Helaas alweer uitgesteld. Nu naar zaterdag.
@yorkick Mooi dat NSF hier tijd en energie in gaat steken.
@yorkick Mooi dat NSF hier tijd en energie in gaat steken.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
[ Voor 65% gewijzigd door APClll op 30-03-2025 12:34 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Boem klonk wel lekker.APClll schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:31:
Dat was van korte duur...
Voor de ramptoeristen onder ons was 't wel jammer dat ze de beelden wegschakelden vóór de Grote Boem.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
[ Voor 86% gewijzigd door Ample Energy op 30-03-2025 16:51 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Ah:pagani schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:02:
https://www.nu.nl/algemee...aar-maan-kan-brengen.html
Viel te verwachten, maar ik hoop wel dat de Mars tijdlijn dan een beetje gunstiger wordt.
Het ruimteschip Orion waarmee in 2027 mensen voet op de maan zouden moeten zetten, wordt wegbezuinigd door de Amerikaanse overheid. Meteen na de maanmissie gaat de capsule met pensioen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is een 'budget proposal'. Het Witte Huis (= Trump) doet een voorstel voor het budget, maar uiteindelijk is het Congress degene die het budget vaststelt. Congress kan dus alsnog besluiten om SLS/Orion te blijven financieren. Nu.nl doet alsnof het al een gedane zaak is, maar dat is het absoluut niet. SLS heeft veel vrienden in de Senaat.pagani schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:02:
Viel te verwachten, maar ik hoop wel dat de Mars tijdlijn dan een beetje gunstiger wordt.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik vind het een bijzondere zet. Zolang Starship niet eens een maanlanding kan maken hoeven we er op Mars ook niets van te verwachten lijkt me. Voorlopig komt Starship niet veel verder dan een booster die een lege huls in een lage baan om de aarde kan brengen. Mijn verwachtingen rondom Starship zijn (zeker na de laatste 2 mislukkingen) behoorlijk laag geworden. Misschien ten onrechte, maar we zullen zien.pagani schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:02:
Altijd de vraag welke projecten en missies veel draagkracht hebben qua lobbies etc. inderdaad..Martinspire schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:35:
Zijn er nog bepaalde staten die profiteren van het produceren van onderdelen voor de missies waar nog wat druk vandaan kan komen om die missies te rekken?
Een metalen bol met een doorsnee van een meter en het gewicht van een koe komt binnenkort vanuit de ruimte ergens op aarde terecht met op dat moment een snelheid van zo'n 250 kilometer per uur. Waar dat gaat gebeuren is niet te zeggen, maar de kans op gevaar is klein, zeggen experts.
Het object is een restant van de Sovjet-ruimtecapsule Kosmos 428, die lang geleden op de planeet Venus had moeten landen. Al meer dan 50 jaar draait de capsule in banen rond de aarde, en komt steeds een klein beetje dichterbij. Rond 11 mei zal de capsule door de dampkring van de aarde komen en vervolgens ergens op onze planeet terechtkomen, heeft ruimteonderzoeker Marco Langbroek berekend. "Met een onzekerheid van ongeveer twee dagen daarin."
Bron en meer info: Ruim 50 jaar oude ruimtecapsule gaat op aarde vallenIn 1972 stuurde de Sovjet-Unie de Kosmos 482 op missie naar Venus om daar allerlei metingen te doen. Aan boord was wetenschappelijke apparatuur om de temperatuur, de luchtdruk, straling, de intensiteit van de zon en gassen in de atmosfeer van Venus te meten.
Het mislukte. Door een technisch mankement bleef de capsule rondjes om de aarde maken. In de eerste
tien jaar belandden veel onderdelen al terug op de grond, maar dit object hield het uiteindelijk 53 jaar vol. "Het is eigenlijk een soort tijdcapsule", vindt Langbroek, "vol met Sovjet-technologie uit de jaren 60 en 70."
Virussen? Scan ze hier!
Zie dit artikel op arstechnicapagani schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:02:
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Jammer van die nachtelijke lancering van Starship (voor ons). Ik sla de livestream even over. Het zou wel weer eens een fijne verandering zijn als Starship dit keer niet explodeert. Ik lees dat ze bij deze lancering dummy payload gaan uitwerpen, dus dat is wel weer eens een leuke verandering.Spooksel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:57:
Vandaag (semi) twee SpaceX events:
1. Een 'Road to Mars' talk van Elon rond 19:00 -> https://x.com/i/broadcasts/1rmxPyOEBWXKN
2. Testlancering #9 van Super Heavy/Starship, T-0 momenteel om 0:50 komende nacht -> https://x.com/i/broadcasts/1OwxWXMRAXmKQ
This talk is postponed until after the Starship Flight 9 launch tonight https://t.co/gCBQi8M4nA
— Elon Musk (@elonmusk) 27 mei 2025
[ Voor 74% gewijzigd door bottom line op 28-05-2025 02:23 ]
[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 28-05-2025 02:25 ]
As if the flight test was not exciting enough, Starship experienced a rapid unscheduled disassembly. Teams will continue to review data and work toward our next flight test.
— SpaceX (@SpaceX) 28 mei 2025
With a test like this, success comes from what we learn, and today’s test will help us improve Starship’s…
[ Voor 20% gewijzigd door 3raser op 28-05-2025 09:00 ]
Er is altijd veel discussie over de tactiek die SpaceX gebruikt (want mislukkingen worden maar graag met grote koppen in de media gebracht), maar zoals we bij Falcon 9 hebben gezien: het werkt. Ze zijn uitgegroeid tot veruit de grootste speler in de ruimtevaart en de enige die hergebruik op grote schaal en consequent toepast.3raser schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:57:
Ik heb gemengde gevoelens over deze testvlucht. Starship is natuurlijk uniek in zijn vorm, maar ik ga toch de vergelijking maken met New Glenn welke op zijn eerste vlucht op de landing van de booster na alle doelen haalde. En hij had een echte payload! Waarom lukt het SpaceX dan na 9 vluchten nog niet eens een dummy te deployen? Zijn we serieus op het punt gekomen dat we al juichen om vooruitgang als Starship een keer niet ontploft?
[edit] Oh wacht, zelfs Starship is ontploft. Tijdens reentry, dat dan wel. Maar voorgaande edities deden dit al beter.
[Twitter]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik geloof ook zeker in de aanpak van rapid iterative development, maar mij bekruipt het gevoel dat er geen vorderingen worden gemaakt. Sterker nog, het lijkt eerder slechter te verlopen. Je kunt iedere nieuwe stap als vooruitgang zien, zoals het opnieuw vliegen van een booster, maar aangezien dat altijd al het idee was vind ik de resultaten best tegenvallen. De booster heeft het niet gehaald. En ja, hij werd flink getest, dus mogelijk hebben ze de kritische grens gepasseerd. Maar zo klonk het op voorhand niet. Om maar even aan te geven hoe ik het zie:Team-RiNo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:41:
[...]
Er is altijd veel discussie over de tactiek die SpaceX gebruikt (want mislukkingen worden maar graag met grote koppen in de media gebracht), maar zoals we bij Falcon 9 hebben gezien: het werkt. Ze zijn uitgegroeid tot veruit de grootste speler in de ruimtevaart en de enige die hergebruik op grote schaal en consequent toepast.
Ik geloof in de aanpak van rapid iterative development. Het verlaagt de ontwikkel- en productiekosten aanzienlijk. Ook al lijkt het nu soms wat rommelig of traag te gaan, ik ben ervan overtuigd dat ze met Starship binnen afzienbare tijd opnieuw ver voor zullen lopen op de concurrentie.
Op zich wel deels met je eens: deze strategie laat snel zien waar de zwakke punten zitten. Maar ik heb wel m'n vraagtekens of je voor bemenste vluchten dit systeem moet hanteren. Als ik aan boord zou zitten zou ik het wel fijn vinden als men eerst alles doorrekent, inclusief veiligheidsmarges enzo, voor men een testvlucht begint.Team-RiNo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:41:
Ik geloof in de aanpak van rapid iterative development. Het verlaagt de ontwikkel- en productiekosten aanzienlijk. Ook al lijkt het nu soms wat rommelig of traag te gaan, ik ben ervan overtuigd dat ze met Starship binnen afzienbare tijd opnieuw ver voor zullen lopen op de concurrentie.
Laatste telemetrie van de landing was 52m hoogte op een snelheid van 187km/u. Verder nog geen woord van iSpace.YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:42:
Zo'n maanreisje met 2 landers is al bijna geen nieuws meer?
[...]
https://edition.cnn.com/2...e-moon-landing/index.html
[...]
[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 05-06-2025 21:51 ]
On Wednesday, June 18 at approximately 11 p.m. CT, the Starship preparing for the tenth flight test experienced a major anomaly while on a test stand at Starbase. A safety clear area around the site was maintained throughout the operation and all personnel are safe and accounted…
— SpaceX (@SpaceX) 19 juni 2025
ANOMALY! Just before Ship 36 was set to Static Fire, it blew up at SpaceX Masseys!
— NSF - NASASpaceflight.com (@NASASpaceflight) 19 juni 2025
Live on X and YT:https://t.co/GPjZIX1Zyd pic.twitter.com/CfZhDeSGae
[ Voor 22% gewijzigd door Spooksel op 19-06-2025 08:03 ]
/post
[ Voor 49% gewijzigd door rik86 op 19-06-2025 08:52 ]
Welk probleem? Dit lijkt volgens mij niet op andere failures van block 2 starships.D-dark schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:41:
[...] het probleem nu op de grond gereproduceerd is.
[ Voor 6% gewijzigd door I_IBlackI_I op 19-06-2025 10:01 ]
Leek heel raar van boven te beginnen. Grote boem wel ja.rik86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:52:
https://x.com/i/status/1935552171912655045
Hier de slowmotion beelden; dat was een heel spectaculaire ontploffing
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ship kan niet op Pad 1 een static fire test doen, die past niet op de pad... Daar moet eerst een Booster op. En of dat je bovenop een Booster een static fire test wilt doen betwijfel ik.[b]I_IBlackI_I in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"I_IBlackI_I schreef op . Dus ze zullen pad 1 moeten riskeren met static fire tests, of de test locatie repareren voordat het programma verder kan.
Tja, dan maar hangend in de chopsticks... Even een spanbandje zodat hij niet wegvliegt en gaan!MasterMaceMichu schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:47:
[...]
Ship kan niet op Pad 1 een static fire test doen, die past niet op de pad...
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Preliminary data suggests that a nitrogen COPV in the payload bay failed below its proof pressure.
— Elon Musk (@elonmusk) 19 juni 2025
If further investigation confirms that this is what happened, it is the first time ever for this design.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
[ Voor 10% gewijzigd door Spooksel op 20-06-2025 09:20 . Reden: Correctie op payload nummer. Tnx Osiris! ]
Lijkt alsof dat inderdaad een ingekocht onderdeel was, waarna ze de COPV’s zelf zijn gaan maken om dit soort problemen te voorkomen.Spooksel schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:35:
De infamous AMOS-1 AMOS-6 RUD destijds was ook een COPV issue.
PSN
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
De limieten testen doe je over het algemeen niet met een medium dat een gigantische vuurbal veroorzaakt als het fout gaat.mphilipp schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
Zou het niet kunnen dat ze met V2 bewust het randje hebben opgezocht om te zien hoe degelijk alles nu precies is? Dus met andere woorden: kloppen de marges die je aanhoudt wel en wat kan het spul nu écht hebben?
Ze zeiden ook tijdens een van die testvluchten dat ze bewust op bepaalde punten de max aan het opzoeken waren. Scott Manley zei ook al zoiets. Vooral als je herbruikbaarheid nastreeft, wil je weten wat er gebeurt als je aan of over de max heen gaat. Klapt het meteen uit elkaar, of houdt ie het x-minuten/seconden en heb je dus nog wat marge.
Zomaar een hypothese, weet niet of het zinnig is om dat zo te doen, maar ik kan mij er iets bij voorstellen. Soms wil je een ding testen 'till destruction', anders heb je alleen maar papieren marges en weet je niet of het klopt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Daar heb je een punt, maar het moet wel de realiteit benaderen qua temperaturen, druk e.d. Als je een tank wilt testen die voor vloeibare waterstof is gemaakt, welk spul benadert dan de eigenschappen voldoende voor een goede test?MewBie schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:36:
[...]
De limieten testen doe je over het algemeen niet met een medium dat een gigantische vuurbal veroorzaakt als het fout gaat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
De problemen die ze tot nu toe ondervonden kwamen niet aan het licht door stresstesten, dus ik betwijfel of dat het geval is. Zo'n headertank kun je volgens mij ook prima testen met een niet-brandbaar goedje. Dat scheelt een flinke vuurbal. Bovendien heeft dit model al gevlogen en die stresstest doe je meestal voor die tijd.mphilipp schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
Zou het niet kunnen dat ze met V2 bewust het randje hebben opgezocht om te zien hoe degelijk alles nu precies is? Dus met andere woorden: kloppen de marges die je aanhoudt wel en wat kan het spul nu écht hebben?
Ze zeiden ook tijdens een van die testvluchten dat ze bewust op bepaalde punten de max aan het opzoeken waren. Scott Manley zei ook al zoiets. Vooral als je herbruikbaarheid nastreeft, wil je weten wat er gebeurt als je aan of over de max heen gaat. Klapt het meteen uit elkaar, of houdt ie het x-minuten/seconden en heb je dus nog wat marge.
Zomaar een hypothese, weet niet of het zinnig is om dat zo te doen, maar ik kan mij er iets bij voorstellen. Soms wil je een ding testen 'till destruction', anders heb je alleen maar papieren marges en weet je niet of het klopt.
Toch wel bijzonder dat zo’n ‘antieke’ SRB (weliswaar met een extra segment er in) een static fire niet overleefd.Skyaero schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:59:
Northrop Grumman's SRB deed ook een oepsie
[YouTube: BOOSTER FAILURE! NASA's Largest SRB Static Fire Test Explodes]
PSN
Russian TV shows launch & landing infrastructure (renderings) for the methane-burning, partially reusable Amur-SPG rocket, promised as early as 2028: pic.twitter.com/zfICrE3EfE
— Anatoly Zak (@RussianSpaceWeb) 10 juli 2025
![]() | ![]() |
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Het is dat je erbij hebt gezet dat het een Russische raket is, maar anders had ik gedacht dat het gewoon een Falcon 9 was😅Yakolev schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:55:
Ondertussen maar 15-20 jaar (zo niet meer) achter lopend op SpaceX. De Amur raket zou in 2028 zijn eerste testvlucht moeten maken.
[X]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik kwam deze op reddit tegen.franssie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:36:
De Australische Eris raket kwam even los, en valt terug (testvlucht)
https://www.nu.nl/318707/...4-seconden-ter-aarde.html
https://www.space.com/spa...-on-historic-debut-launch
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
te flauw, maar toch een beetje grappig.
Ja, want je denkt toch niet dat SpaceX-medewerkers überhaupt vakantiedagen op mogen nemen van dhr. Musk?TWKterry schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:29:
Ondanks de vakantieperiode gewoon verder met Starship 10 flight test !
Is daar iets over bekend dan?Osiris schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:58:
[...]
Ja, want je denkt toch niet dat SpaceX-medewerkers überhaupt vakantiedagen op mogen nemen van dhr. Musk?
TWKterry schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:29:
Ondanks de vakantieperiode gewoon verder met Starship 10 flight test !
Verwachte lancering vanaf Starbase, Texas op 25/08 0130-0230 MET (maandagochtend vroeg).
Standing down from today's tenth flight of Starship to allow time to troubleshoot an issue with ground systems
— SpaceX (@SpaceX) 24 augustus 2025
Blij dat ik er gisteren niet voor ben opgebleven3raser schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
[X]
Nieuwe poging komende nacht (voor ons).
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De herhaling is net zo spectaculair dus ervoor opblijven zou ik sowieso niet adviseren. Dat was nog leuk bij de eerste lanceringen maar bij nummer 10 is het nieuwe er wel een beetje af vind ik zelf. Ik ben vooral benieuwd of ze dit keer iets succesvols kunnen laten zien. Zo te lezen wordt de booster niet opgevangen en land hij dus weer op zee. Het meest bijzondere aan flight 10 is dat ze (weer) gaan proberen een paar dummy Starlink satellieten te lanceren. Verder is deze vlucht meer van hetzelfde als wat we al gezien hebben. De grote stappen die SpaceX gewend was te maken zijn een beetje afgezwakt naar structurele designtesten en betrouwbaarheid. Met dit tempo gaan ze de maan voorlopig niet halen lijkt me.SnowDude schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Blij dat ik er gisteren niet voor ben opgebleven
Volgens mij is 't meer dat de huidige versie niet goed genoeg is, maar ze er toch nog 2 of 3 zo-goed-als-afgebouwd van hadden staan. En dan denken ze bij SpaceX, kan je ze net zo goed wel lanceren, lessen van de vorige lanceringen toepassen waar mogelijk en er zo nog wat van leren. Zodat de volgende versies beter zijn3raser schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
De herhaling is net zo spectaculair dus ervoor opblijven zou ik sowieso niet adviseren. Dat was nog leuk bij de eerste lanceringen maar bij nummer 10 is het nieuwe er wel een beetje af vind ik zelf. Ik ben vooral benieuwd of ze dit keer iets succesvols kunnen laten zien. Zo te lezen wordt de booster niet opgevangen en land hij dus weer op zee. Het meest bijzondere aan flight 10 is dat ze (weer) gaan proberen een paar dummy Starlink satellieten te lanceren. Verder is deze vlucht meer van hetzelfde als wat we al gezien hebben. De grote stappen die SpaceX gewend was te maken zijn een beetje afgezwakt naar structurele designtesten en betrouwbaarheid. Met dit tempo gaan ze de maan voorlopig niet halen lijkt me.
Én voor de volgende generatie hebben ze een andere lanceertoren, die nog in aanbouw is.rik86 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:48:
[...]
Volgens mij is 't meer dat de huidige versie niet goed genoeg is, maar ze er toch nog 2 of 3 zo-goed-als-afgebouwd van hadden staan. En dan denken ze bij SpaceX, kan je ze net zo goed wel lanceren, lessen van de vorige lanceringen toepassen waar mogelijk en er zo nog wat van leren. Zodat de volgende versies beter zijn
Standing down from today’s flight test attempt due to weather. Starship team is determining the next best available opportunity to fly
— SpaceX (@SpaceX) 26 augustus 2025
[ Voor 31% gewijzigd door 3raser op 27-08-2025 08:33 . Reden: Plaatjes toegevoegd. ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
De volgende echte grote stap zal waarschijnlijk het bijtanken van Starship worden tijdens de vlucht. Die stap is gegarandeerd nodig om naar de maan (of verder) te kunnen vliegen dus het is van groot belang om dat te bewerkstelligen. Nu ze (eindelijk) een beetje controle hebben over de stabiliteit van Starship tijdens de vlucht komt die stap weer iets dichterbij. Maar het ongeschonden laten landen van Starship is ook wel een doel op zich als ze herbruikbaar willen worden. Ik ben benieuwd welke doelen SpaceX heeft voor IFT 11.Auredium schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:11:
Ik denk dat dit tot nu toe de meest succesvolle test was. Ze konden het ook wel gebruiken naar de laatst RUD. Ik denk dat goede nu re-entry van Starship het belangrijkste obstakel gaat worden om te trotseren. Maar ik vind het al knap dat ze dit hebben weten te bereiken. Het doel om een werkende, herbruikbare Starship en boostersectie te krijgen begint nu wel in zicht te komen. Indrukwekkend.
Dat is een grote stap maar zover zijn we nog niet. Het heel terugbrengen en laten landen van Starship vergt echt nog wel werk. Nu ook raakte er toch nog wat beschadigd. Ik vermoed dat er voor het tanken ook nog eerst wat routine matig maken middels Starlink satellieten wordt doorgevoerd.3raser schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
De volgende echte grote stap zal waarschijnlijk het bijtanken van Starship worden tijdens de vlucht. Die stap is gegarandeerd nodig om naar de maan (of verder) te kunnen vliegen dus het is van groot belang om dat te bewerkstelligen. Nu ze (eindelijk) een beetje controle hebben over de stabiliteit van Starship tijdens de vlucht komt die stap weer iets dichterbij. Maar het ongeschonden laten landen van Starship is ook wel een doel op zich als ze herbruikbaar willen worden. Ik ben benieuwd welke doelen SpaceX heeft voor IFT 11.
Zeker. Ik denk alleen dat ze uiteindelijk elke keer alleen die flaps maar moeten verwisselen. Tenminste, wij kunnen niet veel meer zien. Er is echt wel vooruitgang geboekt wat betreft schade aan die flaps, maar zoals Musk al eerder uitlegde, is het heel erg moeilijk om dat helemaal te voorkomen. Als dat alles is, is het alsnog zeer succesvol. De motoren, tanks en het leidingswerk zijn denk ik het duurste en meest arbeidsintensieve van booster en starship.Auredium schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:11:
Het doel om een werkende, herbruikbare Starship en boostersectie te krijgen begint nu wel in zicht te komen. Indrukwekkend.
2030? Dat is niet te hopen aangezien de NASA planning 2027 is.Auredium schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Dat is een grote stap maar zover zijn we nog niet. Het heel terugbrengen en laten landen van Starship vergt echt nog wel werk. Nu ook raakte er toch nog wat beschadigd. Ik vermoed dat er voor het tanken ook nog eerst wat routine matig maken middels Starlink satellieten wordt doorgevoerd.
Als dat goed gaat zal tanken wel een ding worden gevolgd door een rondje om de maan. Maar ik denk dat we tegen die tijd al in 2030 of verder zitten.
Ik denk ook dat het een kwestie van perspectief is. Als je mensen van 1850 vraagt voor het nut van het formaat vrachtschip wat we nu hebben dan zullen ze ook zeggen dat het idioot en overbodig is.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Zeker. Ik denk alleen dat ze uiteindelijk elke keer alleen die flaps maar moeten verwisselen. Tenminste, wij kunnen niet veel meer zien. Er is echt wel vooruitgang geboekt wat betreft schade aan die flaps, maar zoals Musk al eerder uitlegde, is het heel erg moeilijk om dat helemaal te voorkomen. Als dat alles is, is het alsnog zeer succesvol. De motoren, tanks en het leidingswerk zijn denk ik het duurste en meest arbeidsintensieve van booster en starship.
Ik ben benieuwd welk gevoel die man van Arianespace en Tory Bruno nu hebben, nadat zij meerdere malen hebben verklaard dat dit een heilloze weg is. Het heeft uiteraard best wat tijd en geld gekost, maar het lijkt er nu toch wel op dat ze de noot gekraakt hebben bij SpaceX. Je hebt er niet heel veel bierviltjes voor nodig om uit te rekenen dat dit op de lange termijn een gigantische kostenbesparing met zich meebrengt. Die boot hebben ze glorieus gemist...
Ik zie de planning van NASA als optimistisch. Ik verwacht niet dat het zo snel zal gaan met Starship. Voor de maan is tanken een noodzakelijke stap en die stap gaat nog tijd kosten. Dat lukt zeker niet in 2 jaar. Daarna komt nog bemande vlucht. Dus ik vermoed dat zelfs 2030 optimistisch is.3raser schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
2030? Dat is niet te hopen aangezien de NASA planning 2027 is.![]()
Dat tanken is trouwens nog een heel ding, want Starship moet voor de tijd echt wel reusable zijn of SpaceX moet ze zo snel kunnen produceren dat ze er een stuk of 20 op voorraad hebben. Voor het bijtanken van Starship voor een maanmissie zijn er volgens Grok zo'n 10 tot 12 tanker lanceringen nodig. Zie je het al gebeuren?![]()
Hier trouwens een linkje naar de vraag die ik aan Grok stelde over het bijtanken. Is wel leuke achtergrondinformatie.
Nou...dat zou ik nog snappen, maar die mannen hebben redelijk recent dergelijke uitspraken gedaan. En dat terwijl de Falcon 9 al een paar jaar meedoet en aantoont dat op zijn minst deels hergebruik heel goed mogelijk is. De eerste vluchten van Starship waren op zich ook al veelbelovend en lieten zien dat het niet alleen maar op papier mogelijk is. Dat er wat problemen waren was duidelijk, maar die leken echt niet onoverkomelijk. En toch deden zij die uitspraken. Dat is dan denk ik meer rancune dat zij de boot gemist hebben en jaren hebben verspild aan de ontwikkeling van nieuwe wegwerpraketten. Als je aan het hoofd staat van zo'n bedrijf en, in geval van Tory Bruno, toch echt niet dom bent op het gebied van rakettechnologie, is het best een misser vind ik.Auredium schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:43:
Ik denk ook dat het een kwestie van perspectief is. Als je mensen van 1850 vraagt voor het nut van het formaat vrachtschip wat we nu hebben dan zullen ze ook zeggen dat het idioot en overbodig is.
We weten dat onder andere China aan een kloon van Starship werkt. Dus ik zou het zelf inderdaad redelijk naief vinden om ervan uit te gaan dat Starship niet de toekomst is. Maar als je vast zit in een wereld waarin jou systeem 'gewoon werkt' en kleine specificatiewijzigingen aan de vracht wat je moet meenemen als wordt gezien als 'een enorme kastenraming' dan is zoiets als Starship natuurlijk helemaal idioot. Zelf vind ik dat beperkt denken, maar ik begrijp hoe ze tot die conclusie komen, ze hebben het mis, maar ik begrijp het wel.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Nou...dat zou ik nog snappen, maar die mannen hebben redelijk recent dergelijke uitspraken gedaan. En dat terwijl de Falcon 9 al een paar jaar meedoet en aantoont dat op zijn minst deels hergebruik heel goed mogelijk is. De eerste vluchten van Starship waren op zich ook al veelbelovend en lieten zien dat het niet alleen maar op papier mogelijk is. Dat er wat problemen waren was duidelijk, maar die leken echt niet onoverkomelijk. En toch deden zij die uitspraken. Dat is dan denk ik meer rancune dat zij de boot gemist hebben en jaren hebben verspild aan de ontwikkeling van nieuwe wegwerpraketten. Als je aan het hoofd staat van zo'n bedrijf en, in geval van Tory Bruno, toch echt niet dom bent op het gebied van rakettechnologie, is het best een misser vind ik.
Maar goed, zo gaat het. Zelfs in een bedrijfstak waarin innovatie de grootste drijvende kracht zou moeten zijn heb je conservatieve geesten die de tijdgeest niet goed kunnen inschatten. Maar goed, dat hebben we ook met de EV's gezien. Ook daar was Musk nodig om de slapende industrie wakker te schudden.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik denk inderdaad het risico op een boem met schade op de grond.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:57:
Overigens, ik heb het niet allemaal goed gevolgd de laatste tijd, maar is er een reden dat de booster niet werd opgevangen? Zijn ze bang voor een mishap terwijl ze vlak bij een nieuwe toren bouwen ofzo?
Klopt, er zijn ook wat testen uitgevoerd met de booster om de limieten verder te testen, o.a. het expres uitschakelen van motoren. Dan wil je geen onnodig risico nemen met de lanceerinstallatie.TripleQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Ik denk inderdaad het risico op een boem met schade op de grond.
Ze weten nu toch wel dat het werkt, en specifiek deze booster gaat toch niet meer gebruikt worden. Er zijn voor volgende missies alweer verbeterde boosters gepland. Dan is het waarschijnlijk beter om geen risico te nemen dat het platform eraan gaat
Samenvatting met commentaar van Scott Manley:The booster on this flight test is attempting several flight experiments to gather real-world performance data on future flight profiles and off-nominal scenarios. The Super Heavy booster will attempt these experiments while on a trajectory to an offshore landing point in the Gulf of America and will not return to the launch site for catch.
Following stage separation, the booster will flip in a controlled direction before initiating its boostback burn. This maneuver was demonstrated for the first time on Flight 9 and requires less propellant to be held in reserve, enabling the use of more propellant during ascent to enable additional payload mass to orbit.
The primary test objectives for the booster will be focused on its landing burn and will use unique engine configurations. One of the three center engines used for the final phase of landing will be intentionally disabled to gather data on the ability for a backup engine from the middle ring to complete a landing burn. The booster will then transition to only two center engines for the end of the landing burn, entering a full hover while still above the ocean surface, followed by shutdown and drop into the Gulf of America.
[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 27-08-2025 12:26 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ruimtesonde Juice van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA is vanochtend de planeet Venus gepasseerd. De zwaartekracht van Venus moet hem snelheid geven voor een reis die de sonde uiteindelijk naar de manen van Jupiter moet brengen. Astronomen hopen erachter te komen of op de manen van Jupiter leven kan zijn ontstaan.
Het was even onduidelijk of Juice op tijd klaar zou zijn voor het passeren van Venus. Op 16 juli ging de communicatie verloren door een softwarefout, meldde ESA vorige week.
Dat kwam slecht uit. De apparatuur aan boord is bedoeld om onder de ijskoude omstandigheden bij Jupiter (-145 graden) te functioneren. Om beschadiging te voorkomen, moest de hittebestendige antenne voor het bereiken van het gloeiendhete Venus (465 graden) in de juiste positie worden gebracht.
Na zes mislukte pogingen lukte het vorige week alsnog om het contact met de sonde te herstellen. Juice bleek in uitstekende conditie te zijn, alle systemen aan boord deden het nog.
Bron: Op tijd herstelde ruimtesonde Juice krijgt slinger van Venus op weg naar JupiterJuice werd in 2023 met een Ariane-raket in de ruimte gebracht. Om de Jupiter-manen Europa, Ganymedes en Callisto te bereiken, zijn vier 'zwaartekrachtslingers' nodig, drie van de planeet aarde en een van Venus.
In augustus 2024 was de eerste passage van aarde. Na Venus vandaag passeert Juice nog twee keer de aarde voordat hij in januari 2029 koers zet naar Jupiter. Daar komt hij in 2031 aan.
De belangrijkste bestemming is de maan Ganymedes, waar hij tientallen keren dicht langs zal vliegen om daar in 2035 te pletter te slaan.
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 31-08-2025 12:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Leuk nieuws, dank voor het hier delen!wildhagen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:06:
Juicy nieuws van Juice aka de "Jupiter Icy Moons Explorer" van de ESA:
[...]
[...]
Bron: Op tijd herstelde ruimtesonde Juice krijgt slinger van Venus op weg naar Jupiter
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vanaalten schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:17:
[...]
Leuk nieuws, dank voor het hier delen!
Even gezocht en de ESA heeft hier wat meer info over het probleem, de aanpak om het op te lossen en de oorzaak. Lijkt mij leuk troubleshooten. 🙂
WTF is dat voor bug joh. Je moet er maar net achterkomenThe root cause was traced to a software timing bug. The software function that switches the signal amplifier on and off relies on an internal timer. This timer is constantly counting up and restarts from zero once every 16 months. If the function happens to be using the timer at the exact moment it restarts, the amplifier remains switched off, and Juice’s signal is too weak to detect from Earth.
Virussen? Scan ze hier!
Edge case testing heeft toch wel zijn voordelen om dat te vinden.wildhagen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
[...]
WTF is dat voor bug joh. Je moet er maar net achterkomen
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2025 13:45 ]
PSN
Nee om te voorkomen dat hij op Europa terecht zou kunnen komen en daar onbedoeld materie verspreid:Grunwold schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:20:
Waarom wil ESA de JUICE-satelliet eigenlijk op Ganymedes laten neerstorten? Is dat om de samenstelling van de korst te bestuderen?
Zie https://www.esa.int/Scien...requently_Asked_QuestionsWill the spacecraft be sterilised? Could Juice bring life to Jupiter?
No, Juice will not be sterilised. The mission will therefore bring a miniscule number of cells (spores) from Earth with it. Icy moon Europa is the only object that is considered to have the potential for harbouring life, and that therefore needs to be protected. Juice has been designed to reliably maintain control of itself, so the likelihood of accidentally colliding with Europa and potentially contaminating it with cells from Earth is below the requirement for planetary protection.
If we discover, before entering into orbit around Ganymede, that this moon is habitable, we will follow the requirements for planetary protection. But as it stands, planetary protection rules allow a crash onto Ganymede, because there are no indications that the deep subsurface ocean on Ganymede can be in contact with the icy surface. Crashing into Europa would not be allowed because Europa's subsurface oceans are suspected to be less deep and therefore contamination from the surface to the ocean would in theory be possible.
Virussen? Scan ze hier!
https://edition.cnn.com/2...m-cells-aging-spaceflight“In space, stem cells decline in function,” said lead study author Catriona Jamieson, director of the Sanford Stem Cell Institute and professor of medicine at the University of California, San Diego School of Medicine. “They actually reduce their ability to renew themselves or regenerate, and that’s an important thing to be able to know for long-term space missions.”
...
“Our stem cells should be asleep (inactive) 80% of the time to retain their full function,” Jamieson said. However, that wasn’t the case in space, where microgravity and cosmic radiation had an influence on their well-being.
“The stem cells woke up, and they didn’t go back to sleep, and they became functionally exhausted,” she added. “If our stem cells become exhausted under conditions of stress like microgravity, then they won’t function to make a proper immune system.”
PSN
Ik vond het ook een zwak artikel van de NOS. Ik snap de waarde van hoor en wederhoor, maar om alleen meningen als een feitelijke situatie te projecteren is jammer.bakvis schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:07:
Begrijp me niet verkeerd, we moeten zeker denken aan de leefomgeving van het wildlife in de golf van Mexico maar dit is voor de Nederlandse media wel weer een mooie invalshoek!
https://nos.nl/l/2581380
Dat is helaas een gevolg van mislukte pogingen, maar zo ver bekend heeft SpaceX wel teams in dienst die dit zo veel mogelijk opruimen. Niet alles kan worden opgeruimd omdat de beheerders van die stukken grond de impact van het opruimen zwaarder wegen dan het laten liggen. En er zal ongetwijfeld spul alsnog blijven liggen. Laten we hopen dat het, met het succesvol vangen van de booster, en in de nabije toekomst ship, niet meer voor komt.Bij eerdere lanceringen waren ook vlak na lanceringen ontploffingen, waarna onderdelen van de raketten wekenlang bleven aanspoelen op stranden van landen en eilanden in de omgeving. Ook op stranden in het noorden van Mexico, zegt Elías.
Juist met de succesvolle lanceringen zou de verontreiniging moeten afnemen.Met grote zorgen kijkt hij naar de toekomst. Want nu SpaceX met succes hun Starship wist te lanceren, is de kans op nog meer lanceringen in de komende jaren alleen maar toegenomen.
Of de kustwacht komt langs omdat je wel erg dicht bij komt en geen gehoor aan de NOTMAR lijkt te geven.Elías is daarom op boten gaan demonstreren met een groep activisten. [...] "Wij eisen ons territorium op", zegt hij. De groep betogers krijgt op het water bezoek van de Mexicaanse kustwacht, terwijl Amerikaanse helikopters laag over scheren. Volgens Elías om de activisten te intimideren.
1. Het zou wel toevallig zijn dat na de 10e lancering ineens zijn ramen kapot trillen.Hij is visser en woont niet ver van Playa Bagdad. Door de trillingen van de lancering schoten de sterren in zijn ramen, laat hij zien.
Volgens mij is dat gewoon een wereldwijd probleem door onder andere overbevissing.Als visser ondervindt ook hij de gevolgen van de activiteiten van SpaceX. "Momenteel zit er nog maar heel weinig vis hier voor de kust. Door de trillingen zijn de vissen gewoon weggejaagd." Volgens Zapata komt het steeds vaker voor dat hij met zijn collega's de zee op gaat en met zo goed als lege netten terugkomt.[...]
Bron (Interessant artikel!)"We were essentially doing a test to see if we could get by with non-ceramic tiles, so we put three metal tiles on the side of the ship to see if they would provide adequate heat control, because they would be simpler to manufacture and more durable than the ceramic tiles. It turns out they're not," Gerstenmaier said.
"The metal tiles... didn't work so well," he said. "They oxidized extremely nice in the high oxygen environment. So, that nice orange color, kind of like a [space] shuttle external tank color, maybe paying homage to the shuttle program, was created by those three little metal tiles up on top."
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-09-2025 09:52 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq