"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Klinkt idd als te weinig water.ST10©DE schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:54:
Kleine vraagje over het opschuimen van de scheerzeep. Vanochtend droogde de schuim als het ware op mijn nek op en leek het alsof het een beetje ging sneeuwen. Heb ik dan te weinig water gebruikt? Het schuim leek goed tijdens het aanbrengen op het gezicht.
Zeep heeft redelijk wat water nodig om goed te schuimen.
Is er hier iemand met goede ervaringen danwel tips om geen wenkbrauwen als Ruud Lubbers meets Bert te krijgen?
Iemand met meer kennis over groomen zal dat wel spotten en je verdoemen want klaarblijkelijk dien je je wenkbrauwen enkel te modelleren.
Als het schaartje verder prima gaat dan zou je een neusschaartje kunnen overwegen, die hebben een bolle kop. Dat zal ongetwijfeld meer pijn doen maar minder schade aanrichten mocht dat in je oog belanden.
- knip -
Zelf gebruik ik een neustrimmer met opzetstukje hiervoor.sOid schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:52:
Zeg, ik ben op zoek naar een apparaatje om mijn wenkbrauwen een beetje in toom te houden. Om de lengte nu bij te houden gebruik ik een schaartje, maar vroeg of laat eindigt dat ding in m'n oog. Niet ideaal dus.
Is er hier iemand met goede ervaringen danwel tips om geen wenkbrauwen als Ruud Lubbers meets Bert te krijgen?(Het ont-Berten danwel epileren gaat prima, echt puur op zoek naar iets voor de lengte.)
Werkt net iets handiger dan mijn tondeuze met opzetstuk.
Heb ook zo’n ding. Werkt prima tegen neushaar, maar heb het nooit aangedurfd om (met opzetstuk) te gebruiken voor wenkbrauwen. Maar dat werkt goed dus?wiemelen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Zelf gebruik ik een neustrimmer met opzetstukje hiervoor.
Werkt net iets handiger dan mijn tondeuze met opzetstuk.
Ik gebruik het opzetstuk van 5mm.sOid schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Heb ook zo’n ding. Werkt prima tegen neushaar, maar heb het nooit aangedurfd om (met opzetstuk) te gebruiken voor wenkbrauwen. Maar dat werkt goed dus?
Dat van 3mm is toch erg kort
Werkt erg goed en snel.
Ja een oud model Mojo Handcrafts die ik heb laten restaureren voor een goed zakcentje.
Zit nu zijn Mojo Maker in.
Heerlijk ding!
Ik had mijn oplossing nog niet voorbij zien komen: ik heb zo'n ronde spaarpot van blik, welke je open kan maken met een blikopener. Een keer voor een euro gehaald bij de Zeeman als ik mij niet vergis, daar gaan er zo veel in dat ik voorlopig geen nieuwe hoef.ST10©DE schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:33:
Misschien een stomme vraag maar wat doen jullie met de mesjes na gebruik? Gewoon in de vuilnisbak?
En te verkrijgen in leuke motiefjes!

Als ik zoiets met een unicorn in de badkamer zet weet ik 100% zeker dat mijn dochtertje er mee gaat spelen 😉skoozie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:25:
[...]
Ik had mijn oplossing nog niet voorbij zien komen: ik heb zo'n ronde spaarpot van blik, welke je open kan maken met een blikopener. Een keer voor een euro gehaald bij de Zeeman als ik mij niet vergis, daar gaan er zo veel in dat ik voorlopig geen nieuwe hoef.
En te verkrijgen in leuke motiefjes!
[Afbeelding]
Via een webwinkel een setje gekocht (merk: Bambaw) en een stuk of 12 verschillende merken mesjes om wat uit te proberen.
Het scheren valt tot nu toe niet tegen! Heb alleen nog geen (goede) kwast dus daar ben ik nog naar op zoek.
Op de gok scheercrème en aftershave gekocht, was afwachten hoe de geur me zou bevallen maar valt goed in de smaak!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQ99GgPepuVt0hHNoJDPPE0z.jpg?f=user_large)
Heeft dat te maken met de hoek van het mesje ten opzicht van de houder?
Is het beter/slechter om met koud water te scheren dan met warm?
Vroeger wel eens een cassette geprobeerd, maar daarbij had ik altijd last van wondjes, ingegroeide haren en scheerpukkels.
Na wat lezen hier heb ik echter toch maar een simpele safety razor (king c gilette), vergulde hand zeep en een goedkope kwast gehaald en mijn hals en kop daarmee geschoren. Dat had ik eerder moeten doen
Ik heb hier nog wel wat te lezen en sample mesjes/andere zeep/kwast te bestellen
Welkom!
Ja er is genoeg te lezen en te leren, rabbitholes van scheermessen, kwasten, zepen en aftershaves in te duiken.
Geniet ervan!
Als je vragen hebt, je weet ons te vinden!
:strip_exif()/f/image/vsLRDCUtpI5AxFyRgtagkOZO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn shave van vandaag
https://open.spotify.com/...%3A1vyE9XyM2ds1fIfndKfk32
Ik heb dus zo'n beetje de goedkoopst mogelijke spullen gekocht, maar wat maakt duurder materiaal nu zoveel beter dan het goedkope spul? Het scheren is voor mij puur functioneel, en ik verwacht niet dat ik er zo van ga genieten zoals velen hier wel doen.
Wel gebruik ik graag goed (genoeg) materiaal, maar ik hoef geen door elfjes geknoopte kwasten of handgesmede krabbers te kopen.
Maar wat doet een krabber van 100 euro beter dan eentje van 30 euro (Muhle R89 bv), en wat doet die weer beter dan eentje van 15 euro?
Idem voor een kwast (los van het verschil varken/das/synthetisch).
Wellicht is het voor iedereen anders, maar wat is (o.a. qua prijs) de sweet spot voor dit materiaal?
Qua functionaliteit doen ze allemaal hetzelfde, ze schuimen zeep op.
Dus als dat je uitgangspunt is, kan je zelfs met een afwasborstel aan de slag.
Maar als je verder kijkt dan dat:
Hoe ze dat doen, verschilt per haarsoort.
Het onderhoud wat je er aan hebt, scheelt ook per haarsoort.
Varkentjes zijn heerlijk simpele goedkope dingen, maar kosten tijd om in te werken.
Over het algemeen een shave of 20 denk ik voor dat je in de buurt komt van het inwerken van een varkantje (gemiddeld)
Paardjes ben ik persoonlijk geen fan van, raken snel in de war, dus moet je veel kammen enzo.
Veel shampoo, veel conditioner, vraagt naar mijn mening te veel werk en geduld.
Leuk om eens te proberen, dat wel, maaar voor de long run denk ik niet dat je daar blij van word.
Dasjes, mijn persoonlijke favoriet.
.
De gradatie van het haar is wel een beetje graadmeter voor het comfort van de kwast.
De 30 euro budget Muhles bijv met de pure badger knoopjes doen hun werk, maar de knots zijn slap, zijn op de top wat krassig en leveren te weinig backbone om nuttig te zijn naar mijn mening.
Alles vanaf een fatsoenlijke 2 band is eigenlijk waar het pas interessant word.
Die heb je ook al in die 30 euro price range, alleen moet je dan bij onze Chinese vrienden kijken.
Silvertip kwasten, heerlijk spul tenzij ze goed dik behaard zijn, kan ik best aanbevelen!
Dun behaarde knots links laten liggen.
Dezelfde reden als de goedkope pure badgers, dun behaarde knots, geen backbone en vrij slap haar resulteert snel in een dweil. Wel een hele zachter dweil.
Dus zoek de dikbehaarde knots en dan kan je met een silvertip een heerlijke ervaring hebben.
En met kwasten, je kan het idd zo gek maken als je zelf wil.
De customisation is endless, tig aanbieders zowel hier in Europa als USA als China, dus leef je uit
Proraso is budget, scheert goed maar om nou te zeggen dat t lekker ruikt is wat anders natuurlijk.
En er is ONTZETTEND VEEL aan zeep en aftershave op de markt, dus ook daar kan je zo gek gaan als je zelf wilt.
Productie toleranties... Als de krabber bijvoorbeeld op de linker kant een andere blade gap heeft dan de rechterkant dan voelt dat niet alleen vervelend maar kan ook tot onnodige verwondingen leiden. (Blade chatter is ook echt niet fijn.)
Materiaal sterkte, vervormingen na een keertje goed stoten of laten vallen levert ook bovenstaande problemen op.
Cnc-gefreesd titanium heeft dus z'n voordelen, hetzelfde geldt voor een verstelbare kop met ditto mechanisme.
Mja, een goede kloon van 15 euro hoeft niet noodzakelijk (veel) slechter te zijn.
- knip -
Disclaimer: onderstaand verhaal is persoonlijke mening
Over de kwasten kan ik kort zijn: syntheet voor mij. Dierlijke kwasten is toch een dingetje (geworden)
Zoals Lampuhkap al aangeeft: dat ding dient schuim te kloppen, niks meer niks minder.
Ik heb een silvertip (Executive Shaving Medium Synthetic Shaving Brush with Black Handle) en een compleet zwarte (RazoRock 400 Noir Plissoft Synthetic Shaving Brush), welke fijner is? Tja.... misschien dat de zwarte iets zachter is maar veel verschil merk ik niet. Ik heb de zwarte gekozen omdat het handvat langer is zodat die niet binnen de kortste keren onder het schuim zit
De krabber... ik heb er een aantal gehad, van goedkoop: Mühle R89 tot duur: Feather AS-D2.
Beide milde krabbers want dat heb ik wel nodig. Ook hier: welke beter was? tja....ik vond de R89 fijner terwijl anderen zweren bij de AS-D2.
Aan het eind van de rit ben ik uitgekomen bij de Leaf Twig om de meest simpele reden: milde krabber die qua vorm erg dicht bij een cartridge krabber zit en daardoor zo intuïtief te gebruiken is dat het bijna een nobrainer is voor de beginnende DE scheerder.
Klein voordeel van de Twig: er gaan halve DE mesjes in
Qua mesjes is het echt trial en error... zoveel scherptes zoveel gezichten.... het ene mesje werkt beter in een krabber dan het andere mesje. Voor mijn huid wissel ik tussen de Personna's en de Feathers.
De zeep: tja.... hoeft m.i. ook niet duur te zijn en geur is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb momenteel aardig wat zeepjes maar ik wissel eigenlijk maar tussen 2 zepen: de blauwe Proraso (vind ik de lekkerste geur en eigenschappen hebben) en de rode van TFS. Beide goedkoop en zuinig en prima schuim. Kan het duurder? yup, geurt het dan lekkerder? kan. Is de zeep beter? Misschien, maar met de twee bovenstaande zepen scheer ik mij meer dan prima.
En dan de AS en ASB.... ook net als de zepen: zo persoonlijk en in allerlei geuren te krijgen.
Ook hier na wat aanschaffen uitgekomen op 2 merken en geuren: ASB van Proraso (blauw uiteraard) en AS en ASB van Floïd (de oranje)
Tot zover mijn mening
Het leuke: je kan nu genoeg dingen vragen voor kerst, sinterklaas, verjaardag, vaderdag etc etc
Een lekker grove kwast vind ik op z'n tijd erg prettig, maar daar zal huidtype erg meespelen.
- knip -
Ik ga wat zepen (Proraso wit/blauw/groen) bestellen om te kijken of ik voorkeur voor een bepaalde eigenschap heb. Ook maar wat pre-/aftershave in huis halen, evenals een R89 en sample pack mesjes.
Kwast zal wel een goedkope syntheet van omega of een yaqi worden.
Ik ben zelf vorig jaar begonnen met een vergulde hand kwast en scheerzeep en een Gillete King C krabber. Prima begin.
Al snel Proraso rood scheerzeep gekocht een Proraso pre shave.
De kwast ben ik niet echt fan van geweest, dus ik heb inmiddels een Omega kwast die ik veel prettiger vind. Als scheerzeep vind ik mijn Saponificio Varesino Opuntia erg lekker ruiken, stukken beter opschuimen en veel gladder en met minder irritatie scheren. Die is met circa 40eu niet heel goedkoop, maar echt niet 10x beter dan die van Proraso.
Je kunt het zo gek en duur maken als je wilt, maar voor weinig geld kun je echt wel veel leuke dingen uitproberen. Maarrrrrr........ 10x een paar euro is ook zomaar weer een paar tientjes
Het scheren zelf zal niet veel verschil geven, wat er daarna gebeurt absoluut wel.
De Gillette King C heeft dezelfde kop als de Muhle R89 geloof ik, als je gaat uitproberen dan is de eerste voor 15 euro bij de Kruidvat te krijgen.
- knip -
Die King C Gillette heb ik al, maar het handvat vind ik wat glad. Van wat ik lees wordt de kop gemaakt door/is ontwikkeld door Muhle en lijkt die veel op de R89. Mijn enige reden om eventueel een R89 te kopen is het gladde handvat van de KCG.
Zelf heb ik hier groen wit rood maar om te zeggen dat ik er fan van ben, nee.
Voor een paar centen meer heb je zepen van bijv The goodfellas smile en die vind ik veel lekkerder schuimen en scheren.
Ook de geuren zijn al veel interessanter.
De blauwe daarentegen.....#feest
Sterker nog: kom net onder de douche vandaan en een SOTD gedaan met alles van de blauwe Proraso: pre-shave, zeep (uit tube) en ASB. De geur vind ik echt lekker en ook de eigenschappen zijn voor mijn gevoelige huid helemaal top (beter dan de witte versie!) Een DFS zullen we maar zeggen
Voor @Basfr een prima instapper om kennis te maken met het DE scheren en alles onder de knie te krijgen m.i.
En de Leaf Twig.... man man man, hadden ze deze ff eerder uitgebracht had het mij een hoop "zinloze" krabbers gescheeld
@Basfr : ik wil je niks aanpraten maar neem de Twig (https://scheerenschuim.nl...hop/?_category=leaf-shave) zeker in de overweging!
dit geldt nog steeds.Millie-ano schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:37:
Met een baardgroei snelheid van een naakte molrat hoef ik mij 1x per week echt te scheren. Ik ben er achter welke zeep ik prettig vind en geur. Ik heb hierdoor nog elk zeepje beschikbaar vanuit de goodfellas sample tube (14 stuks) hier is hooguit 2-3 vingers uit een bakje en sommige zelfs niet aangebroken omdat ik de geur niet prettig vond. Voor diegene die deze wil overnemen voor alleen de verzendkosten mag een DM sturen.
Wat maakt die leaf twig zo bijzonder? Als scheernoob zie ik gewoon een houder voor een single edge mesje met een wat aparte vorm handvatMagic666 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:09:
En de Leaf Twig.... man man man, hadden ze deze ff eerder uitgebracht had het mij een hoop "zinloze" krabbers gescheeld
@Basfr : ik wil je niks aanpraten maar neem de Twig (https://scheerenschuim.nl...hop/?_category=leaf-shave) zeker in de overweging!
De hoek en exposure is in ieder geval significant anders dan een R89. Waar een normale DE (met exposure / uitstekende blade) in de verkeerde hoek flink kan happen denk ik dat dat met die Leaf praktisch onmogelijk is zolang je huid vlak/strak is en je niet al te stug haar hebt.
---
Ik ben (ook) aan het shoppen voor een single edge omdat ik mijn unit afgelopen weekend voor de tweede keer op de DE heb laten vallen tijdens scrotum onderhoud.
Nu heb ik de RazoRock HAWK V2 gevonden. Lijkt mij een ideale oplossing gezien die ook Feather Proguard slikt.
Het wordt hier praktisch nooit besproken, maar ik zal vast niet de enige zijn waarbij DE de nodige complicaties geeft. Iemand een beter idee?
- knip -
Wat hem, voor mij, zoals benoemdBasfr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:41:
[...]
Wat maakt die leaf twig zo bijzonder? Als scheernoob zie ik gewoon een houder voor een single edge mesje met een wat aparte vorm handvat
Hij is, vergeleken met een Henson Ti, echt een stuk zwaarder en te vergelijken met een R89.
Het gewicht zit hem in het handvat, dus laag, waardoor je automatisch eigenlijk geen druk zet op de kop.
(bij een Henson, omdat ie zo licht is, deed ik dat onbewust toch meer)
De hoek van de kop lijkt dus erg op een cartridge razor waardoor je automatisch gelijk goed zit en niet zit te prutsen om de hoek te vinden.
Maar zoals gezegd: voor mij echt helemaal top, en dat kan voor jou heel anders zijn. Maar als beginnend DE scheerder echt een goed begin denk ik zo en met pakweg 60 Euro kost die niet een rib uit je lijf.
Op Youtube staan zat reviews van de Twig, bekijk die eens zou ik zeggen.
Edit: ik heb de Twig en niet de Twig thorne (die heeft een groter blade gap)
[ Voor 3% gewijzigd door Magic666 op 22-06-2023 14:20 ]
Ik weet niet of je een aluin steen hebt.Basfr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:31:
Ah, dan hoef ik idd niet meerdere zepen te kopen.
Die King C Gillette heb ik al, maar het handvat vind ik wat glad. Van wat ik lees wordt de kop gemaakt door/is ontwikkeld door Muhle en lijkt die veel op de R89. Mijn enige reden om eventueel een R89 te kopen is het gladde handvat van de KCG.
Zo ja, maak je vingers een beetje nat en wrijf die over de aluin steen.
Je vingers worden dan stroef en je hebt goede grip.
In 2 passes een DFS!
Nouuuuu... Eind vorige week is mijn bestelling binnen gekomen:
* Muhle R89: bevalt goed. Iets lager gewicht en korter handvat dan de King C Gillette, ligt wat beter in de hand.
* Muhle mesjes: bevallen beter dan King C Gillette. Sample pack van razorbladesclub zal deze week wel binnen komen, dus dan heb ik voorlopig nog genoeg te testen.
* Proraso preshave: geen idee wat ik er van moet vinden.
Proraso blauw scheercreme: lekker makkelijk, kwast nat maken, een dotje scheercreme erin en gaan met de banaan. Droogt minder snel uit dan de vergulde hand.
* Scheerkom: dacht ik nodig te hebben voor de scheercreme uit tube, maar nog niet gebruikt.
* Proraso wit (potje): nog niet gebruikt.
* Proraso ASB blauw: prima (denk ik).
* Aluinsteen: al nodig gehad
Ik hoef voorlopig niks meer in huis te halen
Voor mij zorgt het iig voor een betere scheerbeurt. (en daarbij prefereer ik de creme van Proraso toch boven een olie, die toch te vet is voor mijn huid).
Dus probeer met en zonder en besluit wat voor jou het fijnst is.
Een scheerkom gebruik ik altijd, het latheren op het gezicht vind ik echt niks.
De ASB: als die verkoeld en verzorgd, werkt het
De blauwe van Proraso vind ik erg lekker qua geur en eigenschappen. Als ik die b.v. vergelijk met de amaretto van moon soaps: qua geur echt top maar qua eigenschappen vind ik hem behoorlijk minder.
Mijn topper: de oranje ASB van Floid maar die maken ze blijkbaar niet meer dus als de mijne op is.....
Aluin gebruik ik na elke scheerbeurt
Deed ik vroeger, cartridge tijd, niet maar sinds DE scheren zeker wel! (had ik veel eerder moeten doen ook)
https://www.mannen-taal.n...-gebruiken-na-het-scheren
Mesje: halve Personna
Pre shave: Proraso blauw
Zeep: Proraso blauw
AS: Floïd Aftershave Masaje Genuino Mentolado Vigoroso
ASB: Floïd Aftershave Balsamo
Wederom een DFS!
Die progressie gaat best vlot he, zodra je het doorkrijgt. Hoe veel sneller dat je dan scheren kan.Basfr schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:05:
@Magic666 best prima eigenlijk. Waar ik in het begin nog een half uur bezig was met mijn kop, lukt het nu in een kwartiertjeverder nog bezig met de techniek en de verschillende (combinaties van) producten uitproberen.
Diverse webshops (ook hier) bieden pakketten aan met verschillende merken. Ideaal om e.e.a. te proberenHoogheid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:05:
Sinds een maand ben ik serieus bezig met het scheren met een double edge mes. Ik heb de Merkur 34G gekocht en ben daar echt enorm blij mee. Ik gebruik momenteel de bladen van Wilkinson Sword en heb daar tot nu toe de beste ervaring mee. De bladen van de DM Drogisterij in Duitsland bevielen zeer slecht evenals de bladen van Gilette (meegeleverd met de Gilette King C.) De Gilette King is best een prima ding met een goed mes maar de voorkeur gaat overduidelijk uit naar de Merkur 34G (hetzelfde model als de Merkur 34C maar dan in het goud).
Bedankt voor de tip. Ik was hier al wel van op de hoogte maar met de vakantie voor de deur leek mij dit een leuk projectje voor na de zomervakantie.Layumi schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:10:
[...]
Diverse webshops (ook hier) bieden pakketten aan met verschillende merken. Ideaal om e.e.a. te proberen
Pre-shave en zeep: Proraso blauw
Krabber: Leaf Twig
Mesje: Personna
Aftershave: Floïd mentolado Vigoroso
ASB: Floïd balsamo
Wederom een DFS!
[ Voor 3% gewijzigd door Magic666 op 14-07-2023 07:55 ]
Internet, kleine zoekslag al snel 3 aanbieders in NL.Turdie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:46:
Ik ben weer opzoek naar Feather double edge mesjes. Mocht iemand ze kwijt willen laat me weten en waar heb je tegenwoordig de beste deal? Nog steeds Amazon?
Heb je toevallig een linkje of een andere manier om direct bij die aanbieding te komen? Ik heb net even wat gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer op eBay... 🪒Lampuhkap schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:56:
Beste deal blijft ebay met een Thaise vendor. Is al jaren het goedkoopst
Ze zijn vlijmscherp en ik krijg mijn gezicht er gladder mee dan welk ander mesje ook, maar toch ook irritatie. Niet als in zichtbare wondjes met een puntje bloed, ook geen rode of geïrriteerde huid maar in z'n algemeenheid is het na het scheren wat gevoeliger dan met andere mesjes.
Ook heb ik het idee dat ze bij scheerbeurt 2 en 3 wat prettiger scheren.
Oh en sinds gisteren de Floid aftershave splash in bezit. Was de eerste keer wel even een heftige, maar leuke en lekkere reactie
Geurtje is ook lekker old skool en bevalt mij wel
En zo ben ik weer wat verder de rabbit hole in getrokken. Want ik wilde een simpele after shave balsem hebben, de Prorase White Sensitive is bijna op. Dus de blauwe maar gekocht, want die geur bevalt mij qua pre shave. Zag ik per toeval dat deze er ook in wood&spice is, die pre shave vond ik ook lekker.
Ach, dan ook maar de Prorase blauwe scheer crème. Nog een paar euro tot het gratis bestellen, dus dan ook nog maar een scheercrème van Taylor of Old Bond Street erbij.
Al met al voor de hand liggende/beginners merken, maar je moet toch ergens beginnen
Leuke blijft ook dat je toch ook weer geen godsvermogen kwijt bent, wat dan weer niet helpt voor wat betreft het rabbit hole.....
Welke Floid heb je? Mijn oranje balsamo is nagenoeg op en niet meer te krijgen
Och, na 2 jaar DE scheren ga ik juist weer terug naar de "beginnersmerken".
De blauwe Proraso vind ik zeer prettig ruiken en voldoet voor mij meer dan prima
[ Voor 28% gewijzigd door Magic666 op 26-07-2023 09:49 ]
Ik merk dat ik het lastig in te schatten vind wat nou leuke merken zijn. Ik zie vaak SOTD voorbij komen met voor mij volstrekt onbekende merken en de verpakking doet mij dan ook niet zoveel.
Ik zoek mijn spulletjes dus vooral uit op leuke verpakkingen en of het een wat bekender merk is, geen idee waarom ik waarde aan dat laatste hecht maar dat weegt bij mij wel mee als ik zit te grasduinen naar iets nieuws. Je moet toch wat als je het vooraf niet kunt uitproberen of ruiken
Nu is mijn verzameling nog niet zo groot, dus ga ook maar eens wat meer letten op bepaalde ingrediënten/geuren om te kijken wat mij aanspreekt en wat niet. Dat maakt de stap naar een onbekend merk misschien ook wat makkelijker en voorkomt wellicht een miskoop.
Qua mesjes heb ik al redelijk wat soorten in huis. Bij een bestelling gooi ik er altijd wel iets bij van het een of ander, denk dat mijn voorkeur inmiddels (scheer nu ongeveer een jaar met DE) ook uit gaat naar scherpte 4.
Kom eens kijken zou ik zeggen, nee heb je, ja kun je krijgen
Heb je al eens de Nacet van Gillette geprobeerd?B-Real schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:38:
Over mesjes gesproken, ik heb toch een haat/liefde verhouding met de Feather mesjes.
Ze zijn vlijmscherp en ik krijg mijn gezicht er gladder mee dan welk ander mesje ook, maar toch ook irritatie. Niet als in zichtbare wondjes met een puntje bloed, ook geen rode of geïrriteerde huid maar in z'n algemeenheid is het na het scheren wat gevoeliger dan met andere mesjes.
Ook heb ik het idee dat ze bij scheerbeurt 2 en 3 wat prettiger scheren.
Op ebay kosten ze een stuk minder dan in een webwinkel in Nederland![]()
Oh en sinds gisteren de Floid aftershave splash in bezit. Was de eerste keer wel even een heftige, maar leuke en lekkere reactie
Geurtje is ook lekker old skool en bevalt mij wel
En zo ben ik weer wat verder de rabbit hole in getrokken. Want ik wilde een simpele after shave balsem hebben, de Prorase White Sensitive is bijna op. Dus de blauwe maar gekocht, want die geur bevalt mij qua pre shave. Zag ik per toeval dat deze er ook in wood&spice is, die pre shave vond ik ook lekker.
Ach, dan ook maar de Prorase blauwe scheer crème. Nog een paar euro tot het gratis bestellen, dus dan ook nog maar een scheercrème van Taylor of Old Bond Street erbij.
Al met al voor de hand liggende/beginners merken, maar je moet toch ergens beginnen
Leuke blijft ook dat je toch ook weer geen godsvermogen kwijt bent, wat dan weer niet helpt voor wat betreft het rabbit hole.....
Zijn net zo scherp als Feathers maar veel fijner voor je huid
Op ebay een stuk goedkoper
Zo, ik laat ook weer eens wat van mij horen in dit topicArjantje72 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:28:
[...]
Heb je al eens de Nacet van Gillette geprobeerd?
Zijn net zo scherp als Feathers maar veel fijner voor je huid
Op ebay een stuk goedkoper
Ik heb zelf een tijd met de Nacet geschoren en ik heb het ook aan meerdere mensen aangeraden in dit topic. Erg fijn mesje.
Alleen kreeg ik snel last van tea stains op dit mesje. Je hoort vaak dat het dan nog te gebruiken is alleen ik vond het er wel heftig uitzien. Daardoor verving ik mijn mesjes redelijk vaak. Hierdoor waren ze een paar weken geleden op.
Maar ik ben toch weer overgegaan op de Feather. De Nacet mesjes worden namelijk gemaakt in Rusland. Alhoewel het een kleine bijdrage is wil ik persoonlijk die economie niet steunen. Ik heb ook niet kunnen vinden of Gillette de productie heeft verplaatst.
Dus nu weer terug naar Feather. En inderdaad dezelfde problemen die jij zegt. Het kan erg gevoelig zijn. Als je lather goed is dan helpt het veel. Met matige lather is het inderdaad een erg agressief mesje.
Hoe zo iets stoms als scheren dan ook politiek kan worden

Kun je een linkje delen naar zijn listing?Lampuhkap schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:56:
Beste deal blijft ebay met een Thaise vendor. Is al jaren het goedkoopst
Je kan zijn naam gewoon terugvinden in je ebay geschiedenis.
Je hebt namelijk al een keer eerder bij die persoon een lading ingekocht,
Maar er zijn ook nog andere opties:
https://www.ebay.com/itm/...6cd8b5:g:xmEAAOSwMyBeq9zH
[ Voor 18% gewijzigd door Lampuhkap op 03-08-2023 22:51 ]
Maar dat was iemand uit Israël die ermee gestopt is vziw.Lampuhkap schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Je kan zijn naam gewoon terugvinden in je ebay geschiedenis.
Je hebt namelijk al een keer eerder bij die persoon een lading ingekocht,
Maar er zijn ook nog andere opties:
https://www.ebay.com/itm/...6cd8b5:g:xmEAAOSwMyBeq9zH
Na 1,5 jaar te hebben geschoren met een gesloten kam van Muhle.
Helaas veel irritatie en veel wondjes op kin en bovenlip.
Ik ga een andere mesjes proberen maar ben bang dat open kam niks voor mij is.
Had je eerder niet een R89 van Mühle? Welke overstap heb je eigenlijk gemaakt? Misschien naar een Mühle R41 toe, waar je het handvat van de R89 hebt gehouden en de kop gewisseld? Of een andere open comb?Evertt schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:48:
Vandaag geprobeerd te scheren met een open kam.
Na 1,5 jaar te hebben geschoren met een gesloten kam van Muhle.
Helaas veel irritatie en veel wondjes op kin en bovenlip.
Ik ga een andere mesjes proberen maar ben bang dat open kam niks voor mij is.
De R89 of de vergelijkbare EJ staan juist bekend als mild, bijv. een R41 is niet alleen een open kam, maar juist bekend als vrij aggressief (ook voor een open comb).
Zover mijn kennis en ervaring er mee gaat, kan het vaak handig zijn om de hoek waaronder je razor houdt aan te passen. Voor mij voelde het een beetje alsof je opnieuw leerde scheren
Succes er mee!
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)
Heb inderdaad de Mühle R89 met een gesloten kam.Bluepenguin schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 01:16:
[...]
Had je eerder niet een R89 van Mühle? Welke overstap heb je eigenlijk gemaakt? Misschien naar een Mühle R41 toe, waar je het handvat van de R89 hebt gehouden en de kop gewisseld? Of een andere open comb?
De R89 of de vergelijkbare EJ staan juist bekend als mild, bijv. een R41 is niet alleen een open kam, maar juist bekend als vrij aggressief (ook voor een open comb).
Zover mijn kennis en ervaring er mee gaat, kan het vaak handig zijn om de hoek waaronder je razor houdt aan te passen. Voor mij voelde het een beetje alsof je opnieuw leerde scheren
Succes er mee!
Hier ben ik nog steeds erg tevreden over.
Ik heb de Mühle R41 gekocht. Omdat ik wat anders wou proberen.
Vandaag weer geprobeerd en weer dezelfde irritatie heb opgelet op de stand van de scheermes.
Het zijn wel dezelfde irritatie punten als bij een Cartridge mes.
Oef daar heb je dan ook een best agressief model mee, gewoon gewenning, en vooral Geen druk, ik herhaal -Geen Druk- het gewicht van de krabber het werk laten doen.Evertt schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:31:
[...]
Heb inderdaad de Mühle R89 met een gesloten kam.
Hier ben ik nog steeds erg tevreden over.
Ik heb de Mühle R41 gekocht. Omdat ik wat anders wou proberen.
Vandaag weer geprobeerd en weer dezelfde irritatie heb opgelet op de stand van de scheermes.
Het zijn wel dezelfde irritatie punten als bij een Cartridge mes.
En niet geheel onbelangrijk, begin met een mild mesje en niet direct met een Feather ofzoRoosW schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Oef daar heb je dan ook een best agressief model mee, gewoon gewenning, en vooral Geen druk, ik herhaal -Geen Druk- het gewicht van de krabber het werk laten doen.
En weer irritatie en wondjes veel te agressief voor mij.
Denk dat ik het bij Mühle R89 met een gesloten kam hou weer ik geen problemen mee hebt.
milde maar effectieve krabber, met een half, want SE krabber, Mühle mesje een genot.