Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40
[BoSS] schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:24:
Na een hele tijd meegelezen te hebben op dit forum en een hoop gelezen te hebben over zonnepanelen en omvormers in het algemeen (en ook ingeschreven te zijn voor de SamenZonneEnergie inkoopactie Zuid-Holland via MetDeZon, weinig goede ervaringen mee!) eindelijk de knoop doorgehakt over zonnepanelen op ons dak.

Het zijn 20x Solar Frontier SF170-s panelen (3400Wp) geworden op een 3000 Watt omvormer (maximaal 3200W) op ons ZZO-dak (helling 54 graden). Beetje ondergedimensioneerd maar dat moet geen probleem zijn ;)

Zonnepanelen zijn vandaag geleverd en gemonteerd door Imholz; erg tevreden met de communicatie, ervaring, snelheid en prijs van dit bedrijf! En een hele nette montage! Dank hiervoor Marco :-)

Nu benieuwd wat ze gaan opleveren _/-\o_ Foto hieronder, publieke SolarMan gegevens volgen nog!

[afbeelding]
Nou ben ik benieuwd hoe Marco 'm aangesloten heeft op de omvormer.
Hopelijk voor jou als stringen van 3*4 en 2*4. Op MPPT1 en MPPT2
Dit i.v.m. koude winters en hoge voltage.

Bij mij heeft ie 'm als 2*5 per MPPT.
Als het bij mij kouder is dan -10 en de zon klapt er vol op, dan zou de voltage nog wel eens over de 590 volt kunnen gaan en daar wordt mijn omvormer niet blij van.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Dre schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:13:
De spanningsval over 2,5mm2 van 8 meter lang is 0,9 Volt.

[...]

Uit de datasheet is het niet goed te halen, maar ik vermoed dat het net als bij de Effekta 50/50 is. Goeie vraag om aan je leverancier te stellen.

[...]

Als je perse onder die 16 Ampère wil blijven zou ik niet voor de 3680 Watt gaan. Ik verwacht dat die er kortstondig flink overheen gaat, mijn ervaring is meer dan 20% over de specs.
Om onder die 16 Ampère te blijven zou ik hooguit voor een 3000 Watt omvormer gaan.

Overigens doet mijn 20 Ampère AC omvormer af en toe 24 Ampère door de 16 Ampère zekering. Kein problem met 4830 Wp.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Bedankt. Zoals even verder al wordt gezegd door marcop23 en helemaal zoals je in je laatste eigen voorbeeld zegt: het zal wel kunnen dus.

Zoals Zaanzon me ook al meedeelde: zij plaatsen deze gewoon op een 16A-groep, is nog niet misgegaan. Lijkt me ook marketingtechnisch niet slim, om de indruk te wekken dat ie precies gemaakt is voor zo'n groep, maar dat ie regelmatig toch klapt. ;)

Beetje noob dan nog:
- Moeten we qua toch vrij hoog mogelijke stroomsterkte nog rekening houden met de bedrading hier (dik genoeg oid)?
- Wat is een 16B-automaat? (noemde marcop23) Is er een verband met 'normale' en 'trage' zekeringen? Bij kortstondige pieken, die we hier misschien verwachten, klinkt dan een 'trage' beter. Klopt?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[BoSS] schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:24:
Na een hele tijd meegelezen te hebben op dit forum en een hoop gelezen te hebben over zonnepanelen en omvormers in het algemeen (en ook ingeschreven te zijn voor de SamenZonneEnergie inkoopactie Zuid-Holland via MetDeZon, weinig goede ervaringen mee!) eindelijk de knoop doorgehakt over zonnepanelen op ons dak.

Het zijn 20x Solar Frontier SF170-s panelen (3400Wp) geworden op een 3000 Watt omvormer (maximaal 3200W) op ons ZZO-dak (helling 54 graden). Beetje ondergedimensioneerd maar dat moet geen probleem zijn ;)

Zonnepanelen zijn vandaag geleverd en gemonteerd door Imholz; erg tevreden met de communicatie, ervaring, snelheid en prijs van dit bedrijf! En een hele nette montage! Dank hiervoor Marco :-)

Nu benieuwd wat ze gaan opleveren _/-\o_ Foto hieronder, publieke SolarMan gegevens volgen nog!

[afbeelding]
Ziet er zeer netjes uit!
Is dit in 2652? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 22:57
mkleinman schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:31:
[...]

Heb je een enkele fase of heb je drie fasen? Eerste zou zijn om met een goede multimeter te meten of je op andere stopcontacten in huis ook een hoge netspanning meet. 2.5mm2 zou meer dan voldoende moeten zijn namelijk.

Aangezien je 's ochtends al 252V meet terwijl de zon nog nauwelijks op is zou betekenen dat het NIET aan je omvormer ligt.
Ik heb een enkele fase. Ik heb gisteravond een voltcraft energy monitor 3000 aan een van de stopcontacten gehangen en daar meet ik ook waardes in dezelfde range als wat de omvormer meet.

17-06 19:10 stopcontact 235 omvormer 236
18-06 06:57 stopcontact 241.6 omvormer 243

Ik zal vandaag en morgen wat meer waardes gaan vastleggen om zo ook het piekmoment van de dag te kunnen vinden. Al heb ik vanochtend volgens de omvormer al weer een piek gehad van 247.39
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AAzo0MT.png
PClop schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:34:
[...]

Een aansluiting van 2,5mm² met een beveiliging van 16A is voor de SE3500 toch wel iets aan de
lichte kant als ik de tabel van solaredge er bij haal.

laat dat installatiebedrijf dat maar even oplossen
( je basis netspanning is ook wel hoger dan gemiddeld maar daar had de installateur rekening mee moeten houden )
Goed ingeschat :P de groep is inderdaad 16A, maar wat is het risico, dat de groep eruit knalt als de wattage te hoog word? Dat is tot nu toe nog niet gebeurd, en verwacht dat ook zo snel niet met 14x260w panelen gericht op westen. Mocht ik de groep toch moeten verzwaren dan zal ik dat aanvragen. Maar volgens de leverancier was dit voldoende. De basisnetspanning is inderdaad hoog, daar hoop ik straks nog meer over te weten na mijn metingen. Maar wat zou een installateur daar aan kunnen doen? Of zou hier die dikkere kabel dan weer soelaas bieden?
Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:02:
[...]

Zo te zien is de spanning- grafiek bij aanvang en stop al redelijk hoog? Wat zijn deze waardes?
Als dat rond de 230 V zou zijn (wat zou moeten) dan is er zeker iets niet goed.
Heb je de LS verdeler al eens opengemaakt voor visuele inspectie ? Check ook de omvormer aan de binnenzijde. Check ook es de inkomende spanning op de verdeler in de voedende rails.
Het maximum van een SE 3500 zal ongeveer 3700 Watt zijn denk ik, moet makkelijk door 2,5 mm2 kunnen.
Zoals hierboven genoemd, de spanning is behoorlijk hoog aan het begin van de dag. Zoals vanochtend ook weer, 243 volgens de omvormer.
Ik denk dat ik het meten van de omvormer overlaat aan de leverancier. Ik hoop met de voltage data eerst te kunnen constateren dat de netspanning te hoog is, en dat er geen grote verschillen zitten tussen wat de omvormer aangeeft en de netspanning via de monitor aangeeft. Zodra hier wel grote verschillen ontstaan, dan roep ik de installateur erbij en laat ik alles nakijken. Of maak ik hier nu een denkfout?
Thanks, ik met een verschil tussen stopcontact en omvormer van een kleine 2v tot nu toe. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:39:
Even een practische vraag zeg dat je 4000 KW hebt opgewekt en 3800 verbruikt hebt dan hou je 200 netto over waar je zeg 7 cent per kw voor terug krijgt Totaal dus 14,- euro.. Ga ervanuit dat je die stand van een ferraris meter betrekt/doorgeeft wat let je dan om 200 kw minder op te geven dus 3800 zodat je op 0 uit komt. Die overige 200 (waar je recht op hebt om 14,- euro voor te ontvangen) spaar je op voor mogelijk een slechter PV jaar. Misschien overbodige vraag maar mag dat. O-)
Nogmaals het net is geen batterij, sparen zou niet moeten kunnen. Zeker niet met een jaar. De saldering mogelijkheden zijn in mijn ogen al ruim zat, te ruim. Teveel verbruik koop een bitcoinminer antminer s3 kost zo'n 100 euro op mp. Verbruikt 330watt en zet op het moment 1kwh om in 15 eurocent in bitcoins en geeft dus 330watt aan warmte zo'n 100m3 per jaar aan besparing. 60 Euro per jaar extra dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Remcor2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:57:
[...]

Ik heb een enkele fase. Ik heb gisteravond een voltcraft energy monitor 3000 aan een van de stopcontacten gehangen en daar meet ik ook waardes in dezelfde range als wat de omvormer meet.

17-06 19:10 stopcontact 235 omvormer 236
18-06 06:57 stopcontact 241.6 omvormer 243

Ik zal vandaag en morgen wat meer waardes gaan vastleggen om zo ook het piekmoment van de dag te kunnen vinden. Al heb ik vanochtend volgens de omvormer al weer een piek gehad van 247.39
[afbeelding]

[...]

Goed ingeschat :P de groep is inderdaad 16A, maar wat is het risico, dat de groep eruit knalt als de wattage te hoog word? Dat is tot nu toe nog niet gebeurd, en verwacht dat ook zo snel niet met 14x260w panelen gericht op westen. Mocht ik de groep toch moeten verzwaren dan zal ik dat aanvragen. Maar volgens de leverancier was dit voldoende. De basisnetspanning is inderdaad hoog, daar hoop ik straks nog meer over te weten na mijn metingen. Maar wat zou een installateur daar aan kunnen doen? Of zou hier die dikkere kabel dan weer soelaas bieden?

[...]

Zoals hierboven genoemd, de spanning is behoorlijk hoog aan het begin van de dag. Zoals vanochtend ook weer, 243 volgens de omvormer.
Ik denk dat ik het meten van de omvormer overlaat aan de leverancier. Ik hoop met de voltage data eerst te kunnen constateren dat de netspanning te hoog is, en dat er geen grote verschillen zitten tussen wat de omvormer aangeeft en de netspanning via de monitor aangeeft. Zodra hier wel grote verschillen ontstaan, dan roep ik de installateur erbij en laat ik alles nakijken. Of maak ik hier nu een denkfout?

[...]

Thanks, ik met een verschil tussen stopcontact en omvormer van een kleine 2v tot nu toe. Is dat een probleem?
Heb je al eens bij de buren (in de buurt) de netspanning gemeten.? Zit er toevallig veel PV bij jou in de buurt, en dan bedoel ik grote installaties. Als dit laatste waar is dan wordt de spanning extra opgedrukt door dit (grote) vermogen. Weet je of je ver van een trafo station af zit, of dichtbij?

Bij mij is de afstand tussen voedende trafo c.a. 150 meter, hoger als 236 V heb ik nog nooit gezien.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:59:
[...]

Teveel verbruik koop een bitcoinminer antminer s3 kost zo'n 100 euro op mp. Verbruikt 330watt en zet op het moment 1kwh om in 15 eurocent in bitcoins en geeft dus 330watt aan warmte zo'n 100m3 per jaar aan besparing. 60 Euro per jaar extra dus.
Is wel een idee thanx <3 (of koelen van je converter slechts 5 watt per uur)

[ Voor 22% gewijzigd door Snarfie31 op 18-06-2015 09:23 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
Gasschuif schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:08:
[...]

Heb je al eens bij de buren (in de buurt) de netspanning gemeten.? Zit er toevallig veel PV bij jou in de buurt, en dan bedoel ik grote installaties. Als dit laatste waar is dan wordt de spanning extra opgedrukt door dit (grote) vermogen. Weet je of je ver van een trafo station af zit, of dichtbij?

Bij mij is de afstand tussen voedende trafo c.a. 150 meter, hoger als 236 V heb ik nog nooit gezien.
Dat ben ik vergeten te melden, ik heb al contact met de buren hierover om daar ook de voltages te meten. Aangezien daar ook problemen zijn met de PV installatie, waar de omvormer ook bij pieken uitvalt (Fronius)

Dat beantwoord ook gelijk je andere vraag, mijn buren hebben ook een 3640wp set liggen, en de buren daarna ook nog eens een 1500wp set. Ik zal eens moeten uitzoeken waar een trafo station staat, we wonen wat buiten het dorp en aan een doodlopend straatje, maar ik heb geen idee of dit invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Remcor2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Dat ben ik vergeten te melden, ik heb al contact met de buren hierover om daar ook de voltages te meten. Aangezien daar ook problemen heeft met de PV installatie, waar de omvormer ook bij pieken uitvalt (Fronius)

Dat beantwoord ook gelijk je andere vraag, mijn buren hebben ook een 3640wp set liggen, en de buren daarna ook nog eens een 1500wp set. Ik zal eens moeten uitzoeken waar een trafo station staat, we wonen wat buiten het dorp en aan een doodlopend straatje, maar ik heb geen idee of dit invloed heeft.
OK, het wordt al helderder.

Het gegeven dat je buiten het dorp woont kan er op wijzen dat er lange afstand is tussen jou en de trafo.
Bij hoge afname betekent dit spanningsdaling, echter met invoeding andersom, de spanning stijgt, zeker als jullie op de zelfde fase aangesloten zitten. Normaal gesproken (voor zover ik weet) bij 230 V aansluitingen wisseld bij elk volgend huis de fase, dus jij op de R fase, de buurman op de S fase en daar weer naast op de T fase.

Wellicht is daar via de energieleveraar nog winst te boeken door van fase te wisselen. Maar eerst meer meten (is weten :) ) De hoge spanning bij opstart blijft vreemd.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Bij mij is spanning vooral in het weekend te hoog. (Als de industrie minder stroom verbruikt?) Haal dan de 253 volt. Schakel meestal 8 panelen tijdelijk uit rond piek uur als ik thuis ben. Heb tussen 1 string een extra schakelaar gebouwd.

In Belgie hebben ze maximale toegestane spanning al verhoogd:
https://forum.eneco.nl/zonnepanelen-114/netspanning-6013
http://www.sma-benelux.co...-te-hoge-netspanning.html

Ik ben benieuwd of alle aparaten in huis die hoge spanning , leuk blijven vinden. Mijn ampera stopt dan soms al met laden (met de thuislader) als de spanning te hoog is. (hoewel de spanning ook wat zakt 10A verbruik)

Hoe zwaar is de 1 fasige hoofdzekering?

[ Voor 0% gewijzigd door Q1Q op 18-06-2015 09:46 . Reden: type fout ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:23:
[...]

Ziet er zeer netjes uit!
Is dit in 2652? :)
Grappig dat je dacht dat dat in Berkel en Rodenrijs zou zijn.
FF gechecked...is inderdaad zo.....Riet.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Q1Q schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:45:
Bij mij is spanning vooral in het weekend te hoog. (Als de industrie minder stroom verbruikt?) Haal dan de 253 volt. Schakel meestal 8 panelen tijdelijk uit rond piek uur als ik thuis ben. Heb tussen 1 string een extra schakelaar gebouwd.

In Belgie hebben ze maximale toegestane spanning al verhoogd:
https://forum.eneco.nl/zonnepanelen-114/netspanning-6013
http://www.sma-benelux.co...-te-hoge-netspanning.html

Ik ben benieuwd of alle aparaten in huis die hoge spanning , leuk blijven vinden. Mijn ampera stopt dan soms al met laden (met de thuislader) als de spanning te hoog is. (hoewel de spanning ook wat zakt 10A verbruik)

Hoe zwaar is de 1 fasige hoofdzekering?
En je net beheerder doet er niets aan ???
Je kan vaak ook zelf de grenswaarde van de inverter wijzigen, uitschakelen van strings is niet echt een optie vind ik.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:00

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

toxict schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Grappig dat je dacht dat dat in Berkel en Rodenrijs zou zijn.
FF gechecked...is inderdaad zo.....Riet.........
@toxict & @Dirkmans: Inderdaad in Berkel en Rodenrijs, steenworp afstand van de Oostmeerlaan waar toxict zijn installatie staat volgens mij :-)

Public SolarMAN site: http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=14020

[ Voor 11% gewijzigd door [BoSS] op 18-06-2015 10:39 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 03:40
Beetje offtopic maar er zit een handige bug in Solarman / Omnikportal ect. als je de real time gegevens van een andere gebruiker wilt zien:

* Herlaad het publieke profiel van het account dat je wilt inzien.
* Herlaad je eigen real time gegevens pagina.
* In je eigen realtime pagina verschijnen dan de gegevens van het andere profiel (zie S/N van de omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[BoSS] schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:38:
[...]

@toxict & @Dirkmans: Inderdaad in Berkel en Rodenrijs, steenworp afstand van de Oostmeerlaan waar toxict zijn installatie staat volgens mij :-)

Public SolarMAN site: http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=14020
Leuk om te zien, hier ook 2652 maar nog orienterend, lees dus lekker mee hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:16:
[...]

Leuk om te zien, hier ook 2652 maar nog orienterend, lees dus lekker mee hier :)
Als je vragen hebt, stel ze gerust.
Bij mooi weer staat hier bier klaar en kun je de vragen stellen in de tuin achter bij mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Dit "weetje" schoot me nog even te binnen...

Alle 3-fase Kostal Piko omvormers schakelen terug naar levering op twee fases wanneer het opgewekte AC vermogen naar 10% van het nominale vermogen daalt. Wanneer het AC vermogen nóg verder daalt tot onder 6% van het nominale vermogen, schakelt de Piko terug naar levering op één fase.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 18-06-2015 14:43 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Is wel een idee thanx <3 (of koelen van je converter slechts 5 watt per uur)
koelen is zeker een goed idee en verhoogt de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
Gasschuif schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:28:
[...]

OK, het wordt al helderder.

Het gegeven dat je buiten het dorp woont kan er op wijzen dat er lange afstand is tussen jou en de trafo.
Bij hoge afname betekent dit spanningsdaling, echter met invoeding andersom, de spanning stijgt, zeker als jullie op de zelfde fase aangesloten zitten. Normaal gesproken (voor zover ik weet) bij 230 V aansluitingen wisseld bij elk volgend huis de fase, dus jij op de R fase, de buurman op de S fase en daar weer naast op de T fase.

Wellicht is daar via de energieleveraar nog winst te boeken door van fase te wisselen. Maar eerst meer meten (is weten :) ) De hoge spanning bij opstart blijft vreemd.
Even een update: Ik ben zojuist gebeld door Enexis. Het blijkt dat er een Trafokast aan het einde van de straat staat op ongeveer 300 meter. Morgen komt er een monteur langs om de voltages te meten.

Die trafokast staat bij een bedrijfshal die sinds kort leeg staat. Mogelijk dat door die bedrijfshal niet meer in gebruik is het voltage omhoog is gegaan? Het zijn koelloodsen en sorteerinstallaties. Die nemen wel wat stroom af...

Verder noemde hij ook de verschillende fases, en dat daar inderdaad mee te spelen valt. Dus wie weet is morgen het probleem al opgelost. Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 6% gewijzigd door Remcor2000 op 18-06-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Remcor2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:27:
[...]
Even een update: Ik ben zojuist gebeld door Enexis. Het blijkt dat er een Trafokast aan het einde van de straat staat op ongeveer 300 meter. Morgen komt er een monteur langs om de voltages te meten.

Die trafokast staat bij een bedrijfshal die sinds kort leeg staat. Mogelijk dat door die bedrijfshal niet meer in gebruik is het voltage omhoog is gegaan? Het zijn koelloodsen en sorteerinstallaties. Die nemen wel wat stroom af...

Verder noemde hij ook de verschillende fases, en dat daar inderdaad mee te spelen valt. Dus wie weet is morgen het probleem al opgelost. Ik hou jullie op de hoogte!
Gewoon een paar wikkelingen minder :) Ik denk niet dat ze er snel wat aan kunnen doen?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:32:
[...]

Gewoon een paar wikkelingen minder :) Ik denk niet dat ze er snel wat aan kunnen doen?
Als het goed is wel. Exacte details weet ik niet, zou ik na moeten vragen bij mijn vader. Die heeft jarenlang gewerkt met dit type trafo's ( 10kV --> 400V ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
[...]

Hij had t erover dat de netspanning wat omlaag gebracht kon worden. Als die dichter op 230v komt te staan dan is de marge naar boven wat groter, waardoor ik hoop dat tijdens de piek het voltage onder de 253 blijft, zodat mn omvormer geen errors meer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
WoudseHoeve schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:25:
[...]

En je net beheerder doet er niets aan ???
Je kan vaak ook zelf de grenswaarde van de inverter wijzigen, uitschakelen van strings is niet echt een optie vind ik.
Bij ons is het voltage ook regelmatig > 245v, netbeheerder gaf aan dat het +/- 10% van 230v mag zijn. 253v is acceptabel dan blijkbaar en die haalde ik nog net niet, terwijl een van m'n inverters het dan wel al genoeg vond.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:01:
[...]

Bij ons is het voltage ook regelmatig > 245v, netbeheerder gaf aan dat het +/- 10% van 230v mag zijn. 253v is acceptabel dan blijkbaar en die haalde ik nog net niet, terwijl een van m'n inverters het dan wel al genoeg vond.
In theorie zou je dan je omvormer leverancier / installateur kunnen vragen de tolerantie van AC voltage omhoog te zetten naar max 253. Dat is ook de (default) limiet die in mijn omvormer staat ingesteld. Maar dat zou ik alleen via een expert doen, ikzelf zou er niet mee gaan rommelen.

Het lijkt me wel dat je zeker moet weten dat je voltage probleem niet uit je interne systeem komt, maar dat het voltage van het net te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Remcor2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:14:
[...]

In theorie zou je dan je omvormer leverancier / installateur kunnen vragen de tolerantie van AC voltage omhoog te zetten naar max 253. Dat is ook de (default) limiet die in mijn omvormer staat ingesteld. Maar dat zou ik alleen via een expert doen, ikzelf zou er niet mee gaan rommelen.

Het lijkt me wel dat je zeker moet weten dat je voltage probleem niet uit je interne systeem komt, maar dat het voltage van het net te hoog is.
Klopt, is ook gedaan (al is 1 van de twee inverters erg koppig). Heb bij de buren (toen nog zonder PV) gemeten en bij mezelf over de verschillende fases gemeten. 1 fase is zo'n 2v lager, dus daar hangt de PV nu aan, maar was bij verschillende buren precies het zelfde als bij ons.

Dit jaar heb ik er minder last dan vorige jaren, terwijl er meer PV bij is gekomen in de straat - wie weet is het verlaagd of helpt de uitbreiding van de wijk bij het verlagen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Remcor2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:57:
[...]

[...]

Het is geen risico, het is enkel lullig dat je uitval hebt door een te hoge netspanning, en was het aangesloten volgens het Solaredge advies, was dat waarschijnlijk niet gebeurt, en als zij dan
aangeven van 25A zekering, dan zit jij automatisch "vast" aan een 6mm² voedingskabel
en dan was je zeerwaarschijnlijk wel binnen de max spanningsnorm gebleven en geen uitval gehad. :P

>:)
Je moet gewoon vragen of je buren een wietkwekerij willen beginnen, dan zakt de spanning op jou aansluiting ook wel naar een waarde die niet meer te hoog is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Voor het berekenen van de maximale lengte van de string gebruik ik de volgende redenatie:
1. Als er s'ochtends voldoende spanning op de string komt te staan, wordt de omvormer ingeschakeld en er van uitgaande dat op dat vroege tijdstip de maximaal toelaatbare stroom niet overschreden werd, heb ik vanaf dat moment niet meer met Voc te maken.
2. Als ik dan de maximale Vmpp van een paneel bereken voor een lage temperatuur en de maximale Vmpp van de omvormer hierdoor deel, zie ik in het resultaat voor de komma de maximale stringlengte.

Ik heb voor het dak van ons woonhuis een stringlengte van 3 aangehouden en dat marcheert prima, maar op mijn tuinhuis wil ik op Oost/West 2 x 40 panelen leggen en dan komt een stringlengte van 4 of 5 beter uit. Op het tuinhuis komen vrijwel dezelfde panelen te liggen als op het woonhuis en wordt een omvormer met identieke spanningsgegevens gebruikt.
Graag jullie inzichten hierover.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Bamboe48 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:35:
Voor het berekenen van de maximale lengte van de string gebruik ik de volgende redenatie:
1. Als er s'ochtends voldoende spanning op de string komt te staan, wordt de omvormer ingeschakeld en er van uitgaande dat op dat vroege tijdstip de maximaal toelaatbare stroom niet overschreden werd, heb ik vanaf dat moment niet meer met Voc te maken.
2. Als ik dan de maximale Vmpp van een paneel bereken voor een lage temperatuur en de maximale Vmpp van de omvormer hierdoor deel, zie ik in het resultaat voor de komma de maximale stringlengte.

Ik heb voor het dak van ons woonhuis een stringlengte van 3 aangehouden en dat marcheert prima, maar op mijn tuinhuis wil ik op Oost/West 2 x 40 panelen leggen en dan komt een stringlengte van 4 of 5 beter uit. Op het tuinhuis komen vrijwel dezelfde panelen te liggen als op het woonhuis en wordt een omvormer met identieke spanningsgegevens gebruikt.
Graag jullie inzichten hierover.
Weet je wat het is......... sommigen kunnen gedachten lezen, anderen weer niet.
Welke panelen op welke omvormer op welk dak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

PClop schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:40:
[...]

Het is geen risico, het is enkel lullig dat je uitval hebt door een te hoge netspanning, en was het aangesloten volgens het Solaredge advies, was dat waarschijnlijk niet gebeurt, en als zij dan
aangeven van 25A zekering, dan zit jij automatisch "vast" aan een 6mm² voedingskabel
en dan was je zeerwaarschijnlijk wel binnen de max spanningsnorm gebleven en geen uitval gehad. :P

>:)
Je moet gewoon vragen of je buren een wietkwekerij willen beginnen, dan zakt de spanning op jou aansluiting ook wel naar een waarde die niet meer te hoog is..
De spanningsverschillen van 8 meter kabel 2,5 mm2 of 4 mm2 of 6 mm2 en een vermogen van een dikke 3 kW zit in de tiende volts.

Ik ben van mening dat dat het de kans op oplossen van het probleem van Remcor daarmee zeer klein is 8)

Maar we gaan het hopelijk binnenkort horen

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 18-06-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Gasschuif schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:11:
[...]

De spanningsverschillen van 8 meter kabel 2,5 mm2 of 4 mm2 of 6 mm2 en een vermogen van een dikke 3 kW zit in de tiende volts.

Ik ben van mening dat dat het de kans op oplossen van het probleem van Remcor daarmee zeer klein is 8)

16 meter 2,5 mm2 koper heeft een weerstand van 0,11 Ohm, dat is bij 10A (2300W) 1,1V spannings'stijging' :P Bij 6 mm2 is dat dus 1,1/6*2.5 = 0,46V. Okay, ik dat zijn inderdaad tienden :P

Maar een 2,5 mm2 kabel van 8m waar 12A doorheen loopt stookt dus alsnog meer warmte weg dan een 15W gloeilampje, ondanks zijn lage weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:11:
[...]

Maar de kans is niet 0 8)

Dus als jij vroeger een machine aansloot, kon je dat naar eigen goeddunken doen en hoefde je je
niet te storen aan wat de fabrikant van die machine adviseerde, heb je vaak ontslag gehad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:22:
[...]

16 meter 2,5 mm2 koper heeft een weerstand van 0,11 Ohm, dat is bij 10A (2300W) 1,1V spannings'stijging' :P Bij 6 mm2 is dat dus 1,1/6*2.5 = 0,46V. Okay, ik dat zijn inderdaad tienden :P

Maar een 2,5 mm2 kabel van 8m waar 12A doorheen loopt stookt dus alsnog meer warmte weg dan een 15W gloeilampje, ondanks zijn lage weerstand.
Ja en die verhoging van de temperatuur zorgt ook weer voor een hogere weerstand, en weer voor meer spannings verlies, enz ( maar loopt wel los ) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
PClop schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:59:
[...]

Weet je wat het is......... sommigen kunnen gedachten lezen, anderen weer niet.
Welke panelen op welke omvormer op welk dak 8)7
Auria 120 Wp ,20 stuks op Oost onder 20 gr, 20 stuks op West onder 20 gr.
Voc = 130 V, Vmpp = 96 V
Omvormer Delta Solivia 5.0 EU G3TR
Vmax =540 V, Vmpp = 150-450 Vstart = 150V

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Bamboe48 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:33:
[...]

Auria 120 Wp ,20 stuks op Oost onder 20 gr, 20 stuks op West onder 20 gr.
Voc = 130 V, Vmpp = 96 V
Omvormer Delta Solivia 5.0 EU G3TR
Vmax =540 V, Vmpp = 150-450 Vstart = 150V
Van de Delta zweeft op internet ook ergens tool waar mee je dat kunt berekenen.
http://www.solar-inverter.com/en-GB/256.htm
Ga je gang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
PClop schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:41:
[...]

Van de Delta zweeft op internet ook ergens tool waar mee je dat kun berekenen.
http://www.solar-inverter.com/en-GB/256.htm
Ga je gang. ;)
Dank, had ik nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43

mb1

[...]

Exact ja niet meer en niet minder!
De meeste transformatoren hebben drie aftakkingen aan de secundaire zijde dus daar kan men mee "spelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:22:
[...]

Maar de kans is niet 0 8)

Dus als jij vroeger een machine aansloot, kon je dat naar eigen goeddunken doen en hoefde je je
niet te storen aan wat de fabrikant van die machine adviseerde, heb je vaak ontslag gehad? :P
SolarEdge heeft het over de zekering, en niet over de kabeldoorsnede. Goed lezen dus.

Het "Suggested Fuse" blad van SolarEdge getuigt wel dat het geschreven is door een ondeskundig persoon. Als mijn personeel zonder zelf na te denken het advies van de fabrikant opvolgt mogen ze wat mij betreft per direct vertrekken. Ik zoek dan wel een deskundige installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dre schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:04:
[...]

SolarEdge heeft het over de zekering, en niet over de kabeldoorsnede. Goed lezen dus.

Het "Suggested Fuse" blad van SolarEdge getuigt wel dat het geschreven is door een ondeskundig persoon. Als mijn personeel zonder zelf na te denken het advies van de fabrikant opvolgt mogen ze wat mij betreft per direct vertrekken. Ik zoek dan wel een deskundige installateur.
Dre, ik ben het niet altijd met je eens, maar dit keer wel.
Beetje kort door de bocht van PClob om te vragen hoe vaak ik ben ontslagen.
En inderdaad, goed lezen is een kunst op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:04:
[...]

Ja hoor Solaredge is ondeskundig dat is jou statement.
Als er een bepaald beveiliging word geadviseerd, hoort daar een bepaalde ader doorsnede bij
niet meer en niet minder.

Moeilijk hé, al die regeltjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:03:
[...]

Dre, ik ben het niet altijd met je eens, maar dit keer wel.
Beetje kort door de bocht van PClob om te vragen hoe vaak ik ben ontslagen.
En inderdaad, goed lezen is een kunst op zich.
Off topic,

Dat van ontslag was idd kort door de bocht, maar je had ook gewoon kunnen zeggen dat je
daarom nog nooit geen ontslag hebt gekregen. ;)

Wie krijgt nu als eerste weer een kruisje achter z,n naam van een Mod. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 00:04:
[...]

Off topic,

maar je had ook gewoon kunnen zeggen dat je
daarom nog nooit geen ontslag hebt gekregen. ;)
Nooit geen, als je dat goed leest dan is dat ... :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:59:
[...]

Nogmaals het net is geen batterij, sparen zou niet moeten kunnen. Zeker niet met een jaar. De saldering mogelijkheden zijn in mijn ogen al ruim zat, te ruim. Teveel verbruik koop een bitcoinminer antminer s3 kost zo'n 100 euro op mp. Verbruikt 330watt en zet op het moment 1kwh om in 15 eurocent in bitcoins en geeft dus 330watt aan warmte zo'n 100m3 per jaar aan besparing. 60 Euro per jaar extra dus.
Salderen in één manier om PV groter te maken, een FIT is een andere manier. Ik ben nu in Ierland en daar is niets geregeld op dit gebied. Ik heb hier nu zo'n 1500 km afgelegd in dit mooie en best zonnige land en ben nog geen enkel zonnepaneel op een woning tegen gekomen. En dan bedoel ik echt geen enkele. Alleen een paar zonnecollectoren. PV heeft een duwtje in de rug nodig en salderen blijkt in Nederland redelijk te werken. Tot 2020 weet je waar je aan toe bent daarna is onzeker.
En 200 kWh overhouden is niet echt veel, dit kan volgend jaar zomaar -200 kWh zijn. Niet elk jaar is even zonnig. Ik kan dit niet echt sparen noemen. Waarom zoveel weerstand tegen het salderen?

En een bitcionminer is niet echt duurzaam. De warmte heb je 's zomers niet nodig en dan wek je juist het meeste op. En de 200 kWh overschot is bij een verbruik van 330 watt in 25 dagen op, wat doe je met de rest van de dagen van het jaar?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
drielp schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 01:35:
[...]

Salderen in één manier om PV groter te maken, een FIT is een andere manier. Ik ben nu in Ierland en daar is niets geregeld op dit gebied. Ik heb hier nu zo'n 1500 km afgelegd in dit mooie en best zonnige land en ben nog geen enkel zonnepaneel op een woning tegen gekomen. En dan bedoel ik echt geen enkele. Alleen een paar zonnecollectoren. PV heeft een duwtje in de rug nodig en salderen blijkt in Nederland redelijk te werken. Tot 2020 weet je waar je aan toe bent daarna is onzeker.
En 200 kWh overhouden is niet echt veel, dit kan volgend jaar zomaar -200 kWh zijn. Niet elk jaar is even zonnig. Ik kan dit niet echt sparen noemen. Waarom zoveel weerstand tegen het salderen?

En een bitcionminer is niet echt duurzaam. De warmte heb je 's zomers niet nodig en dan wek je juist het meeste op. En de 200 kWh overschot is bij een verbruik van 330 watt in 25 dagen op, wat doe je met de rest van de dagen van het jaar?
Ik vermoed juist dat het uitbetalen van die paar mogelijk honderd watt financieel niet interessant is voor die electrischiteits bedrijven. Eerder een mooi marketing tool om bestaande of nieuwe PV klanten over te halen door hun overschot op te laten sparen. Mogelijk met een maximum in KW en tijd. Ik denk eerder dat de overheid hier niet blij mee is die zo btw mis loopt. Maar ja wat gaat voor btw of milieu doelstellingen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 19-06-2015 08:18 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Nog een vraagje over inverters met 2 MPPT's.

Is het te zeggen wat een individuele MPPT kan produceren? Is dat 'gewoon' Pac max van de omvormer gedeeld door 2, of meer? Ik hoop meer. :) Alleen de Pac van de omvormer als geheel wordt meestal genoemd. M.a.w., kan de max Pac ook bereikt worden door 2 enigszins ongelijke belastingen?

Voorbeeld, specs van de inverter:
Max. DC Input Power = 4000W
Max. DC Power for each MPPT = 2200W
Max. DC Current = 11A (per mppt)
Max. AC Power = 3680W

Stel 1 mppt is onbelast, de andere string levert nu 2200W (bijv bij 300V, misschien minder interessant). Pac = ongeveer?
En bij STC, dwz P=2360W, dan?
En bij belasting van beide trackers, bijv op een zeker moment levert P1=2200W, en P2=1600W?

Er zijn vast ervaringsdeskundigen die vergelijkbare situaties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Volgens mij zijn de specs gewoon duidelijk: "Max. DC Power for each MPPT = 2200W"
Een enkele MPPT produceert maximaal 2200W (minus verlies, dus Pac is dan 2140W ofzo)

Dat is dus iets meer dan max DC input totaal. Sommige omvormers staan een groter verschil tussen beide mppt's toe, maar daar zijn die specificatiebladen voor uitgevonden om daar achter te komen ;)

Gelijktijdig is max 3680 watt (precies 16A, dat is toevallig ;) )
Dus bij twee volle mppt zal er op een of op beide teruggeregeld gaan worden op het moment dat het vermogen hoger wordt dan Pac_max.
Dikke kans dat hij kortstondig nog wel ff naar de 3,9kW piekt of nog hoger.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
Iemand ervaring met het bedrijf Solartechno Europe B.V. uit Noordwijk?
Zij bieden op marktplaats diverse omvormers/panelen en complete kits aan.
Tegen best aardige prijzen.
http://link.marktplaats.nl/m904077224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:34:
Zo Sharp, Japanse panelen best goede prijs nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:15:
[...]

Ik vermoed juist dat het uitbetalen van die paar mogelijk honderd watt financieel niet interessant is voor die electrischiteits bedrijven. Eerder een mooi marketing tool om bestaande of nieuwe PV klanten over te halen door hun overschot op te laten sparen. Mogelijk met een maximum in KW en tijd. Ik denk eerder dat de overheid hier niet blij mee is die zo btw mis loopt. Maar ja wat gaat voor btw of milieu doelstellingen halen.
Milieu doelstellingen kunnen wij wel op ons buik schrijven. Dat gaan wij(lees average people)toch niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:15:
[...]

Milieu doelstellingen kunnen wij wel op ons buik schrijven. Dat gaan wij(lees average people)toch niet halen.
Nou ja niet halen sinds zo'n 2 weken (na 350 dagen electra opwekken middels PV) lever ik meer terug dan dat ik gebruik. Wel met salderen maar toch.
Indien we het electra nationaliseren met als doelstelling energie neutraal inkopen (dus wat we nog nodig hebben als de zon niet schijnt of waait) kunnen we een eind komen toch. Maar ja dat is niet Neoliberaal denken winsten maximaliseren dus privatiseren rules. Welke politieke partij ..........

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 19-06-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
NovapaX schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:45:
Volgens mij zijn de specs gewoon duidelijk: "Max. DC Power for each MPPT = 2200W"
Een enkele MPPT produceert maximaal 2200W (minus verlies, dus Pac is dan 2140W ofzo)

Dat is dus iets meer dan max DC input totaal. Sommige omvormers staan een groter verschil tussen beide mppt's toe, maar daar zijn die specificatiebladen voor uitgevonden om daar achter te komen ;)

Gelijktijdig is max 3680 watt (precies 16A, dat is toevallig ;) )
Dus bij twee volle mppt zal er op een of op beide teruggeregeld gaan worden op het moment dat het vermogen hoger wordt dan Pac_max.
Dikke kans dat hij kortstondig nog wel ff naar de 3,9kW piekt of nog hoger.
Oké, wist niet dat je het zo kunt benaderen, maar klinkt logisch inderdaad. Antwoord van Hosola zelf: bij input van ca 2200W (op 1 mppt), dan levert de omvormer ca 2100W (andere mppt onbelast).
Een paar posts hierboven was de conclusie verder dat die pieken boven 16A wel getrokken kunnen worden door de 16A-automaat (overigens is de Vac meestal ca 240V en de bijbehorende A dus niet zo snel erg veel hoger dan 16A, bij bijv 3900W).

So far so good, binnenkort proberen hoe het echt gaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
ziet er mooi uit. Het "uit voorraad" staat me wel tegen. voor hetzelfde geld zijn ze meer dan 2 jaar oud. en krijg je dus ook minder lang garantie van de fabrikant. (is wel de garantievoorwaarde bij de panalen die ik op het oog heb )

EDIT: voor het geval dit niet duidelijk is:

Het zijn echt alleen de zonnepanelen, ik verwacht geen bevestiging, kabels, meterkast aanpassingen, arbeid en dergelijke. Het is dus niet duur maar ook geen prijs waarbij ik zeg meteen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door gr8-jen op 19-06-2015 13:43 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
Even weer een update over mijn voltage probleem.
Vanochtend heb ik de spanning gemeten bij de buurman, daar was ook een te hoog voltage, met wat heen e weer rennen kwam dat overeen met de spanning bij ons in huis.

De Enexis monteur is ook langs geweest en heeft verschillende metingen gedaan in de meterkast en trafokast aan de weg. Zijn conclusie was ook dat de netspanning te hoog is. Hij heeft er een rapport van gemaakt en stuurt deze door naar een centraal team, die een oplossing gaat bedenken.
Hij gaf aan dat er mogelijkheden zijn in het trafostation om voltages aan te passen, maar deed er wat geheimzinnig over. In ieder geval moet er dan een aggregaat komen die tijdelijk het de buurt voorziet van electriciteit, dan kan de aanpassing gedaan worden. Het kwam volgens hem steeds vaker voor de laatste tijd omdat hier in het noorden de zonnepanelen op het moment erg populair zijn.
Rara hoe kan dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:39:
[...]

Nou ja niet halen sinds zo'n 2 weken (na 350 dagen electra opwekken middels PV) lever ik meer terug dan dat ik gebruik. Wel met salderen maar toch.
Indien we het electra nationaliseren met als doelstelling energie neutraal inkopen (dus wat we nog nodig hebben als de zon niet schijnt of waait) kunnen we een eind komen toch. Maar ja dat is niet Neoliberaal denken winsten maximaliseren dus privatiseren rules. Welke politieke partij ..........
S'nachts en s'ochtends, s'avonds laat. Schijnt de zon niet enig idee waar de stroom dan vandaan komt? Juist ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:00:
[...]
S'nachts en s'ochtends, s'avonds laat. Schijnt de zon niet enig idee waar de stroom dan vandaan komt? Juist ja
Leg uit wat je bedoeld graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remcor2000 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:20:
De Enexis monteur is ook langs geweest en heeft verschillende metingen gedaan in de meterkast en trafokast aan de weg. Zijn conclusie was ook dat de netspanning te hoog is. Hij heeft er een rapport van gemaakt en stuurt deze door naar een centraal team, die een oplossing gaat bedenken.
Hij gaf aan dat er mogelijkheden zijn in het trafostation om voltages aan te passen, maar deed er wat geheimzinnig over. In ieder geval moet er dan een aggregaat komen die tijdelijk het de buurt voorziet van electriciteit, dan kan de aanpassing gedaan worden.
De transformatoren in de 10kV distributie ruimten hebben 5 'tapstanden': 9750V, 10000V, 10250V, 10500V, 10750V. In jouw geval zal Enexis de transformator een tapstand verlagen maar dit kan inderdaad alleen stroomloos gebeuren dus het achterliggende laagspanningsnet zal tijdelijk overgenomen worden op een aggregaat. Wordt druk gewerkt aan een smart grid waar dat vanaf afstand kan plaatsvinden i.p.v. waarschijnlijk een aantal weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
hm, ik verwacht niet dat er snel op afstand stuurbare trapstanden komen op de 10kv trafo's, zoals bij bv de 150kV trafo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 07:23

Erw

Vraagje, mij is aangeraden Bisol Full Black panelen (premium series) in combinatie met Solaredge omvormer, is dit goed spul? graag jullie mening.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 00:11:
[...]

Nooit geen, als je dat goed leest dan is dat ... :P
Goed, ik haal er wel even een streepje door. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Vanochtend heb ik de spanning gemeten bij de buurman, daar was ook een te hoog voltage, met wat heen e weer rennen kwam dat overeen met de spanning bij ons in huis.

Hij gaf aan dat er mogelijkheden zijn in het trafostation om voltages aan te passen, maar deed er wat geheimzinnig over. In ieder geval moet er dan een aggregaat komen die tijdelijk het de buurt voorziet van electriciteit, dan kan de aanpassing gedaan worden. Het kwam volgens hem steeds vaker voor de laatste tijd omdat hier in het noorden de zonnepanelen op het moment erg populair zijn.
Rara hoe kan dat ;)
Dus op die dag van omzetten draait dus de hele wijk bij jullie op zon *O* en dieselolie -O-

edit.
Of moeten de zonnestroom installaties worden uitgeschakeld ivm met een veranderde netimpedantie :?

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 19-06-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:08:
[...]
De transformatoren in de 10kV distributie ruimten hebben 5 'tapstanden': 9750V, 10000V, 10250V, 10500V, 10750V. In jouw geval zal Enexis de transformator een tapstand verlagen maar dit kan inderdaad alleen stroomloos gebeuren dus het achterliggende laagspanningsnet zal tijdelijk overgenomen worden op een aggregaat. Wordt druk gewerkt aan een smart grid waar dat vanaf afstand kan plaatsvinden i.p.v. waarschijnlijk een aantal weken wachten.
Overnemen door een aggregaat ("power exchange") wordt lachen als er erg veel PV in de wijk is en de zon volop schijnt. Goed kijken naar het gezicht van de techneut zodra hij volledig op de generator draait ;) Vermogen absorberen ("reverse power") kan een generator niet, maar ook een heel slechte cos phi (vooral capacitief) vindt zo'n ding maar niks.

Ook de inverters hebben last: netfrequentie kan wat instabiel zijn. Ze schakelen dan allemaal bijna tegelijk uit. Frequentie gaat omlaag. Dan schakelen ze weer in. Freq. even omhoog. Enzovoort...

Als ik weet dat hier zoiets gebeurt, gaat de installatie toch echt een dagje uit. Dan maar een litertje extra Diesel.

[ Voor 5% gewijzigd door Joepla op 19-06-2015 18:32 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pfff...Wat een onhandelbaar ding is zo'n 10.1 zeg! Maar hij hangt en hij doet het!

https://drive.google.com/...zeVBxOTg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...RenB2RDQ/view?usp=sharing

Jammer dat de verkoper 'em slijt voor "Neu" terwijl er 551 kWh op de teller stond. Ach... Hij werkt.

En de oude? Netjes in de doos van de 10.1:
https://drive.google.com/...3FqcWVqYlJ4NzQ&authuser=0

[ Voor 52% gewijzigd door hansdegit op 19-06-2015 19:11 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het mooie aan Ebay is het beoordelingssysteem waarmee je ziet of de verkoper malafide is. Dus graag de beoordeling invullen voor de toekomstige klanten van deze verkoper.
Maar misschien eerst even contact zoeken met de verkoper, misschien heeft de verkoper geheel per ongeluk en absoluut niet expres de verkeerde omvormer opgestuurd en wil hij je financieel tegemoet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Ik zit ook in het noorden, in een wijk waarvan ik denk dat toch een behoorlijk deel pv heeft, maar de netspanning is hier eigenlijk altijd netjes 235V als de zon schijnt en er weinig wordt afgenomen. Wel zit ik niet al te ver van de trafo vandaan, misschien 100m.

Ik ben ook vrij benieuwd of er ooit een moment komt dat de piekopwek zo hoog is dat de trafo vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:37:
Pfff...Wat een onhandelbaar ding is zo'n 10.1 zeg! Maar hij hangt en hij doet het!

https://drive.google.com/...zeVBxOTg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...RenB2RDQ/view?usp=sharing

Jammer dat de verkoper 'em slijt voor "Neu" terwijl er 551 kWh op de teller stond. Ach... Hij werkt.

En de oude? Netjes in de doos van de 10.1:
https://drive.google.com/...3FqcWVqYlJ4NzQ&authuser=0
En met de biedingen op je weet wel, gaat het ook gestaag de goede kant op. ;)
Komt wel goed.

Idd, wat een dikke bak, je vind die 5.5 maar amper terug in die doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En inderdaad, Rol-Co had gelijk: ook een omvormer die is ingesteld op het Duitse grid werkt (vooralsnog) perfect in NL.

fingers crossed

Verder zag het ding er van binnen als nieuw uit hoor, bijna geen stof, hij ruikt nog nieuw. Maar die 551 kWh opgewekt in 215 uur bedrijfstijd zint me toch niet helemaal. Ik heb de verkoper om een reactie gevraagd. Dank voor de tip, Dre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:40:
En inderdaad, Rol-Co had gelijk: ook een omvormer die is ingesteld op het Duitse grid werkt (vooralsnog) perfect in NL.

fingers crossed

Verder zag het ding er van binnen als nieuw uit hoor, bijna geen stof, hij ruikt nog nieuw. Maar die 551 kWh opgewekt in 215 uur bedrijfstijd zint me toch niet helemaal. Ik heb de verkoper om een reactie gevraagd. Dank voor de tip, Dre.
Tja, misschien toch getest en geüpgrade? Hoewel dat bij 10.1 niet echt voor de hand liggend is.

De hoeveelheid kWh's is wel laag, met een flinke set panelen zit je daar zo aan...

Het hoort in ieder geval niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik til er ook niet zwaar aan. Maar ik was in de veronderstelling een untouched omvormer te kopen met 0 op de teller. Bij een Piko is dat wel belangrijk, want een eenmaal ingestelde gridconfiguratie kan je niet meer wijzigen. Vandaar dat het dus wel fijn is dat een instelling voor een Duits grid hier perfect werkt. Maar een Griekse gridinstelling? Of een Poolse? Who knows.

edit:

zie net in de logging dat de Piko 10.1 nooit hoger heeft gescoord dan 8288 W AC. Heel heet zal -ie wel nooit geweest zijn, dus.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 19-06-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

vraagje: Iemand hier toevallig ook bekend met het fenomeen zakelijk energiecontract voor een partculiere woning?
zie volgende weblinks
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=148490
http://www.nuon.nl/mkb/energie/kantoor-aan-huis/
http://www.nieuwestroom.nl/veelgestelde-vragen (onder kopje: contract voor meerdere vestigingen)
https://www.teamdeals.nl/zzp-energie-zakelijk-of-prive (en deze is wel erg duidelijk)
Zullen er veel ondernemers zijn die de privewoning via een zakelijk contract met goedkope? stroom voorzien?

[ Voor 8% gewijzigd door Cass op 19-06-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rara hoe kan dat ;)
Kijk, dat zijn goede berichten.

De voedende trafo gaat hopelijk (schat ik zo in) wat omlaag in uitgaande spanning (gebeurt aan de primaire zijde), dus de spanning moet daar even af (10 kV, geen kattenpis)
Het lijkt mij verstandig om in de transitie periode de omvormer even niet aan het net te hangen, er kunnen (diverse) zaken fout gaan op generator bedrijf. Is er ook gemeten op de andere fases?? Zoja waren die ook in de hogere regionen?

Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.
Wellicht dat in de loop der jaren (als de penetratie van PV at home) veel hoger gaat worden of dit soort aanpassingen vaker gaat voorkomen.

Het advies van PClob om je 8 meter kabel 2,5 mm2 te verzwaren kan hiermee definitief terzijde worden geschoven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:40:

fingers crossed

Er stond toch in de advertentie dat hij als demo gedraaid had? Dus dan zal hij geen wilde opbrengst hebben nee.
Voor een 10.1 is 550 kWh nog geen 15 dagen werk, niet wereldschokkend toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychmann
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 20:36
Guys .. loop tegen het volgende aan bij mij Omnik 3.0 installatie met 11 panelen (2.9 kW). In de Solar app van Omnik staat dat ik in 2 (niet super zonnige) dagen 9.7 kWh heb opgewekt echter in de meterkast vind ik een stand van 4 kWh opgewekt. Kan hier een verschil in zitten?! Vraag me af wat het zou kunnen zijn.

Verder had ik een piek resultaat van 1.7 kW (lekker zonnetjes dat doorkomt in juni). Dit vind ik eigenlijk best laag bij een 2.9 kW installatie. Dit is bijna de helft van het piek vermogen. Ondanks de wolken zou een dergelijke piek niet hoger moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Rol-Co schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:48:
[...]

Er stond toch in de advertentie dat hij als demo gedraaid had? Dus dan zal hij geen wilde opbrengst hebben nee.
Voor een 10.1 is 550 kWh nog geen 15 dagen werk, niet wereldschokkend toch?
Mijn Duits is niet briljant, maar dat haalde ik niet uit de advertentie. Ik meende gelezen te hebben dat -ie als demomodel op beurzen gestaan had.
quote: ebay ad
Aus unserem Lagerbestand kommen hier diverse Artikel zum Abverkauf:

Hier:

Kostal Pico 10.1 DCS, Wechselrichter, BJ 2010, NEU, Messegerät, leichter Transportschaden !
Messe - und Demogerät. Der Wechselrichter wurde auf einer Messe zu Demozwecken verwendet.
Die Verpackung ist beschädigt, verschmutzt, beklebt und beschriftet.
Am Gehäuse befindet sich eine Delle mit angerochener Kante im Randbereich.

Das Gerät stammt aus dem Baujahr 2010.
Der Hersteller übernimmt für seine Geräte gegenüber dem Endkunden eine Herstellergarantie von mind. 5 Jahren
ab Kaufdatum bzw. Inbetriebnahme. (es gelten die Garantiebstimmungen des Hersteller).
Oh, wacht ff...Messe- und Demogerät...Beter lezen dus, denk dat ik een excuusmailtje moet schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Juist
Uit onze voorraad hier meerdere artikelen komen te koop:

hier :

Kostal Pico 10.1 DCS , inverter , BJ 2010 NEW , tentoonstelling apparatuur , schade licht transport !
Fair - en demo apparatuur. De omvormer is gebruikt op een beurs voor demonstratiedoeleinden .
De verpakking is beschadigd, bevuild , overdekt en geëtiketteerd.
Op de behuizing is er een glitch met angerochener rand in het randgebied .

Het apparaat komt van het Jaar 2010 .
De fabrikant is niet verantwoordelijk voor de uitrusting aan de eindgebruiker een garantie van ten minste . 5 jaar
vanaf de datum van aankoop of inbedrijfstelling. ( Onder voorbehoud van de Garantiebstimmungen de fabrikant) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kein keloel, het ding werkt prima en ziet er nog goed uit ook. Ik ga er maar eens een tijdje van genieten en hopen dat die 5.5 nog wat opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Dychmann schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:04:
Guys .. loop tegen het volgende aan bij mij Omnik 3.0 installatie met 11 panelen (2.9 kW). In de Solar app van Omnik staat dat ik in 2 (niet super zonnige) dagen 9.7 kWh heb opgewekt echter in de meterkast vind ik een stand van 4 kWh opgewekt. Kan hier een verschil in zitten?! Vraag me af wat het zou kunnen zijn.

Verder had ik een piek resultaat van 1.7 kW (lekker zonnetjes dat doorkomt in juni). Dit vind ik eigenlijk best laag bij een 2.9 kW installatie. Dit is bijna de helft van het piek vermogen. Ondanks de wolken zou een dergelijke piek niet hoger moeten zijn?
Je moet echt meer informatie geven over je set.

Wat is de orientatie in graden?
Onder welke hoek staat je set?
Welke Omnik 3K omvormer? De TL of de TL2?
Welke panelen?
Allemaal dezelfde kant op georienteerd of 2 strings? (Bijv. Oost-West?)

Je had het erover dat je in de meterkast hebt gekeken....waarop heb je gekeken?

[ Voor 4% gewijzigd door toxict op 19-06-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:26:
Kein keloel, het ding werkt prima en ziet er nog goed uit ook. Ik ga er maar eens een tijdje van genieten en hopen dat die 5.5 nog wat opbrengt.
Wat mij betreft heb je gelijk, vooruit kijken en gaan.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:26:
Dit is de juiste spelling :o

sorry hoor, is een inkoppertje.

Afbeeldingslocatie: https://voetblah.files.wordpress.com/2012/01/ernst-happel-kein-geloel-dat-is-feyenoord-800-600.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Gasschuif op 19-06-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dychmann schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:04:

Hoe zijn de panelen aangesloten?

Het maakt nogal uit of het twee string (1x 5 en 1x 6) zijn of ééntje van 11 in serie. Bij alle 11 in serie moet deze parallel op beide MPPT's aangesloten zijn. Hier heb je een Y-splitter voor nodig.
Als het de 3k-TL is (niet de 3k-TL2) lijkt het erop dat alle 11 in serie op 1 MPPT is aangesloten. De 3k-TL doet maximaal 1700 W op een MPPT. (Piekjes kunnen even hoger uitkomen, maar dat zijn echt piekjes)

Kan je ook de opbrengsten van beide dagen laten zien en eventueel ook het voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychmann
Stom van me dat er niet bij te vermelden:

Wat is de orientatie in graden?
- Dak staat pal op het zuiden. Panelen pakken alle 11 volle zon (als ie schijnt) de gehele dag. Kompas geeft 190* aan.
Onder welke hoek staat je set?
- Normaal schuin dak. Volledig gericht op het zuiden. Schat een 35*
Welke Omnik 3K omvormer? De TL of de TL2?
- Omniksol 3.0 TL
Welke panelen?
- JA Solar 265 WP (zwart)
Allemaal dezelfde kant op georienteerd of 2 strings? (Bijv. Oost-West?)
- Allen zelfde kant (zuid)

- :) de digitale stroommeter van ISKRA. Mijne heeft 4 standen die hij verspringend laat zien (: 2x verbruik (piek/dal) en 2x inkomend (piek/dal)). Sinds plaatsing panelen staat de meter op 4 KWH en de app geeft >9KWH aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Daar duits zowat m,n tweede taal is vind ik de Bing vertaling ook wel lachwekkend.

Hier komen de verschillende artikelen bij de verkoop uit onze voorraad:

Hier:

Kostal Pico 10.1 DCS, omvormer, jaar 2010, nieuwe, monitor, licht transportschade!

Tentoonstelling en demo apparatuur. De omvormer is gebruikt op een beurs voor demodoeleinden.

De verpakking is beschadigd, vuil, decaled en label.

Op de behuizing nosed een deuk met rand is gevestigd in het grensgebied.

De eenheid komt uit het jaar 2010.

De fabrikant is een fabrieksgarantie van ten minste 5 jaar zijn apparaten aan de eindklant

vanaf de datum van aankoop of inbedrijfstelling. (de Garantiebstimmungen van de fabrikant van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Dychmann schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:06:

- :) de digitale stroommeter van ISKRA. Mijne heeft 4 standen die hij verspringend laat zien (: 2x verbruik (piek/dal) en 2x inkomend (piek/dal)). Sinds plaatsing panelen staat de meter op 4 KWH en de app geeft >9KWH aan.
Dat bekend dus dat er 9-4 = 5 kWh direct is opgeconsumeerd en niet is terug geleverd aan het net.
Een ISKRA hoofdmeter kan niet weten wat een omvormer produceerd aangezien de hele groepenkast aan elkaar zit en alleen het totaal resultaat van je woning door de meter gaat.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychmann
Ik heb de monteur volgens mij horen zeggen 1x6 en 1x5. Geen idee hoe ik dit makkelijk kan zien. Vanaf de panelen lopen 5 kabels naar de omvormer. Zegt dat iets?

Het is overigens zeker de Omnik 3.0 TL

Opbrengsten beide dagen:
Power Now Today's Energy Monthly Energy Yearly Energy Total Energy
0.00 kW 0.00 kWh 8.89 kWh 8.89 kWh 9.70 kWh

Voltages beide dagen:
- DC input: PV1 138.1V PV2: 138.3V PV3: 0
- DC output: L1: 233.3V L2: 0 L3:0
- Frequency: 50.07Hz
- Total energy 9.7 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychmann
SolarKing schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:30:
[...]

Dat bekend dus dat er 9-4 = 5 kWh direct is opgeconsumeerd en niet is terug geleverd aan het net.
Een ISKRA hoofdmeter kan niet weten wat een omvormer produceerd aangezien de hele groepenkast aan elkaar zit en alleen het totaal resultaat van je woning door de meter gaat.
Betekend dit dus dat apparaten (bv wasmachine) lampen etc op andere groepen deze energie hebben geconsumeerd. Dat is positief dus :)

Klinkt logisch ook. Txs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 11:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Dychmann schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:46:
[...]

Betekend dit dus dat apparaten (bv wasmachine) lampen etc op andere groepen deze energie hebben geconsumeerd. Dat is positief dus :)

Klinkt logisch ook. Txs!
En dat hebben ze niet uitgelegd? pfff. hard hollend naar huis zeker!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dychmann schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:43:
Ik heb de monteur volgens mij horen zeggen 1x6 en 1x5. Geen idee hoe ik dit makkelijk kan zien. Vanaf de panelen lopen 5 kabels naar de omvormer. Zegt dat iets?

Het is overigens zeker de Omnik 3.0 TL

Opbrengsten beide dagen:
Power Now Today's Energy Monthly Energy Yearly Energy Total Energy
0.00 kW 0.00 kWh 8.89 kWh 8.89 kWh 9.70 kWh

Voltages beide dagen:
- DC input: PV1 138.1V PV2: 138.3V PV3: 0
- DC output: L1: 233.3V L2: 0 L3:0
- Frequency: 50.07Hz
- Total energy 9.7 KWh
5 kabels is wat vreemd, 4 is genoeg. Kan je de grafiek van de afgelopen twee dagen posten en het hoogste voltage vermelden. Dit is te vinden bij de history.
Ik begrijp dat je set pas twee dagen werkt, misschien even wachten op een mooie dag. Ik zou overigens de 11 panelen in serie zetten en dan parallel over de beide MPPT's. Het voltage is geen probleem, de omnik kan 590 V hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 01:59:
[...]

5 kabels is wat vreemd, 4 is genoeg. Kan je de grafiek van de afgelopen twee dagen posten en het hoogste voltage vermelden. Dit is te vinden bij de history.
Ik begrijp dat je set pas twee dagen werkt, misschien even wachten op een mooie dag. Ik zou overigens de 11 panelen in serie zetten en dan parallel over de beide MPPT's. Het voltage is geen probleem, de omnik kan 590 V hebben.
4x DC en de voeding kabel maakt 5 :)
En aan zijn string gegevens te zien heeft hij beide strings vrij laag voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik ken dat bedrijf én de eigenaar die in Amsterdam woont.
Hij verlaat de particulieren sector, en ruimt die handel dus op.
Ik heb alu steunen bij hem thuis opgehaald, mooie kwaliteit tegen hele mooie prijs.
Gewoon netjes een factuur met btw gehad.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

crazyharrie schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 09:01:
[...]

Ik ken dat bedrijf én de eigenaar die in Amsterdam woont.
Hij verlaat de particulieren sector, en ruimt die handel dus op.
Ik heb alu steunen bij hem thuis opgehaald, mooie kwaliteit tegen hele mooie prijs.
Gewoon netjes een factuur met btw gehad.
de Link naar MP doet het helaas niet meer, welke naam gebruikt ie op MP?

gevonden:

http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2015 09:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
Gasschuif schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:17:
[...]

Kijk, dat zijn goede berichten.

De voedende trafo gaat hopelijk (schat ik zo in) wat omlaag in uitgaande spanning (gebeurt aan de primaire zijde), dus de spanning moet daar even af (10 kV, geen kattenpis)
Het lijkt mij verstandig om in de transitie periode de omvormer even niet aan het net te hangen, er kunnen (diverse) zaken fout gaan op generator bedrijf. Is er ook gemeten op de andere fases?? Zoja waren die ook in de hogere regionen?

Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.
Wellicht dat in de loop der jaren (als de penetratie van PV at home) veel hoger gaat worden of dit soort aanpassingen vaker gaat voorkomen.

Het advies van PClob om je 8 meter kabel 2,5 mm2 te verzwaren kan hiermee definitief terzijde worden geschoven 8)
Ja hij had alle fases gemeten, ik heb de waardes niet gelezen, maar hij noemde dat alles boven de 240v zat. Ik hoop dat ik nog informatie krijg over wanneer ze die actie uitvoeren, normaal krijg je wel een brief van Enexis als er onderhoud is met mogelijke storing van het net. En anders maar even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 10-09 14:39
Hmmmm, geen stroom vanochtend. Stedin gebeld en iemand in de buurt heeft bij het plaatsen van een hek de stroomkabel geraakt. Blijkbaar geven de panelen ook geen stroom naar de meterkast zodat ik toch ff m'n koffiebonen kan malen ;)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Balboa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:05:
Hmmmm, geen stroom vanochtend. Stedin gebeld en iemand in de buurt heeft bij het plaatsen van een hek de stroomkabel geraakt. Blijkbaar geven de panelen ook geen stroom naar de meterkast zodat ik toch ff m'n koffiebonen kan malen ;)
Waag het niet, maar als je een ouderwetse koffiezetter hebt ( geen senseo of expresso machiene )
en de spanning va je panelen is voldoende, dan zou je daar rechtsteeks de panelen op aan kunnen sluiten
en kun je wel koffie leuten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Ik heb begrepen dat je omvormer meegaat met de netspanning. Niksvanuit het netwerk = niks vanuit de panelen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Balboa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:05:
Gelukkig is dat t geval bij netgekoppeld. Stel je voor dat je midden in de winter een storing hebt aan je elektrische systeem, je belt de elektricien, die komt vroeg en maakt de boel om 8:00 spanningsloos, en om 8:30 komt de zon boven de horizon ..... verrassing :(
Daarnaast, stel je hebt net genoeg om de koffiezetter aan te zetten, en er komt een wolkje voor de zon, en het vermogen zakt in elkaar, dan gebeuren er rare dingen op het gebied van spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 10-09 14:39
PClop schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:28:
[...]

Waag het niet, maar als je een ouderwetse koffiezetter hebt ( geen senseo of expresso machiene )
en de spanning va je panelen is voldoende, dan zou je daar rechtsteeks de panelen op aan kunnen sluiten
en kun je wel koffie leuten. :P
Haha, ik blijf ver van zaken met stroom. Verder dan een stopcontact e.d. aansluiten ga ik niet zonder hulp van derden.

Inmiddels is de stroom weer hersteld en ga ik zo maar ff een noodrantsoen koffiebonen malen voor in de vriezer ;)

Maar wat gebeurt er eigenlijk wel met de spanning van de panelen als de omvormer het niet doet? Ben echt een nitwit wat dat betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Balboa op 20-06-2015 10:54 ]

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

Balboa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:52:
[...]

<>
Inmiddels is de stroom weer hersteld en ga ik zo maar ff een noodrantsoen koffiebonen malen voor in de vriezer ;)
<>
Handmalertje kopen :) ook handig op vakantie (is wel een werkje maar lekkere koffie).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Balboa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:52:
[...]

Haha, ik blijf ver van zaken met stroom. Verder dan een stopcontact e.d. aansluiten ga ik niet zonder hulp van derden.

Maar wat gebeurt er eigenlijk wel met de spanning van de panelen als de omvormer het niet doet? Ben echt een nitwit wat dat betreft.
Die spanning blijft gewoon spanning, net als met je stopkontact, als je daar niets op aansluit.
Dus als je omvormer geen netspanning meet gaat deze ook de spanning/energie van je zonnepanelen
niet omzetten naar 230V ac en voeden naar het net ( want het "net" is foetsie ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
En als je gebruik maakt van Solaredge met optimizers gaat ook je gelijkspanning vanaf de panelen naar iets van 1 volt, zodat niet je gelijkspanningskabel naar de omvormer op een paar honderd volt blijft (als de zon schijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Die spanning blijft gewoon spanning, net als met je stopkontact, als je daar niets op aansluit.
Dus als je omvormer geen netspanning meet gaat deze ook de spanning/energie van je zonnepanelen
niet omzetten naar 230V ac en voeden naar het net ( want het "net" is foetsie ) ;)
Maar wat als je bij stroomuitval de hoofdschakelaar in de meterkast om zet en over schakelt op batterijen? Dan komt er weer 230 op het huis en gaan de panelen weer aan, wat als hij die stroom niet kwijt kan?

Dus het verbruik is op dat moment 300W van af de accu's maar de panelen gaan 1000W+ leveren....wat dan?
Ik denk niet dat de omvormer dat terug regelt, dus gaat hij in storing of zo, kan me er geen voorstelling van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Op dat moment staat de omvormer in "Island mode". De omvormer zal dan zeer zeker terug regelen, tenzij de accu nog opgeladen kan worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou heb jij het over een speciale omvormer of iets dergelijks, zoals een powerrouter. Ik heb het over een accu pack met een omvormer / lader kombi (geen pv omvormer) die om schakelt als de netstroom weg valt.

So et was

http://www.ebay.de/itm/15...in_77&hash=item2801117c94

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2015 14:09 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.