Ik vond het ook een zwak artikel van de NOS. Ik snap de waarde van hoor en wederhoor, maar om alleen meningen als een feitelijke situatie te projecteren is jammer.
Bij eerdere lanceringen waren ook vlak na lanceringen ontploffingen, waarna onderdelen van de raketten wekenlang bleven aanspoelen op stranden van landen en eilanden in de omgeving. Ook op stranden in het noorden van Mexico, zegt Elías.
Dat is helaas een gevolg van mislukte pogingen, maar zo ver bekend heeft SpaceX wel teams in dienst die dit zo veel mogelijk opruimen. Niet alles kan worden opgeruimd omdat de beheerders van die stukken grond de impact van het opruimen zwaarder wegen dan het laten liggen. En er zal ongetwijfeld spul alsnog blijven liggen. Laten we hopen dat het, met het succesvol vangen van de booster, en in de nabije toekomst ship, niet meer voor komt.
Met grote zorgen kijkt hij naar de toekomst. Want nu SpaceX met succes hun Starship wist te lanceren, is de kans op nog meer lanceringen in de komende jaren alleen maar toegenomen.
Juist met de succesvolle lanceringen zou de verontreiniging moeten afnemen.
Elías is daarom op boten gaan demonstreren met een groep activisten. [...] "Wij eisen ons territorium op", zegt hij. De groep betogers krijgt op het water bezoek van de Mexicaanse kustwacht, terwijl Amerikaanse helikopters laag over scheren. Volgens Elías om de activisten te intimideren.
Of de kustwacht komt langs omdat je wel erg dicht bij komt en geen gehoor aan de NOTMAR lijkt te geven.
Hij is visser en woont niet ver van Playa Bagdad. Door de trillingen van de lancering schoten de sterren in zijn ramen, laat hij zien.
1. Het zou wel toevallig zijn dat na de 10e lancering ineens zijn ramen kapot trillen.
2. De woningen aan de Mexicaanse kant staan veel verder weg dan aan de Amerikaanse kant.
2b. Door de richting van de raket zullen de trillingen richting Amerikaans grondgebied juist erger zijn dan richting Mexico.
Als visser ondervindt ook hij de gevolgen van de activiteiten van SpaceX. "Momenteel zit er nog maar heel weinig vis hier voor de kust. Door de trillingen zijn de vissen gewoon weggejaagd." Volgens Zapata komt het steeds vaker voor dat hij met zijn collega's de zee op gaat en met zo goed als lege netten terugkomt.[...]
Volgens mij is dat gewoon een wereldwijd probleem door onder andere overbevissing.