Het Scheer- en verzorgingstopic deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 78 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Cardinal schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:22:
Kwam dit topic tegen en gezien mijn last van huid irritatie leek het wel een goed idee. Gelijk een Feather Popular en een berg Feather mesjes besteld.

Les 1: Een DE razor is niet hetzelfde als een standaard gillette.
[afbeelding]

Nee dat is geen irritatie, dat is bloed... ;(

Mijn derde scheerbeurt is met een klein sneetje en mijn nek heb ik maar even gedaan moet een gillete, maar de rest ging prima en het resultaat is super.

Heb nu maar een set verschillende mesjes + een merkur 34C in de bestelling staan. oOo
Oef, ja, het is wel echt even leren hoe het moet inderdaad als je van een gilette afkomt. Nu zijn feather mesjes ook niet de beste leermeesters, ze zijn heel erg gevoelig op te veel druk zetten (en dat doe je 90% zeker als je begint). Maar met een 34C en wat mildere mesjes (EN WEINIG TOT GEEN DRUK) verwacht ik al dat je een stuk betere resultaten kan verwachten.

Welke zeep/aftershave gebruik je overigens?

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:49
Ik ga mij hier ook maar eens inlezen! Scheer nu 3x per week met Gilette mach 3 turbo en gewoon een standaard bus scheerschuim. Werkt prima, maar de mesjes gaan paar weken mee maar zijn erg prijzig. Ik ga ook maar eens opzoeken naar goedkopere mesjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 23:23

Chiron

Moderator Discord
Cardinal schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:22:
Kwam dit topic tegen en gezien mijn last van huid irritatie leek het wel een goed idee. Gelijk een Feather Popular en een berg Feather mesjes besteld.

Les 1: Een DE razor is niet hetzelfde als een standaard gillette.
[afbeelding]

Nee dat is geen irritatie, dat is bloed... ;(

Mijn derde scheerbeurt is met een klein sneetje en mijn nek heb ik maar even gedaan moet een gillete, maar de rest ging prima en het resultaat is super.

Heb nu maar een set verschillende mesjes + een merkur 34C in de bestelling staan. oOo
Ouch.. nu weet je waarom Feather, Feather heet :P Je moet er mee scheren alsof je letterlijk een veertje over je huid veegt, zo weinig druk hoef je te zetten. Ook gaan 'harken' of alles meer dan 1 lange pass is meestal no go.

Fatsoenlijke lather kloppen scheelt ook een berg, als je te weinig water in je schuim hebt blijft de huid relatief 'stroef'.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

President schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:41:
Ik ga mij hier ook maar eens inlezen! Scheer nu 3x per week met Gilette mach 3 turbo en gewoon een standaard bus scheerschuim. Werkt prima, maar de mesjes gaan paar weken mee maar zijn erg prijzig. Ik ga ook maar eens opzoeken naar goedkopere mesjes!
Het is erg leuk om te doen sowieso, je ontdekt al snel dat het voornamelijk ook beter kan naast goedkoper. Mijn advies als geld besparen je grootste doel is:
- Tabac scheerzeep: 8-13 euro. Heb je echt een jaar of 2 genoeg aan.
- Kwast: 10-20 euro. Gaat een leven mee KLIK Kies hier een leuke uit en je hebt een kwalitatief geweldige borstel voor een habbekras *10 dagen later dan*.
Zoek even uit of dassenhaar of synteet wat voor jou is. Kan je beste op youtube oid zoeken
- Scheermes: 3-6 euro KLIK Kwalitatief hele goede verstelbare DE voor nogmaals een habbekras. (kopie van de merkur futur) of anders een Merkur 34C
- Een sample van DE mesjes. 10tje ongeveer? KLIK Als je eenmaal weet welk merk jouw goed zit kan je er meestal 100 voor een euro of 8-20 krijgen. En dan is het rete goedkoop.

Als je je er echt in wilt verdiepen: op badger and blade, of de nederlandse shaving society hebben bergen info en reviews over vanalles en nogwat.

Overigens, als je dit alles via de app op aliexpress besteld krijg je nog wat extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40
wel oppassen ... die enorm ruime keuze aan mesjes, zeepjes, cremes, aftershave/balms etc werkt wel wat verslavend :) ... zeker omdat je van vele dingen ook samples kan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Denko schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Het is erg leuk om te doen sowieso, je ontdekt al snel dat het voornamelijk ook beter kan naast goedkoper. Mijn advies als geld besparen je grootste doel is:
- Tabac scheerzeep: 8-13 euro. Heb je echt een jaar of 2 genoeg aan.
- Kwast: 10-20 euro. Gaat een leven mee KLIK Kies hier een leuke uit en je hebt een kwalitatief geweldige borstel voor een habbekras *10 dagen later dan*.
Zoek even uit of dassenhaar of synteet wat voor jou is. Kan je beste op youtube oid zoeken
- Scheermes: 3-6 euro KLIK Kwalitatief hele goede verstelbare DE voor nogmaals een habbekras. (kopie van de merkur futur) of anders een Merkur 34C
- Een sample van DE mesjes. 10tje ongeveer? KLIK Als je eenmaal weet welk merk jouw goed zit kan je er meestal 100 voor een euro of 8-20 krijgen. En dan is het rete goedkoop.

Als je je er echt in wilt verdiepen: op badger and blade, of de nederlandse shaving society hebben bergen info en reviews over vanalles en nogwat.

Overigens, als je dit alles via de app op aliexpress besteld krijg je nog wat extra korting.
Ah, bedankt. Nu moet ik weer wat gaan bestellen... :p

Ik ben bijna door m'n mesjes heen (ik heb een jaar of 2 geleden een sample pack gekocht van 100 stuks) en wil eigenlijk wel een nieuwe krabber en de goedkope / slechte scheerkwast is ook wel op.Maar eens wat linkje bekijken en spulletjes bestellen :Y

Ik scheer me nu al een jaar of 2 voor slechts een paar tientjes O-)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:13
Ik heb zelf de zwarte versie van degene die @Denko gelinkt heeft, maar die vond ik persoonlijk zo'n 'bulky' kop hebben dat hij voor mijn gezicht niet lekker scheert. Zelf hou ik meer van mesjes met een wat dunnere kop zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uJcvTpKaDjzkUGpn78N3TrbF/full.jpg

Die DE-kabbertjes hoeven in elk geval niet duur te zijn, dus je kunt een stuk makkelijker even kijken wat voor jou prettig scheren is. Geef vooral niet op als je een krabber, los mesje, zeepje o.i.d. hebt die niet direct een fijne scheerervaring geven. Het is voor iedereen vaak persoonlijk wat ze lekker of goed vinden. Dat maakt het ook gelijk zo leuk denk ik, omdat je voor relatief weinig geld wat meer verschillende mesjes/krabbers/zeepjes kunt proberen.

Maar áls je dan een gouden combinatie te pakken hebt, dan scheert het fenomenaal vergeleken met die peperdure Mach3 mesjes! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kapotlood op 15-05-2018 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Overigens, wellicht nog wel leuk om te zien wat aanpaswerk in actie:

Ik heb voor een vriend van me die in de ruimtevaart werkt een Yaqi borstel aangepast. Nog niet helemaal klaar, hij moet nog gepolijst worden aan de onderkant. En een matte band bij het smalle stuk wordt ingeschuurt. Maar het is een gulden uit zijn geboortejaar zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eM9nU9Tl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb vooral met scheren rode bulten onder m'n kin. Ook alleen hier komen rode bulten en soms worden het puisten.

Ik gebruik een safety razor, gebruik een scheerkom met scheerschuim, aftershafe voor de gevoelige huid en pre shave schuim. Gebruik dus een pre schuim, tijdens het scheren schuim en een dure aftershave voor de gevoelige huid. Gebruik dus ook een scheerkwast.

Ik douch altijd NA het scheren, maar na een dag of twee is het vaak helemaal rood en droog. Ik scheer met de richting MEE, dus vanaf m'n kin naar beneden.

Dit gebruik ik:

https://www.scheersalon.n...me-sensitive-proraso.html

https://www.scheersalon.n...wood-bergamot-travel.html

https://www.scheersalon.nl/proraso-sensitive-scheerzeep.html

[ Voor 4% gewijzigd door Agent47 op 16-05-2018 11:22 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:27
Agent47 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:22:
Ik douch altijd NA het scheren
Heb je ook wel eens geprobeerd te douchen voor het scheren? Het douchen kan helpen om je baardharen wat te weken, zodat het scheren wat makkelijker gaat.
maar na een dag of twee is het vaak helemaal rood en droog.
Heb je ook een creme voor de dagen na het scheren? Gewoon wat hydraterende creme dus.
Ik scheer met de richting MEE, dus vanaf m'n kin naar beneden.
Ik gok dat je het ook zo bedoelt, maar is dat ook echt de richting van jouw baard? Bij mij gaat 't op m'n nek eerst omhoog en daarna in tegengestelde richting naar beneden. Ik moet dus ook niet vanaf m'n kin helemaal naar beneden gaan, want dan ga ik voor een deel vol tegen de richting in.
Oefen je misschien ook veel druk op het mes tijdens het scheren? Heb je veel wondjes? Het is aan te raden om licht te scheren. Je hebt dan misschien niet direct het super-gladde-gevoel, maar je zou kunnen kijken of dit beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

shdx schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:16:
[...]

Heb je ook wel eens geprobeerd te douchen voor het scheren? Het douchen kan helpen om je baardharen wat te weken, zodat het scheren wat makkelijker gaat.

[...]

Heb je ook een creme voor de dagen na het scheren? Gewoon wat hydraterende creme dus.

[...]

Ik gok dat je het ook zo bedoelt, maar is dat ook echt de richting van jouw baard? Bij mij gaat 't op m'n nek eerst omhoog en daarna in tegengestelde richting naar beneden. Ik moet dus ook niet vanaf m'n kin helemaal naar beneden gaan, want dan ga ik voor een deel vol tegen de richting in.
Oefen je misschien ook veel druk op het mes tijdens het scheren? Heb je veel wondjes? Het is aan te raden om licht te scheren. Je hebt dan misschien niet direct het super-gladde-gevoel, maar je zou kunnen kijken of dit beter werkt.
Ik heb geen creme voor de dagen na het scheren, heb nu wel deze gekocht vandaag en ga deze vanavond en vanaf nu elke dag opsmeren:
https://www.bol.com/nl/p/...g-serum/9200000045900801/

Ik heb soms wondjes, maar het gaat mij puur om de rode bultjes / puistjes. Ik laat verder het mes het werk doen, dus bijna geen druk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar hóe scheer je eigenlijk @luukmans7? Ga je bijvoorbeeld 3+ keer over dezelfde plek, hou je je huid goed strak, heb je de neiging om je mesje bijna haaks op je huid te houden (wat bij je kin best snel gebeurt)?

Dat maakte bij mij namelijk een wereld van verschil, samen met het vinden van een DE-mesje wat "past" bij m'n huid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Kapotlood schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:40:
Maar hóe scheer je eigenlijk @luukmans7? Ga je bijvoorbeeld 3+ keer over dezelfde plek, hou je je huid goed strak, heb je de neiging om je mesje bijna haaks op je huid te houden (wat bij je kin best snel gebeurt)?

Dat maakte bij mij namelijk een wereld van verschil, samen met het vinden van een DE-mesje wat "past" bij m'n huid :)
Ik ga NIET 3 keer over dezelfde plek. Ik probeer m'n huid zo goed mogelijk strak te houden. Probeer het mesje niet haaks te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En als je onder een hete douche uitkomt of je gezicht eerst met warm water waar voor je meer scheerschuim/gel aan de gang gaat? Goed inmasseren, even de scheerkop/krabber onder de warme kraan houden en dan rustig beginnen, eerst de wang, naar beneden op die plek en dan tegen de richting in, scheerkop/krabber weer spoelen en zo beetje bij beetje rustig aan. Kin en nek wil ik soms alleen met de richting mee doen, even onder de warme kraan, even opnieuw scheerschuim en dan beide richtingen nadat ik eerst mijn snor heb gedaan, kan dat wat inwerken op mijn kin.

Nu ik geen puistjes meer heb (huid is heel erg geheeld) kan ik vaak alles in keer door doen. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Eerst inderdaad in delen doen is een goed advies, vooral ook omdat het eerst vaak wat langer duurt. Wat ik bij mezelf ook merkte is dat mijn huid er een beetje aan moest wennen. Mijn techniek zal in het begin ook niet goed zijn geweest, maar ik had het idee dat mijn huid ook beter aan de mesjes begon te wennen en het daardoor ook prettiger ging. Belangrijkste is (zoals al heel vaak gemeld) geen druk zetten en de juiste hoek zoeken.

Succes met scheren.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Joopieboy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:50:
En als je onder een hete douche uitkomt of je gezicht eerst met warm water waar voor je meer scheerschuim/gel aan de gang gaat? Goed inmasseren, even de scheerkop/krabber onder de warme kraan houden en dan rustig beginnen, eerst de wang, naar beneden op die plek en dan tegen de richting in, scheerkop/krabber weer spoelen en zo beetje bij beetje rustig aan. Kin en nek wil ik soms alleen met de richting mee doen, even onder de warme kraan, even opnieuw scheerschuim en dan beide richtingen nadat ik eerst mijn snor heb gedaan, kan dat wat inwerken op mijn kin.

Nu ik geen puistjes meer heb (huid is heel erg geheeld) kan ik vaak alles in keer door doen. :Y
Douch niet zo heel erg warm meer als voorheen , merkte dat ik mijn eigen huid verbrandde :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je huid droogt er sowieso enorm van uit, ik douche om de dag en geen body shampoo meer, blok zeep als het nodig is een anders niet. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Agent47 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Douch niet zo heel erg warm meer als voorheen , merkte dat ik mijn eigen huid verbrandde :S
Heb je toevallig krullen/kroeshaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Michielgb schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:27:
[...]

Heb je toevallig krullen/kroeshaar?
Nee heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ok, kwam me erg bekend voor namelijk.

Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft (en ik heb echt alle scheermessen/balsems/zepen/olieen/voornadouchen/etc etc geprobeerd) was een scheerapparaat/trimmer wat net niet glad scheert. Ik heb nu een eenvoudige Philips OneBlade die de huid niet meepakt en haren tot een halve mm scheert. Is netjes genoeg, zeker als ik het elke ochtend doe.

Bij mij groeide mijn baardharen terug m'n huid in als ik met een mes glad schoor. Dat bleek te komen doordat ik krullen heb, tegen kroeshaar aan zelfs. Razor bumps worden ze genoemd en dat zag er heel geirriteerd en ontstoken uit.

Misschien dat het bij jou ook helpt als je niet heel glad meer scheert en enkel de haren scheert, niet ook de huid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Michielgb schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:46:
[...]

Ok, kwam me erg bekend voor namelijk.

Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft (en ik heb echt alle scheermessen/balsems/zepen/olieen/voornadouchen/etc etc geprobeerd) was een scheerapparaat/trimmer wat net niet glad scheert. Ik heb nu een eenvoudige Philips OneBlade die de huid niet meepakt en haren tot een halve mm scheert. Is netjes genoeg, zeker als ik het elke ochtend doe.

Bij mij groeide mijn baardharen terug m'n huid in als ik met een mes glad schoor. Dat bleek te komen doordat ik krullen heb, tegen kroeshaar aan zelfs. Razor bumps worden ze genoemd en dat zag er heel geirriteerd en ontstoken uit.

Misschien dat het bij jou ook helpt als je niet heel glad meer scheert en enkel de haren scheert, niet ook de huid.
Hier sluit ik me bij aan. Stijl haar op m'n kop, maar slag/krullen in m'n baardhaar, en ik had precies hetzelfde wanneer ik heel glad schoor.

Tegenwoordig heb ik gewoon een baard en scheer ik alleen mijn hoofd, dus ik heb er gelukkig geen last meer van.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 116604

Agent47 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:22:
Ik heb vooral met scheren rode bulten onder m'n kin. Ook alleen hier komen rode bulten en soms worden het puisten.
Zijn het plotseling opkomende platte intens jeukende plekken? Dan zijn het galbulten en heb je last van een allergiereactie. Slik even een hooikoortstabletje dat je bij de drogist kunt kopen. Anders lijken het razor bumps, plekken waar je te agressief over de huid bent gegaan met een te scherp mes.
Ik gebruik een safety razor, gebruik een scheerkom met scheerschuim, aftershafe voor de gevoelige huid en pre shave schuim. Gebruik dus een pre schuim, tijdens het scheren schuim en een dure aftershave voor de gevoelige huid. Gebruik dus ook een scheerkwast. Ik douch altijd NA het scheren, maar na een dag of twee is het vaak helemaal rood en droog. Ik scheer met de richting MEE, dus vanaf m'n kin naar beneden.
Het kan aan veel dingen liggen. Krullend haar is een bekende oorzaak, maar als je voorzichtig met de haargroei meescheert zou dat geen probleem moeten zijn.

1a. Proraso bevat nogal wat bekende irriterende componenten. 'Voor de gevoelige huid' zegt helemaal niets, ben ik bang, want ik ken producten waar een heerlijke lavendel- of citrusgeur aan zit... en dat kan net zo goed irriteren. Smeer eens een kloddertje crème op de binnenkant van je elleboog en laat het een kwartiertje zitten. Op je gezicht mag uiteraard ook. Geen last van irritatie daarna? Dan is het iig niet de crème, of, beter gezegd, niet dat aspect van de crème.

1b. Crèmes gedragen zich echt anders van elkaar. Sommige crèmes produceren heel 'droog' schuim,hoe raar dat ook moge klinken. Ik vind dat niet fijn scheren en wil graag meer 'vet' in het geheel. Probeer eens wat van dit 'vette' uit: Bodyshop, Speick, Nivea, Palmolive. Laat je niks wijsmaken door prijs of geur: Ik vind iets simpels als Speick stukken beter dan de dure, statige Truefitts en Trumpers.

2. Laat die pre-shave crème maar zitten, 't is dure dikdoenerij. Je mag uiteraard zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, maar het is een onnodige stap in het scheerproces.

3. Dure aftershave zegt helemaal niets over het wel of niet irriteren, evenals de aanduiding 'voor de gevoelige huid'. Ik kan prima tegen aromatische Tabac met 70% alcohol, maar als ik Nivea balsem voor de gevoelige huid opdoe, kan ik een kwartier later een antihistaminetablet innemen. Spaar je geld voor dingen die je echt lekker vindt ruiken en/of verzorgen.

4. De prep van je baard is SUPERBELANGRIJK. Baardharen moeten 'weken' in water en dat duurt wel een paar minuten. Ik zou adviseren om te scheren NA het douchen, en wel zo snel mogelijk. Als ik me 's avonds scheer (en de baard dus een hele dag heeft mogen uitdrogen en bakken in de zon), scheer ik me beduidend minder prettig dan wanneer ik het na een douche doe. En dat is ondanks heel lichtjes wassen met een piepklein beetje zeep en echt een paar minuten met een washandje natklotsen.

5. De temperatuur van je scheerwater. Sommigen zweren bij heet, anderen bij lauw en een enkele gekkerd als ik bij koud. Kijk wat je huid prettig vindt: te heet kan je huid licht verbranden en als je er daarna met een scherp mes overheen gaat... you get the idea.

6. Je schuim is te geconcentreed of juist veel te slap. Te geconcentreerd is dat je scherpe pieken trekt met je scheerkwast; ook voelt het aan als een wat dikke crème. Te slap is als er grote weke klodders van je scheerkwast vallen en het geheel bijna als dik waterschuim aanvoelt. Mijn startpunt voor elke zeep of crème is waar een scheerkwast die rustig uit het schuim wordt getrokken een 'kabeltje' van schuim meetrekt. YMMV, maar ik zou er toch niet teveel van afwijken.

7. De kwast is te hard en/of je ragt te hard bij het inkwasten. Varkens- en synthetisch haar kunnen in de huid krassen en irritatie veroorzaken. Als je de zaak inmasseert, doe dat rustig.

8. Het schuim is tijdens de tweede en verdere passes te dik. Je hebt op dat moment minder dik schuim nodig; het geheel moet vooral glad zijn. Verdun het schuim met wat water alvorens verder te scheren.

9. Je scheertechniek laat te wensen over. Huid straktrekken is niet onder alle omstandigheden de juiste of prettigste manier. Het kan zijn dat je daardoor te diep scheert en meer dan alleen het haartje eraf haalt. Probeer het eens zonder straktrekken, of zo min mogelijk, of door alleen je hoofd in een bepaalde richting te draaien.

10. Mesjes liggen je niet... een verhaal zonder einde, zeker als je met bulten te maken hebt en al 10 andere suggesties hebt gekregen om te proberen.

11. ...

JK :+ . Medunkt dat je hiermee al aardig uit de voeten kunt. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
Ik heb ook de Qshave, Futur kopie, gekocht.
Moet zeggen dat ik het een mooi afgewerkt apparaat vind. Mesje lijkt ook prima uitgelijnd te zijn, las her en der dat dat nog weleens mis ging.

Zie ook nergens een ruw plekje in de afwerking, dus voor nog geen tientje echt een topding.
Leuk ook om een hypermoderne verstelbare versie te hebben naast m’n vintage Gilette Fatboy. Die is denk ik zo’n 60 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

TimmieN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:05:
Ik heb ook de Qshave, Futur kopie, gekocht.
Moet zeggen dat ik het een mooi afgewerkt apparaat vind. Mesje lijkt ook prima uitgelijnd te zijn, las her en der dat dat nog weleens mis ging.
Zie ook nergens een ruw plekje in de afwerking, dus voor nog geen tientje echt een topding.
Ja, bizar inderdaad voor die prijs.

Ik ben ondertussen overgestapt naar een rockwell 6C die ik voor een leuke prijs kon overnemen. Vond de kop van de qshave iets te groot waardoor ik onder de neus niet echt kon voelen wat ik aan het doen was. Hij wordt nu 1 voor 1 uitgeleend aan mensen die ik wil overhalen het in ieder geval een keer te proberen.

Ik heb er overigens ook 1 kado gegeven icm een scheersetje met kwast en zeep als kado voor iemands verjaardag. Die is er ook gek van ondertussen.

Het is moeilijk niet overboard te gaan met producten om te proberen, ik hou het nog netjes in controle. Maar het is wel echt bijna een hobby weer aan het worden. En dat was niet helemaal de bedoeling. Al ben ik wel gek van de B&M zepen. Vind het wel jammer dat het zo'n gezeik is om ze hier in nederland te krijgen (of uberhaupt buiten de vs)

Heeft iemand ook een suggestie om de Aftershaves van B&M in NL te krijgen? Want zover ik kan zien shipped niemand ze naar de EU. En ze hebben gewoon geuren die je hier niet gaat krijgen in een aftershave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
schumi2004 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Twijfel een beetje, heb allemaal het idee dat heel mijn gezicht open ligt straks als je alleen die dure Gillette mesjes met bescherming etc gewend ben of valt dat mee ?
FF hier verder.
@schumi2004

Valt heel goed mee. In het begin gaat dit wel wennen worden, maar je gezicht gaat zelfs beter aanvoelen dan met zo'n cartridges.
Belangrijkste punt is vooral om niet teveel druk te zetten. Die haartjes gaan er af als mes in een halfwarm potje boter.
Altijd wel eerst met de haren mee in de richting. Als 2de keer / voor een glad gevoel kan je horizontaal gaan / tegen de richting van de haren in.

Gaat je zeker goed meevallen. Je merkt snel dat je huid zo'n aanpak verkiest boven je standaard 2-3 mesjes cartridge dat je 10x gebruikt omdat ie zo duur zijn.
Hier zijn goedkope mesjes trouwens - maar goedgekeurd ;) .

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 25-05-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:02
Ik ben opzoek naar een kwast voor beginner. Ben beetje aan het zoeken en kwam bij deze uit:

https://www.heertjepronke...heerkwast-bristle-badger/

iemand een idee of dit iets is om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Dirk0s schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:13:
Ik ben opzoek naar een kwast voor beginner. Ben beetje aan het zoeken en kwam bij deze uit:

Ik vind die gemixte borstels nooit echt lekker worden.en voor varkenshaar ingewerkt is ben je 40 a 50 scheerbeurten verder.

Kijk anders op de yaqi store op aliexpress. Krijg je veeeeel betere borstels voor hetzelfde geld of ietsje meer.

Zoek dan vooral op 2 band badger/dassenhaar of silvertip de eerste is meestal ietsje meer scrubbend (maar stuk zachter nog dan wat jij linkte, silvertip is echt superzacht). Of synthetisch, ik ben positief verrast hoe goed ze zijn, heel anders dan 10 jaar terug.

Je krijgt in het buitenland simpelweg veel beter spul voor een veel lagere prijs, en er is niet zoiets als een beginnerskwast overigens. Mijn eerste kwast heb ik nu al 11 jaar oid. Heerlijke silvertip (toen 80 euro, nu heb je een betere voor 40 bij Yaqi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Dirk0s schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:13:

Kijk eens bij Razorock.
Ik gebruik sinds een tijdje een synthetische (plissoft) ... fantastisch makkelijke borstel.
En ze hebben nog ander leuk scheerspul ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denko schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:20:
Krijg je veeeeel betere borstels voor hetzelfde geld of ietsje meer.
Niet dat ik het weet bij Europese borstels... maar het idee om producten van dierlijke oorsprong in Azië te bestellen betekent volgens mij bijna een garantie op enorm dierenleed. Ik ben sterk geneigd om daarnaar te gaan vragen bij wat voor bestelling dan ook. En dat zal binnenkort wel gaan gebeuren want mijn twee zilverspitsen zijn na 10 jaar trouwe dienst wel aan vervanging toe.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 28-05-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:02
wiemelen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:40:
[...]

Kijk eens bij Razorock.
Ik gebruik sinds een tijdje een synthetische (plissoft) ... fantastisch makkelijke borstel.
En ze hebben nog ander leuk scheerspul ook :)
Zo te zien moet ik die uit Amerika laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Anoniem: 116604 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 01:27:
[...]

Niet dat ik het weet bij Europese borstels... maar het idee om producten van dierlijke oorsprong in Azië te bestellen betekent volgens mij bijna een garantie op enorm dierenleed. Ik ben sterk geneigd om daarnaar te gaan vragen bij wat voor bestelling dan ook. En dat zal binnenkort wel gaan gebeuren want mijn twee zilverspitsen zijn na 10 jaar trouwe dienst wel aan vervanging toe.
Dirk0s schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Zoals Denko ook zegt: de synthetische kwasten zijn echt stukken beter geworden. Bijv. Omega en Muhle maken goed verkrijgbare en goede sythetische kwasten. Redelijk goed verkrijgbaar in Europa ook.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Anoniem: 116604 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 01:27:
[...]

Dat kan ik je eigenlijk heel simpel vertellen hoor. ALLE (100% dus) van de dassenknopen komen uit China. En alle dassen waarvan ze gekomen zijn zijn ervoor doodgemaakt. "Made in EU" betekend letterlijk, we hebben het handvat gedraaid en er een Chinese knoop in gedaan. Tadaa!
Of eerlijker, we hebben de 2 onderdelen (knoop en handle) in china besteld en ze zijn in Polen of als je het fancy wilt hebben Engeland aan elkaar gelijmd "Made in EU"
Elk ander verhaal wat je krijgt dan dit is simpelweg niet waar.

Anderzijds, ik gebruik sinds kort een Synthetische kwast. Dat werkt ook heel goed, ook daar kan je de beste bij Yaqi vinden, die maken namelijk die knopen ook voor een berg andere merken.

Veel van de scheerspullen zitten doordrenkt met dierenleed, als je dit echt wilt vermijden: Neem een Vegan soap, met een synt borstel. Dan heb je het meeste wel ontweken. Of anders een paardenhaar borstel, daarvan wordt alleen het haar geknipt, het paard wordt niet geslacht oid. Varkenshaar borstel is een bijproduct, kan je ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bluepenguin schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:53:
Zoals Denko ook zegt: de synthetische kwasten zijn echt stukken beter geworden. Bijv. Omega en Muhle maken goed verkrijgbare en goede sythetische kwasten. Redelijk goed verkrijgbaar in Europa ook.
Twee of drie jaar geleden nog geprobeerd, nota bene een duur verjaardagscadeau. Eén keer mee geschoren, meteen daarna richting /dev/null. Destijds haalde synthetisch haar het bij lange na nog niet in vergelijking tot echt haar. Het lijkt me sterk dat er veel is veranderd in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Anoniem: 116604 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Twee of drie jaar geleden nog geprobeerd, nota bene een duur verjaardagscadeau. Eén keer mee geschoren, meteen daarna richting /dev/null. Destijds haalde synthetisch haar het bij lange na nog niet in vergelijking tot echt haar. Het lijkt me sterk dat er veel is veranderd in die tijd.
Ik ben bang dat je inderdaad NET voor een cutoff hebt gekocht. Er is in het laatste jaar aardig wat veranderd. Je hebt nu de tuxedo knot bijvoorbeeld. (ik had deze gekocht btw voor 8 euro incl verzending) die geweldig is. Hij is ietsje stijver, maar met bizar zachte puntjes (kan zelfs mijn silvertip niet aan tippen)

Maar daarnaast hebt je nu ook echt de "cashmere" en weet ik veel wat knopen, die zijn even zacht maar dan met minder stijfheid. Dit is er volgens mij een hele mooie

Nu vind ik 24MM gewoon een lekkere maat, maar je hebt ze echt van 22 oid tot 30. Allemaal voor onder de 25 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denko schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:13:
Elk ander verhaal wat je krijgt dan dit is simpelweg niet waar.
Hoog tijd voor een wat diervriendelijker aanpak, dus; en niet meer genoegen nemen met de laagste prijs. Apart is dat sommige berichten van weleer melden dat je niet eens een kwast van dassenhaar mocht hebben omdat de das hier te lande beschermd is. (Oei! Ben ik Een Overtreder Van De Wet! :) ) De bescherming van de das is sinds 2017 een stuk minder, dus ik neem aan dat kwasten ook 'mogen'. Maar hoe dan ook, een beetje kijken naar hoe het dier leeft/leefde kan echt geen kwaad.
Veel van de scheerspullen zitten doordrenkt met dierenleed, als je dit echt wilt vermijden: Neem een Vegan soap, met een synt borstel.
Vegan is een nog erger brok ellende, want er zit altijd palmolie in; daarvoor worden complete biotopen platgebrand en vervangen door monoculturen. Dan kun je echt beter een talg (Eng.: tallow)-gebaseerde zeep gebruiken in het kader van 'zoveel mogelijk gebruiken van het hopelijk lokaal levende rund dat toch al het loodje ging leggen'.
Dan heb je het meeste wel ontweken. Of anders een paardenhaar borstel, daarvan wordt alleen het haar geknipt, het paard wordt niet geslacht oid. Varkenshaar borstel is een bijproduct, kan je ook naar kijken.
Stuk voor stuk stug, hard, ***-borstelmateriaal dat bij mij snel allergische reacties oproept.

Awel, op jouw aanraden toch maar eens opnieuw kijken naar synthetisch spul. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Anoniem: 116604 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:44:
[...]

Hoog tijd voor een wat diervriendelijker aanpak, dus; en niet meer genoegen nemen met de laagste prijs.

Awel, op jouw aanraden toch maar eens opnieuw kijken naar synthetisch spul. Wie weet.
Het jammere is dus: of je nou 15 euro of 150 euro betaald, het wordt er niet diervriendelijker op. Tenzij je zelf een dassenfokkerij oid geks opzet hier is dit je keus. Er ok mee zijn of verder kijken naar alternatieven.

Overigens, je kan ook kijken op https://www.shavingsociety.com of daar wat 2e hands staat. Daar zet ik al mijn spullen op die ik niet meer wil, of wil ruilen oid. Dan komt er in ieder geval geen NIEUWE dassenkwast de markt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Dirk0s schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Ik heb de mijne bij de shave lounge besteld.
https://shavelounge.co.uk...-brushes/synthetic-fibre/

Als ik de razorock vergelijk met mijn Mule, dan geef ik persoonlijk de voorkeur aan de razorock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ik moet er altijd wel om lachen, de scheerkwastjes. De één is rond, de ander vierkant, weer een ander is synthetisch en de ander dierlijk. Die heeft harde haren, die heeft zachte haren... und so weiter. Prachtig! De mijne komt bij de Kruidvat vandaan voor een paar Euro's. Ik heb hem nu een jaartje en er is geen haar uitgegaan. Ik gebruik hem drie maal per week voor mijn koppie en hals. Dan ga je er met gezond verstand toch geen twintig Euro aan uitgeven of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Tja, waarom geeft iemand veel geld uit aan auto detailing producten als je je auto ook schoon krijgt met wat afwasproduct?

Ik ben erg blij met mijn Mühle kwast van dassenhaar. Met plezier zelfs 3 tientjes voor betaald ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.smallflower.com/prodimages/230756-DEFAULT-m.jpg

Wat voor mij de redenen waren:

Kwaliteit
Uiterlijk (ik vind het hout met chroom erg fraai)
Eigenschappen dassenhaar (zacht en neemt veel water op)
Duurzaamheid (dit is geen wegwerpproduct maar heb je jaren plezier van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig ligt dat genuanceerder :) Mijn kwastje is ook zacht en doet het prima al een jaar lang. Neemt ook zat water op maar met water scheer ik mijn hoofd niet. Wel met scheerzeep en kloppen doet hij goed. Het uiterlijk doet mij weinig.

Ieder zijn ding maar de hele hype achter scheren, baarden en producten gaat gelukkig aan mij voorbij. Daarom vind ik het grappig te lezen hoe iedereen er helemaal in op gaat, bakken geld uitgeeft, terwijl je voor een habbekrats Ali leegkoopt met goede kwaliteitsspullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 01:03:
Ieder zijn ding maar de hele hype achter scheren, baarden en producten gaat gelukkig aan mij voorbij. Daarom vind ik het grappig te lezen hoe iedereen er helemaal in op gaat, bakken geld uitgeeft, terwijl je voor een habbekrats Ali leegkoopt met goede kwaliteitsspullen.
Ieder zijn ding. En gelukkig vallen de prijzen van de meeste scheerproducten wel goed mee.
Ali is voordelig als je enkel naar prijs kijkt. Maar voor mij zijn er zijn andere redenen om net niet bij Ali te kopen zoals
- ecologische voetafdruk (zowel transport als milieuregels in China)
- ondersteunen van lokale economie i.p.v. een zwaar gesubsideerd bedrijf
- gebruik van meer ecologische producten zonder siliconen, paraben, sls en ander chemisch spul. Waarom zou je dat er in willen als het ook zonder kan?

Dus liever de lokale economie ondersteunen, al betrap ik mezelf er wel op dat ik wel eens dingen uit de VS laat doorsturen door kennissen.
Maar dat zijn dan vaak spullen waarvoor er hier geen (of geen goed) alternatief voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat vind ik juist 't leuke aan DE scheren... het is flink goedkoper dan scheren met een standaard Mach3 mesje en een bus Gilette scheerschuim, zelfs als je een beetje aan 't spelen bent met verschillende mesjes, houdertjes e.d. :)

En, hoewel ik dat zelf minder interessant vind bij scheren: een Mach3 mesje is plastic, metaal én een creme-randje aan afval. Een DE-mesje is niet veel meer dan een piepklein plakje metaal (het papieren envelopje kan bij het papierafval). En de zeepblokken e.d. gaan ook veel langer mee. Dus je hebt op termijn ook minder moeilijk afbreekbaar afval... als dat je ding is kan ook dat nog eens meehelpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:17:
Ik moet er altijd wel om lachen, de scheerkwastjes. De één is rond, de ander vierkant, weer een ander is synthetisch en de ander dierlijk. Die heeft harde haren, die heeft zachte haren... und so weiter. Prachtig! De mijne komt bij de Kruidvat vandaan voor een paar Euro's. Ik heb hem nu een jaartje en er is geen haar uitgegaan. Ik gebruik hem drie maal per week voor mijn koppie en hals. Dan ga je er met gezond verstand toch geen twintig Euro aan uitgeven of mis ik iets?
Je kunt ook gewoon naar een groeve gaan en een stuk obsidiaan tot een scherp en dun mes slaan; en vervolgens je baard afscheren na er wat olie te hebben opgesmeerd. Kost helemaal geen drol, natuurlijk. (Zoiets als dit, bijvoorbeeld.) Of waarom überhaupt scheren.

Een auto is ook maar een ding dat je van A naar B brengt. Waarom een dure Audi A8 gebruiken als een ouwe Citroën 2CV ook volstaat? Of waarom eigenlijk een auto? Wandelen kan toch ook?

Comfort van zachtere haren is een reden. Prettiger inzepen zoals je het zelf wilt is een reden. Een vervelende handle is een reden. De bloemetjes buiten (kunnen) zetten is een reden. Ik kan vanwege allerlei irritatie van de huid geen kwasten met harde haren gebruiken, ook een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik lees dit topic altijd met de zelfde gedachte,. tientallen zo niet honderden euro's uitgeven aan kwastjes, mesjes en potjes. Ik gebruik nu een zeepje en een kwast voor een paar euro, en het werkt als de brandweer.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kendo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 06:07:
[...]

Ik lees dit topic altijd met de zelfde gedachte,. tientallen zo niet honderden euro's uitgeven aan kwastjes, mesjes en potjes. Ik gebruik nu een zeepje en een kwast voor een paar euro, en het werkt als de brandweer.
Ik gebruik een Qshave imitatie Future voor mijn hoofd, al een jaar lang een Kruidvat kwast en scheerzeep van de Vergulde hand. Qshave mesjes erbij en het gaat meer dan goed hier.
Anoniem: 116604 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:50:
[...]

Je kunt ook gewoon naar een groeve gaan en een stuk obsidiaan tot een scherp en dun mes slaan; en vervolgens je baard afscheren na er wat olie te hebben opgesmeerd. Kost helemaal geen drol, natuurlijk. (Zoiets als dit, bijvoorbeeld.) Of waarom überhaupt scheren.

Een auto is ook maar een ding dat je van A naar B brengt. Waarom een dure Audi A8 gebruiken als een ouwe Citroën 2CV ook volstaat? Of waarom eigenlijk een auto? Wandelen kan toch ook?

Comfort van zachtere haren is een reden. Prettiger inzepen zoals je het zelf wilt is een reden. Een vervelende handle is een reden. De bloemetjes buiten (kunnen) zetten is een reden. Ik kan vanwege allerlei irritatie van de huid geen kwasten met harde haren gebruiken, ook een reden.
Het is de hype eromheen wat het duurder maakt dan noodzakelijk. Kijk alleen maar eens naar de Qshave Future en de Merkur Future. Beiden exact hetzelfde alleen het gewicht is anders. De Qshave scheert heerlijk en zo heb ik nog een imitatie krabber voor een paar euro die gewoon heel erg fijn scheert. Dan ga je toch geen Merkur kopen die vier keer zo duur is?

En dat is hetzelfde als met kwasten. De haren zullen anders zijn van materiaal, daar kan ik nog in komen. Maar verder is het merk, hype en vorm om kort door de bocht te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kendo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 06:07:
Zeep en crème hoeven inderdaad niet duur te zijn, ze worden gemaakt van bulkchemicaliën. Bij veel merken zit er een grote opslag op, puur vanwege de naam. Ikzelf leg de grens bij ongeveer €10 per unit van 100 tot 125 g; en zelfs dat is al erg fors aan de prijs.

Je lacht je dan ook het apezuur als je verhalen leest van mensen die spullen van Zirh, Acqua di Parma, Castle Forbes, ... gebruiken: 'Je hoeft je kwast er maar drie keer overheen te halen en je hebt een bak vol schuim!'. Wat chemisch gezien gewoon lulkoek is: in de goedkoopste Arko- en Palmolivesticks zit namelijk precies hetzelfde, in dezelfde hoeveelheid :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Het is ook vaak een hobby. Als je het puur als kostenbesparing wilt zien ben je inderdaad met een 12 pack Arko voor een tientje en een goedkope straight met strop en steen (100 euro ongeveer) set for life.
Elke 3 jaar weer een 10tje uitgeven voor een 12 pack arko, dit heb ik eigenlijk zo'n 8 jaar oid gedaan. Maar dan met MWF ipv arko.

Dan heb je een natuurlijke scheerzeep, er is voor arko niet eens echt een borstel nodig. De rest is eigenlijk smaak/luxe.

Maar onder de streep is het voor mij niks anders geworden dan auto detailing/gaming/motorrijden/etc.
Het kan allemaal een factor 10 goedkoper, maar voor de luxe betaal ik graag meer. #firstworldproblems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb die kwast ook, is prima. Ik weiger ook om zo'n hele dure kwast te kopen, als de creme maar op mijn gezicht komt dan is het prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 30-05-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit mij net te bedenken dat het eigenlijk ook met een goede schilderskwast kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Anoniem: 235591 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:47:
Ik zit mij net te bedenken dat het eigenlijk ook met een goede schilderskwast kan :)
Ik heb jarenlang geen kwast gebruikt. Dat is puur een luxedingetje. Gezicht nat, scheerstick erover, met de handen opschuimen. Werkt overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Natuurlijk kan een goede schilderskwast ook, is hetzelfde haar (varken). ;)
https://www.npo3.nl/keuri...de/12-09-2013/KRO_1642726

[ Voor 31% gewijzigd door Gusto op 30-05-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gusto schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:37:
Natuurlijk kan een goede schilderskwast ook, is hetzelfde haar (varken). ;)
https://www.npo3.nl/keuri...de/12-09-2013/KRO_1642726
Dan rijst hier de vraag: waar worden de kwasten geproduceerd maar meer waar komt het haar vandaan dat er voor gebruikt wordt? Laten we er maar vanuit gaan dat het ook uit China komt en dan gaat het hele verhaal van duurzaam, ecologisch en wat al niet meer gewoonweg niet op.

Dat geldt ook voor aluin. Kruidvat aluin is niets anders als het aluin uit een overhypte scheersalon á €15,00 per blokje. Kruidvat nog geen €3,00 meende ik.

Goede aflevering trouwens. laat wel zien hoe de klant verneukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:37:
[...]

Dan rijst hier de vraag: waar worden de kwasten geproduceerd maar meer waar komt het haar vandaan dat er voor gebruikt wordt? Laten we er maar vanuit gaan dat het ook uit China komt en dan gaat het hele verhaal van duurzaam, ecologisch en wat al niet meer gewoonweg niet op.

Dat geldt ook voor aluin. Kruidvat aluin is niets anders als het aluin uit een overhypte scheersalon á €15,00 per blokje. Kruidvat nog geen €3,00 meende ik.

Goede aflevering trouwens. laat wel zien hoe de klant verneukt wordt.
Dat dassen en varkenshaar komt uit china. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat bedoel ik. En dan gaat de post van @wiemelen hierboven al niet meer op. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55347917

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Maar er is wel een verschil, of je losse haren of een knot importeert uit china.
Er zijn bedrijven in europa, die zich daar in onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou kunnen. Maar dan is het proces om die haren te verkrijgen nog steeds een verschrikkelijk proces zoals men ook al zegt in die aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Die haren zijn gewoon "slachtafval". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha, zo ken ik er nog wel een paar :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Opa * gambieter gaat een verhaaltje vertellen over die borstels :p

uit een college dat ik geef aan diergeneeskunde studenten: Anthrax Cases Associated with Animal-Hair Shaving Brushes
During the First World War, anthrax cases in the United States and England increased greatly and seemed to be associated with use of new shaving brushes. Further investigation revealed that the source material and origin of shaving brushes had changed during the war. Cheap brushes of imported horsehair were being made to look like the preferred badger-hair brushes. Unfortunately, some of these brushes were not effectively disinfected and brought with them a nasty stowaway: Bacillus anthracis. A review of outbreak summaries, surveillance data, and case reports indicated that these cases originated from the use of ineffectively disinfected animal-hair shaving brushes. This historical information is relevant to current public health practice because renewed interest in vintage and animal-hair shaving brushes has been seen in popular culture. This information should help healthcare providers and public health officials answer questions on this topic.
In de Eerste Wereld Oorlog werd mosterdgas gebruikt, en moesten de Amerikanen miljoenen gasmaskers uitdelen. Maar toen had men nog allerlei leuke snorren, baarden etc. Dus snel scheergerei geritseld, inclusief goedkope borstels gemaakt van dierenhuiden die niet goed gedisinfecteerd werden.

Die borstels waren verontreinigd met sporen van Bacillus anthracis, de veroorzaker van Anthrax (miltvuur voor Nederlanders). Die groeien alleen uit als er geen zuurstof is. Bij het scheren werd de huid beschadigd, de sporen kwamen in de wond, en veroorzaakten huidanthrax. En dat wil je niet. De introductie van scheerschuim dat je met je handen kon aanbrengen in 1925 loste het probleem op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9Z3XCdE5Go0kBrzwGDpi6JF/full.jpg

Dus je wilt wel kwaliteit borstels hebben :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Hahahahaha, snotneus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga er maar vanuit dat een paar keer flink koken in water voldoende moet zijn om de troep eruit te krijgen.

hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee. Zie Wikipedia: Gruinard Island :p

(dit is een van de leukere colleges om te geven :+ )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus eigenlijk is het beter om geen kwast te gebruiken. Je kan gewoon niet met zekerheid zeggen, ook heden ten dage blijkbaar niet, of ze clean zijn. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Natuurlijk zijn moderne kwasten goed gedesinfecteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gusto schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:20:
Natuurlijk zijn moderne kwasten goed gedesinfecteerd!
Dit dus. Maar ik zou wel uitkijken met heel erg goedkope Chinese kwasten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wie bewijst dat dan? Want als het zo is wat @gambieter zegt dan is het wel een serieus dingetje waar je echt wel rekening mee zou moeten houden. In principe heb je geen kwast nodig, tenzij je synthetisch wilt wat prima is, en kan je je inzepen met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:22:
En wie bewijst dat dan? Want als het zo is wat @gambieter zegt dan is het wel een serieus dingetje waar je echt wel rekening mee zou moeten houden. In principe heb je geen kwast nodig, tenzij je synthetisch wilt wat prima is, en kan je je inzepen met de hand.
Ik leef nog steeds, ondanks dassen, varkens en paardenharen kwasten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dames, nemen we het svp niet te letterlijk? :p

Het intermezzo is voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
Ik heb enkel synthetische borstels, weliswaar geproduceerd in de US dus niet helemaal ecologisch.
Mijn 3 krabbers zijn gemaakt in EU.
Daarnaast heb lang geleden mijn zepen eens goed vergeleken en ik kan je verzekeren dat de ingredientenlijst van mijn huidige zepen een pak korter is dan die wat ik eerst gebruikte.

Dus niet helemaal ecologisch, maar buiten mijn Razorock borstel komen al mijn spullen uit West Europa.
Ook kwestie van de locale economie wat te stimuleren met mensen tegen "goede" arbeidsvoorwaarden.
De Chinezen zijn met genoeg, laat die hun eigen spullen maar fabriceren en kopen.

En voor de prijs moet ik het niet laten. Ik rouleer nu tussen 4 zepen die allen onder de 15 euro kosten.
Ik blijf het verwonderlijk vinden hoe weinig er van verbruikt is na een paar maanden. Tegen dit tempo kom ik er zeker 2 tot 3 jaar mee toe. Dus echt "duur" kan je dit ook niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Ik zet voor de zekerheid wat muizenvallen uit. :P

maar even zonder dollen, je koopt een kwast waar jij je gelukkig mee voelt. :)

Na aanleiding van het bovenstaande, heb ik mijn "belachelijk dure" silvertip das maar weer eens gebruikt.
Pure verwennerij. :9

Pas je laatste bericht ajb aan ipv drie keer achter elkaar te posten. Ik heb ze nu voor je samengevoegd.

[ Voor 76% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wiemelen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:40:
Daarnaast heb lang geleden mijn zepen eens goed vergeleken en ik kan je verzekeren dat de ingredientenlijst van mijn huidige zepen een pak korter is dan die wat ik eerst gebruikte.
?? Leg uit. Wat zit er dan niet meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:05:
[...]

Geen idee ... want ik gebruik die oude zepen al meer dan een jaar niet meer.
Wat ik me wel kan herinneren is dat de ingrediëntenlijst van mijn huidige best wel wat korter was.
Wil daarom natuurlijk niet zeggen dat mijn huidige zepen beter/gezonder zijn, maar ik hoop van wel.
Maar er zitten alvast geen SLS of paraben meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wiemelen schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:33:
Wat ik me wel kan herinneren is dat de ingrediëntenlijst van mijn huidige best wel wat korter was.
Wil daarom natuurlijk niet zeggen dat mijn huidige zepen beter/gezonder zijn, maar ik hoop van wel.
Ik heb heel wat zepen en crèmes in mijn handen gehad, en kan met absolute zekerheid zeggen dat daar vrijwel nooit rare dingen inzitten. Wat de zaak altijd verlengt is een opsomming van alle geurstoffen, maar hun concentratie is erg laag: bedoeld om een mooie menggeur te maken, niet om er nog meer in te proppen dan nodig.
Maar er zitten alvast geen SLS of paraben meer in.
De angst voor SLS heb ik nooit begrepen aangezien a) het nooit in een scheerzeep of -crème zit b) als het wordt gebruikt het om het veel mildere laurethsulfaat gaat in plaats van het hardere laurylsulfaat en c) de zepen die in een scheerzeep zitten (m.a.w., wat een chemicus een zeep zou noemen) net zulke prut voor je huid zijn als SLS. De angst voor parabenen is op een gegeven moment opeens een dingetje geworden, ook nergens voor nodig.

Maar goed, jouw baard uiteraard.

Als je interesse hebt zal ik wel eens een ingrediëntenlijst ontleden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 02-06-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Het gaat hier toch over scheren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
De angst voor SLS heb ik nooit begrepen aangezien a) het nooit in een scheerzeep of -crème zit b) als het wordt gebruikt het om het veel mildere laurethsulfaat gaat in plaats van het hardere laurylsulfaat en c) de zepen die in een scheerzeep zitten (m.a.w., wat een chemicus een zeep zou noemen) net zulke prut voor je huid zijn als SLS. De angst voor parabenen is op een gegeven moment opeens een dingetje geworden, ook nergens voor nodig.

Maar goed, jouw baard uiteraard.

Als je interesse hebt zal ik wel eens een ingrediëntenlijst ontleden.
Het is niet zozeer een angst voor SLS of paraben maar wel meer iets van "waarom moet dat spul er inzitten als het niet per se nodig is".
Maar bedankt voor het aanbod :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 613510

gambieter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:04:
Opa * gambieter gaat een verhaaltje vertellen over die borstels :p

uit een college dat ik geef aan diergeneeskunde studenten: Anthrax Cases Associated with Animal-Hair Shaving Brushes

[...]

In de Eerste Wereld Oorlog werd mosterdgas gebruikt, en moesten de Amerikanen miljoenen gasmaskers uitdelen. Maar toen had men nog allerlei leuke snorren, baarden etc. Dus snel scheergerei geritseld, inclusief goedkope borstels gemaakt van dierenhuiden die niet goed gedisinfecteerd werden.

Die borstels waren verontreinigd met sporen van Bacillus anthracis, de veroorzaker van Anthrax (miltvuur voor Nederlanders). Die groeien alleen uit als er geen zuurstof is. Bij het scheren werd de huid beschadigd, de sporen kwamen in de wond, en veroorzaakten huidanthrax. En dat wil je niet. De introductie van scheerschuim dat je met je handen kon aanbrengen in 1925 loste het probleem op.

[afbeelding]

Dus je wilt wel kwaliteit borstels hebben :p
Even lurken in het scheertopic voor wat leuke mesjes, maar ineens: miltvuur, mosterdgas :D

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 613510 op 03-06-2018 08:56 . Reden: Mildvuur is voor medium doorbakken steaks ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 613510 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:40:
Even lurken in het scheertopic voor wat leuke mesjes, maar ineens: mildvuur, mosterdgas :D
Scheren en leren tegelijk ;)

(Miltvuur ;))

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 02-06-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:39:
[...]

Scheren en leren tegelijk ;)

(Miltvuur ;))
Oeps :+

Naar aanleiding van een post van @Denko een paar pagina's terug heb ik deze aangeschaft.

Hiervoor heb ik mij een poosje met deze
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2398/1395/products/dovo-shavette-straight-razor-stainless-steel-handle_557x.jpg?v=1521733501
geschoren om te kijken of het scheren met een open scheermes iets voor mij was. Moet zeggen dat me dat aardig beviel, veel minder/geen irritaties _/-\o_. Het enige probleem is dat het zo'n tijd in geslag neemt.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wiemelen schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:24:
Het is niet zozeer een angst voor SLS of paraben maar wel meer iets van "waarom moet dat spul er inzitten als het niet per se nodig is".
Omdat het wel nodig is voor hoe specifiek dat product in elkaar is gezet. Er zit een hele trits aan producteisen achter waar je geen weet van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:05:
[...]

Ik heb in een toiletzak achteraan de kast nog een doosje TOBS zeep en TOBS creme gevonden.
Deze dan eens vergeleken met enkele andere zepen die ik nu gebruik.
Wat betreft aantal ingrediënten kom ik dan uit op:
TOBS zeep : 21
TOBS creme : 18
Razor Master : 14
TFS : 12
Cella : 10
Wickam : 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
Heeft iemand hier eigenlijk een goed advies voor een (baard) trimmer? Ben opzoek naar een goede trimmer om mijn baard/snor netjes bij te trimmen af en toe om het netjes/verzorgd te houden. Gebruik nu uit mijn hoofd een Philips BT5200 maar ben er niet helemaal happy mee.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

wiemelen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Ik heb in een toiletzak achteraan de kast nog een doosje TOBS zeep en TOBS creme gevonden.
Deze dan eens vergeleken met enkele andere zepen die ik nu gebruik.
Wat betreft aantal ingrediënten kom ik dan uit op:
TOBS zeep : 21
TOBS creme : 18
Razor Master : 14
TFS : 12
Cella : 10
Wickam : 10
Toevallig heb ik hier ook een TOBS zeep liggen (sandalwood), en weet ik wat er in Cella zit (alhoewel het voor mij geen fijn spul is: te vet). Laat ik eens als beloofd zo'n bestanddelenlijst ontleden:

TOBS: potassium palmate, sodium palmate, potassium palm kernelate, potassium stearate, sodium palm kernelate, sodium stearate, glycerin, aqua (water), parfum (fragrance), palm kernel acid, pentasodium pentetate, tetrasodium etidronate, linalool, coumarin, evernia furfuracea (treemoss) extract, geraniol, limonene, eugenol, cinnamal, citronellol, CI 77891 (titanium dioxide).

Cella: cocos nucifera oil, tallow, stearic acid, potassium hydroxide, sodium hydroxide, aqua, potassium Carbonate, parfum, tetrasodium EDTA.

De gemiddelde leek denkt nu aan wijwater, knoflook, zilver en houten puntige staken als ze TOBS naast Cella zetten. Maar laat ik even wat kleurtjes gebruiken:

TOBS: potassium palmate, sodium palmate, potassium palm kernelate, potassium stearate, sodium palm kernelate, sodium stearate, glycerin, aqua (water), parfum (fragrance), palm kernel acid, pentasodium pentetate, tetrasodium etidronate, linalool, coumarin, evernia furfuracea (treemoss) extract, geraniol, limonene, eugenol, cinnamal, citronellol, CI 77891 (titanium dioxide).

Cella: cocos nucifera oil, tallow, stearic acid, potassium hydroxide, sodium hydroxide, aqua, potassium Carbonate, parfum, tetrasodium EDTA.

Eerst even wat chemie. De zeep in scheerzeep is chemisch gezien ook een 'zeep'. Dat wil zeggen: een zogenaamd vetzuur dat met loog heeft gereageerd. Het zuur en het loog vormen water dat later wordt verwijderd door filteren en drogen; wat overblijft is een vettig ding: de 'zeep'. Zo'n zeepmolecuul moet je je voorstellen als een lucifershoutje. Het houtje is wel een stuk flexibeler, eigenlijk meer kettinkje dan stokje. Dat stuk is 12 tot 18 koolstofatomen lang en is het 'vet' uit het vetzuur. (Niet toevallig is het 'vet' wat we eten vrijwel hetzelfde spul.) De luciferskop is wat er resteerde van het 'zuur' en heeft een negatieve elektrische lading gekregen. Deze bouw is cruciaal. Vetten willen niet met water mengen en kruipen daarom liever heel dicht bij elkaar, desnoods in lucht... als het maar niet in water hoeft. Aan de andere kant zit een geladen kop die juist wel in water wil zitten, heel graag zelfs want vetten kan dit stukje van het zeepmolekuul niet uitstaan. Het is dus een molekuul met twee persoonlijkheden die tot elkaar zijn veroordeeld, want uit elkaar kunnen ze niet, daarvoor is te veel energie nodig.

Los je nu heel veel van dit soort Janusmoleculen op in water (we praten over triljarden exemplaren voor een normale scheerbeurt, dus een 1 met 21 nullen!), krijg je bolletjes. (De officiële naam hiervoor is micel.) Aan de binnenkant zit een watervrije kluwen vetstaarten, aan de buitenkant een massa voor watermoleculen erg aantrekkelijke lading. Dat bolletje kun je 'opblazen' door er lucht bij te doen; en als je er voldoende lucht bijdoet krijg je uiteindelijk een schuim. De zeep zorgt ervoor dat het water niet meer merkt dat er allemaal luchtbelletjes in zitten; je weet dat als je gewoon water probeert te laten schuimen door er lucht in te borrelen, het met die luchtbellen heel snel is afgelopen. Zo niet als je een zeep gebruikt.

Dat schuim moet aan allerlei eisen voldoen. Als je veel korte vetzuren gebruikt (zoals in kokosolie), krijg je 'spattende bellen' die het erg goed doen in bad. Gebruik je veel lange vetzuren (zoals in rundervet), krijg je een zwaar, dicht, vet schuim dat niet fijn scheert. Een scheerzeepmaker moet dus een zorgvuldige mix van vetten maken waarvan de schuimeigenschappen 'fijn scheerbaar' zijn.

Kijk even naar de rode en blauwe woorden. De rode vertegenwoordigen de mix van vetten / vetzuren, de blauwe de stoffen die zijn gebruikt dan wel ontstaan bij het 'verzepingsproces', dus het proces waarbij de vetzuren met loog hebben gereageerd. Gebruik je in de natuur voorkomende vetten in plaats van vetzuren, moet je nog een extra stap uitvoeren die toevalligerwijs ook met loog plaatsvindt. Een vet bestaat namelijk uit 'kooitjes' van glycerine waarin de vetzuren gevangen zitten. Het 'verzepingsproces' bevrijdt de vetzuren waardoor je op die manier dus óók glycerine overhoudt. Meestal wordt glycerine compleet verwijderd (het is een goed-verkoopbare grondstof), maar vaak laat men ook wat zitten omdat het de huid lekker vochtig houdt. Eigenlijk moet je rood en blauw daarom als één geheel lezen: bij TOBS staan de eindproducten van de reactie op de verpakking, bij Cella de beginproducten.

Het gebruikte loog is heel vaak een mengsel van 'potassium hydroxide' en 'sodium hydroxide'. (In het Nederlands: kaliumhydroxide, natriumhydroxide oftewel kaliloog en natronloog.) Waarom dat nu weer? Omdat dit weer een variabele is waarmee een zeepmaker kan spelen. Kaliloog levert nameljk makkelijk oplosbare, vrij vloeibare zepen; natronloog daarentegen moeilijk oplosbare, maar harde zepen. Voor een tablet scheerzeep is het wel zo fijn als het geheel enigszins stevig is, maar toch ook vrij vlot in je borstel kruipt! Voor je huid maakt het gebruik van kaliloog of natronloog niets uit, maar omdat het voor de producteigenschappen wél uitmaakt, wordt vaak zo'n mengsel gebruikt. Je ziet aan TOBS dat dit ook daar het geval is geweest.

Aqua / water dan: hoeft geen uitleg, hoop ik.

De groene bestanddelen zijn de geurstoffen. De wet schrijft niet voor dat je die allemaal opneemt. Cella doet dat dan ook niet, TOBS wel. Maar reken erop dat het bij Cella net zo'n waslijst zou zijn: geuren kunnen enorm complex zijn, bestaande uit tientallen zo niet honderden verschillende geurstofmolecuulsoorten. TOBS noemt een paar bekend-irriterende: linalool (lavendel), limoneen (limoen), cinnamal (kaneel), ... zodat mensen die weten dat ze daarvoor gevoelig zijn een geïnformeerde keus kunnen maken.

De onderstreepte bestanddelen zijn waterontharders. Zepen hebben als nadeel dat ze makkelijk een verbinding aangaan met de stoffen die water 'hard' maken. (Denk aan kalkaanslag!) Een zeepmolecuul dat met hardheid heeft gereageerd doet niet meer mee met schuimvorming; sterker nog, het vormt een vieze, plakkerige troep op bakjes, wastafel en kwast. Om onder die omstandigheden schuim te maken moet je eerst zoveel zeep in het water hebben dat alle hardheid ermee kan reageren; pas daarna krijgen de 'vrije' zeepmoleculen een kans om schuim te vormen. Dat is natuurlijk zonde van je dure zeep: je wilt geen zeep kopen om de waterhardheid er een plezier mee te doen! Daarom voegt men stoffen toe die zeer veel sneller en beter met waterhardheid reageren dan de zeep. Daarna kan je met een klein beetje zeep onder de meeste omstandigheden toch een prima schuim krijgen.

En wat houden we dan over? Een wit pigment bij TOBS, waarschijnlijk toegevoegd om de zeep een uniforme kleur te geven vanwege natuurlijke variatie in de gebruikte bestanddelen. Klanten gaan anders zeuren dat de zeep er niet hetzelfde uitziet en dat ze een ander exemplaar willen ook al is er met de zeep verder niets mis. Het titaniumdioxide is een niet reactief, ongevaarlijk en afschuwelijk veel gebruikt wit pigment (vanwege werkelijk uitstekende eigenschappen daarvoor): kijk naar je wit geverfde muren en aanschouw titaniumdioxide.

De conclusie: de bestanddelenlijst is 2x zo lang bij TOBS, maar er zit niets in wat er niet in thuishoort. Met uitzondering van misschien het pigment. Ik kan verder zien dat TOBS een plantaardige zeep is ('palmate' en 'palm kernelate' is afgeleid van palm- en palmkernelolie), en dat er goed is nagedacht over de olie-vetmix. Het is inderdaad een fijne zeep om mee te scheren.

And now you know: de lengte van een bestanddelenlijst zegt bitter weinig; zepen erom mijden is erg raar. Ik heb heel wat scheerzepen en -crèmes in mijn handen gehad... en ben echt maar weinig gekke dingen tegengekomen. Scheerzeepmakers spelen het spel 'fair'.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 08-06-2018 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik zeg vraag weleens aan mensen of ze het volgende zouden willen eten (denk de banaan er even niet bij) en dan lees ik de ingrediëntenlijst voor met de chemie/scheikundige namen van de banaan. Kan je vertellen dat iedereen zegt dat ze het niet gaan eten. Pas als ik zeg dat het een banaan is....

Ingrediëntenlijst is leuk maar dan moet er wel alles in staan. Niet alles is namelijk slecht of ongezond.

Afbeeldingslocatie: https://www.allesovervoeding.nl/images/stories/banaan-inhoud.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
IK wil een nieuwe safety razor gaan aanschaffen, na vier jaar met mijn oude geschoren te hebben, ik heb een hele zware dikke baard, welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik zou voor een agressieve DE gaan zoals een Muhle R41.

Ik scheer me nu enkele weken met de R41 en ben er heel tevreden van. Ook de bouwkwaliteit is dik ok. Je moet de Engelstalige reviews die doen alsof je jezelf scalpeert door een klein beetje druk te zetten echt enorm relativeren. Hier nog een interessante review en reactie waar ik het helemaal mee eens ben: https://www.shavingsociet...b=comments#comment-110540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

shadowman12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:00:
IK wil een nieuwe safety razor gaan aanschaffen, na vier jaar met mijn oude geschoren te hebben, ik heb een hele zware dikke baard, welke raden jullie aan?
Als je OK bent met een dikke kop op een DE is de merkur futur (cloon) een goede keus, adjustable die bekend staat om zijn aggresieviteit. Zelf ben ik volledig over op de Rockwell 6C, heerlijk scheermes. Ik heb geen zware baard, alleen de haren zijn dik als de knetter, en dat sloopt helaas de mesjes best snel. Er zijn ook zat slants die bekend staan om aggresieviteit, maar daar laat mijn kennis helaas mij teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-03 23:34
Kapotlood schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:29:
Ik heb dat ook met mijn 'blokken'... ik heb ze nu twee jaar, en ik zou er zo nog eens 5-10 jaar mee kunnen doen. Bijna vervelend zo lang gaan ze mee, want je hebt eigenlijk geen reden om een nieuwe te kopen :) (maar dat doe ik lekker toch)
Ik denk dat ik toch iets niet goed doe dan. Ik heb Proraso gehad (de witte) die is op. Heb een ToBS sandelwood op gemaakt en nu een gladjakkers opgemaakt. Heb nu een Cella gekocht, maar ben niet fan van de amandel geur en kokos (denk ik). Maar ik duw mijn kwast gewoon in de pot zelf en het "opschuimen" doe ik dus niet in een andere kom, maar in het potje zelf. Daardoor gebruik ik (met name van de ruwere zeep, gladjakkers) dus best veel denk ik. Ik denk dus dat ik het meer moet opschuimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:54
Zelf erg tevreden over de DE89L van Edwin Jagger
Maar ook de Muhle 41R zal je denk ik prima bevallen.

Veel hangt natuurlijk ook af wat voor mesje je gebruikt.
Ga je voor de goedkopere en minder scherpe "Derby Extra" of bijvoorbeeld de extreem scherpe "Feather" en alles wat daar weer tussenin zit.

Derby's zou ik lekker van wegblijven.
Zelf heb ik de "ASTRA SUPERIOR PLATINUM DOUBLE EDGE BLADES"
Scherp zat en ik heb aardige baardgroei!

Zie anders voor meer info:
https://www.scheersalon.nl/double-edge-blades-informatie

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
Vanwege deze video van 4minuut nog iets https://www.artofmanlines...instructional-film-video/
heb ik gekozen voor een butterfly opening. Ik heb een Parker 99R https://www.scheersalon.nl/safety-razor-parker-99r.html met gesloten kam. Ben er erg over te spreken. Ik denk alleen dat mijn volgende geen butterfly sluiting meer heeft, want als je die (hard) laat vallen is het kwestbaar(der) dan andere sluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ik heb de muhle r41 besteld en vanochtend mee geschoren, ging best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@capsoft, ik heb Proraso nog nooit gebruikt, maar zijn dat echt blokken of meer een zachte emulsie? Want ik heb nu een Truefit & Hill croupe, en die gaat echt heel snel op (hij is daarentegen wel écht ontzettend lekker :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nou, ik heb mij gisteren eens met mijn Qshave geschoren.

Allemachtig wat glad, en dat met zo weinig druk hoeven zetten.

Genieten dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Gisteren ook de qshave binnen gekregen en gelijk in combinatie met een Feather mesje geprobeerd.

Dat scheert soepeltjes en glad zeg, en in 2 passes mijn hoofd echt netjes glad. Alleen op standje zes oppassen met het hanteren, je snijd jezelf met gemak als je het een beetje te lomp doet. Ik sneed mezelf bij het een beetje te vlotjes naar mijn hoofd brengen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
@Kapotlood Proraso is wat harder. Daar doe je wat langer mee. Tailor of Bond street is zacht en daar ga je hard door heen. Ik heb ook een Cella, die is ook erg hard. Daar zal je lang mee doen, maar de amandelgeur valt mij tegen. Heb hem 1 keer gebruikt. Mocht er iemand langs 073 komen, dan mag die Tweaker heb zo hebben. Die Truefit waar jij het over hebt is blijkbaar beschikbaar als crème en als zeep. Is de zeep dan zo zacht? Of heb je de crème?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@capsoft, deze heb ik:
https://www.scheerwinkel....m-bowl,-190gr-detail.html

Verreweg de beste die ik tot nu toe heb geprobeerd, en een fantastische geur. Ik heb hiervoor o.a. 2 zeepblokken gehad van Edwin Jagger... die vond ik heerlijk qua geur, iets moeilijker op te kloppen, maar die blokken gaan zo verschrikkelijk lang mee dat ik op ten duur gewoon behoefte had aan wat nieuws :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
@Kapotlood Bedankt voor de tip. Tot nu toe heb ik al mijn spul bij scheersalon besteld (behalve gladjakker zeep & balsem en de 100pack astra mesjes) Ik zal eens kijken bij scheerwinkel. Bij Scheersalon is de klantenservice in ieder geval erg goed. Ze reageren ook vlot en goed op e-mail en ik vind de branding wel leuk/mooi van Scheersalon. Mijn favoriet tot nu toe (ben redelijk beginner) is de Taylor of bond street (sandalwood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

capsoft schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:50:
@Kapotlood Proraso is wat harder. Daar doe je wat langer mee. Tailor of Bond street is zacht en daar ga je hard door heen. Ik heb ook een Cella, die is ook erg hard.
??! Wah? Wacht even. TOBS is een stevige, maar iets vettig-aanvoelende zeep. Cella kan je makkelijk boetseren. 't Is nog niet zo zacht als Valobra, dat dan weer wel. Hebben we het over dezelfde zepen?

Of je lang met een zeep doet hangt af van hoe goed 'ie oplost. Zachte zepen lossen per definitie makkelijker op (hoger kaliumgehalte, zie boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daar doe je wat langer mee.
Sinds ik de kwast niet meer dagelijks uitspoel, doe ik makkelijk een jaar met een zeepblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
Anoniem: 116604 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:02:
[...]

??! Wah? Wacht even. TOBS is een stevige, maar iets vettig-aanvoelende zeep. Cella kan je makkelijk boetseren. 't Is nog niet zo zacht als Valobra, dat dan weer wel. Hebben we het over dezelfde zepen?

Of je lang met een zeep doet hangt af van hoe goed 'ie oplost. Zachte zepen lossen per definitie makkelijker op (hoger kaliumgehalte, zie boven).
omdat ik wel benieuwd ben of ik het goed doe, hier wat linkjes naar de zepen die ik bedoel/heb:
de proraso: https://www.scheersalon.nl/proraso-sensitive-scheerzeep.html
de tobs: https://www.scheersalon.n...nd-street-sandalwood.html
de cella: https://www.scheersalon.n...-almond-cella-milano.html
de gladjakkers: https://www.mijnwebwinkel...p/gladjakkers-scheerzeep/

en het is toch de bedoeling dat je je kwast na iedere scheerbeurt goed uitspoelt? (https://www.scheersalon.nl/onderhoud-scheerkwast) "Wanneer er zeepresten achterblijven in de scheerkwast, kan dit bij dassenharen scheerkwasten leiden tot haaruitval of -afbreuk"

Nog over het opbouwen/opschuimen van zeep gesproken: ik roer gewoon met de kwast in het bakje zeep. Ik heb geen losse kom of dure scuttle https://www.scheersalon.nl/blog/het-espresso-principe/
Ik overweeg wel om een simpel kommetje te nemen om na het vullen van de kwast met zeep het nog op te schuimen. Ik ben wel benieuwd hoeveel tweakers net als ik gewoon de kwast in de bak duwen of wie allemaal een los bakje/mok/scuttle hebben...

[ Voor 15% gewijzigd door capsoft op 14-06-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Kwast in zeepbakkie hier ... en als die voldoende geladen is, verder opschuimen op het gezicht
Maar dat hangt ook van zeep tot zeep af .... Proraso moet ik echt wel goed kwasten op mijn gezicht terwijl bijvb. een TFS al begint te schuimen als je er naar kijkt in het bakje :)
Pagina: 1 ... 13 ... 78 Laatste