Hagdos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:25:
DM hier die wat advies nodig heeft: Wat zou een goede module zijn om te spelen?
Mijn groep gaat weer herstarten, na een klein jaar pauze. We zijn nu met 3 spelers (en 1 DM); waarschijnlijk komt er een 4e bij. 2 van de spelers zijn er al vanaf het begin bij, en hebben Lost Mines of Phandelver gespeeld. Dat was voor iedereen de eerste kennismaking met D&D (ook voor mij, DM).
Daarna hebben we een tijdje een homebrew campaign gespeeld, doorgebouwd op Lost Mines, ongeveer van lvl 5 tot lvl 8/9. De 3e speler kwam er halverwege bij, op level 5/6. De 4e speler is nog helemaal nieuw.
Ik wil graag weer terug naar een uitgeschreven adventure, om mezelf wat voorbereidingstijd de besparen. Wensen voor de nieuwe campaign (in willekeurige volgorde):
- 5e (want dat kennen we al)
- Mag beginnen vanaf level 1, want speler 3/4 zijn nog niet heel bekend met DnD
- Liefst niet te ingewikkelde plotlijnen. We spelen te korte sessies en te ver uit elkaar om ingewikkelde verhaallijnen of moeilijke mysteries echt lekker te laten lopen.
- Liefst een verhaal waar we op exotische plekken komen (andere planes bijv).
- Goeie mix van gevechten en roleplay (~50/50)
- Een goed geschreven adventure, zodat ik niet alsnog heel veel tijd kwijt ben aan aanpassen en voorbereiden om het te laten werken.
Qua verhaal sprak Baldur's Gate: Descent into Avernus me wel aan, maar ik lees online veel negatieve verhalen (railroady, zwakke plotlijnen, veel missende dingen). En dan weer over extra boekjes en mensen die de campaign aangepast hebben, maar dat wil ik juist niet te veel doen. Een beetje is niet erg en hou je toch, maar ik wil niet voor elke sessie 3 youtube-films en een handleiding moeten lezen om de campaign aan te passen.
Candlekeep Mysteries klinkt ook wel goed, maar ik weet niet of dat leuk is als campaign, of dat de verhalen daarin echt te los zijn. Storm King’s Thunder spreekt mij wel aan, maar ben ik nog niet echt in gedoken.
Als ik ga Googleen vindt ik 100 verschillende dingen, en raak ik de weg een beetje kwijt. Ben benieuwd of jullie een pre-written kennen die goed bij bovenstaande wensen zou passen. En wat de leuke en minder leuke dingen uit die adventure dan zijn.

Wat je wil, bestaat niet heel erg bij vooruit geschreven modules. Immers worden deze geschreven voor groepen die met regelmaat samenkomen. Dat gezegd, heb ik wel een aantal aanbevelingen, waarvan ik sommige zelf geDM'ed heb.
Uit de "zelf"-categorie: Curse of Strahd als je wat werk wil doen, of Descent into Avernus (imo ondergewaardeerd en zeker niet zo slecht als het internet beweerd, maar wel wat werk nodig). Tomb of Annihilation (hex crawl, met "mega"-dungeon op het einde).
Uit de "ken ik"-categorie: Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage (mega-dungeon crawl, 5-20), met eventueel Waterdeep: Dragon Heist (stad-campagne, 1-5) als proloog. Ook is WIld beyond the Witchlight een leuke (Feywild, 1-8, expliciet gescheven om ook zonder vechten uit te spelen).
Je kan natuurlijk óók "gewoon" nog een starterset doen & Dragon of Icespire Peak (essentials kit) spelen. Heb ik ook geDM'ed (gecombineerd met Phandelver). Lekker laag drempelig, in een bekende omgeving, 1-7. Als je deze koopt, "krijg" je de uitbreidingen op dndbeyond er ook bij via een QR code, geen idee of dat tweedehands ook werkt.
Een andere optie (die ik nu aan het DM'en ben) is Phandelver and Below: The Shattered Obelisk. Dit is een (soort van) herschreven Lost Mine, die verder gaat naar lvl 12. Voordeel is dat je minimale prep gaat hebben in het begin, aangezien veel al bekend is. Nadeel; het lijkt allemaal bekend voor je spelers. Het succes is dus afhankelijk van hun vermogen om niet te meta-gamen.
Ik ga mijn spelers naar 20 brengen, door ná Phandelver over te gaan naar Vecna Eve of Ruin. Hier heb ik dus veel prep voor nodig, om beide campagnes te intergreren. Ook dat kan je doen. De goede ideeën van meerdere campagnes samenvoegen tot één. Mijn eerste campagne was dat ook (raad ik niet aan, veel werk en moeilijk voor een first-time DM 

). Lost Mine/Icespire Peak/Rise of Tiamat gecombineerd tot 1. Werkte en ging goed 
Hopelijk heb je hier wat aan.