"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
De reden is simpel: ik vind ze lekker ruiken en het werkt prima en voor die prijs is daar niks mis mee.
Ben weer terug gekropen uit de rabbithole zeg maar.... de eerste paar jaar kocht ik best veel maar gebruikte ook veel niet.
Zo ben ik geen fan van pre-shave olie, maakt mijn huid gewoon te vet waardoor er puistjes komen. Die van Proraso, de blauwe dan, vind ik daarom erg lekker.
Ook qua ASB blijf ik bij de blauwe Proraso uitkomen... al wil ik met de ASB nog wel eens wat anders proberen.
En hij wordt eentonig: ook qua zeep grijp ik vaak naar de blauwe Proraso... al vind ik de rode TFS ook erg lekker. Ben nu bezig met een testsetje van Scheermonnik en ik moet zeggen: top zeep!
Qua geur niet echt overdonderend maar qua eigenschappen zeer goed, voor de wintermaanden zal ik van hun wel een grote kopen zeg maar, de vraag is alleen welke... moet er nog 4 testen
En qua AS steekt er voor mij maar 1 met kop en schouders bovenuit: de Floïd mentolado vigoroso.
fris, lekker geurtje en net genoeg menthol.
Dus een kast vol meuk heb ik niet meer... de basis is Proraso met af en toe een uitstapje.
[ Voor 74% gewijzigd door Magic666 op 08-10-2023 07:21 ]
Ik zie nu pas dat je hier de blauwe Floïd hebt, die wil ik al een poosje proberen na een flinke fles van de normale variant te hebben geprobeerd… weet jij toevallig hoe jouw blauwe verschilt van de normale Floïd?
De blauwe was een heerlijke frisse aquatic barbershop met een heel licht vleugje menthol.Kapotlood schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Ik zie nu pas dat je hier de blauwe Floïd hebt, die wil ik al een poosje proberen na een flinke fles van de normale variant te hebben geprobeerd… weet jij toevallig hoe jouw blauwe verschilt van de normale Floïd?
Spul word al jaren niet meer gemaakt. Ik heb vorig jaar nog een grote NOS fles op de kop getikt voor 100 euro en die is naar de VS gegaan
Er is tegenwoordig wel iemand die een goede copy ervan op de markt heeft
https://www.amazon.nl/FUR...After-Shave/dp/B098B1KGQ2
https://www.balocchigroup...ge-blu-sapone-da-barba-2/
En bedankt voor de Amazon link (die ander van Balocchigroup lijkt een poeder te zijn), ik zal eens kijken of dat merk ook ergens anders te koop is!
Nee, dat is het linkje naar de kilo blokken zeep, de shampoos, de aftershaves, EdT's van FurboKapotlood schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:45:
Joh echt? Het was al een poosje geleden dat ik die blauwe fles had gezien, maar toen ik jouw post voorbij zag komen herinnerde ik 't me ineens weer… jammer dat die niet meer gemaakt worden
En bedankt voor de Amazon link (die ander van Balocchigroup lijkt een poeder te zijn), ik zal eens kijken of dat merk ook ergens anders te koop is!
Ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen aan een knipelement (CP1934 of CP0482) voor de Philips BT7220 baardtrimmer, plastiek stukje is eraf en vind het zonde om meteen een nieuwe trimmer te moeten kopen. Bij een voorraadshop bijvoorbeeld?
Mocht dit niet de juiste plek zijn voor dit verzoek, let me know!
Geen idee of het überhaupt los te verkrijgen is?
[ Voor 5% gewijzigd door Magic666 op 19-10-2023 06:17 ]
En als de Philips webshop het niet heeft, dan heb ik zelf nog wel goede ervaring met lokale - regionale elektronica zaken die huishoudelijke apparatuur en witgoed hebben. Of winkels die meer onderdelen verkopen zoals de Handyman.Amarius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:50:
een knipelement (CP1934 of CP0482) voor de Philips BT7220 baardtrimmer, plastiek stukje is eraf en vind het zonde om meteen een nieuwe trimmer te moeten kopen. Bij een voorraadshop bijvoorbeeld?
Als je bij de Philips site kijkt, dan is er waarschijnlijk een mogelijkheid om te zoeken op de lokale dealers - officiële retailers. Dat soort winkels die hebben soms nog wel eens de mogelijkheid om minder gevraagde onderdelen voor je te bestellen.
Succes!
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)
[ Voor 77% gewijzigd door Marzman op 20-10-2023 08:34 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mooi dacht ik. Het oude mesje was dus stomp en het nieuwe is scherp. Nu een week later heb ik met het nieuwe scheermesje al dezelfde ervaring als met het oude scheermesje. Het mesje glijdt niet lekker door. Alsof ik met schuurpapier zit te scheren zoveel weerstand. Het is de 2e scheerbeurt met dit nieuwe mesje. Op weekdagen scheer ik elektrisch.
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Dit had ik ook hoor, met de Mach 3 dingen. Bijna 12? jaar geleden. 4 mesjes toen in een verpakking en ik haalde geen week per mesje.Apollyon schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:03:
Hoe lang zou een Mach3 mesje mee moeten gaan? Vorige weekend heb ik het mesje vervangen omdat het niet meer wou scheren. Het nieuwe mesje ging vervolgens als een mes door warme boter.
Mooi dacht ik. Het oude mesje was dus stomp en het nieuwe is scherp. Nu een week later heb ik met het nieuwe scheermesje al dezelfde ervaring als met het oude scheermesje. Het mesje glijdt niet lekker door. Alsof ik met schuurpapier zit te scheren zoveel weerstand. Het is de 2e scheerbeurt met dit nieuwe mesje. Op weekdagen scheer ik elektrisch.
Geloof me, met die ervaring die je nu beschrijft, stap over op DE en je kijkt nooit meer om naar die plastic troep
Is bij mij ook, ligt er aan hoe vaak je scheert ook en hoe sterk je baardgroei is denk ik. Als je er dagelijks mee scheert zal hij misschien wel meer scheerbeurten meegaan.Apollyon schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:03:
Hoe lang zou een Mach3 mesje mee moeten gaan? Vorige weekend heb ik het mesje vervangen omdat het niet meer wou scheren. Het nieuwe mesje ging vervolgens als een mes door warme boter.
Pas weer met zo'n cardridge geschoren en ik was enthousiast eigenlijk (scheer ook altijd met DE), maar de tweede scheerbeurt was dat enthousiasme weg en heb ik mijn DE krabber weer gepakt. En het is gewoon te duur om die cardridges elke scheerbeurt te vervangen (met een DE mesje kun je dat wel doen die kosten bijna niks al gebruik ik die wel meerdere keren).
/▌
Maar ik had mij nog maar 1x eerder met dat mesje geschoren. Hoe kan het dan dat 6 dagen later bij de 2e scheerbeurt het mesje al niet meer lekker glijd? Zijn de mesjes dan stomp geworden?Lampuhkap schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:57:
Dit had ik ook hoor, met de Mach 3 dingen. Bijna 12? jaar geleden. 4 mesjes toen in een verpakking en ik haalde geen week per mesje.
Blijven DE mesjes dan langer scherp? Kunnen die wel een week of langer scherp blijven?Geloof me, met die ervaring die je nu beschrijft, stap over op DE en je kijkt nooit meer om naar die plastic troep
Hoe kan het dat een DE langer scherp blijft dan? Dan is het dubbel voordeel. Het mesje blijft langer scherp, het heeft 2 snijkanten én het is goedkoper.Marzman schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:23:
Pas weer met zo'n cardridge geschoren en ik was enthousiast eigenlijk (scheer ook altijd met DE), maar de tweede scheerbeurt was dat enthousiasme weg en heb ik mijn DE krabber weer gepakt. En het is gewoon te duur om die cardridges elke scheerbeurt te vervangen (met een DE mesje kun je dat wel doen die kosten bijna niks al gebruik ik die wel meerdere keren).
- Mühle R89 houder
- Feather mesjes
Heb ik dan verder nog iets nodig? Aluin of vloeipapier?
Je bus scheerschuim kun je blijven gebruiken, maar in verhouding is scheerzeep en een kwast ook goedkoper. Daarbij wel de waarschuwing dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt de collectie al snel uit breid.
Een blokje aluin is wel goed om te hebben, met een DE scheren is iets minder vergevingsgezind als een Mach 3. Voorzichtigheid geboden dus en voor de zekerheid wat een blokje aluin in de buurt. Al moet ik zeggen dat het mij tot nu toe reuze meevalt hoe vaak aluin er echt aan te pas moet komen.
Verder kun je nog kijken naar een pre-shave, bereid je baardhaar en huid wat beter voor op een scheerbeurt. En zo kun je ook een aftershave gebruiken om de huid wat te verzachten en te voeden na een scheerbeurt.
Door je mesje een aantal keer in tegenovergestelde richting over een stukje plat leer (of je arm/been) te halen vouw je de rand weer recht en zal er minder gehapt worden.
Als dat helpt dan ga je er waarschijnlijk goed aan doen om je baardhaar beter voor te bereiden op de scheerbeurt.
DE mesjes blijven imo niet langer scherp dan cartridge mesjes. (Maar voor de prijs van 1 cartridge kan je pakweg 5 Feathers of 15 Astras verbruiken)
DE mesjes komen meestal wel scherper uit de verpakking.
Als je het low cost wilt uitproberen kan je ook ff langs de drogist (of online) voor een Gillette King C, die is vergelijkbaar met de R89.
- knip -
Zeep is dan veel beter en bovendien een stuk zuiniger.
De R89 is een mooi beginnersmes, het Feather mesje is wel gelijk 1 van de scherpste....
Op de schaal van 5 zit ie gelijk op 5, misschien eerst kijken naar een scherpte 3 of minder.
Ik vervang elke keer het mesje, voor die 20 cent ga ik niet moeilijk doen
Pre-shave of aftershave heb ik nog nooit gebruikt. Is dat nodig bij scheren met DE mesjes of zou ik dat bij Mach3 eigenlijk ook moeten doen?B-Real schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
Verder kun je nog kijken naar een pre-shave, bereid je baardhaar en huid wat beter voor op een scheerbeurt. En zo kun je ook een aftershave gebruiken om de huid wat te verzachten en te voeden na een scheerbeurt.
Hoe kan ik baardhaar beter voorbereiden? Ik gebruik nu lauw water en scheerschuim uit een spuitbus.Raymond P schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:19:
Als je het wilt rekken kan je proberen te stroppen, ook bij cartridge mesjes wilt dat wel helpen.
Door je mesje een aantal keer in tegenovergestelde richting over een stukje plat leer (of je arm/been) te halen vouw je de rand weer recht en zal er minder gehapt worden.
Als dat helpt dan ga je er waarschijnlijk goed aan doen om je baardhaar beter voor te bereiden op de scheerbeurt.
Welke mesjes zou je dan wel aanraden? Is het een standaard schaal die ik ergens kan vinden of is dat subjectief?Magic666 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:52:
De R89 is een mooi beginnersmes, het Feather mesje is wel gelijk 1 van de scherpste....
Op de schaal van 5 zit ie gelijk op 5, misschien eerst kijken naar een scherpte 3 of minder.
Wat voor mij goed werkt is een druppeltje (of twee) olie (jojoba of argan) inmasseren een paar minuten voordat ik een douche neem of mijn gezicht met warm water (edit: en zeep) was, daarna gaat het scheren vele malen soepeler en zijn de haren merkbaar zachter.
Maareh, dat moet dan wel de kern van het probleem zijn natuurlijk. Als om wat voor reden dan ook je mesjes nu oxideren in dat weekje of op een andere reden bot worden dan helpt dat allemaal vrij weinig.
Je zal bijvoorbeeld niet de eerste zijn die na veel gepuzzel erachter komt dat de vriendin dagelijks jouw mesje pakt.
- knip -
Vooraf is het we lekker dat de haren al wat soepel zijn. Dat kan met warm water, een pre shave of je scheert na het douchen. Of je doet zonder.
Aftershave net zo. Geen must, maar ik vind een aftershave balm altijd wel prettig.
Qua mesjes, probeer verschillende soorten uit. Feather zijn ongeveer de scherpste die er zijn, maar ook redelijk agressief. Voor mij eigenlijk net te agressief, de tweede scheerbeurt zijn ze prettiger. Mesjes zijn erg persoonlijk.
De meeste websites hebben wel van die proefpakketjes, daar zie je dan ook welk mesje welke scherpte heeft.
Mijn routine in vogelvlucht:
- scheren na het douchen (als het uitkomt in de ochtend)
- na het douchen pre-shave erop
- zeep kloppen (zodat de pre-shave de tijd heeft zijn werk te doen)
- laagje zeep erop en mesje pakken om in krabber te doen (zo kan het laagje zeep nog meer je baardharen verzachten)
- nogmaals je gezicht inzepen maar nu grondig
- scheren maar!
- na afloop met de aluinsteen je gezicht af om te voelen hoe de beurt was en je poriën te sluiten
- als toetje een klein beetje after shave en/of after shave balm.
Meestal doe ik 3 passes maar soms ook 2, afhankelijk van de tijd die ik heb.
Na elke pas een vers laagje zeep!
En zo ongeveer de 1e DE les: geen druk zetten op je krabber!! Laat het gewicht zijn werk doen
Ja dat is prima. Ik heb die zelf ook maar gebruik meestal een feather popular. Je kan ook verschillende mesjes proberen.Apollyon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:18:
Ik wil best scheren met DE proberen. Is dit een goede combinatie voor een beginner:Ik neem aan dat ik mijn bus scheerschuim wel kan blijven gebruiken?
- Mühle R89 houder
- Feather mesjes
/▌
R89 is een prima starter krabber. Kijk even bij een webshop of ze een starterskitje mesjes hebben, zodat je wat verschillende merken mesjes proberen kan, niet ieder merk werkt even lekker voor iedereen. Dus het beste is om een beetje te proberen.Apollyon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:18:
Ik wil best scheren met DE proberen. Is dit een goede combinatie voor een beginner:Ik neem aan dat ik mijn bus scheerschuim wel kan blijven gebruiken?
- Mühle R89 houder
- Feather mesjes
Aluinblokje lekker van de trekpleister ofzo pakken, die hebben dat wel of van eigen merk of van De Vergulde Hand, kost niets, wel erg handig als je t nodig hebt
Ja de snede van die cartridges lijkt vrij snel bot te worden en dat is wel idd verschillend per haargroei.Apollyon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:23:
[...]
Maar ik had mij nog maar 1x eerder met dat mesje geschoren. Hoe kan het dan dat 6 dagen later bij de 2e scheerbeurt het mesje al niet meer lekker glijd? Zijn de mesjes dan stomp geworden?
[...]
Blijven DE mesjes dan langer scherp? Kunnen die wel een week of langer scherp blijven?
Jouw baardhaar is niet hetzelfde als van mij natuurlijk
Maar het is bij cartridges wel bewust gedaan om je zo veel mogelijk te laten kopen van die troep in korte tijd.
Goed, DE mesjes, gaan afhankelijk van je baardgroei idd langer mee.
Ik scheer met een DE mesje 3 a 4 scheerbeurten en met sommige zelfs meer.
En ik wissel vrij veel vind ik dan nog. Alleen kost een mesje in vergelijk met die cartridges maar 30 cent ofzo ipv een paar euro.
Douchen is de beste prep. Wassen en hydrateren kan dan mooi in 1 moveApollyon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
[...]
Hoe kan ik baardhaar beter voorbereiden? Ik gebruik nu lauw water en scheerschuim uit een spuitbus.
Haartjes worden zacht en zijn schoon,
Zelf ben ik een enorme tegenstander van oil based preshaves, die olien en dassen, varkens of paarden knots is geen fijne combinatie. Teveel olien op je gezicht word vettig, vet is voor slick wel leuk, maar voor de haren in de kwast wat minder. Als die olie erop krijgen, dat krijg je nooit meer 100% lekker
Preshaves zoals die van Proraso zijn op zich wel ok.
Ik heb ze zelf hier nog in de kast staan, gebruik ze alleen nooit
Hier:Magic666 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:15:
@Apollyon : wat B-Real zegt! Mesjes zijn zo persoonlijk dat is letterlijk trial&error.
De meeste websites hebben wel van die proefpakketjes, daar zie je dan ook welk mesje welke scherpte heeft.
- laagje zeep erop en mesje pakken om in krabber te doen (zo kan het laagje zeep nog meer je baardharen verzachten)
- scheren maar!
- na afloop met de aluinsteen je gezicht af om te voelen hoe de beurt was en je poriën te sluiten
En zo ongeveer de 1e DE les: geen druk zetten op je krabber!! Laat het gewicht zijn werk doen
Vooraf kwast in een bakje warm water zetten om te weken, potje zeep open op de plank zodat dat lekker in de badkamer gaat geuren
Lekker even douchen, bakkes schrobben
Zeepje opkloppen op t gezichtje en gaan met die banaan!
Achteraf, splash, balm, parfum/EdT op
DONE!
M'n varkensharen kwast gebruik ik momenteel om de maanden oude baard mee te olien, daar kan ik al niet meer mee exfoliëren. Mja, voor mij is een kwast een verbruiksartikel.
- knip -
Vanochtend heb ik extra grondig gehydrateerd met washandje en warm water na het douchen. Scheerschuim uit een bus zorgvuldig in geschrobd. Toch merkte ik geen verschil met het Mach3 mesje wat ik vorige week heb gebruikt. Ik heb een nieuw Mach3 mesje uit de verpakking gepakt. Daarmee ging het niet veel beter. Het ging iets beter maar het nieuwe mesje kwam ook niet lekker door de 5-dagen baard heen.Raymond P schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:39:
@Apollyon Door meer/beter te hydrateren. Dat kan met een pre-shave product, een warme natte doek of gewoon wat olie.
Is het normaal dat een mesje moeite heeft als je 5 dagen niet geschoren hebt? Misschien is het prepareren van de baardharen dan toch het probleem?
Vriendin heeft haar eigen ladyshave. Zonder ladder kan ze ook niet bij mijn scheer spullenboel.Maareh, dat moet dan wel de kern van het probleem zijn natuurlijk. Als om wat voor reden dan ook je mesjes nu oxideren in dat weekje of op een andere reden bot worden dan helpt dat allemaal vrij weinig.
Je zal bijvoorbeeld niet de eerste zijn die na veel gepuzzel erachter komt dat de vriendin dagelijks jouw mesje pakt.
Kan het zijn dat de baardharen te dik zijn geworden als ik 5 dagen niet geschoren heb en dus niet meer soepel worden met warm water en scheerschuim?B-Real schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:01:
Vooraf is het we lekker dat de haren al wat soepel zijn. Dat kan met warm water, een pre shave of je scheert na het douchen. Of je doet zonder.
Hoe lang duurt jouw routine? Om de hoeveel dagen scheer jij met dit ritueel?Magic666 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:15:
- scheren maar!
Dank je voor de waarschuwing. Met Mach3 druk ik wel eens om het écht glad te krijgen.En zo ongeveer de 1e DE les: geen druk zetten op je krabber!! Laat het gewicht zijn werk doen
Heb ik ook gedaan. Daarna washandje met warm water en scheerschuim. Toch had een nieuw Mach3 mesje moeite met een 5 dagen baardje.Lampuhkap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:22:
Douchen is de beste prep. Wassen en hydrateren kan dan mooi in 1 move
Haartjes worden zacht en zijn schoon,
Hoe lang duurt jouw routine? Hoe vaak scheer jij per week?Lampuhkap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:25:
Hier:
Vooraf kwast in een bakje warm water zetten om te weken, potje zeep open op de plank zodat dat lekker in de badkamer gaat geuren
Lekker even douchen, bakkes schrobben
Zeepje opkloppen op t gezichtje en gaan met die banaan!
Achteraf, splash, balm, parfum/EdT op
DONE!
Om de dag of om de 2 dagen. Tijd, kwartiertjeApollyon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:40:
[...]
Hoe lang duurt jouw routine? Hoe vaak scheer jij per week?
Probeer eens een feather mesje of nog beter een gillette nachet.
Ik heb ook een zware baardgroei en daarmee werkt het heel goed.
Feather doe ik twee dagen mee en de Nachet drie. Ik vind ze de tweede keer gebruiken beter als de eerste keer. Ik doe 3 passes en ben 15-20 minuten bezig inclusief het afspoelen en opruimen.
Moet elke dag scheren
Als je een volle baardgroei hebt en je haren niet typisch west-Europees dun zijn dan gaat blade gap ook meespelen, zeker als er niet elke dag geschoren wordt.
Meer afstand tussen de safety bar en het mesje was voor mij de heilige graal als mengelmoesje.
- knip -
Is erg persoonlijk, maar als je baard te dik is heeft elk mes er meer moeite mee. Een baard van een dag (of twee) vliegt elk mes soepel doorheen. De een heeft na twee dagen een dikke baard, de ander eenzelfde baard na vijf dagenApollyon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:40:
[...]
Kan het zijn dat de baardharen te dik zijn geworden als ik 5 dagen niet geschoren heb en dus niet meer soepel worden met warm water en scheerschuim?
Ik scheer mij een keer of drie per week. Dagelijks geeft teveel irritatie. Na een dag of 2/3 heb ik een baard die mijn vriendin mooi vind om te zien, dan haal ik hem er af en heb ik ook eer van de scheerbeurt
Als het zo uitkomt dat ik mij pas na een week scheer pak ik doorgaans altijd een nieuw mesje. Waar ik op andere dagen dan in 1x van m'n oren naar m'n keel kan, moet ik het bij zo'n baard in etappes doen. Komt puur omdat het mes dan snel vol zit met haartjes en ik die dus moet uitspoelen.
Hoe lang de routine duurt? Minuut of 20/25.
Ik had altijd een Philips hair clipper uit de QC reeks bijvoorbeeld deze als laatste:
https://www.philips.nl/c-...pper-series-7000-tondeuse
Deze modellen hebben een ronddraaiende "wieltje" (zie foto) welke de messen aandrijft. In mijn ogen een mooi soepel systeem ware het niet dat het lijkt dat deze QC reeks niet meer leverbaar is.
:strip_exif()/f/image/OqxlzGw2GUYPtmeUlmgzGrsL.webp?f=fotoalbum_small)
Ik heb al een HC3410 en een HC7450 geprobeerd maar het mechanisme in deze HC reeks is anders en resulteert in happen en stug scheren.
Weet iemand misschien een ander merk dat hetzelfde mechanisme gebruikt? Bij voorkeur oplaadbaar en draadloos maar dit is geen must.
👉🏻 Blog 👈🏻
Het is zover ik weet een vrij veel gebruikte opzet. Uit het hoofd gezegd, heeft Remington regelmatig zoiets, Panasonic voor een deel van de trimmers/tondeuses iets vergelijkbaars en ik dacht het bij enkele Braun's te hebben gezien.technorabilia schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:45:
Misschien weten jullie dit?
Ik had altijd een Philips hair clipper uit de QC reeks bijvoorbeeld deze als laatste:
https://www.philips.nl/c-...pper-series-7000-tondeuse
Deze modellen hebben een ronddraaiende "wieltje" (zie foto) welke de messen aandrijft. In mijn ogen een mooi soepel systeem ware het niet dat het lijkt dat deze QC reeks niet meer leverbaar is.
[Afbeelding]
Ik heb al een HC3410 en een HC7450 geprobeerd maar het mechanisme in deze HC reeks is anders en resulteert in happen en stug scheren.
Weet iemand misschien een ander merk dat hetzelfde mechanisme gebruikt? Bij voorkeur oplaadbaar en draadloos maar dit is geen must.
De Philips OneBlades lijken ook een variatie te hebben er op.
Het 'happen' en niet soepel scheren dat je beschrijft, doet me in eerste instantie denken aan een gebrek aan motor vermogen. Of iets anders waardoor de mesjes niet soepel genoeg kunnen bewegen om goed te snijden.
Als de batterij (bijv. wanneer deze bijna leeg is), de motor of andere delen van het scheer- of tondeuse apparaat niet helemaal genoeg kracht kunnen leveren, dan heb je nét niet genoeg power om de mesjes door de baardharen te laten bewegen en dus goed te snijden. Dat (heel korte) vastlopen, kan dan aanvoelen als 'happen' in de baard. Of wanneer het net niet vastloopt, dan kun je alsnog merken dat de mesjes eigenlijk niet optimaal hun werk kunnen doen, dat zou goed bij jouw beschrijving van 'niet soepel' scheren kunnen passen.
Misschien ben je er zelf al veel verder in gedoken met uitzoekwerk of dingen uitproberen, maar mijn eerste gedachte bij happen en niet echt goed scheren zou bovenstaande zijn.
Stel dat het inderdaad aan komt op hoe snel de mesjes snijden kunnen - en dus of het de mesjes lukt om soepel door de haren te laten gaan. Dan schieten me nog een paar dingen te binnen:
Hoe zwaarder de baard of meer haar je wilt scheren / trimmen per scheerbeurt, hoe groter de kans overigens dat je tegen de grenzen van een 'simpele' trimmer aanloopt. Redelijk voor de hand liggend, maar het kan soms bij de betaalbaarder trimmers een ding zijn dat deze gebouwd zijn om goed te werken met een lichtere tot gemiddelde baard. Nat haar kan overigens een zelfde effect hebben. Net als wat steviger een tondeuse door veel haar heen 'duwen'.
Je kunt na verloop van tijd ook minder scherpe mesjes hebben, ook als een trimmer 'zelfslijpend' is. Of simpelweg een keertje pech met misschien een 'maandagochtend' model zogezegd. Heb je die twee Philips HC series een lange tijd gebruikt en zou slijtage van de mesjes een rol kunnen spelen? Of had je dat zelf al misschien uitgetest door de mesjes te vervangen?
Sommige scheerapparaten, trimmers etc. zijn er vrij gevoelig voor of je ze af en toe oliet. Soms wordt er ook olie meegeleverd door de fabrikant, soms is het iets dat als optie in de handleiding staat en een enkele keer is het juist niet nodig.
Maar juist bij trimmers e.d. die regelmatig onder stromend water gehouden kunnen worden om schoon te maken, kan dit een rol spelen. Hoe stroever, met meer frictie tussen de bladen, een tondeuse loopt, hoe sneller vaak de tondeuse minder goed werkt.
Omgekeerd kan overigens ook: als schoonspoelen o.i.d. niet makkelijk gaat, dat de trimmer ook aan de binnenkant vol raakt met baardharen en dan iets minder goed gaat draaien. Philips heeft dacht ik een eigen reinigingsspray, zoiets kan dan soms ook helpen met schoonmaken.
Soms kan ook een kam, opzetstuk etc. niet 100% meer zijn of er niet helemaal goed opzitten. Maar daar zul je vast al naar gekeken hebben
.
Maar samen gevat: als je iets anders zoekt, dan zijn misschien Panasonic, Braun of Remington iets voor je. Remington, Panasonic en Babyliss (Pro) hebben overigens ook meer professionele trimmers te koop, al heb ik geen idee van het mechanisme. Die professionele materialen zijn wel duurder, maar zijn tegelijkertijd qua prijs ook weer niet al te ver van de betere, luxere consumentenproducten.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande, het is een aardig lange tekst geworden zo
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)
Zo nieuw uit de verpakking is de werking van de HC modellen teleurstellend. Het mechanisme in deze modellen is anders als in de QC reeks zoals hierboven aangegeven met het ronddraaiende "wieltje". Als ik het goed heb moeten de HC modellen die ik heb geprobeerd ook worden geolied en bij de QC modellen is dit niet nodig. De QC modellen zijn eigenlijk onderhoudsvrij gedurende de levensduur van enkele jaren (niet nodig om te olien of te slijpen).Heb je die twee Philips HC series een lange tijd gebruikt en zou slijtage van de mesjes een rol kunnen spelen?
Ik koester nu nog twee QC apparaten die echter aan het einde van de levensduur zijn door een versleten accu. Deze is helaase niet (gemakkelijk) te vervangen anders hadden deze nog jaren kunnen meegaan.
Ik zal eens kijken naar de alternatieven die je aangeeft.
Nogmaals dank.
👉🏻 Blog 👈🏻
Harder drukken zou ik niet doen, hoeveel passes doe je nu? Echt glad wordt het(bij mij) na 3 passes.00.0 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:07:
Eerste keer geschoren met DE, maar het is nog even wennen. Vooral op plekken waar de huid dicht op het bot zit (kin) is het wat lastig om goed te scheren, en zo glad scheren zoals er wordt belooft is nog niet gelukt. Misschien het scheermes toch iets harder drukken op de huid?
Welk mesje gebruik je nu? Misschien heb je een scherpere nodig
P. S. Je huid strak trekken kan ook helpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 14-12-2023 15:05 ]
Wijkt dat af dan hapt het mesje sneller in je huid of zit er meer ruimte tussen waardoor het minder glad wordt dan mogelijk.
Helemaal niet drukken dus, en zeker niet harder.
- knip -
Gillette, enige die ze hier bij de drogist hebben liggen.Arjantje72 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:27:
[...]
Harder drukken zou ik niet doen, hoeveel passes doe je nu? Echt glad wordt het(bij mij) na 3 passes.
Welk mesje gebruik je nu? Misschien heb je een scherpere nodig
P. S. Je huid strak trekken kan ook helpen.
Ben er een paar keer overheen gegaan, zal denk ik 3 keer geweest zijn.
Ik kijk het nog even aan
3 passes is 3 verschillende richtingen, of bedoel je dat ook?00.0 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:06:
[...]
Gillette, enige die ze hier bij de drogist hebben liggen.
Ik kijk het nog even aan
YouTube: 3-Pass DE Shave (in 30 Seconds)
Welke gillette? Je hebt er hele botte mesjes van
Duurt even voor je het doorhebt.00.0 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:06:
[...]
Gillette, enige die ze hier bij de drogist hebben liggen.
Ik kijk het nog even aan
Geef niet op het resultaat komt vanzelf.
Volgens mij hebben ze maar 1 variant van de DE mesjes?Arjantje72 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:21:
[...]
3 passes is 3 verschillende richtingen, of bedoel je dat ook?
YouTube: 3-Pass DE Shave (in 30 Seconds)
Welke gillette? Je hebt er hele botte mesjes van
King C. Gillette Double Edge Razor Navulmesjes
Gillette heeft verschillende mesjes, bijvoorbeeld gillette nachet. Die zijn al veel beter.00.0 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:35:
[...]
Volgens mij hebben ze maar 1 variant van de DE mesjes?
Je hebt ook van die sample pakketjes met verschillende merken mesjes. U
Kun je zelf een beetje experimenteren welke jij fijn vindt
Op ebay kosten scheermesjes bijna niks
[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 15-12-2023 09:25 ]
Wel knetterduur in verhouding met de concurrentie, dus als het bevalt zeker gaan experimenteren.
- knip -
https://www.razorbladesclub.com/double-edge-sampler/00.0 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:35:
[...]
Volgens mij hebben ze maar 1 variant van de DE mesjes?
En dan even naar beneden scrollen voor de All Gilette package en dan zie je wat Gilette nog meer te bieden heeft
En uiteraard, hier kan je enorm lekker rondneuzen naar de beschikbare mesjes op de markt

Ik heb een Braun series 7 scheerapparaat en ik wil een opzetstuk kopen om m'n borst- en buikhaar wat in te korten. Nu vind ik een baardtrimmer opzetstuk met kammetjes voor 1,2,3,5, en 7mm. En een bodygroomer opzetstuk met 3 standen (glad, gevoelig en 3 mm)
Ik neig naar die baardtrimmer omdat daar meer lengtes mee te doen zijn en die 3mm me aan de korte kant lijkt?
Is er een reden om een baardtrimmer niet op mn borsthaar te gebruiken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/9eV5QtI2l304FqRI0ruJlOpf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FKFQV6iYdWpx18UxZJYXk4oI.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Blackouts op 24-12-2023 15:49 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ik zoek een trimmer/apparaat waarmee ik ook de intieme zone (schaamstreek) kan bijhouden.
Nu had ik zelf de philips oneblade of de philips 9000 serie gevonden kan iemand mij vertellen of dit een goeie keuze is of dat iemand wat anders gebruikt ?
Ik heb nu een handmes maar daarmee merk ik toch dat ik soms wondjes/irritatie heb.
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Ik gebruik daarvoor ook een analoog scheermes (scheerschuim plus boldking sensitive), zonder wondjes. Ik heb het twee keer geprobeerd met een oneblade, dat doe ik nooit meer, juist daarmee kreeg ik wondjes.sten123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:52:
Misschien een rare vraag maar misschien dat iemand kan helpen.
Ik zoek een trimmer/apparaat waarmee ik ook de intieme zone (schaamstreek) kan bijhouden.
Nu had ik zelf de philips oneblade of de philips 9000 serie gevonden kan iemand mij vertellen of dit een goeie keuze is of dat iemand wat anders gebruikt ?
Ik heb nu een handmes maar daarmee merk ik toch dat ik soms wondjes/irritatie heb.
Voor mijn lichaam heb ik deze. Philips 5000 bodygroomersten123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:52:
Misschien een rare vraag maar misschien dat iemand kan helpen.
Zonder opzet stukjes werkt voor mij die scheerkop het beste dan zo'n tondeuse model voor de schaamstreek en oksels. Met opzetstukjes benen/buik/borst. Rug is voor mij niet nodig, maar dan zit er ook een handig verlengstuk bij.
maar ik gebruik een ouderwetse mach 3 voor de knikkers en schaft (droog/nat) zonder schuim in ieder geval.
Nu is dat volgens mij een prima ding, maar merk ik ook dat een tondeuse bij de kapper strakker en meer in één keer afscheert. Ook bij mijn vorige van Braun merkte ik dat verschil.
Ik heb zeker geen dikke baard, en begin me steeds iets meer te storen aan het feit dat die Philips wel een paar keer nodig heeft steeds, ondanks dat deze nog vrij nieuw is, dus scherpte zal niet zijn afgenomen.
Herkent iemand wat ik beschrijf en heb je een beter alternatief gevonden dan zo'n 'standaard' Braun/Philips Multi/Bodygroom?
Ik heb een setje Wikinson Sword gekocht bij de drogist. De keuze was Wilkinson of een huismerk. Ik moet nog een krabber aanschaffen.Arjantje72 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:39:
@Apollyon
Probeer eens een feather mesje of nog beter een gillette nachet.
Ik heb ook een zware baardgroei en daarmee werkt het heel goed.
Feather doe ik twee dagen mee en de Nachet drie. Ik vind ze de tweede keer gebruiken beter als de eerste keer. Ik doe 3 passes en ben 15-20 minuten bezig inclusief het afspoelen en opruimen.
Moet elke dag scheren
Ik weet niet hoe ik mijn baardhaar kan meten. Ik weet wel dat een elektrische scheerapparaat mijn stoppels of haren niet meer aan kan na twee dagen laten groeien. Ik ben een typische west-Europeaan: lang maar niet blond-harig.Raymond P schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:53:
@Apollyon Hoe dik is je baardhaar? Een zacht en donzig tufje op je kin zou ook zonder prep geen probleem moeten vormen voor een mach 3 cartridge.
Als je een volle baardgroei hebt en je haren niet typisch west-Europees dun zijn dan gaat blade gap ook meespelen, zeker als er niet elke dag geschoren wordt.
Meer afstand tussen de safety bar en het mesje was voor mij de heilige graal als mengelmoesje.
Dat vind ik wel acceptabel. Als een mesje <€0,40 kost. Met een €2,- Mach3 mesje vind ik het zonde. Het kost dan €100,- per jaar aan cartridges als je 1x per week gaat scheren!B-Real schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:10:
Als het zo uitkomt dat ik mij pas na een week scheer pak ik doorgaans altijd een nieuw mesje. Waar ik op andere dagen dan in 1x van m'n oren naar m'n keel kan, moet ik het bij zo'n baard in etappes doen. Komt puur omdat het mes dan snel vol zit met haartjes en ik die dus moet uitspoelen.
Ik zie net dat de Mach3 mesjes goedkoper te verkrijgen zijn op sommige websites. Het verschil wordt daar van kleiner. Het blijft dan nog duurder met meer afval.
Die routine duurt lang. Elke dag 5 minuten elektrisch of 3x per week 20 minuten. Met Mach3 is het voor mij 10 minuten.Magic666 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:35:
@Apollyon : ik scheer mij om de 2 a 3 dagen, dan gaat de baard mij irriteren
Hoe lang de routine duurt? Minuut of 20/25.
Elektrisch: 7*5 = 25 minuten per week
Mach3: 4*10 = 40 minuten per week
Double Edge: 3*20 = 60 minuten per week?
Elektrisch krijg ik ingegroeide haren van. Mach3 scheert glad en veilig maar de mesjes gaan niet zo lang mee. Zelfs nieuwe mesjes gaan moeizaam door een 1-week baard.
Ik ga de DE mesjes proberen. Hopelijk bevalt het en wordt ik zo handig dat de routine geen 20 minuten duurt.
Tjah, echt meten is ietwat lastig. Je kunt je baardgroei wel vergelijken met andere mannen natuurlijk.Apollyon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Ik weet niet hoe ik mijn baardhaar kan meten. Ik weet wel dat een elektrische scheerapparaat mijn stoppels of haren niet meer aan kan na twee dagen laten groeien. Ik ben een typische west-Europeaan: lang maar niet blond-harig.
Je kunt meer of juist minder haartjes per cm2 hebben. Je haar kan dikker of dunner zijn.
Als je al weet dat tondeuses en scheerapparaten vast kunnen lopen en mesjes ontiegelijk snel bot worden heb je waarschijnlijk dik en stug haar, en wil ik je aanraden gelijk naar een verstelbare DE houder te kijken.
Ik gebruik een Merkur Futur na een succesvolle periode met een kloon van Ali.
Ik heb een paar uurtjes na volledig glad scheren een shadow. Helemaal glad is dus praktisch nutteloos en doe ik weinig, dat scheelt ook enorm in tijd.
- knip -
Muhle R89 double edge safety razor
- Systeem: 3-delig
- Gewicht: 66 gram
- Handvat: 8,5 cm
- Materiaal: Verchroomd staal
Merkur 34C double edge safety razor
- Systeem: 2-delig
- Gewicht: 78 gram
- Handvat: 8 cm
- Gewicht: 60 gram
- Handvat: 10 cm
- Systeem: 2-delig
- Gewicht: 112 gram
- Handvat: 9,5 cm
RazoRock Game Changer safety razor .68-P HD-handle RVS
- Gewicht: 74 gram
- Handvat: 8,2 cm
- Materiaal: RVS
Kan ik beter kiezen voor 2-delig of 3-delig?
Kan ik beter voor hoger gewicht kiezen dan de 66 gram van de Muhle?
Welk van deze drie merken is kwalitatief het best of ontloopt het niet zoveel?
Geeft RVS enig voordeel over verchroomd metaal?
Ik heb geen volle baard. Waar het groeit is het wel dik en stug. Mijn vriendin klaagt over staalwol als ik niet geschiren heb.Raymond P schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:29:
Tjah, echt meten is ietwat lastig. Je kunt je baardgroei wel vergelijken met andere mannen natuurlijk.
Je kunt meer of juist minder haartjes per cm2 hebben. Je haar kan dikker of dunner zijn.
Nog een extra houder om uit te kiezen. Dank je voor de keuzestress @Raymond P. Merk je veel verschil tussen de Merkur en de Ali kloon?Als je al weet dat tondeuses en scheerapparaten vast kunnen lopen en mesjes ontiegelijk snel bot worden heb je waarschijnlijk dik en stug haar, en wil ik je aanraden gelijk naar een verstelbare DE houder te kijken.
Ik gebruik een Merkur Futur na een succesvolle periode met een kloon van Ali.
Zo is het ook. Gedurende de dag groeit het weer. Ik vind ik het wel erg slordig als er een stuk niet goed gelukt is. Dan lijkt het alsof ik iets vergeten ben.Ik heb een paar uurtjes na volledig glad scheren een shadow. Helemaal glad is dus praktisch nutteloos en doe ik weinig, dat scheelt ook enorm in tijd.
- knip -
Vaak is die 20 minuten gewoon heerlijke tijd om te ontspannen.Apollyon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Die routine duurt lang. Elke dag 5 minuten elektrisch of 3x per week 20 minuten. Met Mach3 is het voor mij 10 minuten.
Elektrisch: 7*5 = 25 minuten per week
Mach3: 4*10 = 40 minuten per week
Double Edge: 3*20 = 60 minuten per week?
Elektrisch krijg ik ingegroeide haren van. Mach3 scheert glad en veilig maar de mesjes gaan niet zo lang mee. Zelfs nieuwe mesjes gaan moeizaam door een 1-week baard.
Ik ga de DE mesjes proberen. Hopelijk bevalt het en wordt ik zo handig dat de routine geen 20 minuten duurt.
Even de rust, geen springende kinderen om je heen, geen telefoon etc. Ff lekker bezig zijn met je zelf.
Als het nodig is scheer ik me in 5 minuten met meerdere pases, maar als het ff kan gewoon relaxed, rustig alles voorbereiden, douchen, schuim kloppen, insmeren etc.
Sinds ik mij zo scheer is het gewoon een momentje genieten geworden.
- knip -
tot je mis snijd in je bovenlip ofzo .. of net onder je neus ook zo'n kl*te stukje. Gebeurt me nog wel eens haha.Raymond P schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:18:
Yep, scheren kan hier ook een lekker ontsnap-momentje zijn.
Voor dat stukje onder de neus pak ik een shavette, nul kans hier met DE gezien de haarlijn praktisch de neusgaten inloopt.
- knip -
Dit! Muziekje aan, preshave op doen, rustig zeepje uitzoeken en opkloppen, eerste dunne laag zeep, krabber van mesje voorzien, nu de zeep echt opbrengen en dan scheren maarTogi schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Vaak is die 20 minuten gewoon heerlijke tijd om te ontspannen.
Even de rust, geen springende kinderen om je heen, geen telefoon etc. Ff lekker bezig zijn met je zelf.
Als het nodig is scheer ik me in 5 minuten met meerdere pases, maar als het ff kan gewoon relaxed, rustig alles voorbereiden, douchen, schuim kloppen, insmeren etc.
Sinds ik mij zo scheer is het gewoon een momentje genieten geworden.
Meestal doe ik het voor het slapen gaan of s'ochtends (in het weekend)
Electrisch zal vast sneller zijn maar mijn huid vind die krengen ab-so-luut niks.
Mach3 is verder prima, maar die prijs hè...

Blijft DE scheren over
De huidige vegan variant is bij lange na niet zo fijn
Tabac is ook één van mijn favorieten. Helaas is de Tallow versie niet meer te krijgen. Op de foto is nog de oude versie; dus met tallow. Helaas heeft de puck die tegenwoordig in de Tabac pot zit de nieuwe formule ook al staat op de website waar je de Tabac pot koopt de oude formule omdat de website dan vergeten is de beschrijving aan te passen aan de nieuwe formule.Lampuhkap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:15:
Tabac, 1 van mijn all time favorieten (de tallow versie dan)
De huidige vegan variant is bij lange na niet zo fijn
Ook de oude versie van Mitchell's Wool Fat (dus met tallow) (op de andere foto) is , voor zover ik weet, niet meer te krijgen. Aangezien dat de scheerzeep is die ik het meest gebruik heb ik gelukkig daarvan in het verleden enkele pucks met de oude formule kunnen kopen.
Overigens zijn de Tatara scheermesje die op de foto staan zeer prettig in gebruik en op dit moment mijn nummer één scheermesjes.
[ Voor 12% gewijzigd door IBMM op 04-01-2024 15:58 ]
After shave of parfum ? .. de traditionele winkels zijn wel bij uitstek geschikt om te proberen. Als je luchtjes hebt die je nu lekker vind. Kun je hier bijvoorbeeld zoeken welke erop lijken. En die dus proberen in de winkel. Gewoon om sample vragen en dan niet de hele fles kopen.vinpower schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:06:
Hoe kiezen jullie een nieuwe after shave? De standaard parfum winkels vermijd ik het liefst. En online klinkt de ene omschrijving lekkerder dan de andere. Ik heb laatst de Aftershave Original opgemaakt en ik ben op zoek naar iets nieuws!
Echter blijft het in de intieme zone spannend.
Nu zag ik dit is het wat?
https://www.balzy.nl/?tw_...17mQztEAAYASAAEgJZ6_D_BwE
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet anders dan een gewone trimmer.sten123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:55:
Van de week ook maar de mach3 mesjes gehaald en opzich gaat dit prima.
Met een Philips oneblade met skin protector erop heb ik wel goede ervaringen, is dat misschien wat voor je?
Voor de gevoelige plekken gebruik ik de Henson AL13 mild met een Mühle (niet de scherpste) mesje.sten123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:55:
Van de week ook maar de mach3 mesjes gehaald en opzich gaat dit prima.
Prima combi en nog nooit bloed gezien