Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 00:18
dnd

Het grote Dungeons & Dragons topic

Dungeons & Dragons (afgekort: D&D of DnD) is een fantasy tabletop role-playing game, bedacht door Gary Gygax en Dave Arneson. Het eerste boek kwam uit in 1974 en de RPG wordt sinds 1997 uitgebracht door Wizards of the Coast.

Tegenwoordig is D&D de meest bekende en best verkochte role-playing game ter wereld. Het leek me daarom leuk om een nieuw topic op Tweakers te openen, mede omdat de Tweakers Podcast er recentelijk ook aandacht aan besteedde.

Het spel

Dungeons & Dragons wordt in het algemeen gespeeld door een groep spelers meestal van 3 tot 6 personen, plus de spelleider (die Dungeon Master of DM genoemd wordt). Ook is het mogelijk om met 1 speler en een spelleider, of met grotere groepen en meerdere spelleiders te spelen.

De spelers zijn vrij om hun personage te laten doen wat zij willen, hoewel er veelal enkele richtlijnen worden gegeven waar de personages zich aan moeten houden. D&D speelt zich meestal af in een wereld die doet denken aan de middeleeuwen.

De uitkomst van de meeste acties worden bepaald door het gooien van één of meer meerzijdige (4-6-8-10-12-20) dobbelstenen, dit zorgt voor een zekere spanning omdat men niet zeker weet of een actie wel gaat lukken. De kans dat een actie lukt is echter niet alleen afhankelijk van het lot; elk personage heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, die de kans op succes vergroten of verkleinen. Ze kunnen bijvoorbeeld een bepaalde taal lezen of goed klimmen.

De Edities

Van D&D zijn verschillende edities verschenen, die vaak gelijktijdig op de markt beschikbaar waren.

Origineel D&D (1974)De allereerste versie, gepubliceerd in 1974.
Basic D&D (1977)Een herwerkte versie, met de bedoeling om meer spelers aan te trekken. Beschikbaar in 1977.
Advanced D&D (1978)Een volledig nieuwe editie van het spel (1978), die gelijktijdig beschikbaar was met Basic D&D. Advanced D&D en Basic D&D bleven gedurende vele jaren gelijktijdig beschikbaar.
Advanced D&D, 2nd edition (1989)
Dungeons & Dragons 3rd edition (2000)De verschillende versies van D&D behoren nu tot het verleden, vandaar ook het weglaten van het voorvoegsel 'advanced'.
Dungeons & Dragons 3.5 (2003)herwerkte versie van D&D 3rd edition.
Dungeons & Dragons 4th edition (2007)
Dungeons & Dragons 5th edition (2014)

Content

Er zijn veel verschillende streams/videos/podcasts over D&D. Hieronder volgt een lijst met enkele voorbeelden:

Critical Role: A bunch of nerdy ass voice actors playing Dungeons and Dragons. Dit is een Twitch kanaal waar een leuke groep spelers en een zeer vaardige DM (Matt Mercer) samen al geruime tijd spelen. sinds 11 Januari 2018 spelen zij een nieuwe campaign in een bijzondere, zelfgemaakte, setting.

Matthew Colville: Vooral zijn "Running the game" serie op Youtube is erg interessant voor beginnende DM's. Tevens 'De King of Kickstarter' nadat hij $2,121,465 kreeg voor een D&D Supplement (en een toekomstige stream).

Acquisitions Incorporated: De DM is de meeste tijd Chris Perkins (schrijven/gamemaker voor Wizard of the Coast) en de party bestaat o.a. uit de makers van Penny Arcarde en in het begin ook Wil Wheaton.

The Adventure Zone: Een tweewekelijkse podcast met veel humor en avontuur. Een gezin speelt D&D en de podcast is erg toegankelijk, omdat ze zelf ook allemaal nieuwe spelers zijn.

Waar te spelen

Heeft dit je enthousiast gemaakt? Ben je op zoek naar een manier om te spelen?! Dat kan!

Online opties:
Roll20.net
Tabletop Simulator (Steam)
Fantasy Grounds

Of zoek een groep voor offline!
Meetup
Of via dit Topic/ Facebook / eigen vrienden

Tools:

Er zijn veel handige tools te vinden, om het spelen makkelijker te maken.

DnDBeyond: Hier kunnen digitale versies van alle 5th edition boeken gekocht worden. Ook kun je hier zeer goed een character maken en spells bijhouden. Een DM kan zijn gekochte boeken zelfs delen met alle spelers in zijn campaign!

Donjon: Site voor DM's, met enkele random generators.

Kobold Fight Club: Zeer goede encounter builder!

DMSGUILD: Site met veel content voor DM's en spelers! Homebrew materiaal, avonturen en extra informatie!

Merric's Musings: Dit is een lijst van alle 5e avonturen, gesorteerd per level.

LFG:

Momenteel is niemand actief op zoek naar een nieuwe groep. Wil je in de lijst komen te staan, stuur dan een bericht naar @Kaasdipje .

Discord:

Op zoek naar een groep? Vragen over het spel? Join onze Discord channel en speel mee!

https://discord.gg/qeVBZHJ

[ Voor 18% gewijzigd door Kaasdipje op 14-06-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

First! Vergeet niet The Adventure Zone ( _/-\o_ ), een heel toegankelijke podcast, omdat de spelers en DM ook allemaal voor het eerst DnD spelen.

Ik ben tevens wel in voor een online potje DnD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:50
D&D topic <3 jaren niet meer gespeeld (toen was Vampire: The masquerade nog hip). Maar toch zit ik er langzaam weer naar te kijken.

Alleen geen 3.5 we willen vooral wat instapvriendelijker.

En mijn droom, ik als DM, vrouw als enige adventurer :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Anoniem: 613510 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:42:
First! Vergeet niet The Adventure Zone ( _/-\o_ ), een heel toegankelijke podcast, omdat de spelers en DM ook allemaal voor het eerst DnD spelen.

Ik ben tevens wel in voor een online potje DnD.
Toegevoegd! Zeker een goede suggestie.

Online potjes DnD zijn soms iets te 'vrijwillig' allemaal, maar voor een paar oneshots is dat zeker wel een leuk idee met een paar Tweakers!
corset schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:45:
D&D topic <3 jaren niet meer gespeeld (toen was Vampire: The masquerade nog hip). Maar toch zit ik er langzaam weer naar te kijken.

Alleen geen 3.5 we willen vooral wat instapvriendelijker.

En mijn droom, ik als DM, vrouw als enige adventurer :D
5e staat er om bekend dat het zeer instapvriendelijk is!

Mijn vriendin lacht me vierkant uit. Dat doet ze al als ze ziet dat ik op Roll20 speel ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Kaasdipje op 04-05-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Kaasdipje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Toegevoegd! Zeker een goede suggestie.

Online potjes DnD zijn soms iets te 'vrijwillig' allemaal, maar voor een paar oneshots is dat zeker wel een leuk idee met een paar Tweakers!

[...]

5e staat er om bekend dat het zeer instapvriendelijk is!

Mijn vriendin lacht me vierkant uit. Dat doet ze al als ze ziet dat ik op Roll20 speel ;w
WIj hebben aparte kamer voor boardgames, en spelen wat Pathfinder soms. maar je merkt dat er niet veel nut is om er een 2 mans sessie van te maken (1 speler, 1 DM) want D&D/pathfinder is echt gemaakt voor meer.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 16:56

Plainside

I browse when I'm at work

Jup jup jup, heeft een dagje geduurd @Kaasdipje maar het topic is der :D

Heb er zeker zin om een keer een Oneshot te spelen ofwell online of "offline".
Misschien handig om https://www.dndbeyond.com hier achter te laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Plainside schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:53:
Jup jup jup, heeft een dagje geduurd @Kaasdipje maar het topic is der :D

Heb er zeker zin om een keer een Oneshot te spelen ofwell online of "offline".
Misschien handig om https://www.dndbeyond.com hier achter te laten ;)
DnDBeyond is toegevoegd! Misschien dat ik later nog wat andere tools toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:25

Mitchell

Ondertitel

Ik heb nog nooit van mijn leven D&D gespeeld, maar het lijkt me enorm leuk om eens te doen (veel Node D&D campaign videos gekeken). Als er een groep welke nieuwe mensen zoekt in Purmerend en omstreken (welke ook te bereiken is met OV), dan hoor ik het graag. :9

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Jarenlang (toen nog)AD&D gespeeld, naast het (ook al genoemde Vampire: The Masquerade).
Op een gegeven moment is de speelgroep uit elkaar gevallen, en bleken de latere versies van de regels (in mijn optiek) vooral om videogames naar pen and paper te halen.

Ik speel nog regelmatig Baldur's Gate (core rules of lastiger) en zou het niet heel erg vinden om gewoon weer eens met enige regelmaat aan tafel te spelen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Saffie_time

Why use this? 42!

Vroeger veel 2 en 3.5 gespeeld en na een tijdje GURPS gespeeld te hebben nu bij Pathfinder terecht gekomen wat ons ook uitermate goed bevalt.
Is het een idee om het wat breder (als in RPG in het algemeen) te trekken of wil je puur op D&D focussen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

Sinds begin dit jaar een "1x in de drie weken" DnD groep, We spelen de 5e starter campaign met de pre-gen characters. Maar het is erg leuk!

In het verleden ook Pathfinder gespeeld, en Vampire. Ik ben dus niet echt nieuw. Mijn vrouw is de DM en die is ook niet nieuw. De rest vd party wel. :-)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Misschien leuk om een Discord/IRC server ofzo te hebben waar we inzitten en daar dieper inde stof te kunnen gaan zonder mensen af te schrikken?
Moet zeggen heb zelf nog nooit gespeeld, maar ben zeker voorbereid om van alles te leren.

Edit: RTFM is zo'n term die perfect past bij D&D ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Plainside op 04-05-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plainside schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:10:
Misschien leuk om een Discord/IRC server ofzo te hebben waar we inzitten en daar dieper inde stof te kunnen gaan zonder mensen af te schrikken?
Moet zeggen heb zelf nog nooit gespeeld, maar ben zeker voorbereid om van alles te leren.

Edit: RTFM is zo'n term die perfect past bij D&D ;)
Mwahhhh de regels zijn natuurlijk leuk, het handboek erg handig, maar de regels zijn er als leidraad en absoluut niet heilig. Plezier hebben staat voorop ;)

Voorbeeldje: de ene groep wil echt hardcore met encumbrance (bepakking gewicht) werken en spell requirements (zoals veren en bepaalde edelstenen). Dat is natuurlijk een uitdaging, maar niet iedereen wil dat.

Echt RTFM is het niet, want iedereen kan bij wijze van gewoon direct meespelen met een pregen character.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

Ik heb vroeger jarenlang D&D gespeeld met vrienden en later online via "Dungeons and Dragons Online" waar ik ook erg van genoten heb. Maar ik moest bij dit topic als eerste aan dit filmpje denken: In het Frans met Engelse ondertitels maar zoooo herkenbaar en dikke humor >:)

[ Voor 7% gewijzigd door ResuCigam op 04-05-2018 13:33 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

ResuCigam schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:32:
Ik heb vroeger jarenlang D&D gespeeld met vrienden en later online via "Dungeons and Dragons Online" waar ik ook erg van genoten heb. Maar ik moest bij dit topic als eerste aan dit filmpje denken: In het Frans met Engelse ondertitels maar zoooo herkenbaar en dikke humor >:)

[video]
Puffin Forest is ook een leuke Youtuber, die met animatie stukjes van zijn D&D verhalen verteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Plainside op 04-05-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Laatst online: 19:23

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Oeh, dit topic zocht ik al een keer, maar alleen vergeelde oude versies gevonden. Top dat er nu een nieuwe is!
Thanks @Kaasdipje

Ikzelf speel sinds een half jaartje, en ben zelf aan het kijken om een keer een one-off te DM'n. Onze DM vindt spelen ook wel leuk, en mijn lijk het het wel leuk om een keertje te proeven van DM'n.

Discord van xptolevel3 (klein youtube kanaal) waar best actief op gepraat en overlegd wordt:
https://discord.gg/Uasmr5e

Spelers gezocht voor DnD:
https://www.bordspelmania...llen-spelers-gezocht-f91/

Spell sheets generator (erg ideaal als je voor een one-off wat dingen moet printen, of als je veel te veel spells hebt):
https://www.dnd-spells.com/spells

DM hulp (premade adventures, characters etc etc):
http://www.dmsguild.com/
Veel is pay what you want, gewoon 0 euro invoeren evt later een tweede keer betalen als je er erg veel plezier van hebt gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasdipje
DMsguild is inderdaad een goede toevoeging! Daar staat inderdaad heel veel extra materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 14:17

Waywaith

Tja

ik ben begin dit jaar begonnen met mijn eerste DND campaign. De overige party members hebben het al vaker gedaan ;)

We zijn bezig met the curse of strahd. Super leuk, alleen wel even wennen om in de role playing mode te komen. Maar mn half-orc paladin leeft nog na een aantal gevechten :D

elke maand doen we een sessie.

-Pirate : "The cannons be ready Captain." -Captain: "Are."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:31
Super. Vaak zat in de boardgames topic zitten zoeken naar dnd maar leek heel weinig interesse in te zijn.

Hoeveel sites wil je hebben voor content en naslag werk? *knip*

Op dmsguild staan in elk geval meerdere fantastische tools voor automatische character sheets in 5e
3.5 E kan je zoeken naar heroforge en spellforge. Hele excellsheets met de stats en alle boeken etc.

Wat betreft spelen online, mijn voorlopige ervaring:

roll20: werkt goed, is gratis en de betaalde lidmaatschappen hebben geen toegevoegde waarde tenzij je wil dmen. Speel nu al bijna een jaar met een groep en gaat heerlijk. Maar al newbie er tussen komen is een ramp.
Als het aantal gespeelde uren laag is kan je nagenoeg geen group joinen omdat men de tijd niet wil nemen.
Beste keus is dan een oneshot met alleen nieuwe spelers.

fantasygrounds, ziet er fantastisch uit, gratis te spelen, mits de DM een betaalde versie heeft. Maar hier is een groep vinden nog lastiger dan roll20 (althans dat was vorig jaar de ervaring)

Maar irl spelen blijft toch het leukste.
Ook al is het daar nog lastiger mensen te vinden. Speel in 2 groepen. En je merkt toch wel heel erg het verschil tussen de ervaren groep en de "nieuwe" spelers.
Ben zelf ook nieuw, maar ken in de tussentijd zowat alles van 5e wel uit mijn kop (op de spells na dan) en van 3.5 ben ik nu gigantisch snel aan het inhalen.

Oh en qua podcasts kan ik iedereen aanbevelen te luisten naar dungeons and randomness
De nieuwe arc is pas net een goede 20 afleveringen bezig (begin bij aflevering 200 voor een recap van Arc 1). Content is op spotify terug te luisteren en het word geedit zodat de vaart in het verhaal erin blijft. Vooral story driven met wel veel homebrew in 5E

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 04-05-2018 14:58 . Reden: Illegaal == illegaal, ook geen discussie daarover ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 15:08
Zelf ooit maar een keer een eigen campaign gespeeld maar meeste mensen hadden geen zin meer. 5e is lekker makkelijk om in te stappen iig.
Zelf volg ik elke week fervent Critical Role, Campaign 1 helemaal gezien, en nu dus Campaign 2. Hoge kwaliteit dat en ook duidelijk een liefeskindje van Mercer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
ook aan te raden!

Gamers, Dorkness Rising

2e film in de serie, maar zeker goed, en zo herkenbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:41:
Super. Vaak zat in de boardgames topic zitten zoeken naar dnd maar leek heel weinig interesse in te zijn.

Hoeveel sites wil je hebben voor content en naslag werk?
Ik heb er over gedacht, denk dat alle legale content wel welkom is.
corset schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:47:
ook aan te raden!

Gamers, Dorkness Rising

2e film in de serie, maar zeker goed, en zo herkenbaar :+
2e al die dit aanraad in een korte tijd, ga ik dit weekend eens kijken!

[ Voor 33% gewijzigd door Kaasdipje op 04-05-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
*knip*

Van de andere kant heb ik zelf liever de boeken.
Dus afgelopen jaar heb ik van 5e bijna alle sourcebooks al gekocht.
En van 3.5 ben ik nu ook bezig ze te verzamelen.

Oh en dice...
Kijk uit met dice. :9~

[ Voor 58% gewijzigd door naitsoezn op 04-05-2018 14:59 . Reden: Illegaal == illegaal, ook geen discussie daarover ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Haha, erg herkenbaar! Ik zal mijn (kleine) verzameling vanavond eens op de foto zetten en hier delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even voor de duidelijkheid: Het Het algemeen beleid geldt ook gewoon in dit topic. Dus schimmige content is niet de bedoeling, dus ook niet hinten ernaar of erover discussiëren.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 04-05-2018 14:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Ach, in een jaar tijd 10 boeken, 204 dice, een paar mini's en battlemat valt nog wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
naitsoezn schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:56:
[mbr]Even voor de duidelijkheid: Het Het algemeen beleid geldt ook gewoon in dit topic. Dus schimmige content is niet de bedoeling, dus ook niet hinten ernaar of erover discussiëren. [/]
Was al bezig om te editten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
naitsoezn schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:56:
[mbr]Even voor de duidelijkheid: Het Het algemeen beleid geldt ook gewoon in dit topic. Dus schimmige content is niet de bedoeling, dus ook niet hinten ernaar of erover discussiëren. [/]
Ik heb mijn post even aangepast! Bedankt!
Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:56:
Ach, in een jaar tijd 10 boeken, 204 dice, een paar mini's en battlemat valt nog wel mee toch?
Haha, het kan hard gaan. Zo ver ben ik persoonlijk nog niet, heb volgens mij 7 sets dice en 6 boeken? Misschien iets meer. Vanavond foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Laatst online: 21:14

hellknight

Medieval Nerd

Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:41:
...
3.5 E kan je zoeken naar heroforge en spellforge. Hele excellsheets met de stats en alle boeken etc.
...
HeroForge en SpellForge zijn idd super, HeroForge gebruik ik al een poosje, SpellForge pas net gevonden (maar speelde meestel geen casters).
Ik speel al jaren D&D - leren kennen met Baldur's Gate, Icewind Dale, en Neverwinter Nights. Daarna met vrienden D&D boardgame en Heroquest gespeeld, en vervolgens (we vonden het al snel wat te beperkt worden qua combat, etc) wat D&D 3.5 boeken gehaald, en boardgame gemod met nieuwe content en regels, losjes gebaseerd op D&D 3.5.

Daarna paar potjes gespeeld met zwager van 1 van de vrienden, die al langer speelde, als DM.

Tegenwoordig speel ik in 2 campaigns met vrienden, nog altijd 3.5 (4 even geprobeerd, maar werkte gewoon niet lekker, 5 willen we nog steeds eens proberen).

Mocht er iemand D&D 3.5 eens willen proberen, maar geen groep hebben - als je in omg. Roosendaal woont, kan ik ff overleggen of je een keer als gastspeler mee mag doen. Afhankelijk van bij wie er gespeeld wordt zitten we in Roosendaal, Bergen op Zoom of Zevenbergen.
Dice heb ik wat minder, kleine battlemat present. Mini's (Oude heroquest mini's, set Dragon mini's en set Beholder mini's - die laatste 2 komen om 1 of andere reden zelden uit de doos :+ ).
Boeken: ik heb volgens mij alle 3.5 Forgotten Realms handbooks, paar 3.0 FR, luxe Player handbook uitgave, DM 1 +2, PHB2, en nog paar boeken liggen - het gaat soms idd hard 8)

[ Voor 19% gewijzigd door hellknight op 04-05-2018 15:08 ]

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
De edit was me voor.

Maar geen probleem.

Beste bron voor heel veel tools en guides is Reddit.
En voor heel veel vragen en uitwerkingen etc, gianttip.com

Veel content kan je ook op de site van wizards zelf terug vinden.
Alle SRD content is sowieso voor iedereen gratis en legaal te gebruiken en publiceren.
Alles wat verder qua publicaties gaat kan/zal door wizards geblocked worden. Forumdiscussies staat iedereen echter wel vrij.

Dus nazoeken welke editie je wil spelen (5E is heel gebruikersvriendelijk) en een class list en je komt al heel ver met je een beetje inlezen.
Kaasdipje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:59:

Haha, het kan hard gaan. Zo ver ben ik persoonlijk nog niet, heb volgens mij 7 sets dice en 6 boeken? Misschien iets meer. Vanavond foto!
Krijg als het goed is van het weekend / begin volgende week, nog wat spullen.
Meerdere creature mini's (nieuwe character word een summoner) en een paar custom mini's :P
De dobbelstenen heb ik voorlopig even genoeg.
Laatste setje was van tijgeroog en rolt heel goed :9~

[ Voor 32% gewijzigd door Morelleth op 04-05-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
oeps, dacht dat er al een andere achter me stond.

[ Voor 88% gewijzigd door Morelleth op 04-05-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:00
Zelf speel ik veel Pathfinder. Dat hoort volgens mij in dit rijtje thuis :)

En ik heb erg genoten van de serie LARPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
winkbrace schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:12:

Zover ik begrijp is Pathfinder eigenlijk D&D 4E, 2e editie.
Noem het maar de Advanced edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:16:
[...]

Zover ik begrijp is Pathfinder eigenlijk D&D 4E, 2e editie.
Noem het maar de Advanced edition.
nope - is meer D&D 3.5, revised edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje

Mee eens, deze vind ik er inderdaad zeker bij horen.

Ik zal vanavond eens kijken naar LARPs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
hellknight schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:20:
[...]

nope - is meer D&D 3.5, revised edition
My bad. aka D&D 3.75 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelly wel :o
Is een voortzetting van 3.5 dacht ik, lijkt me wel dus. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Wat betreft spullen voor opbergen (voor enorm veel spelsoorten) kan ik nog de site van Feldherr aanraden.
Ik heb een verzoek lopen bij ze voor een hex grid opberg box met vakken van 24 mm, waar alle dice soorten in moeten kunnen.
En wat variaties erop (met bv een dice tray en opbergruimte voor miniatures).

Verder zodra je wat leuke spullen hebt is het natuurlijk ook een leuke om ze mooi op te bergen in bv een dice vault en miniature vault.
Dan heb je nog de dingen als dice towers (makkelijk zelf te maken) voor gegarandeerde random rolls.
De dm screens en wat niet nog meer.

Toe nu toe zijn een hoop dingen die ik in Duitsland/Engeland en china besteld heb het beste gebleken.
Spul uit de VS is in overvloeden verkrijgbaar, maar duurt eeuwig (leuk joh die douane).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:39:

Toe nu toe zijn een hoop dingen die ik in Duitsland/Engeland en china besteld heb het beste gebleken.
Klopt, een setje dobbelstenen kost 1 a 2 euro. En dan heb je echt kekke kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Anoniem: 613510 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:49:
[...]

Klopt, een setje dobbelstenen kost 1 a 2 euro. En dan heb je echt kekke kleurtjes.
Enige waar je dan rekening mee moet houden, is dat vele (vooral niet transparante) dobbelstenen niet lekker uitgebalanceerd zijn. Kan in je voordeel en nadeel werken natuurlijk.
Maar haalt het random effect weg als je daar mee speelt.
Kan van de andere kant wel weer grotendeels opgeheven worden door een dice tower te gebruiken.

Overigens zijn metal dice uit china ook niet duur. €15,- voor een set incl zakjes die hier voor €30 + verkocht worden (excl. zakje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Wat zijn een paar sites waar je wat dice-sets kan kopen? Wil zelf graag een setje kopen (voor eigen plezier), het liefst eigenlijk wel van metaal. Kan zo 1, 2, 3, niet een betrouwbare (lees: uitstraling van site) site vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plainside schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:53:
Wat zijn een paar sites waar je wat dice-sets kan kopen? Wil zelf graag een setje kopen (voor eigen plezier), het liefst eigenlijk wel van metaal. Kan zo 1, 2, 3, niet een betrouwbare (lees: uitstraling van site) site vinden.
Aliexpress kan. En anders je lokale spellenboer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasdipje
https://www.jackofdice.nl/-gfxm-/nl/sets-polydice/

Hier heb ik ook al eens gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Laatste waar ik heb gekocht was op Etsy

Kan je er een hoop vinden.
Had het setje binnen 1,5 week. Terwijl de set vanuit de VS (de tijgeroog) er 3 weken over deed.
Dit keer gelukkig geen douane gedoe.

Keer daarvoor hebben ze bijna 4 weken voor jan lul bij de douane gelegen (niet dat er ook maar iets mee gedaan was, maar goed)

Voor in Nederland te kopen is het al genoemde JackofDice een goede.
En Amazon.de kan je ook heel veel goedkope sets vinden (wegens gebrek aan dice bij mijn dnd groep had ik maar een flinke voorraad gekocht van 18 sets.)

[ Voor 12% gewijzigd door Morelleth op 04-05-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

JackofDice idd, of, als je ze echt ff wilt bekijkek en vasthouden, kom naar Keltfest en/of Castlefest - daar zijn altijd wel enkele winkels die dice verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
Ik haal zelf ook vaak spul uit Amazon.de. Ook daar setje dice met buidel voor 13 euro. En boeken voor redelijke prijs die dan ook snel bezorgd worden.

[ Voor 20% gewijzigd door winkbrace op 04-05-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
winkbrace schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:05:
Ik haal zelf ook vaak spul uit Amazon.de. Ook daar setje dice met buidel voor 13 euro. En boeken voor redelijke prijs die dan ook snel bezorgd worden.
Maak daar gelijk maar 6 setjes van. ;)

Oh voor boeken is bookdepository ook een hele goede.
Staan heel vaak de boeken behoorlijk goedkoop op.

Bezorging duurt meestal iets van 3-7 dagen afhankelijk van of ze op voorraad zijn natuurlijk.
Worden verzonden vanuit de UK.
En nog het beste, geen verzendkosten en geen gedoe met douane.

[ Voor 32% gewijzigd door Morelleth op 04-05-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morelleth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:14:
[...]

Maak daar gelijk maar 6 setjes van. ;)

Oh voor boeken is bookdepository ook een hele goede.
Staan heel vaak de boeken behoorlijk goedkoop op.

Bezorging duurt meestal iets van 3-7 dagen afhankelijk van of ze op voorraad zijn natuurlijk.
Worden verzonden vanuit de UK.
En nog het beste, geen verzendkosten en geen gedoe met douane.
Kan beamen, alhoewel ze voor 2 euro duurder tegenwoordig ook op bol.com staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasdipje
Mijn kleine verzameling tot nu toe!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/absTXuI00kkjknr8PxRX7DsO/thumb.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Kaasdipje op 04-05-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Afbeeldingslocatie: https://plainside.stackstorage.com/public-share/eTVlsr8oTpCNc7U9/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium
Oops :+

Zakje komt maandag al de dice moet ik nog op wachten

Edit: afbeelding gefixed.

[ Voor 41% gewijzigd door Plainside op 04-05-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:01
Bizar dat dit topic “opeens” gemaakt is! Ik zat er toevallig aan te denken om ons spelgroepje dit eens voor te stellen en was net begonnen met rond kijken op het interwebs. Er is alleen zóveel te vinden! Iets met bos en bomen...

Wat heb je nu eigenlijk nodig om te starten? Een boek? Dobbelstenen? En moet je als DM zelf verhalen, monsters, personages en weet ik wat bedenken? Ik heb nu het idee dat ik eerst maanden nodig heb om me te verdiepen in alle regels, spells, rassen, de wereld...

Ons groepje heeft nog geen enkele ervaring met D&D. Mij lijkt hel gaaf om DM te zijn. Kan ik toch mijn acteer/stemtechnieken weer eens gebruiken. Of doet een DM dat niet? Zal zo eens wat YT filmpjes gaan kijken.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

@Cass Casey : persoonlijk zou ik aanraden een paar sessies te doen met een ervaren DM - je leert het zo net wat beter kennen, en het is IMHO beter al enige ervaring als speler te hebben voor je gaat DM'en.
MBT wat je nodig hebt - per groep minimaal DM guide, Player handbook en monster manual, en 1 set dice per speler.
Verhalen / adventures kan je helemaal zelf bedenken, en er zijn kant en klare beschikbaar - kwaliteit hiervan varieert, sommigen zijn slechts matig, anderen zijn zeer goed (dat is althans mijn ervaring met D&D 3.5)
Denk ook na over welke editie je wil gaan spelen: D&D 3.5 wordt al jaren actief gespeeld en ontwikkeld, maar is, zeker op de hogere levels, soms best complex, en zeker met ervaren spelers kan er soms een onbalans ontstaan binnen de party, waarbij meestal de casters (wizard/cleric/druid/etc) de meeste niet-caster spelers ver achter zich laten qua kracht, wat soms resulteert in lastige situaties.
Pathfinder is officieel geen D&D, maar is in praktijk D&D 3.75 > D&D 3.5 met wat aanpassingen en optimalisatie, maar van een andere uitgever.

D&D5 is het nieuwe systeem, ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar hoor dat het erg toegankelijk zou zijn voor nieuwe spelers, en wat beter in balans dan 3.5

[ Voor 0% gewijzigd door hellknight op 07-05-2018 08:35 . Reden: dive = dice ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:30
Heb je de Storm Kings Thunder al gespeeld? Was het goed?

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:49
Speel zelf nu al bijna 2,5 jaar ongeveer iedere 2 weken D&D 5E met een groep vrienden. Dat heeft naast talloze one-shots iig al geresulteerd in 2 grote campaigns. Ofja de eerste stopte toen ikzelf lang op vakantie was en de party het niet overleeft heeft :P.

Met de huidige (die volgens mij grotendeels gebaseerd is op Storm Kings Thunder) zijn we ondertussen bijna 1,5 jaar bezig en het is iedere sessie weer flink plezier.

Sinds begin dit jaar voor eenzelfde groep ook begonnen met het DM'en in een zelf opgezette wereld. Bevalt me prima, maar blijft altijd nog kijken wat goed werkt en wat niet.

Als ik nog een tip kan geven kwa resources, kijk dan even op 5e.tools

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cass Casey schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:07:

Wat heb je nu eigenlijk nodig om te starten? Een boek? Dobbelstenen? En moet je als DM zelf verhalen, monsters, personages en weet ik wat bedenken? Ik heb nu het idee dat ik eerst maanden nodig heb om me te verdiepen in alle regels, spells, rassen, de wereld...

Ons groepje heeft nog geen enkele ervaring met D&D. Mij lijkt hel gaaf om DM te zijn. Kan ik toch mijn acteer/stemtechnieken weer eens gebruiken. Of doet een DM dat niet? Zal zo eens wat YT filmpjes gaan kijken.
Een starterspack a 20 euro is in principe genoeg hoor :D

Daar zit namelijk alles in wat je nodig bent als DM en als speler:
- Een DM guide voor het verhaal
- Een spelers guide met de basis regels + 5 kant en klare karakters
- Een setje dobbelstenen

Kwa voorbereiding is het hoogstens een avondje.

Als je niks wilt uitgeven kan je de character sheets gratis downloaden van de wizards of the coast site.
Daarnaast kun je als DM bijvoorbeeld Running the Game kijken van Matthew Colville( _/-\o_ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
psych schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:23:
[...]

Heb je de Storm Kings Thunder al gespeeld? Was het goed?
Zeker! Ik vind het een erg mooie campaign. Wel heel groot en omvangrijk, maar met de juiste groep spelers is het een mooie 'against the odds' campaign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Is het trouwens wat om een GoT D&D campaign te doen?
Die dan ook meer bedoeld is voor de gene die nog geen ervaring hebben met D&D (zoals ik zelf). Met resources als D&D Beyond kan je snel een character samen stellen (ook zonder backstory *kuch* @Kaasdipje ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 17:10

fub

Anoniem: 613510 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:16:
Een starterspack a 20 euro is in principe genoeg hoor :D

Daar zit namelijk alles in wat je nodig bent als DM en als speler:
- Een DM guide voor het verhaal
- Een spelers guide met de basis regels + 5 kant en klare karakters
- Een setje dobbelstenen
De D&D5 starter set is geweldig. Alles wat je nodig hebt om te beginnen met spelen zit er in: dobbelstenen, karakters, er is een regel-boekje bij, en een boekje met een geweldige campaign. (Serieus: ik heb die campaign met veel plezier voor twee groepen geDMed.)
De regels voor spelers en DMs zijn ook gratis van de site van Wizards te downloaden, voor als het echt nodig is.

Als je daar mee begint, dan is het een investering van (haast) niks, en heb je voor meerdere sessies plezier. Kan je laagdrempelig kijken of het je bevalt, en dan pas de investering(en) maken om al die boeken aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fub schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:45:
[...]

De regels voor spelers en DMs zijn ook gratis van de site van Wizards te downloaden, voor als het echt nodig is.
Dit zijn uiteraard wel basisversies van de regels, en daarom ook niet compleet, maar inderdaad zat om te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Voor de TS @Kaasdipje nog een extra toevoeging.
Hier kan je heeeeeeel veel 5E one shots vinden, gesorteerd per level. Met de link erbij naar waar te downloaden en de vermelding indien ze gratis zijn.

Gisteravond viel onze gewone sessie uit dus (compleet onverwachts) maar een one shot hiervan gedaan. Eerste "echte" keer dat ik DMde.Beviel wel.
Volgende keer alleen wel voorbereid doen.

Enige wat je nodig hebt is in feite spul wat zoals al gezegd grotendeels gratis beschikbaar is.
Je zou een oneshot kunnen proberen voor lvl 1 of 2.
Alle SRD (dus basis materiaal) staat gratis op DND Beyond.
Er zijn bakken met dice roller apps.
En character sheets kan je ook zat gratis vinden.

Zolang je het bij basis houdt en iets als 5E probeert is het heel makkelijk om erin te komen.
Afhankelijk van wat je verder wil doen kan de verslaving beginnen. >:)

Van het basis start avontuur (Lost mine of Phandelver) tot complete adventures.
Je kan ook vanuit de lostmines doorgaan met een adventure module.
In principe kan je het zo simpel of uitgebreid maken als je wil.

Wil je door blijven spelen, dan is het wel aan te raden om een players handbook en dm handbook te kopen naast een adventure (of je moet zelf willen schrijven/verzinnen natuurlijk)
En de dice zijn via china shopping en amazon heel goedkopp te krijgen.

[ Voor 62% gewijzigd door Morelleth op 07-05-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Morelleth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:49:
Voor de TS @Kaasdipje nog een extra toevoeging.
Hier kan je heeeeeeel veel 5E one shots vinden, gesorteerd per level. Met de link erbij naar waar te downloaden en de vermelding indien ze gratis zijn.
Hogader schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:40:
Als ik nog een tip kan geven kwa resources, kijk dan even op 5e.tools
Bedankt, beide toevoegingen zijn aan OP toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollievssn
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb nog nooit een DND campaign gespeeld maar kijk de laatste tijd met plezier naar Rollplay op het kanaal van itmeJP op twitch. Zijn bezig met een gehackte versie van 5th edition die erg goed loopt en vanaf 9 mei een nieuwe Stars Without Numbers campaign die zich in de ruimte afspeelt.

Voor de fans van Critical Role, gaan jullie Pillars of Ethernity 2 spelen met de voiceactors van CR en de mogelijkheid om de party te spelen?

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Mijn kleine voorrraad dice er maar eens bij gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/twNItCue0CklX6ieaiorgQJk/medium.jpg

De boeken nog eens bij elkaar zoeken (sowieso zijn er 2 uitgeleend)
En de miniatures zit ik nog op te wachten.
Ben heel erg benieuwd :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ollievssn schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:15:

Voor de fans van Critical Role, gaan jullie Pillars of Ethernity 2 spelen met de voiceactors van CR en de mogelijkheid om de party te spelen?
Nahhh, als ik een roleplay game ga spelen, doe ik dat niet om een rol aan te nemen van iemand die al een rol aanneemt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollievssn
  • Laatst online: 30-12-2024
@Anoniem: 613510 begrijpelijk ;) Er zijn genoeg fans die speciaal daarvoor POE2 halen :P

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 09:42

Gilotto

Paint Skillz

Leuk een D&D topic! Ik ben vroeger begonnen met D&D 3.0. Daarna 3.5 en nu speel ik Pathfinder.

Als Dungeon Master speel ik sinds januari 2014 met wat vrienden Rise of the Runelords.

We zij nu in het 6e deel van het verhaal beland. Erg gezellig om te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Op zoek naar een groep? Vragen over het spel? Join onze Discord channel en speel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaasdipje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:28:

Idee om dit ook in de OP te zetten?

Ik zat nog te denken om een kleine tutorial te schrijven over het handmatig rollen van een character. 8)
Gilotto schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:02:
Leuk een D&D topic! Ik ben vroeger begonnen met D&D 3.0. Daarna 3.5 en nu speel ik Pathfinder.

Als Dungeon Master speel ik sinds januari 2014 met wat vrienden Rise of the Runelords.

We zij nu in het 6e deel van het verhaal beland. Erg gezellig om te doen!
Welkom welkom!
Het lijkt me echt mega om een groep te hebben waar je zo lang mee kan spelen _/-\o_ (mits dat leuk blijft natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 09:42

Gilotto

Paint Skillz

Anoniem: 613510 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:31:
Welkom welkom!
Het lijkt me echt mega om een groep te hebben waar je zo lang mee kan spelen _/-\o_ (mits dat leuk blijft natuurlijk)
Dat is ook wat ik zo leuk vind. Je ziet dat zowel de helden als de spelers zelf groeien in hun rollen. Elke twee weken spelen we een avond en dat is nog steeds gaaf.

Er is overigens aangekondigd dat na de zomer Pathfinder 2 uitkomt. Als je dan instapt met het basisboek, heb je niet meteen 3000 boeken om info uit te 'moeten' halen.

De regels van Pathfinder zijn allemaal te bekijken in het Pathfinder System Reference Document (pfsrd)

Ook zijn er forums waar echt enorm veel info te vinden is.

Sinds vorig jaar is er ook Starfinder, een future setting met lazors, mech en ruimteschepen :)

Zo voldoende verkooppraat O-) Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit wat je speelt, als je het maar met een gezellige groep speelt.

Edit: De know direction podcast is ook een leuke!

[ Voor 4% gewijzigd door Gilotto op 07-05-2018 16:56 . Reden: know direction podcast toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 17:10

fub

Hebben we het hier overigens alleen over D&D en andere D20-derivaten, of ook over andere rollenspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gilotto schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:54:
[...]

Knip

Edit: De know direction podcast is ook een leuke!
Is Pathfinder niet ontzeeeeeeettend uitgebreid? Ik heb gehoord dat de combat ontzettend lastig is.

Als we dan toch alternatieven aan het noemen zijn: ik heb ook Adventures in Middle-earth. Lijkt me ook ontzettend leuk om te spelen, wel een stukje lastiger dan DnD.
fub schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:59:
Hebben we het hier overigens alleen over D&D en andere D20-derivaten, of ook over andere rollenspelen?
Het eerste ja, het tweede lijkt me niet anders zouden we de titel moeten veranderen :+

Toch @Kaasdipje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Anoniem: 613510 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:31:
Het eerste ja, het tweede lijkt me niet anders zouden we de titel moeten veranderen :+

Toch @Kaasdipje?
Inderdaad. Af een toe het noemen van andere varianten e.d. is natuurlijk nooit een probleem, maar hoop dat DnD voldoende is om over door te kunnen kletsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
In principe kan je met het dnd systeem (en helemaal met 5E) heel makkelijk ook andere RPG settings spelen.
Pas de omschrijving een beetje aan, maar hou de powers gelijk.
Je kan natuurlijk ook alles zelf aanpassen en alleen de basis behouden, maar de kans dat de balance dan zoek raakt is wel redelijk groot.

Als je op roll20 gaat kijken, staan er bv nog een hele hoop andere rpg's in de lijst voor join a game.

Wellicht een algemeen RPG tabletop topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Voor de mensen die graag D&D Beyond (willen) gebruiken.

De Legendary bundle heeft Player’s Handbook, Dungeon Master’s Guide, Monster Manual, Sword Coast Adventurer’s Guide, Volo’s Guide to Monsters, Xanathar's Guide to Everything, and Mordenkainen's Tome of Foes sourcebooks, as well as the Lost Mine of Phandelver, Hoard of the Dragon Queen, Rise of Tiamat, Princes of the Apocalypse, Out of the Abyss, Curse of Strahd, Storm King’s Thunder, Tales from the Yawning Portal, and Tomb of Annihilation adventures en de Tortle Package.

Deze is gewoonlijk te koop voor $360.70, maar met de coupon-code 826LA krijg je 25% korting!

Deze korting is vanwege een actie bij Critical Role, maar voor mensen die hier misschien liever alles digitaal hebben (ikzelf) is dit een goed moment om de bundle aan te schaffen met een goede korting. Content op D&D Beyond kun je ook delen met je spelers dus zo heeft iedereen aan je tafel alle beschikbare legale content!

*Nee, Kaasdip werkt niet bij D&D Beyond, maar korting is korting

Edit: hier toevallig iemand die de Legendary Bundle al heeft? Is it worth it? Ik heb al aardig wat boeken en het blijft een dubbele investering natuurlijk :/

[ Voor 10% gewijzigd door Kaasdipje op 08-05-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Kaasdipje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:53:

De Legendary bundle heeft Player’s Handbook, Dungeon Master’s Guide, Monster Manual, Sword Coast Adventurer’s Guide, Volo’s Guide to Monsters, Xanathar's Guide to Everything, and Mordenkainen's Tome of Foes sourcebooks, as well as the Lost Mine of Phandelver, Hoard of the Dragon Queen, Rise of Tiamat, Princes of the Apocalypse, Out of the Abyss, Curse of Strahd, Storm King’s Thunder, Tales from the Yawning Portal, and Tomb of Annihilation adventures en de Tortle Package.

Deze is gewoonlijk te koop voor $360.70, maar met de coupon-code 826LA krijg je 25% korting!

Deze korting is vanwege een actie bij Critical Role, maar voor mensen die hier misschien liever alles digitaal hebben (ikzelf) is dit een goed moment om de bundle aan te schaffen met een goede korting. Content op D&D Beyond kun je ook delen met je spelers dus zo heeft iedereen aan je tafel alle beschikbare legale content!

*Nee, Kaasdip werkt niet bij D&D Beyond, maar korting is korting

Edit: hier toevallig iemand die de Legendary Bundle al heeft? Is it worth it? Ik heb al aardig wat boeken en het blijft een dubbele investering natuurlijk :/
Dattuhhh, flinke korting maar nog steeds teveel geld voor mijzelf helaas. Maar denk dat sommige beginnende DM's of DM's die van 3 naar 5 willen dit wel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth

En wat je nu zegt is voor mij precies de reden om het niet te doen.
Beetje zonde om alles dubbelop te kopen.

Zeker als je dan ook nog eens roll20 oid gebruik. Want ook daar zou je het moeten kopen, wil je gebruik maken van de diverse mudules (of je moet zelf alles invoeren, wat dan weer wel kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Over ruim een week ga ik mijn eerste one-session DM'en, na ja, one-session. Ik vermoed dat onze groep er wel 2 nodig heeft...

Anyways, dit is hem geworden:
https://www.reddit.com/r/...e_full_oneshot_adventure/
Maar dan de versie van dmsguild. Maar de Reddit link is makkelijker te lezen.

Omdat ik niet wil dat we spullen mee brengen naar de normale campaign (en we 2 hoarders hebben) heb ik besloten om premade chars te gebruiken.
In totaal heb ik 15 stuks (5 spelers) klaar staan. Ze krijgen allemaal 3 characters, dicht, in een envelope, met basic informatie op de buitenkant. Ze mogen kiezen, of ruilen met anderen.

Wordt het een balanced party? Geen flauw idee, maar dat hebben we nu ook niet. Het gaat mij erom dat de DM ook af en toe kan spelen, aangezien deze eigenlijk liever speelt dan DM is.

ps. was het @WoutF die op de podcast zei dat hij had gespeeld? Kan hij mooi hier mee kijken!

[ Voor 4% gewijzigd door IdieEasy op 08-05-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasdipje
IdieEasy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:53:
Over ruim een week ga ik mijn eerste one-session DM'en, na ja, one-session. Ik vermoed dat onze groep er wel 2 nodig heeft...

Anyways, dit is hem geworden:
https://www.reddit.com/r/...e_full_oneshot_adventure/
Maar dan de versie van dmsguild. Maar de Reddit link is makkelijker te lezen.

Omdat ik niet wil dat we spullen mee brengen naar de normale campaign (en we 2 hoarders hebben) heb ik besloten om premade chars te gebruiken.
In totaal heb ik 15 stuks (5 spelers) klaar staan. Ze krijgen allemaal 3 characters, dicht, in een envelope, met basic informatie op de buitenkant. Ze mogen kiezen, of ruilen met anderen.

Wordt het een balanced party? Geen flauw idee, maar dat hebben we nu ook niet. Het gaat mij erom dat de DM ook af en toe kan spelen, aangezien deze eigenlijk liever speelt dan DM is.

ps. was het @WoutF die op de podcast zei dat hij had gespeeld? Kan hij mooi hier mee kijken!
A wild sheep chase is super leuk, die heb ik ook al eens gespeeld!

Echt een aanrader!

Ook je methode met de enveloppen, voor een oneshot best een leuk idee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Kaasdipje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:05:
[...]

A wild sheep chase is super leuk, die heb ik ook al eens gespeeld!

Echt een aanrader!

Ook je methode met de enveloppen, voor een oneshot best een leuk idee _/-\o_
Mocht je meer goede aanraders hebben, ik zal er vast nog wel eentje moeten maken :+
En een andere site dan dmsguild voor premade characters zou ook welkom zijn, ik was niet 100% tevreden over deze, maar het ging niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
https://www.adnddownloads...andom-character-generator

nog niet (volledig) geprobeerd, maar werkt goed zo te zien en zo zijn er zat te vinden volgens mij.

Grootste beperking van deze sheet die ik zo snel zie is dat je geen waardes zelf makkelijk vast kan zetten.
Maar daar valt wel omheen te werken lijkt me.
Kwestie van zelf de waardes handmatig aanpassen.

[ Voor 47% gewijzigd door Morelleth op 08-05-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-06 16:04

227 euro is toch even een som geld, maar aangezien je in nederland toch een boek voor ongeveer 40-50 bol(even snel van bol geplukt) kwijt ben, ben je toch een stukje goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dutchone schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:52:
[...]

227 euro is toch even een som geld, maar aangezien je in nederland toch een boek voor ongeveer 40-50 bol(even snel van bol geplukt) kwijt ben, ben je toch een stukje goedkoper uit.
Digitaal zal je ze niet goedkoper kunnen vinden inderdaad.
Maar dan heb je nog steeds niet een pdf om te gebruiken toch? Alleen een digitale versie op het dndbeyond platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morelleth schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Digitaal zal je ze niet goedkoper kunnen vinden inderdaad.
Maar dan heb je nog steeds niet een pdf om te gebruiken toch? Alleen een digitale versie op het dndbeyond platform.
Juist, en als het DnDbeyond platform er mee besluit te stoppen heb je alsnog niks :+

Ik vind het persoonlijk een belachelijke som geld voor digitale content, zeker omdat veel mensen de boeken al gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Zover ik weet is er overigens nog geen 1 officiele pdf versie van de 5e boeken verkrijgbaar.
Zouden ze het platform zo inrichten dat je de content ook als losse digitale format zou krijgen (bv een pdf met unieke code zodat te achterhalen is welke klant hem gekocht heeft) dan zou ik het interessanter vinden.
Nu koop ik liever de boeken en waar nodig voer ik de spullen wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
  • Laatst online: 11:09
Bizar dat dit topic “opeens” gemaakt is! Ik zat er toevallig aan te denken om ons spelgroepje dit eens voor te stellen en was net begonnen met rond kijken op het interwebs. Er is alleen zóveel te vinden! Iets met bos en bomen...

Heb net hetzelfde gevoel als jou. In ons spelgroepje (4 spelers) zijn we er ook aan aan 't denken ons eens aan een RPG te wagen (3 spelers en ik als DM). Ook niemand met ervaring dus.
Ik heb eens rond gezocht of er gratis mogelijkheden zijn om te kijken of het concept ons bevalt. Zo ben ik op "Azamar" uitgekomen. Heb het al eens vluchtig bekeken maar voor iemand zonder ervaring is het toch al snel ingewikkeld. Bovendien is er over Azamar niet echt veel info te vinden...

Ben nu dus aan 't twijfelen om toch maar de D&D startersset te kopen omdat dat waarschijnlijk toch het universum zou zijn waar we in zouden verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Ik zie liever bij aankoop van een boek dat je een PDF kan downloaden, het is stuk handiger voor even snel wat opzoeken. En klikbare index en de zoek functie in het PDF ben je al snel een stuk veder maar dan krijgt WotC een stuk minder inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Dutchone schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:06:
Ik zie liever bij aankoop van een boek dat je een PDF kan downloaden, het is stuk handiger voor even snel wat opzoeken. En klikbare index en de zoek functie in het PDF ben je al snel een stuk veder maar dan krijgt WotC een stuk minder inkomen.
Voordeel van D&D Beyond is dus inderdaad ook dat je alles door kunt zoeken (Spells etc) en dat werkt wel fijn. Maar PDF zou dit ongeveer hetzelfde doen.

Zelf schrijf ik alles over in een OneNote 'Book'. Deze gebruik ik ook voor het opzoeken van Spells etc. Daar heb ik alle bestaande spells inmiddels wel zo'n beetje in staan, plus nog heel veel andere tools. Voor een digitale DM is OneNote best een leuke optie om mee te werken.
koen3950 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:05:
[...]
Ben nu dus aan 't twijfelen om toch maar de D&D startersset te kopen omdat dat waarschijnlijk toch het universum zou zijn waar we in zouden verder gaan.
Een starters-set is niet duur. Zelf ben ik wel begonnen met andere boeken maar online ben ik wel begonnen met Mines of Phandelver! Misschien dat ik hem er toch eens bij koop, om toch 'volledig' te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Kaasdipje op 08-05-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dutchone schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:06:
En zie daar de reden dat ik ze ook als pdf heb.
Maar goed dit blijf je toch houden.

Met het dndnbeyond platform heeft wizards laten zien dat ze elke andere variant de nek omdraaien om zelf flink te kunnen verdienen. Hun goed recht, maar daarmee trap je je gebruikers wel flink onderuit.
Meerdere super goede mods, adventures en platforms zijn gewoon letterlijk om zeep geholpen omdat ze zich niet helemaal 100% aan wizards conformeerde.

Enige platform waar je content mag delen waar een verwijzing naar dnd in staat moet op dmsguild.com staan.
Alle andere worden verboden / offline gehaalt door wizards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
koen3950 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:05:
[...]

De starterskit is een aanrader en die goed aansluit op Storm Kings Thunder als je daarna veder wilt,

de basic rules die in de kit zitten zijn ook hier online te vinden http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

en hier de pregens en wat extra's die daar in de doos te vinden zijn. http://dnd.wizards.com/articles/features/character_sheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
  • Laatst online: 11:09
Dutchone schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:13:
[...]

De starterskit is een aanrader en die goed aansluit op Storm Kings Thunder als je daarna veder wilt,

de basic rules die in de kit zitten zijn ook hier online te vinden http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

en hier de pregens en wat extra's die daar in de doos te vinden zijn. http://dnd.wizards.com/articles/features/character_sheets.
Bedankt voor de links. Als ik het goed begrijp is de meerwaarde van de kit dus het adventure zelf en de dices?
Zou het dan eventueel mogelijk zijn een gratis adventure te proberen met de characters van de starterset (tips voor een goed start adventure?) en enkele dices van de locale shop? Moest het dan niet bevallen was de investering minimaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
koen3950 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor de links. Als ik het goed begrijp is de meerwaarde van de kit dus het adventure zelf en de dices?
Zou het dan eventueel mogelijk zijn een gratis adventure te proberen met de characters van de starterset (tips) en enkele dices van de locale shop? Moest het dan niet bevallen was de investering minimaal :-)
Je kan een one shot van internet halen google kom je ver mee aangezien ik op mijn werk ben en niet alles werkt. Let wel op dat
  • Mines of Phandelver die in de set zit ook zo geschreven is om als DM ook makkelijk uit de voeten te komen
  • Dat een one shot soms een beetje aangepast moet worden voor beginners omdat sommige regels en zelfs 2 rassen niet in de basic zitten (dragonborn en tiefling)
en voor dice heb je zelfs apps en sites voor dan maak je de investering helemaal minimaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koen3950 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:36:
[...]

Zou het dan eventueel mogelijk zijn een gratis adventure te proberen met de characters van de starterset (tips voor een goed start adventure?) en enkele dices van de locale shop? Moest het dan niet bevallen was de investering minimaal :-)
Starterkit is ongeveer 20 euro. En zeker waard, want de guides spitsen zich echt toe op nieuwe spelers zodat je niet direct in het diepe gegooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Anoniem: 613510 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:46:
[...]

Starterkit is ongeveer 20 euro. En zeker waard, want de guides spitsen zich echt toe op nieuwe spelers zodat je niet direct in het diepe gegooid wordt.
Daar ben ik het wel mee eens voor de prijs van ongv 2 bier per persoon heb je voor een flink aantal uur plezier, maar je bent al snel 3-4 uurtjes bezig met het eerste stuk van het verhaal.(positief bedoelt uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
We hebben uiteindelijk denk ik een stuk of 10 sessies (van een uur of 5) over de Mines of Phandelver gedaan.
En je kan het nog verder zoveel uitbreiden of inkorten naar believen.

Het gaat inderdaad voornamelijk over het gevoel krijgen hoe met dingen om te gaan, hoe de verschillende abilities werken etc.
Heel veel spullen spreken voor zich, maar er zitten gewoon minimum waardes om te rollen aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Redelijk ervaren speler hier. ergens in 1994/1995 begonnen met AD&D, en sinds enige jaren over op de spin-off Pathfinder (stukje doorzichtiger gemaakt, maar volgt verder D&D behoorlijk nauw). Ik heb in verschillende groepen gespeeld rond twee vrienden die de rol van dungeon master op zich namen. Een vriend speelt zelden meer (druk met werk en gezin), en de ander is vorig jaar overleden. :/ Gelukkig gaat mijn huidige groep gewoon verder met Pathfinder, en heeft iemand anders de rol van dm op zich genomen, omdat hij dat ook in een andere groep doet. We spelen enkele keren per jaar een dagje, maar wel steeds in een continu verhaal.

Ik heb in het verleden wel wat anecdotes neergezet in het oude roleplaying-topic dat nog ergens rondzwerft. Ik zal later kijken of ik daarnaar kan linken ter leering ende vermaeck. :P

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Altijd goed om meer mensen met ervaring te hebben! Leuke verhalen, goede tips, extra informatie: Altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Een vraagje voor de DM's
Hoe ga je zelf om met je verschillende NPC's?
Probeer je ze andere stemmen te geven? En zo ja, hoe hou je ze uit elkaar?
Maak je losse sheets per NPC met alle notes (in feite gelijk aan de character sheets) of werk je met gecondenseerde versies?

Heb het vermoeden dat als ik echt een campaign ga doen, dat mijn hoeveelheid aantekeningen meerdere mappen gaat beslaan.
Wellicht dan toch maar gelijk alles via de pc gaan doen.
Oude monitor demonteren en een plat liggende interactieve kaart maken. Aansturen met roll20, muziek erbij en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Morelleth schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:02:
Een vraagje voor de DM's
Hoe ga je zelf om met je verschillende NPC's?
Probeer je ze andere stemmen te geven? En zo ja, hoe hou je ze uit elkaar?
Maak je losse sheets per NPC met alle notes (in feite gelijk aan de character sheets) of werk je met gecondenseerde versies?
Hier even een filmpje van twee van de groot meesters zelf.

Matthew Mercer

https://www.youtube.com/watch?v=-UA5eajTRIA

Matt Colville

YouTube: NPCs! Running the Game #22

Je kan zelf doen wat je wil, aan het begin deed ik het niet zo kwa stemmen en dergelijk, maar langzaam probeer ik het een beetje.

Maar stemmetjes in nederlands is in mijn ogen vreemder dan in het engels.

Het bij houden zelf ik maak voor grote npc's (plot) bredere notities dan de lokale smit waar het wel handig is om ze op te scrijven als je PC ooit terug komen kan je hem altijd nog uitbreiden.

[ Voor 22% gewijzigd door Dutchone op 09-05-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dutchone schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Je kan zelf doen wat je wil, aan het begin deed ik het niet zo kwa stemmen en dergelijk, maar langzaam probeer ik het een beetje.

Maar stemmetjes in nederlands is in mijn ogen vreemder dan in het engels.

Het bij houden zelf ik maak voor grote npc's (plot) bredere notities dan de lokale smit waar het wel handig is om ze op te scrijven als je PC ooit terug komen kan je hem altijd nog uitbreiden.
Bedenk alleen wel ff, dat het voor deze heren hun dagelijks werk is. Mathew Mercer is een voice actor net als heel de cast daar. (weet het ff zo niet van Matt Coleville) En ze doen dit dus voortaan betaald. (ooit wel gewoon voor de fun begonnen, maar tegenwoordig zelfs af en toe voor een gigantisch live publiek)

Ben het er sowieso wel mee eens dat engels veel fijner is hiervoor.
Om de een of andere reden klinken accenten/ stemmen een stuk beter dan als je dat zelfde in nederlands probeert.
Daarnaast is het gruwelijk irritant om flavour tekst van boeken te moeten vertalen. En een mix van engels/nederlands vind ik weer vervelend qua "immersion"

Heb nu van het weekend dus (compleet onvoorbereid en onverwachts) een one shot geDM'ed (hoe the hell moet je dat uitdrukken/schrijven?)
Samen met mijn broer en een maat van ons. Volledig in het engels.
Je merkt gelijk dat je meer in de stem legt en meer nuances kan creëren. Zowel qua omschrijving en taalgebruik als wat voor stemmen je aanneemt.

Ik had alleen (niet geheel bedoeld) in een keer een Australisch klinkende dwerg :P

Uiteindelijk, mede door hun halve railroading gedrag nog voor de daadwerkelijke content begon, een goede 3,5 uur gedaan over een oneshot van ca 2 uur. En dan hebben we nog ca 40% van de spullen geskipt.
Maar het is zeker voor herhaling vatbaar.
Dit keer met voorbereiding :*)

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ