• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:36
Mede-auteurs:
  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:16

JeroenH

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II

Inleiding
Welkom in 'Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II'. In dit topic worden lanceringen van allerlei ruimtevaartschepen en in bredere zin algemene ontwikkelingen besproken. Ook in dit topic geldt het Algemeen Beleid. Ik heb besloten om een nieuw topic te openen in Algemene Zaken vanwege de openbaarheid van het forums, het oude topic is te vinden in de Tweakers Lounge welke slechts kan bekeken worden door mensen met activiteit in het laatste jaar. Met dit nieuwe topic zouden ook vaker bij frontpage artikelen over de ruimtevaart kunnen refereren naar dit topic!

Inhoudsopgave
  1. Inleiding
  2. Inhoudsopgave
  3. Ruimtevaartuigen
  4. Ruimtevaartorganisaties: Nationaal
    1. China: CNSA
    2. Europa: ESA
    3. India: ISRO
    4. Japan: JAXA
    5. Verenigde Staten: NASA
    6. Rusland: Roscosmos
  5. Lanceerdata
  6. Streams
  7. Apps
  8. Nawoord
« · ^

Ruimtevaartuigen
Draagraketten
Amerika:
Atlas V - ULA
Delta II - ULA
Delta IV - ULA
Falcon 9 - SpaceX
Falcon Heavy - SpaceX (In ontwikkeling)
Firefly Alpha - Firefly (In ontwikkeling)
Space Launch System - NASA (In ontwikkeling)
Vulcan - ULA (In ontwikkeling)

China:
Lange Mars

Europa:
Ariane 5
Vega

India:
PSLV
GSLV

Japan:
H-IIA

Nieuw-Zeeland (& USA):
Elektron (In ontwikkeling)

Rusland:
Angara (In ontwikkeling)
Proton
Sojoez

Zuid-Korea:
Naro-1 (In ontwikkeling)

« · ^

Ruimtevaartorganisaties: Nationaal
Hier wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste nationale ruimtevaartorganisaties. Voor een volledige lijst wordt verwezen naar Wikipedia.

China National Space Administration (CNSA)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/be/CNSA.svg/150px-CNSA.svg.png
Links: Wikipedia, Officiële website.
De CNSA is de nationale ruimtevaartorganisatie van China. Ze is verantwoordelijk voor het onderzoek, de ontwikkeling en lancering van ruimtetechnologieën. Ze beschikt over eigen raketten zoals de Lange Mars en heeft naast vele satellieten, een ruimtestation en een Maanlander al een tiental astronauten de ruimte in gestuurd.

European Space Organisation (ESA)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/3b/ESA_LOGO.svg/170px-ESA_LOGO.svg.png
De ESA is de Europese ruimtevaartorganisatie, opgericht in 1975, met 22 lidstaten, waaronder Nederland en België. De belangrijkste landen wat budget betreft zijn Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koningkrijk. Eigen raketten zijn de Vega en de Ariane 5. De ESA heeft naast satellieten al vele astronauten de ruimte in gebracht, onder andere naar het ISS. Ook zijn een aantal ruimtetelescopen en -sondes door de ESA het heelal in gestuurd, waaronder recentelijk de Rosetta, waarvan de landermodule Philae succesvol op een komeet is geland.

Indian Space Research Organisation (ISRO)
http://www.isro.gov.in/sites/default/files/home/ISRO%20Logo.png
De ISRO is de ruimtevaartorganisatie van de Indiase overheid, opgericht in 1969. Op het moment vliegen ze met twee raketten: De PSLV en
de GSLV die meestal gebruikt worden voor het lanceren van satelietten. Met de PSLV zijn echter ook de maansonde Chandrayaan-1 en de Marssatelliet Mars Orbiter Mission gelanceerd. Door de organisatie wordt ook gewerkt aan een bemande ruimtemissie, waarvan de capsule in november 2014 voor het eerst getest is.

Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/85/Jaxa_logo.svg/332px-Jaxa_logo.svg.png
De JAXA, waarvan de officiële naam vertaald Onafhankelijk Administratief Instituut voor Lucht- en Ruimtevaart- Onderzoek en Ontwikkeling luidt, is de in 2003 uit drie agentschappen ontstane Japanse Ruimtevaartorganisatie. Ze houden zich bezig met een verscheidenheid aan missies waaronder satellieten gericht op de Aarde en het heelal, onderzoekssondes voor de maan en enkele planeten, waaronder een sonde om het principe van een zonnezeil te demonstreren. Er zijn plannen van de Japanse organisatie om per 2025 een permanente maanbasis te hebben. Verder doet de JAXA mee aan het ISS. De meestgebruikte raket is de H-IIA.

National Aeronautics and Space Administration (NASA)
http://www.nasa.gov/sites/all/themes/custom/nasatwo/images/nasa-logo.svg
De NASA is de ruimtevaartorganisatie van de Verenigde Staten. De projecten en missies van NASA gaan ver terug de geschiedenis in, te beginnnen met een aantal satellieten, vervolgens sondes naar andere planeten in ons zonnestelsel om in
1969 de eerste mensen op de maan te zetten en zo de Soviets af te troeven in de Space Race. Van 1972-2011 liep het Space Shuttle programma, deels herbruikbare ruimtevaartuigen waarmee bijvoorbeeld in twintig missies het Spacelab in de lucht is gebracht en ook waar de Hubble ruimtetelescoop mee gelanceerd en gerepareerd is. Huidige missies van NASA beslaan o.a. het ISS, de ruimtesonde New Horizons die dit jaar een fly-by langs Pluto doet en de in 2012 gelande Marsrover Curiosity. Huidige lanceervoertuigen die NASA gebruikt zijn de Atlas V, Delta II en Delta IV draagraketten van de United Launch Alliance en de Falcon 9 van SpaceX. De NASA heeft momenteel zelf de Space Launch System in ontwikkeling voor zware vrachten en lange afstanden, die uiterlijk november 2018 zijn eerste vlucht moet hebben gemaakt.

Roscosmos

Links: Wikipedia, Officiële site
Het Russische federale ruimteagentschap, afgekort Roscosmos (Роскосмос) is de Russische overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het wetenschapsprogramma in de ruimte en algemeen lucht- en ruimtevaartonderzoek. De geschiedenis van de Russische ruimtevaart gaat terug tot diep in de Sovjettijd, toen zij tegen de Amerikanen streden in de ruimterace. Ze lanceerden toen de eerste Aardse satelliet, Sputnik 1 en Yuri Gagarin, de eerste mens in de ruimte en ook de eerste die een volledige baan rond de aarde maakte. Tegenwoordig heeft Roscosmos een belangrijk aandeel in het ISS en zijn er missies gepland naar de Maan en Venus. Ze vliegen met de Sojoez, het meest gebruikte ruimtevaartuig, dat op het moment het enige vaartuig is dat mensen naar het ISS stuurt, en de Proton. In ontwikkeling is de Angara.

« · ^

Lanceerdata
Het is een vrij onmogelijke klus om alle relevante en interessante missies bij te houden hier, vandaar dat we je graag verwijzen naar een compleet en actueel lanceerschema:

http://spaceflightnow.com/launch-schedule/

« · ^

Streams
Stream 1
Stream 2
« · ^

Apps
Aangezien steeds meer mensen beschikking hebben over een smartphone of tablets zijn er ook een aantal apps die te maken hebben met ruimtevaart.

Official Nasa apps
Android
iPhone
iPad

Official ESA apps
iPhone/iPad

Nawoord
Het succesvolle vorige deel liep in de voormalige 'Stuffis Generalis', tegenwoordig de Tweakers Lounge. Voor mensen die hier toegang hebben kan het oude topic hier bekeken worden: Ontwikkelingen in de ruimtevaart

Verder hebben we nog een 'zustertopic' lopen waar we lekker kunnen discussiëren over het heelal, sterren kijken en geilen op mooie plaatjes van onze telescopen :)
Astronomie - Studie van de sterren en planeten
Dit topic loopt nog wel in de Lounge, dus mogelijk kan niet iedereen er al bij.

[Voor 91% gewijzigd door Evest op 28-04-2015 22:17]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Spooksel
Is er nog een medefanaat die wil fungeren als mede-TS? :)

Updates aan de TS:
Ik update het onderdeel met raketten in de TS trouwens naar raketten/systemen die nu in actieve dienst zijn en wat systemen die in ontwikkeling zijn, oudere systemen (Saturn V, Space Shuttle, Boeran, etc) die niet meer vliegen zijn uit de lijst weg. Tevens refereer ik voortaan naar de Engelse wikipedia pagina's, niet alleen zijn deze altijd veel vollediger en meer informatief, tevens hebben sommige van de raketten (nog) niet eens een Nederlandse versie.

[Voor 90% gewijzigd door Spooksel op 21-04-2015 14:22]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ff reposten i.v.m. nieuwe topiQue hoor :P
Maasluip schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:23:
Waar is die draaiende schotelantenne voor?
:D Dat vroeg ik me dus ook af.

Dat is RapidScat, een apparaat om (wereldwijd) windsnelheid en -richting te meten. Een 2-jarige 'missie' die op 21 sep. 2014 is gelanceerd (SpaceX CRS-4).

D.m.v. microgolf-pulsen meet 'ie de backscatter van oceanen, die wordt veroorzaakt door golfjes/golven. Een compleet vlakke oceaan (geen wind) = spiegel = geen backscatter. Veel golven (veel wind) = veel backscatter.

• Spooksel
Ps. Suggesties voor informatieve toevoegingen aan de TS zijn welkom :)

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Wellicht is het leuk om info toe te voegen over de verschillende (nationale) ruimtevaartorganisaties. Bijna iedereen kent natuurlijk de NASA en ESA wel, maar de ULA doet bij minder mensen een belletje rinkelen lijkt me. En dat is natuurlijk allemaal te googlen maar in de TS hoort het er wel bij imo :)

En is dit strikt genomen niet deel drie na één en twee? Je hebt zo te zien ook het vorige topic niet gelinkt aan deze, niet dat dat zo belangrijk is maar ach :P

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Spooksel
Ja klopt, heb ik overigens wel gepoogd te doen. Kan helaas niet omdat het oude topic zich in een ander subforum bevindt.

Strikt genomen is het overigens wel degelijk deel 2, omdat we bij het openen van het vorige topic de focus iets aangepast hebben van enkel een beetje ouwehoeren/slowchatten bij lancering naar een meer algemene discussieplaats over ruimtevaart en gerelateerde technologie :) Dit is het tweede topic in de serie met deze naam :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Koppeling is gefixt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Spooksel
Ah cool, tnx :) Heh, de topics zaten zelfs verspreid over 3 verschillende forums zie ik nu. Nice :D

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Spooksel schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:51:
[...]

Ah cool, tnx :) Heh, de topics zaten zelfs verspreid over 3 verschillende forums zie ik nu. Nice :D
Volgende stap: VV :+

Ik wil trouwens ook wel de TS uitbreiden met een paar zinnetjes info per bedrijf/organisatie en wat relevante linkjes, gros zal wel van/via google/wikipedia gaan want ben geen expert op het gebied maar da's niet erg hoop ik :)

[Voor 12% gewijzigd door Evest op 21-04-2015 14:55]

• Spooksel
Prima, dan voeg ik je toe. Ik zou zeggen, verdeel ze aub onder nationale organisaties & private organisaties (ongeacht hun land van herkomst). Dan is zowel het overzicht als onderscheid duidelijker :)

Edit: Je bent toegevoegd aan de TS.

Nationale organisaties die imho de moeite waard zijn om te noemen:
- CNSA
- ESA
- ISRO
- NASA
- ROSCOSMOS

Private lanceerders:
- Blue Origin (ontwikkeld moteren & eigen (sub)orbital lanceerplatform)
- Firefly (ontwikkeld smallsat lanceerplatform)
- Orbital ATK (bouwer van bijna alles wat met space te maken heeft, van raketten tot sats)
- Rocketlab (ontwikkeld smallsat lanceerplatform)
- SpaceX (no introduction needed :P)
- ULA (50/50 tussen Boeing & Lockheed Martin)

Andere partijen die nog met hele coole dingen bezig zijn:
- Bigelow Aerospace (Spacehabs - BEAM tech demonstrator gaat dit jaar naar ISS)
- Deep Space Industries (Asteroid mining)
- Made In Space (3D printing - Hebben as we speak een 3D printer in het ISS)
- Planetary Resources (Asteroid mining - Hebben as we speak een tech demostrator in het ISS voor lancering in Juli)

Heh... en JeroenH zal wel weer met die Deense amataurshow op de proppen komen ;)

[Voor 81% gewijzigd door Spooksel op 21-04-2015 15:15]

• JeroenH
Misschien ook een sectie amateurruimtevaart? Gebeurt meer op dat vlak dan je (misschien) denkt.

- Copenhagen suborbitals
- DARE
- Delphi Space
- Lunar Lion

(en nog veel veel veel meer, over het hele spectrum van we-hebben-alleen-een-website-met-wat-renderings tot daadwerkelijke lanceringen boven de Karmangrens)

-edit-

@Spooksel: WTF man, ben ik zo voorspelbaar? ;) Maar: niet alleen met de Deense amateurclub :P

[Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 21-04-2015 15:20]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Spooksel
JeroenH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:19:
Misschien ook een sectie amateurruimtevaart? Gebeurt meer op dat vlak dan je (misschien) denkt.

- Copenhagen suborbitals
- DARE
- Delphi Space
- Lunar Lion

(en nog veel veel veel meer, over het hele spectrum van we-hebben-alleen-een-website-met-wat-renderings tot daadwerkelijke lanceringen boven de Karmangrens)

-edit-

@Spooksel: WTF man, ben ik zo voorspelbaar? ;) Maar: niet alleen met de Deense amateurclub :P
Ik heb jou ook editor gemaakt voor de TS, als jij de sectie amataurruimtevaart zou willen doen :) Top!

• JeroenH
Hehehe, dat kon ik verwachten natuurlijk. :>

Ik zal eea binnenkort eens op een rijtje zetten en iets leuks toevoegen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
Spooksel schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:55:
Nationale organisaties die imho de moeite waard zijn om te noemen:
- CNSA
- ESA
- ISRO
- NASA
- ROSCOSMOS
Als je al nationale organisaties opsomt, vergeet dan JAXA alsjeblieft niet :).

Ook de grote OEMs zouden wat mij betreft in een lijstje kunnen:
  1. Airbus DS
  2. Thales Alenia Space
  3. OHB
  4. Lockheed Martin
  5. Boeing
  6. JSC Information Satellite Systems
  7. Space Systems/Loral
Met onze Europeers op 1, 2 en 3 natuurlijk ;).

Oh, en als je de private lanceerders in een lijstje zet, zet dan ook nog even Virgin Galactic erbij, ok? :+

[Voor 40% gewijzigd door Garyu op 21-04-2015 16:04]

• Spooksel
Straks wil je Mars One er nog ergens in hebben :P Net zo'n no-show als Virgin Galactic eigenlijk :D

• JeroenH
Geen vertrouwen in VG, Spooksel?

Ik ben geen expert (verre van dat) maar gaat het juist niet best aardig daar? Zit in ieder geval daadwerkelijk geld achter.

Mars One... sja. Ik kan ze erbij zetten in mijn amateurruimtevaart-sectie ;)

• Spooksel
Nee, verre van. Het is echt een puinzooi bij die club! D'r mag dan wel geld achter zitten, maar dat is nog geen garantie voor succes...

En dan is er ook nog dat incident waarbij hun ruimteschip inclusief een piloot in stukjes over de woestijn verspreid werden :S

• JeroenH
OK, dan heb ik het niet gedetailleerd genoeg gevolgd. Jammer, Leek me wel één van de private clubs die ergens leek te gaan komen.

En over dat incident, sja is dat niet iets wat elke club die daadwerkelijk hardware en mensen gaan vliegen kan overkomen?

• Spooksel
Klopt, maar in het geval van VG rammelde SS2 al letterlijk aan alle kanten. Met name de motor die ze gebruikten was een big time troublemaker... Tijdens de eerste vluchten kon dat ding niet eens langer dan 20 seconden aanstaan anders zou ie zichzelf aan stukken oscilleren.

• JeroenH
Wat ik ervan begrijp (armchair rocket scientist here) zijn oscillaties één van de lastigste fenomenen om vooraf te simuleren en achteraf op te lossen.

Hoe dan ook, ik hoop dat ze er uiteindelijk wel uit komen.

• Spooksel
Op www.parabolicarc.com kun je wel een hoop VG related berichten vinden, die kerel woont zelf in Mojave waar TSP ook zit die SS2 bouwt en test. Hij heeft vaak ook redelijk wat inside info...

http://www.parabolicarc.c...&submit.y=0&submit=Search

• Garyu
Ik zou Virgin Galactic zeker nog niet afschrijven, zijn een stuk serieuzer dan je hier beschrijft en serieuze gegadigden voor een aantal LEO programma's de komende tijd...

• Spooksel
Ja ok, maar toch is het gewoon de slordig gegaan allemaal bij hun. Zeker met die grote mond van een Branson op de boeg, keer op keer weer die grote praat 'over een paar maanden beginnen we!'...

Ondertussen stapelden de motorzorgen zich op en op en op... en toen gebeurde ook nog eens het ondenkbare. Hun nieuwe SS2 zou deze maand oorspronkelijk af zijn (zeiden ze na het ongeluk), hell... dat ding is nog geen 70% klaar. Het is nog maar amper een frame...

Ik zie ze eerder succes hebben met hun LauncherOne programma dan met Space Ship Two!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
Misschien ook nog een idee om in de TS een linkje te plaatsen naar:

Omdat beide topics wel aan elkaar verwant zijn.

• Spooksel
Snowwie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 00:21:
Misschien ook nog een idee om in de TS een linkje te plaatsen naar:

Omdat beide topics wel aan elkaar verwant zijn.
Goeie, ga ik gelijk ff doen :)

• Garyu
Spooksel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 00:21:
Ja ok, maar toch is het gewoon de slordig gegaan allemaal bij hun. Zeker met die grote mond van een Branson op de boeg, keer op keer weer die grote praat 'over een paar maanden beginnen we!'...

Ondertussen stapelden de motorzorgen zich op en op en op... en toen gebeurde ook nog eens het ondenkbare. Hun nieuwe SS2 zou deze maand oorspronkelijk af zijn (zeiden ze na het ongeluk), hell... dat ding is nog geen 70% klaar. Het is nog maar amper een frame...

Ik zie ze eerder succes hebben met hun LauncherOne programma dan met Space Ship Two!
Oh absoluut, ik bedoelde dan ook niet het SS2 programma :).

• Spooksel
In other news... de 'pad abort test' van SpaceX staat op de rol voor dinsdag 5 mei!

De window voor de test gaat om 15:30 open (NL tijd) en loopt tot 19:30, met een backup voor 6 mei. Als alles goed gaat dan zal dezelfde Dragon later dit jaar gebruikt worden voor de 'in flight abort' vanuit Vandenberg AFB. De 1e trap hiervoor is al aanwezig aldaar en heeft een tanktest ondergaan.

SuperDraco

Dragon V2

In-flight abort raket:

Meer high res space-pr0n hier: http://forum.nasaspacefli...480.msg1356246#msg1356246

[Voor 21% gewijzigd door Spooksel op 22-04-2015 09:37]

• JeroenH
Oeh, dat is vet!

Als ik goed begrijp wordt de capsule dus 5 mei "los" gelanceerd (vanaf de grond), en dan later vanaf een eerste trap?

Jammer dat raketgerelateerde zaken zo vaak delays hebben, heel lastig vergaderingen eromheen plannen op werkdagen ;)

• Spooksel
5 mei zal de Dragon zoals te zien in de foto hierboven op een soort frame staan welke aan de TEL vastgemaakt wordt (op juiste hoogte) en dan wordt deze vanaf deze structuur 'gelanceerd' in abort mode.

Bij de tweede test zal de Dragon op de raket gezet worden die hierboven te zien is en deze wordt dan gelanceerd. De raket is enkel een 1e trap, heeft geen 2e trap en heeft ook maar 3 moteren ipv 9 normaliter. De in-flight abort zal gedaan worden tijdens het moment van 'max-Q', het punt in de vlucht waarop de raket de meeste druk te verwerken krijgt. Maw dus eigenlijk de minst gunstige situatie om een abort uit te voeren, theorie is tenslotte dat als je vanuit die positie succesvol kunt aborten dat de andere momenten alleen maar mee kunnen vallen ;)

Edit:
Er is helaas nog niets bekent over een mogelijke landing van de raket tijdens de tweede test. Aan de westkust wordt er wel gewerkt aan een tweede ASDS (Naam: 'Of Course I Still Love You'), maar of deze op tijd klaar is en ingezet wordt, geen idee. In principe kunnen er wel gewoon poten aan de raket bevestigd worden en tijdens de landing gebruikt hij sowieso maar max. 3 moteren... dat is nog even afwachten dus.

Edit2:
De abort test op 5 mei zal live te zien zijn op NASA tv :)

[Voor 23% gewijzigd door Spooksel op 22-04-2015 11:20]

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik begin zo langzamerhand een bijzonder grote fan te worden van SpaceX. Het lijkt wel alsof ontwikkelingen in een commerciele vorm 100 keer sneller gaan :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bolk schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:58:
[...]
Het lijkt wel alsof ontwikkelingen in een commerciele vorm 100 keer sneller gaan :)
Dat lijkt niet zo, dat is zo. Bureaucratie is een enorm vertragende factor.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Garyu
Freee!! schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:35:
[...]

Dat lijkt niet zo, dat is zo. Bureaucratie is een enorm vertragende factor.
Dat, en marketing. Veel marketing. Vergeet niet dat de meeste dingen die SpaceX doet uiteindelijk weer door NASA betaald worden, maar door de marketing van SpaceX nog net een stapje sexier worden.

• Spooksel
Vooral de actieve aanwezigheid op social media helpt daar wel bij ja :) Wat dat betreft zijn ze echt wel voorlopers in de industrie, andere partijen profileren zich maar heel weinig of zelfs niet op social media. Bij een partij als Blue Origin bijvoorbeeld... geen Facebook of Twitter te vinden hoor :D

Wel is het zo dat ALS je je gaat bezighouden met social media, dan moet je het wel gelijk goed doen ook! D'r zijn ook partijen bij waarbij je echt het idee krijgt dat ze een stagiair ingehuurd hebben die eens in de 2-3 weken eens inlogt op Facebook/Twitter ofzo om wat oude nieuwsberichten te delen/retweeten :P Met name Deep Space Industries is daar een goed voorbeeld van, best slecht :P

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:44
De SpaceX landing door Scott Manley:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KRsufOoNOIQ"]YouTube: Scott Manley landing an actual SpaceX rocket[/video]

[Voor 6% gewijzigd door Christiaan676 op 22-04-2015 12:57]

• Spooksel
Doe dan gewoon de video van SpaceX zelf ;) Mensen die zoiets rippen en weer uploaden om zelf views te scoren vind ik zo goedkoop :(

YouTube: CRS-6 First Stage Landing

• JeroenH
Spooksel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:54:
Wel is het zo dat ALS je je gaat bezighouden met social media, dan moet je het wel gelijk goed doen ook!
Marketing (ook online) is een vak apart. Het gemak waarme je tegenwoordig iets op internet plempt geeft mensen nog wel eens het idee dat - precies zoals je zegt - de stagiaire dat er wel naast kan doen, maar om het onderdeel van je doelen te maken is toch echt meer nodig. SpaceX heeft daar inderdaad een goed gevoel voor. En de Deense amateurs eigenlijk ook best wel, veel coole video's en interessante blogposts ;) :P

En inderdaad, YT views genereren door andermans video's te stelen is laf :(

[Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2015 13:30]

• Garyu
Mwah, uiteindelijk is het in de ruimtevaart de vraag hoeveel je met sociale media kan bereiken. Natuurlijk kan je er een hoop goodwill bij het grote publiek mee krijgen, uiteindelijk is het voor een groot deel B2B (voor de commerciëlen dan he). Een ESA of NASA heeft een veel directer publiek namelijk hun eigen belastingbetalers. Ze zijn dan ook best wel bezig met marketingactiviteiten, maar kunnen dat toch een stuk minder pakkend maken dan een SpaceX.

Aan de andere kant, vergelijk het met de autonome auto's. Google steelt overal de show qua PR, maar als je wat verder kijkt zijn alle bedrijven er mee heftig mee bezig en brengen innovatie na innovatie uit. Ze hangen het echter niet zo aan de grote klok, want dat zijn ze niet gewend....

• Spooksel
Mjah, organisaties zoals ESA (welke overigens heel sterk is met hun benadering naar het publiek toe) en NASA hebben tenslotte ook als onderdeel van hun mandaat dat ze moeten doen aan educatie en 'public outreach'.

Tuurlijk zul je bij een club als SpaceX nooit mee gaan maken dan een average Joe daar ineens binnen komt wandelen en een lancering koopt omdat ie ze zo cool vindt op Facebook, maar dat is ook het doel niet lijkt me :) Wat SpaceX (en co) wel bereiken met hun sociale media aanwezigheid is het enthousiasmeren van het publiek, inspiratie opwekken bij jongere generaties, etc! Massa's jongens en meisjes gaan voor Beta vakken om later te kunnen werken voor dergelijke stoere bedrijven, want kijk toch eens wat ze doen daar... ze bouwen friggin ruimteschepen, lanceren raketten en laten die dingen landen! Inspiratie! Daar gaat het om :)

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:44
Spooksel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:17:
Doe dan gewoon de video van SpaceX zelf ;) Mensen die zoiets rippen en weer uploaden om zelf views te scoren vind ik zo goedkoop :(

YouTube: CRS-6 First Stage Landing
Het commentaar komt van een ander Youtube filmpje waar hij de landing na probeert te doen in Kerbal Space Program. Toevallig komt dit overeen met de laatste landing van SpaceX, wat wel een leuk effect geeft. Maar goed misschien past het origineel beter in dit topic.

• Spooksel
Blue Origin heeft als het goed is vandaag een testvlucht van hun New Shepard op de rol staan. Onlangs hebben ze de 'qualification testing' van hun BE-3 motor afgerond en op korte termijn zouden de testvluchten gaan beginnen.

Bij de FAA waren details van een 'NOTAM' te vinden, wat neerkomt op een waarschuwing aan de luchtvaart dat er in een bepaald gebied wat gevaarlijks staat te gebeuren :P
Issue Date : April 22, 2015 at 1724 UTC
Beginning Date and Time : April 23, 2015 at 1400 UTC
Ending Date and Time : April 23, 2015 at 2359 UTC
Reason for NOTAM : DUE TO SPACE FLIGHT OPERATIONS WITHIN AN AREA DEFINED AS 17NM RADIUS OF 3127N10446W OR THE SALT FLAT
Type : Space Operations
Ik ben benieuwd of ze er iets van gaan laten horen, maargoed... Blue Origin... dus het zal wel niet. Secretive mofo's :(

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-03 16:23
Is er ergens een livestream van deze test?

• Spooksel
Het is Blue Origin, dus nee :D

Zelfs voor de lui in L2 van NSF is het echt onwerklijk lastig om info over BO te verkrijgen :(

[Voor 62% gewijzigd door Spooksel op 23-04-2015 11:06]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Gezien het topic nu openbaar is, is het wellicht beter om deze bij W&L te plaatsen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Vers op de FP: nieuws: Technisch hoogstandje Hubble bestaat 25 jaar, interessant en voor zover ik kan beoordelen compleet verhaal :)

Ben ook bezig met uitbreiding voor de TS, zal vandaag een paar regels toevoegen over CNSA, ESA, ISRO, JAXA, NASA en ROSCOSMOS. Private bedrijven volgen later, heb niet zo veel vrije tijd als ik altijd hoop te hebben ;)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:05

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Op de subreddit space gaan er een hoop mensen uit hun dak. over dat de NASA bij toeval op een warp-achtig veld zou zijn gestuit (lees: kunnen maken) tijdens onderzoeken ernaar. Uiteraard zijn er altijd de nodige kritische redditors die het verhaal betwijfelen en er schijnt uiteraard nog meer onderzoek te moeten worden gedaan, maar als er iets van waar is, is het natuurlijk wel een erg interessante ontwikkeling. Even afwachten of het echt wat voorstelt.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49
Lijkt me zeer zeer onwaarschijnlijk. Er was toch al een theorie dat Warp theoretisch wel kon, maar ongeveer al de energie in de nabij gelegen sterrestelsels zou kosten?

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Tjeerd

Tjeerd

Keida schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:35:
Lijkt me zeer zeer onwaarschijnlijk. Er was toch al een theorie dat Warp theoretisch wel kon, maar ongeveer al de energie in de nabij gelegen sterrestelsels zou kosten?
Als het de theorie is die ik denk dat je bedoelt, dan schijnt die theorie ook alweer achterhaald te zijn. Volgens mij is die theorie al een aantal keren aangepast, waaruit in de laatste versie bleek dat je alleen nog maar de energie van een grote planeet nodig zou hebben of iets dergelijks - blijft nog altijd veel, maar de theorie wordt wel telkens bijgesteld, dus wie weet waar het eindigt. Maar goed, ik ben geen expert in warp-drive e.d. en vond het opmerkelijk dat er in het normaal betrekkelijk rustige /space ineens een flinke discussie was gestart over de zin/onzin van het nieuws over een warp-drive gerelateerde ontdekking. Als het al een kern van waarheid zou bevatten is het natuurlijk wel wereldnieuws (8>

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:07

HaterFrame

Well... Poo came out!

Met nog een kleine 8 minuten te gaan ben ik benieuwd of Arianespace deze keer de boel wel van de grond gaat krijgen. Livestream hier: http://www.arianespace.tv

[Voor 15% gewijzigd door HaterFrame op 26-04-2015 21:29]

I am the great Cornholio!

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Oei, zomaar de hele launch gemist :o
Mooi in ieder geval dat de launch succesvol was en dat de Noorse Thor-7 communicatie/televisiesatelliet en de Italiaanse Sicral-2 in hun banen zijn gebracht :)
ESA: Ariane 5's first launch of 2015

Anoniem: 661369

Volgens de Engelse wikipedia pagina Wikipedia: European Space Agency heeft de ESA een overeenkomst met Roscosmos dat ze ook Sojuz raketten mag gebruiken. Is het misschien handig om dat ook bij TS te zetten?

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

Erazzzer

Fear me, I'm German!

(jarig!)
Weather conditions at Cape Canaveral are still "no go" for launch, exceeding contraints on anvil clouds and thick clouds over the launch base.
Wordt weer niets vandaag :P

Edit: Nou, zo te zien kan het nog gaan lukken ook vandaag!

[Voor 14% gewijzigd door Erazzzer op 28-04-2015 00:59]

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• JeroenH
En het is gelukt, na een hold van 49 minuten vanwege het weer.

Elon Musk op Twitter: "Rocket launch good, satellite in geo transfer orbit. Still so damn intense. Looking fwd to it feeling normal one day."

Coole foto:

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-03 12:44
Geen goed nieuws voor de Russen, ze zijn de communicatie kwijt met een Progress bevoorradingscapsule welke richting het ISS zou gaan.
A Russian Progress supply ship loaded with more than 3 tons of supplies and equipment bound for the International Space Station was launched from Kazakhstan early Tuesday, but shortly after reaching orbit the spacecraft apparently began spinning, or rotating, in some fashion and Russian flight controllers have been unable to establish reliable communications with the unpiloted spacecraft.
http://spaceflightnow.com...argo-ship-communications/

Doe maar een onsje meer...

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Flink balen inderdaad, en zo te zien nog steeds geen controle. Stukje van de NASA: klik.
En via spaceflightnow zag ik ook deze video, flinke spin te zien:
.
Update aan TS:
Heb ook een update gedaan aan de TS, daar staan nu de nationale ruimtevaartorganisaties in (plus de ESA). Private organisaties volgen later, en heb ook de lijst met draagraketten weggehaald, die ik in een overzicht kan/zal terugplaatsen als daar behoefte aan is. Feedback op de huidige stukjes, graag! :)

• Spooksel
Graag terugplaatsen aub.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Done :), kan wellicht wat compacter maar dat is voor later zorg.

Lees net trouwens dat de Progress 59 Cargo in principe wel in een baan naar het ISS zou moeten zitten, maar dat docken voorlopig onbepaalde tijd is uitgesteld: http://www.space.com/2924...lfunction-progress59.html
Russian flight controllers abandoned plans to attempt to dock the cargo ship with the International Space Station on Thursday (April 30), NASA spokesman Rob Navias said in a NASA TV update. That docking — originally scheduled for this morning, then pushed to Thursday — is now "indefinitely postponed," Navias said
Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.

• Spooksel
Progress Spacecraft Anomaly Noted By Vandenberg Air Force Base' Joint Functional Component Command

[SatNews] Joint Functional Component Command for Space's Joint Space Operations Center made an initial observation of an anomaly with an International Space Station Progress resupply cargo craft at 12:04 a.m. (3:04 a.m. EDT), today, April 28, 2015.

The JSpOC immediately began tracking the event and initiated the appropriate reporting procedures. Currently, the JSpOC can confirm that the resupply vehicle is rotating at a rate of 360 degrees every five seconds. Additionally, the JSpOC has observed 44 pieces of debris in the vicinity of the resupply vehicle and its upper stage rocket body; however, it cannot confirm at this time if the debris is from the rocket body or vehicle itself.
De twee voornaamste vermoedens op het moment zijn:
1. Na scheiding van de 3e trap en de Progress zijn ze wederom met elkaar in aanraking gekomen.
2. Er heeft zich een explosie voorgedaan aan boord van de Progress.

Hoe dan ook kan er met 99,9999% zekerheid gezegd worden dat het een 'lost cause' is en binnen enkele dagen zal het hele zooitje ongecontroleerd de dampkring in storten.

[Voor 99% gewijzigd door Spooksel op 29-04-2015 14:07]

• Tjeerd

Tjeerd

Toch weer meer informatie over de zogenaamde 'futuristische' EM-drive, als het inderdaad lijkt te werken zou het een grote stap zijn. Er zijn alleen wat natuurkundige problemen als ik zo uit het artikel probeer te begrijpen.
A group at NASA’s Johnson Space Center has successfully tested an electromagnetic (EM) propulsion drive in a vacuum – a major breakthrough for a multi-year international effort comprising several competing research teams. Thrust measurements of the EM Drive defy classical physics’ expectations that such a closed (microwave) cavity should be unusable for space propulsion because of the law of conservation of momentum. (bron: NASA Spaceflight

• Spooksel
Holy crap... Blue Origin heeft gewoon keihard een mooie video gereleased van hun eerste testvlucht met de nieuwe BE-3 motor EN New Shepard capule! Leip :D

Gewoon ook gelijk ff doorknallen naar 93km hoogte ook! Damn he... vraag me dan alleen af waarom ze net niet ff die laatste 7km door naar de Karman line doen :D

[Voor 22% gewijzigd door Spooksel op 30-04-2015 09:15]

• JeroenH
Dalt valt zeker niet tegen. Zo zie je maar, verwacht niet te veel, dan valt het mee :P

Die capsule komt met een flinke klap op de grond zeg, oef. Het lijkt onder die grote parachutes helemaal niet zo hard te gaan, tot net voordat hij de grond raakt. Geen Soyuz-style remraketten...

• Spooksel
In de tweede video hoor je de com roepen dat de capsule met '24 feet per second' daalt onder de parachutes. Maw, ong 7.31m per seconde, dat is inderdaad geen zachte landing! Maargoed, dit is nog maar testwerk. Neem aan dat ze nog wel retro's d'r in bouwen of... CST-100 style: airbags :)

Edit: Volgens bronnen bij NSF is de booster verloren gegaan, dat vermoeden had ik echter wel al vanwege het gebrek aan videomateriaal van de booster na de CC sep.

Edit 2: Het staat ook op hun site zelf, duh :P
Of course one of our goals is reusability, and unfortunately we didn’t get to recover the propulsion module because we lost pressure in our hydraulic system on descent. Fortunately, we’ve already been in work for some time on an improved hydraulic system. Also, assembly of propulsion module serial numbers 2 and 3 is already underway – we’ll be ready to fly again soon.

[Voor 55% gewijzigd door Spooksel op 30-04-2015 09:48]

• JeroenH
New Horizons begint nu al coole dingen terug te beamen:

NASA Probe Spies Possible Polar Ice Cap on Pluto

En tegelijk met een nieuw begin, komt er aan andere dingen een einde:

Messenger closes in on Mercury crash-landing

[Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2015 11:03]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Spooksel schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:27:
In de tweede video hoor je de com roepen dat de capsule met '24 feet per second' daalt onder de parachutes. Maw, ong 7.31m per seconde, dat is inderdaad geen zachte landing!
Na wat rekenwerk kom ik op het equivalent van een vrij beperkte hoogte (minder dan 3 meter). Echt zachtjes is anders, maar dat zou normaal te doen moeten zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Spooksel schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:18:
[afbeelding]

[...]

Hoe dan ook kan er met 99,9999% zekerheid gezegd worden dat het een 'lost cause' is en binnen enkele dagen zal het hele zooitje ongecontroleerd de dampkring in storten.
Gaat de bemanning van het ISS nu honger lijden...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Spooksel
Fiber schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:00:
[...]

Gaat de bemanning van het ISS nu honger lijden...? O-)
Oow, nee hoor :) Er is nog genoeg aan boord tot zeker september!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-03 16:43

Flotter

Pelipper!

Het dokken van de Progress gaat inderdaad niet meer lukken, de verwachting is dat hij tussen 5 en 7 mei deorbit ;w
http://www.federalspace.ru/21459/ (vertaling)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• JeroenH
Hmmm, is er kans dat brokstukken de reentry overleven? Is trouwens bekend waar e.e.a. gaat gebeuren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
Er zijn zo vaak brokstukken van dergelijke objecten die de trip overleven, dus ja... Het enige punt is natuurlijk dat men normaliter een gecontroleerde terugkeer uitvoert waarbij dat boven de grote oceaan gebeurt zodat ze zeker weten dat er geen mensen in het pad van de eventuele brokstukken zijn.

Die controle is nu weg dus ja, kan overal gaan gebeuren. Maar waar? Dat zal pas nauwkeuriger gezegd kunnen worden naarmate de terugkeer dichterbij komt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

Erazzzer

Fear me, I'm German!

(jarig!)
Ja, brokstukken kunnen reentry overleven. Echter 70% van het oppervlak is water en van het land is maar 3% bevolkt. Dus de kans dat iemand geraakt wordt is niet heel groot.

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
De Progress is gespot vanuit het ISS, wel beetje ultra long distance shot... maar toch :P

They see me spinnin, they hatin...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Binnen hoeveel km van het ISS is de Progress geweest? Het lijkt me toch geen fijn idee dat een object wat niet onder controle is in de buurt van je ruimtestation komt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
Hmm, geen idee eigenlijk. Maar dan nog maakt het niet uit, de baan waarin die Progress zit is flink wat lager dan die van het ISS. Men hoeft niet bang te zijn dat ie ineens omhoog komt :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gaaf: PROGRESS-M 27M - NORAD 40619 - 3D Online Satellite Tracking

:D

Info over Progress -> ISS:

ESA-timeline van de 4-orbit (6 uur) rendezvous, klik voor groot (nog steeds geen daadwerkelijke orbit-hoogtes erbij..):

[Voor 27% gewijzigd door Osiris op 04-05-2015 11:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
Plaatje van Dragon V2 op de testmount :)

En een plaatje van de binnenkant met de testdummy (en mass simulators op de andere crew plekken):

[Voor 37% gewijzigd door Spooksel op 05-05-2015 10:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intheweb
Spooksel schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:49:
Plaatje van Dragon V2 op de testmount :)

[afbeelding]

En een plaatje van de binnenkant met de testdummy (en mass simulators op de andere crew plekken):
[afbeelding]
Na het zien en lezen van de press release van SpaceX wordt het eindelijk echt zichtbaar dat SpaceX echt een capsule aan het bouwen is waar mensen mee de ruimte in konden.
Sinds de aankondiging van de Dragon V2 tot aan nu heeft echt erg lang geduurd, maar geweldig dat de eerste grote stap nu genomen gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wait, heeft die vogel nou echt z'n prooi te pakken :P

5 THINGS TO KNOW ABOUT SPACEX’S PAD ABORT TEST

[Voor 19% gewijzigd door BtM909 op 05-05-2015 11:26]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intheweb
Wauw.... alle 8 SuperDraco's voor het eerst tegelijk geactiveerd.
Ziet wel erg netjes uit!

Bron: https://twitter.com/elonm...95656079490600960/photo/1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
Kleine verschuiving qua tijd van de test, de opening van het window is nu om 15:00 (onze tijd)! Webcasts starten ong 25 van tevoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49
Intheweb schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:50:
Wauw.... alle 8 SuperDraco's voor het eerst tegelijk geactiveerd.
Ziet wel erg netjes uit!
[afbeelding]
Bron: https://twitter.com/elonm...95656079490600960/photo/1
Wow, dat is wel echt een coole foto. Ben benieuwd naar de test. SpaceX is wel heel voorzichtig in alle berichtgeving, dat er nogal wat fout kan gaan, en dat dat niet uitmaakt...

Denk dat ze ondanks hun vele successen natuurlijk, nu ook wel weer een geheel 'flawless' test kunnen gebruiken.

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Spooksel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:44:
Kleine verschuiving qua tijd van de test, de opening van het window is nu om 15:00 (onze tijd)! Webcasts starten ong 25 van tevoren.
Crapcrapcrap dan zit ik midden in een test. Heel onnadenkend van ze ;)

Dan maar achteraf kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spooksel
Ja, ik zit dan net midden in een meeting... echt zuur :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Spooksel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:44:
Heb je al een overzichtje van linkjes voor de webcast?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intheweb
BtM909 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:21:
[...]

Heb je al een overzichtje van linkjes voor de webcast?
Sowieso SpaceX zelf: http://www.spacex.com/webcast/
En Nasa TV: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Thank you _o_

Met Google search (I know, ik faal) kwam ik niet op linkjes uit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-02 15:25
Heel veel info over SpaceX kun je vinden op Reddit /r/SpaceX. :)

Webcast is begonnen ondertussen!

[Voor 15% gewijzigd door Snoz Lombardo op 06-05-2015 14:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik vind het stiekem ook spannend :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snoz Lombardo
Holy crap dat ging snel! :P Mooie footage ook van de splashdown!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-03 17:45
dat ging best snel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intheweb
Wauw wauw wauw! Wat zag dit er rete strak uit! Volgens mij zoals het moeten :D

Hmm, geen replays? :(

[Voor 13% gewijzigd door Intheweb op 06-05-2015 15:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 147126
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
Waarom nemen ze de service module ('trunk') eigenlijk mee met de abort? Stabiliteit?

[Voor 15% gewijzigd door 147126 op 06-05-2015 15:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snoz Lombardo
Intheweb schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:02:
Wauw wauw wauw! Wat zag dit er rete strak uit! Volgens mij zoals het moeten :D

Hmm, geen replays? :(
Shadow schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:07:
Waarom nemen ze de service module ('trunk') eigenlijk mee met de abort? Stabiliteit?
Ja, betere aerodynamica. Anders zou de capsule nog veel meer spinnen/draaien dan ie al deed.

[Voor 33% gewijzigd door Snoz Lombardo op 06-05-2015 15:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-03 19:07
Wow echt een van de meest indrukwekkende tests tot nu toe. Zo soepel :D

Hopelijk gaat de volgende VTVL-test net zo soepel :D

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Zo! Dat ging gaaf. Wel flink wat tuimelwerk nadat hij loskwam van de trunk. Dat kan niet comfortabel zijn... maar ja, het alternatief is om het leven komen bij de ontploffing van je raket :)

De landing op het water ging wel weer zachter dan ik dacht.

Goede beurt voor SpaceX! d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Helaas ook het live gebeuren gemist, maar erg indrukwekkend en veelbelovend om te zien. Het tuimelen vind ik er eerlijk gezegd ook niet heel extreem uitzien, als je je bedenkt dat de gehele module 180° moet draaien. Een beetje te vergelijken met een pendulum die op de kop staat en een zetje krijgt; die schiet eerst ook ver door.
Erg indrukwekkende foto's ook: http://livestream.com/spacex/events/4027110/archives
:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:41
Dragon abort test stats:

"0 to 100 mph in 1.2 sec, top speed of 345 mph.
Max acceleration was 6X gravity, altitude 1187m, lateral distance 1202m and velocity 155 m/s.
Main chutes deployed 970m"

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het Russische ruimteschip dat onbestuurbaar rond de aarde draait, vergaat komende vrijdag. De capsule keert dan terug in de dampkring. Dat heeft de Russische ruimtevaartorganisatie Roskosmos woensdag aangekondigd. Het onbemande vrachtschip zal in een grote vuurbal ontploffen. Enkele brokstukken komen misschien neer op aarde, maar het is nog niet in te schatten waar dat zal zijn.

Het vrachtschip, de Progress M-27M, was vorige week gelanceerd met ruim twee ton spullen voor het ruimtestation ISS. Na opstijgen bleek dat er iets was misgegaan. De vluchtleiding kreeg met moeite gegevens binnen. Het toestel draaide waarschijnlijk langzaam om zijn as. De Russen probeerden tevergeefs het vaartuig weer onder controle te krijgen. Het is nog niet bekend wat er precies is misgegaan.

Voor de zes bemanningsleden in het ISS is er geen gevaar. Het vrachtschip vliegt veel lager. Bovendien heeft het ruimtestation nog genoeg voorraden.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...eschip-stort-vrijdag-neer

Virussen? Scan ze hier!

• Snoz Lombardo

• JeroenH
6G? Dat valt me nog mee, dat zullen astronauten tijdens hun training wel voor de kiezen krijgen.

In 1983 kregen drie soyuz-astronauten nog 14 tot 17G te verduren tijdens een ongeluk met hun raket, da's even andere koek.

Pagina: 1 2 3 ... 177 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee