Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:13
Werd wakker vanochtend, en nergens nieuws over de 11e lancering,
Dat betekend dat de lancering probleemloos is verlopen en alle doelen gehaald zijn :)
en omdat ze niets negatiefs te melden hebben over de lancering en dus over Musk, heeft het geen nieuws waarde |:(

Ik ben zeer benieuwd wat de volgende generatie gaat brengen...Bring it on.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:31
Ook de flaps leken het nu veel beter uit te houden trouwens. Op naar de volgende lancering met hopelijk het vangen van het schip en booster standaard.

Dat landen in zee heb ik nu wel genoeg gezien.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:18

3raser

⚜️ Premium member

absrnd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:47:
Werd wakker vanochtend, en nergens nieuws over de 11e lancering,
Dat betekend dat de lancering probleemloos is verlopen en alle doelen gehaald zijn :)
en omdat ze niets negatiefs te melden hebben over de lancering en dus over Musk, heeft het geen nieuws waarde |:(

Ik ben zeer benieuwd wat de volgende generatie gaat brengen...Bring it on.
Niet zo negatief. Je moet het ook zien als lancering nummer 11 welke weinig vernieuwends bracht. Iedere lancering van Falcon 9 komt ook niet in het nieuws.

• absrnd
3raser schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Niet zo negatief. Je moet het ook zien als lancering nummer 11 welke weinig vernieuwends bracht. Iedere lancering van Falcon 9 komt ook niet in het nieuws.
Het was ook heel positief bedoeld,
De laatste tijd werd elke beetje Space-X nieuws aangepakt om toch iets negatiefs over Musk te melden.
Ik ben juist blij :)

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:22
Inmiddels alles teruggekeken en het was weer prachtig! Alle doelen behaald en op naar de volgende generatie Starship en Booster! Ik snap wel dat er (nog) geen nieuwsberichten zijn. Misschien in de loop van de dag. Het is goed om te weten dat ze best een paar hittetegels kunnen verliezen en toch nog veilig kunnen landen. Ik kijk ook uit naar de drone beelden van de Starship landing, die kwamen de vorige keer ook pas na 1-2 dagen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:52
SpaceX heeft wel weer prachtige beelden van de landing van ship gedeeld. Heerlijk om te zien.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Who Am I? schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:06:
Ik snap wel dat er (nog) geen nieuwsberichten zijn. Misschien in de loop van de dag.
Ik keek toevallig het NOS journaal van 12:00 en daar ging het gewoon over Starship hoor. Het was niet heel informatief maar het werd dus wel benoemd.

• absrnd
Volgens mij een Trump spelletje om de druk op Space-X te verhogen,
Want welk privaat ruimtevaart bedrijf is zo ver en heeft de technische mogelijkheid om dit te gaan doen...

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

absrnd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

Volgens mij een Trump spelletje om de druk op Space-X te verhogen,
Want welk privaat ruimtevaart bedrijf is zo ver en heeft de technische mogelijkheid om dit te gaan doen...
Sorry hoor, maar SpaceX heeft naar mijn idee nog geen enkele doeldatum om ook maar een poging te doen de maan te bereiken. Starship is verre van klaar om die klus te klaren. Ze kunnen in low-earth orbit komen en dan zijn de tanks leeg. Om bij de maan te komen heb je wel iets meer nodig dan dat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sterker nog: SLS is verder dan SpaceX op dit moment. SLS heeft een Orion capsule een rondje naar de maan gestuurd. SpaceX kan dat niet. Falcon Heavy kan ongeveer 21 ton naar TLI brengen, SLS doet 27 ton.
En Starship heeft ook in-orbit refuelling nodig om naar de maan te gaan.

En 27 ton is niet voldoende om op de maan te landen.
Saturn V deed 43,5 ton.

Signatures zijn voor boomers.

• absrnd
Maasluip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:59:
Sterker nog: SLS is verder dan SpaceX op dit moment. SLS heeft een Orion capsule een rondje naar de maan gestuurd. SpaceX kan dat niet. Falcon Heavy kan ongeveer 21 ton naar TLI brengen, SLS doet 27 ton.
En Starship heeft ook in-orbit refuelling nodig om naar de maan te gaan.

En 27 ton is niet voldoende om op de maan te landen.
Saturn V deed 43,5 ton.
Als trump extra miljarden wil uittrekken, dan is inderdaad SLS met Orion een optie.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:09
3raser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Sorry hoor, maar SpaceX heeft naar mijn idee nog geen enkele doeldatum om ook maar een poging te doen de maan te bereiken. Starship is verre van klaar om die klus te klaren. Ze kunnen in low-earth orbit komen en dan zijn de tanks leeg. Om bij de maan te komen heb je wel iets meer nodig dan dat.
Volgend jaar toch, als we Musk mogen geloven? ;)

Ik ben erg benieuwd naar wat de nieuwste iteratie van Starship gaat doen, dat zal ergens in de loop van 't 1e kwartaal volgend jaar zijn volgens mij, dat ze daar de eerste vlucht mee gaan. Als ze die gelijk stabiel werkend krijgen en ook kunnen gaan laten landen, dan is 't grootste obstakel het bijtanken in low-earth-orbit. Heb je dat onder de knie, dan is het bereiken van de maan opeens binnen handbereik.

Daar landen (en weer op kunnen stijgen) is weer iets heel anders uiteraard.
Maar puur het bereiken van de maan is denk ik helemaal niet zo heel ver weg meer.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik snap de druk wel, China wil tegen 2030 mensen landen op de maan en dan moet het plots weer snel gaan in de VS.

Starship is verre van klaar, het heeft niet eens life support systems, dat moet allemaal nog ontwikkeld en getest worden. Ik vond de deadline van 2027 al heel ambitieus.

March of the Eagles

• Who Am I?
XWB schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:02:
Ik snap de druk wel, China wil tegen 2030 mensen landen op de maan en dan moet het plots weer snel gaan in de VS.

Starship is verre van klaar, het heeft niet eens life support systems, dat moet allemaal nog ontwikkeld en getest worden. Ik vond de deadline van 2027 al heel ambitieus.
Ik denk dat ze bij SpaceX al wel bezig zijn aan het ontwikkelen van life support systems. Ze hebben die ervaring natuurlijk al van de dragon capsules. Het zou knap stom zijn als ze dat pas gaan ontwikkelen als Starship kan landen en nuttige lading de ruimte in kan brengen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 16:39
Who Am I? schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Starship kan landen en nuttige lading de ruimte in kan brengen.
Maar gaat dit ooit gebeuren? Het enige wat starship tot nu toe gedaan heeft is... niks... behalve "boem" doen.
Snap wel dat NASA naar haar eigen SLS systeem kijkt of iets wat wel daadwerkelijk doet wat het beloofd.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:15
Dat lost het probleem nog niet op.
SLS is per lancering belachelijk duur.
(Kan je 20 Starships en SuperHeavy boosters voor bouwen)

Blue Origin heeft als competitie ook nog geen werkende maanlander op de plank liggen.
Enige optie die ze hebben is de lichte versie van de MK1 mockup maanlander.

Dan neem ik nog niet mee dat er voor de lancering naar de maan eigenlijk ook een zwaardere en duurdere versie van SLS nodig is.

Meest goedkope optie als je echt wil freewheelen.
Super Heavy booster als eerste stage
Doe daar een mini super heavy booster als 2e stage op.
Gooi daar Orion bovenop.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

rik86 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
...dan is 't grootste obstakel het bijtanken in low-earth-orbit. Heb je dat onder de knie, dan is het bereiken van de maan opeens binnen handbereik.
Daar zeg je wat. Weet je hoeveel lanceringen er nodig zijn om 1 Starship vol te tanken? Er vanuit gaande dat een volle tank nodig is om naar de maan te vliegen, te landen, weer op te kunnen stijgen en op aarde landen. Ik stelde die vraag ooit aan Grok en die kwam met een berekening van 10 tot 12 tankers. Met zoveel lanceringen en zoveel extra ruimte voor problemen kun je je bijna afvragen of Starship überhaupt de juiste keuze is om naar de maan te vliegen. In-orbit bijtanken klinkt naar mijn mening nog lastiger dan docken op het ISS, en dat moet je dan 10 keer foutloos uitvoeren met een voertuig waar bemanning in zit. Op de grond tanken ze normaal gesproken niet eens met bemanning aan boord.

• Who Am I?
Grunwold schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Maar gaat dit ooit gebeuren? Het enige wat starship tot nu toe gedaan heeft is... niks... behalve "boem" doen.
Snap wel dat NASA naar haar eigen SLS systeem kijkt of iets wat wel daadwerkelijk doet wat het beloofd.
Afgelopen weekend is er een Falcon 9 booster voor de 31e keer gelanceerd én geland. Hoeveel mensen riepen er dat ze de 1x niet zouden halen, daarna de 5x en vervolgens de 10x? Als je nu nog denkt dat het SpaceX niet gaat lukken om Starship nuttig in te zetten en veilig te laten terugkeren naar de aarde dan onderschat je ze behoorlijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3raser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Daar zeg je wat. Weet je hoeveel lanceringen er nodig zijn om 1 Starship vol te tanken? Er vanuit gaande dat een volle tank nodig is om naar de maan te vliegen, te landen, weer op te kunnen stijgen en op aarde landen. Ik stelde die vraag ooit aan Grok en die kwam met een berekening van 10 tot 12 tankers. Met zoveel lanceringen en zoveel extra ruimte voor problemen kun je je bijna afvragen of Starship überhaupt de juiste keuze is om naar de maan te vliegen. In-orbit bijtanken klinkt naar mijn mening nog lastiger dan docken op het ISS, en dat moet je dan 10 keer foutloos uitvoeren met een voertuig waar bemanning in zit. Op de grond tanken ze normaal gesproken niet eens met bemanning aan boord.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je dat doet
Ik denk dan aan een 1e trap lanceren en die in-orbit bijtanken en als dat klaar is de mensen lanceren die aan de 1e trap koppelen.

Maar 10 tot 12 tankers vind ik wel erg veel. Als je kijkt dat je 44 ton naar de maan moet transporteren en Falcon Heavy kan al 50 ton naar LEO brengen en reusable zijn, dan lijkt me 2 launches toch ook voldoende.
Goed, je hebt meer brandstof nodig omdat je niet met slechts een 15 ton LM weer terug komt.

SpaceX gaat wel uit van 10, maar dat is om een Starship weer terug te brengen. Laten we dat even niet doen en volgens mij is dat ook niet wat Artemis wil.

Signatures zijn voor boomers.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 16:39
Who Am I? schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Afgelopen weekend is er een Falcon 9 booster voor de 31e keer gelanceerd én geland. Hoeveel mensen riepen er dat ze de 1x niet zouden halen, daarna de 5x en vervolgens de 10x? Als je nu nog denkt dat het SpaceX niet gaat lukken om Starship nuttig in te zetten en veilig te laten terugkeren naar de aarde dan onderschat je ze behoorlijk.
Naja, de Falcon 9 heeft zichzelf nogal bewezen natuurlijk. Deze werkt namelijk wel, integenstelling tot.... starship... Met uizondering van Musk denk ik niet dat SpaceX slecht is ofzo, maar ik begrijp wel goed dat Nasa niet langer gaat wachten op onbewezen technologie voor de Artemis missies. Verder is het te betwijfelen of starship uberhaupt wel passend is voor de Artemis missies. (edit: zie ook bovenstaande discussie)

Het is trouwens niet dat ik SpaceX onderschat, maar meer... ik geloof pas dat starship werkt, als starship ook daadwerkelijk werkt, zoals de Falcon of de Saturn V.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Maasluip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:14:
SpaceX gaat wel uit van 10, maar dat is om een Starship weer terug te brengen. Laten we dat even niet doen en volgens mij is dat ook niet wat Artemis wil.
Artemis III is een bemande missie. Als je Starship niet terug wilt brengen dan laat je die bemanning dus achter op de maan? Of mis ik hier iets?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ach ja, Starship..

't Is niet dat ik niet denk dat het óóit goed zal gaan vliegen.. Alleen.. Elon Time.. :')

En ik kan me goed voorstellen dat NASA niet dezelfde kalender heeft als Elon..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grunwold schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:16:
[...]
Naja, de Falcon 9 heeft zichzelf nogal bewezen natuurlijk. Deze werkt namelijk wel, integenstelling tot.... starship...
Starship is nog in ontwikkeling en heeft nog niet bewezen te werken. SpaceX heeft wel bewezen dit soort concepten te kunnen laten wereken. Jij lijkt te zeggen "Starship kan helemaal niets behalve ontploffen dus laat maar zitten". Dat is wel een ander uiterste.

Starship zal (als het programma gewoon doorontwikkeld, en dat verwacht ik) zichzelf prima kunnen bewijzen met een hoop starlink lanceringen en wat demo- en testmissies (net als de Dragon capsule en net als het Apollo programma).

Of die enorme raket strict genomen de beste form factor is voor een landing op de maan is twijfelachtig, maar als die form factor nu eenmaal economisch beter is (want goedkoper, herbruikbaar, vaak ingezet, blijvend ingezet, niet speciaal onwikkeld voor maanmissies), dan is dat toch een prima keuze?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Osiris
  • Niet online
For your information trouwens: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid: Link- en videodrops:
Een link naar een nieuwsbericht of video plaatsen als argumentatie of aanzet voor een discussie is ongewenst. Geef altijd in eigen woorden argumenten voor een punt en gebruik eventueel nieuwsberichten of video's als ondersteuning daarvoor. Geef een samenvatting van het artikel of de video en geef aan waarom dat relevant is voor je argument of de discussie.
Er wordt eigenlijk meer verwacht van een poster dan alleen een linkje ;)

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 23:58
Ars had twee weken geleden al een uitgebreid artikel over de timing van de maanlanding, waarom Starship te laat is en wat een realistisch alternatief kan zijn. Blue Origin is al een tijdje bezig met een aanpassing van hun cargo module. Dat betekent dan wel dat SLS + Orion van de baan is, wat een politiek gevoelige (maar imo wel terechte) keuze is in de Senaat. Maar als het HLS contract nu formeel wordt opengebroken, lijkt dit me de achterliggende reden.
The answer is Blue Origin’s Mark 1 lander.

The company has finished assembly of the first Mark 1 lander and will soon ship it from Florida to Johnson Space Center in Houston for vacuum chamber testing. A pathfinder mission is scheduled to launch in early 2026. It will be the largest vehicle to ever land on the Moon. It is not rated for humans, however. It was designed as a cargo lander.

There have been some key recent developments, though. About two weeks ago, NASA announced that a second mission of Mark 1 will carry the VIPER rover to the Moon’s surface in 2027. This means that Blue Origin intends to start a production line of Mark 1 landers.

At the same time, Blue Origin already has a contract with NASA to develop the much larger Mark 2 lander, which is intended to carry humans to the lunar surface. Realistically, though, this will not be ready until sometime in the 2030s. Like SpaceX’s Starship, it will require multiple refueling launches. As part of this contract, Blue has worked extensively with NASA on a crew cabin for the Mark 2 lander.

Here comes the important part. Ars can now report, based on government sources, that Blue Origin has begun preliminary work on a modified version of the Mark 1 lander—leveraging learnings from Mark 2 crew development—that could be part of an architecture to land humans on the Moon this decade. NASA has not formally requested Blue Origin to work on this technology, but according to a space agency official, the company recognizes the urgency of the need.

How would it work? Blue Origin is still architecting the mission, but it would involve “multiple” Mark 1 landers to carry crew down to the lunar surface and then ascend back up to lunar orbit to rendezvous with the Orion spacecraft. Enough work has been done, according to the official, that Blue Origin engineers are confident the approach could work. Critically, it would not require any refueling.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Volgende maand verwacht Landspace, een Chinese commerciële rakettenbouwer, de Zhuque-3 te lanceren. De eerste serieuze competitie voor de Falcon-9.

Ze hopen in hun eerste vlucht de raket weer te landen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0STbXj8pkMF1prFQjQVRaK9PxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdhwRuQ7hsMZ1QceN7zy2SF8.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Who Am I?
Yakolev schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:25:
Volgende maand verwacht Landspace, een Chinese commerciële rakettenbouwer, de Zhuque-3 te lanceren. De eerste serieuze competitie voor de Falcon-9.

Ze hopen in hun eerste vlucht de raket weer te landen.

[X]

[Afbeelding]
Ik wens ze alle succes toe. De raket zelf ziet er een beetje uit als een hybride tussen de Falcon 9 en Starship-Superheavy😅

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:35
XWB schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:02:
De life support systems zijn inderdaad nog nergens waargenomen in Boca Chica, maar wat zeker is dat er al van voor februari 2024 testen plaatsvinden daarvoor.
Since being selected as the lander to return humans to the surface of the Moon for the first time since Apollo, SpaceX has completed more than 30 HLS specific milestones by defining and testing hardware needed for power generation, communications, guidance and navigation, propulsion, life support, and space environments protection.
https://www.nasa.gov/imag...environments%20protection.

Er is veel achter de schermen dat wij niet te zien krijgen. Wat we via een reactie van NASA deze week te weten zijn gekomen is dat ze SpaceX nog steeds betalen voor mijlpalen in de ontwikkeling van HLS, men zit dus niet stil.
NASA has paid SpaceX a total of $2.7B under its HLS contract.

SpaceX brought home $620M of HLS milestone payments last year. And $220M so far this year.

I reached out to NASA earlier this year regarding the outlays, as they seem high given Starship has yet to orbit Earth, demonstrate full in-space refueling, or land on the Moon.

This was NASA's response:

“All work associated with the base period has been completed and all related milestones fully paid – work continues under Option A and Option B. Recent progress includes a design review, individual subsystem development and testing, and SpaceX’s Starship integrated flight test campaign.

NASA continues to work closely with SpaceX on progress toward milestones. These include certification baseline review, critical design review, design certification review, uncrewed lunar landing demonstration mission, Starship HLS depot, tanker, and lander flight readiness reviews, and a lunar orbit checkout review.”
[X]

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat Blue Origin op X vorige week informatie deelde over hun werk aan hun eigen maanlander. Bij SpaceX blijft het daar stil over, terwijl we van SpaceX gewoon zijn regelmatig informatie te krijgen over hun Starship programma, maar niet over HLS. Blue Origin probeert duidelijk te laten zien dat ze op tijd klaar zullen zijn, zal SpaceX daarop een reactie geven?
We’re getting close to the final stretch of training for our first Blue Moon MK1 mission. This month, we’re running end-to-end, high-fidelity simulations of several mission phases —launch, apogee‑raise burn, lunar orbit insertion, descent orbit insertion, landing, and surface ops. From our lunar Mission Control in Washington, controllers execute real procedures, send commands into a flight‑representative sim, and read telemetry from an emulation of the global network of ground stations and satellites we’ll use during the flight.
[X]
’s SCALPSS (Stereo Cameras for Lunar Plume-Surface Studies) was recently installed on our Blue Moon MK1 lander. It will measure how much lunar dust is stirred up during landing and capture any resulting crater formation, providing data to inform the design of future lunar landers and reduce risk for crewed missions.
[X]

EDIT: hoe krijg ik X posts correct weergegeven? :P Heb het dan maar even in quotes geplaatst.

[ Voor 34% gewijzigd door Matomatisch op 24-10-2025 10:56 ]

• Matomatisch
Blue Origin probeert duidelijk te laten zien dat ze op tijd klaar zullen zijn, zal SpaceX daarop een reactie geven?
En daar is de reactie van SpaceX, met concept afbeeldingen en ook een vermelding dat ze net als Blue Origin een vereenvoudigde vorm van de maanmissie onderzoeken.
In response to the latest calls, we’ve shared and are formally assessing a simplified mission architecture and concept of operations that we believe will result in a faster return to the Moon while simultaneously improving crew safety.
https://www.spacex.com/updates#moon-and-beyond

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chinese crew blijft langer in de ruimte ivm mogelijke space debris impact op hun return vehicle:
Three Chinese astronauts have been forced to extend their six-month stay in space over concerns their return ship may have been hit by debris, China’s space agency said.

Chen Dong, Chen Zhongrui and Wang Jie were due to return to Earth on Wednesday –– they had even handed over the keys to the Chinese space station to a new crew –– but their journey home was postponed due to a suspected impact on their Shenzhou-20 spaceship, China’s National Space Administration said Wednesday.
https://edition.cnn.com/2...s-return-delayed-intl-hnk

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
NASA gaat (als alles goed gaat vandaag), met Blue Origin als lancerende partij, 2 satellieten naar Mars sturen.
E.e.a. is te volgen op de site van Blue Origin
De satellieten zullen om Mars gaan cirkelen en de zonnewind aldaar gaan meten.
Een doel is om te onderzoeken hoe en waarom Mars in het verleden zijn atmosfeer is kwijtgeraakt.
Meer info: Bron1: en Bron2:

[ Voor 5% gewijzigd door Yaksa op 09-11-2025 09:26 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Osiris
  • Niet online
Hm, interessant. New Glenns eerste "echte" vlucht na alleen een enkele testvlucht in januari.

Waar wedden we op? Scrub? RUD? Succes?

• D-dark
Verwacht een succesvolle lancering en een mislukte landing

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Hopelijk een succes, ga kijken of de eerste poging lukt :)

Wedden doe ik er niet op maar hopen op een succes doe ik wel.

Tweakers Discord

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
New Glenn's second mission, NG-2, is targeting no earlier than Sunday, November 9.
The launch window opens at 2:45 p.m. / 19:45 UTC. The webcast starts 45 minutes before launch.
Blue origin interessant om eens te kijken.
Dus dat wordt dan vanaf 20.45 onze tijd. De timer zit er een uurtje naast lijkt me?

erutangiS

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

MrOleo schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:51:
[...]

Dus dat wordt dan vanaf 20.45 onze tijd. De timer zit er een uurtje naast lijkt me?
De timer klopt nu. En de livestream van NSF vind je hier.
Ik hoop allereerst dat ESCAPADE correct gelanceerd wordt maar ik duim toch ook echt wel op een goede landing. Dat zou echt een enorme sprong zijn voor Blue Origin.

• APClll
  • Laatst online: 18:07

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Hee, kijk, de timer onderaan 't topic doet weer eens mee. :D

Livestream Blue Origin:
New Glenn's second mission, NG-2, is scheduled to launch no earlier than Sunday, November 9, from Launch Complex 36 at Cape Canaveral Space Force Station. This mission will deliver NASA's ESCAPADE twin spacecraft to Mars. Additionally, it will carry a technology demonstration from Viasat in support of NASA's Communications Services Project.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• darkrain

darkrain

Geniet

APClll schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:00:
Hee, kijk, de timer onderaan 't topic doet weer eens mee. :D
offtopic:
Ik moest die knopjes toch eens proberen :P

Tweakers Discord

• darkrain

darkrain

Geniet

MrOleo schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:51:
[...]

ja UTC is niet hetzelfde als onze tijdzone :P maar heb het nu aangepast...

Tweakers Discord

• darkrain

darkrain

Geniet

En nu is ie een beetje versprongen... verder de window in... 21:18 nu

Tweakers Discord

• Yaksa
  • Nu online
On hold again, at T-19:58

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Timer had gewoon gelijk. :+

erutangiS

• Tom Paris
Interessant stuk bij ArsTechnica over de orbit van beide ESCAPADE satellieten:
“ESCAPADE is pursuing a very unusual trajectory in getting to Mars,” said Rob Lillis, the mission’s principal investigator from the University of California, Berkeley. “We’re launching outside the typical Hohmann transfer windows, which occur every 25 or 26 months. We are using a very flexible mission design approach where we go into a loiter orbit around Earth in order to sort of wait until Earth and Mars are lined up correctly in November of next year to go to Mars.”

[...]

ESCAPADE’s path through space, relative to the Earth, has the peculiar shape of a kidney bean. In the world of astrodynamics, this is called a staging or libration orbit. It’s a way to keep the spacecraft on a stable trajectory to wait for the opportunity to go to Mars late next year.

“ESCAPADE has identified that this is the way that we want to fly, so we launch from Earth onto this kidney bean-shaped orbit,” said Jeff Parker, a mission designer from the Colorado-based company Advanced Space. “So, we can launch on virtually any day. What happens is that kidney bean just grows and shrinks based on how much time you need to spend in that orbit. So, we traverse that kidney bean and at the very end there’s a final little loop-the-loop that brings us down to Earth.”

That’s when the two ESCAPADE spacecraft, known as Blue and Gold, will pass a few hundred miles above our planet. At the right moment, on November 7 and 9 of next year, the satellites will fire their engines to set off for Mars.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2025/11/escapade_kidneybean.jpg
TL;DR: lancering is niet in een gebruikelijk launch window voor Mars, maar Blue Origin moest qua planning nu een missie vliegen en bood NASA een 'offer they couldn't refuse'. Beide satellieten blijven nu een jaar lang in een speciale baan om de aarde, en gaan in november '26 pas onderweg naar Mars.

• Yaksa
  • Nu online
De huidige 'on hold' situatie wordt veroorzaakt door een paar boten die in de verboden zone varen.........

• D-dark
Yaksa schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:24:
De huidige 'on hold' situatie wordt veroorzaakt door een paar boten die in de verboden zone varen.........
Zucht, dat komt bekend voor van Space-X lanceringen

• I_IBlackI_I
22:12 is nieuwe tijd. Als er nog iets vertraging is, dan past het niet meer binnen dit venster.

• darkrain

darkrain

Geniet

Wat is dat toch met die boten die het niet lijken te snappen...

Tweakers Discord

• Osiris
  • Niet online
Alweer een hold. Wanneer wordt 't een scrub?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nu

• darkrain

darkrain

Geniet

Osiris schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:09:
Alweer een hold. Wanneer wordt 't een scrub?
nu, want er is geen tijd meer...

Tweakers Discord

• Osiris
  • Niet online
k, jammer :P (Ik check slechts af en toe de stream, maar kijk niet actief.)

• darkrain

darkrain

Geniet

Nou ja de window voor vandaag is tot 22:13, maar dat gaat niet meer lukken lijkt me.

Tweakers Discord

• Yaksa
  • Nu online
Scrubbed

• darkrain

darkrain

Geniet

Jammer, geen idee nog wanneer ze het nu opnieuw gaan proberen...

Tweakers Discord

• I_IBlackI_I
Scrub vanwege het weer. Volgende optie nog niet bekend.

• darkrain

darkrain

Geniet

Nieuwe poging voor New Glenn met Escapade op woensdag om 20:50 NL tijd :)

Tweakers Discord

• D-dark
@darkrain
Je mag de timer stoppen
Gescrubbed wegens atmosferische activiteit
https://x.com/blueorigin/status/1988621902881914961

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 12-11-2025 17:36 ]

• darkrain

darkrain

Geniet

Gedaan, jammer maar helaas...

Tweakers Discord

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

NG-2 Update: New Glenn is ready to launch. However, due to highly elevated solar activity and its potential effects on the ESCAPADE spacecraft, NASA is postponing launch until space weather conditions improve. We are currently assessing opportunities to establish our next launch window based on forecasted space weather and range availability.
Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?

Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade?
(of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )

[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 12-11-2025 18:08 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:09
APClll schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?

Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade?
(of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )
nee, zo'n zonnevlam is een paar dagen tijd; al kan ik me voorstellen dat 't in dit geval wel goed uitkomt, gezien de plotse zonnevlam

https://www.nu.nl/wetensc...nnevlam-van-het-jaar.html

Ik weet niet precies hoe de koers zou zijn, maar t lijkt niet vreemd dat dit ook als die 3 dagen geleden gelanceerd was nog een issue had kunnen zijn

• Yaksa
  • Nu online
APClll schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:08:
[...]Dat is dus een soort-van geluk bij een ongeluk dat 'ie de vorige keer niet omhoog gegaan is, als ik het goed begrijp?
Escapade had toch een jaar lang een "boon-vormig rondje" retour L2 moeten draaien, voordat 'ie via Aarde/Maan aan de TMI begon? Dat zou betekenen dat 'ie dus een jaar lang risico zou lopen op zonnestorm-schade? (of begrijp ik de term "space weather conditions" niet goed? )
De zon is op dit moment nogal actief (Link naar zonneactiviteit).
Die activiteit kunnen ze tegenwoordig redelijk nauwkeurig voorspellen.
De activiteit heeft ook invloed op radio- en andere signalen, soms zelfs radio-blackouts veroorzakend.
Ik denk dat het daarmee te maken heeft, eenmaal in hun baan gezet, deployed en buiten de atmosfeer krijgen die satellieten immers ook aardig wat straling e.d. voor hun kiezen waar ze voldoende tegen beschermd zijn.

• Matomatisch
Vandaag weer een nieuwe poging :)

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Nieuwe poging New Glenn / Escapade:
New Glenn's second mission, NG-2, is scheduled to launch Thursday, November 13, from Launch Complex 36 at Cape Canaveral Space Force Station. This mission will deliver NASA's ESCAPADE twin spacecraft to Mars. Additionally, it will carry a technology demonstration from Viasat in support of NASA's Communications Services Project.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:46
Hold met nog maar 9s op de klok. Ben benieuwd of er iets gereset kan worden oid of dat het een scrub wordt. Ik zet mijn geld op het laatste.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik weet niet wat de "hold limiet" is. Bij Starship zitten ze met 't probleem van opwarmende brandstof, geen idee hoe dat hier zit.

• Matomatisch
APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:06:
Ik weet niet wat de "hold limiet" is. Bij Starship zitten ze met 't probleem van opwarmende brandstof, geen idee hoe dat hier zit.
New Glenn is een uur voor lancering volgetankt en kan zo een hele tijd blijven. Het gebruikt dezelfde type brandstof methaan als Starship maar is niet ‘superchilled’ zoals SpaceX het noemt. Er zijn wel plannen om voor New Glenn ook gekoelde brandstof te gebruiken om meer te kunnen tanken, met als nadeel de flexibiliteit van lange holds te verliezen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
JeroenH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:02:
Hold met nog maar 9s op de klok. Ben benieuwd of er iets gereset kan worden oid of dat het een scrub wordt. Ik zet mijn geld op het laatste.
In elk geval is de klok gereset :+ Tweemaal inmiddels.

Nog 12 minuten te gaan volgens de huidige countdown.

March of the Eagles

• JeroenH
Nou, here we go (hopelijk).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hij staat :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FrotbLo5dB5tzGFe1MpVEaxl.png

[ Voor 126% gewijzigd door XWB op 13-11-2025 22:06 ]

March of the Eagles

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23

Felyrion

goodgoan!

Toe maar, dat gaat netjes allemaal lijkt het :) Stakke landing ook

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Gave manier van landen, dat horizontaal "aan komen zeilen" en dan (even later) volledig tot stilstand komen náást het drone-ship :)

[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 13-11-2025 22:07 ]

• JeroenH
Holy cow. Gelukt. Supercool.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:05:
Gave manier van landen, dat horizontaal "aan komen zeilen" en dan volledig tot stilstand komen náást het drone-ship :)
Ja jammer dat we toen maar 0,1fps hadden :P

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ja jammer dat we toen maar 0,1fps hadden :P
Ik dacht even dat 'ie er te ver naast zou zitten, en dat we Grote Plons zouden gaan zien :$

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook vet die explosive bolts om hem vast te maken / lassen ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDe3U3fxYi72YUyo2hnex2dFK3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tibnWA43Plu4M5S7fQnMRduW.png?f=fotoalbum_large

• Matomatisch
APClll schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:
[...]

Ik dacht even dat 'ie er te ver naast zou zitten, en dat we Grote Plons zouden gaan zien :$
Ik dacht dat eerst ook aan de beelden te zien, en nadien gewoon bullseye op het schip :D

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]
Ja, zoiets dacht ik ook te zien :)

Mogelijk is dat het blokkeren van scharnierpunten in de poten.

[ Voor 64% gewijzigd door APClll op 13-11-2025 22:10 ]

• I_IBlackI_I
Fantastische prestatie van Blue Origin. Ik had het niet verwacht, maar dit ziet er echt vlekkeloos uit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe enorm vet it dit allemaal in beeld gebracht zeg

• I_IBlackI_I
Blue & Gold zijn allebei los. Nog geen goede beelden, maar lijkt geslaagd te zijn. De booster staat op het schip en de robot maakt nu verbinding.

• I_IBlackI_I
Als klap op de vuurpijl staat de ViaSat satelliet nu ook aan! Dat betekend volgens mij dat alle doelen, zonder problemen, zijn gehaald!
Ik hoop dat Blue Origin een soort recap / supercut maakt zoals SpaceX dat vaak doet met hogere kwaliteit beelden.

• I_IBlackI_I
JvS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]
Ja, Blue Origin heeft hier een octrooi voor. Dit is inderdaad om de booster op het schip vast te zetten.
https://patents.google.com/patent/US20240124165A1/en

• Osiris
  • Niet online
Nice, goed gedaan Blue Origin!

Ik mag de Besos voor geen ene meter, maar dit is toch best netjes. Zo'n succesvolle vlucht op je 2e poging. Doen ze toch goed!

Wel jammer van de "freedom units" en al dat over the top gejoel de hele tijd, maargoed :+

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mega gaaf om te zien dat de booster bij poging 2 gewoon perfect kan landen en ondertussen ook gewoon een belangrijke missie uit kan voeren. Ik kan het niet laten om dan toch even naar SpaceX te kijken die volgens hun methode heel snel itereren maar eigenlijk nog maar weinig presteren.

Hier overigens nog wat meer stabiele beelden van de landing:

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:56:
[...]
Ik kan het niet laten om dan toch even naar SpaceX te kijken die volgens hun methode heel snel itereren maar eigenlijk nog maar weinig presteren.

[...]
???
Volgens welke maatstaf wordt er dan weinig gepresteerd?
Ze landen ongeveer elke 2 á 3 dagen een booster. In totaal al meer dan 500x een booster geland... Met nu een gemiddeld aantal landingen/vluchten per booster van 15! Een van de boosters heeft nu 31 vluchten totaal...
Fairings die worden hergebruikt. Meerdere fairings zitten al op 30+ vluchten.
Super Heavy al meerdere keren gevangen op de launchtower.
Tientallen Raptors hergebruikt.
En druk bezig om een 2nd stage re-usable te maken. En daar zijn ze toch behoorlijk succesvol mee bezig.
Raptor die door een Full Flow Staged Combustion een stuk efficienter is dan elke andere raketmotor.....

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Paling1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:54:
[...]

???
Volgens welke maatstaf wordt er dan weinig gepresteerd?
Ze landen ongeveer elke 2 á 3 dagen een booster. In totaal al meer dan 500x een booster geland... Met nu een gemiddeld aantal landingen/vluchten per booster van 15! Een van de boosters heeft nu 31 vluchten totaal...
Fairings die worden hergebruikt. Meerdere fairings zitten al op 30+ vluchten.
Super Heavy al meerdere keren gevangen op de launchtower.
Tientallen Raptors hergebruikt.
En druk bezig om een 2nd stage re-usable te maken. En daar zijn ze toch behoorlijk succesvol mee bezig.
Raptor die door een Full Flow Staged Combustion een stuk efficienter is dan elke andere raketmotor.....
Ik doelde op Starship. Die heeft nog geen enkele lading gelanceerd. En ondanks de vele lanceringen is er bijvoorbeeld ook nog geen Starship geland voor hergebruik.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003

Garyu

WW

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:56:
[...]

Ik doelde op Starship. Die heeft nog geen enkele lading gelanceerd. En ondanks de vele lanceringen is er bijvoorbeeld ook nog geen Starship geland voor hergebruik.
Ik zou New Glenn toch niet echt met Starship durven vergelijken, dat is nog eens een compleet ander kaliber.
Indrukwekkend is het allebei in ieder geval!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

3raser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:56:
[...]

Elke lancering van Super Heavy en Starship worden er weer andere dingen getest, blijkbaar is het doel van de testen nu nog niet om Starship te vangen en te hergebruiken. Het zijn TESTvluchten, dus lanceren van payloads is blijkbaar niet perse een doel. Dat je geen vooruitgang ziet, is geen indicatie dat die vooruitgang er ook helemaal niet is.

Vrijwel alle andere bedrijven die raketten lanceren zijn nog niet eens op het niveau dat ze überhaupt een booster (of motoren) kunnen hergebruiken. Laat staan dat ze in staat zijn om een 2nd stage te hergebruiken, wat dus blijkbaar nog heel veel moeilijker is. SpaceX loopt daar echt mijlenver voor op de concurrentie.

Dat ze het voor elkaar krijgen om hun hardware dusdanig goedkoop te maken dat het financieel uit kan om veel te testen is waarschijnlijk de belangrijkste ontwikkeling.

• JeroenH
Garyu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:18:
Ik zou New Glenn toch niet echt met Starship durven vergelijken, dat is nog eens een compleet ander kaliber.
NG zit eerder ongeveer tussen Falcon 9 en Falcon Heavy in.

Vracht naar geotransfer orbit (waardes even gauw bij elkaar gegoogled):
SS: 27 ton
NG: 13-14 ton
F9: 5-8 ton (afhankelijk van reuse)
FH: 8-27 ton (afhankelijk van reuse)

Onderscheidend wordt denk ik steeds meer de kosten per kg.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Garyu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:18:
[...]

Wel aardig om te zeggen wat het een ander kaliber maakt voor @3raser, zoals:
- Herbruikbare 2e stage (Dus ook starship, niet alleen de booster)
- Snelle herbruikbaarheid van de booster en 2nd stage
- Enorm efficiënte motoren
- Vast meer dingen die ik ff niet weet.

En daarmee qua lanceringskosten echt een totaal ander (voorspeld) kostenplaatje. Om dat te bereiken, moeten er meer 'nieuwe' dingen gedaan worden en dat kost flink meer ontwikkeltijd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik onder de indruk ben van deze lancering. In mijn hoofd waren new glenn en starship ook ongeveer hetzelfde en had ik het idee dat starship veel eerder zou zijn dan new glenn. I was wrong. Dit was echt enorm indrukwekkend.

Hopen op snel betere beelden van die landing!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De Chinese lander heeft een extra koprol gedaan bij de landing.
Alle taikonauten verder wel in orde :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Filmpje van de booster-landig waarbij het horizontaal "hover boven het water opzij" goed te zien is:

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Een terugslag voor SpaceX met Booster Heavy V3.

• D-dark
3raser schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:01:
Een terugslag voor SpaceX met Booster Heavy V3.

[X]
Maar de volgende is al bijna klaar

https://x.com/spacex/status/1992287913036648577?s=46

The Starbase team plans to have the next Super Heavy booster stacked in December, which puts it on pace with the test schedule planned for the first Starship V3 vehicle and associated ground systems. Starship’s twelfth flight test remains targeted for the first quarter of 2026.

[ Voor 27% gewijzigd door D-dark op 23-11-2025 14:06 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

NASA vermindert Starliner-vluchten na mislukte astronautenmissie
NASA vermindert het aantal bemande ruimtemissies onder het Starliner-contract met Boeing. Daamee wordt de omvang van het programma, dat al langer kampt met technische problemen, verkleind. De eerstvolgende missie wordt bovendien onbemand.
Dit moet toch onderhand wel een klap in het gezicht van Boeing zijn. Ik bedoel, doe je nog wel serieus mee als je veel duurder bent dan de concurrentie en dan ook nog eens zo slecht presteert. Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX dus ik hoop dat Boeing zich dit fiasco nog een beetje te boven komt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
3raser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX
Ah, het internationaal ruimtestation wordt eind 2030 toch buiten gebruik gesteld en dan komen al die missies sowieso te vervallen.

March of the Eagles

• D-dark
3raser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
NASA vermindert Starliner-vluchten na mislukte astronautenmissie

[...]

Dit moet toch onderhand wel een klap in het gezicht van Boeing zijn. Ik bedoel, doe je nog wel serieus mee als je veel duurder bent dan de concurrentie en dan ook nog eens zo slecht presteert. Het is wel jammer dat er nu geen concurrentie is voor de Crew Dragon van SpaceX dus ik hoop dat Boeing zich dit fiasco nog een beetje te boven komt.
Hmm
Orion is waar nu het geld zit.
Zolang SLS blijft vliegen zit Boeïng goed

• Tom Paris
D-dark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:21:
[...]

Hmm
Orion is waar nu het geld zit.
Zolang SLS blijft vliegen zit Boeïng goed
Ga daar maar niet van uit, zodra Isaacman (eindelijk) benoemd wordt. Deel van het HLS contract gaat naar Blue Origin dan.

• D-dark
Tom Paris schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:51:
[...]

Ga daar maar niet van uit, zodra Isaacman (eindelijk) benoemd wordt. Deel van het HLS contract gaat naar Blue Origin dan.
Vermoedelijk wel.
Maar Blue Origin gaat ook nog genoeg uitdagingen hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Niet dat dat erg is. Wat competitie kan geen kwaad.
Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.