Miki schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:55:
[...]
- Na het douchen scheren is een pré
- Masseer gel of schuim goed in op je gezicht, min 30sec
- Hanteer net als bij een DE weinig druk en korte halen
- Hanteer net als bij een DE de baard groei richtingen, WG, XTG en AG waarbij je steeds opnieuw inzeept
Je stelt in je lijst met grote zekerheid een aantal dingen waarbij je vergeet hoe enorm verschillend ieders soorten huid en gevoeligheden zijn:
1 - Werkt voor mij echt niet, veroorzaakt rode geïrriteerde plekken na het scheren en meer huidbeschadigingen. Ik scheer VOOR het douchen en maak mijn stoppels en huid nat met warm (niet heet) water direkt voor het aanbrengen van de scheerzeep.
2 - Met scheerzeep echt niet nodig, zodra je een goed op yoghurt lijkend schuim hebt geklopt kun je dit met je borstel aanbrengen op de te scheren gezichtsdelen, zorg dat er goede dekking is en je kunt gaan scheren. (Je kunt ook kop-soppen, maar da ervaar ik als minder effectief)
3 - Met deze ben ik het 100% eens: Je belangrijkste advies, geen druk, geen druk, geen druk.. Bij cartridge systemen (ala Gillette) kun je wel druk geven, maar dit leid zonder meer tot veel meer huidirritatie, plaats op de huid, en geleid het mesje/de cartridge, zonder die tegen de huid aan te drukken, de mesjes of het mesje dient het werk te doen, je bent geen kaas aan het schaven.
4 - Een heel goed punt, leer hoe je baardgroei is, welke kant groeien de haartjes op de diverse plekken op, maar start eerst met scheren WTG (met de draad mee) wat betreft die verschillende haar richtingen, dat is moeilijk genoeg aan te wennen, maar scheelt bergen irritatie!
Samenvattend voor @
Brekers
De belangrijkste veroorzaker van huidirritatie bij het scheren is druk en repetitie, bij cartridge systemen ga je dus met 3-4-5 mesjes (afhankelijk van de versies) achter elkaar over dezelfde plek heen, ik kon me er zelfs met 1 wtg gang niet mee scheren zonder huidproblemen. Na ik het scheren met DE mesjes en een krabber geleerd had, en dat had echt tijd nodig, heb ik weinig problemen meer gehad, behalve als ik als experiment met heel agressieve krabbers ging scheren, wat telkens leide tot het inzicht dat ik nog steeds teveel druk zette
Goed scheren vraagt tijd, aandacht en vooral oefening, om het even welk systeem je gebruikt, irritatie is telkenmale het signaal dat je iets niet goed doet
Kijk vooral wat voor JOU werkt, voor of na het douchen of zoals sommigen doen, tijdens het douchen, met gebruik van Preshave of enkel zeep/schuim, of misschien scheerolie (al stel ik me zo voor dat die laatste een bende maakt van je cartridge systeem)
Punt 3 & 4 zijn de zaken waar je acht acht op moet slaan, 3 levert de snelste winst op, 4 zorgt dat alles beter gaat, meten is weten
Succes!