• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Yakolev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Long March-10B lancering vermoedelijk uitgesteld naar 2026H2 :(
Na talloze posts erover van mij is er ineens een verrassingslancering van de herbruikbare Long March (CZ)-12B, en dan besluiten ze hem af te schieten zonder te landen... Volgens de China kenners zou de landingsplek niet beschikbaar zijn, waardoor men heeft besloten af te zien van de landing. In een baan om de aarde zijn Qianfen satellieten gebracht (de Chinese evenknie van Starlink) - De tiende batch alweer.

We wachten dus rustig verder op de aller eerste succesvolle landing.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

TWKterry

Master Mariner

Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:28

Felyrion

goodgoan!

TWKterry schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:
Volgens Isaacman van NASA is de lanceerinstallatie van Blue Origin mogelijk pas in 2028 weer operationeel, Schade is enorm zoals ook op de foto in het nu.nl artikel te zien is.

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397880/lanceerbasis-blue-origin-pas-in-2028-gereed-vanwege-schade-door-ontploffing.html
Jared Isaacman nuanceerde zich later op X dat hij met die uitpraak eigenlijk doelde op het tijdpad van de aankomende missies en dat deze nog binnen bereik zouden kunnen liggen.
I enjoyed being at the CNBC event, but I wanted to clarify. The question was about the timing of the Moon Base and recent lunar rover awards. I was pointing out that those missions are not until 2028, which should be well within what is possible for pad recovery.

Blue Origin leadership has responded incredibly quickly, and NASA will do all we can to help with root cause analysis and accelerate pad recovery timeframes while staying extremely focused on progressing the lander.
Dave Limp (CEO van Blue Origin) gaf zelf aan te verwachten eind dit jaar weer te willen vliegen, naast wat andere toevoegingen op de schade:
Some LC-36 updates. Now that we’ve had access to the pad and integration facility we can share a bit of good news. The propellant farm, oxygen, liquid hydrogen and LNG tanks are all in good shape. This is good luck because these are very long lead items. The water tower is also good. The big support tower is damaged, but it can be repaired in place rather than torn down and replaced. The booster “Never Tell Me The Odds” and the three GS-2s that were onsite in the integration facility also look good.

I’ve seen some speculation that we might move directly to the 9x4 configuration, but we won’t do that. Rate manufacturing of 7x2 is going well, and we’re going to continue that at pace as planned and store the stages for use. In addition, we had already been working for some time on eliminating our transporter-erector in favor of an alternative vertical conop, and we’ll now go directly to that; so we don’t need a new transporter-erector.

We will fly again before the end of this year. Gradatim Ferociter.

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 02-06-2026 20:46 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Ik heb wat zaken toegevoegd aan de launch timer, de API geeft 15 requests per IP per uur, dus ik dacht dat het slim was om even te laten zien op hoeveel je zit, verder doet het auto-refresh op een slimme manier, meer naarmate we dichterbij een launch zitten maar wel rekening houdend met de limiet.

Er is lokale caching (in de browser) die gebruikt wordt als de limiet gehaald is, deze kan omzeilt worden door de refreshknop in de widget te gebruiken, uiteraard kan dat dan wel een request kosten (afhankelijk van of je de CDN cache of de API zelf raakt).

Als laatste is er wat extra metadata rondom de lancering toegevoegd, bijvoorbeeld als er slecht weer verwacht wordt en de kans op lancering kleiner is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcKVG5KxhO0p1NiB_VO9dtBx5s0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3spY9x8YDSQmXKUhI3irhWR1.gif?f=fotoalbum_large Falcon 9 wordt niet standaard getoond maar is wel handig om te zien hoe en wat aangezien er zoveel van zijn...

Tweakers Discord

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:38:
Waarom krijgen we de aankomende LM5 lancering te zien, terwijl er volgens de gegevens van Space Launch Now, daar nog 5 lanceringen tussen zitten?

Of laat het alleen de meest belangrijke lanceringen zien?

Verder wel heel tof hoor.
Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?

Tweakers Discord

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:20

Pierre

Van nature lui!

Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Pierre schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:00:
Ik vind het er sowieso goed uit zien, eens kijken of ik dat in Home Assistant kan krijgen op de een of andere manier, maar dat is hier off topic :+
ff ctrl-f5 op die hierboven gedeelde github page en je red je wel denk ik :)

Tweakers Discord

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:35

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Dat komt door de selectie van heavy lanceervehikels die ik initieel gekozen heb.

Je kunt hier de selectie testen https://darkrain-nl.github.io/space-flight-widget/ Ik sta wel open voor verbetervoorstellen, zelf zit ik te denken om alleen vluchten die Klaar voor lancering zijn te laten zien en niet To Be Confirmed... en wellicht is 7 dagen in het vooruit ook teveel?
Ik vind die 7 dagen en To Be Confirmed allebei wel prima. Liever dat dan dat hij niets toont. Zolang hij altijd maar de eerstvolgende vlucht laat zien. Dus geen vlucht die pas over 6 dagen gaat terwijl er op datzelfde moment een klaar op het platform staat die over een uur gelanceerd wordt. ;)

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
https://www.bbc.com/news/live/c4g44ew3g1kt

https://www.reuters.com/world/nasa-live-international-space-station-astronauts-prepare-possible-evacuation-due-2026-06-05/

Het ISS lek lijkt nu toch voor grotere problemen te zorgen en moeilijk te dichten. Ik ben benieuwd of we een evacuatie gaan zien.

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 05-06-2026 16:40 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15

franssie

Save the albatross

Ja las het net ook op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/63...beren-lek-te-dichten.html
Het team Crew 12 kreeg maandag de opdracht om met ruimtepakken en al naar het Crew Dragon-ruimtevaartuig te gaan, is vrijdag bekendgemaakt.
Dan is het wel serieus.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pagani
  • Niet online
Nuja, een "abundance of caution", maar ik kan me voorstellen dat een abrupt drukverlies als er tijdens de reparatie iets niet lekker loopt minder prettig is. In principe verwacht je niet gelijk enorme problemen (het is "maar" een vacuum, slechts 1 bar verschil met de capsules), maar met een dermate oude installatie zou ik hem toch ook wel knijpen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15

franssie

Save the albatross

pagani schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Nuja, een "abundance of caution", <>
Een risico heeft twee kanten. Kans en gevolg. Hier houdt men terecht rekening met de gevolg kant. Dus ja serieus (anders doe jet het ook niet natuurlijk).

Kans lijkt overigens al snel te dalen, lek één van de twee moet nu dicht zijn.

Vraag me af hoe ze dat dichten (en hoe een dergelijk lek eruit ziet). Je merkte terecht op dat het slechts 1 bar verschil is, maar ik moet dan gelijk aan een bandenplaksetje denken (en soms is het inderdaad ook zo simpel)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?

Tweakers Discord

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Vanavond mogelijk weer een launch van Spectrum vanaf Andøya Spaceport door Isar, ben benieuwd hoe dat ditmaal zal gaan, ging die de vorige keer niet mis?
Maart vorig jaar, testvlucht, guidance control failed, men heeft het toestel in de lucht laten exploderen, niemand gewond, er was geen payload.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

darkrain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:15:
Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of hij nu wel echt gaat. De vorige 2 keer werd het een scrub en ze zijn blijkbaar niet heel vlot met een volgende poging. De laatste poging was op 9 april.
Mooie test voor de launch timer :P Ik heb goede hoop dat ie gaat dit keer.

Tweakers Discord

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

Scrubbed hoor ik...

Tweakers Discord

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

3raser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
[...]

[X]

Het begint wel een beetje de standaard te worden. En nu weer 2 maanden vertraging zeker...
Morgen opnieuw maar dat is niet bevestigd...

Tweakers Discord

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
Hier een uitstekende gemaakte documentaire over het Apollo-Suyoz Test Project:
Dit Youtube-kanaal maakt zeer, zeer goede documentaires over ruimtevaart.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Amazon prijst ArianeSpace, omdat de Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo om tientallen Amazon LEO-satellieten de ruimte in te brengen. Veel andere lanceringen waren gepland met de New Glenn en met de Vulcan, maar dat gaat alles behalve gestaag.

Waarschijnlijk krijgt ArianeSpace nog wel wat meer contracten van Amazon. Blijkt die Ariane-6 toch helemaal geen verkeerde beslissing te zijn geweest.

Among the large new rockets Amazon was counting on, only Europe has delivered
https://arstechnica.com/s...atellites-waiting-to-fly/

En over 4 uur is er nog een Ariane-6 missie.

----

Heel binnenkort staat er weer een lancering van de herbruikbare LandSpace Zhuque-3 raket op de planning :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 17-06-2026 10:01 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
... Ariane-6 de enige raket is met een fatsoenlijk lanceringstempo...
Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.

• darkrain

darkrain

Geniet. Punt.

3raser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Dat lanceringstempo nemen ze wel erg serieus. Dat ding spoot echt van het platform! :D
Vanuit de camerahoek op de livestream zag het er bijna uit alsof het mis ging, zo hard steeg hij op en wijzigde hij van koers.
Dat wel, om vervolgens vrij langzaam naar de gewenste orbit te gaan...
offtopic:
Fijn dat er ff een hold was, kon ik meteen fixen hoe de timer daarmee omgaat :P

Tweakers Discord

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

[...]

Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

T/W van 2,3

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Bedoelde meer de cadence van lanceringen, maar inderdaad. Dat ding gaat rap!
Ik had je wel begrepen. Ik vond het gewoon een leuke woordspeling. ;)
Mooi om te zien dat Ariane een gewaardeerde speler is die vaker mag gaan lanceren.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Over iets minder dan 2 uur is de demonstratie lancering van Starfall. Een nieuw type capsule voor transport missies.
Starfall is a cargo transportation vehicle designed to carry payloads to low Earth orbit (LEO) and beyond, aboard SpaceX's Falcon 9 and Falcon Heavy rockets, and also return materials safely back to Earth. The platform isn't designed to fly human passengers; it's geared toward the support of research or other payloads that require retrieval after a stint in space, such as pharmaceuticals and other products of orbital manufacturing.
Bron: space.com

Scott Manley heeft er onlangs een video over gemaakt.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

Dit vind ik nou mooi:
Een ruimtetelescoop van NASA dreigt langzaam terug in de atmosfeer van de aarde te vallen, maar redding is nabij. Komende week moet een ruimtevaartuigje op weg gaan om de telescoop een zetje te geven.

Ruimtetelescoop Swift werd in 2004 gelanceerd om astronomische fenomenen als gammaflitsen vast te leggen, de meest krachtige explosies in het heelal. De Swift-telescoop doet het na 22 jaar nog prima, maar omdat hij in een relatief lage baan om de aarde draait is hij door voortdurende botsingen met rondvliegende deeltjes langzaam gaan dalen, van zo'n 600 kilometer naar zo'n 400 kilometer hoogte. En eenmaal voorbij de 300 kilometer kan het snel gaan.

Door verschillende zonnestormen in 2024 is de ruimtetelescoop nog sneller gaan dalen dan verwacht. Het 840 kilo zware gevaarte zou al over enkele maanden kunnen neerstorten. Daarom heeft een team bij NASA in recordtijd een reddingsplan ontwikkeld. NASA huurde daarvoor het Amerikaanse bedrijf Katalyst Space in.

Op eigen kracht kan Swift niet in een hogere baan komen, want het apparaat heeft geen raketmotor. Vandaar het idee om een onbemand ruimtevaartuigje, Link genaamd, naar de telescoop te laten vliegen om als een soort ruimtesleepboot te dienen.

Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Zo'n onbemande reddingsmissie is nog nooit uitgevoerd. Daar komt bij dat de reddingssloep moet aankoppelen bij de telescoop, maar Swift is daar helemaal niet op gebouwd. Link zal zich met drie robotarmen moeten vastklampen aan de telescoop.
Verder lezen op:

https://nos.nl/artikel/26...stortende-ruimtetelescoop

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Binnenkort nog een LandSpace Zhuque-3 poging. Static fire was een succes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DT5ltf9pfZ1Hn_3Vs1QIjDRo90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFA0tv7ofC2U3Z0A5E6SnPYi.jpg?f=fotoalbum_large

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Daar is ie dan, de eerste succesvolle landing van een herbruikbare raket buiten de Verenigde Staten. De Long March 10B kwam succesvol neer in het gekke apparaat die ze er voor gebouwd hebben.
En wat extra fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nth5GXMjvrrWO-tRwkinzsf7Tf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RzwIDsQSCAy52Tphkwzwfmz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UipGcp1wSwVcLvl8N_7Shn-g9yU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIPjJElfKeKSDR3DKM8tCKNv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I79JG4bCMH4ov-0EjzaXovltCPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZkppcTSjStOIFdGCeeFznPD.jpg?f=fotoalbum_tile
En nog een spectaculair filmpje in de tweet.

[ Voor 70% gewijzigd door Yakolev op 10-07-2026 08:13 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Yakolev schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:07:
Daar is ie dan, de eerste succesvolle landing van een herbruikbare raket buiten de Verenigde Staten. De Long March 10B kwam succesvol neer in het gekke apparaat die ze er voor gebouwd hebben.
Ik vind dat gekke apparaat niet heel gek eigenlijk. Geen landingsgestel nodig op de booster wat complexiteit en gewicht scheelt. Geen kans dat de raket omvalt na de landing. In welk opzicht zou dit slechter werken dan de methode van Falcon 9, Starship Heavy of New Glenn?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

3raser schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:16:
[...]

Ik vind dat gekke apparaat niet heel gek eigenlijk. Geen landingsgestel nodig op de booster wat complexiteit en gewicht scheelt. Geen kans dat de raket omvalt na de landing. In welk opzicht zou dit slechter werken dan de methode van Falcon 9, Starship Heavy of New Glenn?
Qua looks, want inderdaad qua functionaliteit lijkt het best een geniaal idee.

Ondertussen is ook aangegeven dat ze de booster nog voor het einde van het jaar opnieuw willen gebruiken, dus de landing lijkt echt perfect te zijn gegaan.

De volgende herbruikbare raket is binnenkort de Zhuque-3, gevolgd door een Long-March 10A.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik vraag me wel af wat die zwarte rook is aan de bovenkant van de booster. Het lijkt me toch dat er iets aan het verbranden is wat niet helemaal de bedoeling is. Het lijkt erop dat de zwarte rook ontstond na het inzetten van de landing burn. Of de zwarte rook was er al maar is pas goed zichtbaar nadat de vertraging is ingezet.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:52

Deurwaarder

*blaf*

De volgende testvlucht van Starship (nr 13) staat geplanned voor (niet eerder dan) vrijdag 17 Juli 00:45 onze tijd.
De tracker heeft hem automatisch al opgepikt :D

Op de website staat ook een (korte) tekst over flight 12:
At stage separation on Flight 12, slight differences in engine startup on the ship caused the directional flip of the booster to be off by approximately 90 degrees. The startup sequence has been modified to be more robust to timing variability and more reliably flip in the desired direction, which is done to increase overall performance. After stage separation and the flip, the Super Heavy booster attempted its boostback burn. Five of its 33 engines experienced issues when attempting to re-light causing the boostback burn to end early. The Super Heavy on this upcoming flight has hardware modifications to improve re-light reliability along with updates to engine alarms and aborts to match the conditions seen in the multi-engine flight environment.
https://www.spacex.com/launches/starship-flight-13

-Geen deurwaarder-

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:18
Maar misschien wel (voor de buitenwacht) het belangrijkste is dat ze voor het eerst ook een nuttige lading mee de ruimte in nemen! Maar liefst 20 Starlink V3 satellieten! Waarvan er 6 een camera aan boord hebben die gebruikt gaat worden om het hitteschild te inspecteren.

Ik hoop vooral dat alles geheel vlekkeloos verloopt en ze snel door kunnen naar het vangen van de booster én ship. Ook brandstof overdracht in de ruimte is een belangrijke volgende stap. Daarvoor zouden ze kort achter elkaar 2x moeten lanceren.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik lees dat IFT 13 vrijwel hetzelfde profiel heeft als IFT 12, die dus als mislukt wordt gezien, anders doe je hem niet opnieuw. Het grootste verschil is dat de aankomende vlucht 20 Starlink V3 satellieten gaan lanceren.
Six of the satellites have been modified with a suite of cameras to scan Starship’s heat shield and transmit imagery down to operators to continue testing methods of analyzing Starship’s heat shield readiness for return to launch site on future missions. Several tiles on Starship have been painted white to simulate missing tiles and serve as imaging targets in the test.
Die worden in een suborbitale baan gelanceerd en zullen dus net als Starship vrij snel weer terug vallen in de atmosfeer. Die Starlink satellieten zullen wat communicatie testen uitvoeren en 6 daarvan ze zullen het hitteschild van Starship gaan monitoren.
Who Am I? schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:38:
Maar misschien wel (voor de buitenwacht) het belangrijkste is dat ze voor het eerst ook een nuttige lading mee de ruimte in nemen! Maar liefst 20 Starlink V3 satellieten! Waarvan er 6 een camera aan boord hebben die gebruikt gaat worden om het hitteschild te inspecteren.
"Nuttige" lading, niet echt. Want de satellieten zullen hooguit 20 minuten mee gaan omdat ze niet in de juiste baan zitten. Het is hooguit een iets meer geavanceerde dummie lading.

Offtopic: Dit wordt de eerste Starship lancering since de IPO beursgang. Ik ben benieuwd of dit nog effect gaat hebben op de koers die momenteel volledig de rode kant op gaat.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:52

Deurwaarder

*blaf*

Who Am I? schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:38:

Ik hoop vooral dat alles geheel vlekkeloos verloopt en ze snel door kunnen naar het vangen van de booster én ship. Ook brandstof overdracht in de ruimte is een belangrijke volgende stap. Daarvoor zouden ze kort achter elkaar 2x moeten lanceren.
Maar komen die Starlinks dan wel in een nuttig traject? Volgens het vluchtplan worden de satelieten naar buiten geschoven voordat de engine re-light demo gebeurt.

Dan zouden de Starlinks zelf eerst nog van suborbital naar orbital moeten vliegen, en dan vraag ik me alsnog af of ze dan lang in die baan kunnen blijven. (Geen idee wat de apogee van Starship is, en hoeveel dV de Starlinks hebben).

-Geen deurwaarder-

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Deurwaarder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Maar komen die Starlinks dan wel in een nuttig traject? Volgens het vluchtplan worden de satelieten naar buiten geschoven voordat de engine re-light demo gebeurt.

Dan zouden de Starlinks zelf eerst nog van suborbital naar orbital moeten vliegen, en dan vraag ik me alsnog af of ze dan lang in die baan kunnen blijven. (Geen idee wat de apogee van Starship is, en hoeveel dV de Starlinks hebben).
Nee, de Starlink satellieten gaan verbranden in de dampkring. Dat geeft SpaceX ook duidelijk aan op zijn website. Bovendien kunnen Starlink satellieten nooit uit zichzelf in een orbitale positie komen. Ze kunnen hooguit lichte koerscorrecties uitvoeren.

Let daar dus goed op. Als je echt denkt dat Starship een nuttige lading gaat lanceren dan moet Starship zelf ook minimaal in een orbitale baan gaan vliegen. Als SpaceX daar mee begint zullen ze waarschijnlijk ook direct de landing op de toren gaan uitproberen. Dat is zonder orbitale baan namelijk ook niet mogelijk. Ik denk overigens dat ze daar dan wel een werkende tweede toren voor nodig hebben. Lijkt me sterk dat ze booster en ship op dezelfde toren laten landen tijdens test.

• pagani
  • Niet online
3raser schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:53:
Offtopic: Dit wordt de eerste Starship lancering since de IPO beursgang. Ik ben benieuwd of dit nog effect gaat hebben op de koers die momenteel volledig de rode kant op gaat.
Van een IPO op 160 in een paar weken zakken naar 145 is nou niet "volledig de rode kant op"

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Deurwaarder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Meer een laatste algemene test om ontwerp te valideren.
- Kunnen de productieversies ook goed gedeployed worden.
- Kan er via laser een interconnect worden opgezet.
- Werkt het mechanisme voor koerscorrectie goed
- Kan er vanaf de grond een starlink connectie mee worden opgezet.
- Kan starship een connectie met V3 opzetten om data te transmitten.
- Werkt het uitrollen van de zonnepanelen goed

Daarvoor is het moment dat ze zweven lang genoeg. Gaat er wat mis dan verbranden ze gegarandeerd in de dampkring.

Beter om dat nu uittetesten dan in de toekomst als je ze via starship in de juiste baan brengt.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 13-07-2026 16:27 ]

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Voor mensen die even een banger van een SpaceX documentaire willen zien achter de schermen:
Echt gaaf om het hele proces te zien _/-\o_

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:28

Felyrion

goodgoan!

Jorah_Newstone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
Voor mensen die even een banger van een SpaceX documentaire willen zien achter de schermen:

[YouTube: Starship - Critical Path]
Echt gaaf om het hele proces te zien _/-\o_
Inderdaad, mooie beelden ook :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Testvlucht 13 staat op het lanceerplatform. Ik wacht er niet op en zie morgenochtend de samenvatting wel.

YouTube: SpaceX Starship Flight 13- Launch & Landing - LAUNCH STREAM

• Jorah_Newstone
  • Nu online
3raser schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:32:
Testvlucht 13 staat op het lanceerplatform. Ik wacht er niet op en zie morgenochtend de samenvatting wel.

YouTube: SpaceX Starship Flight 13- Launch & Landing - LAUNCH STREAM
Scrubbed, booster deed een abort. Morgen weer een kans.

• pagani
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:48:
[...]

Scrubbed, booster deed een abort. Morgen weer een kans.
Vandaag wordt hem niet, ze gaan (in ieder geval) twee raptors vervangen, wordt op zijn vroegst begin komende week.

• Jorah_Newstone
  • Nu online
pagani schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:21:
[...]

Vandaag wordt hem niet, ze gaan (in ieder geval) twee raptors vervangen, wordt op zijn vroegst begin komende week.
Jup, en dat kan alleen in de hangar, dus terug rijden, motoren vervangen, checken en hopenlijk dan weer gaan.
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Loading...
--