Met jouw optie is het niet logisch dat die wandelstok ooit nog ter sprake komt. Party meldt diefstal van "onze spullen" (want als er niks gejat is, waarom zouden ze dan moeite investeren in het terughalen?), noemt stok niet want dat weet blijkbaar alleen de barbaar.
Rechterhand kan dan wel zeggen 'oh ja, stok van noble is ook weg, doe maar terughalen', maar dat zou hem meer kosten dan druk zetten op de party. Hij is dan een beloning kwijt, terwijl onderstaande ook kan:
Rechterhand roept party bij zich, of zoekt ze op ergens in het dorp (maar niet in het pand waar de party verblijft) en zegt "ik weet dat jullie dat ding hebben gejat want 1. in jaren niks gejat van noble tot jullie er waren, 2. jullie zijn de enige nieuwelingen, 3. jullie waren aanwezig, 4. goed feestje, lekker doorgeborreld, kans genoeg. Oh en 5. mijn persoonlijke buddy is nu discreet jullie kamers aan het doorzoeken, dus laten we er niet omheen draaien.
Jullie hebben twee opties: 1. jullie fixen <probleem> voor me, zodra ik bevestiging heb dat het geregeld is, wordt die stok 'gevonden', teruggegeven en hebben wij elkaar geholpen zonder dat iemand verder iets hoeft te weten. Of optie 2: met de resultaten van dit onderzoek wordt het melden bij de baas voor een tribunaal wat je niet gaat winnen.
Voordelen:
- Acties hebben consequenties, ook fantastische roleplay en individuele acties. Realistisch aanvoelende consequenties maken de wereld geloofwaardiger. Waarom zou de rechterhand dit niet zonder de extra kost van een quest reward maximaal proberen te benutten voor eigen positie?
- Dit kan mooie roleplay momenten binnen de party opleveren: de rest is zich nu bewust van de barbaar die met drank op denkt dat ie een rogue is, maar dan met beroerde skills. Mijn reactie zou "hoe kan je zo stom zij....oh, ja, echt slim ben je niet". Met een beetje geluk wordt het een terugkerend dingetje: barbaar drinkt, rest probeert 'm af te remmen of slappe excuses te verzinnen als ie stomme dingen doet, of gaat er lekker in mee, of pesterijtjes als "you're moving like you have a walking stick up your butt", of....
- Je vervolgquest is prima geregeld als de party meegaat in dit verhaal. Kiezen ze voor de rechtzaak, dan worden ze veroordeeld tot het alsnog doen van die quest, maar dan met een ander introverhaal en als 'beloning' krijgen ze dan hun onderpand terug en verder nul beloning (behalve xp en eventuele loot die ze achter kunnen houden). Wel ff duidelijk maken dat een gevecht tegen het hele dorp een kansloze onderneming is, als ze die route overwegen. En daar heel korte metten mee maken als ze 't proberen.
Dus ja, waarom zou rechterhand zo'n beloning willen geven, als het ook met een klein stukje chantage geregeld kan worden? Goedkoper, nul risico voor hemzelf, winst op alle fronten. Komt de party nooit meer terug, dan heeft hij die stok nog steeds en kan ie een wit voetje halen bij de baas.
De party hoeft ook niet bang te zijn voor chantabel blijven na dit akkefietje: zodra stok terug is bij noble heeft rechterhand geen poot meer om op te staan voor een eventuele beschuldiging, dus ook voor hen geen extra risico.
Plus, party weet nu dat rechterhand wel in is voor dealtjes, dat kan in de toekomst misschien nog eens een nuttig haakje zijn. Inclusief keuze voor de party om daarin mee te gaan, of juist tegen te werken en voor kamp Noble te kiezen. Opties zat
[
Voor 16% gewijzigd door
Bundin op 10-11-2025 12:31
]