• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
Interessant stuk bij ArsTechnica over de orbit van beide ESCAPADE satellieten:
“ESCAPADE is pursuing a very unusual trajectory in getting to Mars,” said Rob Lillis, the mission’s principal investigator from the University of California, Berkeley. “We’re launching outside the typical Hohmann transfer windows, which occur every 25 or 26 months. We are using a very flexible mission design approach where we go into a loiter orbit around Earth in order to sort of wait until Earth and Mars are lined up correctly in November of next year to go to Mars.”

[...]

ESCAPADE’s path through space, relative to the Earth, has the peculiar shape of a kidney bean. In the world of astrodynamics, this is called a staging or libration orbit. It’s a way to keep the spacecraft on a stable trajectory to wait for the opportunity to go to Mars late next year.

“ESCAPADE has identified that this is the way that we want to fly, so we launch from Earth onto this kidney bean-shaped orbit,” said Jeff Parker, a mission designer from the Colorado-based company Advanced Space. “So, we can launch on virtually any day. What happens is that kidney bean just grows and shrinks based on how much time you need to spend in that orbit. So, we traverse that kidney bean and at the very end there’s a final little loop-the-loop that brings us down to Earth.”

That’s when the two ESCAPADE spacecraft, known as Blue and Gold, will pass a few hundred miles above our planet. At the right moment, on November 7 and 9 of next year, the satellites will fire their engines to set off for Mars.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2025/11/escapade_kidneybean.jpg
TL;DR: lancering is niet in een gebruikelijk launch window voor Mars, maar Blue Origin moest qua planning nu een missie vliegen en bood NASA een 'offer they couldn't refuse'. Beide satellieten blijven nu een jaar lang in een speciale baan om de aarde, en gaan in november '26 pas onderweg naar Mars.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
De huidige 'on hold' situatie wordt veroorzaakt door een paar boten die in de verboden zone varen.........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-12 09:31
Yaksa schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:24:
De huidige 'on hold' situatie wordt veroorzaakt door een paar boten die in de verboden zone varen.........
Zucht, dat komt bekend voor van Space-X lanceringen

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
22:12 is nieuwe tijd. Als er nog iets vertraging is, dan past het niet meer binnen dit venster.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Wat is dat toch met die boten die het niet lijken te snappen...

Tweakers Discord

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alweer een hold. Wanneer wordt 't een scrub?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

nu

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Osiris schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:09:
Alweer een hold. Wanneer wordt 't een scrub?
nu, want er is geen tijd meer...

Tweakers Discord

• Osiris
  • Niet online
k, jammer :P (Ik check slechts af en toe de stream, maar kijk niet actief.)

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Nou ja de window voor vandaag is tot 22:13, maar dat gaat niet meer lukken lijkt me.

Tweakers Discord

• Yaksa
Scrubbed

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Jammer, geen idee nog wanneer ze het nu opnieuw gaan proberen...

Tweakers Discord

• I_IBlackI_I
Scrub vanwege het weer. Volgende optie nog niet bekend.

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Nieuwe poging voor New Glenn met Escapade op woensdag om 20:50 NL tijd :)

Tweakers Discord

• D-dark
@darkrain
Je mag de timer stoppen
Gescrubbed wegens atmosferische activiteit
https://x.com/blueorigin/status/1988621902881914961

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 12-11-2025 17:36 ]

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Gedaan, jammer maar helaas...

Tweakers Discord

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

NG-2 Update: New Glenn is ready to launch. However, due to highly elevated solar activity and its potential effects on the ESCAPADE spacecraft, NASA is postponing launch until space weather conditions improve. We are currently assessing opportunities to establish our next launch window based on forecasted space weather and range availability.
Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?

Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade?
(of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )

[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 12-11-2025 18:08 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
APClll schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?

Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade?
(of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )
nee, zo'n zonnevlam is een paar dagen tijd; al kan ik me voorstellen dat 't in dit geval wel goed uitkomt, gezien de plotse zonnevlam

https://www.nu.nl/wetensc...nnevlam-van-het-jaar.html

Ik weet niet precies hoe de koers zou zijn, maar t lijkt niet vreemd dat dit ook als die 3 dagen geleden gelanceerd was nog een issue had kunnen zijn

• Yaksa
APClll schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:08:
[...]Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?
Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade? (of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )
De zon is op dit moment nogal actief (Link naar zonneactiviteit).
Die activiteit kunnen ze tegenwoordig redelijk nauwkeurig voorspellen.
De activiteit heeft ook invloed op radio- en andere signalen, soms zelfs radio-blackouts veroorzakend.
Ik denk dat het daarmee te maken heeft, eenmaal in hun baan gezet, deployed en buiten de atmosfeer krijgen die satellieten immers ook aardig wat straling e.d. voor hun kiezen waar ze voldoende tegen beschermd zijn.

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-11 15:35
Vandaag weer een nieuwe poging :)

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Nieuwe poging New Glenn / Escapade:
New Glenn's second mission, NG-2, is scheduled to launch Thursday, November 13, from Launch Complex 36 at Cape Canaveral Space Force Station. This mission will deliver NASA's ESCAPADE twin spacecraft to Mars. Additionally, it will carry a technology demonstration from Viasat in support of NASA's Communications Services Project.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23
Hold met nog maar 9s op de klok. Ben benieuwd of er iets gereset kan worden oid of dat het een scrub wordt. Ik zet mijn geld op het laatste.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik weet niet wat de "hold limiet" is. Bij Starship zitten ze met 't probleem van opwarmende brandstof, geen idee hoe dat hier zit.

• Matomatisch
APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:06:
Ik weet niet wat de "hold limiet" is. Bij Starship zitten ze met 't probleem van opwarmende brandstof, geen idee hoe dat hier zit.
New Glenn is een uur voor lancering volgetankt en kan zo een hele tijd blijven. Het gebruikt dezelfde type brandstof methaan als Starship maar is niet ‘superchilled’ zoals SpaceX het noemt. Er zijn wel plannen om voor New Glenn ook gekoelde brandstof te gebruiken om meer te kunnen tanken, met als nadeel de flexibiliteit van lange holds te verliezen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
JeroenH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:02:
Hold met nog maar 9s op de klok. Ben benieuwd of er iets gereset kan worden oid of dat het een scrub wordt. Ik zet mijn geld op het laatste.
In elk geval is de klok gereset :+ Tweemaal inmiddels.

Nog 12 minuten te gaan volgens de huidige countdown.

March of the Eagles

• JeroenH
Nou, here we go (hopelijk).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hij staat :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FrotbLo5dB5tzGFe1MpVEaxl.png

[ Voor 126% gewijzigd door XWB op 13-11-2025 22:06 ]

March of the Eagles

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55

Felyrion

goodgoan!

Toe maar, dat gaat netjes allemaal lijkt het :) Stakke landing ook

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Gave manier van landen, dat horizontaal "aan komen zeilen" en dan (even later) volledig tot stilstand komen náást het drone-ship :)

[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 13-11-2025 22:07 ]

• JeroenH
Holy cow. Gelukt. Supercool.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:05:
Gave manier van landen, dat horizontaal "aan komen zeilen" en dan volledig tot stilstand komen náást het drone-ship :)
Ja jammer dat we toen maar 0,1fps hadden :P

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ja jammer dat we toen maar 0,1fps hadden :P
Ik dacht even dat 'ie er te ver naast zou zitten, en dat we Grote Plons zouden gaan zien :$

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook vet die explosive bolts om hem vast te maken / lassen ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDe3U3fxYi72YUyo2hnex2dFK3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tibnWA43Plu4M5S7fQnMRduW.png?f=fotoalbum_large

• Matomatisch
APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:
[...]

Ik dacht even dat 'ie er te ver naast zou zitten, en dat we Grote Plons zouden gaan zien :$
Ik dacht dat eerst ook aan de beelden te zien, en nadien gewoon bullseye op het schip :D

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]
Ja, zoiets dacht ik ook te zien :)

Mogelijk is dat het blokkeren van scharnierpunten in de poten.

[ Voor 64% gewijzigd door APClll op 13-11-2025 22:10 ]

• I_IBlackI_I
Fantastische prestatie van Blue Origin. Ik had het niet verwacht, maar dit ziet er echt vlekkeloos uit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe enorm vet it dit allemaal in beeld gebracht zeg

• I_IBlackI_I
Blue & Gold zijn allebei los. Nog geen goede beelden, maar lijkt geslaagd te zijn. De booster staat op het schip en de robot maakt nu verbinding.

• I_IBlackI_I
Als klap op de vuurpijl staat de ViaSat satelliet nu ook aan! Dat betekend volgens mij dat alle doelen, zonder problemen, zijn gehaald!
Ik hoop dat Blue Origin een soort recap / supercut maakt zoals SpaceX dat vaak doet met hogere kwaliteit beelden.

• I_IBlackI_I
JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]
Ja, Blue Origin heeft hier een octrooi voor. Dit is inderdaad om de booster op het schip vast te zetten.
https://patents.google.com/patent/US20240124165A1/en

• Osiris
  • Niet online
Nice, goed gedaan Blue Origin!

Ik mag de Besos voor geen ene meter, maar dit is toch best netjes. Zo'n succesvolle vlucht op je 2e poging. Doen ze toch goed!

Wel jammer van de "freedom units" en al dat over the top gejoel de hele tijd, maargoed :+

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-12 15:00

3raser

⚜️ Premium member

Mega gaaf om te zien dat de booster bij poging 2 gewoon perfect kan landen en ondertussen ook gewoon een belangrijke missie uit kan voeren. Ik kan het niet laten om dan toch even naar SpaceX te kijken die volgens hun methode heel snel itereren maar eigenlijk nog maar weinig presteren.

Hier overigens nog wat meer stabiele beelden van de landing:

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:56:
[...]
Ik kan het niet laten om dan toch even naar SpaceX te kijken die volgens hun methode heel snel itereren maar eigenlijk nog maar weinig presteren.

[...]
???
Volgens welke maatstaf wordt er dan weinig gepresteerd?
Ze landen ongeveer elke 2 á 3 dagen een booster. In totaal al meer dan 500x een booster geland... Met nu een gemiddeld aantal landingen/vluchten per booster van 15! Een van de boosters heeft nu 31 vluchten totaal...
Fairings die worden hergebruikt. Meerdere fairings zitten al op 30+ vluchten.
Super Heavy al meerdere keren gevangen op de launchtower.
Tientallen Raptors hergebruikt.
En druk bezig om een 2nd stage re-usable te maken. En daar zijn ze toch behoorlijk succesvol mee bezig.
Raptor die door een Full Flow Staged Combustion een stuk efficienter is dan elke andere raketmotor.....

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Paling1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:54:
[...]

???
Volgens welke maatstaf wordt er dan weinig gepresteerd?
Ze landen ongeveer elke 2 á 3 dagen een booster. In totaal al meer dan 500x een booster geland... Met nu een gemiddeld aantal landingen/vluchten per booster van 15! Een van de boosters heeft nu 31 vluchten totaal...
Fairings die worden hergebruikt. Meerdere fairings zitten al op 30+ vluchten.
Super Heavy al meerdere keren gevangen op de launchtower.
Tientallen Raptors hergebruikt.
En druk bezig om een 2nd stage re-usable te maken. En daar zijn ze toch behoorlijk succesvol mee bezig.
Raptor die door een Full Flow Staged Combustion een stuk efficienter is dan elke andere raketmotor.....
Ik doelde op Starship. Die heeft nog geen enkele lading gelanceerd. En ondanks de vele lanceringen is er bijvoorbeeld ook nog geen Starship geland voor hergebruik.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26

Garyu

WW

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:56:
[...]

Ik doelde op Starship. Die heeft nog geen enkele lading gelanceerd. En ondanks de vele lanceringen is er bijvoorbeeld ook nog geen Starship geland voor hergebruik.
Ik zou New Glenn toch niet echt met Starship durven vergelijken, dat is nog eens een compleet ander kaliber.
Indrukwekkend is het allebei in ieder geval!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:56:
[...]

Elke lancering van Super Heavy en Starship worden er weer andere dingen getest, blijkbaar is het doel van de testen nu nog niet om Starship te vangen en te hergebruiken. Het zijn TESTvluchten, dus lanceren van payloads is blijkbaar niet perse een doel. Dat je geen vooruitgang ziet, is geen indicatie dat die vooruitgang er ook helemaal niet is.

Vrijwel alle andere bedrijven die raketten lanceren zijn nog niet eens op het niveau dat ze überhaupt een booster (of motoren) kunnen hergebruiken. Laat staan dat ze in staat zijn om een 2nd stage te hergebruiken, wat dus blijkbaar nog heel veel moeilijker is. SpaceX loopt daar echt mijlenver voor op de concurrentie.

Dat ze het voor elkaar krijgen om hun hardware dusdanig goedkoop te maken dat het financieel uit kan om veel te testen is waarschijnlijk de belangrijkste ontwikkeling.

• JeroenH
Garyu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:18:
Ik zou New Glenn toch niet echt met Starship durven vergelijken, dat is nog eens een compleet ander kaliber.
NG zit eerder ongeveer tussen Falcon 9 en Falcon Heavy in.

Vracht naar geotransfer orbit (waardes even gauw bij elkaar gegoogled):
SS: 27 ton
NG: 13-14 ton
F9: 5-8 ton (afhankelijk van reuse)
FH: 8-27 ton (afhankelijk van reuse)

Onderscheidend wordt denk ik steeds meer de kosten per kg.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Garyu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:18:
[...]

Wel aardig om te zeggen wat het een ander kaliber maakt voor @3raser, zoals:
- Herbruikbare 2e stage (Dus ook starship, niet alleen de booster)
- Snelle herbruikbaarheid van de booster en 2nd stage
- Enorm efficiënte motoren
- Vast meer dingen die ik ff niet weet.

En daarmee qua lanceringskosten echt een totaal ander (voorspeld) kostenplaatje. Om dat te bereiken, moeten er meer 'nieuwe' dingen gedaan worden en dat kost flink meer ontwikkeltijd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik onder de indruk ben van deze lancering. In mijn hoofd waren new glenn en starship ook ongeveer hetzelfde en had ik het idee dat starship veel eerder zou zijn dan new glenn. I was wrong. Dit was echt enorm indrukwekkend.

Hopen op snel betere beelden van die landing!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De Chinese lander heeft een extra koprol gedaan bij de landing.
Alle taikonauten verder wel in orde :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Filmpje van de booster-landig waarbij het horizontaal "hover boven het water opzij" goed te zien is:

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Een terugslag voor SpaceX met Booster Heavy V3.

• D-dark
3raser schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:01:
Een terugslag voor SpaceX met Booster Heavy V3.

[X]
Maar de volgende is al bijna klaar

https://x.com/spacex/status/1992287913036648577?s=46

The Starbase team plans to have the next Super Heavy booster stacked in December, which puts it on pace with the test schedule planned for the first Starship V3 vehicle and associated ground systems. Starship’s twelfth flight test remains targeted for the first quarter of 2026.

[ Voor 27% gewijzigd door D-dark op 23-11-2025 14:06 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

NASA vermindert Starliner-vluchten na mislukte astronautenmissie
NASA vermindert het aantal bemande ruimtemissies onder het Starliner-contract met Boeing. Daamee wordt de omvang van het programma, dat al langer kampt met technische problemen, verkleind. De eerstvolgende missie wordt bovendien onbemand.
Dit moet toch onderhand wel een klap in het gezicht van Boeing zijn. Ik bedoel, doe je nog wel serieus mee als je veel duurder bent dan de concurrentie en dan ook nog eens zo slecht presteert. Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX dus ik hoop dat Boeing zich dit fiasco nog een beetje te boven komt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
3raser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX
Ah, het internationaal ruimtestation wordt eind 2030 toch buiten gebruik gesteld en dan komen al die missies sowieso te vervallen.

March of the Eagles

• D-dark
3raser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
NASA vermindert Starliner-vluchten na mislukte astronautenmissie

[...]

Dit moet toch onderhand wel een klap in het gezicht van Boeing zijn. Ik bedoel, doe je nog wel serieus mee als je veel duurder bent dan de concurrentie en dan ook nog eens zo slecht presteert. Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX dus ik hoop dat Boeing zich dit fiasco nog een beetje te boven komt.
Hmm
Orion is waar nu het geld zit.
Zolang SLS blijft vliegen zit Boeïng goed

• Tom Paris
D-dark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:21:
[...]

Hmm
Orion is waar nu het geld zit.
Zolang SLS blijft vliegen zit Boeïng goed
Ga daar maar niet van uit, zodra Isaacman (eindelijk) benoemd wordt. Deel van het HLS contract gaat naar Blue Origin dan.

• D-dark
Tom Paris schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:51:
[...]

Ga daar maar niet van uit, zodra Isaacman (eindelijk) benoemd wordt. Deel van het HLS contract gaat naar Blue Origin dan.
Vermoedelijk wel.
Maar Blue Origin gaat ook nog genoeg uitdagingen hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Niet dat dat erg is. Wat competitie kan geen kwaad.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Want de Russische bemande ruimtevaart was al zo goed bezig. Volgens Anatoly Zak kunnen reperaties tot wel 2 jaar duren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5-sU0u6Y1SIIfv2SYhkfeVFanM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cElZBCDzSqVTnddfNRxuP8n.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Tom Paris
Yakolev schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:51:
Want de Russische bemande ruimtevaart was al zo goed bezig. Volgens Anatoly Zak kunnen reperaties tot wel 2 jaar duren.

[X]

[Afbeelding]
Als dit te lang gaat duren...

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Tom Paris schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:33:
[...]

Als dit te lang gaat duren...

[X]
Ik had van Scott Manley toch wel verwacht dat hij bekend zou zijn met de test die SpaceX Dragon heeft uitgevoerd. Dus het ISS is nog niet verloren zonder de Russen.

Excuses, het betreft niet altitude maar attitude. Verwarrend allemaal. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door 3raser op 28-11-2025 08:51 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is in principe hetzelfde beestje, alleen thrust in een andere richting.

Signatures zijn voor boomers.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:51:
Want de Russische bemande ruimtevaart was al zo goed bezig. Volgens Anatoly Zak kunnen reperaties tot wel 2 jaar duren.

[X]

[Afbeelding]
Hier nog wat verduidelijking over wat er precies kapot lijkt :)

PSN

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Tuurlijk een tegenslag voor Roscosmos, maar volgens mij kun je zowel van Plesetsk (in het noorden) als Vostochny Cosmodrome (in het verre oosten) met een Soyuz naar ISS vliegen. Het doel van Vostochny was ook om minder afhankelijk te zijn van Baikonour.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tom Paris
mphilipp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:49:
Tuurlijk een tegenslag voor Roscosmos, maar volgens mij kun je zowel van Plesetsk (in het noorden) als Vostochny Cosmodrome (in het verre oosten) met een Soyuz naar ISS vliegen. Het doel van Vostochny was ook om minder afhankelijk te zijn van Baikonour.
Plesetsk ligt op 62° noord, ISS komt tot max 51.6° De manoeuvre die nodig is om vanaf Plesetsk in de juiste baan te komen vereist meer brandstof dan Soyuz mee kan nemen.

Vostochny zou qua ligging/baan kunnen, maar de Soyuz lanceerinstallatie daar is niet 'man-rated'. Ze zouden in theorie vanaf Vostochny een Progress kunnen sturen met brandstof voor Zvezda, maar dan is het qua Russische bemanning voorlopig gedaan. Tenzij ze Vostochny heel snel kunnen certificeren, of bij SpaceX aankloppen. Dat laatste lijkt me in het huidige politieke klimaat onwaarschijnlijk.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tom Paris schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:14:
Plesetsk ligt op 62° noord, ISS komt tot max 51.6° De manoeuvre die nodig is om vanaf Plesetsk in de juiste baan te komen vereist meer brandstof dan Soyuz mee kan nemen.
Plesetsk is onhandig idd.
Vostochny zou qua ligging/baan kunnen, maar de Soyuz lanceerinstallatie daar is niet 'man-rated'. Ze zouden in theorie vanaf Vostochny een Progress kunnen sturen met brandstof voor Zvezda, maar dan is het qua Russische bemanning voorlopig gedaan. Tenzij ze Vostochny heel snel kunnen certificeren, of bij SpaceX aankloppen. Dat laatste lijkt me in het huidige politieke klimaat onwaarschijnlijk.
Wie moet die manned flight rating uitvoeren? Een Russische instantie, of moet je daar een internationaal orgaan voor aanspreken? Want dan kunnen de Russen dat met één stempel oplossen :+ Zo laten ze ook hun vliegtuigen vliegen waar op de rommelmarkt onderdelen voor hebben gekocht.
Volgens mij zijn er nog afspraken en er is laatst toch nog een Amerikaan met de Russen meegelanceerd? Of was het een Rus met de Amerikanen? Anyhow, er zijn nog afspraken over, dus dat gaat buiten de oorlogstaal van Trump om.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tom Paris
mphilipp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:24:
Wie moet die manned flight rating uitvoeren? Een Russische instantie, of moet je daar een internationaal orgaan voor aanspreken? Want dan kunnen de Russen dat met één stempel oplossen :+ Zo laten ze ook hun vliegtuigen vliegen waar op de rommelmarkt onderdelen voor hebben gekocht.
Dit is wel echt borrelpraat he. Het is makkelijk om de Russen weg te zetten als pannenkoeken, maar de Soyuz module is niet zomaar de meest gebruikte en een van de meest veilige bemande capsules geworden. Naast 'één stempel' heb je ook gewoon infrastructuur nodig voor bemande lanceringen die er dus niet is.
mphilipp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:24:
Volgens mij zijn er nog afspraken en er is laatst toch nog een Amerikaan met de Russen meegelanceerd? Of was het een Rus met de Amerikanen? Anyhow, er zijn nog afspraken over, dus dat gaat buiten de oorlogstaal van Trump om.
Ook hier is dit erg kort door de bocht. Al sinds het begin van het ISS is er een rideshare principe, waarbij Amerikaanse crewleden mee gaan met Russische lanceringen, en vice versa. Ondanks alle sancties op de Russische industrie sinds 2022 is er inderdaad een uitweg gevonden om die rideshares mogelijk te blijven maken. De laatste NASA lancering naar het ISS (Crew 11) had bijv. 1 Russische cosmonaut mee, de laatste Roscosmos lancering (MS-28) had 1 Amerikaanse astronaut mee.

Op de borrel lijkt dit simpel, maar er gaat een hele wereld achter schuil van wetgeving over (de transfer van) defensie-gerelateerde kennis, kunde en informatie. Google maar eens naar 'ITAR'. Musk heeft wel eens gezeik gekregen met ITAR-reguleringen omdat hij een foto twitterde van een Raptor die net vanuit de verkeerde hoek was gemaakt, en teveel van het design bloot gaf.

Ik kan me dus niet voorstellen dat Russische crews zelfstandig met Dragon capsules naar het ISS mogen. Dat zou betekenen dat NASA als taxi-service meer Dragon missies moet gaan inkopen, wat vanuit budget en planning weer onwaarschijnlijk lijkt.

• D-dark
Tom Paris schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:18:

Ik kan me dus niet voorstellen dat Russische crews zelfstandig met Dragon capsules naar het ISS mogen. Dat zou betekenen dat NASA als taxi-service meer Dragon missies moet gaan inkopen, wat vanuit budget en planning weer onwaarschijnlijk lijkt.
Mogelijk, maar die optie zal vast en zeker wel onderzocht worden.
Voordat Dragon er was kon het ISS een periode alleen met Soyuz bereikt worden.
Nu is de situatie even omgekeerd.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tom Paris schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:18:
[...]
Dit is wel echt borrelpraat he.
No it isn't.
Sinds de sancties kunnen zij geen of heel moeilijk onderdelen voor vliegtuigen krijgen. De Russische luchtvaartautoiriteiten geven tegenwoordig certificaten uit voor vliegtuigen die er bij ons niet meer in komen. Er worden vliegtuigen gekanibaliseerd, onderdelen uitgewisseld en houtje-touwtje reparaties uitgevoerd die allemaal maar goedgekeurd worden. Er zijn inmiddels ook al wat ongelukjes gebeurd. Gelukkig nog geen ernstige, maar die zijn niet heel ver meer weg.
Absoluut geen borrelpraat.
Ook hier is dit erg kort door de bocht.
Ik weet niet wat er niet klopte aan wat ik zei, maar volgens mij zeg ik gewoon hetzelfde als jij nu zegt. Ik heb het niet gehad over een volledig Russische bemanning in een SpaceX capsule, maar er kan er altijd eentje mee heen of terug. Dat is alles wat ik zei.

• Tom Paris
Het gaat in dit topic over ruimtevaart. Mijn reactie was duidelijk gericht op jouw simplistische stellingen over het certificeren van Vostochny, niet over hoe de Russen hun vliegtuigen in de lucht houden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tom Paris schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:27:
[...]
Het gaat in dit topic over ruimtevaart. Mijn reactie was duidelijk gericht op jouw simplistische stellingen over het certificeren van Vostochny, niet over hoe de Russen hun vliegtuigen in de lucht houden.
Jij kent duidelijk de Russen niet zoals ik ze ken :+
En ik maak er een beetje een geintje van, maar als het Roskosmos is die de man-rating moet uitvoeren, zou ik er echt niet versteld van staan als ze heel makkelijk een stempeltje zetten. Zo doen ze dat met hun vliegtuigen tegenwoordig ook, en daar vliegen burgers mee. Dus ja, Russen zijn Russen en veiligheidsdenken zit daar in ieder geval NIET in hun DNA.

• JeroenH
Verplichte video van Scott Manley:

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:55:
Verplichte video van Scott Manley
Ook net gekeken. Verhelderend over Vostochny: ze kunnen best een Soyuz lanceren, ook met poppetjes, maar bij een abort kunnen ze daar heel moeilijk landen. Veel bos en verderop een oceaan. En water doet een Soyuz niet zo goed. Daarom is Baikonour zo ideaal en kunnen ze eigenlijk altijd lanceren, ongeacht het weer.
Dus de Progress kan in ieder geval wel gelanceerd worden vanaf Vostochny. Bemand wordt een moeilijk verhaal. Ik meende dat het meer lag aan infra en procedures; iets dat relatief makkelijk opgelost had kunnen worden.

• Osiris
  • Niet online
Maar Vostochny had ook nog het probleem dat 't nét even te ver naar 't noorden ligt t.o.v. de inclinatie van 't ISS en dat dit an sich niet zo'n groot probleem is voor moderne ruimtetuig, maar dat de guidance van Soyuz te pauper is om dat aan te kunnen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:56:
[...]

Ook net gekeken. Verhelderend over Vostochny: ze kunnen best een Soyuz lanceren, ook met poppetjes, maar bij een abort kunnen ze daar heel moeilijk landen. Veel bos en verderop een oceaan. En water doet een Soyuz niet zo goed. Daarom is Baikonour zo ideaal en kunnen ze eigenlijk altijd lanceren, ongeacht het weer.
Dus de Progress kan in ieder geval wel gelanceerd worden vanaf Vostochny. Bemand wordt een moeilijk verhaal. Ik meende dat het meer lag aan infra en procedures; iets dat relatief makkelijk opgelost had kunnen worden.
Volgens mij was de strekking dat dit (nu) niet kon omdat Soyuz niet 30 kilometer crossrange kan corrigeren?

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:06:
Maar Vostochny had ook nog het probleem dat 't nét even te ver naar 't noorden ligt t.o.v. de inclinatie van 't ISS en dat dit an sich niet zo'n groot probleem is voor moderne ruimtetuig, maar dat de guidance van Soyuz te pauper is om dat aan te kunnen.
Ja, ze moeten een klein beetje corrigeren. Scott Manley wist het ook niet zeker. Maar ze kunnen tegenwoordig ook heel snel bij ISS zijn, ipv 'm 2 dagen na te jagen zoals voorheen, maar dat is misschien meer een kwestie van op een specifieke tijd lanceren dan koerscorrecties. Nou ja...we gaan het zien als ze straks toch gewoon een Progress vanaf Vostochny lanceren :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:10:
[...]
Volgens mij was de strekking dat dit (nu) niet kon omdat Soyuz niet 30 kilometer crossrange kan corrigeren?
Zei hij niet dat ie er niet zeker van was of dat een probleem was?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Semi offtopic; maar bij Blue Brixx kan je een Drone Ship met raket kopen die verdacht veel lijkt op een van onze grote vrienden. :p

https://www.bluebrixx.com...ne-ship-with-rocket-stage

Afbeeldingslocatie: https://www.bluebrixx.com/thumbnail/dc/2a/e7/1762870233/b4c10fed329140d5a30513422dd1f863_1920x1920.webp

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Morgenvroeg lanceert China ook haar eerste herbruikbare raket (Zhuque-3), dat zou tussen 4 en 5 in de ochtend gebeuren.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.