dus waarschijnlijk wel draait. Aan de andere kant... Als hij reageert op pings zou hij ook zijn data naar het SolarEdge portal moeten kunnen sturen.
Kreeg een mailtje van pvoutput dat er al meer dan 60 min idle is.
Edit: en hij is weer bij...
Edit2: @spuit11
[ Voor 13% gewijzigd door Martijn02 op 25-06-2015 17:38 ]
... en oranje! :P
Inmiddels heeft ie al twee 85kW Tesla batterypacks gesloopt voor z'n power storage.
http://www.teslamotorsclu...battery-pack-at-the-heart
http://www.teslamotorsclu...o-Inside-the-battery-pack
2030Wp + 2520Wp PVoutput
na hier met jullie advies 2 installaties voor mijzelf te hebben samengesteld zijn mijn dochter en schoonzoon aan de beurt.
nu krijg ik een stecagrid 2000+ aangeboden.
heb op het forum al gelezen dat deze behoorlijk zoemt. maar wat is behoorlijk? hij zou op een afgesloten gedeelte van de zolder komen. met aan de andere kant van het gips wandje een kinder kamer.
zoemt hij alleen overdag? of ook snachts?
en heeft iemand nog ideeën over dit dak? het is niet veel plek en volgens mij kan ik er 8 standaard panelen kwijt. zie streepjes. dakkapelletje geeft smorgens wat schaduw en savonds de schoorsteen.
het is een 2 onder 1 kap.

maps: https://www.google.nl/map...x16d8807659471185!6m1!1e1
ps camper is nog van vorige eigenaren
thanks,
Sjaak
Nu dacht ik ook voor 16 Solar Frontier 170Wp te gaan. Toevallig dat een achterbuurman deze week ook net 18 stuk op zijn dak heeft laten leggen (met Solar Edge). Wat mij opviel en ook tegen viel is dat een aantal van deze panelen allerlei lichte vlekken hebben. Is dit gebruikelijk? Gaat het hier om het "Aurora" effect?
Kan ik bij aankoop een garantie afdwingen dat ik de zwart wil hebben. Ik kies namelijk voor deze panelen mede ook om het uiterlijk.
Het gaat hier idd om het Aurora effect. Je hebt geen recht op nieuwe panelen (via de fabrikant) als dit optreed.Prutsky schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:36:
Ik ben met wat offertes bezig voor zonnepanelen. Ik verbruik gemiddelde 2900kWh over de afgelopen 10 jaren.
Nu dacht ik ook voor 16 Solar Frontier 170Wp te gaan. Toevallig dat een achterbuurman deze week ook net 18 stuk op zijn dak heeft laten leggen (met Solar Edge). Wat mij opviel en ook tegen viel is dat een aantal van deze panelen allerlei lichte vlekken hebben. Is dit gebruikelijk? Gaat het hier om het "Aurora" effect?
Kan ik bij aankoop een garantie afdwingen dat ik de zwart wil hebben. Ik kies namelijk voor deze panelen mede ook om het uiterlijk.
Dit was ondermeer de reden dat ik voor de TSMC TS-165-C2 panelen heb gekozen. Ook i.c.m. SolarEdge.
TSMC panelen hebben hier geen last van.
Kopen met Bitcoin
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Of ze gelijk presteren weet ik niet hoor. Ik heb sinds ruim een week 20 SF170 panelen en mijn buurman sinds gisteren 21 TSMC-160 panelen. Opbrengst zou dus ongeveer gelijk moeten zijn en dakvlakken liggen exact gelijk (~150 graden ZZO).zonoskar schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:03:
Is ook een van de redenen waarom ik voor TSMC gekozen heb. De TSMC 165Wp panelen zijn daarbij ook nog eens een stuk efficiënter dan de SF170 panelen. (150 Wp/m2 tegen 140 Wp/m2 voor de SF170).
Tot mijn verbazing brengen mijn SF170 panelen ruim meer op. Zie ook onderstaande (publieke) SolarMAN sites. Wellicht klopt er iets niet in de configuratie van de TSMC's maar is in ieder geval een goede vergelijking tussen TSMC en SF.
20x Solar Frontier SF170-S
21x TSMC 160
De TSMC's zijn inderdaad duidelijk zwarter maar dat komt meer door het ontbreken van de zilveren contactstrips aan de zijkant. Van mijn 20 panelen heeft er geen enkele een zichtbaar "Aurora effect"
[ Voor 0% gewijzigd door [BoSS] op 26-06-2015 14:51 . Reden: Verkeerde link voor TSMC-160 ]
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende zelfontworpen systeem, als combinatie van montage op de dakkapel en een rijtje onder de dakkapel. Ik heb met sketchup het volgende ontwerp gemaakt:

Dit is de achterzijde van het huis, met de gevel richting het zuid-zuidwesten (~ 40 graden van het zuiden). De helling van het dak is ongeveer 35 graden. Voor de montage op de dakkapel was het even puzzelen, omdat een schans met dubbel landscape niet gewenst is door de grotere wind vangst, wat het gebruik van meer ballast vereist. Na wat onderzoek ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij ValkSolar Valkpro+ montage, dit moet dan echter wel gecombineerd worden met schuin dak montage,omdat de dakkapel slechts 2 meter lang is:

Boven de dakkapel zijn nog drie rijen dakpannen, het is de bedoeling dat de haak van valksolar onder de tweede pan gemonteerd wordt, zodat de zonnepanelen nog twee pannen onder de nok liggen. Onderin rust de achterste rij panelen dan op het Valkpro+ systeem, bovenin wordt het dan met paneelklemmen op een dakrail gemonteerd.

Aangezien de panelen op 1 string geschakeld zullen worden, lijkt SolarEdge mij de juiste keuze door het verschil in hellingshoek en de schaduw van de dakkapel die 's ochtends op de rij onder de dakkapel valt.
Mijn vraag aan jullie is of er iemand ervaring heeft met een dergelijke montage en of er nog ruimte voor verbetering is.
Groeten! Ronald
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waarom ga je niet voor betonvoeten van 4,5 graden met dubbel landscape? Lijkt mij een veel elegantere oplossing.
Was inderdaad verkeerde link, nu gecorrigeerd!zonoskar schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:40:
Er klopt iets niet in je linkjes, want die link naar de TSMC heeft al meer dan 3MWh opgewekt.
De opbrengst is dan een stuk lager in vergelijking met de ~13 graden van dit systeem.GioStyle schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:43:
Waarom ga je niet voor betonvoeten van 4,5 graden met dubbel landscape? Lijkt mij een veel elegantere oplossing.
Die dakkapel is slechts 3.20 meter, daar kunnen helaas net geen 2 panelen naast elkaar.Aikon schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:53:
Kan die 2e rij niet op de dakkapel aan de andere kant van je huis?
Heb je vier rijen
Je kan ook panelen nemen die 1580 breed zijn bij 1060. En deze hebben een hogere spanning dan de standaard panelen.Zynderer schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:55:
[...]
Die dakkapel is slechts 3.20 meter, daar kunnen helaas net geen 2 panelen naast elkaar.
Werkt ook goed op betonvoeten.
Maar de max. breedte wordt dan misschien weer teniet gedaan door de betonvoeten.
Is er nergens een regeltje dat je net zover uit de kant moet blijven dan omhoog?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2015 17:51 ]
De omvormer die ik vorige week heb ontvangen van delta loopt niet lekker.
Eerste dag deed hij het prima maar daarna komt het vermogen niet meer boven de 1600 W terwijl ik normaal toch tegen het maximum van 2550 W aanzit.
Omvormer maakte ook een raar geluidje als de zon vol op de panelen schijnt.
Het positieve is dat deze nog wat opbrengst genereerd en de oude die helemaal niks meer deed niet, wel balen in Juni.
Heb maar weer een vervanging aangevraagd en die is alweer onderweg.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
[ Voor 100% gewijzigd door a6racer op 22-07-2015 21:51 ]
Haha ja opzich liggen ze al wel redelijk beschut door de opstaande rand van de dakkapel.AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:48:
Je kan ook panelen nemen die 1580 breed zijn bij 1060. En deze hebben een hogere spanning dan de standaard panelen.
Werkt ook goed op betonvoeten.
Maar de max. breedte wordt dan misschien weer teniet gedaan door de betonvoeten.
Is er nergens een regeltje dat je net zover uit de kant moet blijven dan omhoog?
Nog iets anders over de montage van de rij zonnepanelen eronder, aan de achterkant van het huis hebben wij een serredak dat grotendeel open kan (tot anderhalve meter uit de pui). Nu lijkt het mij erg lastig om een steiger te bouwen die tot de dakrand reikt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er steigeroplossingen die hier een uitkomst bieden?
Mvg Ronald
Hangt er vanaf wat er ook naast (links en rechts) van de sere is je zou met een stage er over heen kunnen. steiger links en een rechts en dan stage er tussen.Zynderer schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:48:
[...]
Haha ja opzich liggen ze al wel redelijk beschut door de opstaande rand van de dakkapel.
Nog iets anders over de montage van de rij zonnepanelen eronder, aan de achterkant van het huis hebben wij een serredak dat grotendeel open kan (tot anderhalve meter uit de pui). Nu lijkt het mij erg lastig om een steiger te bouwen die tot de dakrand reikt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er steigeroplossingen die hier een uitkomst bieden?
Mvg Ronald
Of met een steiger vloer naar je dakgoot toe steken als je een sterke goot hebt. daar zit natuurlijk wel een risico aan. hoe sterk is de goot...
Of een vloer / houten plaat op de sere, en daar op doorbouwen. ik kan op mijn sere op die manier staan.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je hebt geen geluk zeg, het was waarschijnlijk geen nieuwe maar een gerepareerde of zo.klump4u schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:22:
Nou mijn vertrouwen in Delta omvormers is wat gedaald.
De omvormer die ik vorige week heb ontvangen van delta loopt niet lekker.
Eerste dag deed hij het prima maar daarna komt het vermogen niet meer boven de 1600 W terwijl ik normaal toch tegen het maximum van 2550 W aanzit.
Omvormer maakte ook een raar geluidje als de zon vol op de panelen schijnt.
Het positieve is dat deze nog wat opbrengst genereerd en de oude die helemaal niks meer deed niet, wel balen in Juni.
Heb maar weer een vervanging aangevraagd en die is alweer onderweg.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je krijgt een refurbished omvormer die gelijkwaardig of nieuwer is als degene die je instuurt.
DHL levert hem thuis af en in dezelde doos stuur je de kapotte terug, Delta betaald de kosten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verdwijnen deze vlekken ook weer vanzelf ofzo? Waar ze gisteren nog waren, zijn ze nu namelijk weg?!zonoskar schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:03:
Is ook een van de redenen waarom ik voor TSMC gekozen heb. De TSMC 165Wp panelen zijn daarbij ook nog eens een stuk efficiënter dan de SF170 panelen. (150 Wp/m2 tegen 140 Wp/m2 voor de SF170).
Toch gaan de SF ruim boven STC en dat zie ik bij de TSMC niet, jaaropbrengst ligt ook hoger bij de SF..2ehands schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:44:
[...]
Het gaat hier idd om het Aurora effect. Je hebt geen recht op nieuwe panelen (via de fabrikant) als dit optreed.
Dit was ondermeer de reden dat ik voor de TSMC TS-165-C2 panelen heb gekozen. Ook i.c.m. SolarEdge.
TSMC panelen hebben hier geen last van.
"omgestickerd"Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:27:
[...]
Toch gaan de SF ruim boven STC en dat zie ik bij de TSMC niet, jaaropbrengst ligt ook hoger bij de SF..
Ja, ik denk het, toch staat er netjes 170Wp op de 15 stuks nu in de gang.
Heb je SF panelen? dan zit er een witte sticker op de korte kant, met daarop een serinummer.Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:08:
[...]
Ja, ik denk het, toch staat er netjes 170Wp op de 15 stuks nu in de gang.
De laatste 4 cijfers is het Flash Wp vermogen met 1 cijfer achter de komma.
En als je echt de laatste Watten uit het systeem wil persen dan zet je die met de hoogste bij elkaar in 1 substring, etc.
Er zijn wel eens een stuk of 8 pallets uitgezocht op aantal Wp, gezien een deel af en toe in de schadu kwam, daar kwamen die met het minste aantal Wp.
Het kan ook zijn dat je 165 besteld hebt en 170 krijgt, gewoon omdat dat in de lading zit, en nu de meest gangbare is.
[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 27-06-2015 15:19 ]
http://pvoutput.org/intra...452&sid=29750&dt=20150627
Vorige maand zag ik de opbrengst een aantal keer naar 0W gaan, voor 5 minuten, midden op de dag, maar toen dacht ik dat het gewoon logfouten waren. Internet heeft een tijdje platgelegen maar nadat ik dat heb hersteld lijkt het alleen maar erger te zijn geworden. Staat nu op 5kWh waar er vandaag normaal al zo'n 20kWh opgewekt zou moeten zijn...
Gaat om een Omnik-4k-TL. Zit gelukkig nog garantie op. Komt dit vaker voor?
Ok dank je, daar heb ik wat aan, ik was al aan het zoeken naar de flashdata, maar nu gevonden.Andre1973 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:17:
[...]
Heb je SF panelen? dan zit er een witte sticker op de korte kant, met daarop een serinummer.
En als je echt de laatste Watten uit het systeem wil persen dan zet je die met de hoogste bij elkaar in 1 substring, etc.
Er zijn wel eens een stuk of 8 pallets uitgezocht op aantal Wp, gezien een deel af en toe in de schadu kwam, daar kwamen die met het minste aantal Wp.
Het kan ook zijn dat je 165 besteld hebt en 170 krijgt, gewoon omdat dat in de lading zit, en nu de meest gangbare is.
De meeste zitten echter gewoon rond de 170Wp , een paar 171,x en 1 die 172,4 is.
http://uploadenfoto.nl/pi...7bb1554b5f8a1f59ad12f.jpg
Dus dat valt wel mee, geen 174 of zoiets.
Denk dat een ander ze al voor je heeft uitgezocht, meestal zit er wat meer spreiding in. maar goed, je betaald voor 170 en krijgt 170.Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:42:
[...]
Ok dank je, daar heb ik wat aan, ik was al aan het zoeken naar de flashdata, maar nu gevonden.
De meeste zitten echter gewoon rond de 170Wp , een paar 171,x en 1 die 172,4 is.
http://uploadenfoto.nl/pi...7bb1554b5f8a1f59ad12f.jpg
Dus dat valt wel mee, geen 174 of zoiets.
NopeAndre1973 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:44:
[...]
Denk dat een ander ze al voor je heeft uitgezocht, meestal zit er wat meer spreiding in. maar goed, je betaald voor 170 en krijgt 170.
Er waren er 4 los, de overige 11 zo van een net hier geopende pallet af gepakt.
http://uploadenfoto.nl/pi...f5b33fcdd771818ccea78.jpg
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 27-06-2015 15:53 ]
Alles ligt er nu een paar dagen op:

Specs:
Op het zuid-oosten
14x TSMC Solar TS160-C2 op het schuine dak
5x Solar Frontier SF170 op het platte dak van de uitbouw
StecaGrid 3000
Tigo Optimizers
3090Wp in totaal
Helaas doet de optimizer die bij de middelste panelen op het schuine dak hoort erg vaag. 's Ochtends en aan het eind van de dag werkt hij prima, maar midden op de dag ligt hij er meestal helemaal uit. Hij blijft dan ook grijs in de Tigo app / site. Wordt binnenkort vervangen door een normaal exemplaar
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Of je logging, geeft de omvormer iets aan? Draait je meter nog terug ? Of telt je 4e teller nog op?DiedB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:31:
Gevalletje omvormer overleden?
Vorige maand zag ik de opbrengst een aantal keer naar 0W gaan, voor 5 minuten, midden op de dag, maar toen dacht ik dat het gewoon logfouten waren. Internet heeft een tijdje platgelegen maar nadat ik dat heb hersteld lijkt het alleen maar erger te zijn geworden. Staat nu op 5kWh waar er vandaag normaal al zo'n 20kWh opgewekt zou moeten zijn...
Helaas, midden op de dag en de meter draait vooruit ook al wordt er amper wat gebruikt. Ik bel maandag de leverancier.Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:27:
[...]
Of je logging, geeft de omvormer iets aan? Draait je meter nog terug ? Of telt je 4e teller nog op?
Bij aanwezigheid gebruik je zeker het schuine dak. Dat is gewoonweg goedkoper in de montageZynderer schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:37:
Mijn vraag aan jullie is of er iemand ervaring heeft met een dergelijke montage en of er nog ruimte voor verbetering is.
en makkelijker.
Verder zul je voor het op deze manier monteren een omgevingsvergunning moeten aanvragen.
De panelen hangend boven je schuine dak moeten parallel geplaatst worden aan dat dak voor vergunningsvrije plaatsing (wat dit plaatje dus niet is).
Je kunt ook Tigo gebruiken, is ook een optie. Vergeet niet dat je bij voorkeur onder landschap geplaatste panelen verticale rails gebruikt.
Goodwe NS serie begint bij 80V en kan wel overweg met 3 panelen.24zeven schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:27:
[...]
Dit is te ondervangen met tigo's....
In principe moet de omvormer op 3 x 30V panelen kunnen draaien.
Zal wel wat beter werken met 4 of meer, maar met Tigo zal dat wel lukken.
Dat klinkt inderdaad als de beste oplossing in mijn situatie. Zijn 18 mm OBS platen hier geschikt voor?Andre1973 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:00:
Of een vloer / houten plaat op de sere, en daar op doorbouwen. ik kan op mijn sere op die manier staan.
Ik was me niet bewust van de eventuele vergunning die hiervoor nodig is, wat is hier de aanleiding voor? Het is in ieder geval aan de achterzijde van het huis, speelt dat nog mee?Gatsby1923 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:58:
... Verder zul je voor het op deze manier monteren een omgevingsvergunning moeten aanvragen.
De panelen hangend boven je schuine dak moeten parallel geplaatst worden aan dat dak voor vergunningsvrije plaatsing (wat dit plaatje dus niet is).
Je kunt ook Tigo gebruiken, is ook een optie. Vergeet niet dat je bij voorkeur onder landschap geplaatste panelen verticale rails gebruikt.
Ook ben ik niet bekend met Tigo, zo te zien een vergelijkbaar concept als SolarEdge. Zijn er nog specifieke voor en nadelen van beide systemen?
Mvg Ronald
Tigo, ik herkende het meteen.Gizz schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:06:
[...]Helaas doet de optimizer die bij de middelste panelen op het schuine dak hoort erg vaag. 's Ochtends en aan het eind van de dag werkt hij prima, maar midden op de dag ligt hij er meestal helemaal uit. Hij blijft dan ook grijs in de Tigo app / site. Wordt binnenkort vervangen door een normaal exemplaar
Wat er ws aan de hand is met de optimizer:
hij heeft wat moeite om de gateway te bereiken, qua zendvermogen. Op een gegeven moment is de management unit er klaar mee en "vergeet" -ie die optimizer voor de rest van de dag.
Je kunt aan Tigo Support vragen of ze een repeater schema voor je opzetten, waarbij een optimizer met goed bereik het verkeer van de minder presterende optimizer voor zijn rekening neemt. De slechte optimizer is waarschijnlijk prima in staat om met zijn buurman te kletsen.
Waar hangt je gateway?
http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.htmlZynderer schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:29:
[...]
Ik was me niet bewust van de eventuele vergunning die hiervoor nodig is, wat is hier de aanleiding voor? Het is in ieder geval aan de achterzijde van het huis, speelt dat nog mee?
Ook ben ik niet bekend met Tigo, zo te zien een vergelijkbaar concept als SolarEdge. Zijn er nog specifieke voor en nadelen van beide systemen?
Mvg Ronald
Vroeger was er heel veel vergunningsplichtig, op een gegeven moment zijn er regels gekomen voor het vergunningsvrij realiseren van dit en dat (ook zonnepanelen). Ivm afbouw regelgeving.
Het idee zal wel zijn dat je huis in een omgeving staat en dat je daar rekening meer zou moeten houden.
Een vergunning kan je natuurlijk aanvragen, daarbij zal het uitmaken of het voor of achter is voor de kans dat die vergunning wordt verleend.
Bij mij in de buurt zie ik genoeg installaties dus dusdanig lelijk in het zicht staan dat ze een echt negatief effect hebben op de beeldvorming over zonnepanelen. Toevallig allemaal vergunningsplichtig en waarschijnlijk niet 1 met vergunning. Dat moet dan tzt bij handhaving waarschijnlijk worden afgebroken.
Laat je maar eens voorlichten door je leverancier of installateur. Stuur je plaatje en je weet direct of je te maken hebt met iemand die wat weet of iemand die maar wat zegt om iets te verkopen.
Overigens zit je in het plaatje wel heel strak op de buitenkant van de dakkapel. Ik weet niet of je de breedte heb bepaald met de calculatietool of alleen met de paneelmaat.
Succes
ps Tigo vs Solaredge zitten wat verschillen in. Kan beide, SE heeft 1 kast en Tigo een omvormer + een kastje erbij. En nog meer verschillen, maar niet heel schokkend.
Verwijderd
85kwh kost echt een vermogen om te kopen(nieuw losse cells dan) google maar wat een single 18650 panasonic kost en dan ongeveer maal 7000. dan heb je een tesla 85kwh bodemplaatGeronimoos schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:37:
Ik weet niet of het hier al een keer voorbij gekomen is, maar dit is wel een hele extreme 'off-gridder'. Flink project opgestart, leuk om te lezen.
Inmiddels heeft ie al twee 85kW Tesla batterypacks gesloopt voor z'n power storage.Vandaar ook de links naar dit forum.
Voor een zuid opstelling heb je ook flink last van schaduw tussen oktober en maart. De opbrengst is dan erg slecht. Liggen dan alle panelen in de schaduw of maar een enkel exemplaar?DiedB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:31:
Gevalletje omvormer overleden?
Op omnikportal.com of solarmanpv.com kan je zien of je omvormer in alarm komt, dit kan een hulp zijn bij het vaststellen van het probleem. Je moet daar wel op aangemeld zijn.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Geen enkele schaduw, vorig jaar leverden de panelen in deze weken gemiddeld zo'n 20-25 kWh per dag op. Vandaag een prachtige warme dag met geen wolkje aan de lucht en hij komt tot 7. Als ik de grafiek zo bekijk klapt de omvormer eruit zodra de panelen meer dan 1500W gaan produceren en komt 'ie sporadisch even terug voor een minuut o.i.d., waarin je ziet dat er 2500W wordt opgewekt. Verder is de grafiek gewoon helemaal plat midden op de dag.drielp schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:17:
[...]
Voor een zuid opstelling heb je ook flink last van schaduw tussen oktober en maart. De opbrengst is dan erg slecht. Liggen dan alle panelen in de schaduw of maar een enkel exemplaar?
Op omnikportal.com of solarmanpv.com kan je zien of je omvormer in alarm komt, dit kan een hulp zijn bij het vaststellen van het probleem. Je moet daar wel op aangemeld zijn.
De opbrengst in de maanden oktober 2014 t/m februari 2015 zijn ronduit slecht te noemen. Mijn systeem, met in deze maanden flink wat schaduw, doet het dan een stuk beter. Iets klopt er niet...DiedB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:21:
[...]
Geen enkele schaduw, vorig jaar leverden de panelen in deze weken gemiddeld zo'n 20-25 kWh per dag op. Vandaag een prachtige warme dag met geen wolkje aan de lucht en hij komt tot 7. Als ik de grafiek zo bekijk klapt de omvormer eruit zodra de panelen meer dan 1500W gaan produceren en komt 'ie sporadisch even terug voor een minuut o.i.d., waarin je ziet dat er 2500W wordt opgewekt. Verder is de grafiek gewoon helemaal plat midden op de dag.
Dat je omvormer nu niet meer goed werkt is wel duidelijk, wat is je naam op Omniksolar?
Interessant om te weten! Zat bij mij zelfs een 177,0 paneel bij (vorige week geleverd). Zou de yield binnenkort zo goed zijn dat ze met SF180 panelen komen?Andre1973 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:17:
Heb je SF panelen? dan zit er een witte sticker op de korte kant, met daarop een serinummer.
Beide 1 fase 25A.
Alleen de prijs is wel een verschilletje.
Ik gebruik PVOutput, maar hij is inderdaad ook aan dat Omnik Portal gekoppeld, dit is de link:drielp schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:30:
[...]
De opbrengst in de maanden oktober 2014 t/m februari 2015 zijn ronduit slecht te noemen. Mijn systeem, met in deze maanden flink wat schaduw, doet het dan een stuk beter. Iets klopt er niet...
Dat je omvormer nu niet meer goed werkt is wel duidelijk, wat is je naam op Omniksolar?
http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=19284
Ja, 180 Wp SF zijn al aangekondigd, maar laten nog even op zich wachten.[BoSS] schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:43:
[...]
Interessant om te weten! Zat bij mij zelfs een 177,0 paneel bij (vorige week geleverd). Zou de yield binnenkort zo goed zijn dat ze met SF180 panelen komen?
Maar goed 2 jaar terug waren we al blij met 150 Wp SF.
google ze maar eens, de een is 1 polig bijvoorbeeld en de andere 2 polig.paulv1973 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:16:
Wat is het verschil tussen een Hager MHN525 en MBN125 Automaat??
Beide 1 fase 25A.
Alleen de prijs is wel een verschilletje.
Ik zie daar wel leuke panelen voorbij komen.Geronimoos schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:37:
Ik weet niet of het hier al een keer voorbij gekomen is, maar dit is wel een hele extreme 'off-gridder'. Flink project opgestart, leuk om te lezen.
Inmiddels heeft ie al twee 85kW Tesla batterypacks gesloopt voor z'n power storage.Vandaar ook de links naar dit forum.
Sunpower 435 Wp
2m06 bij 1m04
Heb je de flash waarden toevallig opgeschreven van alle panelen? 177 is dan wel een hoge.[BoSS] schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:43:
[...]
Interessant om te weten! Zat bij mij zelfs een 177,0 paneel bij (vorige week geleverd). Zou de yield binnenkort zo goed zijn dat ze met SF180 panelen komen?
Dat heb ik natuurlijk al gedaan...Andre1973 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:41:
[...]
google ze maar eens, de een is 1 polig bijvoorbeeld en de andere 2 polig.
Ik kan geen onderscheid vinden. Behalve de textuele verschillen...
Die goedkopere heeft geen NUL contact, en schakelt alleen de fase uit (zoals een smelt veiligheid dat ook doet).paulv1973 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:44:
[...]
Dat heb ik natuurlijk al gedaan...
Ik kan geen onderscheid vinden. Behalve de textuele verschillen...
Zelf plaats ik altijd een met nul afschakeling. Al is het maar dat je anders op een ander manier die nul moet doorverbinden (2,5 mm2 en 4 mm2) en losse lasklemmen in een MK mag niet (daar heb je dan wel weer doorverbinders voor, of klemmen die op een din rail passen en waar je "wago's" in kunt klemmen) maar voor die paar euro ga ik niet klooien.
Kijk...Andre1973 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:14:
[...]
Die goedkopere heeft geen NUL contact, en schakelt alleen de fase uit (zoals een smelt veiligheid dat ook doet).
Zelf plaats ik altijd een met nul afschakeling. Al is het maar dat je anders op een ander manier die nul moet doorverbinden (2,5 mm2 en 4 mm2) en losse lasklemmen in een MK mag niet (daar heb je dan wel weer doorverbinders voor, of klemmen die op een din rail passen en waar je "wago's" in kunt klemmen, maar voor die paar euro ga ik niet klooien.
Das precies waar ik dus even blind voor was...
Heb beide foto's zowat een uur naast elkaar gehad maar zag geen verschil...
Bedankt....

10 x 170-s solar frontier oost-west op een stecagrid 3000 coolcept.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855
Dat is een mooie opstelling Rol-Co.Rol-Co schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:22:
Fase 1 is gedaanzo moet het uiteindelijk gaan worden op betonvoeten. Zuid moet er ook nog op en dan is het compleet.
[afbeelding]
Wat voor een frame heb je onder die panelen liggen?
Aan de grafiek te zien heeft deze opstelling nog wel wat rendament!
Ik wil in de toekomst ook op deze mannier op mijn carport dak een aantal dunne film panelen leggen.
Doordat ze zo plat liggen valt het vanaf de straat zeker niet op dat ze er op liggen? Dat scheelt mij weer vergunnings-aanvraag-gedoe
[ Voor 8% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 28-06-2015 15:19 ]
Kopen met Bitcoin
Dat ziet er goed uit!Rol-Co schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:22:
Fase 1 is gedaanzo moet het uiteindelijk gaan worden op betonvoeten. Zuid moet er ook nog op en dan is het compleet.
[afbeelding]
Ook makkelijk schoon te houden indien er toch wat vervuiling optreedt.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Nee niet te zien vanaf de straat, dat is gunstig, het is ook echt een zomer set, lage hoek, SF, en oost-west.2ehands schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:17:
[...]
Dat is een mooie opstelling Rol-Co.
Wat voor een frame heb je onder die panelen liggen?
Aan de grafiek te zien heeft deze opstelling nog wel wat rendament!
Ik wil in de toekomst ook op deze mannier op mijn carport dak een aantal dunne film panelen leggen.
Doordat ze zo plat liggen valt het vanaf de straat zeker niet op dat ze er op liggen? Dat scheelt mij weer vergunnings-aanvraag-gedoe
Frame onder de panelen is van het merk beton, type stoeptegel
Ook komt er nog een set van 5 parallel bij die op zuid aan de andere kant van het huis liggen....
Mooi werk, deze liggen weer op Noord neem ik aan? Ga je het zuiddak ook nog van SF voorzien?Rol-Co schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:22:
[afbeelding]
Het hoge dak niet, al zou ik het graag willen, maar die moeten eerst nog maar eens wat opwekken, daar zit al genoeg dakwerk in de afgelopen jaren. Voor sf zou alles er ook af moeten en op nieuw beginnen.drielp schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:27:
[...]
Mooi werk, deze liggen weer op Noord neem ik aan? Ga je het zuiddak ook nog van SF voorzien?
Lage dak zuid komen er 5 op clickfit materiaal en op dezelfde omvormer bij van noord. Dus die gaan in de winter beter door met hun 35-40 graden. De rest ligt van 1 sep tot 1 apr in de schaduw.
Top hoor. Nog geen 24 uur na aflevering ligt het er bij beide al op.
Proficiat.
[ Voor 4% gewijzigd door hautessa op 28-06-2015 18:40 ]
Nee geen bekende, ik riep simsalabim en daar waren ze !hautessa schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:40:
Wat een mooie panelen hebben jullie zeg. Zeker van een bekende gekocht, hehe.
Top hoor. Nog geen 24 uur na aflevering ligt het er bij beide al op.
Proficiat.
Verwijderd
het begrip lelijk is relatief een hollander/nederlander is een zeikerd en nog eens een zeikerd. yep wat doe ik nu. afin klagen over de buren die lawaai maken terwijl er een 747 met 600-900 km/h paar honderd meter boven je huis knallen. klagen over een lelijk dak terwijl je buurman een kia/hyundai voor zn deur heeft. klagen over duurzame energie terwijl de buurman s'nachts zijn wasmachine aandoet omdat het 1cent bespaard. mensen die klagen moeten maar eens gaan werken(of andere baan zoeken) zodat ze zelf maar lekker in een kasteel kunnen gaan wonen en hebben dan nergens meer last van, misschien de rustGatsby1923 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:43:
[...]
http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html
Vroeger was er heel veel vergunningsplichtig, op een gegeven moment zijn er regels gekomen voor het vergunningsvrij realiseren van dit en dat (ook zonnepanelen). Ivm afbouw regelgeving.
Het idee zal wel zijn dat je huis in een omgeving staat en dat je daar rekening meer zou moeten houden.
Een vergunning kan je natuurlijk aanvragen, daarbij zal het uitmaken of het voor of achter is voor de kans dat die vergunning wordt verleend.
Bij mij in de buurt zie ik genoeg installaties dus dusdanig lelijk in het zicht staan dat ze een echt negatief effect hebben op de beeldvorming over zonnepanelen. Toevallig allemaal vergunningsplichtig en waarschijnlijk niet 1 met vergunning. Dat moet dan tzt bij handhaving waarschijnlijk worden afgebroken.
Laat je maar eens voorlichten door je leverancier of installateur. Stuur je plaatje en je weet direct of je te maken hebt met iemand die wat weet of iemand die maar wat zegt om iets te verkopen.
Overigens zit je in het plaatje wel heel strak op de buitenkant van de dakkapel. Ik weet niet of je de breedte heb bepaald met de calculatietool of alleen met de paneelmaat.
Succes
ps Tigo vs Solaredge zitten wat verschillen in. Kan beide, SE heeft 1 kast en Tigo een omvormer + een kastje erbij. En nog meer verschillen, maar niet heel schokkend.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 23:04 ]
Ik ga voor de clickfit dakhaken. Ik heb ook een keertje geschroefde dakhaken gebruikt, maar vond dat bewerkelijker.Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:13:
Hebben jullie nog een uitgesproken mening voor Clickfit of aan het dak schroef bevestigingsmethoden (Schlekker/Clenergy/Bisol)?
Pannendak of anders? Ik ga zeer binnenkort op een afdakje bezig (hout; bitumen shingles). Daarbij werd Hartmann geadviseerd, wat ik hier dan ook heb. Schijnt beter (na) te stellen te zijn dan Clickfit. Maar daarmee heb ik verder geen ervaring.Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:13:
Hebben jullie nog een uitgesproken mening voor Clickfit of aan het dak schroef bevestigingsmethoden (Schlekker/Clenergy/Bisol)?
There's nothing moister than an oyster.
Je mist mijn punt denk ik. Ik heb niets tegen een zonnepaneel, heb ze zelf, echter...Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:59:
[...]
het begrip lelijk is relatief een hollander/nederlander is een zeikerd en nog eens een zeikerd. yep wat doe ik nu. afin klagen over de buren die lawaai maken terwijl er een 747 met 600-900 km/h paar honderd meter boven je huis knallen. klagen over een lelijk dak terwijl je buurman een kia/hyundai voor zn deur heeft. klagen over duurzame energie terwijl de buurman s'nachts zijn wasmachine aandoet omdat het 1cent bespaard. mensen die klagen moeten maar eens gaan werken(of andere baan zoeken) zodat ze zelf maar lekker in een kasteel kunnen gaan wonen en hebben dan nergens meer last van, misschien de rust. vergunningsplicht is dikke onzin. laat mensen lekker creatief zijn zolang het geen gevaarlijke situatie's geeft prima. het is tijd voor een nieuwe type regering maarja het volk is er niet klaar voor. ze zeggen soms wel eens Ieder volk krijgt de leider die het verdient. ik zeg amen
Dit voorbeeld vind ik niet eens lelijk, alleen valt wel buiten de regels van het vergunningsvrij plaatsen van zonnepanelen. Het leek me dat hij dat wel zou willen weten.
Daarvoor maakt het niet uit wat je (of men, of jij) van de regels vindt, alleen of ze er zijn.
Verder herken ik een overlap tussen lelijke installaties en die waar een vergunning voor nodig is.
Een opstanding op een schuindak is niet iets voor een wijkomgeving. Dus vergunningsplichtig en voor een dergelijk bouwwerk krijg je waarschijnlijk ook geen vergunning.
Veel installateurs zijn al weer vertrokken (en onvindbaar) als er na een paar jaar wel handhaving komt.
Een installateur met kennis van zaken kun je hier (voor een deel) aan herkennen.
Ja ik heb een mening.Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:13:
Er zijn genoeg mensen die vinden dat Click-Fit maar iel en zwak is. Click..brrr... Het voelt niet vertrouwd etc...
Zelf heb ik altijd Click-Fit om de reden in de laatste alinea, maar ik doe een poging om uit te leggen wat mijn bevindingen zijn.
Ik heb "een betrekkelijk" aantal daksystemen met ClickFit gedaan en uiteraard mijn eigen dak. Woon lekker aan de uitwaaikust en ja, wij maken hier de befaamde "zuidwester" stormen mee. Vorig jaar een aantal meegemaakt. Buurman zonder panelen klopt midden in de storm aan: Help! jij hebt toch een ladder? De ene pan na de andere waait van mijn dak, er moet nu onmiddelijk wat aan gedaan worden, anders ligt mn halve dak er af. Ik heb hem ook nog geholpen in de storm, maar dat terzijde. Laat hiermee duidelijk zijn dat het windkracht 10 was zeg maar. Ik had mn telefoon op stil gezet want dacht.. ohoh als de mensen maar niet bellen waar ik meegeholpen heb (platdak, golfplaten, pannendak, kortom alle bevestigingstechnieken van Click-Fit). Tevens was ik wel benieuwd hoe erg het er aan toe ging op mn eigen dak. Het spookte buiten ontzettend, bomen waaiden om in de tuin en takken vlogen door de lucht. Ik kan vanuit mijn dakkapel de panelen aanraken, zowel links rechts als onder het dakkapel. Dus ik het raam open en bekeek de situatie... kijken, waarnemen en vastpakken. ER ZIT NOG GEENEENS BEWEGING IN. In tussentijd was door het open raamkozijn mn haarcoupe compleet in een rock-and-roll-style gefohnt door de wind. Dus in mijn beleving... JA die geschroefde verbindingen vind ik er ook wel meer solide uitzien, maar wat maakt het uit? Click-Fit beweegt ook niet in een windkracht 10 storm. Met mijn eigen constatering "live" passeer ik jou vraag dan ook. Ik ga over op andere beweegredenen en die heb ik:
Maar alhoewel het iets duurder is dan andere (schroef)systemen werkt het wel retesnel en eenvoudig. Ik zou het liefst zo kort mogelijk op een dak staan te bengelen als het toch niet uitmaakt of het -in your mind- solide zit of niet.
Click-Fit plaats je voor 16 panelen in 2,5 uur (nadat je al op dak zit) Alle andere schroefverbindingen een veelvoud of langer. Idem met verticale rails... Menn wat een acrobatisch werk.
U begrijpt mijn mening inmiddels. Iets meer betalen en supersnel werken. Ergo: zo snel mogelijk weer op vaste grond staan. #stormvast #Click-Fit
[ Voor 3% gewijzigd door hautessa op 29-06-2015 09:35 ]
Volgens mij klopt het nog steeds niet[BoSS] schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:52:
Was inderdaad verkeerde link, nu gecorrigeerd!
De gecorrigeerde link is wél mijn (achter)buurman, maar zijn profiel is niet goed ingevuld door de installateur (locatie en kWp)zonoskar schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:47:
[...]
Volgens mij klopt het nog steeds nietDie vernieuwde link is niet je buurman, of anders klopt het adres niet. Bovendien is het geïnstalleerde vermogen maar 3kWp, geen 3.36kWp (wat zou moeten met 21x160 Wp TSMC). De efficiëntie is wel veel hoger dan die van jou.
Hij heeft 21x160 TSMC op het dak liggen en haalt structureel 20% minder opbrengst per dag terwijl ligging, hoek, schaduw, etc. exact hetzelfde zijn.
Lijkt erop dat e.e.a. niet goed is aangesloten, hij kijkt het nog even een week aan en neemt daarna contact op met de installateur. Zou wel wat verschil in moeten zitten maar 20% lijkt erg veel?
Ik heb ook plannen om een setje panelen plat neer te leggen (nou ja een beetje op afschot) op ons platte garagedak. Welke betonvoeten ga je gebruiken? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat qua balast moet doen namelijk, dus hoor graag wat jouw plannen zijn.Rol-Co schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:27:
[...]
Nee niet te zien vanaf de straat, dat is gunstig, het is ook echt een zomer set, lage hoek, SF, en oost-west.
Frame onder de panelen is van het merk beton, type stoeptegeler komen nog betonvoeten onder maar dan komt het ook zo te liggen, nu is het met 14 stoeptegels.
Ook komt er nog een set van 5 parallel bij die op zuid aan de andere kant van het huis liggen....
Cickfit werd mij verteld om niet te gebruiken. Enigszins overtuigd toch hier de vraag gesteld
En dus door mij een onderbouwde (persoonlijke) mening afgegeven. We hoeven ook zeker niet allemaal hetzelfde te denken.Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:57:
De 16 panelen komen op een schuin pannendak.
Cickfit werd mij verteld om niet te gebruiken. Enigszins overtuigd toch hier de vraag gesteld
Evident is dat ze er zo snel mogelijk op komen, de zon schijnt volop de komende dagen!
1
2
3
| DC Spot Data: String 1 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A String 2 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A |
Ik vind de click fit beter (goed genoeg), de geschroefde haken zijn afhankelijk van de kwaliteit van het dak beschot, Clickfit hangt gewoon aan de pannen. de toestand van de panlatten is zelfs minder belangrijk.Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:13:
Van de geschroefde haken zie je dat ze er minder haken toepassen "want het zit beter vast" ze bedoelen eigenlijk "het is zoveel werk" .....
Ik heb ook alles met Clickfit zitten en ook bij anderen mee geholpen (golfplaat, damwand plaat, pannen dak)
De Clickfit haak moet goed passen en aan de uiteinden van de rails zet je er een paar extra. (voor je gemoedsrust)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Voor ik de panelen ga monteren wil ik eerst een grondkabel van de meterkast naar de omvormer leggen over een afstand van 40 meter. Er worden 42 panelen op de omvormer aangesloten, dus 5 kWp.
Nu twijfel ik over de noodzakelijke diameter van de aders, Hoe moet ik het spanningsverlies berekenen en wat betekent dat voor mijn keuze?
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
U = I2*RBamboe48 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:05:
Er staan nu 60 panelen Auria 120 Wp in de schuur en een omvormer Delta Solivia 5.0 ( 1 fase ).
Voor ik de panelen ga monteren wil ik eerst een grondkabel van de meterkast naar de omvormer leggen over een afstand van 40 meter. Er worden 42 panelen op de omvormer aangesloten, dus 5 kWp.
Nu twijfel ik over de noodzakelijke diameter van de aders, Hoe moet ik het spanningsverlies berekenen en wat betekent dat voor mijn keuze?
Zie ook deze excel file (gebruik op eigen risico)
Hier kan je in de gele velden de variabelen in vullen.
De uitkomsten zijn in Watt
Als je dus bij 2.5mm2 is het 128 Watt voor een uur kost dat dus 0.128*22 = 2.8 cent bij vol vermogen.
Bedenk hier bij dat de stroom in het kwadraat staat dus het verlies neemt kwadratisch toe met de stroom.
Bij 500W vermogen is het verlies nog maar 1.3 Watt voor 2.5mm2
Als je op MP kijkt naar een stuk grond kabel zou ik kijken naar 4 mm2 dan heb je 80W verlies bij vol vermogen en 0.8Watt bij 500Watt.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
A M E N !WoudseHoeve schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:38:
[...]
Van de geschroefde haken zie je dat ze er minder haken toepassen "want het zit beter vast"ze bedoelen eigenlijk "het is zoveel werk" ......
Ik heb ook alles met Clickfit zitten en ook bij anderen mee geholpen (golfplaat, damwand plaat, pannen dak)
...en aan de uiteinden van de rails zet je er een paar extra.
Paulv1973 lees je bovenstaand ook ff mee?
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.