PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Over Ark Nova:
Volgens een ervaren vriend die Ark Nova leuk vind, is die game met 3 max. Met 4 duurt alles te lang schijnbaar.
Ook gaf hij aan dat zijn vrienden de onderdelen voor de 4e speler uit de doos hebben verwijderd zodat ze er zeker niet alsnog aan beginnen.
Gekeken naar BGG en 57% raad 4 spelers af. Beste met 2.
Ik heb het spel zelf nooit gespeeld voor de duidelijkheid, maar denk dat 4 wellicht wat heftig zal zijn 😉
[ Voor 24% gewijzigd door Thalaron op 11-05-2025 17:33 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Heat hebben we al een aantal avonden gespeeld. Toen ik deze kocht kreeg ik van de vriendin meteen te horen dat het spel niks kon zijn. Het ging ten slotte over racen en daar houd ze niet van.Thalaron schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:28:
@Oxigeon Hoe is Heat bevallen? Staat ook nog op mijn verlanglijstje voor eenvoudige(re) games voor familie, maar eerst ThunderRoad Vendetta maar wat vaker op tafel zetten was mijn idee. Ander soort game, maar spreekt denk ik wel op een gelijke manier niet gamers aan.
Over Ark Nova:
Volgens een ervaren vriend die Ark Nova leuk vind, is die game met 3 max. Met 4 duurt alles te lang schijnbaar.
Ook gaf hij aan dat zijn vrienden de onderdelen voor de 4e speler uit de doos hebben verwijderd zodat ze er zeker niet alsnog aan beginnen.
Gekeken naar BGG en 57% raad 4 spelers af. Beste met 2.
Ik heb het spel zelf nooit gespeeld voor de duidelijkheid, maar denk dat 4 wellicht wat heftig zal zijn 😉
Uiteindelijk vind ze het een leuk spel. Is vrij gemakkelijk en eigenlijk staat alles wat je moet doen in welke volgorde gewoon op je spelerstableau. We hebben enkel nog maar zonder de "standaard uitbreidingen" gespeeld die standaard bij Heat zitten.
De automa en andere uitbreidingen hebben we nog niet mee gespeeld. Al wou ik gisteren wel de uitbreidingen "garage" erbij doen. Dan krijg je met wat andere kaartjes dan de standaard. Maar aangezien we pas om 22.15 met heat begonnen hebben we de standaard versie gekozen.
Nogmaals. We amuseren ons er zeer goed mee. Als je een halve ronde achter ligt op de rest kun je alsnog winnen. Dat maakt het echt leuk.
Ark Nova:
Bedankt voor de input. BGG moet ik inderdaad eens checken. Ik ben niet van de Engelse bordspellen. Maar zag Ark nova in de top 25 van bgg.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxigeon op 11-05-2025 23:54 ]
Het is Nemesis geworden! 🤓
Hun hadden beide al flink wat sessies gespeeld in het verleden. Dit was mijn 2e keer. Het was nogal een feest met noise rollen, drama met schieten. Nadat de eerste speler zijn objective had gehaald volgde aldaar een poging tot hybernation. Direct erna volgde een event waarbij een malfunction token in elke ruimte moest waar een alien was… dus het schip is ontploft. Al met al een leuke en gezellige avond waarbij ik in ieder geval zeker ben van dat, ondanks alle ellende op het bord, Nemesis toch echt wel mijn favoriete game uit mijn collectie is.
:strip_exif()/f/image/N7RUzxUJMIizVR8KS7btcr8v.jpg?f=fotoalbum_large)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik heb inmiddels de drie speciale kaarten voor 1000 Bommen en Granaten nagemaakt en zelf uitgeprint. Ik heb hiervoor ChatGPT gebruikt om de wazige bronfoto's te verscherpen en te vergroten voor een beter printresultaat. En moet zeggen dat dit best goed is gelukt.Zeror schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:15:
[...]
Uiteindelijk via boardgamegeek het antwoord gevraagd en gevonden:
Betekenis van de kaart zou zijn:
"Zombie Attack: You must roll until all dice show either skulls or sabers. Skulls cannot be rerolled here either, but three skulls do not end your turn, and you cannot travel to Skull Island. You may also roll individual dice. If you roll at least 5 sabers, you receive 1200 points. If you fail to do so, the 1200 points are divided equally among all other players."
Voorbeeld van de Vrede-kaart van bronmateriaal tot betere 'highres' versie.
:strip_exif()/f/image/OiQ8F0kAS63Luwhpt72icqjb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand interesse hebben om deze extra kaarten ook zelf uit te printen, kan ik een PDF verstrekken. Laat maar weten.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Ark Nova is er ook in het Nederlands; https://www.bol.com/nl/nl...dstalig/9300000073670804/Oxigeon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:53:
[...]
Heat hebben we al een aantal avonden gespeeld. Toen ik deze kocht kreeg ik van de vriendin meteen te horen dat het spel niks kon zijn. Het ging ten slotte over racen en daar houd ze niet van.
Uiteindelijk vind ze het een leuk spel. Is vrij gemakkelijk en eigenlijk staat alles wat je moet doen in welke volgorde gewoon op je spelerstableau. We hebben enkel nog maar zonder de "standaard uitbreidingen" gespeeld die standaard bij Heat zitten.
De automa en andere uitbreidingen hebben we nog niet mee gespeeld. Al wou ik gisteren wel de uitbreidingen "garage" erbij doen. Dan krijg je met wat andere kaartjes dan de standaard. Maar aangezien we pas om 22.15 met heat begonnen hebben we de standaard versie gekozen.
Nogmaals. We amuseren ons er zeer goed mee. Als je een halve ronde achter ligt op de rest kun je alsnog winnen. Dat maakt het echt leuk.
Ark Nova:
Bedankt voor de input. BGG moet ik inderdaad eens checken. Ik ben niet van de Engelse bordspellen. Maar zag Ark nova in de top 25 van bgg.
Nee, dat was een andere editie.Shabbaman schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:10:
[...]
En dat was niet de versie die je vrouw had gespeeld?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Klopt. Maar die vind ik nog aardig aan de prijs. Ik wacht daar een aanbieding voor af.Millie-ano schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Ark Nova is er ook in het Nederlands; https://www.bol.com/nl/nl...dstalig/9300000073670804/
Ik hoop die ergens rond de €45 op de kop te tikken
[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 12-05-2025 10:04 ]
Dat was de reden dat een vriend van mij hem liever niet in het NL speelt. Geen probleem maar komt wat minder goed over bij hem om die reden.
Mijn vrouw heeft enkele weken geleden Horrible therapists binnen gekregen. Zelfde idee als Cards against Humanity.
Iedere beurt is de volgende speler de therapist welke dan 1 Vraagkaart en 3 Antwoordkaarten pakt.
De vraagkaart wordt voorgelezen en dan één van de 3 antwoordkaarten wordt gekozen en neergelegd.
Daarna kiezen de andere spelers zelf van hun 5 kaarten een kaart om neer te leggen. als mogelijke oplossing.
Daarna kiest de therapist het leukste antwoord.
eigenlijk is het hoe gekker hoe beter. Wel erg gelachen om de opties en ik vraag me af wat de NSFW versie nog toe gaat voegen omdat deze al aardig grof is.
Zelf had ik cards against humanity nooit gespeeld.
Dit spel is net als die andere ook beter met meer spelers. Maar kan vanaf 3 gespeeld worden.
@Thalaron Dat is voor mij ook de reden om vertaalde spellen liever niet te spelen in het Nederlands. Idem met boeken, die lees ik liever in het Engels als dat de oorspronkelijke taal was. Vind het vaak tenenkrommend. Overigens zou ik de spellen ook gewoon vertaald spelen. Gaat me uiteindelijk om het spel en niet om de vertaling.
[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 12-05-2025 10:22 ]
Films, series en videogames kijk/ speel ik ook in de originele taal. Daarnaast is het ook goed om mijn Engelse kennis wat op te poetsen zal ik maar zeggen.
En een andere reden is Terraforming Mars. Die vertaling is zo slecht dat ik de handleiding simpelweg niet begreep. Nu staat die game zover ik kon vinden wel bekend om de geweldige vertaling maar toch…
En tot slot, wat mogelijk niet voor iedereen even relevant zal zijn: in het Engels zijn vaak veel meer uitbreidingen te vinden dan de vertaalde versies.
[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 12-05-2025 10:29 ]
Tot afgelopen zaterdag. Met 5 mensen in totaal hebben we een poging gedaan om hem te spelen en het was fantastisch.
Op zich zijn de regels niet super ingewikkeld, maar alles bij elkaar is het vrij veel. De eerste ronde duurde dan ook vrij lang, maar daarna ging het steeds soepeler.
Iedereen speelt een land welke betrokken was bij WO2. Ik speelde Duitsland en Italie en samen met Japan speelden we samen tegen de British Commonwealth, de VS, China en Rusland.
Elke ronde heeft 7 fasen, inkomsten, planning, movement, combat, refit and deploy, morale en productie.
De planning en combat fase zijn het meest interessant. In de planning fase schrijft elk land 9 orders in het geheim op behalve Italië en China, die hebben er maar 6. Dit kan je aan tafel doen, maar het wordt natuurlijk leuker als je dat samen met je medespelers in het geheim doet. Hierna kom je weer samen en worden de orders in beurtvolgorde (waar je ook voor biedt in resources) uitgevoerd. Dit komt soms helemaal verkeerd uit en lopen je plannen niet of juist wel. Je kan ook orders annuleren.
Nadat alle troepen zijn verplaatst vinden de gevechten plaats op de plekken waar troepen van meerdere landen staan.
Verliezen zorgen voor moraal verlies en uiteindelijk zorgt dat ervoor dat als je dat niet goed doet dat je land steeds minder sterk wordt en je minder kan.
We speelden het Global War scenario en na 4 ronden en ruim 9 uur was het rond half 12 s'avonds en hebben we er een einde aan gemaakt zonder echte overwinning. Tijd vloog voorbij en een fantastische ervaring. Dit gaan we zeker nog een keer spelen en nu je de regels en flow kent is het ook gemakkelijker en sneller verwachten we de volgende keer. Echt heel tof mocht je hier van houden.
Wat foto's van hoe het er uitziet.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb hem 3? jaar geleden gekocht (paar keer ook over gepost hier) en een keer of 4 gespeeld met playercounts van 4 tot 7(!) spelers. Supergaaf spel, maar die 2 vs 2 is de enige die we ooit afgemaakt hebben (overgave axis R5 of 6). Met de allereerste game 3 vs 4 ging 1 van de teams in de tuin overleggen en werd pas na 40 min overleg (biertje in de zon) de eerste order uitgevoerdMADG0BLIN schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:36:
Een paar jaar geleden zag ik de Kickstarter van War Room en dat intrigeerde me zo dat ik hem gekocht heb. Ik mag graag langere en epische spellen zoals TI4, maar op de een of andere manier was het er nog nooit van gekomen om hem te spelen. Het duurt dan ook vrij lang meestal.![]()
Tot afgelopen zaterdag. Met 5 mensen in totaal hebben we een poging gedaan om hem te spelen en het was fantastisch.
Op zich zijn de regels niet super ingewikkeld, maar alles bij elkaar is het vrij veel. De eerste ronde duurde dan ook vrij lang, maar daarna ging het steeds soepeler.
Iedereen speelt een land welke betrokken was bij WO2. Ik speelde Duitsland en Italie en samen met Japan speelden we samen tegen de British Commonwealth, de VS, China en Rusland.
Elke ronde heeft 7 fasen, inkomsten, planning, movement, combat, refit and deploy, morale en productie.
De planning en combat fase zijn het meest interessant. In de planning fase schrijft elk land 9 orders in het geheim op behalve Italië en China, die hebben er maar 6. Dit kan je aan tafel doen, maar het wordt natuurlijk leuker als je dat samen met je medespelers in het geheim doet. Hierna kom je weer samen en worden de orders in beurtvolgorde (waar je ook voor biedt in resources) uitgevoerd. Dit komt soms helemaal verkeerd uit en lopen je plannen niet of juist wel. Je kan ook orders annuleren.
Nadat alle troepen zijn verplaatst vinden de gevechten plaats op de plekken waar troepen van meerdere landen staan.
Verliezen zorgen voor moraal verlies en uiteindelijk zorgt dat ervoor dat als je dat niet goed doet dat je land steeds minder sterk wordt en je minder kan.
We speelden het Global War scenario en na 4 ronden en ruim 9 uur was het rond half 12 s'avonds en hebben we er een einde aan gemaakt zonder echte overwinning. Tijd vloog voorbij en een fantastische ervaring. Dit gaan we zeker nog een keer spelen en nu je de regels en flow kent is het ook gemakkelijker en sneller verwachten we de volgende keer. Echt heel tof mocht je hier van houden.
Wat foto's van hoe het er uitziet.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Overigens ziet het er krapjes uit op je foto, wij doen het met 2 tafels zodat er ook 2 gevechten parallel kunnen worden afgehandeld via combat boards
:strip_exif()/f/image/y72gAG6nVW65r4cgJ36y1hqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SQXU6CiDJeNMNgzaegrhaGsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Supergaaf en episch spel, maar zooooo lang.. (en wij zijn TI4 gewend)
Ja, het overleggen duurde bij ons ook het langste. Maar ook een van de leukste onderdelen van het spel!_Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:48:
[...]
Ik heb hem 3? jaar geleden gekocht (paar keer ook over gepost hier) en een keer of 4 gespeeld met playercounts van 4 tot 7(!) spelers. Supergaaf spel, maar die 2 vs 2 is de enige die we ooit afgemaakt hebben (overgave axis R5 of 6). Met de allereerste game 3 vs 4 ging 1 van de teams in de tuin overleggen en werd pas na 40 min overleg (biertje in de zon) de eerste order uitgevoerd![]()
Overigens ziet het er krapjes uit op je foto, wij doen het met 2 tafels zodat er ook 2 gevechten parallel kunnen worden afgehandeld via combat boards![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Supergaaf en episch spel, maar zooooo lang.. (en wij zijn TI4 gewend)
Ik had buiten de foto nog ruimte voor de battleboards en het morale board op een andere plek.
Ik had alleen te weinig dobbels voor 2 gevechten, dus ik heb er gisteren maar 20 bijbesteld.
Daarna nog een pot Flip 7 gespeeld. 1 iemand had nog net geen bloedhekel aan Push Your Luck games. Deze viel toch wel in de smaak (als filler). Hij gaf aan dat hij Kubitos als uitzondering in zijn collectie had. Laat die nu net nog onderweg zijn 😌
Ik was ook nog op zoek naar een game die solo en coöperatief goed is. Mijn bankrekening keek mij even heel vuil aan.. Return to Dark Tower incl. Alliances exp, playmat en Dark Horde (miniaturen, nog onderweg). Ik heb genoeg te schilderen de komende tijd 😅
[ Voor 95% gewijzigd door Lointje op 15-05-2025 09:35 ]
Hoewel ik ze net pas binnen heb, en dus nog niet getest; ik ben erg blij dat ik BrownCastle Games benaderd heb met de vraag of ze de resin versie nog konden leveren. Deze stonden niet op voorraad bij Etsy en ze verwezen mij naar hun eigen webshop, maar hun verzenden zélf niets naar NL. Dus speciaal voor mij hadden ze een set beschikbaar gesteld zodat ik die alsnog direct kon bestellen.Thalaron schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:38:
Ik heb ook nog wat extra discs onderweg van Etsy (8-disc biljart). Zodra ik die binnen heb zal ik mijn ervaringen daarover nog delen!
:strip_exif()/f/image/kaQ6guzdt5NhQSfL0zHzcktq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rHRB2HnBF2eXuMl4jpbyE7jm.jpg?f=fotoalbum_large)
How to play Eight Disc Crokinole
[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 17-05-2025 11:02 ]
Ze zien er zeker mooi uit, maar de mate van off-center zou mij wel enorm storen.
Zeker de 1,4,6 en 7 maken het enorm bont, maar eerlijk gezegd valt het bij bijna alle discs wel op.
De enige reden waarom het bij de andere minder opvalt is omdat die 4 echt bijna op de zijkant staan ;P
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
Foto van leverancier op Etsy;
:strip_exif()/f/image/gay6RYHwhtFCvR9hJWSxKlTX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gezegd hebbende sprak mij de houten versie toch wel minder aan:
:strip_exif()/f/image/Zjjnnjx3mlyOIQo9qjwVgiZK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Thalaron op 17-05-2025 10:50 ]
Goed dat je het van te voren wist, maar zoals gezegd: voor mij zou dit reden zijn de set over te slaan want het ziet er echt enorm slordig uit. Zeker voor de prijzen die ze voor een setje discs durven vragen had ik daar meer van verwacht.
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Langzaam begin ik te beseffen dat zij er misschien minder enthousiast over is dan ik had gehoopt. Ik dacht altijd dat iedereen het wel leuk zou vinden, eens ze het een kans gaven. Ik merk nu dat het voor sommigen gewoon niet zo meeslepend is als voor mij.
En zo staan er hier nu dus vijftien bordspellen, waarvan er vier zelfs nog in het plastic zitten.
Mijn tip zou zijn om eens te kijken of er in je omgeving een boardgame groep/ avond georganiseerd wordt. Mijn buurman heeft die hier in het dorp opgericht(!), dus ik ben wellicht wat verwend wat dat betreft, maar sinds ik daarheen ben gegaan is mijn portemonnee pas ‘au’ gaan zeggen.
Wie weet is het een idee om daar samen met je vrouw eens naar te kijken. Sociale contacten in combinatie met een spel (en eventueel drankje erbij). Als het dan niet bevalt, dan kan je altijd nog zelf kiezen om (direct) alleen te gaan.
En spellen halen die je vrouw wél aanspreken kan ook een idee zijn. Moet er wel enige interesse zijn natuurlijk. Een succes hier bij mijn vrouw is Rebirth.
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 19-05-2025 17:34 ]
Kan ook zijn dat de overload wat te teveel in 1x is. In korte tijd 15 spellen leren kennen en dan ook nog spelen. Voor vele binnen bordspellen/games/tweakers zal een beetje 'hyperfocus' niet nieuw zijnBlizzara schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:20:
Ik ben de voorbije tijd echt fan geworden van bordspellen en had stilletjes gehoopt dat ik mijn vrouw daarin kon meenemen, zodat we samen iets nieuws konden ontdekken en ervan genieten. Omdat ik er pas vorig jaar mee begonnen ben, sta ik zelf ook nog maar aan het begin, maar intussen heb ik wel al zo’n vijftiental spellen verzameld.
Langzaam begin ik te beseffen dat zij er misschien minder enthousiast over is dan ik had gehoopt. Ik dacht altijd dat iedereen het wel leuk zou vinden, eens ze het een kans gaven. Ik merk nu dat het voor sommigen gewoon niet zo meeslepend is als voor mij.
En zo staan er hier nu dus vijftien bordspellen, waarvan er vier zelfs nog in het plastic zitten.
Ik herken het wel een beetje. Nu, mijn vrouw speelt wel graag mee, maar zij speelt bij voorkeur gekende spellen. Daarom hebben we nu de afspraak dat ik nieuwe spellen een beetje beter doseer.Blizzara schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:20:
Ik ben de voorbije tijd echt fan geworden van bordspellen en had stilletjes gehoopt dat ik mijn vrouw daarin kon meenemen, zodat we samen iets nieuws konden ontdekken en ervan genieten. Omdat ik er pas vorig jaar mee begonnen ben, sta ik zelf ook nog maar aan het begin, maar intussen heb ik wel al zo’n vijftiental spellen verzameld.
Een bordspellenclub opzoeken kan een oplossing zijn, zelf heb ik me op solo gaming gestort. Gisteren heb ik zo nog een leuk potje Marrakesh gespeeld, vanavond doe ik Sneferu. Ik denk dat 20-25% van mijn plays solo zijn. Zo benut ik mijn collectie een stuk beter, het heeft ook als voordeel dat ik spellen kan spelen die mijn vrouw niet zo liggen én dat ik zoveel nieuwe spellen kan spelen als ik wil
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Het is allemaal nog nieuw voor mij. Ik heb een aantal nieuwe dingen ontdekt en werd enthousiast van alle bordspellen die er zijn, wat ertoe heeft geleid dat ik impulsief wat spellen heb gekocht. Voordat ik een bordspel koop, leer ik eerst de spelregels via het internet. Als het spel eenvoudig lijkt om te spelen, koop ik het pas.Millie-ano schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:40:
[...]
Kan ook zijn dat de overload wat te teveel in 1x is. In korte tijd 15 spellen leren kennen en dan ook nog spelen. Voor vele binnen bordspellen/games/tweakers zal een beetje 'hyperfocus' niet nieuw zijn. Voor je ega is dat wellicht een ander verhaal.
We spelen één keer per week, wat voor mij echt weinig is. Ik laat haar soms winnen, in de hoop dat ze het dan misschien leuker gaat vinden.
Paar maanden geleden Kamelenrace gespeeld bij mijn vrouw op de club. Beviel wel.
Dit spel op de rommelmarkt met Koningsdag gevonden en gekocht.
Daarna samen gespeeld en met onze dochter en 2 weken geleden met een vriendin van mijn vrouw.
Ook een erg leuk spel waarbij je niet te vroeg en niet te laat in het spel keuzes moet maken waarbij je al snel minpunten krijgt als je dat niet goed doet of geen punten omdat je geen keuze gemaakt hebt.
Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker overwegen om mij aan te sluiten bij een bordspelgroep. Alleen zal het wat later zijn, omdat ik onlangs een huis heb gekocht en volop bezig ben met de voorbereidingen voor de verhuis.Thalaron schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:33:
Mijn tip zou zijn om eens te kijken of er in je omgeving een boardgame groep/ avond georganiseerd wordt. Mijn buurman heeft die hier in het dorp opgericht(!), dus ik ben wellicht wat verwend wat dat betreft, maar sinds ik daarheen ben gegaan is mijn portemonnee pas ‘au’ gaan zeggen.
Leuk idee, maar die 3 geprinte kaarten vallen dan toch wel erg op tussen de gewone kaarten... het zou mooi zijn als die een keer ergens als aanvulling te koop zouden komen.Zeror schreef op maandag 12 mei 2025 @ 02:41:
[...]
Ik heb inmiddels de drie speciale kaarten voor 1000 Bommen en Granaten nagemaakt en zelf uitgeprint. Ik heb hiervoor ChatGPT gebruikt om de wazige bronfoto's te verscherpen en te vergroten voor een beter printresultaat. En moet zeggen dat dit best goed is gelukt.
Voorbeeld van de Vrede-kaart van bronmateriaal tot betere 'highres' versie.
[Afbeelding]
Mocht iemand interesse hebben om deze extra kaarten ook zelf uit te printen, kan ik een PDF verstrekken. Laat maar weten.
Wij hebben hier afgelopen week Lucorna gekregen en meteen ook maar gespeeld. Erg leuk spel, lekker puzzelen en punten scoren.
Daarna nog een potje forest shuffle gespeeld met vreemd genoeg dramatische scores. Blijkbaar is het mogelijk om ook gewoon een potje te spelen waar je maar 60 punten scoort in totaal, waar we anders toch wel zo'n 100 punten meer halen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Ze zijn ooit beschikbaar geweest in het spaarprogramma van 999 Games. Helaas is die voorraad al lang en breed op.frumper schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Leuk idee, maar die 3 geprinte kaarten vallen dan toch wel erg op tussen de gewone kaarten... het zou mooi zijn als die een keer ergens als aanvulling te koop zouden komen.
Verder maakt het niet zoveel uit dat die kaart iets opvalt, want de kaarten haal je van de trekstapel en heeft verder weinig invloed op de loop van het spel.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
ja, ik weet dat ze van een trekstapel komen, maar dan weet je toch van te voren al wat er gaat komen. Juist het omdraaien van die kaarten is (zeker wanneer je het met kinderen speelt) toch een van de 'spannende' hoogtepunten in het spelletjeZeror schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:48:
[...]
Ze zijn ooit beschikbaar geweest in het spaarprogramma van 999 Games. Helaas is die voorraad al lang en breed op.
Verder maakt het niet zoveel uit dat die kaart iets opvalt, want de kaarten haal je van de trekstapel en heeft verder weinig invloed op de loop van het spel.
--
wij wachten ook op de uitbreiding 'extra pepper' voor sea salt and paper. Dat hebben de makers slim gedaan... op een al enorm sterk in elkaar zittend spelletje toch nog 2 uitbreidingen uitbrengen...
Hier is het vergelijkbaar. Sinds ik vorig jaar Magic weer heb opgepikt, voorzie ik prima in mijn behoefte voor spellen merk ik. De mechanics en potjes zijn divers en complex genoeg.HellPunk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:29:
[...]
Ik herken het wel een beetje. Nu, mijn vrouw speelt wel graag mee, maar zij speelt bij voorkeur gekende spellen. Daarom hebben we nu de afspraak dat ik nieuwe spellen een beetje beter doseer.
Ja, ik en mijn gezelschap hebben daar niet zo'n problemen mee. Ik had eventueel de via Amazon DE de duitse versie kunnen aanschaffen, waar deze kaarten wel standaard inzitten tegenwoordig, maar dat ging een beetje tegen m'n principes in (om een spel twee keer te kopen).frumper schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:00:
[...]
ja, ik weet dat ze van een trekstapel komen, maar dan weet je toch van te voren al wat er gaat komen. Juist het omdraaien van die kaarten is (zeker wanneer je het met kinderen speelt) toch een van de 'spannende' hoogtepunten in het spelletje
Die uitbreiding wil ik ook nog een keer hebben, ja.wij wachten ook op de uitbreiding 'extra pepper' voor sea salt and paper. Dat hebben de makers slim gedaan... op een al enorm sterk in elkaar zittend spelletje toch nog 2 uitbreidingen uitbrengen...
Vanavond solo testen, ik ben na alle enorm positieve reviews heel benieuwd
Waar heb je hem gekocht? Ben al een tijdje op zoek, maar overal niet verkrijgbaar.Bundin schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:09:
Vandaag Star Trek: Captain's Chair binnengekregen. Tot mijn verbazing had een shop ineens voorraad. Wel met een markup maar alsnog goedkoper dan bij Wizkids US bestellen (en sneller dan wachten op de volgende wave).
Vanavond solo testen, ik ben na alle enorm positieve reviews heel benieuwd
spellenvariant.nl, helaas alweer out of stock.MADG0BLIN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Waar heb je hem gekocht? Ben al een tijdje op zoek, maar overal niet verkrijgbaar.
Je zou bij spellenvariant.nl een alert kunnen instellen. Zo heb ik hem vorige week ook kunnen scoren.MADG0BLIN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:00:
[...]
Helaas. Hij is zo vreselijk moeilijk te vinden. Las net dat op BGG dat er wel een nieuwe printrun aan zit te komen.
Check anders https://bordspelprijzen.n.../star-trek-captains-chair
Er zijn 2 winkels in de UK die hem op voorraad hebben...
Looking for a blessed bag of holding
Heb hem besteld bij Archonia, alleen bedenk ik me nu dat er waarschijnlijk nog import overheen komt.FiraNove schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:28:
[...]
Je zou bij spellenvariant.nl een alert kunnen instellen. Zo heb ik hem vorige week ook kunnen scoren.
Check anders https://bordspelprijzen.n.../star-trek-captains-chair
Er zijn 2 winkels in de UK die hem op voorraad hebben...

Ach, we zien het wel. Bedankt in ieder geval voor de tip. Gisteren nog zitten zoeken maar toen kon ik hem nergens vinden.
Deze hebben wij ook gehad, ondertussen ingeruild voor Tenpenny Parks, maar dat spelen we ook niet zo vaak. Om de een of andere reden willen spellen met dit soort thema bij ons nooit helemaal werken. Berenpark is er nog zo eentje. Het beste vinden we nog World Fair 1893, al kan dat ook komen omdat je daar dat ruimtelijke element niet hebt - aan dat mechanisme heeft mijn vrouw 99% van de tijd een hekelArunia schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:09:
Afgelopen week met mijn vrouw Meeple land eindelijk kunnen spelen. We vonden het een verrassend leuk spel eigenlijk. Qua uitleg ook niet perse moeilijk.
Ik had zelf ook zoiets dat we net even wat meer ruimte nodig hadden, maar goed dat is ook prima.HellPunk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:51:
[...]
Deze hebben wij ook gehad, ondertussen ingeruild voor Tenpenny Parks, maar dat spelen we ook niet zo vaak. Om de een of andere reden willen spellen met dit soort thema bij ons nooit helemaal werken. Berenpark is er nog zo eentje. Het beste vinden we nog World Fair 1893, al kan dat ook komen omdat je daar dat ruimtelijke element niet hebt - aan dat mechanisme heeft mijn vrouw 99% van de tijd een hekel
Mijn vrouw kwam ook ergens net niet uit omdat ze het dicht had gebouwd. Maar ze vond het gelukkig wel leuk en maakt ze er weinig druk om.
Solo boardgaming klinkt als een ideale oplossing voor jou (same here!). Verdiep je er eens in, er gaat dan een wereld voor je open met echt super toffe spellen (Mage Knight blijft toch de koning wat mij betreft, samen met de Chip Theory Games spellen).Blizzara schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:20:
Kijk bv. eens naar de solo top 200 op BGG, die elk jaar wordt opgesteld: https://boardgamegeek.com...-top-200-solo-games-1-250
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Alleen spelen is uiteraard ook een optie, maar ik had graag mijn vrouw erbij betrokken zodat we samen iets leuks ervaren. Ik speel al alleen op de console; bordspellen waren juist bedoeld om samen te spelen.Thrace Grumble schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:40:
[...]
Solo boardgaming klinkt als een ideale oplossing voor jou (same here!). Verdiep je er eens in, er gaat dan een wereld voor je open met echt super toffe spellen (Mage Knight blijft toch de koning wat mij betreft, samen met de Chip Theory Games spellen).
Heb je al eens een Unlock met haar gedaan?Blizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:29:
[...]
Alleen spelen is uiteraard ook een optie, maar ik had graag mijn vrouw erbij betrokken zodat we samen iets leuks ervaren. Ik speel al alleen op de console; bordspellen waren juist bedoeld om samen te spelen.
Unlock ken ik niet, maar we hebben wel Codenames: Duet gespeeld als coöperatief spel. Het ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat het iets voor ons is.
In de video's zie ik dat er met timers wordt gewerkt, en dat zouden we niet prettig vinden, omdat we ons niet opgejaagd willen voelen.
Iets als Forest Shuffle dan? 1 van de meest populaire spellen in onze bordspelgroepBlizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Unlock ken ik niet, maar we hebben wel Codenames: Duet gespeeld als coöperatief spel. Het ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat het iets voor ons is.
In de video's zie ik dat er met timers wordt gewerkt, en dat zouden we niet prettig vinden, omdat we ons niet opgejaagd willen voelen.
Welke het bij mij thuis wel goed doen zijn Harmonies, Ticket to Ride Nordics en Kwakzalvers Duel.Blizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:29:
[...]
Alleen spelen is uiteraard ook een optie, maar ik had graag mijn vrouw erbij betrokken zodat we samen iets leuks ervaren. Ik speel al alleen op de console; bordspellen waren juist bedoeld om samen te spelen.
En Lost Cities als een filler ook altijd prima.
Allen zijn lichtjes qua regels, niet al te lang, en je kan aantal verschillende strategieën toepassen.
Forest Shuffle stond op mijn verlanglijst, maar ik heb het uiteindelijk niet gekocht. Ik heb het één keer gespeeld op BGA en vond het niet zo leuk.toolkist schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:10:
[...]
Iets als Forest Shuffle dan? 1 van de meest populaire spellen in onze bordspelgroep
Ik ben echt wel nieuw in bordspellen, dus als jullie een spel aanraden, heb ik die hoogstwaarschijnlijk nog niet gespeeld. Zelfs oudere en nog populaire spellen, zoals Catan, Ticket to Ride, Azul en dergelijke, heb ik nog nooit gespeeld.
Dit zijn de spellen die ik heb.
:strip_exif()/f/image/tm9raDPT4WWO1yHMuRX3D4lh.png?f=user_large)
Edit: Heat: Pedal to the Metal, Wyrmspun, Everdell en Parks (Second Edition) zijn nog niet gespeeld en nog ingepakt in hun originele verpakking
[ Voor 8% gewijzigd door Blizzara op 22-05-2025 12:47 ]
Niet alles wat we doen is co-op, soms spelen we tegen elkaar. Mijn vrouw houdt dan vooral van roll & writes, dus dan wordt het clever of ink challenge (yellow edition). Er zijn vele van dat soort spellen (alleen al 4 versies van clever). We kunnen ook meer de puzzel kant op met factory funner.
Het komt neer op mechanics, wat vinden we leuk? Voor de grotere spellen heb ik een niche zodat ik niet alles koop. En koop alleen wat je speelt, anders is het einde zoek
ticket to ride is met 2 niet zo leuk, tenzij je bijv. nordic countries speelt... het origineel is te eenvoudig met 2, dan zit je elkaar zelden dwars.Blizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:39:
[...]
Forest Shuffle stond op mijn verlanglijst, maar ik heb het uiteindelijk niet gekocht. Ik heb het één keer gespeeld op BGA en vond het niet zo leuk.
Ik ben echt wel nieuw in bordspellen, dus als jullie een spel aanraden, heb ik die hoogstwaarschijnlijk nog niet gespeeld. Zelfs oudere en nog populaire spellen, zoals Catan, Ticket to Ride, Azul en dergelijke, heb ik nog nooit gespeeld.
[Afbeelding]
Edit: Heat: Pedal to the Metal, Wyrmspun, Everdell en Parks (Second Edition) zijn nog niet gespeeld en nog ingepakt in hun originele verpakking
Forest Shuffle is op BGA een andere beleving dan in het echt. op BGA vond ik het ook tegenvallen, maar in het echt vinden wij het echt een heel leuk spel.
Splendor Duel is ook erg leuk als je met zijn tweeen speelt. Wat voor soort spellen vind je partner leuk? Er zit nogal een verschil in deck building en roll and write.
1 tip, maak een account aan bij Bordgamegeek en zet daar jouw spellen en verlanglijst in. Dat werkt super. Mocht je jarig zijn of een kado idee willen geven dan kan je gewoon de link naar de verlanglijst geven. Als het gaat om welk spel goed past. Zou ik zeggen, ga vooral spelen wat je nog in folie hebt zetten. Ontdek welk spel je leuk vindt en vooral waarom (spelduur, complexiteit, coop/comp, dobbel, kaart, storyline) . Dan kan je daarna op Boardgamegeek en YouTube kijken welke spellen daar in voorzien of wij kunnen je dan de beste tips geven. Er zitten hier genoeg spelers met 200+ spellen in het assortiment.Blizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:39:
[...]
Forest Shuffle stond op mijn verlanglijst, maar ik heb het uiteindelijk niet gekocht. Ik heb het één keer gespeeld op BGA en vond het niet zo leuk.
[Afbeelding]
Het is totaal iets anders dan codenames. Is een escaperoom spel. De timer hoef je je niet aan te houdenBlizzara schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:06:
[...]
"Eigenlijk niet maar ik doe wel mee voor jou": kijk welke korte spelletjes alsnog ok gevonden worden maar ga vooral ook op zoek naar iets anders om samen te doen en focus je op spellen met een goede solo optie.
"Ja, maar niet alles is even leuk": probeer vast te stellen waar jullie overlap zit: cooperatief/competitief, geluk/strategie/party/optimalisatie, abstract/thematisch, (en welke thema's dan? verhaalgedreven of is dat niet nodig?), vaker een kort spelletje of toch wat langers, dobbel/kaart/bord/... en hou aankopen beperkt tot jullie je niche gevonden hebben. Daarnaast eventueel alsnog aanvullen met goede solo spellen natuurlijk
"Ja, maar ik weet niet waar te beginnen": zie hierboven, plus kijk eens naar youtube board game content, misschien is er een creator die jullie ligt qua stijl, waarvan ideeen kunnen worden opgedaan
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 26-05-2025 15:28 ]
Dit zou ik wel 'n keer of tien upvoten als ik konBundin schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:22:
Ik zou, voordat je stapel ongespeelde spellen nog groter wordt, vooral proberen vast te stellen of je vrouw bordspellen spelen echt leuk vindt en waarom (niet). Afhankelijk van de antwoorden kan je dan verschillende kanten op:
Beslissingen zijn te nemen op het vlak van deckbuilding: op zoek naar synergie maar niet voor eeuwig wachten op de optimale kaart. Wanneer moet je tegenstander counteren of toch je eigen plan trekken. Focussen op je eigen sterkte en via die route proberen te overweldigen of juist je zwaktes proberen op te poetsen. Betaal je zaken met kostbare VP of besteed je meer acties om hetzelfde te bereiken. Wanneer ga je voor je missie want 1 missie moet af voor het einde, maar weegt de beloning op tegen de moeite voor missie 2 en 3. En zo zijn er nog meer.
Bovenstaande betekent wel dat het spel vooral leuk is als beide spelers hetzelfde in de wedstrijd staan. Beurten kunnen enkele minuten duren en zijn vrij reactief dus je kan best even zitten wachten. Niet zo erg als je allebei aan het optimaliseren bent, frustrerend als jij wat meer laissez faire speelt dan je tegenstander. Solo is het sowieso top, de bot heeft immers oneindig geduld
Edit toevoeging: het is wel een info overload de eerste pot(ten). Hopen keywords die je in de gaten meot houden, de kaarten staan vol tekst en zeker in het begin moet ik die vaker herlezen (wat kon dit ding ook weer?). De eerste potten duurden dan ook ruim 2 uur met al het leeswerk. Vooraf video's bekijken (Gaming Rules heeft goede playthroughs) en zorgen dat 1 speler al wat solo(?) ervaring heeft is enorm aan te raden.
En deze lofzang is vanuit het perspectief van een beginner, het smaakt absoluut naar meer
[ Voor 35% gewijzigd door Bundin op 27-05-2025 12:39 ]
Leuk om te lezen. Ik heb hem na veel moeite ook eindelijk binnen gekregen vorige week. Inmiddels 3 potten gespeeld dit weekend. Hij zit inderdaad erg goed in elkaar!Bundin schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:28:
In other news: Star Trek: Captain's Chair is fantastisch. Ik heb wat trainingspotjes gespeeld met 1 van de 6 captains en 1 pot tegen een low level bot. Het sluit precies aan bij mijn verwachtingen: het is een deckbuilder/optimalisatieprobleem met enorme replayability en het voelt prima Trek. Iedere pot is anders, ook wanneer je met dezelfde captain speelt.
Beslissingen zijn te nemen op het vlak van deckbuilding: op zoek naar synergie maar niet voor eeuwig wachten op de optimale kaart. Wanneer moet je tegenstander counteren of toch je eigen plan trekken. Focussen op je eigen sterkte en via die route proberen te overweldigen of juist je zwaktes proberen op te poetsen. Betaal je zaken met kostbare VP of besteed je meer acties om hetzelfde te bereiken. Wanneer ga je voor je missie want 1 missie moet af voor het einde, maar weegt de beloning op tegen de moeite voor missie 2 en 3. En zo zijn er nog meer.
Bovenstaande betekent wel dat het spel vooral leuk is als beide spelers hetzelfde in de wedstrijd staan. Beurten kunnen enkele minuten duren en zijn vrij reactief dus je kan best even zitten wachten. Niet zo erg als je allebei aan het optimaliseren bent, frustrerend als jij wat meer laissez faire speelt dan je tegenstander. Solo is het sowieso top, de bot heeft immers oneindig geduld
Edit toevoeging: het is wel een info overload de eerste pot(ten). Hopen keywords die je in de gaten meot houden, de kaarten staan vol tekst en zeker in het begin moet ik die vaker herlezen (wat kon dit ding ook weer?). De eerste potten duurden dan ook ruim 2 uur met al het leeswerk. Vooraf video's bekijken (Gaming Rules heeft goede playthroughs) en zorgen dat 1 speler al wat solo(?) ervaring heeft is enorm aan te raden.
En deze lofzang is vanuit het perspectief van een beginner, het smaakt absoluut naar meerDe komende uitbreiding wordt een instant aankoop.
Ze vindt bordspellen best wel leuk, maar niet zo meeslepend als ik.Bundin schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:22:
Ik zou, voordat je stapel ongespeelde spellen nog groter wordt, vooral proberen vast te stellen of je vrouw bordspellen spelen echt leuk vindt en waarom (niet). Afhankelijk van de antwoorden kan je dan verschillende kanten op:
"Eigenlijk niet maar ik doe wel mee voor jou": kijk welke korte spelletjes alsnog ok gevonden worden maar ga vooral ook op zoek naar iets anders om samen te doen en focus je op spellen met een goede solo optie.
"Ja, maar niet alles is even leuk": probeer vast te stellen waar jullie overlap zit: cooperatief/competitief, geluk/strategie/party/optimalisatie, abstract/thematisch, (en welke thema's dan? verhaalgedreven of is dat niet nodig?), vaker een kort spelletje of toch wat langers, dobbel/kaart/bord/... en hou aankopen beperkt tot jullie je niche gevonden hebben. Daarnaast eventueel alsnog aanvullen met goede solo spellen natuurlijk
"Ja, maar ik weet niet waar te beginnen": zie hierboven, plus kijk eens naar youtube board game content, misschien is er een creator die jullie ligt qua stijl, waarvan ideeen kunnen worden opgedaan
Ik zou elke dag kunnen spelen, maar voor haar is één keer per week (en als ik aandring, twee keer) al genoeg.
Er valt weinig aan te doen; iedereen heeft nu eenmaal z'n eigen interesses.
gaat dit nog steeds over bordspellenBlizzara schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:56:
[...]
maar voor haar is één keer per week (en als ik aandring, twee keer) al genoeg.
Carrooka van Woodestic uit Hongarije is vandaag aangekomen!
Eerste indruk van de kwaliteit van materialen en afwerking is zeer goed. Bij Woodestic maken ze ook nog meer houten spellen zoals Crokinole.
Ze adviseren eerst een paar keer te waxen voor extra krasbestendigheid voor het spelen. Ik doe dat liever wen paar leer vooraf, dus van het weekend pas testen 🤓
:strip_exif()/f/image/J2UoDjwKiQdOB6RV8OWYM64U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap wel dat het er mooi uit ziet. Ik heb even op de site gekeken, maar ben echt geschrokken van de prijzen. Kan ik nog beter een officieel Crokinole bord bestellen in Canada inclusief shipping en tax.Thalaron schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:04:
Zo dan!
Carrooka van Woodestic uit Hongarije is vandaag aangekomen!
Eerste indruk van de kwaliteit van materialen en afwerking is zeer goed. Bij Woodestic maken ze ook nog meer houten spellen zoals Crokinole.
Ze adviseren eerst een paar keer te waxen voor extra krasbestendigheid voor het spelen. Ik doe dat liever wen paar leer vooraf, dus van het weekend pas testen 🤓
[Afbeelding]
***members only***
Crokinole heb ik zelf ook uit Canada besteld bij Tracey. Maar Carrooka is daar niet verkrijgbaar en hoe dan ook lastig te vinden.
Edit;
:strip_exif()/f/image/nD8hUZ7OJov2nzUSfAEDcvjw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste keer Eclipse: Dawn of the Second for the Galaxy. Foto van iets na een nogal slecht verlopen battle vanuit mijn kant bekeken. Maar met 22 punten vs ~35 van de meer ervaren spelers viel de eindscore mee. Hoe dan ook was het weer een leuke ervaring erbij. Mooi begin van dit lange weekend!
[ Voor 62% gewijzigd door Thalaron op 07-06-2025 01:16 ]
Morgen ga ik samen met wat boardgame vrienden Arks Leaders & Lore spelen! Ben erg benieuwd (heb met iedereen apart wel wat gespeeld maar niet samen met elkaar. Zal wel goed komen maar toch.
Verder bleef Eclipse in mijn hoofd rondgaan. Ik kon mijzelf zodoende niet inhouden en heb zelf de game ook besteld. Ik verwacht dat ik deze game redelijk eenvoudig op tafel kan krijgen.
En zo niet op korte termijn… dan komt dat nog wel! Inmiddels begonnen met de uitbreidingen te schilderen 😅
:strip_exif()/f/image/cvwWyfi1RzK2SEuSqbAfta62.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder begon een vriend van me over plannen om Return to Dark Tower aan te schaffen. Ik had maar even een hint gegeven dat dit niet echt nodig was… ik twijfel alleen nog of ik hier met speedpaint aan de slag ga (het zijn er nogal wat..) (Dark Horde Expansion);
:strip_exif()/f/image/QkVS7aLEff1o29pAFDU9gl7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal onnodig natuurlijk die miniaturen! Maar zo ontzettend thematische toevoeging dat ik het niet kon laten.
Verder heb ik afgelopen week nog een leuke pot Andromeda’s Edge kunnen spelen;
:strip_exif()/f/image/MNnFQg8D2tQCTc5bdIBQvKPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/foyHPPngMRzNWFR44VTg8CI9.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, rechtsboven heeft flink gewonnen 😅
Ik merk wel dat het echt nog wat tijd kost om goed te worden met dit soort spellen. Enorm vet en interessant, echter zit niet iedereen op dergelijke games te wachten. Daardoor komt het minder snel op tafel. Logisch.. maar toch. Iemand nog tips om (relatief) zware boardgames te promoten op een eerlijke manier?
[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 14-06-2025 01:54 ]
Wel tevreden over de gun, de rest mag ik flink aan werken, maar wat een heerlijke ontspanning 😊
:strip_exif()/f/image/taeL9qWvf7g4odJJaFpiSTOL.jpg?f=fotoalbum_large)
psn: jagermeistertim
Ziet er wat mij betreft best knap uit!TTHEEBO1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:07:
Het is gebeurd: de man met 2 linkerhanden heeft voor het eerst in z’n leven een miniature geschilderd. Dit was gelukkig een extra marine die ik als schilderprobeersel mee kreeg van Games Workshop.
Wel tevreden over de gun, de rest mag ik flink aan werken, maar wat een heerlijke ontspanning 😊
Ziet er netjes uit.TTHEEBO1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:07:
Het is gebeurd: de man met 2 linkerhanden heeft voor het eerst in z’n leven een miniature geschilderd. Dit was gelukkig een extra marine die ik als schilderprobeersel mee kreeg van Games Workshop.
[Afbeelding]
Bedenk me dat ik dit soort dingen ook eens moet gaan doen. Een goede vriend van ons is bedrijfsleider/eigenaar van de Games Workshop winkel in Utrecht en die schildert ook de figuren voor Descent e.d. Echt heel gaaf om te zien.
Hij wil het ons nog leren, maar ja. Iets met tijd vanuit onze kant. En ik vind het wel super spannend.
Meuij! Welkom Miniature Wargaming. Collect, Build, Paint, Play! - Deel 2TTHEEBO1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:07:
[Afbeelding]
Gewoon beginnen met miniaturen waar je niet te veel om geeft of die je makkelijk kan vervangen. Gekleurd is altijd beter dan grijs.Arunia schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Ziet er netjes uit.
Bedenk me dat ik dit soort dingen ook eens moet gaan doen. Een goede vriend van ons is bedrijfsleider/eigenaar van de Games Workshop winkel in Utrecht en die schildert ook de figuren voor Descent e.d. Echt heel gaaf om te zien.
Hij wil het ons nog leren, maar ja. Iets met tijd vanuit onze kant. En ik vind het wel super spannend.
O ja, en contrast/speed paints zijn je vrienden als je weinig tijd hebt.

Ik heb het geluk dat mij huidige (en voorgaande) vriendin interesse in mijn bordspelhobby hadden, zodat ik ze kon aansteken met het virus, speel nu zelfs een campagne Sleeping Gods samen met mn vriendinThrace Grumble schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:40:
[...]
Solo boardgaming klinkt als een ideale oplossing voor jou (same here!). Verdiep je er eens in, er gaat dan een wereld voor je open met echt super toffe spellen (Mage Knight blijft toch de koning wat mij betreft, samen met de Chip Theory Games spellen).
Kijk bv. eens naar de solo top 200 op BGG, die elk jaar wordt opgesteld: https://boardgamegeek.com...-top-200-solo-games-1-250
In mijn ervaring moet je iemand wel op de jusite manier introduceren in de hobby dus liefst in een gezellige sociale setting met een spel thema dat ze aanspreekt. Zelf ben ik geen solo speler, ik heb vrij vaak vrienden over de vloer om te spelen, speel ook met mn zoons en ga ook naar bordspelavonden in een kroeg waar ik ook veel mensen heb leren kennen.
Een spel goed uitleggen is ook een kunst die je wellicht nog moet leren? Kan me voorstellen dat het minder aanspreekt als zij laat op de avond met jou aan tafel zit terwijl je de regels van spel zoveel probeert uit te vogelenBlizzara schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:20:
[ Voor 30% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2025 09:41 ]
1. kies de juiste mensen, niet iedereen is fan van lange, complexe spellen, niet iedereen is 12 uur lang aan tafel nog gezellig voor anderenThalaron schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:51:
Iemand nog tips om (relatief) zware boardgames te promoten op een eerlijke manier?
2. maak er een event van via een chatgroep, the hype is real, huiswerk doen van te voren door iedereen (how to play filmpjes op youtube), welke factions lijken je cool (hallo TI4, maar ook eclipse heeft factions en a symmetrie) , laat iemand die het goed kan nog live de regels doornemen vlak voor jullie beginnen, vragen beantwoorden etc. On the fly alle regels moeten leren leren verpest de ervaring.
3. laat iedereen snacks en speciaalbier meenemen, bouw foodbreaks in, zo gaat je lange bordspel sessie ookw at meer lijken op een feestje
4. datumprikker is je vriend, laat mensen echt de dag vrijmaken, ook bijv. mensen met jonge kids kunnen een maand van te voren een dag afspreken met hun vrouw
[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2025 09:52 ]
Bedankt voor de tip!_Anvil_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:37:
Een spel goed uitleggen is ook een kunst die je wellicht nog moet leren? Kan me voorstellen dat het minder aanspreekt als zij laat op de avond met jou aan tafel zit terwijl je de regels van spel zoveel probeert uit te vogelenZelf speel ik vooral 4 player games, dus probeer het anders: kies een leuk spel met een leuk thema, zorg dat je de regels goed en snel kunt uitleggen, nodig een paar gezellige vrienden uit, drankje, hapje etc. Zo zul je je vriendin/vrouw veel sneller enthousiast krijgen over de hobby
Communicatie is niet mijn sterke punt, maar ik zal er werk van maken. Ik leg de spelregels uit zoals ze zijn en zal vanaf nu ook vermelden waar het over gaat en eventueel een verhaal erbij verzinnen.
Blizzara schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Bedankt voor de tip!
Communicatie is niet mijn sterke punt, maar ik zal er werk van maken. Ik leg de spelregels uit zoals ze zijn en zal vanaf nu ook vermelden waar het over gaat en eventueel een verhaal erbij verzinnen.
En youtube filmpjes met speluitleg zijn echt een uitkomst. Zoek er 1 van een paar minuten voor de basics en een wat langere met wat meer uitleg en een gespeeld rondje en kijk die samen. Lijkt een spel haar dan niks, speel het dan een paar keer solo en wellicht daarna samen "solo". Ik ken mensen (inclusief mezelf) die cooperatief een plusje vinden, zeker bij iets nieuws.Blizzara schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Bedankt voor de tip!
En bovenstaande 'how to teach' video is top! Ik leer vanalles
[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 23-06-2025 15:52 ]
Dat is ook hoe ik de spelregels leer. Begrijpend lezen van een handleiding vind ik moeilijk/vermoeiend.Bundin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:41:
[...]
En youtube filmpjes met speluitleg zijn echt een uitkomst. Zoek er 1 van een paar minuten voor de basics en een wat langere met wat meer uitleg en een gespeeld rondje en kijk die samen. Lijkt een spel haar dan niks, speel het dan een paar keer solo en wellicht daarna samen "solo". Ik ken mensen (inclusief mezelf) die cooperatief een plusje vinden, zeker bij iets nieuws.
En bovenstaande 'how to teach' video is top! Ik leer vanalles
Het is inderdaad meer een skill dan je zou vermoeden. Bij sommige spellen kan je volstaan met een high-level uitleg bij het begin en dan dingen specifiek maken terwijl je speelt, sommige andere vereisen dat je het gros van de regels uitlegt vóór de start. Wie je medespelers zijn speelt dan ook mee: mijn vrouw wil in ieder geval altijd alles weten, mijn moeder leert liever gaandeweg. Dat maakt dat ik nieuwe spellen vaak twee keer uitlegBlizzara schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Bedankt voor de tip!
Dat gezegd zijnde moet je de eerste keer spelen altijd beschouwen als een leerspel: dat je alle regels kent wil nog niet zeggen dat je ook meteen weet hoe je een spel goed kan spelen. Daarom spelen wij nieuwe spellen graag twee of drie keer na mekaar op korte tijd om zo nieuwe tactieken uit te proberen.
Afgelopen weekend was het weer zover en zaten we weer bij elkaar om veel te spelen, lachen en weinig te slapen.
Was weer een mooi weekend en weer genoeg gespeeld.
Beast kijk ik al een aantal jaar na, dus nu eindelijk de kans gekregen om hem eindelijk eens te spelen, viel niet tegen en uiteindelijk had ik ze spelend als monster in de tweede ronde. Erg leuk!
Ook GKR: Heavy Hitters was onverwacht erg leuk. Beetje een King of Tokyo on Steroids idee, ik vond hem leuk om te spelen en de table presence is super. Erg grote mech miniaturen op tafel is atlijd tof.
Omdat we met een grotere groep zijn proberen we onderling wat te wisselen wie wat wil spelen en tussendoor komen er dan vaak kleinere spellen op tafel. Dit weekend vooral veel Flip 7 en That's not a Hat. Erg leuk.
:strip_exif()/f/image/PeZmQK4avdOXI0joTndNt7Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
Sky Empire
Een beetje Twilight Imperium Light met solo optie! De bedenker heeft ook wel wat leuke filmpjes op YouTube staan. Komt over als een erg sympathieke en gepassioneerde man. Het is zijn eerste game, maar los daarvan ziet alles er gelikt uit!
Het heeft (nog) niet heel veel backers sinds vandaag 17:00, maar ik heb er wel vertrouwen in. Maar omdat deze relatief onder de radar zit en er nogal veel knallers zijn nu, wilde ik deze toch even in de spotlight zetten 🤓
/f/image/JFJhdLywTTuFmgKHbWZQQevU.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/5BCrjd007XKbU2TMUBN1WZra.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 30-06-2025 21:12 ]
Interessante set spellen, van al die titels heb ik alleen Orléans zelf gespeeld. Beetle to the Bubble ken ik helemaal niet, ziet er wel geinig uit
Het was inderdaad een redelijk ratjetoe van verschillende spellen, maar stuk voor stuk allemaal leuk.HellPunk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:42:
[...]
Interessante set spellen, van al die titels heb ik alleen Orléans zelf gespeeld. Beetle to the Bubble ken ik helemaal niet, ziet er wel geinig uit
Beetle to the Bubble heb ik een paar jaar geleden ontdekt op Spiel. Is van Nederlandse designers. Als je hem eens kan proberen zou ik het even proberen. Zeker de moeite waard!
Over een klein kwartier gaat Mesopotamia live op gamefound, ben benieuwd wat die gaat kosten. Ze geven zelf al aan de marge verlaagd te hebben om em niet te duur te maken, maar als je de content alleen al ziet...Thalaron schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:11:
Zojuist weer een dikke game pledge gedaan op Gamefound;
Sky Empire
Als het niet al te belachelijk duur wordt wordt dat mijn volgende pledge
Een tijd geleden heb ik een 2-speler stacking game gespeeld waarbij je samen (heeft een competitieve en coöperatieve modus) een soort piramide/toren moet bouwen. Elke speler heeft gekleurde blokken en er is een regel hoeveel dezelfde gekleurde blokken tegen elkaar mogen liggen (ik weet niet meer hoeveel). Iedere speler heeft ook joker blokken die wit zijn volgens mij. En je mag/moet soms ook een blok van de ander pakken.
Het is een soort reisspel want het komt in een kleine zakje/pouch. En het is echt een strategische/brain game.
Sorry voor de de wat vage omschrijving. Hopelijk kan iemand mij helpen met de naam van dit spel. Het lukt me niet om het online te vinden.
Wel pittig spel, maar wel leuk/ interessant. Heb nu toch wel zin om binnenkort Return to Dark Tower op tafel tr gaan zetten. Die is een stuk minder complex maar dat is met mijn vrouw geen overbodige luxe gezien ik het dan zou moeten uitleggen 🫠
Uprising: Curse of the Last Emperor
:strip_exif()/f/image/7Pp3gcuYxJLa7R1119Ku5OPz.jpg?f=fotoalbum_large)
En afgelopen donderdag nog een leuk hobbyproject gevonden in een kringloopwinkel; een Sjoelbak voor €5 die wat liefde nodig heeft 😅
Nu is dat absoluut niet iets dat mij heel erg boeit, echter vroeger als kind veel lol aan gehad. Dus ik dacht… leuk voor als er mensen met kinderen langskomen! Inmiddels alles dat los zat voorzien van houtlijm, geschuurd en begonnen met beitsen. Als het lukt zoals ik het voor ogen heb, dan zou alles bij elkaar max €15 moeten kosten.
[ Voor 22% gewijzigd door Thalaron op 06-07-2025 01:38 ]
Ik ben nu bezig met de solo-campagne, ook best interessant. Ik speelde deze vroeger vaak tegen mijn zoon, maar sinds die een vriendin heeft valt gamen met papa niet meer binnen de prioriteitenThalaron schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:06:
[Afbeelding]
Santorini Pantheon Collectors edition! Leuke en simpele game voor tijdens wat biertjes!
Sorry voor het spammen voor diegenen die het niet boeit, maar er is een hele dikke update geweest voor Sky Empire. Blijkbaar is het niet binnen 10 seconden funding bereiken van een niet realistisch doel slecht voor zaken. Dat Preben (designer) hemel en aarde verzet én luistert naar de community en daar ook wat mee doet, lijkt onopgemerkt te blijven.Thalaron schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:11:
Zojuist weer een dikke game pledge gedaan op Gamefound;
Sky Empire
Een beetje Twilight Imperium Light met solo optie! De bedenker heeft ook wel wat leuke filmpjes op YouTube staan. Komt over als een erg sympathieke en gepassioneerde man. Het is zijn eerste game, maar los daarvan ziet alles er gelikt uit!
Het heeft (nog) niet heel veel backers sinds vandaag 17:00, maar ik heb er wel vertrouwen in. Maar omdat deze relatief onder de radar zit en er nogal veel knallers zijn nu, wilde ik deze toch even in de spotlight zetten 🤓
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Anyways… het totaalpakket is opgesplitst in 2 delen. In plaats van €175 voor het gehele pakket, €95 base game + €55 voor expansion. Dus lagere instap en indien beide ook nog eens goedkoper. (Excl. prijzen natuurlijk.. en optie voor stretch pay x10. Iets met Gamefound)
Mocht je deze game door de prijs dus hebben genegeerd, dan zou ik zeggen: check de laatste update even
[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 09-07-2025 17:52 ]
Het project is (voor nu) geannuleerd. Lekker tempo zo.Thalaron schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Sorry voor het spammen voor diegenen die het niet boeit, maar er is een hele dikke update geweest voor Sky Empire. Blijkbaar is het niet binnen 10 seconden funding bereiken van een niet realistisch doel slecht voor zaken. Dat Preben (designer) hemel en aarde verzet én luistert naar de community en daar ook wat mee doet, lijkt onopgemerkt te blijven.
Anyways… het totaalpakket is opgesplitst in 2 delen. In plaats van €175 voor het gehele pakket, €95 base game + €55 voor expansion. Dus lagere instap en indien beide ook nog eens goedkoper. (Excl. prijzen natuurlijk.. en optie voor stretch pay x10. Iets met Gamefound)
Mocht je deze game door de prijs dus hebben genegeerd, dan zou ik zeggen: check de laatste update even
Als je, zeker als nieuwkomer komt, lijkt het mij bijna onmogelijk om aan de verwachtingen te voldoen. Lastige keuze geweest van de creator bij Sly Empire, maar na diverse pogingen het schip de juiste koers op te krijgen een verstandige keuze om terug naar de tekentafel te gaan.
Bij Sly Empire kreeg je een zo goed als compleet afgeronde game, voor een nette prijs en direct duidelijke communicatie over wat je kan verwachten. Incl. Enkel Engelstalige campaign.
Maar nee… je moet ongeacht wat je gaat aanbieden;
- €200 waarde bieden voor €50-100
- minstens 5-8 talen compleet ondersteunen
- minstens 1 game succesvol hebben geleverd
- geen Tariffs doorbelasten
- een miljoen stretch goals toevoegen
- complete 1 player ervaring bieden ongeacht het genre
- 1-99 spelers ondersteunen
- <vul in naam game> Funded! binnen 1 seconde tot max 5 minuten kunnen claimen (en dus een zeer onrealistisch doel stellen om dat te bereiken).
Uitzondering: indien je een hele dikke en herkenbare IP hebt (zoals Lord of the Rings The Confrontation of die voor mijn gevoel niet de moeite waard om ernaar te kijken NASA game.
Zie de campaign voor Far Far Away (NL’s creator!) waarbij er nu 13… core backers zijn en 162 backers zijn voor de deluxe. Met circa €28.000 zijn ze nu 141% funded. Ik zie het niet echt hoe ze dit succesvol gaan leveren zonder problemen. En wat wil iedere volger: eigen taal graag én goedkoper. Er is zelfs iemand die voorbij is gekomen die Nederlandstalig vroeg…
Even los van of Far Far Away het gaat redden en/ of het de prijs en het risico waardig is in de huidige staat; Hoe zien mensen dit voor zich?
[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 11-07-2025 19:57 ]
Dat valt nou ook wel weer mee. Voor mij zaten er best wel wat dingen bij die me interesseren (4x, exploration incl single player) maar heel de setting deed me niks.Thalaron schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:56:
@Qoine spijtig inderdaad…
Als je, zeker als nieuwkomer komt, lijkt het mij bijna onmogelijk om aan de verwachtingen te voldoen. Lastige keuze geweest van de creator bij Sly Empire, maar na diverse pogingen het schip de juiste koers op te krijgen een verstandige keuze om terug naar de tekentafel te gaan.
Bij Sly Empire kreeg je een zo goed als compleet afgeronde game, voor een nette prijs en direct duidelijke communicatie over wat je kan verwachten. Incl. Enkel Engelstalige campaign.
Maar nee… je moet ongeacht wat je gaat aanbieden;
- €200 waarde bieden voor €50-100
- minstens 5-8 talen compleet ondersteunen
- minstens 1 game succesvol hebben geleverd
- geen Tariffs doorbelasten
- een miljoen stretch goals toevoegen
- complete 1 player ervaring bieden ongeacht het genre
- 1-99 spelers ondersteunen
- <vul in naam game> Funded! binnen 1 seconde tot max 5 minuten kunnen claimen (en dus een zeer onrealistisch doel stellen om dat te bereiken).
Mesopotamia heeft dat wel een heeft ook een zeer actieve creator die echt luistert naar wat er in de comments besproken wordt.
Kan dus zomaar zijn dat Sky Empire daar gewoon teveel concurrentie van heeft gehad.
Er is een reden dat videogame uitgevers release uitstellen als bijvoorbeeld GTA6 in dezelfde periode uit zou komen.
Nou ja, genoeg moois in voorraad/ in bestelling om mij niet te hoeven vervelen
Wat meer ontopic; Ik ga vandaag een start maken met het schilderen van Return to Dark Tower! Ik begin wel met Dark Horde omdat dat geheel optionele miniaturen zijn 😅
Van grijs plastic naar ‘Sundrop’ niveau is heel eenvoudig en hoef niet veel tijd of geld te kosten. Natuurlijk kost het wat geld, maar Sundrop/ Wash opties ook.toolkist schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:13:
Een (klein) deel van mij wil m'n miniatures eigenlijk ook wel schilderen. Maar aan de andere kant, ik ben echt zo enorm niet creatief dat ik nu al weet dat dat niks gaat worden en ik mezelf alleen maar ga ergeren eraan (en dus een hoop zou uitgeven voor niks)
Miniaturen wassen, goed droog maken (ik pak de compressor erbij), daarna primen (wit), speed/contrast paint eroverheen, transparante vernis spuitbus (mat, glans of hoogglans) en klaar.
Ja, het kost wel meer tijd dan niet zelf hoeven te schilderen. Een Sundrop zou ik nog wel durven te nemen om dat gedoe niet zelf te hebben. Maar een eenvoudige wash… dat is mij bij diverse games niet echt bevallen. Alleen beter dan niets als je dan echt niets zelf wilt doen IMHO.
Vanwege warmte nog niets voor elkaar gekregen, maar ik zal zodra ik begonnen ben wel een een paar foto’s maken tussen de stappen in. Dan is het wellicht beter te zien of het de hoeveelheid werk waard is voor iemand die nu nog twijfelt 😉
Edit:
Het is avond, en koeler, dus tijd voor actie 🤘
Gewoon even voor het geval dat ik het anders vergeet, zo zien de miniaturen (incl. Standaard wash) er nu uit (1 uit de collectie gepakt die ik per fase zal fotograferen);
:strip_exif()/f/image/YXzPiTlfsblZcL25FvTcJmPV.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 3 dunne lagen primer (wit) waarbij ik iets van schaduw wilde behouden maar niet teveel;
:strip_exif()/f/image/wUokw0gSO9mEHimIbMqWDf7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Thalaron op 12-07-2025 23:08 ]
De solo speelt aardig vlot: eigenlijk heb je maar vijf of zes acties en als je alle icoontjes een keer gezien hebt ken je alles wel.
Het enige nadeel van zo 'n vlotte solo is het grote contrast met een tegenstander met AP
[ Voor 5% gewijzigd door HellPunk op 14-07-2025 11:28 ]
Mijn vrouw kwam aanzetten met een TikTok video met een stel.. Of ik die al kende. Ja en ik had die al in pre-order staan elders, maar geannuleerd omdat ze daar niet wisten wannee die zou komen en bij Zatu Games hadden ze hem op voorraad (goede ervaringen mee). Incl. verzendkosten was hij nog steeds goedkoper: Tacta
Hier een 4-tal baddies waarbij ik enkel 1 laag Speedpaint heb aangebracht. Enkele imperfecties moeten hier nog worden bijgewerkt, dat is inmiddels al wel gebeurd. Die achteraan en rechts met een kleur, de rest met verschillende kleuren.Thalaron schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:03:
[...]
Van grijs plastic naar ‘Sundrop’ niveau is heel eenvoudig en hoef niet veel tijd of geld te kosten. Natuurlijk kost het wat geld, maar Sundrop/ Wash opties ook.
Miniaturen wassen, goed droog maken (ik pak de compressor erbij), daarna primen (wit), speed/contrast paint eroverheen, transparante vernis spuitbus (mat, glans of hoogglans) en klaar.
Ja, het kost wel meer tijd dan niet zelf hoeven te schilderen. Een Sundrop zou ik nog wel durven te nemen om dat gedoe niet zelf te hebben. Maar een eenvoudige wash… dat is mij bij diverse games niet echt bevallen. Alleen beter dan niets als je dan echt niets zelf wilt doen IMHO.
Vanwege warmte nog niets voor elkaar gekregen, maar ik zal zodra ik begonnen ben wel een een paar foto’s maken tussen de stappen in. Dan is het wellicht beter te zien of het de hoeveelheid werk waard is voor iemand die nu nog twijfelt 😉
Tot slot wilde ik mijn onderstaande post aanpassen maar dat gaat helaas niet meer. Vorig weekend niet zoveel toegekomen aan schilderen en deze miniature specifiek kon ik niet mee verder tot eergisteren... omdat ik simpelweg niet de juiste kleur Speedpaint meer had.
Edit:
Het is avond, en koeler, dus tijd voor actie 🤘
Gewoon even voor het geval dat ik het anders vergeet, zo zien de miniaturen (incl. Standaard wash) er nu uit (1 uit de collectie gepakt die ik per fase zal fotograferen);
[Afbeelding]
Na 3 dunne lagen primer (wit) waarbij ik iets van schaduw wilde behouden maar niet teveel;
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/O9roIrBreQOzOCqqKywM33sK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GZXcZkTgwsdyPp7Qyrp2wuQF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R7Dh32tx3bHg6xRc9vgSVABF.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens bij de Titan nog wat extra lagen met een afwijkende kleur er overheen;
:strip_exif()/f/image/Y9aVb9mAqm3Hsx0VCnB74x8d.jpg?f=fotoalbum_large)
En tot slot nog met Nuln Oil een laag eroverheen;
:strip_exif()/f/image/2I0JPP6poUwnbJajNQjjgbqo.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wat meer voorbeelden (Hier nog enkel 1 laag Speedpaint, de messen en armor op de 2e zijn wel met een aparte metal paint gedaan);
:strip_exif()/f/image/EKlP3oOqsJoREIO11Pqibir2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Imzlblok4EkKnQ3n0ClaE4V5.jpg?f=fotoalbum_large)
En tot slot de mini waar ik tot nu toe het meest tevreden over ben (hier nog slechts 1 laag Speedpaint bij de vleugels:
:strip_exif()/f/image/MtGlkEAgL0svQUE93erskz7H.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het eindresultaat (met meer stappen dus dan alleen wat Speedpaint, maar toch
:strip_exif()/f/image/xUMLJ4axFlST8jlqk3WQSex6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K3Ni5gYkBj26QdtnZmfpL6iG.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Voor de helderheid: tenzij je veel miniatuur games koopt, zou ik zelf Sundrop zoals Awaken Realms het aanbied zeker lekker doen. Koop je veel games met miniaturen, dan is zelf experimenteren wellicht een leuk (en mogelijk goedkoper) alternatief.
De échte winst mijns inziens, buiten het gewoon leuk vinden van het zelf schilderen, is games die simpelweg geen Sundrop optie hebben (hallo Retail) of bijvoorbeeld games waarbij enkel een simpele wash aangeboden wordt. Voor wat ik voorbij heb zien komen met Sundrop is dat dikke prima. Maar zou ik dat voor al mijn games moeten doen… pff… en dan heb ik natuurlijk ook nog games waarbij het simpelweg geen optie is.
*Net voor €125 aan extra verf (speedpaint en effects van Warpainter) gekocht. Hét probleem wat mij betreft van zelf schilderen, is dat je steeds beter kan en wilt gaan schilderen 😅
€125 klinkt wellicht als veel, en dat is het ook. Ik heb in totaal nu circa €300 aan verf gekocht. Maar… Nemesis OG, Lockdown en Retaliation met alle extra’s erbij zal ook ongeveer dat bedrag hebben gekost. Ik heb nu echter al mijn andere games ook geschilderd en verf over.
Het grootste nadeel aan schilderen is: het kost tijd. Tijd die je moet hebben maar ook moet willen investeren.
Wil je simpelweg goedkoop een Wash/ Sundrop look, dan heb je aal wat primer van de action en een paar kleure Speedpaint echt al snel een vergelijkbaar resultaat voor een fractie van de kosten!
[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 19-07-2025 23:19 ]