Inderdaad, maar ook dat je je "buur"planeten gewoon met het blote oog kan zien

.
Who Am I? schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:13:
[...]
Helaas is het voor de mensheid op dit moment onhaalbaar, maar het is altijd leuk om te fantaseren over hoe gaaf het zou zijn om wel de mogelijkheid te hebben om daar naartoe te kunnen gaan. Voor mijn gevoel zijn er maar een paar grote doorbraken nodig om dit soort afstanden snel te overbruggen, maar misschien kijk ik te veel Star Trek😇
Onhaalbaar, misschien. Voor degene die op de aarde zijn

. Als een schip tegen de lichtsnelheid aanzit dan gaat de tijd voor de mensen op aarde aanzienlijk sneller. Dus de reizigers op het schip, zouden het in principe in 1 generatie kunnen doen. (Maar hoe de hel rem je dat schip dan weer af?

).
Maar zeker niet onbereikbaar, alleen missen we wat ambitie (en geld).
FOCAL is echt een cool idee om met telescopen ,- en de zon gebruikend als lens, directe foto's te maken van exoplaneten. Iedere telescoop zou iets van 100 pixels licht waarnemen/fotograferen en daarna volgt er weer een telescoop. Op een net iets andere locatie en daarna weer en weer... Vervolgens wordt een mozaïek gemaakt van alle foto's en voila een
planeet 
. Klein "detailtje" is dat die telescopen dan op 550 AU afstand van de zon moeten staan... Maar het is realistisch te doen met onze huidige technologie.
Ja inderdaad, maar ik ben ook erg nieuwsgierig naar de overgebleven planeten 1f, 1g en 1h. Van de al eerder bekeken planeten blijkt dat:
1b is mogelijk een soort van "donkere", grotere, mercurius planeet, Zeer waarschijnlijk zonder atmosfeer.
1c is mogelijk een venusachtige planeet met mogelijk een co2 atmosfeer.
1d is mogelijk een mars-achtige planeet, alleen wat warmer.
De
onderzoeksresultaten voor Trappist 1e komen in December binnen, dus hopelijk komt er info beschikbaar, gezamenlijk met de andere planeten

. De JWST is zo zijn geld waard.
[
Voor 91% gewijzigd door
Grunwold op 10-09-2025 21:39
]