Verwijderd
echt slecht zullen ze denk niet zijn. zorg ervoor dat de omvormer het liefst een kwaliteit chinees ding is of een duitse/japanse.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:02:
Nou, ik geloof dat ik ook voor zonnepanelen ga.
Ik heb een offerte van Sun-solar ontvangen voor 4340 Wp.
Grootste twijfel was het vrij onbekende merk EC-Solar, maar ga denk ik toch de gok nemen.
Als ze 5 jaar meegaan zou ik mijn aanschafkosten terug hebben.
Ik houd jullie op de hoogte!
Verwijderd
waarde zegt niks(prijskaartje hoort niks te zeggen) product hoort deugdelijk te zijn daarom ben ik voor op het verbieden van rommel/namaak etc.(nieuwe producten uit de fabriek die zo goedkoop mogelijk zijn geproduceerd.)Rol-Co schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:42:
[...]
Ik heb ook een piko gehadkunnen ze niet zien maar je meld hem aan op de website om te loggen.
T.b.v garantie.......denk je?
[afbeelding]
Ik denk eerlijk gezegd niet, dan komt het defect daardoor natuurlijk, vergeet niet dat het een omvormertje is van 2500,- + , geen ding van 400,-
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2015 22:06 ]
Die doen het uitstekend en prima hoor!Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:02:
Nou, ik geloof dat ik ook voor zonnepanelen ga.
Ik heb een offerte van Sun-solar ontvangen voor 4340 Wp.
Grootste twijfel was het vrij onbekende merk EC-Solar, maar ga denk ik toch de gok nemen.
Als ze 5 jaar meegaan zou ik mijn aanschafkosten terug hebben.
Ik houd jullie op de hoogte!
Welke omvormer zit erbij en hoeveel/welke panelen?
Gokje: 14 x 310wp op een hohosola 4200 mtl (maar ik hoop stiekum een stecagrid 4200)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2015 22:30 ]
Tigo gooit de spanning met een buck converter naar beneden, van 428 Volt naar 338 Volt, vandaag om 11:23 uur. Het lijkt erop dat het paneel met de grootste stroom of grootste vermogen bepalend is voor het werkpunt van de Tigo, maar dat weet ik niet zeker. Wel zeker is dat er een buck converter in de Tigo zit die de spanning omlaag transformeert.
Waarom de verwarring ontstond? Zie: (Excel is van mij, de rest logging van hansdegit)

Het C05 paneel dat 13 Watt levert zal aan zijn uitgang dus 13 Watt / 3 Ampère = 4 Volt leveren.
V×I=P.
[Edit]
Vermogensplaatje van logging hansdegit:

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 15-06-2015 22:34 ]
Thx Dre
[ Voor 63% gewijzigd door hansdegit op 15-06-2015 22:45 ]
ik zal ze eerst eens opnieuw verbinden mbv contactspray. Mocht t daarna niet fatsoenlijk werken, zal ik t advies van WoudseHoeve opvolgen om de boel ff goed door te meten.PClop schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:11:
[...]
Ik ken dat setje panelen wel, deze komt van de firma, Met de zon.nl uit de Rijp NH
Dat was ook mijn startset zes jaar geleden met 8x Enfinity 240M6, maar ik heb er toen een fronius IG20
bij genomen ( later omgeruild voor een IG30 wegens een uitbreiding ) anders had ik dat zelfde type gehad
die jij nu hebt kwa omvormer.
Je zou even kontakt kunnen opnemen met, Met de zon.nl of ze dit verschijnsel kennen van die omvormer.
Wat nog een oorzaak kan zijn van de slechte prestatie is dat de MC4 stekkers geen goed kontakt meer maken, dat je dus alles even weer uitelkaar haald en met kontaktspray weer inelkaar zet.
En bij mijn Enfinity 240M6 panelen moet ik behoorlijk kracht zetten om de MC4 stekkers in elkaar
te klikken, kan dus zijn dat die bij jou ook nog wat "los vast "zitten.
Trouwens is de werking van mijn Enfinity panelen nog steeds goed.
Verwijderd
ik heb 2kWp minder, en dat is vandaag; een mppt jojo dag (pieken)
ik heb strings en geen schaduw, hans wel.
meestal scoort hans hoger, half bewolkt en extreme pieken, dan ik.
op een zonnige dag is hans niet bij te houden.
de piko vlak af als hans zuid en west maximaal krijgt (dat is tussen 2 en 5)
de verschillen zijn groot, en ik snap het nog niet helemaal.
het lijkt er wel op dat die piko 10 toch fors beter scoort, maar vanaf maart 2016 kunnen we het pas weten, het verschil van de kust en het voordeel (geen wolken koude zee +wind) neemt nu sterk af.
Ik ben momenteel zeer druk in de PV bezig en probeer deze zomer nog een weekje vrij te hebben.mb1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 07:59:
[...]
Ik ging er vanuit dat een Tweaker die het dak niet op durft iig de kabel binnen zelf wel aanlegt en aansluit.
In het achterhoofd mijn situatie (24 panelen SF zelf binnenwerk gedaan) welke door één man met assistentie van ondergetekende voor drie uur 's middags alles af had!
Als ik dan kijk dat in de installatie branche veel bedrijven blij zijn als ze een monteur met hulpmonteur voor €50 kunnen "wegzetten" ja dan vind ik het nog steeds duur.
Maar Andre1973 wellicht is dit een klusje wat jij voor de Tweaker voor een "leuk bedrag" kan uitvoeren?
Ik denk namelijk dat heel veel Tweakers in dit topic wel behoefte hebben aan een klein meedenkend en werkende installateur of zzp'er welke het dakwerk uitvoert!
Het "ontwerp" maken en toetsen is hier op Tweakers reeds gebeurt.
Ik had al even via de PM contact ook, Nijmegen is me iets te ver, ik zit boven Amsterdam, anders mag men mij gerust vragen, ik ga me niet opdringen hier, dat is niet de bedoeling begreep ik. Aan het onderschrift van mijn post kun je zien dat ik professioneel bezig ben met PV en dat lijkt me genoeg.
Ik heb al eens een klus uitgevoerd voor iemand, van hier, samen.
Ik lees hier graag mee wat er in de markt gebeurd en af en toe komt er ook nog iets voorbij dat ik nog niet wist, zo blijf ik een beetje bij.
De ene keer gaat het plaatsen makkelijker dan de andere keer, soms heb je hele complexe vormen, moeten de lijnen doorlopen en ben je eerst thuis de boel aan het uittekenen en rekenen, de andere keer heb je ruimte zat en is het een rete strak dak, en gaat t snel.
Ik reken er op dat men 7 panelen per dag per persoon kan plaatsen bij een particulier. T weer is niet altijd droog T-shirt weer met een een licht windje, en niet alles en iedereen werkt altijd mee (vandaag ook weer 3/4 hr. in de auto gezeten en 1/4 hr gebeld, omdat er iets essentieels ontbrak), t valt dan vaak nog niet mee om die tijd vergoed te krijgen als de fout bij een ander ligt. en als dan nu heel af en toe gebeurde ..... dat zit er ook allemaal in.
En voor het binnenwerk ben je ook snel een dag kwijt als je het blind moet aannemen, we zijn er ook nog wel eens met 2 man tot ruim na midden nacht mee bezig geweest.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat wat jij kocht voor 750 euro ...................................... was in 2010, 8.5 keer zo duur.Ebbie73 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:20:
[...]
ik zal ze eerst eens opnieuw verbinden mbv contactspray. Mocht t daarna niet fatsoenlijk werken, zal ik t advies van WoudseHoeve opvolgen om de boel ff goed door te meten.

Leuk om te zien hoe die prijzen toch naar beneden zijn gevallenPClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:37:
[...]
Dat wat jij kocht voor 750 euro ...................................... was in 2010, 8.5 keer zo duur.![]()
[afbeelding]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Damn! Dan heb je al gauw een TVT van 20+ jaar. Maar toen kon je vast nog wel een leuke subsidie krijgen...PClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:37:
[...]
Dat wat jij kocht voor 750 euro ...................................... was in 2010, 8.5 keer zo duur.![]()
[afbeelding]
Ik moet wel zeggen dat ik hiermee wel mazzel heb gehad, De mensen waarvan ik het kocht zaten niet echt op de centen. Er waren nog veel meer kapers op de kust, waaraan ze dit wellicht voor het dubbele konden verkopen.
Nee hoor, geheel SDEvrij, maar voor dat ik zonnepanelen op het dak had was ik ook al een paar jaarEbbie73 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:48:
[...]
Damn! Dan heb je al gauw een TVT van 20+ jaar. Maar toen kon je vast nog wel een leuke subsidie krijgen...
Ik moet wel zeggen dat ik hiermee wel mazzel heb gehad, De mensen waarvan ik het kocht zaten niet echt op de centen. Er waren nog veel meer kapers op de kust, waaraan ze dit wellicht voor het dubbele konden verkopen.
bezig om eea uit te zoeken, en toen ( 2007 / 2008 ) las ik op fora dat er lui overlegden of ze niet samen
een pallet zonnepanelen konden kopen, dan zou dat een koopje zijn........ 800 euro per 180Wp paneel.
Dus toen ik ze kocht in 2010 voor 500 euro per 240Wp paneel, dacht ik, heb ik ze lekker goedkoop.
Ja ja
Verwijderd
MADRID – Het lijkt er op dat de huidige conservatieve regering van Mariano Rajoy maar een missie heeft als het gaat om groene stroom, het oninteressant maken door meer en meer belastingen en intrekken van subsidies. Dit keer heeft men besloten dat er meer belasting betaald moet gaan worden op de speciale baterijen die zonne-energie kunnen opslaan. Hierdoor wordt het gebruik onrendabel.
http://www.spanjevandaag....eel-gebruikers-in-spanje/
Tja die spanjaarden zijn zwaar de Sjaak van neoliberalen die alles willen privatiseren er van uit gaande dat markten efficient zijn en zich rationeel gedragen NOT. De belangrijkste reden dat we (en zeker Spanje) nu in een grote financiele crisis zitten. Markten reageren meer in een Boom Bust scenario is al pijnlijk bewezen (door oa George Soros Britsche pond door EMS vloer, Tulpen bollen, Internet bubbel, vastgoed bubbel etc etc.). In Duitsland (en andere landen) beginnen sommige deelstaten/gemeenten dan ook al de boel om te draaien bijvoorbeeld met het terug draaien van het privatiseren van nutsbedrijven zoals electrischiteits maatschappijen door oa de concessies niet te verlengen => http://www.happynews.nl/2...nieuw-in-handen-overheid/Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:22:
Zo ziet onze toekomst er ook uit!
MADRID – Het lijkt er op dat de huidige conservatieve regering van Mariano Rajoy maar een missie heeft als het gaat om groene stroom, het oninteressant maken door meer en meer belastingen en intrekken van subsidies. Dit keer heeft men besloten dat er meer belasting betaald moet gaan worden op de speciale baterijen die zonne-energie kunnen opslaan. Hierdoor wordt het gebruik onrendabel.
http://www.spanjevandaag....eel-gebruikers-in-spanje/
Zouden ze hier ook moeten doen en kan je echt voor groene stroom gaan zonder winst kenmerk ten koste van alles en iedereen.
[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 16-06-2015 14:23 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Is er hier wel iemand die dit klantvriendelijk kan uitleggen? Waarom MOET het, waar staat het dat het wettelijk verplicht is dat ik mijn gegevens in de zoveelste database achterlaat? Wat mij betreft hoeft niemand te weten dat ik zonnepanelen heb en waarschijnlijk verbruik ik meer (+/- 4000kWh) dan wat mijn panelen gaan opleveren (+/-3000kWh), dus salderen hoeft gelukkig niet.
Ze geven het bij energieleveren.nl zelf aan waarom het moet. Bij ons heeft de installateur het gemeld...Verstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:21:
Nou ik heb er hier panelen laten op leggen vorig jaar ergens. Vandaag pas met Essent gebeld om even door te geven dat er waarschijnlijk een afwijkende meterstand zal worden opgegeven. Nu zegt die meid aan de telefoon dat ik mijn gegevens ergens MOET opgeven bij een ontzettend amateuristisch uitziende website: energieleveren.nl. Natuurlijk krijg ik meteen stuiptrekkingen en schuim op de mond en vraag ik waarom dat het moet. Daarover krijg ik een hele mond vol woorden, maar geen enkele uitleg. Het MOET dus het moet, van de overheid.
Is er hier wel iemand die dit klantvriendelijk kan uitleggen? Waarom MOET het, waar staat het dat het wettelijk verplicht is dat ik mijn gegevens in de zoveelste database achterlaat? Wat mij betreft hoeft niemand te weten dat ik zonnepanelen heb en waarschijnlijk verbruik ik meer (+/- 4000kWh) dan wat mijn panelen gaan opleveren (+/-3000kWh), dus salderen hoeft gelukkig niet.
Edit:
En je hebt nu pas doorgegeven dat je afwijkende standen hebt (t.o.v. andere jaren)? Bij ons kwamen de melden van de verbruikersmanager al in maart
[ Voor 8% gewijzigd door Wailing_Banshee op 16-06-2015 14:31 ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
edit: Ja in de winter is de opbrengst niet zo geweldig en ze liggen er sinds augustus op. Wel regelmatig die verbruiksmanager gebruikt, dus misschien dat die combinatie niet meteen het alarm laat af gaan. Nu heb ik rond de 15-18kWh per dag, dus dat gaan ze waarschijnlijk wel merken als de standen moeten worden doorgegeven.
[ Voor 73% gewijzigd door Verstekbakker op 16-06-2015 14:46 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als de beveiliging zo uitziet als die website dan houd ik m'n hart vast...zonoskar schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:43:
Zo amateuristisch is die site toch niet?
Hoezo niet?
Is je verbruik altijd hoger of gelijk aan je opwek?
Denk dat je op de nodige momenten teruglevert aan het net, je leverancier saldeert dit dat met je verbruik.....
Salderen: verbruik-opwek=netto betalen
Klopt. Ik gebruik het woord salderen verkeerd. Ik bedoel dat mijn jaarlijkse verbruik boven mijn jaarlijkse opwekken ligt. Ik krijg dus geen geld voor mijn stroom, maar ik hoef minder te betalen.janne_nl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:59:
[...]
Hoezo niet?
Is je verbruik altijd hoger of gelijk aan je opwek?
Denk dat je op de nodige momenten teruglevert aan het net, je leverancier saldeert dit dat met je verbruik.....
Salderen: verbruik-opwek=netto betalen
Na 2020 zien we wel verder.
Ik ben ook niet zo dat de overheid of bedrijven alles van mij moeten weten integendeel. Ik vind het wel handig voor in mijn geval Stedin wat voor fluctuaties zij op het net kunnen verwachten.Verstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Klopt. Ik gebruik het woord salderen verkeerd. Ik bedoel dat mijn jaarlijkse verbruik boven mijn jaarlijkse opwekken ligt. Ik krijg dus geen geld voor mijn stroom, maar ik hoef minder te betalen.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Wat is er met die grens van 5000kWh?janne_nl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:25:
Dat is wat ik ook iedereen aanraadt, niet meer opwekken dan je jaarverbruik (en niet meer dan 5000kWh), dan zit je vooralsnog goed.
Na 2020 zien we wel verder.
Ja maar ben ik strafbaar als ik het niet doorgeef? Zo liet die meid aan de telefoon het namelijk overkomen.Snarfie31 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:26:
[...]
Ik ben ook niet zo dat de overheid of bedrijven alles van mij moeten weten integendeel. Ik vind het wel handig voor in mijn geval Stedin wat voor fluctuaties zij op het net kunnen verwachten.
En ik lees dat Enexis mij na aanmelding een andere meter zou moeten gaan geven, daar heb ik weinig trek in, die draaischijf werkt toch prima?
[...]
Wat is er met die grens van 5000kWh?
[...]
Tot voorheen was dat de limiet voor salderen. Deze is er niet meer. Je mag nu onbeperkt salderen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Bel gewoon naar Enexis en geef door dat je zonnepanelen hebt, als zij zeggen dat je een nieuwe meter moet krijgen zeg je gewoon nee bedankt die wat ik nu heb is prima.Verstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:35:
[...]
[...]
Ja maar ben ik strafbaar als ik het niet doorgeef? Zo liet die meid aan de telefoon het namelijk overkomen.
En ik lees dat Enexis mij na aanmelding een andere meter zou moeten gaan geven, daar heb ik weinig trek in, die draaischijf werkt toch prima?
Kost je een telefoontje en straks geen gedoe met je jaar afrekening.
In die tijd dat je hier je ongenoegen kenbaar maakt had je het allang kunnen regelen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik spendeer hier mijn tijd liever met ongenoegen kenbaar maken dan dat ik weer een half uur aan de telefoon moet hangen om later nog meer tijd te moeten vrij maken voor een nieuwe meter.klump4u schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:58:
[...]
Bel gewoon naar Enexis en geef door dat je zonnepanelen hebt, als zij zeggen dat je een nieuwe meter moet krijgen zeg je gewoon nee bedankt die wat ik nu heb is prima.
Kost je een telefoontje en straks geen gedoe met je jaar afrekening.
In die tijd dat je hier je ongenoegen kenbaar maakt had je het allang kunnen regelen.
Bij mij drongen ze ook aan op doorgeven (geen idee of dat verplicht is) vervolgens een brief dat mn meter niet geschikt (geijkt) was om achter uit te draaien. Maar na 1 telefoontje werd er niet meer aangedrongen.Verstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:35:
[...]
[...]
Ja maar ben ik strafbaar als ik het niet doorgeef? Zo liet die meid aan de telefoon het namelijk overkomen.
Op het moment dat jij je meterstand doorgeeft (na 1 jaar) zien ze direct dat je Electra terug levert dus ik vond het geen probleem om het nu al door te geven. Scheelt ook weer een hoop uitleg bij je electriciteits maatschappij die mag ik hopen een aantekening heeft gemaakt en niet voor een verassing komt te staan met alle vervelende gevolgen voor jou, Zoiets van "meneer die meter stand die u doorgaf klopt niet hoor"
[ Voor 26% gewijzigd door Snarfie31 op 16-06-2015 16:28 ]
Het doorgeven van het feit dat je zonnepanelen hebt is volgens mij wel verplicht, dit heb ik uit een artikel van een zonnepaneel blad. (Solar magazine dacht ik) Staat ook hier in het forum. Wat de sancties zijn? Geen denk ik, behalve verpicht weer bellen met je energie leverancier en netbeheerder om de standen juist te kunnen doorgeven etc.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Je gooit dan rond de 15-20% van de opbrengst weg.
Nog niet eens zo schokkend. Als dit je een heleboel kopzorgen en duurdere omvormer scheelt is het wel het overwegen waard.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Stuur je toch een mailtje naar EnexisVerstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:16:
[...]
Ik spendeer hier mijn tijd liever met ongenoegen kenbaar maken dan dat ik weer een half uur aan de telefoon moet hangen om later nog meer tijd te moeten vrij maken voor een nieuwe meter.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Oost west denk ik dat je met een 5000 prima uit de voeten kan, kijk eens naar dezeBamboe48 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:52:
Net via secondsol 60 panelen Auria M1200 gekocht, 120 Wp dunne film. Die wil ik in een oost_west opstelling gaan leggen. Kan ik in die situatie toe met 1 MPPT ? Een andere vraag die ik heb: in hoeverre kan ik onder dimensioneren om te volstaan met een omvormer op 1 fase en een 16 A automaat? Graag hoor ik van jullie de mogelijkheden.
Heb je een enkel fase omvormer met 2 mppt, en door oost west kom je niet aan de 16A, kan prima.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Op een plat dak zou ik liever een zwaardere omvormer nemen.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:24:
[...]
Oost west denk ik dat je met een 5000 prima uit de voeten kan, kijk eens naar deze
Heb je een enkel fase omvormer met 2 mppt, en door oost west kom je niet aan de 16A, kan prima.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Dat is een TL omvormer, gaat niet goed.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:24:
[...]
Oost west denk ik dat je met een 5000 prima uit de voeten kan, kijk eens naar deze
Important! Do not use the inverter with no transformer connecting. For optimal
performance, AURIA SOLAR modules must only be used in configurations where the
negative polarity of the PV module is connected to ground (use of inverter with
transformers with negative grounding). Failure to comply with this requirement will
reduce the performance of the system and invalidate AURIA SOLAR warranty for
http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer
Of is dat ook een TL ?
Ja dus

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 16-06-2015 17:34 ]
Ow ja, dat zijn die oude dunnefilm natuurlijk, dan een leuke piko 5,5PClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:28:
[...]
Dat is een TL omvormer, gaat niet goed.
Important! Do not use the inverter with no transformer connecting. For optimal
performance, AURIA SOLAR modules must only be used in configurations where the
negative polarity of the PV module is connected to ground (use of inverter with
transformers with negative grounding). Failure to comply with this requirement will
reduce the performance of the system and invalidate AURIA SOLAR warranty for
Groter hoeft niet gok ik, zelfs niet op een plat dak. Voor de meeste opbrengst is oost west ook niet slim op een plat dak, dan kan je ze beter naar zuid kantelen.
Ik ben een appje aan het maken om de opbrengsten uit de SolarEdge api te kunnen zien op je smartwatch. Als iemand wil helpen testen, stuur me even een DM, (Je moet wel een SolarEgde API key hebben helaas)
Het dak zelf is niet plat, maar ligt oost_west met aan beide zijden een dakhelling van ca 20 graden ( is een fors tuinhuis ).Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:36:
[...]
Ow ja, dat zijn die oude dunnefilm natuurlijk, dan een leuke piko 5,5
Groter hoeft niet gok ik, zelfs niet op een plat dak. Voor de meeste opbrengst is oost west ook niet slim op een plat dak, dan kan je ze beter naar zuid kantelen.
De omvormer die ik op het oog heb is een Delta Solivia 5.0, eventueel kan ik die ook omwisselen met de Delta Solivia 3.3 die nu naar alle tevredenheid de 30 stuks Auria M112,5 Wp op het dak van ons woonhuis liggen bedient. Ik vraag me trouwens ook af wat er gebeurt als ik de DS 5.0 gebruik op een 16A groep, het ergste wat er kan gebeuren is toch dat de automaat uitschakelt?
Misschien moet ik maar wat minder panelen monteren en de overblijvende verpatsen.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Een luxe probleem dus, ga het gewoon testen met de DS 5.0 zoals je zelf al aangaf.Bamboe48 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:19:
[...]
Het dak zelf is niet plat, maar ligt oost_west met aan beide zijden een dakhelling van ca 20 graden ( is een fors tuinhuis ).
De omvormer die ik op het oog heb is een Delta Solivia 5.0, eventueel kan ik die ook omwisselen met de Delta Solivia 3.3 die nu naar alle tevredenheid de 30 stuks Auria M112,5 Wp op het dak van ons woonhuis liggen bedient. Ik vraag me trouwens ook af wat er gebeurt als ik de DS 5.0 gebruik op een 16A groep, het ergste wat er kan gebeuren is toch dat de automaat uitschakelt?
Misschien moet ik maar wat minder panelen monteren en de overblijvende verpatsen.
je bent geen beginner zo te zien, maar hou ons wel op de hoogte, want wij zijn hier
gek op zulke extreme installaties.
Edit, Ik las net dat hij ook nog is af te knijpen op vermogen ; Power factor adjustable dus ?
[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 16-06-2015 20:00 ]
Oudere dunnefilmpanelen willen soms negatief geaard worden, en dus heb je een omvormer met trafo nodig of een scheidingstrafo achter een TL omvormer (lomp en duur).
Maar, in Nederland zit de nul toch ook in de meterkast vast aan de aarde, na de aardlekschakelaar? Met een TL trafo is dan toch je nul, en dus je negatieve DC, ook automatisch geaard?
In de wijktrafo bij jou in de buurt zit de nul op een aardpen, niet bij jou in de meterkast ( hoop ik )marcop23 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:41:
Ik ga nu een hele domme vraag stellen, denk ik:
Oudere dunnefilmpanelen willen soms negatief geaard worden, en dus heb je een omvormer met trafo nodig of een scheidingstrafo achter een TL omvormer (lomp en duur).
Maar, in Nederland zit de nul toch ook in de meterkast vast aan de aarde, na de aardlekschakelaar? Met een TL trafo is dan toch je nul, en dus je negatieve DC, ook automatisch geaard?
Hier geen aardpen, maar aarding via netbeheerder staat er op een sticker welke op de groepenkast geplakt is door Liander.PClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:53:
[...]
In de wijktrafo bij jou in de buurt zit de nul op een aardpen, niet bij jou in de meterkast ( hoop ik )
Zijn nul en aarde dan gelijk?
Volgens mij zag ik toen ik illegaal het zekeringskastje open maakte (er zaten geen zegels op en ik was nieuwsgierigPClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:53:
[...]
In de wijktrafo bij jou in de buurt zit de nul op een aardpen, niet bij jou in de meterkast ( hoop ik )
En zo niet, een omvormer heeft geen aardlek nodig, wat let je eigenlijk om daar ook een gecombineerde nul/aarde te gebruiken? Nouja, dan moet je dus de nul aan je aarde knopen, om een TN-S te krijgen? Maar dat is dan vast niet de bedoeling zeker
[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 16-06-2015 20:06 ]
Foto graag, als ik wat ga graven in m,n geheugen, waren er vroeger krachtstroom grondkabelsmarcop23 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:59:
[...]
Volgens mij zag ik toen ik illegaal het zekeringskastje open maakte (er zaten geen zegels op en ik was nieuwsgierig) drie fasen binnen komen en een geel/groene, wat een gecombineerde aarde/nul zou moeten zijn dan. De aardpen zit daar dan toch ook op aangesloten? Of niet?
En zo niet, een omvormer heeft geen aardlek nodig, wat let je eigenlijk om daar ook een gecombineerde nul/aarde te gebruiken?
waar een van de fasen geel was gekleurd, en grijs was toen de aarde............ maar weet dat niet zeker.
Sorry, sinds we een slimme meter hebben (de oude, digitale, kon geen teruglevering) is er een zegeltje op het zekeringskastje gekomenPClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:07:
[...]
Foto graag, als ik wat ga graven in m,n geheugen, waren er vroeger krachtstroom grondkabels
waar een van de fasen geel was gekleurd, en grijs was toen de aarde............ maar weet dat niet zeker.
Edit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/97337
Daar hebben ze ook een gecombineerde nul/aarde, en wordt vermeld dat half Nederland op een TN-C stelsel zit, met de nul dus aan de aarde in de meterkast. Dan klopt mijn verhaal dus toch wel, dat een TL omvormer automatisch negatief geaard is?
[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 16-06-2015 20:25 ]
Je zou ook een 20A zekering kunnen plaatsen, je bent dan alleen niet meer selectief (t.o.v. een 25 A hoofdzekering), dus als er sluiting ontstaat kan ook de hoofdzekering eruit gaan. maar er zijn geen hoge opstart stromen zoals bij gloeilampen en motoren. Ik zou dan in een woonhuis wel 4 mm2 gebruiken.Bamboe48 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:52:
Net via secondsol 60 panelen Auria M1200 gekocht, 120 Wp dunne film. Die wil ik in een oost_west opstelling gaan leggen. Kan ik in die situatie toe met 1 MPPT ? Een andere vraag die ik heb: in hoeverre kan ik onder dimensioneren om te volstaan met een omvormer op 1 fase en een 16 A automaat? Graag hoor ik van jullie de mogelijkheden.
1 MPP is geen probleem, zolang je strings maar gelijk zijn (zelfde aantal panelen per string) op O en W.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bij huizen van na pak m beet 1985, waar alles achter de aardlek zit, MOET het hele huis dus ook de OMVORMER achter een ALS (mag ook een 100 of 300 mA zijn).marcop23 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:59:
[...]
Volgens mij zag ik toen ik illegaal het zekeringskastje open maakte (er zaten geen zegels op en ik was nieuwsgierig) drie fasen binnen komen en een geel/groene, wat een gecombineerde aarde/nul zou moeten zijn dan. De aardpen zit daar dan toch ook op aangesloten? Of niet? Edit: Zo te zien niet dus, je eigen aarde staat los van de geaarde nul van de trafo, volgens de wiki ook.
En zo niet, een omvormer heeft geen aardlek nodig, wat let je eigenlijk om daar ook een gecombineerde nul/aarde te gebruiken? Nouja, dan moet je dus de nul aan je aarde knopen, om een TN-S te krijgen? Maar dat is dan vast niet de bedoeling zeker
Blader even een stukje terug of in deel 3, dar hebben we dit al een paar keer gehad.
Heeft te maken met de impedantie van de aarde van de woning.
Heeft te maken met de meterstanden, de meterstand kan onverwacht laag zijn als gevolg van bijvoorbeeld leegstand. dan gaat de verbruiksverwachting bij bewoning weer terug naar normaal. Als er panelen liggen halen ze de verwachting naar beneden. Wees blij, ik heb er hier 3 jaar over gedaan om mijn verwachtte verbruik naar beneden te krijgen. De leverend bedrijven willen zoveel mogelijk voorkomen dat er mensen gedurende het jaar te weinig betalen en dat ze dan op een gegeven moment achter hun poen aan moeten, en er dan even niet is. Voor de kosten van het verhalen van die poen daar betalen de andere klanten dan weer voor.Verstekbakker schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:21:
Nou ik heb er hier panelen laten op leggen vorig jaar ergens. Vandaag pas met Essent gebeld om even door te geven dat er waarschijnlijk een afwijkende meterstand zal worden opgegeven. Nu zegt die meid aan de telefoon dat ik mijn gegevens ergens MOET opgeven bij een ontzettend amateuristisch uitziende website: energieleveren.nl. Natuurlijk krijg ik meteen stuiptrekkingen en schuim op de mond en vraag ik waarom dat het moet. Daarover krijg ik een hele mond vol woorden, maar geen enkele uitleg. Het MOET dus het moet, van de overheid.
Zelf heb ik het ooit alleen aan Greenchoice hoeven doorgegeven, maar sinds kort moet je het wel doorgeven, dan staat het meteen ook voor andere leveranciers geregistreerd, mocht je wisselen.
Volgens mij hangt de min of de plus van de DC niet aan de AC kant ergens aan vast, volgens mij is de DC dus zwevend. anders zou je een doodklap kunnen krijgen als je de min al in de omvormer steekt en dan de plus stekker er op zet.marcop23 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:11:
[...]
Sorry, sinds we een slimme meter hebben (de oude, digitale, kon geen teruglevering) is er een zegeltje op het zekeringskastje gekomen
Edit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/97337
Daar hebben ze ook een gecombineerde nul/aarde, en wordt vermeld dat half Nederland op een TN-C stelsel zit, met de nul dus aan de aarde in de meterkast. Dan klopt mijn verhaal dus toch wel, dat een TL omvormer automatisch negatief geaard is?
Was het niet zo dat je bij de grondkabel ook 4 aderig mag gebruiken en dus de aarde draad gebruiken voor de nul, de buitenmantel is dan aarde.PClop schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:07:
[...]
Foto graag, als ik wat ga graven in m,n geheugen, waren er vroeger krachtstroom grondkabels
Dan lijkt het ook het zelfde maar is het niet.
Welke thinclient uit de budgetcategorie is echt zuinig? Iemand hier toevallig praktijkervaringen? Ik wil eigenlijk ergens rond de 5 watt uitkomen.
Van het weekend eindelijk de 4 sf panelen definitief uitbreiden naar 6. Liggen in strings van 2 op een Chint 1.5, eindelijk eens pieken over de 1000watt
Dat is toch het hele idee van ongeïsoleerde omvormers? Bij varianten MET trafo is de DC zwevend. Of ben ik nu alweer in de warAndre1973 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:39:
[...]
Volgens mij hangt de min of de plus van de DC niet aan de AC kant ergens aan vast, volgens mij is de DC dus zwevend. anders zou je een doodklap kunnen krijgen als je de min al in de omvormer steekt en dan de plus stekker er op zet.
Owh, ik las op dit op de wikiAndre1973 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:23:
[...]
Bij huizen van na pak m beet 1985, waar alles achter de aardlek zit, MOET het hele huis dus ook de OMVORMER achter een ALS (mag ook een 100 of 300 mA zijn).
Blader even een stukje terug of in deel 3, dar hebben we dit al een paar keer gehad.
Heeft te maken met de impedantie van de aarde van de woning.
Edit: Dat conflicteert dus niet met jouw uitspraak, er staat alleen dat het geen 30 mA variant hoeft te zijn.Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars.
Maar om nu terug te komen: Als je een TN-C aarding hebt, kan je toch zonnepanelen die negatief geaard moeten worden op een TL trafo aansluiten?
[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 16-06-2015 20:53 ]
Vergeet niet dat er bij Oost-West meer panelen op het dak passen, omdat er -GEEN- schaduw ontweken hoeft te worden, doordat het maximum van oost en west op verschillende tijden valt, de omvormer kleiner kan zijn dan de totale Wp, en door minder windgevoeligheid er met minder ballast kan worden volstaan.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:36:
[...]
Voor de meeste opbrengst is oost west ook niet slim op een plat dak, dan kan je ze beter naar zuid kantelen.
edit: Voor de meeste opbrengst is oost-west dus het best, je bedoelt waarschijnlijk het hoogste rendement.
[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 16-06-2015 20:53 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
We dwalen wat af, maar een grond kabel voor 1 fase heeft een nul en een fase draad (om het makkelijk te houden) en een aard litze die loopt buiten tussen de 2 kunststof afscherm lagen door en deze ligt tegen de stalen mantel aan.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:44:
[...]
Was het niet zo dat je bij de grondkabel ook 4 aderig mag gebruiken en dus de aarde draad gebruiken voor de nul, de buitenmantel is dan aarde.
Het idee is dat als je er doorheen gaat met een schep oid dat je dan de stalen mantel raakt dei over de hele lengte tegen de geaarde litze aan ligt, en dan de fase, en dat hierdoor de aarlek / automaat / zekering geactiveerd word, en een veilige situatie ontstaat.
Dus niet al dat metaal haar wegknippen, maar eerst even de litze opzoeken, en deze netjes op de aarde aansluiten, en daar is dus o.a. die isolatie tape voor, om de litze netjes een geel en groen kleurtje te geven
Wat voor pieken haal je met 4x SF op de Chint?jantje112 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:45:
Van het weekend eindelijk de 4 sf panelen definitief uitbreiden naar 6. Liggen in strings van 2 op een Chint 1.5, eindelijk eens pieken over de 1000watt
Ze liggen bijna vlak en zijn niet helemaal schoon op het moment 2 liggen enkele graden noord en de andere 2 enkele graden zuid.MichielFRL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:57:
[...]
Wat voor pieken haal je met 4x SF op de Chint?
Ze hebben wel eens gepiekt op 700, maar vorige maand vaak op dik 600. Wolkje voor de zon langs en dan komen ze meestal erg sterk terug.
I knowAndre1973 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:53:
[...]
We dwalen wat af, maar een grond kabel voor 1 fase heeft een nul en een fase draad (om het makkelijk te houden) en een aard litze die loopt buiten tussen de 2 kunststof afscherm lagen door en deze ligt tegen de stalen mantel aan.
Het idee is dat als je er doorheen gaat met een schep oid dat je dan de stalen mantel raakt dei over de hele lengte tegen de geaarde litze aan ligt, en dan de fase, en dat hierdoor de aarlek / automaat / zekering geactiveerd word, en een veilige situatie ontstaat.
Dus niet al dat metaal haar wegknippen, maar eerst even de litze opzoeken, en deze netjes op de aarde aansluiten, en daar is dus o.a. die isolatie tape voor, om de litze netjes een geel en groen kleurtje te geven
Maar ik had het wel over een krachtstroom kabel, dus 3 fase, nul en aarde. Ik zie het namelijk ook bij de 35 mm2 kabeltjes op het werk die van stedin af komen, aarde kabel gebruikt als 0, mantel aan aarde. 3140 keuring geeft aan dat de aarde kabel mag maar blauw getagged moet worden.
anders mag t ook 100 of 300 mA zijn.
Bij een huis van na ongeveer 1985 mag de aarde een waarde van maximaal166 Ohm hebben. (16A eindgroep) als je dan niet achter een aardlek zit en er ontstaat een fout (denk :fase tegen de metalen kast) dan blijft de zekering er gewoon in, er gaat nooit een hoog genoege stroom lopen om te zorgen dat er word afgeschakeld.
Bij die oude huisen waar het onder de 1Ohm moet zitten, wel.
Bij dikkere aders (10 mm+) zijn er ook weer andere afspraken. Omdat de aarde de belangrijkste is, moet deze niet makkelijk kunnen breken, en onder de 10mm doen ze dat schijnbaar makkelijker.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:04:
[...]
I know
Maar ik had het wel over een krachtstroom kabel, dus 3 fase, nol en aarde. Ik zie het namelijk ook bij de 35 mm2 kabeltjes op het werk die van stedin af komen, aarde kabel gebruikt als 0, mantel aan aarde. 3140 keuring geeft aan dat de aarde kabel mag maar blauw getagged moet worden.
In huizen moet je dus een aparte aarde hebben (mag dus niet gecombineerd worden met nul). En volgens mij word zowel een TT als een TN-s stelsel toegepast. BIJ TN-s ligt de verantwoordelijkheid voor de aarde dan bij de leverancier, waar het bij de TT bij de eigenaar ligt, niet zo raar eigenlijk als je hoort wat er allemaal fout is gegaan de laatste jaren met aarde's (mijn moeder: de douche prikt ... combi van aarde slecht en oud koffiezet apparaat, had bijna mij erfenis op kunnen strijken.)
26 JA Solar 285WP panelen in oost-west (13-13) opstelling op flatfix fusion onder 13*
En 4 tot 6 SF 170 panelen op zuid (met regelmatig schaduw, daarom SF) onder 13-20*
Hier zoek ik een (3-fase) omvormer bij.
Bij SMA kan ik in de software vinden dat de 6000 en 7000 de oost- en west-string op 1 tracker kunnen hebben. Maar de 3e string geeft daar een onduidelijke foutcode.
Bij Goodwe geven ze voor de 6000 max 16A op 1 tracker, maar geen idee of die SF op de 2e tracker dan goed gaat.
Bij Kostal piko heeft de 5.5 3 trackers, maar lijkt me te klein voor het vermogen. En de 7.0 heeft maar 2 trackers.
Weet iemand een omvormer die dit aankan?
Kostal Piko 10.1 heeft 3 MPP trackers.KifArU schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:15:
Advies gevraagd voor een lastige situatie:
26 JA Solar 285WP panelen in oost-west (13-13) opstelling op flatfix fusion onder 13*
En 4 tot 6 SF 170 panelen op zuid (met regelmatig schaduw, daarom SF) onder 13-20*
Hier zoek ik een (3-fase) omvormer bij.
Bij SMA kan ik in de software vinden dat de 6000 en 7000 de oost- en west-string op 1 tracker kunnen hebben. Maar de 3e string geeft daar een onduidelijke foutcode.
Bij Goodwe geven ze voor de 6000 max 16A op 1 tracker, maar geen idee of die SF op de 2e tracker dan goed gaat.
Bij Kostal piko heeft de 5.5 3 trackers, maar lijkt me te klein voor het vermogen. En de 7.0 heeft maar 2 trackers.
Weet iemand een omvormer die dit aankan?
Wat voor fout geeft die SMA aan (weet je zeker dat die 3 mpp's heeft)? Je kunt ze zo bellen van SMA Benelux, spreken ook Nederlands daar.
O-W moet je zien als 1 string.
Die piko past best goed denk ik zo, als je uit gaat van 13 x285 plus de SF.
En toevallig tekoop bij hans... Win win.
Zou die 10.1 niet te groot zijn voor deze opstelling?Andre1973 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:21:
[...]
Kostal Piko 10.1 heeft 3 MPP trackers.
Wat voor fout geeft die SMA aan (weet je zeker dat die 3 mpp's heeft)? Je kunt ze zo bellen van SMA Benelux, spreken ook Nederlands daar.
O-W moet je zien als 1 string.
Foutmelding is: "this configuration is invalid" Maar helaas geen vermelding waarom.
De SMA heeft 2 MPP's. Daarbij dacht ik de O- en W-string parallel op 1 MPP te zetten.
De pieken vanuit de verschillende opstellingen vullen elkaar mooi aan. Bovendien is die Piko 5.5 bijna te geef en kan je er geen buil aan vallen
Niet teveel piekverliezen dan met PIKO 5.5 met 8,3 kWp ? Wat mij betreft geen probleem hoor, jullie weten hoe ik er over denk, maar sommige mensen willen echt alle energie opvangen
5.5 lijkt mij ook een goeie keuze. Eventueel zou je bij een alternatieve omvormer je oost en west nog wel parallel kunnen zetten op 1 MPPT, het hoekverschil is klein.
[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 16-06-2015 22:07 ]
Nee, met 20 graden hoek in de zomer te warm , alles er buiten een te lage hoek om te pieken. Ik ken iemand met 44x 260 oost west op 2 x sma 4000 en heeft nog nooit 7000W totaal piek gehaald, wel afgetopt op de omvormers per stuk.Dre schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:02:
@Rol-Co en hansdegit
Niet teveel piekverliezen dan met PIKO 5.5 met 8,3 kWp ? Wat mij betreft geen probleem hoor, jullie weten hoe ik er over denk, maar sommige mensen willen echt alle energie opvangen
5.5 lijkt mij ook een goeie keuze. Eventueel zou je bij een alternatieve omvormer je oost en west nog wel parallel kunnen zetten op 1 MPPT, het hoekverschil is klein.
Dus reken ik 13x 285 plus de SF set maximaal aan vermogen.
Hieronder
Nu is het 20% ...
Bel ff met SMA zou ik zeggen, nu ben ik ook een SMA fan hoor (heb er nog niet een stuk gezien). Maar niet heel netjes zo'n melding.
te groot, hoeveel plek heb je nog, nog een muur over voor een Valkcanopy ? dat PV virus is erg besmettelijk, en breid zich bij de persoon helemaal uit, totdat geen volzin compleet meer is totdat er "zonnepaneel" in zit :-)
Meervoud mag ook.
[ Voor 43% gewijzigd door Andre1973 op 16-06-2015 22:32 ]
Heb net de (heel)oude driefasenkleuren opgezocht en die zijn dus : groen-fase, zwart-fase, blauw-fase, rood-nul, grijs-aarde ( van voor 1970 )Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:44:
[...]
Was het niet zo dat je bij de grondkabel ook 4 aderig mag gebruiken en dus de aarde draad gebruiken voor de nul, de buitenmantel is dan aarde.
Dus kan die groene ook voor een groen/gele zijn aangezien, maar helaas, geen foto
Geen ervaring mee, ben altijd fabriekselektricien geweest en hier in mijn omgeving is alles vette kleiMichielFRL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:58:
[...]
Hier geen aardpen, maar aarding via netbeheerder staat er op een sticker welke op de groepenkast geplakt is door Liander.
Zijn nul en aarde dan gelijk?
dus heeft de aarding (aardpen) altijd een zeer lage weerstand en is het mee voeren van een aarding
door de netbeheerder waarschijnlijk niet nodig.
Diegene heeft dus 5720 wp op een SMA 4000 per kant. Dat is een hele forse onderdimensionering.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:25:
[...]
Nee, met 20 graden hoek in de zomer te warm , alles er buiten een te lage hoek om te pieken. Ik ken iemand met 44x 260 oost west op 2 x sma 4000 en heeft nog nooit 7000W totaal piek gehaald, wel afgetopt op de omvormers per stuk.
Dus reken ik 13x 285 plus de SF set maximaal aan vermogen.
Hieronder
Nu is het 20% ...
Onder welke hoek liggen die panelen?
De melding was AC Voltage too high. Na wat zoekwerk en contact met Solaredge komen er twee mogelijke problemen naar boven:
1: Te dunne kabel gebruikt tussen omvormer en meterkast. Hier ligt een 2.5mm2 YMVK kabel van maximaal 8 meter.
2: Netspanning is te hoog. Vanochtend 5:30 rapporteerd de omvormer al 242v. Tijdens de momenten van uitval weet Solaredge support te zeggen dat de gemeten voltage 252v is.
Allereerst over de kabel, die is toch voldoende hiervoor? Deze is ook aangeraden door het installatiebedrijf / leverancier. Of zou ik hier een dikkere voor moeten nemen?
Wat betreft de netspanning heb ik contact gehad met Enexis, die geven aan 10% aan afwijking te tolereren. Dus een maximum voltage van 253v, ze geven daarom aan dat 252v binnen de marge ligt en er niets mee doen. Ik neem even aan dat de SE3500 op een max van 253v is ingesteld, zal hij wel op die voltage een error melding hebben gegeven, en gereboot zijn.
Wat is nu wijsheid,
een dikkere kabel tussen de omvormer en meterkast plaatsen?
Het maximum voltage verhogen in omvormer? (heeft niet mijn voorkeur, en zal dan ook contact op gaan nemen met de leverancier)
Enexis onderzoek laten doen naar de mogelijk te hoge netspanning?
Of zijn er nog andere opties of mogelijkheden die ik moet overwegen en onderzoeken?

There's nothing moister than an oyster.
Je zou als eerste je aansluitingen in de omvormer en meterkast even moeten checken, c/q/ natrekken.Remcor2000 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:29:
Afgelopen week heeft mijn (zelfgeplaatste) Solaredge SE3500 een storing gegeven.
De melding was AC Voltage too high. Na wat zoekwerk en contact met Solaredge komen er twee mogelijke problemen naar boven:
1: Te dunne kabel gebruikt tussen omvormer en meterkast. Hier ligt een 2.5mm2 YMVK kabel van maximaal 8 meter.
2: Netspanning is te hoog. Vanochtend 5:30 rapporteerd de omvormer al 242v. Tijdens de momenten van uitval weet Solaredge support te zeggen dat de gemeten voltage 252v is.
Allereerst over de kabel, die is toch voldoende hiervoor? Deze is ook aangeraden door het installatiebedrijf / leverancier. Of zou ik hier een dikkere voor moeten nemen?
Wat betreft de netspanning heb ik contact gehad met Enexis, die geven aan 10% aan afwijking te tolereren. Dus een maximum voltage van 253v, ze geven daarom aan dat 252v binnen de marge ligt en er niets mee doen. Ik neem even aan dat de SE3500 op een max van 253v is ingesteld, zal hij wel op die voltage een error melding hebben gegeven, en gereboot zijn.
Wat is nu wijsheid,
Het maximum voltage verhogen in omvormer? (heeft niet mijn voorkeur, en zal dan ook contact op gaan nemen met de leverancier)
Of zijn er nog andere opties of mogelijkheden die ik moet overwegen en onderzoeken?
Kijk ook aan de uitgaande kant van de aoutomaat. Dit om zeker te zijn dat alle verbindingen OK zijn.
De kunt van de omvormer de grafiek van de spanning opvragen, plaats die es hier, in combi met het opgewekte vermogen
Zoiets dus, kun je al veel meer zeggen

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 13:53 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Greenchoice heb ik serieus overwogen en is interessant. Uitendelijk niet gedaan omdat ze je een digitale meter verplichten en die regeling kunnen ze jaarlijks intrekken. Mogelijk dat het niet mag maar die meter komen ze niet zelf checken vermoed ik. En als ze komen checken welk risico loop je dan je geeft minder op dan dat er daadwerkelijk terug geleverd is.. Zoiets als foutje bedankt.zeegerd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:43:
Wat in elk geval legaal is, is bij Greenchoice max 1000 kWh/jaar meer terugleveren dan eigen verbruik, waarvoor je het 'normale' tarief krijgt. Ik gok dat wat je zegt niet mag.
[ Voor 26% gewijzigd door Snarfie31 op 17-06-2015 13:57 ]
Kun je rustig doen mits er geen meteropnemer langs komt.Snarfie31 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:39:
Even een practische vraag zeg dat je 4000 KW hebt opgewekt en 3800 verbruikt hebt dan hou je 200 netto over waar je zeg 7 cent per kw voor terug krijgt Totaal dus 14,- euro.. Ga ervanuit dat je die stand van een ferraris meter betrekt/doorgeeft wat let je dan om 200 kw minder op te geven dus 3800 zodat je op 0 uit komt. Die overige 200 (waar je recht op hebt om 14,- euro voor te ontvangen) spaar je op voor mogelijk een slechter PV jaar. Misschien overbodige vraag maar mag dat.

Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:44:
[...]
Je zou als eerste je aansluitingen in de omvormer en meterkast even moeten checken, c/q/ natrekken.
Kijk ook aan de uitgaande kant van de aoutomaat. Dit om zeker te zijn dat alle verbindingen OK zijn.
De kunt van de omvormer de grafiek van de spanning opvragen, plaats die es hier, in combi met het opgewekte vermogen
Zoiets dus, kun je al veel meer zeggen
[afbeelding]
Zie: http://www.zaanzon.nl/wp-...right-series-datablad.pdf
De max output van de omvormer is 3680Wac. Is dit 50/50 verdeeld per MPPT? (zo ja: beter de strings zo gelijk mogelijk hebben qua Wp.) Of zou de input van bijv 2200W + 1800W ook tot 3680Wac kunnen leiden? Een tweede set van ons zou nl kleiner zijn dan de eerste en stel dat dit interessant is om te doen, dan moet het rendement van de 2360Wp niet beduidend lager worden daardoor.
Vanwege de mooie waarde van 3680W... Dit lijkt precies gemaakt te zijn om binnen een 16A-groep te blijven. Wat is jullie mening/ervaring? Onze Omnik 2.0K TL levert ook weleens kortstondig >2300W, terwijl hij max 2200W zou moeten kunnen leveren (en dat zelfs voor 'korte momenten' want nominaal = 2000Wac). Als dus die 3680W niet betrouwbaar is, maw, als de I>16A, dan is ie gewoon niet geschikt voor een 16A-groep. Maar die indruk wordt zo wel gewekt.
De meteropnemer die hier langs komt doet altijd een briefje in de bus met zijn telefoonnummer met de vraag of je hem even wil bellen. Als je hem vervolgens belt kun je ze via de telefoon doorgeven en geeft hij ze door... Volgens mij allemaal niet conform het protocol, maar ik heb hem niet eens gevraagd om het zo te doen en ik ben er al lang blij om dat die pottenkijkers buiten de deur blijven.klump4u schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:59:
[...]
Kun je rustig doen mits er geen meteropnemer langs komt.
Max DC current is 13A. Dit maal 2 is al meer dan de 16A die hij aan de AC kant kan afgeven. De beide MPPTs hoeven dus niet gelijk te zijn, maar alles op 1 MPPT kan dus ook niet.zeegerd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:59:
Twee vragen over omvormers met 2 MPPT's, als voorbeeld Hosola 3680MTL:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Denk dat je gelijk hebt, dat zulke ongelijke strings best ook de max Pac kunnen bereiken. Op 1 mppt was ik ook niet van plan hoor.zonoskar schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:45:
Max DC current is 13A. Dit maal 2 is al meer dan de 16A die hij aan de AC kant kan afgeven. De beide MPPTs hoeven dus niet gelijk te zijn, maar alles op 1 MPPT kan dus ook niet.
Maar de 2e vraag: zal de Iac boven 16A kunnen komen? Gezien mijn ervaring met Omnik heb ik zo m'n twijfels over de hardheid van die grens. Heb Zaanzon al even gevraagd naar hun ervaring hiermee.
Edit -- al antwoord van Zaanzon: inderdaad, speciaal voor 16A-groep, geen problemen mee gehad in de praktijk. OK.
[ Voor 8% gewijzigd door zeegerd op 17-06-2015 16:52 ]
Heb je een enkele fase of heb je drie fasen? Eerste zou zijn om met een goede multimeter te meten of je op andere stopcontacten in huis ook een hoge netspanning meet. 2.5mm2 zou meer dan voldoende moeten zijn namelijk.Remcor2000 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:29:
Afgelopen week heeft mijn (zelfgeplaatste) Solaredge SE3500 een storing gegeven.
Wat is nu wijsheid,
Aangezien je 's ochtends al 252V meet terwijl de zon nog nauwelijks op is zou betekenen dat het NIET aan je omvormer ligt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Sorry, het is 42 stuks, 20 oost en 22 west. Dak is 45 graden.KifArU schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:19:
[...]
Diegene heeft dus 5720 wp op een SMA 4000 per kant. Dat is een hele forse onderdimensionering.
Onder welke hoek liggen die panelen?
Het zijn 20x Solar Frontier SF170-s panelen (3400Wp) geworden op een 3000 Watt omvormer (maximaal 3200W) op ons ZZO-dak (helling 54 graden). Beetje ondergedimensioneerd maar dat moet geen probleem zijn
Zonnepanelen zijn vandaag geleverd en gemonteerd door Imholz; erg tevreden met de communicatie, ervaring, snelheid en prijs van dit bedrijf! En een hele nette montage! Dank hiervoor Marco :-)
Nu benieuwd wat ze gaan opleveren

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Geen probleem inderdaad, maar wedden dat je tussen nu en volgend jaar juni al een keer naar een grotere omvormer hebt gekeken?[BoSS] schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:24:
Het zijn 20x Solar Frontier SF170-s panelen (3400Wp) geworden op een 3000 Watt omvormer (maximaal 3200W) op ons ZZO-dak (helling 54 graden). Beetje ondergedimensioneerd maar dat moet geen probleem zijn
Mooie set, lekker dakje ook.
Een aansluiting van 2,5mm² met een beveiliging van 16A is voor de SE3500 toch wel iets aan deRemcor2000 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:29:
Wat is nu wijsheid,
lichte kant als ik de tabel van solaredge er bij haal.

laat dat installatiebedrijf dat maar even oplossen
( je basis netspanning is ook wel hoger dan gemiddeld maar daar had de installateur rekening mee moeten houden )
Zo te zien is de spanning- grafiek bij aanvang en stop al redelijk hoog? Wat zijn deze waardes?Remcor2000 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:00:
Ik heb een grafiek gemaakt van afgelopen maandag. Heb je nog een truukje om die voltages beter in beeld te krijgen?
[afbeelding]
[...]
Als dat rond de 230 V zou zijn (wat zou moeten) dan is er zeker iets niet goed.
Heb je de LS verdeler al eens opengemaakt voor visuele inspectie ? Check ook de omvormer aan de binnenzijde. Check ook es de inkomende spanning op de verdeler in de voedende rails.
Het maximum van een SE 3500 zal ongeveer 3700 Watt zijn denk ik, moet makkelijk door 2,5 mm2 kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 18:04 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Meer bij Nu.nlFiscus mag belasting heffen over elders opgewekte zonne-energie
De Belastingdienst mag bij eigenaren van zonnepanelen energiebelasting heffen over de stroom die op andermans dak is opgewekt.
Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Den Haag. Energiebedrijf Eneco en energiecoöperatie LochemEnergie hebben eerder een zaak over deze kwestie aangespannen.
Slecht nieuws lijkt mij voor mensen die gezamenlijk zonnepanelen kopen voor op daken va gemeentehuizen, stadions etc?
Vaag verhaal inderdaad, en die groepen die samen een windmolen kopen, dat lijkt me het zelfde.Wolly schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:24:
[...]
Meer bij Nu.nl
Slecht nieuws lijkt mij voor mensen die gezamenlijk zonnepanelen kopen voor op daken va gemeentehuizen, stadions etc?
Maar goed, je ziet het, daar begint het gezeur al, nog een paar jaar en dan ben je blij dat je niet teveel op je dak hebt liggen.
Als je geen plek hebt voor PV, sluit dan een contract af met een groene energie-leverancier. Zo draag je toch je steentje bij voor een beter milieu. Zonnepanelen op je eigen dak, prima. Zonnepanelen ergens anders, geen goed plan.Wolly schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:24:
[...]
Meer bij Nu.nl
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Garantie afhandeling is goed gegaan bij Delta, je krijgt een replacement omvormer toegestuurd en de defecte kan in dezelfde doos terug via DHL.
Uit de datasheet is het niet goed te halen, maar ik vermoed dat het net als bij de Effekta 50/50 is. Goeie vraag om aan je leverancier te stellen.zeegerd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:59:
Twee vragen over omvormers met 2 MPPT's, als voorbeeld Hosola 3680MTL:
De max output van de omvormer is 3680Wac. Is dit 50/50 verdeeld per MPPT?
[...]
Als je perse onder die 16 Ampère wil blijven zou ik niet voor de 3680 Watt gaan. Ik verwacht dat die er kortstondig flink overheen gaat, mijn ervaring is meer dan 20% over de specs.Vanwege de mooie waarde van 3680W... Dit lijkt precies gemaakt te zijn om binnen een 16A-groep te blijven. Wat is jullie mening/ervaring? Onze Omnik 2.0K TL levert ook weleens kortstondig >2300W, terwijl hij max 2200W zou moeten kunnen leveren (en dat zelfs voor 'korte momenten' want nominaal = 2000Wac). Als dus die 3680W niet betrouwbaar is, maw, als de I>16A, dan is ie gewoon niet geschikt voor een 16A-groep. Maar die indruk wordt zo wel gewekt.
Om onder die 16 Ampère te blijven zou ik hooguit voor een 3000 Watt omvormer gaan.
Overigens doet mijn 20 Ampère AC omvormer af en toe 24 Ampère door de 16 Ampère zekering. Kein problem met 4830 Wp.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Een omvormer met een Iac van 16A op een 16B automaat lijkt me dan ook geen probleem, tenzij het bedrijfszeker moet zijn.
Haalt jouw omvormer de nominale 20A wel eens voor bijvoorbeeld een uur? Kan een 16B'tje dat ook aan?Dre schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:13:
[...]
Overigens doet mijn 20 Ampère AC omvormer af en toe 24 Ampère door de 16 Ampère zekering. Kein problem.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.