• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 19:53

Inleiding
Na een korte discussie en zelfs een poll over het wel of niet toevoegen van het onderwerp 'Astronomie' aan het topic 'Ontwikkelingen in de ruimtevaart' werd het toch duidelijk dat er een apart topic moest komen. Daar dus de hardware die de 'space based' oberservaties mogelijk maakt en hier de telescopen, observatoriums, de resultaten en mooie plaatjes :) Ook in dit topic geldt het Algemeen Beleid.

Vooralsnoog houden we de TS even wat beperkt, maar over de komende dagen zullen bobsquad en ik het aanvullen met nuttige informatie, linkjes en wat meer algemene info.

Algemeen
De bedoeling van dit topic is dus om alles te bespreken wat met de astronomie te maken heeft. Of het nou gaat om de prachtige afbeeldingen van Hubble, de enorme hoeveelheden exoplaneten die ontdekt worden door de Kepler of gewoon de afbeeldingen die wij (de meeste van ons dan) maken als amateur astronomen :)

Sterrenwachten in Nederland
Mensen hebben van jongs af aan vaak intresse voor astronomie. Helaas is dit niet altijd toeganlijk in zovere dat als je iets goed wilt zien je aardig wat geld in apparatuur moet gaan verzamelen. Hiervoor bied een sterrewacht (waarvan we de ong. 30 in NL hebben) in de buurt vaak een goede uitkomst aangezien de meeste sterrenwachten wel een aardige telescoop hebben staan waar vaak veel meer is te zien en ook informatie wordt gegeven. Hieronder staat een lijst met alle sterrenwachten die een website hebben. En onthoud een sterrenwacht is vaker dichter in de buurt dan dat je denkt.

Almere
Amersfoort
Amsterdam
Asten
Burgum
Busseloo
Eindhoven
Dordrecht
Dwingeloo
Dordrecht
Haarlem
Heerugowaard
Heerlen
Heesch
Hellendoorn
Hoeven
Lattrop
Leiden
Lochem
Middelburg
Mill
Nijmegen
Oostzaan
Papendrecht
Rijswijk
Roermond
Spijkenisse
Utrecht
Zevenaar

Tijdschriften engelstalig
Astronomy Now
Astronomy Now is een populair-wetenschappelijk Engelstalig astronomieblad met informatie over kosmologie, het zonnestelsel, ruimtemissies en de historie van astronomie. Iedere maand lees je in dit blad tevens het laatste nieuws en is er een rubriek met informatie voor waarnemers.

Sky & Telescope
Sky & Telescope is een van de meest populaire tijdschriften over astronomie. Er staat genoeg informatie in het blad voor iemand die voor het eerst een telescoop wil kopen, maar ook voor wetenschappers die zelf met grote telescopen mogen spelen. Het blad richt zich op waarnemers door goede sterrenkaarten aan te bieden en interessante weetjes te geven over de nachthemel. Daarnaast kunt u sprankelende achtergrondartikelen verwachten over spraakmakende astronomische thema’s.

Astronomy Magazine
Astronomy Magazine is een Amerikaanse blad over astronomie en ruimtevaart. In dit blad treft u regelmatig mooie, grote foto’s aan. Astronomy Magazine spreekt tot de verbeelding en toont aan hoe mooi het universum is. Naast interessante achtergrondartikelen staan er overzichtelijke sterrenkaarten in het maandblad. Voor beginners als gevorderden is Astronomy Magazine een goede keus.

Sky News
Het Canadese Sky News is ook een interessant blad. Hierin staan columns die recht door zee zijn, en daarnaast wordt de fanatieke sterrenkijker op de hoogte gehouden van het laatste nieuws over de nachthemel. Welke interessante dingen zijn er deze maand te zien? Vanzelfsprekend vindt u ook achtergrondinformatie en nieuws over astronomie (en een beetje ruimtevaart).

Star Date
Star Date is iedere maand best wel dun (24 pagina’s), maar je krijgt wel in januari een dikke almanak! In deze almanak staat informatie voor het hele jaar over hemelobjecten. In de maandelijkse editie geeft Merlin antwoord op mysterieuze vragen over het heelal en daarnaast leest u een hoop interessante nieuwtjes.

[Voor 71% gewijzigd door Spooksel op 11-08-2016 11:04]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Spooksel
Deze locatie houden we gereserveerd voor toekomstige uitbreidingen.

• Spooksel
Verder wordt de TS natuurlijk naar goed gebruik verwacht ook de inhoudelijke aftrap te maken, dus bij deze :)

Al sinds ik een klein kind was ben ik vrij hotel-de-botel over alles wat met de ruimtevaart en het heelal te maken heeft. Altijd al had ik graag een telescoop gewild, maar eigenlijk heb ik daar nooit om gevraagd of zelf eentje gekocht. Tot vandaag in ieder geval :)

Ik had nog wat geld over van mijn 30e verjaardag een tijdje terug en heb nu EINDELIJK de knoop doorgehakt en mijn eerste telescoop aangeschaft!

Het is een "SkyWatcher Explorer-130p" geworden, dit is een reflectie telescoop met een spiegel van 130mm. Ik heb gekozen voor een spiegel omdat hiermee, volgende de kenners, je toch betere kleurhelderheid krijgt. Hoewel meer georienteerd op 'deep sky' observatie toch nog een uitstekend instapmodel om mee te beginnen :) Wat voor gear hebben jullie?

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er zit tegenwoordig toch autotracking op die kijkers?
Werkt dat zo eenvoudig als het klinkt, dat je een object invoert (hoe eigenlijk?) en dat deze dan gelocked blijft, bijvoorbeeld zodat je je favoriete krater op de maan op je gemak kan natekenen?

Kun je daarnaast ook camera's of een tv er op aansluiten? Ik kan mij voorstellen dat een dikke camera het geheel wat instabiel maakt, zeker wanneer er ook automatisch afgestemd danwel gecorrigeerd moet worden.

• Spooksel
Je kunt inderdaad autotracking units kopen in combinatie met een kijker. Daar heb je in principe een paar smaakjes in:
- Simpel: Lock een object en de motoren zorgen ervoor dat het gevolgd wordt. Hiervoor moet je wel handmatig zoeken.
- Uitgebreid: Er zijn ook zogeheten 'GoTo' systemen, dit zijn een soort van computers met een enorme berg voorgeprogrammeerde bezienswaardigheden. Dan hoef je hem alleen maar te calibreren (met de poolster bijv), en dan iets uitkiezen wat je wil zien (Mars bijv) en dan zoekt de telescoop hem automatisch op en volgt hem dan!

Camera's kun je zeker aansluiten, maar het moet dan wel zo gemod zijn dat het in de oculairhouder past. Een fotocamera kun je met de nodige adapters hier ook in steken, zolang het gewicht van het geheel maar binnen de marge blijft van wat het statief kan dragen! Beter een kilo te weinig op je statief dan honder gram te veel bij wijze van spreken.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik dacht er al aan om een topic te maken over astronomie en meer specifiek amateur astronomie. Hoewel dit natuurlijk niet het astroforum is :)
Ik zelf ben begonnen met astronomie toen ik een jaar of 9 was, eerst gewoon in boeken (alles lezen wat ik maar kon vinden) en dan ook een 60mm reflector telescoop gekregen van mijn ouders. Na enkele jaren de interesse toch verloren in het voordeel van PC's maar een jaar of 5 terug begon het toch weer te kriebelen en had ik ook het geld om een nieuwe telescoop te kopen.
Het was een Skywatcher 200mm reflector geworden (grote broer van die van Spooksel) op een EQ5 montering. Toch heb ik die weinig gebruikt omdat mijn terras wat te klein was en de telescoop niet zo goed te vervoeren was. Ook vond ik het model wat te groot om comfortabel te kijken en al zeker niet om eenvoudig objecten te vinden... Ik heb de telescoop echter niet verkocht, ik was van plan om een betere montering te kopen ervoor (met Goto, een Skywatcher EQ6 ofzo).
Dat is er (nog) niet van gekomen en na kort nadien ben ik verhuisd en de telescoop is bij mijn ouders blijven staan.
2 jaar later heb ik dan toch de knoop doorgehakt en heb ik een geheel nieuwe telescoop gekocht die aan al mijn eisen voldeed: een Celestron EdgeHD 9.25" (235mm, F/10) op een Skywatcher EQ6 montering. Korte optische buis, handig in vervoer en een goede GoTo montering. De optische kwaliteit is superieur aan die Skywatcher reflector en met deze setup kan ik ook astrofotografie gaan doen. Ook kan de montering via open source software bediend worden (via EQMOD). Samen met de telescoop heb ik de 2" Celestron oculairset gekocht en ik moet zeggen dat de oculairs mijn verwachtingen overtroffen. De diagonaal en barlow zijn niet super, daarom dat ik die zal vervangen.
Hier een foto (inclusief een Astrozap flexibele dauwkap):

Intussen heb ik die al 3 maanden en in het bewolkte (en lichtgepolueerde) Ierland nog maar een handvol keer goed kunnen observeren.
Vorige week ook wat nodige upgrades gekocht:
  • EQMOD USB interface
  • DGM Optics NPB Nebula filter
  • Baader Clicklock visual back
  • Baader Clicklock diagonal
  • Starlight Feathertouch micro-focuser
  • Televue 2" 17mm Nagler Type 4
  • Televue 2" Powermate (2x)
  • Geoptik draagtas voor montering & OTA
  • ADM accessories Losmandy saddle + dovetail (om de OTA steviger aan de montering te bevestigen)
Staan nog op de kooplijst:
  • Draagbare batterij (waarschijnlijk een LiFePo4 Lithium-ion batterij wegens goede discharge cycle & lange levensduur - en ook niet zwaar)
  • 31mm T5 Nagler (beste wide field oculair voor dit soort telescopen maar duur - € 650)
  • 4x Powermate of een high power oculair (7 of 9mm)
  • 80mm APO refractor om op de OTA te monteren
  • Later: CCD camera
Binnenkort verhuis ik opnieuw richting Luxemburg en dan zal een donker terras of tuintje zeker een van de voorwaarden zijn voor onze woning :)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-03 15:57

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb een paar vragen,
Heeft één van de topicstarters natuurkunde/sterrenkunde gestudeerd?
Wat voor telescoop is de beste die je kan kopen voor 150 euro? En heb je eigenlijk wel wat aan een telescoop van 150 euro?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik wil ook nog wel eens zoiets :) Ik heb een paar maanden geleden met mijn fotocamera Jupiter op de foto gezet, niet meer dan een klein blauw bolletje (blauw ws. door atmosferische en camera-foutjes) maar desalniettemin duidelijk herkenbaar als een bolletje :)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

stefijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:51:
Ik wil ook nog wel eens zoiets :) Ik heb een paar maanden geleden met mijn fotocamera Jupiter op de foto gezet, niet meer dan een klein blauw bolletje (blauw ws. door atmosferische en camera-foutjes) maar desalniettemin duidelijk herkenbaar als een bolletje :)
Die wil ik zien! kan je hem uploaden aub? :)

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Stef602 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:48:
Wat voor telescoop is de beste die je kan kopen voor 150 euro? En heb je eigenlijk wel wat aan een telescoop van 150 euro?
Goeie vraag. Ik ben ook wel enorm geïnteresseerd in het universum en alles wat ermee te maken heeft (zoals tijdreizen etc). Maar het budget is niet zo groot. Of koop je beter een verrekijker (met zo'n budget)? Hoeveel is het verschil in zoom eigenlijk tussen verrekijker en telescoop (met zo'n budget)? Spijtig dat de focal length niet in mm aangeduid is bij verrekijkers en telescopen :(.

[Voor 7% gewijzigd door witeken op 13-08-2012 21:54]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• SlasZ
Stef602 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:48:
Ik heb een paar vragen,
Heeft één van de topicstarters natuurkunde/sterrenkunde gestudeerd?
Ik niet nee, is ook totaal niet nodig tenzij je er je beroep van wil maken.
Er zijn telescopen van €150 waar je al behoorlijk wat mee kan zien, zie bvb hier: https://www.teleskop-expr...kope-fuer-Einsteiger.html
Een opening vanaf 70 / 80mm is al voldoende om grotere objecten mee te observeren (andromeda nevel, planeten tot Saturnus, Orion, Pleiaden, ...).
Verwacht niet dat je hiermee zal kunnen fotograferen, computergestuurd navigeren of prachtige kleuren zal zien, maar als instap is dit ruim voldoende.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SlasZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:53:
[...]

Ik niet nee, is ook totaal niet nodig tenzij je er je beroep van wil maken.
Er zijn telescopen van €150 waar je al behoorlijk wat mee kan zien, zie bvb hier: https://www.teleskop-expr...kope-fuer-Einsteiger.html
Een opening vanaf 70 / 80mm is al voldoende om grotere objecten mee te observeren (andromeda nevel, planeten tot Saturnus, Orion, Pleiaden, ...).
Verwacht niet dat je hiermee zal kunnen fotograferen, computergestuurd navigeren of prachtige kleuren zal zien, maar als instap is dit ruim voldoende.
hoeveel kost zo'n ding dan? Want die facineren mij zeer. Sowieso vind ik het al leuk als ik andromeda kan zien, maar zie je dat dan echt als een stipje, of zie je ook wat vorm?

• Stefke
Verwacht er niet teveel van ;) (het was een fotocamera zonder telescoop he, gewoon met de zoomlens (20x + 4x digitaal = 80x)

http://tinyurl.com/9glo3ww

[Voor 18% gewijzigd door Stefke op 13-08-2012 21:59]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dat is gewoon een pulk man! haha
nee maar die heb je wel gemaakt door je telescoop toch?
edit: wooooow :o da's best netjes, dat je hem er nog zo ''scherp'' op heb kunnen krijgen ook!

[Voor 10% gewijzigd door Frozen op 13-08-2012 22:00]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

stefijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:58:
Verwacht er niet teveel van ;) (het was een fotocamera zonder telescoop he, gewoon met de zoomlens (20x + 4x digitaal = 80x)

http://tinyurl.com/9glo3ww
Op welke focal length is die foto genomen? En andere settings (sluitertijd, iso, camera,..)?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• SlasZ
Stef602 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:55:
[...]

hoeveel kost zo'n ding dan? Want die facineren mij zeer. Sowieso vind ik het al leuk als ik andromeda kan zien, maar zie je dat dan echt als een stipje, of zie je ook wat vorm?
Welk ding bedoel je?

Andromeda is zeer eenvoudig te zien met een kleine telescoop of verrekijker want die is zo groot aan de hemel (groter dan de maan!) dat een kleine telescoop ideaal is om alles te zien.
Deze foto is bvb gemaakt met een 80mm telescoop: http://www.flickr.com/photos/edhiker/32397137/
Natuurlijk zie je dit niet met het blote oog, het ziet er meer uit als dit: http://seeingstars.wikispaces.com/Andromeda+Galaxy

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SlasZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:01:
[...]

Welk ding bedoel je?

Andromeda is zeer eenvoudig te zien met een kleine telescoop of verrekijker want die is zo groot aan de hemel (groter dan de maan!) dat een kleine telescoop ideaal is om alles te zien.
Deze foto is bvb gemaakt met een 80mm telescoop: http://www.flickr.com/photos/edhiker/32397137/
Natuurlijk zie je dit niet met het blote oog, het ziet er meer uit als dit: http://seeingstars.wikispaces.com/Andromeda+Galaxy
Ik heb vroeger altijd een telescoop gehad, was echt een instap ding, maar was ongeveer 1 meter 20 lang. Na een tijdje ''staan'' in mijn kamer is er stof ingekomen en was het eigenlijk wel doei telescoop. Toen ging hij naar de vuilnisbelt. :( Jammer

Overigens ik bedoel zo'n ding met mooie plaatjes, automatisch volgdinges.

[Voor 4% gewijzigd door Frozen op 13-08-2012 22:11]

• Stefke
witeken schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:00:
[...]

Op welke focal length is die foto genomen? En andere settings (sluitertijd, iso, camera,..)?
Canon powershot SX20, f/5.7, 1/80, 100mm brandpuntafstand, ISO80. Vanaf een klein statiefje van de tuintafel, op zich best lastig want je ziet al duidelijk dat de sterren (of in dit geval planeet) in beweging zijn door de zoeker. Gelukkig kon ik nog een redelijk korte sluitertijd aanhouden anders krijg je alleen maar streepjes :)

Hier de maan :) Die vind ik zelf wel geslaagd

http://tinyurl.com/d4zhk4t
f5.7, 1/50, 100mm, iso80

• SlasZ
stefijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:11:
[...]

Canon powershot SX20, f/5.7, 1/80, 100mm brandpuntafstand, ISO80. Vanaf een klein statiefje van de tuintafel, op zich best lastig want je ziet al duidelijk dat de sterren (of in dit geval planeet) in beweging zijn door de zoeker. Gelukkig kon ik nog een redelijk korte sluitertijd aanhouden anders krijg je alleen maar streepjes :)

f5.7, 1/50, 100mm, etc
Mooi :)
Probeer eens de andromeda galaxy? Die moet wel te doen zijn, met een sluitertijd van 30 seconden ofzo?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SlasZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:12:
[...]

Mooi :)
Probeer eens de andromeda galaxy? Die moet wel te doen zijn, met een sluitertijd van 30 seconden ofzo?
gaat dat lukken met een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FS16 Zwart ?

• Stefke
Ik weet niet waar die is ;) (maar daar kom ik wel achter, wist niet dat ie zo groot was??!)

Alleen fotograferen op 80x zoom gaat niet lukken met zo'n lange sluitertijd. Dat wordt een streep. Ik héb geen zelftrackende telescoop he (dat was toch wel duidelijk? ... ). De foto's hierboven zijn met korte sluitertijden genomen. Zal binnenkort eens proberen of ik hem er op krijg

[Voor 26% gewijzigd door Stefke op 13-08-2012 22:18]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

stefijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:15:
Ik weet niet waar die is ;) (maar daar kom ik wel achter)

Alleen fotograferen op 80x zoom gaat niet lukken met zo'n lange sluitertijd. Dat wordt een streep. Ik héb geen telescoop he (dat was toch wel duidelijk? ... )
http://www.wikihow.com/Find-the-Andromeda-Galaxy

• witeken

witeken

nieuwsgierig

[...]

f5.7, 1/50, 100mm, iso80
De sx20 heeft toch 560mm? Ik kijk echt uit om dit ook met mijn toekomstige sx50 te doen :9~. Misschien heb ik dan niet eens een verrekijker/telescoop nodig? Nja ik weet niet goed hoe 1000mm focal length zich verhoudt tot verrekijkers/telescopen :(.

BTW, het is de aarde dat beweegt, niet de sterren/planeten :p.

Tweakblog van de maand

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

f5.7, 1/50, 100mm, iso80
Erg fijn! :)

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik zal mijn pareltje ook maar even posten als mede TS :) Telescoop

Ik ben vanaf kinds af aan al verslingerd aan alles wat aan de hemel te zien was. Dit af en toe tot grote ergenis van mijn ouders toendertijd aangezien als er een "bijzondere" gebeurtenis was wou ik dit graag 's nachts zien zoals de Perseiden en de Leoniden. Dit heeft mij toen als 6 jarig jongetje doen besluiten om eens bij een sterrenwacht te gaan kijken. Helaas was deze aardig ver weg bij mij uit de buurt maar 1x in de 2 weken als ik het goed heb hadden ze een jongerenbijeenkomst waar de beginselen werden uitgelegd gelukkig mocht ik hier wel bij zijn *O* Zo is dus mijn intresse voor astronomie gegroeid.

Nu "vele" jaren later deed ik er weinig meer mee maar sinds een jaar of 2 begint mij het echt weer te interesseren en natuurlijk eindelijk geld om een echte telescoop te kopen :+

Waar ik wel mee zit is dat ik graag vanuit mijn luie stoel en natuurlijk zo goedkoop mogelijk een telescoop kan bedienen en bekijken in "goede" kwaliteit hiervoor helaas nog niet echt een mooie oplossing voor gevonden dus mochten mensen nog ideeen hebben deze zijn meer als welkom ;)

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 15:02

Chiron

Moderator Tweakers Discord
[...]

f5.7, 1/50, 100mm, iso80
Nice :)

Zelf een tijdje geleden ook bezig geweest met maanfoto's:

Nikon D700 met Nikkor 1000mm F11 reflex lens. Dacht eerst dat mn statief niet goed vastzat, maar je ziet de maan gewoon bewegen.. bizar! Qua sluitertijden moet je dan ook op 1/200 zitten of nog sneller, om hem er echt scherp op te krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• bobsquad
  • Niet online
witeken schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:36:
[...]

Is die 800mm 35mm equivalent?
Ik neem aan dat je doelt op fotografie daar heb ik dus totaal geen verstand van :+ Heb deze specifiek gekozen voor het duidelijke beeld hierdoor om zelf met het blote oog te kijken ipv gebruikt te maken van een camera.

Miscchien ooit zal het nog wel komen maar astronomie is voor mij logischer als een camera :P

Edit: @hierboven leuke pics d:)b

[Voor 3% gewijzigd door bobsquad op 13-08-2012 22:40]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Chiron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:38:

Zelf een tijdje geleden ook bezig geweest met maanfoto's:

Nikon D700 met Nikkor 1000mm F11 reflex lens. Dacht eerst dat mn statief niet goed vastzat, maar je ziet de maan gewoon bewegen.. bizar! Qua sluitertijden moet je dan ook op 1/200 zitten of nog sneller, om hem er echt scherp op te krijgen.
Awesome! 1500mm FF equivalent, 16 MP :9~ :9~ _/-\o_. Spijtig dat we het niet op full size kunnen bekijken :(.

@Bobsquad: Zie je de maan dichter als de foto hierboven van Chiron?

[Voor 6% gewijzigd door witeken op 13-08-2012 22:49]

Tweakblog van de maand

• bobsquad
  • Niet online
Ik zie hem wel iets duidelijker ja ligt er natuurlijk ook net aan wat voor een occulair ik er op doe maar ik kan wel inzomen op kraters maar echt duidelijk wordt het dan helaas niet daarvoor moet je toch echt naar een professionele sterrenwacht heen met een veel betere kijker gaan.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 15:02

Chiron

Moderator Tweakers Discord
witeken schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Awesome! 1500mm FF equivalent, 16 MP :9~ :9~ _/-\o_. Spijtig dat we het niet op full size kunnen bekijken :(.

@Bobsquad: Zie je de maan dichter als de foto hierboven van Chiron?
Euh, D700 is FX :) en 12MP. Gewoon 1000mm dus.

Dit zijn verkleinde opnames, de originele zijn groter. Zal eens kijken of ik hogere resolutie foto's kan uploaden binnenkort.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SlasZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:01:
[...]

Welk ding bedoel je?

Zo'n ding: ''fotograferen, computergestuurd navigeren of prachtige kleuren''
hoeveel kost een ''instap modelletje'' daarvan?

[Voor 3% gewijzigd door Frozen op 13-08-2012 23:18]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Chiron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:08:
Euh, D700 is FX :) en 12MP. Gewoon 1000mm dus.

Dit zijn verkleinde opnames, de originele zijn groter. Zal eens kijken of ik hogere resolutie foto's kan uploaden binnenkort.
FX? Is dat afkorting voor full frame sensor?

http://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_d7000

Deze zegt 16MP lol. En een multiplier van 1,5x (aps-c sensor). Lol. Mss ff goed naar je camera(type) kijken :p?

Nvm, dat is dus de D700 ipv de D7000. Mijn excuses :p.

Tweakblog van de maand

• SlasZ
Stef602 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:18:
[...]

Zo'n ding: ''fotograferen, computergestuurd navigeren of prachtige kleuren''
hoeveel kost een ''instap modelletje'' daarvan?
Voor computergestuurd kan je kijken naar bvb dit of dit
Veel goedkoper zal je niet vinden denk ik.
Voor kleur heb je echt een grote kijker nodig, het menselijk oog zien bijna geen kleur bij flauw licht en meestal heb je dan nog een kleurfilter nodig. Een camera kan wel kleur oppikken door gewone telescopen.

Om te fotograferen heb je een duurdere montering nodig, best een equatoriale. Met die Nexstar zou je al iets moeten kunnen doen met belichtingstijden van minder dan 1 minuut en dat is enkel voldoende voor grote heldere objecten. Er zijn wel mensen die ervaring hebben met die kijkers.
Beter zou zijn bvb een Celestron CG-5 met een refractor van 70-90mm of een kleine Newton (< 150mm). Hier mee zou je een kleine 5 minuten kunnen volgen zonder al te grote afwijkingen. Die combinatie kost rond de 700-800 euro zonder camera of andere accessoires (batterij, adaptors, ...).

Ikzelf heb nog geen practische ervaring met astrofotografie maar weet wel dat zelfs een hele dure montering (> €5000) niet genoeg is om lang te fotograferen zonder een soort van autoguiding (een 2e telescoop die met een kleine camera de sterren volgt en correcties doorstuurt naar de montering).

Er zijn echt enorm veel mogelijkheden voor ieders budget (ook bvb tweedehands) dus het is enorm moelijk een gemakkelijke oplossing te vinden. Sommige kijkers zijn geschikt voor planeten maar niet voor deep-sky, anderen dan weer wel. De meeste serieuse hobbyisten hebben dan ook meerdere kijkers: een Newton voor deep-sky, een (APO) refractor voor planeten en wide-field en een SCT voor gebruiksgemak op star parties bvb. Een SCT is wel redelijk veelzijdg mits je een paar (dure) opties koopt zoals field flatteners en focal reducers.

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 15:19
Ah kijk! Duikt er zomaar een ex-hobby topic op :). Ik heb zelf een aantal jaar met een telescoop naar boven getuurd en er de camera aan gehangen. Ben er op het gegevenmoment mee gestopt omdat ik gewoon te weinig dagen naar buiten kon. Slecht weer/geen tijd... Affijn... Het knaagt toch nog steeds, dus ooit komt er weer eens een telescoop! Tot die tijd, een aantal foto's van toen:

6120Wp / 18x340Wp / SMA Sunny Boy 5.0 / ZZO / plat dak

• samvdheijden
SlasZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:40:
[...]

Er zijn echt enorm veel mogelijkheden voor ieders budget (ook bvb tweedehands) dus het is enorm moelijk een gemakkelijke oplossing te vinden.
Absoluut! Ik heb meerdere types kijkers versleten, en wat ik zeker zou doen om terug te beginnen met deep sky fotografie is een equatoriale gemotoriseerde montering aanschaffen, welke geschikt is voor autoguiding. En hier een kleine apo bij aanschaffen. Nog niet direct starten met autoguiding wanneer je wil gaan fotograferen. Daar komt redelijk wat bij kijken (goede uitlijning van je montering/telescoop, software, lange opbouwtijd van je spullen, etc..). Probeer eerst eens gewoon met een gemotoriseerde montering wat plaatjes van een tot twee minuten max. te schieten. Dat is met een kleine apo vaak nog goed te doen (eea afhankelijk van de brandpuntsafstand en uitlijning/nauwkeurigheid natuurlijk). Maar dit zou je snel leuke resultaten opleveren. En het hoeft niet eens duizenden euro's te kosten! Investeer overigens zo veel je kan in een goede stabiele en nauwkeurige montering (en let goed op het draaggewicht van de montering! Pak ongeveer de helft tot 3/4e van het maximale draaggewicht en je hebt het fotografische draaggewicht). Je kan de beste kijker van de wereld kopen, een wat mindere montering gooit altijd roet in het eten.

• Osiris
  • Niet online
samvdheijden schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:56:
Ah kijk! Duikt er zomaar een ex-hobby topic op :). Ik heb zelf een aantal jaar met een telescoop naar boven getuurd en er de camera aan gehangen. Ben er op het gegevenmoment mee gestopt omdat ik gewoon te weinig dagen naar buiten kon. Slecht weer/geen tijd... Affijn... Het knaagt toch nog steeds, dus ooit komt er weer eens een telescoop! Tot die tijd, een aantal foto's van toen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Fotoshop? Eigen Hubble met vacuumbuis richting de ruimte in je achtertuin? :o

Die laatste heeft 't vreemde dat het om M51 heen, vooral boven links, de background een stuk donkerder is dan de rest van de (noise)background.

[Voor 7% gewijzigd door Osiris op 14-08-2012 00:10]

• Agent-X
  • Niet online
Zat mij ook af te vragen of dat haalbaar is :)
Ik weet dat mijn broer dit heel leuk vind maar dan wil hij wel het grootse gemak, dus out of the box GOTO (ik bedoel dat het automatsich calibreert en kan locken). Heeft iemand een leuk koopadvies tot €2000 (mag minder)?

• samvdheijden
Osiris schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:09:
[...]

Fotoshop? Eigen Hubble met vacuumbuis richting de ruimte in je achtertuin? :o

Die laatste heeft 't vreemde dat het om M51 heen, vooral boven links, de background een stuk donkerder is dan de rest van de (noise)background.
Daar zit inderdaad iets van een vlek. Dit zijn een stuk of 30 opnamen van 1 a 2 minuten op elkaar gestapeld, wat een deel van de ruis uit de foto middelt (een onmisbare techniek overigens, zo worden belichtingstijden van meerdere dagen per foto gehaald!). Daarna zijn de kleuren wat rechtgetrokken in photoshop. Ik zal je overigens even teleur stellen, er is zo goed als geen enkele astrofoto welke geen nabewerking heeft gezien ;) . Je vangt tijdens zo'n opname (zeker in nederland) zonder filters gewoon erg veel licht in je camera welk je niet nodig hebt. Dat filter je er in photoshop uit. (Keyword.. er-uit! Iets er ín photoshoppen is een nep ;) )

Voor koopadvies: Kijk eens rond op het astroforum. Daar valt erg veel te vinden over wat er voor welk budget en welke wensen te koop is.

• Osiris
  • Niet online
samvdheijden schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:21:
[...]

Daar zit inderdaad iets van een vlek. Dit zijn een stuk of 30 opnamen van 1 a 2 minuten op elkaar gestapeld, wat een deel van de ruis uit de foto middelt (een onmisbare techniek overigens, zo worden belichtingstijden van meerdere dagen per foto gehaald!). Daarna zijn de kleuren wat rechtgetrokken in photoshop. Ik zal je overigens even teleur stellen, er is zo goed als geen enkele astrofoto welke geen nabewerking heeft gezien ;) . Je vangt tijdens zo'n opname (zeker in nederland) zonder filters gewoon erg veel licht in je camera welk je niet nodig hebt. Dat filter je er in photoshop uit. (Keyword.. er-uit! Iets er ín photoshoppen is een nep ;) )
't Lijkt me alleen praktisch onmogelijk om met home-spul zulke foto's te maken?

• Stefke
witeken schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:27:
[...]

De sx20 heeft toch 560mm? Ik kijk echt uit om dit ook met mijn toekomstige sx50 te doen :9~. Misschien heb ik dan niet eens een verrekijker/telescoop nodig? Nja ik weet niet goed hoe 1000mm focal length zich verhoudt tot verrekijkers/telescopen :(.

BTW, het is de aarde dat beweegt, niet de sterren/planeten :p.
560mm is dat inderdaad.

edit: maar ik heb ook 4x digitale zoom gebruikt

[Voor 11% gewijzigd door Stefke op 14-08-2012 08:56]

• SlasZ
Agent-X schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:15:
Zat mij ook af te vragen of dat haalbaar is :)
Ik weet dat mijn broer dit heel leuk vind maar dan wil hij wel het grootse gemak, dus out of the box GOTO (ik bedoel dat het automatsich calibreert en kan locken). Heeft iemand een leuk koopadvies tot €2000 (mag minder)?
Voor een beginner met een budget van 2000 zijn er al meer interessante mogelijkheden de laatste jaren. Qua gebruiksgemak kan er weinig tippen aan alt-azimutale monteringen met een GoTo motor. Voorbeelden zijn Schmidt-Cassegrain telescopen zoals een Celestron CPC800 (205mm en een kleine €2000) of Nexstar 8SE (205mm en €1500). Iets goedkoper en mogelijkheid tot een grotere diameter zijn de gemotoriseerde Dobson telescopen (Skywatcher 12" Synscan (300mm en kost bvb € 1700 en zal je jaaaren plezier aan beleven). Grote dobsons zijn wel moeilijker te transporteren en kunnen moeilijker te bereiken zijn voor kinderen omdat het oculair zich bovenaan bevindt.
Deze telescopen moeten niet uitgelijnd worden met de poolster, het enigste wat je moet doen is 2 of 3 heldere sterren zoeken aan beide kanten van de hemel en aangeven welke het zijn. De computer doet de rest (er zit bij de CPC bvb zelfs een GPS ingebouwd).
Astrofotografie zal wel moeilijk lukken tenzij je een zogenaamde wedge tussen de montering steekt die de montering onder een hoek van ongeveer 51° zet. Maar dan nog zal je minder goede resultaten behalen als met een echte equatoriale montering.

Natuurlijk heeft het ook zin om te beginnen met astronomie zonder motoren want als je nooit zelf iets zoekt aan de hemel zal je verloren zijn als je op een bepaalde dag moet observeren door een telescoop zonder GoTo :)

• Spooksel
Dat is ook waarom ik een model zonder GoTo/motoren gekocht heb :) Om ook het zoeken/volgen zelf te kunnen leren.

• Stefke
Maar handmatig volgen is toch niet echt mogelijk? D.w.z. zodanig dat je foto's met lange sluitertijden kunt maken?

• Spooksel
Nee klopt, maar ik ben ook in eerste instantie niet van plan om foto's te maken :) Misschien wil ik incidenteel wel eens iets proberen met de EOS van mijn zusje, maar dat zullen hooguit probeersels/maanfoto's zijn waarbij die lange sluitertijden niet nodig zijn.

• SlasZ
stefijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:50:
Maar handmatig volgen is toch niet echt mogelijk? D.w.z. zodanig dat je foto's met lange sluitertijden kunt maken?
Volgen om foto's te maken inderdaad niet nee, volgen voor visueel wel natuurlijk.
Overigens moet je niet altijd volgen om een foto te maken. Telescopen met een korte brandpuntafstand (meestal Newton telescopen met F/4 of kleiner) zijn uitermate geschikt om ongevolgd te fotograferen. Weliswaar niet langer dan enkele minuten maar zoals hierboven al vermeld worden astrofoto's gestacked, dus een combinatie van tientallen kort belichte opnames.

• Stefke
Heb toevallig een paar maanden geleden wat zitten browsen naar telescopen, maar ik vind het toch wel wat veel geld. Wel vind ik het superinteressant, zeker als je zo'n foto kunt maken van Jupiter en gewoon een bolletje te zien krijgt. Dan ga je pas goed beseffen wat daar allemaal te vinden is, ik kan dat gevoel niet goed beschrijven. :) :) Ik verslind ook documentaires over het universum :9 , ben eigenlijk een zwart gat wat dat betreft ;)

• SlasZ
stefijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:31:
Heb toevallig een paar maanden geleden wat zitten browsen naar telescopen, maar ik vind het toch wel wat veel geld. Wel vind ik het superinteressant, zeker als je zo'n foto kunt maken van Jupiter en gewoon een bolletje te zien krijgt. Dan ga je pas goed beseffen wat daar allemaal te vinden is, ik kan dat gevoel niet goed beschrijven. :) :) Ik verslind ook documentaires over het universum :9 , ben eigenlijk een zwart gat wat dat betreft ;)
Saturnus is in dat opzicht veel interessanter want je kan duidelijk de ringen zien zelfs in de kleinste telescoop (60mm refractor). De manen zijn ook duidelijk zichtbaar!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

samvdheijden schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:56:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Maar hoeveel kostte jouw setupje?

• SlasZ
Stef602 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:45:
[...]

Maar hoeveel kostte jouw setupje?
Misschien interessanter om te weten welke setup het juist was :) Ik schat een 6-8" telescoop?

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zeer mooie hobby..
Ik heb vroeger veel rondgelopen bij de sterrenwacht in Lattrop.
Een eigen telescoop was te duur voor mij, maar heb wel hele mooie dingen gezien.
Sinds me 15e een beetje de intresse verloren (omdat ik er thuis weinig mee kon).
Vind het nog steeds fascinerend, maar op dit moment heb ik er gewoon geen tijd meer voor en heb ik genoeg andere hobbies..

Maar volg nog steeds wel de grote verschijningen, en heel af en toe stap ik wel weer eens bij Lattrop naar binnen, paar maanden geleden heb ik Venus en Jupiter nog bekeken bij de sterrenwacht.. Mooie beelden..

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
Mag ik de TS er op wijzen dat je Dwingeloo met 2 o's schrijft? :)

Ik heb een
Celestron C8 http://telescope-service.com/Celestron/SCT/SCT.html#C8
en een
Astro Profressional 80mmED F7 http://www.teleskop-expre...yford-MIKRO---DELUXE.html

Op deze montering:
http://www.telescope.com/...c/-1/c/2/sc/34/p/9829.uts
Inclusief motoren, geen GoTo.

Helaas de afgelopen jaren niks aan kunnen doen, maar het kriebelt de laatste tijd wel steeds meer om er weer eens mee te beginnen.

• MagicTempest
  • Laatst online: 17-03 15:56

MagicTempest

Fly pig!

Interessant topic. Ik ben ook altijd al erg geïnteresseerd geweest in astronomie. Misschien is het een goed idee voor de beginners om de TS uit te breiden met links en boeken waar goede informatie in staat?

Daarnaast zou het ook wel fijn zijn om uit te leggen wat alle eigenschappen van telescopen zijn en wat je waarvoor nodig hebt. (Misschien zelfs een aantal telescopen vergelijken)

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• Spooksel
Er moet inderdaad nog veel meer informatie in de TS, we hebben het nu 'even snel' opgezet om in ieder geval gewoon met het topic te kunnen beginnen. Tot nu toe komt er ook haast alleen maar amateur astronomie voorbij merk ik, maar we willen ook zeker de professionele astronomie nog bespreekbaar maken. Wat dat betreft kunnen we niet zo veel natuurlijk, maar alle megatelescopen die we hebben op aarde en in de ruimte leveren af en toe echt YUMMIE plaatjes en resultaten op :)
Ossi schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:40:
Mag ik de TS er op wijzen dat je Dwingeloo met 2 o's schrijft? :)
Daar mag je bobsquad zeker op wijzen :D

[Voor 52% gewijzigd door Spooksel op 14-08-2012 16:48]

• bobsquad
  • Niet online
Oeps sorry moest effe snel dat lijstje afmaken en dan maak je wel eens een foutje met Dwingelo(o) :P

Betreffende magazine's en apps hier ben ik al mee bezig. vergelijkingen en dergelijke kunnen best in het topic worden besproken maar dit lijkt niet essentieel voor de TS aangezien je dan wel bezig kunt blijven. Dit ook omdat het aantal magazine's die ik in de TS ga zetten hier veel uitgebreider op in gaan dan ik ooit zou kunnen doen.

Eventuele andere verbeteringen kunnen altijd per DM worden gestuurd en zullen we z.s.m. aanpassen.
Nog wel even een oproep voor de Android/WP mensen hier!!! Ik ben bekend met astronomie apps op iOS maar niet op Android of WP 7/8.

• MagicTempest

MagicTempest

Fly pig!

Je hebt in ieder geval google skymaps voor android. Dat is wel handig als je ergens op straat loopt, een heldere ster ziet en wilt weten welke het is.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• Ossi
Denk jullie niet iets te groot voor 1 enkel topic op tweakers?
Jullie willen het hebben over apps, magazines, amateurs, professionals etc.
Misschien dat http://www.astroforum.nl/ onder de aandacht brengen ook wel helpt :)

• samvdheijden
Ossi schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:37:
Misschien dat http://www.astroforum.nl/ onder de aandacht brengen ook wel helpt :)
Bij deze ;) Goudmijn aan informatie inderdaad!
Osiris schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 07:30:
[...]

't Lijkt me alleen praktisch onmogelijk om met home-spul zulke foto's te maken?
Nee hoor. Oefening, goede uitlijning van de montering en een spiegelreflex helpen je ook met een niet al te dure opstelling prima op weg! Deze foto's zijn gemaakt met een canon 40D en een 6" newton op een HEQ5 montering. Ik denk dat ik in totaal inclusief zoeker, volgkijkertje, volgcameratje etc. iets van 2500 euro kwijt was. In astronomische termen, niet zo ontzettend veel.

• Stefke
Ik vind het toch wel een astronomisch bedrag...

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Twee goede simulatie programma's:
- Celestia link
- Stellarium link
Beide beschikbaar voor Linux, Windows en OS X

Laatstgenoemde wordt bij de sterrenwacht Lattrop gebruikt voor het aansturen van de 30 cm telescoop.

Celestia is een zonnestelsel simulator welke met behulp van zogenaamde spice kernels zeer accuraat allerlei zaken (flyby's van ruimtesondes bij planeten e.d.) kan simuleren.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

• SlasZ
Qua software gebruik ik bijna uitsluitend Sky Safari Pro voor iPad. Ideaal apparaat om mee te nemen buiten en bevat zowat alle sterren en objecten die zichtbaar zijn met de meeste amateur telescopen. Bevat voor de meeste objecten ook observatietips en foto's. Kan eventueel ook telescopen aansturen met een extra module (met draad of draadloos).
Voordeel is ook dat een iPad gemakkelijk een ganse nacht mee gaat, wat je van de meeste laptops niet kan zeggen :)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De sterrenwacht in Eindhoven heeft ook een eigen website:

http://sterrenwacht.dse.nl/

• Stefke
Heb ook stellarium met een flinke librairie . Mooi programma!

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als er niet zoveel lichtvervuiling zou zijn, zou ik misschien ook een telescoop aanschaffen...

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

franssie

Save the albatross

Ook met lichtvervuiling is er heel veel te zien, maar als ik 's nachts de hond uitlaat aan de Friese kust, val ik soms bij om van het uitzicht op de melkweg boven mijn hoofd. Die kan ik in de randstad nauwelijks zien.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bobsquad
  • Niet online
zacht schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:18:
De sterrenwacht in Eindhoven heeft ook een eigen website:

http://sterrenwacht.dse.nl/
Opgenomen in de TS bedankt voor de verwijzing :)

Edit: Evenals Engelstalige tijdschriften aan NL's talige wordt nog hard gewerkt :>

[Voor 14% gewijzigd door bobsquad op 15-08-2012 20:24]

• Spooksel
Voor de geinteresseerden, niet bepaald een prive telescoopje... maar vanaf 2018 hopelijk wel leverancier van de vetste images uit het universum!

De in aanbouw zijnde James Webb Space Telescope!

Edit 1:
Vanavond trouwens voor het eerst even wat tijd gehad om (tevens voor het eerst :P) eens mijn nieuwe telescoop op het heelal te richten. Eerst even staan turen naar Polaris, maar vanwege lichtvervuiling in het noorden was die niet goed te bekijken, daarna de telescoop naar het westen en wat verder omhoog gemikt om Wega te bekijken. Die was een stuk helderder aan de hemel...

Erg mooi om te spelen met zo'n apparaat, al moet ik zeggen dat tracken met een Barlow voor het oculair (10mm) nog erg lastig is. Het zal misschien ook nog wel aan mijn balancering liggen, ding staat te shaken als een gek als ik aan de knoppen draai :P

Edit 2:
Also, misschien stomme vraag... maargoed: beginner :). Hoe gebruik je een filter op een telescoop? Ik heb bijvoorbeeld een filter tegen lichtvervuiling en maan filter, maar ik heb geen idee hoe ze te gebruiken. Je kunt niet op het oculair schroeven ofzo!

Edit 3:
w00t, 1e planeet gespot :D Jupiter kwam zo'n 10 (1:20) minuten geleden 'op' in het oosten! Uranus en Saturnus staan ook boven de horizon, maar worden helaas geblokkeerd door een ff-ing lantaarnpaal :(

[Voor 72% gewijzigd door Spooksel op 18-08-2012 01:39]

• SlasZ
Spooksel schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:41:
Voor de geinteresseerden, niet bepaald een prive telescoopje... maar vanaf 2018 hopelijk wel leverancier van de vetste images uit het universum!

De in aanbouw zijnde James Webb Space Telescope!

Edit 1:
Vanavond trouwens voor het eerst even wat tijd gehad om (tevens voor het eerst :P) eens mijn nieuwe telescoop op het heelal te richten. Eerst even staan turen naar Polaris, maar vanwege lichtvervuiling in het noorden was die niet goed te bekijken, daarna de telescoop naar het westen en wat verder omhoog gemikt om Wega te bekijken. Die was een stuk helderder aan de hemel...

Erg mooi om te spelen met zo'n apparaat, al moet ik zeggen dat tracken met een Barlow voor het oculair (10mm) nog erg lastig is. Het zal misschien ook nog wel aan mijn balancering liggen, ding staat te shaken als een gek als ik aan de knoppen draai :P

Edit 2:
Also, misschien stomme vraag... maargoed: beginner :). Hoe gebruik je een filter op een telescoop? Ik heb bijvoorbeeld een filter tegen lichtvervuiling en maan filter, maar ik heb geen idee hoe ze te gebruiken. Je kunt niet op het oculair schroeven ofzo!

Edit 3:
w00t, 1e planeet gespot :D Jupiter kwam zo'n 10 (1:20) minuten geleden 'op' in het oosten! Uranus en Saturnus staan ook boven de horizon, maar worden helaas geblokkeerd door een ff-ing lantaarnpaal :(
Met een barlow is het moeiljk kijken en zeker in combinatie met een oculair met hoge vergroting. Ook verlies je wat helderheid met een gewone barlow. Zorg er wel voor dat de telescoop goed uitgelijnd is tov Polaris en inderdaad goed gebalanceerd. Balanceren is niet gemakkelijk want de balans veranderd naarmate je andere oculairs gebruikt (mijn zwaarste weeg ongeveer 1kg, de lichtste maar 300g).

Filters schroef je normaal gezien op je oculair inderdaad tenzij je een filterwiel hebt, dan kan je ze daar in monteren. Zit er geen draad op de filter en aan de onderkant van de oculairs?

• Spooksel
Ow wacht, nu merk ik dat je het hulsje waarmee de oculair in de kijker geklemd wordt eraf kunt schroeven. Het lijkt er inderdaad op dat je daar dus filters moet kunnen tussenvoegen, maar deze lijken niet te passen. Lol.

Lekker van die shop, filters meeleveren in een bundelaanbieding terwijl ze niet op de oculair passen. Ik snap het niet goed :( Moeten die dingen uberhaupt wel aangesloten worden op het oculair, of ergens anders?

[Voor 14% gewijzigd door Spooksel op 18-08-2012 09:26]

• Ossi
Spooksel schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:23:
Ow wacht, nu merk ik dat je het hulsje waarmee de oculair in de kijker geklemd wordt eraf kunt schroeven. Het lijkt er inderdaad op dat je daar dus filters moet kunnen tussenvoegen, maar deze lijken niet te passen. Lol.

Lekker van die shop, filters meeleveren in een bundelaanbieding terwijl ze niet op de oculair passen. Ik snap het niet goed :( Moeten die dingen uberhaupt wel aangesloten worden op het oculair, of ergens anders?
Je moet zeer zeker niet het buisje van de oculair gaan afdraaien, anders ga je spelen met de focale lengte (niet 100% zeker of dat klopt, maar focusproblemen kun je wel krijgen) van het oculair en komt ie misschien niet meer in focus als je er dingen tussen stopt.

Aan de binnenkant van het buisje zit meestal een schroefdraad, zou vreemd zijn als jij dat niet zou hebben, maar is niet onmogelijk. Wel een vreemde combo-deal idd...
Mogelijk kun je het filter ook nog in het 90 graden prisma draaien :)
Anders zou ik toch eens contact opnemen met de winkel om te kijken of je andere oculairs zou kunnen krijgen waar ze wel in passen :)

• Spooksel
Ow wacht... nu zie ik het inderdaad. Hij moet ondersteboven op de onderkant van het oculair en wordt samen met het buisje in de kijker zelf geschoven. Top!

[Voor 4% gewijzigd door Spooksel op 18-08-2012 13:38]

• Ossi
Mooi koopje voor een liefhebber:
http://www.te-les-koop.nl...Advertentie.php&key=11533

Nee ik ben niet de aanbieder :)

• Snowwie
  • Laatst online: 21:05
Is de topic titel niet een klein beetje verkeerd?

Astronomie is toch wel breder dan alleen studie van "sterren" en "planeten". Wat te denken van sterrenstelsels, refractienevels, kometen of het hele heelal op zich? In feite alles wat met astronomie te maken heeft, behalve de feitelijke (technische kant van de ) ruimtevaart (waarvoor een apart topic is).

Een titel als "Het grote centrale Astronomie Topic" zou passelijker zijn geweest.

Of zie ik dit verkeerd?

[Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 20-08-2012 20:47]

• Osiris
  • Niet online

• bobsquad
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:46:
Is de topic titel niet een klein beetje verkeerd?

Astronomie is toch wel breder dan alleen studie van "sterren" en "planeten". Wat te denken van sterrenstelsels, refractienevels, kometen of het hele heelal op zich? In feite alles wat met astronomie te maken heeft, behalve de feitelijke (technische kant van de ) ruimtevaart (waarvoor een apart topic is).

Een titel als "Het grote centrale Astronomie Topic" zou passelijker zijn geweest.

Of zie ik dit verkeerd?
Ik zal de TS wel wat duidelijker maken hierin. In principe mag alles hier wat te maken heeft met astronomie besproken worden. We zijn al niet zo'n fan van alweer een Het grote **** Topic :>

• Snowwie
  • Laatst online: 21:05
Zojuist gelezen dat TiME geschrapt is ten bate van InSight, de nieuwe missie naar Mars.

Erg jammer, want persoonlijk vind ik Titan een veel meer fascinerend hemellichaam dan Mars. Het is het enige hemellichaam naast de Aarde dat vloeibare stoffen aan z'n oppervlakte heeft, en zelfs in de vorm van complete zeeën. De zeeën zijn dan weliswaar van metaan/ethaan, maar wie durft te beweren dat een ander vorm van leven daarin niet kan ontstaan? Er is ammoniak, er is een spoortje waterstof, er is af en toe bliksem, er komt warmte van binnenuit en de dikke atmosfeer van 1,5 bar beschermd tegen de schadelijke UV straling van de zon.

En dan toch weer naar die koude woestijn zonder noemenswaardige atmosfeer dat Mars heet. :/
Alsof daar niet genoeg karretjes rondrijden en sondes rondom de planeet cirkelen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:04:
Zojuist gelezen dat TiME geschrapt is ten bate van InSight, de nieuwe missie naar Mars.

Erg jammer, want persoonlijk vind ik Titan een veel meer fascinerend hemellichaam dan Mars. Het is het enige hemellichaam naast de Aarde dat vloeibare stoffen aan z'n oppervlakte heeft, en zelfs in de vorm van complete zeeën. De zeeën zijn dan weliswaar van metaan/ethaan, maar wie durft te beweren dat een ander vorm van leven daarin niet kan ontstaan? Er is ammoniak, er is een spoortje waterstof, er is af en toe bliksem, er komt warmte van binnenuit en de dikke atmosfeer van 1,5 bar beschermd tegen de schadelijke UV straling van de zon.

En dan toch weer naar die koude woestijn zonder noemenswaardige atmosfeer dat Mars heet. :/
Alsof daar niet genoeg karretjes rondrijden en sondes rondom de planeet cirkelen.
Voor onderzoek in vijvers en zeeën zouden ze meteen een duikboot moeten ontwerpen, lijkt me weer een moeilijkheidsgraad hoger. Maar goed, we glijden af naar ruimtevaart.

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 11:13
bobsquad schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:37:
[...]

Ik zal de TS wel wat duidelijker maken hierin. In principe mag alles hier wat te maken heeft met astronomie besproken worden. We zijn al niet zo'n fan van alweer een Het grote **** Topic :>
Nee, doe dan liever 'Het grote ***topic', want dat is tenminste correct Nederlands. :>

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11-2022

Erycius

I came on Eileen.

* Erycius laat zijn kop hier ook even zien.

Vroeger, toen ik nog een klein Eryciusje was, ben ik veel met dit soort dingen bezig geweest: astronomie, ruimtevaart (het was de tijd van Dirk Frimout), zelfs wat filosofie over het ontstaan van ons heelal (antropisch principe ed). Maar toen heeft de computer met zijn computergames het overgenomen.

Echter... sinds een maand of drie heb ik een nieuwe job met dit als uitzicht:

Weliswaar het KMI dus, maar toch... tussen alle (ondertussen nutteloze) telescopen en zo. Heerlijk gevoel :)

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Dan sta je om de 5 minuten op de webcam :p http://www.meteo.be/meteo/view/nl/1586624-Webcam+Ukkel.html

Staat die witte (buien?)radar op jouw gebouw? Edit: Volgens Google Earth wel.

[Voor 27% gewijzigd door Cyberblizzard op 22-08-2012 15:30]

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11-2022

Cthulhu

Carpe Noctem

Was afgelopen week in Denemarken, in een gebied met heel weinig licht, erg mooi om de Melkweg te zien, en het ISS die overvloog :)

[Voor 11% gewijzigd door Cthulhu op 23-08-2012 21:04]

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

• Erycius

Erycius

I came on Eileen.

Cyberblizzard schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:26:
Dan sta je om de 5 minuten op de webcam :p http://www.meteo.be/meteo/view/nl/1586624-Webcam+Ukkel.html

De grote witte radar staat ietsje achterop, maar idd op ons gebouw. Het is geen buienradar denk ik, daarvoor gebruiken we de radars van Belgocontrol (Luchthaven Zaventem), Avesnois en Wideumont. Momenteel wordt in Jabbeke ook hard gewerkt om een derde Belgische (Avesnois ligt in Frankrijk) radar up and running te krijgen, in september mag het personeel er al eens een kijkje gaan nemen. Hij draait al en zo, maar is nog niet in productie.

Maar we gingen het over sterren hebben en zo. :p

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

franssie

Save the albatross

Erycius schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:59:
* Erycius laat zijn kop hier ook even zien.
<>
Echter... sinds een maand of drie heb ik een nieuwe job met dit als uitzicht:

Weliswaar het KMI dus, maar toch... tussen alle (ondertussen nutteloze) telescopen en zo. Heerlijk gevoel :)
Wetenschappelijk nutteloos idd, maar toch leuk om eens wat maantjes te bekijken lijkt me? Of zijn ze niet meer onderhouden?

Mooie werkplek overigens, zowel vwb uitzicht als Meteo.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-03 10:42
De telescoop van m'n vriendin, die zij ooit in een opwelling heeft gekocht en er nooit wat mee doet. Aangezien ik sinds jong af aan het heelal al interessant vind ben ik er nu mee bezig, en stiekem kijkt ze af en toe ook mee :) .

Het is een meade lxd75 8" met autostar/goto stercomputer. Ik wil nog graag een camera adapter ervoor hebben aangezien er ook een goeie spiegelreflex beschikbaar is (5d mk2). Misschien dat ik dan ook meteen nog een nieuw oculair meebestel.

Ik ben nog aan het oefenen met alignen, wat best lastig is want zonder goeie alignment werkt je autostar natuurlijk voor geen meter. Buiten dat alignen op heb ik al best wat leuke dingen gezien, heel toevallig schoot er laatst bijvoorbeeld een satelliet door m'n beeld :D .

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ze hebben weer wat zwarte gaten en melkwegstelsels gevonden:
Met een Amerikaanse satelliet hebben sterrenkundigen ongeveer 2,5 miljoen kolossale zwarte gaten in het heelal gevonden.

Daarnaast werden ongeveer 1000 melkwegstelsels ontdekt die waren verborgen achter dichte stofwolken Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA woensdag (lokale tijd) bekendgemaakt.

Zwarte gaten zijn gebieden in de ruimte waar de zwaartekracht zo sterk is dat alles wordt opgeslokt. Zelfs licht kan niet ontsnappen. De zwarte gaten zijn daardoor niet te zien met het blote oog. Ze zijn wel op te sporen met infrarood licht.

De geavanceerde satelliet WISE, wat staat voor Wide-field Infrared Survey Explorer, maakt gebruik van die techniek.

De WISE werd eind 2009 gelanceerd. De Amerikaanse ruimtetelescoop is de opvolger van een baanbrekende Nederlandse sonde, de Infra-Rood Astronomische Satelliet (IRAS) uit 1983.

De IRAS registreerde ongeveer 300.000 bronnen van infrarood licht, waaronder zes nieuwe kometen en meer dan 20.000 sterrenstelsels.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

• Erycius

Erycius

I came on Eileen.

franssie schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:59:
[...]

Wetenschappelijk nutteloos idd, maar toch leuk om eens wat maantjes te bekijken lijkt me? Of zijn ze niet meer onderhouden?

Mooie werkplek overigens, zowel vwb uitzicht als Meteo.
Er staan idd nog telescopen in, die kunnen nog gebruikt worden.
Cyberblizzard schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:26:

Goed, ik heb het eens nagevraagd, het is geen radar, maar een momenteel op inactief gezette schotelantenne, een ontvanger voor digitale signalen van een over de polen vliegende weersatelliet. Die satelliet zendt zijn beelden ondertussen eerst door naar geostationaire satellieten, waardoor het veel makkelijker is geworden die beelden binnen te halen.

Maar goed, nogmaals, we gingen het over sterren en zo hebben. :p

• Osiris
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:47:
Ze hebben weer wat zwarte gaten en melkwegstelsels gevonden:

[...]

nu.nl
"melkwegstelsels"...... :X

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
@ beide TS'ers, wat mischien in de openingspost erbij kan is de Sterrengids, een jaarlijkse uitgave van eigen bodem (van stichting de Koepel). Ik heb zelf een paar jaargangen en vind het erg informatief.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Cyberblizzard
  • Niet online
Dit topic begint me al geld te kosten :p Zopas deze telescoop met Synscan-statief (automatische navigatie) besteld. Ik denk dat je voor die prijs weinig beter kan krijgen. Het is ook makkelijker draagbaar dan een reflector- of refractor-telescoop, en is zowel voor ons zonnestelsel als voor deep sky bruikbaar. Ik heb al applicaties geïnstalleerd om te kunnen navigeren met de laptop, ben benieuwd of het allemaal goed gaat werken. Momenteel heb ik er een maan- en lichtvervuilingfilter bij gekocht (maanfilter is blijkbaar een must omdat ze anders te helder is, wat vermoeiend is voor het oog). Later misschien ook nog een wide view oculair en omkeerlens bijbestellen, want volgens de specs kan je deze telescoop al gebruiken vanaf een afstand van 8 meter.

[Voor 6% gewijzigd door Cyberblizzard op 02-09-2012 09:10]

• MagicTempest

MagicTempest

Fly pig!

Maar is die kijker ook geschikt om verder te kijken dan alleen de planeten?

• Cyberblizzard
  • Niet online
MagicTempest schreef op zondag 02 september 2012 @ 10:07:
Maar is die kijker ook geschikt om verder te kijken dan alleen de planeten?
Volgens de commentaren wel: http://www.telescoop-expe...skymax-127/23017#diff&_qa

In dit topic staat er ook eea over deep-sky:
"Actually managed to get out last night with my SkyMax 127 Goto and - with utter amazement - I put in M31 and actually got a cracking view of Andromeda with the bog standard 25mm EP that came with the scope - it was definitely one of those 'dancing around the garden' moments."

"I live in London too and recently hefted my 127 down to the south of France where the skies are clear. I can confirm that you can see galaxies and nebulas beautifully with the telescope - it's the lousy LP that's to blame in The Smoke."
Maar wat is 'deep-sky'? Andromeda (2 miljoen lichtjaar) kan je in ideale omstandigheden al met het blote oog zien, terwijl vage nevels op enkele duizenden/tienduizenden lichtjaren (binnen ons sterrenstelsel) zelfs met wat duurdere telescopen niet altijd goed te zien zijn.

Ik verwacht geen hi-res nevels of HUDF :) maar verwacht wel om enkele sterrenstelsels of vage nevels te zien, zelfs in het vervuilde Vlaanderen.

Hier nog een paar topics over deep-sky met de 127:
http://stargazerslounge.c...bserving-18th-april-2009/
http://stargazerslounge.c...bserving-26th-april-2009/

Ik hoop dat de telescoop niet te groot is als handbagage voor het vliegtuig (de zoeker kan er alvast af), volgend jaar naar de Filippijnen waar je gemakkelijk de Melkweg met het blote oog kan zien. Ik kijk er al naar uit. :)

PS: In Google Earth kan je links in "Galerij - NASA - Earth City Lights" een lichtvervuilingskaart zien, is ook handig om minder vervuilde gebieden in B/NL mee te zoeken.

• bobsquad
  • Niet online
Iemand nog advies voor iemand die in een rolstoel zit en achter de PC wil kijken en de telescoop wil bedienen?

Heb me radeloos zitten zoeken maar kom er niet echt uit. Budget max €1500 wie zou me willen helpen in deze zoektocht? O-)

• Cyberblizzard
  • Niet online
Met Stellarium (gratis) kan je een telescoop bedienen* via een seriële kabel (al dan niet met een USB-serial converter tussen), er worden heel wat telescopen ondersteund, vanaf enkele honderden euro's vind je al telescopen die zo bediend kunnen worden (kijk in de specificaties naar "GoTo-systeem", ik heb deze met Synscan statief). Om op je laptop te zien wat je telescoop ziet kan je eventueel een webcam gebruiken.

Ik ben het nu twee dagen aan het proberen en navigeren binnen Stellarium gaat vlot, maar als ik vraag om de telescoop er naartoe te bewegen krijg ik een venster met coördinaten die op 0°0''00' staan, wat niet echt vlot werkt (als je de coördinaten dan ingeeft gaat hij er wel naar toe en zie je op je scherm zelfs hoe de telescoop er heen beweegt). Het is vast een setting, maar ik heb nog niet op het internet gezocht naar de oorzaak). Zal vast wel ergens op het forum te vinden zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Cyberblizzard op 07-09-2012 20:50]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien het verkeerde topic, maar wie niet waagt....

Ik ben op zoek naar een paraboolspiegel en ik weet dat deze ook in Newton telescopen te vinden zijn, aldus de link met dit topic. Misschien dat iemand in dit topic zelf telescopen bouwt of weet waar onderdelen te vinden zijn, het gaat om een front surface (geen idee wat de Ned. vertaling is) parabool spiegel met een diameter van ong 12 cm en een brandpuntsafstand van 80 tot 100cm.

Genoeg verkopers te vinden, maar prijzen variëren gigantisch, dus misschien heeft iemand een goed adres?

[Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 09-09-2012 21:31]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-03 23:57
Altijd wel een telescoop willen hebben, maar toch voor mezelf geconcludeerd dat dit in Nederland met zijn vele lichtvervuiling nutteloos is. Althans, dat wanneer je in de randstad woont (zoals ik) er even wat meer bij komt kijken dan zo'n ding uitstallen in je achtertuin.

Tijdens vakanties neem ik wel altijd 2 dingen mee: m'n Olympus 8x42 verrekijker. en m'n telefoon met skyview en skymap. Als ik de laptop mee heb, ook Stellarium erop. Goed, ik zal nooit zo'n vergroting hebben met een verrekijker als met een telescoop natuurlijk, maar groepen sterren zijn dan wel weer makkelijker te zien. En ook kan ik binnen 3 tellen beginnen met kijken en makkelijk van positie veranderen.

Als volgende stap zou ik wel eens zo'n Skyscout willen proberen om te zien of het wat is. Helaas ken ik niemand die zo'n ding heeft...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ze hebben nu licht opgevangen van kort na de Big Bang, via de Hubble Space Telescope:
De ruimtetelescoop Hubble heeft beelden gemaakt van een ongekend ver deel van het heelal.

De satelliet ving licht op dat er 13,2 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken.

Het licht komt van sterren uit de beginjaren van het heelal, van vlak na de oerknal. Dat hebben sterrenkundigen dinsdag (lokale tijd) bekendgemaakt.

De Hubble zoomde in op een klein deel van het sterrenbeeld Oven. Alleen in dat kleine gebied vond de telescoop al 5500 oeroude melkwegstelsels. Bij sommige stelsels was het licht zo zwak, dat het menselijk oog het pas had kunnen zien als het tien miljard keer helderder was geweest. Het gebied wordt het Extreme Deep Field (Extreem Diep Veld, XDF) genoemd.

Bij het onderzoek waren Rychard Bouwens, Marijn Franx en Ivo Labbé van de Sterrewacht in Leiden en de Nederlander Pieter van Dokkum van de Amerikaanse universiteit Yale betrokken.

De Hubble is in 1990 gelanceerd. Het is de meest geavanceerde telescoop ooit, maar rond 2014 moet een nog betere satelliet de ruimte in gaan. Die James Webb-telescoop kan nog verder en nog scherper zien.
Zie http://www.nu.nl/wetensch...ijkt-verder-dan-ooit.html

Virussen? Scan ze hier!

• bobsquad
  • Niet online
Ben wel heel benieuwd wat de James Webb telescoop er nog meer over te weten gaat komen. Maar dat er nog zoveel met de Hubble telescoop gedaan kan worden vind ik helemaal geweldig

• Cyberblizzard
  • Niet online
Hier een foto van het XDF: http://www.nasa.gov/images/content/690958main_p1237a1.jpg

De kleinste en roodste objecten zijn het verst / langst geleden.

Artikel: http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/science/xdf.html

Kan men eigenlijk nóg verder kijken met zichtbaar licht? Want voor het bestaan van sterrenstelsels waren er geïsoleerde sterren en die zijn nog miljarden keer kleiner en zwakker.

PS: In het XDF is er niet veel meer te zien dan in het UDF: Wikipedia: File:Hubble ultra deep field high rez edit1.jpg

Dit zou tot nu toe het allerverste waargenomen stelsel zijn: http://www.nasa.gov/missi...ence/farthest-galaxy.html

Hogere resolutie: http://www.nasa.gov/image...d-object-full4x3_full.jpg

[Voor 81% gewijzigd door Cyberblizzard op 26-09-2012 12:51]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan me je interesse levendig voorstellen. Alleen ik denk dat een paar zaken die je noemt niet samen gaan in zo'n hobby:
Uit de luie stoel, zo goedkoop mogelijk en goede kwaliteit.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 16:34
Dit is wat ik kan doen met mijn telescoop (HX100V) :+

Venus + Jupiter + Pleiades:

De maan:
Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee