Ik heb daar even een tijd over moeten nadenken, en mijn collectie krabbers tegen het licht houden, je kunt zoveel kanten op, het hangt ook erg af van wat je zoekt in een krabber, en hoeveel geduld je hebt met ermee leren omgaan.
Fatip heeft een hele reeks zeer betaalbare krabbers, al moet je de open kam versies wel leren beheersen, ik heb wat bloeddruppels gelaten voor ik het onder de knie had ;-)
Wil je in het verstelbare segment verder, dan heeft Merkur de Futur (waarvan de Qshave een kloon is) en de Progress, de laatste is er overigens ook met een mooie bronzen knop ipv dat plastic frummeltje, en heet dan de Digress
https://www.thegentlemans...fety-razor-brass-retrofit, een stuk duurder, maar tjonge wat ziet die er beter uit!
Dan heeft Mühle een hele reeks krabbers, van mild tot agressief, met gesloten en open kam, die zitten qua prijs onder de Progress en zeker de Digress.
Je kunt ook de Vintage route gaan, er zijn zeer interessante antieke krabbers te vinden met het nodige speurwerk (marktplaats, ebay)
Nog een stap hoger is Above The Tie met een reeks Aluminium krabbers die liggen rond de 100 Euro, en natuurlijk de RVS uitvoeringen, maar die zijn een forse klasse duurder.
Naar boven toe is de sky the limit, Timeless, Wolfman, Charcoal, Raw Shaving en vele anderen, sommige niet meer geproduceerde krabbers gaan in dat segment voor 1500$ van de hand
Twee bijzondere vermeldingen:
1 - RazoRock Game Changer 0.84-P, een, naar het schijnt, krabber met prestaties van de hele dure jongens voor een alleszins redelijke prijs (Tip, je kunt hem ook in Engeland krijgen, dan heb je geen import heffing van de douane, maar is uiteindelijk dan net zo duur als via de states met invoerheffing)
2 - PAA Alpha Ecliptic (in bakelite) een recreatie van een antieke krabber, die heel erg fijn schijnt te scheren, en voor een heel schappelijk bedrag, ziet er daarnaast ook nog eens heel wild uit ;-)
https://soulobjects.de/co...lpha-ecliptic-slant-razor is een Europese bron, maar er zijn misschien ook wel Nederlandse winkels die dit voeren.
Phew, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt, succes in je zoektocht!