Nee. Heb er wel is iemand mee zien scheren op Youtube, maar ik waag me er niet aan.Tommy The Cat schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:42:
[...]
Vraagje. Behoren deze ook echt tot je scheerarsenaal?
[Afbeelding]
Ehshadowman12 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:45:
[...]
Nee. Heb er wel is iemand zien scheren op Youtube, maar ik waag me er niet aan.
Nou @Tommy The Cat quote een post van Lampuhkap met een vraag en jij beantwoord die...shadowman12 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:50:
[...]
Nee @Lampuhkap heeft gewoon een vrouw waar hij mee samen woont volgens mij.
Hoezo?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xmq5EyW2yYjaNUCj165r7E71.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 03-05-2020 19:04 ]
Dat is toch gewoon het idee van een forum, reacties beantwoorden enzo....? Ik reargeerde eigenlijk alleen op Tommy the Cat, verder niet.Miki schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:02:
[...]
Nou @Tommy The Cat quote een post van Lampuhkap met een vraag en jij beantwoord die...
[...]
[Afbeelding]
Owh wacht nu snap ik hem, het komt uit een foto van @Lampuhkap , dat had ik niet door. Ik dacht dat het gewoon een random pic was ergens vandaan. Ik bedoelde eigenlijk dat ik iemand op YouTube wel is met eenm mes heb zien scheren, maar dat ik het zelf niet zou doen.
Ter vermaak: Knife shave:
YouTube: Shaving with my belt knife, The Forager 1.
[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 03-05-2020 19:08 ]
Technisch gezien kan het ermee wel, ze zijn er scherp genoeg voor. En heb ik door de jaren ook best leren scheren met aparte scheermessen, dus dit zou ook nog best kunnen.Tommy The Cat schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:42:
[...]
Vraagje. Behoren deze ook echt tot je scheerarsenaal?
[Afbeelding]
Maar nee, ge-erft verzamelmateriaal
[ Voor 9% gewijzigd door Lampuhkap op 03-05-2020 21:13 ]
Ik worstelde al een tijd met het idee om mij kaal te scheren omwille van mijn haaruitval.
Door het corona tijdperk heb ik eindeloop de knoop doorgehakt.
Ik heb een elektrische baardtrimmer met bijhorende clippers maar merkte dat het scheren niet echt vlot ging.
Iemand een elektrisch apparaat dat hij kan aanraden hiervoor? Ik wil het wel bij elektrisch houden omdat ik nog niet meteen een glanzende bol wil.
Ik heb een elektrische baardtrimmer met bijhorende clippers maar merkte dat het scheren niet echt vlot ging.
Iemand een elektrisch apparaat dat hij kan aanraden hiervoor? Ik wil het wel bij elektrisch houden omdat ik nog niet meteen een glanzende bol wil.
Ik gebruik zelf een Wahl daarvoor. Wordt ook gebruik door barbiers, super ding.Ook wat opzetstukjes bij gekocht.dotacom schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:02:
Ik worstelde al een tijd met het idee om mij kaal te scheren omwille van mijn haaruitval.
Ik heb deze:
https://www.wahl.shop/nl/wahl-balding-clipper-tondeuse.html
Ik had daarvoor iets van de blokker gekocht van babyliss, maar dit is echt een wereld van verschil. Echt next-level.
Als je echt helemaal glad wil hebben zou het ook met een safety razor of leaf razor met DE mesjes kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 04-05-2020 21:11 ]
Verwijderd
Wahl/moser inderdaad. Je kan de ervaringen in dit topic ook doorlezen, maar iedereen die Wahl heeft gehad wil niet terug. Ik heb zelf de Wahl super taper, maar raad net als shadowman de wahl balding clipper aan. Die is meer op millimeteren en kaal maken gericht. Hoe een "zelf" kapper te zijn gedurende Corona lockdown?
Zondag bij Babier di Figaro een setje van 5 verschillende aftershaves gekocht:
:strip_exif()/f/image/R2uNTTbIi0ErzvgvKHappFJb.png?f=user_large)
Ruikt allemaal erg lekker met een groot verschil tussen iedere geur.
:strip_exif()/f/image/R2uNTTbIi0ErzvgvKHappFJb.png?f=user_large)
Ruikt allemaal erg lekker met een groot verschil tussen iedere geur.
Die Cavendish heb ik ook net binnen en 1ste keer mee geschoren.
Heerlijk geurtje en je kan dit zeepje heerlijk dik opschuimen.
Heerlijk geurtje en je kan dit zeepje heerlijk dik opschuimen.
Overigens, ik heb nu een fles bay rum (rechts op de foto) dubbel. Mocht iemand interesse hebben, ik stuur hem wel op (gratis).
Ik heb wel interesse in die fles.FeronIT schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:53:
Overigens, ik heb nu een fles bay rum (rechts op de foto) dubbel. Mocht iemand interesse hebben, ik stuur hem wel op (gratis).
Thanks het is geregeld! Nogmaals enorm bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 08-05-2020 21:12 ]
@FeronIT Net de Bay Rum binnen gekregen, enorm bedankt!
Hopelijk heb je er met plezier van dan ik ervan gehad heb 
Gisteren met de gold plated open kam fat tip geschoren, tikkie agressief en het handvat is echt glad als het nat is, tussendoor 3 keer kunnen afvegen. Verder wel een lekker scheerbeurt gehad
Gisteren met de gold plated open kam fat tip geschoren, tikkie agressief en het handvat is echt glad als het nat is, tussendoor 3 keer kunnen afvegen. Verder wel een lekker scheerbeurt gehad
Ik heb de middelste 'smaak' @FeronIT, erg lekker geurtje, en hij blijft verrassend lang hangen ook. Hoe bevallen de anderen je vergeleken met die middelste? Vergelijkbaar lekker, of zit er eentje bij die je opvallend beter vindt? Ik heb bijvoorbeeld ook Floïd Vigoroso die ik best lekker vind, maar ben wel toe aan wat nieuws na de 2e grote fles daarvan.FeronIT schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:26:
Zondag bij Babier di Figaro een setje van 5 verschillende aftershaves gekocht:
Zelf vind ik de donkere kleuren altijd wel lekker ruiken, maar de vriendin net totaal niet. (Is het raar om een geur en aan een kleur te koppelen??) Er zit er ook een bij met citrusgeur, weet even niet uit het hoofd welke dat is, die vind ik, mijn vriendin en zelfs mijn zoon (11) erg lekker ruiken.
Nee hoor... het lijkt alsof de donkere kleuren vaak wat kruidiger/sterker zijn, en de lichte juist wat frisser/fruitiger 
Citrus is bij mij niet zo snel bevallen. Past niet zo goed bij me denk ik. Maar ik denk dat ik die Special Reserve eens ga proberen in dat geval. Bay Rum twijfel ik een beetje over, het klinkt alsof het naar strorum ruikt of zo
Citrus is bij mij niet zo snel bevallen. Past niet zo goed bij me denk ik. Maar ik denk dat ik die Special Reserve eens ga proberen in dat geval. Bay Rum twijfel ik een beetje over, het klinkt alsof het naar strorum ruikt of zo
Geur is natuurlijk heel moeilijk uit te leggen en is heel persoonlijk. Het heeft wel wat weg van rum maar dan wat meer richting whisky /eik.
Ken je shavedash.com? Daar kun je samples van veel zepen bestellen, dan kunnen een beetje onderzoeken wat voor geuren je lekker vindt, zonder meteen je geld stuk te slaan op een hele zeep.Kapotlood schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:41:
Nee hoor... het lijkt alsof de donkere kleuren vaak wat kruidiger/sterker zijn, en de lichte juist wat frisser/fruitiger
Bedankt voor de tip @shadowman12, die kon ik inderdaad nog niet. Ze hebben niets van Pinaud zo te zien, maar ik duik er nog even verder in
Ik heb bij Barbiere di Figaro eens kleine 50 ml flesjes van Pinaud gekocht. Geloof 5-6 euro voor een flesje van 50ml.Kapotlood schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:07:
Bedankt voor de tip @shadowman12, die kon ik inderdaad nog niet. Ze hebben niets van Pinaud zo te zien, maar ik duik er nog even verder in
Nee joh gekKapotlood schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:41:
Bay Rum is lekker kruidig, kaneel-erig
Mes: Koraat
Scheerkwast: SV 2.0 Shaving Brush in Thuya Briar Root
Scheerzeep:Noble Otter Lonestar
After-shave: Clubman Pinaud Bay Rum
BBS, hele fijne scheerbeurt . Heerlijke snede ook, alleen jammer dat ik vergeten ben hoe ik dit mes geslepen heb (op welke stenen), want de snede voelde echt heel lekker aan
Scheerkwast: SV 2.0 Shaving Brush in Thuya Briar Root
Scheerzeep:Noble Otter Lonestar
After-shave: Clubman Pinaud Bay Rum
BBS, hele fijne scheerbeurt . Heerlijke snede ook, alleen jammer dat ik vergeten ben hoe ik dit mes geslepen heb (op welke stenen), want de snede voelde echt heel lekker aan

Tis geen licht geurtje nee.Kapotlood schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:12:
Maar wel kruidiger dan lichte kleuren dus @Lampuhkap?
Bay Rums zijn over t algemeen best stevige/potente geuren.
Net wat de kleur in de fles al aangeeft, als geur een kleur zou hebben is t donker oranje tegen bruin aan.
Zitten wel wat zoete noten in, maar vooral veel kruidig.
En idd, haal als je twijfelt lekker zo'n klein Pinaudje als probeersel. Dan heb je iig een indruk van de geur.
De Pinauds zijn best ok, maar er zijn nog bergen meer aan bay rums te koop die nog beter ruiken dan dat.
Absoluut een keer het proberen waard iig
Zeker ik probeer ook alles, en als het niet bevalt proberen ik het te verkopen. Dat is het ook leuke van deze hobbyLampuhkap schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:59:
[...]
Tis geen licht geurtje nee.
Bay Rums zijn over t algemeen best stevige/potente geuren.
Net wat de kleur in de fles al aangeeft, als geur een kleur zou hebben is t donker oranje tegen bruin aan.
Zitten wel wat zoete noten in, maar vooral veel kruidig.
En idd, haal als je twijfelt lekker zo'n klein Pinaudje als probeersel. Dan heb je iig een indruk van de geur.
De Pinauds zijn best ok, maar er zijn nog bergen meer aan bay rums te koop die nog beter ruiken dan dat.
Absoluut een keer het proberen waard iig
[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 11-05-2020 18:08 ]
Vind de remington quickcut geniaal met dat breed en gebogen mes.dotacom schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:02:
[ Voor 52% gewijzigd door Manke op 16-05-2020 13:54 ]
Wat is dat voor een scheermes? Ziet er wat ouder uit, erg mooi
Gewoon een Merkur 37C, niets bijzonders.FeronIT schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:01:
[...]
Wat is dat voor een scheermes? Ziet er wat ouder uit, erg mooi
Vandaag viel mijn oog toevallig op een fles Elegance scheergel (https://www.elegancegel.com/shaving/) in mijn badkamer. Zelf ben ik er geen groot fan van, maar mijn barbier gebruikt het om baarden strak te kunnen vormgeven, het is een doorzichtige gel. Deze lijkt een beetje op scheerolie, wat vettig. Misschien zou je die eens kunnen proberenTommy The Cat schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:37:
[...]
Een kleine vier maanden verder..
Omdat ik ondanks de focus op een goede voorbereiding/techniek maar niet verder kwam dan een DFS begon ik langzamerhand mijn Lupo wat scheef aan te kijken. Dat ding was toch niet effectief genoeg. Een uitstapje naar een Charcoal Goods level II maakte echter weinig verschil.
Inmiddels zit ik op drie verschillende scheerfora; dit topic, Shavingsociety en Damnfineshave. Het is dan kiezen waar post ik wat. Op Damnfineshave heb ik wat advies gevraagd over de Lupo en een scherpe waarnemer zag een verschil tussen de Wolfman WR1 en de Lupo, waar ik dacht dat ze zo goed als identiek waren. Bij de WR1 raakt het mesje de topplaat en bij de Lupo niet. Het mesje zou bij de WR1 daarmee minder speling hebben en beter scheren. Ook kwam de gedachte naar voren om een shim (wat is hier het goede Nederlandse woord?) te plaatsen en daarmee de blade gap (mes kloof..) te vergroten voor meer effectiviteit. Oftewel, experimenteren maar!
Twee extra mesjes tussen het mesje en de topplaat (klikbaar)
[Afbeelding]
Het scheert heel anders, maar niet beter. Je voelt dat het mesje steviger in de houder zit, maar het leidt niet tot een beter scheerresultaat en het is juist minder comfortabel. Beetje hetzelfde als het verschil tussen een auto met en zonder vering.
Twee geknipte mesjes om de blade gap te vergroten (klikbaar)
[Afbeelding]
Wordt het scheermes er effectiever van? Nou volgens mij niet, maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Olijfolie!
Uiteindelijk besloot ik het over een heel andere boeg te gooien en te experimenteren met scheerolie. Nu wilde ik niet meteen een potje scheerolie kopen, dus greep ik naar de fles. De olijfoliefles. Dat gaat dan als volgt:
- gezicht nat maken;
- scheerschuim op het gezicht maken (zorgt meteen voor reiniging);
- warm natte handdoek (meestal hanteer ik 1,5 minuut);
- scheerschuim verwijderen;
- olijfolie aanbrengen;
- gezicht weer beetje natmaken;
- scheerschuim aanbrengen en gaan (tussendoor niet opnieuw olijfolie aanbrengen).
Zo!! Deze stap voorwaarts had ik niet meer verwacht. Van DFS naar helemaal glad. Steeds maar weer. En van wat ik dacht dat ik al als irritatievrij mocht aanmerken naar geen enkele (lichte) roodheid meer in de hals.
Het toevoegen van scheerolie aan de routine is voor mij dus echt van belang. Waar dat 'm in zit weet ik niet precies, maar het zal een combinatie zijn van een beter glijdend mes, meer bescherming voor de huid en mogelijk dat het nog iets doet in het zacht maken/houden van de baardharen.
Oftewel ik ga toch maar eens uitkijken naar een mooi potje scheerolie, hoewel de olijfolie op dit moment weinig te wensen overlaat! Advies is altijd welkom.
Dank voor de tip. Zet ik op de lijst van probeersels. Over een paar weken kom ik met een update
.
Die zeep durf ik niet te gebruiken. Heel je gezicht gaat kapot
Verdomd lekker geurtje (Creed Aventus-type) alleen wel een superzacht zeepje, daar was ik iets minder op voorbereidArjantje72 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:15:
[...]
Die zeep durf ik niet te gebruiken. Heel je gezicht gaat kapot
Was een prima presterend zeepje, aftershave lekker sterk.
Jup, fijne aankoop
That baby has seen some action jaRoosW schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:55:
[...]
Oef wat ziet die borstel er uitgeplozen uit zeg!
Ha, battle scars, om het eens in het Engels te zeggen 
Hoe was de Lime Sec?
Hoe was de Lime Sec?
[ Voor 17% gewijzigd door RoosW op 27-05-2020 12:39 ]
Zoiets ja. De puck zeep is ook al zo oud als mijn nat-scheer carrière online denk ikRoosW schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:38:
Ha, battle scars, om het eens in het Engels te zeggen
Hoe was de Lime Sec?
Dus was weer een mooi scheer-setupje
Aparte keus, een "winter geur" in de zomer
Edit:
Het is me net gelukt om voor de eerste keer een knoop uit een handvat te stomen, knoop bevalt niet, handvat wel. Ongeveer 25 minuten in een glas en dat glas in een laag kokend water. Had een nieuwe knot besteld maar die is nog onderweg.
[ Voor 23% gewijzigd door Turdie op 01-06-2020 16:02 ]
Het "terugplaatsen" lijkt me nog veel ingewikkelder. Tenminste, als ik een verpakking open krijg ik nooit meer alles terugshadowman12 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:31:
[...]
Aparte keus, een "winter geur" in de zomer.
Edit:
Het is me net gelukt om voor de eerste keer een knoop uit een handvat te stomen, knoop bevalt niet, handvat wel. Ongeveer 25 minuten in een glas en dat glas in een laag kokend water. Had een nieuwe knot besteld maar die is nog onderweg.
Valt wel mee, met wat 2-componentenlijm/epoxy of silliconenlijm kom je een heel eind, en natuurlijk wat schuurpapier om het gat ruw te maken en knoop zelf een heel klein beetje, zodat ie beter hecht.FeronIT schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:45:
[...]
Het "terugplaatsen" lijkt me nog veel ingewikkelder. Tenminste, als ik een verpakking open krijg ik nooit meer alles terug
YouTube: How to Set a Knot in a Shaving Brush
[ Voor 32% gewijzigd door Turdie op 01-06-2020 23:00 ]
Dat douchegordijn van die kerelshadowman12 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:49:
[...]
Valt wel mee, met wat 2-componentenlijm/epoxy of silliconenlijm kom je een heel eind, en natuurlijk wat schuurpapier om het gat ruw te maken en knoop zelf een heel klein beetje, zodat ie beter hecht.
YouTube: How to Set a Knot in a Shaving Brush
Zelf ben ik van plan een Wahl trimmer aan te schaffen voor mijn baard. Lees veel dat ze niet waterdicht zijn? Ik gooi ze ook niet in een emmer water maar de kop even kort afspoelen moet toch wel kunnen? Zat bijvoorbeeld aan een Wahl Detailer T-Wide Trimmer te denken.
[ Voor 17% gewijzigd door Gekkenhuis op 02-06-2020 11:15 ]
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Zelf geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat een trimmer er niet tegen kan als deze afgespoeld wordt. Als hij niet waterdicht is zou ik het niet onder de douche gebruikenZelf ben ik van plan een Wahl trimmer aan te schaffen voor mijn baard. Lees veel dat ze niet waterdicht zijn? Ik gooi ze ook niet in een emmer water maar de kop even kort afspoelen moet toch wel kunnen? Zat bijvoorbeeld aan een Wahl Detailer T-Wide Trimmer te denken.
Lijkt mij ook, de douche staat ook niet op de planning. Moet toch altijd voor een spiegel staan om het precies te kunnen doen.FeronIT schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat een trimmer er niet tegen kan als deze afgespoeld wordt. Als hij niet waterdicht is zou ik het niet onder de douche gebruiken
Maar als ik er zo'n bedrag tegenaan gooi wilde ik het toch even navragen. Heb geen zin namelijk in "jammer gevalletje waterschade" je heb geen garantie.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Ik heb een Wahl Balding Clipper en de snijbladen kan ik gewoon afspoelen met water, maar beter is hun reiningsolie gebruiken. Of ze waterdicht zijn weet ik niet, er komt bij sowieso bijna geen water in de buurt van dat ding bij mijGekkenhuis schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:12:
[...]
Dat douchegordijn van die kerelvolgens mij is hij 70 jaar in de tijd blijven hangen
Zelf ben ik van plan een Wahl trimmer aan te schaffen voor mijn baard. Lees veel dat ze niet waterdicht zijn? Ik gooi ze ook niet in een emmer water maar de kop even kort afspoelen moet toch wel kunnen? Zat bijvoorbeeld aan een Wahl Detailer T-Wide Trimmer te denken.
[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 02-06-2020 14:38 ]
Heeft iemand ervaring met Trinity Care TR202? Een simpel krabbetje met open en gesloten kam
Ah, MdC Fougere, een heel lekkere, al had ie van mij een tandje of wat 'meer' gemogen, ik vind de Varen van Stirling en de Fougere Gothique van B&M meer van een geur volume dat mij aantrekt. Echt jammer omdat de MdC qua geur profiel wel heel erg mooi is.
De Extro Felce Biancospino is ook van harte aan te bevelen als t gaat om een lekker fris groen geurtje!RoosW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Ah, MdC Fougere, een heel lekkere, al had ie van mij een tandje of wat 'meer' gemogen, ik vind de Varen van Stirling en de Fougere Gothique van B&M meer van een geur volume dat mij aantrekt. Echt jammer omdat de MdC qua geur profiel wel heel erg mooi is.
Grr scheer-CREME, nee dank je, of is ie er ook als zeep?Lampuhkap schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:41:
[...]
De Extro Felce Biancospino is ook van harte aan te bevelen als t gaat om een lekker fris groen geurtje!
Wel een heel betaalbaar luchtje erbij, ik zal m maar eens bestellen.
Het is een zachte zeep, geen creme. Ik heb recent de Bergamotto di Calabria en Liquirizia E Magnolia gekocht, en wat een geweldige zeep, schuimt als een malle, en fijne geur (mag wel iets sterker trouwens). Alleen post-shave is wat minder.RoosW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:21:
[...]
Grr scheer-CREME, nee dank je, of is ie er ook als zeep?
[ Voor 25% gewijzigd door Turdie op 05-06-2020 21:54 ]
Tis meer een croap. Niet creme-creme zoals een Trumpers. Meer zoals de TFS zepen, wel zacht, maar niet kledder.RoosW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:21:
[...]
Grr scheer-CREME, nee dank je, of is ie er ook als zeep?
Ik ben een beetje klaar met mijn crappy braun trimmer waarmee ik mijn baard trim. Ding is 2 jaar oud, de accu geeft het inmiddels snel op, veel lawaai en warmte, en ik moet 20 keer door m'n baard heen voordat het meeste is meegepakt. Olieën en grondig schoonmaken van de kop helpt niet meer. Tijd voor een nieuwe dus! Alleen, ik weet niet zo goed wat dan wel goed is voor mijn usecase (iets met bomen en bos)? Wellicht niet helemaal op zn plek hier, maar waar dan wel zou ik ook niet weten
.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets wat lang mee gaat, dus dan kom je al snel uit op een bedraad apparaat. Ik heb begrepen dat Moser, Wahl of Panasonic eigenlijk de merken zijn waar je voor moet gaan. Het belangrijkste is dat de trimmer/tondeuse een stevige baardgroei goed aan kan, het zou fijn zijn als het niet te moeilijk was om een fade te zetten. Ik heb een korte baard (~1-1.5cm lang, op warme zomerse dagen soms terug naar 2mm), en twijfel of ik het beste een echte tondeuse of een kleinere detailtrimmer met opzetkammen kan kopen.
Mooie bijkomstigheid zou zijn als ik er eventueel zelf de zijkanten en achterkant van mijn hoofd zou kunnen bijhouden, zelfde geldt voor lichaamsbeharing. Baard heeft wel de prioriteit.
Momenteel neig ik naar een Wahl legend 5 star of een Wahl ICON, maar misschien dat een kleinere trimmer beter geschikt is vanwege het lagere gewicht? Of kan ik het beste toch voor een higher-end allround consumer-apparaat gaan? Ik ben overigens benieuwd naar de pre-coronaprijzen van de professionele apparaten, want het lijkt erop dat de prijzen erg hoog zijn op het moment.
De baardlijnen bijwerken doe ik overigens met een catridge mesje, dat gaat op zich prima (al kan ik vast wel wat dingen beter doen om scheerirritatie die ik af en toe ervaar te verminderen. Maar dit is nu niet erg genoeg om van belang te zijn). Een detailtrimmer zou hier voor mij weinig uitmaken.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets wat lang mee gaat, dus dan kom je al snel uit op een bedraad apparaat. Ik heb begrepen dat Moser, Wahl of Panasonic eigenlijk de merken zijn waar je voor moet gaan. Het belangrijkste is dat de trimmer/tondeuse een stevige baardgroei goed aan kan, het zou fijn zijn als het niet te moeilijk was om een fade te zetten. Ik heb een korte baard (~1-1.5cm lang, op warme zomerse dagen soms terug naar 2mm), en twijfel of ik het beste een echte tondeuse of een kleinere detailtrimmer met opzetkammen kan kopen.
Mooie bijkomstigheid zou zijn als ik er eventueel zelf de zijkanten en achterkant van mijn hoofd zou kunnen bijhouden, zelfde geldt voor lichaamsbeharing. Baard heeft wel de prioriteit.
Momenteel neig ik naar een Wahl legend 5 star of een Wahl ICON, maar misschien dat een kleinere trimmer beter geschikt is vanwege het lagere gewicht? Of kan ik het beste toch voor een higher-end allround consumer-apparaat gaan? Ik ben overigens benieuwd naar de pre-coronaprijzen van de professionele apparaten, want het lijkt erop dat de prijzen erg hoog zijn op het moment.
De baardlijnen bijwerken doe ik overigens met een catridge mesje, dat gaat op zich prima (al kan ik vast wel wat dingen beter doen om scheerirritatie die ik af en toe ervaar te verminderen. Maar dit is nu niet erg genoeg om van belang te zijn). Een detailtrimmer zou hier voor mij weinig uitmaken.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Andis heeft ook goede trimmers, maar zijn vooral vooral licht bijwerken.ScorpionSquad schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 02:03:
Ik ben een beetje klaar met mijn crappy braun trimmer waarmee ik mijn baard trim. Ding is 2 jaar oud, de accu geeft het inmiddels snel op, veel lawaai en warmte, en ik moet 20 keer door m'n baard heen voordat het meeste is meegepakt. Olieën en grondig schoonmaken van de kop helpt niet meer. Tijd voor een nieuwe dus! Alleen, ik weet niet zo goed wat dan wel goed is voor mijn usecase (iets met bomen en bos)? Wellicht niet helemaal op zn plek hier, maar waar dan wel zou ik ook niet weten.
Misschien deze:
Wahl Beret ProLithium - Baardtrimmer
[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 06-06-2020 16:12 ]
Kijk eens wat je kapper gebruikt, die moet er dagelijks mee werken en zal dus degelijk spul hebben.
Dat heb ik dus gedaan en gekocht wat mijn barbier gebruikt.FeronIT schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:57:
Kijk eens wat je kapper gebruikt, die moet er dagelijks mee werken en zal dus degelijk spul hebben.
Krijg je ‘m goed opgeschuimd? Ik niet
Bloomen totaal onnodig tenzij je te maken hebt met fucking hard water.shadowman12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Is niet zo moeilijk hoor:
MWF
Bloom je hem ook al?
Engelse zepen staan er wel om bekend dat ze een beetje "foamy" zijn, dus dat zul je ook zien bij MWF. Betekent niet dat het geen goede bescherming en slickness heeft.
Een goed dasje maakt er prima dik romig schuim van dat prima presteert.
Alleen tegen hard water, daar kan geen enkele zeep goed tegen, dus dan vraagt het wat meer moeite om op te schuimen
Verwijderd
Filmpje is totale onzin vooral de passage dat je de zeep op zijn kop moet laden Is lachwekkend. Helaas komt hij steeds terug en dat betekend dat je zelf waarschijnlijk niet of onvoldoende bekend ben met de MWF.shadowman12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Is niet zo moeilijk hoor:
MWF
Bloom je hem ook al?
Engelse zepen staan er wel om bekend dat ze een beetje "foamy" zijn, dus dat zul je ook zien bij MWF. Betekent niet dat het geen goede bescherming en slickness heeft.
Bloomen? Je bedoelt dus onder water zetten, dit is ook niet nodig eventueel een minuutje voor het opschuimen het zeepoppervlak wat nattig maken is ruim voldoende.
Dan scheer ik me al een tijdje met zepen uit alle windstreken en dus ook met Engelse zepen en de opmerking dat ze Foamy zijn kan ik en waarschijnlijk velen met mij absoluut niet plaatsen.
Mits je de juiste verhouding zeep en water in acht neemt (en jawel de MWF wat langer laden) verkrijg je een vol en romig schuim.
Alleen als je een van de twee variabelen niet goed hebt is daar de kans op “foamy” schuim dus vraagt het misschien nog wat oefening voor jezelf.
Niet erg want ook dat behoort bij de hobby.
Shave of the day:
:strip_exif()/f/image/uaFLuPFa7BhJOppFkr7Y8t5d.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker zeepje en lekker aftershaveje
Krabber is een "Trinity Care TR202", redelijk zware krabber met open en gesloten kam, deze keer met een Voskhod mesje. Open kam is redelijk agressief, de gesloten kan een stuk milder. Al met al een lekkere scheerbeurt
Foto van de scheerkop:
:strip_exif()/f/image/XZu7OLvBNCvONaM3c27GTfEK.jpg?f=fotoalbum_large)
O, en de soldaatjes kan ik verklaren, deze foto heb ik gemaakt op het bureau van zonemans
:strip_exif()/f/image/uaFLuPFa7BhJOppFkr7Y8t5d.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker zeepje en lekker aftershaveje
Krabber is een "Trinity Care TR202", redelijk zware krabber met open en gesloten kam, deze keer met een Voskhod mesje. Open kam is redelijk agressief, de gesloten kan een stuk milder. Al met al een lekkere scheerbeurt
Foto van de scheerkop:
:strip_exif()/f/image/XZu7OLvBNCvONaM3c27GTfEK.jpg?f=fotoalbum_large)
O, en de soldaatjes kan ik verklaren, deze foto heb ik gemaakt op het bureau van zonemans
[ Voor 27% gewijzigd door FeronIT op 10-06-2020 11:31 . Reden: Foto toegevoegd ]
Wat is dat Mario-achtige potje? Ziet er grappig uit
Fijne zeep, heb hem ook recent aangeschaft. Wat is dat voor een kwast.
Pomade van Nostalgic Grooming. Deze potjes worden nu niet meer zo gemaakt. Hebben tegenwoordig vanwege obvious reasons een ander printje.FeronIT schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Wat is dat Mario-achtige potje? Ziet er grappig uit
Deze geur is in de Secret Levels afdeling nog wel te krijgen, Clean Cut Citrus
Een Rod Kneep custom. In dit geval het Aztec Prototype, dus de aller-allereerste van deze serie. Dikke silvertip knot erin.shadowman12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:39:
[...]
Fijne zeep, heb hem ook recent aangeschaft. Wat is dat voor een kwast.
[ Voor 33% gewijzigd door Lampuhkap op 15-06-2020 14:05 ]
Weet niet of de mensen er hier vrolijk van worden, maar probeer het toch 
Geschoren met Gilette, geschoren met krabber maar toch weer terug naar Gilette.
Scheren met schuim is niks voor mij, ik doe het altijd nat onder de douche zonder schuim en Gilette fusion mesjes.
Omdat die mesjes binnen 3-4x eigenlijk al zo bot als iets zijn ben ik nu opzoek naar een elektrisch apparaat.
Nu zie ik deze actie bij mediamarkt waardoor je "maar" 200 euro betaald voor het duurste apparaat.
https://www.mediamarkt.nl...heerapparaat-1633536.html
Moeilijke keuzes voor zoiets, Phillips 3 koppen? Braun 1 kop?
Mensen ervaringen met de keuzes hierin? Ervaring met het apparaat in de link?
Scheren met schuim is niks voor mij, ik doe het altijd nat onder de douche zonder schuim en Gilette fusion mesjes.
Omdat die mesjes binnen 3-4x eigenlijk al zo bot als iets zijn ben ik nu opzoek naar een elektrisch apparaat.
Nu zie ik deze actie bij mediamarkt waardoor je "maar" 200 euro betaald voor het duurste apparaat.
Ik zou is kijken naar de Philips S9711/31. Die is al best getest door de ConsumentenbondDirk0s schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:28:
Voordat ik 8 jaar geleden ging nat scheren scheerde ik me altijd met een Philips.
Misschien is een scheergel wat voor je? Of vind je nat scheren an sich gewoon helemaal niks?
[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 19-06-2020 12:46 ]
Na ruim 1,5 jaar door mijn Gillette 7'o clock yellow blades heen. Tijd voor wat anders dus. Wat zijn goede alternatieven?
Ik ben heel erg gecharmeerd van Feathers. Scherpste die je kunt krijgen. ik bestel altijd in een pak van 200 euro op ebay, ik kan je wel een doosje toesturen.emil_406 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:47:
Na ruim 1,5 jaar door mijn Gillette 7'o clock yellow blades heen. Tijd voor wat anders dus. Wat zijn goede alternatieven?
Maar eigenlijk zou ik je willen adviseren om op razorbladesclub.com een sample pakket te bestellen, omdat dit zo persoonlijk is (eenieder zijn baard is anders/andere huid enzovoorts)
[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 19-06-2020 12:50 ]
Feathers zijn mij te onaangenaam (YMMV) mijn persoonlijke preferentie: Lord Classic (op Amazon.de 9,80 voor 100 mesjes) hele fijne, niet veeleisende mesjes.
Ik heb zelf een Philips gehad met 3 koppen, dat is wel jaren geleden zo rond 2005/2007, dus ik durk niet te zeggen of mijn ervaring daarmee nog representatie is. Ik vond het resultaat wel goed. was alleen vrij langzaam en af en toe werd er een haartje uitgetrokken.
Zelfde ben ik gecharmeerd van zowel de Voskhod als de Personna. Maar koop ergens een samplepak dan kun je zelf testenemil_406 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:47:
Nee ook met Gilette mesjes na het douche scheren vind ik niks. Fijnste vind ik gewoon onder de douche, alleen die mesjes wil je beetje fatsoenlijk kunnen scheren moet je ze wel na 5x vervangen. Nou scheer ik niet super vaak, en kan ik ook niet om de 2 dagen scheren, fijner is als haartjes wat langer zijn. Dus vaak om de 4 dagen.shadowman12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:39:
[...]
Ik zou is kijken naar de Philips S9711/31. Die is al best getest door de Consumentenbond
Voordat ik 8 jaar geleden ging nat scheren scheerde ik me altijd met een Philips.
Misschien is een scheergel wat voor je? Of vind je nat scheren an sich gewoon helemaal niks?
Dus toen kwam het in me op om eens iets anders te proberen en toen zag ik deze actie en dan ben ik een type die liever voor iets duurder gaat om een betere versie te hebben. De normale prijs 400 of 300 was me te duur.
Ik ken iemand die heeft met DE mesje 289 keer heeft geschoren.Dirk0s schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:04:
[...]
Nee ook met Gilette mesjes na het douche scheren vind ik niks. Fijnste vind ik gewoon onder de douche, alleen die mesjes wil je beetje fatsoenlijk kunnen scheren moet je ze wel na 5x vervangen. Nou scheer ik niet super vaak, en kan ik ook niet om de 2 dagen scheren, fijner is als haartjes wat langer zijn. Dus vaak om de 4 dagen.
Dus toen kwam het in me op om eens iets anders te proberen en toen zag ik deze actie en dan ben ik een type die liever voor iets duurder gaat om een betere versie te hebben. De normale prijs 400 of 300 was me te duur.
YouTube: LG 2020: Day 18: Wolfman WR2 SB .85 P - Gillette Nacet (M) (289) - M...
Ironisch genoeg met een Gilette DE mesje
[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 19-06-2020 14:36 ]
Maar dit zijn geen mesjes voor onder de douche toch?shadowman12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:
[...]
Ik ken iemand die heeft met DE mesje 289 keer heeft geschoren.
YouTube: LG 2020: Day 18: Wolfman WR2 SB .85 P - Gillette Nacet (M) (289) - M...
Ironisch genoeg met een Gilette DE mesje. Ze hebben ook best goede DE mesjes, de Gilette Nacet.

Was net even in de mediamarkt maar al die scheerapparaten voelen voor mij ook maar goedkoop aan, dus weet niet of dat hem gaat worden
Jawel je kunt je met een DE(double-edge) krabber prima onder de douche scheren. Vaak genoeg gedaan, en ken er meer die het doen.Je hebt verschillende krabbers met verschillende handvaten. Een beetje aluin over je handen wrijven en het gaat prima. Je moet wel jezelf met scheergel of scheerzeep. Maar een goede scheerzeep hoeft echt niet zo schuimig te zijn als die Gilette troep. Dat is gewoon een mooie laag zeep op je gezicht zonder echt veel lucht erin. In het begin is wel handig om het even voor die spiegel te doen zodat je wat spiergeheugen opbouwt, maar als je je DE krabber eenmaal kent kan het prima.Dirk0s schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Maar dit zijn geen mesjes voor onder de douche toch?![]()
Was net even in de mediamarkt maar al die scheerapparaten voelen voor mij ook maar goedkoop aan, dus weet niet of dat hem gaat worden
Als je gaat DE scheren is het wel heel belangrijk om geen druk te zetten, want anders haal je je hele gezicht open.
[ Voor 43% gewijzigd door Turdie op 19-06-2020 15:37 ]
Maar dat is met een krabber toch? Dat heb ik al eens geprobeerd en vond ik voor de spiegel al geen succes laat staan in de douche zonder spiegelshadowman12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:31:
[...]
Jawel je kunt je met een DE(double-edge) krabber prima onder de douche scheren. Vaak genoeg gedaan, en ken er meer die het doen.Je hebt verschillende krabbers met verschillende handvaten. Een beetje aluin over je handen wrijven en het gaat prima. Je moet wel jezelf met scheergel of scheerzeep. Maar een goede scheerzeep hoeft echt niet zo schuimig te zijn als die Gilette troep. Dat is gewoon een mooie laag zeep op je gezicht zonder echt veel lucht erin. In het begin is wel handig om het even voor die spiegel te doen zodat je wat spiergeheugen opbouwt, maar als je je DE krabber eenmaal kent kan het prima.
Als je gaat DE scheren is het wel heel belangrijk om geen druk te zetten, want anders haal je je hele gezicht open.

Ik hou het voorlopig even bij Gilette fusion mesjes.
KloptDirk0s schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Maar dat is met een krabber toch? Dat heb ik al eens geprobeerd en vond ik voor de spiegel al geen succes laat staan in de douche zonder spiegel![]()
Ik hou het voorlopig even bij Gilette fusion mesjes.
Ik begrijp uit je verhaal dat je Gilette scheerschuim niks vindt. Je het ook met echte scheerzeep kunnen proberen en wel gewoon Gilette fusion mesjes. Op shavedash.com kun je wat samples bestellen van mooie scheerzepen.
DE krabbers vereisen inderdaad wel een iets andere manier van scheren en hebben een steile leercurve
[ Voor 27% gewijzigd door Turdie op 19-06-2020 15:56 ]
Ik heb ooit veel (+/- €180 meen ik) geld uitgegeven aan zo'n 3 koppige philips, nog nooit fijn mee geschoren. Ik heb een vrij grove baard en fatsoenlijk glad betekende een knalrode bakkes. Ongeveer 6 jaar geleden een braun serie 7(?) gehaald met zo'n reinigingsapparaat en dat was een verademing, glad en geen uitslag wat dan ook. Dat ging ook een stuk sneller voor mijn gevoel dan die philips. Ik had de philips toen al gepensioneerd en scheerde mij met die Gillet power dingen das pas echt een dure hobbyDirk0s schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:28:
Nu scheer ik mijn hoofd alleen nog en doe ik mijn baard met een trimmer, maar ik wil nog wel eens een nieuwe kop voor die braun halen zodat die weer scherp genoeg is om ook het hoofd vlot kaal en glad te krijgen.
Awesome
Ik scheer mijn hoofd sinds kort ook met een DE mesje en speciale krabber (Leaf Razor). Bevalt me eigenlijk prima.Raym09 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:05:
[...]
Ik heb ooit veel (+/- €180 meen ik) geld uitgegeven aan zo'n 3 koppige philips, nog nooit fijn mee geschoren. Ik heb een vrij grove baard en fatsoenlijk glad betekende een knalrode bakkes. Ongeveer 6 jaar geleden een braun serie 7(?) gehaald met zo'n reinigingsapparaat en dat was een verademing, glad en geen uitslag wat dan ook. Dat ging ook een stuk sneller voor mijn gevoel dan die philips. Ik had de philips toen al gepensioneerd en scheerde mij met die Gillet power dingen das pas echt een dure hobby![]()
Nu scheer ik mijn hoofd alleen nog en doe ik mijn baard met een trimmer, maar ik wil nog wel eens een nieuwe kop voor die braun halen zodat die weer scherp genoeg is om ook het hoofd vlot kaal en glad te krijgen.