• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:44:
Het zal best een knappe prestatie zijn, maar het circus er omheen loopt wel een beetje uit de pas met de relatieve eenvoud ervan. Ik zou stiekem wel eens Elon's reactie willen zien terwijl hij die uitzending bekijkt.
Als ik zijn twitter bekijk lijkt hij zelfs aanwezig te zijn. Maar dat kan ook zijn om Bezos te stangen :+

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Autotune :(
Aaaand i'm outofhere.

Vond dit nou niet echt reclame om gelijk een ticket te gaan boeken, dan liever een wat lagere vlucht in een 60 jaar oud spionagevliegtuig.
Vrees dat dit net z'n commercieel succes gaat worden als z'n Virgin cruiseschip wat vlak voor corona in de vaart genomen werd.

[ Voor 88% gewijzigd door PalingDrone op 11-07-2021 17:59 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Pierre schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Die denkt been there long time ago with SpaceX
Elon is zelf nog helemaal niet omhoog geweest, Branson nu wel. Ik las ook dat Elon zelf ook een plaatsje gereserveerd heeft voor bij Virgin Galactic. Denk dus dat hij wel enthousiast is. :)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

Yucon

*broem*

Satch schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:54:
[...]

Elon is zelf nog helemaal niet omhoog geweest, Branson nu wel. Ik las ook dat Elon zelf ook een plaatsje gereserveerd heeft voor bij Virgin Galactic. Denk dus dat hij wel enthousiast is. :)
Hij heeft ook in een ID3 gereden :P

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:10
Is er trouwens een rede waarom in het rijtje van voertuigen op de romp, de Space Shuttle er niet tussen staat
?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNbkmKIYYNUxPJzsPRe4xIAda3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOMTjV6GuZ7PUbQ1ov6hZugI.jpg?f=fotoalbum_large

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:44:
Het zal best een knappe prestatie zijn, maar het circus er omheen loopt wel een beetje uit de pas met de relatieve eenvoud ervan. Ik zou stiekem wel eens Elon's reactie willen zien terwijl hij die uitzending bekijkt.
Lol, wel eens bij een autoshow geweest? Valt oprecht mee dit hoor.

Vind het ook prachtig hoe heerlijk sarcastisch de presentatoren (vooral Colbert natuurlijk) zijn over de historische significantie dat er eoa random bilionair meevliegt. Tot nu toe een erg leuke webcast, schril contrast met de BO-webcasts die zichzelf altijd veel te serieus nemen.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

*knip* we gaan hier geen doodsverwensingen posten, ook niet grappig bedoelde

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 20:01 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja en van stoomtreinen wordt de melk zuur ... Technologie is ook gebaat bij dit soort initiatieven, anders komt het alleen uit de militaire hoek, als je dat liever wil best.

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 20:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
franssie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Ja en van stoomtreinen wordt de melk zuur ... Technologie is ook gebaat bij dit soort initiatieven, anders komt het alleen uit de militaire hoek, als je dat liever wil best.
Welke technologie bijvoorbeeld? Hoewel ik absoluut geen fan van de persoonlijkheid "Musk" ben, ben ik "bang" dat zijn visie en doorzettingskracht een stuk belangrijker is met de vernieuwing en vooruit helpen van de ruimtevaart i.t.t. Virgin/Blue Origin.

Maargoed, wie weet komt 't nog :+

Maar ik moet toegeven, heb de stream zojuist even doorgeskipt naar de meest interessante momenten en vond het toch 1000x minder tenenkrommend (eigenlijk überhaupt niet eens) dan de streams die Blue Origin neerzet.. Sodeju, wat zijn die verschrikkelijk. Het helpt natuurlijk dat Virgin daadwerkelijk een engineer als co-host neerzet i.p.v. een poppetje van public relations ofzo :+

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 11-07-2021 18:40 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 19:16
Osiris schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Welke technologie bijvoorbeeld? Hoewel ik absoluut geen fan van de persoonlijkheid "Musk" ben, ben ik "bang" dat zijn visie en doorzettingskracht een stuk belangrijker is met de vernieuwing en vooruit helpen van de ruimtevaart i.t.t. Virgin/Blue Origin.

Maargoed, wie weet komt 't nog :+

Maar ik moet toegeven, heb de stream zojuist even doorgeskipt naar de meest interessante momenten en vond het toch 1000x minder tenenkrommend (eigenlijk überhaupt niet eens) dan de streams die Blue Origin neerzet.. Sodeju, wat zijn die verschrikkelijk. Het helpt natuurlijk dat Virgin daadwerkelijk een engineer als co-host neerzet i.p.v. een poppetje van public relations ofzo :+
NASA is anders ook niet al te best de laatste tijd. :')

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• absrnd
Alhoewel de commercie er af droop, en mijn tenen met regelmaat krom trokken, is dit goede stap voor de voortgang van de ruimtevaart.
alleen de commerciële partijen kunnen nu de volgende stap sneller voortduwen.

En laten die rijken maar eerst gaan, en dat er meerdere partijen gaan concurreren, en alles stukken goedkoper maakt.

en op naar de volgende stap, baan om de aarde, en dan door naar de maan _/-\o_

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01
"...Who will return to Earth as astronauts"
Wat een degradatie van dat laatste woord. Jammer dat dit ruimtetoerisme nu van start gaat, ik voorspel voor volgend jaar nog hogere temperaturen en bosbranden.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 22:57
Hij is toch maar 86km hoog geweest? 282000ft op het hoogste punt als ik het goed gezien heb. Dat is nog ver vd 100km grens die normaliter gehanteerd wordt.

En zelfs als je met Blue origin even 10 seconden boven de 100km komt en een minuutje ofzo gewichtloos bent, ook dat is nog zeer beperkt.

Als ik een bak geld zou neertellen voor een ritje naar de ruimte wil ik op z'n minst 1 of meerdere rondjes rond de aarde maken :) Of een weekendje in een zero-G hotel in LEO :)

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

De definitie van astronaut zijn moet maar eens worden bijgewerkt :Y

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 20:56
Damponaut schaar ik deze poging onder. Van astronaut blijven we af aub

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• mcDavid
pirke schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:15:
Hij is toch maar 86km hoog geweest? 282000ft op het hoogste punt als ik het goed gezien heb. Dat is nog ver vd 100km grens die normaliter gehanteerd wordt.

En zelfs als je met Blue origin even 10 seconden boven de 100km komt en een minuutje ofzo gewichtloos bent, ook dat is nog zeer beperkt.
In Amerika wordt 50 Miles (ongeveer 80km) aangehouden, wat dichter bij de berekening van Karman ligt. Ook zijn er een aantal kunstmatige satellieten die een baan met perigee rond de 80km hadden. Die hele 100 km is dus weinig waard als "grens", zeker voor suborbital vluchten is het totaal niet relevant. Die 10 km verschil lijkt me bij lange na niet het grootste verschil tussen beide aanbieders.
Als ik een bak geld zou neertellen voor een ritje naar de ruimte wil ik op z'n minst 1 of meerdere rondjes rond de aarde maken :) Of een weekendje in een zero-G hotel in LEO :)
Een paar rondjes lijkt me persoonlijk het optimum. Bij meerdere dagen word je toch al snel geconfronteerd met de ongemakken van gewichtloosheid en het opgesloten zitten in een kleine cabine zonder privacy.

Als er echt grote ruimtehotels komen wordt dat misschien anders, mits daar ook wat interessants te doen is dan.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 11-07-2021 20:23 ]

• Osiris
  • Niet online
Ik vind het argument dat er kunstmanen zijn die een perigee < 100 km hadden een slecht argument eerlijk gezegd: als je baan maar elliptisch genoeg is, kun je, zolang je satelliet maar robust genoeg is, ongetwijfeld nog wel lager dan die 80 km komen. Zo redeneren doet geen recht aan de oorspronkelijke argumentatie van Von Kármán.

Tenzij die satellieten met een perigee rond de 80 km ook een apogee rond diezelfde hoogte hadden ;) Dan is 't natuurlijk wel een geldig argument.

Nog een reden om die "laagvliegende satellieten" te negeren: het argument van Von Kármán heeft het specifiek over lift-genererende vliegtuigen wanneer die lift niet voldoende meer is naarmate ze hoger vliegen. Niet andersom geredeneerd vanuit satellieten en hoe laag die kunnen komen. Slaat gewoon nergens op.

Het feit dat een satelliet door de atmosfeer gaat, neemt niet weg dat een vliegtuig op die hoogte gewoonweg nog voldoende aerodynamische lift kan genereren zónder orbital speed te behalen. Ergo: nog geen ruimte, want onder de Kármán lijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 11-07-2021 20:36 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 08:36
Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Hij heeft ook in een ID3 gereden :P
Check ik ook 8) Ticket voor VG zie ik nog even niet gebeuren. Mafste wat ik gedurfd heb is in een Ultralight over de Victoria Falls. Vliegende grasmaaier onder een delta glider.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
pirke schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:15:

Dat doen die lui in die Dragon capsule later dit jaar dus wel, maar kost ook een smak meer duiten. Betaald door een andere miljardair.

En dan hebben we Axion nog naar het ISS. Axion dat droomt over eigen ruimtestations.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
absrnd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:59:
Is er trouwens een rede waarom in het rijtje van voertuigen op de romp, de Space Shuttle er niet tussen staat
?

[Afbeelding]
Beetje vaag. Zie ook de 707 er tussen staan, waarschijnlijk om dat passagierjets vliegen echt goedkoop maakten. De LM is een ook rare, maar is natuurlijke enige die mensen op een ander hemellichaam gedropped heeft.

• absrnd

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Los van alle discussies rondom karman lijn, ruimte of niet, astronaut of niet, klimaat slecht of goed etc.

Dit is ontwikkeling. Hier komen nieuwe technieken uit. Iedere manier die ontwikkeld wordt heeft zijn positieve en negatieve kanten. Iedere manier brengt nieuwe inzichten. Laten we daar op focussen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
th4k1ck3r schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:07:
Los van alle discussies rondom karman lijn, ruimte of niet, astronaut of niet, klimaat slecht of goed etc.

Dit is ontwikkeling. Hier komen nieuwe technieken uit. Iedere manier die ontwikkeld wordt heeft zijn positieve en negatieve kanten. Iedere manier brengt nieuwe inzichten. Laten we daar op focussen.
Dat was dus mijn eerdere vraag, kan je dit opschalen naar LEO? Dan is het een eerste stap in ontwikkeling. Anders is het een doodlopend spoor.
mcDavid schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:16:
[...]

Een paar rondjes lijkt me persoonlijk het optimum. Bij meerdere dagen word je toch al snel geconfronteerd met de ongemakken van gewichtloosheid en het opgesloten zitten in een kleine cabine zonder privacy.

Als er echt grote ruimtehotels komen wordt dat misschien anders, mits daar ook wat interessants te doen is dan.
Tegen de tijd dat wij een paar rondjes LEO kunnen betalen, moet het goedkoop genoeg zijn dat een beetje ruimtehotel wel realistisch is geworden.

• mcDavid
Sissors schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Tegen de tijd dat wij een paar rondjes LEO kunnen betalen, moet het goedkoop genoeg zijn dat een beetje ruimtehotel wel realistisch is geworden.
Heheh, dat zal zo'n vaart niet lopen idd. ;(

Maar ik bedoelde het een beetje, vanuit het oogpunt van een miljonair of zo. Een bezoekje aan het ISS gaat (op dit moment) gepaard met maanden van training, taalcursussen Russisch en Engels, etc. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in/tijd voor heeft. Een paar dagen in een capsule (bijv. dragon) rondcirkelen en achter een gordijntje in een stofzuiger moeten schijten... lijkt me ook minder romantisch dan je op het eerste gezicht misschien denkt.

Als ik op dit moment een paar miljoen kapot kon smijten, zou ik gaan voor een paar rondjes.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Sissors schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Dat was dus mijn eerdere vraag, kan je dit opschalen naar LEO? Dan is het een eerste stap in ontwikkeling. Anders is het een doodlopend spoor.
Dan hebben ze een factor 4 meer delta v nodig. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren van onder een vliegtuig.

TheS4ndm4n#1919

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Eerste beste Google resultaat maar het is mogelijk om kleine satellieten in een baan om de aarde te brengen vanonder een vliegtuig vandaan.

https://www.want.nl/virgin-orbit-lanceert-raket-vliegtuig/

Dat is dus stap 1. Opschalen voor mensen is natuurlijk nog een grote stap verder en waarschijnlijk inderdaad nu niet of bijna niet mogelijk.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40

mphilipp

Romanes eunt domus

Sponz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:27:
Want wat staat daar nu dan?

Sorry hoor, maar ik vindt dat zo'n gelöl dat dit geen astronauten zouden zijn. Alleen maar omdat het een paar rijkelui zijn die dit doen. Het is dus puur jalouzie. Er staat in het woordenboek bij chauffeur ook niet dat je goed moet zijn in het besturen van een auto. Geen voorbehoud: je bent in de ruimte geweest, dus ben je astronaut. Geen elitair gezeik dat de ene het wel is en de andere niet omdat hun kop je niet aanstaat.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RocketKoen
thijsco19 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:10:
Eerste beste Google resultaat maar het is mogelijk om kleine satellieten in een baan om de aarde te brengen vanonder een vliegtuig vandaan.

https://www.want.nl/virgin-orbit-lanceert-raket-vliegtuig/

Dat is dus stap 1. Opschalen voor mensen is natuurlijk nog een grote stap verder en waarschijnlijk inderdaad nu niet of bijna niet mogelijk.
Virgin Galactic en Virgin Orbit zijn wel 2 aparte bedrijven.
De eerste is beursgenoteerd en doet toeristen. De tweede is privaat onderdeel van Virgin group en doet satellieten.

TheS4ndm4n#1919

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

RocketKoen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Virgin Galactic en Virgin Orbit zijn wel 2 aparte bedrijven.
De eerste is beursgenoteerd en doet toeristen. De tweede is privaat onderdeel van Virgin group en doet satellieten.
I know, daar ging het ook niet om.
Zoals ik al zei, een baan om de aarde is mogelijk vanaf een vliegtuig. Daar reageerde ik op. ;)

Is/was ook niet de eerste die het doet of deed. Everyday Astronaut had het er eens over in een van zijn filmpjes dacht ik.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Maasluip
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sponz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:27:
Mwah, als beardy Branson nooit verder komt dan dit dan wordt hij toch gewoon het lachertje van de ruimtevaart?
Ik was net op tijd bij de livestream (zo'n 40 seconden na liftoff) en ik hoorde de dame van het commentaar dingen zeggen als "dit is zo'n moment waar later gevraagd wordt "waar was je toen"... "
Eh, ROFL, daar was ik.
"The space is now virgin!" _O- Nog nooit zo'n genante vertoning gezien. Niet dat het genant is dat ze een hop gedaan hebben, dat is voor iedereen een grote mijlpaal, maar dat ze daar zo'n ophef van maken. Eh, dit is toch al lang geleden gedaan? Hebben ze meer gedaan dan Scaled Composites 17 jaar geleden? Ja, een paar man extra. Maar "slechts" 86 km.

Signatures zijn voor boomers.

• Osiris
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:22:
[...]

Sorry hoor, maar ik vindt dat zo'n gelöl dat dit geen astronauten zouden zijn. Alleen maar omdat het een paar rijkelui zijn die dit doen. Het is dus puur jalouzie. Er staat in het woordenboek bij chauffeur ook niet dat je goed moet zijn in het besturen van een auto. Geen voorbehoud: je bent in de ruimte geweest, dus ben je astronaut. Geen elitair gezeik dat de ene het wel is en de andere niet omdat hun kop je niet aanstaat.
Misschien dat sommigen hier wel die gedachte hebben bij de "geen autronauten, want niet >100 km", maar er zijn er ook gewoon een hele boel die vrede hebben dat Bezos en consorten over een paar dagen wél "volledige" astronauten worden, maar dit clubje van gisteren niet. Puur omdat de Amerikanen hun eigen grens hebben gesteld die internationaal helemaal niet erkend is.

Kortom, ze zijn astronauten in Amerika, maar daarbuiten niet, terwijl Bezos en z'n groepje internationaal óók astronauten zullen gaan worden (mits alles goed gaat).

Daarnaast zullen we gewoon een nieuwe definitie voor "astronaut die op professionele basis de ruimte in is geweest" moeten verzinnen, zoals "prof-astronaut" net zoals je amateur voetballers en prof-voetballers hebt. :P Want zeg nou even zelf: als je Bezos/Brandson vergelijkt met bijv. André Kuipers, dan zit daar natuurlijk wel een verschilletje tussen. Net zoals er een verschil zit tussen een voetballer die in de finale van een EK/WK voetbalt, of diegene op het voetbalveld op zaterdagochtend in z'n amateurclubje.

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 12-07-2021 19:27 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat leuke technische achtergrond details en info over de nieuwe starship onderdelen (hot gas rcs thrusters) :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2021 20:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:24:
[...]
Daarnaast zullen we gewoon een nieuwe definitie voor "astronaut die op professionele basis de ruimte in is geweest" moeten verzinnen, zoals "prof-astronaut" net zoals je amateur voetballers en prof-voetballers hebt. :P
Nou, dat is toch voldoende? Gewoon prof- ervoor zetten. Klaar. Dat semantische geneuzel is erg vermoeiend.
Want zeg nou even zelf: als je Bezos/Brandson vergelijkt met bijv. André Kuipers, dan zit daar natuurlijk wel een verschilletje tussen. Net zoals er een verschil zit tussen een voetballer die in de finale van een EK/WK voetbalt, of diegene op het voetbalveld op zaterdagochtend in z'n amateurclubje.
Het zijn beiden voetballers, toch?
Nogmaals, ik vind het vermoeiend. Men begrijpt het verschil echt wel, en de toeristen zullen echt niet op hun paspoort 'astronaut' laten zetten. Een enkeling (Amerikaan waarschijnlijk) zal er wel een tamtam om maken, maar als ie dan uitlegt dat ie met Virgin Galactic mee is geweest, is zijn oma waarschijnlijk erg onder de indruk en ik ben alleen maar jaloers dat hij die 2,5 ton had om mee te kunnen :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Osiris
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:30:
[...]

Dat semantische geneuzel is erg vermoeiend.
Maar wel heel erg belangrijk op verjaardagen :+

• bottom line
  • Laatst online: 11:50
Maasluip schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Mwah, als beardy Branson nooit verder komt dan dit dan wordt hij toch gewoon het lachertje van de ruimtevaart?
$250k voor 3 minuten gewichtloos ten opzichte van $5 miljoen ofzo voor 8 minuten gewichtloos.
Verschil is 15km in hoogte.

Weet niet of ik het dan erg zou vinden om als 'lachertje' aanzien te worden. Wat maakt mij nu uit, of ik al dan niet op het lijstje astronaut zou staan. Ik heb de wereld gezien op een manier dat 90% nooit zal zien. Ik ben in de ruimte / thermosfeer geweest en dat is gewoon ondenkbaar.
Want die 5 miljoen ervoor betalen, dat haal ik nooit. En met mij nog 99% van de wereldbevolking.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:09:
[...]

$250k voor 3 minuten gewichtloos ten opzichte van $5 miljoen ofzo voor 8 minuten gewichtloos.
Verschil is 15km in hoogte.

Weet niet of ik het dan erg zou vinden om als 'lachertje' aanzien te worden. Wat maakt mij nu uit, of ik al dan niet op het lijstje astronaut zou staan. Ik heb de wereld gezien op een manier dat 90% nooit zal zien. Ik ben in de ruimte / thermosfeer geweest en dat is gewoon ondenkbaar.
Want die 5 miljoen ervoor betalen, dat haal ik nooit. En met mij nog 99% van de wereldbevolking.
Parabool vlucht is voor $10k een keer of 15-30 een 20-30 seconde gewichtsloos, oftewel een totaal van 8 minuten. En natuurlijk, langer achter elkaar is leuker, en ik vermoed dat de afwisseling tussen 0G en >1G bij een parabool vlucht ook niet goed voor je maag is (waarbij 0G sowieso al problematisch kan zijn). Maar tja, als het alternatief $250k voor 3 minuten is, dan weet ik het wel :P

Uiteindelijk denk ik toch dat de meeste die zoiets doen het voor de poch factor doen.

• torp
Osiris schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:24:
Daarnaast zullen we gewoon een nieuwe definitie voor "astronaut die op professionele basis de ruimte in is geweest" moeten verzinnen, zoals "prof-astronaut" net zoals je amateur voetballers en prof-voetballers hebt. :P Want zeg nou even zelf: als je Bezos/Brandson vergelijkt met bijv. André Kuipers, dan zit daar natuurlijk wel een verschilletje tussen. Net zoals er een verschil zit tussen een voetballer die in de finale van een EK/WK voetbalt, of diegene op het voetbalveld op zaterdagochtend in z'n amateurclubje.
In mijn ogen is een astronaut vergelijkbaar met een piloot. En hoe vaak je ook meevliegt, als passagier blijf je een passagier.

• Maasluip
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dus André Kuipers is geen astronaut? Ik vind het een interessante definitie en ben vooral benieuwd naar hoe de passagiers in het ISS daar tegenover staan ;)

Maar de term "astronaut" moet je zien als "zeeman". Je bent ook zeeman als je "slechts" het dek schrobt. Daarvoor hoef je geen stuurman of kapiteit te zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• torp
Goeie vergelijking. Ben je ook zeeman als je meevaart met een cruise?

"SpaceShipTwo is a low-aspect-ratio passenger spaceplane. Its capacity will be eight people — six passengers and two pilots."
Twee astronauten dus.

• mcDavid
Sja dat is de vraag. Letterlijk vertaald zou het woord "astronaut" ongeveer neerkomen op "sterrenvaarder". Of "ruimtevaarder" als je Kosmonaut vertaalt.

Als je het woord "zeevaarder" opzoekt, kom je definities tegen zoals "Iemand die voor zijn beroep de zee bevaart". Maar als je het mij vraagt, mag je iemand die voor zijn hobby met een zeilboot de oceaan oversteekt ook wel een zeevaarder noemen. Een kitesurfer bij Hoek van Holland zou ik daar echter niet onder scharen.

Als je dat projecteert op ruimte/sterrenvaarder zouden touristen volgens de woordenboekdefinitie dus geen astronaut zijn. Maar dan moet je bijv. Tito en Shuttleworth ook uitsluiten. De vraag is dus een beetje: Hoe lang/ver moet je de ruimte in om aan zo'n titel te voldoen? Of draait het enkel om wat je in de ruimte doet en of je daarvoor betaald wordt?

Persoonlijk vind ik het een beetje flauwekul om na een suborbital, touristische ruimtevlucht zonder missie, jezelf astronaut te noemen. Maar aan de andere kant maakt het me ook weinig uit. Wat boeit zo'n titeltje nou. Het is ook niet alsof de hele wereld en zijn moeder nu ineens dit soort vluchtjes gaat maken... Tegen de tijd dat er zoveel mensen in de ruimte wonen/werken dat het overzicht zoek raakt, ontstaan er vanzelf wel differentiërende termen.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
Ach, boeiend, zelfs in het iss ben je nog amper de atmosfeer uit, dat ding heeft nog regelmatig een boost nodig omdat hij snelheid/hoogte heeft verloren door atmosferische drag. Dus dat is ook het equivalent van snorkelen tegenover de diepzeeduikers die naar een ander hemellichaam zijn gevlogen/gaan vliegen.

En dan ook nog de moeite die je erin steekt van maanden/jaren lange trainingen om alle noodsituaties de baas te kunnen of gewoon champagne,hippe onesie,ritje,kiekje, landen, thuis bij moeder de vrouw aan de prak. Uiteindelijk is het commentaar vooral een uitgebreide en verkapte diss aan iedereen die niet van team [mySpaceFlightMessias] is.

SpaceShipTwo is misschien maar een opgedirkt sportvliegtuigje maar leert ons wel dingen over staging en reentry en heeft ook een rol gespeeld (in meer of mindere mate technisch/financieel/ambitie) voor Virgin Orbit, New Shepard is misschien een piemelvormig hoppertje maar leer ons wel over propulsive landing en raketveiligheidssystemen, en zal ons gradatim maar ferociter bij New Glenn brengen, of zelfs indien slechts bij BE4 dan alsnog vooruit.

En al zal Musk niet wakker liggen van Blue Origin of Virgin, de zogenaamde rivaliteit in de media zorgt ook weer voor aandacht, en dus geld, voor zijn plannen. Dus elke persoon die hier geld op wil stukslaan en daar een titel voor krijgt helpt het geheel financieel vooruit.
mcDavid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:56:
Persoonlijk vind ik het een beetje flauwekul om na een suborbital, touristische ruimtevlucht zonder missie, jezelf astronaut te noemen. Maar aan de andere kant maakt het me ook weinig uit. Wat boeit zo'n titeltje nou. Het is ook niet alsof de hele wereld en zijn moeder nu ineens dit soort vluchtjes gaat maken... Tegen de tijd dat er zoveel mensen in de ruimte wonen/werken dat het overzicht zoek raakt, ontstaan er vanzelf wel differentiërende termen.
Inderdaad, gravinaut, orbitariër, stationaris, lunatic, marseet, belter, gotta catch 'em all! :P

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 15:03
[...]

Ik vind het ook bijzonder dat binnen de "space / rocket" community zoveel tegenstand lijkt te zijn tegenover bepaalde organisaties. En krijg dan toch vaak wel het gevoel dat SpaceX veel fanboyism (ofzo) met zich heeft meegebracht. Nu is het wel zo dat de CEO's ook regelmatig het slechte voorbeeld geven, en media ook een grote rol speelt.
Ik vond deze 2 tweets van Dimitri Rogozin scherp, en toont naar mijn mening aan dat de discussie wel of geen atronaut etc., vrij doelloos is.

We can agree with the assertion of a number of experts that suborbital flight has nothing to do with professional astronautics, but, nevertheless, it is a landmark event in terms of both the development of technology and the expansion of humanity's ability to look at our planet from space.

I hope that someday our billionaire oligarchs will start spending their money not on regular yachts and vanity fairs, but on the development of space technologies and knowledge about space.

kimi

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Deze miljardairs zijn erg gevoelig voor hun ijdelheid, dus heeft het zin om ze te prikkelen met de boodschap 'leuk, maar dit telt niet' :) Juist om ze te bewegen hiermee verder te gaan en niet over te laten stappen op het kopen van kunst van dode schilders ofzo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Boehoe, wat een vermoeiende discussie.

Vannacht is de eerste Super Heavy booster op druk gebracht met stikstof en heeft deze eerste test goed doorstaan.
https://www.teslarati.com...eavy-survives-cryo-proof/

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

yorkick schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Ik vind het ook bijzonder dat binnen de "space / rocket" community zoveel tegenstand lijkt te zijn tegenover bepaalde organisaties.
Het is met elk interessegebied of hobby/whatever hetzelfde: er zijn mensen die het zich toeëigenen en menen te kunnen dicteren 'hoe het moet'. Zo heb je onder motorrijders de 'echte motorrijder' en onder fotografen de 'echte fotograaf'. Uiteraard bepalen zij hoe die hun ding moeten doen/beleven en welke spullen voldoen om voor 'echt' te worden versleten. Als je naar ruimtevaart krijgt, heb je 2 kampen: de Amerikanen en de Russen. Nog steeds. Ik irriteer mij mateloos aan die vervelende Amerikanen die elke uiting van Russische ruimtevaart proberen de grond in te boren. Laatst nog, op de dag van de eerste vlucht van Tereskova, kwam er weer een: zij was geen echte kosmonaut, maar een communistische propagandastunt, ze deed alles verkeerd tijdens de vlucht enz, enz. Kortom, de eerste Amerikaanse vrouw was pas de eerste vrouw in de ruimte. En zo gaat het steeds. Begin niet over de Buran, want dan weten die Amerikanen meteen dat het een 1:1 kopie is (wat echt niet zo is) en dat het dus ook niets voorstelt.
Ik hoor dergelijke dingen nooit van Russische kant. Zij zouden bij zowat alles kunnen roepen dat zij dat in de jaren '60 al deden bijvoorbeeld. Maar dat doen ze niet. Russen houden niet van natrappen. Amerikanen wel. Of ze nou gewonnen hebben of niet, ze blijven iemand trappen die al op de grond ligt.
En in die gekte slepen ze overal ter wereld mensen mee in hun verering van Musk. Nou heb ik grote bewondering voor wat Musk heeft bereikt, maar de man is verre van heilig. Dat is niet erg, ik ben ook niet perfect. Maar het is net als met de Apple fanboys: je moet het niet wagen om een klein beetje kritiek te hebben, want dan krijg je meteen een heel leger over je heen.

En waarom ze nou allemaal zo moeilijk doen over Bezos en Branson is voor mij een raadsel. Bezos heeft gewoon een serieus ruimtevaartbedrijf dat leuk spul de ruimte in kan slingeren en Branson richt zich op rijke mensen die een unieke ervaring willen. Ik zie het probleem niet. En als die mensen dan ook astronaut worden genoemd, wat is dan het probleem? Vraag het voor de gein een aan Buzz of hij het erg vindt dat een of andere miljardair nu ook astronaut is? Ik denk het niet. Iedereen snapt dat er een wereld van verschil zit tussen wat hij heeft gedaan en die vlucht van een paar minuten boven de 80km van Branson. Maar dat doet aan geen van de vluchten iets af. Ik neem ook mijn petje af voor Branson. Die gast schopt al sinds de jaren '70 tegen de schenen van de gevestigde orde dus hij vindt deze reuring alleen maar leuk. Boeit hem het dat een of andere snob hem geen astronaut wil noemen...

• torp
*knip* graag constructief reageren

[ Voor 111% gewijzigd door ZieMaar! op 14-07-2021 08:24 ]

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 18:47

GeekK

Rag Mama Rag

Oeps... verkeerde topic.

[ Voor 146% gewijzigd door GeekK op 14-07-2021 17:35 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• BadRespawn
  • Laatst online: 12:15
[...]

Geen voorbehoud: je bent in de ruimte geweest, dus ben je astronaut. Geen elitair gezeik dat de ene het wel is en de andere niet omdat hun kop je niet aanstaat.
De definitie is enigszins rekbaar, dus je kan er alle kanten mee op, dwz net zo makkelijk wel met voorbehoud.

...a person trained, equipped, and deployed by a human spaceflight program to serve as a commander or crew member aboard a spacecraft.
Although generally reserved for professional space travelers, the terms are sometimes applied to anyone who travels into space, including scientists, politicians, journalists and tourists.[1][2]
- wiki

Er is in ieder geval belangrijk verschil tussen die twee, ook al kunnen ze hetzelfde worden genoemd.

Trump II - Project 2025 tracker

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
Wat maakt het uit of iemand de titel 'astronaut' heeft? Als 'ie achter mij in de rij bij de bakker staat en z'n astronautbewijs laat zien, staat 'ie daarna nog steeds achter mij in de rij. Geeft echt geen extra privileges of zo...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BadRespawn schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:35:
[...]
Er is in ieder geval belangrijk verschil tussen die twee, ook al kunnen ze hetzelfde worden genoemd.
Ik weet niet of WikiPedia een goede bron is voor definities, aangezien er steeds in bijgewerkt wordt. Taalkundig gezien, is de definitie die in de woordenboeken wordt gebruikt steeds van deze strekking:
a person who has been trained for travelling in space
a person engaged in or trained for spaceflight.
A person who is trained to travel in a spacecraft.
(Oxford Dictionary, Lexico & Dictionary.com)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zetten een punt achter de hele definitie kwestie over wie er wel of niet astronaut is, graag weer on topic verder.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[edit] Was nog een reactie op de semantische discussie, las pas na posten de modbreak.

[ Voor 102% gewijzigd door Waaj op 14-07-2021 21:37 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
*Off-topic denigrerende opmerking*

On topic: Voor vandaag staat de eerste static fire voor de Super Heavy Booster gepland, road closures van 19:00 - 05:00 onze tijd.

[ Voor 45% gewijzigd door tweakduke op 16-07-2021 10:38 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Benieuwd of we vanavond een static fire van booster 3 gaan zien.

Wel een machtig mooie constructie zo, bizar dat er nog een Starship bovenop staat straks!

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 15-07-2021 12:41 ]

• loekf2
Je zal maar zoontje van een pappa met te veel geld zijn:

https://www.somerset.nl

dan krijg je dit:

https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Olivier Daemen, 18 jarige zoon met VWO diploma, met pa die in ontroerend goed zit, mag volgende week voor 28 miljoen USD de lucht in.

(nee, ik ben niet jaloers, vind het alleen een smak geld voor deze Brabantse miljonairs familie, waar ik nog niet van gehoord had. Hopelijk haalt ie die foto met Jorik van z'n Insta)

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 18:46
loekf2 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:59:
Je zal maar zoontje van een pappa met te veel geld zijn:

https://www.somerset.nl

dan krijg je dit:

https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Olivier Daemen, 18 jarige zoon met VWO diploma, met pa die in ontroerend goed zit, mag volgende week voor 28 miljoen USD de lucht in.

(nee, ik ben niet jaloers, vind het alleen een smak geld voor deze Brabantse miljonairs familie, waar ik nog niet van gehoord had. Hopelijk haalt ie die foto met Jorik van z'n Insta)
Hij is uitgeloot om mee te gaan omdat de miljonair die 28 mil. had geboden heeft afgezegd.

• loekf2
markvl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:33:
[...]

Hij is uitgeloot om mee te gaan omdat de miljonair die 28 mil. had geboden heeft afgezegd.
Ja kom ik ook net achter. De kosten voor een normaal kaartje, hebben ze die bekend gemaakt ? Volgens de geruchten iets van 500K tot paar miljoen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:26:
[...]
Ja kom ik ook net achter. De kosten voor een normaal kaartje, hebben ze die bekend gemaakt ? Volgens de geruchten iets van 500K tot paar miljoen.
Het juiste antwoord op die vraag is: Nobody really cares ;)

PSN

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
markvl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:33:
[...]

En zijn vader had 25 miljoen geboden of zo en dus pakt Bezos niet een maar 2 dikke bedragen? De nummer een heeft namelijk niet afgezegd, maar uitgesteld.

Benieuwd of de levensverzekering een raketongeval dekt 8)7
Niet dat ik hem dat gun, absoluut niet. Ik hoop dat het de geweldigste dag van zijn leven is. En dat het het niet voor iedereen bereikbaar is, dat is nou eenmaal zo. De wereld is tenslotte niet eerlijk...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:05
Lijkt me een prima investering voor iemand van 18. Zijn naam gaat voor de eeuwigheid de geschiedenisboeken in. Kan best handig zijn mocht hij op termijn (een deel van) de business/vermogen van zijn ouders overnemen.

• tweakduke
  • Laatst online: 14:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nogmaals een paar reacties opgeruimd. On-topic graag.

Tweakers Discord

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

coelho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Benieuwd of de levensverzekering een raketongeval dekt 8)7
Valt denk ik onder 'hachelijke onderneming', dus dat is standaard uitsluiting. Tenzij voor het redden van levens, maar dat is hier niet het geval. Uiteraard is alles te verzekeren, maar dan moet je flink dokken. Geen idee of dat hier aan de orde is. Ze kunnen altijd nog Bezos aanklagen, maar ze zullen wel een waiver moeten tekenen voordat ze instappen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:20:
Lijkt me een prima investering voor iemand van 18. Zijn naam gaat voor de eeuwigheid de geschiedenisboeken in.
In ieder geval tot het normaal wordt om de ruimte in te schieten. Hij is tenslotte 'slechts' passagier, en de jongste persoon die ooit in een vliegtuig stapte is ook onbekend. Zal nog zeker wel een jaar of 25-50 duren schat ik zo. Voorlopig is het nog steeds best duur, maar er komt een moment waarop je net zo makkelijk even de shuttle naar de maan pakt als we nu de tram nemen. Ongetwijfeld. Maar dat is geen kwestie van een paar jaar.

• RocketKoen
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:02:
[...]

In ieder geval tot het normaal wordt om de ruimte in te schieten. Hij is tenslotte 'slechts' passagier, en de jongste persoon die ooit in een vliegtuig stapte is ook onbekend. Zal nog zeker wel een jaar of 25-50 duren schat ik zo. Voorlopig is het nog steeds best duur, maar er komt een moment waarop je net zo makkelijk even de shuttle naar de maan pakt als we nu de tram nemen. Ongetwijfeld. Maar dat is geen kwestie van een paar jaar.
De jongste persoon in een vliegtuig is 0. Er zijn namelijk wel eens babies geboren tijdens een vlucht. Daarom mag een hoogzwangere vrouw niet meer vliegen.
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Valt denk ik onder 'hachelijke onderneming', dus dat is standaard uitsluiting. Tenzij voor het redden van levens, maar dat is hier niet het geval. Uiteraard is alles te verzekeren, maar dan moet je flink dokken. Geen idee of dat hier aan de orde is. Ze kunnen altijd nog Bezos aanklagen, maar ze zullen wel een waiver moeten tekenen voordat ze instappen.
Ik denk niet dat Bezos zich goed kan verdedigen als het mis gaat.
Maar het is niet voor niets dat hij dit doen 3 weken nadat hij geen CEO van Amazon meer is. Waarschijnlijk kreeg hij geen toestemming van het bestuur of de verzekering om in die functie in een raket te stappen.

TheS4ndm4n#1919

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RocketKoen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:58:
[...]
Ik denk niet dat Bezos zich goed kan verdedigen als het mis gaat.
Maar het is niet voor niets dat hij dit doen 3 weken nadat hij geen CEO van Amazon meer is. Waarschijnlijk kreeg hij geen toestemming van het bestuur of de verzekering om in die functie in een raket te stappen.
Dat blijft giswerk. Het kan een verbod zijn, of een vrijwillige stap om te voorkomen dat de aandelen Amazon in elkaar zakken als er ineens een CEO wegvalt.

Op zich heeft Blue Origin genoeg testvluchten uitgevoerd. Het is net zo riskant als elke andere bemande ruimtevlucht en er zijn niet voor niets allerlei escape mogelijkheden voor de bemanning. Maar er kan altijd een klepje van $0,5 besluiten te falen waardoor de vlucht in een grote vuurbal eindigt...je weet het niet.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:58:
[...]

De jongste persoon in een vliegtuig is 0. Er zijn namelijk wel eens babies geboren tijdens een vlucht. Daarom mag een hoogzwangere vrouw niet meer vliegen.
[ot]Ook een manier om een VS paspoort te krijgen door boven de VS geboren te worden iirc :+

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-01 22:57
ANdrode schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:22:
[ot]Ook een manier om een VS paspoort te krijgen door boven de VS geboren te worden iirc :+
En als je nu onder de Karman line maar boven de 50mile boven de VS geboren wordt? Een, zeg maar, Virgin-birth?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Semyon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 05:14:
[...]

En als je nu onder de Karman line maar boven de 50mile boven de VS geboren wordt? Een, zeg maar, Virgin-birth?
Dan krijg je hier een eindeloze discussie tot er een moderator ingrijpt😅

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Space-baby :)

PSN

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[...]

Meest logische (in iedergeval mijn logica) ben je dan geboren in het land van registratie van het voertuig?

Of denk ik te simpel? :P

Zie ook dit verhaal: https://people.howstuffworks.com/air-birth.htm
The United Nations considers a child born in-flight to have been born in the airplane's registered country.
Many countries also grant automatic citizenship to a child born on a vessel that is registered to that country, so it's likely that an in-air birth could result in dual citizenship.

[ Voor 34% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-07-2021 13:48 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Static fire van BN3 is afgelopen nacht uitgevoerd:

BN3 is een demo/pathfinder, dus gaat geen vlucht maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Over paar uurtje gaat Blue Origin de ruimte in. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-07-2021 10:59 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:26:

[Embed]

Zal wel vet zijn als er ook nog een komt met 9 raptors.

Volgens mij is over 55 weken weer een Mars window, had ik ergens zien staan/gelezen gisteren. Zal SpaceX dan wat richting mars sturen? Of moeten ze daar eerst toestemming voor krijgen van een instantie?

BO, ik weet niet heb een raar gevoel bij deze launch. Krijg zo het idee van laten we dit snel doen anders geloofd niemand er meer in, maar we weten niet of het goed gaat aflopen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:09
TrekDr0p schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:24:
[...]

[Twitter]
Zal wel vet zijn als er ook nog een komt met 9 raptors.

Volgens mij is over 55 weken weer een Mars window, had ik ergens zien staan/gelezen gisteren. Zal SpaceX dan wat richting mars sturen? Of moeten ze daar eerst toestemming voor krijgen van een instantie?

BO, ik weet niet heb een raar gevoel bij deze launch. Krijg zo het idee van laten we dit snel doen anders geloofd niemand er meer in, maar we weten niet of het goed gaat aflopen.
Het is meer een integratietest om te zien dat de booster bestuurbaar is en starship succesvol ontkoppeld kan worden. Kan je de booster vervolgens nog gecontroleerd een semi waterlanding laten maken waar je wilt dan is dat al genoeg vooruitgang.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TrekDr0p schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:24:
[...]
En jij denkt dat bij Blue Origin mensen zijn die echt zo denken? Het lijkt mij niet een heel goed business model om iets de ruimte in te rushen. BO is naar mijn idee juist erg traag, als je ziet dat ze al eerder dan SpaceX een herbruikbare booster hebben laten vliegen en landen. Volgens mij doen ze juist erg voorzichtig. Bovendien kijken er instanties mee, moet de boel gecertificeerd worden en kun je dus niet zomaar lanceren als je er niet klaar voor bent.

Ik wil ook niet eens denken aan de rechtszaken die je aan je broek krijgt als het fout gaat en het blijkt door haastwerk te komen en zaken die maar half af zijn geraffeld. Nee, dat NASA dat een keer gedaan heeft met Challenger wil niet zeggen dat anderen dezelfde fout maken...

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

mphilipp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
[...]

En jij denkt dat bij Blue Origin mensen zijn die echt zo denken? Het lijkt mij niet een heel goed business model om iets de ruimte in te rushen. BO is naar mijn idee juist erg traag, als je ziet dat ze al eerder dan SpaceX een herbruikbare booster hebben laten vliegen en landen. Volgens mij doen ze juist erg voorzichtig. Bovendien kijken er instanties mee, moet de boel gecertificeerd worden en kun je dus niet zomaar lanceren als je er niet klaar voor bent.

Ik wil ook niet eens denken aan de rechtszaken die je aan je broek krijgt als het fout gaat en het blijkt door haastwerk te komen en zaken die maar half af zijn geraffeld. Nee, dat NASA dat een keer gedaan heeft met Challenger wil niet zeggen dat anderen dezelfde fout maken...
Ik mag hopen van niet nee dat BO zo denkt.
Maar het is een gevoel. Niet gebaseerd op feiten, maar op wat ik lees online en de dingen die ze doen.

Ik ga er wel vanuit dat het goed komt hoor, maar heb niet echt een goed gevoel bij BO, misschien als ze verder zijn en wat meer kunnen bewijzen dat ze het kunnen word ik positiever :+

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-01 14:04
mphilipp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
[...]

En jij denkt dat bij Blue Origin mensen zijn die echt zo denken? Het lijkt mij niet een heel goed business model om iets de ruimte in te rushen. BO is naar mijn idee juist erg traag, als je ziet dat ze al eerder dan SpaceX een herbruikbare booster hebben laten vliegen en landen. Volgens mij doen ze juist erg voorzichtig.
Niet vergeten dat de case compleet anders is tussen het laten landen van de New Shepard en F9. Vermogens van de gebruikte motoren geven BO een enorme advantage, juist omdat deze minder vermogen heeft en kan 'zweven'. De F9 heeft gewoon te veel vermogen bij leeggewicht en moet echt perfect uitkomen.

Maakt het regeltechnisch gewoon relatief een stuk makkelijker. Het is nog steeds rocket-science though :)

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 15:03
TrekDr0p schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Ik mag hopen van niet nee dat BO zo denkt.
Maar het is een gevoel. Niet gebaseerd op feiten, maar op wat ik lees online en de dingen die ze doen.

Ik ga er wel vanuit dat het goed komt hoor, maar heb niet echt een goed gevoel bij BO, misschien als ze verder zijn en wat meer kunnen bewijzen dat ze het kunnen word ik positiever :+
Welke dingen die ze doen, krijg je dat gevoel bij dan?
Met New Shepard hebben ze al 16 testvluchten uitgevoerd, waarbij alle systemen getest zijn.
Wikipedia: New Shepard
Ik zou veel liever met de New Shepard omhoog gaan dan met de VSS Unity.

kimi

• bottom line
Er is al een hold, 45 minuten voor lancering

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
bottom line schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:17:
Er is al een hold, 45 minuten voor lancering
Die is redelijk standaard, nu ook al weer over.
Ik wist niet dat ze SpaceX met de Tesla na gingen doen _/-\o_ _/-\o_

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35
We ik wil benieuwd naar ben: die Olivier komt zo koud van de bank en gaat zo meteen met "x" g forces gelanceerd worden
Ik dacht dat astronauten daar vroeger flink voor getraind werden, hoe weten ze dat deze ongetrainde mensen niet bij wijze van spreken die de lancering zelf al niet overleven?
Lijkt me niet dat moderne raketten veel comfortabeler lanceren (en landen)

• phYzar
Zolang dat ding geen in-flight emergency-separation hoeft te doen valt het aantal G's wel mee, en dan alsnog: het is niet alsof van hem verwacht wordt het stuur over te nemen in noodgevallen. Van 'klassieke' astronauten wordt wat meer verwacht qua mogelijkheid tot probleemoplossing of piloot spelen (voor zover mogelijk). Dit is meer De-Python-on-steroids dan Houston-we-have-a-problem.

//Edit: de g-krachten overleven is simpel, maar bij bewustzijn blijven is wel lastiger.

[ Voor 11% gewijzigd door phYzar op 20-07-2021 14:41 ]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-01 20:53
Stefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:30:
Ik dacht dat astronauten daar vroeger flink voor getraind werden, hoe weten ze dat deze ongetrainde mensen niet bij wijze van spreken die de lancering zelf al niet overleven?
Omdat die astronauten ‘vroeger’ ook veel langer dan 3 minuten in de ruimte bleven. Ze gaan ook tot max 3G dacht ik EA horen zeggen. Een standaard achtbaan komt daar al gemakkelijk aan.

• phYzar
Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Omdat die astronauten ‘vroeger’ ook veel langer dan 3 minuten in de ruimte bleven. Ze gaan ook tot max 3G dacht ik EA horen zeggen. Een standaard achtbaan komt daar al gemakkelijk aan.
Ff opgezocht:

https://www.blueorigin.com/new-shepard/become-an-astronaut
Accelerating to more than Mach 3 and experiencing forces equal to three times Earth’s gravitational force
Wikipedia: g-kracht

Versnelling (g ≈ 9,8 m/s²) Symptoom bij ongetrainde mensen
1...2 g Goed te verdragen, veiligheidsgordel niet nodig
2...3 g Verkleining van het gezichtsveld treedt op
3...4 g Beperkt cilindervormig gezichtsveld, grey-out
4...5 g Black-out (verlies gezichtsvermogen)
5...6 g Bewusteloosheid

//edit: De Python doet 3,5 G :P

• Twixie
Best zonde dat ze geen in-capsule beelden tonen, vind ik.

• bottom line
Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:48:
Rechten verkocht aan Amazon, om via Prime te kijken.

• phYzar
Ik denk dat ze, net als Virgin, achteraf wel wat zullen delen. Maar 'live' zal wel wat gevoelig zijn mochten Jeff&Ollie ff een wegtrekkertje hebben.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
bottom line schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Is dat zo? Zou best logisch zijn natuurlijk.
Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:48:
Dan zouden we zien dat Bezos er helemaal niet in zit :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:26:

[Embed]

Zoiets had ik wel verwacht, ik kon mij al niet voorstellen dat BN3/SN20 al samen zouden vliegen zoals eerder gesuggereerd werd.

March of the Eagles

• bottom line
IThom schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Is dat zo? Zou best logisch zijn natuurlijk.
Haha nee :P

Weet niet of we nog iets te zien krijgen.
Als ze niets doen, is dat om niet te laten zien dat er een paar in hun broek hebben gepoept, ofwel dat Jeff vervangen is door een stuntpiloot :+

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:26
phYzar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Ff opgezocht:

https://www.blueorigin.com/new-shepard/become-an-astronaut

[...]

Wikipedia: g-kracht

Versnelling (g ≈ 9,8 m/s²) Symptoom bij ongetrainde mensen
1...2 g Goed te verdragen, veiligheidsgordel niet nodig
2...3 g Verkleining van het gezichtsveld treedt op
3...4 g Beperkt cilindervormig gezichtsveld, grey-out
4...5 g Black-out (verlies gezichtsvermogen)
5...6 g Bewusteloosheid

//edit: De Python doet 3,5 G :P
Het is niet alleen afhankelijk van de g-krachten, maar ook de richting en tijdsduur. Max Verstappen had bijvoorbeeld laatst een crash van 51G, zonder dat hij zeer ernstige schade had.

• Twixie
bottom line schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:51:
[...]
Wellicht dan voor een docu achteraf ? Op Prime Video zie ik niet direct iets. Maar zoals hierboven al gesuggereerd gaan ze zoiets wellicht niet live tonen, juist in case.

• bottom line
Holddd

En weer weg

[ Voor 64% gewijzigd door bottom line op 20-07-2021 14:57 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
yorkick schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Welke dingen die ze doen, krijg je dat gevoel bij dan?
Met New Shepard hebben ze al 16 testvluchten uitgevoerd, waarbij alle systemen getest zijn.
Wikipedia: New Shepard
Ik zou veel liever met de New Shepard omhoog gaan dan met de VSS Unity.
Daarbij heeft New Shepard een prima escape system, als het misgaat wordt de capsule zo weggeschoten.

March of the Eagles

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Lifted :P

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-07-2021 14:58 ]

• Twixie
Je stream komt precies paar minuten achter :p

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 20-07-2021 14:58 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:11

aerofreak

Steve Jobs

Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Wellicht dan voor een docu achteraf ? Op Prime Video zie ik niet direct iets. Maar zoals hierboven al gesuggereerd gaan ze zoiets wellicht niet live tonen, juist in case.
Op prime is dezelfde live stream als op youtube, helaasch dus niks extras

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Go for launch hoorde ik net?

March of the Eagles

• bottom line
Jup.