• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Yakolev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:58:
[...]


Long March-10B lancering vermoedelijk uitgesteld naar 2026H2 :(
Na talloze posts erover van mij is er ineens een verrassingslancering van de herbruikbare Long March (CZ)-12B, en dan besluiten ze hem af te schieten zonder te landen... Volgens de China kenners zou de landingsplek niet beschikbaar zijn, waardoor men heeft besloten af te zien van de landing. In een baan om de aarde zijn Qianfen satellieten gebracht (de Chinese evenknie van Starlink) - De tiende batch alweer.

We wachten dus rustig verder op de aller eerste succesvolle landing.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 11:39

TWKterry

Master Mariner

Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html

  • Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Felyrion

goodgoan!

TWKterry schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:
Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html
Jared Isaacman nuanceerde zich later op X dat hij met die uitpraak eigenlijk doelde op het tijdpad van de aankomende missies en dat deze nog binnen bereik zouden kunnen liggen.
I enjoyed being at the CNBC event, but I wanted to clarify. The question was about the timing of the Moon Base and recent lunar rover awards. I was pointing out that those missions are not until 2028, which should be well within what is possible for pad recovery.

Blue Origin leadership has responded incredibly quickly, and NASA will do all we can to help with root cause analysis and accelerate pad recovery timeframes while staying extremely focused on progressing the lander.
Dave Limp (CEO van Blue Origin) gaf zelf aan te verwachten eind dit jaar weer te willen vliegen, naast wat andere toevoegingen op de schade:
Some LC-36 updates. Now that we’ve had access to the pad and integration facility we can share a bit of good news. The propellant farm, oxygen, liquid hydrogen and LNG tanks are all in good shape. This is good luck because these are very long lead items. The water tower is also good. The big support tower is damaged, but it can be repaired in place rather than torn down and replaced. The booster “Never Tell Me The Odds” and the three GS-2s that were onsite in the integration facility also look good.

I’ve seen some speculation that we might move directly to the 9x4 configuration, but we won’t do that. Rate manufacturing of 7x2 is going well, and we’re going to continue that at pace as planned and store the stages for use. In addition, we had already been working for some time on eliminating our transporter-erector in favor of an alternative vertical conop, and we’ll now go directly to that; so we don’t need a new transporter-erector.

We will fly again before the end of this year. Gradatim Ferociter.

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 02-06-2026 20:46 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Ik heb wat zaken toegevoegd aan de launch timer, de API geeft 15 requests per IP per uur, dus ik dacht dat het slim was om even te laten zien op hoeveel je zit, verder doet het auto-refresh op een slimme manier, meer naarmate we dichterbij een launch zitten maar wel rekening houdend met de limiet.

Er is lokale caching (in de browser) die gebruikt wordt als de limiet gehaald is, deze kan omzeilt worden door de refreshknop in de widget te gebruiken, uiteraard kan dat dan wel een request kosten (afhankelijk van of je de CDN cache of de API zelf raakt).

Als laatste is er wat extra metadata rondom de lancering toegevoegd, bijvoorbeeld als er slecht weer verwacht wordt en de kans op lancering kleiner is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcKVG5KxhO0p1NiB_VO9dtBx5s0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3spY9x8YDSQmXKUhI3irhWR1.gif?f=fotoalbum_large Falcon 9 wordt niet standaard getoond maar is wel handig om te zien hoe en wat aangezien er zoveel van zijn...

Tweakers Discord


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:38:
Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.
Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?

Tweakers Discord


  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

Pierre

Van nature lui!

Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Pierre schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:00:
Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+
ff ctrl-f5 op die hierboven gedeelde github page en je red je wel denk ik :)

Tweakers Discord


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?
Ik vind die 7 dagen en To Be Confirmed allebei wel prima. Liever dat dan dat hij niets toont. Zolang hij altijd maar de eerstvolgende vlucht laat zien. Dus geen vlucht die pas over 6 dagen gaat terwijl er op datzelfde moment een klaar op het platform staat die over een uur gelanceerd wordt. ;)

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
https://www.bbc.com/news/live/c4g44ew3g1kt

https://www.reuters.com/world/nasa-live-international-space-station-astronauts-prepare-possible-evacuation-due-2026-06-05/

Het ISS lek lijkt nu toch voor grotere problemen te zorgen en moeilijk te dichten. Ik ben benieuwd of we een evacuatie gaan zien.

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 05-06-2026 16:40 ]


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

franssie

Save the albatross

Ja las het net ook op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/63...beren-lek-te-dichten.html
Het team Crew 12 kreeg maandag de opdracht om met ruimtepakken en al naar het Crew Dragon-ruimtevaartuig te gaan, is vrijdag bekendgemaakt.
Dan is het wel serieus.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nuja, een "abundance of caution", maar ik kan me voorstellen dat een abrupt drukverlies als er tijdens de reparatie iets niet lekker loopt minder prettig is. In principe verwacht je niet gelijk enorme problemen (het is "maar" een vacuum, slechts 1 bar verschil met de capsules), maar met een dermate oude installatie zou ik hem toch ook wel knijpen.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

franssie

Save the albatross

pagani schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Nuja, een "abundance of caution", <>
Een risico heeft twee kanten. Kans en gevolg. Hier houdt men terecht rekening met de gevolg kant. Dus ja serieus (anders doe jet het ook niet natuurlijk).

Kans lijkt overigens al snel te dalen, lek één van de twee moet nu dicht zijn.

Vraag me af hoe ze dat dichten (en hoe een dergelijk lek eruit ziet). Je merkte terecht op dat het slechts 1 bar verschil is, maar ik moet dan gelijk aan een bandenplaksetje denken (en soms is het inderdaad ook zo simpel)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?

Tweakers Discord


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Maart vorig jaar, testvlucht, guidance control failed, men heeft het toestel in de lucht laten exploderen, niemand gewond, er was geen payload.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.
Mooie test voor de launch timer :P Ik heb goede hoop dat ie gaat dit keer.

Tweakers Discord


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Scrubbed hoor ik...

Tweakers Discord


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
[...]

[X]

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...
Morgen opnieuw maar dat is niet bevestigd...

Tweakers Discord


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:38
Hier een uitstekende gemaakte documentaire over het Apollo-Suyoz Test Project:
Dit Youtube-kanaal maakt zeer, zeer goede documentaires over ruimtevaart.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Amazon prijst ArianeSpace, omdat de Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo om tientallen Amazon LEO-satellieten de ruimte in te brengen. Veel andere lanceringen waren gepland met de New Glenn en met de Vulcan, maar dat gaat alles behalve gestaag.

Waarschijnlijk krijgt ArianeSpace nog wel wat meer contracten van Amazon. Blijkt die Ariane-6 toch helemaal geen verkeerde beslissing te zijn geweest.

Among the large new rockets Amazon was counting on, only Europe has delivered
https://arstechnica.com/s...atellites-waiting-to-fly/

En over 4 uur is er nog een Ariane-6 missie.

----

Heel binnenkort staat er weer een lancering van de herbruikbare LandSpace Zhuque-3 raket op de planning :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 17-06-2026 10:01 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
... Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo...
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Dat wel, om vervolgens vrij langzaam naar de gewenste orbit te gaan...
offtopic:
Fijn dat er ff een hold was, kon ik meteen fixen hoe de timer daarmee omgaat :P

Tweakers Discord


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
T/W van 2,3

  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:38:
[...]


Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!
Ik had je wel begrepen. Ik vond het gewoon een leuke woordspeling. ;)
Mooi om te zien dat Ariane een gewaardeerde speler is die vaker mag gaan lanceren.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 11:49

3raser

⚜️ Premium member

Over iets minder dan 2 uur is de demonstratie lancering van Starfall. Een nieuw type capsule voor transport missies.
Starfall is a cargo transportation vehicle designed to carry payloads to low Earth orbit (LEO) and beyond, aboard SpaceX's Falcon 9 and Falcon Heavy rockets, and also return materials safely back to Earth. The platform isn't designed to fly human passengers; it's geared toward the support of research or other payloads that require retrieval after a stint in space, such as pharmaceuticals and other products of orbital manufacturing.
Bron: space.com

Scott Manley heeft er onlangs een video over gemaakt.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Loading...
--