Ik haal nog wel eens wat bij boardgamegeek marketplace, soms best goeie aanbiedingen van lastig te krijgen spellen
Niet leuk? Want?HellPunk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Ik zou zeggen: koop 'm van mij (zit ook Extra Salt bij), maar met verzending erbij haal je dat er wellicht niet uit. Hij zit nu in de math trade, eens benieuwd wat het deze keer gaat worden.
Ik dacht dat dit spel in dit topic redelijk positief beoordeeld werd.
@Dementii ik volg enkele Facebook-groepen (o.a 'Gezelschapspellen Markt' en 'Bord- en kaartspellen: verkoop'), daar komt heel veel voorbij. Je kan ook op BGG checken wie een spel te ruil heeft en dan een ruil -of koopvoorstel doen.
.
Het spel lag vooral moeilijk bij mijn 75-jarige moeder, die had ook na een potje of vier nog veel moeite om al de scoremogelijkheden en icoontjes uit mekaar te houden. Omdat het spel buiten die spellenavonden met haar erbij nauwelijks op tafel zou komen is het voor ons niet de moeite om het in de spellenkast te houden, ook al is het maar een mini-doosje.
Ik denk dat de meerderheid wel gelijk heeft, hoorstreamnl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:34:
[...]
Niet leuk? Want?
Ik dacht dat dit spel in dit topic redelijk positief beoordeeld werd.
Het spel lag vooral moeilijk bij mijn 75-jarige moeder, die had ook na een potje of vier nog veel moeite om al de scoremogelijkheden en icoontjes uit mekaar te houden. Omdat het spel buiten die spellenavonden met haar erbij nauwelijks op tafel zou komen is het voor ons niet de moeite om het in de spellenkast te houden, ook al is het maar een mini-doosje.
[ Voor 15% gewijzigd door HellPunk op 09-01-2025 13:43 ]
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Vanuit Amazon Amerika gisteren Villainous sugar and spite binnengekregen. Voor nu weer compleet. Blijf het een leuk spel vinden, maar moet er tijd voor maken. Vrienden hebben het niet, dus daar mee opstarten is wel een ding. Welk karakter ga je spelen en hoe werkt die precies. Maar wellicht toch een op tafel zetten.
Het is toch niet Sea Salt & Paper geworden maar:
Jaipur - Kaartspel & Lost Cities: Het Kaartspel
Morgen komen ze binnen.
Morgen komen ze binnen.
Wat kaartspellen betreft: Scout afgelopen week voor het eerst uit te last getrokken en gespeeld. Erg eenvoudige maar leuke game!
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dat zijn ook leuke spellen om te spelen, ga je zeker plezier aan beleven. Wij zijn hier ook fan van die spellen maar ook Sea Salt & Paper.streamnl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:01:
Het is toch niet Sea Salt & Paper geworden maar:
Morgen komen ze binnen.
Na enkele potjes Jaipur gespeeld te hebben…
Het zal onze top 5 niet veranderen. Maar dit is wel een heel leuk en fijn spel als je even wat snels wilt spelen.
Zit veel minder tactiek in dan bij Splendor, 7 wonders (duel) of bij Patchwork.
Het zal onze top 5 niet veranderen. Maar dit is wel een heel leuk en fijn spel als je even wat snels wilt spelen.
Zit veel minder tactiek in dan bij Splendor, 7 wonders (duel) of bij Patchwork.
:strip_exif()/f/image/UdeuU2n4IeBQbXeUXfCVHyAj.jpg?f=fotoalbum_large)
het was afgelopen weekend weer tijd voor ons jaarlijkse bordspellen weekend in een huisje
Een greep uit de gespeelde spellen:
Mlem
Elder Sign
Rock Hard
The Dick sits
Gay Sauna (van idd dezelfde uitgever als The Dick Sits ...)
Happy Salmon
Unfathomable
Tales of the Arabian Nights
Hitster
Hotel (traditioneel beginnen we altijd met een classic)
De 2 X 5 uur spellen Unfathomable en Tales of the Arabian Nights sloegen al flinke gaten in het weekend, maar wederom geslaagd
Hi Ha Hopjesvla
Is die banaan nodig voor Gay Sauna en The Dick Sits?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
het begrip referentie banaan krijgt idd zo een hele andere ladingDr. Strangelove schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:54:
Is die banaan nodig voor Gay Sauna en The Dick Sits?
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb Tower Up! al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar nu kwam ik gisteren ook Skyrise tegen. Er zit een klein verschil in complexiteit en ze gebruiken ook andere mechanismes, maar ze lijken me toch in dezelfde lijn te liggen. Heeft er iemand ervaring met deze spellen?
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik heb Skyrise thuis liggen. Erg leuk spel, niet super complex en ziet er fantastisch uit. Tower Up! ken ik helaas niet.
Ik zag net dat de Essential Edition €79 moet kosten, zonder verzending. Dan wacht ik wel even af er mogelijk een reprint komt, tijdens de KS was die €30 minderMADG0BLIN schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:21:
Ik heb Skyrise thuis liggen. Erg leuk spel, niet super complex en ziet er fantastisch uit. Tower Up! ken ik helaas niet.
Ik zie Skyrise al direct voor €52,50 bij spellenvariant. Of bedoel je iets anders @HellPunk ?
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Aha, ik vond 'm niet meteen bij de winkels waar ik meestal koop, alleen bij Roxley zelf. Maar ik heb ondertussen beslist om voorlopig te passen: Tower Up lijkt me geschikter voor twee spelers en ik probeer de reflex om dan gewoon toch beide spellen te kopen achter mij te latenThalaron schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:38:
Ik zie Skyrise al direct voor €52,50 bij spellenvariant. Of bedoel je iets anders @HellPunk ?
Tip ; gebruik van deze site ; https://www.bordspellenvergelijken.nl/HellPunk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Aha, ik vond 'm niet meteen bij de winkels waar ik meestal koop, alleen bij Roxley zelf.
Iemand nog een goed advies voor een Legacy of campaign spel? Met 2 vrienden hebben we er een aantal gehad, en ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe.
Al gespeeld:
Machi Koro Legacy, My City, Pandemic S1 en S2, Ticket to Ride Legends of the West, Scythe Rise of the Fenris en It's a Wonderful World war & peace. .
Nu zijn we bezig met een Pandemic S0. Die vind ik zelf best matig, maar we hoeven denk ik nog maar 3 of 4 spellen en dan zijn we er vanaf. Ticket to Ride hebben we hiervoor gedaan, en die vond ik erg goed.
Gloomhaven heb ik al liggen maar die staat al in de planning met een andere groep. Ik ben vooral op zoek naar iets dat speelt in ongeveer 1 tot 2 uur. Cooperatief of juist niet maakt niet zo heel veel uit, al vallen coops vaak wel in de smaak. Iemand nog een suggestie voor een leuke in dit rijtje?
Al gespeeld:
Machi Koro Legacy, My City, Pandemic S1 en S2, Ticket to Ride Legends of the West, Scythe Rise of the Fenris en It's a Wonderful World war & peace. .
Nu zijn we bezig met een Pandemic S0. Die vind ik zelf best matig, maar we hoeven denk ik nog maar 3 of 4 spellen en dan zijn we er vanaf. Ticket to Ride hebben we hiervoor gedaan, en die vond ik erg goed.
Gloomhaven heb ik al liggen maar die staat al in de planning met een andere groep. Ik ben vooral op zoek naar iets dat speelt in ongeveer 1 tot 2 uur. Cooperatief of juist niet maakt niet zo heel veel uit, al vallen coops vaak wel in de smaak. Iemand nog een suggestie voor een leuke in dit rijtje?
Als je Gloomhaven al hebt liggen kun je voor de andere groep Jaws of the Lion proberen. Gloomhaven-light zeg maar. Niet heel lang maar toch een tijdje dat je er mee bezig bent.
Clank legacy vond ik ook zeker de moeite en ik heb nu sleeping gods binnengehaald, maar die kan ik nog niet zeggen :-)TERW_DAN schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:27:
Iemand nog een goed advies voor een Legacy of campaign spel? Met 2 vrienden hebben we er een aantal gehad, en ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe.
Al gespeeld:
Nu zijn we bezig met een Pandemic S0.
7th continent vind ik erg leuk spelen, hoewel we nog niet erg ver zijn in de campaign ziet het er goed uit
Clank en Aeons End, beiden vallen erg in de smaak hier.TERW_DAN schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:27:
Al gespeeld:
Daar heb ik deze keer idd niet gekeken. Mijn ervaring is wel dat de resultaten niet altijd overeenstemmen met de werkelijkheid (verschillende prijzen of beschikbaarheid niet correct), maar het is wel handig om ook andere winkels te vinden dan die waar je standaard gaat kopen.maartend schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Tip ; gebruik van deze site ; https://www.bordspellenvergelijken.nl/
Verwijderd
Vraagje over Azul. Gisteren voor het eerst gespeeld. Maar mij/ons was niet duidelijk wat je moet doen als je niet meer kan leggen tijdens de 1e fase maar er nog wel tegels op de fabrieken liggen. Toch een beurt doen en neerleggen op je strafpuntenrij?
Ja, dat zijn allemaal strafpunten.Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:55:
Vraagje over Azul. Gisteren voor het eerst gespeeld. Maar mij/ons was niet duidelijk wat je moet doen als je niet meer kan leggen tijdens de 1e fase maar er nog wel tegels op de fabrieken liggen. Toch een beurt doen en neerleggen op je strafpuntenrij?
Als je het echt competatief speelt is het een mooie manier om te zorgen dat je tegenstanders een zooi minpunten krijgt.
Kinfire chronicles is co-op en story driven, is geen legacy spel though. Mijn groep was er erg over te spreken. Het is heel erg story driven, je maakt bepaalde keuzes die voor/nadelen hebben. Het grootste voordeel, niet super ingewikkeld qua regels.TERW_DAN schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:27:
Al gespeeld:
Enige nadeel is naar mijn mening: je trekt fisches uit een zak. Het kan dus voorkomen dat iemand niet veel speelt een bepaalde plsy through, er zitten echter ook wildcards in dus dan kan je die speler alsnkg een beurd geven
Vrijdagavond nog meegemaakt: in de laatste ronde kreeg ik zeven tegels in de maag gesplitst en alleen mijn bovenste rij (de single) was nog vrij. Nu kwam ik toch niet meer in aanmerking voor de winst, maar dat was wel zuurTERW_DAN schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Ja, dat zijn allemaal strafpunten. Als je het echt competatief speelt is het een mooie manier om te zorgen dat je tegenstanders een zooi minpunten krijgt.
7 tegels is ook wel veel. Ik speel Azul vaak met 2, dan kom je dat soort getallen niet zo snel tegen is mijn ervaring, omdat je dan wat minder fabriekstegels hebt. Maar zeker als een kleur oververtegenwoordigd is kan het vervelend uitpakken.HellPunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:23:
[...]
Vrijdagavond nog meegemaakt: in de laatste ronde kreeg ik zeven tegels in de maag gesplitst en alleen mijn bovenste rij (de single) was nog vrij. Nu kwam ik toch niet meer in aanmerking voor de winst, maar dat was wel zuur.
Iedereen verder bedankt voor het aanraden van wat legacy games, weer eens wat om uit te zoeken
Dat was inderdaad wel extreem, maar zelfs een tegel of vier kan behoorlijk pijn doen.TERW_DAN schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:16:
[...]
7 tegels is ook wel veel. Ik speel Azul vaak met 2, dan kom je dat soort getallen niet zo snel tegen is mijn ervaring, omdat je dan wat minder fabriekstegels hebt. Maar zeker als een kleur oververtegenwoordigd is kan het vervelend uitpakken.
Iedereen verder bedankt voor het aanraden van wat legacy games, weer eens wat om uit te zoeken
We speelden trouwens dit weekend ook Intarsia. Dat wordt vaak vergeleken met Azul, al is dat volgens mij onterecht, er zijn veel meer verschillen dan overeenkomsten. Eén pluspunt is dat je zelf controleert welke kaarten je neemt en wat dus je mogelijkheden zijn.
Mee eens, ik vind Intarsia ook wel degelijk anders spelen dan Azul. Ze worden inderdaad onterecht vergeleken met elkaar, dat zal vast komen doordat het van dezelfde bedenker is.HellPunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:45:
[...]
Dat was inderdaad wel extreem, maar zelfs een tegel of vier kan behoorlijk pijn doen.
We speelden trouwens dit weekend ook Intarsia. Dat wordt vaak vergeleken met Azul, al is dat volgens mij onterecht, er zijn veel meer verschillen dan overeenkomsten. Eén pluspunt is dat je zelf controleert welke kaarten je neemt en wat dus je mogelijkheden zijn.
Ik ben aan het kijken naar Crokinole. Wanneer ik zoek naar Muzzies dan zit ik met invoerrechten en BTW etc. Zo rond de €600 voor een bord. Dat gaat mij toch wat ver moet ik toegeven…GeorgeMichael schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:37:
[...]
KLASK kwam bij ons vaak op tafel, op het laatst vooral nog met verjaardagsfeestjes e.d. Echter, sinds ik een goed Crokinole bord heb, heeft deze niet alleen KLASK (vrijwel) vervangen maar is het ook met afstand het meest gespeelde spel uit mijn collectie (en terecht!).
Nu is het zo dat Crokinole de "main game" is bij dingen zoals verjaardagen, en KLASK staat op een ander tafeltje zodat mensen die wachten op Crokinole ook wat leuks te doen hebben.
Toch blij met KLASK, veel leuke avonden mee beleefd.
In NL/ EU kan ik eigenlijk alleen Crokinole Europe (https://crokinole.store/) vinden. Is deze kwaliteit voldoende denk je om goed/ leuk te kunnen spelen of is dit weggegooid geld? Bord op zichzelf is niet eens veel goedkoper dan Muzzies, maar iets met alle bijkomende kosten die je niet hebt.
Kan er verder niet veel over vinden buiten wat reviews op Etsy (allemaal positief overigens).
In de FB-groep Bordspel Radar wordt het merk Ferti genoemd, daar lijken de eigenaars wel tevreden over te zijn. Iemand noemde ook Level Up Studios, die zitten ook wel in de US, maar hebben verdelers in Europa.Thalaron schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:47:
[...]
Ik ben aan het kijken naar Crokinole. Wanneer ik zoek naar Muzzies dan zit ik met invoerrechten en BTW etc. Zo rond de €600 voor een bord. Dat gaat mij toch wat ver moet ik toegeven…
Zo, net mezelf weer een muisarm bij mekaar geklikt voor de nieuwe math trade, nu is het weer in spanning de resultaten afwachten
Gemiste kans om niet het Alien/Xenomorph kleurenschema aan te houden, zo heb ik mijn versie wel geschilderd. Daarnaast 3 van de 4 overlevend voor een eerste game kan je je afvragen of je alle regels goed gespeeld hebt.Thalaron schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:20:
Vanavond samen met mijn buurman en 2 anderen op de gameavond voor het eerst (mijn) Nemesis gespeeld! Het was een pittige maar erg leuke ervaring.
Helaas hadden we een regel niet in de gaten: Self Destruct moest worden gedeactiveerd. Maar op dat “detail” na zouden er 3 van de 4 spelers het hebben overleefd en ikzelf en 1 iemand anders ook de persoonlijke objective.
Al met al zeker voor herhaling vatbaar, maar wel iets waar je tijd en zin in moet hebben.
[Afbeelding]
Scythe ziet er overigens erg tof uit, heb ik ook volledig en geschilderd, maar wordt simpelweg te weinig gespeeld en staat nu helaas op Marktplaats.
[ Voor 8% gewijzigd door Mvdbeld op 29-01-2025 10:05 ]
@Mvdbeld ja dat kleurschema had ik later pas gezien. Anderzijds ook wel leuk om het gewoon compleet zelf te bekijken en het gaandeweg het schilderen te ontdekken 
En we hebben het voor de duidelijkheid geen van alle overleefd (self destruction was actief) en dat hadden we dus niet door. Zouden we dit hebben moeten deactiveren dan was de uitkomst denk ik heel anders geweest (of niet… allen dood kon dan alsnog).
We hadden verder redelijk geluk met welke Intruders uit het zakje kwamen én de dobbelstenen met ze afknallen zat mee.
En in mijn geval moeten alle spellen nog meer gespeeld worden! Maar gelukkig genoeg mensen om dat te kunnen realiseren!
En we hebben het voor de duidelijkheid geen van alle overleefd (self destruction was actief) en dat hadden we dus niet door. Zouden we dit hebben moeten deactiveren dan was de uitkomst denk ik heel anders geweest (of niet… allen dood kon dan alsnog).
We hadden verder redelijk geluk met welke Intruders uit het zakje kwamen én de dobbelstenen met ze afknallen zat mee.
En in mijn geval moeten alle spellen nog meer gespeeld worden! Maar gelukkig genoeg mensen om dat te kunnen realiseren!
Nemesis is en blijft één van mijn favorieten omdat het bijna een unieke filmische/verhalende ervaring oplevert iedere keer. Ik heb er zeker een keer of 4 of 5 over gedaan voordat ik mijn eerste win kon noteren (overleven + objective). Blijft ook interessante balans (semi-coop), oftewel samenwerken tot ik je niet meer nodig heb. Heb ooit in 1 potje een double-kill weten te maken via de Airlock control kamer, twee medespelers met weinig kaarten stonden bij elkaar in een gele kamer... Uiteindelijk konden ze toe kijken hoe ik mijn objective haalde en ontsnapte.Thalaron schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:13:
@Mvdbeld ja dat kleurschema had ik later pas gezien. Anderzijds ook wel leuk om het gewoon compleet zelf te bekijken en het gaandeweg het schilderen te ontdekken
Scythe heb ik gelukkig wel aardig veel gespeeld, 2x de Fenris campagne doorlopen. Had hem nog wel meer kunnen/willen spelen maar merk dat mijn groep die mening niet deelt. Gelukkig heb ik de app en steam versie nog.
Nemesis lijkt me ook heel erg leuk, maar ik speel altijd maar met twee spelers (mijn vrouw en ik), dus ik zit echt enorm te twijfelen of het de moeite is.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
hier toevallig imeand die zijn Clank Catacombs wil ruielen tegen mijn Clank in Space?
Ik zou hem niet adviseren met 2 spelers. Wellicht dat de solo campagne beetje aangepast kan worden met 2?anandus schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:46:
Nemesis lijkt me ook heel erg leuk, maar ik speel altijd maar met twee spelers (mijn vrouw en ik), dus ik zit echt enorm te twijfelen of het de moeite is.
Nemesis is met minimaal 3 te doen, maar beter met 4-5 spelers.
Ja, dat had ik ook een beetje meegekregen, je mist een belangrijk onderdeel van het spel, het traitor-gedeelte.Millie-ano schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Ik zou hem niet adviseren met 2 spelers. Wellicht dat de solo campagne beetje aangepast kan worden met 2?
Nemesis is met minimaal 3 te doen, maar beter met 4-5 spelers.
Voor diegene die interesse hebben; Nemesis: Retaliation is weer te backen via GameFound. Ik zat me de pleures te zoeken naar resellers... De enige die ik (tot heden) kon vinden was met verzendkosten meer dan 400 euro... dus naja.. nee dank je.
/f/image/B6Y2BY0JY8alOHnQ2mmL9LgH.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil eigenlijk ook nog wat extra spul;
- The Sangrevores - a new enemy race / Nemesis Retaliation Playmat en Aftermath Expansion voor de OG Nemesis, maar iets met keuzes...
Hoewel ik mij wel afvraag of je straks Aftermath Expansion en Medic Character Pack los niet voor ruim het dubbele kwijt kan 2e hands... maar goed, ze zijn nu gewoon te verkrijgen dus dat zal voorlopig wel los lopen.
/f/image/B6Y2BY0JY8alOHnQ2mmL9LgH.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil eigenlijk ook nog wat extra spul;
- The Sangrevores - a new enemy race / Nemesis Retaliation Playmat en Aftermath Expansion voor de OG Nemesis, maar iets met keuzes...
Hoewel ik mij wel afvraag of je straks Aftermath Expansion en Medic Character Pack los niet voor ruim het dubbele kwijt kan 2e hands... maar goed, ze zijn nu gewoon te verkrijgen dus dat zal voorlopig wel los lopen.
@Thalaron Hmm ik had Nemesis retailiation al afgeschreven (want keuzes), maar het kriebelt toch wel weer, is het nou echt zo wezenlijk anders als de OG nemesis? Ja je bent sterker en kan meer aanvallen dat is me duidelijk, maar ik zie de andere verschillen niet direct? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen full playthrough heb gezien…
Ik heb wel de medic, aftermath expansion en untold stories 1 & 2 besteld bij de lancering van Nemesis retailiation, die heb ik inmiddels binnen, dus wat dat aangaat wel weer genoeg content binnen….
En het is nou ook niet dat hij super vaak op tafel komt….Twijfel twijfel…
Ik heb wel de medic, aftermath expansion en untold stories 1 & 2 besteld bij de lancering van Nemesis retailiation, die heb ik inmiddels binnen, dus wat dat aangaat wel weer genoeg content binnen….
En het is nou ook niet dat hij super vaak op tafel komt….Twijfel twijfel…
@Luuk84 Ik twijfelde ook, maar het zat al 3 maanden in mijn hoofd. Dus tja.. Ik heb wel reviews gezien op YouTube en tot zover ik begrijp was dit wel een ander soort Nemesis en iets meer linear.
Deze review duurt niet heel lang en vat het mijns inziens mooi samen.
Maar ik snap je punt... hoeveel anders zal de game voelen? Bij Lockdown heb ik 0 interesse naast OG. Bij Retaliation durf ik het wat dat betreft wel aan
En als het alsnog teveel van hetzelfde is dan verkoop ik hem alsnog.
Deze review duurt niet heel lang en vat het mijns inziens mooi samen.
Maar ik snap je punt... hoeveel anders zal de game voelen? Bij Lockdown heb ik 0 interesse naast OG. Bij Retaliation durf ik het wat dat betreft wel aan
En als het alsnog teveel van hetzelfde is dan verkoop ik hem alsnog.
Van de week Gloomhaven Buttons & Bugs binnen gekregen. Toch mooi hoe ze alles in zo'n klein doosje weten te krijgen inclusief hele kleine mini characters (normale d6 als referentie)
.
Ik was al laatst onder de indruk van de hoeveelheid spullen in Tiny Epic Cthulhu, maar dit mag er qua formaat ook zeker wezen.
:strip_exif()/f/image/9giFFZjrjKAT2uarXxy06NEw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was al laatst onder de indruk van de hoeveelheid spullen in Tiny Epic Cthulhu, maar dit mag er qua formaat ook zeker wezen.
Hi Ha Hopjesvla
Levensgevaarlijk zo'n linkThalaron schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:45:
Voor diegene die interesse hebben; Nemesis: Retaliation is weer te backen via GameFound
Nouja, in ieder geval Nemesis besteld. Retaliation twijfel ik nog over. Nu nog vrienden vinden.
Wat is je ervaring met het spel? Is het leuk? Werkt die spinner een beetje?Hopjesvla79 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:20:
[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 01-02-2025 19:10 ]
Om vast in de stemming te komen. Hier Alien Romulus opgezet via Pathe thuis.anandus schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:09:
[...]
Levensgevaarlijk zo'n link
Nouja, in ieder geval Nemesis besteld. Retaliation twijfel ik nog over. Nu nog vrienden vinden.
[...]
Wat is je ervaring met het spel? Is het leuk? Werkt die spinner een beetje?
Die spinner werkt prima, ik moet zeggen dat het spel ook best goed in elkaar zit, het lijkt alsof ze goed hebben gekeken naar de Cthulhu-achtige spellen van Fantasy Flight (Eldritch, Mansions of MadnessArkham etc). Pas een echt potje gedaan, maar gaat zeker vaker gespeeld worden.anandus schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:09:
[...]
Wat is je ervaring met het spel? Is het leuk? Werkt die spinner een beetje?
:strip_exif()/f/image/eCfERgT4SkErEbUZQmCt3LVa.jpg?f=fotoalbum_large)
een klein overzichtje van de spullen in Tiny Epic Cthulhu (character en Old Ones sheets liggen op elkaar, idem voor de locaties en ik zie dat de Bag-of-Doom ook mist)
[ Voor 36% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-02-2025 13:07 ]
Hi Ha Hopjesvla
Nu Awaken Realms / Gamefound weer bezig is met het uitleveren van pledges voor Castles of Burgundy (heb die campagnes gemist), en ik ook op Vinted ineens nieuw aanbod voorbij zag komen (natuurlijk voor de hoofdprijs) dacht ik… ik ga eens googlen.
Ik kwam hier bij Spelhuis in België een optie voor pre-order tegen voor €149,95. Shop ken ik verder niet maar reviews online zijn goed. Iemand persoonlijk ervaring met deze toko?
Zou er denken jullie nog interessante(re) aanbieders volgen?
Enerzijds wilde ik hier niet ook mee aan de gang wat kosten betreft. Anderzijds ziet de reguliere versie er toch wel heel karig uit (en hoewel dat niets uit zou moeten maken, wilt het oog ook wat).En daarbij is het maar de vraag of AR het aandurft deze opnieuw uit te geven.. het was immers de laatste kans..
Ik kwam hier bij Spelhuis in België een optie voor pre-order tegen voor €149,95. Shop ken ik verder niet maar reviews online zijn goed. Iemand persoonlijk ervaring met deze toko?
Enerzijds wilde ik hier niet ook mee aan de gang wat kosten betreft. Anderzijds ziet de reguliere versie er toch wel heel karig uit (en hoewel dat niets uit zou moeten maken, wilt het oog ook wat).En daarbij is het maar de vraag of AR het aandurft deze opnieuw uit te geven.. het was immers de laatste kans..
[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 05-02-2025 00:10 ]
Ik heb er een keer of 2-3 wat besteld. Ik kan me geen problemen herinneren. Snelle levering, keurig ingepakt.Thalaron in "Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2". Iemand persoonlijk ervaring met deze toko?
Belg hier, heb er al besteld zonder problemen, hebben vaak mooie prijzen.Thalaron schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:08:
Shop ken ik verder niet maar reviews online zijn goed. Iemand persoonlijk ervaring met deze toko?
Ben er ook al eens geweest, dat was nog voor de verhuis weliswaar - toen we eens in de buurt waren. Zeer vriendelijke bediening.
Ze organiseren ook sinds een paar jaar de spelfabriek beurs in heusden-zolder (BE).
Kan er alleen maar positief over zijn, en is dus zeker legit. Qua verzendkosten zijn ze zeer schappelijk, gratis boven de 100 en anders een euro of vijf, dacht zelfs ook naar nederland, maar dat moet je even opzoeken op hun site :-)
Volgens mij link je daar naar de NL versie die uitgegeven wordt door Ravensburger. Awaken Realms geeft geen NL versie uit, althans, deze distribueren ze niet zelf geloof ik. Je kan hem in ieder geval niet krijgen via Gamefound.Thalaron schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:08:
Nu Awaken Realms / Gamefound weer bezig is met het uitleveren van pledges voor Castles of Burgundy (heb die campagnes gemist), en ik ook op Vinted ineens nieuw aanbod voorbij zag komen (natuurlijk voor de hoofdprijs) dacht ik… ik ga eens googlen.
Ik heb zelf nog meegedaan met de acrylic tiles, COB SE had ik al. De mooie tegels zijn natuurlijk totaal niet nodig, maar ik vind het zo'n geweldige uitgave dat ik deze wel moest hebben
Hoewel ik liever de Engelse variant zou hebben: hoe groot is die kans? Ik zie nergens iets met pre-orders doen op het moment. Acryl tegels leuk natuurlijk maar dat zal nog lastiger te verkrijgen zijn. Zit er buiten de taal nkg meer verschil tussen de NL en EN versie?Luuk84 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Volgens mij link je daar naar de NL versie die uitgegeven wordt door Ravensburger. Awaken Realms geeft geen NL versie uit, althans, deze distribueren ze niet zelf geloof ik. Je kan hem in ieder geval niet krijgen via Gamefound.
Ik heb zelf nog meegedaan met de acrylic tiles, COB SE had ik al. De mooie tegels zijn natuurlijk totaal niet nodig, maar ik vind het zo'n geweldige uitgave dat ik deze wel moest hebben
Ik ben er klant van het eerste uur, ik kan er alleen maar positieve dingen over melden. Ik ken de eigenaars ondertussen ook persoonlijk, altijd een leuke babbel als ik er langs gaThalaron schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:08:
Bij mijn weten zit hier geen verschil in.Thalaron schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Hoewel ik liever de Engelse variant zou hebben: hoe groot is die kans? Ik zie nergens iets met pre-orders doen op het moment. Acryl tegels leuk natuurlijk maar dat zal nog lastiger te verkrijgen zijn. Zit er buiten de taal nkg meer verschil tussen de NL en EN versie?
Het is koffiedik kijken of je er aan gaat komen. De reprint had ook gewoon weer 20.000 backers en 4miljoen+ aan opbrengst. Het zou me verbazen als ze over een tijdje niet nog een reprint doen.
Zo… Mijn Nemesis Pledge is wat uit de hand gelopen. Toegegeven is dit wel écht het soort bordspel dat mij op alle juiste plekken jeuk geeft….
Nemesis OG met Carnomorph expansion had ik al. Retaliation op de Sangrevores na praktisch All-In. Ik had ook Sangrovores, Void Seeders en Aftermath erbij genomen, maar toen bedacht ik mij.. voor iets meer heb ik ook Nemesis Lockdown erbij in plaats van die 2 uitbreidingen.
Nou ja… nu heb ik dus straks van elke base game 2 vijandige races en alle terrain extra’s (ik vind dergelijke items echt wat toevoegen aan een degelijke game). 3 base x 2 aliens leek mij meer variatie te bieden dan 2 base x 3 aliens.
Het schilderen van dit spul is inmiddels een 2e hobby geworden wat het wat minder kansloos maakt wat kosten betreft. Niet veel… maar de LEGO set die ik vandaag voor mijn vrouw heb aangeschaft (Titanic) was nog altijd duurder 🤪😅
Ik baal alleen dat ik het OG Terrain pack nog niet heb, maar het enige dat mij daarvan boeit, is de escape pods. Anderzijds vermoed ik dat ik die set zonder escape pods wellicht kan verkopen voor praktisch dezelfde prijs als dat ik voor de set zou betalen. Maar met inmiddels meer dan $650 is het wel een beetje klaar nu…
Met ook nog Dune Imperium Uprising Bloodlines, Planepita, A Place for all my Books en LOTR Fate of the Fellowship ook nog onderweg, hoop ik dat 2025 een heel saai jaar gaat worden wat releases betreft 🤣
Nemesis OG met Carnomorph expansion had ik al. Retaliation op de Sangrevores na praktisch All-In. Ik had ook Sangrovores, Void Seeders en Aftermath erbij genomen, maar toen bedacht ik mij.. voor iets meer heb ik ook Nemesis Lockdown erbij in plaats van die 2 uitbreidingen.
Nou ja… nu heb ik dus straks van elke base game 2 vijandige races en alle terrain extra’s (ik vind dergelijke items echt wat toevoegen aan een degelijke game). 3 base x 2 aliens leek mij meer variatie te bieden dan 2 base x 3 aliens.
Het schilderen van dit spul is inmiddels een 2e hobby geworden wat het wat minder kansloos maakt wat kosten betreft. Niet veel… maar de LEGO set die ik vandaag voor mijn vrouw heb aangeschaft (Titanic) was nog altijd duurder 🤪😅
Ik baal alleen dat ik het OG Terrain pack nog niet heb, maar het enige dat mij daarvan boeit, is de escape pods. Anderzijds vermoed ik dat ik die set zonder escape pods wellicht kan verkopen voor praktisch dezelfde prijs als dat ik voor de set zou betalen. Maar met inmiddels meer dan $650 is het wel een beetje klaar nu…
Met ook nog Dune Imperium Uprising Bloodlines, Planepita, A Place for all my Books en LOTR Fate of the Fellowship ook nog onderweg, hoop ik dat 2025 een heel saai jaar gaat worden wat releases betreft 🤣
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 08-02-2025 02:09 ]
Ik kan mijn laatste bericht niet meer aanpassen, zodoende nieuw bericht;
Voor de zoekenden onder ons van Castles of Burgundy Special Edition, ja ik had laatst een link geplaatst voor de NL versie voor pre-order, maar heb er nu ook een gevonden voor de EN versie bij Koning Bordspel: Link
Voor de zoekenden onder ons van Castles of Burgundy Special Edition, ja ik had laatst een link geplaatst voor de NL versie voor pre-order, maar heb er nu ook een gevonden voor de EN versie bij Koning Bordspel: Link
Ik twijfel een beetje om Massive Darkness 3 te gaan backen; zijn er mensen die deel 1 en 2 spelen/gespeeld hebben? Is het wat?
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."
Hier ook nooit problemen gehad met deze winkelHellPunk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Ik ben er klant van het eerste uur, ik kan er alleen maar positieve dingen over melden. Ik ken de eigenaars ondertussen ook persoonlijk, altijd een leuke babbel als ik er langs ga
Niet gespeeld, maar heb wel gehoord dat de 2 heel goed is, en eigenlijk niet te vergelijken is met de eerste (en ze beter de naam niet hergebruikt hadden gezien het een ander en minder goed spel was). Dit is wel de mening van 1 persoon die ik ken, dus geen idee hoeveel je hiermee bentWillybubba schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:35:
Ik twijfel een beetje om Massive Darkness 3 te gaan backen; zijn er mensen die deel 1 en 2 spelen/gespeeld hebben? Is het wat?

Afgelopen week op de boardgame avond Thunder Road Vendetta (Maximum Chrome) meegenomen! Uitleg en setup duurde iets langer dan ik zou willen maar dat was de eerste keer dat ik een serieuze(re) game moest uitleggen. En dan ook nog eens aan relaties onbekenden, waarvan het niveau wat kennis betreft toch wat uit elkaar lag.
Uiteindelijk hebben we een mooie game gedaan met 5 personen! Al met al een leuke game die leuk is voor ervaren maar ook minder ervaren spelers.
:strip_exif()/f/image/sFsfnRhIJ7Ev3nxu1r4ZXfrT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mijzelf nog een keer verdiepen in Carnival of Chaos (laatste uitbreiding)!
Ik heb wel een insert (folded space, die tijdens de campaign ook te bestellen was) besteld. Maakt de setup denk ik toch wel wat makkelijker + uitbreiding Carnaval of Chaos past dan ook in de doos.
Uiteindelijk hebben we een mooie game gedaan met 5 personen! Al met al een leuke game die leuk is voor ervaren maar ook minder ervaren spelers.
:strip_exif()/f/image/sFsfnRhIJ7Ev3nxu1r4ZXfrT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mijzelf nog een keer verdiepen in Carnival of Chaos (laatste uitbreiding)!
Ik heb wel een insert (folded space, die tijdens de campaign ook te bestellen was) besteld. Maakt de setup denk ik toch wel wat makkelijker + uitbreiding Carnaval of Chaos past dan ook in de doos.
[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 23-02-2025 13:52 ]
Ik ben dit weekend in Riddle of the Sphinx gedoken, de solo/co-op-uitbreiding van https://boardgamegeek.com/boardgame/194655/santorini . Die uitbreiding geeft je een soort van storybook met puzzels - zeg maar een Smart Game op steroids
. Eerst was ik wat overdonderd door de hoeveelheid componenten, maar het storybook gidst je goed door de eerste stappen. Voor mij nu al het solo-spel van het jaar!
Recent een mooie deal gescoord voor Skyrise Deluxe Collectors Editions 
Eens kijken of ik die aankomende baardgame avond mee kan nemen. Het betreft de washed versie, maar ik wil eigenlijk nog wat details schilderen (ballonnen aan de zijkant en de bruggen zodat ze duidelijker te herkennen zijn. Dat zou niet zoveel tijd hoeven te kosten.. Maar druk weekend voor de boeg (Carnaval).
Ik moest alleen een klein stukje lijmen omdat het wat losjes zat, maar dat was gelukkig een eenvoudige fix! Mocht de game op tafel komen dan volgt nog wel een leuke foto
En voor diegene die nog twijfelen over Nemesis Retaliation:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/B4yFyVl7wJJhysapQQ6eFWLV.webp?f=user_large)
Ik ben in dit geval full-retard gegaan
Eens kijken of ik die aankomende baardgame avond mee kan nemen. Het betreft de washed versie, maar ik wil eigenlijk nog wat details schilderen (ballonnen aan de zijkant en de bruggen zodat ze duidelijker te herkennen zijn. Dat zou niet zoveel tijd hoeven te kosten.. Maar druk weekend voor de boeg (Carnaval).
Ik moest alleen een klein stukje lijmen omdat het wat losjes zat, maar dat was gelukkig een eenvoudige fix! Mocht de game op tafel komen dan volgt nog wel een leuke foto
:no_upscale():strip_exif()/f/image/B4yFyVl7wJJhysapQQ6eFWLV.webp?f=user_large)
Ik ben in dit geval full-retard gegaan
spoiler:
Praktisch all-in voor alles gameplay en upgrades, maar geen extra goodies/ losse miniaturen, sleeves of subdrop (schilder de boel zelf wel, dat scheelt een pak geld en zorgt ervoor dat ik de rest van het jaar wat te doen heb met miniaturen lol)
En ja... ik weet het. Niet heel zinvol of nodig ofzo. Het punt is dat ik sinds ik (weer) into boardgames ben, Nemesis mij helemaal bezig blijft houden. Ik bleef maar twijfelen over wat wel en wat niet. In het kader van YOLO, wel toepasselijk hier eigenlijk, toch maar gewoon ervoor gegaan. Ik verwacht in het ergste geval dat ik 90% van de kosten met gemak terug zal krijgen met wat moeite. Dus het voelt als een relatief veilige ''investering''. Zo, genoeg mijzelf overtuigd van mijn eigen gelijk
/f/image/RORqjWYImVVYKJwCZxwdnitV.png?f=fotoalbum_large)
En ja... ik weet het. Niet heel zinvol of nodig ofzo. Het punt is dat ik sinds ik (weer) into boardgames ben, Nemesis mij helemaal bezig blijft houden. Ik bleef maar twijfelen over wat wel en wat niet. In het kader van YOLO, wel toepasselijk hier eigenlijk, toch maar gewoon ervoor gegaan. Ik verwacht in het ergste geval dat ik 90% van de kosten met gemak terug zal krijgen met wat moeite. Dus het voelt als een relatief veilige ''investering''. Zo, genoeg mijzelf overtuigd van mijn eigen gelijk
/f/image/RORqjWYImVVYKJwCZxwdnitV.png?f=fotoalbum_large)
Is het nou met met gemak of moeite en YOLO of FOMO? Gezien je andere posts hier ben ik wel benieuwd hoeveel je Nemesis verwacht te spelen, aangezien je collectie al aardig meer omhelst dan alleen Nemesis? Staat je collectie op BGG?Thalaron schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:01:
Recent een mooie deal gescoord voor Skyrise Deluxe Collectors Editions
[Afbeelding]
Ik ben in dit geval full-retard gegaan![]()
spoiler:Praktisch all-in voor alles gameplay en upgrades, maar geen extra goodies/ losse miniaturen, sleeves of subdrop (schilder de boel zelf wel, dat scheelt een pak geld en zorgt ervoor dat ik de rest van het jaar wat te doen heb met miniaturen lol)
En ja... ik weet het. Niet heel zinvol of nodig ofzo. Het punt is dat ik sinds ik (weer) into boardgames ben, Nemesis mij helemaal bezig blijft houden. Ik bleef maar twijfelen over wat wel en wat niet. In het kader van YOLO, wel toepasselijk hier eigenlijk, toch maar gewoon ervoor gegaan. Ik verwacht in het ergste geval dat ik 90% van de kosten met gemak terug zal krijgen met wat moeite. Dus het voelt als een relatief veilige ''investering''. Zo, genoeg mijzelf overtuigd van mijn eigen gelijk![]()
[Afbeelding]
Ik heb ook een tijd lang aardig lopen kopen, maar merk nu ook dat ik een aantal leuke spellen heb die simpelweg te weinig gespeeld worden. Dus ik heb het omgedraaid probeer de collectie met name in te dammen en te zorgen dat de toppers overblijven deze wel de nodige speeltijd krijgen.
@Mvdbeld beide denk ik. Maar ik kan om de week sowieso wat op tafel zetten. Daarnaast hebben we ook buiten de gameavond al wat ruimte. Dus ik snap je punt heel goed! Ik heb ook nog wat last van aankoopdrang vanwege de hernieuwde hobby.
Had voor mijzelf besloten dat het nu wel even genoeg is en er nu eerst veel gespeeld moet worden.
En ja, ik heb mijn collectie heb ik recent geïnventariseerd. Toegegeven: een hoop oude meuk ligt op zolder (geen relevante verkoopwaarde).
Had voor mijzelf besloten dat het nu wel even genoeg is en er nu eerst veel gespeeld moet worden.
En ja, ik heb mijn collectie heb ik recent geïnventariseerd. Toegegeven: een hoop oude meuk ligt op zolder (geen relevante verkoopwaarde).
Mooie collectie en valt inderdaad nog relatief mee met grote games (zowel qua omvang/speelduur en aanschaf).
Mijn collectie
Mijn collectie
Zelf ben ik helemaal tevreden met de originele Nemesis, maar ik vind sommige add-ons bij de Nemesis Retaliation Gamefound wel weer erg interessant. Vooral de Space Cat plushie 😻 Maar moet nog even kijken hoe interessant het daadwerkelijk is met taxes en shipping erbij.
Over crowdfunding campaigns gesproken, Tiny Epic Dungeons Adventures is net van start gegaan op Kickstarter en doet het erg goed. Mijn partner en ik zijn groot fan van de originele Tiny Epic Dungeons en een campaign versie hiervan klinkt absoluut geweldig. Ik vraag me af of er misschien group pledges gaande zijn of gaan starten. Buiten Crowdfinder, waar zou ik moeten kijken hiervoor, enig idee?
Over crowdfunding campaigns gesproken, Tiny Epic Dungeons Adventures is net van start gegaan op Kickstarter en doet het erg goed. Mijn partner en ik zijn groot fan van de originele Tiny Epic Dungeons en een campaign versie hiervan klinkt absoluut geweldig. Ik vraag me af of er misschien group pledges gaande zijn of gaan starten. Buiten Crowdfinder, waar zou ik moeten kijken hiervoor, enig idee?
Gisteren een pre-order gedaan op Storyfold: Het Donkere Woud. Verschillende borden welke uiteindelijk het volgende bord qua keuzes veranderen. Leek me wel leuk, dus maar aan meegedaan. zou 2026 uit moeten komen.
Daarnaast kwam mijn vrouw met Mad Hatters Tea-Party. Vijf spelletjes in één. Is vandaag binnengekomen, dus moet dat nog eens bekijken. Hou van rare dingen en dus ook Alice in Wonderland.
Maar zag er voor die 13 euro wel grappig uit.
Daarnaast kwam mijn vrouw met Mad Hatters Tea-Party. Vijf spelletjes in één. Is vandaag binnengekomen, dus moet dat nog eens bekijken. Hou van rare dingen en dus ook Alice in Wonderland.
Maar zag er voor die 13 euro wel grappig uit.
Ik probeer er nog achter te komen hoe groot het speelveld is, wil het meenemen op vakantieArunia schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:42:
Gisteren een pre-order gedaan op Storyfold: Het Donkere Woud. Verschillende borden welke uiteindelijk het volgende bord qua keuzes veranderen. Leek me wel leuk, dus maar aan meegedaan. zou 2026 uit moeten komen.
Als ik de foto zo zie met de persoon aan het bord, is het best een maatje uitgeklapt. Gok op 25 a 30cm per deel, maal 3 voor de breedte.maartend schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:43:
[...]
Ik probeer er nog achter te komen hoe groot het speelveld is, wil het meenemen op vakantie
En besteldArunia schreef op zondag 2 maart 2025 @ 02:08:
[...]
Als ik de foto zo zie met de persoon aan het bord, is het best een maatje uitgeklapt. Gok op 25 a 30cm per deel, maal 3 voor de breedte.
Spelen er hier ook mensen D&D? Ik speel al een paar jaar een campaign met vrienden, sinds een jaar is een van de vrienden woonachtig in Canada en is het een zoektocht naar een betere setup zodat hij op afstand ook goed onderdeel is van het spel. Wat wij tot nu hebben gemaakt om de (digitale) afstand te verkleinen:
- Een tv tabletop display waar de spelwereld zichtbaar op is, via Roll20 dan karakters en map voor iedereen zichtbaar maken
- Qua beeld en geluid zetten wij vaak een laptop of telefoon via beeldbellen met het zicht op onze tafel
Toch werkt het niet ideaal, het is voor de DM nog een flinke puzzel om het spel te begeleiden en tegelijkertijd het display goed te bedienen met alle effecten, line of sights en placements etc. Tegelijk is het qua geluid en beeld qua verbinding met onze vriend op afstand een hoop gedoe. Een conference call webcam met speakers ken ik via werk, maar dat zijn dure oplossingen. Een conference call speaker kan, maar dan zit je nog steeds met een extra laptop of telefoon voor het beeld.
Heeft iemand hier dezelfde uitdaging een keer gehad? Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben hoe dit op te lossen is.
- Een tv tabletop display waar de spelwereld zichtbaar op is, via Roll20 dan karakters en map voor iedereen zichtbaar maken
- Qua beeld en geluid zetten wij vaak een laptop of telefoon via beeldbellen met het zicht op onze tafel
Toch werkt het niet ideaal, het is voor de DM nog een flinke puzzel om het spel te begeleiden en tegelijkertijd het display goed te bedienen met alle effecten, line of sights en placements etc. Tegelijk is het qua geluid en beeld qua verbinding met onze vriend op afstand een hoop gedoe. Een conference call webcam met speakers ken ik via werk, maar dat zijn dure oplossingen. Een conference call speaker kan, maar dan zit je nog steeds met een extra laptop of telefoon voor het beeld.
Heeft iemand hier dezelfde uitdaging een keer gehad? Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben hoe dit op te lossen is.
@Blaauw87 Er is een DnD topic hier op tweakers: Het grote Dungeons & Dragons topic
Maar ik zou een webcam kopen met statief wellicht zodat je beter beeld hebt. Hoeft geen conference ding te zijn. Leuk als het draait naar wie er praat, maar denk dat je ook wel door elkaar heen praat.
Dat laatste moet je zeker op letten. Merk dat ik collega's heb die door elkaar heen ouwehoeren en dat is niet te verstaan.
En wellicht is "less is more" een goede om te onthouden. Ik lees over met alle effecten, etc. Maar misschien lees ik er meer in dan dat het is. Kan me niet voorstellen dat jij de enige bent met dit probleem. Sterker nog, in de coronatijd zijn er best wel wat groepen die via videobellen campaigns hebben gedaan en wellicht nog steeds doen.
Maar ik zou een webcam kopen met statief wellicht zodat je beter beeld hebt. Hoeft geen conference ding te zijn. Leuk als het draait naar wie er praat, maar denk dat je ook wel door elkaar heen praat.
Dat laatste moet je zeker op letten. Merk dat ik collega's heb die door elkaar heen ouwehoeren en dat is niet te verstaan.
En wellicht is "less is more" een goede om te onthouden. Ik lees over met alle effecten, etc. Maar misschien lees ik er meer in dan dat het is. Kan me niet voorstellen dat jij de enige bent met dit probleem. Sterker nog, in de coronatijd zijn er best wel wat groepen die via videobellen campaigns hebben gedaan en wellicht nog steeds doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 05-03-2025 08:00 ]
Gisteren bij vrienden wat spelletjes weer gedaan.
Sowieso voor mijn verjaardag van hen Forrest shuffle gekregen. Moet daar nog even in gaan duiken.
Daarnaast Happy Little dinosaurs gespeeld. Erg leuk spel en voor we het uit hadden al gezegd dat ik die ook wel wil hebben. Twijfel is alleen of we de Engelse versie voor de uitbreidingen doen, maar dan moeten we met onze dochter opletten dat ze het prima mee zou kunnen spelen, of dat we de NL versie kopen, maar dat er geen uitbreidingen zijn voor zover ik kon vinden.
Daarnaast Ex Libris gespeeld. Ook erg leuk en had hem met uitbreiding via amazon besteld, maar toch geannuleerd. Waarom? Hij kwam op bijna 100 euro uit en ik denk dat we het alleen met hen spelen. Dan vind ik dat bedrag echt zonde. Maar zeker wel een erg leuk spel!
Sowieso voor mijn verjaardag van hen Forrest shuffle gekregen. Moet daar nog even in gaan duiken.
Daarnaast Happy Little dinosaurs gespeeld. Erg leuk spel en voor we het uit hadden al gezegd dat ik die ook wel wil hebben. Twijfel is alleen of we de Engelse versie voor de uitbreidingen doen, maar dan moeten we met onze dochter opletten dat ze het prima mee zou kunnen spelen, of dat we de NL versie kopen, maar dat er geen uitbreidingen zijn voor zover ik kon vinden.
Daarnaast Ex Libris gespeeld. Ook erg leuk en had hem met uitbreiding via amazon besteld, maar toch geannuleerd. Waarom? Hij kwam op bijna 100 euro uit en ik denk dat we het alleen met hen spelen. Dan vind ik dat bedrag echt zonde. Maar zeker wel een erg leuk spel!
Forest Shuffle is erg leuk en zelfs een van de vele favorieten hier, komt hier te weinig op tafel helaas...
We waren zaterdag even in Amersfoort, en dan ontkomen we er niet aan om ook altijd even langs spellenpoort te gaan. Paar korte/eenvoudige spelletjes meegenomen. Spots, Mango en het voor ons tot zaterdag onbekende Agent Avenue. Die laatste is hier al enorm populair nu. Mango is ook vooral fijn omdat je hem bijna in je broekzak kan meenemen als je ergens naartoe gaat.
We waren zaterdag even in Amersfoort, en dan ontkomen we er niet aan om ook altijd even langs spellenpoort te gaan. Paar korte/eenvoudige spelletjes meegenomen. Spots, Mango en het voor ons tot zaterdag onbekende Agent Avenue. Die laatste is hier al enorm populair nu. Mango is ook vooral fijn omdat je hem bijna in je broekzak kan meenemen als je ergens naartoe gaat.
Life is what happens while you're busy making other plans
Forest Shuffle is erg leuk, zitten wel wat overpowered combo's in met de basisversie (herten + wolven), dus mocht je het meer gaan spelen dan is Alpine een bijna must buy om het wat gebalanceerder te maken. Gelukkig is die vrij goedkoop.Arunia schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:40:
Gisteren bij vrienden wat spelletjes weer gedaan.
Ik speel het naast het fysieke spel ook veel online op BGA, de implementie daar is super goed.
@MADG0BLIN Ok, goede tip inderdaad. Zal het eens bekijken na het gespeeld te hebben.
Merk dat we uitbreidingen hebben van spellen, maar die vaak er niet bij pakken. Grootste voorbeeld is Exploding Kittens.
Die voor Celestia hebben we beide, maar moeten die ooit eens gaan proberen.
Merk dat we uitbreidingen hebben van spellen, maar die vaak er niet bij pakken. Grootste voorbeeld is Exploding Kittens.
Dat is het voordeel van deze, kaarten erbij in de doos en er altijd doorheen schudden. Dan speel je nooit meer zonder IMHO.Arunia schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:55:
@MADG0BLIN Ok, goede tip inderdaad. Zal het eens bekijken na het gespeeld te hebben.
Maar basisspel is zeker voor de eerste paar keer prima.
Punten tellen kost de eerste paar keer misschien wat meer moeite, er is tegenwoordig een app voor, maar ik gebruik hem niet. Als je het een beetje systematisch doet is het prima zelf te doen.
@MADG0BLIN Ah helder.
Qua punten tellen zijn we wel wat gewend, dus dat moet zeker goed komen.
We hebben ook spellen waarbij je tijdens het spelen heel goed op moet letten dat je kaarten wisselt en dat soort dingen.
Qua punten tellen zijn we wel wat gewend, dus dat moet zeker goed komen.
We hebben ook spellen waarbij je tijdens het spelen heel goed op moet letten dat je kaarten wisselt en dat soort dingen.
Dit spel heeft ook mijn aandacht, nadat ik de SU&SD review gezien heb. Hoe bevalt het?TTHEEBO1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:51:
Maanden geleden besteld, en nu eindelijk Arcs binnen gekregen. Ben erg benieuwd!
Ga het binnenkort met wat leden van mn vaste groep op TTS uitproberen denk ik, in afwachting van de aanschaf van een fysieke spel door 1 van ons.
Weet iemand hier waar ik de QR kan vinden om Chronicles of crime in het Nederlands te spelen? De app zelf is wel in het Nederlands (het menu etc) maar de scenarios niet.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Zo. Even lopen jagen op Arkham Horror-kaarten.
Met het nieuwe model dat eraankomt (legacy vs current) vond ik het een goed moment om wat campaigns te kopen voor ze (misschien) out of print gaan.
Maar nu viel het mij tijdens rondkijken op dat er ook nog materiaal van de oude distributiemethode van mythos packs her en der beschikbaar zijn (en oa bij de Spelvogel redelijk goedkoop!), dus ik ben een beetje rond gaan snuffelen en heb wat cycles bij elkaar kunnen harken.
Voor iets van €70 elk heb ik nu The Circle Undone, The Dream-Eaters en The Innsmouth Conspiracy helemaal compleet
Stuk goedkoper dan via het huidige releasemodel (is ongeveer €70 voor campaign én nog eens €30 voor de investigators). Heb ik helaas niet grote doos, maar voor €30 'korting' per cycle heb ik dat er wel voor over
Met het nieuwe model dat eraankomt (legacy vs current) vond ik het een goed moment om wat campaigns te kopen voor ze (misschien) out of print gaan.
Maar nu viel het mij tijdens rondkijken op dat er ook nog materiaal van de oude distributiemethode van mythos packs her en der beschikbaar zijn (en oa bij de Spelvogel redelijk goedkoop!), dus ik ben een beetje rond gaan snuffelen en heb wat cycles bij elkaar kunnen harken.
Voor iets van €70 elk heb ik nu The Circle Undone, The Dream-Eaters en The Innsmouth Conspiracy helemaal compleet
Stuk goedkoper dan via het huidige releasemodel (is ongeveer €70 voor campaign én nog eens €30 voor de investigators). Heb ik helaas niet grote doos, maar voor €30 'korting' per cycle heb ik dat er wel voor over
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 12-03-2025 18:58 ]
Nu 3 keer gespeeld. 2 x met twee en 1 x met drie personen. Zal nog meer moeten spelen om een oordeel te kunnen vellen, maar eerste indruk i.i.g. positief. Ook een groot voordeel tov van andere games van deze makers (root, oath) is dat dit een stuk lagere learning curve en setup heeft._Anvil_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Dit spel heeft ook mijn aandacht, nadat ik de SU&SD review gezien heb. Hoe bevalt het?
Ga het binnenkort met wat leden van mn vaste groep op TTS uitproberen denk ik, in afwachting van de aanschaf van een fysieke spel door 1 van ons.
[YouTube: Arcs is 2024’s Best New Board Game]
Morgen staat bij mij weer 5 mans Nemesis op de planning. Zin in!
psn: jagermeistertim
@TTHEEBO1 enne, heeft iemand Nemesis / Mars overleefd?
Kreeg er ook weer zin in… maar ik heb afgesproken dat ik aankomende keer Andromeda’s Edge op tafel ging proberen te krijgen op gamenight. Niet dat ik daar geen zin in heb overigens maar toch 🤓
Kreeg er ook weer zin in… maar ik heb afgesproken dat ik aankomende keer Andromeda’s Edge op tafel ging proberen te krijgen op gamenight. Niet dat ik daar geen zin in heb overigens maar toch 🤓
Nou, het was weer een memorabele avond.Thalaron schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:46:
@TTHEEBO1 enne, heeft iemand Nemesis / Mars overleefd?
Onze mechanic trok in de eerste ronde meteen de Queen, liep vervolgens een serious wound op door de surprise attack en nog 1 in de intruder fase. Tweede ronde was ie dood 😭
Onze medic was nergens te bekennen want die was alleen maar items aan het verzamelen en dook daarna snel de escapepod in.
Soldier en captain vochten tegen de klok/self-destruct en aliens tot het einde.
Mooiste was dat ik (scout) als objective had dat de captain het niet mocht overleven. Ik heb subtiel zoveel mogelijk noise gemaakt en aliens op het bord gekregen in zijn buurt en ben toen ook snel richting de escapepods gegaan. Hopend dat hij het niet zou overleven.
De laatste ronde/beurt was echt epic. De captain stond in de escapepod ruimte (met twee serious wounds) en moest toen een noiserol doen (de soldier was toen net ontsnapt) Hij gooide het enige dat hij niet mocht gooien (toen kon ik me nog inhouden) en dus een intruder. Die kilde hij vervolgens meteen met een lucky melee aanval. Hij had nog twee kaarten over, maar eerst was de intruder aan de beurt. Die speelde een coordinated hunt, en vervolgens bracht die de laatste serious wound toe waardoor hij eervol ten onder ging. Toen kon ik een vreugde kreet niet meer onderdrukken…
Uiteindelijk 3 survivors van de 5 die alle hun objective hadden. Niet slecht.
Maar het mooiste is dat het me uiteindelijk geen biet had uitgemaakt, de ervaring was weer briljant.
Dit is voor mij het enige spel dat altijd een memorabel verhaal oplevert en gevuld is met stand-up moments.
Gisteravond ouderwets een potje Risk gespeeld. Was leuk om die weer eens op tafel te hebben. Was een 30 jaar oude versie ofzo dus je kon goed zien hoe gedateerd het allemaal was in verhouding met moderne spellen nu. Maar het blijft een klassieker natuurlijk.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Over klassiekers gesproken… soort van…
Ik heb de Special (Awaken Realms) edition van Castles of Burgundy in pre-order staan. Ik kon via een Franse webshop voor een acceptabele prijs de acrylic tiles en hexes + neoprene playmat bestellen. De accessoires voor de game gisteren ontvangen… maar nu dus nog afwachten/ afzien hoe lang het gaat duren voordat de game zélf binnenkomt.
Iemand hier ook in afwachting? Mogelijk dat iemand weet wanneer ik deze game kan verwachten? Webshop kan nog geen datum geven helaas..
@TTHEEBO1 nice! Ik vraag mij even af hoe het is geweest voor de Mechanic speler? Ik zat te denken om als houserule te implementeren dat als je binnen 3 rondes (of wat de groep acceptabel acht) de 1e gesneuvelde een nieuw character te geven met gelijk aantal wounds als de slechts presterende speler + 2 contamination cards extra. Kan mij voorstellen dat het anders wat saai is voor die persoon. Hoe gaat jouw groep hiermee om?
Ik heb nu al mijn games een keer meegenomen naar gamenight met uitzondering van Andromeda’s Edge. Volgende keet ga ik zeker Nemesis meenemen 🥰
Morgen moet mijn vrouw werken. Eens kijken of ik nog wat schilderwerk gedaan krijg
:strip_exif()/f/image/3FNbNm1iAasZosTERizBDd27.jpg?f=fotoalbum_large)
Andromeda’s Edge moet woensdag mee… die wil ik nog wat extra contrast geven. Niets spannends verder.
Ik heb de Special (Awaken Realms) edition van Castles of Burgundy in pre-order staan. Ik kon via een Franse webshop voor een acceptabele prijs de acrylic tiles en hexes + neoprene playmat bestellen. De accessoires voor de game gisteren ontvangen… maar nu dus nog afwachten/ afzien hoe lang het gaat duren voordat de game zélf binnenkomt.
Iemand hier ook in afwachting? Mogelijk dat iemand weet wanneer ik deze game kan verwachten? Webshop kan nog geen datum geven helaas..
@TTHEEBO1 nice! Ik vraag mij even af hoe het is geweest voor de Mechanic speler? Ik zat te denken om als houserule te implementeren dat als je binnen 3 rondes (of wat de groep acceptabel acht) de 1e gesneuvelde een nieuw character te geven met gelijk aantal wounds als de slechts presterende speler + 2 contamination cards extra. Kan mij voorstellen dat het anders wat saai is voor die persoon. Hoe gaat jouw groep hiermee om?
Ik heb nu al mijn games een keer meegenomen naar gamenight met uitzondering van Andromeda’s Edge. Volgende keet ga ik zeker Nemesis meenemen 🥰
Morgen moet mijn vrouw werken. Eens kijken of ik nog wat schilderwerk gedaan krijg
:strip_exif()/f/image/3FNbNm1iAasZosTERizBDd27.jpg?f=fotoalbum_large)
Andromeda’s Edge moet woensdag mee… die wil ik nog wat extra contrast geven. Niets spannends verder.
@Thalaron spelen jullie niet met de dode als Alien? Of was dat een KS exclusive item?
Hier heb ik namelijk kaarten die de eerste dode gebruikt en verder gaat als Alien. Gaan er daarna meer dood is het of rouleren of samenspelen.
Hier heb ik namelijk kaarten die de eerste dode gebruikt en verder gaat als Alien. Gaan er daarna meer dood is het of rouleren of samenspelen.
@Millie-ano
Geen idee of het een kickstarter ding is/ was, maar die heb ik inderdaad ook. Maar ik zag ook een nieuw character “ontwaken” als idee. Vandaar die vraag.
Geen idee of het een kickstarter ding is/ was, maar die heb ik inderdaad ook. Maar ik zag ook een nieuw character “ontwaken” als idee. Vandaar die vraag.
In dit geval was de speler toch al redelijk brak en is die dus eerder naar huis gegaan. Anders lijkt mij jouw suggestie een prima house rule, al is het spelen als intruder natuurlijk ook best leuk.Thalaron schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:18:
In dit geval hebben we dat over gelaten aan de medic die al vrij snel in een escape pod zat. Enige nadeel daarvan is dat die in theorie specifiek achter 1 speler aan had kunnen gaan als dat zijn objective was geweest. Daar hadden we van tevoren niet over nagedacht.
:strip_exif()/f/image/aUIjexXTifCsUvu0I3J7kgXY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou… ik heb Andromeda’s Edge voor het eerst op tafel gekregen! Met 3 andere meer ervaren bordspel spelers waarvan 1 iemand die de reguliere versie een aantal keren gespeeld had. Het was leuk maar ook wel pittig. Ik weet nu wel dat er een aantal zaken even wat meer aandacht nodig hebben wat regels betreft. Wellicht eens een keer de game solo doen om te oefenen.
Iemand tips over hoe je nieuwe, complexe bordspellen het beste kan leren kennen? Het ging redelijk en binnen de tijd die beschikbaar was, maar iets minder ‘uhm, even opzoeken’ zou natuurlijk fijn zijn 😅
Veel spelen met ervaren mensen is uiteraard de beste oplossing, maar dat is meestal een kip/ei-verhaalThalaron schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:14:
Iemand tips over hoe je nieuwe, complexe bordspellen het beste kan leren kennen? Het ging redelijk en binnen de tijd die beschikbaar was, maar iets minder ‘uhm, even opzoeken’ zou natuurlijk fijn zijn 😅
Wat Hellpunk zegt. Daarnaast een ander kanaal dat ook erg goed is in uitleggen: Watch it Played.HellPunk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Veel spelen met ervaren mensen is uiteraard de beste oplossing, maar dat is meestal een kip/ei-verhaal. Wat mij helpt: playthroughs bekijken van bvb. GamingRules (in ieder geval iemand die de regels helder en correct kan uitleggen) en ondertussen notities nemen. Lijkt een beetje op school, maar het helpt wel
Voor de complexere spellen zet ik ze vaak gewoon op, voor 2 of 3 spelers, zodat ik weet wat de setup is, en vervolgens een paar beurten spelen tegen jezelf. Dan weet je een beetje wat je van het spel kan verwachten. Bij hele complexe spellen die vaak nog de nodige uitzonderingen hebben zit je dan alsnog in het regelboek, maar meestal kun je wel vrij vlot doorspelen.Thalaron schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:14:
En zoals gezegd, playthrough videos kijken, dat helpt ook al een boel, zeker als je het spel voor je neus hebt liggen, dus kan kijken wat bepaalde kaarten doen bijvoorbeeld.
Ik dacht… Azul moet toch wel in mijn collectie aanwezig zijn.
Helaas lijkt het erop dat ik een namaak heb ontvangen.
Voordat ik de verkoper benader hierover (met kopersbescherming, niet in winkel); dit lijkt mij toch overduidelijk?
Insert hoogglans blauw is voor mij de grootste hint. In alle unboxing video’s zie ik een mat ZWARTE insert;
:strip_exif()/f/image/msrA4pyvDogj0o7BbssX5VqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is één van de steentjes niet echt netjes te noemen. Kan toeval/ pech zijn natuurlijk.
YouTube: TableTalk: Unbox Azul Master Chocolatier ed.
:strip_exif()/f/image/5FbmhsJ7KSvSjdyksTO9Go3A.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: Azul Master Chocolatier unboxing
/f/image/c90Wj0fwBsqnrxGteHfQFGv4.png?f=fotoalbum_large)
De insert die in mijn “Azul” zit lijkt (lijkt mij niet heel toevallig) exact op de fake insert van de reguliere Azul;
https://www.reddit.com/r/...al_copy_compared_to_fake/
/f/image/IfFXSGnXfnXXF3DL0v7Q6Awr.png?f=fotoalbum_large)
Zit ik er nu naast of is dit 100% fake?
Voordat ik de verkoper benader hierover (met kopersbescherming, niet in winkel); dit lijkt mij toch overduidelijk?
Insert hoogglans blauw is voor mij de grootste hint. In alle unboxing video’s zie ik een mat ZWARTE insert;
:strip_exif()/f/image/msrA4pyvDogj0o7BbssX5VqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is één van de steentjes niet echt netjes te noemen. Kan toeval/ pech zijn natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/5FbmhsJ7KSvSjdyksTO9Go3A.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/c90Wj0fwBsqnrxGteHfQFGv4.png?f=fotoalbum_large)
De insert die in mijn “Azul” zit lijkt (lijkt mij niet heel toevallig) exact op de fake insert van de reguliere Azul;
/f/image/IfFXSGnXfnXXF3DL0v7Q6Awr.png?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk van de prijs. Zou het mij weinig uitmaken. Het is wel voornamelijk het gevoel van de kwaliteit van de componenten. Bij de 'normale' Azul hebben de stenen wel een kwalitatief stevig en 'glad' gevoel. En is het karton dik genoeg.Thalaron schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:40:
Ik dacht… Azul moet toch wel in mijn collectie aanwezig zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een uitbreiding van Root via AliExpress gekocht. Ook daar lees je over 'fake' maar ook over misprints of Factory rejects vanuit de 1e print. Karton van spelersbord is iets dunner (maar op andere manier opgelost bij dit spel) en de houten poppetjes voelen wat 'lichter' en de inkt voor de gezichtjes is wat inconsistent.
Tja alle componenten zijn prima speelbaar voor de prijs. Enige waar je op moet letten is bij een eventuele verkoop hoe je dit gaat doen.
@Millie-ano
Bij de boardgame avond waar ik om de week heen ga is fake spul gebruiken niet gewenst. Nu heb ik deze primair voor thuis gekocht, en ik snap je punt, echter als ik een cheap Ali Express namaak zou accepteren dan kon ik hem beter rechtstreeks daar bestellen.
Bij de boardgame avond waar ik om de week heen ga is fake spul gebruiken niet gewenst. Nu heb ik deze primair voor thuis gekocht, en ik snap je punt, echter als ik een cheap Ali Express namaak zou accepteren dan kon ik hem beter rechtstreeks daar bestellen.
Ik snap zeker je punt. Wat ik zei, het is afhankelijk wat je ervoor betaald hebt. Daarnaast is helaas een grote 'dikke' aanbieder in NL helaas ook niet altijd meer betrouwbaar met al die wederverkopers erop. Het is in ieder geval niet 'onspeelbaar' dat is je enige geluk in deze.Thalaron schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:05:
@Millie-ano
€32 (kon hem destijds nieuw in de winkel zo niet gevonden krijgen, ja eentje met €15 verzendkosten waardoor dat niet interessant was. Niet vreemd dat ze nieuw na 2 jaar minder goed te vinden zijn gezien ‘Limited Edition’.
Anyways.. melding gemaakt via Vinted met ondersteunende foto’s en linkjes. Ik zie het wel. In het ergste geval zit ik nu met een goedkope nep versie voor alleen thuis. Gelukkig geen heel dure game... In het beste geval heb ik hem gratis (of dat ik hem retour kan sturen). Al wil ik hoe dan ook nog altijd de echte… Deze neppert gaat als ik hem mag houden naar de lokale ouderen club ofzo.
Anyways.. melding gemaakt via Vinted met ondersteunende foto’s en linkjes. Ik zie het wel. In het ergste geval zit ik nu met een goedkope nep versie voor alleen thuis. Gelukkig geen heel dure game... In het beste geval heb ik hem gratis (of dat ik hem retour kan sturen). Al wil ik hoe dan ook nog altijd de echte… Deze neppert gaat als ik hem mag houden naar de lokale ouderen club ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 21-03-2025 20:17 ]
Vinted, dan kan het natuurlijk ook zijn dat de verkoper beide versies heeft en per ongeluk de insert verwisseld heeft, maar op basis van die ene foto is dat moeilijk te zeggen.
Overigens is de Duitse versie nog gewoon nieuw te krijgen in diverse Duitse webshops (o.a. amazon.de) en is taal niet echt relevant bij dit spel.
Overigens is de Duitse versie nog gewoon nieuw te krijgen in diverse Duitse webshops (o.a. amazon.de) en is taal niet echt relevant bij dit spel.