SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Heel tof scenario. Voor degene die bekend zijn met het Memoir 44 concept, bij dit scenario beginnen de Allies met 13 kaarten en de Axis met 3... maar bij elke unit loss van de Allies gaat er een kaart weg bij de Allies en komt er een kaart bij voor de Axis.
Dit om het verrassingseffect van de Allies na te bootsen welke langzaam verdwijnt naarmate het scenario voortduurt. Heel tof effect en werkte erg goed.
Helaas nipt verloren met de Axis door een lucky role (1 dice met 1 reroll - 1 uit 18 kans) om onze lone Tiger Tank te verslaan... dit nadat ze all-in gingen dus ze kwamen er goed mee weg.
Top avondje.
Wij kwamen er dit weekend per toeval achter dat we Pixies altijd verkeerd speelden, we gingen er altijd vanuit dat wanneer je een kaart omgedraaid moest neerleggen omdat je het getal niet op de juiste plek kwijt kon dat die plek dan gewoon 'weg was'. Blijkt dat je er gewoon nog een kaart op mag leggen

We scoorden meteen meer punten...
Ook 'eindelijk' Great Plains en Mandala gespeeld uit onze shelf of shame. Great Plains vonden we tegenvallen, Mandala zal wel vaker op tafel komen (beiden hadden we tijdens een 999 outletsale opgepikt)
Life is what happens while you're busy making other plans
En nu lag die daar voor een erg leuke prijs.
Afgelopen weekend gespeeld, na wat gameplay videos gekeken (die niet helemaal klopten). Het is een worker placement, maar wel met wat afwijkende dingen. Je kunt een werker plaatsen, maar geen actie pakken, of de actie pakken waar je 1 of meer werkers hebt staan. Maar alleen als je de meerderheid hebt (of gelijkspel hebt voor meerderheid) kun je iets doen. Als je de meerderheid hebt kun je 2 acties doen, sta je gelijk dan maar 1. Dat geeft het echt een hele leuke dynamiek.
We hebben wel wat foutjes gemaakt, met name als je olievaten uit een zakje moet grijpen. Dat is namelijk bij sommige acties optioneel om te doen, terwijl wij dat altijd deden. En dat verandert met name de laatste actie wel weer als het spel in de laatste ronde zit.
Ik ga eens kijken of ik 'm komend weekend weer op tafel kan krijgen, want hij speelde echt wel leuk weg. Ik ben sowieso wel fan van workerplacements, en dit is een leuke toevoeging op 't geheel.
Op BGG is er een Nederlander die hem voor 250 verkoopt, dat lijkt me je beste kans - ik las ook in een topic daar dat een reprint er niet meteen zit aan te komen. De verkoper heeft wel 0 feedback, dus dan moet wel de sprong willen wagenBeavbusi schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:16:
Ik wil echt heel graag nog een keer spheres of influence spelen live eigenlijk. Is de enige mogelijkheid hiervoor 600 euro betalen? Is mij net wat te veel eigenlijk... heeft iemand hier deze in de collectie? Echt superzonde dat deze niet in massaproductie is gegaan ooit...
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Met 4 spelers hebben we ons een goede 2,5 uur vermaakt met het eerste potje.. Natuurlijk nog vaak regels moeten opzoeken tijdens het spel. Maar gedurende het spelen valt alles wel op z'n plek. De regels zijn niet per se moeilijk..maar vooral veel verschillende mechanics om rekening mee te houden.
Ik vond het in ieder geval een vermakelijke spel, voor herhaling vatbaar.
Voor de 'even snel tussendoor' momenten, onlangs het L.A.M.A dobbelspel aangeschaft. Een leuke variant op de 'standaard' L.A.M.A.
Dochter van 6 kan deze ook volledig meespelen, dus ook plezierig met kids
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Ja staat er idd al twee jaar op. Denk gewoon erop geknald en daarna nooit meer naar gekeken helaas. Die gast zou nog een v2 moeten maken ooit maar daar is niks meer van gekomen. Wel jammer. Soort Risk maar dan wel echt leuk.HellPunk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:51:
[...]
Op BGG is er een Nederlander die hem voor 250 verkoopt, dat lijkt me je beste kans - ik las ook in een topic daar dat een reprint er niet meteen zit aan te komen. De verkoper heeft wel 0 feedback, dus dan moet wel de sprong willen wagen
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Interessant spel, ook solo. Het script waartegen je speelt is uiteindelijk wel enigszins te manipuleren, waardoor in de juiste omstandigheden op een goed moment richting end game gestuurd kan worden. Echter speelt het alsnog goed weg met bot. Er is randomness, maar ik vind dat verre van storend. Het is een beetje push your luck-achtig, meer investeren is meer kans op succes, maar resources zijn eindig en je gaat niet altijd over de allocatie daarvan.
Ik zou 't graag eens spelen met 4+, maar ik denk niet dat ik mijn vrienden zover krijg. Niet vanwege het thema (waar op bgg al genoeg over is geschreven, ga ik niet verder induiken), maar omdat negotiation niet echt gewaardeerd wordt door de meesten.
Vandaag wat Gloomhaven: Buttons & Bugs als tussendoortje, blijft een leuk optimalisatieprobleem
Ik speel geregeld met wat mensen waarbij het Engels OK is, maar niet pers heel goed. Nu staat deze al enige tijd op mijn lijst, maar wegens bovenstaande reden laat ik deze steeds links liggen.
Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
een van mijn favoriete spellen!Wachten... schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:00:
Ik ben even benieuwd of mensen hier Mansion of madness hebben, en dit als een ingewikkeld spel ervaren. En ik doel dan hoofdzakelijk op het engelse stuk.
Ik speel geregeld met wat mensen waarbij het Engels OK is, maar niet pers heel goed. Nu staat deze al enige tijd op mijn lijst, maar wegens bovenstaande reden laat ik deze steeds links liggen.
Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen.
Tja ingewikkeld is het niet qua gameplay, wel heel cool.b Zeker als je bekend bent met bv Eldritch of Arkham komen je zaken bekend voor. Een potje winnen is wel moeilijk
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-04-2025 13:20 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ervaar je het ook als "ingewikkelde" termen en tekst?Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:12:
[...]
een van mijn favoriete spellen!
Tja ingewikkeld is het niet qua gameplay, wel heel cool.b Zeker als je bekend bent met bv Eldritch of Arkham komen je zaken bekend voor. Een potje winnen is wel moeilijkMaar goed, je moet natuurlijk wel Engels kunnen lezen. Ook de app is natuurlijk volledig in het Engels en daar staat geregeld veel tekst.
Ik ben met geen van de eerder genoemde spellen bekend.
on de Lovecraft sfeer er in te houden worden er wel wat woorden gebruikt die je misschien niet snel op straat zou horen. Of het ingewikkeld is kan ik niet voor je invullen.Wachten... schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:18:
[...]
Ervaar je het ook als "ingewikkelde" termen en tekst?
Ik ben met geen van de eerder genoemde spellen bekend.
https://www.fantasyflight...f-madness-second-edition/
het eerste stukje tekst op de site geeft een beetje aan hoe de sfeer is qua tekst. Voor mij maakt dat ook dat je helemaal op kan gaan in het spel. Ik zou me niet te veel zorgen maken, het is een top spel.
Hi Ha Hopjesvla
Dank je.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:24:
[...]
on de Lovecraft sfeer er in te houden worden er wel wat woorden gebruikt die je misschien niet snel op straat zou horen. Of het ingewikkeld is kan ik niet voor je invullen.
https://www.fantasyflight...f-madness-second-edition/
het eerste stukje tekst op de site geeft een beetje aan hoe de sfeer is qua tekst. Voor mij maakt dat ook dat je helemaal op kan gaan in het spel. Ik zou me niet te veel zorgen maken, het is een top spel.
Heb het stuk even gelezen, maar ik moet toch al heel wat woorden op gaan zoeken hoor 😂
Wellicht als je het speelt dat je dan bepaalde woorden wat terug ziet komen en dat het dan makkelijker wordt. Maar wat ik een beetje wil voorkomen, is dat het spel heel traag gaat spelen (een potjes duurt sowieso al lang) en dat de sfeer er dan een beetje uit gaat.
Wellicht zijn er nog meer mensen die hun ervaring willen delen...
Ik zou dan ook op zoek gaan naar iets anders.
Spel heet Trash Rush.
https://tabula.games/trash-rush-coming-soon
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Let wel op waar het vandaan komt met nog steeds de dreiging van een mogelijke handelsoorlog.Zeror schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:43:
Ik back eigenlijk nooit bordspellen, maar ben er nu eentje tegengekomen waarvan ik toch overweeg om die wel te gaan backen als de campagne eind vd maand online komt.
Spel heet Trash Rush.
https://tabula.games/trash-rush-coming-soon
Tabula Games, waar het spel van is, is een Italiaans bedrijf. Dus die handelsoorlog zal wel meevallen in dit geval. Of er moet nog iets drastisch gebeuren in de tussentijd....maartend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:49:
[...]
Let wel op waar het vandaan komt met nog steeds de dreiging van een mogelijke handelsoorlog.
Zal dan wel meevallen. Drukken zal in China gebeuren. En zolang die oranje gast in de usa niet zegt dat wij, om geen usa heffingen te krijgen, china moeten gaan heffen is er niet veel aan de handZeror schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:48:
[...]
Tabula Games, waar het spel van is, is een Italiaans bedrijf. Dus die handelsoorlog zal wel meevallen in dit geval. Of er moet nog iets drastisch gebeuren in de tussentijd....
Mensen die Coloma, Merchants Cove, Sixth Realms hebben gebacked kunnen waarschijnlijk naar hun geld fluiten, al is het voor de mensen die hierdoor hun baan kwijt raken een groter drama.
https://gamefound.com/en/...sion-and-reprint/updates/
Als 1 factuur niet betalen leidt tot een faillissement is er wel meer aan de hand en is het niet fair om CMON de schuld ervan te geven. Dan was dit hoogstens het laatste zetje.MADG0BLIN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:01:
De eerste is inmiddels omgevallen al lijken de tarieven niet direct de boosdoener, maar is CMON het bedrijf dat door het niet betalen van een grote factuur Final Frontier Games heeft laten omvallen.
Dat ligt er maar net aan hoe hoog de factuur is lijkt me. Als het gaat om tonnen dan kun je dat niet ineens ergens anders vandaan halen. En niet betalen van een factuur is ook niet helemaal fair me dunkt..toolkist schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:09:
[...]
Als 1 factuur niet betalen leidt tot een faillissement is er wel meer aan de hand en is het niet fair om CMON de schuld ervan te geven. Dan was dit hoogstens het laatste zetje.
Ik stel mijn verwachtingen maar even bij: als ik Zombicide nog krijg, ben ik al blij....
Ook gelijk een raak stukje waar ik het persoonlijk mee eens ben:
+For years, CMON thrived on FOMO—Fear Of Missing Out. They mastered the art of crafting hype-heavy campaigns with minis galore, stretch goals to the moon, and enough Kickstarter exclusives to make collectors weep with joy (or despair). But FOMO has a shelf life.
Even CMON’s global marketing ambassador, David Waybright, recently acknowledged the challenge: “It’s important to find new CMON fans all the time.” Translation? The old ones are tapped out.
Fans have gotten wiser. They’ve seen the boxes pile up. They’ve realized they don’t actually play most of these games. Add to that tighter wallets, global economic uncertainty, and rising skepticism about endless expansions, and it’s no wonder the hype engine is starting to sputter.
🧩 So... Are We Doomed?
Not yet. CMON has a rough year, but they’re not in freefall. Their track record, IP library, and massive fanbase still matter. But they’ll need to tighten up, find fresh hits, and adapt their model to stay relevant.
If you’re a backer currently waiting on a game: don’t panic—but keep an eye out. If you’re CMON: maybe chill on the 18-projects-at-once thing.
And if you’re Mythic Games? Just keep your name out of CMON’s mouth.
Alleen zal een groot gedeelte van de spellen in amerika verkocht zijn, Dus als daar opeens veel minder mensen gaan kopen, zal dat ook wel problemen opleveren ivm schaalgrote-korting etc...maartend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:04:
[...]
Zal dan wel meevallen. Drukken zal in China gebeuren. En zolang die oranje gast in de usa niet zegt dat wij, om geen usa heffingen te krijgen, china moeten gaan heffen is er niet veel aan de hand
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Dan nog, te afhankelijk van 1 klant/factuur. Dat is geen gezond business model (wat eigenlijk natuurlijk al onderstreept wordt door de afhankelijkheid van kickstarter)MADG0BLIN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:21:
[...]
Dat ligt er maar net aan hoe hoog de factuur is lijkt me. Als het gaat om tonnen dan kun je dat niet ineens ergens anders vandaan halen.
Dat ligt er maar net aan. Als ze geen zin hebben om te betalen is het idd niet fair, maar ook een kwestie van uit handen geven en dan heb je het nog best snel binnen (tenzij CMON ook grote problemen heeft).En niet betalen van een factuur is ook niet helemaal fair me dunkt..
Maar als ze CMON terecht (deels) niet betaalt wegens een klacht bv...
[ Voor 6% gewijzigd door toolkist op 15-04-2025 15:55 ]
En blijkbaar hebben een aantal bedrijven, waarschijnlijk door bovenstaande, de kosten van nieuwe projecten nodig om de oude de deur uit te krijgen. En dat gaat goed tot de groei eruit is. Ik was al gestopt met crowdfunding vanwege een backlog die veel te groot is icm steeds minder speelmomenten, maar ik hoop dat het niet als domino's door de markt dendert in de komende maanden.
Ik zou in ieder geval wel uitkijken wanneer ik een game wil gaan backen van $100.. wie weet gaat dat dan $250 kosten. Dan gaan mensen massaal een refund aanvragen en dan moet een uitgever wel stevig genoeg in zijn schoenen staan om dat te overleven.
Nu heb ik voornamelijk geld zitten in Nemesis (Polen) maar als de US backers massaal annuleren zal het wellicht ook nog spannend worden..
Laat ik maar denken dat als het mij geld gaat kosten of ik wat mis zal lopen, dat voor mij minder pijnlijk zal zijn dan voor de werknemers die hun baan verliezen.
Ook nog wat minder dramatisch: Vanavond weer wat bordspellen gedaan. Was een erg leuke en grappige combinatie van 2 hobby’s hier (bordspellen en Lego): Lego Monkey Palace. Duurde met 4 man circa 1.5 uur incl. opzetten en uitleg (1e keer voor mijzelf en 2 anderen).
Voor €29 (tot €45 als je de mini Skull expansion erbij wilt.. maar ik vond €15 - 50% van base game - voor 1 lego blokje en 1 kaartje toch wat te gek…) ook niet echt duur.
:strip_exif()/f/image/wJFcfdcs4mdC5kzfJC315fyo.jpg?f=fotoalbum_large)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Het scheelt dat deze campagne dusdanig veel heeft opgehaald. Maar kleinere games en ontwikkelaars gaan waarschijnlijk echt last krijgen?
/f/image/fmBWxyiL95zEwliaai2ph3bX.png?f=fotoalbum_large)
Ook na vele reacties dat dit toch echt niet een keuze o.i.d. vanuit AR is, komt niet door. Als ik reacties over Tariffs zie via andere bronnen dan vraag ik mij af hoeveel mensen straks daadwerkelijk het probleem bij POTUS leggen i.p.v. Publisher(s).
Maar los van een stel minder snuggere figuren: wat als Tariffs langdurig aanhouden?
Opslag gaat publishers geld (marge) kosten. Refunds is ook niet heel handig op grote schaal lijkt mij.
Versturen met 145% op dit moment zou voor iemand met Veteran Pledge voor alleen Retaliation zou grofweg betekenen $240 -> $588. $216 via refund (verlies van $24) of $348 bijbetalen… Voor US backers die meer pakken zoals ikzelf ($885)… $1.285 bijbetalen graag?! Ik zou dan lekker refund kiezen, uit eigen overweging maar ook noodzaak. $2.170 voor 2 spellen en wat extra’s gaat mij ook véél te ver.
Games in de US produceren lijkt ook geen haalbare optie te zijn. Ik zag gisteren een YT filmpje van een of andere Belg (klik). Omdat in de US geen dergelijke infrastructuur etc. Zijn zou de kosten om een bordspel daar te maken 3-10x de prijs zijn.
Ik kan mij voorstellen dat als mensen massaal een refund gaan aanvragen of gevraagd worden dergelijke bedragen bij te betalen en dat dan alsnog doen, en dat natuurlijk niet alleen bij AR voor Nemesis, dat wel wel eens heel hard kan gaan.
Ik hoop natuurlijk dat dit alles snel voorbij is, maar ik vrees van niet. Wel zal dit mogelijk kansen bieden voor nieuwe/ kleinere publishers die niet opereren in de US, die nú mogelijk juist meer ruimte krijgen om tegen gunstige(re) voorwaarden hun game te kunnen laten produceren.
Volgens mij staat er in die update ook dat als ze gedwongen worden de tariffs met meer dan 10% te verhogen dat ze een full refund gaan aanbieden. Dan verlies je dus niets blijkbaar.[b]Thalaron in "Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2"
Versturen met 145% op dit moment zou voor iemand met Veteran Pledge voor alleen Retaliation zou grofweg betekenen $240 -> $588. $216 via refund (verlies van $24) of $348 bijbetalen… Voor US backers die meer pakken zoals ikzelf ($885)… $1.285 bijbetalen graag?! Ik zou dan lekker refund kiezen, uit eigen overweging maar ook noodzaak. $2.170 voor 2 spellen en wat extra’s gaat mij ook véél te ver.
Also, one important thing we want to highlight for US backers is that this project is part of the Stable Pledge program, and we definitely intend to honor it. So if there is any price change due to tariffs (above 10%) before the delivery, we will also offer a 100% refund option.
Productie is zover ik begrijp al gaande. Hoeveel zal het ze gaan kosten als bergen met US backers afhaken? Ik las ergens dat 70% van de backers in de US zit. Stel dat de helft daarvan een 100% refund zou aanvragen. Van de €18.832.599 (ja, ik heb mijn account ingesteld op euro’s 😌). 70% €13.182.819 en daar dus de helft van (35%) €6.591.410.
Wat als AR €6.5-13,2M zou moeten terugbetalen? Als ze dat trekken, hoelang is dat vol te houden voor AR en wellicht andere publishers?
Nu zijn er natuurlijk veel grotere problemen die ontstaan door al die ellende vanuit de US momenteel, maar voor specifiek deze hobby lijkt me de impact relatief groot te worden.
Ik ben ook benieuwd hoe het nu met CMON gaat verlopen. Wanneer hun zouden omvallen, dan denk ik dat heel veel mensen erg voorzichtig zullen worden (terecht). Voor mij persoonlijk verder niet heel erg. Ik ben redelijk recent pas terug in deze hobby en heb véél te veel ingekocht. Des te meer tijd en ruimte om te spelen.
Maar.. waar ik mij wel wat zorgen over maak: het voelt voor mij wel een beetje als het uitgaansleven hier in mijn dorp. Dat was een bloeiende bedoeling 15-20 jaar geleden (pff… wat ben ik inmiddels jong..). Toen was er enkele jaren niets meer van over. Jeugd ging wat anders doen/ elders heen. Nu zijn er al diverse pogingen geweest van ondernemers om het terug te brengen, maar allen zonder succes. Ik hoop dat als er een enorm gat valt, er geen generatie komt die het niets boeit en het soort van dood bloeit. Al verwacht ik die dat die kans minder groot is maar goed, dat er geen jeugdige uitgaansgelegenheid zou zijn hier was vroeger hier ook ondenkbaar..
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 17-04-2025 14:32 ]
Die zijn met name bekend van Spirit Island en Sentinels of the Multiverse.
Dan gaan er zeker nog velen volgen....
Darrell Louder van t bedrijf heeft t schijnbaar op facebook gepost:
I couldn’t confirm yesterday, but can today. Due to current tariff war, Flat River Group has shuttered Greater Than Games effective today.
Me and my team are now unemployed and disbanded. I’m shattered
Final Frontier Games heeft ook de brui er aan gegeven. Hebben oa Merchants Cove uitgebracht en er stond een KS. Die laatste gaat dus niet geleverd worden.JulesvH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:22:
Oh nee, bij Greater Than Games is de stekker er al uitgetrokken!
Die zijn met name bekend van Spirit Island en Sentinels of the Multiverse.
Dan gaan er zeker nog velen volgen....
Darrell Louder van t bedrijf heeft t schijnbaar op facebook gepost:
I couldn’t confirm yesterday, but can today. Due to current tariff war, Flat River Group has shuttered Greater Than Games effective today.
Me and my team are now unemployed and disbanded. I’m shattered
Klik
[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 18-04-2025 01:00 ]
Dat is sneller dan ik zelf had verwacht. Ook had ik Spirit Island lange tijd op mijn wenslijst staan, maar toch te complex voor mijn doen/ groep.
Wel echt héél treurig nieuws dit, met name voor de mensen die met hart en ziel daar werkten natuurlijk!
@maartend
Stonemaier Games?! Ik heb vanmiddag nog een update ontvangen rondom Vantage 😔
Ik heb geen facebook, X etc.. dus mogelijk dat ik daarom verder niets kan vinden hierover?
[ Voor 25% gewijzigd door Thalaron op 17-04-2025 21:05 ]
Spirit Island is top voor solo, al ben je dan wellicht ook prima geholpen met de digitale versie van Handalabra. Die hebben overigens gepost dat ze de app blijven supporten (en zijn daarmee een tweede bron naast de eerder beschreven niet-publiek-terug-te-vinden facebook post.Thalaron schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:00:
@JulesvH 😔
Dat is sneller dan ik zelf had verwacht. Ook had ik Spirit Island lange tijd op mijn wenslijst staan, maar toch te complex voor mijn doen/ groep.
Wel echt héél treurig nieuws dit, met name voor de mensen die met hart en ziel daar werkten natuurlijk!
Shoot, ik kan het nergens meer vinden en begin nu aan mezelf twijfelen. Even als niet gepost doenThalaron schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:00:
@JulesvH 😔
@maartend
Stonemaier Games?! Ik heb vanmiddag nog een update ontvangen rondom Vantage 😔
Ik heb geen facebook, X etc.. dus mogelijk dat ik daarom verder niets kan vinden hierover?
https://www.speloptafel.n...jd-door-de-handelsoorlog/
Ik was hier helaas helemaal vergeten op te reageren, en moest er net toevallig weer aan denken. Heb je inmiddels al een bord aangeschaft?Thalaron schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:47:
[...]
Ik ben aan het kijken naar Crokinole. Wanneer ik zoek naar Muzzies dan zit ik met invoerrechten en BTW etc. Zo rond de €600 voor een bord. Dat gaat mij toch wat ver moet ik toegeven…
In NL/ EU kan ik eigenlijk alleen Crokinole Europe (https://crokinole.store/) vinden. Is deze kwaliteit voldoende denk je om goed/ leuk te kunnen spelen of is dit weggegooid geld? Bord op zichzelf is niet eens veel goedkoper dan Muzzies, maar iets met alle bijkomende kosten die je niet hebt.
Kan er verder niet veel over vinden buiten wat reviews op Etsy (allemaal positief overigens).
Een van de redenen dat ik toch voor de Muzzies ben gegaan (naast de goede reviews over de kwaliteit) is ook hoe het bord eruit ziet. Ik vind de borden van Muzzies een stuk mooier dan de meeste andere (goede) borden die ik tegenkwam en aangezien het bord hier in de woonkamer aan de muur hangt speelde dat wel mee, het is ook een soort decoratie
Dankzij de verzending en andere bijkomende kosten is het wel echt een prijzig bord ja. Ik heb er in totaal €470 voor betaald. Nu, bijna precies een jaar later komt dat neer op €1,30 per potje volgens BG Stats. En er zullen nog vele potjes volgen
Met andere borden heb ik helaas geen ervaring, ik zou wel verwachten dat het bord uit je link ook wel meer dan prima is om op te spelen. Ik ben begonnen met een €70 euro Crokinole bord dat achteraf gezien echt een heel stuk slechter is dan een goed bord, maar we hebben er destijds net zoveel plezier gehad als met ons huidige bord. Gewoon omdat het spel in de basis al zo leuk is.
Wel grappig/ toevallig.. ik heb gisteren een Carrooka bord besteld (pre-order) bij Woodestic. Dat lijkt mij een stuk meer in de buurt te komen van de kwaliteit van Muzzies. Daar hebben ze ook hele dikke Crokinole borden. Wie weet… als de kwaliteit voldoende merkbaar is vervang ik hem wellicht nog 😉
/f/image/3bigaKrEojo5XKUwuLHpHAUb.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9buuyxSmPvSfIU8JlE8r8Zmy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/y5rbJMHuPfV7k9VhfvO0vLxb.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Thalaron op 22-04-2025 11:53 ]
Ziet er leuk uit! Ik heb destijds ook een Woodestic bord overwogen.Ik gebruik wel hun Crokinole discs, poeder en andere accessoires.Thalaron schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:50:
@GeorgeMichael ik heb die van de link besteld inderdaad. Prima bord maar ongetwijfeld minder fijn dan zo’n Muzzies. Maar goed, scheelt ook aardig wat qua prijs natuurlijk.
Wel grappig/ toevallig.. ik heb gisteren een Carrooka bord besteld (pre-order) bij Woodestic. Dat lijkt mij een stuk meer in de buurt te komen van de kwaliteit van Muzzies. Daar hebben ze ook hele dikke Crokinole borden. Wie weet… als de kwaliteit voldoende merkbaar is vervang ik hem wellicht nog 😉
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De manier waarop je tegels selecteert is wat anders en je kan nu ook bonustokens verzamelen. Met twee van die tokens kan je dan een ontbrekende tegel 'maken'. De grootste nieuwigheid zijn de koepeltegels waarmee je het kleurenpatroon aan de rechterkant maakt. Dit brengt een extra puzzelelement met zich mee, maar ook wat flexibiliteit.
Het zou me eigenlijk niet verbazen als met deze duel-versie niet het omgekeerde gaat gebeuren, d.w.z. dat er een spel voor 3/4 spelers van gemaakt gaat worden.
Ik snap het deels, alles in print en op voorraad houden wordt op een gegeven moment wel heel veel. Er is natuurlijk een commerciele overweging: redesign van oude content betekent nog een keer verkopen aan iedereen en design wordt makkelijker want minder om rekening mee te houden. En das prima, de schoorsteen moet roken.Once a concept like product retirement is introduced, the Current Environment will evolve in a much more dynamic way, as newer cards have less competition, as older staples leave, and as new answers are discovered. This all combines to allow our design teams to be far more deliberate in how they craft the experience of each play environment, allowing the game to evolve at a more exciting rate, thereby feeling refreshed and more novel with each new release.
Maar toch, als je nieuw bent en bepaalde oudere content gewoon niet meer kan krijgen omdat het niet meer opnieuw wordt geprint, is dat zuur. Dus ik ben nu de gaten in mijn collectie aan het opvullen en ik denk dat ik na de volgende expansion ophou met aanschaffen. Die expansion is de laatste van de oude lead designer en daarna gaat bovenstaande in. Mooi moment om te stoppen
Nu dus wel weer (veel) meer Marvel Champions aan het spelen want (voor mij) nieuwe heroes in mijn collectie. Het bevalt toch nog steeds prima. Gelukkig is er wel een site waar decks te vinden zijn want deckbuilding is nog steeds niet mijn ding.
[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 24-04-2025 16:59 ]
BoardgameGeek heeft bij elk spel staan welke sleeves ervoor gebruikt kunnen worden.vincent_1971 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:17:
Heb 1 vraag over catan. Weet iemand toevallig hoesjes waarin de de grondstofkaartjes van catan kan doen en die kan insealen? Afmetingen grondstofkaartjes zijn 5,5 x 8,5cm. Heb al gekeken op aliexpress maar de afmetingen er niet van gevonden.Of weet iemand een goed soort folie cq oplossing? De reden is vrij eenvoudig. Er staan nogal wat versnaperingen hier op tafel zoals gezouten zonnepitten, chips, worst en meer. Na een paar jaar....zien en ruiken die kaartjes behoorlijk.
Zie hier voor de sleeves voor Catan
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
Bedankt...heeft me geholpen...BSTNjitRam schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:02:
[...]
BoardgameGeek heeft bij elk spel staan welke sleeves ervoor gebruikt kunnen worden.
Zie hier voor de sleeves voor Catan
Vanavond wordt het pakjes maken, want met de math trade heb ik weer veel dat de deur uit moet. Ik denk erover om hetgeen er nu nog op de verkoopstapel ligt in één pakket aan een spotprijs in een paar Facebookgroepen te gooien, wie weet hapt er iemand toe
Dat heb ik ook gedaan zodra ik het hoorde. Vooral omdat nog niet helemaal duidelijk is wat er nog wel of niet in print komt.Bundin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:57:
FFG heeft veranderingen aangekondigd in de manier waarop ze om zullen gaan met hun card games in de toekomst (ouwe meuk wordt "Legacy" en niet meer opnieuw uitgegeven, nieuwe meuk is "Current", balans met Legacy niet meer gegarandeerd maar op papier wel compatible).
[...]
Ik snap het deels, alles in print en op voorraad houden wordt op een gegeven moment wel heel veel. Er is natuurlijk een commerciele overweging: redesign van oude content betekent nog een keer verkopen aan iedereen en design wordt makkelijker want minder om rekening mee te houden. En das prima, de schoorsteen moet roken.
Maar toch, als je nieuw bent en bepaalde oudere content gewoon niet meer kan krijgen omdat het niet meer opnieuw wordt geprint, is dat zuur. Dus ik ben nu de gaten in mijn collectie aan het opvullen[...]
Ik houd het wel in seal tot ik het óf ga spelen óf tot ik het ga verkopen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Klinkt verstandig, nooit over nagedacht. Maar ik speel iedere hero kort na ontvangst een aantal keer. Vroeger met de meegeleverde decks, maar die zijn niet echt top dus tegenwoordig iets van marvelcdb. Als die site niet had bestaan, zou ik het na de core box wel opgegeven hebbenanandus schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:24:
[...]
Dat heb ik ook gedaan zodra ik het hoorde. Vooral omdat nog niet helemaal duidelijk is wat er nog wel of niet in print komt.
Ik houd het wel in seal tot ik het óf ga spelen óf tot ik het ga verkopen.
In mijn geval is het Arkham Horror en dat zijn hele campaigns. Dus ik heb nu een stapel campaign-dozen waarmee ik óf jaren vooruit kan, of over een paar jaar kan verkopenBundin schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:15:
[...]
Klinkt verstandig, nooit over nagedacht. Maar ik speel iedere hero kort na ontvangst een aantal keer. Vroeger met de meegeleverde decks, maar die zijn niet echt top dus tegenwoordig iets van marvelcdb. Als die site niet had bestaan, zou ik het na de core box wel opgegeven hebben
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Vorige maand ARCS dus live uitgeprobeerd met 4 spelers, het grote voordeel van een \zorgvuldig opgebouwde boardgame vrienden/kennissen kring van >15 personen is dat *iemand* altijd wel het spel koopt dat je graag wilt proberen_Anvil_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Dit spel heeft ook mijn aandacht, nadat ik de SU&SD review gezien heb. Hoe bevalt het?
Ga het binnenkort met wat leden van mn vaste groep op TTS uitproberen denk ik, in afwachting van de aanschaf van een fysieke spel door 1 van ons.
[YouTube: Arcs is 2024’s Best New Board Game]
Kort samengevat: de trick taking mechanics om acties uit te voeren waren even wennen, maar we hebben echt veel lol gehad. Met de juiste groep heb je elke keer totaal andere potjes met de gekste combo's en moves voorspel ik. Zeker als je de extra kaarten met special powers per faction gaat gebruiken. Voelde een beetje als Twilight Imperium light..
Moet er wel bij zeggen dat 1 (ervaren) speler vriendelijk bedankte om het ooit nog te spelen. Zoals in reviews aangekaart kan het gebeuren dat alle geluksfactoren zo uitpakken dat je gewoon niks kunt, geen goede kaarten, haalbare objectives etc. Dan zit je gewoon als een soort toeschouwer met 0 punten aan tafel. De tijd zal uitwijzen hoe ernstig dit probleem is.
Speaking of which: met Pasen weer eens Twilight Imperium 4 gespeeld, uiteraard met de inmiddels in onze groep onmisbare Prophecy of Kings uitbreiding en de volle 6 spelers. Dacht eerst dat de PoK uitbreiding te complex en veel zou zijn (zie ook de SU&SD review van Matt), maar niemand in onze (ervaren) groep wil nog zonder spelen. Dit blijft voor de meeste van ons toch de ultieme bordspelervaring, na 5 jaar gaat het nog niet vervelen. Was een sessie van 12 uur, inclusief food break. Tot 10 punten, PoK uitbreiding en alle Codexkaarten uiteraard
:strip_exif()/f/image/Q0EU3zZEPGcXP4RFrrQdOopU.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig dat ie over Arcs begint. Gisteren, na een uitgebreide uitleg, een potje gespeeld samen met 2 anderen._Anvil_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Vorige maand ARCS dus live uitgeprobeerd met 4 spelers, het grote voordeel van een \zorgvuldig opgebouwde boardgame vrienden/kennissen kring van >15 personen is dat *iemand* altijd wel het spel koopt dat je graag wilt proberen
:strip_exif()/f/image/K0cTqouMMUEaAG6a7Fqs4ic8.jpg?f=fotoalbum_large)
Was een leuk en gezellige game! Hoewel we daar geen last van hebben gehad, zie ik wel hoe dat een ding zou kunnen zijn.
Gaaf! Zelf aantal losse potjes Arcs met en zonder L&L gespeeld. En daarna ook één Blighted reach campaign... Het is zelden voor gekomen dat iemand echt niets kan, al hoor je vaak genoeg mensen zuchten als ze hun hand kaarten zien. Campaign vond ik nog wat onoverzichtelijk aangezien je best wel focus moet hebben voor eigen Fate en soms geen idee hebt of tijd hebt om je met andere spelers en Fates te bemoeien._Anvil_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Vorige maand ARCS dus live uitgeprobeerd met 4 spelers, het grote voordeel van een \zorgvuldig opgebouwde boardgame vrienden/kennissen kring van >15 personen is dat *iemand* altijd wel het spel koopt dat je graag wilt proberen![]()
Kort samengevat: de trick taking mechanics om acties uit te voeren waren even wennen, maar we hebben echt veel lol gehad. Met de juiste groep heb je elke keer totaal andere potjes met de gekste combo's en moves voorspel ik. Zeker als je de extra kaarten met special powers per faction gaat gebruiken. Voelde een beetje als Twilight Imperium light..
Moet er wel bij zeggen dat 1 (ervaren) speler vriendelijk bedankte om het ooit nog te spelen. Zoals in reviews aangekaart kan het gebeuren dat alle geluksfactoren zo uitpakken dat je gewoon niks kunt, geen goede kaarten, haalbare objectives etc. Dan zit je gewoon als een soort toeschouwer met 0 punten aan tafel. De tijd zal uitwijzen hoe ernstig dit probleem is.
Speaking of which: met Pasen weer eens Twilight Imperium 4 gespeeld, uiteraard met de inmiddels in onze groep onmisbare Prophecy of Kings uitbreiding en de volle 6 spelers. Dacht eerst dat de PoK uitbreiding te complex en veel zou zijn (zie ook de SU&SD review van Matt), maar niemand in onze (ervaren) groep wil nog zonder spelen. Dit blijft voor de meeste van ons toch de ultieme bordspelervaring, na 5 jaar gaat het nog niet vervelen. Was een sessie van 12 uur, inclusief food break. Tot 10 punten, PoK uitbreiding en alle Codexkaarten uiteraard![]()
[Afbeelding]
Twilight ook tijdje terug weer gespeeld en juist tegenovergestelde na aantal potjes met POK weer Vanilla gespeeld. Wij spelen te weinig (1x p/jaar of half jaar) om de regels van POK scherp te hebben los van alle extra asymmetrie.
Begrijpelijk, eigenlijk zou je het 1 a 2 keer per maand moeten spelen een tijdje. Je gaat dan zien dat iedereen op een hoger "meta niveau" gaat spelen, dus de verschillende mechanics steeds meer gaan gebruiken om je spel te versnelen, veel onderling handelen met verdragen, tradegoods etc. Standaard dingen als het verkopen van de speaker token aan de persoon rechts van je etc. moeten wel routine zijn voor iedereen, anders krijg je een traag beginnerspotje waarin niets gebeurd. TI4 wordt zeer fanatiek online gespeeld ook, je zou voor de grap eens zo'n wedstrijdje moeten zien, je kunt TI4 echt op een soort pro player niveau spelen (wij niet hoor, op eentje na dan) waarbij geluk nauwelijks nog een factor is... Tis zo'n prachtig spel met zo veel lagenMvdbeld schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Gaaf! Zelf aantal losse potjes Arcs met en zonder L&L gespeeld. En daarna ook één Blighted reach campaign... Het is zelden voor gekomen dat iemand echt niets kan, al hoor je vaak genoeg mensen zuchten als ze hun hand kaarten zien. Campaign vond ik nog wat onoverzichtelijk aangezien je best wel focus moet hebben voor eigen Fate en soms geen idee hebt of tijd hebt om je met andere spelers en Fates te bemoeien.
Twilight ook tijdje terug weer gespeeld en juist tegenovergestelde na aantal potjes met POK weer Vanilla gespeeld. Wij spelen te weinig (1x p/jaar of half jaar) om de regels van POK scherp te hebben los van alle extra asymmetrie.

Dobbelen waarbij de actieve speler iedere keer 1 of meer dobbelstenen apart ligt, maar voor die keuze mag de inactieve speler(s) kijken of ze wat kunnen oogsten.
Totdat de actieve speler alle dobbelstenen op het veld heeft gelegd en dan zelf kan gaan oogsten. Hier kun je dan 1 of meer opdrachten mee weg spelen.
Lijkt mee tactiek in te zitten dan eerder gedacht.
Ligt op dit moment bij het Kruidvat te koop. Soms nemen we wat kleinere simpele spelletjes mee en dat pakt nog wel eens goed uit.
Yes, wel eens wat potjes gekeken op youtube zowel offline als online (GenCon & SpaceCatsPeaceTurtles). Wij zitten ver van dat niveau vandaan_Anvil_ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
[...]
Begrijpelijk, eigenlijk zou je het 1 a 2 keer per maand moeten spelen een tijdje. Je gaat dan zien dat iedereen op een hoger "meta niveau" gaat spelen, dus de verschillende mechanics steeds meer gaan gebruiken om je spel te versnelen, veel onderling handelen met verdragen, tradegoods etc. Standaard dingen als het verkopen van de speaker token aan de persoon rechts van je etc. moeten wel routine zijn voor iedereen, anders krijg je een traag beginnerspotje waarin niets gebeurd. TI4 wordt zeer fanatiek online gespeeld ook, je zou voor de grap eens zo'n wedstrijdje moeten zien, je kunt TI4 echt op een soort pro player niveau spelen (wij niet hoor, op eentje na dan) waarbij geluk nauwelijks nog een factor is... Tis zo'n prachtig spel met zo veel lagen![]()
![]()
Wel leuk om bepaalde strategieën en keuzes van pro's te zien. Daarnast weten ze allemaal exact welke kaarten in het deck zitten en of welke explore mogelijkheden er zijn...
Dat is Boonanza Het Dobbelspel. De reguliere Boonanza werkt anders. Maar inderdaad een leuk simpel spelletje. We nemen het graag mee op reis. Al 2x moeten kopen wel, omdat de opdruk op die dobbelstenen snel slijt.Arunia schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:52:
Eergisterenavond met mijn vrouw Boonanza gespeeld.Maar was nog best een leuk spelletje om te doen.
Dobbelen waarbij de actieve speler iedere keer 1 of meer dobbelstenen apart ligt, maar voor die keuze mag de inactieve speler(s) kijken of ze wat kunnen oogsten.
Totdat de actieve speler alle dobbelstenen op het veld heeft gelegd en dan zelf kan gaan oogsten. Hier kun je dan 1 of meer opdrachten mee weg spelen.
Lijkt mee tactiek in te zitten dan eerder gedacht.
Ligt op dit moment bij het Kruidvat te koop. Soms nemen we wat kleinere simpele spelletjes mee en dat pakt nog wel eens goed uit.
Ah, dat verklaard het verschil. De gewone is met 7 dobbelstenen volgens mij.millerman_sf schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:45:
[...]
Dat is Boonanza Het Dobbelspel. De reguliere Boonanza werkt anders. Maar inderdaad een leuk simpel spelletje. We nemen het graag mee op reis. Al 2x moeten kopen wel, omdat de opdruk op die dobbelstenen snel slijt.
Dat van die opdruk lijkt me inderdaad zwak.
Of dice tray met vilt ?smeaggie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:18:
De huidige boonanza heeft 5 dobbelstenen, een andere (oudere?) versie 7. Er is ook nog een boonanza kaartspel die heel anders is (maar ook wel geinig vind ik). Bij ons slijten de dobbelstenen ook aardig.
Waar dit forum/ topic wel niet goed voor kan zijnMADG0BLIN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:39:
[...]
Hier heb je een soort gelijk iets, maar dan 10x goedkoper. Deze heb ik zelf een paar geleden aangeschaft. Ideaal! Formaat ticket to ride doos past er precies in!
https://www.thomann.de/nl/millenium_classic_cajon_bag.htm
Al enkele dagen aan het zoeken naar een beetje leuke tas voor boardgames, maar zelfs die van circa €100 of duurder zien eruit alsof ze uit de budgetbak van Temu afkomstig zijn.
Het is een iets duurdere geworden dan die je destijds hebt aanprezen (nog altijd beschikbaar!), maar nog altijd de helft van de andere optie die ik eerst op het oog had.
Sela SE 005 Cajon Tas Zwart
:strip_exif()/f/image/Dd3c1Th0JvIlQMuHyvzKniEI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rfTjHQTRvweMo8lIaEN4laMP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog NOOIT eerder van Cajon gehoord 😅
Die gebruiken we wel, zal meer van onze handen komen denk ik. Ach het wordt zo vaak gespeeld dat over een tijdje een nieuwe kopen ook niet zo erg is
Heeft trouwens nog iemand problemen met de tracking van pakketten bij VintedGo? Na inlevering verandert er niks meer tot het pakket in het afhaalpunt ligt en dat zorgt hier en daar voor wat ongerustheid
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7gyAMJeq2NauTmYKO9zYoJGC.jpg?f=user_large)
Er zijn dus 3 nieuwe kaarten daarin.
1. Na de storm - dit is de 3e kaart op de bovenste rij.
2. Vrede - dit is de 2e kaart op de bovenste rij.
3. ??? (in het gele blok)
Iemand die weet wat die kaart in het gele blok betekend?
Ik kreeg laatst deze site als advies:vincent_1971 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:17:
Heb 1 vraag over catan. Weet iemand toevallig hoesjes waarin de de grondstofkaartjes van catan kan doen en die kan insealen? Afmetingen grondstofkaartjes zijn 5,5 x 8,5cm. Heb al gekeken op aliexpress maar de afmetingen er niet van gevonden.Of weet iemand een goed soort folie cq oplossing? De reden is vrij eenvoudig. Er staan nogal wat versnaperingen hier op tafel zoals gezouten zonnepitten, chips, worst en meer. Na een paar jaar....zien en ruiken die kaartjes behoorlijk.
https://www.sleeveyourgames.com/
Dat heet sleeven en op bgg kun je opzoeken hoeveel en welk formaat sleeves je nodig hebt voor je spel.vincent_1971 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:17:
Waarbij Ali echt niet de goedkoopste is
- Secret Hitler
- Resistance Avalon
- 1 nacht weerwolven
- the resistance /de mol (niet wie is de mol)
[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 08-05-2025 10:26 ]
Maar... het is een relatief kort spel. Ik zou dit meer zien als een leuke afsluiter.
Als je de hele dag gaat spelen zou ik eerder splitsen in 3 groepen van 3 zodat je wat meer keuze hebt uit misschien andere spellen die wat meer inhoud hebben qua speelduur, maar opzich als je de spellen leuk vind, niemand houdt je tegen.Wachten... schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:24:
We gaan zaterdag met een groep van 9 mensen weer bordspellen doen, en was benieuwd welk van deze spellen jullie aan zouden raden
- Secret Hitler
- Resistance Avalon
- 1 nacht weerwolven
Bedankt voor de reacties.
we spelen die avond ook andere spellen, dus we spelen dit niet de hele avond. Secret Hitler ken ik zelf ook, maar de andere ken ik niet.
Ik zoek vooral iets wat voor wat chaos en liegen zorgt. En aangezien op andere fora, veel mensen Avalon boven secret Hitler plaatsen, was ik hier even benieuwd.
Ik moet het spel nog kopen, dus was even op zoek naar een weloverwogen keuze.
Ik lees alleen ook dat avalon wat lastig kan zijn voor nieuwe spelers, klopt dat?
Avalon/the resistance vind ik zelf wat saai.
Dat is bijzonder maar goed om een ander verhaal te horen.TERW_DAN schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:44:
Van al deze spellen valt Secret Hitler toch het meest in de smaak bij ons, maar dat is vooral omdat er lekker wat ruimte is voor discussie.
Avalon/the resistance vind ik zelf wat saai.
Online kun je namelijk echt heel weinig vinden dat mensen Secret Hitler leuker vinden dan Avalon, vanwege de randomness en dat mensen niet meer mee kunnen doen als ze eruit liggen.
Kun je uitleggen wat je dan niet trok aan Avalon?
Van de genoemde spellen hoor ik de meeste verhalen over secret hitler, dus blijkbaar komt die in mijn omgeving het meest op tafel/zorgt voor de meest memorabele momenten.
Nu is hier ik NL vrij weinig over te vinden en de verkrijgbaarheid is al helemaal karig te noemen. Ook kan je weinig hands on ervaring vinden, in ieder geval in Nederlandse bronnen niet.
Enige tijd geleden had ik een bord aanschaft via Crokinole Europe;
:strip_exif()/f/image/kHrT06XYnziGHO5eHXu4WNQe.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel dat goed beviel, en het duidelijk was dat het spel een hit is binnen onze kennissenkring, ging het toch jeuken: zou een luxer bord niet beter zijn? De enige serieuze leverancier tot zover mij bekend in de EU is Woodestic, daar waar ik in eerste instantie dan ook aan het kijken was. Niet slim, want daar is dus een Carrooka bord in bestelling nu 🫣
De Crokinole borden zaten circa op €500, tenzij je een elite variant neemt, maar goed… €500 dus. Met verzendkosten erbij kwam ik bij Tracey uit op ongeveer hetzelfde… maar goed, iets met invoerkosten (al met al, met alles erbij incl. alles zat dit circa €100 hoger dan dat ik bij Woodestic kwijt zou zijn. Wel haal ik de draagtas bij Woodestic.. de tas van Tracey zelf sprak mij niet echt aan.
Omdat de (nep)lederen ditch (rand) bij Woodestic mij niet aanspreekt (twijfel over hoelang dat mooi blijft) en ik het ook wel iets vond hebben om hét toernooi spul van de originele bron (Canada) te hebben, toch de knoop doorgehakt!
Vandaag is hij dan eindelijk binnengekomen! En man… wat een verschil in gewicht, afwerking en gladheid. Enige puntje van kritiek zou zijn dat 2 pegs niet helemaal recht zitten, maar dat is het dan ook wel.
Foto’s doen het niet echt eer aan, maar bij deze alsnog voor een impressie van het Grey Rock Tracey Tour Crokinole Board incl. wat accessories;
:strip_exif()/f/image/JhY6BFErTVR5ij26njX2FuZd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/76gAudO6dUVlpNvIz3BHZhmA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S2QLF3ZGSqf3HCWgo2OusZAX.jpg?f=fotoalbum_large)
Scorebord is drie laags/ dubbelzijdig (traditional scoring hierboven te zien, tournament scoring hieronder);
:strip_exif()/f/image/nhCmPfCnqL6iGhZTvQEgV13p.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor diegene die interesse hebben in dit spel: probeer het indien mogelijk uit. Bevalt het? Koop dan direct een goed bord indien dat budget technisch binnen je mogelijkheden en comfort zone valt. Het bord van Crokinole Europe is een prima beginner bord of voor diegene die geen €500 kunnen of willen uitgeven, maar op basis van mijn 1e indruk is het de meerprijs zéker waard.
Ik heb ook nog wat extra discs onderweg van Etsy (8-disc biljart). Zodra ik die binnen heb zal ik mijn ervaringen daarover nog delen!
@Wachten... Avalon ken ik niet. Secret Hitler zie ik meer als party game dan iets serieus, maar wel met de nodige dosis liegen en bedriegen (poker face nodig).
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 08-05-2025 12:30 ]
Het is niet dat ik Avalon niet leuk vind, integendeel zelfs. Maar ik vind Secret Hitler gewoon wat leuker. Ik denk dat dat ook met de groepsdynamiek heeft te maken. We kunnen aardig los gaan met beschuldigingen, gebaseerde op de nodige injokes, en ik vond dat ik met Avalon daar wat minder ruimte voor had. Bij Secret Hitler kun je mooi bluffen over of je iemand keuze geeft tussen de aangenomen wetten, dat stukje miste ik toen ik Avalon speelde. Maar dat kan ook wel aan de groep liggen. Ik denk namelijk dat beide spellen erg leuk zijn als je een groep hebt die wel van de social deduction spellen is.Wachten... schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:59:
Kun je uitleggen wat je dan niet trok aan Avalon?
is 30 seconds vloeken in bordspelland?Wachten... schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:24:
We gaan zaterdag met een groep van 9 mensen weer bordspellen doen, en was benieuwd welk van deze spellen jullie aan zouden raden
- Secret Hitler
- Resistance Avalon
- 1 nacht weerwolven
edit: Dixit vinden we hier ook leuk met meer personen.
[ Voor 5% gewijzigd door Millie-ano op 08-05-2025 13:16 ]
Scotland yard, wij doen het wel vaak met 6 of 7 man. Gewoon met zijn allen beslissen waar we heen gaan, wel de juiste volgorde aan houden.Wachten... schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:24:
- Secret Hitler
- Resistance Avalon
- 1 nacht weerwolven
Ziet er vet uit hoor. Hoe lang heb je op de bestelling moeten wachten?Thalaron schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:38:
Hoewel er op BGG ook wel de discussie bestaat over of dit nu als boardgame gezien mag/ moet worden, ben ik persoonlijk van mening van wél. Het is immers letterlijk een bord in combinatie met spel: Crokinole.
Nu is hier ik NL vrij weinig over te vinden en de verkrijgbaarheid is al helemaal karig te noemen. Ook kan je weinig hands on ervaring vinden, in ieder geval in Nederlandse bronnen niet.
Enige tijd geleden had ik een bord aanschaft via Crokinole Europe;
[Afbeelding]
Hoewel dat goed beviel, en het duidelijk was dat het spel een hit is binnen onze kennissenkring, ging het toch jeuken: zou een luxer bord niet beter zijn? De enige serieuze leverancier tot zover mij bekend in de EU is Woodestic, daar waar ik in eerste instantie dan ook aan het kijken was. Niet slim, want daar is dus een Carrooka bord in bestelling nu 🫣
De Crokinole borden zaten circa op €500, tenzij je een elite variant neemt, maar goed… €500 dus. Met verzendkosten erbij kwam ik bij Tracey uit op ongeveer hetzelfde… maar goed, iets met invoerkosten (al met al, met alles erbij incl. alles zat dit circa €100 hoger dan dat ik bij Woodestic kwijt zou zijn. Wel haal ik de draagtas bij Woodestic.. de tas van Tracey zelf sprak mij niet echt aan.
Omdat de (nep)lederen ditch (rand) bij Woodestic mij niet aanspreekt (twijfel over hoelang dat mooi blijft) en ik het ook wel iets vond hebben om hét toernooi spul van de originele bron (Canada) te hebben, toch de knoop doorgehakt!
Vandaag is hij dan eindelijk binnengekomen! En man… wat een verschil in gewicht, afwerking en gladheid. Enige puntje van kritiek zou zijn dat 2 pegs niet helemaal recht zitten, maar dat is het dan ook wel.
Foto’s doen het niet echt eer aan, maar bij deze alsnog voor een impressie van het Grey Rock Tracey Tour Crokinole Board incl. wat accessories;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Scorebord is drie laags/ dubbelzijdig (traditional scoring hierboven te zien, tournament scoring hieronder);
[Afbeelding]
Voor diegene die interesse hebben in dit spel: probeer het indien mogelijk uit. Bevalt het? Koop dan direct een goed bord indien dat budget technisch binnen je mogelijkheden en comfort zone valt. Het bord van Crokinole Europe is een prima beginner bord of voor diegene die geen €500 kunnen of willen uitgeven, maar op basis van mijn 1e indruk is het de meerprijs zéker waard.
Ik heb ook nog wat extra discs onderweg van Etsy (8-disc biljart). Zodra ik die binnen heb zal ik mijn ervaringen daarover nog delen!
@Wachten... Avalon ken ik niet. Secret Hitler zie ik meer als party game dan iets serieus, maar wel met de nodige dosis liegen en bedriegen (poker face nodig).
ThnxWirret schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:39:
[...]
Ziet er vet uit hoor. Hoe lang heb je op de bestelling moeten wachten?
26-04 besteld. 30-04 verzonden vanuit Canada. Zou eigenlijk de 06-05 geleverd worden maar dat schikte niet, dus aangepast naar vandaag. Had langer verwacht, dus viel mij reuze mee!
Ik zie dat hij nu ook op Amazon beschikbaar is overigens. Niet goedkoop maar zonder extra’s scheelt het wel gedoe natuurlijk haha. Iets zegt me dat ze gelijktijdig wat meer hebben verstuurd 😅
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 08-05-2025 15:57 ]
Heb je daar een link van, ik kan hem niet vinden op amazon.com.Thalaron schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:52:
[...]
Thnx
26-04 besteld. 30-04 verzonden vanuit Canada. Zou eigenlijk de 06-05 geleverd worden maar dat schikte niet, dus aangepast naar vandaag. Had langer verwacht, dus viel mij reuze mee!
Ik zie dat hij nu ook op Amazon beschikbaar is overigens. Niet goedkoop maar zonder extra’s scheelt het wel gedoe natuurlijk haha. Iets zegt me dat ze gelijktijdig wat meer hebben verstuurd 😅
Als jij die leuk vindt is dat toch prima?Millie-ano schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:12:
is 30 seconds vloeken in bordspelland?
30 seconds is echt niet mijn spel, eens in de paar jaar een keer een potje is genoeg voor mij. Maar er zijn mensen die het geweldig vinden, prima toch.
Er zijn zoveel verschillende bordspellen. Jij noemt Dixit, da's ook niet mijn ding. Dan ga ik liever Mysterium spelen als ik iets met vage abstracte kaarten wil doen.
Zo zijn er mensen die gek zijn van Monopoly of Catan, ook spellen waar ik liever voor pas. Maar als mensen die leuk vinden, vooral voor gaan.
Oh zeker. Ik heb er zelf geen moeite mee, zijn verder niet heel veel keuzes met 9 mensen. Behalve teams maken o.i.d. of idd aparte spellen doen.TERW_DAN schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:25:
[...]
Als jij die leuk vindt is dat toch prima?
30 seconds is echt niet mijn spel, eens in de paar jaar een keer een potje is genoeg voor mij. Maar er zijn mensen die het geweldig vinden, prima toch.
Er zijn zoveel verschillende bordspellen. Jij noemt Dixit, da's ook niet mijn ding. Dan ga ik liever Mysterium spelen als ik iets met vage abstracte kaarten wil doen.
Zo zijn er mensen die gek zijn van Monopoly of Catan, ook spellen waar ik liever voor pas. Maar als mensen die leuk vinden, vooral voor gaan.
Met 9 mensen kom je al snel op social deductions uit. Van alle spellen die ik heb zijn er wat roll & writes die ook met dat aantal kunnen (omdat ze feitelijk niet echt gelimiteerd zijn in aantal spelers). Camel Cup kan met z'n 10en, Maar dan houdt het hier ook redelijk opMillie-ano schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:35:
[...]
Oh zeker. Ik heb er zelf geen moeite mee, zijn verder niet heel veel keuzes met 9 mensen. Behalve teams maken o.i.d. of idd aparte spellen doen.
Nanty Narking is zowat de enige uitzondering, maar daar weet je na vijf beurten meestal wel wie welke rol heeft en dan is het net het leuke om al je tegenstanders tegelijk proberen tegen te werken.
Het is alleen wel richting de €200. En simuleren met gewone speelkaarten lijkt me ook lastig.
Of Just One met 2 mensen die het woord moeten raden? Herd Mentality vond ik met 10+ mensen ook wel prima. Misschien Sounds Fishy, kan ook tot 10 spelers, maar lijkt me wel lastig met zoveel.
Amazon.nl😉Wirret schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:10:
[...]
Heb je daar een link van, ik kan hem niet vinden op amazon.com.
Leaders of Euphoria is inderdaad erg leuk, wel gelimiteerd tot 8 spelers. En de grote rayguns zijn altijd leuk.millerman_sf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 02:11:
Als je al wat meer hebt gedronken is Neanderthaler Poetry best geinig. Van social deduction vind ik Leaders of Euphoria erg leuk, maar die is vermoed ik niet heel makkelijk te krijgen. Vooral de luxe uitvoering met grote ray guns doet het altijd goed.
Het is een nieuwe implementatie van Good Cop Bad Cop, dus misschien is die wat beter te vinden (al heb ik die nooit gespeeld, en weet ik niet in hoeverre ze exact verschillen).
Mijn vrouw had dat spel met collega's gespeeld en was enthousiast. Het leek haar een leuk spel voor familieweekenden. Gelijk besteld, blijkt dat er een NSFW versie bestaatmillerman_sf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 02:11:
Als je al wat meer hebt gedronken is Neanderthaler Poetry best geinig. Van social deduction vind ik Leaders of Euphoria erg leuk, maar die is vermoed ik niet heel makkelijk te krijgen. Vooral de luxe uitvoering met grote ray guns doet het altijd goed.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Take 5 / 6 Nimmt kun je met z'n tienen spelen. Met 7+ spelers is er behoorlijke chaos door constant veranderende game state.Wachten... schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:24:
Looking for a blessed bag of holding
Hier exact hetzelfde gegaan, behalve dat wij het vooral hebben voor met vrienden. Dus de NSFW versie was een leuke bonus.Mog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Mijn vrouw had dat spel met collega's gespeeld en was enthousiast. Het leek haar een leuk spel voor familieweekenden. Gelijk besteld, blijkt dat er een NSFW versie bestaat![]()
spoiler:
Enerzijds heel veel zin in. Anderzijds toch wel wat spannend. In feite immers onbekenden voor mij.
Daardoor ging het weer extra jeuken om iets aan te schaffen dat al lang op de wenslijst stond; Dwellings of Eldervale(..). Mede omdat door het hele tarrifs geneuzel het maar de vraag is hoe het zal lopen (FOMO ook deels). Een andere pre-order geannuleerd en toch de spreekwoordelijke kogel door de kerk;
:strip_exif()/f/image/WIB3hvwYNgvyQEDwtz7IbAxw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heb ik het budget om risico’s te nemen 🫣🤓
Uiteindelijk via boardgamegeek het antwoord gevraagd en gevonden:Zeror schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:25:
Is er iemand hier bekend met de speciale kaarten voor 1000 Bommen en Granaten (Piraten Kapern in het duits) die alleen in duitsland en frankrijk uitgegeven zijn?
[Afbeelding]
Er zijn dus 3 nieuwe kaarten daarin.
1. Na de storm - dit is de 3e kaart op de bovenste rij.
2. Vrede - dit is de 2e kaart op de bovenste rij.
3. ??? (in het gele blok)
Iemand die weet wat die kaart in het gele blok betekend?
Betekenis van de kaart zou zijn:
"Zombie Attack: You must roll until all dice show either skulls or sabers. Skulls cannot be rerolled here either, but three skulls do not end your turn, and you cannot travel to Skull Island. You may also roll individual dice. If you roll at least 5 sabers, you receive 1200 points. If you fail to do so, the 1200 points are divided equally among all other players."
Leuk. Zo verbreed je je horizon! Ik ben zo ook aan een nieuw groepje gekomen, was spannend de eerste keer, maar heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik hele andere spellen heb leren kennen dan wat ik normaal speel. Veel plezier straks!Thalaron schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:58:
Morgenavond bordspel spelen bij iemand die ik ontmoet heb 2 weken terug tijdens een games avond om een bordspel, waarschijnlijk Nemesis, te spelen. Die man bleek wat interesses hetzelfde te zoeken dan ikzelf!
Enerzijds heel veel zin in. Anderzijds toch wel wat spannend. In feite immers onbekenden voor mij.
En dat was niet de versie die je vrouw had gespeeld?Mog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Mijn vrouw had dat spel met collega's gespeeld en was enthousiast. Het leek haar een leuk spel voor familieweekenden. Gelijk besteld, blijkt dat er een NSFW versie bestaat![]()
spoiler:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi