Aziraphale schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:45:
Ik ben sinds een paar week aan het experimenteren met een geleende Mühle Rytmo en twee verschillende mesjes, waarvan ik nu de Feather gebruik. Tot nu toe gebruikte ik altijd de Gillette Fusion en als het snel moest een Philishave.
Nou vind ik de safety razor op zich erg prettig, al levert het nog steeds bij elke scheerbeurt wondjes op, maar het wordt vooral van geen kanten zo glad als met de Fusion. Het is eerder net zo glad als met de Philishave, vooral in de hals. Dat er eerst wondjes zijn verbaast me overigens niet, want met een cartridge systeem blijft ik ook alleen met Gillette heel. Wilkinson heb ik wel eens geprobeerd, maar leverde ook wondjes op. Dit zal echter wennen en techniek zijn, dus dat komt wel goed. De verwondingen worden namelijk dagelijks minder.
.
Om te beginnen, dapper om je er zo in te storten

Een ding is enorm belangrijk met DE scheren, geen druk, ik herhaal GEEN DRUK.
Komende van een cassette systeem (net als ik ooit) doe je dit haast automatisch, dus daar heb je de oorzaak van de wondjes.
Hier een paar mogelijkheden:
Om even een korte 'manual' te geven, hier is hoe ik scheer.
Ik pak mijn kom, mijn borstel en mijn zeep, zet de kraan op warm water.
Zodra dat een beetje op temperatuur is, maak ik mijn wangen en keel nat met warm water.
Dan de scheerkwast goed met nat maken met warm water, en voorzichtig niet te veel uitschudden. Nu is ie nat, maar niet druipend nat (de haren dan).
De vochtige haren in de zeep 'tampen' tot je ziet dat er duidelijk zeep aan de haren blijft zitten.
Nu de kom pakken, en beginnen een schuim te kloppen (
)
Als je een redelijke hoeveelheid hebt, minder als een minuut later, breng je met de kwast een laag aan op je gezicht waar je wilt scheren.
Ik begin dan met korte haaltjes (die wat overlappen) langzaam baan voor baan naar beneden te scheren (WTG [with the grain]) na elke baan mesje goed afspoelen.
Daarna weer zeep aanbrengen, en proces herhalen, nu van onder naar boven (ATG [against the grain]) wederom na elke baan mesje schoonspoelen.
Weer inzepen en nu ga ik zelf voor de XTG [cross the grain) ronde, voor mij van rechts naar links, net wat handiger is) kleine haaltjes, geen druk, na elke baan afspoelen.
Nu na drie rondes gezicht schoonspoelen, ik gebruik na 3 rondes eerst AS Balsem, of als ik bloedplekjes heb, eerst wat aluin, en dan balsem.
Probeer het eens, je eerste resultaat zal niet BBS zijn, maar een eerste DFS zou mogelijk moeten zijn.
- BBS baby butt smooth
- DFS damn fine shave
Veel plezier :-)
Lees overigens ook de Eerste post eerste pagina even door, daar staan nog veel meer zaken die nuttig kunnen zijn.