Goed om te horen dat je al leuke dingen hebt kunnen zien!
Als je trouwens visueel naast fotografie wilt blijven doen, zou ik deze 2 oculairen als tijdelijk beschouwen. Zeker als je regelmatig wilt blijven kijken met je eigen ogen, is een beter oculair geen overbodige luxe. Investeer dus ook daar in.
edit: misschien nog 2 tips voor je montering: schuif de poten zo min mogelijk uit en je kunt een gewicht hangen aan het plateau tussen de poten. Beide zullen een stabieler beeld geven.
edit2: Als gedachte voor de toekomst. Als ik het budget zou hebben en opnieuw zou gaan kopen, zou ik voor een Harmonic Drive montering gaan. Puur omdat ze lekker licht zijn, maar wel flinke telescopen aankunnen.
De 6+9 combinatie heeft een groter blikveld en volgens mij ook een grotere pupilopening. Dat zou mijn keuze zijn. Sowieso geen 4mm, want ik denk dat 162x vergroting echt iets teveel is voor je huidige setup.Remy!!!! schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:07:
Dus nu ben ik eigenlijk even een beetje aan het rondkijken voor een vervanger van m'n 4mm lens en nog een 10mm optie erbij, het liefst samen onder de €50, en als ik zo rondkijk op Ali dan zie ik de volgende opties:
- 4mm of 6mm
- 9mm of 10mm
Als je trouwens visueel naast fotografie wilt blijven doen, zou ik deze 2 oculairen als tijdelijk beschouwen. Zeker als je regelmatig wilt blijven kijken met je eigen ogen, is een beter oculair geen overbodige luxe. Investeer dus ook daar in.
Astrofografie is meestal goed te doen vanaf een HEQ5, maar ik zie dat die net zo duur is als de EQ6. Zou de tweedehands markt in de gaten houden, want ik zie meer en meer mensen overstappen op Harmonic Drive monteringen, zoals de AM5. En dan doen ze die grote EQ6 de deur uit.En qua montering wil ik (als het goed is) eind dit jaar voor de Sky-Watcher EQ-6 gaan, gezien het feit dat ik richting astrofotografie ga, lijkt mij dit de 'goedkoopste' montering met Goto e.d. die ook nog eens een redelijk gewicht kan/mag dragen.
Zoek maar eens op Lucky Imaging. Foto's van planeten kun je het beste maken, door heel veel 'foto's' op elkaar te leggen (stacken). Je maakt dan een filmpje en pakt alleen de beste beelden, die je dan door iets als AutoStackert! trekt.De foto van Saturnus was echt een ramp om te maken, continue de montering bijstellen, dan snel de telefoon gebruiken om de foto te maken, maar 9 van de 10x was Saturnus alweer uit beeld![]()
Maar met veel moeite is het enigszins gelukt, en ik denk dat ik ook een maan van Saturnus op de foto heb gekregen?
edit: misschien nog 2 tips voor je montering: schuif de poten zo min mogelijk uit en je kunt een gewicht hangen aan het plateau tussen de poten. Beide zullen een stabieler beeld geven.
edit2: Als gedachte voor de toekomst. Als ik het budget zou hebben en opnieuw zou gaan kopen, zou ik voor een Harmonic Drive montering gaan. Puur omdat ze lekker licht zijn, maar wel flinke telescopen aankunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 17-09-2024 03:49 ]