• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Fingers crossed, hopelijk geen 40seconds curse vandaag.
edit:
grr

[ Voor 19% gewijzigd door Spooksel op 23-05-2026 00:29 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Omg wat een power

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Niet normaal, wat een motoren zijn dit...

Tweakers Discord


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
1 out

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Rvac out. Was dat een plof?

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Het gaat niet zonder issues zeg maar...

Tweakers Discord


  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
Gelukkig dat er wat redundantie is

  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Booster leeft iig nog, ship ook. Beats nothing.

Toch netjes voor een eerste vlucht van al deze compleet nieuwe hardware.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Spooksel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:36:
Booster leeft iig nog, ship ook. Beats nothing.

Toch netjes voor een eerste vlucht van al deze compleet nieuwe hardware.
Het is top voor zo'n eerste vlucht. Er is een beetje tuning nodig wellicht maar dat is het wel...

Tweakers Discord


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Die beeldkwaliteit ook zeg. Onwerkelijk.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:37
darkrain schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:39:
[...]

Het is top voor zo'n eerste vlucht. Er is een beetje tuning nodig wellicht maar dat is het wel...
Precies eigenlijk net als de eerste vlucht van starship is zolang de hele boel de pad verlaat zonder een boem een succes :).

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.


  • rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:52
Wel fijn qua tijd dat t op schema is :)

Wel wat hick-ups inderdaad

  • TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

TWKterry

Master Mariner

mooi staaltje werk van de mensen bij SpaceX.
en fantastisch om te zien in deze kwaliteit.

  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Waarom is ship zo continu aan het sproeien zeg, alsof ie lek is ofzo.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Die pez dispenser is zo vet :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Die zaklamp in space was ook wel vet :D

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Geweldige clips om te kijken:

Liftoff: Stage separation: PEZ Deployment: Money shot (View vanaf sat naar starship) Splashdown

[ Voor 13% gewijzigd door I_IBlackI_I op 23-05-2026 01:42 . Reden: Splashdown toevoegen ]


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Big bada boom :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Tja zullen we zeggen 3 maal is scheepsrecht? Versie 3 van starship ziet er (al helemaal voor de eerste vlucht!) fantastisch uit. Hopelijk kunnen ze nu het aantal lanceringen opschroeven, catch met nieuwe tower / booster proberen. Catch van starship proberen en de orbital refueling proberen.

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
1 raptor uit bij opstijgen, 1 vacuum raptor uit bij starship.

Booster boostback burn is niet voltooid, dus booster is niet op de gewenste plek geland.

Wel apart dat niemand dit hierboven heeft gezegd en wat positiever is dan het daadwerkelijk was.
Ja, ship heeft z'n werk verder goed gedaan en dummy starlinks zijn 'gelanceerd'. Maar nog wel wat werk aan de winkel.
Ben ook wel benieuwd naar de status van het lanceerplatform, was natuurlijk de eerste keer dat ze Tower/Pad B gebruikt hebben.
En vooral nieuwsgierig wanneer de volgende lancering zal zijn. Zou mooi zijn als de snelheid wat omhoog kan en er over 2 of 3 'tests' eens echte starlinks worden gelanceerd.


edit:
Was nog aan het terugkijken, maar wat een controle hebben ze over starship. Of ze snel herbruikbaar zullen zijn (na vangen) is nog maar de vraag, maar dat is een vervolgstap, daar komen ze wel.

[ Voor 13% gewijzigd door ZeRoC00L op 23-05-2026 07:53 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

ZeRoC00L schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:54:
1 raptor uit bij opstijgen, 1 vacuum raptor uit bij starship.

Booster boostback burn is niet voltooid, dus booster is niet op de gewenste plek geland.

Wel apart dat niemand dit hierboven heeft gezegd en wat positiever is dan het daadwerkelijk was.
Ja, ship heeft z'n werk verder goed gedaan en dummy starlinks zijn 'gelanceerd'. Maar nog wel wat werk aan de winkel.
Ben ook wel benieuwd naar de status van het lanceerplatform, was natuurlijk de eerste keer dat ze Tower/Pad B gebruikt hebben.
En vooral nieuwsgierig wanneer de volgende lancering zal zijn. Zou mooi zijn als de snelheid wat omhoog kan en er over 2 of 3 'tests' eens echte starlinks worden gelanceerd.


edit:
Was nog aan het terugkijken, maar wat een controle hebben ze over starship. Of ze snel herbruikbaar zullen zijn (na vangen) is nog maar de vraag, maar dat is een vervolgstap, daar komen ze wel.
Ik ben het met je eens. Ik zie deze lancering ook niet direct als een groot succes. Dit is vlucht 12 dus met alle opgedane ervaringen mag je toch wel wat betere resultaten verwachten. En het excuus van allemaal nieuwe hardware vind ik zwak. Dit zijn motoren die tot in den treure getest zijn met alle wetenschap van honderden eerdere versies. Als je iets mag verwachten van deze nieuwe iteratie is dat het beter zou moeten functioneren, niet slechter.

Aan de mensen die dit wel een succes noemen wil ik vragen: Wat is de volgende stap? Nog een testvlucht volgens hetzelfde protocol? Dat is geen vooruitgang. De booster landen? Lijkt me niet nu de boostback mislukte. Satellieten in orbit brengen? Ze hebben nog nooit orbit gehaald en de rvac viel uit, dus ook dat zal nog geen optie zijn lijkt me. Dus welke grote stap gaan Starship nu precies maken?

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 08:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Was dit de eerste keer dat Raptor 3 vliegt? Dan is dit allemaal toch heel zo gek niet? SpaceX test ook met lanceringen.

Maar wel opvallend dat er meerdere motoren mee stoppen. Voelt weer een beetje als een stap terug inderdaad.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp


  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:59

thijsco19

KTM 990 SMT

3raser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Aan de mensen die dit wel een succes noemen wil ik vragen: Wat is de volgende stap? Nog een testvlucht volgens hetzelfde protocol? Dat is geen vooruitgang. De booster landen? Lijkt me niet nu de boostback mislukte. Satellieten in orbit brengen? Ze hebben nog nooit orbit gehaald en de rvac viel uit, dus ook dat zal nog geen optie zijn lijkt me. Dus welke grote stap gaan Starship nu precies maken?
Eerst vraag je wat de volgende stap zou kunnen zijn en vervolgens noem je zelf diverse dingen op die je zelf weer, puur op onderbuik gevoel(?), afschiet?
Booster landen/ opvangen is daadwerkelijk weer een volgende stap. Ja ze hebben het eerder gedaan maar de toren is aangepast. Booster zelf is aangepast en het een 2e keer kunnen doen is natuurlijk een goede volgende stap.
Orbit halen zou dus ook een volgende stap kunnen zijn. Hoewel, in feite hebben ze de benodigde snelheid al meermaals behaald. Ook met deze testvlucht. Ze kiezen er alleen voor om Ship terug te laten keren.

Dat gezegd hebbende, ik mis ook wel de echte grote stappen. Had verwacht dat ze al een stuk verder waren in de ontwikkeling. Het begin van de ontwikkeling van Starship ging best snel, nu lijkt het een stuk langzamer te gaan.
En toch blijft het een geweldige prestatie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog geen orbit is een bewuste keuze. Als er nu iets gebeurt weten ze zeker dat hij terugkomt in de dampkring op een gewenste plek. Zeker omdat ze geen inflight relight hebben gedaan wordt een volgende vlucht zeker ook nog geen orbit.

Volgende vlucht zal grotendeels een herhaling van nu zijn. Heel misschien een catch van de booster, wat dan op het laatste moment beslist wordt, anders soft landing in de golf van Mexico.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Succes is relatief hoor. Ik had misschien wel iets meer van de booster verwacht eigenlijk, maar toch blijft het nieuwe hardware die nog nooit eerder gevlogen is. Ik denk persoonlijk dat je het nieuwe hardware argument wel erg makkelijk van tafel schuift eigenlijk.

Ja het is een iteratie op voorganger, maar dan nog zijn static fires met 1 motor tegelijk in een test cel wat anders dan met 33 tegelijk voor bijna 2 minuten. Het is en blijft voorlopig een testprogramma he!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Spooksel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:33:
Het is en blijft voorlopig een testprogramma he!
De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.

Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.

Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.

  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Skyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]


De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.
Een raket human rated krijgen duurt met de huidige FAA processen vele jaren en er is nog niet eens een prototype met life support systems gelanceerd. De hele setup zal gedemonstreerd moeten worden. Het is niet ondenkbaar dat de maanmissie verder uitgesteld zal worden.
Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.
Het zal ervan afhangen of SpaceX verder ittereert op V3 - dan zien we vast meer lanceringen - of toch aan een V4 wil werken.

March of the Eagles


  • rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:52
Skyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]


De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.

Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.

Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.
De lanceertoren is ook compleet vernieuwd hè, al blijf ik t ergens bijzonder vinden dat de bouwtijd daarvan veel trager lijkt te gaan dan die van een raket

voor een eerste vlucht met deze motoren, want testen zonder lancering, is dit volgens mij ook weer niet heel slecht; Ik zou t als een 6 a 7 waarderen als leek op afstand

cruciaal is wel dat ze t tempo naar volgende lanceringen omhoog weten te krijgen en dan ook echt stappen maken.

Succesvol opvangen van de booster in 1 van de komende 2 vluchten en de upper stage laten landen dit jaar zijn wel bijna cruciaal zou ik zeggen

  • AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 21:47
Wanneer is de volgende launch?

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
Volgende lancering zal wel even duren. Nu eerst analyseren

Waarom werkten de Raptors niet bij boostback. Leidingwerk is compleet geredisigned.

Waarom is 1 van de motoren van starship kapot gegaan. Leidingwerk of hotstage ring die misschien wat groter moet.

Dat zijn fundamentele vragen die hoofdontwerp behoorlijk beïnvloeden

  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Vergeet ook niet dat ze sommige manoeuvres opzettelijk best extreem gemaakt hebben tijdens deze vlucht, juist om te zien wanneer het too much is.

Wie weet is de oplossing gewoon om het iets kalmer aan te doen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
rik86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:37:
[...]De lanceertoren is ook compleet vernieuwd hè, al blijf ik t ergens bijzonder vinden dat de bouwtijd daarvan veel trager lijkt te gaan dan die van een raket
Het is nou eenmaal niet een lege champagnefles die je in je tuin neerzet om een zware vuurpijl af te schieten. Komt wel iets meer bij kijken.... :P

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als we naar andere projecten kijken dan vind ik het juist enorm snel gaan.
We zijn allemaal vast een beetje ongeduldig. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Ik wou net zeggen, SpaceX poept van die lanceertorens uit alsof het niks is. Moet je voor de grap eens gaan zoeken naar hoe het ging met het 2e mobiele lanceerplatform voor Artemis van NASA.

Dat is niet best, kan ik je al verklappen }:O

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
D-dark schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:25:
Volgende lancering zal wel even duren. Nu eerst analyseren

Waarom werkten de Raptors niet bij boostback. Leidingwerk is compleet geredisigned.

Waarom is 1 van de motoren van starship kapot gegaan. Leidingwerk of hotstage ring die misschien wat groter moet.

Dat zijn fundamentele vragen die hoofdontwerp behoorlijk beïnvloeden
De volgende lanceren zal vast sneller gaan dan nu het geval was. Met name afhankelijk van de status van het launch pad.

De ontwikkeling van de volgende booster en ship zijn al behoorlijk ver.

Maar wat je zegt, voornamelijk uitzoeken waarom de booster faalde met de boostback. Als daar grote aanpassingen op gedaan moeten worden zal de volgende lancering langer op zich laten wachten, met name omdat de volgende qua bouw al ver zijn.

We zullen het zien. Spacex heeft al eerder laten zien snel te kunnen ontwikkelen en aanpassing.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:24
Skyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]


De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.

Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.

Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.
En eigenlijk ligt het niet aan de engineers van SpaceX. Die zijn uiterst competent. De Falcon is gewoon een succes verhaal. Het ligt eraan dat Starship een verzinsel is van Musk, die is geen engineer. Dus werkt het gewoon niet en zal het niet gaan werken. Klaarblijkelijk wordt er steeds een feestje gevierd voor een raket die keer op keer faalt, ontploft en bijzonder veel millieuvervuiling veroorzaakt zonder resultaat, bizar imo.

  • Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:24

Felyrion

goodgoan!

Grunwold schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:37:
[...]


En eigenlijk ligt het niet aan de engineers van SpaceX. Die zijn uiterst competent. De Falcon is gewoon een succes verhaal. Het ligt eraan dat Starship een verzinsel is van Musk, die is geen engineer. Dus werkt het gewoon niet en zal het niet gaan werken. Klaarblijkelijk wordt er steeds een feestje gevierd voor een raket die keer op keer faalt, ontploft en bijzonder veel millieuvervuiling veroorzaakt zonder resultaat, bizar imo.
Ah, het is weer tijd voor het (inhoudsloze) Elon Musk bashen. Erg jammer.
Kunnen we het in dit topic gewoon over de ontwikkelingen in de ruimtevaart houden? Want dat is het in elk geval wel voorlopig.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine


  • Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:24
Felyrion schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Ah, het is weer tijd voor het (inhoudsloze) Elon Musk bashen. Erg jammer.
Kunnen we het in dit topic gewoon over de ontwikkelingen in de ruimtevaart houden? Want dat is het in elk geval wel voorlopig.
Maar het is niet inhoudsloos, het plan om op de maan te komen en landen in 2028 is gebaseerd op deze raket, die nog steeds niet naar behoren werkt. Het plan zelf zit ook vol gaten. Dan vraag ik mij ernstig af of dit een "ontwikkeling" is, aangezien een raket ontwerpen en lanceren al iets is wat de mensheid kon in 1960. Klaarblijkelijk is het nu moeilijk geworden, dan mag je vraagtekens zitten bij de ontwikkeling (beetje zelfde verhaal als de "inovatie" bij Oceangate) en ook bij degene die het verzint. Kritiek is geen smaad of laster/bashing.

Laten we het hierbij houden, niet op de man spelen en in 2028 eens terugblikken of het gelukt is.

  • Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De toekomst van StarShip lijkt me vrij on-topic. Vooral gezien het feit dat deze week nog in het nieuws was dat SpaceX enorme verliezen lijdt. Het is maar helemaal de vraag of de aankomende beursgang echt gaat opleveren waar SpaceX op hoopt.

  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Correctie: laten we discussie over starship dan s.v.p. vooral onderbouwd voeren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Plaatjes van de "landing" dan maar? :p

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HJCR7ReXQAARTDt?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HJCR-PuXMAAGnt1?format=jpg&name=4096x4096

https://x.com/SpaceX/status/2058305552866775118/

March of the Eagles


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
Ik zou vooral willen (maar dat gaat niet gebeuren) dat SpaceX zich zou focussen op ruimtevaart en al die bubbelzooi zoals AI in een compleet apart bedrijf zou stoppen. Dan heeft het onvermijdelijk klappen van de AI bubbel ten minste geen of nauwelijks invloed op de voortgang van de ruimtevaart.

Maar ja... De topman heeft een bepaalde "visie" (dit bewust tussen aanhalingstekens) dus het is wat het is. Hopen maar dat het goed gaat/goed komt met de ruimtevaarttak van SpaceX.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Nieuwe launchtimer
Er is een nieuwe launchtimer in gebruik genomen welke automatisch (doormiddel van een API call) de volgende launch zal weergeven. Dit is vanaf 7 dagen voor de launch en geldt voor de zogenaamde Heavy lanceer vehikels, op dit moment deze "['starship', 'super heavy', 'falcon heavy', 'sls', 'vulcan', 'new glenn', 'ariane 6', 'long march 5', 'angara a5', 'proton']".

Voordeel is dat wij niet meer bij elke delay handmatig een aanpassing hoeven te doen.

Laat weten als je er een probleem mee ziet of als er wellicht nog andere raketten aan toegevoegd moeten worden (mits de gebruikte API het ondersteund kan dat natuurlijk), dit kan via Github

[ Voor 12% gewijzigd door darkrain op 24-05-2026 13:16 ]

Tweakers Discord


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

JeroenH schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:22:
Maar ja... De topman heeft een bepaalde "visie" (dit bewust tussen aanhalingstekens) dus het is wat het is. Hopen maar dat het goed gaat/goed komt met de ruimtevaarttak van SpaceX.
Ik stoor me momenteel vooral aan de versies van Starship die maar doorgevoerd worden zonder dat de voorgaande normaal functioneerde. Versie 3 werkt nu ook nog niet naar behoren maar versie 4 staat alweer op de planning? Nog groter en ambitieuzer. Welja. Misschien eerst eens iets maken wat gewoon werkt? Ik heb de ontwikkeling vanaf het begin gevolgt en ik voel me een beetje aan het lijntje gehouden. Veel beloftes van grootse daden maar tot op heden na 12 vluchten nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren. Je kunt je niet blijven verschillen achter termen als "compleet nieuwe hardware" en "maar dit is de grootste raket ooit". Dat was 10 vluchten geleden nog relevant maar ondertussen niet meer. De Raptor 3 is gewoon een iteratie op alle kennis van de vorige motoren. Dan mag je daar toch wel iets van verwachten? En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren? De fouten tijdens vlucht 12 waren gewoon onnodig lijkt me. En vlucht 13 moet nu waarschijnlijk dezelfde testen nogmaals ondergaan omdat het de vorige keer niet werkte. Dus opnieuw geen vooruitgang. Die HLS gaat er nooit komen voorspel ik bij deze.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]Veel beloftes van grootse daden maar tot op heden na 12 vluchten nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren.
Ik ben er toch vrij zeker van dat ik gisteren een van de grootste raketten ooit foutloos de launchpad heb zien verlaten, succesvol de eerste trap afstootte en wat (proef)satellieten heeft gelanceerd.
Miljoenen onderdelen moesten foutloos samenwerken om dit mogelijk te maken. Dan gaat er (bijna) altijd iets fout, in dit geval 2 motoren die stopten met werken, wat ook voor het grote publiek opviel omdat dat duidelijk op de live beelden te zien (en te horen) was. Alle lanceerdata (en dat is heul veul) zal geanalyseerd worden om verbeteringen aan te brengen aan de volgende raketten.
Als info: Voorafgaande aan de eerste stap op de maan werden er, in het Apollo programma alleen al, meer dan 20 testraketten gebruikt. De programma's daarvoor, Mercury en Gemini, niet meegerekend.
Wat meespeelt is dat SpaceX echt het wiel opnieuw uit moet vinden, de technieken uit de jaren '60/'70 van de vorige eeuw zijn achterhaald, de meeste technici van die tijd zijn al overleden en men ging toen ook iets 'slordiger' om met risico's die konden leiden tot het omkomen van de bemanning.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Yaksa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Ik ben er toch vrij zeker van dat ik gisteren een van de grootste raketten ooit foutloos de launchpad heb zien verlaten, succesvol de eerste trap afstootte en wat (proef)satellieten heeft gelanceerd.
Foutloos de launchpad verlaten deden ze al vanaf testvlucht 1. Er is nooit een Starship geëxplodeerd op het launchpad. Het afstoten van de eerste trap is ook nog nooit mis gegaan. Dus in hoeverre tellen we dat nog als een bijzondere prestatie?

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 08:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

<knip> niet zo op de persoon aub... nergens voor nodig.

[ Voor 86% gewijzigd door darkrain op 24-05-2026 15:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:32:
[...]Foutloos de launchpad verlaten deden ze al vanaf testvlucht 1. Er is nooit een Starship geëxplodeerd op het launchpad. Het afstoten van de eerste trap is ook nog nooit mis gegaan. Dus in hoeverre tellen we dat nog als een bijzondere prestatie?
Oh, dus nu gaan we van "nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren" ineens naar 'geen bijzondere prestatie'?
Elke iteratie van raketten kent duizenden andere onderdelen die anders kunnen reageren op de lancering. Die moeten samenwerken met onderdelen die al bewezen hebben dat ze het aankunnen.
Dat op zich is al een bijzondere prestatie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 08:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yaksa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Dat op zich is al een bijzondere prestatie.
Dat is misschien weer het andere uiterste in 'emotie', al heb je wel gelijk dat elke lancering een bijzondere prestatie is :). Dit voelt allemaal niet meer als de bloedsnelle progressie die er ooit was.

Er staan toch gewoon nog 3 lanceringen gepland on 2026. En dan in 2027 HLS en tanker test & demo flights. En verder wat commerciële vluchten.

Wikipedia: List of planned Starship launches

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp


  • __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:40
3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]

De Raptor 3 is gewoon een iteratie op alle kennis van de vorige motoren. Dan mag je daar toch wel iets van verwachten?
Niks mis met Raptor 3. Vermogen is hoger. Minder afscherming nodig. Het feit dat tijdens de boostback er maar 1 herstartte en de rest het niet deed geeft aan dat het niet aan de motoren lag maar aan de toevoer van brandstof of oxidator. Dus kom maar met versie 4. Dat ding hangt vol met telemetrie dus daar zullen de engineers wel een probleem kunnen vaststellen en oplossen.
[/quote]
En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren?
Ja. Heb je Starship al zien opbranden tijdens terugkeer atmosfeer dan? Ik heb 1 versie gezien die met halve stuurflappen en al gewoon nog kon landen. Moest je eens bij SLS proberen.
De fouten tijdens vlucht 12 waren gewoon onnodig lijkt me. En vlucht 13 moet nu waarschijnlijk dezelfde testen nogmaals ondergaan omdat het de vorige keer niet werkte. Dus opnieuw geen vooruitgang. Die HLS gaat er nooit komen voorspel ik bij deze.
Jawel. Maar niet op het tempo waar ze het over hebben. En het zijn geen fouten met een enorm belang erachter. We/ze weten gewoon dat dit een proefvlucht is en niet alles gaat werken. Starship land nu al meerdere malen precies daar waar hij moet landen. Vliegt op de manier waarop hij zou moet vliegen. Lanceert dingen zoals ze het willen. Maar het moet een paar dingen doen over een paar jaar.


Dat.

Vele malen goedkoper

Vele malen sneller achter elkaar.


Komt vanzelf zou ik zeggen.

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]

En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren?
Laatste conclusie is dat het hitteschild goed gewerkt heeft.
Althans dat geven de sensoren aan.

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Ik stoor me momenteel vooral aan de versies van Starship die maar doorgevoerd worden zonder dat de voorgaande normaal functioneerde. Versie 3 werkt nu ook nog niet naar behoren maar versie 4 staat alweer op de planning? Nog groter en ambitieuzer. Welja. Misschien eerst eens iets maken wat gewoon werkt?
Op een gegeven moment heb je van een oude versie geleerd wat er maar mogelijk is.
Dat kan je optimaliseren waardoor je iets werkends krijgt wat niet bruikbaar is en vervolgens alsnog in een nieuwe versie vergroot moet worden met alle problemen vandien.

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
Blijft over de booster waarbij de boostback burn niet goed ging.
Laatste conclusie lijkt te zijn dat de booster de verkeerde kant werd opgeduwd waardoor de brandstoftoevoer niet goed werkte.

Dat is aanpassing in sequentie van hot staging of hotstaging ring

  • ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als er niks mis gaat dan test je niet aggressief genoeg.

  • Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 05:29
Het systeem kan in principe gewoon wat elk ander lanceersysteem doet. Spullen in een baan rond de aarde brengen en de raket in zee gooien. Het is het herbruikbare stuk dat Starship en Super Heavy onderscheid van alle andere. Dat deel vergt nog wat fine-tuning.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5


  • Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:59
Op de live beelden zag de raket er zoveel 'zwarter' uit dede lijkt zo 'schoon' dat die haast gephotoshopt lijkt.

  • TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

TWKterry

Master Mariner

In de live beelden zag ik veel meer witte damp waardoor het donker zwarter lijkt, maar bovendien is dit een andere angle waardoor de zwarte heatshields aan de achterkant zitten.

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
Iets dat even was ondergesneeuwd in al het superheavy gebeuren

Onderzoek naar de problemen met de 2e trap van New Glenn is afgerond.

> The final mishap report identified the direct cause of the mishap as a cryogenic leak that froze a hydraulic line and led to a thrust anomaly during the second-stage engine burn,” the agency stated.

> “Blue Origin identified nine corrective actions to prevent reoccurrence of the event,” the FAA added, but did not disclose the corrective actions. “The FAA will verify that Blue Origin implements corrective actions prior to the launch of the next New Glenn mission.”

  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

D-dark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:08:
Iets dat even was ondergesneeuwd in al het superheavy gebeuren

Onderzoek naar de problemen met de 2e trap van New Glenn is afgerond.

> The final mishap report identified the direct cause of the mishap as a cryogenic leak that froze a hydraulic line and led to a thrust anomaly during the second-stage engine burn,” the agency stated.

> “Blue Origin identified nine corrective actions to prevent reoccurrence of the event,” the FAA added, but did not disclose the corrective actions. “The FAA will verify that Blue Origin implements corrective actions prior to the launch of the next New Glenn mission.”
En de volgende lancering van New Glenn staat gelijk in de launch timer zie ik. Bedankt voor die mooie aanpassing, @darkrain.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
3raser schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:32:
En de volgende lancering van New Glenn staat gelijk in de launch timer zie ik.
Nou die gaat niet gebeuren, heul grote boem bij de static test fire:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 11:51
Dat was een beste inderdaad, daaayumn son.

Dit is wel een beetje SpaceX/Amos-6 vibes maar dan x². Er is echt enorm veel schade aan de lanceer inrichting, dit wordt makkelijk een jaar of meer aan vertraging voor het programma.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Ligt het aan mij of lijkt die explosie van buitenaf te komen? Aan de onderkant (of zelfs de achterkant) van de raket ontploft er iets, daarna begint er van alles te branden en daarna ontploft de raket pas. Dat lijkt me geen scheur in de brandstoftank om maar iets te noemen.

Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door 3raser op 29-05-2026 08:36 ]

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Dat was een big boom. Je kan op de stream zien dat de rechter toren een flinke klap kreeg. Ook de transporter schijnt "beyond repair te zijn".

https://arstechnica.com/s...during-a-static-fire-test

EDIT: local news met een helicopter en een zoom lens:

YouTube: Blue Origin explosion: Live coverage after massive blast at Cape Can...

[ Voor 35% gewijzigd door loekf2 op 29-05-2026 08:42 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel


  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:25
3raser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
Ligt het aan mij of lijkt die explosie van buitenaf te komen? Aan de onderkant (of zelfs de achterkant) van de raket ontploft er iets, daarna begint er van alles te branden en daarna ontploft de raket pas. Dat lijkt me geen scheur in de brandstoftank om maar iets te noemen.

Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.
Zou zomaar een brandstoflek kunnen zijn. Ontbrand en slaat naar binnen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Scott Manley is er als de kippen bij met een analyse...

ULA Sniper ?

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 29-05-2026 08:43 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
[Video: https://x.com/i/status/2060176723535331334]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ROPivVGoCW6d347CBJImTMCOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vcPgTbb9Y4luV0420Y6AHGWh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZQZhQj57MYdG2JjlYAYcwjzYdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jzlkgs01fibFlkDFjYcaL7A0.png?f=user_large

(Ja ik weet het, X ,....)

[ Voor 76% gewijzigd door loekf2 op 29-05-2026 09:07 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel


  • Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 05:29
3raser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
Ligt het aan mij of lijkt die explosie van buitenaf te komen? Aan de onderkant (of zelfs de achterkant) van de raket ontploft er iets, daarna begint er van alles te branden en daarna ontploft de raket pas. Dat lijkt me geen scheur in de brandstoftank om maar iets te noemen.

Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.
De raket zat 'verstopt' achter de transporter/erector. Dus je kan de raket zelf niet zien op de beelden. Daardoor lijkt het alsof de explosie niet direct op de booster begint. Zie ook de video van Scott Manley. Die beantwoord zoals altijd de meeste vragen erg helder.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5


  • loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Who Am I? schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:15:
[...]

De raket zat 'verstopt' achter de transporter/erector. Dus je kan de raket zelf niet zien op de beelden. Daardoor lijkt het alsof de explosie niet direct op de booster begint. Zie ook de video van Scott Manley. Die beantwoord zoals altijd de meeste vragen erg helder.
Nu het daar licht wordt, kan ik wel zeker concluderen (denk ik) dat de transporter en de lightning tower RIP zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74EGFQI1Kb6vYSG9sDyBMAnmqZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LU4aGKyQTwxval15ZEdLK5QM.png?f=user_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel


  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, dit gaat enige tijd kosten om opnieuw op te bouwen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

ZeRoC00L schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:44:
Ja, dit gaat enige tijd kosten om opnieuw op te bouwen.....

[Embed]
Daar is weinig heel gebleven. De toren die nog staat is ook zwaar beschadigd zo te zien. Best kans dat die ook niet meer te redden is.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
Video die wat van de zichtbare schade aan het lanceerplatform en de omgeving opsomt:
Geen verrassing allemaal natuurlijk met zo'n knal, maar oef hier moet veel gebeuren om het weer operationeel te maken...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Yakolev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:58:
[...]


Long March-10B lancering vermoedelijk uitgesteld naar 2026H2 :(
Na talloze posts erover van mij is er ineens een verrassingslancering van de herbruikbare Long March (CZ)-12B, en dan besluiten ze hem af te schieten zonder te landen... Volgens de China kenners zou de landingsplek niet beschikbaar zijn, waardoor men heeft besloten af te zien van de landing. In een baan om de aarde zijn Qianfen satellieten gebracht (de Chinese evenknie van Starlink) - De tiende batch alweer.

We wachten dus rustig verder op de aller eerste succesvolle landing.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

TWKterry

Master Mariner

Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html

  • Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:24

Felyrion

goodgoan!

TWKterry schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:
Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html
Jared Isaacman nuanceerde zich later op X dat hij met die uitpraak eigenlijk doelde op het tijdpad van de aankomende missies en dat deze nog binnen bereik zouden kunnen liggen.
I enjoyed being at the CNBC event, but I wanted to clarify. The question was about the timing of the Moon Base and recent lunar rover awards. I was pointing out that those missions are not until 2028, which should be well within what is possible for pad recovery.

Blue Origin leadership has responded incredibly quickly, and NASA will do all we can to help with root cause analysis and accelerate pad recovery timeframes while staying extremely focused on progressing the lander.
Dave Limp (CEO van Blue Origin) gaf zelf aan te verwachten eind dit jaar weer te willen vliegen, naast wat andere toevoegingen op de schade:
Some LC-36 updates. Now that we’ve had access to the pad and integration facility we can share a bit of good news. The propellant farm, oxygen, liquid hydrogen and LNG tanks are all in good shape. This is good luck because these are very long lead items. The water tower is also good. The big support tower is damaged, but it can be repaired in place rather than torn down and replaced. The booster “Never Tell Me The Odds” and the three GS-2s that were onsite in the integration facility also look good.

I’ve seen some speculation that we might move directly to the 9x4 configuration, but we won’t do that. Rate manufacturing of 7x2 is going well, and we’re going to continue that at pace as planned and store the stages for use. In addition, we had already been working for some time on eliminating our transporter-erector in favor of an alternative vertical conop, and we’ll now go directly to that; so we don’t need a new transporter-erector.

We will fly again before the end of this year. Gradatim Ferociter.

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 02-06-2026 20:46 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Ik heb wat zaken toegevoegd aan de launch timer, de API geeft 15 requests per IP per uur, dus ik dacht dat het slim was om even te laten zien op hoeveel je zit, verder doet het auto-refresh op een slimme manier, meer naarmate we dichterbij een launch zitten maar wel rekening houdend met de limiet.

Er is lokale caching (in de browser) die gebruikt wordt als de limiet gehaald is, deze kan omzeilt worden door de refreshknop in de widget te gebruiken, uiteraard kan dat dan wel een request kosten (afhankelijk van of je de CDN cache of de API zelf raakt).

Als laatste is er wat extra metadata rondom de lancering toegevoegd, bijvoorbeeld als er slecht weer verwacht wordt en de kans op lancering kleiner is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcKVG5KxhO0p1NiB_VO9dtBx5s0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3spY9x8YDSQmXKUhI3irhWR1.gif?f=fotoalbum_large Falcon 9 wordt niet standaard getoond maar is wel handig om te zien hoe en wat aangezien er zoveel van zijn...

Tweakers Discord


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:38:
Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.
Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?

Tweakers Discord


  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:21

Pierre

Van nature lui!

Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Pierre schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:00:
Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+
ff ctrl-f5 op die hierboven gedeelde github page en je red je wel denk ik :)

Tweakers Discord


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?
Ik vind die 7 dagen en To Be Confirmed allebei wel prima. Liever dat dan dat hij niets toont. Zolang hij altijd maar de eerstvolgende vlucht laat zien. Dus geen vlucht die pas over 6 dagen gaat terwijl er op datzelfde moment een klaar op het platform staat die over een uur gelanceerd wordt. ;)

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
https://www.bbc.com/news/live/c4g44ew3g1kt

https://www.reuters.com/world/nasa-live-international-space-station-astronauts-prepare-possible-evacuation-due-2026-06-05/

Het ISS lek lijkt nu toch voor grotere problemen te zorgen en moeilijk te dichten. Ik ben benieuwd of we een evacuatie gaan zien.

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 05-06-2026 16:40 ]


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

Ja las het net ook op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/63...beren-lek-te-dichten.html
Het team Crew 12 kreeg maandag de opdracht om met ruimtepakken en al naar het Crew Dragon-ruimtevaartuig te gaan, is vrijdag bekendgemaakt.
Dan is het wel serieus.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nuja, een "abundance of caution", maar ik kan me voorstellen dat een abrupt drukverlies als er tijdens de reparatie iets niet lekker loopt minder prettig is. In principe verwacht je niet gelijk enorme problemen (het is "maar" een vacuum, slechts 1 bar verschil met de capsules), maar met een dermate oude installatie zou ik hem toch ook wel knijpen.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

pagani schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Nuja, een "abundance of caution", <>
Een risico heeft twee kanten. Kans en gevolg. Hier houdt men terecht rekening met de gevolg kant. Dus ja serieus (anders doe jet het ook niet natuurlijk).

Kans lijkt overigens al snel te dalen, lek één van de twee moet nu dicht zijn.

Vraag me af hoe ze dat dichten (en hoe een dergelijk lek eruit ziet). Je merkte terecht op dat het slechts 1 bar verschil is, maar ik moet dan gelijk aan een bandenplaksetje denken (en soms is het inderdaad ook zo simpel)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?

Tweakers Discord


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Maart vorig jaar, testvlucht, guidance control failed, men heeft het toestel in de lucht laten exploderen, niemand gewond, er was geen payload.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.
Mooie test voor de launch timer :P Ik heb goede hoop dat ie gaat dit keer.

Tweakers Discord


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Scrubbed hoor ik...

Tweakers Discord


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
[...]

[X]

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...
Morgen opnieuw maar dat is niet bevestigd...

Tweakers Discord


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
Hier een uitstekende gemaakte documentaire over het Apollo-Suyoz Test Project:
Dit Youtube-kanaal maakt zeer, zeer goede documentaires over ruimtevaart.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Amazon prijst ArianeSpace, omdat de Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo om tientallen Amazon LEO-satellieten de ruimte in te brengen. Veel andere lanceringen waren gepland met de New Glenn en met de Vulcan, maar dat gaat alles behalve gestaag.

Waarschijnlijk krijgt ArianeSpace nog wel wat meer contracten van Amazon. Blijkt die Ariane-6 toch helemaal geen verkeerde beslissing te zijn geweest.

Among the large new rockets Amazon was counting on, only Europe has delivered
https://arstechnica.com/s...atellites-waiting-to-fly/

En over 4 uur is er nog een Ariane-6 missie.

----

Heel binnenkort staat er weer een lancering van de herbruikbare LandSpace Zhuque-3 raket op de planning :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 17-06-2026 10:01 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
... Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo...
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Dat wel, om vervolgens vrij langzaam naar de gewenste orbit te gaan...
offtopic:
Fijn dat er ff een hold was, kon ik meteen fixen hoe de timer daarmee omgaat :P

Tweakers Discord


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
T/W van 2,3

  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:38:
[...]


Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!
Ik had je wel begrepen. Ik vond het gewoon een leuke woordspeling. ;)
Mooi om te zien dat Ariane een gewaardeerde speler is die vaker mag gaan lanceren.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Over iets minder dan 2 uur is de demonstratie lancering van Starfall. Een nieuw type capsule voor transport missies.
Starfall is a cargo transportation vehicle designed to carry payloads to low Earth orbit (LEO) and beyond, aboard SpaceX's Falcon 9 and Falcon Heavy rockets, and also return materials safely back to Earth. The platform isn't designed to fly human passengers; it's geared toward the support of research or other payloads that require retrieval after a stint in space, such as pharmaceuticals and other products of orbital manufacturing.
Bron: space.com

Scott Manley heeft er onlangs een video over gemaakt.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:40

Fiber

Beaches are for storming.

Dit vind ik nou mooi:
Een ruimtetelescoop van NASA dreigt langzaam terug in de atmosfeer van de aarde te vallen, maar redding is nabij. Komende week moet een ruimtevaartuigje op weg gaan om de telescoop een zetje te geven.

Ruimtetelescoop Swift werd in 2004 gelanceerd om astronomische fenomenen als gammaflitsen vast te leggen, de meest krachtige explosies in het heelal. De Swift-telescoop doet het na 22 jaar nog prima, maar omdat hij in een relatief lage baan om de aarde draait is hij door voortdurende botsingen met rondvliegende deeltjes langzaam gaan dalen, van zo'n 600 kilometer naar zo'n 400 kilometer hoogte. En eenmaal voorbij de 300 kilometer kan het snel gaan.

Door verschillende zonnestormen in 2024 is de ruimtetelescoop nog sneller gaan dalen dan verwacht. Het 840 kilo zware gevaarte zou al over enkele maanden kunnen neerstorten. Daarom heeft een team bij NASA in recordtijd een reddingsplan ontwikkeld. NASA huurde daarvoor het Amerikaanse bedrijf Katalyst Space in.

Op eigen kracht kan Swift niet in een hogere baan komen, want het apparaat heeft geen raketmotor. Vandaar het idee om een onbemand ruimtevaartuigje, Link genaamd, naar de telescoop te laten vliegen om als een soort ruimtesleepboot te dienen.

Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Zo'n onbemande reddingsmissie is nog nooit uitgevoerd. Daar komt bij dat de reddingssloep moet aankoppelen bij de telescoop, maar Swift is daar helemaal niet op gebouwd. Link zal zich met drie robotarmen moeten vastklampen aan de telescoop.
Verder lezen op:

https://nos.nl/artikel/26...stortende-ruimtetelescoop

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Loading...
--