Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Niet normaal, wat een motoren zijn dit...Spooksel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:30:
Omg wat een power
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Toch netjes voor een eerste vlucht van al deze compleet nieuwe hardware.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Het is top voor zo'n eerste vlucht. Er is een beetje tuning nodig wellicht maar dat is het wel...Spooksel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:36:
Booster leeft iig nog, ship ook. Beats nothing.
Toch netjes voor een eerste vlucht van al deze compleet nieuwe hardware.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Precies eigenlijk net als de eerste vlucht van starship is zolang de hele boel de pad verlaat zonder een boem een succesdarkrain schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:39:
[...]
Het is top voor zo'n eerste vlucht. Er is een beetje tuning nodig wellicht maar dat is het wel...
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
en fantastisch om te zien in deze kwaliteit.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Liftoff:
Stage separation:Liftoff of Starship! pic.twitter.com/LQLdjK5V6K
— SpaceX (@SpaceX) 22 mei 2026
PEZ Deployment:Starship’s Raptor engines ignite during hot-staging separation pic.twitter.com/oNdU0Z4FQI
— SpaceX (@SpaceX) 22 mei 2026
Money shot (View vanaf sat naar starship)Starship has successfully deployed our modified @Starlink satellites and simulators pic.twitter.com/0ym9RJ0J6M
— SpaceX (@SpaceX) 22 mei 2026
SplashdownViews of Starship in space from a @Starlink satellite pic.twitter.com/5hfw1n8v1o
— SpaceX (@SpaceX) 22 mei 2026
Splashdown confirmed! Congratulations to the entire SpaceX team on the twelfth flight test of Starship! pic.twitter.com/XXBAtryPpL
— SpaceX (@SpaceX) 22 mei 2026
[ Voor 13% gewijzigd door I_IBlackI_I op 23-05-2026 01:42 . Reden: Splashdown toevoegen ]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Booster boostback burn is niet voltooid, dus booster is niet op de gewenste plek geland.
Wel apart dat niemand dit hierboven heeft gezegd en wat positiever is dan het daadwerkelijk was.
Ja, ship heeft z'n werk verder goed gedaan en dummy starlinks zijn 'gelanceerd'. Maar nog wel wat werk aan de winkel.
Ben ook wel benieuwd naar de status van het lanceerplatform, was natuurlijk de eerste keer dat ze Tower/Pad B gebruikt hebben.
En vooral nieuwsgierig wanneer de volgende lancering zal zijn. Zou mooi zijn als de snelheid wat omhoog kan en er over 2 of 3 'tests' eens echte starlinks worden gelanceerd.
edit:
Was nog aan het terugkijken, maar wat een controle hebben ze over starship. Of ze snel herbruikbaar zullen zijn (na vangen) is nog maar de vraag, maar dat is een vervolgstap, daar komen ze wel.
[ Voor 13% gewijzigd door ZeRoC00L op 23-05-2026 07:53 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik ben het met je eens. Ik zie deze lancering ook niet direct als een groot succes. Dit is vlucht 12 dus met alle opgedane ervaringen mag je toch wel wat betere resultaten verwachten. En het excuus van allemaal nieuwe hardware vind ik zwak. Dit zijn motoren die tot in den treure getest zijn met alle wetenschap van honderden eerdere versies. Als je iets mag verwachten van deze nieuwe iteratie is dat het beter zou moeten functioneren, niet slechter.ZeRoC00L schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:54:
1 raptor uit bij opstijgen, 1 vacuum raptor uit bij starship.
Booster boostback burn is niet voltooid, dus booster is niet op de gewenste plek geland.
Wel apart dat niemand dit hierboven heeft gezegd en wat positiever is dan het daadwerkelijk was.
Ja, ship heeft z'n werk verder goed gedaan en dummy starlinks zijn 'gelanceerd'. Maar nog wel wat werk aan de winkel.
Ben ook wel benieuwd naar de status van het lanceerplatform, was natuurlijk de eerste keer dat ze Tower/Pad B gebruikt hebben.
En vooral nieuwsgierig wanneer de volgende lancering zal zijn. Zou mooi zijn als de snelheid wat omhoog kan en er over 2 of 3 'tests' eens echte starlinks worden gelanceerd.
edit:
Was nog aan het terugkijken, maar wat een controle hebben ze over starship. Of ze snel herbruikbaar zullen zijn (na vangen) is nog maar de vraag, maar dat is een vervolgstap, daar komen ze wel.
Aan de mensen die dit wel een succes noemen wil ik vragen: Wat is de volgende stap? Nog een testvlucht volgens hetzelfde protocol? Dat is geen vooruitgang. De booster landen? Lijkt me niet nu de boostback mislukte. Satellieten in orbit brengen? Ze hebben nog nooit orbit gehaald en de rvac viel uit, dus ook dat zal nog geen optie zijn lijkt me. Dus welke grote stap gaan Starship nu precies maken?
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Maar wel opvallend dat er meerdere motoren mee stoppen. Voelt weer een beetje als een stap terug inderdaad.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Eerst vraag je wat de volgende stap zou kunnen zijn en vervolgens noem je zelf diverse dingen op die je zelf weer, puur op onderbuik gevoel(?), afschiet?3raser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Aan de mensen die dit wel een succes noemen wil ik vragen: Wat is de volgende stap? Nog een testvlucht volgens hetzelfde protocol? Dat is geen vooruitgang. De booster landen? Lijkt me niet nu de boostback mislukte. Satellieten in orbit brengen? Ze hebben nog nooit orbit gehaald en de rvac viel uit, dus ook dat zal nog geen optie zijn lijkt me. Dus welke grote stap gaan Starship nu precies maken?
Booster landen/ opvangen is daadwerkelijk weer een volgende stap. Ja ze hebben het eerder gedaan maar de toren is aangepast. Booster zelf is aangepast en het een 2e keer kunnen doen is natuurlijk een goede volgende stap.
Orbit halen zou dus ook een volgende stap kunnen zijn. Hoewel, in feite hebben ze de benodigde snelheid al meermaals behaald. Ook met deze testvlucht. Ze kiezen er alleen voor om Ship terug te laten keren.
Dat gezegd hebbende, ik mis ook wel de echte grote stappen. Had verwacht dat ze al een stuk verder waren in de ontwikkeling. Het begin van de ontwikkeling van Starship ging best snel, nu lijkt het een stuk langzamer te gaan.
En toch blijft het een geweldige prestatie.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Volgende vlucht zal grotendeels een herhaling van nu zijn. Heel misschien een catch van de booster, wat dan op het laatste moment beslist wordt, anders soft landing in de golf van Mexico.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja het is een iteratie op voorganger, maar dan nog zijn static fires met 1 motor tegelijk in een test cel wat anders dan met 33 tegelijk voor bijna 2 minuten. Het is en blijft voorlopig een testprogramma he!
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.Spooksel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:33:
Het is en blijft voorlopig een testprogramma he!
Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.
Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.
Een raket human rated krijgen duurt met de huidige FAA processen vele jaren en er is nog niet eens een prototype met life support systems gelanceerd. De hele setup zal gedemonstreerd moeten worden. Het is niet ondenkbaar dat de maanmissie verder uitgesteld zal worden.Skyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]
De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.
Het zal ervan afhangen of SpaceX verder ittereert op V3 - dan zien we vast meer lanceringen - of toch aan een V4 wil werken.Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.
De lanceertoren is ook compleet vernieuwd hè, al blijf ik t ergens bijzonder vinden dat de bouwtijd daarvan veel trager lijkt te gaan dan die van een raketSkyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]
De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.
Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.
Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.
voor een eerste vlucht met deze motoren, want testen zonder lancering, is dit volgens mij ook weer niet heel slecht; Ik zou t als een 6 a 7 waarderen als leek op afstand
cruciaal is wel dat ze t tempo naar volgende lanceringen omhoog weten te krijgen en dan ook echt stappen maken.
Succesvol opvangen van de booster in 1 van de komende 2 vluchten en de upper stage laten landen dit jaar zijn wel bijna cruciaal zou ik zeggen
Waarom werkten de Raptors niet bij boostback. Leidingwerk is compleet geredisigned.
Waarom is 1 van de motoren van starship kapot gegaan. Leidingwerk of hotstage ring die misschien wat groter moet.
Dat zijn fundamentele vragen die hoofdontwerp behoorlijk beïnvloeden
Wie weet is de oplossing gewoon om het iets kalmer aan te doen.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Het is nou eenmaal niet een lege champagnefles die je in je tuin neerzet om een zware vuurpijl af te schieten. Komt wel iets meer bij kijken....rik86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:37:
[...]De lanceertoren is ook compleet vernieuwd hè, al blijf ik t ergens bijzonder vinden dat de bouwtijd daarvan veel trager lijkt te gaan dan die van een raket
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
We zijn allemaal vast een beetje ongeduldig.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat is niet best, kan ik je al verklappen
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
De volgende lanceren zal vast sneller gaan dan nu het geval was. Met name afhankelijk van de status van het launch pad.D-dark schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:25:
Volgende lancering zal wel even duren. Nu eerst analyseren
Waarom werkten de Raptors niet bij boostback. Leidingwerk is compleet geredisigned.
Waarom is 1 van de motoren van starship kapot gegaan. Leidingwerk of hotstage ring die misschien wat groter moet.
Dat zijn fundamentele vragen die hoofdontwerp behoorlijk beïnvloeden
De ontwikkeling van de volgende booster en ship zijn al behoorlijk ver.
Maar wat je zegt, voornamelijk uitzoeken waarom de booster faalde met de boostback. Als daar grote aanpassingen op gedaan moeten worden zal de volgende lancering langer op zich laten wachten, met name omdat de volgende qua bouw al ver zijn.
We zullen het zien. Spacex heeft al eerder laten zien snel te kunnen ontwikkelen en aanpassing.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
En eigenlijk ligt het niet aan de engineers van SpaceX. Die zijn uiterst competent. De Falcon is gewoon een succes verhaal. Het ligt eraan dat Starship een verzinsel is van Musk, die is geen engineer. Dus werkt het gewoon niet en zal het niet gaan werken. Klaarblijkelijk wordt er steeds een feestje gevierd voor een raket die keer op keer faalt, ontploft en bijzonder veel millieuvervuiling veroorzaakt zonder resultaat, bizar imo.Skyaero schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]
De HLS variant van Starship moet volgend jaar vliegen en in 2028 op de maan landen. Dit is geen speelgoed meer, er zijn reeds betaalde doelen die gehaald moeten worden.
Het heeft ruim 8 maanden geduurd sinds de laatste lancering. Het initiatief van rapid prototyping is weg. De voortgang is er niet - in deze fase behoor je geen falende motoren meer te hebben.
Leuk dat het als een success wordt geclaimd, maar dat is in het licht van de aankomende IPO van SpaceX ook wel belangrijk. Je wilt niet dat Spaceship een liability is in de boeken.
Ah, het is weer tijd voor het (inhoudsloze) Elon Musk bashen. Erg jammer.Grunwold schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:37:
[...]
En eigenlijk ligt het niet aan de engineers van SpaceX. Die zijn uiterst competent. De Falcon is gewoon een succes verhaal. Het ligt eraan dat Starship een verzinsel is van Musk, die is geen engineer. Dus werkt het gewoon niet en zal het niet gaan werken. Klaarblijkelijk wordt er steeds een feestje gevierd voor een raket die keer op keer faalt, ontploft en bijzonder veel millieuvervuiling veroorzaakt zonder resultaat, bizar imo.
Kunnen we het in dit topic gewoon over de ontwikkelingen in de ruimtevaart houden? Want dat is het in elk geval wel voorlopig.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Maar het is niet inhoudsloos, het plan om op de maan te komen en landen in 2028 is gebaseerd op deze raket, die nog steeds niet naar behoren werkt. Het plan zelf zit ook vol gaten. Dan vraag ik mij ernstig af of dit een "ontwikkeling" is, aangezien een raket ontwerpen en lanceren al iets is wat de mensheid kon in 1960. Klaarblijkelijk is het nu moeilijk geworden, dan mag je vraagtekens zitten bij de ontwikkeling (beetje zelfde verhaal als de "inovatie" bij Oceangate) en ook bij degene die het verzint. Kritiek is geen smaad of laster/bashing.Felyrion schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:02:
[...]
Ah, het is weer tijd voor het (inhoudsloze) Elon Musk bashen. Erg jammer.
Kunnen we het in dit topic gewoon over de ontwikkelingen in de ruimtevaart houden? Want dat is het in elk geval wel voorlopig.
Laten we het hierbij houden, niet op de man spelen en in 2028 eens terugblikken of het gelukt is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Maar ja... De topman heeft een bepaalde "visie" (dit bewust tussen aanhalingstekens) dus het is wat het is. Hopen maar dat het goed gaat/goed komt met de ruimtevaarttak van SpaceX.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nieuwe launchtimer
Er is een nieuwe launchtimer in gebruik genomen welke automatisch (doormiddel van een API call) de volgende launch zal weergeven. Dit is vanaf 7 dagen voor de launch en geldt voor de zogenaamde Heavy lanceer vehikels, op dit moment deze "['starship', 'super heavy', 'falcon heavy', 'sls', 'vulcan', 'new glenn', 'ariane 6', 'long march 5', 'angara a5', 'proton']".Voordeel is dat wij niet meer bij elke delay handmatig een aanpassing hoeven te doen.
Laat weten als je er een probleem mee ziet of als er wellicht nog andere raketten aan toegevoegd moeten worden (mits de gebruikte API het ondersteund kan dat natuurlijk), dit kan via Github
[ Voor 12% gewijzigd door darkrain op 24-05-2026 13:16 ]
Ik stoor me momenteel vooral aan de versies van Starship die maar doorgevoerd worden zonder dat de voorgaande normaal functioneerde. Versie 3 werkt nu ook nog niet naar behoren maar versie 4 staat alweer op de planning? Nog groter en ambitieuzer. Welja. Misschien eerst eens iets maken wat gewoon werkt? Ik heb de ontwikkeling vanaf het begin gevolgt en ik voel me een beetje aan het lijntje gehouden. Veel beloftes van grootse daden maar tot op heden na 12 vluchten nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren. Je kunt je niet blijven verschillen achter termen als "compleet nieuwe hardware" en "maar dit is de grootste raket ooit". Dat was 10 vluchten geleden nog relevant maar ondertussen niet meer. De Raptor 3 is gewoon een iteratie op alle kennis van de vorige motoren. Dan mag je daar toch wel iets van verwachten? En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren? De fouten tijdens vlucht 12 waren gewoon onnodig lijkt me. En vlucht 13 moet nu waarschijnlijk dezelfde testen nogmaals ondergaan omdat het de vorige keer niet werkte. Dus opnieuw geen vooruitgang. Die HLS gaat er nooit komen voorspel ik bij deze.JeroenH schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:22:
Maar ja... De topman heeft een bepaalde "visie" (dit bewust tussen aanhalingstekens) dus het is wat het is. Hopen maar dat het goed gaat/goed komt met de ruimtevaarttak van SpaceX.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Ik ben er toch vrij zeker van dat ik gisteren een van de grootste raketten ooit foutloos de launchpad heb zien verlaten, succesvol de eerste trap afstootte en wat (proef)satellieten heeft gelanceerd.3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]Veel beloftes van grootse daden maar tot op heden na 12 vluchten nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren.
Miljoenen onderdelen moesten foutloos samenwerken om dit mogelijk te maken. Dan gaat er (bijna) altijd iets fout, in dit geval 2 motoren die stopten met werken, wat ook voor het grote publiek opviel omdat dat duidelijk op de live beelden te zien (en te horen) was. Alle lanceerdata (en dat is heul veul) zal geanalyseerd worden om verbeteringen aan te brengen aan de volgende raketten.
Als info: Voorafgaande aan de eerste stap op de maan werden er, in het Apollo programma alleen al, meer dan 20 testraketten gebruikt. De programma's daarvoor, Mercury en Gemini, niet meegerekend.
Wat meespeelt is dat SpaceX echt het wiel opnieuw uit moet vinden, de technieken uit de jaren '60/'70 van de vorige eeuw zijn achterhaald, de meeste technici van die tijd zijn al overleden en men ging toen ook iets 'slordiger' om met risico's die konden leiden tot het omkomen van de bemanning.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Foutloos de launchpad verlaten deden ze al vanaf testvlucht 1. Er is nooit een Starship geëxplodeerd op het launchpad. Het afstoten van de eerste trap is ook nog nooit mis gegaan. Dus in hoeverre tellen we dat nog als een bijzondere prestatie?Yaksa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Ik ben er toch vrij zeker van dat ik gisteren een van de grootste raketten ooit foutloos de launchpad heb zien verlaten, succesvol de eerste trap afstootte en wat (proef)satellieten heeft gelanceerd.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
[ Voor 86% gewijzigd door darkrain op 24-05-2026 15:22 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Oh, dus nu gaan we van "nog niets daadwerkelijk kunnen lanceren" ineens naar 'geen bijzondere prestatie'?3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:32:
[...]Foutloos de launchpad verlaten deden ze al vanaf testvlucht 1. Er is nooit een Starship geëxplodeerd op het launchpad. Het afstoten van de eerste trap is ook nog nooit mis gegaan. Dus in hoeverre tellen we dat nog als een bijzondere prestatie?
Elke iteratie van raketten kent duizenden andere onderdelen die anders kunnen reageren op de lancering. Die moeten samenwerken met onderdelen die al bewezen hebben dat ze het aankunnen.
Dat op zich is al een bijzondere prestatie.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is misschien weer het andere uiterste in 'emotie', al heb je wel gelijk dat elke lancering een bijzondere prestatie is
Er staan toch gewoon nog 3 lanceringen gepland on 2026. En dan in 2027 HLS en tanker test & demo flights. En verder wat commerciële vluchten.
Wikipedia: List of planned Starship launches
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Niks mis met Raptor 3. Vermogen is hoger. Minder afscherming nodig. Het feit dat tijdens de boostback er maar 1 herstartte en de rest het niet deed geeft aan dat het niet aan de motoren lag maar aan de toevoer van brandstof of oxidator. Dus kom maar met versie 4. Dat ding hangt vol met telemetrie dus daar zullen de engineers wel een probleem kunnen vaststellen en oplossen.3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]
De Raptor 3 is gewoon een iteratie op alle kennis van de vorige motoren. Dan mag je daar toch wel iets van verwachten?
[/quote]
Ja. Heb je Starship al zien opbranden tijdens terugkeer atmosfeer dan? Ik heb 1 versie gezien die met halve stuurflappen en al gewoon nog kon landen. Moest je eens bij SLS proberen.En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren?
Jawel. Maar niet op het tempo waar ze het over hebben. En het zijn geen fouten met een enorm belang erachter. We/ze weten gewoon dat dit een proefvlucht is en niet alles gaat werken. Starship land nu al meerdere malen precies daar waar hij moet landen. Vliegt op de manier waarop hij zou moet vliegen. Lanceert dingen zoals ze het willen. Maar het moet een paar dingen doen over een paar jaar.De fouten tijdens vlucht 12 waren gewoon onnodig lijkt me. En vlucht 13 moet nu waarschijnlijk dezelfde testen nogmaals ondergaan omdat het de vorige keer niet werkte. Dus opnieuw geen vooruitgang. Die HLS gaat er nooit komen voorspel ik bij deze.
Dat.
Vele malen goedkoper
Vele malen sneller achter elkaar.
Komt vanzelf zou ik zeggen.
Laatste conclusie is dat het hitteschild goed gewerkt heeft.3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]
En werkt dat hitteschild van Starship nu wel of niet naar behoren?
Althans dat geven de sensoren aan.
Op een gegeven moment heb je van een oude versie geleerd wat er maar mogelijk is.3raser schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
[...]
Ik stoor me momenteel vooral aan de versies van Starship die maar doorgevoerd worden zonder dat de voorgaande normaal functioneerde. Versie 3 werkt nu ook nog niet naar behoren maar versie 4 staat alweer op de planning? Nog groter en ambitieuzer. Welja. Misschien eerst eens iets maken wat gewoon werkt?
Dat kan je optimaliseren waardoor je iets werkends krijgt wat niet bruikbaar is en vervolgens alsnog in een nieuwe versie vergroot moet worden met alle problemen vandien.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Op de live beelden zag de raket er zoveel 'zwarter' uit dede lijkt zo 'schoon' dat die haast gephotoshopt lijkt.XWB schreef op zondag 24 mei 2026 @ 01:01:
Plaatjes van de "landing" dan maar?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://x.com/SpaceX/status/2058305552866775118/
Onderzoek naar de problemen met de 2e trap van New Glenn is afgerond.
> The final mishap report identified the direct cause of the mishap as a cryogenic leak that froze a hydraulic line and led to a thrust anomaly during the second-stage engine burn,” the agency stated.
> “Blue Origin identified nine corrective actions to prevent reoccurrence of the event,” the FAA added, but did not disclose the corrective actions. “The FAA will verify that Blue Origin implements corrective actions prior to the launch of the next New Glenn mission.”
En de volgende lancering van New Glenn staat gelijk in de launch timer zie ik. Bedankt voor die mooie aanpassing, @darkrain.D-dark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:08:
Iets dat even was ondergesneeuwd in al het superheavy gebeuren
Onderzoek naar de problemen met de 2e trap van New Glenn is afgerond.
> The final mishap report identified the direct cause of the mishap as a cryogenic leak that froze a hydraulic line and led to a thrust anomaly during the second-stage engine burn,” the agency stated.
> “Blue Origin identified nine corrective actions to prevent reoccurrence of the event,” the FAA added, but did not disclose the corrective actions. “The FAA will verify that Blue Origin implements corrective actions prior to the launch of the next New Glenn mission.”
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Nou die gaat niet gebeuren, heul grote boem bij de static test fire:3raser schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:32:
En de volgende lancering van New Glenn staat gelijk in de launch timer zie ik.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dit is wel een beetje SpaceX/Amos-6 vibes maar dan x². Er is echt enorm veel schade aan de lanceer inrichting, dit wordt makkelijk een jaar of meer aan vertraging voor het programma.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.
[ Voor 15% gewijzigd door 3raser op 29-05-2026 08:36 ]
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
https://arstechnica.com/s...during-a-static-fire-test
EDIT: local news met een helicopter en een zoom lens:
YouTube: Blue Origin explosion: Live coverage after massive blast at Cape Can...
[ Voor 35% gewijzigd door loekf2 op 29-05-2026 08:42 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Zou zomaar een brandstoflek kunnen zijn. Ontbrand en slaat naar binnen.3raser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
Ligt het aan mij of lijkt die explosie van buitenaf te komen? Aan de onderkant (of zelfs de achterkant) van de raket ontploft er iets, daarna begint er van alles te branden en daarna ontploft de raket pas. Dat lijkt me geen scheur in de brandstoftank om maar iets te noemen.
Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
ULA Sniper ?
[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 29-05-2026 08:43 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
:strip_exif()/f/image/vcPgTbb9Y4luV0420Y6AHGWh.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Jzlkgs01fibFlkDFjYcaL7A0.png?f=user_large)
(Ja ik weet het, X ,....)
[ Voor 76% gewijzigd door loekf2 op 29-05-2026 09:07 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
De raket zat 'verstopt' achter de transporter/erector. Dus je kan de raket zelf niet zien op de beelden. Daardoor lijkt het alsof de explosie niet direct op de booster begint. Zie ook de video van Scott Manley. Die beantwoord zoals altijd de meeste vragen erg helder.3raser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
Ligt het aan mij of lijkt die explosie van buitenaf te komen? Aan de onderkant (of zelfs de achterkant) van de raket ontploft er iets, daarna begint er van alles te branden en daarna ontploft de raket pas. Dat lijkt me geen scheur in de brandstoftank om maar iets te noemen.
Als er beelden zijn vanuit een andere hoek dan zou dat meer duidelijkheid kunnen geven lijkt me.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Nu het daar licht wordt, kan ik wel zeker concluderen (denk ik) dat de transporter en de lightning tower RIP zijn.Who Am I? schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:15:
[...]
De raket zat 'verstopt' achter de transporter/erector. Dus je kan de raket zelf niet zien op de beelden. Daardoor lijkt het alsof de explosie niet direct op de booster begint. Zie ook de video van Scott Manley. Die beantwoord zoals altijd de meeste vragen erg helder.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Photos from ~5000ft of the aftermath from last night's hotfire anomaly involving New Glenn at SLC-36.
— Gavin Richmond (@tweetsiphotos) 29 mei 2026
📸 @LaunchHeavenX pic.twitter.com/qysNDvZPPB
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Daar is weinig heel gebleven. De toren die nog staat is ook zwaar beschadigd zo te zien. Best kans dat die ook niet meer te redden is.ZeRoC00L schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:44:
Ja, dit gaat enige tijd kosten om opnieuw op te bouwen.....
[Embed]
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Na talloze posts erover van mij is er ineens een verrassingslancering van de herbruikbare Long March (CZ)-12B, en dan besluiten ze hem af te schieten zonder te landen...Yakolev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Long March-10B lancering vermoedelijk uitgesteld naar 2026H2
Volgens de China kenners zou de landingsplek niet beschikbaar zijn, waardoor men heeft besloten af te zien van de landing. In een baan om de aarde zijn Qianfen satellieten gebracht (de Chinese evenknie van Starlink) - De tiende batch alweer.Confirmed lift-off of the CZ-12B with no NOTAM😂 https://t.co/oCyd6KiXUN pic.twitter.com/CS6HNrlcmy
— kelvin (@kelvin61942434) 1 juni 2026
We wachten dus rustig verder op de aller eerste succesvolle landing.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html
Jared Isaacman nuanceerde zich later op X dat hij met die uitpraak eigenlijk doelde op het tijdpad van de aankomende missies en dat deze nog binnen bereik zouden kunnen liggen.TWKterry schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:
Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.
https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html
I enjoyed being at the CNBC event, but I wanted to clarify. The question was about the timing of the Moon Base and recent lunar rover awards. I was pointing out that those missions are not until 2028, which should be well within what is possible for pad recovery.
— NASA Administrator Jared Isaacman (@NASAAdmin) 2 juni 2026
Blue Origin… https://t.co/P2UwcsEvN3
Dave Limp (CEO van Blue Origin) gaf zelf aan te verwachten eind dit jaar weer te willen vliegen, naast wat andere toevoegingen op de schade:I enjoyed being at the CNBC event, but I wanted to clarify. The question was about the timing of the Moon Base and recent lunar rover awards. I was pointing out that those missions are not until 2028, which should be well within what is possible for pad recovery.
Blue Origin leadership has responded incredibly quickly, and NASA will do all we can to help with root cause analysis and accelerate pad recovery timeframes while staying extremely focused on progressing the lander.
Some LC-36 updates. Now that we’ve had access to the pad and integration facility we can share a bit of good news. The propellant farm, oxygen, liquid hydrogen and LNG tanks are all in good shape. This is good luck because these are very long lead items. The water tower is also…
— Dave Limp (@davill) 2 juni 2026
Some LC-36 updates. Now that we’ve had access to the pad and integration facility we can share a bit of good news. The propellant farm, oxygen, liquid hydrogen and LNG tanks are all in good shape. This is good luck because these are very long lead items. The water tower is also good. The big support tower is damaged, but it can be repaired in place rather than torn down and replaced. The booster “Never Tell Me The Odds” and the three GS-2s that were onsite in the integration facility also look good.
I’ve seen some speculation that we might move directly to the 9x4 configuration, but we won’t do that. Rate manufacturing of 7x2 is going well, and we’re going to continue that at pace as planned and store the stages for use. In addition, we had already been working for some time on eliminating our transporter-erector in favor of an alternative vertical conop, and we’ll now go directly to that; so we don’t need a new transporter-erector.
We will fly again before the end of this year. Gradatim Ferociter.
[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 02-06-2026 20:46 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Er is lokale caching (in de browser) die gebruikt wordt als de limiet gehaald is, deze kan omzeilt worden door de refreshknop in de widget te gebruiken, uiteraard kan dat dan wel een request kosten (afhankelijk van of je de CDN cache of de API zelf raakt).
Als laatste is er wat extra metadata rondom de lancering toegevoegd, bijvoorbeeld als er slecht weer verwacht wordt en de kans op lancering kleiner is.
Falcon 9 wordt niet standaard getoond maar is wel handig om te zien hoe en wat aangezien er zoveel van zijn...
Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?
Verder wel heel tof hoor.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:38:
Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?
Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?
Verder wel heel tof hoor.
Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
ff ctrl-f5 op die hierboven gedeelde github page en je red je wel denk ikPierre schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:00:
Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic
Ik vind die 7 dagen en To Be Confirmed allebei wel prima. Liever dat dan dat hij niets toont. Zolang hij altijd maar de eerstvolgende vlucht laat zien. Dus geen vlucht die pas over 6 dagen gaat terwijl er op datzelfde moment een klaar op het platform staat die over een uur gelanceerd wordt.darkrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:
[...]
Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.
Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
https://www.reuters.com/world/nasa-live-international-space-station-astronauts-prepare-possible-evacuation-due-2026-06-05/
Het ISS lek lijkt nu toch voor grotere problemen te zorgen en moeilijk te dichten. Ik ben benieuwd of we een evacuatie gaan zien.
[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 05-06-2026 16:40 ]
https://www.nu.nl/tech/63...beren-lek-te-dichten.html
Dan is het wel serieus.Het team Crew 12 kreeg maandag de opdracht om met ruimtepakken en al naar het Crew Dragon-ruimtevaartuig te gaan, is vrijdag bekendgemaakt.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nuja, een "abundance of caution", maar ik kan me voorstellen dat een abrupt drukverlies als er tijdens de reparatie iets niet lekker loopt minder prettig is. In principe verwacht je niet gelijk enorme problemen (het is "maar" een vacuum, slechts 1 bar verschil met de capsules), maar met een dermate oude installatie zou ik hem toch ook wel knijpen.franssie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:41:
Ja las het net ook op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/63...beren-lek-te-dichten.html
[...]
Dan is het wel serieus.
Een risico heeft twee kanten. Kans en gevolg. Hier houdt men terecht rekening met de gevolg kant. Dus ja serieus (anders doe jet het ook niet natuurlijk).
Kans lijkt overigens al snel te dalen, lek één van de twee moet nu dicht zijn.
Vraag me af hoe ze dat dichten (en hoe een dergelijk lek eruit ziet). Je merkte terecht op dat het slechts 1 bar verschil is, maar ik moet dan gelijk aan een bandenplaksetje denken (en soms is het inderdaad ook zo simpel)
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maart vorig jaar, testvlucht, guidance control failed, men heeft het toestel in de lucht laten exploderen, niemand gewond, er was geen payload.darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Mooie test voor de launch timer3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:24:
[...]
Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.
darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:07:
Scrubbed hoor ik...
Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...We are standing down from today’s launch attempt. We are still detecting off nominal behavior in the vehicle's fluid systems, the teams are analyzing the new data to isolate the root cause.
— Isar Aerospace (@isaraerospace) 15 juni 2026
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Morgen opnieuw maar dat is niet bevestigd...3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
[...]
[X]
Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Waarschijnlijk krijgt ArianeSpace nog wel wat meer contracten van Amazon. Blijkt die Ariane-6 toch helemaal geen verkeerde beslissing te zijn geweest.
Among the large new rockets Amazon was counting on, only Europe has delivered
https://arstechnica.com/s...atellites-waiting-to-fly/
En over 4 uur is er nog een Ariane-6 missie.
----
Heel binnenkort staat er weer een lancering van de herbruikbare LandSpace Zhuque-3 raket op de planning
Multiple travel agencies start reservation for watching the ZQ-3's launch. The launch date is likely initially determined at early July. The ZQ-3 may need a static fire ahead the launch, So the date may change. Anyway, It is close. pic.twitter.com/4gDFcnCCtf
— Ace of Razgriz (@raz_liu) 17 juni 2026
[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 17-06-2026 10:01 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform!Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
... Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo...
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Dat wel, om vervolgens vrij langzaam naar de gewenste orbit te gaan...3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform!![]()
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Fijn dat er ff een hold was, kon ik meteen fixen hoe de timer daarmee omgaat
Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform!![]()
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
T/W van 2,33raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform!![]()
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Ik had je wel begrepen. Ik vond het gewoon een leuke woordspeling.Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!
Mooi om te zien dat Ariane een gewaardeerde speler is die vaker mag gaan lanceren.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Bron: space.comStarfall is a cargo transportation vehicle designed to carry payloads to low Earth orbit (LEO) and beyond, aboard SpaceX's Falcon 9 and Falcon Heavy rockets, and also return materials safely back to Earth. The platform isn't designed to fly human passengers; it's geared toward the support of research or other payloads that require retrieval after a stint in space, such as pharmaceuticals and other products of orbital manufacturing.
Scott Manley heeft er onlangs een video over gemaakt.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Verder lezen op:Een ruimtetelescoop van NASA dreigt langzaam terug in de atmosfeer van de aarde te vallen, maar redding is nabij. Komende week moet een ruimtevaartuigje op weg gaan om de telescoop een zetje te geven.
Ruimtetelescoop Swift werd in 2004 gelanceerd om astronomische fenomenen als gammaflitsen vast te leggen, de meest krachtige explosies in het heelal. De Swift-telescoop doet het na 22 jaar nog prima, maar omdat hij in een relatief lage baan om de aarde draait is hij door voortdurende botsingen met rondvliegende deeltjes langzaam gaan dalen, van zo'n 600 kilometer naar zo'n 400 kilometer hoogte. En eenmaal voorbij de 300 kilometer kan het snel gaan.
Door verschillende zonnestormen in 2024 is de ruimtetelescoop nog sneller gaan dalen dan verwacht. Het 840 kilo zware gevaarte zou al over enkele maanden kunnen neerstorten. Daarom heeft een team bij NASA in recordtijd een reddingsplan ontwikkeld. NASA huurde daarvoor het Amerikaanse bedrijf Katalyst Space in.
Op eigen kracht kan Swift niet in een hogere baan komen, want het apparaat heeft geen raketmotor. Vandaar het idee om een onbemand ruimtevaartuigje, Link genaamd, naar de telescoop te laten vliegen om als een soort ruimtesleepboot te dienen.
Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Zo'n onbemande reddingsmissie is nog nooit uitgevoerd. Daar komt bij dat de reddingssloep moet aankoppelen bij de telescoop, maar Swift is daar helemaal niet op gebouwd. Link zal zich met drie robotarmen moeten vastklampen aan de telescoop.
https://nos.nl/artikel/26...stortende-ruimtetelescoop
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.