hansdegit schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:06:
Tsja, ik heb al aangeboden om een stukje over Tigo in de TS te schrijven, heb al wat tekst aangeleverd, maar daar wordt niets mee gedaan. Jammer.
Tigo optimizers zijn geen converters. Ze doen niet zo heel veel, behalve luisteren naar de management unit die ze vertelt hoeveel stroom ze lángs het paneel moeten laten gaan en hoeveel stroom er dóór het paneel heen moet. De optimizer maakt een soort current tunnel. Als een paneel meer vermogen kan leveren bij 5 ampere dan de 7 ampere die door de string loopt, zal Tigo een current tunnel van 2 ampere langs het paneel creeren en 5 ampere door het paneel sturen.
En inderdaad, met Tigo kan je oneven strings creeren die je parallel op één MPP tracker prikt. Gaaf toch? Gewoon met één management unit.
Ondanks dat het probleem niet meer speelt bij jou vraag ik me toch af of het goed gaat met 2 ongelijke strings en Tigo.
Excuses voor het lange verhaal hieronder
Het vermogen dat een paneel levert kan je meten door de spanning
en stroom te meten. Immers het vermogen is spanning × stroom. Bijvoorbeeld 30V × 8A = 240 Watt voor 1 paneel.
Een paneel in de schaduw kan bijvoorbeeld maar 24 Watt leveren, om dan toch die 8A te bereiken zal er in de Tigo een stepdown-converter zitten die de uitgangsspanning verlaagt naar 24 (Watt) / 8 (Ampère) = 3 Volt. Spanning × stroom komt dan weer uit op die 24 Watt. Een string met bovengenoemde 2 panelen zou dan 33 Volt met 8 Ampère leveren, totaal dus 33×8=264 Watt. Volg je me nog? Het effect van schaduw zou je dus in je stringspanning kunnen meten. (
* Dre voelt een poezendeken test aankomen in Schagen)
In geval van bijvoorbeeld schaduw zal toch écht de spanning of de stroom omlaag geconverteerd moeten worden. Het product van spanning × stroom moet namelijk op 23 Watt en 230 Watt uitkomen.
Terugkomend op de twee ongelijke strings:
Ik trek het even door in het extreme; de ene string heeft 2 panelen en de andere string heeft 12 panelen. Aangezien de Tigo alleen de spanning kan verlagen zal het MPP van de kleinste string bepalend zijn. De situatie is als volgt:
Kleine string heeft 240 Watt per paneel, dus 480 Watt (2×240 Watt). Vmpp is 60 Volt (2×30 Volt).
Grote string heeft ook 240 Watt per paneel. dus 2880 Watt (12×240 Watt). De spanning van de grote string moet zakken naar de spanning de kleine string, dus 2880 Watt op 60 Volt. 2880 Watt / 60 Volt = 48 Ampère. De Tigo kan maximaal 10 Ampère leveren, je zal dus flinke piekverliezen krijgen.
Los van het V × I = P verhaaltje van mij vraag ik mij af of de Tigo wel echt de mogelijkheid heeft om 2 ongelijke strings op 1 MPPT te zetten. Technisch gezien kan ik het me voorstellen, met bovengenoemde beperking, maar qua documentatie kan ik het niet terugvinden. Weet Guus zeker dat het kan?
[Edit]
Blijkbaar kan je Strings op 1 MPPT parallel zetten met Tigo. Zie
https://support.tigoenerg.../202304236-Uneven-Strings
De beperking van de "It enables a variance in string length of up to 25%." zit waarschijnlijk in de bovengenoemde stroomversterking door de stepdownconverter...2 en 12 panelen gaat dus niet samen
[
Voor 5% gewijzigd door
Dre op 14-06-2015 18:45
]