Het klinkt wel interessant. Heb je de Vos in het Bos ook gespeeld, of Claim?Wachten... schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:13:
Wij hebben hier een nieuwe favoriet voor 2 spelers. Lone wolves
Het idee is best simpel. Het is een slagen spel, maar dan met wat twists. Je hebt 5 gebieden die je met wolven moet zien te veroveren. En je verdient daar honer points mee (je wint met de meeste honer points).
Het is alleen niet zo simpel als het lijkt, want er zit veel diepte in het spel. Bewust verliezen zorgt er namelijk voor dat je 'scar tokens' kan pakken, en deze geven bepaalde bonussen. Er zit dus veel tactiek in het bewust winnen of verliezen van een ronde.
Ik ga hier niet alle details en uitleg vertellen, maar ik kan wel zeggen dat het onze nieuwe favoriet is eerst waren dat spellen zoals Splendor duel, the king is dead en Targi.
Mocht je dus een nieuw spel willen proberen met z'n tweeën, probeer deze dan zeker. Een potje duur overigens 20 tot 30 minuten. Het speelt dus ook lekker vlot.
[Afbeelding]
Nee die heb ik niet gespeeld. Hij heeft ooit op mijn wishlist gestaan op BGG, maar het lijkt mij toch net niet diep genoeg voor ons en bepaalde dingen spraken ons niet genoeg aan.Joop34 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Het klinkt wel interessant. Heb je de Vos in het Bos ook gespeeld, of Claim?
Lone Wolves was één van de spellen waar wij al lang naar uit keken. Er zijn maar weinig 2 speler spellen die we echt leuk vinden. Voor de combinatie van redelijk complex (diepgaand) snel op te zetten en snel te spelen, zie je maar zelden. Lone Wolves is daar echt wel één van.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Dit lijkt me echt een fantastisch leuk spel. Maar die prijs heThalaron schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:04:
Zo dan!
Carrooka van Woodestic uit Hongarije is vandaag aangekomen!
Eerste indruk van de kwaliteit van materialen en afwerking is zeer goed. Bij Woodestic maken ze ook nog meer houten spellen zoals Crokinole.
Ze adviseren eerst een paar keer te waxen voor extra krasbestendigheid voor het spelen. Ik doe dat liever wen paar leer vooraf, dus van het weekend pas testen 🤓
[Afbeelding]
***members only***
En dan moet je nog medespelers vinden die dit ook leuk vinden
Zal voor mij bij dromen blijven haha
@Vinnocchio ja… goedkoop is het alles behalve inderdaad.
Het voordeel is wel dat het redelijk eenvoudig op tafel te zetten is. Eenvoudige regels. Maar dan moet je het nog altijd leuk vinden(!).
Ik moet toegeven dat het door gebrek aan tijd en energie hier nog op de shelf of shame staat keukenkast ligt, maar dat komt nog wel goed.
Aankomende donderdag waarschijnlijk weer een gameavond met Eclipse of Nemesis (ik heb aangegeven dat Lockdown mijn voorkeur heeft om eens te testen)! Zin in 🤓
Het voordeel is wel dat het redelijk eenvoudig op tafel te zetten is. Eenvoudige regels. Maar dan moet je het nog altijd leuk vinden(!).
Ik moet toegeven dat het door gebrek aan tijd en energie hier nog op de shelf of shame staat keukenkast ligt, maar dat komt nog wel goed.
Aankomende donderdag waarschijnlijk weer een gameavond met Eclipse of Nemesis (ik heb aangegeven dat Lockdown mijn voorkeur heeft om eens te testen)! Zin in 🤓
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Iemand ervaringen met Arkham Horror LCG (the card game)? Ik had wat verjaardagsgeld over en heb de revised core set maar eens besteld. Komt vandaag binnen.
Er zijn wel heel veel expansions zeg. Kunnen die los van elkaar gespeeld worden? Er lijkt een volgorde in te zitten, maar is dat ook de chronologische volgorde van uitgifte?
Er zijn wel heel veel expansions zeg. Kunnen die los van elkaar gespeeld worden? Er lijkt een volgorde in te zitten, maar is dat ook de chronologische volgorde van uitgifte?
Leuk spel maar inderdaad wel wat overweldigend.Dementii schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:55:
Iemand ervaringen met Arkham Horror LCG (the card game)? Ik had wat verjaardagsgeld over en heb de revised core set maar eens besteld. Komt vandaag binnen.
Ik ben begonnen bij de 2016 versie "Arkham Horror: The Card Game "
Die heeft een beperkte set kaarten en een kleine campaign om te spelen. Op zich al leuk en uitdagend (moeilijk!) maar het is meer een introductie op het spel.
Elke campaign daarna kan los gespeeld worden en heeft een eigen set karakters en heel veel extra kaarten. Deze kaarten kan je in elke daaropvolgende campaigns gebruiken om je decks te bouwen.
Het is dus echt een deckbuilder die gegoten is in een legacy campaign achtige omgeving. Soort van 'Magic the gathering roguelike'
Vroeger waren campaigns een box met 6 extra 'DLC' er aan vast geplakt (mythos packs)
Tegenwoordig worden nieuwe campaigns uitgebracht in een andere format. 2 boxen, een 'investigator expansion' met alle kaarten en een "Campaign expansion" met de scenario's.
Hier staat een mooie guide: https://www.reddit.com/r/...lcg_heres_a_buyers_guide/
Eerst eens de core set een paar keer spelen (totdat het je lukt om te winnen) en daarna kan je één voor één uitbereidingen bij gaan kopen als het je bevalt.
Hou er rekening mee dat veel oudere uitbereidingen lastig te verkrijgen zijn, deze worden soms weer opieuw geprint in de nieuwe format.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Zo, gisteravond ook een nieuwe expansion voor TI4 aangekondigd. Alle Codex informatie zit er gelukkig ook standaard in.
https://www.fantasyflight.../2025/7/31/thunders-edge/
Heb zelf weer een pot gepland voor eind deze maand. Nog meer liefhebbers van dit spel?
https://www.fantasyflight.../2025/7/31/thunders-edge/
Heb zelf weer een pot gepland voor eind deze maand. Nog meer liefhebbers van dit spel?
Gisteravond spannende pot Eclipse gespeeld. Helaas lukte het mij niet om verder te komen dan 27 punten en ben daarmee laatste geworden, maar wel een aantal dingen geleerd van welke keuzes het kansrijker zou zijn geweest!
Er stonden uiteindelijk ook erg veel schepen op het bord waardoor het lastiger en lastiger werd een opening te vinden. Hoe dan ook was het erg vermakelijk!
:strip_exif()/f/image/21hqdLta5f0jppYdFKCUMeni.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag hopelijk Nemesis Lockdown, maar moeten even kijken of iedereen kan 🤓
Edit:
Biertjes/ bijklets en gameavond (nummer 2) in een!
Als eerste een pot Crokinole en daarna nog een keer Tacta getest;
:strip_exif()/f/image/NiKdrIRho3OXeZgN3tbYaWJo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s2bHpu9ROMgGJVDUs7q1VJjH.jpg?f=fotoalbum_large)
Tacta was eenvoudig en prima, maar duurde langer dan verwacht. Van The OP games vinden we Flip 7 toch meer geslaagd, echter is die game met 4 wellicht wat minder geschikt.
Er stonden uiteindelijk ook erg veel schepen op het bord waardoor het lastiger en lastiger werd een opening te vinden. Hoe dan ook was het erg vermakelijk!
:strip_exif()/f/image/21hqdLta5f0jppYdFKCUMeni.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag hopelijk Nemesis Lockdown, maar moeten even kijken of iedereen kan 🤓
Edit:
Biertjes/ bijklets en gameavond (nummer 2) in een!
Als eerste een pot Crokinole en daarna nog een keer Tacta getest;
:strip_exif()/f/image/NiKdrIRho3OXeZgN3tbYaWJo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s2bHpu9ROMgGJVDUs7q1VJjH.jpg?f=fotoalbum_large)
Tacta was eenvoudig en prima, maar duurde langer dan verwacht. Van The OP games vinden we Flip 7 toch meer geslaagd, echter is die game met 4 wellicht wat minder geschikt.
[ Voor 38% gewijzigd door Thalaron op 02-08-2025 00:17 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Net terug van 2 weken camping. De buurtjes hadden skip-bo bij. Praatje mee gemaakt en uiteindelijk elke avond nadat de Kids in bed lagen zo ongeveer van 10.00 tot 1.00 liggen skip-bo'en. Leuk spelletje en zo kom je ook nog eens in contact met anderen haha.
Verder zojuist Unmatched Gevecht der Legendes II besteld. Geen idee of dit was is. De reviews zien er goed uit en de filmpjes zien er ook goed uit wat ik op YT vind. Of de wederhelft het wat vind is afwachten. Anders gaat die de kast in tot de spellenavond met vrienden. Maar voor 16euro (nieuw) kon ik die eigenlijk niet laten liggen. Alleen op marktplaats gaat die al voor meer weg. Dus mocht het niets zijn kan die altijd de verkoop in.
Verder zojuist Unmatched Gevecht der Legendes II besteld. Geen idee of dit was is. De reviews zien er goed uit en de filmpjes zien er ook goed uit wat ik op YT vind. Of de wederhelft het wat vind is afwachten. Anders gaat die de kast in tot de spellenavond met vrienden. Maar voor 16euro (nieuw) kon ik die eigenlijk niet laten liggen. Alleen op marktplaats gaat die al voor meer weg. Dus mocht het niets zijn kan die altijd de verkoop in.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik ga vandaag naar een spellenwinkel, en ik ga kijken of ze hem daar ook hebben. Deze staat al sinds de aankondiging hoog op mijn wensenlijstje.Thalaron schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:14:
Zo, lang op moeten wachten maar daar is ie dan eindelijk!
[Afbeelding]
Nu eens kijken of ik alle LotR fans zover kan krijgen een boardgame te spelen 🤓
Ik ben groot Unmatched fan, ik heb meerdere van de sets liggen. Deze echter niet, maar staat wel op mijn lijst om een keer aan te schaffen. Het wordt wat mij betreft echt gaaf hoe meer uitbreidingen je hebt. Bijvoorbeeld Raptors uit Jurassic Park tegen Sherlock Holmes is gewoon tof om te spelen.Oxigeon schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:40:
Verder zojuist Unmatched Gevecht der Legendes II besteld.
[ Voor 39% gewijzigd door SjakieDeBoer op 02-08-2025 12:06 ]
Afgelopen middag een mooie pot Nemesis Lockdown gespeeld! Van de 3 spelers heeft slechts 1 het gehaald. Ik en de andere speler hadden ons objective wel gehaald, maar het overleven was helaas niet gelukt. Al met al tevreden voor de 1e keer (Nemesis OG al wel meerdere keren gespeeld) Lockdown. Daarbij is deze ook een stuk interactiever omdat je nog meer elkaars hulp kan gebruiken. Maar tja... dat is niet altijd gunstig voor jezelf 
:strip_exif()/f/image/IjZXs9eP3iztVN4rLjOCDq18.gif?f=fotoalbum_large)
Gisteren nemesis gespeeld. Ook ja 
Enorm van genoten, was nog maar 3de keer denk ik.
Ik vind het zo'n zalig spel , maar vind helaas weinig spelers die willen spelen.
Voor mij toch 1 zoniet m'n beste boardgame.
Fenomenale setting , de sfeer, de acties, alles klopt gewoon.
Ik heb zelfs een dice tower gemaakt ervoor:

Ik vraag me af of ik nog leuke prints kan doen voor deze game.
In elk geval, de game gisteren.
Ik was als eerste ontsnapt met een pod.. met objective gehaald en overleefd.
De tweede was ook gevlucht, leefde ook nog maar objective niet gehaald omdat ik nog leefde
Derde en vierde zijn achtergebleven op het schip en doodgegaan...
Zalig potje !
Ik vind het zo'n zalig spel , maar vind helaas weinig spelers die willen spelen.

De tweede was ook gevlucht, leefde ook nog maar objective niet gehaald omdat ik nog leefde
Zalig potje !
Toevallig zit ik de laatste dagen te kijken of ik Nemesis wil gaan kopen, maar dan om (ook) solo te doen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Nee nog nooit gedaan, wist zelfs niet dat dat kon.
Moet ik misschien ook maar eens proberen
Game is echt fantastisch, ik zou zeggen doen!
Moet ik misschien ook maar eens proberen
Game is echt fantastisch, ik zou zeggen doen!
Ik heb recent, na een potje coöperatief met zijn 2, 3 potjes solo gedaan. 2x met Intruders, 1 keer overleefd en 1x dood na 30 minuten in ronde 3 😅toolkist schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:48:
Toevallig zit ik de laatste dagen te kijken of ik Nemesis wil gaan kopen, maar dan om (ook) solo te doen. Hebben jullie daar ervaring mee?
1 keer Carnomorphs en die had ik ternauwernood ook gehaald! Ik had wel héél veel geluk met events en noise rolls…
:strip_exif()/f/image/HFcaGosVNIljxi8wXvswxj88.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8pQKGzchQQxrG30f3UO2OhRm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7pGS7r5VsapHs3tdcNz2aal1.jpg?f=fotoalbum_large)
Rara welke van bovenstaande 3 zou ik niet gered hebben 😅
Solo prima te doen verder. Voornamelijk om het spel beter te leren kennen vond ik het erg goed. Zou ik de game halen als ik hem alleen solo kon spelen… lastig te zeggen. Ik denk dat ik dan eerder 2 characters zou spelen ik coöperatieve modus.
Je hebt ook nog een soort van story modus (Untold Stories), die heb ik samen met Retaliation ook besteld.
Maar… ik heb verder geen ervaring met solo games (nog…*), dus of dit nu een goede is of niet? Ik vond het in ieder geval prima te doen en nog altijd een leuke ervaring (anders had ik geen 3 potjes achter elkaar gespeeld natuurlijk).
*Bezig met opzetten Return to Dark Tower voor solo (schilderwerk is afgerond voor nu, alleen de basis nog een keer doen en wat details met gloss varnish, effect paint erbij etc.).
Betere foto’s volgen nog wel!
:strip_exif()/f/image/TFdQCb5qhA5kYcDveTJk4ZxW.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto tijdens game volgt nog wel 😉
[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 03-08-2025 20:25 ]
Lijkt mij dat in dit geval een grote component van het spel, het tegenwerken van de doelen van je tegenstanders, wegvalt bij een solo game. Dat lees ik tot nu toe ook in de reviews
Zojuist Return to Dark Tower solo geprobeerd. Beviel op zich goed, maar ik denk dat met 4 spelers dit toch leuker zal zijn. Taken verdelen gaat immers niet in je eentje. Wat regels betreft niet ingewikkeld.
:strip_exif()/f/image/0u3UFKyhheRdlYpZExOSAE5h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xM9RbTv8kiCWBCWVi6Yr4ANC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Frv4YYM7sK8mnP7Ttl03FqtU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel heb ik echt een grotere tafel nodig…
:strip_exif()/f/image/KihGLCv1YoTzC1OEH2BaWyQC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een overzicht van een deel van de baddies;
:strip_exif()/f/image/0u3UFKyhheRdlYpZExOSAE5h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xM9RbTv8kiCWBCWVi6Yr4ANC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Frv4YYM7sK8mnP7Ttl03FqtU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel heb ik echt een grotere tafel nodig…
:strip_exif()/f/image/KihGLCv1YoTzC1OEH2BaWyQC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een overzicht van een deel van de baddies;
:strip_exif()/f/image/J9K1UhJPEulcZT6BqO6tlg1J.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker die 'slang' en 'wolf' oid vind ik echt prima gelukt, dat zie ik mezelf nog niet doen 
Ipv Nemesis ben ik overigens voor Sleeping Gods gegaan
Ipv Nemesis ben ik overigens voor Sleeping Gods gegaan
Heb je hier ook de stl van?skank schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:41:
Gisteren nemesis gespeeld. Ook ja
[Afbeelding]
Zalig potje !
Zo! Mijn (vrouw..(?) haar 1e) 2e kickstarter game is binnen gekomen 
A Place for All My Books - Kickstarter Bookcase Deluxe Edition
Helaas nog geen bericht over de neoprene mats, besteld via Crowdfinder.be en hun hebben deze (nog) niet ontvangen. Maar goed.. wachten of refund was beide mogelijk. Voor nu wacht ik daar nog op.
How to video gisteren bekeken en net de handleiding doorgenomen. Setup gedaan! Nu nog hopen dat mijn vrouw vandaag ook zin heeft/ krijgt om hem te testen 😅
:strip_exif()/f/image/dVz5BbLegzY3lBBuKxAwiFb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YhLTPtO5Eq4ziPr1NsboulfH.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet mega complex verder, maar wel wat meer bordspel dan ze gewend is. Maar goed, leuke gateway hopelijk (deze wilde ze zelf hebben, niet mijn keuze dus!).
Helaas nog geen bericht over de neoprene mats, besteld via Crowdfinder.be en hun hebben deze (nog) niet ontvangen. Maar goed.. wachten of refund was beide mogelijk. Voor nu wacht ik daar nog op.
How to video gisteren bekeken en net de handleiding doorgenomen. Setup gedaan! Nu nog hopen dat mijn vrouw vandaag ook zin heeft/ krijgt om hem te testen 😅
:strip_exif()/f/image/dVz5BbLegzY3lBBuKxAwiFb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YhLTPtO5Eq4ziPr1NsboulfH.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet mega complex verder, maar wel wat meer bordspel dan ze gewend is. Maar goed, leuke gateway hopelijk (deze wilde ze zelf hebben, niet mijn keuze dus!).
[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 16-08-2025 15:55 ]
Deze heb ik ook bekeken, maar omdat ik al redelijk wat van dit soort spellen heb toch maar even de boot afgehouden. Wellicht duikt hij nog wel op als tweedehands, misschien dat ik dan wel een exemplaar oppik.Thalaron schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:49:
Zo! Mijn (vrouw..(?) haar 1e) 2e kickstarter game is binnen gekomen
Gisteren heb ik nog goedkoop Mycelia opgepikt (die met de paddestoelen op de cover, niet die roze) en ik zit nu ook weer te kijken naar Ex Libris. De kans dat ik dit jaar afsluit met minder dan 350 spellen wordt zo weer een stukje kleiner, tenzij de komende math trade weer succesvol wordt
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Zojuist Gloomhaven Second Edition binnengekregen, flinke doos zeg en best zwaar ook. Geen eerdere ervaring mee dus had niet zo'n grote doos verwacht haha. Een collega heeft het een keer laten zien op werk en zag er echt leuk uit, had toen meteen een late pledge gedaan op BackerKit toen ik het weer voorbij zag komen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d4TGoNnCBSXe1BymW074INJ2.jpg?f=user_large)
Nu zag ik alleen dat de makers van het spel ook los removable stickers verkopen, wil dat zeggen dat je de stickers in de doos maar eenmalig kan gebruiken?
En ik zag ook dat er updated campaign sheets online zijn vanwege een foutje, ook goed om te weten denk ik.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d4TGoNnCBSXe1BymW074INJ2.jpg?f=user_large)
Nu zag ik alleen dat de makers van het spel ook los removable stickers verkopen, wil dat zeggen dat je de stickers in de doos maar eenmalig kan gebruiken?
En ik zag ook dat er updated campaign sheets online zijn vanwege een foutje, ook goed om te weten denk ik.
Ja, zoals meestal bij dit soort spellen is het een kwestie van stickers plakken die permanent blijven zitten. Nu is dat bij Gloomhaven ook wel handig dat ze blijven zitten, gezien de hele campagne aardig wat tijd kan duren.Louw Post schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:26:
Klopt, als je de stickers op de kaart plakt zijn ze er in principe niet meer af te krijgen. Zo kun je het spel niet resetten voor een volgende campaign. Met de removable stickers kun je dat dus wel. Ze zijn overigens niet essentieel voor het spelen, maar bieden een fraaie visuele ondersteuning.Louw Post schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:26:
In de Files sectie van het spel op Board Game Geek kun je veel uit te printen zaken vinden die je kunt gebruiken voor het spelen. Mocht het je waard zijn, dan zijn er ook inserts te krijgen die het spel veel gamakkelijker op te bouwen en op te ruimen maken.
Ik heb het spel in ieder geval met veel plezier gespeeld. Je moet er wel een lange adem voor hebben, maar het is zeer de moeite waard. Have fun!
Grmbl grmbl, weer een spel om te proberen niet meteen te kopen....Louw Post schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:26:
Zojuist Gloomhaven Second Edition binnengekregen, flinke doos zeg en best zwaar ook. Geen eerdere ervaring mee dus had niet zo'n grote doos verwacht haha. Een collega heeft het een keer laten zien op werk en zag er echt leuk uit, had toen meteen een late pledge gedaan op BackerKit toen ik het weer voorbij zag komen.
[Afbeelding]
Ik heb nog zoveel liggen

Gloomhaven is echt een spel wat je wekelijks een jaar lang wil spelen. Niet eentje om af en toe even snel er bij te pakken.toolkist schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Grmbl grmbl, weer een spel om te proberen niet meteen te kopen....
Ik heb nog zoveel liggen
Alleen het uitpakken en klaarzetten en opruimen duurt langer dan sommige andere spellen in hun geheel

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dan zal ik maar niet zeggen dat er ook nog een opvolger is die Frosthaven heet. Nog groter en zwaardertoolkist schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Grmbl grmbl, weer een spel om te proberen niet meteen te kopen....
Ik heb nog zoveel liggen
Die ben ik momenteel aan het spelen. Ons groepje heeft over Gloomhaven ongeveer 1,5 jaar gedaan, met ca 1 tot 2 keer in de maand spelen.
Ik vind Gloomhaven ook een fantastisch spel, maar je moet het inderdaad bijna wekelijks spelen om er een beetje in te blijven. Anders duurt het elke keer echt heel lang om klaar te zetten en te bedenken wat de regels ook alweer waren en waar je naartoe werkt. Ik heb het fysiek gekocht, maar helaas was voor ons de drempel te groot om het vaak op tafel te zetten.
Steam heeft een fantastische digitale versie van het spel. Speelt ontzettend prettig, ook Jaws of the Lion en Frosthaven zijn beschikbaar. Ik ben hierop over gegaan en heb de fysieke versie verkocht, dit bevalt me veel beter.
Steam heeft een fantastische digitale versie van het spel. Speelt ontzettend prettig, ook Jaws of the Lion en Frosthaven zijn beschikbaar. Ik ben hierop over gegaan en heb de fysieke versie verkocht, dit bevalt me veel beter.
Bedankt voor de tips!
Gisteravond ook maar even de digitale versie eerst aangeschaft om wat sneller ermee bekend te raken (was ook maar 8 euro op een van de key sites). Nog knap lastig zeg. Niet heel veel ervaring met turn based games, dus bij het eerste scenario al meerdere keren doodgegaan haha, maar zag dat er een starters guide was op Steam, dus misschien maar goed om die eens door te nemen.
Wel cool dat je je voortgang wel behoud en alleen het scenario opnieuw hoeft te doen.
Gisteravond ook maar even de digitale versie eerst aangeschaft om wat sneller ermee bekend te raken (was ook maar 8 euro op een van de key sites). Nog knap lastig zeg. Niet heel veel ervaring met turn based games, dus bij het eerste scenario al meerdere keren doodgegaan haha, maar zag dat er een starters guide was op Steam, dus misschien maar goed om die eens door te nemen.
Wel cool dat je je voortgang wel behoud en alleen het scenario opnieuw hoeft te doen.
Met onze groep speelde zowel Gloomhaven en Frosthaven. En inderdaad 1x per week gespeeld om de voortgang erin te houden. Ik vind de replay-ability niet heel hoog als je naar de campagne kijkt. Ja, je maakt in het spel soms keuzes waardoor sommige scenario's en kaartjes verdwijnen uit het spel. Maar dit is wel heel erg beperkt.
Uiteindelijk speel je alle characters wel vrij, alleen is de volgorde soms wat anders. De verhalen van Gloomhaven/Frosthaven zijn vaak in een aantal globale verhaallijnen op te delen. Maar vaak is het zo dat: Scenario X gehaald, scenario Y wordt vrijgespeeld. Heel af en toe moet je een keuze maken en dan heb je ineens twee sporen waar je er eentje uitsluit door de keuze. Die uitgesloten scenario's kun je na het uitspelen prima alsnog spelen.
Dan blijft er misschien nog een handvol items of bonusscenario's over. Voor bonusscenario's geldt ook: Kun je prima nog spelen na de campaign. Je komt er dan alleen niet achter hoe je de bonusscenario's kon vrijspelen net als de items. En er zitten zoveel items in het spel, die paar minder gaat het verschil niet maken. Enige wat je mist is een klein beetje flavour text, dat is het wel... Maar dan zit je al wel op het punt dat je 50-60 scenario's gespeeld hebt x 2 a 3 uur spelen. Ik kan je verklappen, op een gegeven moment wil je ook wel weer eens wat anders gaan spelen.
En persoonlijke mening: Ik vind de verhalen van Frosthaven en Gloomhaven ok. Het is aardig geschreven, zeker wat aandacht aan besteed door de makers. Maar zeker niet op een legendarisch niveau waarop we gaan afvragen waarom dit nog niet verfilmd is. Het is niet dat als je het opnieuw gaat spelen, je opeens een hele nieuwe ervaring krijgt ala Baldur's Gate 3. Als je toch klaar bent en je wil een nieuw verhaal, koop dan de Forgotten Circles uitbreiding of Frosthaven.
Uiteindelijk speel je alle characters wel vrij, alleen is de volgorde soms wat anders. De verhalen van Gloomhaven/Frosthaven zijn vaak in een aantal globale verhaallijnen op te delen. Maar vaak is het zo dat: Scenario X gehaald, scenario Y wordt vrijgespeeld. Heel af en toe moet je een keuze maken en dan heb je ineens twee sporen waar je er eentje uitsluit door de keuze. Die uitgesloten scenario's kun je na het uitspelen prima alsnog spelen.
Dan blijft er misschien nog een handvol items of bonusscenario's over. Voor bonusscenario's geldt ook: Kun je prima nog spelen na de campaign. Je komt er dan alleen niet achter hoe je de bonusscenario's kon vrijspelen net als de items. En er zitten zoveel items in het spel, die paar minder gaat het verschil niet maken. Enige wat je mist is een klein beetje flavour text, dat is het wel... Maar dan zit je al wel op het punt dat je 50-60 scenario's gespeeld hebt x 2 a 3 uur spelen. Ik kan je verklappen, op een gegeven moment wil je ook wel weer eens wat anders gaan spelen.
En persoonlijke mening: Ik vind de verhalen van Frosthaven en Gloomhaven ok. Het is aardig geschreven, zeker wat aandacht aan besteed door de makers. Maar zeker niet op een legendarisch niveau waarop we gaan afvragen waarom dit nog niet verfilmd is. Het is niet dat als je het opnieuw gaat spelen, je opeens een hele nieuwe ervaring krijgt ala Baldur's Gate 3. Als je toch klaar bent en je wil een nieuw verhaal, koop dan de Forgotten Circles uitbreiding of Frosthaven.
Gloomhaven lijkt mij ook erg vet, maar de mensen in mijn omgeving waarmee ik een dergelijke game kan spelen zijn daar wel mee klaar. Gisteren hoorde ik van 1 van hen dat hij Gloomhaven 278x gespeeld heeft 🫣
Dus tsja… maar ik wist niet dat er een digitale versie van was! Daar ga ik zeker eens naar kijken!
En gisteren weer een leuke pot Nemesis gespeeld. Nadat de 1e van ons 3 doodging, gingen we hem kort erna achterna met een event die het schip vernielde. Het was spannend tot het einde 🤘
Dus tsja… maar ik wist niet dat er een digitale versie van was! Daar ga ik zeker eens naar kijken!
En gisteren weer een leuke pot Nemesis gespeeld. Nadat de 1e van ons 3 doodging, gingen we hem kort erna achterna met een event die het schip vernielde. Het was spannend tot het einde 🤘
:strip_exif()/f/image/sxNCF3RKJGSlc0l2mDkjBhFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag iets als Gloom-/Frosthaven willen spelen, maar gezien we na 2 jaar pas in de tiende maand van Pandemic Legacy zitten denk ik niet dat dat een goed idee is

"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In een video van Nox Spellenzolder samen met White Goblin Games werd verteld dat er binnenkort een Unmatched komt van The Witcher.SjakieDeBoer schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:04:
Ik ben groot Unmatched fan, ik heb meerdere van de sets liggen. Deze echter niet, maar staat wel op mijn lijst om een keer aan te schaffen. Het wordt wat mij betreft echt gaaf hoe meer uitbreidingen je hebt. Bijvoorbeeld Raptors uit Jurassic Park tegen Sherlock Holmes is gewoon tof om te spelen.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Dan kun je beginnen met Jaws of the Lion. Veel kleiner, vrijwel dezelfde regels. En ook een stuk goedkoper.anandus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:28:
Ik zou graag iets als Gloom-/Frosthaven willen spelen, maar gezien we na 2 jaar pas in de tiende maand van Pandemic Legacy zitten denk ik niet dat dat een goed idee is![]()
JotL is ook makkelijker om in te komen: geen gedoe met die zelfbouwtegels, een fatsoenlijke tutorial en de gameplay is een stuk gestroomlijnder dan zijn grote broer.Dementii schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Dan kun je beginnen met Jaws of the Lion. Veel kleiner, vrijwel dezelfde regels. En ook een stuk goedkoper.
Die heb ik wel al. Nu nog ter tafel brengen...Dementii schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Dan kun je beginnen met Jaws of the Lion. Veel kleiner, vrijwel dezelfde regels. En ook een stuk goedkoper.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Gisteren na een verhuizing nog even snel een mooie MP deal kunnen scoren!
Een stuk groter dan menig ander spel in mijn collectie 😅🫠
Ik had er een tijd geleden een voor €5 uit een kringloopwinkel die erg veel liefde nodig had om op te knappen. Teveel bleek… bleef hangen in mijn hoofd (iets met kleine kinderen in onze omgeving (vrienden/ familie) en dan is dit een geinige toevoeging aan de collectie. Deze nieuw in doos voor een paar tientjes kon ik niet laten liggen!
En morgenavond waarschijnlijk S.E.T.I. uitproberen bij een vriend 🤘
Een stuk groter dan menig ander spel in mijn collectie 😅🫠
Ik had er een tijd geleden een voor €5 uit een kringloopwinkel die erg veel liefde nodig had om op te knappen. Teveel bleek… bleef hangen in mijn hoofd (iets met kleine kinderen in onze omgeving (vrienden/ familie) en dan is dit een geinige toevoeging aan de collectie. Deze nieuw in doos voor een paar tientjes kon ik niet laten liggen!
En morgenavond waarschijnlijk S.E.T.I. uitproberen bij een vriend 🤘
[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 22-08-2025 13:32 ]
S.E.T.I. is erg tof, speelt ook vrij soepel vind ik. Ik had alleen de eerste keer nog niet echt door welke volgorde van acties het beste werkt in sommige situaties. Dat was een goed excuus om hem vaker te spelen.
Ja die had ik al gezien. Even overwogen maar sprak me toch minder aan.Dementii schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:02:
[...]
Dan zal ik maar niet zeggen dat er ook nog een opvolger is die Frosthaven heet. Nog groter en zwaarder
Die ben ik momenteel aan het spelen. Ons groepje heeft over Gloomhaven ongeveer 1,5 jaar gedaan, met ca 1 tot 2 keer in de maand spelen.
T zou voor solo zijn, want we hebben al de grootste moeite om andere legacy spellen regelmatig in te kunnen plannen. Nog 1 erbij zou dan geen succes worden.dragonhaertt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Gloomhaven is echt een spel wat je wekelijks een jaar lang wil spelen. Niet eentje om af en toe even snel er bij te pakken.
Alleen het uitpakken en klaarzetten en opruimen duurt langer dan sommige andere spellen in hun geheel
2 zelfs:Zeror schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
In een video van Nox Spellenzolder samen met White Goblin Games werd verteld dat er binnenkort een Unmatched komt van The Witcher.
https://boardgamegeek.com...-witcher-steel-and-silver
https://boardgamegeek.com...d-the-witcher-realms-fall
(uiteraard zitten Geralt en Yennifer niet in dezelfde doos, ze snappen wel hoe commercie werkt daar)
Ik wacht zelf overigens vooral op deze:
https://boardgamegeek.com...nage-mutant-ninja-turtles
(en dan gewoon om de turtles in 1vs1 te gebruiken, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik zie Unmatched nog niet echt als een solo of 1 vs rng spel)
De kans dat die in het Nederlands uitkomen acht ik overigens vrij klein, maar gelukkig kun je Unmatched sets prima in verschillende talen combineren.
[ Voor 14% gewijzigd door FrankRicard op 23-08-2025 01:07 ]