Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Scheer- en verzorgingstopic deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste
Acties:

• FeronIT
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:16
RoosW schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:19:

[...]

Ik kan de Voskhod niet uitstaan, erg trekkerig mesje, de Feather scheer ik me het liefst mee met hele milde krabbers, in de Fatip doe ik hem echt niet, één trilling van mijn hand en het is een bloedbad, daar doe ik liever wat vergevingsgezinder in :D
Zo zie je maar dat het allemaal heel persoonlijk is, hangt van voorkeur techniek, van je type baardharen de zeep en hoe vaak je je scheert ;) Mijn favoriete mesjes blijven Voskhod en Personna en ik krijg het gevoel dat deze mesjes niet in de top staan bij veel andere scheerders.

• koesie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:27:
[...]

Zo zie je maar dat het allemaal heel persoonlijk is, hangt van voorkeur techniek, van je type baardharen de zeep en hoe vaak je je scheert ;) Mijn favoriete mesjes blijven Voskhod en Personna en ik krijg het gevoel dat deze mesjes niet in de top staan bij veel andere scheerders.
^^ precies dat, soms wordt dit wel eens vergeten. Het is allemaal zo persoonlijk.
Voskhod is het niet voor mij, Personna kan ik dan wel weer waarderen.

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:29
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:27:
[...]

Ik heb de Persona Blauw mesjes, en ze zijn prima, niet zo fijn als de Lord Classic of de Rapira's danwel de Gillette Ruby & Nacet, maar goede middenmoters.
En ja, het is allemaal erg persoonlijk, waarbij genoteerd moet worden dat niet elk mesje in elke krabber gelijk voelt en presteert, dat zal ook wel een rol spelen.
Voor mij bijvoorbeeld zijn de Rapira Platinum Lux uitstekende mesjes, maar NIET in de GameChanger .84p geen idee waarom, maar daar voelen ze na drie beurten echt onprettig aan. De Lord's doen het daar prima in (en die weer niet in een van mijn bakelieten grote bekken krabbers)..
Uitproberen wat voor jou persoonlijk werkt, wat voor huid je hebt is ook van groot belang, hoe glad is je huidoppervlak (qua structuur) en hoe glad door natuurlijk huidvet speelt een grote rol in de beleving van mesjes zowel als welke zeep voor jou goed voldoet.
Een heel avontuur al met al ;)

• CyberJack
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:38
Al jaren scheer ik me met cartridge mesjes en eens in de zoveel tijd komt mijn huid in opstand. Dan wissel ik van merk en gaat het weer een tijdje goed. Echt zin in scheren heb ik daardoor niet en ik scheer me momenteel dus vaak pas erg laat, wat dan ook weer huid irritatie tot gevolg heeft.

Een vriend van me is recentelijk overgestapt naar een krabber (Muhle R89) en ondanks dat hij voorheen ook tegen het scheren op zag, hoor ik nu niets dan lof verhalen. Nou dat wil ik ook wel, dus heb ik besloten ook een krabber met de nodige accesoures te gaan bestellen. Nu heb ik alleen wat advies vragen.

In deverse posts lees ik dat een Muhle R89, Merkur 34C of een Edwin Jagger DE89 goed zijn om mee te beginnen. Zit er nog ergens een groot verschil tussen deze krabbers, of maakt het eigenlijk niet uit en zit je met alle 3 goed om te beginnen? Wat mesjes betreft bestel ik een proef pakket met meerdere mesjes van verschillende scherpte. Dat is denk ik de enige manier om er achter te komen welke mesje voor mij prettig werkt.

Dan de kwast. Een kwast van synthetisch haar lijkt mij prima, maar de prijzen hiervan lopen hier nogal uiteen. Kan iemand mij een kwast aanraden, of is beter om een kwast te kopen van het zelfde merk als de krabber?

Dan misschien nog wel het moeilijkste punt, de scheerzeep en aftershave. Momenteel gebruik ik een scheergel van KingsOfShave en die bevalt prima. Verder heb ik geen ervaring met scheerzeep en heb dus niet echt een idee waar ik op moet letten. Daarbij komt dat mijn vriendin wat geur problemen heeft. Hierdoor kan ze soms ineens niet goed tegen een bepaalde geur, al kon die zelfde geur de dag ervoor nog prima. Momenteel is ze zwanger en dit heeft haar geur issue helaas alleen maar versterkt. Zelf gebruikt ze ook alleen cremes en handzeep waar geen geur aan zit. Om daar rekening mee te houden zoek ik dus een goede scheerzeep en aftershave met weinig tot geen geur, of een geur die maar kort blijft hangen. Bestaand die en en zo ja, welke is dan aan te raden?

Alvast bedankt.

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:57
CyberJack schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:55:
Al jaren scheer ik me met cartridge mesjes en eens in de zoveel tijd komt mijn huid in opstand. Dan wissel ik van merk en gaat het weer een tijdje goed. Echt zin in scheren heb ik daardoor niet en ik scheer me momenteel dus vaak pas erg laat, wat dan ook weer huid irritatie tot gevolg heeft.

Een vriend van me is recentelijk overgestapt naar een krabber (Muhle R89) en ondanks dat hij voorheen ook tegen het scheren op zag, hoor ik nu niets dan lof verhalen. Nou dat wil ik ook wel, dus heb ik besloten ook een krabber met de nodige accesoures te gaan bestellen. Nu heb ik alleen wat advies vragen.

In deverse posts lees ik dat een Muhle R89, Merkur 34C of een Edwin Jagger DE89 goed zijn om mee te beginnen. Zit er nog ergens een groot verschil tussen deze krabbers, of maakt het eigenlijk niet uit en zit je met alle 3 goed om te beginnen? Wat mesjes betreft bestel ik een proef pakket met meerdere mesjes van verschillende scherpte. Dat is denk ik de enige manier om er achter te komen welke mesje voor mij prettig werkt.

Dan de kwast. Een kwast van synthetisch haar lijkt mij prima, maar de prijzen hiervan lopen hier nogal uiteen. Kan iemand mij een kwast aanraden, of is beter om een kwast te kopen van het zelfde merk als de krabber?

Dan misschien nog wel het moeilijkste punt, de scheerzeep en aftershave. Momenteel gebruik ik een scheergel van KingsOfShave en die bevalt prima. Verder heb ik geen ervaring met scheerzeep en heb dus niet echt een idee waar ik op moet letten. Daarbij komt dat mijn vriendin wat geur problemen heeft. Hierdoor kan ze soms ineens niet goed tegen een bepaalde geur, al kon die zelfde geur de dag ervoor nog prima. Momenteel is ze zwanger en dit heeft haar geur issue helaas alleen maar versterkt. Zelf gebruikt ze ook alleen cremes en handzeep waar geen geur aan zit. Om daar rekening mee te houden zoek ik dus een goede scheerzeep en aftershave met weinig tot geen geur, of een geur die maar kort blijft hangen. Bestaand die en en zo ja, welke is dan aan te raden?

Alvast bedankt.
Wat ik zou doen is qua zepen, is eens langs gaan bij een scheerwinkel zoals scheersalon of manandshaving, dan kun je wat dingen ruiken en kijken wat je lekker vind. De meeste mensen beginnen met Stirling zepen, te verkrijgen via shavingtime.co.uk. Probeer te kijken wat je zelf lekker vindt qua geurtjes van bijvoorbeeld je eigen EdP en daarin een zeep te zoeken.

Krabber is echt persoonlijke voorkeur

Qua kwasten zou je kunnen kijken bij AP Shave Co in Canada, zijn syntheten zijn echt top. Yaqi op AliExpress verkoopt ook goede syntheten

Je zou ook wat samples kunnen bestellen via shavedash,com, daar vindt je veel goede zepen

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:29
@CyberJack Hi, en welkom!
Lees de Topic Start eens door, daar staan een hoop tips en suggesties in, pagina 1 post 1.
Wat betreft de geur, heel veel merken hebben (zeker de 'artisane') geurloze varianten. Mijn favoriete US leverancier bijvoorbeeld: https://www.maggardrazors.../all/search-other/product
Keuze te over dus ;)
Een goede scheerzeep staat niet in verhouding tot scheerschuim uit een busje, het is veel rijker, gladder en prettiger om mee te werken, en is een wezenlijk onderdeel van de betere scheerbeurt.
Wat betreft kwast, deze is goekoop en prettig: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Succes!

• FeronIT

Alvast bedankt.
Wat ik zelf gedaan heb is gewoon een random drogist binnenlopen, die hebben bijna altijd scheerzeep en een of 2 soorten kwasten. De grote ketens (Kruidvat, Trekpleiser, Etos) hebben meestal weinig keuze, een lokale drogist (#buylocal) heeft vaak wat meer keuze. Dan koop je gewoon iets dan je lekker vindt ruiken en binnen je budget valt en je gaat aan de gang. Dan kun je vanmiddag (als je de krabber als hebt) nog scheren. Als het bevalt kun je later altijd gaan experimenteren met kwasten en zepen.

• CyberJack
Turdie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:06:
[...]
Wat ik zou doen is qua zepen, is eens langs gaan bij een scheerwinkel zoals scheersalon of manandshaving, dan kun je wat dingen ruiken en kijken wat je lekker vind.

Je zou ook wat samples kunnen bestellen via shavedash,com, daar vindt je veel goede zepen
Goede tips. Scheersalon is redelijk in de buurt (een 30km). Ik ga eens uitzoeken of die gewoon open zijn en of je een afspraak moet maken.
De eerste post had in inderdaad gezien en daar staat goede uitleg tussen. De link werkt helaas niet, maar ik kan ook gewoon zelf zoeken op de website van maggardrazors.
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:36:
Wat ik zelf gedaan heb is gewoon een random drogist binnenlopen, die hebben bijna altijd scheerzeep en een of 2 soorten kwasten. De grote ketens (Kruidvat, Trekpleiser, Etos) hebben meestal weinig keuze, een lokale drogist (#buylocal) heeft vaak wat meer keuze.
Helaas zit in ons dorp geen lokale drogist. We moeten het doen met een DA, Etos, Kruitvat en een Trekpleister, maar die hebben alle 4 bijna niets van scheerzeep, kwasten en aanverwanten.
Maar goede tip, ik zal eens kijken of er in de dorpen om ons heen een lokale drogist zit.

• Turdie
CyberJack schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:05:
[...]

Goede tips. Scheersalon is redelijk in de buurt (een 30km). Ik ga eens uitzoeken of die gewoon open zijn en of je een afspraak moet maken.
Gewoon open doordeweeks

• Lampuhkap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:51

Alvast bedankt.
Goed, mijn 2 cents.

Merkur 34c voor kort handvat, 23C voor het langere handvat (Y)
Edwin Jagger DE89 of Muhle R89 zijn hetzelfde, beide ook (Y)

Mesjes, pak bij een online webwinkel een goed wisselend gevuld sampler pack.
Zo kan je goed uitvogelen welk mesje je het beste bevalt en daarna misschien dat merk in bulk kopen.

Zeep en aftershaves, hier ben ik een beetje biased in geworden.En dat heeft gewoon te maken met heel veel ervaringen met zepen en aftershaves.

Mijn ervaring met veel heel erg goedkoop spul is wel, you get what you pay for, in de meeste gevallen. Er zijn wat uitzonderingen.
Het zal zn werk doen, maar qua geur enzo is t allemaal zo verschrikkelijk meh.
Sommige webwinkels verkopen samples van bepaalde zepen en/of cremes.
Probeer daar wat van, of vraag hier op t topic een keer om een sampletje, zijn genoeg mensen die ongetwijfeld mee kunnen helpen in de ontdekkingsreis, al dan niet tegen kleine vergoeding.

Om eens te kijken of een zeep en kwast ding iets voor je is, loop een drogist binnen en vat een vergulde hand zeepje en aftershave balm en dan heb je een goedkope en gangbare starter.
Unscented zijn er wel een paar merken hoor, die in die categorie vallen, Haslinger Schafmilch, Mitchells Woolfat, Martin de Candre Unscented, Pinaud Clubman scheerzeep is ook vrij licht van geur, Vergulde Hand is mild spul,Le Pere Lucien Nature is pretty much unscented, Stirling Sheep, Declaration Grooming Unscented, er is heeel veel op de markt wat vrij neutraal is :D

Qua kwast, ligt er helemaal aan wat je wilt qua haar. Ik heb altijd bij al mijn starters zo'n beetje de Omega varkenshaar kwasten gedaan. Omega maakt goede varkenshaar kwasten met goede kwaliteit voor een klein prijsje.
Als synthetisch je voorkeur heeft, kijk eens op AliExpress naar de Yaqi kwasten. Kost geen drol, maar zijn over het algemeen wel hele fijne kwasten.
Dassenhaar, Yaqi heeft goede dassen er tussen zitten voor een gangbare prijs.
Maar er zitten ook een aantal floppers tussen, dus een beetje roulette met die dingen.

Maar ik zou voor een goede das eerder kijken bij gerenommeerde producten zoals Semogue, Muhle, Simpsons.

Of laat iets custom in elkaar frutten bij J&T Custom Shaving Products, een Nederlandse custom kwasten-maker :)

[Voor 5% gewijzigd door Lampuhkap op 02-09-2020 15:15]

Admin Shaving Society | Bourgondiër van het klassiek scheren!

• FeronIT
Lampuhkap schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:02:
[...]

Of laat iets custom in elkaar frutten bij J&T Custom Shaving Products, een Nederlandse custom kwasten-maker :)
_/-\o_ Iemand die begint met klassiek scheren een custom kwast laten maken >:)

Kunt ook overdrijven

• Lampuhkap
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:26:
[...]

_/-\o_ Iemand die begint met klassiek scheren een custom kwast laten maken >:)

Kunt ook overdrijven
oOo altijd openstaan voor alle opties, right? :D
Beetje overkill dat wel :D

• FeronIT
Lampuhkap schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:56:
[...]

oOo altijd openstaan voor alle opties, right? :D
Beetje overkill dat wel :D
Wn een echt man smelt zelf zijn metaal om de mesjes daarna zelf te smeden _/-\o_

• Lampuhkap
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:33:
[...]

Wn een echt man smelt zelf zijn metaal om de mesjes daarna zelf te smeden _/-\o_
Ja, ik ken idd wel mensen die zelf messen maken.

Niet aan mij besteed, laat mij maar gewoon scheren :D

• FeronIT
Daarover gesproken, ik ga binnenkort eens proberen mijn eigen scheercrème te maken. Ben nu wat recepten aan het vergelijken.gewoon voor de lol, zonder "dieper doel". Heeft iemand dat al eens gedaan ? En wat was het resultaat?

• Lampuhkap
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:07:
Daarover gesproken, ik ga binnenkort eens proberen mijn eigen scheercrème te maken. Ben nu wat recepten aan het vergelijken.gewoon voor de lol, zonder "dieper doel". Heeft iemand dat al eens gedaan ? En wat was het resultaat?
Voor scheerzepen zijn er wel Facebookgroepen beschikbaar met info, maar scheercreme ben ik dan weer niet heel bekend mee.

• Coffee2Code
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 05-09 18:34
Moet zeggen, de oneblade is een geinig apparaatje.

Er is nog geen 2FA op Tweakers, +1 dit topic of schop het als je het nut van 2FA inziet

• Lampuhkap
Coffee2Code schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:15:
Moet zeggen, de oneblade is een geinig apparaatje.
De mijne verkocht. Schattig ding, scheert superglad, maar je gaat met dat ding op precies dezelfde verkeerde manier scheren als dat je dat doet met cartridges.

Druk zetten, rare angles, nee dank je :)

Laat iemand anders er maar mee kutten :D

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05:39

Vaal

Van Binsbergen, lul!

Lampuhkap schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:33:
[...]

De mijne verkocht. Schattig ding, scheert superglad, maar je gaat met dat ding op precies dezelfde verkeerde manier scheren als dat je dat doet met cartridges.

Druk zetten, rare angles, nee dank je :)

Laat iemand anders er maar mee kutten :D
Das wel knap dat je met een OneBlade "superglad" kan scheren als zelfs Philips zegt dat dat er niet mee kan :p

Er zit een haar in m'n glas, op de grond ligt een tapijt van peuken.

• Turdie
Vaal schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:45:
[...]

Das wel knap dat je met een OneBlade "superglad" kan scheren als zelfs Philips zegt dat dat er niet mee kan :p
Er zijn twee Oneblades he. Een van Philips en een soort van safety razor

[Voor 3% gewijzigd door Turdie op 03-09-2020 08:56]

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05:39

Vaal

Van Binsbergen, lul!

Turdie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:55:
[...]

Er zijn twee Oneblades he. Een van Philips en een soort van safety razor
Ooh die ken ik nog niet. Slecht voor de portomonnee weer. :(

Er zit een haar in m'n glas, op de grond ligt een tapijt van peuken.

• CyberJack
Lampuhkap schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:02:
[...]
Mesjes, pak bij een online webwinkel een goed wisselend gevuld sampler pack.
Zo kan je goed uitvogelen welk mesje je het beste bevalt en daarna misschien dat merk in bulk kopen.

Als synthetisch je voorkeur heeft, kijk eens op AliExpress naar de Yaqi kwasten. Kost geen drol, maar zijn over het algemeen wel hele fijne kwasten. Dassenhaar, Yaqi heeft goede dassen er tussen zitten voor een gangbare prijs. Maar er zitten ook een aantal floppers tussen, dus een beetje roulette met die dingen.

Maar ik zou voor een goede das eerder kijken bij gerenommeerde producten zoals Semogue, Muhle, Simpsons.

Ik heb na wat chat contact een Muhle R89 met stirling scheerzeep en wat mesjes overgenomen van een mede tweaker. Als deze bezorgd word heb ik al een deel van de basis benodigheden.

Wat betreft mesjes ga ik inderdaad wat sampler packs bestellen om te kijken wat goed bevalt.

Kwasten ga ik me vandaag nog eens iets verder in verdiepen, maar iets customs laten maken gaat voor nu nog iets te ver. Ik had ook geen idee dat dit mogelijk was :) Mocht het hele scheren met een krabber goed bevallen is dit misschien voor later nog een optie.

[Voor 3% gewijzigd door CyberJack op 03-09-2020 11:46]

• Lampuhkap
CyberJack schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb na wat chat contact een Muhle R89 met stirling scheerzeep en wat mesjes overgenomen van een mede tweaker. Als deze bezorgd word heb ik al een deel van de basis benodigheden.

Wat betreft mesjes ga ik inderdaad wat sampler packs bestellen om te kijken wat goed bevalt.

Kwasten ga ik me vandaag nog eens iets verder in verdiepen, maar iets customs laten maken gaat voor nu nog iets te ver. Ik had ook geen idee dat dit mogelijk was :) Mocht het hele scheren met een krabber goed bevallen is dit misschien voor later nog een optie.
Oh nice! dikke d:)b voor degene die je geholpen heeft aan een goede starter!

Er zijn best wel een hoop custom opties voor kwasten, vooral in de US is het vrij populair om iets custom te laten maken ipv off-the-shelf kwasten te kopen.

Mijn custom komt vandaag eindelijk thuis! :9

UPDATE:

https://www.instagram.com/p/CErXSbPgbNP/

Kwastenporno, de Wolf Whiskers x The Shave Market 2020 groepskwast knotted door @Jan Zoethout

OUMO 30mm 2 Band Finest, Fan shape

En de eerste shave is er ook mee gedaan :D
Wat een monster! Zo groot, zo heerlijk zacht en man man, wat lust dat ding een water en zeep _/-\o_

[Voor 27% gewijzigd door Lampuhkap op 03-09-2020 23:23]

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Na jarenlang zeer tevreden DE scheren ga ik mijn Merkur 37c eindelijk vervangen met nieuw materiaal. Ik hoop dat deze Rockwell net zo'n blijvertje is als dat mijn Merkur altijd is geweest. :)

Officially certified

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Eens kijken of ik hier wat advies kan winnen :)

Sinds een half jaartje ben ik van cartridge overgegaan naar DE (eentje van Mühle met gesloten kan en ook mesjes van Mühle). Dit is al een hele verbetering ten opzichte van cartridge, maar nog steeds heb ik na het scheren last van huid irritatie. Mij elke dag scheren is eigenlijk niet te doen hierdoor.

Hebben jullie tips hiervoor? Specifiek zeep? Iets van pre-shave / after shave? Andere mesjes? Ik hoor het graag!

• Lampuhkap
n9iels schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:17:

Sinds een half jaartje ben ik van cartridge overgegaan naar DE (eentje van Mühle met gesloten kan en ook mesjes van Mühle). Dit is al een hele verbetering ten opzichte van cartridge, maar nog steeds heb ik na het scheren last van huid irritatie. Mij elke dag scheren is eigenlijk niet te doen hierdoor.

Hebben jullie tips hiervoor? Specifiek zeep? Iets van pre-shave / after shave? Andere mesjes? Ik hoor het graag!
Irritatie kan door meerdere dingen komen. Scheerrichting die niet goed bevalt bij de huid. Teveel druk op t mes of iets verkeerde hoek van het mes.

Wat bij mij persoonlijk bijv veel irritatie veroorzaakt is op de nek echt haaks op de haren in scheren. Daar gaat bij mij de boel ontzettend van over de zeik. Dus voor mij houd dat in, niet op die manier proberen t haar in de nek weg te scheren bijv.

Bij teveel druk en/of verkeerde hoek gaat t branden, dat voel je ook snel genoeg.

Wat helpt, is goed helpen naar techniek,dat spreekt voor zich. En anders balms pakken ipv alcoholhoudende aftershaves. In sommige gevallen zijn balms met een klein beetje menthol erin ( de PAA Star Jelly aftershave balms zijn daar een voorbeeldje van) wil ook wel eens helpen met verkoeling/ vermindering van de irritatie.

My 2 cents iig

• Turdie
n9iels schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:17:

Ik zou beginnen om wat anders mesjes te proberen.Op razorbladesclub.com kun je sample packs bestellen.Refinedshave.com heeft testen en reviews van mesjes.Pre-shave zie ik de meerwaarde niet van in (die discussie is hier al vaker gevoerd). Post-shave zou misschien iets kunnen helpen, maar zoals @Lampuhkap al zei kan het veel verschillende dingen zijn. Belangrijk is om geen druk te zetten en je haar groei richtingen in kaart te brengen op je gezicht (beard mapping), en die te volgen met het scheren. Dat kun je heel simpel doen door met een bankpasje (of kan ook met je hand) over gezicht te gaan en als je weerstand voelt ga je tegen de haargroei richting aan, als je geen weerstand voelt dan ga je met de haargroei richting mee. Vooral bij de eerste pass van het scheren is het wel aan te raden om mee te gaan(WTG) met de haargroei richting en niet erg tegen in(ATG).

En kijk bijvoorbeeld is de video's Michael Freedberg, die heeft een mooie intro tutorial gemaakt:
YouTube: Wetshaving Tutorial Step 1 - Assembly and prep

[Voor 47% gewijzigd door Turdie op 04-09-2020 22:20]

• Lampuhkap

• Lampuhkap

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 26-09 15:06

LankHoar

Professionele amateur

Ik heb me sinds corona begon en ik nog enkel thuiswerk bijzonder weinig geschoren. Wanneer ik dan toch mijn hals even bij wil werken pakte ik vaak het elektrische scheerapparaat want dat was dan voldoende. Laatst toch maar weer eens de krabber erbij gepakt en dat resultaat is toch echt wel een stuk netter :+

Maar: wanneer ik met met de krabber scheer, dan heb ik de dagen erna jeuk/irritatie wanneer ik motorrijd (aka het riempje van mijn helm op mijn hals drukt). Zijn er hier meer die daar last van hebben?

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• BRT
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:43:
Maar: wanneer ik met met de krabber scheer, dan heb ik de dagen erna jeuk/irritatie wanneer ik motorrijd (aka het riempje van mijn helm op mijn hals drukt). Zijn er hier meer die daar last van hebben?
Toen ik motor reed scheerde ik electrisch, maar ik had er ok altijd last van. Deed er altijd een fleecesjaal tussen die ik aan elkaar genaaid had zodat het een Buff werd. De helm had een D ring sluiting, met een quickrelease sluiting kreeg ik last van mijn strottenhoofd. Ik krijg ook irritatie als ik niet elke dag/twee dagen scheer omdat de haartjes dan mijn nek irriteren. Dus je zou ook kunnen proberen

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 26-09 15:06

LankHoar

Professionele amateur

BRT schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:16:
[...]

Toen ik motor reed scheerde ik electrisch, maar ik had er ok altijd last van. Deed er altijd een fleecesjaal tussen die ik aan elkaar genaaid had zodat het een Buff werd. De helm had een D ring sluiting, met een quickrelease sluiting kreeg ik last van mijn strottenhoofd. Ik krijg ook irritatie als ik niet elke dag/twee dagen scheer omdat de haartjes dan mijn nek irriteren. Dus je zou ook kunnen proberen
Mijn helm heeft ook een D ring sluiting. Eens kijken of ik er iets zachts aan/om kan maken op de plek waar mijn kin zit (die gaat in principe nooit door de ringen heen dus zou niet moeten uitmaken), bedankt voor de tip.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Lampuhkap

• Lampuhkap
Oeh, dat was weer leuke mail vanmorgen!

2 TFS of BDF zeepjes voor de prijs van 1, daar zeg ik geen nee tegen!

*doet op afrekenen drukken*

:D Dat word weer een leuk pakjesweekje!

• BRT
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Een Razorock BBS met ufo greep. Milder dan de GC en een hele andere hoek, maar wel heel gemakkelijk scheren. De ufo handle is mooi in evenwicht. Eigenlijk had ik een 37 German slant besteld voor de HD handle, maar ze hebben de verkeerde ingepakt. Daarnaast geen douane kosten, dus dubbel geluk. Ik heb ItalianBarber gemaild of ze ook willen dat ik bijbetaal, nog geen reactie.

• Lampuhkap

• Turdie
Die moet ik nog is een keer proberen, de Tabac scheerzeep. Iedereen is er zo lovend over in de community,

Ik ook een heerlijke beurt vanochtend met 70th Anniversarty van SV

• Lampuhkap
Het is ook gewoon een zeep die eigenlijk in iedere collectie wel voor hoort te komen als je de geur kan hebben.

1 van de best presterende klassiekers die bovendien ook nog eens geen drol kost :D

• CyberJack
Zo, tijd voor een update.

Zoals eerder geschreven heb ik een Muhle R89 krabber van een mede tweaker overgenomen. Deze was snel bezorgd en ziet er prima uit.

Het weekeind erna ben ik er mee aan de slag gegaan. Rapira mesje erop, wat schuim maken met een oude kwast die ik nog gevonden had en scheren maar. Ondanks dat het wennen is heb ik me gelukkig niet gesneden en was het resultaat redelijk glad. Naar mijn idee ben ik dus goed van start gegaan.

Een 2de en 3de shave later in de week gingen echter een stuk minder goed. Schuim wilden niet en laat ik het er verder maar op houden dat ik gelukkig een aluin stick heb liggen.

Gisteren ben ik daarom maar eens bij de scheersalon op bezoek geweest (mooie winkel moet ik zeggen). Voor de zekerheid had ik een 3 dagen baard laten staan, in de hoop een goed advies te kunnen krijgen. Eenmaal daar heb ik een zeer goede uitleg gekregen over hoe ik (de probleem gebieden) beter kan scheren, welke mesjes goed bij mijn baardgroei passen, welke kwast voor mij een goede zou zijn, en welke geur arme zepen en aftershave er te krijgen zijn.

Uiteindelijk heb ik een keus gemaakt voor een kwast met varkenshaar (ondanks dat ik al een synthetische Yaqi kwast besteld had) en heb ik wat mesjes, scheerzeep, scheercrème, pre-shave en aftershave meegenomen.

Gezien ik een vrij stevige baardgroei heb, werd mij aangeraden om de scherpere mesjes te gebruiken. Maar zonder ervaring begin je niet me Astra mesjes, dus op aanraden van de scheersalon begin ik met de Wilkinson mesjes. Als ik hier aan gewent ben kan ik de Tiger mesjes gaan proberen en als laatste de Astra mesjes. En mocht het niet bevallen, dan ga ik gewoon nog een keer terug.

Vanmorgen heb ik het Wilkinson mesjes op de krabber gedaan en de 4 dagen baard er afgehaald, waarbij ik alle adviezen heb geprobeerd toe te passen, maar dat is nog niet helemaal gelukt (toch nog 3 keer gesneden). Het mesje diagonaal bewegen vind ik blijkbaar nog wat eng. Ik ga er vanuit dat hoe meer je dit oefent hoe beter het gaat, dus het zal wel goed komen.

Vanmiddag stond er ineens een postbode voor de deur en is mijn Yaqi scheerkwast bezorgd. Nu kan ik dus ook het verschil tussen een kwast met varkenshaar en een synthetische kwast gaan testen.

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:02
Tip voor de Stirling. Eerst even heet water op de zeep laten inweken zodat de de zeep zachter wordt. In die tijd kun je de preshave doen.

Ik gebruikte altijd een synthetische kwast. Even experimenteren met hoe nat die moet zijn; nat maar niet druipend.

Water op de zeep eraf laten lopen en dan met de kwast 10-15 seconden laden. Vervolgens op ‘t gezicht aanbrengen tot de juiste consistentie (dat is persoonlijk, kan ook in kom). Belangrijk dat de zeeplaag niet te droog is, dus eventueel waterdruppels toevoegen. Kost tijd voordat je de juiste consistentie vindt.

Naast techniek is een goede zeeplaag ook belangrijk om wondjes te voorkomen.

[Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-09-2020 18:10]

• Turdie
Tommy The Cat schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:08:
Tip voor de Stirling. Eerst even heet water op de zeep laten inweken zodat de de zeep zachter wordt. In die tijd kun je de preshave doen.

Ik gebruikte altijd een synthetische kwast. Even experimenteren met hoe nat die moet zijn; nat maar niet druipend.

Water op de zeep eraf laten lopen en dan met de kwast 10-15 seconden laden. Vervolgens op ‘t gezicht aanbrengen tot de juiste consistentie (dat is persoonlijk, kan ook in kom). Belangrijk dat de zeeplaag niet te droog is, dus eventueel waterdruppels toevoegen. Kost tijd voordat je de juiste consistentie vindt.

Naast techniek is een goede zeeplaag ook belangrijk om wondjes te voorkomen.
Kan ook gewoon met koud water, hoeft niet per se heet water. Koud water is ook beter voor je huid.
https://www.artofmanliness.com/articles/cold-water-shaving/
Stirling mag je ook wel wat langer laden, maar dan moet je iets meer water toevoegen. Wat ik meestal doe ik mijn kwast gewoon een bakje met water dopen en dan een beetje uitschudden, en dat een paar keer tijdens het opbrengen van de zeep.
Het is altijd wel handig om de zeep voordat je scheren even met water te spoelen, zodat ie zelf ook een beetje vochtig, en ik schud hem een paar richting de wasbak om hem niet drijfnat te maken. Mijn ervaring is dat ook een syntheet het beste werkt voor een goed schuim, dassen willen nog wel is moelijk doen en moet je langer laden omdat ie in de haren veel zeep vast houden (lather hogging) zelfde geldt uiterraard voor andere natuurlijke haarsoorten, als vind das daarwel het meest prominent in.

Ik wou deze scheerkom al heel lang hebben en heb vandaag een klap erop gegeven om hem te kopen

En ook de Blackland Vector besteld (single edge safety razor)

[Voor 37% gewijzigd door Turdie op 15-09-2020 19:01]

• Lampuhkap

Voor t eerst sinds lange tijd ook maar weer eens live geschoren op een FB groep :P

YouTube: Live Shave from the Lather & Blade group.

Linken we dat er ook maar bij :P

[Voor 23% gewijzigd door Lampuhkap op 16-09-2020 13:07]

• Lampuhkap

• Lampuhkap

Met een #Feeltheburn challenge meegedaan op een FB groep, dus dat delen we dan ook maar hier :D

YouTube: #Feeltheburn challenge with Captain's Choice Cat 🐈 'o Nine Tails Bay...

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-09 16:52

Egocentrix

Parttime zeurkous

Turdie schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:39:
[...]
Die moet ik nog is een keer proberen, de Tabac scheerzeep. Iedereen is er zo lovend over in de community,
Probeer dan wel of je aan de (harde) zeep kan komen, met de tube crème is het lastig om goed schuim te krijgen. Maar misschien ben ik ook gewoon een matige kwaster :P

Lampuhkap's opmerking over de geur is terecht. Ik ben zelf fan, maar kan niet ontkennen dat ik met mijn 28 jaar hetzelfde ruik als mijn opa.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Turdie
Egocentrix schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:18:
[...]

Probeer dan wel of je aan de (harde) zeep kan komen, met de tube crème is het lastig om goed schuim te krijgen. Maar misschien ben ik ook gewoon een matige kwaster :P

Lampuhkap's opmerking over de geur is terecht. Ik ben zelf fan, maar kan niet ontkennen dat ik met mijn 28 jaar hetzelfde ruik als mijn opa.
Volgens mij is dit hem toch:
https://www.bol.com/nl/p/...-125-gr/9200000005182689/

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-09 16:52

Egocentrix

Parttime zeurkous

Yesch! Kruidvat heeft bij ons alleen de tube, maar online kan natuurlijk alles ;)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Lampuhkap
Juist, de Tabac in pot is wat je wilt! :D *jedi mind trick*

• koesie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Lampuhkap schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:00:
[...]

Juist, de Tabac in pot is wat je wilt! :D *jedi mind trick*
Fijne en mooie pot ook!

• Lampuhkap
Jazeker!

• Turdie

Mail call:Tabac Scheerzeep is binnen

• Lampuhkap
Zo, en dan nu de collectie van dat spul compleet maken.

Aftershave, balm en EdT.

Oh en de deo niet vergeten

• Turdie
Lampuhkap schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:40:
Zo, en dan nu de collectie van dat spul compleet maken.

Aftershave, balm en EdT.

Oh en de deo niet vergeten
Misschien eerst wat andere dingen die op mijn lijstje staan. Gisteren trouwens deze Paladin binnengekregen

Sowieso wil ik eerst dit nog hebben:
Max Sprecher Open Scheermes (goed voor sparen want is heel erg duur)

En er komt nog een Blackland Vector SE safety razor mijn kant op. En een set Yuzu/Rose/Patchouli van Declaration Grooming (liggen nu bij Shipito.com te wachten om naar Nederland gestuurd te worden). Over die laatste heel veel goede verhalen gehoord en een sample geprobeerd en moet zeggen is echt een heerlijke geur.

[Voor 14% gewijzigd door Turdie op 22-09-2020 17:08]

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-09 00:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Misschien een beetje knuppel in het hoenderhok hier. Maar ik ben een beetje klaar met scheren met de hand. Mijn baardgroei is niet je van het. Daarom scheer ik me om de dag. Dit zorgt voor stoppels op de 2de dag die ik elektrisch weghaal omdat ik anders te zeer last houd van irritatie vanwege het vele scheren.

Kan iemand mij een goed elektrisch scheerapparaat aanraden? Of zit ik hier dan compleet verkeer, dan scheer ik mezelf weg uit dit topic :P

discogs

• Lampuhkap
loewie1984 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:05:
Misschien een beetje knuppel in het hoenderhok hier. Maar ik ben een beetje klaar met scheren met de hand. Mijn baardgroei is niet je van het. Daarom scheer ik me om de dag. Dit zorgt voor stoppels op de 2de dag die ik elektrisch weghaal omdat ik anders te zeer last houd van irritatie vanwege het vele scheren.

Kan iemand mij een goed elektrisch scheerapparaat aanraden? Of zit ik hier dan compleet verkeer, dan scheer ik mezelf weg uit dit topic :P
The Barbershop Favorite: Andis foil shaver

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tiwazz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:49:
Ik scheer me tot zover het prettigste met feather mesjes en wil die bulk inkopen (100 of 200 mesjes). Iemand een goede site waar je dat voordelig kan doen?
Voor de toekomst voor jou of voor anderen, zelf recent besteld via de Nederlandse Amazon voor 17 cent per mesje, doos van 200.

Heb de vintage krabber uit de mottenballen gehaald voor de missus, ieder een eigen krabber en scheren maar met de Feathers :+ Iemand nog interesse in een zwikje Derby-mesjes :P

[Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 22-09-2020 16:54]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Turdie
2Dutch schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:53:
[...]

Voor de toekomst voor jou of voor anderen, zelf recent besteld via de Nederlandse Amazon voor 17 cent per mesje, doos van 200.

Heb de vintage krabber uit de mottenballen gehaald voor de missus, ieder een eigen krabber en scheren maar met de Feathers :+ Iemand nog interesse in een zwikje Derby-mesjes :P
Goede prijs, dank voor de tip. Op Ebay kom je ze niet heel goedkoper tegen bij mijn weten ;)

• Lampuhkap

• CyberJack
Vandaag me voor het eerst 's avonds eens geschoren en dat beviel prima. Geen gehaast en dat resulteerde in 0 keer gesneden *O* dus de aluin kon in de kast blijven staan.

De laatste 2 keer heb ik me geschoren met de Osma Tradition Scheerzeep. Fijne zeep, ruikt niet heel sterk en schuimt goed op in een bakje en dat was precies waar ik naar op zoek was. Dus hulde aan de scheersalon voor het aanraden van deze zeep.

De hals tot aan de kaaklijn blijft echter wel een probleem. Daar moet ik vaak meerdere keren over de zelfde plek heen en dan is het nog niet glad, maar wel geïrriteerd. Dus mocht iemand daar nog tips voor hebben dan hoor ik het graag.

Vanavond heb ik voor de 4de keer het zelfde mesje gebruikt (Wilkinson) en op het gezicht scheert deze nog direct glad. Ik heb geen idee hoe vaak je zo'n mesje normaal kan gebruiken, maar 4 keer het zelfde cartridge mesje gebruiken lukte vaak maar net, dus ik ben dus aangenaam verrast.

De volgende keer ga ik toch van mesje wisselen en dan ga ik een stapje scherper van Wilkinson naar Tiger Platinum. Misschien dat dat nog help in het hals gebied.

• Turdie
CyberJack schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:02:
Vandaag me voor het eerst 's avonds eens geschoren en dat beviel prima. Geen gehaast en dat resulteerde in 0 keer gesneden *O* dus de aluin kon in de kast blijven staan.

De laatste 2 keer heb ik me geschoren met de Osma Tradition Scheerzeep. Fijne zeep, ruikt niet heel sterk en schuimt goed op in een bakje en dat was precies waar ik naar op zoek was. Dus hulde aan de scheersalon voor het aanraden van deze zeep.

De hals tot aan de kaaklijn blijft echter wel een probleem. Daar moet ik vaak meerdere keren over de zelfde plek heen en dan is het nog niet glad, maar wel geïrriteerd. Dus mocht iemand daar nog tips voor hebben dan hoor ik het graag.

Vanavond heb ik voor de 4de keer het zelfde mesje gebruikt (Wilkinson) en op het gezicht scheert deze nog direct glad. Ik heb geen idee hoe vaak je zo'n mesje normaal kan gebruiken, maar 4 keer het zelfde cartridge mesje gebruiken lukte vaak maar net, dus ik ben dus aangenaam verrast.

De volgende keer ga ik toch van mesje wisselen en dan ga ik een stapje scherper van Wilkinson naar Tiger Platinum. Misschien dat dat nog help in het hals gebied.
Dat is vrij normaal dat je met een DE mesje meerdere keren over dezelfde plek heen moet gaan.
Maar het is sowieso belangrijk om beard mapping te doen en te kijken wat de haargroei richtingen zijn op je gezicht en de eerste pass met de haargroeirichting mee te scheren(WTG) , tweede er overheen (ATG) en derde er tegen in (XTG).
Lees ook even de topic start door daar staan ook wat tips in.

• FeronIT
Turdie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:32:
[...]

Dat is vrij normaal dat je met een DE mesje meerdere keren over dezelfde plek heen moet gaan.
Maar het is sowieso belangrijk om beard mapping te doen en te kijken wat de haargroei richtingen zijn op je gezicht en de eerste pass met de haargroeirichting mee te scheren(WTG) , tweede er overheen (ATG) en derde er tegen in (XTG).
Lees ook even de topic start door daar staan ook wat tips in.
Op mijn sla ik XTG vaak over, glad genoeg zonder en met is vaak irritatie of bloed

• Tommy The Cat
CyberJack schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:02:

(...)
(...)
Ik knal er maar even wat tips in. Ik ben niet zo’n kenner als een aantal anderen hier; die kunnen evt aanvullen.

Irritatie in hals voorkomen in willekeurige volgorde:
- huid/haar schoon (hoewel te intensief je huid wassen ook natuurlijke beschermlaag kan weghalen < dat is voor mij problematisch);
- haar zacht maken (warme natte handdoek, minimaal minuut of probeer langer);
- experimenteer met verschillende mesjes: heel persoonlijk en ‘verkeerd’ mesje kan irritatie veroorzaken;
- niet te agressieve krabber gebruiken (jouw Muhle lijkt me prima);
- eerst WTG, dan XTG, dan pas ATG (of overslaan tot je techniek beter is);
- zo weinig mogelijk druk zetten;
- scheermes tussendoor schoonmaken;
- goede consistentie scheerzeep helpt;
- niet blijven scheren op een gebied waar je al bent geweest en geen scheerzeep meer is;
- niet te langzaam scheren: niet schrapen maar snijden;
- goed kijken naar de richting van je baardgroei en daar je scheerrichting op bepalen;
- als het niet goed blijft gaan: stop met ATG. Of ga ergens tussen ATG en XTG in zitten. Oftewel niet recht ertegenin, maar de haren schuin aanvliegen.

• Turdie
Tommy The Cat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:34:
[...]

Ik knal er maar even wat tips in. Ik ben niet zo’n kenner als een aantal anderen hier; die kunnen evt aanvullen.

Irritatie in hals voorkomen in willekeurige volgorde:

- haar zacht maken (warme natte handdoek, minimaal minuut of probeer langer);
Warm water scheren kan er juist zorgen dat je over de haren heen glijd in plaats van ze af snijden. daarom raad ik altijd koud water scheren aan.
https://www.artofmanliness.com/articles/cold-water-shaving/
A hair, as is well known, is a tube composed of a hard fibrous substance, growing from a bulb or root, which secretes an oily matter.
This oil works its way up through the hair, and by permeating all parts, renders the hair soft and pliable. Now in this natural oily condition, it is very difficult to cut the hair with a razor, and it becomes even more difficult if the beard be made still softer by the application of hot water. Many do this, and it is no wonder they find shaving difficult. When this is done, the hairs become soft and limp, and the razor will either slip over them entirely, or else cut partly into them, bend them back and shave them lengthwise, all the while pulling and straining them at the roots, and making the process of shaving most painful.
Uit ervaring weet ik dat je dan veel gladder kunt scheren.

[Voor 85% gewijzigd door Turdie op 24-09-2020 22:48]

• Tommy The Cat
Hoe zachter iets is, hoe makkelijker je erdoorheen snijdt.

Verder is koud water stroef, warm water glijdt. Als je met je hand iets straks wil opendraaien lukt dit beter met koud water ertussen dan met warm water. Als zepen glad moeten zijn voor een prettige scheerbeurt, dan wil je datzelfde effect met water.

Uiteindelijk komt het aan op eigen ervaring. Voor mij is een koud water scheerbeurt onwerkbaar.

[Voor 10% gewijzigd door Tommy The Cat op 24-09-2020 23:07]

• Turdie
Tommy The Cat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:06:
Hoe zachter iets is, hoe makkelijker je erdoorheen snijdt.

Verder is koud water stroef, warm water glijdt. Als je met je hand iets straks wil opendraaien lukt dit beter met koud water ertussen dan met warm water. Als zepen glad moeten zijn voor een prettige scheerbeurt, dan wil je datzelfde effect met water.

Uiteindelijk komt het aan op eigen ervaring. Voor mij is een koud water scheerbeurt onwerkbaar.
Hoe zachter hoe makkelijker je eroverheen glijdt en niet snijdt....

• Tommy The Cat
Turdie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:25:
[...]

Hoe zachter hoe makkelijker je eroverheen glijdt en niet snijdt....
Ja dat zei je al. Maar als het mes hapt snijd je er niet overheen, denk ik. Helemaal atg. En het mes hapt natuurlijk beter bij een zachtere haar.

• Lampuhkap

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True