Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.787 views

• dbrouwer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 22:03
Andre1973 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat je die SE 3000 moet ophangen, Fusion ligt heel plat en op het midden van de dag met deze dagen gaat het wel erg oplopen anders.
Ik zie dat wij 7140 Wp (SF panelen) op een 6000 aansluiten op O-W op fusion.

Ik denk zelfs dat ook die 3000 wel wat gaat clippen (het vermogen niet aankunnen, en dan niet alles gebruiken wat van de panelen af komt) zo nu en dan.
Nog een hele korte vraag Andre: door jouw verhaal twijfel ik nu enigzins tussen de 3000 en de 3500. Ik ben niet tot de kleinste details ingevoerd, maar heeft het kiezen van de 3500 (om clipping te vermijden) ook nog consequenties op mindere dagen en bijvoorbeeld een overall lagere efficiënte doordat de omvormer dan vaker te ruim in zijn jasje zit?

Nogmaals dank voor je hulp!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dbrouwer schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:19:
[...]

Nog een hele korte vraag Andre: door jouw verhaal twijfel ik nu enigzins tussen de 3000 en de 3500. Ik ben niet tot de kleinste details ingevoerd, maar heeft het kiezen van de 3500 (om clipping te vermijden) ook nog consequenties op mindere dagen en bijvoorbeeld een overall lagere efficiënte doordat de omvormer dan vaker te ruim in zijn jasje zit?

Nogmaals dank voor je hulp!
Ik kan je geen bericht sturen zie ik, gezien het zo specifiek om jouw systeem gaat, maar even op basis van mij ervaring denk ik dat ook de 3500 zeker niet te groot is, gezien t gaat om een systeem op Fusion, dat een kleine hoek heeft, en daarbij heb je op het midden van de dag in deze tijd een boel productie. Maar ik heb hier geen tool van SE, ik plaats vooral, en stuur jongens aan op de klussen. Anderen doen het kantoorwerk, vandaar. Het zou kunnen dat je daardoor iets later start en iets eerder stopt met produceren, maar de omvormer word ook minder warm, die 1 Fase SE omvormers hebben volgens mij allemaal passieve koeling, en koeling maakt ook uit hebben we hier gezien afgelopen dagen. En je pakt op de mooie dag de toppen mee.

het efficiëntie verlies zal erg meevallen, hij regeld de string nl. zelf altijd naar 350 VDC (1 fase). daar is ie dus op gebouwd. Bij ander (string)omvormers kan je uit het MPP gebied lopen, dat kan hier niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Andre1973 op 09-06-2015 22:47 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• dbrouwer
  • Laatst online: 14-05 22:03
Andre1973 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:36:
[...]

Ik kan je geen bericht sturen zie ik, gezien het zo specifiek om jouw systeem gaat, maar even op basis van mij ervaring denk ik dat ook de 3500 zeker niet te groot is, gezien t gaat om een systeem op Fusion, dat een kleine hoek heeft, en daarbij heb je op het midden van de dag in deze tijd een boel productie. Maar ik heb hier geen tool van SE, ik plaats vooral, en stuur jongens aan op de klussen. Anderen doen het kantoorwerk, vandaar. Het zou kunnen dat je daardoor iets later start en iets eerder stopt met produceren, maar de omvormer word ook minder warm, die 1 Fase SE omvormers hebben volgens mij allemaal passieve koeling, en koeling maakt ook uit hebben we hier gezien afgelopen dagen. En je pakt op de mooie dag de toppen mee.

het efficiëntie verlies zal erg meevallen, hij regeld de string nl. zelf altijd naar 350 VDC (1 fase). daar is ie dus op gebouwd. Bij ander (string)omvormers kan je uit het MPP gebied lopen, dat kan hier niet.
Ok thanks voor je wederom supersnelle reactie! Zal morgen ook even die tool downloaden en kijken wat die aangeeft, maar ga dan hoogstwaarschijnlijk voor de 3500.

Gr. Edwin

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-11 17:51
Ik heb de SE3500 en die heeft idd passive koeling. Wordt niet warm bij mij. (Geen cijfers helaas). Op 3570WP

Verwijderd

Hallo allemaal, ik ben me druk aan het orienteren op panelen, eerste offertes aan t opvragen en een beetje aan het inlezen
mijn eerste voorzichtige conclusie is dat ik het beste voor een solaredge omvormer met optimizers kan gaan, gezien het hogere rendement en langere levensduur.
is jullie ervaring hetzelfde?

een offerte gekregen voor 9 panelen 285 WP (JA Solar) met SE2200 omvormer, incl bevestiging plat dak en volledige installatie voor 4500 euro ex de btw, wat is jullie beeld hierbij qua prijs/kwaliteit balans?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 16:52

Martijn02

/* No Comment */

De meningen verschillen, zonder schaduw kan je ook prima weg met een niet-solaredge systeem. Ikzelf heb wel voor solaredge gekozen, voornamelijk omdat het technisch een mooi systeem is, en ze lange garanties hanteren.

Qua prijs zou ik nog even verder orienteren 1.75 euro ex btw per Wp is niet heel goedkoop. Ik heb zelf 1.53 ex btw per Wp betaald. (12 Solarworld Sunmodule 275W panelen, optimizers, SE3000 omvormer)

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-11 11:58
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:03:
Hallo allemaal, ik ben me druk aan het orienteren op panelen, eerste offertes aan t opvragen en een beetje aan het inlezen
mijn eerste voorzichtige conclusie is dat ik het beste voor een solaredge omvormer met optimizers kan gaan, gezien het hogere rendement en langere levensduur.

een offerte gekregen voor 9 panelen 285 WP (JA Solar) met SE2200 omvormer, incl bevestiging plat dak en volledige installatie voor 4500 euro ex de btw, wat is jullie beeld hierbij qua prijs/kwaliteit balans?
Ik hem momenteel een aanbieding liggen voor 13 panelen 270 WP JA Solar JAM6 met een Omniksol 3,0K- TL incl. montage voor 3950 excl. BTW. Deze meneer komt waarschijnlijk as. vrijdag alles doornemen. Als het gevoel goed is gun ik hem de opdracht.

Verwijderd

Ik heb is bij een leverancier alle opbrengsten van klanten mogen zien online.
Circa 40 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.

De LG panelen steken daar duidelijk bovenuit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie. ;)

De BENQ waren ook zeer goed in opbrengst.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Vraagje: kan je 2 strings van respectievelijk 13 (west) en 10 (zuid) Panda 265 op één MPP tracker van een Piko zetten? Tigo doet de MPP berekening wel....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mijn gemeente bied een duurzaamheidslening aan. Feitelijk betaal je hier (bij een gunstige rentestand) weinig rente over. De totaalsom bij een lening van 5000 euro wordt in het voorbeeld op hun site 5280 euro. Heeft iemand hier ervaring met zo'n lening?
(https://www.svn.nl/Financ...rzaamheidslening-hoe.aspx)

Het is wel zo dat je voordeel wat je met de zonnepanelen opwekt wel weg is. Ik heb al offertes liggen namelijk en wat je maandelijks voor zo'n lening betaald, 44 euro, zou ik dan kunnen financieren met de zonnepanelen. Want deze zouden volgens de offerte ook een korting op de energienota geven van ongeveer 44 euro.

Probleem is wel dat ik dan nog wel 10 jaar daar moet blijven wonen...
Persoonlijk ben ik ook niet van het lenen. Als ik het geld niet heb koop ik het niet, maar dit klinkt wel aantrekkelijk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 20:30
hansdegit schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:09:
Vraagje: kan je 2 strings van respectievelijk 13 (west) en 10 (zuid) Panda 265 op één MPP tracker van een Piko zetten? Tigo doet de MPP berekening wel....
Volgens mij gaat parralel alleen goed als de strings hetzelfde voltage (dus aantal) hebben.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rimave schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:35:
Mijn gemeente bied een duurzaamheidslening aan. Feitelijk betaal je hier (bij een gunstige rentestand) weinig rente over. De totaalsom bij een lening van 5000 euro wordt in het voorbeeld op hun site 5280 euro. Heeft iemand hier ervaring met zo'n lening?
(https://www.svn.nl/Financ...rzaamheidslening-hoe.aspx)

Het is wel zo dat je voordeel wat je met de zonnepanelen opwekt wel weg is. Ik heb al offertes liggen namelijk en wat je maandelijks voor zo'n lening betaald, 44 euro, zou ik dan kunnen financieren met de zonnepanelen. Want deze zouden volgens de offerte ook een korting op de energienota geven van ongeveer 44 euro.

Probleem is wel dat ik dan nog wel 10 jaar daar moet blijven wonen...
Persoonlijk ben ik ook niet van het lenen. Als ik het geld niet heb koop ik het niet, maar dit klinkt wel aantrekkelijk.
Ik zie in de voorwaarden staan

"Altijd (geheel of gedeeltelijk) boetevrij aflossen (met een minimum van € 250,-)."

Dus als je eerdere verhuist kan je gewoon aflossen, moet je dan wel dat geld hebben. Punt is dat je de eerste 10 jaar er inderdaad weinig aan hebt, maar dat is als je zelf financiert eigenlijk ook zo. In de TVT periode (5 tot 10 jaar afhankleijk van wat je kwijt was en wat de opbrnegsten zijn) lijk je wel geld te besparen maar je hebt eigenlijk gewoon je electriciteitsrekening 5 tot 10 jaar vooruitbetaald ;) Pas daarna, als alles is afgeschreven maar nog wel werkt, ga je pas echt verdienen. De financiering heeft hier wel invloed op maar met deze lage rentepercentages is het effect van de lening niet héél groot.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb naar soortgelijke constructies gekeken maar ik mocht toen maar 75% van het bedrag gebruiken voor PV panelen. De rest moest gebruikt worden voor isolatie/warmtepomp, of iets dergelijks. Dat was voor mij niet mogelijk (nieuwbouw huis, al goed geïsoleerd en WP aanwezig).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 19:00
zonoskar schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:58:
Ik heb naar soortgelijke constructies gekeken maar ik mocht toen maar 75% van het bedrag gebruiken voor PV panelen. De rest moest gebruikt worden voor isolatie/warmtepomp, of iets dergelijks. Dat was voor mij niet mogelijk (nieuwbouw huis, al goed geïsoleerd en WP aanwezig).
in mijn gemeente ook maar groningen is (misschien) anders.

http://energiesubsidiewijzer.nl/ZoekRegeling.aspx

het linkje in de paginga is dood maar misschien is meer te vinden als er verder wordt gezocht.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 12:48
zonoskar schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:58:
Dit is voor mij uiteindelijk ook de reden geweest er van af te zien. Naast het feit dat de gemeente uiterst traag was in het reageren (Utrecht). Ik heb nog gevraagd wat het idee er achter is dat je enkel 75% mag gebruiken voor PV, maar daar heb ik geen helder antwoord op gekregen. In de vw staat dat je het geld binnen een jaar uit het depot hebt moeten besteden, anders moet je het terugstorten. Ik heb nog gedacht aan een constructie om de PV aanschaf te doen en de overige 25% dan daarna terug te storten. Ook dit kon niet, want bij de aanvraag moet je het gehele bedrag dmv ondertekende offertes onderbouwen.

Als je de mogelijkheid hebt om het van familie oid te lenen (familiebank) dan kan dat voor beide partijen - indien je toch wilt lenen - een win-win constructie zijn. Je kunt zelf het te rentepercentage afspreken en dit kun je bij de aangifte weer voor een groot deel terugkrijgen. Daarnaast krijgen zij waarschijnlijk meer dan bij de bank:)

Handtekening

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Actieve cooling tegen bodem prijs.

Kijk de Elro fan heeft zn werk gedaan en een 12cm PC fan heeft hem vervangen (mn buurman had hem over). Achterkant van de fan behuizing is ligt verbogen klempt nu goed af geen beweging of resonantie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RvnYJcz.jpg

Voorlopig even op een timer van de week gaan we kijken of er een CV thermostaat op aangesloten kan worden (is ook over).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pBfBpl2.jpg

De voeding 12 volt tja ik had er nog een aantal liggen. Kosten (tot nu) nihil. Nou ja nihil voeding 5 watt per uur. Als hij zo blijft koelen vat hij kou vrees ik. :Y

[ Voor 26% gewijzigd door Snarfie31 op 10-06-2015 19:02 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Verwijderd

Mijn omnik2 set precies 1jaar op dit moment. Opbrengst volgens omnikdesign 1900kwh.
De teller op dit moment 1930kwh . Ff extra genietmomentje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:27:
Ik heb is bij een leverancier alle opbrengsten van klanten mogen zien online.
Circa 40 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.

De LG panelen steken daar duidelijk bovenuit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie. ;)

De BENQ waren ook zeer goed in opbrengst.
benq is zowat lg, monitors(benq heeft vaak lg panelen) zonnepanelen worden allemaal als zijnde een soort joint venture gemaakt. ook is de benq sunforte een goedkopere sunpower(fabrikant) paneel. lg doet ook veel met philips btw. en in het verleden benq philips http://www.ad.nl/ad/nl/55...-en-BenQ-uit-elkaar.dhtml zo is het rondje compleet ;)
Cass schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:08:
Inmiddels besloten het toch maar in een keer groot aan te pakken.
Een instalateur is op het dak geweest, met als resultaat onderstaande offerte-onderdelen:
- 22x JA Solar 285 Wp Percium (6270 WP)
- 1x Solaredge SE-5000 3 fase inverter
- 22x Solardge P-300 optimizer
-1x Solaredge Wifi adapter
-1x groepenkastje met 1x 3 fase 16a automaat

Ons verbruik was vorig jaar circa 5.500, (er is dit jaar ook nog een elektrische auto, dus het komt wel op...)

Op ingevoegde foto een plaatje van het dak met Google Compass.
op het zuid-oosten boven het grijze balkondakje 3 panelen, naast en boven het kleine dakkapelletje 2*1 paneel, dit ook aan voorzijde huis (2*1 boven en naast dakkapel).
Aan de zuid-west zijde 6 panelen tegen de nok en daaronder nog 9 panelen verwacht de instalateur te kunnen plaatsen.

Graag jullie mening over dit setje en de omvormer. Wat voor opbrengst verwachten jullie? (regio Westland) Eigenlijk lijkt me all black mooier, maar dit geeft een hogere opbrengst en mijn ruimte is beperkt. Zijn jullie nog tests /reviews tegengekomen over Percium panelen? Het is iets duurder dan Yingli, maar na de teruverdientijd ook 10-15 jaar lang extra opbrengst :) Met LG 300 wordt het zo 1300 duurder voor slechts 15 wp extra per paneel....

https://www.dropbox.com/s...4yW5b1hwzk903jeHQFCa?dl=0
dit zijn sticker waardes bij de lg ik zou zeker voor benq lg of sunpower panelen gaan desnoods yingli over jasolar. ook zou ik voor minder panelen gaan dan 22. neem 16 tot 18 lg 300 panelen met p350 optimizers(evt bij nieuwere panelen kun je er gewoon grotere erop zetten de mppt range start bij 8v volgens datasheet evenals de p300 alleen ipv 48v-p300 60v-p350) en hou ruimte over voor een zonneboiler en probeer ook onzuinige apparaten te vervangen voor nieuwere als dat nog kan. ook zou je moeten overwegen of je evt een offgrid systeem kunt betalen het is namelijk verdomd handig om toch nog iets te kunnen tijdens een blackout zeker met een elektrische auto.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2015 19:10 ]

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:56
Iedereen bedankt voor de tips tot zover!

Ik ben nu van plan om de volgende panelen bij de Steca 500 te kopen Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/W3gAAOSwpDdVd0wE/$_84.JPG
Alleen zit ik nog even te twijfelen over de hoeveelheid: 28,4 volt keer 4 panelen is 113,6 maar omdat het 7,8ampere panelen zijn en de Steca aftopt op 5A wordt dan dat voltage wel gehaald of zakt deze mee naar beneden?

113,5 keer 5 ampère is mooi een dikke 500watt die de steca kan verwerken.

Dezelfde panelen alleen dan 5 stuks is 142 volt keer 5 ampere is 710watt.

Verwijderd

Snarfie31 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:45:
Ok mn buurman panneel is in de laatste storm ten ondergegaan. Glas verbrijzeld door stoeptegel die er door heen ging. Wie o Wie kan hem aan een ander paneel helpen. Overal geprobeerd maar Nada.
Bijgaand de foto's en typenummer. Bijvoorbaat dank voor de moeite.

Type nummer zijn geleverd in 2003.

[afbeelding]

Het o zo ongelukkige ongeluk

[afbeelding]
mkleinman heeft er 2 van... en die wilde ze vervangen door meer,
ik weet dat toevallig want ze waren van mij, en ze zijn heel erg goed.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:39
helpme schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:28:

Ik ben nu van plan om de volgende panelen bij de Steca 500 te kopen [afbeelding]
Alleen zit ik nog even te twijfelen over de hoeveelheid: 28,4 volt keer 4 panelen is 113,6 maar omdat het 7,8ampere panelen zijn en de Steca aftopt op 5A wordt dan dat voltage wel gehaald of zakt deze mee naar beneden?

Je kan ook nieuwe SF150 voor +/- €100/st kopen en dan 2x 2 aansluiten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:03:

Hoor van de instalateur dat de JA Solar 285 WP percium nu ook met een zwart frame ipv een grijs frame leverbaar zijn... :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Cass schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:08:
- 22x JA Solar 285 Wp Percium (6270 WP)
- 1x Solaredge SE-5000 3 fase inverter
- 22x Solardge P-300 optimizer
-1x Solaredge Wifi adapter
-1x groepenkastje met 1x 3 fase 16a automaat

Ons verbruik was vorig jaar circa 5.500, (er is dit jaar ook nog een elektrische auto, dus het komt wel op...)
Op zich een prima set zo; de noodzaak van optimizers ben ik alleen niet zo van overtuigd.
Qua monitoring natuurlijk echte tweakerporno dus dat kan reden genoeg zijn, ook zal de onderste rij ZW minder licht krijgen door de buren (dakhelling?).
Alleen is de geschiedenis met micro-omvormers bepaald niet zonnig... kijk naar de OK4tjes en het huidige Enphase Enecsys drama.
Het kan zijn dat Solaredge inderdaad zijn verwachtingen waarmaakt, maar zo niet, dan vallen ze snel om door de lange garanties.
En dan wordt het een ingewikkeld verhaal om na 10 jaar 2 defecte units te vervangen.

Op dit dak kom je ook weg met een gewone stringomvormer met 2 of 3 MPP trackers; met het geld dat je uitspaart kan je dan voor de Sunforte gaan (evt zwarte).
Mocht je toch het onderste uit de kan willen, vraag dan of je installateur ook Tigo optimizers kan plaatsen. Die werken onafhankelijk van de omvormer, geven toch logging per paneel en als er één stuk is blijft het paneel opbrengst geven.

Qua opbrengst mag je in onze hoek wel op of over de 1kWh/Wp rekenen.

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 14-08-2015 15:10 . Reden: Enphase is still going strong ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Snarfie31
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:56:
[...]

mkleinman heeft er 2 van... en die wilde ze vervangen door meer,
ik weet dat toevallig want ze waren van mij, en ze zijn heel erg goed.
Heb je anders nog wat contact gegevens stuur mij anders even de contact gevens in mijn mail box.
Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 10-06-2015 22:26 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat mail adres kan je beter even weghalen denk ik en een pm sturen. Anders zit zijn spam box straks verstopt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

helpme schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:28:

Ik ben nu van plan om de volgende panelen bij de Steca 500 te kopen [afbeelding]

ik heb laatst twee van deze panelen gekocht. komen met mc3 stekkertjes. verkoper vermeld geen typenummer op de foto. deze panelen zijn al 12+ jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2015 22:27 ]

• Snarfie31
Rol-Co schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:15:
Dat mail adres kan je beter even weghalen denk ik en een pm sturen. Anders zit zijn spam box straks verstopt.
Een pm bericht kan ik niet sturen staat er niet bij haal dat mail adres wel weg.

Verwijderd

Beste mede tweakers,

Ik volg dit forum al een tijdje en zie de laatste pagina's wat voorbij komen over koeling van de omvormer.

Korte introductie:

Voor de ouders een installatie gedesigned en zelf gemonteerd van 1980Wp (€1,12/Wp): dakkapel 4xTSMC 155Wp op schans van 10 graden en gericht op ZZO 158°, voorkant van het huis 8x Solar Frontier 170Wp onder 30 graden en gericht op ZW 240°. Thin film panelen vanwege schaduw van de nok (dakkapel) en bomen voor het huis. Gekozen voor de Hosola bright 2000MTL met 2xmppt vanwege de verschillende richtingen, graden hoeken en verschillende specs panelen. Opwek sinds 06-04-2015: 587.67kWh (4.49kWh/kWp), max 13.33kWh (07-06-15).

Om terug te komen op de koeling, de omvormer staat op zolder zonder airflow voor de koelribben, naast de cv 8)7 dus ik kon het niet laten:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ck24s5n0bdv63nt/20150610_190541.jpg?dl=0
2x 12cm 1300rpm fans (2x4W) onder een hoek met afgesloten zijkanten, nu nog op een tijdklok. Lucht vloeit door de koelribben naar beneden (had onder de omvormer geen ruimte) Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2loxsx2fsgbe840/Temp.jpg?dl=0
23-05-15 omvormer max 39 graden, opwek 10.12kWh, zonder koeling.
24-05-15 omvormer max 29 graden, opwek 11.94kWh, met koeling.

Beide dagen een gem. buitentemp van 12 graden. Ondanks veel meer zon/opwek op 24 mei toch 10 graden koeler. Op 5 juni (max 33 graden buitentemp) heeft de omvormer 33 getikt waar hij anders makkelijk 50+ had gedaan en misschien wel moest downgraden. Of de fans zorgen voor een betere efficientie is vrijwel niet na te gaan maar de max efficientie op de datasheets worden niet voor niks bij 25 graden behaald. Gok dat net als bij zonnepanelen de omvormer per graad wat efficientie verliest en hij misschien wat langer mee gaat. Volgende stap is gerichter koelen m.b.v. een temp sensor zodat hij niet onnodig aan staat.

Verwijderd

Zie dat de afbeeldingen niet verschijnen.
https://www.dropbox.com/s.../20150610_190541.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2loxsx2fsgbe840/Temp.jpg?dl=0

Dakkapel panelen:
https://www.dropbox.com/s.../20150405_172750.jpg?dl=0

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2015 23:42 ]

• Snarfie31
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:27:
Beste mede tweakers,

Ik volg dit forum al een tijdje en zie de laatste pagina's wat voorbij komen over koeling van de omvormer.

Korte introductie:

Voor de ouders een installatie gedesigned en zelf gemonteerd van 1980Wp (€1,12/Wp): dakkapel 4xTSMC 155Wp op schans van 10 graden en gericht op ZZO 158°, voorkant van het huis 8x Solar Frontier 170Wp onder 40 graden en gericht op ZW 240°. Thin film panelen vanwege schaduw van de nok (dakkapel) en bomen voor het huis. Gekozen voor de Hosola bright 2000MTL met 2xmppt vanwege de verschillende richtingen, graden hoeken en verschillende specs panelen. Opwek sinds 06-04-2015: 587.67kWh (4.49kWh/kWp), max 13.33kWh (07-06-15).

Om terug te komen op de koeling, de omvormer staat op zolder zonder airflow voor de koelribben, naast de cv 8)7 dus ik kon het niet laten:

[afbeelding]
2x 12cm 1300rpm fans (2x4W) onder een hoek met afgesloten zijkanten, nu nog op een tijdklok. Lucht vloeit door de koelribben naar beneden (had onder de omvormer geen ruimte) Resultaat:

[afbeelding]
23-05-15 omvormer max 39 graden, opwek 10.12kWh, zonder koeling.
24-05-15 omvormer max 29 graden, opwek 11.94kWh, met koeling.

Beide dagen een gem. buitentemp van 12 graden. Ondanks veel meer zon/opwek op 24 mei toch 10 graden koeler. Op 5 juni (max 33 graden buitentemp) heeft de omvormer 33 getikt waar hij anders makkelijk 50+ had gedaan en misschien wel moest downgraden. Of de fans zorgen voor een betere efficientie is vrijwel niet na te gaan maar de max efficientie op de datasheets worden niet voor niks bij 25 graden behaald. Gok dat net als bij zonnepanelen de omvormer per graad wat efficientie verliest en hij misschien wat langer mee gaat. Volgende stap is gerichter koelen m.b.v. een temp sensor zodat hij niet onnodig aan staat.
Dat ziet er Design Cool uit. _/-\o_ Als ik het goed begrijp blaas jij de lucht naar beneden ik trek het juist eruit en laat het aan de bovenkant vrij. Warme lucht stijgt was mijn idee dus minder weerstand om af te voeren. Die van mij staat ook pal naast de CV. Mijn totale vermogen is 3990 KW en met een ligging Oost en een Omnk 4.0 TL iets over gedimensioneerd. Dus koeling zou niet echt een must moeten zijn toch word dat ding soms over de 50 graden en met mijn nieuwe fan en praktische 0 kosten blijkft hij onder zware omstandigheden onder de 37 graden dat scheelt echt in vermogen. Ik vermoed tusen de 1/2 en 1,5 kw op een mooie dag. Slijtage is voor mij de voornaamste reden als 50 watt per dag (10 uur per dag) die Omnik ruim 15 jaar lang kan laten meegaan + iets beter rendement heb ik mijn doel bereikt.
Vandaag 2de mooie dag met de koeling ik vrees dat er een record inzit. Met koeling all time record gezet van 26,02 KW. Zonder koeling all time record 25,62 KW. We gaan het zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 11-06-2015 09:11 ]

Verwijderd

'Als ik het goed begrijp blaas jij de lucht naar beneden ik trek het juist eruit en laat het aan de bovenkant vrij. Warme lucht stijgt was mijn idee dus minder weerstand om af te voeren'.

Ja mee eens, komt eigenlijk omdat ik begon met 1 fan zonder behuizing er om heen. Kwestie van de fans of de polen omdraaien. Ik wacht eigenlijk op 2 identieke achtereenvolgende dagen om het verschil te zien.

'Vandaag 2de mooie dag met de koeling ik vrees dat er een record inzit'

Een record zit er zeker in vandaag. Zit zelf 2 km van de kust af en het waait behoorlijk dus ben benieuwd.

• Snarfie31
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:36:
'Als ik het goed begrijp blaas jij de lucht naar beneden ik trek het juist eruit en laat het aan de bovenkant vrij. Warme lucht stijgt was mijn idee dus minder weerstand om af te voeren'.

Ja mee eens, komt eigenlijk omdat ik begon met 1 fan zonder behuizing er om heen. Kwestie van de fans of de polen omdraaien. Ik wacht eigenlijk op 2 identieke achtereenvolgende dagen om het verschil te zien.

'Vandaag 2de mooie dag met de koeling ik vrees dat er een record inzit'

Een record zit er zeker in vandaag. Zit zelf 2 km van de kust af en het waait behoorlijk dus ben benieuwd.
Ik ga een testje doen vandaag (mits het helder blijft). Op mijn record dag (4 juni zonder koeling) was mijn temp om 11;15 het hoogst zo'n 49,3 graden dat bleef zo tot 12:30. Ik ga vandaag om 11:15 de koeling uitzetten voor 35 minuten. ga vervolgens het relatieve vermogen verlies meten. Vervolgens om 11:50 uur uur start ik de koeliing weer op en wil dan zien wat de relatieve toename in vermogen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 11-06-2015 11:47 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Snarfie31 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:49:
[...]

Ik ga een testje doen vandaag (mits het helder blijft). Op mijn record dag (4 juni zonder koeling) was mijn temp om 11;15 het hoogst zo'n 49,3 graden dat bleef zo tot 12:30. Ik ga vandaag om 11:15 de koeling uitzetten voor 35 minuten. ga vervolgens het relatieve vermogen verlies meten. Vervolgens om 11:50 uur uur start ik de koeliing weer op en wil dan zien wat de relatieve toename in vermogen is.
Daar zou je ook even een nieuwe topic voor kunnen aan maken

Aka, prestaties omvormers met en zonder extra koeling O.I.D.

Verwijderd

toch mooi om te zien als je voor t display staat , om de paar seconden zie je het totaal opwek iets oplopen mooi gelijkmatig

• Snarfie31
PClop schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:19:
[...]

Daar zou je ook even een nieuwe topic voor kunnen aan maken

Aka, prestaties omvormers met en zonder extra koeling O.I.D.
Is een idee ik hoop echter na vandaag toch een indruk te hebben mbt rendement. Ben wel overtuigd van de duurzaamheid mbt slijtage (baat het niet dan schaad het zeker niet). Mochten er andere zijn "be my guest."

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snarfie31 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:59:
[...]

Heb je anders nog wat contact gegevens stuur mij anders even de contact gevens in mijn mail box.
Alvast bedankt.
*meld*

Ik heb inderdaad twee Photowatts 110Wp op het dak liggen, overgenomen van Eric-PVT. Die staan inderdaad op de nominatie om vervangen te worden voor grotere panelen. Alleen hoe/wat/waarmee/wanneer weet ik nog niet :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Kabbie_Kabbie
  • Laatst online: 28-11 05:56
Een paar dagen geleden een vraagje gesteld maar deze is een beetje ondergesneeuwd ben ik bang ;-)

Ik zie bij mijn PV installatie het volgende:

Mppt1: 2*3 SF170 (+- 265V)
Mppt2: 2*4 SF170 (+- 350V)
Zelfde orientatie en hoek.

Bij gelijke instraling, op dat moment geen schaduw zie ik dat Mppt2 vaak 0,2 a 0,3A onder die van Mppt1 zit. Deze moeten toch gelijk zijn met deze string config?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/t6fhgi.jpg

Kunnen jullie mij helpen dit gedrag te verklaren?

• PClop
  • Niet online
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:51:
Een paar dagen geleden een vraagje gesteld maar deze is een beetje ondergesneeuwd ben ik bang ;-)

Bij gelijke instraling, op dat moment geen schaduw zie ik dat Mppt2 vaak 0,2 a 0,3A onder die van Mppt1 zit. Deze moeten toch gelijk zijn met deze string config?

[afbeelding]

Elke mppt tracker maakt voor zich zelf een mix van het meest ideale stroom keer spannings punt
is ideale powerpoint, dus dat kan resulteren in een andere stroom ( vermogen ) afname t.o.v.
de andere string ( mppt )

Denk dat er geen probleem is met je installatie
( vermeld een andere keer even om welke omvormer het gaat )

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als string2 lager op het dak ligt is het wel verklaarbaar; dan hebben ze niet hetzelfde zicht op de horizon.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kabbie_Kabbie
@pclop: het is een omnik 4.0, beetje erg overgedimensioneerd maar das een lang verhaal ;-)

Deze string 2 ligt juist hoger op het dak, langs de nok. Volgens mijn theorie heeft string 2 betere papieren. Is zeg maar /\/\ dak met de panelen de tussen de kappen in.

Was bang dat dit wordt veroorzaakt door een slecht paneel, of zou in theorie een slecht stekkertje ook hiervoor kunnen zorgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 11-06-2015 19:09 ]

• PClop
  • Niet online
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:06:
@pclop: het is een omnik 4.0, beetje erg overgedimensioneerd maar das een lang verhaal ;-)

Deze string 2 ligt juist hoger op het dak, langs de nok. Volgens mijn theorie heeft string 2 betere papieren. Is zeg maar /\/\ dak met de panelen de tussen de kappen in.

Was bang dat dit wordt veroorzaakt door een slecht paneel, of zou in theorie een slecht stekkertje ook hiervoor kunnen zorgen?
Om een afwijking in de omvormer eerst uit te sluiten zou je vanavond na zonsondergang
even string 1 en string 2 op de omvormer kunnen omwisselen, of je dan het zelfde verschijnsel
kunt zien. ;)
Daar morgen eenzelfde mooie dag als vandaag gaat worden, heb je dan een mooi vergelijk.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:39

Mppt1 = 88V per paneel
Mppt2 = 87,5V per paneel

Beide Mppt's hebben dus dezelfde paneelspanning, de panelen zouden dus goed moeten zijn.
Het verschil in stroom zal waarschijnlijk iets met de mix van spanning en stroom te maken hebben zoals PClop schrijft.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]

Kijk i.d.d. naar vermogen, niet naar stoom of spanning apart.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11 23:22
Kabelverlies, temperatuurverschil?
Dat zit beide wel in de spanning, maar misschien dat daardoor ook een ander werkingspunt wordt gekozen. Al met al is het verschil niet zo dramatisch geloof ik toch?
Misschien zit bij de ene toevallig net een of twee wat mindere panelen tussen en bij die andere niet. Kan ook nog. Zoveel variabelen....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Kabbie_Kabbie
Oke bedankt voor het geruststellen. Kan ik eindelijk weer gaan genieten aan wat ze wel opbrengen :-)

• PClop
  • Niet online
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:34:
Oke bedankt voor het geruststellen. Kan ik eindelijk weer gaan genieten aan wat ze wel opbrengen :-)
Denk dat het zowieso wel goed is dat je string 1 (A) en string 2 (B ) gaat omwisselen daar
vaak mppt 1 (A) de master is en 2 (B ) de slave, ( niet bij alle omvormers )
Reden, je huldige string 2 heeft de meest ideale opstart spanning van 350V
en string 1 is nu maar 265V, wat een nadeel kan zijn ( minimaal, maar toch ) voor het rendement.

edit, je geeft zelf ook nog aan dat string 2 hoger op het dak ligt dan string 1, dus snel om wisselen
die handel. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 11-06-2015 23:41 ]

• Snarfie31
Jawel eerste doelstelling is vandaag gehaald (no electricty bill). Vanaf in gebruikname 24 juni 2014 is mijn ferraris meter netto nu achter uit aan het draaien.

Hoog die staat nu op -342 KW en laag +342 Kw = helemaal 0 :)F

Total vermogen 4490 waarvan 2x250 Bisols platdak zuid 500 watt (ingebruikname 26 juli) en schuindak oost 4x285 Suntech 3990 watt (ingebruikname 24 juni)

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 12-06-2015 09:12 ]

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
Tijdje geleden heb ik een probleem met de omvormer (kortsluiting in omvormer o.i.d.) van mijn vader gepost. Deze was inmiddels omgeruild en werkte naar behoren, maar een aantal weken geleden vertoonde deze ook weer kuren, dus dacht ik ligt het dan toch aan de PV panelen zelf. De nieuwe omvormer van mijn vader bij mij geplaatst (hebben dezelfde Stecagrid 3600) en die van mij bij mijn vader. Het systeem van mijn vader liep de afgelopen weken als een tierelier en mijn systeem haperde ook.

Wat er gebeurd is als volgt. Hij start ’s morgens netjes op maar zodra het vermogen hoger wordt dan +/- 1750 Watt dan schakelt de omvormer uit 1 minuutje en daarna start hij weer op voor 30 sec. Dan weer uit 1 min en weer aan. Dit blijft zo doorgaan totdat de zon minder sterk is en dan blijft hij aan. Ik krijg geen foutmelding met rood scherm, alleen in het eventlog staat een melding “Residual current too high”. Dit zou betekenen dat de Foutstroom te hoog is (lekstroom of dergelijke). Het is alleen vreemd dat mijn originele omvormer bij beide systemen geen problemen geeft, dus toch weer een nieuwe laten komen.

De nieuw is vorige week binnengekomen en direct aangesloten op mijn systeem. Hij startte op en viel niet uit (ook bij hoge vermogens). De dag erna startte weer netjes op en tegen de middag weer hetzelfde euvel starten en stoppen. Weer switchen met omvormers tussen mijn vader en mij. Dezelfde conclusie, mijn originele omvormer geen problemen de 2de nieuwe omvormer op beide systemen dezelfde problemen.

Tot slot belde mijn schoonbroer mij gisteren op om aan te geven dat zijn Stecagrid 3600 geen waardes op het display aangaf. In de history stonden ook bijna geen waardes aangegeven voor de hele maand mei en juni. Even langs geweest maar op de tussen meter bleek wel dat er opgewekt/ terug geleverd werd/wordt. Dus hier ook wat problemen met de Steca.

Nu heb ik 2 vragen. Wie weet hoe je de Steca kan resetten naar fabrieksinstellingen (je hebt een wachtwoord nodig) en wij kan bovenstaande problemen verklaren (of beamen). Ik heb inmiddels ook al een mail naar Steca gestuurd met het probleem, maar nog geen reactie.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Snarfie31
Even practische vraagje. Nadat vandaag mn ferraris meter netto precies op 0 te zijn uitgekomen heb Ik net zitten uitrekenen wat mij verbruik per dag is geweest door mjn beide converters totaal vermogen bij elkaar op te tellen en dat te delen door het aantal dagen vanaf ingebruikname. Hoe betrouwbar zijn die resultaten van een Omnik 4.0 en een Soladin 600. stel dat die Omnik 3200 KW aangeeft moeit je dat dan met een percentage gaan corrigeren?. Verlies kabel lengte naar meterkast bijvoobeeld is bij mij 1%. Hoeveel geeft hij teveel of te weinig aan iemand met een digitale meter die dat kan bevestigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 12-06-2015 10:06 ]

Verwijderd

Ik wilde graag van jullie horen wat in mijn geval nou het meeste besparing opleverd;
Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Ik heb een 2-onder-1 kapwoning. (goed geïsoleerd, 5 jaar oud).
Electrisch verbuik: 4300 kWh
Gas verbruik: 1500 - 1200 m3

Ik heb reeds:

een intergas 36kW HR ketel (+naverwarming)
Hout-CV (welke ik te weinig gebruik ivm altijd onvoldoende hout eigenlijk)
Een tapwaterboiler aangesloten op mijn Hout-cv kachel (200l)
Een buffer in garage van 2000 liter met 2 spiralen (beide nog vrij, houtvc verwarmt direct inhoud)
Gehele beneden verdieping + badkamer heeft vloerverwarming (beneden als hoofdverwarming)

Ik heb een dak dat nagenoeg op het zuiden licht (iets zuid-oost)
geschat dakoppervlakte 7m x 5m (35m2 minus 2 dakramen) = 32 m2

Wat zou nou meer besparing geven?
Ik dacht zelf om mijn dak vol te leggen met zoveel mogelijk vacuumbuis-collectoren aangzien ik reeds als een boiler en buffer heb.
Ik houd daarbij ook rekening met het feit dat het zeer waarschijnlijk is dat het salderen van opgewekte zonne-energie in de nabije toekomst gaat vervallen.
Wat denken jullie?

• PClop
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:58:
Even practische vraagje. Nadat vandaag mn ferraris meter netto precies op 0 te zijn uitgekomen heb Ik net zitten uitrekenen wat mij verbruik per dag is geweest door mjn beide converters totaal vermogen bij elkaar op te tellen en dat te delen door het aantal dagen vanaf ingebruikname. Hoe betrouwbar zijn die resultaten van een Omnik 4.0 en een Soladin 600. stel dat die Omnik 3200 KW aangeeft moeit je dat dan met een percentage gaan corrigeren?. Verlies kabel lengte naar meterkast bijvoobeeld is bij mij 1%. Hoeveel geeft hij teveel of te weinig aan iemand met een digitale meter die dat kan bevestigen.
Ik kan er geen chocola van maken, ook geen pindakaas, ga eerst je tekst maar corrigeren. 8)7

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11 23:22
Snarfie31 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:58:
Tja... dat is natuurlijk per omvormer verschillend. En ook nog afhankelijk van de kabellengte etcetera naar de meterkast.
In het algemeen zijn de meters in de omvormers redelijk nauwkeurig (ergens binnen de 1%)
Wil je het zeker weten dan had je een aparte meter in de meterkast moeten hebben op de opbrengstgroep(en)

En die 1% kabelverlies, hoe heb je die dan berekend? Want dat lijkt me meer een grove schatting a.d.h.v. een tabelletje ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 12-06-2015 10:31 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:18:
Ik wilde graag van jullie horen wat in mijn geval nou het meeste besparing opleverd;
...
Wat denken jullie?
Waarom niet combineren?
http://www.hrsolar.nl/zon...6-m2-pv-formaat-collector
Salderen kan misschien ophouden, daar heb je straks ook weer opslag voor.
Je gasverbruik is ondanks de houtkachel nog aan de hoge kant.
Je electraverbruik ook, Dus combinatie lijkt me prima oplossing.
Ik ken je gezinsituatie niet natuurlijk, dus dat zegt niets.

Beiden oplossingen schieten te kort in de winter, maar dat kan je al deels oplossen met de houtkachel.
En in de zomer wil je geen overcapaciteit hebben op de zonnecollectoren.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2015 11:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Snarfie31
NovapaX schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:28:
[...]

Tja... dat is natuurlijk per omvormer verschillend. En ook nog afhankelijk van de kabellengte etcetera naar de meterkast.
In het algemeen zijn de meters in de omvormers redelijk nauwkeurig (ergens binnen de 1%)
Wil je het zeker weten dan had je een aparte meter in de meterkast moeten hebben op de opbrengstgroep(en)

En die 1% kabelverlies, hoe heb je die dan berekend? Want dat lijkt me meer een grove schatting a.d.h.v. een tabelletje ofzo.
Dat kabel verlies is uitgerekend door die Omnik design site. lengte iets van 16 meter

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een vraagje over de DC kabels. 4mm2 is voldoende heb ik altijd gehoord, maar is de meerprijs voor 6mm2 het waard?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:58:
[...]
Dat kabel verlies is uitgerekend door die Omnik design site. lengte iets van 12 meter
Jouw verbruik van 0 is ook alleen maar het verbruik wat toevallig bij de meter bekend is, als ik vanuit de energieleverancier ga kijken heb je veel meer verbruikt, want dan reken ik ineens alle transport verliezen ook mee.

Je zou namelijk ook kunnen corrigeren voor de efficiency van je omvormer, maar ook de efficiency van de panelen, de efficiency van onze atmosfeer, het percentage dat ons raakt t.o.v. de totale uitstraling van de zon en.... ergens onderaan de streep staat 0 (wet van behoud van energie).

Als ik jou was zou ik gewoon de getallen geloven die je ziet, want alles wat je probeert te corrigeren is vaak 'onzin' in de zin dat een meter bijvoorbeeld ook een afwijking kan hebben. Dan corrigeer je voor 0,56% op je meter resultaat, terwijl de afwijking daarop al meer dan een % kan zijn.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Lekker is dat,
Kom ik net thuis zie ik dat de omvormer stuk is.
Draaide nu bijna 3 jaar.
Eens kijken hoe Delta dit gaat oplossen.
Wel balen met dit weer

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

IIk heb een 2-onder-1 kapwoning. (goed geïsoleerd, 5 jaar oud).
Wat denken jullie?
4300 kWH is ruim 11 kWh per dag gemiddeld, dus gemiddeld 500 W per uur. Het loont de moeite eens na te gaan wat er 24 uur per dag aanstaat en hoeveel stroom dat kost.
In mijn geval waren dat o.a. een oude elektrische boiler, het UPC-kastje/mediaplayer./TV geheel dat nu achter een mechanische tijdklok is verdwenen, een fijnstoffilter in de werkplaats die geduldig wachtte op de afstandbediening en ondertussen 20 W continue gebruikt, alle verlichting in de werkplaats werkte op 1 schakelaar (dus altijd 12 TL-balken tegelijk aan) enzovoorts.

Zonnestroom opwekken is goed, direct bezuinigen is beter...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Snarfie31
TheGhostInc schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:46:
[...]

Jouw verbruik van 0 is ook alleen maar het verbruik wat toevallig bij de meter bekend is, als ik vanuit de energieleverancier ga kijken heb je veel meer verbruikt, want dan reken ik ineens alle transport verliezen ook mee.

Je zou namelijk ook kunnen corrigeren voor de efficiency van je omvormer, maar ook de efficiency van de panelen, de efficiency van onze atmosfeer, het percentage dat ons raakt t.o.v. de totale uitstraling van de zon en.... ergens onderaan de streep staat 0 (wet van behoud van energie).

Als ik jou was zou ik gewoon de getallen geloven die je ziet, want alles wat je probeert te corrigeren is vaak 'onzin' in de zin dat een meter bijvoorbeeld ook een afwijking kan hebben. Dan corrigeer je voor 0,56% op je meter resultaat, terwijl de afwijking daarop al meer dan een % kan zijn.
Ik heb voor mn pv installatie eens over een periode van 6 maanden mijn meterstand gedeeld door het aantal dagen en kwam op zo'n 9,1 KW per dag maar daar zaten ook 3 weken vacantie tussen. Nu kom ik precies op 10 en nog niet op vacantie geweest. Ook die ferraris meter kan een afwijking hebben in mijn voor of nadeel. Ik ben trouwens meer dan tevreden zo zal wel kloppen die cijfers.

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:20:
[...]
dit zijn sticker waardes bij de lg ik zou zeker voor benq lg of sunpower panelen gaan desnoods yingli over jasolar. ook zou ik voor minder panelen gaan dan 22. neem 16 tot 18 lg 300 panelen met p350 optimizers(evt bij nieuwere panelen kun je er gewoon grotere erop zetten de mppt range start bij 8v volgens datasheet evenals de p300 alleen ipv 48v-p300 60v-p350) en hou ruimte over voor een zonneboiler en probeer ook onzuinige apparaten te vervangen voor nieuwere als dat nog kan. ook zou je moeten overwegen of je evt een offgrid systeem kunt betalen het is namelijk verdomd handig om toch nog iets te kunnen tijdens een blackout zeker met een elektrische auto.
Nog bedankt voor de reactie,
Nog een vraagje: is een P350 optimizer (in plaats van p300) alleen gunstiger bij LG 300 panelen, of ook bij JA solar 385 en Yingli 375 ? het prijsverschil is niet groot tussen deze optimizers..

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:15:
[...]
Ik ben trouwens meer dan tevreden zo zal wel kloppen die cijfers.
Exact, dat was wat ik ook al dacht.

Er zijn overigens wel wat mensen die bijvoorbeeld voor belangrijke groepen in hun huis een (extra) meter hangen. Dan krijg je ook wat meer inzicht in je verbruik.

• boekel
  • Laatst online: 14-11 12:11

boekel

Dusss...

Zijn er nog mensen met wat ruimte over op een dak?

https://www.troostwijkauc...l/solarmodule-3/01-20851/

http://www.boekel.nu

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 07:33

Wailing_Banshee

You're Next

Nog genoeg :p Helaas niet in het budget.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• boekel
  • Laatst online: 14-11 12:11

boekel

Dusss...

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:01:
[...]

Nog genoeg :p Helaas niet in het budget.
startbod rond 17/18 cent per Wp (inclusief opgeld en btw)

http://www.boekel.nu

• PClop
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:50:
Lekker is dat,
Kom ik net thuis zie ik dat de omvormer stuk is.
Draaide nu bijna 3 jaar.
Eens kijken hoe Delta dit gaat oplossen.
Wel balen met dit weer
Wat heet stuk?
Bedoel, wat doet het niet meer en wat nog wel?
Zekering ? draadbreuk ? rook / vuur uit de omvormer ?

edit, mocht je toch een nieuwe nodig zijn, vraag dan of ze jou hun nieuwste model willen leveren
die zijn wel echt top. ;)
http://www.deltaww.com/Pr...20H3A%20/%20H4A%20/%20H5A

[ Voor 24% gewijzigd door PClop op 12-06-2015 14:39 ]

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:34:
[...]
Beiden oplossingen schieten te kort in de winter, maar dat kan je al deels oplossen met de houtkachel.
En in de zomer wil je geen overcapaciteit hebben op de zonnecollectoren.
Daar was ik al bang voor. Die collectoren presteren dus erg slecht in de winter.

@thunder7;
Je hebt ook wel gelijk.
Gezinsituatie: Getrouwd en 1 dochtertje.
Mogelijke oorzaken:

2 grote vriezers in garage en extra koelkast daar.
2 x 5W buitenlampje die altijd brand.
2 tv's bijna altijd in standby stand staan.
Nog een wasdroger van 18 jaar oud.
ThinClient 24/7 aan ivm houtcv en normale gascv aansturing/monitoring.

Hier ga ik eens serieus naar kijken. Bedankt voor wake-up call.

• PClop
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:13:
Een vraagje over de DC kabels. 4mm2 is voldoende heb ik altijd gehoord, maar is de meerprijs voor 6mm2 het waard?
Er zijn omstandigheden waar bij je beter een overmaatse kabel kunt gebruiken, als b.v. de netspanning
bij jou in de wijk rond de 240V is, waar het normaal 230V zou moeten zijn.
Het is maar net bij welke spanning je omvormer er mee kapt om op het net in te voeden als
deze de netspanning als te hoog meet.
Een overmaatse kabel zorgt dan voor een lagere netimpedantie ( weerstand ) zodat de invoed spanning
onder de grens blijft voor waar de omvormer op is berekend.
Die net iets dikkere kabel warmt dan ook weer iets minder op, wat voor de veiligheid niet echt
van belang is maar wel voor verhoging van de kabelweerstand, dus spanningsverlies, dus weer een hogere
netimpedantie.

Kien is, om gewoon de adviezen van de omvormer fabrikant te volgen ( staan in elke handleiding )

edit, las ik weer lekker snel over de vraag heen, DC bekabeling PClop |:(
maar het verhaal klopt verder wel :P

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 12-06-2015 17:44 ]

Verwijderd

Cass schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:20:
[...]

Nog bedankt voor de reactie,
Nog een vraagje: is een P350 optimizer (in plaats van p300) alleen gunstiger bij LG 300 panelen, of ook bij JA solar 385 en Yingli 375 ? het prijsverschil is niet groot tussen deze optimizers..
de lg300n(monox neon black) is in staat om pieken te halen boven het sticker(zelfs boven de tolerantie) vermogen hierdoor zal je wellicht een tientallen uur per jaar de boel aftoppen maar voor heel weinig. het voordeel met de p350 is dat je in de toekomst er een groter paneel op kunt zetten. ik geloof dat je per optimizer minder dan 10 euro meer kwijt bent(p350 prijs p300 als ik zo snel even google is het maar 2 tot 6 euro verschil per optimizer) ik persoonlijk zou voor de p350 gaan bij lg panelen. p300 bij de ja solar en yingli. voor een klein beetje meer heb je niet dat je later denkt van had ik toen maar een iets grotere optimizers gekocht. ik zelf heb totaal niks met koreaanse(lg samsung etc) producten maar moet toegeven de lg monox zijn toch geweldige panelen. er is iemand hier verder op in de polder die zo 2 tot 3 uur per dag tegen de top aanzit met 16 lg neon monox met zijn omnik 5.0

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 14:59 ]

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:02

Ik dacht zelf om mijn dak vol te leggen met zoveel mogelijk vacuumbuis-collectoren aangzien ik reeds als een boiler en buffer heb.
Ik houd daarbij ook rekening met het feit dat het zeer waarschijnlijk is dat het salderen van opgewekte zonne-energie in de nabije toekomst gaat vervallen.
Wat denken jullie?
Zonnecollectoren gebruiken voor alleen CV warmte dat levert in NL weinig op.
Immers als je warmte nodig hebt (in de winter) is de opbrengst van de collectoren minimaal.
Gebruik je zonnecollectoren voor tapwater dan ga je meer de goede kant op.

Echter heb ik bij mij thuis een maand of 3 in de zomer de meterstanden bijgehouden van de gasmeter.
We koken op inductie en in de zomer is er geen warmtevraag vanuit de CV.
Dus al het gasgebruik komt dan ten goede aan tapwater voor de kraan en douchen.
Dat was bij ons slechts 230m3 op jaarbasis teruggerekend.
Even grof gerekend 160 Euro per jaar.
Hou je rekening met de hoge investeringskosten dan is de terugverdientijd voor mij veel te lang.
Wellicht is er met een groot gezin sneller terug te verdienen.

Daarom ben ik hier voor zonnepanelen gegaan en niet voor zonnecollectoren.
Die verdienen zich in een jaar of 7 terug.

Maar waar je mee zou kunnen beginnen is idd je stroomverbruik aanpakken.
Overstappen naar ledlampen enz kost wel wat maar je stroomverbruik zakt in t.o.v. halogeen.

Verwijderd

hondapower schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:10:
[...]

Immers als je warmte nodig hebt (in de winter) is de opbrengst van de collectoren minimaal.

Echter heb ik bij mij thuis een maand of 3 in de zomer de meterstanden bijgehouden van de gasmeter.
Hou je rekening met de hoge investeringskosten dan is de terugverdientijd voor mij veel te lang.

Overstappen naar ledlampen enz kost wel wat maar je stroomverbruik zakt in t.o.v. halogeen.
er zijn units zoals ecoflo(je hoort hier weinig over) http://www.warmteservice....sselaar-60-100/p/04750110

Verwijderd

[...]

is de lcd tv ouder dan 5 jaar en heeft de lcd tv nog ccfl(met gas) buizen ipv led backlight dan kan je die vervangen voor een model die 25% gebruikt(hier gingen wij van 240watt-bravia w4710 naar 80 watt tv uit 2008 240watt naar een 2011(bravia nx720) destijds.Nu weer vervangen voor een 2015 model waarschijnlijk een model wat 60watt verbruikt per uur. verbruikt zon 800kwh per jaar voor de tv alleen vervangen scheelde al 600kwh. zo verdien/bespaar je je eigen tv weer terug. dit is voor mij wel de laatste stap voor het vervangen qua tv de grote klappen zitten er niet meer in de komende jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 15:30 ]

Verwijderd

Bedankt voor de reacties.
Tv is van 2015 sony led.
Ik ga verder meer mijn stroomverbruik aanpakken en schrap collectoren van mijn todo.
Mogelijk een enkele voor tapwater.
De helft heb je al, een geschikt buffervat(en). Dus helemaal schrappen zou ik niet doen.
Zolang salderen bestaat is PV in het voordeel.
Een beetje goed rondkijken zit je voor PV al op 4,5 jaar TVT met zwarte panelen

• hansdegit
[...]

[...]

Hé, da's een aparte constatering...Dus wat ik waarneem in mijn huis kán helemaal niet? Dat de zonneboiler juist uitstekend bijdraagt aan verwarming, vooral in vóór- en najaar? Wat een teleurstelling.
Met alle respect: je weet niet waar je over praat.

Zullen we het weer over zonnepanelen hebben?

Ik heb mijn Piko 5.5 te koop staan op MP en hier op tweakers. Denk dat ik tóch wat groters wil. Het is een irritante verslaving (of aandoening, zo je wilt).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

@Btcaelum

Wordt nu onderhand wel tijd voor een flinke installatie met LG panelen op je dak? :)
http://www.duurzaambedrij...aneel-voor-massaproductie

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2015 16:32 ]

Verwijderd

nog steeds druk in de orientatiefase vwb watvoor panelen en watvoor omvormer
nu kreeg ik t voorstel om ipv normale panelen (mono of poly) eens te kijken naar CIS panelen
ipv 9 zouden er dan 14 op mijn dak kunnen
voorstel was om deze plat op t dak te leggen, gezien t feit dat ze dan vanaf beneden niet te zien zijn
qua opbrengst zou dit niet uit moeten maken met CIS panelen

is dit ook jullie beeld? of zeggen jullie CIS toch eigenlijk ook in een bepaalde hoek plaatsen?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:49:
nu kreeg ik t voorstel om ipv normale panelen (mono of poly) eens te kijken naar CIS panelen
voorstel was om deze plat op t dak te leggen, gezien t feit dat ze dan vanaf beneden niet te zien zijn
is dit ook jullie beeld? of zeggen jullie CIS toch eigenlijk ook in een bepaalde hoek plaatsen?
14 SF170 panelen is 2380Wp, opbrengst boven de 2380kWh per jaar, oost west maar wel onder een hoek van minimaal 10 tot 20 graden ivm schoon regenen. Ook spreiding van opwek over de hele dag. Leuk spul!

Hier zie je "6xsf170" 6 x SF170 op fusion flatfix, dit staat op zuid maar kan ook mooi oost-west constructie aan, alles met elkaar verbonden, snel gelegd, lage ballast (hier slechts 80kg totaal)

[ Voor 14% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-06-2015 17:01 . Reden: voorbeeld ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:18:
[...]

Hé, da's een aparte constatering...Dus wat ik waarneem in mijn huis kán helemaal niet? Dat de zonneboiler juist uitstekend bijdraagt aan verwarming, vooral in vóór- en najaar? Wat een teleurstelling.
Met alle respect: je weet niet waar je over praat.

Zullen we het weer over zonnepanelen hebben?

Ik heb mijn Piko 5.5 te koop staan op MP en hier op tweakers. Denk dat ik tóch wat groters wil. Het is een irritante verslaving (of aandoening, zo je wilt).
Lijkt me sterk dat je de Pico verkoopt, maar nog niet weet wat de volgende wordt, dus.... wat wordt je
nieuwe liefde *;

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

PClop schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:05:
[...]

Wat heet stuk?
Bedoel, wat doet het niet meer en wat nog wel?
Zekering ? draadbreuk ? rook / vuur uit de omvormer ?

edit, mocht je toch een nieuwe nodig zijn, vraag dan of ze jou hun nieuwste model willen leveren
die zijn wel echt top. ;)
http://www.deltaww.com/Pr...20H3A%20/%20H4A%20/%20H5A
Op het display staat de melding "AC relay failure"
Ga er zelf niet aan prutsen, zou ook niet weten wat het is.
Delta gebeld en hij wordt kosteloos omgeruild, zal alleen effe duren met het weekend erin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:02:
[...]

Op het display staat de melding "AC relay failure"
Ga er zelf niet aan prutsen, zou ook niet weten wat het is.
Delta gebeld en hij wordt kosteloos omgeruild, zal alleen effe duren met het weekend erin.
Ben wel blij voor je dat het binnen de garantie valt :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:43

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb besloten om een schans te gaan bouwen (2 identieke eigenlijk), zoveel mogelijk dmv aluminium L-profielen van 50x50x4 mm. Wie wil eens meedenken of mijn ballast voldoende is?

Plat dak, ca. 7m hoogte in Zuid Holland, 50 km vanaf de kust.

Afmetingen schuine vlak: 5 (breedte) x 3,30 (diepte) m.
Hoek tov horizontaal ca. 11 graden. Daardoor wordt het hoge deel ongeveer 65 cm. hoog.
Da's niet toevallig. Ik wil 60 x 40 betontegels gebruiken als ballast en als afdichting. Zeker als ik ze nog iets schuin zet, geeft dit een kracht naar beneden (bij wind uit noordelijke richting). Ook de zijkanten zal ik afdichten, met kunststof oid.
Het lage deel vd schans wil ik belasten met (liggende) 30 x 30 tegels, totaal zo'n 10 stuks, dus 80 kg.

Ik kan zo'n 12 tegels staand kwijt, da's zo'n 340 kg. Frame zelf komt grofweg op 70 kg, de panelen wegen samen 190 kg. Totaal dan 680 kg.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• PClop
  • Niet online
Joepla schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:20:
Ik heb besloten om een schans te gaan bouwen (2 identieke eigenlijk), zoveel mogelijk dmv aluminium L-profielen van 50x50x4 mm. Wie wil eens meedenken of mijn ballast voldoende is?

Plat dak, ca. 7m hoogte in Zuid Holland, 50 km vanaf de kust.

Afmetingen schuine vlak: 5 (breedte) x 3,30 (diepte) m.
Hoek tov horizontaal ca. 11 graden. Daardoor wordt het hoge deel ongeveer 65 cm. hoog.
Da's niet toevallig. Ik wil 60 x 40 betontegels gebruiken als ballast en als afdichting. Zeker als ik ze nog iets schuin zet, geeft dit een kracht naar beneden (bij wind uit noordelijke richting). Ook de zijkanten zal ik afdichten, met kunststof oid.
Het lage deel vd schans wil ik belasten met (liggende) 30 x 30 tegels, totaal zo'n 10 stuks, dus 80 kg.

Ik kan zo'n 12 tegels staand kwijt, da's zo'n 340 kg. Frame zelf komt grofweg op 70 kg, de panelen wegen samen 190 kg. Totaal dan 680 kg.
In deze pdf http://www.google.nl/url?...5Vg&bvm=bv.95515949,d.d24 staat dat als je de open zijden dicht maakt, de wind nauwelijks nog vat op de panelen kan krijgen.
Dat zal dus wel goed gaan, zelf gebruik ik veel betonranden van 100 x 15 x 5 cm ( 16 Kg p/s )
als ballast, deze zijn wat beter te hanteren dan 30 x 30 x 4 cm stoeptegels a 8 Kg
tevens kun je met zulke betonranden mooi een meter overbruggen aan de achterkant, keer 4 op elkaar
is dat dan ook weer 60 cm ( je moet ze dan wel borgen natuurlijk )

Met een schans meer kans d:)b

• Joepla

Joepla

Thanks, da's duidelijke taal inderdaad. Betonrandjes zijn handig, alleen heb ik momenteel een aantal 40 x 60 tegels tot mijn beschikking. Die zou ik graag hergebruiken. Maar voor de lage zijde is het wel weer interessant, mooi egaal verdeelt dan ook.

• PClop
  • Niet online
Joepla schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:02:
Thanks, da's duidelijke taal inderdaad. Betonrandjes zijn handig, alleen heb ik momenteel een aantal 40 x 60 tegels tot mijn beschikking. Die zou ik graag hergebruiken. Maar voor de lage zijde is het wel weer interessant, mooi egaal verdeelt dan ook.
Denk dat je die 40 x 60 op de acherkant ook moet gaan borgen ook al staan ze dan schuin achterover,
door onderdruk ( wind achter de schans langs ) zouden ze toch van de schans kunnen vallen, en dan
ben je mooi de sjaak. ;)

Btw, probeer nog wel extra informatie in te winnen over de ballast die nodig is, zo dicht aan de kust.
Ik zelf heb m,n 2 schansen op een plek in het centrum van mijn woonplaats ( mooi beschut )
en ver van de kust.

• Andre1973

Andre1973

zonoskar schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:13:
Als je bekijkt wat er aan stroom door een 4mm2 mag, dan zie je dat zelfs die 4 mm2 al best dik is.
Is denk ik ooit zo gekomen omdat je anders veel dure zonnestroom weggooide toen de panelen nog E3,50 per WP waren.
In de AC word gerekend met max 5% verlies, en de PV met 1 %. Ga je met PV van 4 naar 6 mm2 dan zit je dus als het goed is binnen die 1% verlies te rommelen.
Wij gebruiken wel regelmatig 6 mm2, maar dan liggen er ook 42 panelen op de string, en zijn de afstanden wat groter dan in huis.

• Andre1973

Andre1973

Er bestaan ook gecombineerde panelen, o.a. van Triple Solar BV, en http://www.useallenergy.nl/pages/pvt-innovatie.php
Ken beiden allen via via, heb er zelf geen ervaring mee.
Maar als je al een vat hebt staan etc, dan zou ik het wel overwegen.
En te weinig hout? geen zin om te zagen? hier is nog genoeg te krijgen gelukkig, maar je moet er wel voor aan de slag.

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:49:

Combinatie van SF met Fusion dat op 13 graden staat op O-W kan er voor zorgen dat je het niet ziet en dat je wel een goede opbrengst hebt. zo iets als ook Woudsehoeve aan geeft.

• Joepla

Joepla

PClop schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:21:
[...]

Denk dat je die 40 x 60 op de acherkant ook moet gaan borgen ook al staan ze dan schuin achterover,
door onderdruk ( wind achter de schans langs ) zouden ze toch van de schans kunnen vallen, en dan
ben je mooi de sjaak. ;)

Btw, probeer nog wel extra informatie in te winnen over de ballast die nodig is, zo dicht aan de kust.
Ik zelf heb m,n 2 schansen op een plek in het centrum van mijn woonplaats ( mooi beschut )
en ver van de kust.
Borgen: mee eens, ik wil ze onder in een U-profiel zetten en boven in 2 hoeklijntjes, dan zitten ze opgesloten.

Ballast is meestal gebaseerd op de standaard rijen panelen, schans is toch iets aparts, zeker als hij aan alle kanten dicht is. Nouja bijna dan, ik wil wat ruimte overhouden voor ventilatie op windstille, warme dagen.
Maar mogelijk vind ik nog wat bruikbare info.

• WoudseHoeve
[...]

De verwarming loopt lekker in het voor en na jaar ( bijna even lang als winter en zomer samen ....... )
Zeker de warm water voorziening loopt het hele jaar door goed. Het is een aanvulling op de PV niet en vervanging ....
Je moet niet in problemen denken maar in oplossingen :) dat is een Tweaker

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve

Ik heb reeds:

een intergas 36kW HR ketel (+naverwarming)
Hout-CV (welke ik te weinig gebruik ivm altijd onvoldoende hout eigenlijk)
Een tapwaterboiler aangesloten op mijn Hout-cv kachel (200l)
Een buffer in garage van 2000 liter met 2 spiralen (beide nog vrij, houtvc verwarmt direct inhoud)
Gehele beneden verdieping + badkamer heeft vloerverwarming (beneden als hoofdverwarming)

Ik heb een dak dat nagenoeg op het zuiden licht (iets zuid-oost)
geschat dakoppervlakte 7m x 5m (35m2 minus 2 dakramen) = 32 m2

Wat denken jullie?
Ik denk dat de combinatie het beste is :) Zeker als je al een buffer en boiler hebt. De Vacuumbuizen doen het ook in de winter met een beetje zon meteen goed, wel onder een flinke hoek, dan optimaliseer je de opbrengst in de winter.

• hansdegit
PClop schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:55:
[...]

Lijkt me sterk dat je de Pico verkoopt, maar nog niet weet wat de volgende wordt, dus.... wat wordt je
nieuwe liefde *;
Ik denk heel serieus aan een Piko 10.1:
- lekker koel
- heel cool
- ik hoef mijn uitleesroutines niet aan te passen
- ik kan nog een een uitbreiding doen (dak van de buren bijvoorbeeld...)

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:42
Aangezien ik momenteel bezig ben met de aanschaf van een zonnepanelen systeem, leek het me verstandig eens hier te informeren (ben zelf namelijk een leek op dat gebied).

Heb voor nu 3 opties die mij het meest aanspreken en waarvan ikzelf denk dat het kanshebbers zijn. Graag jullie mening hierover.

Optie 1 is de Powerset 3.6 van Solar Frontier. 21 panelen met 3570wp. Het betreft hier de Solar Frontier omvormer SF-WR-3000 i.c.m. de 170s Full black panelen. Minpuntje is dat ik lees over de witte waas die over de panelen kan verschijnen. Set kost me rond de 5250€ incl. montage.

(Eventueel zou de powerset 3.1 een optie zijn met 3060wp; rendement is volgens zeggen hoger zodat 3000kWh mogelijk moet zijn. Qua prijs zit ik dan rond de 4800€).

Optie 2 is een systeem met de SMA 3600TL i.c.m. Benq PM245P00 260 Wp panelen met 3640wp. Deze kost me incl. montage 5600€.

Optie 3 is 13x Axitec Black 260wp Mono i.c.m. met de Solaredge se3000 en 13x de optimizer. Totaal 3380wp. Prijs rond 5800€.

Verbruik was afgelopen jaar 2500kWh. 3 persoons huishouden. I.v.m. gezinsuitbreiding tel ik hierbij 500kWh op; de set zou dus rond de 3000kWh op moeten brengen.

Alles incl. BTW, dus nog terug te vorderen.

Heb verder nog gekeken naar de sunpowers echter zijn deze fors duurder. Yingli staat schijnbaar op omvallen en ET solars zijn bijv. weer slecht verkrijgbaar i.v.m. importheffingen etc).

Kan iemand hier met enige kennis een reactie op geven....ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en elke installateur beveelt natuurlijk niet geheel onafhankelijk zijn producten aan

Verwijderd

Dan zou ik voor optie 3 de solar edge gaan als alles op zuid komt neem een se3500 bij Oost west is se3000 prima.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 10:16 ]

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
RAFA schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:51:
Aangezien ik momenteel bezig ben met de aanschaf van een zonnepanelen systeem, leek het me verstandig eens hier te informeren (ben zelf namelijk een leek op dat gebied).

Heb voor nu 3 opties die mij het meest aanspreken en waarvan ikzelf denk dat het kanshebbers zijn. Graag jullie mening hierover.

Optie 1 is de Powerset 3.6 van Solar Frontier. 21 panelen met 3570wp. Het betreft hier de Solar Frontier omvormer SF-WR-3000 i.c.m. de 170s Full black panelen. Minpuntje is dat ik lees over de witte waas die over de panelen kan verschijnen. Set kost me rond de 5250€ incl. montage.

(Eventueel zou de powerset 3.1 een optie zijn met 3060wp; rendement is volgens zeggen hoger zodat 3000kWh mogelijk moet zijn. Qua prijs zit ik dan rond de 5800€).

Optie 2 is een systeem met de SMA 3600TL i.c.m. Benq PM245P00 260 Wp panelen met 3640wp. Deze kost me incl. montage 5600€.

Optie 3 is 13x Axitec Black 260wp Mono i.c.m. met de Solaredge se3000 en 13x de optimizer. Totaal 3380wp. Prijs rond 5800€.

Verbruik was afgelopen jaar 2500kWh. 3 persoons huishouden. I.v.m. gezinsuitbreiding tel ik hierbij 500kWh op; de set zou dus rond de 3000kWh op moeten brengen.

Alles incl. BTW, dus nog terug te vorderen.

Heb verder nog gekeken naar de sunpowers echter zijn deze fors duurder. Yingli staat schijnbaar op omvallen en ET solars zijn bijv. weer slecht verkrijgbaar i.v.m. importheffingen etc).

Kan iemand hier met enige kennis een reactie op geven....ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en elke installateur beveelt natuurlijk niet geheel onafhankelijk zijn producten aan
Situatie ? Ligging dak ? Schaduw ? Even wat meer info. En je hoeft NIET voor een grotere omvormer te gaan zoals Btcaelum hiervoor aangeeft, die discussie hebben we een paar pagina's geleden ook al (weer eens) gehad.

En kijk eens in de topscoorders op PVOutput. Als ik nu mocht kiezen ging ik denk ik voor de SF's

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:40:
[...]

Ik denk heel serieus aan een Piko 10.1:
- lekker koel
- heel cool
- ik hoef mijn uitleesroutines niet aan te passen
- ik kan nog een een uitbreiding doen (dak van de buren bijvoorbeeld...)
Ja, en natuurlijk 3 x mppt.
http://www.ebay.de/itm/Ko...in_77&hash=item2c9bd88b1f
Dan wordt de spoeling dun om iets anders te kiezen.

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:42
reddo schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:54:
[...]

Situatie ? Ligging dak ? Schaduw ? Even wat meer info. En je hoeft NIET voor een grotere omvormer te gaan zoals Btcaelum hiervoor aangeeft, die discussie hebben we een paar pagina's geleden ook al (weer eens) gehad.

En kijk eens in de topscoorders op PVOutput. Als ik nu mocht kiezen ging ik denk ik voor de SF's
Dak ligt pal op het zuiden. 3 kleine afvoerpijpen aanwezig (CV, ventilatie en gashaard). Deze liggen vrij hoog tegen de nok. Hiervan zou eventueel schaduw mogelijk zijn...
Dakhelling is ongeveer 50gr met een oppervlakte van ongeveer 30-35m2.

• hansdegit
PClop schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:09:
[...]

Ja, en natuurlijk 3 x mppt.
http://www.ebay.de/itm/Ko...in_77&hash=item2c9bd88b1f
Dan wordt de spoeling dun om iets anders te kiezen.
Da's een mooie tip, PClop!

En inderdaad, ik ken weinig omvormers met 3 MPP trackers.

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Na lang wikken en wegen toch vraag in dit forum. Voor een platdak ben ik me aan het orienteren op zonnepanelen en nu vraag ik me af welke opstelling hiervoor het beste resultaat geeft. Het dak is georienteerd op zuid.

Ik ben verschillende stellages tegengekomen om de panelen op te monteren: de panelen met beugels op het dak en iets uit elkaar, een zonneschans waarmee een klein hellend dak wordt gemaakt en ook een oost-west opstelling. Die laatste zie ik regelsmatig hier voorbijkomen ism het overdimensioneren van van de omvormer.

Klopt het dat een oost-west opstelling op een platdak een hogere opbrengst opleverd, zoals ze hier beweren?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reddo schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:54:
[...]

Zucht..... als we die scoren zouden omrekenen maar opbrengst per m2 dan zal de pvoutput ranking er heel anders uit zien.

Mooi spul hoor die SF panelen daar niet van maar ze zijn naar mijn idee echt zwaar overschat / gehypt.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 13-06-2015 11:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat linkje van Brains laat het best goed zien, met SF ligt het hele dak vol en zelfs met oost/west ligging omdat je met SF op zuid veel minder kwijt kan.
Erg handig is dat je niet eens meer op dat dak met SF kan lopen :)
Nadeel van alles op zuid met een plat dak is de onderlinge schaduw in de winter en lente, maar zo groot is het verlies niet in die periode.
Sterker nog, ik heb een plat dak met poly's op zuid en haal ruim 1000kWh/kWp ondanks het verlies.
In 2013 had ik wat minder omdat ik nog niet alle schaduwproblemen had aangepakt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Pagina: 1 ... 18 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.