Nee lukt bij mij ook nietLoei123 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:44:
Kan iemand hier het Shaving Society forum nog benaderen?

http://www.dx.com/p/stain...shelf-frame-silver-147764
Vandaag deze binnengekregen. Shavette heet dat toch? Wil het toch eens proberen. Iemand tips voor mooie tutorial. Scheer al jaren met DE safety razor (ook slant, ook open comb, ook scherpe mesjes) dus kan wel wat hebben, maar om nou mezelf gelijk te fileren is ook zo wat
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Deze is net iets goedkoper:
http://www.aliexpress.com...rdresser/32258936652.html
Denk dat er op YouTube wel genoeg how to video's staan. Het schijn dat je de eerste keren wondjes maakt op de huid, daarom ook aan te raden om in het weekend doen.
http://www.aliexpress.com...rdresser/32258936652.html
Denk dat er op YouTube wel genoeg how to video's staan. Het schijn dat je de eerste keren wondjes maakt op de huid, daarom ook aan te raden om in het weekend doen.
Eerste poging!
Halve derby erin en met grootste beleid gaan.
Shavette - Jazzper 1-0
🤕😢
Halve derby erin en met grootste beleid gaan.
Shavette - Jazzper 1-0
🤕😢
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Na het geweldige succes van het laser-scheermes (*ahum*), nu een nieuwe kickstarter voor een ietwat realistischer project: https://www.kickstarter.c...pphire-blade-razornow-199
Uit de beschrijving: "A pure, white sapphire blade razor. Sharper than any other blade on the planet (80 atoms at the tip) and more than 100x as durable."
Jammer dat 't zo duur is.
Uit de beschrijving: "A pure, white sapphire blade razor. Sharper than any other blade on the planet (80 atoms at the tip) and more than 100x as durable."
Jammer dat 't zo duur is.
En ik vond €30 al heel wat voor mijn scheermes.
Scheer nu zo'n jaar met een DE scheermes (Muhle R101) en het was nog regelmatig een bloedbad. Van alles geprobeerd alleen niet aan gedurft om een scherper mesje te gebruiken omdat ik nu al regelmatig wondjes had. Gebruikte Bolzano's, Astra's of Derby's. Nu van de week een scherper mesje (Shark) geprobeerd die ik had liggen en het gaat direct veel beter. Minder wondjes en een gladder resultaat! Binnenkort ook maar een Feather mesjes proberen.
Scheer nu zo'n jaar met een DE scheermes (Muhle R101) en het was nog regelmatig een bloedbad. Van alles geprobeerd alleen niet aan gedurft om een scherper mesje te gebruiken omdat ik nu al regelmatig wondjes had. Gebruikte Bolzano's, Astra's of Derby's. Nu van de week een scherper mesje (Shark) geprobeerd die ik had liggen en het gaat direct veel beter. Minder wondjes en een gladder resultaat! Binnenkort ook maar een Feather mesjes proberen.
Ja hoe scherper hoe smoother bij mij en hoe minder gezeik met burns en bloed. Alleen áls je een missertje maakt hangt hij wel gelijk erin haha.
625164
"Vroegah" reisde ik voor mijn werk gemiddeld een nacht of 3 per trip. Prima te overbruggen zonder scheermes, ideaal was het niet, maar het was wel te doen.
Nu ga ik voornamelijk reizen doen van 5-6 nachten en is "niet scheren" echt geen optie meer.
Ik check eigenlijk nooit bagage, ook voor 5-6 nachten niet, dit zit nu in de situatie dat bij het vliegen ik niet mijn SR en DE messen kan meenemen. En een Gillette krabbertje sloopt bij mij de huid. Het scheren met een enkel mesje is eigenlijk het enige wat goed werkt.
Hebben jullie hier een alternatief/tip voor?
Nu ga ik voornamelijk reizen doen van 5-6 nachten en is "niet scheren" echt geen optie meer.
Ik check eigenlijk nooit bagage, ook voor 5-6 nachten niet, dit zit nu in de situatie dat bij het vliegen ik niet mijn SR en DE messen kan meenemen. En een Gillette krabbertje sloopt bij mij de huid. Het scheren met een enkel mesje is eigenlijk het enige wat goed werkt.
Helaas kan ik je daar niet bij helpen. Weet wel dat ik mijn scheerspullen gewoon in de koffer heb gedaan afgelopen zomer. Maar dit ging in het bagage ruim mee maar het lijkt mij dat jij enkel met hand bagage reist?
Gisteren voor het eerste een Feather mesje gebruikt. Wat een verbetering tegenover een Bolzano of Derby mesje! Stuk gladder. Durfde het niet aan om meer dan 2 passes te doen. Enkelt even een stukje kin open gehaald omdat ik ergens van schrok. Te overzien dus als ik het vergelijk met het bloedbad van weken geleden
Gisteren voor het eerste een Feather mesje gebruikt. Wat een verbetering tegenover een Bolzano of Derby mesje! Stuk gladder. Durfde het niet aan om meer dan 2 passes te doen. Enkelt even een stukje kin open gehaald omdat ik ergens van schrok. Te overzien dus als ik het vergelijk met het bloedbad van weken geleden
Heb helaas ook de ervaringen dat ik die niet mee kan nemen en heb toch dan voor mijn vliegreizen maar een Gilette Fusion gekocht, dat mag wel. Ben bang dat er weinig andere alternatieven zijn dan zo'n krabber.625164 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 07:21:
En een Gillette krabbertje sloopt bij mij de huid. Het scheren met een enkel mesje is eigenlijk het enige wat goed werkt.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Zo, voor kerst een DE starterskit op het lijstje gezet en dit is wat ik had gekregen:
muhle r89
edwin jagger kwast + creme
geo. f. trumper sandalwood skin food
dan een aluin stik en een proefpakket mesjes. (begonnen met een astra mesje)
Ik heb me 3x geschoren, de eerste maal naar onder, met de haartjes mee. De 2de maal tegen de haartjes in en de 3de maal zijlings.
Mijn bevindingen waren zo ongeveer wat ik verwachtte: wangen en kin zijn zacht, onder de neus heb ik niet alles mee, de keelzone juist onder de kaak is behoorlijk ruw en niet zo goed gedaan en de onderkant van mijn keel zag eruit alsof ik geschoren was door een zatte freddy krüger.
Kortweg: Wat. Een. Ervaring
Echt ALLES is gewoon intenser en leuker om je zo te scheren. Gewoon al die zenuwen wanneer je dat eerste mesje op je krabbertje plaats.
En niet te vergeten: die oertrots als je dat doet zonder je vingers te filleren. Geef maar toe, elk van jullie was stiekem wel trots als dat de eerste keer ok lukte
En dan het inzepen: damn, die geuren, met welke vuile chemische brol smeerde ik mij vroeger in wanneer ik me scheerde man...
Die eerste o zo voorzichtige schraap, die eerste o zo opgeluchte zucht wanneer blijkt dat je geen lap vel meehebt, dat groeiend zelfvertrouwen wanneer je aan ronde 2 begint.
Daarna sta je jezelf toch gewoon in de spiegel te bekijken alsof je een oermens bent die juist eigenhandig een mammoet de nek heeft afgedraaid. Genoeg testosteron om de hele cast van The Expendables aan te pakken.
Dan nog even die skin oil opendraaien en opnieuw: Wat. Een. Geur
En ook wat een gevoel erna.
Kortom: dit waren 15 bijzonder goed bestede minuten. Vroeger keek ik echt op tegen scheren. Nu zou ik er bijna al opnieuw aan beginnen !
Ben ik blij dat ik op dit topic ben gestuit !
muhle r89
edwin jagger kwast + creme
geo. f. trumper sandalwood skin food
dan een aluin stik en een proefpakket mesjes. (begonnen met een astra mesje)
Ik heb me 3x geschoren, de eerste maal naar onder, met de haartjes mee. De 2de maal tegen de haartjes in en de 3de maal zijlings.
Mijn bevindingen waren zo ongeveer wat ik verwachtte: wangen en kin zijn zacht, onder de neus heb ik niet alles mee, de keelzone juist onder de kaak is behoorlijk ruw en niet zo goed gedaan en de onderkant van mijn keel zag eruit alsof ik geschoren was door een zatte freddy krüger.
Kortweg: Wat. Een. Ervaring
Echt ALLES is gewoon intenser en leuker om je zo te scheren. Gewoon al die zenuwen wanneer je dat eerste mesje op je krabbertje plaats.
En niet te vergeten: die oertrots als je dat doet zonder je vingers te filleren. Geef maar toe, elk van jullie was stiekem wel trots als dat de eerste keer ok lukte
En dan het inzepen: damn, die geuren, met welke vuile chemische brol smeerde ik mij vroeger in wanneer ik me scheerde man...
Die eerste o zo voorzichtige schraap, die eerste o zo opgeluchte zucht wanneer blijkt dat je geen lap vel meehebt, dat groeiend zelfvertrouwen wanneer je aan ronde 2 begint.
Daarna sta je jezelf toch gewoon in de spiegel te bekijken alsof je een oermens bent die juist eigenhandig een mammoet de nek heeft afgedraaid. Genoeg testosteron om de hele cast van The Expendables aan te pakken.
Dan nog even die skin oil opendraaien en opnieuw: Wat. Een. Geur
En ook wat een gevoel erna.
Kortom: dit waren 15 bijzonder goed bestede minuten. Vroeger keek ik echt op tegen scheren. Nu zou ik er bijna al opnieuw aan beginnen !
Ben ik blij dat ik op dit topic ben gestuit !
Anoniem: 699209
Iemand ervaring met het kapot gaan van een Edwin Jagger DE89L? Bij mij pakt het schroefdraad niet meer en hij slechts 1,5 jaar oud.
Leverde nog een gênant moment op bij de avondwinkel om halfgeschoren een wegwerpscheermesje te kopen.
Leverde nog een gênant moment op bij de avondwinkel om halfgeschoren een wegwerpscheermesje te kopen.
Ik had er een waarbij de schroef vanaf gebroken is...
Dat niet, maar elke paar maanden doe ik er een mini-beetje WD40 op zodat het wat fijner schroeft.Anoniem: 699209 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:20:
Iemand ervaring met het kapot gaan van een Edwin Jagger DE89L? Bij mij pakt het schroefdraad niet meer en hij slechts 1,5 jaar oud.
Wel heb ik met een DE89L gehad dat het chroom eraf was gebutst binnen enkele maanden; na contact met EJ kreeg ik per post, zonder geklaag, een vervangend kopstuk.
Ik zou dus beginnen met je winkel en anders rechtstreeks EJ te vragen wat ze voor je kunnen doen
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Toevallig zat ik laatst ook met dit probleem. Ik ging op zoek naar een elektrisch apparaat, wat toch een beetje vloeken in de kerk is, maar via de Insiders mocht ik er eentje gratis testen: Philips Aquatouch S5000. Werkt prima625164 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 07:21:
"Vroegah" reisde ik voor mijn werk gemiddeld een nacht of 3 per trip. Prima te overbruggen zonder scheermes, ideaal was het niet, maar het was wel te doen.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik heb onlangs nog contact gehad met EJ voor mij DE89L die draaide ook niet soepel. Moest wat foto's opsturen en daarna kreeg ik een nieuwe head toegezonden. Echt top service daar.Anoniem: 699209 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:20:
Latin capital letter y with diaeresis
Je kunt in Laos vast wel een DE houdertje vinden toch? Desnoods een Gilette, zolang je maar scherpe mesjes gebruiktchem schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:32:
En als je het over de duivel hebt: het schroefdraad van mijn 1,5 jaar oude DE89L is vanochtend volkomen verdwenen. En ik ben voor een jaar aan het rondreizen; ik weet niet snel hoe ik in Laos aan een vervanging ga komen
[afbeelding]
Ik ben over 2 weken in een hoofdstad, eens zien wat ze daar hebbenBob Popcorn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:45:
[...]
Je kunt in Laos vast wel een DE houdertje vinden toch? Desnoods een Gilette, zolang je maar scherpe mesjes gebruikt

Scheren doen ze allemaal, zeker in Azië. Het zal mij verbazen als je in een klein winkeltje geen DE houden en mesjes kunt vinden.chem schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:57:
[...]
Ik ben over 2 weken in een hoofdstad, eens zien wat ze daar hebben
Een half jaar aan mesjes, maar dat zijn natuurlijk maar een paar doosjesBob Popcorn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:19:
[...]
Scheren doen ze allemaal, zeker in Azië. Het zal mij verbazen als je in een klein winkeltje geen DE houden en mesjes kunt vinden.Waar koop je nu je mesjes? Je hebt toch geen jaarvoorraad meegenomen of wel?
Ik heb (nog) geen DE mesjes in de winkels gezien hier.
Heren,
Ik ben eigenlijk op zoek naar de Vanilla / Eucalyptus / Mint scheerpzeep van LA Shaving Soap.
Bij een bestelling van een jaar geleden heb ik hiervan een sample ontvangen en hoewel ik meer van de scheercreme ben, vind ik deze zo lekker dat ik 'm wil hebben!
Maarrr.... voor zover ik kan vinden is deze nergens te krijgen. De sample kwam destijds van ShaveAndMore en die winkel heeft m niet meer (stopt er ook mee).
Weet 1 van jullie waar deze nog binnen NL te bestellen is?
Als ik direct bij de LA Shaving Soap zelf bestel komt er zo'n 17 dollar aan verzendkosten bij. Dat hoeft voor mij ook weer niet.
Voor de rest vind ik alleen buitenlandse winkels.
Ik ben eigenlijk op zoek naar de Vanilla / Eucalyptus / Mint scheerpzeep van LA Shaving Soap.
Bij een bestelling van een jaar geleden heb ik hiervan een sample ontvangen en hoewel ik meer van de scheercreme ben, vind ik deze zo lekker dat ik 'm wil hebben!
Maarrr.... voor zover ik kan vinden is deze nergens te krijgen. De sample kwam destijds van ShaveAndMore en die winkel heeft m niet meer (stopt er ook mee).
Weet 1 van jullie waar deze nog binnen NL te bestellen is?
Als ik direct bij de LA Shaving Soap zelf bestel komt er zo'n 17 dollar aan verzendkosten bij. Dat hoeft voor mij ook weer niet.
Voor de rest vind ik alleen buitenlandse winkels.
Je kan altijd een gil geven bij Barbiere Di Figaro. Die kunnen in sommige gevallen aan apart spul nog wel eens komen
De 6e supermarkt was raak: een gilette superclick gevonden. Een vreselijk onding, scheert voor geen meter - maar voor € 1 toch kunnen scheren tot over ~ 2 wekenBob Popcorn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:19:
[...]
Scheren doen ze allemaal, zeker in Azië. Het zal mij verbazen als je in een klein winkeltje geen DE houden en mesjes kunt vinden.Waar koop je nu je mesjes? Je hebt toch geen jaarvoorraad meegenomen of wel?
De Taylor of Old Bond Street lijnen (klassieke & sandalwood) kunnen mij zeer goed bekoren. Ik hou normaal niet van de sensitive producten maar die zwarte die ik gekregen heb is ook al superfijn! Rijker schuim dan Proraso en een heerlijke geur.
De mesjes van mijn Philips PT920 zijn ernstig aan vervanging toe.
De HQ9 vervang set is echter nogal prijzig.
Op Amazon vind ik ook alternatieve mesjes voor zeg de helft van de prijs.
Is er iemand die daar ervaringen heeft?
Scheert dat ook prima of is dat een soort martelwerktuig?
De HQ9 vervang set is echter nogal prijzig.
Op Amazon vind ik ook alternatieve mesjes voor zeg de helft van de prijs.
Is er iemand die daar ervaringen heeft?
Scheert dat ook prima of is dat een soort martelwerktuig?
[ Voor 13% gewijzigd door Tacoos op 09-01-2016 16:45 . Reden: Url linkjes maken op mobieltje werk niet zo lekker, dus tekst al geplaatst ipv url geplakt... ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
De winkel reageert dus niet eens op mijn vraag dus nu probeer ik het bij EJ. Ben benieuwd en zal jullie de uitkomst laten weten.chem schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:03:
[...]
Dat niet, maar elke paar maanden doe ik er een mini-beetje WD40 op zodat het wat fijner schroeft.
Wel heb ik met een DE89L gehad dat het chroom eraf was gebutst binnen enkele maanden; na contact met EJ kreeg ik per post, zonder geklaag, een vervangend kopstuk.
Ik zou dus beginnen met je winkel en anders rechtstreeks EJ te vragen wat ze voor je kunnen doen
De betreffende webwinkel krijgt van mij straks een negatieve review. Dat ze de garantie afwijzen had ik nog kunnen begrijpen, maar gewoon geen reactie kan echt niet.
Ik heb nog niks gehoord van EJAnoniem: 699209 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:53:
[...]
De winkel reageert dus niet eens op mijn vraag dus nu probeer ik het bij EJ. Ben benieuwd en zal jullie de uitkomst laten weten.
De betreffende webwinkel krijgt van mij straks een negatieve review. Dat ze de garantie afwijzen had ik nog kunnen begrijpen, maar gewoon geen reactie kan echt niet.

Inmiddels wel reactie gehad. Komt erop neer dat de afdeling marketing mij naar de website stuurt voor een nieuwe onderdeel of als alternatief de afdeling reparatie...
Ik moest destijds een mailtje sturen naar repairs at edwinjagger.com met foto's van hoe mijn schroefdraad eruit zag en met mijn adres. Zij hebben mij zonder verdere vragen een vervangende top gestuurd. Nu werkt het geval weer als vanouds. Het duurde wel bijna een week in mijn geval dat de repairs afdeling reageerde.
Krijg een vervangende kop opgestuurd. Mijn vertrouwen in Edwin Jagger is wel hersteld, mijn vertrouwen in de betreffende webwinkel daarentegen.... Nog steeds nul reactie.
Welke webwinkel is dat als ik vragen mag, misschien handig om te weten zodat ik daar niet meer bestel (en misschien anderen ook niet).
Mijn Philips RQ1155 heeft het vanmorgen begeven. Of in ieder geval: de scheerkop heeft het begeven. Een nieuwe scheerkop kost bijna €50 dus ik dacht er aan om gewoon een nieuw scheerapparaat te kopen.
Nu zit ik met het volgende, met mijn Philips scheer ik nat, ik gebruik Gilette scheerschuim. Ik ben overgestapt op nat scheren omdat ik merkte dat dit gewoon beter was voor mijn huid. Als ik droog scheer kom ik ook gewoon lastig over mijn huid heen en gaan lang niet alle haartjes weg.
Eigenlijk gebruik ik het scheerapparaat ook voornamelijk voor mijn hals, want mijn gezicht scheer ik over het algemeen met een scheermesje, omdat ik daar gewoon een gladder resultaat krijg. Ik kan echter mijn hals niet scheren met een scheermesje omdat mijn huid gewoon enorm gevoelig is.
Dus mijn vraag: moet ik toch weer proberen droog te gaan scheren, maar dan misschien met een Braun scheerapparaat, ik hoor daar goede verhalen over. Maar ik ben dus heel sceptisch over droog scheren omdat ik denk dat ik daar geen glad resultaat mee kan halen.
Of moet ik gewoon weer een Philips RQ1155 kopen? Het resultaat was op zich prima, maar ik zou liever een gladder (en sneller) resultaat willen krijgen.
Nu zit ik met het volgende, met mijn Philips scheer ik nat, ik gebruik Gilette scheerschuim. Ik ben overgestapt op nat scheren omdat ik merkte dat dit gewoon beter was voor mijn huid. Als ik droog scheer kom ik ook gewoon lastig over mijn huid heen en gaan lang niet alle haartjes weg.
Eigenlijk gebruik ik het scheerapparaat ook voornamelijk voor mijn hals, want mijn gezicht scheer ik over het algemeen met een scheermesje, omdat ik daar gewoon een gladder resultaat krijg. Ik kan echter mijn hals niet scheren met een scheermesje omdat mijn huid gewoon enorm gevoelig is.
Dus mijn vraag: moet ik toch weer proberen droog te gaan scheren, maar dan misschien met een Braun scheerapparaat, ik hoor daar goede verhalen over. Maar ik ben dus heel sceptisch over droog scheren omdat ik denk dat ik daar geen glad resultaat mee kan halen.
Of moet ik gewoon weer een Philips RQ1155 kopen? Het resultaat was op zich prima, maar ik zou liever een gladder (en sneller) resultaat willen krijgen.
Ik heb sinds kort een Philips Aquatocuh S5420 waarmee je ook nat kunt scheren i.c.m. scheerschuim.Timons106 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:18:
Ik heb gekozen voor de Braun Series 3 3040 omdat je hier ook nat mee kan scheren. Het systeem lijkt mij ook fijner (boven naar beneden en andersom i.p.v. cirkels maken met de Philips). Ik zal mijn ervaringen delen.
Hij scheert niet zo glad als met een gewoon mesje. Je moet dus ook weer sneller scheren omdat het weer sneller aangroeit (niet alles was weg dus). De kans op wondjes is wel minder, maar gladheid telt voor mij ook zwaar. Voor het zicht ziet het er glad uit, maar als je zelf voelt weet je dat er nog best veel zit.
Ik kijk het nog even aan en anders scheer ik me gewoon weer met een mesje (geen DE meer, dat trok mijn huid niet). Voornamelijk de hals/adamsappel en kin gaan altijd bloeden met een gewoon mesje, hoe rustig ik ook scheer...
Ik zie net dat de Braun 'strepen' heeft als mesjes in plaats van de ronde koppen van Philips. Dat verklaart de gladheid misschien ook wel.
Edit: net nog even elektrisch geschoren. Toch nog een bloedwondje wat niet zou mogen... en onder kin/hals gewoon niet glad. Heb nog wat haartjes gezien die ik morgenvroeg even weghaal met een gewoon mesje, want ze vallen nu wel op. En dat vind ik toch jammer van elektrisch scheren: het is gewoon niet (zo) glad. Vraag me af of dat met een model van 200 euro wel zo is, want volgens mij gebruiken de meeste modellen allemaal dezelfde mesjes alleen zijn de extra's wat anders. Ik had mij nu 3 dagen niet geschoren en het groeit echt niet hard. Met elektrisch scheren zie ik na 2 dagen alweer stoppels (omdat het dus niet glad wordt blijft er meer over van de vorige keer) en met een mesje pas na een dag of 3/4.
[ Voor 30% gewijzigd door Deezers op 19-01-2016 23:11 ]
Gisteren de vervangende kop met de post binnen gekregen. Top service van Edwin Jagger.
Ik ben eigenlijk vrij tevreden met mijn scheermesjes, maar ik zat altijd te ruziën met scheerschuim ... totdat ik een keer scheerolie heb geprobeerd. Ik snap niet dat mensen standaard maar scheerschuim gebruiken, want olie werkt echt velen malen beter.
Het spoelt niet weg bij een paar druppeltjes water, je ziet tenminste wat je doet,het verzorgt je huid meteen en ik heb er praktisch nooit meer irritatie door.
Eerst heb ik scheerolie van de Etos gehaald (want de action/kruidvat/hema hadden geen scheerolie), maar tegenwoordig maak ik mijn eigen van Jojoba-olie gemengd met olijfolie of amandelolie.
Het spoelt niet weg bij een paar druppeltjes water, je ziet tenminste wat je doet,het verzorgt je huid meteen en ik heb er praktisch nooit meer irritatie door.
Eerst heb ik scheerolie van de Etos gehaald (want de action/kruidvat/hema hadden geen scheerolie), maar tegenwoordig maak ik mijn eigen van Jojoba-olie gemengd met olijfolie of amandelolie.
Ik heb zelf een hekel aan scheren. Nu scheer ik met een apparaat gevolgd door een mesje. Gewoon een Gilette proglide. Maar scheerapparaat maakt alleen m'n kin glad genoeg vind ik. Is het verstandig om een keer een krabber te proberen? Die kan je denk ook goed gebruiken bij een 3 of 4 dagen baardje? Iemand tips om goedkoop een krabber te proberen?
Een krabber gaat niet heel veel verschil geven met een Proglide als je kijkt naar hoe glad je er je mee kunt scheren. Wél in de irritatie van de huid achteraf.jaydenjarno schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:14:
Ik heb zelf een hekel aan scheren. Nu scheer ik met een apparaat gevolgd door een mesje. Gewoon een Gilette proglide. Maar scheerapparaat maakt alleen m'n kin glad genoeg vind ik. Is het verstandig om een keer een krabber te proberen? Die kan je denk ook goed gebruiken bij een 3 of 4 dagen baardje? Iemand tips om goedkoop een krabber te proberen?
De vijf mesjes van een Proglide werken uitstekend, begrijp me niet verkeerd, maar elke maal dat een mesje over de huid gaat, haal je ook iets van de bovenste huidlaag weg. Dat kan irritatie achteraf geven van de huid. Wanneer je een krabber gebruikt gaat er maar één mesje over de huid per keer dat je het mes over het gezicht beweegt.
Soms zul je dan wel een keertje extra over de huid moeten met een DE mes, maar uiteindelijk is voor de meeste mensen een krabber wat comfortabeler voor de huid.
Scheren met een DE mesje in een krabber kan je zeker helpen. De genoemde weekend-baard gaat er ook redelijk goed af met een DE mes. Al kan het even goed met een tondeuse + jouw Gillette.
Goed leren scheren met een krabber kan wel wat tijd kosten. De eerste weken is het een beetje zoeken naar de balans van het mes, de iets andere wijze van scheren en voorkomen dat je per ongeluk een klein wondje op loopt. Wanneer je echt een hekel hebt aan scheren kan dit klassieke scheren het een stapje leuker maken. Sommigen van de vaste bezoekers in dit topic zien het als hun 'rustige' moment in de dag of als een relaxte start van de ochtend en genieten van het maken van een schuim een rustig scheren.
Blijft het puur praktisch: houd er dan rekening mee dat je vooral de eerste maand gewoon redelijk wat tijd moet maken om te scheren. Onder de 10 min kom je er in de regel anders niet vanaf zonder scheerwondjes of een matige scheerbeurt te hebben. De eerste week meestal niet in minder dan een 20 min à een kwartier alles bij elkaar.
Als je een redelijk betaalbare start wilt maken, zou je eens kunnen kijken wat er verkrijgbaar is op de diverse scheerfora. Op die fora kun je namelijk vaak wel een goede beginnerset voor weinig over nemen van iemand die graag z'n DE krabber wil gaan 'upgraden'. In Nederland / Vlaanderen is bijv. het forum van Shaving Society redelijk groot.
Wanneer je liever zelf een set koopt van krabber + wat mesjes + zeep + kwast, dan kom je al gauw uit op een euro of 30 waneer je de wat betaalbaarder krabbers en kwasten kiest (nog steeds prima, maar je wilt die meestal na een jaar wel vervangen door iets beters als je dagelijks scheert). Een goede kwast en krabber die jaren mee gaan i.c.m. mesjes en zeep gaat eerder richting de 50€.
http://winkelplein.nu/barbershopsuply Biedt een redelijk assortiment van betaalbare krabbers, zoals een Lord of Timor krabber. http://www.barbieredifigaro.nl/ is behoorlijk uitgebreid en één van de grotere Nederlandse shops die gespecialiseerd is in scheer materialen.
Verder biedt o.a. shaving.ie vaak leuke sets van krabbers en andere scheermaterialen aan.
De 'default' voor een wat betaalbaardere krabber is min of meer merken als Lord en de instapper van Feather. De betere en veel aangeraden starters-krabber zijn de Edwin Jagger's / Muhle's van rond de 30-35 euro, zoals de R41 en DE87. Ook een Merkur 34c is een aanrader.
Van veel modellen is er ook een variant te verkrijgen met een langer handvat, dat is net wat makkelijker scheren als je het relatief lange handvat van een Proglide gewend bent.
Een goede zeep is bijv. Proraso Groen of Wit (Sensitive).
Kwasten van Mühle, Omega en Semogue kun je je geen buil aan vallen. Een Semogue 1305 zou één van mijn persoonlijke favorieten zijn, wanneer je voor onder de 20 euro een goede kwast wilt. Of misschien een synthetische kwast van Omega.
P.S. mocht je een 2e hands kwast en krabber overnemen: meestal zijn die netjes schoon, maar een sopje met afwasmiddel ruim voldoende om daar zeker van te zijn. Agressieve middelen wil je meestal vermijden met een kwast / krabber.
Succes!
[ Voor 7% gewijzigd door Bluepenguin op 20-01-2016 23:24 ]
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)
WoW. Wat een reply. Dank je wel. Dat maakt veel duidelijk voor mij. Ik ga op die sites kijken en bestel dan zo een set die je aangeeft. Kan altijd kijken of het mijn scheermoment wat leuker kan maken. Echt helemaal super!! Dank je wel
Hoe vaker je scheert hoe sneller het groeit? Vrijdag elektrisch geschoren wat sowieso niet heel glad is, maar vandaag al zichtbare stoppels en haartjes. Dat is voor mij erg snel. Groeit sowieso heel zacht waardoor 1x in de 4 dagen scheren genoeg is want dan beginnen de stoppeltjes net op te komen... Alternatief is weer met een mesje te scheren zodat het wat langer glad blijft, maar daar kan mijn huid helaas niet tegen. Dus ik zit er aan te denken om om de dag - twee dagen elektrisch te scheren (korte beurt).
Dit is iets dat niet waar is, haar groeit evensnel. Je beschadigd immers de wortel niet. Wel is het haar dichterbij de huid iets dikker dan wat verder weg is.Deezers schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:03:
Hoe vaker je scheert hoe sneller het groeit? Vrijdag elektrisch geschoren wat sowieso niet heel glad is, maar vandaag al zichtbare stoppels en haartjes. Dat is voor mij erg snel. Groeit sowieso heel zacht waardoor 1x in de 4 dagen scheren genoeg is want dan beginnen de stoppeltjes net op te komen... Alternatief is weer met een mesje te scheren zodat het wat langer glad blijft, maar daar kan mijn huid helaas niet tegen. Dus ik zit er aan te denken om om de dag - twee dagen elektrisch te scheren (korte beurt).
http://www.kennislink.nl/publicaties/scheren-maakt-haren-dik
Ik heb zelf ook maar eens een mesje gekocht, vooral omdat het me een leukere manier leek om de ochtend te beginnen.
Anoniem: 443399
Zo heb wat aankopen gedaan
Simpel 15 Double Edge Razor Blades Sample set gekocht
Setje proraso scheerzeep bakjes alle 3 de soorten voor nog geen 20 dollar via ebay
en een vlinder de mes model: 9306-C Extended Edition
Zal wel lang wachten zijn maar dan kan ik ook eens kijken of zo scheren fijner is dan normaal 3blads messen
Simpel 15 Double Edge Razor Blades Sample set gekocht
Setje proraso scheerzeep bakjes alle 3 de soorten voor nog geen 20 dollar via ebay
Zal wel lang wachten zijn maar dan kan ik ook eens kijken of zo scheren fijner is dan normaal 3blads messen
712641
Ik scheer mij al jaren met een Merkur met een tandkam. Doet het voor mij prima moet ik zeggen. Met mesjes van eBay kost het scheren echt geen donder. Heb 10 cent per mesje betaalt en doe een paar maanden met één mesje.
[ Voor 19% gewijzigd door 712641 op 24-01-2016 23:26 ]
Neem rustig de tijd zou ik zeggenAnoniem: 443399 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:20:
Zo heb wat aankopen gedaan![]()
Simpel 15 Double Edge Razor Blades Sample set gekocht![]()
De 9306 die je noemt is in de basis een prima krabber om mee te beginnen. Mild en je kunt heel makkelijk met de hoek van scheren experimenteren zonder meteen 'gebeten' te worden
Leuk topic om te lezen!
Ik ben zelf een standaard Gillette Fusion scheerder. Het standaard werk. Jaren geleden ben ik wel afgestapt van de dure mesjes bij de Kruidvat etc. Ik kocht ze op Ebay. Heb het even opgezocht in 2012 betaalde ik voor 8 mesjes €12,- incl shipping (origineel). Nu zie ik ze allemaal zo rond de 20 euro voor 8 mesjes.
Ik had er toen een flink aantal besteld en deze zijn nu zo'n beetje op. De laatste jaren heb ik vrijwel geen irritatie met scheren. Behalve als je merkt dat je mesje vervangen moet worden.
Ik twijfel een beetje wat ik eens zou gaan kopen. Ik doe met een Fusion mesje (het voelt een beetje als vloeken in de kerk
) ongeveer een week of 6. Ik scheer mij elke 3-4 dagen.
Ik lees veel dat het scheren met een krabber een stuk voordeliger is, de aanschaf is wel een stukje hoger. Even los van de extra fun duurt het wel heel lang voordat je break even speelt met een krabber, denk ik.
Is het scheren met een krabber nu net zo glas als met een Fusion mesje? Want na het scheren is mijn huid echt super glad. Ik ga 1x met de haargroei mee, 2x tegen de haargroei in en 1 schuin. Hierboven lees ik dat het niet of nauwelijks uitmaakt. Maar met ene krabber rag je niet over je huid heen natuurlijk.
Ik kan het nu altijd eens gaan proberen:
Krabber: Edwin Jagger klassiek scheermes DE89, maar welke is nu goed? Ik zie verschillende kleuren, 3D, rubber handvat, extra lang handvat: http://www.barbieredifiga...uct/category&path=1_39_42
Mesjes: Gillette Silver Blue
Scheerzeep: Musgo Real Classic (in een ouder topic schijnt deze heel lekker te ruiken en daar ben ik gek op).
Aftershave: Ik heb nu Nivea creme die ik eerst ga opmaken.
Zoek alleen nog een nette kwast...
Ik heb nog niet gekeken naar de prijzen op Ebay, Heb een deel van dit pakket uit een ouder topic gehaald.
Wat vinden jullie ervan?
Ik ben zelf een standaard Gillette Fusion scheerder. Het standaard werk. Jaren geleden ben ik wel afgestapt van de dure mesjes bij de Kruidvat etc. Ik kocht ze op Ebay. Heb het even opgezocht in 2012 betaalde ik voor 8 mesjes €12,- incl shipping (origineel). Nu zie ik ze allemaal zo rond de 20 euro voor 8 mesjes.
Ik had er toen een flink aantal besteld en deze zijn nu zo'n beetje op. De laatste jaren heb ik vrijwel geen irritatie met scheren. Behalve als je merkt dat je mesje vervangen moet worden.
Ik twijfel een beetje wat ik eens zou gaan kopen. Ik doe met een Fusion mesje (het voelt een beetje als vloeken in de kerk
Ik lees veel dat het scheren met een krabber een stuk voordeliger is, de aanschaf is wel een stukje hoger. Even los van de extra fun duurt het wel heel lang voordat je break even speelt met een krabber, denk ik.
Is het scheren met een krabber nu net zo glas als met een Fusion mesje? Want na het scheren is mijn huid echt super glad. Ik ga 1x met de haargroei mee, 2x tegen de haargroei in en 1 schuin. Hierboven lees ik dat het niet of nauwelijks uitmaakt. Maar met ene krabber rag je niet over je huid heen natuurlijk.
Krabber: Edwin Jagger klassiek scheermes DE89, maar welke is nu goed? Ik zie verschillende kleuren, 3D, rubber handvat, extra lang handvat: http://www.barbieredifiga...uct/category&path=1_39_42
Scheerzeep: Musgo Real Classic (in een ouder topic schijnt deze heel lekker te ruiken en daar ben ik gek op).
Ik heb nog niet gekeken naar de prijzen op Ebay, Heb een deel van dit pakket uit een ouder topic gehaald.
Wat vinden jullie ervan?
712641
Een krabber hoeft niet duur te zijn. Je kunt voor een paar euro al een plastic krabber kopen. Ik heb er zelf eentje van Wilkinson gekocht toen ik begon met krabbers en die deed het wel goed. Echter wilde ik op een gegeven moment een echte en heb ik een Merkur gekocht.
Scheren met moderne meervoudige messen is wel iets gladder dan met een krabber. Ik heb hier nog een Wilkinson liggen van 10 jaar terug en heb hem na een paar jaar weer eens geprobeerd en merkte wel wat verschil. Ik vind het prijsverschil alsnog te groot, want mijn baard groeit toch te snel om het effect na een paar uur nog te zien.
En kwasten heb je in heel veel prijsklassen. Ik heb ooit eens varkensharen kwasten gekocht bij de Kruidvat voor 2,50 euro per stuk. Zijn van Omega. Ik heb er vier gekocht en gebruik nog steeds de eerste, want ze slijten eigenlijk niet echt als je er voorzichtig mee opgaat. Als voor wat meer stijl gaat kun je natuurlijk kijken naar duurdere.
Scheerzeep gebruik ik vergulde hand voor. Maar dat is ook een kwestie van voorkeur, want het kan altijd duurder en geuriger...
Scheren met moderne meervoudige messen is wel iets gladder dan met een krabber. Ik heb hier nog een Wilkinson liggen van 10 jaar terug en heb hem na een paar jaar weer eens geprobeerd en merkte wel wat verschil. Ik vind het prijsverschil alsnog te groot, want mijn baard groeit toch te snel om het effect na een paar uur nog te zien.
En kwasten heb je in heel veel prijsklassen. Ik heb ooit eens varkensharen kwasten gekocht bij de Kruidvat voor 2,50 euro per stuk. Zijn van Omega. Ik heb er vier gekocht en gebruik nog steeds de eerste, want ze slijten eigenlijk niet echt als je er voorzichtig mee opgaat. Als voor wat meer stijl gaat kun je natuurlijk kijken naar duurdere.
Scheerzeep gebruik ik vergulde hand voor. Maar dat is ook een kwestie van voorkeur, want het kan altijd duurder en geuriger...
[ Voor 6% gewijzigd door 712641 op 26-01-2016 17:15 ]
Als je 6w met een mes doet dan duurt het wel even ja. Ik doe 4-5x met een mesje, en dan gaat het wat harder. Ik vind het ook leuker scheren, en dat is imho ook wat waard.Binnetie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:27:
Ik zou qua mesjes eens kijken naar een sample set; er zit zó'n verschil tussen de mesjes, dat die gilette's je 'beeld' eenzijdig kunnen maken.Is het scheren met een krabber nu net zo glas als met een Fusion mesje? Want na het scheren is mijn huid echt super glad. Ik ga 1x met de haargroei mee, 2x tegen de haargroei in en 1 schuin. Hierboven lees ik dat het niet of nauwelijks uitmaakt. Maar met ene krabber rag je niet over je huid heen natuurlijk.
Wat vinden jullie ervan?
Wbt de krabber: als je goedkoper wil zou ik de DX.com krabber van ~ € 3 aanraden. Ik heb nu ivm een gebroken krabber op een afgelegen locatie een plastic krabber, en wat een vreselijke dingen zijn dat. Die van DX zijn tenminste van metaal, redelijke kwaliteit (voor de prijs) en komen dichter in de buurt qua ervaring dan die plastic dingen.
Ik was zelf trouwens nog flink onder de indruk toen ik van de DX krabber naar een DE89L overging, zoveel fijner.
Een kwast zou ik bij kruidvat halen oid.
Er vanuit gaande dat je over wil gaan, zou k de investering laag houden maar de ervaring redelijk gelijk - anders ben je appels met peren aan het vergelijken.
Voor 20 Euro ben je dus voorzien voor 48 weken. Bijna een jaar. Als je wilt overstappen puur voor het geld zou ik het laten. Initiele aanschafwaarde voor alles is al een jaar scheren met Gilette in jouw geval.Binnetie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:27:
Leuk topic om te lezen!
Nu zie ik ze allemaal zo rond de 20 euro voor 8 mesjes.
Ik twijfel een beetje wat ik eens zou gaan kopen. Ik doe met een Fusion mesje (het voelt een beetje als vloeken in de kerk) ongeveer een week of 6. Ik scheer mij elke 3-4 dagen.
Een DE mesje is idd stukken goedkoper, maar ze gaan ook minder lang mee. Ik gooi ze weg na 1 a 2 keer gebruik.Komt ook dat ik m'n Personna mesjes heel goedkoop had gekocht. 100 stuks voor 10 Euries incl verzenden.
Reden voor overstap voor mij is voornamelijk minder irritaties na het scheren. Maar aan DE scheren hangt ook nadelen. Het duurt gewoon langer. Met een Gilette kon ik blind rachen onder de douche zonder zeep oid.
Dank voor de informatie allemaal.
Qua kosten kan ik beter met Fusion blijven scheren. Voor meer fun en beleving kan ik overstappen naar een krabber.
100 meisjes voor 10 euro die ik dan 2x gebruik is dus voor mij 1 mesje per week/1,5 week, een 2 jaar dus. Met Fusion ook ongeveer maar dan ben ik 20 eu kwijt. Voor 10 euro een krabber kopen en wat zeep en ik speel na 2,5 a 3 jaar ongeveer quitte.
Hoe lang doet men met een gemiddeld bakje scheerzeep?
De irritaties had ik vroeger wel veel maar de laatste jaren niet of heel zelden, misschien toch door het op een goede manier scheren en veranderen van de huid.
Qua kosten kan ik beter met Fusion blijven scheren. Voor meer fun en beleving kan ik overstappen naar een krabber.
100 meisjes voor 10 euro die ik dan 2x gebruik is dus voor mij 1 mesje per week/1,5 week, een 2 jaar dus. Met Fusion ook ongeveer maar dan ben ik 20 eu kwijt. Voor 10 euro een krabber kopen en wat zeep en ik speel na 2,5 a 3 jaar ongeveer quitte.
De irritaties had ik vroeger wel veel maar de laatste jaren niet of heel zelden, misschien toch door het op een goede manier scheren en veranderen van de huid.
Je hebt scheercreme, zachte scheeerzeep en harde scheerzeep.Binnetie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:54:
Creme gaat het snelst (tube Palmolive 1 a 2 maanden denk ik). Zachte scheerzeep iets langer (TFS (100 ml?) deed ik ongeveer 3 maanden over).
Harde scheerzeep krijg je niet op. Ik heb nu een Franse merk, 200 ml en doe er al 1 a 2 jaar mee (ik wissel amper van zeep). Moet wel bekennen dat ik nu veel minder scheer (1 keer per week) dan vroeger.
Die Musco Real is een harde scheerzeep als ik naar de vorm kijk.
Het is wel leuk om er mee bezig te zijn. De standaard scheergel van Gillette Fusion ken ik wel haha.
Het is wel leuk om er mee bezig te zijn. De standaard scheergel van Gillette Fusion ken ik wel haha.
Ik scheer mezelf nu een dikke maand elektrisch (Philips S5420). Beter voor mijn huid, maar niet glad. Voor het zicht wel, maar amper een halve dag later zie je de eerste stoppels alweer komen terwijl ik een zeer lichte groei heb (1x per 5-6 dagen scheren met een mesje was genoeg). Elke avond elektrisch scheren kan niet want daar groeit het niet hard genoeg voor, maar na 2-3 dagen kan ik weer aan de slag. Ik heb nu een oplossing: elektrisch scheren en met een gewoon mesje de haartjes weghalen die niet worden gepakt, maar ook daar zie je de stoppels na een dag alweer.
Nu zit ik met een dilemma: terug naar wekelijks scheren met een 3-blads mesje (gladder, meer kans op wondjes) of elektrisch blijven scheren waar ik om de 2 dagen weer moet scheren... Ook zonde van de 80 euro van het apparaat namelijk.
Nu zit ik met een dilemma: terug naar wekelijks scheren met een 3-blads mesje (gladder, meer kans op wondjes) of elektrisch blijven scheren waar ik om de 2 dagen weer moet scheren... Ook zonde van de 80 euro van het apparaat namelijk.
Ik hoor jullie allemaal praten over scheerzeep, maar ik scheer mij zelf vaal onder het douch. Heb begrepen dat scheerolie dan handiger is, het probleem is dat ik niet heelveel informatie kan vinden over scheerolie en hoe ze zijn. Enige die ik heb gevonden is de Oscar (sensitive) scheerolie, maar die is bijna niet verkrijgbaar in Nederland. Heeft iemand ervaring met die Oscar scheerolie (en hoe ik hem kan kopen) of met een ander scheerolie?
Het afgelopen half jaar ongeveer heb ik me niet meer geschoren, enkel een paar keer in de week met de trimmer bijgewerkt. Na de carnaval ga ik weer dagelijks scheren met mijn DealXtreme DE krabber met Hema DE mesjes, Omega borstel en Vergulde Hand harde scheerzeep. Die combinatie werkt toch eigenlijk stiekem best goed, is makkelijk aan te komen en niet duur. Alleen het bestellen van de krabber kan voor sommige mensen wat lastig zijn.
Hallo, wist niet dat hier ook een topic liep. Scheer al een tijdje op de "klassieke" manier.
Op een ander forum had ik een op gemaakt met informatie wat wellicht hier ook aan de informatievoorziening kan bijdragen.
Alles over het open scheermes
Staalsoort
Een hedendaags open scheermes kan van diverse materialen worden gemaakt. Zachte staalsoorten hebben het voordeel dat ze makkelijk scherp te houden zijn en zich makkelijker plooien. Harde staalsoorten (zoals RVS) blijven langer scherp maar zijn moeilijker scherp te houden. Roest op het scheermes betekent, als het te diep is ingevreten, het einde van het scheermes als gebruiksvoorwerp.
Koolstofstaal: Het meest gebruikte staal voor open scheermessen.
Zilverstaal: Een gereedschapsstaallegering die tot 64 gr Rockwell kan worden gehard en tot een hoge glans kan worden gepolijst. Het bevat geen zilver: UK specification BS-1407, koolstof 0.95–1.25, mangaan 0.25–0.45, chroom 0.35–0.45, silicium 0.40 max.
Roestvast staal: Een zeer hard staal dat nauwelijks roest. Blijft langer scherp maar is moeilijker scherp te krijgen.
Damaststaal: Een uit laagjes met verschillende eigenschappen opgebouwd, zeer kostbaar staal met typisch patroon dat de eigenschappen van een heel hard en heel zacht tracht te combineren.
Maten
De breedte van een scheermes wordt weergegeven in achtsten van een inch. De gangbaarste messen zijn 5/8" breed wat overeenkomt met 1,8 centimeter. Hoe langer of zwaarder de baard hoe breder het scheermes mag zijn. Zachtere of lichtere baarden kunnen met een smaller mes geschoren worden. Welk mes men gebruikt is echter grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Slijping
Messen worden op de fabriek tussen 2 ronddraaiende slijpstenen geslepen, waardoor het holle flanken krijgt. Dit noemt men een full hollow ground. De snede wordt dan op een zeer fijne steen, bv. een Japanse watersteen of een Belgische coticulesteen, met een korrelgrootte van 6000 à 12000 geslepen, en vervolgens op een spanriem met slijppasta gepolijst. Ten slotte wordt het mes voor iedere scheerbeurt op een strijkriem met aan een zijde canvas en aan de andere kant juchtleer gericht en gepolijst, waarna het zo scherp is dat men er een haar zonder druk mee kan doorsnijden. Het goed scherpen van een scheermes is een kunst die men pas na oefening kan leren en waarbij ervaring tot voordeel strekt. Eenmaal scherp hoeft een scheermes bijna nooit meer op een steen te worden geslepen; de strijkriem en bij iets ernstiger botheid de spanriem met pasta zijn afdoende.
Punttypes
Punttypes- en dus de scheermessen kan men onderverdelen in 4 types:
Recht: Rechthoekig mes met een scherpe punt.
Franse punt (of oblique): Rechthoekig mes met een licht afgeronde punt.
Barbersnotch: Met een kleine inkeping op de punt.
Ronde punt: Rechthoekig mes met ronde punt.

Het onderhouden van het open scheermes
Dagelijks onderhoud
Na een rustpauze van 24 tot 48 uur heeft het metaal van de snede zich weer grotendeels hersteld van de vervormingen opgelopen bij het doorsnijden van de baardharen. Voor het scheren richt u uw mes op de canvas zijde van een scheerriem om alle metaaldeeltjes weer in de goede richting te zetten. Dit gaat als volgt: Hang uw scheerriem aan een stevige haak, haal de onderzijde van de riem naar u toe en houd zoveel spanning op de riem dat hij nog iets doorbuigt, verwijder met uw hand de losse stofdeeltjes aan de canvaszijde en plaats het mes vlak op de onderzijde van de scheerriem met de rug van het mes naar boven. Nu gaat u rustig zonder druk op het mes uit te oefen naar boven waarna u het mes boven aangekomen rustig over de rug omdraait en weer naar beneden beweegt.
Laat aan de uiteinden van de riem altijd wat canvas en leder ongebruikt zodat u het mes zeker niet beschadigd aan de uiteinden van de riem, herhaal dit ongeveer 15 keer. Vervolgens draait u de scheerriem met de lederzijde naar u toe en herhalen we dezelfde handelingen, maar dan op het leder om het mes een beetje bij te slijpen en te polijsten, herhaal dit tussen de 20 á 25 keer.

Scherpen
Wanneer het mes bot aanvoelt, is het nodig een spanriem te gebruiken. Deze spanriem kent twee zijden: een gekleurde rode of groene zijde en een bruine zijde. De gekleurde zijde wrijft u in met een slijppasta, dit hoeft niet iedere keer, zolang het mes een slijpend geluid op de riem maakt zit er voldoende pasta op. Laat de pasta even indrogen wanneer u hem opgezet heeft, en vervolgens beweegt u het mes op dezelfde wijze als op de scheerriem ongeveer 10 keer over de spanriem. Daarna 10 keer op het canvas en 20 keer op het leder van de scheerriem.
Is de snede van uw mes werkelijk beschadigd, dan gebruikt u een slijpsteen om de snijvlakken te herstellen. Hiervoor gebruikt u de Belgische Blauwe Wetsteen (korrelgrootte 4000) of liever nog de Coticule, deze Coticule is een natuurlijke slijpsteen met een gele kleur en een zeer fijne korrelgrootte (8000). U kunt meer over deze bijzondere slijpsteen lezen onder de rubriek “onze merken”, Ardennes Coticule. Voordat u de steen gebruikt besprenkeld u hem met water vermengt met een druppel afwasmiddel, daarna neemt u een klein stukje coticule en wrijft hiermee over de gele zijde van de steen tot er een melkwit papje op de steen ontstaat. Dit papje bevat vele miljoenen slijpdeeltjes.
Nu legt u uw scheermes volledig vlak op de slijpsteen met de smalle kant van de schouder van het mes tussen duim en wijsvinger en een vinger van de andere hand legt u op de bovenzijde van het lemmet enkel voor de begeleiding van het mes. Oefen zeker geen druk uit! Nu beweegt u het mes heen en weer over de steen en beschrijft u als het ware een letter “X” waardoor u de gehele snede van het mes raakt, maar anders dan bij de scheerriem volgt de rug van het mes nu de snede.
Draai het mes altijd over de rug, wanneer u het mes per abuis over de snede draait is het weer bot. Een scheermes wat terug scherp gemaakt moet worden heeft genoeg aan zo’n 10 bewegingen over de slijpsteen. Een mes wat beschadigd is vergt meer bewegingen. Vergeet dan niet uw slijpsteen en snede tussendoor braamvrij te maken, anders zou u uw scheermes enkel maar beschadigen. Na het slijpen op de steen maakt u lemmet droog met een doekje zonder de snede te raken, vervolgens maakt u met uw mes weer een slijpbeweging over de natte slijpsteen. Wanneer het water nu op het lemmet komt en er niet onderdoor gaat weet u dat uw mes volledig vlak is, maak u mes nu weer droog en herhaal dit ook aan de andere zijde van het mes. Nu de snede weer hersteld is en u met uw mes een keer voorzichtig door een dun nat papiertje gesneden hebt om de eventuele braam te verwijderen, kunt u de scherpte van uw mes testen. Dit gaat als volgt: maak uw duimnagel vochtig in uw mond, beweeg de snede langzaam naar uw natte duimnagel. Op een gegeven moment lijkt het alsof het mes door de nagel aangetrokken wordt, het mes bijt als het ware in je nagel.
Nu nemen we de spanriem en maken we zo’n 15 bewegingen, vervolgens het canvas van de scheerriem zo’n 10 bewegingen, waarna we de snede polijsten op de lederen kant ongeveer 20 keer. Uw mes zou nu weer in een optimale staat moeten zijn, maar ook hier geldt: oefening baart kunst.
Op een ander forum had ik een op gemaakt met informatie wat wellicht hier ook aan de informatievoorziening kan bijdragen.
Alles over het open scheermes
Staalsoort
Een hedendaags open scheermes kan van diverse materialen worden gemaakt. Zachte staalsoorten hebben het voordeel dat ze makkelijk scherp te houden zijn en zich makkelijker plooien. Harde staalsoorten (zoals RVS) blijven langer scherp maar zijn moeilijker scherp te houden. Roest op het scheermes betekent, als het te diep is ingevreten, het einde van het scheermes als gebruiksvoorwerp.
Koolstofstaal: Het meest gebruikte staal voor open scheermessen.
Zilverstaal: Een gereedschapsstaallegering die tot 64 gr Rockwell kan worden gehard en tot een hoge glans kan worden gepolijst. Het bevat geen zilver: UK specification BS-1407, koolstof 0.95–1.25, mangaan 0.25–0.45, chroom 0.35–0.45, silicium 0.40 max.
Roestvast staal: Een zeer hard staal dat nauwelijks roest. Blijft langer scherp maar is moeilijker scherp te krijgen.
Damaststaal: Een uit laagjes met verschillende eigenschappen opgebouwd, zeer kostbaar staal met typisch patroon dat de eigenschappen van een heel hard en heel zacht tracht te combineren.
Maten
De breedte van een scheermes wordt weergegeven in achtsten van een inch. De gangbaarste messen zijn 5/8" breed wat overeenkomt met 1,8 centimeter. Hoe langer of zwaarder de baard hoe breder het scheermes mag zijn. Zachtere of lichtere baarden kunnen met een smaller mes geschoren worden. Welk mes men gebruikt is echter grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Slijping
Messen worden op de fabriek tussen 2 ronddraaiende slijpstenen geslepen, waardoor het holle flanken krijgt. Dit noemt men een full hollow ground. De snede wordt dan op een zeer fijne steen, bv. een Japanse watersteen of een Belgische coticulesteen, met een korrelgrootte van 6000 à 12000 geslepen, en vervolgens op een spanriem met slijppasta gepolijst. Ten slotte wordt het mes voor iedere scheerbeurt op een strijkriem met aan een zijde canvas en aan de andere kant juchtleer gericht en gepolijst, waarna het zo scherp is dat men er een haar zonder druk mee kan doorsnijden. Het goed scherpen van een scheermes is een kunst die men pas na oefening kan leren en waarbij ervaring tot voordeel strekt. Eenmaal scherp hoeft een scheermes bijna nooit meer op een steen te worden geslepen; de strijkriem en bij iets ernstiger botheid de spanriem met pasta zijn afdoende.
Punttypes
Punttypes- en dus de scheermessen kan men onderverdelen in 4 types:
Recht: Rechthoekig mes met een scherpe punt.
Franse punt (of oblique): Rechthoekig mes met een licht afgeronde punt.
Barbersnotch: Met een kleine inkeping op de punt.
Ronde punt: Rechthoekig mes met ronde punt.

Het onderhouden van het open scheermes
Dagelijks onderhoud
Na een rustpauze van 24 tot 48 uur heeft het metaal van de snede zich weer grotendeels hersteld van de vervormingen opgelopen bij het doorsnijden van de baardharen. Voor het scheren richt u uw mes op de canvas zijde van een scheerriem om alle metaaldeeltjes weer in de goede richting te zetten. Dit gaat als volgt: Hang uw scheerriem aan een stevige haak, haal de onderzijde van de riem naar u toe en houd zoveel spanning op de riem dat hij nog iets doorbuigt, verwijder met uw hand de losse stofdeeltjes aan de canvaszijde en plaats het mes vlak op de onderzijde van de scheerriem met de rug van het mes naar boven. Nu gaat u rustig zonder druk op het mes uit te oefen naar boven waarna u het mes boven aangekomen rustig over de rug omdraait en weer naar beneden beweegt.
Laat aan de uiteinden van de riem altijd wat canvas en leder ongebruikt zodat u het mes zeker niet beschadigd aan de uiteinden van de riem, herhaal dit ongeveer 15 keer. Vervolgens draait u de scheerriem met de lederzijde naar u toe en herhalen we dezelfde handelingen, maar dan op het leder om het mes een beetje bij te slijpen en te polijsten, herhaal dit tussen de 20 á 25 keer.

Scherpen
Wanneer het mes bot aanvoelt, is het nodig een spanriem te gebruiken. Deze spanriem kent twee zijden: een gekleurde rode of groene zijde en een bruine zijde. De gekleurde zijde wrijft u in met een slijppasta, dit hoeft niet iedere keer, zolang het mes een slijpend geluid op de riem maakt zit er voldoende pasta op. Laat de pasta even indrogen wanneer u hem opgezet heeft, en vervolgens beweegt u het mes op dezelfde wijze als op de scheerriem ongeveer 10 keer over de spanriem. Daarna 10 keer op het canvas en 20 keer op het leder van de scheerriem.
Is de snede van uw mes werkelijk beschadigd, dan gebruikt u een slijpsteen om de snijvlakken te herstellen. Hiervoor gebruikt u de Belgische Blauwe Wetsteen (korrelgrootte 4000) of liever nog de Coticule, deze Coticule is een natuurlijke slijpsteen met een gele kleur en een zeer fijne korrelgrootte (8000). U kunt meer over deze bijzondere slijpsteen lezen onder de rubriek “onze merken”, Ardennes Coticule. Voordat u de steen gebruikt besprenkeld u hem met water vermengt met een druppel afwasmiddel, daarna neemt u een klein stukje coticule en wrijft hiermee over de gele zijde van de steen tot er een melkwit papje op de steen ontstaat. Dit papje bevat vele miljoenen slijpdeeltjes.
Nu legt u uw scheermes volledig vlak op de slijpsteen met de smalle kant van de schouder van het mes tussen duim en wijsvinger en een vinger van de andere hand legt u op de bovenzijde van het lemmet enkel voor de begeleiding van het mes. Oefen zeker geen druk uit! Nu beweegt u het mes heen en weer over de steen en beschrijft u als het ware een letter “X” waardoor u de gehele snede van het mes raakt, maar anders dan bij de scheerriem volgt de rug van het mes nu de snede.
Draai het mes altijd over de rug, wanneer u het mes per abuis over de snede draait is het weer bot. Een scheermes wat terug scherp gemaakt moet worden heeft genoeg aan zo’n 10 bewegingen over de slijpsteen. Een mes wat beschadigd is vergt meer bewegingen. Vergeet dan niet uw slijpsteen en snede tussendoor braamvrij te maken, anders zou u uw scheermes enkel maar beschadigen. Na het slijpen op de steen maakt u lemmet droog met een doekje zonder de snede te raken, vervolgens maakt u met uw mes weer een slijpbeweging over de natte slijpsteen. Wanneer het water nu op het lemmet komt en er niet onderdoor gaat weet u dat uw mes volledig vlak is, maak u mes nu weer droog en herhaal dit ook aan de andere zijde van het mes. Nu de snede weer hersteld is en u met uw mes een keer voorzichtig door een dun nat papiertje gesneden hebt om de eventuele braam te verwijderen, kunt u de scherpte van uw mes testen. Dit gaat als volgt: maak uw duimnagel vochtig in uw mond, beweeg de snede langzaam naar uw natte duimnagel. Op een gegeven moment lijkt het alsof het mes door de nagel aangetrokken wordt, het mes bijt als het ware in je nagel.
Nu nemen we de spanriem en maken we zo’n 15 bewegingen, vervolgens het canvas van de scheerriem zo’n 10 bewegingen, waarna we de snede polijsten op de lederen kant ongeveer 20 keer. Uw mes zou nu weer in een optimale staat moeten zijn, maar ook hier geldt: oefening baart kunst.
Tevens nog wat handige achtergrondinformatie over Taylor of Old Bond street. Ik lees vaak van mensen hoe de geuren precies ruiken. Nu is het bij iedereen anders, maar een poging is als volgt:

Taylor of Old Bond Street is opgericht 1 september 1854 door Jeremia Taylor, de overgrootvader van de huidige directeur. Jeremia Taylor opende zijn Hair Treatment Salon in het hart van Londen's West End in Bond Street. Hij had al snel een reputatie in de Britse samenleving voor zijn plantenextract voor haar en hoofdhuid behandeling.
De traditie wordt voortgezet van generatie op generatie en sinds 1930 gevestigd in de Jermyn Street. Vandaag de dag, met meer dan 150 jaar ervaring in het ontwikkelen van hoge kwaliteit haar, huid en scheerproducten.

Taylor of Old Bond Street is opgericht 1 september 1854 door Jeremia Taylor, de overgrootvader van de huidige directeur. Jeremia Taylor opende zijn Hair Treatment Salon in het hart van Londen's West End in Bond Street. Hij had al snel een reputatie in de Britse samenleving voor zijn plantenextract voor haar en hoofdhuid behandeling.
De traditie wordt voortgezet van generatie op generatie en sinds 1930 gevestigd in de Jermyn Street. Vandaag de dag, met meer dan 150 jaar ervaring in het ontwikkelen van hoge kwaliteit haar, huid en scheerproducten.

Je kan prima met een goede scheercreme en kwast onder de douche scheren hoor.yeth3119 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:10:
Ik hoor jullie allemaal praten over scheerzeep, maar ik scheer mij zelf vaal onder het douch. Heb begrepen dat scheerolie dan handiger is, het probleem is dat ik niet heelveel informatie kan vinden over scheerolie en hoe ze zijn. Enige die ik heb gevonden is de Oscar (sensitive) scheerolie, maar die is bijna niet verkrijgbaar in Nederland. Heeft iemand ervaring met die Oscar scheerolie (en hoe ik hem kan kopen) of met een ander scheerolie?
Zou echter niet met je hoofd onder de straal gaan staan.
Taylor of old bond street is mijn favoriet geworden. Vooral die sensitive variant (per ongeluk gekregen, had em niet besteld) bevalt me veel beter. Normaal is dat een geurloze slecht schuimend geheel. Deze is echter super en ziekelijk fris. Heerlijk na het mountainbiken in elk geval! Sandalwood is gewoon je opa in de jaren '20 qua geur
. Klassiek en goed.
Ook een scheergel kan vaak heel behoorlijk werken en in ieder geval een stapje beter dan een schuim uit een spraybus.yeth3119 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:10:
Ik hoor jullie allemaal praten over scheerzeep, maar ik scheer mij zelf vaal onder het douch. Heb begrepen dat scheerolie dan handiger is, het probleem is dat ik niet heelveel informatie kan vinden over scheerolie en hoe ze zijn.
Bij de Etos is die verkrijgbaar, al zou je moeten kijken of jouw lokale Etos het heeft. Met name de wat grotere hebben het vaak wel. Overigens met de notitie dat ik er al enkele maanden niet meer ben geweest.Enige die ik heb gevonden is de Oscar (sensitive) scheerolie, maar die is bijna niet verkrijgbaar in Nederland. Heeft iemand ervaring met die Oscar scheerolie (en hoe ik hem kan kopen) of met een ander scheerolie?
Online heeft de bol.com de sensitive versie, de AH, Douglas en Dutch Shaving Shop ook één of beide varianten.
Voor een scheerolie is de Oscar olie zeker een goede. Naar mijn mening ietsje beter / luxer dan de Wilkinson olie waar je veel (buitenlandse) fora nog naar ziet verwijzen. De blauwe variant heeft een duidelijke munt / menthol geur en feel, de groene (sensitive) variant heeft dat lichtjes.
Bij het scheren merkte ik dat je vaak nét even wat meer van de Oscar olie gebruikt per scheerbeurt, het is wat dunner / minder olie-achtig dan bijv. een Kruidvat of Etos eigen merk olie. De Kruidvat en Etos eigen merk zijn overigens vrijwel uitwisselbaar.
Een deel van de Kruidvat winkels heeft ook van het merk "the shave doctor" een scheerolie. Net als de Oscar een wat dunnere / luxere olie, die prima werkt. Heeft een lichte sinasappel geur.
Wanneer je de scheerolie zeer dun aanbrengt als een soort van onderlaag voor schuim, dan is de olie van the shave doctor goed te combineren met andere producten van hetzelfde merk. Vaak wordt het schuim van een gel of zeep niet altijd even 'vol' als je het over een olie opschuimt (althans voor mij, YMMV). Bij die shave doctor lijn lijkt alles goed te combineren zonder het elkaar tegen werkt.
Daarmee zeg ik je niet dat dát merk aan te raden is per sé. Het hangt er vooral vanaf wat je zoekt in een scheerolie. Voor een makkelijk en compacte olie voor in de handbagage met vliegen, zijn de Kruidvat en Etos eigen merk olieeën echt prima. Simpel en prima spul, precies wat je van een olie verwacht: vettig en prima scherend. Qua prijs-kwaliteit onverslaanbaar zo'n beetje.
Degenen die liever een licht geurtje er in hebben of graag wat meer geld neerleggen voor een iets betere olie & luxere 'ervaring', zijn met zowel Oscar als de Shave Doctor prima af.
Nadeel of juist voordeel van de Oscar olie is overigens dat het in een flesje met een pompje komt. Perfect als die hoeveelheid precies goed is voor jou, maar reuze onhandig als je nét wat meer of minder olie wilt gebruiken. Voor mij werkte het om het pompje niet 100% in te duwen, maar nét even minder, tot 3/4 ongeveer.
Mocht het je eerste scheerolie zijn, dan zijn de Kruidvat / Etos prima om kennis te maken met wat scheerolie is de basis is (vettig en simpel).
De Oscar en TSD zijn anderzijds wel wat 'makkelijker' / toegankelijker en geven je een lekker geurtje, voor duidelijk meer euro's.
Gister maar naar Ej gemailed dat ze de vervangende onderdel(en?) naar Bangkok mogen sturen, poste restante. Ik hoop dat het er eind maart voor me klaar ligtAnoniem: 699209 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:45:
Gisteren de vervangende kop met de post binnen gekregen. Top service van Edwin Jagger.

Van de week op weg terug naar het noorden bij man and shaving langs geweest.
Erg goed geholpen, veel verschillende zepen geroken.
Uiteindelijk met Dr. Harris - Windsor naar huis gegaan.
Erg frisse geur met een vleugje zwarte peper. Perfect voor het voorjaar.
Erg goed geholpen, veel verschillende zepen geroken.
Uiteindelijk met Dr. Harris - Windsor naar huis gegaan.
Erg frisse geur met een vleugje zwarte peper. Perfect voor het voorjaar.

Ik heb een extreem gevoelige huid; ik denk dat ik maar bij 5% van alle scheerbeurten van de afgelopen 10 jaar er zonder wondjes van ben afgekomen. Verschillende mesjes geprobeerd, ook verschillende gels en dergelijke. Het enige wat een beetje helpt is na het douchen scheren, maar zelfs dan nog vaak wondjes als ik niet als een hersenchirurg te werk ga. Dus misschien toch maar de overstap maken naar elektrisch scheren..
Klopt het dat Braun dan een betere keuze is omdat bij Philips de 'mesjes' direct over de huid gaan en de kans op irritatie alsnog groot is?
Klopt het dat Braun dan een betere keuze is omdat bij Philips de 'mesjes' direct over de huid gaan en de kans op irritatie alsnog groot is?
Scheer je je nu klassiek of met fusion krabbertjes?Franco10 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:39:
Ik heb een extreem gevoelige huid; ik denk dat ik maar bij 5% van alle scheerbeurten van de afgelopen 10 jaar er zonder wondjes van ben afgekomen. Verschillende mesjes geprobeerd, ook verschillende gels en dergelijke. Het enige wat een beetje helpt is na het douchen scheren, maar zelfs dan nog vaak wondjes als ik niet als een hersenchirurg te werk ga. Dus misschien toch maar de overstap maken naar elektrisch scheren..
Je zou eventueel een goede preshave kunnen proberen, vervolgens met een mild mesje (astra groen) een krabbertje kunnen proberen. Tevens geen druk zetten.
Dank voor de tips!Sosua schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:45:
[...]
Scheer je je nu klassiek of met fusion krabbertjes?
Je zou eventueel een goede preshave kunnen proberen, vervolgens met een mild mesje (astra groen) een krabbertje kunnen proberen. Tevens geen druk zetten.
Ik heb nu een eeeuuh fusion proglide power? Met 5 mesjes. Het was ten opzichte van de 3 mesjes wel een vooruitgang, maar ik moet alsnog met chirurgische precisie aan de slag om wonden te voorkomen. En om heel eerlijk te zijn kijk ik er tegenop om allemaal extra middeltjes te komen en dat scheren een halve ochtend in beslag moet nemen. Ik scheer me daarom ook altijd bijna met een tondeuse, superglad met mesjes doe ik als er belangrijke meetings zijn op werk of ergens op een zondag als ik er rustig de tijd voor kan nemen na het douchen.
Het hoeft geen uren in beslag te nemen. Ik scheer mij tegenwoordig 'S ochtends zelfs blind met double edge onder de doucheFranco10 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:51:
[...]
Dank voor de tips!
Ik heb nu een eeeuuh fusion proglide power? Met 5 mesjes. Het was ten opzichte van de 3 mesjes wel een vooruitgang, maar ik moet alsnog met chirurgische precisie aan de slag om wonden te voorkomen. En om heel eerlijk te zijn kijk ik er tegenop om allemaal extra middeltjes te komen en dat scheren een halve ochtend in beslag moet nemen. Ik scheer me daarom ook altijd bijna met een tondeuse, superglad met mesjes doe ik als er belangrijke meetings zijn op werk of ergens op een zondag als ik er rustig de tijd voor kan nemen na het douchen.
Iets betere spullen gebruiken kan al de helft schelen. Zo'n preshave werkt vaak wel even beter om je haartjes wat zachter te maken. Kan je ook al gebruiken icm zo' n fusion.
Verdiep je eens in een klassiek krabbertje. Dat is allicht beter voor je huid dan zo' n elektrisch scheerapparaat. Maar goed. Ieder z' n meug.
Voor jouw beeldvorming: Double edge vs een elektrisch scheerapparaat.

Ik heb zelf ook zo'n gevoelige huid, en scheer me eigenlijk alleen direct na het douchen. Vaak een rode geïrriteerde huid, en altijd wel een paar "wondjes", zelfs als ik als een chirurg te werk ga. Preshave heb ik eerlijk gezegd nog niet genoeg gebruikt om te zien of het verschil maakt, maar ik merk wel dat ik minder last van razor burn heb dan met een Mach3 mesje.Franco10 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:39:
Ik merk wel dat scheren met een scheermachine alle probleempjes op lost: geen razor burn, geen wondjes, maar ja... ook geen gladgeschoren bakkes. En een drogere huid omdat ik toch 3x met zo'n scheermachine over m'n gezicht moet om 't enigszins glad te krijgen.
Maar speel inderdaad eens met een vergevingsgezinde krabber en een niet al te agressief mesje. Dat heeft bij mij eigenlijk het beste resultaat gegeven. Ik scheer me nu met een Edwin Jagger DE89, met een Iridium Super mesje. Niet het meest milde mesje, maar voor mij heel fijn. En een scheerzeep in plaats van zo'n bus Gilette scheerschuim. Het is vooral een beetje zoekwerk en veel uitproberen, maar wat in een eerder deel van dit topic al eens werd gezegd: voor elke huid is er een geschikte krabber en mesje. Dat heeft mij echt over de schreef getrokken
Als het hier weer wat rustiger is (zit nu midden in een verhuizing de komende maanden) wil ik ook eens gaan stoeien met preshave, en kijken of dat de resterende kleine probleempjes oplost.
Zijn de mesjes van ebay een beetje betrouwbaar ?Binnetie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:27:
Leuk topic om te lezen!
Ik twijfel een beetje wat ik eens zou gaan kopen. Ik doe met een Fusion mesje (het voelt een beetje als vloeken in de kerk) ongeveer een week of 6. Ik scheer mij elke 3-4 dagen.
Mijne zijn nu bijna op
Zelf scheer ik mij 1 keer per week teveel is weer niet goed voor de huid en doe er dan ongeveer 4x mee
Ik heb zitten twijfelen om een scheerapparaat te nemen ivm de kosten (oke dat ding kost ook wat) maar het is toch wel lekkerder om nat te scheren
[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 16-02-2016 13:30 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ja je moet goed kijken naar foto's met een serienummer erin. De neppe hebben dat niet: http://scheermesjes.digi-...e-fusion-en-fusion-power/MdO82 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:29:
[...]
Zijn de mesjes van ebay een beetje betrouwbaar ?
Mijne zijn nu bijna open al zijn ze in de aanbieding bij het kruidvat vind ik ze nog aan de hoge kant.
Zelf scheer ik mij 1 keer per week teveel is weer niet goed voor de huid en doe er dan ongeveer 4x mee
Ik heb zitten twijfelen om een scheerapparaat te nemen ivm de kosten (oke dat ding kost ook wat) maar het is toch wel lekkerder om nat te scheren.
Ik zie op Ebay ook al geruime tijd geen interessante aanbiedingen meer. Of het zijn de neppe versies.
Anoniem: 443399
Die potjes zijn erg goed jaSosua schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:35:
Ik weet niet of het mag. Maar hier heb ik goede ervaringen mee.
[afbeelding]
Heb ze alle 3 en die witte variant werk voor de gevoelige huid het beste
Zelf nu een maand met een vlinderklep scheermes bezig en kan zeggen zalig had ik eerder moeten doen
Scheer mij altijd elektrisch. Alleen heb ik vaak rode plekken in mijn hals van het scheren.
Nu ben ik bereid over te gaan naar mesjes. Alleen wil ik hier niet veel geld aan uit geven.
Wat is een goede combinatie van mesjes + schuim/zeep?
Nu ben ik bereid over te gaan naar mesjes. Alleen wil ik hier niet veel geld aan uit geven.
In elk geval ook nog een scheersysteem. Mesje is nog geen krabber en daar zit best veel verschil tussen.saert schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 00:32:
Scheer mij altijd elektrisch. Alleen heb ik vaak rode plekken in mijn hals van het scheren.
Hier twee voorbeelden van veel gebruikte mesjes:

Scheerkarakter:
Scherp, mild
Omschrijving:
Zeer scherpe mesjes met een zeer lange levensduur, geïmporteerd uit Rusland. Afzonderlijk in paraffinepapier verpakt in een doosje van 5 stuks. Nadat Gillette het Tsjechische Astra kocht werd de productie van deze mesjes verplaatst naar Rusland. Astra Superior Platinums zijn agressiever dan de meeste blades, maar als je een gevoelige huid hebt zou de scherpte je wel eens kunnen bevallen.

Scheerkarakter:
Extreem scherp, Agressief
Omschrijving:
Feather mesjes zijn gemaakt met dezelfde apparatuur en voldoen aan dezelfde hoge kwaliteitsnormen als een chirurgisch mesje en worden geïmporteerd uit Japan. Afzonderlijk in paraffinepapier verpakt in een doosje van 10 stuks. Bij de Feather Safetyrazor Co. telt alleen de beste state-of-the-art technologie bij elke stap van het productieproces. De scherpte is ongeëvenaard. Zeer geschikt voor een grove baardgroei. Het mes kan voor de beginnende scheerder of mensen met een gevoelige huid agressief overkomen. Het gebruik van deze blades vereist dan ook dat je weet hoe je de huid moet voorbereiden en hoe je met scheerzeep of -crème een beschermende laag schuim kunt creëren. Gemiddeld goed voor zon 8 tot 12 comfortabele scheerbehandelingen.
Nu is het natuurlijk per krabber verschillend hoe deze mesjes presteren. Maar het is een goede graadmeter.
Ikzelf gebruik een Gilette Superspeed uit 1961.

Scheerkarakter:
Scherp, mild
Omschrijving:
Zeer scherpe mesjes met een zeer lange levensduur, geïmporteerd uit Rusland. Afzonderlijk in paraffinepapier verpakt in een doosje van 5 stuks. Nadat Gillette het Tsjechische Astra kocht werd de productie van deze mesjes verplaatst naar Rusland. Astra Superior Platinums zijn agressiever dan de meeste blades, maar als je een gevoelige huid hebt zou de scherpte je wel eens kunnen bevallen.

Scheerkarakter:
Extreem scherp, Agressief
Omschrijving:
Feather mesjes zijn gemaakt met dezelfde apparatuur en voldoen aan dezelfde hoge kwaliteitsnormen als een chirurgisch mesje en worden geïmporteerd uit Japan. Afzonderlijk in paraffinepapier verpakt in een doosje van 10 stuks. Bij de Feather Safetyrazor Co. telt alleen de beste state-of-the-art technologie bij elke stap van het productieproces. De scherpte is ongeëvenaard. Zeer geschikt voor een grove baardgroei. Het mes kan voor de beginnende scheerder of mensen met een gevoelige huid agressief overkomen. Het gebruik van deze blades vereist dan ook dat je weet hoe je de huid moet voorbereiden en hoe je met scheerzeep of -crème een beschermende laag schuim kunt creëren. Gemiddeld goed voor zon 8 tot 12 comfortabele scheerbehandelingen.
Nu is het natuurlijk per krabber verschillend hoe deze mesjes presteren. Maar het is een goede graadmeter.
Ikzelf gebruik een Gilette Superspeed uit 1961.
Als je wat mesjes wil uitproberen zou je eens kunnen kijken bij deze verkoper op marktplaats.saert schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 00:32:
http://link.marktplaats.nl/m1017460125
Hier kan je voor weinig geld een proefpakketje bestellen. Zelf samenstellen kan ook. Op deze manier kan je kijken wat je wel en niet bevalt zonder dat je er gelijk heel veel tegelijk hoeft te kopen.
Toch nog wel prijzig om eerlijk te zijn.Zmokkie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Als je wat mesjes wil uitproberen zou je eens kunnen kijken bij deze verkoper op marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/m1017460125
Hier kan je voor weinig geld een proefpakketje bestellen. Zelf samenstellen kan ook. Op deze manier kan je kijken wat je wel en niet bevalt zonder dat je er gelijk heel veel tegelijk hoeft te kopen.
Kan ook adviseren om hier eens te neuzen.
http://www.ebay.com/sch/i...ades+sampler&_sacat=31762
Ga maar eens eerst uit proberen met een Gillette pro glide. Deze kwam overal goed uit de test.
Gaat jullie voorkeur uit naar scheerschuim of zeep? En wat is beter bij een gevoelige huid.
Gaat jullie voorkeur uit naar scheerschuim of zeep? En wat is beter bij een gevoelige huid.
[ Voor 11% gewijzigd door saert op 17-02-2016 16:09 ]
Uiteindelijk heb je bij alle soorten zeep / crême / spuitbus een scheerschuim, dat is wat je op het gezicht wilt voor het scheren. En eventueel is er ook nog scheerolie.saert schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:08:
Wat het beste werkt i.c.m. jouw huid weet niemand van te voren. Dat is puur uitproberen. Je hebt alleen vaak wel dat een schuim uit een spuitbus wat droog is of dat snel wordt. Een gel uit een spuitbus heeft dat niet, omdat je er zelf water aan toevoegt. Kortom: komt t schuim uit een busje, doe er dan een klein beetje water bij of start met een vochtige huid. Hoeveel water goed werkt verschilt per persoon (huid etc.) en met de andere scheermaterialen (zoals pre-shave en de scheermessen/apparaten).
Met zeep of crême die je zelf opschuimt m.b.v. een kwast en wat water, heb je met een gevoelige huid een wat betere kans om minder wondjes en/of irritatie op te lopen. Dat zit er in dat één van de manieren van opschuimen direct op het gezicht is. Daarmee maak je niet alleen schuim met de zeep/crême in de kwast, maar masseer + verspreid je die ook tegelijk uitgebreid in de plek tussen de haartjes / over het hele te scheren gebied.
Kijk anders ook eens op Youtube voor instructiefilmpjes, o.a. Geofatboy en Mantic59 hebben erg goede video's over het opschuimen van zeep en crême.
[ Voor 5% gewijzigd door Bluepenguin op 17-02-2016 22:47 ]
Ik heb me na een jaar niet geschoren te hebben (alleen af en toe trimmen) pas weer eens geschoren en de reden dat ik gestopt was met scheren is me meteen weer duidelijk: mijn huid vind het absoluut niet fijn.
Op de dag van het scheren zelf en de dag erna heb ik nergens last van, maar na 2 dagen begint de ellende. Het begint met een enorme hoeveelheid witte puskukkels, die ik stuk voor stuk moet uitknijpen. Na ongeveer 5 dagen begint de huid enorm te schilferen en ik moet echt actief de boel netjes houden. Pas na 3-4 weken, soms zelfs langer is mijn huid weer hersteld.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik ben zelf bang dat de enige oplossing is gewoon nooit meer scheren.
Op de dag van het scheren zelf en de dag erna heb ik nergens last van, maar na 2 dagen begint de ellende. Het begint met een enorme hoeveelheid witte puskukkels, die ik stuk voor stuk moet uitknijpen. Na ongeveer 5 dagen begint de huid enorm te schilferen en ik moet echt actief de boel netjes houden. Pas na 3-4 weken, soms zelfs langer is mijn huid weer hersteld.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik ben zelf bang dat de enige oplossing is gewoon nooit meer scheren.
klinkt vrij extreem, ga anders eens langs bij je huisarts of een schoonheidsspecialist die zich toelegt op huid behandelingen. Tenzij je heel raar scheert, is er met een advies van ons niet zúlke sterke reacties van de huid te voorkomen. En het lijkt me niet dat je zulke gekken dingen doet met scherengop1 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:10:
Ik heb me na een jaar niet geschoren te hebben (alleen af en toe trimmen) pas weer eens geschoren en de reden dat ik gestopt was met scheren is me meteen weer duidelijk: mijn huid vind het absoluut niet fijn.
Raar dat je huid zo reageert. Ben je dan niet allergisch ofzo voor je scheerschuim?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Gebruik je wel een aftershave na het scheren? Gebruik je niet toevallig hetzelfde mesje als waar je vriendin d'r bikinilijn mee doet ofzo? Klinkt allemaal net ff te extreemgop1 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:10:
Bedankt voor de reacties, ik gebruik altijd schone, scherpe mesjes. Wat ik denk dat er gebeurt is dat de haartjes bij het weer aangroeien vast komen te zitten in de haarzak en dat hier die witte pukkels vandaan komen. Maar als dat de verklaring zou zijn, zouden meer mensen er last van moeten hebben. Het gebeurt echt alleen bij glad scheren. Bij bijvoorbeeld trimmen op 0,5 mm heb ik nergens last van.
dat wordt ingegroeide baardharen genoemd of in het Engels "ingrown hairs". Wat je beschrijft qua pukkels komt daar niet echt mee overeen, vaak zijn dat meer bultjes die dan ontstaan. Maar kijk anders de video van Mantic59 daarover eens: YouTube: Dealing With Ingrown Hairsgop1 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:57:
Bedankt voor de reacties, ik gebruik altijd schone, scherpe mesjes. Wat ik denk dat er gebeurt is dat de haartjes bij het weer aangroeien vast komen te zitten in de haarzak en dat hier die witte pukkels vandaan komen. Maar als dat de verklaring zou zijn, zouden meer mensen er last van moeten hebben. Het gebeurt echt alleen bij glad scheren. Bij bijvoorbeeld trimmen op 0,5 mm heb ik nergens last van.
Naar mijn mening niet echt Mantic's beste video, maar het geeft je wellicht een nét even andere kijk er op dan normaal.
Zover je iets op afstand hierover kunt zeggen & zonder een dermatoloog of andere specialist te zijn, denk ik eerder het volgende. Met name het schilferen en de drie tot vier weken hersteltijd zijn abnormaal. Echt abnormaal. Tenzij je als een houthakker op je gezicht losgaat, klopt de reactie van de huid niet met wat je doet. Althans, in vergelijking met een meer gemiddelde mens.
De reactie lijkt mij eerder iets dat komt doordat je de bovenste laag van de huid beschadigd. Die bovenste laag 'weghalen' hoort bij scheren; het is een laagje dode cellen die de cellen daaronder bescherming biedt. Een soort buffertje. Het lijkt er op dat wanneer je glad scheert, jouw huid dat niet goed kan opvangen.
Of, zoals Marzman zegt, een sterke allergische reactie. Mocht dat zo zijn, dan breng je met scheren direct die voor jou allergene stof direct in contact met de huid.
Welke van de twee maakt niet heel veel uit: we zijn geen experts. En die zul je wél nodig hebben om te bepalen wat er mis gaat. Een allergische reactie of een huid die structureel afwijkt van gemiddeld, daar kan geen goedbedoeld scheeradvies tegenop.
Zonder te weten hoe je precies scheert, zou je in de tijd totdat je een specialist om advies vraagt, het volgende kunnen doen. Je wilt voorkomen dat haren ingroeien en er zijn een paar manieren om de kans daarop klein te maken:
• gebruik geen 5 of 6 blads cartridges. Zo veel mesjes na elkaar tillen namelijk elk het haartje een héél klein beetje op. Bij die laatste snede kan de haar dan prima tot zoverre worden getild dat ie daarna bij het terug'veren' onder de huid schiet.
• liever een enkel of dubbelblads cartridge of een DE mesje. Of een zeer simpel scheerapparaat (de modernere / duurdere tillen namelijk ook de haartje op + hebben meerdere snedes zeer kort achter elkaar).
Bijv. een goed enkel wegwerp Bic mesje (die oranje-witte, zeer goedkope) of een Gillette II wegwerper zijn prima hiervoor.
• scheer vooral met de haarrichting mee. Werkt ook om te voorkomen dat de haartjes zover kunnen worden gesneden, dat ze onder de huid 'terugschieten'.
• scheer na het gebruik van een trimmer of tondeuse om zoveel mogelijk haar al weg te krijgen. Je hoeft dan minder keren over de huid daarna met de mesjes en dat scheelt irritatie.
• scheer ná douchen of uitgebreid met warm water 'voorweken' van de haren. Dat geeft minder 'sterke' haren die makkelijker te snijden zijn voor de mesjes.
• in het geval dat het geen allergische reactie of iets anders in een specifieke gel / schuim uit bus / zeep / crême is: sommigen hebben succes met een heel dun laagje pre-shave, Nivea crême of scheerolie als laagje voor onder de schuimlaag.
• sommigen hebben geluk met een speciaal product tegen ingegroeide haren. Bij de betere drogisten en apotheek te koop. Je gebruikt die middelen vaak als een soort pre-shave en nabehandeling naast de aftershave balsem.
• heel waarschijnlijk doe je het al: scheer maar één maal met de haarrichting mee en stop daarna.
• idem: waarschijnlijk doe je het al, maar na het scheren de huid wassen moet koud water helpt om restanten schuim etc. weg te spoelen. En de koelte van het water sluit als het ware de poriën die iets opener zijn geworden door het warme water van de douche of het wassen.
Droog daarna zachtjes de huid door deze te deppen i.p.v. droog te wrijven, scheelt wederom irritatie. En wacht een minuutje voordat je een aftershave-balsem op doet. Dat geeft de huid even een klein stukje tijd om aan te passen en ietsje rustiger te worden.
Als je wilt kijken of het een ingrediënt is van de zepen / etc. dan zou je eens onder de douche met alleen water en een mesje zonder lubricatiestrip kunnen scheren. Dat haalt alle verzorgingsproducten weg van de huid, hooguit het metaal / plastics / coatings van het mesje hebben dan nog invloed.
Lijkt me geen aanrader om bovenstaande tips toe te passen, want je hebt waarschijnlijk nog een vrij grote kans op wekenlang een verstoorde huid. Maar mocht je liever eerst zover mogelijk willen komen op je zelf, zonder naar de huisarts te gaan, dan is het misschien een overweging waard.
Succes en veel geluk ermee in ieder geval! De huid blijft een behoorlijk complex orgaan, maar hopelijk heb je geluk!
Bedankt voor je uitgebreide reply.Bluepenguin schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:14:
[...]
dat wordt ingegroeide baardharen genoemd of in het Engels "ingrown hairs". Wat je beschrijft qua pukkels komt daar niet echt mee overeen, vaak zijn dat meer bultjes die dan ontstaan. Maar kijk anders de video van Mantic59 daarover eens: YouTube: Dealing With Ingrown Hairs
Naar mijn mening niet echt Mantic's beste video, maar het geeft je wellicht een nét even andere kijk er op dan normaal.
Zover je iets op afstand hierover kunt zeggen & zonder een dermatoloog of andere specialist te zijn, denk ik eerder het volgende. Met name het schilferen en de drie tot vier weken hersteltijd zijn abnormaal. Echt abnormaal. Tenzij je als een houthakker op je gezicht losgaat, klopt de reactie van de huid niet met wat je doet. Althans, in vergelijking met een meer gemiddelde mens.
De reactie lijkt mij eerder iets dat komt doordat je de bovenste laag van de huid beschadigd. Die bovenste laag 'weghalen' hoort bij scheren; het is een laagje dode cellen die de cellen daaronder bescherming biedt. Een soort buffertje. Het lijkt er op dat wanneer je glad scheert, jouw huid dat niet goed kan opvangen.
Of, zoals Marzman zegt, een sterke allergische reactie. Mocht dat zo zijn, dan breng je met scheren direct die voor jou allergene stof direct in contact met de huid.
Welke van de twee maakt niet heel veel uit: we zijn geen experts. En die zul je wél nodig hebben om te bepalen wat er mis gaat. Een allergische reactie of een huid die structureel afwijkt van gemiddeld, daar kan geen goedbedoeld scheeradvies tegenop.
Zonder te weten hoe je precies scheert, zou je in de tijd totdat je een specialist om advies vraagt, het volgende kunnen doen. Je wilt voorkomen dat haren ingroeien en er zijn een paar manieren om de kans daarop klein te maken:
• gebruik geen 5 of 6 blads cartridges. Zo veel mesjes na elkaar tillen namelijk elk het haartje een héél klein beetje op. Bij die laatste snede kan de haar dan prima tot zoverre worden getild dat ie daarna bij het terug'veren' onder de huid schiet.
• liever een enkel of dubbelblads cartridge of een DE mesje. Of een zeer simpel scheerapparaat (de modernere / duurdere tillen namelijk ook de haartje op + hebben meerdere snedes zeer kort achter elkaar).
Bijv. een goed enkel wegwerp Bic mesje (die oranje-witte, zeer goedkope) of een Gillette II wegwerper zijn prima hiervoor.
• scheer vooral met de haarrichting mee. Werkt ook om te voorkomen dat de haartjes zover kunnen worden gesneden, dat ze onder de huid 'terugschieten'.
• scheer na het gebruik van een trimmer of tondeuse om zoveel mogelijk haar al weg te krijgen. Je hoeft dan minder keren over de huid daarna met de mesjes en dat scheelt irritatie.
• scheer ná douchen of uitgebreid met warm water 'voorweken' van de haren. Dat geeft minder 'sterke' haren die makkelijker te snijden zijn voor de mesjes.
• in het geval dat het geen allergische reactie of iets anders in een specifieke gel / schuim uit bus / zeep / crême is: sommigen hebben succes met een heel dun laagje pre-shave, Nivea crême of scheerolie als laagje voor onder de schuimlaag.
• sommigen hebben geluk met een speciaal product tegen ingegroeide haren. Bij de betere drogisten en apotheek te koop. Je gebruikt die middelen vaak als een soort pre-shave en nabehandeling naast de aftershave balsem.
• heel waarschijnlijk doe je het al: scheer maar één maal met de haarrichting mee en stop daarna.
• idem: waarschijnlijk doe je het al, maar na het scheren de huid wassen moet koud water helpt om restanten schuim etc. weg te spoelen. En de koelte van het water sluit als het ware de poriën die iets opener zijn geworden door het warme water van de douche of het wassen.
Droog daarna zachtjes de huid door deze te deppen i.p.v. droog te wrijven, scheelt wederom irritatie. En wacht een minuutje voordat je een aftershave-balsem op doet. Dat geeft de huid even een klein stukje tijd om aan te passen en ietsje rustiger te worden.
Als je wilt kijken of het een ingrediënt is van de zepen / etc. dan zou je eens onder de douche met alleen water en een mesje zonder lubricatiestrip kunnen scheren. Dat haalt alle verzorgingsproducten weg van de huid, hooguit het metaal / plastics / coatings van het mesje hebben dan nog invloed.
Lijkt me geen aanrader om bovenstaande tips toe te passen, want je hebt waarschijnlijk nog een vrij grote kans op wekenlang een verstoorde huid. Maar mocht je liever eerst zover mogelijk willen komen op je zelf, zonder naar de huisarts te gaan, dan is het misschien een overweging waard.
Succes en veel geluk ermee in ieder geval! De huid blijft een behoorlijk complex orgaan, maar hopelijk heb je geluk!
Het verhaal over het terugschieten van haartjes tot onder de huid is volgens mij het probleem, of eigenlijk meer het problematische weer naar buiten komen.
Ik zal dit weekend weer eens een gok wagen, maar dan echt alleen met de richting mee. Het resultaat is dan wel minder glad, maar liever dat dan wekenlang irritatie.
Ik scheer inderdaad met meerbladige messen. Ik heb echter ook een enkelblads mes waar ik Astra bladen in stop, maar met dit mes kan/durf ik niet vanuit alle hoeken te scheren i.v.m. snijden.
Mijn huidige scheerproces ziet er als volgt uit:
Eerst allee kort trimmen tot 0,5 - 1 mm. Vervolgens met warm water de huid spoelen. Daarna breng ik een dunne laag scheerschuim aan en begin ik voorzichtig halen te maken met de groeirichting mee. Ik let er altijd op dat ik niet/zo min mogelijk meer dan één keer over hetzelfde stuk ga. Tussen elke paar halen door spoel/veeg ik de bladen schoon. Als ik klaar ben spoel ik alles af met koud water en doe ik alles nog een keer, maar dan maak ik de halen vanuit een andere hoek, om overgebleven stoppels ook mee te krijgen. Dit is volgens mij ook de stap die ik voortaan moet overslaan.
Ik ben toch weer met een mesje gaan scheren ipv elektrisch. Het is gewoon véél gladder. Na bijna 5 dagen zie je weer haren zitten en groeien, normaal na amper 2 dagen al omdat elektrisch de boel niet mooi glad maakt (alleen voor 't zicht). Scheer wel met 3-blads en gewoon huismerk, al die leuke 5-6mesjes en strips maken voor mij geen verschil. Alleen dat het nóg scherper en gevoeliger wordt en meer kans op wondjes. Ook heb ik juist het idee dat elektrisch veel dichter op de huid zit, je moet het apparaat echt tegen je gezicht drukken (lichtjes neemt ie niet alle haren mee).
dat je het apparaat 'hard' tegen je gezicht moet drukken ligt aan het ontwerp, met als dat bij sommige scheermesjes van die tralies ervoor zitten, zit er bij een apparaat een omhulsel om de draaiende messen ( met goede reden! )
Kijk eens naar aluin en witch hazel.gop1 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:10:
Beetje goed ontsmetten na het scheren.
Wil ook wel eens gaan proberen hoe het scheren met een DE bevalt. Wat ik me nu echter nog afvraag is of de houder ook nog veel verschil maakt? De mesjes daar zal ik een proefpakketje nemen en eens wat gaan proberen, idem met scheergel/schuim/etc., maar voor de houder koop ik liever direct een goede
Je kan het eens met deze proberen.bebopper schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:53:
Wil ook wel eens gaan proberen hoe het scheren met een DE bevalt. Wat ik me nu echter nog afvraag is of de houder ook nog veel verschil maakt? De mesjes daar zal ik een proefpakketje nemen en eens wat gaan proberen, idem met scheergel/schuim/etc., maar voor de houder koop ik liever direct een goede
Verhoudingsgewijs een prima ding.
http://www.dx.com/nl/p/ri...ilver-116281#.Vsb5q_nhAdU
Koop een potje proraso voor een euro of 6. Kwast. En je komt een heel eind icm de mesjes naar keuze.
[ Voor 8% gewijzigd door Sosua op 19-02-2016 12:18 ]
Dat maakt zeker verschil. Sommige razors zijn agressiever. Andere liggen (voor jou) beter in de hand. Weer andere zien er mooier uit. Twee populaire 'beginners' messen zijn de Edwin Jagger DE89L en de Merkur HD 34C. Voor een uitgebreide vergelijking: http://shavenook.com/showthread.php?tid=1029bebopper schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:53:
Ik heb zelf de DE89L en ben er erg blij mee. Het lange handvat maakt 'm voor mij erg prettig om vast te houden.
Ik ben heel erg te spreken over mijn Feather Popular. Kost niet veel, is erg vergevingsgezind voor een beginner, en makkelijk te 'onderhouden'.bebopper schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:53:
http://www.ebay.com/itm/F...e-F-S-from--/262248570282?
$12 inc. shipping vanuit en 2 Feather mesjes erbij (wel voorzichtig zijn daarmee, maar het kan best die razor). Dat vertrouw ik toch wat meer dan China
-oh als je het meteen goed wilt doen zou ik idd voor een Edwin Jagger DE89L gaan, dat wordt misschien mijn volgende

[ Voor 10% gewijzigd door honmashinsei op 19-02-2016 15:27 ]
En als je een liefhebber bent, dan koop je een goeie vintage. Overigens extreem goede bouwkwaliteit ook.
Gilette Superslim, Superspeed, Fatboy.
Gilette Superslim, Superspeed, Fatboy.
Wat is voor jullie 'glad'? Ik scheer mij weer met een cartridge en dat is sowieso gladder dan elektrisch. Met de hand voelt alles glad behalve bij mijn adamsappel, daar zie je nog wat stoppels (je moet goed kijken). Als ik doorga is het gegarandeerd feest qua bloed, dus daar houdt 't voor mij op
Al zou ik liever ook die adamsappel écht glad zien..
De huid goed strak trekken scheelt ook wel. En als je bloed ziet moet je minder kracht uitoefenen, anders hark je de huid gewoon stuk.
Verder even een paar dagen laten groeien, en uitvinden welke richting de haren op groeien. Eerste pass met de haren mee, tweede pass tegen de haren in.
Adamsappels en andere rare bochtjes blijven altijd een lastig punt om echt glad te krijgen, ook bij mij.
Verder even een paar dagen laten groeien, en uitvinden welke richting de haren op groeien. Eerste pass met de haren mee, tweede pass tegen de haren in.
Adamsappels en andere rare bochtjes blijven altijd een lastig punt om echt glad te krijgen, ook bij mij.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik scheer met de-mesjes, maar ik denk dat het principe hetzelfde is. Ademsappel doe ik ook voorzichtig. Ik denk dat de huid daar dun is en het steekt uit. Ik scheer het alleen van beneden naar boven, bij mij is dat met de haren mee en dan stop ik. Als ik daar wat anders doe is de kans te groot dat ik ga bloeden.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Volgens mij begin ik eindelijk oud te worden...
Gisteren perfect glad geschoren en binnen 24 uur alweer zichtbare en voelbare stoppels terwijl ik lichte beharing heb. Normaal nooit zo snel..
Bluepenguin schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:01:
[...]
Ook een scheergel kan vaak heel behoorlijk werken en in ieder geval een stapje beter dan een schuim uit een spraybus.
[...]
Bij de Etos is die verkrijgbaar, al zou je moeten kijken of jouw lokale Etos het heeft. Met name de wat grotere hebben het vaak wel. Overigens met de notitie dat ik er al enkele maanden niet meer ben geweest.
Online heeft de bol.com de sensitive versie, de AH, Douglas en Dutch Shaving Shop ook één of beide varianten.
Voor een scheerolie is de Oscar olie zeker een goede. Naar mijn mening ietsje beter / luxer dan de Wilkinson olie waar je veel (buitenlandse) fora nog naar ziet verwijzen. De blauwe variant heeft een duidelijke munt / menthol geur en feel, de groene (sensitive) variant heeft dat lichtjes.
Bij het scheren merkte ik dat je vaak nét even wat meer van de Oscar olie gebruikt per scheerbeurt, het is wat dunner / minder olie-achtig dan bijv. een Kruidvat of Etos eigen merk olie. De Kruidvat en Etos eigen merk zijn overigens vrijwel uitwisselbaar.
Een deel van de Kruidvat winkels heeft ook van het merk "the shave doctor" een scheerolie. Net als de Oscar een wat dunnere / luxere olie, die prima werkt. Heeft een lichte sinasappel geur.
Wanneer je de scheerolie zeer dun aanbrengt als een soort van onderlaag voor schuim, dan is de olie van the shave doctor goed te combineren met andere producten van hetzelfde merk. Vaak wordt het schuim van een gel of zeep niet altijd even 'vol' als je het over een olie opschuimt (althans voor mij, YMMV). Bij die shave doctor lijn lijkt alles goed te combineren zonder het elkaar tegen werkt.
Daarmee zeg ik je niet dat dát merk aan te raden is per sé. Het hangt er vooral vanaf wat je zoekt in een scheerolie. Voor een makkelijk en compacte olie voor in de handbagage met vliegen, zijn de Kruidvat en Etos eigen merk olieeën echt prima. Simpel en prima spul, precies wat je van een olie verwacht: vettig en prima scherend. Qua prijs-kwaliteit onverslaanbaar zo'n beetje.
Degenen die liever een licht geurtje er in hebben of graag wat meer geld neerleggen voor een iets betere olie & luxere 'ervaring', zijn met zowel Oscar als de Shave Doctor prima af.
Nadeel of juist voordeel van de Oscar olie is overigens dat het in een flesje met een pompje komt. Perfect als die hoeveelheid precies goed is voor jou, maar reuze onhandig als je nét wat meer of minder olie wilt gebruiken. Voor mij werkte het om het pompje niet 100% in te duwen, maar nét even minder, tot 3/4 ongeveer.
Mocht het je eerste scheerolie zijn, dan zijn de Kruidvat / Etos prima om kennis te maken met wat scheerolie is de basis is (vettig en simpel).
De Oscar en TSD zijn anderzijds wel wat 'makkelijker' / toegankelijker en geven je een lekker geurtje, voor duidelijk meer euro's.
Ik kon de Oscar scheerolie bij geen enkel drogisterij vinden, ook niet bij etos. Bij bol heb ik ze gezien, maar om nou zoveel voor een scheerolie te betalen vindt ik te veel (er komt ook nog verzendkosten erbij). Ik heb nu wel paar keer de scheerolie van etos huismerk gebruikt. De olie blijft inderdaad langer op mijn huid, maar vindt toch dat het minder fijn scheerd, vooral als ik tegen de haar richting scheer dan doet het aanzienlijk meer pijn. Als ik dat niet doe, dan is het nooit echt helemaal glad. Denk dat ik hierom toch maar blijf bij scheerschuim/scheergel. Toch bedankt voor je reactie, heb wel kunnen uitproberen of het werkte of niet.Sosua schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:00:
[...]
Je kan prima met een goede scheercreme en kwast onder de douche scheren hoor.
Zou echter niet met je hoofd onder de straal gaan staan.
Met scheercreme en kwast is het inderdaad ook mogelijk, maar heb niet altijd de tijd zolang onder de douche te staan, soms moet ik kort gaan douchen en scheren, dan duurt dat toch net iets te lang.