Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:22
Bapawe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:08:
[...]
+ de tabletop tokens van https://geektankgames.com/collections/all-products om snel een bos of dorp etc. te maken.
Prima spul. Zo ben ik zelf in afwachting van deze:
https://www.backerkit.com...-Vault-of-Mini-Things#top

En ik heb daarvoor destijds getwijfeld om deze te backen:
https://www.kickstarter.c...ylic-minis-rpg-essentials

Toch spijt dat ik die laatste niet gebacked heb. Die werkt met top-down acrylic mini's ipv 2d mini's in een standee.

Maar goed, er is keer dan genoeg keuze. Dus wellicht hebben mensen aan mijn links ook iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 21:58
Oh nice, die zien er ook goed uit inderdaad. 3d minis zijn natuurlijk super gaaf maar die tokens zijn een snelle en makkelijke vervanging die ik zeker zou gebruiken als we als party geen 3d printer hadden gekocht en ik zelf alles zou moeten printen en schilderen.

Gelukkig heb ik iemand in de party die dat voor me wil doen en het ook leuk vind.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 21:23
Persoonlijk ben ik van de battlemat icm mini's. Al dan niet geprint. Een Bambulab X1c, icm de 1 meter regel, werkt perfect :D Mijn spelers zijn iig onder de indruk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Wat is de 1 meter regel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:20

Thermomet3r

het is warm of koud

Als het er van 1 meter goed uit ziet, dan is het goed genoeg, je hoeft niet alle details perfect te hebben om een mooie miniatuur te hebben. :9

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:58
Ook wel de tabletop ready omschrijving.
Je kijkt er naar van 0,5 - 1,5 m met vaak weinig / slecht licht. Oftewel al die details zie je niet eens.

Daarom werkt heroforge en bv warhammer zo goed, niet te veel details en dik aangezet zodat het goed te verven is en daarmee de herkenbaarheid omhoog gaat.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Wat @Thermomet3r en @Morelleth inderdaad zeggen. Ik merk dat veel mensen in de 3D printer "community" die TTRPGs spelen nogal geobsedeerd zijn door hogere resoluties en meer details, maar dat is allemaal nutteloos als je die details toch niet ziet. Kost je alleen maar meer geld, tijd en moeite.

Aan de andere kant, als je daar gelukkig van wordt, ga je gang :D. Is iets waar ik ook "last" van heb. 0.1mm layer height zou voldoende zijn op de 1 meter regel, toch print ik op 0.08mm, want meer details :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
aaah zo thanks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Wat @Thermomet3r en @Morelleth inderdaad zeggen. Ik merk dat veel mensen in de 3D printer "community" die TTRPGs spelen nogal geobsedeerd zijn door hogere resoluties en meer details, maar dat is allemaal nutteloos als je die details toch niet ziet. Kost je alleen maar meer geld, tijd en moeite.

Aan de andere kant, als je daar gelukkig van wordt, ga je gang :D. Is iets waar ik ook "last" van heb. 0.1mm layer height zou voldoende zijn op de 1 meter regel, toch print ik op 0.08mm, want meer details :')
Ligt eraan wat je er mee doet idd.
Voor spelen ga ik niet verder dan een speedpaint, drybrush met contract oid. Resin prints standaard 0,05 en alles van gebouwen / terrein in PLA op 0,2. Meer dan voldoende.

Maar voor echt verven, is het hoog detail in 75mm of grotere scale. Of busts etc.
Maar nog steeds 0,05 resolutie, Want die komt er door een beetje goede plaatsing juist perfect uit. Primer eroverheen en geen layer line te zien.

Zo ben ik nu bezig met een "klein"projectje van een mammoet.
Voorste is het origineel van Lord of the Print / Rescale miniatures. Daarachter de 200% variant die ik voor op de beurzen op tafel wil zetten om aandacht te trekken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ9mt70SbzVh8m45zsPawnncaMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jy4FWGyWm6JByzhd7tNFtqsa.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, mijn bureau is een zooitje. :|

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Ligt eraan wat je er mee doet idd.
Voor spelen ga ik niet verder dan een speedpaint, drybrush met contract oid. Resin prints standaard 0,05 en alles van gebouwen / terrein in PLA op 0,2. Meer dan voldoende.

Maar voor echt verven, is het hoog detail in 75mm of grotere scale. Of busts etc.
Maar nog steeds 0,05 resolutie, Want die komt er door een beetje goede plaatsing juist perfect uit. Primer eroverheen en geen layer line te zien.

Zo ben ik nu bezig met een "klein"projectje van een mammoet.
Voorste is het origineel van Lord of the Print / Rescale miniatures. Daarachter de 200% variant die ik voor op de beurzen op tafel wil zetten om aandacht te trekken. :P

[Afbeelding]

En ja, mijn bureau is een zooitje. :|
Cool. Ikzelf verf helemaal niet :')... Als ik al meerdere kleuren wil, print ik in meerdere kleuren. Ik zit in de gelukkige omstandigheid dat ik een Bambulab met AMS heb.

Maar ik vind het altijd cool als anderen wél hun minis verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Cool. Ikzelf verf helemaal niet :')... Als ik al meerdere kleuren wil, print ik in meerdere kleuren. Ik zit in de gelukkige omstandigheid dat ik een Bambulab met AMS heb.

Maar ik vind het altijd cool als anderen wél hun minis verven.
Eerst volgende printer wordt ook iets met een AMS achtig systeem denk. (en die bambu labs zijn dan wel heel erg nice)
Staat hoog op het verlanglijstje. Maar ja, "nodig" is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Eerst volgende printer wordt ook iets met een AMS achtig systeem denk. (en die bambu labs zijn dan wel heel erg nice)
Staat hoog op het verlanglijstje. Maar ja, "nodig" is het niet.
Bambu Lab 3D Printers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
We hebben op dit moment 6 actieve printers staan en heb er al 3 versleten / weggedaan.
En print meer en meer in resin ipv PLA, dus tja...

Maar er staan op het moment weer dungeon tiles voor mijzelf aan. Moet voor komend weekend nog ff een dungeon boss fight in orde maken.
Wordt een tafel vol en kijken of ik nog wat leuke special effects toe kan voegen.

Een 75 mm boss zodat die ook goed intimiderend is. Paar extra guardians.
En natuurlijk alles nog van de week verven. :X
Heb er echt niet ruim de tijd voor gehad hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:56:
[...]

We hebben op dit moment 6 actieve printers staan en heb er al 3 versleten / weggedaan.
En print meer en meer in resin ipv PLA, dus tja...

Maar er staan op het moment weer dungeon tiles voor mijzelf aan. Moet voor komend weekend nog ff een dungeon boss fight in orde maken.
Wordt een tafel vol en kijken of ik nog wat leuke special effects toe kan voegen.

Een 75 mm boss zodat die ook goed intimiderend is. Paar extra guardians.
En natuurlijk alles nog van de week verven. :X
Heb er echt niet ruim de tijd voor gehad hoor...
Ik heb net https://www.kickstarter.c...lar/the-universal-dungeon "binnengekregen", nu ff wachten op de bestelde magneten & grijs filament... Dan, dungeons printen :D.

Maar sinds wanneer bestaat er zoiets als "genoeg printers"? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
Wauw dat is wel vet maar gaat me wel ver hoor... Ik besteed mijn tijd dan liever aan andere dingen.
Maar blijft wel vet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb net https://www.kickstarter.c...lar/the-universal-dungeon "binnengekregen", nu ff wachten op de bestelde magneten & grijs filament... Dan, dungeons printen :D.

Maar sinds wanneer bestaat er zoiets als "genoeg printers"? :P
https://www.myminifactory.com/users/DeathxTiles
Ik ben maar voor deze gegaan.

Gecombineerd met https://www.kickstarter.c...s/kraken-fantasy-dungeons

En heb daarnaast toch al teveel files. Bijna alles van printable scenery. Alleen daarmee kan ik al complete steden en dungeons maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Ik ben van plan om echt alleen de paden te printen, geen muren, etc. Wss zelfs geen scenery, maar dat moet ik nog ff overwegen. Ik ben nl gemerkt dat dungeons heel leuk zijn, maar ook de aandacht afleidt van het spel & (met muren) het zicht op de situatie belemmeren.

Maar we gaan het zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Lage muren en/of open stukken werken inderdaad veel beter.
Gaat vooral om het idee in het hoofd van je spelers te kunnen planten..

En eerlijk is eerlijk, dat kan al met alleen een goede omschrijving.
Voeg er muziek aan toe en je krijgt een sfeer.
Voeg pen en papier toe en je geeft visuele handvaten voor ruimte / positiebepaling.

Doe dat met mini's, tiles en props en je kan het meer sturen in het totaal plaatje van dat idee.

Voor steden zet ik meestal een stuk of 6 generieke gebouwen neer.
Dungeons 2 tot 3 ruimtes die direct van invloed zijn op waar ze zijn.
Scenes in een bos, alleen een paar bomen op een groen veld.
Dat soort dingen.

Minimale omgeving, makkelijk inzetbaar.

Maar soms wil je wat uitgebreider en dan is het fijn dat te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
Ik heb nu wat generic tokens op stands en dat werkt wel leuk zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:27
Ik was niet zo happig op OneD&D, maar het lijkt er op dat ze mijn meest gehate wijziging uit de playtest in ieder geval hebben teruggedraaid (Druids zouden alleen nog maar in templates kunnen wildshapen, en niet meer in Beasts). Stiekem ben ik toch wel benieuwd naar wat ze er van hebben gemaakt.

De Weapon Masteries klinken ook wel interessant, al vraag ik me af of het genoeg gaat zijn om Martials ook op hogere tiers met Casters te laten concurreren, en vooral of het ze interessanter maakt om te spelen.

De video over nieuwe feats en backgrounds heb ik nog niet gekeken, maar om de post compleet te maken post ik die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Wel weer typisch dat buiten de VS de bundle niet gekocht kan worden :')... Iig niet met dezelfde korting & add-ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Mochten hier fans zijn van de The Gamers films, de kickstarter voor deel 4 loopt bijna af:
https://www.kickstarter.c...3/gamers-4-dorkness-falls

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41

Mx. Alba

hen/die/zij

Vanmiddag Session Zero van een nieuwe D&D campagne met een nieuwe groep geleid door een professionele game designer. Zin in! De campagne speelt op aarde in het Midden-Oosten ten tijde van het Romeinse Rijk. Wel enigszins fantasy setting want er bestaan ook elven, dwergen etc, maar niet alle opties zijn beschikbaar. Zelf ga ik ten strijde trekken met een human variant (mobile) kensei monk, denk ik - details nog uit te werken vanmiddag. Zin in!

En in ander nieuws heb ik eens iets praktisch gehaakt... Een Bag of Holding waar hele legioenen NPC's in passen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1iCot4S9VkMfsX_B6YIUcY-Jac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uwkiLs5jIvMQHBruypzQ015.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BJ3TYbxNX15JS7Ur_5oMevnnA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwmifCNiSbxYTVDpfRWH2MoT.jpg?f=fotoalbum_large

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:04
Wat gebeurt er als je AI ter beschikking hebt met unlimited tokenization >:)

Je bent een grot aan het bewonderen en plots zie je een kampvuur. Je kijkt verbaast want deze grot leek onbewoond. Op het moment dat je dichterbij het kampvuur komt hoor je "PEEK-A-BOO".
Achter je staat een grijnzende halfling met zwaard in hand. Hij heeft een litteken op zijn wang en geeft een akelige sfeer af. Wat doe je?

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6Om6kY-G2oIKCa2l-66FOMjezY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjRcG3SWk0DiS8ecBPkcFVyJ.png?f=fotoalbum_large

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morgen een nieuwe campagne beginnen *O*. Specifiek Into the Fey van The DM Lair.

Net de laatste loodjes aan voorbereiding gedaan en heb er zin in :D ToA beviel me als DM toch niet. Geen idee waarom, maar het klikte absoluut niet voor mij. Heb die campagne uiteindelijk maar gestopt en deze beginnen we op level 1. Gaat uiteindelijk tot level 5 en hopelijk zijn de spelers langzaam genoeg dat we Escape from the Fey, het vervolg wat Luke nu aan het schrijven en playtesten is, er meteen achteraan kunnen spelen. Zo niet, moet ik maar iets verzinnen :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Vanavond een leuke eerste sessie gehad met een nieuwe D&D crew. In deze campagne speel ik een level 3 variant human kensei monk, met de Mobile feat. Ik begon als een bodyguard voor een koningin. Tijdens een feest werd de koningin opeens geraakt door twee magische pijlen en ze ging neer. Een andere PC had gezien uit welke richting de pijlen geschoten waren: vanaf een dak zo'n 1000 voet weg... Ik zette het meteen op een lopen in die richting. Eerst werd toen het gebeuren op het plein waar de koningin was afgehandeld, verschillende pogingen om haar leven te redden mochten niet baten, de magie van de pijlen was te sterk. Healing Word, Cure Wounds, Spare the Dying, medicine checks, alles is geprobeerd maar niets werkte en de koningin is overleden. Goed, toen naar mij...

"Oké, hoe ver kan je komen in 9 beurten?"

Hmmm... 3x 150ft (move + dash + step of the wind), dan zijn mijn ki points op en daarna dus nog 6x 100ft (move + dash). Totaal 1050ft. Genoeg om die 1000 voet te overbruggen naar waar die boogschutter zou moeten zitten. Plus, als ik dash heb ik geen last van difficult terrain dus ik kon zo een trap op stormen het dak op en daar stond de assassin...

Ik heb de assassin nog wel aangevallen maar ik had het gevoel dat die van een veel te hoog level was om in mijn eentje aan te kunnen. Toch heb in wel een paar hits op haar kunnen krijgen en toen verscheen er opeens een duivel die samen met de assassin weg teleporteerde...

Aan de hand van de pijlen, mijn beschrijving van de assassin en de duivel en een diepgaand onderzoek van de locatie van waar de daders weg teleporteerden hebben we goede aanknopingspunten om de daders van deze moord te gaan ontmaskeren. Op naar de volgende sessie!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Remy!!!! schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:39:
De PDF kan je voor $9,99 kopen, geen idee wat je dan precies krijgt.
klemmen.
Je krijgt een PDF met afbeeldingen die je zelf kan je zelf printen en op karton plakken.

Je krijgt alles twee keer, een keer gewoon en een keer in spiegelbeeld.
Het is geformatteerd om direct op A4-formaat te printen (eigenlijk US Letter, maar dat maakt weinig uit).

Het netjes uitknippen kost mij veruit het meeste tijd maar in uurtje tijd kan ik tientallen pawns maken en daar kan ik dan maanden meer vooruit.. Als je wat pragmatische bent en rechthoekige kaartjes accepteert kun je met een papiersnijder honderden van die kaartjes maken in een middagje tijd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:44
Mx. Alba schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:10:
Vanavond een leuke eerste sessie gehad met een nieuwe D&D crew. In deze campagne speel ik een level 3 variant human kensei monk, met de Mobile feat. Ik begon als een bodyguard voor een koningin. Tijdens een feest werd de koningin opeens geraakt door twee magische pijlen en ze ging neer. Een andere PC had gezien uit welke richting de pijlen geschoten waren: vanaf een dak zo'n 1000 voet weg... Ik zette het meteen op een lopen in die richting. Eerst werd toen het gebeuren op het plein waar de koningin was afgehandeld, verschillende pogingen om haar leven te redden mochten niet baten, de magie van de pijlen was te sterk. Healing Word, Cure Wounds, Spare the Dying, medicine checks, alles is geprobeerd maar niets werkte en de koningin is overleden. Goed, toen naar mij...

"Oké, hoe ver kan je komen in 9 beurten?"

Hmmm... 3x 150ft (move + dash + step of the wind), dan zijn mijn ki points op en daarna dus nog 6x 100ft (move + dash). Totaal 1050ft. Genoeg om die 1000 voet te overbruggen naar waar die boogschutter zou moeten zitten. Plus, als ik dash heb ik geen last van difficult terrain dus ik kon zo een trap op stormen het dak op en daar stond de assassin...

Ik heb de assassin nog wel aangevallen maar ik had het gevoel dat die van een veel te hoog level was om in mijn eentje aan te kunnen. Toch heb in wel een paar hits op haar kunnen krijgen en toen verscheen er opeens een duivel die samen met de assassin weg teleporteerde...

Aan de hand van de pijlen, mijn beschrijving van de assassin en de duivel en een diepgaand onderzoek van de locatie van waar de daders weg teleporteerden hebben we goede aanknopingspunten om de daders van deze moord te gaan ontmaskeren. Op naar de volgende sessie!
Inmiddels al weer gespeeld? Klinkt als een interessante sessie in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Kaasdipje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:16:
Inmiddels al weer gespeeld? Klinkt als een interessante sessie in ieder geval!
Ja, ondertussen nog twee sessies gehad waarin mijn personage drie keer down is gegaan terwijl ze een party-genoot en een andere koningin beschermde... Alle drie de 0HP situaties overleefd, maar ik heb voor de zekerheid een backup personage klaar gezet. :D

Oh en aan het eind van de laatste sessie zijn we ook naar level 4 gegaan. Hopelijk nu iets minder squishy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC Taz Man
Hmm, vandaag maar begonnen aan een stokje in 7 delen te printen :D https://www.printables.co...ay-prop-from-vecna-eve-of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Blijkbaar heeft Chris Perkins een promotie gekregen en is hij niet langer de lead-designer van D&D:

https://twitter.com/Chris...tatus/1847066688191111238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zijn er hier mensen die zaterdag naar RINCON gaan? Ik ben erbij in ieder geval, 's avonds zit ik verstopt in het pak van Dr. Malus Morbus, the plague doctor. Kom bij mij je remedie tegen de pest halen... Of STERF! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:34
Hoe werkt precies Spiritual weapon bij een cleric? ik weet dat om het te casten is het een bonus action maar bij de volgende beurten, als de weapon wilt aanvallen is het dan een action of ook bonus action?

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Gemmeke schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:17:
Hoe werkt precies Spiritual weapon bij een cleric? ik weet dat om het te casten is het een bonus action maar bij de volgende beurten, als de weapon wilt aanvallen is het dan een action of ook bonus action?
Zowel in de '14 regels als in de '24 regels kost het een bonus actie om er in de volgende beurten mee aan te vallen (i.e. niet de beurt waarin het is gecast, daar krijg je de aanval "gratis" bij het casten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Gemmeke schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:17:
As a bonus action on your turn, you can move the weapon up to 20 feet and repeat the attack against a creature within 5 feet of it.

Dus in volgende beurten een bonus action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:46
Zijn er mensen in/rondom Arnhem die mogelijk nog een plekje in een groep hebben?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
FireDrunk schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:41:
Zijn er mensen in/rondom Arnhem die mogelijk nog een plekje in een groep hebben?
Rosmalen dichtbij genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
pirke schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:04:
[...]

Rosmalen dichtbij genoeg?
Thanks, maar dat is me iets te ver. Heb nu een groepje in Utrecht en dat is ook al wel lastig qua planning soms.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:35
Mx. Alba schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:54:
Zijn er hier mensen die zaterdag naar RINCON gaan? Ik ben erbij in ieder geval, 's avonds zit ik verstopt in het pak van Dr. Malus Morbus, the plague doctor. Kom bij mij je remedie tegen de pest halen... Of STERF! :D
hey! Late reactie maar die ken ik :+ Ik had de plague, as usual!

Iemand al ervaring met de 2024 editie? Ik hoor zoveel drama verhalen. Maar dat was ook met 5th edition en 3.5 spelers (nu nog steeds). Dus drama verhalen van D&D fans neem ik met een korrel zout

[ Voor 19% gewijzigd door corset op 09-12-2024 16:12 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
corset schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:10:
[...]

hey! Late reactie maar die ken ik :+ Ik had de plague, as usual!

Iemand al ervaring met de 2024 editie? Ik hoor zoveel drama verhalen. Maar dat was ook met 5th edition en 3.5 spelers (nu nog steeds). Dus drama verhalen van D&D fans neem ik met een korrel zout
Probleem met 5.24 is vooral dat het momenteel onspeelbaar is. Je hebt allerlei nieuwe regels, opties, en zaken voor spelers & DMs, maar geen enkel monster.

Spelers hebben een behoorlijke powerboost gekregen, maar de 5e monsters zijn daar totaal niet geschikt voor. niet volgens de CR berekening van 5e. Beetje dat je een draak moet gooien tegen een lvl 1 groep (gechargeerd, maar ok).

Denk dat we pas écht kunnen gaan spelen als alle core boeken uit zijn. 5e ervaring leert; eigenlijk pas na dat er een campagne of 2 uit zijn ná het publiceren van de core boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:32:
[...]

Probleem met 5.24 is vooral dat het momenteel onspeelbaar is. Je hebt allerlei nieuwe regels, opties, en zaken voor spelers & DMs, maar geen enkel monster.

Spelers hebben een behoorlijke powerboost gekregen, maar de 5e monsters zijn daar totaal niet geschikt voor. niet volgens de CR berekening van 5e. Beetje dat je een draak moet gooien tegen een lvl 1 groep (gechargeerd, maar ok).

Denk dat we pas écht kunnen gaan spelen als alle core boeken uit zijn. 5e ervaring leert; eigenlijk pas na dat er een campagne of 2 uit zijn ná het publiceren van de core boeken.
Hebben de CR berekeningen ooit gewerkt?

Ik heb nu één 2014 one-shot gespeeld met de 2024 regels als level 17 Mercy Monk, en dat is heel goed bevallen. Ik had niet het idee dat we niet werden uitgedaagd door de standaard monsters uit het avontuur. Daarnaast zijn de monsters in de nieuwere boeken als ik het goed begrijp al geschreven met de 2024 regels als uitgangspunt, dus het is ook niet alsof er helemaal geen monsters zijn die je kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemmeke
Gisteren Legend of Vox Machina season 1 en 2 gebingewatched, ondertussen ook Critical Role campaign 1 begonnen te kijken. I love DnD ! haha

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Gemmeke schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:48:
Gisteren Legend of Vox Machina season 1 en 2 gebingewatched, ondertussen ook Critical Role campaign 1 begonnen te kijken. I love DnD ! haha
Campaign 1 ben ik nooit doorheen gekomen. De audio in het begin is zo brak ... :|

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Critical Role ben ik idd ook nooit goed in gekomen. Dimension 20 daarentegen is vurrukulluk, speciaal daarvoor een abonnement op Dropout genomen.

In ander nieuws in D&D land... Die campagne waarin ik een monk speelde is ondertussen afgerond na een zinderende finale met een epic gevecht waarin ik voor de verandering eens niet down ben gegaan! (Ik had aan het eind nog 1 HP over...) En ik heb op een online bingo-avond voor RINCON vrijwilligers een leuke prijs gewonnen: HeroForge STLs. Nu alleen nog ff iemand zoeken die die voor me kan printen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Genoeg leuke podcasts voor dnd play te vinden.

Crit role is voor mij met alleen audio persoonlijk te chaotisch. Als video een stuk beter te volgen, maar die zet ik dan weer minder snel op.
Heel lang dungeons and randomness aan het volgen. Waren juist heel erg gestructureerd (vooral door edditen).

En heb er nog meerdere in de rij staan zoals dungeons and daddies (stuk van geluisterd en je lacht je krom), dimension 20, high rollers, respect the crit, dungeons of drakkenheim etc.
En aanverwante podcasts zijn ook wel de moeite waard oals Candela Obscura en Midst.

Er beginnen overigens ook steeds meer beuren te komen die wel de moeite waard zijn (ook als vendor). Naast Rincon komt er nu ook in september Main Quest Con in Rijswijk.
Is er in Gent de Day of Dungeons en dan nog wat meer kleiner spul.

• FireDrunk
High Rollers 2 vond ik ook erg goed, daar heb ik als volwassen kerel toch ook wel een traantje weg moeten pinken af en toe. Campaign 3 nu kom ik niet in, ze doen allemaal te vage stemmentjes en spelen te vage characters.

Even niets...

• MC Taz Man
FireDrunk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:48:
High Rollers 2 vond ik ook erg goed, daar heb ik als volwassen kerel toch ook wel een traantje weg moeten pinken af en toe. Campaign 3 nu kom ik niet in, ze doen allemaal te vage stemmentjes en spelen te vage characters.
Heb het idee dat bij C3 van HR er meer op het publiek gespeeld wordt, dan daadwerkelijk het spel. Dat was bij C1 & C2 wel anders.

Hetzelfde probleem heb ik met critical role. Daar kom ik maar niet in. Teveel 'voor het publiek'. Bij Acquisitions Incorporated heb ik daar dan weer geen last van, maar da's meer comedy dan een poging tot serieus D&D spelen.

AcqInc is sws een aanrader, als ook Dice, Camera, Action!. Beide geDM'ed door Chris Perkins.

• FireDrunk
MC Taz Man schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:38:
[...]

Heb het idee dat bij C3 van HR er meer op het publiek gespeeld wordt, dan daadwerkelijk het spel. Dat was bij C1 & C2 wel anders.

Hetzelfde probleem heb ik met critical role. Daar kom ik maar niet in. Teveel 'voor het publiek'. Bij Acquisitions Incorporated heb ik daar dan weer geen last van, maar da's meer comedy dan een poging tot serieus D&D spelen.

AcqInc is sws een aanrader, als ook Dice, Camera, Action!. Beide geDM'ed door Chris Perkins.
D&D mag toch soms best comedy zijn :+

Even niets...

• MC Taz Man
FireDrunk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:49:
[...]

D&D mag toch soms best comedy zijn :+
Zeker. Da's ook geen probleem :D AcqInc geniet ik nog altijd van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
AcqInc komt goed in de buurt van de kwaliteit zoals CR met daarmee bedoel ik decor set, Camera angles, audio kwaliteit, on screen productions en battle maps en structures.

Zijn er nog ? ik ken enkel AcqInc en CR.

[ Voor 6% gewijzigd door Gemmeke op 13-12-2024 11:57 ]

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Gemmeke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:57:
AcqInc komt goed in de buurt van de kwaliteit zoals CR met daarmee bedoel ik decor set, Camera angles, audio kwaliteit, on screen productions en battle maps en structures.

Zijn er nog ? ik ken enkel AcqInc en CR.
Überhaupt, of die nu nog lopen? High Rollers is met campagne 3 bezig (welke het minste is, imo). Mijn persoonlijke favoriet is Dice, Camera, Action!, maar die is al een tijd gestopt (met IRL issues, waardoor het 4e seizoen geen einde heeft). Anna-Prosser & Holly zijn nu onderdeel van AcqInc. Speelt zicht af in dezelfde dimensie/wereld als AI en gaat door Curse of Strahd, Storm King's Thunder, Tomb of Annihilation & Waterdeep Dragon Heist-ish. Verder is Relics & Rarities ook erg leuk, voor wat het is. 1 op 1 D&D, met bekende mensen.

Oh & voor ik het vergeet hebben de mensen van Outside XboX & Outside Xtra ook een lopende canpagne, de Oxventures. Ik ben daar niet up-to-date, maar de eerste paar seizoenen zijn hilarisch. Geloof niet, net zoals bij CR, dat dit een actual play is, maar gewoon erg grappig script.

[ Voor 7% gewijzigd door MC Taz Man op 13-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zooooo, heftige D&D sessie gisterenavond. Eén van de spelers was er niet omdat die verhinderd was - shit happens - dus gingen we met z'n drieën op onderzoek uit naar de oorzaak van een overduidelijk magische storm. Ik speel een drow/tiefling rogue/warlock, verder hadden we nog een human echo knight/paladin en een gnome wizard in de party.

Bij de rand van de storm kwamen we al een paar air elementals tegen. Toen de storm in naar de inn in het centrum van de storm. Daar kwamen we dus al aan met niet volle health omdat we in de storm niet aan een short rest toekwamen... Op de deur van de inn bleek een magische val te zitten (die ik als rogue natuurlijk volledig ontweek - in totaal heb ik in die sessie vier of vijf keer major dex saves volledig gedodged, rogue's gonna rogue). Binnen troffen we twee casters en drie fighters aan. Twee van de fighters waren vrij snel onder de duim, maar toen begon het toch wel nijpend te worden. In één beurt viel ik terug van zo'n 50HP naar slechts twee dussuh... I bravely ran away om even bij te komen (een PoH te chuggen). Tegen de tijd dat ik met 12HP weer binnen kwam rennen was de echo knight down en zag ik de gnome meedogenloos neergemept worden... Toch was ook één van de enemy casters neer gegaan dus ik met nog 12HP tegen een caster en een fighter... I didn't like those odds. Ik rende een gang door, een deur door, en sloot die deur achter me. De enemies kwamen achter me aan en ik won met één puntje verschil een opposed strength check om de deur dicht te houden, ondanks mijn -1 op strength. Toen castte ik Invisibility op mezelf. In combinatie met mijn +12 stealth en Boots of Elvenkind die me ook nog eens advantage geven was ik "verdwenen"... Even wachten tot één van de twee (de caster in dit geval) uit de stallen weg ging en toen schoot ik met mijn shortbow de fighter neer. 1d6 + hex 1d6 + sneak attack 4d6 +8, de fighter ging neer. Ik had nog net genoeg movement over om me taktisch op te stellen naast de deur waardoor de caster vertrokken was - de commotie van de stervende fighter zorgde ervoor dat die inderdaad door die deur terug kwam. Zij miste me compleet met haar aanval en toen was ik aan de beurt. Ik keek haar diep in de ogen en zei "You're next." (bonus action, hex overzetten) en duwde toen langzaam mijn +1 magical dagger tussen haar ribben. 1d4 + hex 1d6 + sneak attack 4d6 (want ik ben swashbuckler rogue) +9. 21 damage. En ze had nog 21 hitpoints.

Ondertussen had de echo knight 3x een succes gerold op zijn death saves... En de gnome wizard... 3x een failure. :/ :'(

Volgende sessie verder, want er zit nog een gevecht aan te komen, en alleen tijd voor een short rest voordat dat losbarst... Dus begin van volgende sessie denk ik alle hit dice er doorheen jassen, en een manier vinden om een nieuw personage erin te schrijven om de gnome wizard te vervangen (de speler zegt dat hij waarschijnlijk een druid gaat spelen... misschien is hij al in wild shape als kat in de inn aanwezig of zo, we hebben twee weken de tijd om 'm het verhaal in te retconnen). Dus de volgende sessie gaat ook spannend worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:33

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Mx. Alba schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:

Ondertussen had de echo knight 3x een succes gerold op zijn death saves... En de gnome wizard... 3x een failure. :/ :'(
Tof om te lezen. Ik fantaseer het altijd helemaal voor me alsof het een film is :P
Ik lees vaker zulke verhalen en vind dat echt super leuk en wil zelf ook graag een groep hebben om te spelen maar die nooit echt gevonden (en niet te actief op zoek gegaan)

Maar hoe werkt dat dan wanneer zo'n iemand 3x een failure heeft op zijn deathsave?
Is die dan gewoon letterlijk dood en kan niet meer mee spelen ? Of is dat aan de DM gewoon om er dan wat voor te verzinnen ofzo?

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ricmaniac schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Tof om te lezen. Ik fantaseer het altijd helemaal voor me alsof het een film is :P
Ik lees vaker zulke verhalen en vind dat echt super leuk en wil zelf ook graag een groep hebben om te spelen maar die nooit echt gevonden (en niet te actief op zoek gegaan)

Maar hoe werkt dat dan wanneer zo'n iemand 3x een failure heeft op zijn deathsave?
Is die dan gewoon letterlijk dood en kan niet meer mee spelen ? Of is dat aan de DM gewoon om er dan wat voor te verzinnen ofzo?
RAW ben je na drie failed deaths saves "dead dead" en kan je alleen met bijvoorbeeld Revivify teruggebracht worden (binnen één minuut nadat je bent dood gegaan). Tenzij iemand bijvoorbeeld Gentle Repose op je cast binnen die ene minuut na je dood, dan kan je tot een week later nog met Revivify teruggebracht worden.

Wji spelen echter met een "harde dood", we zijn allemaal niet zo van het steeds maar weer uit de dood opstaan. Dit is de derde keer dat een party member dood gaat tijdens deze campagne. De eerste keer was een bard het haasje (en die is vervangen door de echo knight), de tweede keer de warlock van de speler die er gisterenavond niet bij was (die we wel gepoogd hebben uit de dood terug te halen maar dat is niet heeeeelemaal goed gegaan dus die heeft daar wat issues aan overgehouden die we nog niet helemaal uitgewerkt hebben - in-game was onze verklaring waarom hij op deze missie niet met ons meeging dat hij nog aan het herstellen was van die somewhat botched resurrection). En dus nu de gnome wizard die het stof bijt.

We spelen echt hard tegen hard, dood gaan is altijd een optie. Mijn personage is nog de enige die er al helemaal vanaf het begin van de campagne erbij is, want die is echt "turbo immortal". Niet feitelijk immortal, maar door allerlei rogue truukjes gewoon moeilijk dood te krijgen, terwijl de DM het echt wel probeert en ik wel regelmatig (zoals gisterenavond ook) heel dicht bij de 0HP kom. Maar met uncanny dodge (1x per beurt de schade van een aanval halveren), evasion (half damage als je een dex save mist en nul damage als je 'm haalt ipv full damage bij een fail en half damage bij een success), fire resistance (want tiefling), cunning action (bonus action disengage) en swashbuckler (geen opportunity attacks op me mogelijk door iemand die ik net daarvoor heb aangevallen) ben ik echt zo glibberig als een aal. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
[...]
Ligt grotendeels aan de DM idd.
Allereerst kan (en moet je eigenlijk ook wel vind ik) je aandacht spenderen aan wat er nu precies gebeurd en hoe de character dood gaat.
0 HP is immers je bent down en bent op het punt van bezwijken. Kan door zware wonden zijn, of interne bloedingen of wat dan ook. Laat de speler (mits ze dat willen) zelf omschrijven.
En geef die persoon de ruimte voor nog een paar laatste woorden oid.

En daarna.. ligt aan hoe lang de sessie nog duurt.
Bijna afgelopen, dan laat de speler als fan van de rest ze aanmoedigen.
Duurt nog wel ff? Laat de speler een npc of enemy controllen. Kan hele memorabele momenten opleveren. (mits mensen het natuurlijk niet persoonlijk gaan nemen)

En als het nog heel lang duurt, is het wellicht slim even een pauze in te lassen.
Het er even over te hebben wat te doen en als DM wat opties voor te leggen aan je speler.
Misschien heeft de speler al een backup of kan die die zo een maken. Die je dan spontaan ergens vandaan laat komen. (en de verklaring komt achteraf).

Uiteindelijk is het immers een spel wat je samen speelt. Nooit leuk als iemand lang aan de zij lijn moet staan.

Maar zoals Mx. Alba al aangeeft zijn er ook opties na een character death om ze terug te halen.
Soms ter plekke met een ressurection spell, maar ook divine intervention of wellicht een warlock patron. Deals die gemaakt kunnen worden. Wishes en wat niet meer.
Maar wat leuk is ligt dus aan wat een speler wil en hoeveel tijd er mee gemoeit gaat.

Een half uurtje is te overzien.
3 uur duimen draaien is voor niemand leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Morelleth op 10-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
[...]

Zoals mensen aangeven, RAW is het karakter dood-dood. Kan, op dat moment en in die encounter, helemaal niets meer mee gedaan worden, tenzij iemand tijdens de encounter revivify wil casten.

Echter leeft de speler nog, tenzij je wel een hele slechte DM hebt :P

Persoonlijk ben ik van mening dat in 5e de dood sws al heel makkelijk tegen te gaan is. Jo-jo'en van 0/>0 HP is een ding, revivify is slechts een 3rd level spel en dan heb je op hogere levels nog heel veel meer opties.

Dat gezegd, na 3 death saves (of insta-kill bij meer dan je max HP damage onder 0), is in mijn campagne je karakter dood. Einde verhaal. Tenzij mensen willen questen voor een wederopstanding. De dood moet imo wel impact hebben. PCs die naar 0 gaan wordt niemand meer bang van.

De consequenties zijn dus DM-afhankelijk, wat ook al eerder gezegd is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Misschien heeft de speler al een backup of kan die die zo een maken. Die je dan spontaan ergens vandaan laat komen. (en de verklaring komt achteraf).
De verklaring voor mij, in nagenoeg alle gevallen, is "Jullie lopen de hoek om en daar staat <NAAM KARAKTER>. <NAAM SPELER> vertel, wat zien ze?"

Ik heb geen zin, tijd, of energie, om moeite te doen om een nieuw karakter te introduceren. Komt op mij bijna altijd geforceerd over, plus de speler wil spelen. Een introductie duurt alleen maar langer. "Hoek om, daar staat X, en nu verder" is een stuk efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Net een leuke quote van een DM uit de nieuwe show van Anna & Nate van DCA: "You're not through the door, as it's locked" _O-

Nate is de DM in deze campagne. Hier de link: https://www.youtube.com/@StonesThrowRPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:50:
Net een leuke quote van een DM uit de nieuwe show van Anna & Nate van DCA: "You're not through the door, as it's locked" _O-

Nate is de DM in deze campagne. Hier de link: https://www.youtube.com/@StonesThrowRPG
Net een klein beetje zitten luisteren, wel een leuke .
Enige nadeel is het klippen van het geluid van de eerste stream. Valt steeds een halve sec weg om de zoveel tijd.
Maar wellicht voor oudere of nieuwere streams niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Net een klein beetje zitten luisteren, wel een leuke .
Enige nadeel is het klippen van het geluid van de eerste stream. Valt steeds een halve sec weg om de zoveel tijd.
Maar wellicht voor oudere of nieuwere streams niet het geval.
Geen idee, ben nu bij de Prologue stream. Daarna komt aflevering 1 voor mij :D.

Maar goed, DCA had ook niet altijd de beste geluidskwaliteit, maakte de lol voor mij niet minder :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Woehoe, mijn twee custom printed mini's zijn aangekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJsoZ1kwRA3HIZaafwZ3Y6p2IQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idaFVT4YKR6cXixD2lLcnprs.png?f=fotoalbum_large

Links Idurru Azzath, een drow/tiefling swashbuckler rogue/warlock die ik al bijna twee jaar speel in een lange campagne in een Sword Coast setting, hen is ondertussen level 7 rogue en level 2 warlock. En rechts Scathach O'Hanrachty, een variant human (polearm master) zealot barbarian voor een volledig home-brew viking-like campagne die aanstaande dinsdag van start gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akrimpen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 11:39
Wij zijn na jaren een DnD (her)start aan het maken. Onze campaign blog is hier te vinden: First session of our 2025 DnD Campaign. Commentaren hier of daar zijn welkom!

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:04
Gemmeke schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:48:
Sowieso is Campaign 1 erg leuk om mee te beginnen. Je zult wel merken dat TLOVM en de Campaign wel wat verschillen hebben die ik hier natuurlijk niet ga spoilen maar TLOVM is wel een wat meer compactere versie van de eerste campaign. Kwaliteit van de streams wordt ook beter naarmate je verder komt in de campaign omdat ze van Geek & Sundry naar hun eigen kanaal zijn gegaan.

Maar veel kijkplezier in ieder geval, geen idee waar je zit nu maar je hebt in totaal wel een kleine 1000 uur te gaan als je alle campaigns wil kijken (waarvan de laatste nu net vandaag is afgelopen met een aflevering van een kleine 8 uur en 45 minutes :P)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morgen beginnen met sessie 0 voor een 5.24 campagne, maar WotC heeft geen boekhouder gemaakt... Zelf er maar 1 ontworpen: https://makerworld.com/en/models/1153282 :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:21:
Morgen beginnen met sessie 0 voor een 5.24 campagne, maar WotC heeft geen boekhouder gemaakt... Zelf er maar 1 ontworpen: https://makerworld.com/en/models/1153282 :D
Ik moest er op klikken voordat ik 100% doorhad dat je het niet over een man in pak had die ging controleren of de financiën voor de campaign wel in orde waren...

Misschien heb ik meer slaap nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Ik heb de vraag ook op Reddit uit staan, maar wellicht kan ik op Tweakers ook wat goed advies vinden. Binnenkort wil ik voor mijn groep een mini campaign runnen die zich afspeelt op een afgelegen eiland omringd door stormen. Het idee is dat de spelers schipbreuk lijden en vast komen te zitten op het eiland. Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of we dit ook uit moeten spelen of dat ik dit beter als de adventure hook kan gebruiken. De spelers zouden namelijk niet in staat zijn om de schipbreuk te voorkomen. Dit zijn mijn huidige opties om de campaign mee te beginnen:
  • De spelers beginnen in een havenstad en kunnen met hun opdrachtgever in gesprek gaan voordat ze aan boord gaan. Het eiland waar zij gaan stranden is de daadwerkelijke bestemming, en ze kunnen daar de missie uitvoeren waarvoor ze zijn aangenomen.
  • De spelers ontwaken op het schip tijdens een storm en krijgen de kans om zo veel mogelijk voorraden en bemanningsleden in veiligheid te brengen. Ik ben alleen bang dat ze gaan proberen de schipbreuk te voorkomen, iets wat ik eigenlijk niet wil.
  • De spelers ontwaken in een dorpje op het eiland waar diverse problemen zijn die opgelost kunnen worden door een groep avonturiers. Dit is de plek waar ik ze eigenlijk wil hebben.
Ik ben een beetje bang dat alle opties behalve de laatste de spelers te veel op de rails zetten, maar wil ze ook niet te veel opleggen dat hun karakters zus en zo hebben gedaan voordat de campaign begon. Heeft iemand hier nog goede tips? Ik wil de keuze niet voorleggen aan mijn spelers in een eventuele session zero omdat ik geen verrassingen wil bederven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottooo
  • Laatst online: 10:33

Ottooo

Vuurvlieg

Als je voor de laatste optie gaat, kan je een verhaaltje bedenken dat ze bewusteloos op het strand zijn gevonden door de dorpelingen tussen het wrakhout van het schip en dat ze mee zijn genomen om hun wonden te verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Ottooo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:04:
Als je voor de laatste optie gaat, kan je een verhaaltje bedenken dat ze bewusteloos op het strand zijn gevonden door de dorpelingen tussen het wrakhout van het schip en dat ze mee zijn genomen om hun wonden te verzorgen.
Ja, dat is inderdaad het plan als ik ze in dat dorpje start. Ik weet alleen niet of ik ze op die manier te veel "railroad", of dat die andere manier juist erger is aangezien de uitkomst grotendeels vast staat (schipbreuk en ontwaken in het dorpje).

Het idee is dat ze in dat dorpje hun eerste opdracht krijgen om te betalen voor de zorg en het onderdak wat ze hebben gekregen, en dat ze daarna vrij zijn om het eiland verder te verkennen. Wanneer ik ze in de havenstad start zouden ze wat meer context voor het avontuur hebben, en met de schipbreuk kan ik ze voor succesvolle checks en goede ideeën belonen met behulpzame NPC's of nuttige items zoals scrolls en potions. Uiteraard kan ik ze dat laatste ook "gewoon" geven, maar het lijkt me leuker als ze het verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Je kan ook "gewoon" een Lost doen. Meteen beginnen op het eiland, iedereen bij elkaar & ze worden net wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@ErikT738 Kun je de schipbreuk niet zo inkaderen dat het overduidelijk is dat het zinloos is om een redding van het schip te proberen.

'vertrokken uit de haven. Gaan slapen. In de nacht een storm. Schip vastgelopen op rotsen en in 2 stukken gebroken. Beide stukken zakken langzaam in de diepzee. Nog maar korte tijd om te redden wat er te redden valt'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Toevallig ben ik recent gestart met een campagne die ook begint met een schipbreuk. In de eerste sessie hebben we die schipbreuk gespeeld. Uiteraard kan je het als DM zo maken dat het spannend is, maar toch te overleven. Halverwege de ramp scheurde de DM letterlijk de battle map van het schip in tweeën en daarna rukte het water steeds verder op. Uiteindelijk zijn we gered door een "toevallig" langs varend vissersbootje. Ondertussen hadden twee van de party twee levels of exhaustion opgelopen, maar we hebben het allemaal overleefd, een aantal NPC's die ook op het schip zaten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik totaal geen fan ben van de rails... Zo'n schipbreuk waar je als karakter niets tegen kan doen & waar de uitkomst vast van staat is, naar mijn mening, nutteloos om te spelen.

Maar goed, iedereen moet spelen wat & hoe 'ie wil :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Mx. Alba schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:57:
Toevallig ben ik recent gestart met een campagne die ook begint met een schipbreuk. In de eerste sessie hebben we die schipbreuk gespeeld. Uiteraard kan je het als DM zo maken dat het spannend is, maar toch te overleven. Halverwege de ramp scheurde de DM letterlijk de battle map van het schip in tweeën en daarna rukte het water steeds verder op. Uiteindelijk zijn we gered door een "toevallig" langs varend vissersbootje. Ondertussen hadden twee van de party twee levels of exhaustion opgelopen, maar we hebben het allemaal overleefd, een aantal NPC's die ook op het schip zaten ook.
De kaart doormidden scheuren is wel een hele mooie! Wat voor uitdagingen liep de party tegenaan? Zelf zat ik te denken aan mensen die vastzitten, voorraden in het ruim die onder water staan, en een losgeslagen reddingsboot .

@MC Taz Man De schipbreuk staat vast ja, maar ik wil de spelers belonen met (magic) items en NPC's, of juist straffen met exhaustion of iets dergelijks (in de 2024 regels is het alleen geen langdurige debuff meer als ik het goed heb begrepen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:03

NoTimeRemains

I know

"Je wordt wakker op een strand, je hebt een buil op je hoofd waardoor je enorme hoofdpijn hebt"

na een paar checks kun je de spelers eenvoudig een verhaal voeden waardoor ze EN actief het plot ontdekken EN elkaar beter leren kennen.

Ik heb zondag mijn eerste DM ervaring opgedaan met deze oneshot. Had alles laten drukken en heb 5 avonden zitten knutselen om alles te bouwen. We speelde met 5 spelers omdat eentje last minute moest afzeggen. Ik was doodnerveus van te voren maar het was allemaal goed gekomen.

Het smaakt naar meer en ben nu op zoek naar een volgende one shot dit ik met de groep kan spelen. Suggesties zijn altijd welkom.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:07:
[...]

De kaart doormidden scheuren is wel een hele mooie! Wat voor uitdagingen liep de party tegenaan? Zelf zat ik te denken aan mensen die vastzitten, voorraden in het ruim die onder water staan, en een losgeslagen reddingsboot .

@MC Taz Man De schipbreuk staat vast ja, maar ik wil de spelers belonen met (magic) items en NPC's, of juist straffen met exhaustion of iets dergelijks (in de 2024 regels is het alleen geen langdurige debuff meer als ik het goed heb begrepen).
Het probleem is dat je niet weet wat de spelers gaan doen & er altijd scenario's zijn waardoor ze uit de problemen kunnen komen. Wat dan? Ga je ze dwingen om alsnog de schipbreuk te lijden? Ga je verbieden dat ze bepaalde acties doen? Gaan die acties per definitie nutteloos zijn?

Voor mij is dat allemaal "not done".

Er voor wat betreft beloningen... Als ze level 1 zijn, kunnen magische items behoorlijke overpowered zijn. Dus dat is afhankelijk van het level waar men op begint. Maar dat kan je makkelijk implementeren door ze te laten zoeken in het wrakhout. Te lang zoeken, maakt ze vermoeid. Ze zijn immers net wakker geworden van een traumatische ervaring. Ze kunnen, door goed te zoeken, ook die items vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
NoTimeRemains schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:12:
"Je wordt wakker op een strand, je hebt een buil op je hoofd waardoor je enorme hoofdpijn hebt"

na een paar checks kun je de spelers eenvoudig een verhaal voeden waardoor ze EN actief het plot ontdekken EN elkaar beter leren kennen.

Ik heb zondag mijn eerste DM ervaring opgedaan met deze oneshot. Had alles laten drukken en heb 5 avonden zitten knutselen om alles te bouwen. We speelde met 5 spelers omdat eentje last minute moest afzeggen. Ik was doodnerveus van te voren maar het was allemaal goed gekomen.

Het smaakt naar meer en ben nu op zoek naar een volgende one shot dit ik met de groep kan spelen. Suggesties zijn altijd welkom.
Cool concept! Ik ken helaas enkel de meer "standaard" avonturen. Shadows over the Moonsea blijft één van mijn favoriete AL avonturen (al heeft het mogelijk wat balanceerwerk nodig). Sunless Citadel en Sinister Secret of Saltmarsh, twee remakes van klassieke avonturen, zijn ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:20
Starten met een heftige gebeurtenis (schipbreuk) lijkt mij wel goed om de band met elkaar te versterken... je zou kunnen beginnen op het schip, iets vóór dat de storm komt, zodat ze elkaar al kunnen leren kennen en niet echt de keus meer hebben om een ander pad op te gaan.

daarna komt de storm en schipbreuk, als ze niet hoge level zijn kunnen ze niet veel doen lijkt mij dat voorkomt dat een schip in 2 breekt... maar hebben ze nog wel wat keus in of ze dingen redden of niet.

En als ze het niet redden, kan je alsnog daarna zeggen dat ze wakker worden op het strand met de buil op hun hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Het probleem is dat je niet weet wat de spelers gaan doen & er altijd scenario's zijn waardoor ze uit de problemen kunnen komen. Wat dan? Ga je ze dwingen om alsnog de schipbreuk te lijden? Ga je verbieden dat ze bepaalde acties doen? Gaan die acties per definitie nutteloos zijn?

Voor mij is dat allemaal "not done".

Er voor wat betreft beloningen... Als ze level 1 zijn, zijn magische items behoorlijke overpowered. Dus dat is afhankelijk van het level waar men op begint. Maar dat kan je makkelijk implementeren door ze te laten zoeken in het wrakhout. Te lang zoeken, maakt ze vermoeid. Ze zijn immers net wakker geworden van een traumatische ervaring. Ze kunnen, door goed te zoeken, ook die items vinden.
Wat zouden ze kunnen doen om de schipbreuk te voorkomen op een laag level dan? In tier 2 zou ik me wellicht zorgen moeten maken, maar ik ben van plan op level 1 of 2 te starten en enkel PHB 2024 content toe te staan. Het beste einde wat ze zouden kunnen behalen is het zinkende schip verlaten in een reddingsboot die vervolgens overspoeld wordt door een hoge golf...

Daarnaast zijn magic items enkel overpowered als je overpowered items geeft natuurlijk. Ik zit echt niet te denken aan +1 wapens of vergelijkbare numerieke bonussen. Zowel binnen de nieuwe DMG als bij third party content zoals The Griffon's Saddlebag zijn er voldoende items die slechts een kleine boost geven.

Dit soort items bijvoorbeeld:
Cloak of Daggers
Hero's Cookbook
Ring of Volleys
Riptide Katana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Wat zouden ze kunnen doen om de schipbreuk te voorkomen op een laag level dan? In tier 2 zou ik me wellicht zorgen moeten maken, maar ik ben van plan op level 1 of 2 te starten en enkel PHB 2024 content toe te staan. Het beste einde wat ze zouden kunnen behalen is het zinkende schip verlaten in een reddingsboot die vervolgens overspoeld wordt door een hoge golf...

Daarnaast zijn magic items enkel overpowered als je overpowered items geeft natuurlijk. Ik zit echt niet te denken aan +1 wapens of vergelijkbare numerieke bonussen. Zowel binnen de nieuwe DMG als bij third party content zoals The Griffon's Saddlebag zijn er voldoende items die slechts een kleine boost geven.

Dit soort items bijvoorbeeld:
Cloak of Daggers
Hero's Cookbook
Ring of Volleys
Riptide Katana
Geen idee wat ze allemaal kunnen doen, maar het zijn spelers. Dat "tuig" verzint altijd wel iets :P

Ik bedoelde ook niet dat alle items op lvl 1 overpowered zijn, ik zei het totaal verkeerd 😂. Mea culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Geen idee wat ze allemaal kunnen doen, maar het zijn spelers. Dat "tuig" verzint altijd wel iets :P

Ik bedoelde ook niet dat alle items op lvl 1 overpowered zijn, ik zei het totaal verkeerd 😂. Mea culpa.
Toegegeven, spelers zijn tuig :P

Bijgaand nog een linkje naar de Ledger+ van Griffon's Saddlebag voor iedereen die interesse heeft in third party content. Er staan inmiddels best een hoop gratis items op, inclusief printbare kaartjes met mooi artwork!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

ErikT738 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:07:
[...]

We werden aangevallen door een horde schimmen, dus eerst her en der op het schip gevechten met verschillende schimmen, waarna de horde met wild geraas dwars door het schip raasde en het doormidden brak. Door de algehele chaos was het een beetje ieder voor zich, maar er is wel degelijk geprobeerd om zoveel mogelijk mensen te redden. Mijn personage moest ook gered worden want ze heeft watervrees en kan niet zwemmen dus dat was drama toen ze te water raakte. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Trouwens de reden waarom we als spelers al wisten dat het schip ten onder zou gaan is dat we allemaal backstories hadden die met dat schip te maken hadden. Mijn personage werkte bijvoorbeeld al jaren op dat schip, de anderen waren allemaal al enkele weken of maanden aan boord, dus het was vooral om de spelers voor te bereiden om niet al te gehecht te raken aan NPCs op het schip... We hadden ook allemaal een backup personage - gelukkig heeft niemand die nog nodig gehad. Vanavond de derde sessie van die campagne, zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottooo
  • Laatst online: 10:33

Ottooo

Vuurvlieg

Na overleg in onze groep hebben we besloten om Curse of Strahd (voor nu) te laten wat het is en een nieuwe campagne te starten. Binnenkort hebben we daarvoor een sessie 0. Nu zat ik te denken om voor onze groep een discord server te starten, heeft iemand iets vergelijkbaars gedaan met zijn groep?

Op het web kom ik genoeg templates en dergelijke tegen, maar die zijn ingericht voor online spelen, niet voor een offline groep zoals de onze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Ottooo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:15:
Na overleg in onze groep hebben we besloten om Curse of Strahd (voor nu) te laten wat het is en een nieuwe campagne te starten. Binnenkort hebben we daarvoor een sessie 0. Nu zat ik te denken om voor onze groep een discord server te starten, heeft iemand iets vergelijkbaars gedaan met zijn groep?

Op het web kom ik genoeg templates en dergelijke tegen, maar die zijn ingericht voor online spelen, niet voor een offline groep zoals de onze.
Het ligt er een beetje aan wat je er mee wil? Mijn groep heeft nog een tijd de Discord uit coronatijd gebruikt voor homebrew regels en hand-outs en dergelijke voor onze IRL games. Tegenwoordig smijten we alles echter uit gemakzucht op Whatsapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man

Hier verschilt het... Voor de Westmarches & 1 van mijn campagnes gebruik ik een Discord, voor m'n andere campagne een WA groep. Ligt aan de wensen van een ieder, gok ik zo. Wil je plaatjes delen, buiten de sessies om RP doen, etc. Dan is een Discord handig. Is het enkel voor communicatie, een appgroep.

Plus, je kan altijd later nog de andere gebruiken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Yup, ik speel nu drie campagnes bij twee verschillende DMs en elke DM heeft hun eigen Discord server. Die hebben allemaal een algemeen deel zodat alle spelers van verschillende campagnes die die DM bestiert gezellig met elkaar over van alles en nog wat kunnen kletsen (o.a. een TTRPG Memes kanaal, super grappig altijd). Als je aan een campagne meedoet krijg je een rol toegewezen die daarbij hoort en dan kan je in de specifieke kanalen van die campagne met ook een algemeen chat kanaal, een agenda kanaal waar de data van de sessies staan, een session recap kanaal, en voor elke speler een privé-kanaal met de DM. Eén van de twee servers is nog wat uitgebreider, die heeft per campagne ook een actiefoto's kanaal, een character introductions kanaal, een quest board kanaal, een belangrijke documenten kanaal, een session recap kanaal, oftewel, je kan het zo eenvoudig en zo ingewikkeld maken als je zelf wil!

(Tussen die twee groepen ook veel kruisbestuiving trouwens, de ene DM doet ook als speler mee in sommige campagnes en one-shots bij de andere en vice versa, super gezellig.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Laatst online: 08:39
ErikT738 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:50:
Ik heb de vraag ook op Reddit uit staan, maar wellicht kan ik op Tweakers ook wat goed advies vinden. Binnenkort wil ik voor mijn groep een mini campaign runnen die zich afspeelt op een afgelegen eiland omringd door stormen. Het idee is dat de spelers schipbreuk lijden en vast komen te zitten op het eiland. Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of we dit ook uit moeten spelen of dat ik dit beter als de adventure hook kan gebruiken. De spelers zouden namelijk niet in staat zijn om de schipbreuk te voorkomen. Dit zijn mijn huidige opties om de campaign mee te beginnen:
  • De spelers beginnen in een havenstad en kunnen met hun opdrachtgever in gesprek gaan voordat ze aan boord gaan. Het eiland waar zij gaan stranden is de daadwerkelijke bestemming, en ze kunnen daar de missie uitvoeren waarvoor ze zijn aangenomen.
  • De spelers ontwaken op het schip tijdens een storm en krijgen de kans om zo veel mogelijk voorraden en bemanningsleden in veiligheid te brengen. Ik ben alleen bang dat ze gaan proberen de schipbreuk te voorkomen, iets wat ik eigenlijk niet wil.
  • De spelers ontwaken in een dorpje op het eiland waar diverse problemen zijn die opgelost kunnen worden door een groep avonturiers. Dit is de plek waar ik ze eigenlijk wil hebben.
Ik ben een beetje bang dat alle opties behalve de laatste de spelers te veel op de rails zetten, maar wil ze ook niet te veel opleggen dat hun karakters zus en zo hebben gedaan voordat de campaign begon. Heeft iemand hier nog goede tips? Ik wil de keuze niet voorleggen aan mijn spelers in een eventuele session zero omdat ik geen verrassingen wil bederven.
Ik zou het vermoedelijk aanpakken dat het schip in zeer korte tijd gedoemd is te zinken :
Eerst wat opbouw dat de hemel in een oogwenk grijs wordt, om plots de donder en bliksem te laten knallen vergezeld van zeer krachtige windstoten.
"Nog voor de bemanning het zeil kan reven knapt de mast, hij hangt nog vast met een hoop touwen, waardoor het schip op de plots zeer onstuimige zee slagzij dreigt te maken. Het schip lijkt verder ook water te maken, gezien het abnormaal begint te zakken. Er is een roeiboot aanwezig, maar ligt aan de kant waaraan ook de mast trekt, waardoor hij niet te water te laten is. De bemanning die het wand in gestuurd was om te reven probeert zich wanhopig aan de mast vast te houden. De kapitein zou een harde keuze moeten maken : touwen kappen wat zekere dood voor een aantal crewmen inhoud, of hen proberen te redden waardoor het te water laten van de reddingssloep gecompromitteerd wordt. Maar de kapitein is negens te bespeuren. Het is goed mogelijk dat er zich benedendeks ook nog een aantal personen bevinden. Wat doen jullie ?"

Volgens mij zijn er situaties waar een speler bepaalde zaken niet kan tegenhouden.
Maar ik snap de angst : spelers zijn zo verdraaid creatief dat railroaden zeer riskant is. Ze voor voldongen feiten stellen geeft dan zekerheid.
Ik zag ooit een sessie waarin de spelers gevangenen waren op weg naar een gevangeniseiland. Het schip botst tijdens een storm op een klif, en maakt snel water. Vanaf dan was het aan de spelers, waarbij de DM zei "Je schat dat in x turns het schip zal zinken, en jullie zitten vastgeketend in het onderruim, wat doen jullie ?"
Iedereen natuurlijk in survival modus, voornamelijk om hun boeien los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Voor de mensen hier:

Zijn er mensen die op 5e (2024) zijn overgestapt? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Mijn groep stoort zich vooral aan het feit dat DndBeyond nu overal 2024 dingen bovenaan heeft staan en het eigenlijk een beetje forceert. Ik heb bijna alle boeken van 2014 gekocht, maar het werkt nu allemaal een stuk minder prettig op de site door deze nieuwe opties.

Het liefst zou ik in de preferences gewoon aangeven dat ik 2014 gebruik en geen behoefte heb aan 2024 dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Kaasdipje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:18:
Voor de mensen hier:

Zijn er mensen die op 5e (2024) zijn overgestapt? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Mijn groep stoort zich vooral aan het feit dat DndBeyond nu overal 2024 dingen bovenaan heeft staan en het eigenlijk een beetje forceert. Ik heb bijna alle boeken van 2014 gekocht, maar het werkt nu allemaal een stuk minder prettig op de site door deze nieuwe opties.

Het liefst zou ik in de preferences gewoon aangeven dat ik 2014 gebruik en geen behoefte heb aan 2024 dingen.
Ik heb campagnes lopen in beide. Het is momenteel een shitshow.

Maar gezien de ellende en exodus bij WotC/D&D, verwacht ik op geen enkele manier verbetering op de korte, of zelfs middellange, termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Voor de mensen hier:

Wij zijn recent van 3.5 overgestapt op 5e24 toen we een nieuwe campaign startten. 4e en 5e14 hebben we overgeslagen.

Onze ervaring is redelijk positief. Ik kan de versimpeling op veel plekken waarderen, we hebben weer aandacht voor roleplay ipv administratie van +1tjes.

De melee karakters vinden de nieuwe weapon mastery erg leuk.

Het enige nadeel is dat er heel veel DM interpretatie nodig is, ipv dat er een regel is die beschrijft hoe het werkt. Dat geeft nog veel onduidelijkheid, maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
pirke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:41:
[...]

Wij zijn recent van 3.5 overgestapt op 5e24 toen we een nieuwe campaign startten. 4e en 5e14 hebben we overgeslagen.

Onze ervaring is redelijk positief. Ik kan de versimpeling op veel plekken waarderen, we hebben weer aandacht voor roleplay ipv administratie van +1tjes.

De melee karakters vinden de nieuwe weapon mastery erg leuk.

Het enige nadeel is dat er heel veel DM interpretatie nodig is, ipv dat er een regel is die beschrijft hoe het werkt. Dat geeft nog veel onduidelijkheid, maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.
"Wennen", idd. Wat ik er van begrijp is 3.5e nogal rules-heavy. 5(.24)e is verre van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:43:
[...]

"Wennen", idd. Wat ik er van begrijp is 3.5e nogal rules-heavy. 5(.24)e is verre van dat.
Klopt, voor alles was een regel. Het aantal regels in 5e is drastisch verminderd, waardoor er tegelijk meer druk op de DM komt om consequente en gebalanceerde rulings te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Voor de mensen hier:

Ik heb inmiddels een paar keer een '24 karakter gespeeld en plan een campaign die volledig op de 2024 regels gaat gebruiken met minimale homebrew. Eigenlijk bevalt het tot nu toe prima. Ik deel je frustratie met het vinden van de verkeerde versie van een spell of feature, maar dan op de minder legale versie van DnDBeyond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:47:
[...]

Ik heb inmiddels een paar keer een '24 karakter gespeeld en plan een campaign die volledig op de 2024 regels gaat gebruiken met minimale homebrew. Eigenlijk bevalt het tot nu toe prima. Ik deel je frustratie met het vinden van de verkeerde versie van een spell of feature, maar dan op de minder legale versie van DnDBeyond.
DNDBeyond is, imo, momenteel erger dan de 5e gereedschappen site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:53:
[...]

DNDBeyond is, imo, momenteel erger dan de 5e gereedschappen site...
Het zou me niet verbazen als de gereedschappen site altijd al beter is geweest :P

Het is vrij makkelijk om bepaalde content aan of uit te zetten, en ook om 3rd party content in te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
ErikT738 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:07:
[...]

Het zou me niet verbazen als de gereedschappen site altijd al beter is geweest :P

Het is vrij makkelijk om bepaalde content aan of uit te zetten, en ook om 3rd party content in te laden.
Ze hebben (tijdens het bouwen van characters) de optie om 3rd party content aan/uit te zetten. Ik kan zelfs bepalen welke ik wel of niet wil. Maar ik kan niet aangeven dat ik 2014 content wil. Datgene waar ik voor betaald heb.

Ze willen gewoon meer geld uit je kloppen.

Ik heb echt ff getwijfeld om mijn sub te stoppen, maar helaas is hij gisteren al betaald. Dan maar voor de volgende keer stop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wij gebruiken geen online tools, gewoon een boek en wat papier...

Hooguit een excel sheet om je karakter in te maken, maar dat was het wel.

[ Voor 37% gewijzigd door pirke op 16-04-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
pirke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:47:
Ik gebruik nu een Boox om mijn notities in te maken en heb een PDF die ik daar ook in kan bewerken. Maar die PDF komt wel bij DnDBeyond weg.

Ik merkte gewoon dat wanneer ik uit 3 verschillende boeken bezig ben om characters te maken dat het me allemaal te veel tijd ging kosten. Luiheid, ik weet het...

Maar ik wilde een (vernieuwde) ranger Drakewarden, dus moest wel wat verschillende boeken bij elkaar pakken om de de character te maken en ik wilde het in mijn PDF format hebben. Uiteindelijk was DndBeyond daarvoor de snelste optie.

Mogelijk dat ik hem binnenkort naboots in een form-fillable PDF en dan de volgende level-ups gewoon via de boeken doe, dat is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Ik gebruik eigenlijk altijd de eerder genoemde "gereedschappen" om mijn characters te bouwen. Niet omdat ik de boeken niet heb, maar omdat het veel sneller is om alles digitaal op te zoeken, en omdat het een stuk makkelijker is om (bijvoorbeeld) alleen de spells te zien waar jouw karakter daadwerkelijk uit kan kiezen. De boeken zijn daarvoor een stuk minder nuttig wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

pirke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:47:

Hooguit een excel sheet om je karakter in te maken, maar dat was het wel.
Voor IRL gebruik ik een iPad... Voor D&D5e een app genaamd "DND 5e character sheet", die ik naast een OneNote met allerlei relevante info op het scherm zet. Voor PF2e gebruik ik PathBuilder2e, geweldige web app.

En voor online sessies is het natuurlijk allemaal online... D&D5e in Roll20, en PF2e in FoundryVTT met PathBuilder2e ernaast ter ondersteuning.

De verschillende personages die ik ondertussen speel...

IRL D&D5e: Idurru, Drow/Tiefling, level 7 swashbuckler rogue + level 2 warlock.
IRL DND5e: Scathach, Variant Human (Polearm Master), level 4 zealot barbarian.
IRL PF2e: DeeDee, Lizardfolk, level 2 fighter

Online D&D5e: Fatou, Variant Human (Mobile), level 2 monk (gaat de kensei kant op bij het volgende level)
Online PF2e: Neris, Halfling, level 1 rogue

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 16-04-2025 17:18 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ