Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:46
Arunia schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:07:
Qua dobbelstenen heb ik al gezien dat er los geen metalen varianten zijn, zelfs niet via AliExpress. Dus denk dat ik dan maar een zwik aan normale dobelstenen te kopen in de verschillende soorten. Vind ik ergens jammer, maar het is wat het is. 35 a 40 euro x fireball zullen we maar zeggen is ook zonde van het geld. Zeker omdat ik er nu al best wat nodig heb en de D4 van deze set niet duidelijk is.

Wilde ook een Remarkable kopen voor notities (ook buiten DnD om), maar heb ook een Surface book 3 liggen welke ik los het scherm van mee kan nemen. Dus wellicht dat ik dat nog doe.

Ben meer van me af aan het schrijven.
Ik heb een setje van 2 D20s gekocht bij Games-n-Stuff, geen idee fo ze ze nog hebben.

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:25
Wilde ook een Remarkable kopen voor notities (ook buiten DnD om), maar heb ook een Surface book 3 liggen welke ik los het scherm van mee kan nemen. Dus wellicht dat ik dat nog doe.

Ik gebruik de Boox hiervoor en die bevalt erg goed! Zeker een aanrader. Maar in dat geval zal de remarkable net zo goed zijn (Y).

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29
@MC Taz Man Die D20 had die zaak ook. Maar losse D4, D6, D8, D10 (en tientallen variant), D20 hebben ze niet. Dan kom je uit op los een polyhedral set te kopen en het lijkt voor speciale dobbelstenen standaard zo te zijn. Dat is zonde als je veel dobbelstenen nodig hebt.

@Kaasdipje Is ook een goeie, weet dat de Kindle Scribe ook bestaat. Maar wellicht ooit. De Surface ligt anders ook vaak stof te happen. Denk dat ik ook geen laptop meer aan ga schaffen. Blij mee, maar doe er te weinig mee.

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 21:59
Qua dobbelstenen heb ik al gezien dat er los geen metalen varianten zijn, zelfs niet via AliExpress. Dus denk dat ik dan maar een zwik aan normale dobelstenen te kopen in de verschillende soorten. Vind ik ergens jammer, maar het is wat het is. 35 a 40 euro x fireball zullen we maar zeggen is ook zonde van het geld. Zeker omdat ik er nu al best wat nodig heb en de D4 van deze set niet duidelijk is.

Zoek je zo of zo iets?

• Arunia
Ja inderdaad. Zie dat ze daar losse stenen verkopen. Thanks. Ga eens rustig daar kijken.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisteren naar RINCON Halloween geweest en was weer super leuk zoals gebruikelijk. Uiteraard een setje dobbelstenen gekocht want je hebt nooit te veel dobbelstenen toch? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Na een flinke pauze, afgelopen dinsdag weer een sessie gehad van de Drü Skelle campagne... D&D 5e 2014 in een volledige homebrew setting waarin ik een variant human zealot barbarian speel.

Onze party is relatief zonder kleerschuren weg weten te komen van een eiland van de Fae... mijn personage heeft daar vooral veel perks aan overgehouden! Een +4 bonus op de raw strength score (die is nu 22, dus een +6 modifier) en twee magic items, een die +2 AC geeft en een die een +1 AC en +1 op alle saves geeft, en het heeft mijn personage alleen maar een paar herinneringen gekost! We zijn nu op jacht om een dwerg te vinden die de Fae bestolen heeft om met 'm af te rekenen namens de Fae... Aangekomen op het eiland waar die dwerg zou moeten zitten is zo ongeveer al ons geld op... Maar we hebben een arena gevonden waar gewed wordt op bokswedstrijden, dus mijn personage heeft zich daarvoor opgegeven en al haar geld (5 goud en 4 zilver) op zichzelf gezet. De cleric van onze party heeft al zijn geld (5 koper) ook op mij gezet en heeft me een massage gegeven ter voorbereiding op mijn gevecht (Bless)... Ik ga vechten tegen een battlerager barbarian dwerg... Het gevecht is voor de volgende sessie maar ik schat mijn kansen goed in. +9+1d4 to hit, 1+6+2 bludgeoning + 1d6+2 bruto damage per hit, da's dus netto 1d6+6 damage per hit als de tegenstander ook rage aan heeft, dat hakt er toch redelijk in lijkt mij... Aan de defensieve kant heb ik een AC van 17 zonder armor, battlerager kan per beurt netto zo'n 7 damage gemiddeld doen als beide attacks raken denk ik... Geen zekere winst, wel goede kansen. May the dice roll ever in my favor!

En zondag ga ik met kennissen een one-shot Alien spelen, geen D&D maar wel een TTRPG. Ik zit eraan te denken om een android pilot te gaan spelen, genaamd Otto.

Otto Pilot. _o-

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De GM had prepared characters dus helaas geen Otto Pilot, maar toch een geweldige sessie gehad waarin we zijn geslaagd in onze missie, hoewel meerdere NPC's en een PC het stof beten en een PC knocked out, maar dat is par for the course in Alien: het is een horror setting en veel doden is een garantie, als spelers ben je echt in survival mode. Door puur toeval kregen we een paar wapens te pakken die zeer effectief waren tegen xenomorphs en uiteindelijk was ik de MVP: twee adult xenomorphs en een juvinile op mijn konto, iemand anders heeft een ander jonkie naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Uiteindelijk hebben we het ook alleen overleefd door puur toeval. Die NPC die knocked out was nadat hij door pure stress meerdere beurten aan zich voorbij moest laten gaan was een traitor. Zijn opdracht was om ervoor te zorgen dat niemand de basis zou verlaten, maar doordat hij zo verschrikkelijk bang was kon hij die opdracht niet uitvoeren. Ik daarentegen had als opdracht om zoveel mogelijk mensen te redden en rolde ongelofelijk goed op al mijn stress checks. Al met al een geweldige sessie, zeker een TTRPG die ik zou aanraden. Het is een D6 systeem en regelmatig rolde ik 12D6 om de uitkomst van een actie te bepalen, iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt in TTRPG's. :)

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb even wat DM advies nodig. Mijn spelers zijn aan het begin van de campaign aangespoeld op een eiland waar maar weinig beschaving is. Nu heeft de Barbaar in één van de twee vriendelijke dorpen op het eiland ongezien de fancy wandelstok gestolen van de mank lopende Noble die daar de facto de dienst uit maakt. Deze wandelstok heeft hij vervolgens slecht verstopt in het pand waar de party verblijft, wat verder niet wordt bewaakt. De rechterhand van deze Noble weet dat de party die avond in het huis van de Noble was. Het dorp is verder niet heel groot en de party zijn de enige echte nieuwelingen.

Is het een faux pas om de wandelstok off-screen terug te stelen? Qua plot kan ik daar wel wat mee, en er zijn genoeg redenen voor de rechterhand om de party niet openlijk te beschuldigen (zodat ze niet de toegang tot het dorp verliezen). Het plan is nu dat de rechterhand een ongerelateerde buitenstaander van de diefstal gaat beschuldigen. De party kan haar dan redden of proberen haar onschuld te bewijzen of iets dergelijks.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-11 14:46
ErikT738 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:44:
Ik heb even wat DM advies nodig. Mijn spelers zijn aan het begin van de campaign aangespoeld op een eiland waar maar weinig beschaving is. Nu heeft de Barbaar in één van de twee vriendelijke dorpen op het eiland ongezien de fancy wandelstok gestolen van de mank lopende Noble die daar de facto de dienst uit maakt. Deze wandelstok heeft hij vervolgens slecht verstopt in het pand waar de party verblijft, wat verder niet wordt bewaakt. De rechterhand van deze Noble weet dat de party die avond in het huis van de Noble was. Het dorp is verder niet heel groot en de party zijn de enige echte nieuwelingen.

Is het een faux pas om de wandelstok off-screen terug te stelen? Qua plot kan ik daar wel wat mee, en er zijn genoeg redenen voor de rechterhand om de party niet openlijk te beschuldigen (zodat ze niet de toegang tot het dorp verliezen). Het plan is nu dat de rechterhand een ongerelateerde buitenstaander van de diefstal gaat beschuldigen. De party kan haar dan redden of proberen haar onschuld te bewijzen of iets dergelijks.
Ik zie verschillende opties :
  • Ongezien terugstelen kan. Dan zou ik het wel wat proberen aan te kleden, want het is een beetje "DM sais no". Je kan er iets grappigs van proberen te maken, stijl het wordt gevonden, maar de vinder is ervan overtuigd dat zijn persoonlijke vijand probeert een stel onschuldige bezoekers te framen "want geen enkele idioot zou dergelijk voorwerp zomaar laten rondslingeren".
  • De rechterhand (of gelijk welke vriend/vijand, ook in kleine dorpjes is er naijver en politicing) probeert garen te spinnen bij het verlies/terugvinden van de stok. Hiervoor hoeft de partij in kwestie niet te weten waar die stok is.In jouw geval : het verdwijnen van de stok is genoeg, hij hoeft niet teruggestolen te worden.
  • Het naburig dorp/stam... wordt van de diefstal van dit symbolische item beschuldigd. In een poging een gewelddadige confrontatie te vermijden, vraagt de Noble een "onpartijdige" groep, zijnde de spelers, om met de vijand te onderhandelen over de teruggave van de stok.

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:44:

Ik hou bij twijfel altijd het volgende aan; Wat is realistisch/wat zou er IRL gebeuren?

In dit geval is de party de logische verdachte. Nieuw, correlatie, etc. Het is, imo, dus logisch dat er consequenties komen voor hun daden. Ik zou eerder kiezen voor een aanklacht/arrestatie/rechtszaak, maar tergustelen kan natuurlijk ook.

Als de spelers daar over gaan klagen, kan je altijd uitleggen "acties hebben consequenties, hadden jullie maar niet moeten stelen".

• MC Taz Man
Anastanax schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:21:
[...]

Ik zie verschillende opties :
  • Ongezien terugstelen kan. Dan zou ik het wel wat proberen aan te kleden, want het is een beetje "DM sais no".[/i]
Hoe? Als er ergens iets gestolen wordt van een gemeenschap waar jaren niets gestolen is en er is recent een nieuwe groep langsgekomen, raad eens wie acuut verdacht wordt?

Acties hebben consequenties. Dit is een logische consequentie binnen dit scenario. Persoonlijk zou ik het veel groter maken, gezien de positie van de noble in kwestie, maar goed.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-11 14:46
MC Taz Man schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:21:
[...]

Ik hou bij twijfel altijd het volgende aan; Wat is realistisch/wat zou er IRL gebeuren?

In dit geval is de party de logische verdachte. Nieuw, correlatie, etc. Het is, imo, dus logisch dat er consequenties komen voor hun daden. Ik zou eerder kiezen voor een aanklacht/arrestatie/rechtszaak, maar tergustelen kan natuurlijk ook.
Ja, daar ben ik het mee eens.
Maar dan zou ik voor een beschuldiging/rechtzaak gaan, en niet opnieuw stelen.

• ErikT738
  • Nu online
MC Taz Man schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:21:
[...]

Als de spelers daar over gaan klagen, kan je altijd uitleggen "acties hebben consequenties, hadden jullie maar niet moeten stelen".
Ik wil er niet te veel consequenties aan hangen voor de party, omdat de speler uitstekend heeft ge-roleplayed dat de Barbaar veel te veel had gedronken. Daarnaast zou een arrestatie ook de rest van de spelers raken, die in character geen flauw idee hebben wat de barbaar heeft uitgespookt.
Acties hebben consequenties. Dit is een logische consequentie binnen dit scenario. Persoonlijk zou ik het veel groter maken, gezien de positie van de noble in kwestie, maar goed.
De positie van de noble is ook weer niet zo sterk. Het is een dorp wat voornamelijk bestaat uit schipbreukelingen, en de noble is aangespoeld met een aantal trouwe onderlingen en heeft de rest van de loyaliteit die hij geniet gekocht met goud wat op begint te raken. De factie van de spelers heeft echter al meerdere malen het dorp beschermd en geniet juist de steun van het volk. Beide facties zitten niet te wachten op een open confrontatie.

@Anastanax Nou ja, is het echt "DM says no" wanneer de Barbaar niet al te veel moeite heeft gedaan om ontdekking achteraf te voorkomen? Hij heeft de stok nota bene zelf achtergelaten terwijl de party op avontuur ging. Het beschuldigen van een buitenstaander geeft mij een mooie plothook om de spelers kennis te laten maken met een nieuwe factie. Het plan is nu dat ze na het avontuur van vorige week terugkeren in een overhoop gehaald gebouw. Wanneer ze navraag doen komen ze erachter dat dit zogezegd gedaan is door een buitenstaander, die ook verantwoordelijk bleek te zijn voor het stelen van de wandelstok. Het is nu aan hen om deze "zondebok" te redden en in veiligheid te brengen.

De factie van de spelers heet overigens ook "De Zondebokken", dus het voelt alsof dit wel eens goed zou kunnen werken :)

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:51:
[...]

Ik wil er niet te veel consequenties aan hangen voor de party, omdat de speler uitstekend heeft ge-roleplayed dat de Barbaar veel te veel had gedronken. Daarnaast zou een arrestatie ook de rest van de spelers raken, die in character geen flauw idee hebben wat de barbaar heeft uitgespookt.
Noemen ze collateral damage :P Plus, de straf hoeft niet serieus te zijn. Bijvoorbeeld een boete, streng bestraffend toegesproken, maatschappelijke dienstverlening of zo. De belangrijkste les is "Acties hebben consequenties".
[...]

De positie van de noble is ook weer niet zo sterk. Het is een dorp wat voornamelijk bestaat uit schipbreukelingen, en de noble is aangespoeld met een aantal trouwe onderlingen en heeft de rest van de loyaliteit die hij geniet gekocht met goud wat op begint te raken. De factie van de spelers heeft echter al meerdere malen het dorp beschermd en geniet juist de steun van het volk. Beide facties zitten niet te wachten op een open confrontatie.
Neemt niet weg dat hij de baas is :P
De factie van de spelers heet overigens ook "De Zondebokken", dus het voelt alsof dit wel eens goed zou kunnen werken :)
Perfecte excuus om ze allemaal te straffen voor de dronken daden van 1 van hen :P

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Met jouw optie is het niet logisch dat die wandelstok ooit nog ter sprake komt. Party meldt diefstal van "onze spullen" (want als er niks gejat is, waarom zouden ze dan moeite investeren in het terughalen?), noemt stok niet want dat weet blijkbaar alleen de barbaar.

Rechterhand kan dan wel zeggen 'oh ja, stok van noble is ook weg, doe maar terughalen', maar dat zou hem meer kosten dan druk zetten op de party. Hij is dan een beloning kwijt, terwijl onderstaande ook kan:

Rechterhand roept party bij zich, of zoekt ze op ergens in het dorp (maar niet in het pand waar de party verblijft) en zegt "ik weet dat jullie dat ding hebben gejat want 1. in jaren niks gejat van noble tot jullie er waren, 2. jullie zijn de enige nieuwelingen, 3. jullie waren aanwezig, 4. goed feestje, lekker doorgeborreld, kans genoeg. Oh en 5. mijn persoonlijke buddy is nu discreet jullie kamers aan het doorzoeken, dus laten we er niet omheen draaien.

Jullie hebben twee opties: 1. jullie fixen <probleem> voor me, zodra ik bevestiging heb dat het geregeld is, wordt die stok 'gevonden', teruggegeven en hebben wij elkaar geholpen zonder dat iemand verder iets hoeft te weten. Of optie 2: met de resultaten van dit onderzoek wordt het melden bij de baas voor een tribunaal wat je niet gaat winnen.

Voordelen:
  • Acties hebben consequenties, ook fantastische roleplay en individuele acties. Realistisch aanvoelende consequenties maken de wereld geloofwaardiger. Waarom zou de rechterhand dit niet zonder de extra kost van een quest reward maximaal proberen te benutten voor eigen positie?
  • Dit kan mooie roleplay momenten binnen de party opleveren: de rest is zich nu bewust van de barbaar die met drank op denkt dat ie een rogue is, maar dan met beroerde skills. Mijn reactie zou "hoe kan je zo stom zij....oh, ja, echt slim ben je niet". Met een beetje geluk wordt het een terugkerend dingetje: barbaar drinkt, rest probeert 'm af te remmen of slappe excuses te verzinnen als ie stomme dingen doet, of gaat er lekker in mee, of pesterijtjes als "you're moving like you have a walking stick up your butt", of....
  • Je vervolgquest is prima geregeld als de party meegaat in dit verhaal. Kiezen ze voor de rechtzaak, dan worden ze veroordeeld tot het alsnog doen van die quest, maar dan met een ander introverhaal en als 'beloning' krijgen ze dan hun onderpand terug en verder nul beloning (behalve xp en eventuele loot die ze achter kunnen houden). Wel ff duidelijk maken dat een gevecht tegen het hele dorp een kansloze onderneming is, als ze die route overwegen. En daar heel korte metten mee maken als ze 't proberen.
Dus ja, waarom zou rechterhand zo'n beloning willen geven, als het ook met een klein stukje chantage geregeld kan worden? Goedkoper, nul risico voor hemzelf, winst op alle fronten. Komt de party nooit meer terug, dan heeft hij die stok nog steeds en kan ie een wit voetje halen bij de baas.

De party hoeft ook niet bang te zijn voor chantabel blijven na dit akkefietje: zodra stok terug is bij noble heeft rechterhand geen poot meer om op te staan voor een eventuele beschuldiging, dus ook voor hen geen extra risico.

Plus, party weet nu dat rechterhand wel in is voor dealtjes, dat kan in de toekomst misschien nog eens een nuttig haakje zijn. Inclusief keuze voor de party om daarin mee te gaan, of juist tegen te werken en voor kamp Noble te kiezen. Opties zat :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bundin op 10-11-2025 12:31 ]

• ErikT738
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:24:
Met jouw optie is het niet logisch dat die wandelstok ooit nog ter sprake komt. Party meldt diefstal van "onze spullen" (want als er niks gejat is, waarom zouden ze dan moeite investeren in het terughalen?), noemt stok niet want dat weet blijkbaar alleen de barbaar.

Rechterhand kan dan wel zeggen 'oh ja, stok van noble is ook weg, doe maar terughalen', maar dat zou hem meer kosten dan druk zetten op de party. Hij is dan een beloning kwijt, terwijl onderstaande ook kan:

Rechterhand roept party bij zich, of zoekt ze op ergens in het dorp (maar niet in het pand waar de party verblijft) en zegt "ik weet dat jullie dat ding hebben gejat want 1. in jaren niks gejat van noble tot jullie er waren, 2. jullie zijn de enige nieuwelingen, 3. jullie waren aanwezig, 4. goed feestje, lekker doorgeborreld, kans genoeg. Oh en 5. mijn persoonlijke buddy is nu discreet jullie kamers aan het doorzoeken, dus laten we er niet omheen draaien.

Jullie hebben twee opties: 1. jullie fixen <probleem> voor me, zodra ik bevestiging heb dat het geregeld is, wordt die stok 'gevonden', teruggegeven en hebben wij elkaar geholpen zonder dat iemand verder iets hoeft te weten. Of optie 2: met de resultaten van dit onderzoek wordt het melden bij de baas voor een tribunaal wat je niet gaat winnen.
Ik denk dat ik hier iets niet handig heb uitgelegd. Het idee zou niet zo zeer zijn dat er iets weg is of terug moet worden gehaald (de wandelstok zou dan immers off-screen zijn gevonden en teruggestolen), maar het feit dat er een onschuldige wordt gestraft voor de daden van de party. Dus meer in de trant van "Ook zonder jullie te bevechten kunnen we jullie pijn doen". Dat die hele wandelstok verder irrelevant wordt is alleen maar goed.
Voordelen:
  • Acties hebben consequenties, ook fantastische roleplay en individuele acties. Realistisch aanvoelende consequenties maken de wereld geloofwaardiger. Waarom zou de rechterhand dit niet zonder de extra kost van een quest reward maximaal proberen te benutten voor eigen positie?
  • Dit kan mooie roleplay momenten binnen de party opleveren: de rest is zich nu bewust van de barbaar die met drank op denkt dat ie een rogue is, maar dan met beroerde skills. Mijn reactie zou "hoe kan je zo stom zij....oh, ja, echt slim ben je niet". Met een beetje geluk wordt het een terugkerend dingetje: barbaar drinkt, rest probeert 'm af te remmen of slappe excuses te verzinnen als ie stomme dingen doet, of gaat er lekker in mee, of pesterijtjes als "you're moving like you have a walking stick up your butt", of....
  • Je vervolgquest is prima geregeld als de party meegaat in dit verhaal. Kiezen ze voor de rechtzaak, dan worden ze veroordeeld tot het alsnog doen van die quest, maar dan met een ander introverhaal en als 'beloning' krijgen ze dan hun onderpand terug en verder nul beloning (behalve xp en eventuele loot die ze achter kunnen houden). Wel ff duidelijk maken dat een gevecht tegen het hele dorp een kansloze onderneming is, als ze die route overwegen. En daar heel korte metten mee maken als ze 't proberen.
Dus ja, waarom zou rechterhand zo'n beloning willen geven, als het ook met een klein stukje chantage geregeld kan worden? Goedkoper, nul risico voor hemzelf, winst op alle fronten. Komt de party nooit meer terug, dan heeft hij die stok nog steeds en kan ie een wit voetje halen bij de baas.

De party hoeft ook niet bang te zijn voor chantabel blijven na dit akkefietje: zodra stok terug is bij noble heeft rechterhand geen poot meer om op te staan voor een eventuele beschuldiging, dus ook voor hen geen extra risico.

Plus, party weet nu dat rechterhand wel in is voor dealtjes, dat kan in de toekomst misschien nog eens een nuttig haakje zijn. Inclusief keuze voor de party om daarin mee te gaan, of juist tegen te werken en voor kamp Noble te kiezen. Opties zat :)
Volgens mij heb ik de meeste voordelen met mijn manier nog steeds. Ik zie vooral het idee van een hele rechtszaak niet zitten om diverse redenen. Zo staat de schuld bijvoorbeeld al vast, en is er geen echte ordehandhaving, rechtssysteem of gevangenis in het dorp. De Noble heeft ook eigenlijk niets om de party direct mee te bedreigen, of in ieder geval niets wat hem niet de helft van zijn mannen zou kunnen kosten.

Er zijn genoeg dingen die de Noble van de party zou willen (twee magische voorwerpen, of hun hulp bij het vinden van een derde voorwerp), maar ik zie niet helemaal in hoe het "ontdekken" van de wandelstok in de verblijfplaats van de party, en het dreigen dit bekend te maken, ze daar toe aan zou kunnen zetten. Het vasthouden van een onschuldige gijzelaar werkt dan vermoedelijk beter. Klein detail hierbij is dat het hier om een Tiefling zou gaan die geen Common of andere bekende talen spreekt, waardoor het voor de Noble een stuk makkelijker zou zijn om tegen haar een gewelddadige "berechting" op te zetten dan tegen de geliefde party ("Dood aan de demoon!").

De vraag is ook vooral; Wat is er leuk voor de spelers? Ik denk zelf dat het redden van een "damsel in distress" beter gaat vallen dan een rechtszaak waarin ze zichzelf moeten verdedigen, zelfs wanneer het eindresultaat (doe X voor ons of geef ons X) hetzelfde is.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben wel voorstander van het FAFO principe. In mijn langst lopende campagne heeft mijn personage eens een pixie vermoord... Het was, in de ogen van mijn personage, uit zelfverdediging, dus eigenlijk doodslag ipv moord, maar een paar sessies later kwam er opeens een soort van fae deurwaarder aan die me in staat van beschuldiging stelde en ik moest onmiddellijk aan de Seelie Court verschijnen om mijzelf te verantwoorden. Vervolgens een volledige courthouse scene waarin ik in het beklaagdenbankje zat tegenover de zus van de dode pixie. Een geweldige sessie was dat. Door de rechter werd Zone of Truth gecast en ik heb bewust mijn save gefaald zodat alle aanwezige fae wisten dat ik de waarheid sprak, dat hielp sowieso veel, en ik ben er vanwege het feit dat het vanuit mijn oogpunt zelfverdediging was heel goed vanaf gekomen. Maar dat was een prima manier ook van de DM om aan de spelers aan te geven: hee, erop los meppen is niet altijd de beste oplossing. :D

• Bundin
  • Niet online
Het klinkt alsof je je besluit al hebt genomen en vooral bevestiging zoekt. Dat is niet nodig, het is jouw campaign en verhaal-technisch jouw feestje. Ik ken je spelers niet en kan niet inschatten waar ze op aanslaan.

Mijn mening staat hierboven omdat ik in algemene zin denk dat het zien van consequenties beter is voor de interne consistentie van het verhaal: niet alleen de spelers hebben doelen en meningen, maar de npcs en samenleving waarin ze zich bewegen ook. Maar als jij tot een andere conclusie komt op basis van wat je weet van je spelers: prima toch :)

• ErikT738
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:46:
Het klinkt alsof je je besluit al hebt genomen en vooral bevestiging zoekt. Dat is niet nodig, het is jouw campaign en verhaal-technisch jouw feestje. Ik ken je spelers niet en kan niet inschatten waar ze op aanslaan.

Mijn mening staat hierboven omdat ik in algemene zin denk dat het zien van consequenties beter is voor de interne consistentie van het verhaal: niet alleen de spelers hebben doelen en meningen, maar de npcs en samenleving waarin ze zich bewegen ook. Maar als jij tot een andere conclusie komt op basis van wat je weet van je spelers: prima toch :)
Het is ook niet zozeer het verhaal waar ik mee zat, maar het off-screen stelen van de spullen van de player characters. Het hele stuk met de Tiefling kan ik ook doen zonder dat de wandelstok ooit wordt gevonden.

Daarnaast heb ik natuurlijk als enige de volledige context. Ik weet dat een machtsstrijd tussen de rechterhand en de noble of het beschuldigen van het andere dorp de spelers niet dichterbij de finale van het avontuur gaat brengen (eerder het tegenovergestelde). Wellicht past dat wel in een sandbox campaign, maar ik wil liever dat mijn verhaal binnen afzienbare tijd wordt "uitgespeeld".

Overigens in de algemene zin met betrekking tot consequenties; Ik heb het idee dat D&D spelers vaker van mening zijn dat "consequenties" gelijk staat aan "straf", en al gauw de hele stadswacht op de spelers af willen sturen om ze in het gevang te zetten (en dan doel ik niet alleen op hier maar ook op Reddit en dergelijke). Zelf zie ik gewoon niet in wat daar precies leuk aan is. Ook zonder rechtszaak, opsluiting of gevecht kunnen de spelers de gevolgen van hun acties voelen (in mijn geval omdat een onschuldige Tiefling is gepakt terwijl er werd gezocht naar het gestolen voorwerp, maar het zou echt alles kunnen zijn). Mocht ik de spelers wel in een dergelijke situatie willen brengen, dan doe ik dat liever middels een (on)terecht beschuldigde NPC.

Misschien ben ik wat meer railroady dan andere DM's.

• Bundin
  • Niet online
ErikT738 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:27:
[...]

Misschien ben ik wat meer railroady dan andere DM's.
Je geeft het inderdaad zelf al aan: je wil dat jouw verhaal wordt doorlopen, niet een verhaal dat jullie samen schrijven door interactie in de spelwereld. Zolang iedereen het naar zijn/haar zin heeft, hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk en als je het goed aanpakt is de kans aanwezig dat de spelers niet merken dat ze geen invloed hebben gehad op de uitkomst.

Wat doe je als de party totaal niet geinteresseerd is in wat er wel of niet met die tiefling gebeurt? De Barbarian kan denken "mooi, kom ik dus mee weg", de rest van de party weet van niks dus denkt misschien "prima, interne zaak, zal vast wel ofzo". Of, als ze merken dat de barb dat ding heeft gejat ook "prima, liever hij dan wij". Zit je dan met je plothook want wat je verwacht is niet per se logisch.

Maar je hebt de richting duidelijk al uitgestippeld, dus succes met de volgende sessie :)

• Arunia
Afgelopen weekend 2 dagen naar Spelspektakel geweest. Erg leuk en best vermoeiend. Zaterdag uiteraard de winkel waar ik mijn metalen dobbelstenen had gekocht tegen gekomen. Eigenlijk soort van ontweken op Spiel. :+
Mijn vrouw heeft aangegeven dat zij en onze dochter ook genoeg krijgen, dus eerste stap gemaakt om voor de volledige kleuren reeks te gaan en dan straks 7 sets te hebben. Ja, ze zijn 40 euro per set, maar goed, ze gooien wel lekker. Heb nu de set met iedere steen de getallen een eigen kleur en een set blauw.
En ja, dan heb ik in de basis toch een D6 te weinig. Maar ze hebben zelfde stijl andere basis kleur van de steen zelf ook nog varianten.

Andere is dat ik een Remarkable wilde aanschaffen voor notities, maar dus ook voor DnD. Laat ik nu ook een Surface Book 3 hebben (ofwel kan het scherm los halen en meenemen). Echter, zit ik nog even te kijken wat de beste optie is om te schrijven. Heb de pen er ook voor namelijk.
Dan nog iets om op een karaktersheet te schrijven of een digitale karaktersheet, maar dat kan ik rustig bekijken.

• ErikT738
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:49:
[...]

Je geeft het inderdaad zelf al aan: je wil dat jouw verhaal wordt doorlopen, niet een verhaal dat jullie samen schrijven door interactie in de spelwereld. Zolang iedereen het naar zijn/haar zin heeft, hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk en als je het goed aanpakt is de kans aanwezig dat de spelers niet merken dat ze geen invloed hebben gehad op de uitkomst.

Wat doe je als de party totaal niet geinteresseerd is in wat er wel of niet met die tiefling gebeurt? De Barbarian kan denken "mooi, kom ik dus mee weg", de rest van de party weet van niks dus denkt misschien "prima, interne zaak, zal vast wel ofzo". Of, als ze merken dat de barb dat ding heeft gejat ook "prima, liever hij dan wij". Zit je dan met je plothook want wat je verwacht is niet per se logisch.

Maar je hebt de richting duidelijk al uitgestippeld, dus succes met de volgende sessie :)
Ik heb al aardig wat hints naar een Tiefling beschaving in de campaign gedropt, dus als ze niet happen dan weet ik het ook niet meer. Daarnaast hebben ze nog minstens twee andere plothooks waarmee ze ook verder kunnen als ze de Tiefling negeren. Dit was juist mijn manier om consequenties te verbinden aan de eerdere acties van de spelers. De Tiefling bestond ook al zonder de wandelstok, maar de spelers hadden haar dan later en elders pas kunnen ontmoeten (of niet, als ze daar nooit heen gaan).

Het is echt niet alsof ze volledig op rails zitten, maar het eindstation is wel min of meer vastgesteld. Ze kiezen echter zelf welke stations ze aandoen, hoe ze deze achterlaten, met wie ze in de trein zitten, of ze onderweg een broodje Döner halen en hoe ze het eindstation gaan verlaten. Sommige DMs zouden misschien ook een fiets, auto en helikopter aanbieden, maar dat gaat mij echt te ver qua scope.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ