spiritguard schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:32:
Heeft iemand hier ook last van puistjes na het scheren? en het effect van een open mes hierop?
Ik heb namelijk al zoveel geprobeerd om die tegen te gaan(Elektrisch scheren, vaker de mesjes vervangen, verschillende soorten scheerschuim) maar helaas helpt het niet...
Ja ik heb heel veel last van puistjes gehad na het scheren, en soms heb ik er nog wel eens last van.
Ik heb het eigenlijk alleen in mijn keel/nek gebied. Ik ben er jaren mee bezig geweest om voor mij de best werkende methode te bedenken en ben er nog steeds wel eens mee bezig.
wat ik allemaal doe
- Scheren, nadat ik mijn gezicht ligt gewassen heb met lauw/warm water. Van warm douchen ben ik de helft van mijn huid al kwijt

dus scheren geeft dan alleen problemen. Ook met een warme handdoek tegen mijn gezicht aan geeft niet veel meerwaarde.
-Scheren met een scherp mesje. Ik gebruik alleen nog maar Feathers. Ik was eerst angstig om deze messen te gebruiken door alle verhalen over hoe scherp ze zijn, maar ik heb er nog nooit last van gehad.
- Omdat ik al redelijk droge huid heb, voordat ik ga scheren, gebruik ik een preshave creme. Ik gebruik die van prep. of die van prorasso.
-Gebruik van een zeep die bij je past. Ik heb zepen die bij mij problemen geven, zoals bijvoorbeeld de veel gebruikte TFS. Ik gebruik momenteel klar seife en die werkt voor mij super.
- Zodra ik merk, dat mijn huid brand of niet goed aanvoeld bij het scheren, stop ik direct. Vaak voel ik namelijk al dat mijn scheerbeurt problemen kan geven. Dan vernieuw ik mijn mesje, of ik maak de scheerzeep opnieuw. Blijft het vervelend voelen. Dan hou ik het bij 1 pass.
-Scheren met een lichte krabber. Ik heb verschillende krabbers, een merkur futur die je in kan stellen, maar die is te zwaar en scheert bij mij te kort/aggressief. Mijn ed89 is lichter in de hand, en scheert minder aggressief. Resultaat is iets minder, maar voor de puistjes wel beter. Eventueel kan ik een gedeelte met de ene scheren en bij de nek met de ander.
-Ik scheer altijd in de avond, zodat mijn huid kan herstellen in de nacht.
-Ik scheer bij mijn probleem gebied bij mijn keel/nek alleen met de haargroei richting mee. Bij mij gaat het van links naar rechts en een klein stukje omhoog. Ook bij meerdere passes ga ik alleen met de richting mee. Waar ik zelf veel last van had, is dat ik met mijn krabber bij mijn keel/nek gebied een andere ( lees aggresievere ) hoek hanteerde. Door hier goed op te letten voorkomt bij mij dat ik last krijg van ingegroeide haartjes, die bij mij de bultjes/puistjes veroorzaken. Bij komen deze bultjes altijd pas 2 dagen na het scheren.
-Met bovenstaande reden. Ik trek niet meer zo hard aan mijn huid/vel als ik ga scheren. Ook dit veroorzaakt bij mij ingegroeide haren. Met name bij mijn probleemgebied nek/keel. Hoogstens leun ik mijn hoofd naar voren en draai ik mijn hoofd iets, maar niet meer dan dat.
-Ik spoel alles goed af met koud water en soms ga ik meteen douchen. Ik douche ook met koud water.
-Ik gebruik na het scheren en het spoelen met koud water, altijd ossage rub of de aftershave van klar siefen (deze ruikt overigens super). Soms doe ik daarna een klein beetje tonic van sheiseido op. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik niet nog 5 cremes opsmeer nadat ik klaar ben. Want dit is voor mij een van de grootste irritaties.
-Soms als ik douche na het scheren wil ik mijn gezicht nog wel eens heeel licht reinigen met een gezichtswas. In de nek waar bij mij de puistjes komen, wrijf ik dan wellicht 1x a 2x met gezichtwas. En wederom altijd met koud water.
-De volgende ochtend was ik mijn gezicht alleen met water. In de avond was ik mijn gezicht met water en indien nodig met gezichtswas, liever doe ik mijn nek/keel niet met gezichtwas.
- Ik gebruik altijd een schone handdoek uit de kast om mijn gezicht te drogen/deppen na het scheren. Dit lijkt wat overdreven, maar ik heb er serieus last van , als er vanaf de ochtend al een handdoek hangt, waar mijn vriendin de handen met dagcreme al heeft uitgesmeerd. Als ik daar mijn gezicht mee ga droogdeppen, kan dit problemen geven.
- Ik probeer te accepteren dat ik nooit helemaal glad geschoren kan worden. Hoe beter/korter is scheer des te meer problemen geeft het bij mij.
- Nu ik iets ouder begin te worden, en mijn keelvel iets meer hangt, kan dit ook wat problemen geven als ik op mijn rug ga slapen en het is warm weer is. Ik slaap daarom altijd met een t-shirt aan, die niet te wijd is om de keel/nek.
- Ik scheer mij max 2x per week, omdat vaker scheren problemen geeft.
Overigens ervaring met open mes/shavette heb ik nog niet. Ik heb daar lang over getwijfeld en uiteindelijk besloten om dit (nog) niet te proberen.
Ik heb vooral gemerkt, dat veel mensen tips geven. De een vind dit , de ander vind dat. Daarom reageer ik meestal niet in topics, omdat het voor iedereen persoonlijk is wat werkt. Ik denk dat je voorzelf moet proberen wat goed werkt en wat niet. Let goed op wanneer je last hebt en wanneer niet. Voel goed aan wat je doet en probeer gewoon wat dingen.
Succes