Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Joep schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:26:
Als het goed is heeft de zoeker ergens vooraan een inkeping waar een rubberen O-ring omheen kan. Zie: https://www.cloudynights....5600-1527540216_thumb.jpg Dat zou de speling aan de voorkant moeten oplossen zodat je met 2 schroeven aan de achterkant 'm kunt afstellen. Mocht je die O-ring kwijt zijn, dan kun je het tijdelijk oplossen met een paar elastiekjes ofzo.
Het lijkt erop dat de zoeker niet ver genoeg in de houder geschoven was waardoor de o-ring niet z'n werk kon doen. De o-ring zat er wel op maar was net verborgen door de houder. Morgen maar meteen even uit proberen d:)b

Zo makkelijk kan het zijn.. bedankt!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:37
Al jaren ben ik geïnteresseerd in de sterren/ruimte etc. en laatst ben ik bij Volkssterrenwacht Bussloo geweest, en daar een aantal keer door een enorme telescoop gekeken.
En ben nu al dagen yt/reddit e.d. aan het afstruinen om te achterhalen welke telescoop voor mij het best is.
Mijn idee/plan voor nu is, nu eerst een ‘simpele’ telescoop halen, en kijken hoe het bevalt. Mocht de telescoop bevallen, dan wil ik hem gaandeweg upgraden/vervangen waar nodig.

Vooralsnog ben ik op de Bressier Dobson telescoop N 150/750 uitgekomen, aangezien dit een dobson is heb ik in ieder geval al een stabiele montering, en de tuintafel waar hij vooralsnog op komt is ook stabiel genoeg (weegt zo’n 3a400kg).

Middels deze Bresser wil ik gaan kijken of dit een interessante hobby voor mij is, of niet. En om die reden wil ik niet gelijk te veel geld eraan besteden, maar ik wil ook niet direct de goedkoopste halen, en dan mogelijk achteraf balen.
Mijn idee/plan is het volgende, en ik ben benieuwd of mijn idee klopt,
zo niet dan hoor ik het graag.
- Mijn doel is vooral de DSO's bekijken/fotograferen.
- Eerst een paar weken/maanden spelen/oefenen met deze telescoop, en leren hoe alles werkt.
- Gaandeweg ook kijken of astrofotografie iets voor mij is, ik heb al een DSLR (Nikon D40), die al wat ouder is, dus geen idee of die goed genoeg is voor het doel, maar dat zie ik tegen die tijd wel.
- Mocht alles echt goed bevallen dan zal ik mogelijk de dobson montering vervangen voor een Skywatcher EQ-5 (of soortgelijke).
- En als alles echt blijft bevallen dan zal ik de Bressier vervangen voor een model die beter geschikt is voor astrofotografie.

Dan is nu de vraag, zit ik goed qua telescoop of zijn er betere voor rond de €350a400? En dan vooral rekening houdend met m'n upgradepath. En zit ik ook een beetje goed qua idee van upgraden?
Want naar mijn idee zijn er wel betere telescopen van rond de €300, maar dan zit er naar mijn idee een matige montering bij. Dus dan kies ik nu liever voor een dobson, om dat gaande weg te upgraden naar een 'echte' montering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:12
Remy!!!! schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:11:
Vooralsnog ben ik op de Bressier Dobson telescoop N 150/750 uitgekomen, aangezien dit een dobson is heb ik in ieder geval al een stabiele montering, en de tuintafel waar hij vooralsnog op komt is ook stabiel genoeg (weegt zo’n 3a400kg).
Dobson is eigenlijk altijd een goede keuze. En als het gaat om de tafel-Dobsons, dan is die Bresser zeker een goede keus. Nieuw kan, maar je zou ook op Marktplaats of https://te-les-koop.nl/ kunnen kijken of er iets te koop staat.
Mijn idee/plan is het volgende, en ik ben benieuwd of mijn idee klopt,
zo niet dan hoor ik het graag.
- Mijn doel is vooral de DSO's bekijken/fotograferen.
Fotograferen gaat je niet lukken. Daarvoor heb je een flink statief nodig dat in staat is de hemel te volgen. Daarnaast zijn de meeste DSO's vrij lichtzwak, dus visueel kan dat ook wel een issue zijn, zeker als je in de Randstad of bij een rozenkweker om de hoek woont.
Deze lijst bevat DSO's die vanuit de stad te doen zijn, dus daarvan verwacht ik dat ze relatief makkelijk te vinden/zien zijn: https://lovethenightsky.com/best-dsos-for-urban-astronomy/

Wellicht een extra oculair aanschaffen. Ik vind de "gold line" best aardige, zeker voor wat ze kosten. Zie bijvoorbeeld https://aliexpress.com/item/1005006566878997.html
- Eerst een paar weken/maanden spelen/oefenen met deze telescoop, en leren hoe alles werkt.
Starhoppen kan een goede oefening zijn, gezien je met de hand je doelen moet vinden.
- Gaandeweg ook kijken of astrofotografie iets voor mij is, ik heb al een DSLR (Nikon D40), die al wat ouder is, dus geen idee of die goed genoeg is voor het doel, maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Gebruik wat je al hebt, dus een DSLR is een prima begin. Wat wel tegen je kan werken, is als de D40 niet meer aangestuurd kan worden door je computer. Sowieso, astrofotografie is een vak apart en heeft (deels) ook andere eisen dan visueel. En vergt ook een diepe portomonnee als je voor Deep Sky wilt gaan. Andere optie is om voor planeetfotografie te gaan met "Luck Imaging". Dan maak je een filmpje van de planeet en gebruik je alleen de 50% beste frames bijvoorbeeld om een foto samen te stellen.
- Mocht alles echt goed bevallen dan zal ik mogelijk de dobson montering vervangen voor een Skywatcher EQ-5 (of soortgelijke).
Voor astrofotografie zul je minimaal een HEQ5 moeten hebben, De EQ5 heeft echt te weinig draaggewicht.
- En als alles echt blijft bevallen dan zal ik de Bressier vervangen voor een model die beter geschikt is voor astrofotografie.
Ik zou de Bresser niet weg doen. Leuk ding om mee te nemen op vakantie bijvoorbeeld. Daarnaast kun je ook verwachten dat je (minimaal) 2 telescopen nodig hebt, als je zowel fotografie als visueel wilt doen. Zo heb ik een 8cm lenzenkijker voor fotografie en een 25cm kijker voor visueel (en eventueel planeten fotograferen)
Dan is nu de vraag, zit ik goed qua telescoop of zijn er betere voor rond de €350a400? En dan vooral rekening houdend met m'n upgradepath. En zit ik ook een beetje goed qua idee van upgraden?
Want naar mijn idee zijn er wel betere telescopen van rond de €300, maar dan zit er naar mijn idee een matige montering bij. Dus dan kies ik nu liever voor een dobson, om dat gaande weg te upgraden naar een 'echte' montering.
Dobson is qua montering echt prima. Zo'n ding staat als een huis. Voor 350 a 400 zou je eens kunnen kijken naar een tweedehands 20cm Dobson.
edit: Dit lijkt een 20cm te zijn en dus geen 6 inch: https://te-les-koop.nl/in...Advertentie.php&key=49347

[ Voor 3% gewijzigd door celshof op 22-08-2024 13:32 ]

• Remy!!!!
celshof schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:29:
[...]
Dobson is eigenlijk altijd een goede keuze. En als het gaat om de tafel-Dobsons, dan is die Bresser zeker een goede keus. Nieuw kan, maar je zou ook op Marktplaats of https://te-les-koop.nl/ kunnen kijken of er iets te koop staat.
Ten eerste, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Aangezien dit een 'nieuw' iets is voor mij dan ga ik liever voor een nieuwe ipv tweedehands. Ik vermoed dat ik eventuele upgrades wel tweedehands ga kopen, dan ben ik meer bekend met het apparaat en weet ik meer wat ik op moet letten. Al moet ik zeggen, als ik hier en daar wat tips lees qua tweedehands telescopen kopen, eigenlijk niet heel moeilijk is (controleren of de spiegel nog goed is, geen beschadigingen aan de binnenkant van de buis etc.).
[...]
Fotograferen gaat je niet lukken. Daarvoor heb je een flink statief nodig dat in staat is de hemel te volgen. Daarnaast zijn de meeste DSO's vrij lichtzwak, dus visueel kan dat ook wel een issue zijn, zeker als je in de Randstad of bij een rozenkweker om de hoek woont.
Daar ben ik mij (helaas) van bewust, maar zal in het begin ook vooral 'oefenen' op de maan e.d. dat moet wel haalbaar zijn? Nu snap ik dat ook dat wat lastig is qua draaiing van de aarde, maar dat moet beter haalbaar zijn dan een DSO vermoed ik?
Ik woon in Apeldoorn, en er zijn volgens mij wel een aantal redelijk donkere plekken in de buurt als ik merk dat het in de achtertuin te licht is.
Deze lijst bevat DSO's die vanuit de stad te doen zijn, dus daarvan verwacht ik dat ze relatief makkelijk te vinden/zien zijn: https://lovethenightsky.com/best-dsos-for-urban-astronomy/
Thanks, die kende ik nog niet, eerdaags eens even naar kijken.
Wellicht een extra oculair aanschaffen. Ik vind de "gold line" best aardige, zeker voor wat ze kosten. Zie bijvoorbeeld https://aliexpress.com/item/1005006566878997.html
Dat is nog goed betaalbaar, ik zal het op m'n boodschappen lijst zetten.
[...]
Starhoppen kan een goede oefening zijn, gezien je met de hand je doelen moet vinden.
Dat staat idd op de todo lijst zodra de telescoop binnen is.
[...]
Gebruik wat je al hebt, dus een DSLR is een prima begin. Wat wel tegen je kan werken, is als de D40 niet meer aangestuurd kan worden door je computer. Sowieso, astrofotografie is een vak apart en heeft (deels) ook andere eisen dan visueel. En vergt ook een diepe portomonnee als je voor Deep Sky wilt gaan. Andere optie is om voor planeetfotografie te gaan met "Luck Imaging". Dan maak je een filmpje van de planeet en gebruik je alleen de 50% beste frames bijvoorbeeld om een foto samen te stellen.
Klopt, daar ben ik mij bewust van, ook voor deze geldt, eerst kijken of/hoe het werkt. En als alles echt bevalt dan ga ik eens kijken of ik een leuke set van ZWO met alle benodigdheden kan vinden.
[...]
Voor astrofotografie zul je minimaal een HEQ5 moeten hebben, De EQ5 heeft echt te weinig draaggewicht.
Klopt, gewicht gaat wel snel een dingetje worden met astrofotografie, dus ook daar moet ik te zijner tijd goed op letten.
[...]
Ik zou de Bresser niet weg doen. Leuk ding om mee te nemen op vakantie bijvoorbeeld. Daarnaast kun je ook verwachten dat je (minimaal) 2 telescopen nodig hebt, als je zowel fotografie als visueel wilt doen. Zo heb ik een 8cm lenzenkijker voor fotografie en een 25cm kijker voor visueel (en eventueel planeten fotograferen)

[...]
Dobson is qua montering echt prima. Zo'n ding staat als een huis. Voor 350 a 400 zou je eens kunnen kijken naar een tweedehands 20cm Dobson.
edit: Dit lijkt een 20cm te zijn en dus geen 6 inch: https://te-les-koop.nl/in...Advertentie.php&key=49347
Vervangen was misschien een verkeerde woordkeuze, maar hij gaat idd niet weg. Ik zou hem zeker houden voor visueel (en ik vermoed dat mijn vader hem wel een paar keer wilt lenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Remy!!!! schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:12:
[...]
Ten eerste, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Aangezien dit een 'nieuw' iets is voor mij dan ga ik liever voor een nieuwe ipv tweedehands. Ik vermoed dat ik eventuele upgrades wel tweedehands ga kopen, dan ben ik meer bekend met het apparaat en weet ik meer wat ik op moet letten. Al moet ik zeggen, als ik hier en daar wat tips lees qua tweedehands telescopen kopen, eigenlijk niet heel moeilijk is (controleren of de spiegel nog goed is, geen beschadigingen aan de binnenkant van de buis etc.).
Juist als je begint zou ik tweedehands een telescoop kopen. Als het dan niets is, krijg je er zo goed als hetzelfde voor terug. Als de spiegels er nog goed uitzien (liefst met wat stof er op, zodat duidelijk is dat iemand niet zelf is gaan schoonmaken), kan er weinig misgaan met een Dobson. Als die 20cm in Zwanenburg nog te koop staat, zou ik er zelf wel 5 kwartier voor willen rijden. Je hebt dan een flink grotere telescoop, voor minder geld: https://www.astroshop.eu/...yliner-classic-dob/p,4440
Daar ben ik mij (helaas) van bewust, maar zal in het begin ook vooral 'oefenen' op de maan e.d. dat moet wel haalbaar zijn? Nu snap ik dat ook dat wat lastig is qua draaiing van de aarde, maar dat moet beter haalbaar zijn dan een DSO vermoed ik?
Maan is prima. Daar zijn je belichtingstijden zo laag, dat draaing van de aarde helemaal niet speelt.
Ik woon in Apeldoorn, en er zijn volgens mij wel een aantal redelijk donkere plekken in de buurt als ik merk dat het in de achtertuin te licht is.
Apeldoorn is pikkedonker, in vergelijking met waar ik woon. En dan heb je op een half uurtje rijden in alle richtingen ook nog eens donkerdere plekken. Dat zit dus wel goed

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-06 13:22
celshof schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Ik heb zo een goldline oculair van aliexpress. 9mm variant. Bij mij krijg je flinke "blindspots" in je zichtveld als je niet perfect recht in de oculair kijkt. Je ziet dan ovale zwarte vlekken aan de randen van je zichtveld. Ik vind het persoonlijk best storend.

Is dit inherent aan het ontwerp van die oculairs?

• celshof
Midan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb zo een goldline oculair van aliexpress. 9mm variant. Bij mij krijg je flinke "blindspots" in je zichtveld als je niet perfect recht in de oculair kijkt. Je ziet dan ovale zwarte vlekken aan de randen van je zichtveld. Ik vind het persoonlijk best storend.

Is dit inherent aan het ontwerp van die oculairs?
Ik zou mijn eigen 9mm moeten bekijken, of die dat ook doet. Even ergens opsnorren. Maar, ik heb wel andere oculairen, van andere merken, waar het ook heel erg nauw luistert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
celshof schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Juist als je begint zou ik tweedehands een telescoop kopen. Als het dan niets is, krijg je er zo goed als hetzelfde voor terug. Als de spiegels er nog goed uitzien (liefst met wat stof er op, zodat duidelijk is dat iemand niet zelf is gaan schoonmaken), kan er weinig misgaan met een Dobson. Als die 20cm in Zwanenburg nog te koop staat, zou ik er zelf wel 5 kwartier voor willen rijden. Je hebt dan een flink grotere telescoop, voor minder geld: https://www.astroshop.eu/...yliner-classic-dob/p,4440

[...]
Maan is prima. Daar zijn je belichtingstijden zo laag, dat draaing van de aarde helemaal niet speelt.

[...]
Apeldoorn is pikkedonker, in vergelijking met waar ik woon. En dan heb je op een half uurtje rijden in alle richtingen ook nog eens donkerdere plekken. Dat zit dus wel goed
Ondertussen een paar dagen verder en vele uren wezen struinen, en ik ben nu uiteindelijk voor de volgende opties gegaan.
- Sky-watcher N 130/650 Explorer 130PDS OTA
- Bresser EQ3-montering

Aangezien ik in de toekomst richting de astrofotografie wil gaan, wil ik eigenlijk direct een telescoop die daarvoor geschikt is, en met deze is het mogelijk om erg mooie foto’s te maken.
Voor nu heb ik even een tijdelijke simpele montering erbij (die in theorie voor nu voldoende moet zijn), maar ik zal die later dit jaar vervangen voor een (H)EQ5 (of soortgelijke). Aangezien de 130pds (voor een reflector) best wel licht is, heb ik iets meer keuze qua monteringen.
Hopelijk komt het deze week binnen, en krijgen we heldere nachten :*)

Mocht iemand nog tips hebben qua accessoires/oculairs/etc laat het maar weten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• celshof
Voor DSO heb ik lange tijd de juiste camera gemist. Door de prijs van de SV605CC de knoop doorgehakt. Eerder deze week was hij binnen en heb de eerste testjes kunnen doen. Veel werk ging zitten in de zaken aan elkaar knopen en uitzoeken hoe APT werkt, want ik was nog niet ingesteld op DSO. Deze foto is het resultaat van 5*300s aan opnames. Heel beperkt dus aan tijd en zonder allerlei kalibratie opnames.

Wat ik misschien nog wel het mooiste hieraan vind, is dat dit uit een verzameling "B-merken" komt (waarvan een deel tweedehands).

Appratuur:
80ED F/7 Altair Astro Starwave met TS Optics 0.8 flattener/reducer
iOptron CEM40 (duurste onderdeel. Alleen met het kompas op mijn telefoon op noord gezet)
SV605CC camera
30mm F/4 guider met ASI120MC-S (want heb ik liggen)
Optolong L-Enhance filter

En dit alles vanuit mijn achtertuin in een Bortle 8 a 9 volgens Light Pollution Map (denk dat het eerder 7 a 8 is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moOFD-cO5pwkQRZGSPjVBBLAKq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BhP0YFrEvOThDQGZATljuAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:16:
[...]

Ondertussen een paar dagen verder en vele uren wezen struinen, en ik ben nu uiteindelijk voor de volgende opties gegaan.
- Sky-watcher N 130/650 Explorer 130PDS OTA
- Bresser EQ3-montering

Aangezien ik in de toekomst richting de astrofotografie wil gaan, wil ik eigenlijk direct een telescoop die daarvoor geschikt is, en met deze is het mogelijk om erg mooie foto’s te maken.
Voor nu heb ik even een tijdelijke simpele montering erbij (die in theorie voor nu voldoende moet zijn), maar ik zal die later dit jaar vervangen voor een (H)EQ5 (of soortgelijke). Aangezien de 130pds (voor een reflector) best wel licht is, heb ik iets meer keuze qua monteringen.
Hopelijk komt het deze week binnen, en krijgen we heldere nachten :*)

Mocht iemand nog tips hebben qua accessoires/oculairs/etc laat het maar weten.
Gisteren was de set binnen, en hadden we gelijk een heldere avond! _/-\o_
Dus ik met volle moed het platte dak op, want in de tuin heb ik (denk ik) iets te veel last van de bomen om ons heen. Nadat alles stond, ging ik door de lens kijken.... En ik zag niets... :X
Na veel klooien begon ik eindelijk wat te zien! Maar het was de secondary mirror die ik zag (een beetje zoals dit)...
Ik had al wel redelijk snel door dat het aan de focus lag, maar het lukte mij maar niet om het goed te focussen. Als ik de lens eruit haalde, en een cm of 3 verder eruit had dan de plek waar hij in moet, dan kon ik wel sterren zien.
Gelukkig zat er een verlengstuk bij (het linkerding van dit plaatje), en toen ik die eenmaal had aangesloten kon ik de sterrenhemel zien.
Vervolgens kwam de zoektocht, waar ga ik naar kijken?... Ik had gehoopt makkelijk te kunnen beginnen met de maan, maar die is de komende dagen helaas niet zichtbaar.
Uiteindelijk heb ik (met veel geluk!) Saturnus kunnen zien, hij kwam iig overeen met wat Stellarium aangaf, en ik kon heel vaag een andere vorm zien dan een normale ronde vorm. Door de bijgeleverde lens is alles helaas enorm klein (28mm, 50.8mm FOV).
Al met al, erg tevreden over m'n eerste avond, direct al veel dingen geleerd, en ook dingen opgemerkt voor verbetering:
- Die avond heb ik direct een andere lens (4mm, 52mm FOV) besteld, voor €9 zal het vast niet enorm goed zijn, maar dat merken we dan wel weer.
- Gisterenmiddag merkte ik al dat de finder scope erg onhandig is omdat het beeld omgedraaid is, en je er recht in moet kijken. Dus morgen komt er een nieuwe binnen. En dan moet ik de finder scope ook even goed afstellen. Want gisterenavond waren de finderscope en de telescoop niet op elkaar afgesteld, dus alles wat ik in de finder had gevonden, kon ik via de telescoop niet zien.
- Ik heb geen idee of de telescoop qua collimatie goed is, dus om die reden heb ik daar een hulpstuk voor besteld.
- En gisteren had ik diverse keren even licht nodig, dus had ik de zaklamp van m'n telefoon gebruikt, maar daardoor duurt het weer enige tijd voordat je ogen aan het donker zijn gewerkt, dus ook maar een hoofdlamp met rood licht besteld.
- En continu staan was vermoeiender dan ik had verwacht, dus de volgende keer zet ik de mount iets lager, en pak ik een stoel/kruk oid erbij.

Voor nu een mooie ervaring rijker, met nog enorm veel te leren! Maar wel echt tof dat je (ook al was het klein), de planeten kan zien! _/-\o_
Nu nog even doorsparen voor een AM3 met tripod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Afgelopen zaterdag was het eindelijk een heldere nacht waarbij de maan ook zichtbaar was.
Eerder die avond was ik op een BBQ, dus ik moest even wachten totdat ik thuis was om het door de telescoop te bekijken. En ik was gelijk enorm onder de indruk! _/-\o_ Echt geweldig om dit soort details met het 'blote oog' te kunnen zien.

Vanavond ging ik weer naar de maan kijken, maar aangezien het bijna volle maan is, is er eigenlijk weinig te zien behalve 1 grote witte vlek (een beetje gechargeerd natuurlijk).
Tevens heb ik Saturnus ook weer gezien, en deze keer heb ik hem gezien door m'n nieuwe 4mm lens. Ook dat is echt vet om te kunnen zien! Maar je merkt wel gelijk de nadelen van m'n huidige setup:
- De nieuwe lens is nogal klein qua ooglens opening(geen idee wat het juiste woord daarvoor is?...).
- Bij iedere kleine aanraking van de telescoop, lens of montering wiebelt het beeld als een malle heen en weer. Dat is natuurlijk ook wel te verwachten van zo'n lichte montering.

Dus nu ben ik eigenlijk even een beetje aan het rondkijken voor een vervanger van m'n 4mm lens en nog een 10mm optie erbij, het liefst samen onder de €50, en als ik zo rondkijk op Ali dan zie ik de volgende opties:
- 4mm of 6mm
- 9mm of 10mm

De 9/10mm variant zal ik voornamelijk voor de maan gebruiken, en ik denk/hoop dat ik hier geen miskoop aan kan doen qua kosten/kwaliteit.
De 4/6mm variant zal ik gebruiken voor de planeten, maar ik twijfel een beetje of dit een fatsoenlijke upgrade is van mijn huidige 4mm variant. Het gaat mij er vooral om dat ik een groter ooglens opening heb zodat ik wat 'makkelijker' kan kijken.

En qua montering wil ik (als het goed is) eind dit jaar voor de Sky-Watcher EQ-6 gaan, gezien het feit dat ik richting astrofotografie ga, lijkt mij dit de 'goedkoopste' montering met Goto e.d. die ook nog eens een redelijk gewicht kan/mag dragen.

* Remy!!!! is blij met z'n nieuwe (veel te duur wordende) hobby :D

De onderstaande foto's zijn beide met m'n iPhone gemaakt zonder smartphone adapter oid, want die ik nu heb past niet op m'n 2" lens, en ik kreeg hem vanavond niet goed op m'n 1,25" lens gemonteerd. Morgen maar eens even naar kijken.
De foto van Saturnus was echt een ramp om te maken, continue de montering bijstellen, dan snel de telefoon gebruiken om de foto te maken, maar 9 van de 10x was Saturnus alweer uit beeld :+
Maar met veel moeite is het enigszins gelukt, en ik denk dat ik ook een maan van Saturnus op de foto heb gekregen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc9FRCJp06CehD3oarBFYMQqN4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np7PEjTjTuf8lQBkrTcShM8p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t72YLgKX02vj9DcbzaspN-d3KXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSr7XivhB9kWT07H06LWFUZ6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Goed om te horen dat je al leuke dingen hebt kunnen zien!
Remy!!!! schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:07:
Dus nu ben ik eigenlijk even een beetje aan het rondkijken voor een vervanger van m'n 4mm lens en nog een 10mm optie erbij, het liefst samen onder de €50, en als ik zo rondkijk op Ali dan zie ik de volgende opties:
- 4mm of 6mm
- 9mm of 10mm
De 6+9 combinatie heeft een groter blikveld en volgens mij ook een grotere pupilopening. Dat zou mijn keuze zijn. Sowieso geen 4mm, want ik denk dat 162x vergroting echt iets teveel is voor je huidige setup.
Als je trouwens visueel naast fotografie wilt blijven doen, zou ik deze 2 oculairen als tijdelijk beschouwen. Zeker als je regelmatig wilt blijven kijken met je eigen ogen, is een beter oculair geen overbodige luxe. Investeer dus ook daar in.
En qua montering wil ik (als het goed is) eind dit jaar voor de Sky-Watcher EQ-6 gaan, gezien het feit dat ik richting astrofotografie ga, lijkt mij dit de 'goedkoopste' montering met Goto e.d. die ook nog eens een redelijk gewicht kan/mag dragen.
Astrofografie is meestal goed te doen vanaf een HEQ5, maar ik zie dat die net zo duur is als de EQ6. Zou de tweedehands markt in de gaten houden, want ik zie meer en meer mensen overstappen op Harmonic Drive monteringen, zoals de AM5. En dan doen ze die grote EQ6 de deur uit.
De foto van Saturnus was echt een ramp om te maken, continue de montering bijstellen, dan snel de telefoon gebruiken om de foto te maken, maar 9 van de 10x was Saturnus alweer uit beeld :+
Maar met veel moeite is het enigszins gelukt, en ik denk dat ik ook een maan van Saturnus op de foto heb gekregen?
Zoek maar eens op Lucky Imaging. Foto's van planeten kun je het beste maken, door heel veel 'foto's' op elkaar te leggen (stacken). Je maakt dan een filmpje en pakt alleen de beste beelden, die je dan door iets als AutoStackert! trekt.

edit: misschien nog 2 tips voor je montering: schuif de poten zo min mogelijk uit en je kunt een gewicht hangen aan het plateau tussen de poten. Beide zullen een stabieler beeld geven.

edit2: Als gedachte voor de toekomst. Als ik het budget zou hebben en opnieuw zou gaan kopen, zou ik voor een Harmonic Drive montering gaan. Puur omdat ze lekker licht zijn, maar wel flinke telescopen aankunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 17-09-2024 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
celshof schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:40:
Goed om te horen dat je al leuke dingen hebt kunnen zien!

[...]
De 6+9 combinatie heeft een groter blikveld en volgens mij ook een grotere pupilopening. Dat zou mijn keuze zijn. Sowieso geen 4mm, want ik denk dat 162x vergroting echt iets teveel is voor je huidige setup.
Als je trouwens visueel naast fotografie wilt blijven doen, zou ik deze 2 oculairen als tijdelijk beschouwen. Zeker als je regelmatig wilt blijven kijken met je eigen ogen, is een beter oculair geen overbodige luxe. Investeer dus ook daar in.
Top, dan zal ik mij eens even verdiepen in die combi en mogelijk vanmiddag aanschaffen.
De reden dat ik meer naar de 4mm (of kleiner) neig te gaan is dat ik de planeten dan iets beter zie.
Zie onderstaand voorbeeld met links 4mm en rechts de 6mm 68 graden, maar misschien moet ik die wens iets meer bijstellen en daarvoor in de toekomst specifiek een visuele gerichte planeten telescoop halen.
Je opmerking dat 162x teveel is voor mijn huidige setup, bedoel je dan de telescoop of door de montering? Of beide?
En een aantal betere oculairen staan ook zeker op de planning, maar ik geef mijn geld liever eerst uit aan een goeie montering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0mwBjG8LWyx6YYLX7ccDEG1WOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/diSp7i9eJnxvzJPsvtmavI6v.png?f=fotoalbum_large
[...]
Astrofografie is meestal goed te doen vanaf een HEQ5, maar ik zie dat die net zo duur is als de EQ6. Zou de tweedehands markt in de gaten houden, want ik zie meer en meer mensen overstappen op Harmonic Drive monteringen, zoals de AM5. En dan doen ze die grote EQ6 de deur uit.
Klopt ik ben MP en https://te-les-koop.nl/ al in de gaten aan het houden, ik zie daar echter veel de (H)EQ5 voorbij komen, en de EQ6 hier en daar ook maar in verhouding met de nieuw prijs vind ik ze daar veelal te duur. Maar dat is ook niet heel gek want de EQ6 is (volgens mij) nogal in prijs gedaald de afgelopen tijd.
[...]
Zoek maar eens op Lucky Imaging. Foto's van planeten kun je het beste maken, door heel veel 'foto's' op elkaar te leggen (stacken). Je maakt dan een filmpje en pakt alleen de beste beelden, die je dan door iets als AutoStackert! trekt.
Die tip had je eerder al gegeven, maar helemaal vergeten. Als ik de nieuwe lenzen binnen heb en ik m'n smartphone adapter goed geplaatst krijg, dan zal ik die optie eens proberen.
edit: misschien nog 2 tips voor je montering: schuif de poten zo min mogelijk uit en je kunt een gewicht hangen aan het plateau tussen de poten. Beide zullen een stabieler beeld geven.
Thanks dat is wel een handige tip, als het vanavond helder is zal ik die even proberen.
edit2: Als gedachte voor de toekomst. Als ik het budget zou hebben en opnieuw zou gaan kopen, zou ik voor een Harmonic Drive montering gaan. Puur omdat ze lekker licht zijn, maar wel flinke telescopen aankunnen.
Een harmonic drive zou ik ook het liefst willen, maarja budget.... :'(
De AM3 is nog wel redelijk betaalbaar, maar voor het prijsverschil met de EQ6 kan ik o.a. een ASIAIR MINI + ZWO ASI 120MM Mini Mono (als guidescope), en dan blijft er nog wat geld over om een maand of 2 later een leuke (dit is even een voorbeeld, geen idee nog voor welke ik precies ga) camera erbij te halen.
En nou moet ik het natuurlijk nog ervaren qua gewicht, maar de EQ6 (~18,5kg) valt op zich nog wel mee. Zijn duurdere broertje EQ6-R is helemaal lomp qua gewicht... 34,8kg :X

Maar goed, bedankt voor de info, geeft mij weer stof tot nadenken _/-\o_

Edit: En nog een kleine toevoeging, m'n nieuwe mount wil ik het liefst nog jaren gebruiken, en als ik dan het laadvermogen van de EQ6 erbij pak, dan is 20kg best wel veel en geeft ruimte voor grotere lompere telescopen, vooral als je het door 2 moet delen voor astrofotografie. De AM5 kan ook tot 20kg (met contragewichten), maar die is ongeveer 2x zo duur als de EQ6. Dus tenzij we een financiele meevaller krijgen de komende maanden zie ik een harmonic drive zo snel niet in huis komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Remy!!!! op 17-09-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Remy!!!! schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:17:
[...]
Je opmerking dat 162x teveel is voor mijn huidige setup, bedoel je dan de telescoop of door de montering? Of beide?
Als theoretisch maximum neem je 2x je spiegel of lens in mm. Dus in jouw geval 130*2=250x vergroting. Telescoop zal het dus wel aankunnen, maar je montering is onvoldoende ivm de trillingen. Trouwens, de atmosfeer in Nederland is zelden goed genoeg om zoveel te vergroten, dus richt je niet teveel op dat maximum van 260x.
Sowieso blijven planeten altijd vrij klein. Zelf vind ik 150x prima, mits ik maar de details van de banden op Jupiter of ringen van Saturnus goed kan onderscheiden. Op mijn 10" SCT gebruik ik maximaal mijn 13mm, maar meestal mijn 18mm voor planeten. Dat geeft me 192x, respectievelijk 138x vergroting.
Die tip had je eerder al gegeven, maar helemaal vergeten. Als ik de nieuwe lenzen binnen heb en ik m'n smartphone adapter goed geplaatst krijg, dan zal ik die optie eens proberen.
Als je nog ergens een oude webcam hebt liggen, waar je het voorste deel van kan afschroeven, kun je ook naar een 1.25" adapter zoeken om er op te schroeven (https://nl.aliexpress.com/item/1005002311956617.html).
Edit: En nog een kleine toevoeging, m'n nieuwe mount wil ik het liefst nog jaren gebruiken, en als ik dan het laadvermogen van de EQ6 erbij pak, dan is 20kg best wel veel en geeft ruimte voor grotere lompere telescopen, vooral als je het door 2 moet delen voor astrofotografie. De AM5 kan ook tot 20kg (met contragewichten), maar die is ongeveer 2x zo duur als de EQ6. Dus tenzij we een financiele meevaller krijgen de komende maanden zie ik een harmonic drive zo snel niet in huis komen.
Als je niet veel hoeft te sjouwen, is zo'n EQ6 prima.
Wat ik bedoelde over de harmonic drives, is dat veel mensen nu zo'n ding aanschaffen er dan hun oude monteringen gaan verkopen op MP of Te-les-koop.
Qua tweedehandsprijs neem ik zelf altijd 70% van de nieuwwaarde als maximum.

[ Voor 3% gewijzigd door celshof op 17-09-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 17:11
Remy!!!! schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:17:
Klopt ik ben MP en https://te-les-koop.nl/ al in de gaten aan het houden, ik zie daar echter veel de (H)EQ5 voorbij komen, en de EQ6 hier en daar ook maar in verhouding met de nieuw prijs vind ik ze daar veelal te duur. Maar dat is ook niet heel gek want de EQ6 is (volgens mij) nogal in prijs gedaald de afgelopen tijd.
Wat denk je dan uit te willen geven aan een 2e hands EQ6? Ik neem aan dat je weet dat er een hoop verschillende EQ6-en zijn met verschil in functionaliteit en nauwkeurigheid? https://www.astro-baby.co...nt-and-software-releases/ en dit dekt volgens mij nog niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Joep schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:09:
[...]

Wat denk je dan uit te willen geven aan een 2e hands EQ6? Ik neem aan dat je weet dat er een hoop verschillende EQ6-en zijn met verschil in functionaliteit en nauwkeurigheid? https://www.astro-baby.co...nt-and-software-releases/ en dit dekt volgens mij nog niet alles.
M'n max ligt ergens rond de €1000, waarschijnlijk niet reëel, maar goed dat zien we dan wel :+
Dankzij MP en te-les-koop had ik al gezien dat er veel versies zijn idd, maar bedankt voor het overzicht, deze kende ik nog niet. Hierdoor kan ik wel wat makkelijker herkennen hoe 'nieuw' de 2e hands EQ6 is, en zal ik mij vooral gaan focussen op de versie met v4 hand controller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Het gaat hier al maanden over telescopen, tijd voor iets anders :)
Diep in de kosmos hebben astronomen ontdekt dat een zwart gat een straal van duizelingwekkend formaat heeft voortgebracht. De nieuw ontdekte straalstromen – twee in totaal, aan weerszijden van het zwarte gat – zijn samen 140 keer zo groot als de Melkweg.

“De hoeveelheid energie in deze jets is 100 miljard keer groter dan een typische supernova”, zegt ze, verwijzend naar de krachtige kosmische explosies waarin zware sterren sterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:24:
[...]

M'n max ligt ergens rond de €1000, waarschijnlijk niet reëel, maar goed dat zien we dan wel :+
Dankzij MP en te-les-koop had ik al gezien dat er veel versies zijn idd, maar bedankt voor het overzicht, deze kende ik nog niet. Hierdoor kan ik wel wat makkelijker herkennen hoe 'nieuw' de 2e hands EQ6 is, en zal ik mij vooral gaan focussen op de versie met v4 hand controller.
Ok, het is toch geen HEQ5 oid geworden, maar een EQ6-R :D
En dat voor (naar mijn idee) erg weinig geld (ik zie dat de prijs al iets omhoog is gegaan, maar ik heb er €1477 voor betaald)! Ik zat de afgelopen week internet al af te struinen voor een HEQ5, en zoals vele hier weten is bijv. teleskopy.pl (bijna altijd) veel goedkoper dan de winkels hier in NL. Dus toen dacht ik, laat ik eens alle EU landen afgaan, en googlen op Telescoop winkel (en dan in de taal van land X), en zo ben ik alle landen af gegaan. Uiteindelijk kwam ik dus bij deze Franse winkel terecht. En zag ik de HEQ5 al redelijk goedkoop staan, maar de EQ6-R stond er voor een spotprijs waar ik hem niet voor kon laten liggen.
En voor de zekerheid heb ik met de CC betaald, dus mocht het mis gaan ben ik alsnog verzekerd.
Met een beetje geluk is ie eind volgende week binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Remy!!!! schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:05:
[...]

Ok, het is toch geen HEQ5 oid geworden, maar een EQ6-R :D
Ah kijk, de financiele meevaller is binnen, of je bent gegrepen door het virus ;)
Deze Franse winkel heeft mooie prijzen. Zie al snel 400 tot 500 minder (25 tot 30%) dan bij bijvoorbeeld Robtics.

edit: en soms nog wel meer. 1900 vs 2700 voor de ASI2600MC Duo camera. Dat zijn verschillen, waarbij je nieuw kunt kopen en dan op te-les-koop voor (bijna?) meer weer kwijt kunt.

Over fotografie gesproken, ik heb een Gemini EAF focuser gekocht. Deze werkt prima voor autofocus en dat voor een fractie van de prijs van een ZWO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyPgEmj_2-o7HBAsjOR2cKmqY2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haUIYZvAslkqHPO74saeIZmt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door celshof op 28-09-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
celshof schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:53:
[...]

Ah kijk, de financiele meevaller is binnen, of je bent gegrepen door het virus ;)
Hahaha, laten we het zo zeggen, Marktplaats kan af en toe erg handig zijn :9
En idd ook gegrepen door het virus…
Maar ik wou eigenlijk voor een heq5 gaan, en later upgraden met een Rowan belt kit, maar als je een eq6-r voor zo weinig kan krijgen is die heq5 combi zonde van het geld, tenzij je de heq5 prefereert qua gewicht (daar heb ik zelf wel een tijd over getwijfeld).
Deze Franse winkel heeft mooie prijzen. Zie al snel 400 tot 500 minder (25 tot 30%) dan bij bijvoorbeeld Robtics.

edit: en soms nog wel meer. 1900 vs 2700 voor de ASI2600MC Duo camera. Dat zijn verschillen, waarbij je nieuw kunt kopen en dan op te-les-koop voor (bijna?) meer weer kwijt kunt.
De prijzen zijn bijna te goed om waar te zijn, en mocht je een klein kapitaal hebben liggen kan je er leuk aan verdienen via de 2e hands markt.
Over fotografie gesproken, ik heb een Gemini EAF focuser gekocht. Deze werkt prima voor autofocus en dat voor een fractie van de prijs van een ZWO.
[Afbeelding]
Nice! Ik zag hem de laatste tijd bij diverse Yt kanalen al voorbij komen, scheelt idd zeker qua prijs! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Remy!!!! schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:23:
[...]

De prijzen zijn bijna te goed om waar te zijn, en mocht je een klein kapitaal hebben liggen kan je er leuk aan verdienen via de 2e hands markt.
Dat blijkt ook een beetje het geval. Ik wisselde naar Engels (mijn Frans is zo goed als niet-bestaand, vraag maar aan mijn oude Frans leraar) en dat heeft impact op de BTW. Bij taal op Engels, laten ze niet meer inclusief BTW zien. Alsof mensen die naar Engels schakelen op het eiland woont. Blijft het verschil met Nederland nog steeds €400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
celshof schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:59:
[...]
Dat blijkt ook een beetje het geval. Ik wisselde naar Engels (mijn Frans is zo goed als niet-bestaand, vraag maar aan mijn oude Frans leraar) en dat heeft impact op de BTW. Bij taal op Engels, laten ze niet meer inclusief BTW zien. Alsof mensen die naar Engels schakelen op het eiland woont. Blijft het verschil met Nederland nog steeds €400
Als ik naar de eu site van hun ga dan is de eq6-r €1231 exclusief btw, dat komt ook overeen met mijn factuur, maar dan zijn de verzendkosten ineens €650! :o terwijl het bij mij €47,57 was :+
We gaan het meemaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 13:55

Goverman

not loaded

celshof schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 01:03:
Voor DSO heb ik lange tijd de juiste camera gemist. Door de prijs van de SV605CC de knoop doorgehakt. Eerder deze week was hij binnen en heb de eerste testjes kunnen doen. Veel werk ging zitten in de zaken aan elkaar knopen en uitzoeken hoe APT werkt, want ik was nog niet ingesteld op DSO. Deze foto is het resultaat van 5*300s aan opnames. Heel beperkt dus aan tijd en zonder allerlei kalibratie opnames.

Wat ik misschien nog wel het mooiste hieraan vind, is dat dit uit een verzameling "B-merken" komt (waarvan een deel tweedehands).

Appratuur:
80ED F/7 Altair Astro Starwave met TS Optics 0.8 flattener/reducer
iOptron CEM40 (duurste onderdeel. Alleen met het kompas op mijn telefoon op noord gezet)
SV605CC camera
30mm F/4 guider met ASI120MC-S (want heb ik liggen)
Optolong L-Enhance filter

En dit alles vanuit mijn achtertuin in een Bortle 8 a 9 volgens Light Pollution Map (denk dat het eerder 7 a 8 is)

[Afbeelding]
Mooie setup! Vooral die iOptron CEM40 is een prima montering (ik heb de GEM28 van iOptron). De 605CC heb ik ook en ben daar prima tevreden mee. Ik heb alle meuk van SVBony genomen (behalve de montering dan), dus ook een dualband filter (Halpha en OIII). Is die L-enhance de Optolong versie of doet die wat anders?

Sinds de waarneemlocatie is verbeterd, is het ook mogelijk geworden om langer objecten te belichten. Dat leidt bij de Veil nebula bij mij tot dit resultaat (met een SV550 APO):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fTjWpCyQ3XgFGbVmPtg8wqMU.jpg

Locatie was hier Bortle 9 (omgeving Den Haag, 100x1minuut) en ook nog een beetje Noord-Frankrijk (okay okay, best veel… 80x1 minuut). Belichting in totaal dus zo’n 3 uur.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Goverman schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:04:De 605CC heb ik ook en ben daar prima tevreden mee.
Mij valt op, dat er een klein lichtlek lijkt te zijn in de hoek. Lijkt op Amp-Glow, maar dat heeft de chip niet. En als ik koel, is er iets meer licht, daarom neem ik aan een lichtlek, want bij koelen gaat het lampje op de achterkant aan. Heb Svbony wel benaderd, maar krijg wat vage antwoorden. Daarnaast, ik wil ook mijn camera niet maanden kwijt zijn en ik heb het wel voor een goede prijs gekocht, dus neem ik het probleem maar voor lief.
Is die L-enhance de Optolong versie of doet die wat anders?
Optolong inderdaad.

En mooie foto geworden. Heb je het idee dat die 100 minuten in Den Haag veel hebben toegevoegd ten opzichte van Frankrijk (dat zal Bortle 3 zijn geweest?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

celshof schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Mij valt op, dat er een klein lichtlek lijkt te zijn in de hoek. Lijkt op Amp-Glow, maar dat heeft de chip niet. En als ik koel, is er iets meer licht, daarom neem ik aan een lichtlek, want bij koelen gaat het lampje op de achterkant aan. Heb Svbony wel benaderd, maar krijg wat vage antwoorden. Daarnaast, ik wil ook mijn camera niet maanden kwijt zijn en ik heb het wel voor een goede prijs gekocht, dus neem ik het probleem maar voor lief.

[...]
Optolong inderdaad.

En mooie foto geworden. Heb je het idee dat die 100 minuten in Den Haag veel hebben toegevoegd ten opzichte van Frankrijk (dat zal Bortle 3 zijn geweest?)
Die kleine lichtlekkage in de hoek herken ik. Ik heb er geen last van, zeker niet na het stacken e.d.

Over Veil nebula:

De opname van mei 2024 (laag aan de hemel, vanaf mijn balkon in Bortle 9 omgeving), dus 100x1 minuut:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/iF1btGI15beYWFdL4jPLdHLt.jpg

Dit was de opname van september 2023 (hoog aan de hemel, in Bortle 3 omgeving in noord Frankrijk), dus 80x1 minuut:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/B37BKc9Q5zfQ0CPuRYYjCUlD.jpg

Hoewel de opname van augustus 2023 natuurlijk veel betere omstandigheden heeft (minder lichtvervuiling, hoog aan de hemel), voegt de extra data wel extra details toe. Verder natuurlijk ook de disclaimer dat de beide afzonderlijke integraties afzonderlijk zijn bewerkt. Bij de integratie van de afzonderlijke integraties heb natuurlijk wel de niet-bewerkte stacks bij elkaar gevoegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:31:
[...]

Als ik naar de eu site van hun ga dan is de eq6-r €1231 exclusief btw, dat komt ook overeen met mijn factuur, maar dan zijn de verzendkosten ineens €650! :o terwijl het bij mij €47,57 was :+
We gaan het meemaken.
De EQ6-R is binnen _/-\o_ en dat voor dus een erg scherpe prijs, en ook nog eens snel geleverd!
Eerste indruk:
- Erg degelijk!
- Mooi stevig (vooral vergeleken m'n Bresser EQ-3)
- Zwaar! Rond huis is dat niet echt een probleem, maar als ik een keer met dat ding op reis ga dan regel ik wel een bolderkar oid :')

Vanavond wordt het een mooie heldere avond (als het goed is), dus dan kan ik hem gelijk gaan testen. Nu eerst nog even goed afstellen en leren kennen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• celshof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEOgvyYfE0rKqLbdR-H48-ExX9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uU7JRmcMhiRbgj9d5aSuXnei.jpg?f=fotoalbum_largeVorige week op 2 avonden de telescoop een tijdje op M33 gezet. Totaal 2,75 uur aan data kunnen verzamelen vanuit mijn achtertuin.
Sv605CC camera, Altair Astro 80ED telescoop, 0.8 reducer.

edit: Volgens LPM zit ik [i]net/i] in een Bortle 8 zone, maar ik heb het vermoeden dat deze iets te negatief is en ik makkelijk in Bortle 7 zit. Ik ben heel tevreden met het resultaat en maar 2,5 uur aan opnames.

[ Voor 18% gewijzigd door celshof op 10-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remy!!!!
Vanavond op momenten dat er geen wolken voor de maan zaten heb ik nog even de telescoop erbij kunnen pakken. Na een tijdje had ik het vermoeden dat ik Saturnus boven de maan zag, en na wat zoeken had ik hem al snel gevonden.
Toen ook nog even m'n best gedaan om er een paar foto's van te maken, als je bij de eerste foto goed zoekt dan zul je Saturnus vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHUlI_CxRf_AqRtT7TisWdW52Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2JEEH3kefRS5eKR0nkF7X6T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byZIbSR03VXu6w7lcqCmbwn45NU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2mLC0NkAPktZy5HztYqy87OG.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 15:20
Gisteren toen ik zag dat het helder was snel in de auto gagesprongen, het was het waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssrHolhgDHEnpipGMpp7SddcOy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw0Y8l1r8HO49BcEzypUq7Vb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewQDnWCUcdf_OgnGDq3mWJZEe40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRI2S1LVSO49hHhpsQyxjoBL.jpg?f=fotoalbum_large

Jammer genoeg is de tweede foto niet helemaal scherp. Maar de sfeer is mooi en het was goed zelfs best goed met het bloten oog te zien.
Alleen Neowise van een paar jaar geleden was meer helder.
En voor de gedesinteresseerde: Foto gemaakt met een Canon 650D. Eerste foto met een 85mm F2.8 lens tweede met een 24mm F4. ISO 1600 en sluitertijd variërend tussen de 2 en 8 seconden.

[ Voor 8% gewijzigd door kippy op 15-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Remy!!!! schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:06:
Vanavond op momenten dat er geen wolken voor de maan zaten heb ik nog even de telescoop erbij kunnen pakken. Na een tijdje had ik het vermoeden dat ik Saturnus boven de maan zag, en na wat zoeken had ik hem al snel gevonden.
Toen ook nog even m'n best gedaan om er een paar foto's van te maken, als je bij de eerste foto goed zoekt dan zul je Saturnus vinden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind het knap dat je met een scope met zo weinig focal lengte een redelijke foto van Saturnus hebt kunnen maken. Hierbij is het nog wel waard op een keer een goede "tweedehands" barlow aan te schaffen.
De enige keer dat ik Saturnus goed heb gekregen was met een C8 (2000mm focal lengte) in combinatie met een 2.5x Televue bralow en dan mijn guide cam als image camera gebruikt. Dus dan is het 5000mm focal lengte op een kleine sensor.
Je volgende target kan Orion worden, die begint ook al weer te klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 16:05
Ik hoop de komende dagen ook nog op helder weer, de vooruitzichten zijn wel goed, zodat ik deze komeet ook nog kan spotten!
Woon in de omgeving Rotterdam dus misschien wel even een locatie opzoeken die wat minder lichtvervuiling heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
wokkelz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:11:
Ik hoop de komende dagen ook nog op helder weer, de vooruitzichten zijn wel goed, zodat ik deze komeet ook nog kan spotten!
Woon in de omgeving Rotterdam dus misschien wel even een locatie opzoeken die wat minder lichtvervuiling heeft :)
Als je net buiten een grote stad bent is het al goed te doen, mits op die locatie de stad niet in het westen ligt zodat de komeet er boven zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
kippy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Ik vind het knap dat je met een scope met zo weinig focal lengte een redelijke foto van Saturnus hebt kunnen maken. Hierbij is het nog wel waard op een keer een goede "tweedehands" barlow aan te schaffen.
De enige keer dat ik Saturnus goed heb gekregen was met een C8 (2000mm focal lengte) in combinatie met een 2.5x Televue bralow en dan mijn guide cam als image camera gebruikt. Dus dan is het 5000mm focal lengte op een kleine sensor.
Je volgende target kan Orion worden, die begint ook al weer te klimmen.
Haha dankje!
Ik heb al een 2x Barlow maar die gaf gisteren wazig beeld, dus waarschijnlijk was het glas vies of beslagen. Dus de foto van Saturnus is met een 6mm gemaakt met de iPhone en wat digitale zoom. En daarna nog een beetje nabewerkt in Photoshop.
Al moet ik het hele nabewerken ook nog even onder de knie zien te krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Haha dankje!
Ik heb al een 2x Barlow maar die gaf gisteren wazig beeld, dus waarschijnlijk was het glas vies of beslagen. Dus de foto van Saturnus is met een 6mm gemaakt met de iPhone en wat digitale zoom. En daarna nog een beetje nabewerkt in Photoshop.
Al moet ik het hele nabewerken ook nog even onder de knie zien te krijgen…
Ja oculair projectie is een heel andere manier om te fotograferen. Maar het werkt wel ja.
Wat betreft bewerken zou ik voor dergelijke fotografie inderdaad niet verder gaan dan Photoshop. Als een echte astro cam gaat gebruiken en ook gaat foto stacken dan zijn er een hoop goede pakketten waar een hoop mee mogelijk is. Maar dat is een ander vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
kippy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Ja oculair projectie is een heel andere manier om te fotograferen. Maar het werkt wel ja.
Wat betreft bewerken zou ik voor dergelijke fotografie inderdaad niet verder gaan dan Photoshop. Als een echte astro cam gaat gebruiken en ook gaat foto stacken dan zijn er een hoop goede pakketten waar een hoop mee mogelijk is. Maar dat is een ander vak.
Ja klopt ik ben al een beetje aan het prutsen met o.a. siril, maar daar moet ik eerst nog even flink wat tutorials volgen.
Vaak heb ik nieuwe software wel snel onder de knie maar dat valt echt flink tegen.

Maar idd, ik ga daar pas serieus mee aan de slag als ik een andere camera heb. Ik zit nu nog een beetje te klooien met m’n oude Nikon D40, maar dat wil ook niet echt lukken.
Vandaag/morgen komt er een mini-pc binnen voor phd2/nina e.d. dan eerdaags een guidecamera met scope halen, en dan de d40 vervangen.
En dan hopelijk ergens volgend jaar nog een losse telescoop (misschien deze, maar tegen die tijd even goed naar kijken) erbij speciaal voor de planeten. Ik dacht dat Lego al een dure verslavende hobby was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Ja klopt ik ben al een beetje aan het prutsen met o.a. siril, maar daar moet ik eerst nog even flink wat tutorials volgen.
Vaak heb ik nieuwe software wel snel onder de knie maar dat valt echt flink tegen.

Maar idd, ik ga daar pas serieus mee aan de slag als ik een andere camera heb. Ik zit nu nog een beetje te klooien met m’n oude Nikon D40, maar dat wil ook niet echt lukken.
Vandaag/morgen komt er een mini-pc binnen voor phd2/nina e.d. dan eerdaags een guidecamera met scope halen, en dan de d40 vervangen.
En dan hopelijk ergens volgend jaar nog een losse telescoop (misschien deze, maar tegen die tijd even goed naar kijken) erbij speciaal voor de planeten. Ik dacht dat Lego al een dure verslavende hobby was :+
Iedereen die ik ken die met Astro fotografie is begonnen doorloopt een beetje diezelfde route. Maar het een heel goede leerweg.
Kwa astro software vind ik pixinsight echt wel het beste wat er is. Maar dat is eigenlijk alleen nuttig als je een astro cam hebt.
Deep sky stacker en photoshop is perfect voor astro fotografie met een DSLR.

En voor de rest beetje tweedehands en aliexpress afstruinen voor materiaal. Zeker een guide scope van Ali is heel toereikend voor gebruik. En kwa cam's is Altair, QHY en ZWO zeer goede merken. En dan heb je nog wat goedkopere merken die goed kunnen zijn maar daar loop je sneller tegen driver problemen en dergelijke aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
kippy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Iedereen die ik ken die met Astro fotografie is begonnen doorloopt een beetje diezelfde route. Maar het een heel goede leerweg.
Kwa astro software vind ik pixinsight echt wel het beste wat er is. Maar dat is eigenlijk alleen nuttig als je een astro cam hebt.
Deep sky stacker en photoshop is perfect voor astro fotografie met een DSLR.

En voor de rest beetje tweedehands en aliexpress afstruinen voor materiaal. Zeker een guide scope van Ali is heel toereikend voor gebruik. En kwa cam's is Altair, QHY en ZWO zeer goede merken. En dan heb je nog wat goedkopere merken die goed kunnen zijn maar daar loop je sneller tegen driver problemen en dergelijke aan.
Pixinsight had ik al even een trial van genomen, maar daar kwam ik al helemaal niet uit. Maar goed, ook daar zijn meer dan voldoende tutorials over te vinden.

Klopt, vooral ali is interessant voor diverse merken, voor een gemiddelde ZWO camera scheelt het al snel diverse 10-tallen euro's. Al ga ik de komende maanden te-les-koop.nl ook even goed in de gaten houden, maar nu eerst weer even sparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:40
kippy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:42:
Gisteren toen ik zag dat het helder was snel in de auto gagesprongen, het was het waard.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jammer genoeg is de tweede foto niet helemaal scherp. Maar de sfeer is mooi en het was goed zelfs best goed met het bloten oog te zien.
Alleen Neowise van een paar jaar geleden was meer helder.
En voor de gedesinteresseerde: Foto gemaakt met een Canon 650D. Eerste foto met een 85mm F2.8 lens tweede met een 24mm F4. ISO 1600 en sluitertijd variërend tussen de 2 en 8 seconden.
Welke tijd is nou gunstig? Rond 19u?
En op je 2e foto, zie je dan ook vliegtuigstrepen? Dat lijken op je foto wel kleine kometen O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Remy!!!! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Ik heb een vergelijkbare scope als die Maksutov van Bresser (ik heb de Skywatcher 127, 1500mm). Voor astrofotografie wel een uitdaging, omdat:
- je door de groter brandpuntsafstand al veel verder vergroot. Iedere trilling of volgfout komt dus ook veel harder binnen...
- doordat de f/waarde (brandpunt / diameter --> 1900 / 127 = f/15) is het systeem 'langzamer' en moet je dus langer belichten per frame. Vergelijk het met een cameralens f/2.8 vs. f/5.6: je moet je object langer belichten.

Ik gebruik mijn Maksutov eigenlijk alleen voor planeten. Daarbij maak je korte filmpjes met zoveel mogelijk frames die je daarna stackt. De lichtgevoeligheid en trillingsonscherpte maakt dan veel minder uit.

Omdat het leuk is: twee opnames van mij van afgelopen weekend:
- M33 (7,5 uur vanuit Bortle 9) in totaal 7,5 uur data van 2 nachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RDpnaGNTb8TdYr3sliLUa7cR.jpg

- NGC7380 (Wizard nebula), in totaal 12 uur data van 2 nachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qXdKdYpEBlrXJZi8W60YRKLL.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Goverman op 15-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kippy
Megupe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Welke tijd is nou gunstig? Rond 19u?
En op je 2e foto, zie je dan ook vliegtuigstrepen? Dat lijken op je foto wel kleine kometen O-)
Van af 19.45 begin je em redelijk goed te zien. Van af 20.15 is het goed te zien en rond 21.00 gaat het onder, al zal hij de nu per dag iets langer zichtbaar blijven.
En de strepen zijn vliegtuigen en satellieten.

[ Voor 12% gewijzigd door kippy op 15-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 12:52
kippy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Van af 19.45 begin je em redelijk goed te zien. Van af 20.15 is het goed te zien en rond 21.00 gaat het onder, al zal hij de nu per dag iets langer zichtbaar blijven.
En de strepen zijn vliegtuigen en satellieten.
Afgelopen zondag van 19:30 tot 19:45 de hemel af zitten zoeken op een donkere plek. Was ik blijkbaar te vroeg dus.
Ik was ook niet zeker of ie nog te zien zou zijn, maar zoals ik nu begrijp de hele week nog en dan pas vanaf 19:45... Toch nog maar eens gaan kijken deze week dan

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 12:52
Helder weer dus meteen even een donkere plek.opgezocht. ik had verwacht dat ie feller zou zijn eerlijk gezegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jB0ocU2KumFvrn4EnEwS8TfAPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y2lCwWalrBHEuYTc6lwy4p6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCsxoPmTePgUUcV0AlnsZ6ECHD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GbfKvzCEr7MwOeNlGxtl4NAr.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:10

dr.lowtune

Deugt niet

Wat een mooie foto’s hier! Bij mij is het virus (weer) een beetje aangewakkerd door mijn kinderen. Ik had als kind een spotter scope (oud beestje gekregen van mijn oom), maar voor mijn kinderen (en mijzelf) wil ik eens kijken of we het een klein beetje beter kunnen aanpakken. Ik ben er wel uit dat ik een dobson wil, maar ik twijfel tussen twee opties. (Ik wil het in eerste instantie betaalbaar houden, maar geen zooi kopen).

Vixen R130sf OTA, waarbij ik zelf een dobson mount maak, die ik dan tzt ook kan motoriseren.

Of

Bresser Messier 5, waarbij ik niet direct zelf hoef te klussen.

Over de Messier 5 kan ik weinig vinden, de Vixen schijnt optisch best goed te zijn, maar schijnt weer vervelend te zijn als je moet collimeren.

Hebben jullie nog advies, of maakt het niet zo veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Wat is je budget? Hoe ver ben je bereid te reizen voor een (tweedehands) telescoop en in welke regio woon je?

[ Voor 73% gewijzigd door celshof op 18-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

celshof schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:52:
Wat is je budget? Hoe ver ben je bereid te reizen voor een (tweedehands) telescoop en in welke regio woon je?
Voor een eerste denk ik aan 250 euro, uurtje reizen vanaf Rotterdam is prima qua afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Voor een eerste denk ik aan 250 euro, uurtje reizen vanaf Rotterdam is prima qua afstand.
Als je tweedehands in de gaten houdt, moet daar wel een 8" voor te vinden zijn. Ik zie op dit moment niet zoveel staan op Marktplaats of Te-les-koop.

Als je het ietsje rekt, kun je ook nieuw een 150mm Dobson daarvoor vinden bij deze shop. Dat is bijna €70 minder dan bij de bekendere Nederlandse en Duitse webwinkels.

En dat je dan wellicht nog even moet wachten met een uitbreiding, zou ik voor lief nemen. Die extra inch aan spiegel levert je 50% meer licht op. Dat betekent dat je meer details kunt zien.
Daarnaast is de 6" 10cm langer dan de 5". Met een 10mm oculair betekent dat 75x vergroting tov 65x vergroting, met dezelfde lichtkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

celshof schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Als je tweedehands in de gaten houdt, moet daar wel een 8" voor te vinden zijn. Ik zie op dit moment niet zoveel staan op Marktplaats of Te-les-koop.

Als je het ietsje rekt, kun je ook nieuw een 150mm Dobson daarvoor vinden bij deze shop. Dat is bijna €70 minder dan bij de bekendere Nederlandse en Duitse webwinkels.

En dat je dan wellicht nog even moet wachten met een uitbreiding, zou ik voor lief nemen. Die extra inch aan spiegel levert je 50% meer licht op. Dat betekent dat je meer details kunt zien.
Daarnaast is de 6" 10cm langer dan de 5". Met een 10mm oculair betekent dat 75x vergroting tov 65x vergroting, met dezelfde lichtkracht.
Kijk, dat zijn adviezen waar ik wat mee kan. De heritage 150 heb ik eerder voorbij zien komen, paraboolspiegel en goede reviews… en daar dus wel binnen budget…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Kijk, dat zijn adviezen waar ik wat mee kan. De heritage 150 heb ik eerder voorbij zien komen, paraboolspiegel en goede reviews… en daar dus wel binnen budget…
Je zou ook nog eens https://www.marktplaats.n...0-1200-on-dobsonian-mount in de gaten kunnen houden. Ik kan me voorstellen dat die prijs nog wel wat gaat dalen. Althans, ik vind 80% van de nieuwprijs als minimumbod vrij hoog en zou verwachten dat niemand voor die €100 een tweedehands boven een nieuwe verkiest. 70% van de nieuwprijs houd ik zelf een beetje aan voor het absolute maximum (voor Corona heb ik met moeite mijn 10" Dobson voor €250 kunnen slijten. Dat waren echt andere tijden).

edit: Als je trouwens zelf heel handig bent, kun je ook nog zelf een Dobson montering bouwen voor deze jongen: https://www.marktplaats.n...de-telescoop-buis-130-650

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 19-10-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

celshof schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Je zou ook nog eens https://www.marktplaats.n...0-1200-on-dobsonian-mount in de gaten kunnen houden. Ik kan me voorstellen dat die prijs nog wel wat gaat dalen. Althans, ik vind 80% van de nieuwprijs als minimumbod vrij hoog en zou verwachten dat niemand voor die €100 een tweedehands boven een nieuwe verkiest. 70% van de nieuwprijs houd ik zelf een beetje aan voor het absolute maximum (voor Corona heb ik met moeite mijn 10" Dobson voor €250 kunnen slijten. Dat waren echt andere tijden).

edit: Als je trouwens zelf heel handig bent, kun je ook nog zelf een Dobson montering bouwen voor deze jongen: https://www.marktplaats.n...de-telescoop-buis-130-650
Gelukkig ben ik best handig, kost alleen wel weer tijd (dat zou met die vixen trouwens ook zo zijn)….. die eerste is trouwens wel een beest, maar inderdaad, dan zou ik gewoon die 100 euro meer neerleggen voor nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:26

The Chosen One

Zie signature!

Ben ook aan het lurken hier. Nog brilkijkers hier? Hoe (goed) werken telescopen/eyepieces daarmee/daarvoor? Of is dat een niet nodig geval?*

[ Voor 16% gewijzigd door The Chosen One op 20-10-2024 17:15 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
The Chosen One schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:12:
Ben ook aan het lurken hier. Nog brilkijkers hier? Hoe (goed) werken telescopen/eyepieces daarmee/daarvoor? Of is dat een niet nodig geval?*
Ik ben een brildrager -2.5 / -2.75, voornaamste wat ik doe is astrofotografie. Maar soms kijk ik ook door een oculair of verrekijker, in dat geval altijd zonder bril. Veel makkelijker. Het enige is dat als iemand anders daarna door de scope wil kijken dat ze opnieuw moeten scherpstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

kippy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Ik ben een brildrager -2.5 / -2.75, voornaamste wat ik doe is astrofotografie. Maar soms kijk ik ook door een oculair of verrekijker, in dat geval altijd zonder bril. Veel makkelijker. Het enige is dat als iemand anders daarna door de scope wil kijken dat ze opnieuw moeten scherpstellen.
Ik ben geen brildrager, maar net zoals een 'normale' verrekijker stel je al scherp ver voorbij een normale oogafwijking, bij verrekijkers zit daarom de aanpassing op één van de twee oculairs ipv beide.

@The Chosen One voor wie deze reactie bedoeld was natuurlijk/

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 20-10-2024 21:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
The Chosen One schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:12:
Ik zet mijn bril meestal gewoon af. Je kunt dan prima scherpstellen op je slechte ogen. Alleen als ik ook anderen wil laten kijken, houd ik mijn bril op, zodat zij meteen een scherpgestelde telescoop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bedenk wel dat een oculair prima je sferische oogafwijking kan corrigeren, maar je cilindrische afwijking niet.

Of dit storend is of niet hangt uiteraard af van hoe hoog je cilinder is.

NB: ik heb tussen mijn beide ogen een dusdanig groot sterkteverschil dat menig verrekijker/binoculair optisch apparaat (zoals een microscoop) onvoldoende kan corrigeren. Soms gaan ze maar -2 tot +2.. Ja da's niet genoeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:26

The Chosen One

Zie signature!

Ok. Ja ik heb wat hoger dan gemiddeld volgens mij. Ik zit op -3,75/-4,0 wil ik zeggen? Kan er een kwart of zo naast zitten, moet eigenlijk weer kijken naar nieuwe bril. Vorig jaar getest en toen zat er bij 1 oog een kwart verschil vergeleken met de bril dus toen nog ff zo gelaten.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
The Chosen One schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:00:
Ok. Ja ik heb wat hoger dan gemiddeld volgens mij. Ik zit op -3,75/-4,0 wil ik zeggen? Kan er een kwart of zo naast zitten, moet eigenlijk weer kijken naar nieuwe bril. Vorig jaar getest en toen zat er bij 1 oog een kwart verschil vergeleken met de bril dus toen nog ff zo gelaten.
Ik zit op -5 en -7 en krijg mijn verrekijkers in focus. Dat zit kennelijk net binnen de grenzen van wat mogelijk is (als ik Osiris goed begrijp)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kippy
Laatste poging om Komeet Atlas nog een keer goed op foto te krijgen.
Het weer was niet perfect maar met het resultaat ben ik zeer tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z7zeVuihB5hSGdL_A9yNQMxgR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01UQPUFzqHlgJoXaGilzFZ34.jpg?f=fotoalbum_large
28 frames iso 800 shutter 20sec met een Canon 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kippy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:38:
Laatste poging om Komeet Atlas nog een keer goed op foto te krijgen.
Het weer was niet perfect maar met het resultaat ben ik zeer tevreden.
[Afbeelding]
28 frames iso 800 shutter 20sec met een Canon 650D
Leuk en mooi! Ik heb het opgegeven, uiteindelijk geen zin om steeds de telescoop te laten acclimatiseren om weer tegen bewolking aan te kijken (en ik zit in een regio met redelijk wat lichtvervuiling dus het moet echt perfect zijn).

Maar gelukkig hebben we nog de foto's van doorzetters zoals jou.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Leuk en mooi! Ik heb het opgegeven, uiteindelijk geen zin om steeds de telescoop te laten acclimatiseren om weer tegen bewolking aan te kijken (en ik zit in een regio met redelijk wat lichtvervuiling dus het moet echt perfect zijn).

Maar gelukkig hebben we nog de foto's van doorzetters zoals jou.
Ik heb het voordeel dat ik twee setups heb. En binnen een 15 min met de auto sta ik redelijk buiten de zware luchtvervuiling in een weiland.

Tot vandaag had ik alles met camera op vast statief gedaan. Maar vandaag mijn eq4 meegenomen en daar mijn camera op gezet. Zelfs met slechte uitlijning waren de foto's met 20sec sluitertijd goed scherp. En dan merk ik weer dat een stack, zelfs met geen grote hoeveelheid aan frame een hoop goed maakt.

Ik ga em nog een keer goed bewerken want we zit nog best wat vingetting in en de sterren mogen kleiner en scherper. Maar voor een half uurtje editen is dit best goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nieuwe video van Epic Spaceman. Deze man weet bepaalde dingen altijd mooi weer te geven. Deze keer een video over het aantal sterrenstelsels en hoeveel dat er nou echt zijn op een manier zodat het beter te begrijpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:07
celshof schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met bestellen bij deze shop?

Ik heb afgelopen week een sterrenkijk workshop gevolgd op Gran Canaria. Het vlammetje is aangewakkerd dus wil ik beginnen met een simpele maar wel enigzins redelijke telescoop. Na research op deze heritage 150p uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Mania-92 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met bestellen bij deze shop?

Ik heb afgelopen week een sterrenkijk workshop gevolgd op Gran Canaria. Het vlammetje is aangewakkerd dus wil ik beginnen met een simpele maar wel enigzins redelijke telescoop. Na research op deze heritage 150p uitgekomen.
Ik heb er ervaring mee, ze zijn erg goedkoop, en leveren ook snel.
Laatst had ik de EQ6-R daar besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:31
https://www.kickstarter.c...ref=checkout_rewards_page

Iemand deze toevallig al gezien en/of een menig hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
Niet gezien, maar wel een mening.
De sensoren in telefoon cameras zijn totaal niet lichtgevoelig genoeg om fatsoenlijk te kunnen gebruiken voor astro fotografie. En met een apurture van 32 mm en een focal length van 360mm kom je op ongeveer f11 uit, wat voor DSO's te licht traag is. Zonder tracking zul je hiermee nooit goed foto's mee kunnen maken.
Daarnaast is de pixel size van de sensor ook wel erg klein, wat een negatie-invloed heeft op het oplossend vermogen van de setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 17:11
Ja, troep. Leuk om de maan mee te fotograferen en in zonnig weer te gebruiken als veredelde zoomlens voor je smartphone, maar er zijn voor beide doeleinden betere oplossingen voor hetzelfde geld. Daarnaast geloof ik er geen zak van dat die beeldherkenning voor vogels werkt of gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 30-05 19:01
> 240x Zoom Power

De theoretisch haalbare nuttige vergrotingsfactor wordt bepaald door de diameter vd lens of spiegel (Wikipedia: Diffraction-limited system), en goedkope telescopen blijven daar onder.
Als vuistregel is de maximum nuttige vergroting ca 50 maal de diameter vd lens uitgedrukt in inches, daarboven valt steeds meer op dat het beeld wazig is; je gaat niet meer detail zien.

Rode vlag nr 1: Bij de VIZTA wordt de diameter vd lens niet genoemd.
Diameter is zo te zien hooguit 1 inch, dus 50x is de maximum nuttige vergroting.
Rode vlag nr 2: De 240x zoom die wordt opgegeven klinkt indrukwekkend maar is ver boven het nuttige maximum.

Om van een telescoop de maximum vergroting te vinden zoals bepaald door de geleverde hardware: deel de brandpuntsafstand vd telescoop door de brandpuntsafstand vd kortste vd bijgeleverde oculairs (beide in dezelfde eenheden, meestal millimeters). Als dat veel groter uitvalt dan 50x de diameter vd lens (in inches) dan is het een speelgoedtelescoop.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:11
Mogelijk gekke vraag, maar toch

Ik heb een leuke reiscamera ; Sony RX100 M7.
Nu vraag ik me het volgende af ; bestaat er een soort goto-mount voor kleinere tripod waarop ik mijn camera kan schroeven en die tevens de draaing van de aarde volgt zodat ik snacht bij mijn tentje mooie opnames van de sterrenhemel kan maken?

Ik wandel dan met rugzak met daarin tent/slaapzak/alles. Dus gewicht en grootte is een issue

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 29-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
@maartend Ja, die zijn er. Star Tracker worden die ook wel genoemd. Zie bijvoorbeeld https://www.robtics.nl/nl/8903-star-tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
celshof schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:55:
@maartend Ja, die zijn er. Star Tracker worden die ook wel genoemd. Zie bijvoorbeeld https://www.robtics.nl/nl/8903-star-tracker
Wow, zijn nog grote dingen, MOet mee in mijn rugzak tijdens hikes en waar ook tent, slaapzak en alles inzit. Even mijn vraag verduidelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@maartend je schrijft opnames van de sterrenhemel, dan heb je denk ik geen volgend systeem nodig, wel als je specifiek één object volgt (M42 van mijn part) met een telescoop.
Ik zou (heb er niet veel weet van) me meer verdiepen in de sluitertijden in combinatie met stacking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
franssie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:36:
@maartend je schrijft opnames van de sterrenhemel, dan heb je denk ik geen volgend systeem nodig, wel als je specifiek één object volgt (M42 van mijn part) met een telescoop.
Ik zou (heb er niet veel weet van) me meer verdiepen in de sluitertijden in combinatie met stacking.
Natuurlijk. Ook mogelijkheid. Maximale sluitertijd zonder beweging van sterren, dan tig pics, dan stacken. Moet ik even kijken hoe dat goed gaat bij mijn camera

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kippy
Een kleine tracker met een compact statief zou best haalbaar moeten zijn.

Mijn ervaring met het stacken van foto's op een vast statief met korte sluitertijd is vrij beroerd, en zelfs met een echt goed donkere hemel niet de moeite waard.
Op het moment dat tracking wordt toegevoegd is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

edit:
Wie heeft een idee over de vraag die steeds vaker wordt gesteld sinds de nieuwe data van de JW telescoop laat zien dat er sterrenstelsel zijn die niet voldoen aan de wetten die horen bij de big bang theorie. Ik mis daar steeds de toevoeging van de uitdijing van het heelal in die discussies.
Zo wordt gesteld dat er stelsels worden gezien op de plek waar het heelal nog erg jong zou moeten zijn en er dus geen sterrenstelsels zo ver ontwikkeld kunnen zijn als er op die plekken gevonden worden. Maar als de uitdijing van het heelal sneller gaat dan de snelheid van het licht, zoals aan te tonen is met de redshifts, dan kan het toch zijn dat die genoemde volwassen sterrenstelsels op een plek in het heelal zichtbaar zijn, waar ze niet "geboren" zijn en dus al veel langer bestaan dan we kunnen vaststellen aan de hand van hun huidige positie? Denk dat ik ergens een denkfout maak, want de hoge heren hebben er zeker beter over nagedacht, maar ik wil het graag begrijpen. Iemand hier die de verlossing in logica voor mij heeft?

Oké heb me even verder verdiept en weet gewoonweg te weinig van de redshift theorie zie ik. Die wordt uitgedrukt in cijfers die de afstand vanaf de aarde representeren en redshift 6 staat daarbij tot 12,7 miljard lichtjaar. Die redshift 6 stelsels is waarover wordt gesproken dat ze nooit zover ontwikkeld zouden kunnen zijn. Dank voor jullie aandacht |:(

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 22-11-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wetten
De Natuur heeft ze.
Mensen maken alleen maar afspraken.

Dit zeg ik vaak bij onze gewone dagelijkse dingen.
Omdat een Natuurwet onder de zelfde condities altijd en overal de zelfde uitwerking heeft.
Afspraken kunnen makkelijker niet nagekomen worden of krijgen weer vreemde uitzondering.
Voorbeelden genoeg maar dat gaat te veel of-topic

Nu de JW telescoop andere dingen laat zien dat de zogenaamde "wetten" die horen bij de big bang theorie zijn het feitelijk ook maar gewone afspraken. Die kan je makkelijker los laten.

Mijn directe reactie op het voorkomen van meerdere sterrenstelsels die er niet hadden moeten zijn bij een big-bang, dat er dan waarschijnlijk meerdere big-bang's geweest kunnen zijn .
Misschien iets minder big. ;)

Het komt wel dichter te staan bij een Natuurwet. Dan waren op die plaatsen de juiste condities ervoor.
Bij droog en heet weer ontstaan toch vaak op meerdere plaatsen tegelijk bos of heide branden?

Verder heb ik zelf zeer weinig op met astronomie dan dat ik het op een afstand probeer te volgen, zoals hier in dit topic.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
In de natuurkunde gaat het vaker om theorieën dan wetten.

En als men iets vindt wat "niet kan", dan is er meestal óf iets mis met de nieuwe meting óf iets mis met de oude meting(en) óf de theorie moet bijgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat betreft sterrenstelsels zien die erg snel na de big bang zijn gevormt. Er werd altijd gedacht dat dit veel meer tijd zou kosten en dat er dus geen stelsels zouden moeten gevormt in de 100.000'en tot miljoenen jaren na de big bang. Webb heeft ze gezien, dus hebben we het gewoon fout qua hoe snel sterrenstelsels zich hebben ontwikkeld kort na de big bang.

Sommige dingen die Webb ziet gaan in tegen wat we dachten. Betekend niets meer dan dat wat we dachten fout was, da's alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
[b]KroontjesPen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:09:
Wetten
De Natuur heeft ze.
Mensen maken alleen maar afspraken.
Wat wij natuurwetten noemen, zijn echter alleen maar beschrijvingen van wat we waarnemen. Niet vergelijkbaar dus met een menselijke wet, die mensen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

celshof schreef op zondag 24 november 2024 @ 02:22:
[...]

Wat wij natuurwetten noemen, zijn echter alleen maar beschrijvingen van wat we waarnemen. Niet vergelijkbaar dus met een menselijke wet, die mensen volgen.
Precies.
Die waarnemen kunnen nog niet juist of volledig zijn.
Zelf herinner ik mij de aanpassing van de wet over de temperatuur wanneer het water kookt nog heel goed.
Dat kwam door een verbeterde waarnemen. De aanvulling werd nog heel lang lachend luider gezegd.

De "big-bang" hebben we nog helemaal niet kunnen waarnemen. We denken wat gevolgen te hebben gezien.
Om dan te spreken over " wetten die horen bij de big bang theorie" is toch een stap te ver mij.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

Om misverstanden verder te voorkomen: Ik trek geen wet of regel (al hebben we die zelf bedacht) in twijfel, ik was vooral bezig met begrijpen wat er gezegd werd over de vorming van die jonge sterrenstelsels. Dat alles bij te stellen is, omdat we nog steeds geen sluitende theorieën en/of volledige waarnemingen hebben begrijp ik helemaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 24-11-2024 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
  • Nu online
Over de JWST 'te grote sterrenstelsels', op YouTube heeft bijv Dr Becky Smethurst een playlist met video's dit vrij begrijpbaar uitlegt.

Samenvattend: ze zijn 'te groot' volgens de huidige modellen. Het enige dat het betekent is dat die modellen incompleet kunnen zijn.

Zo kan bijvoorbeeld de manier hoe de afstand wordt berekend onjuist zijn, of het uitdijen van de ruimte zelf was anders dan gedacht in het begin, of de lichtsnelheid was variabel, gewoon een fout bij het verzamelen van de data, fout in de instrumenten... Of alles tot nu toe is correct maar er is nog een stuk natuurkunde dat we niet hebben ontdekt.

Let wel op dat de meeste media voornamelijk werken op basis van sensatie. Hoe meer sensatie, hoe meer views, hoe meer inkomsten. Dus dergelijke media wil heel veel zaken nogal uitvergroten en een verkeerde voorstelling geven. Daar waar wetenschappers zeggen "hee, we krijgen een resultaat dat we niet kunnen verklaren! Kan iemand anders ons werk controleren?", wordt dat door de media omgevormd tot "wetenschappers ontdekken onverklaarbare X - is alle wetenschap fout?"

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 10:32
Bij deze een beginners vraag :)

Mijn vriendin wil graag een telescoop voor haar verjaardag, ze heeft 0 ervaring.
Het zou fijn zijn als ze een zeer toegankelijke telescoop heeft waarmee ze met weinig moeite (ze heeft erg weinig energie helaas door ziekte) mooie dingen kan gaan zien.

Zelf wat research gedaan en mij lijkt de SkyWatcher Heritage 100p (wat 100mm toch echt wel aan te raden minimaal?) een laagdrempelig model waar toch al veel moois mee te zien is?
Deze is ook relatief betaalbaar indien ze over een tijdje toch niet zo enthousiast is.

Denken jullie dat dit een goede keuze is gezien de situatie en in deze prijsklasse?
Thanks voor de hulp! _/-\o_

PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
kernie schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:45:
Bij deze een beginners vraag :)

Zelf wat research gedaan en mij lijkt de SkyWatcher Heritage 100p (wat 100mm toch echt wel aan te raden minimaal?) een laagdrempelig model waar toch al veel moois mee te zien is?
Deze is ook relatief betaalbaar indien ze over een tijdje toch niet zo enthousiast is.

Denken jullie dat dit een goede keuze is gezien de situatie en in deze prijsklasse?
Thanks voor de hulp! _/-\o_
Kun je je budget nog iets rekken? De Skywatcher 130P of Bresser Messier 5" Dobson vangen flink veel meer licht. Daarnaast zijn ze F/5 ipv F/4, waardoor collimeren (uitlijnen van de spiegels) makkelijker is.

Persoonlijk zou ik voor de Bresser gaan, omdat je dan een dichte buis hebt (dus minder kans op strooilicht). Beide telescopen lijken ook 2 inch oculairen te accepteren.

Kijk ook op Marktplaats of https://te-les-koop.nl of er een tweedehandsje beschikbaar is. Dat is vaak prima en scheelt wat geld. Let wel op, dat je geen telescoop koopt met een lichte montering, want dan heb je meer last, dan plezier. Dobsons zijn over het algemeen altijd goed.

Om een idee te krijgen hoe groot verschillende objecten zijn, kun je https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/ gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 23-12-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
edie schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:31:
Over de JWST 'te grote sterrenstelsels', op YouTube heeft bijv Dr Becky Smethurst een playlist met video's dit vrij begrijpbaar uitlegt.

Samenvattend: ze zijn 'te groot' volgens de huidige modellen. Het enige dat het betekent is dat die modellen incompleet kunnen zijn.
De recente videos uit die playlist (evenals diverse publicaties) noemen ook andere mogelijke verklaringen.

De (voorlopige) conclusie dat die melkwegstelsels (te) groot zijn is gebaseerd op de helderheid, maar grote helderheid kan ook anders verklaard worden: active galactic nucleus (evt zgn super-Eddington accretion) en 'uitbarstingen' van ster vorming.

https://www.guardianmag.u...e-reveals-surprising.html (2024)
...They were even dubbed “universe-breaker” galaxies. Soon after, it was clear that these galaxies do not break the universe, but their properties can be explained by a range of different phenomena. Better observational data showed that the distances to some of the objects were overestimated (which led to an overestimation of their stellar masses). The emission of light from these galaxies can be powered by sources other than stars, such as accreting black holes. Assumptions in models or simulations can also lead to biases in the total mass of stars in these galaxies."

The James Webb Space Telescope's early galaxy images were oddly bright. Now we know why (2023)
https://www.space.com/jam...axies-explained-starburst
"...How could these massive galaxies assemble so quickly? A system doesn’t need to be that massive If star formation happens in bursts, it will emit flashes of light. That is why we see several very bright galaxies."

Early galaxies weren't mystifyingly massive after all, James Webb Space Telescope finds (2024)
https://www.space.com/bla...ssive-galaxies-james-webb

Analyse van de JWST CEERS survey laat zien dat die galaxies minstens 10x en gemiddeld 1000x minder massief zijn dan ons Melkwegstelsel. https://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4357/acec76 (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 10:32
celshof schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:42:
[...]
Kun je je budget nog iets rekken? De Skywatcher 130P of Bresser Messier 5" Dobson vangen flink veel meer licht. Daarnaast zijn ze F/5 ipv F/4, waardoor collimeren (uitlijnen van de spiegels) makkelijker is.

Persoonlijk zou ik voor de Bresser gaan, omdat je dan een dichte buis hebt (dus minder kans op strooilicht). Beide telescopen lijken ook 2 inch oculairen te accepteren.

Kijk ook op Marktplaats of https://te-les-koop.nl of er een tweedehandsje beschikbaar is. Dat is vaak prima en scheelt wat geld. Let wel op, dat je geen telescoop koopt met een lichte montering, want dan heb je meer last, dan plezier. Dobsons zijn over het algemeen altijd goed.

Om een idee te krijgen hoe groot verschillende objecten zijn, kun je https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/ gebruiken.
Dank voor de info! Ik ga weer verder met uitzoeken ;)

PS5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
Vanavond voor het eerst Jupiter goed (iig voor mijn kennis/kunde) vast kunnen leggen, tevens staan er ook nog eens 3 manen op (ik denk Io, Calisto en Europa?).
Uiteindelijk vooral gebruik gemaakt van de zoom optie op m'n telefoon om Jupiter toch nog enigszins zichtbaar te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJyazBYOy4_J-MV1AcHIEQCpBB8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OKiCafIXQoWLY9AlgHkx7Ew2.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Remy!!!! op 23-12-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het lijkt er op dat donkere energie mogelijk niet bestaat en dat het universum wel steeds groter wordt, maar het niet steeds sneller groter wordt. Dat de expansie steeds sneller en sneller gaat is altijd wel een vreemd iets geweest waardoor donkere energie in het leven is geroepen. Als het klopt wat er nu wordt gedacht dan gaat het dus helemaal niet steeds sneller, maar lijkt het alleen maar zo door het verschil in tijd in een sterrenstelsel en daar buiten.
"The new evidence supports the timescape model of cosmic expansion, which doesn’t have a need for dark energy because the differences in stretching light aren’t the result of an accelerating Universe but instead a consequence of how we calibrate time and distance.

It takes into account that gravity slows time, so an ideal clock in empty space ticks faster than inside a galaxy.

The model suggests that a clock in the Milky Way would be about 35% slower than the same one at an average position in large cosmic voids, meaning billions more years would have passed in voids.

This would in turn allow more expansion of space, making it seem like the expansion is getting faster when such vast empty voids grow to dominate the Universe."
https://www.sci.news/astronomy/dark-energy-13531.html
According to this we have two kinds of pockets: galaxies, where the collective mass of matter creates a 35% time dilation effect, and the void between the galaxies, where there's no such time dilation. Then, since the universe is expanding and galaxies are getting farther away from each other, there's more space with 0% time dilation than space with 35% time dilation, and because previously we calculated everything with that 35% baked in, it created the illusion that the expansion was speeding up.
Ben benieuwd of we nog eens een antwoord krijgen op donkere materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
edie schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:31:

Je zou ook kunnen stellen dat vrij kort na de Big Bang er meer materie per kubieke lichtjaar aanwezig was en hierdoor zich razendsnel de 1e superreuzen ontwikkelden, die hooguit een miljoen jaar 'leefden', allemaal poef gingen in een supernova. Doordat er veel meer supernova's waren werd de ster productie van kleinere sterren ook versneld en elke goed gevulde (gas) nevel condenseerde tot een zonnestelsel. Ik zie geen reden waarom sterrenstelsels niet zo groot konden zijn, er was materie zat.

Dat zie je ook weer terug met Quasars, die vindt je alleen maar op meer dan 10 miljard lichtjaar afstand. Meer materie aanwezig, meer materie dat het centrale zwarte gat in een sterrenstelsel in kan stromen, meer 'wrijving' van dit gas rondom dat supermassief zwart gat, enorme hitte en helderheid.

Lijkt me logisch aan te nemen dat kort na de Big Bang er meer materie per kubieke lichtjaar ruimte was dan nu.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Nu online
Snowwie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 01:03:
[...]

Je zou ook kunnen stellen dat vrij kort na de Big Bang er meer materie per kubieke lichtjaar aanwezig was en hierdoor zich razendsnel de 1e superreuzen ontwikkelden, die hooguit een miljoen jaar 'leefden', allemaal poef gingen in een supernova. Doordat er veel meer supernova's waren werd de ster productie van kleinere sterren ook versneld en elke goed gevulde (gas) nevel condenseerde tot een zonnestelsel. Ik zie geen reden waarom sterrenstelsels niet zo groot konden zijn, er was materie zat.

Dat zie je ook weer terug met Quasars, die vindt je alleen maar op meer dan 10 miljard lichtjaar afstand. Meer materie aanwezig, meer materie dat het centrale zwarte gat in een sterrenstelsel in kan stromen, meer 'wrijving' van dit gas rondom dat supermassief zwart gat, enorme hitte en helderheid.

Lijkt me logisch aan te nemen dat kort na de Big Bang er meer materie per kubieke lichtjaar ruimte was dan nu.
Ja, het zou vanalles kunnen zijn. Maar waar is al die extra materie gebleven dan? Daarnaast is er voor zover ik weet een limiet aan hoe snel iets kan groeien - er lijkt bijvoorbeeld een grens aan de hoeveelheid materie dat 'in' een zwart gat kan komen per tijdseenheid. Wat op zijn beurt weer een limiet geeft aan hoe snel/groot een sterrenstelsel kan worden (bijna alle sterrenstelsels hebben een supermassive zwart gat in hun centrum).

Vandaar dat wetenschappers naar vele mogelijke verklaringen kijken, waarbij ze de meest voor de hand liggende (meetfouten bijv.) natuurlijk als eerste doen.
Daarnaast is de moeilijkheid om de 'best model' zodanig aan te passen dat het past met de observaties zonder alle eerdere natuurkunde compleet ongedaan te maken (want het werkt grotendeels). En daarvoor moeten o.a. simulaties gedraaid worden op de supercomputers van de wereld - maar dat kost heel veel geld en ook andere wetenschappers willen zo'n computer gebruiken voor hun simulaties dus zijn er wachtrijen voor gebruik.

Er zijn vele optie die worden onderzocht. Bijvoorbeeld ook een waarbij een zwart gat direct gevormd wordt vanuit een gaswolk, in plaats van via een ster van een minimale grootte te moeten gaan.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
edie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:55:
[...]
Ja, het zou vanalles kunnen zijn. Maar waar is al die extra materie gebleven dan?
Verder verspreid over het groeiende universum en omgezet in energie door fusie naar zwaardere elementen ?
er lijkt bijvoorbeeld een grens aan de hoeveelheid materie dat 'in' een zwart gat kan komen per tijdseenheid
Hangt ook af van hoeveel massa een zwart gat heeft natuurlijk. Meer massa is ook meer kunnen opnemen. Verder geen limiet aan zwarte gaten die samenkomen om op die manier te groeien. Heb je flink veel zwarte gaten bij elkaar dan kunnen die samen gigantisch worden zonder extra materie nodig te hebben.
Wat op zijn beurt weer een limiet geeft aan hoe snel/groot een sterrenstelsel kan worden
Het klopt dat vrijwel alle sterrenstelsels een zwart gat hebben in het midden, maar dat zegt weinig over hoe groot een stelsel kan zijn. Donkere materie houdt een sterrenstelsel bij elkaar en niet dat ene zwarte gat in het midden. Hoe groot het zwarte gat ook is, het komt niet in de buurt van wat nodig is om een sterrenstelsel bij elkaar te houden. Vandaar het verzinnen van donkere materie omdat het zwarte gat vrijwel niets doet. Zelfs een super massief zwart gat zoals de melkweg heeft, heeft niet genoeg massa om materie op 5000 lichtjaar verderop naar zich toe te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 27-12-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
edie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:55:
[...]

er lijkt bijvoorbeeld een grens aan de hoeveelheid materie dat 'in' een zwart gat kan komen per tijdseenheid.
Dat is de Eddington limiet.
Maar er bestaat ook super-Eddingtion accretion waarbij die limiet wordt overschreden, zie mijn eerdere comment wat er samengevat op neer komt dat het idee dat vroege sterrenstelsels te groot zijn, inmiddels is achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Ik ben aan het rondkijken om mijn huidige astrocamera te vervangen voor eentje met een IMX571 sensor. Best ruime keus, maar ook veel verschillende prijzen. Direct via China bestellen lijkt het goedkoopste (€1000 ex. BTW), maar ik heb geen idee wat het importtarief voor een astrocamera is.
Iemand een idee waar een astrocamera onder valt en wat dan de importtarieven zijn? Is het een toebehoren voor een optisch instrument? Is het een toestel voor het opnemen van beelden (voor televisie)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
  • Nu online
PilatuS schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:42:
Het lijkt er op dat donkere energie mogelijk niet bestaat en dat het universum wel steeds groter wordt, maar het niet steeds sneller groter wordt. Dat de expansie steeds sneller en sneller gaat is altijd wel een vreemd iets geweest waardoor donkere energie in het leven is geroepen. Als het klopt wat er nu wordt gedacht dan gaat het dus helemaal niet steeds sneller, maar lijkt het alleen maar zo door het verschil in tijd in een sterrenstelsel en daar buiten.

[...]

https://www.sci.news/astronomy/dark-energy-13531.html

[...]

Ben benieuwd of we nog eens een antwoord krijgen op donkere materie.
Dr Becky heeft in een recente video dit resultaat besproken en zij stelt dat dit onderzoek vol zit met gaten, zoals het cherry-picken van data, het herberekenen van bestaande data en dat vervolgens niet toepassen op de bestaande modellen, etc.

TLDW: Nothing to see here, move along.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
edie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Dr Becky heeft in een recente video dit resultaat besproken en zij stelt dat dit onderzoek vol zit met gaten, zoals het cherry-picken van data, het herberekenen van bestaande data en dat vervolgens niet toepassen op de bestaande modellen, etc.

TLDW: Nothing to see here, move along.
Da's erg jammer. Ik vond het zo'n mooie oplossing voor zo'n raar probleem. Maar als de data niet klopt, dan klopt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nu ook een video van PBS Space Time die tot hetzelfde komt: YouTube: Does Timescapes DISPROVE Dark Energy?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:55
Straks, tussen ongeveer 11:00 en 13:00, is er een gedeeltelijke zonsverduistering te zien:

https://hemel.waarnemen.c...rduistering_20250329.html

Niet super spectaculair, iets minder dan een kwart van de zon bedekt, toch leuk om even naar te gluren. Bescherm wel goed je ogen, niet door een CD of chipszak kijken!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:43
Beste plaatje wat ik ervan kon maken, door twee zonnebrillen, in de lensflares (of reflecties, geen idee) is het goed te zien, de zon zelf is nog steeds een witte vlek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi9WQ8v7Wp1-can5lMxbwPkfp10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omv3Ry6arvZiNZJdu1Oxgum4.jpg?f=fotoalbum_large

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Wij hebben op de sterrenwacht een aantal kijkers (Seestar S50, Coronado PST, Celestron C6 met zonnefilter) neergezet, maar geen evevement aangekondigd. Uiteindelijk 20 bezoekers ofzo, deels toevallige passanten. Was leuk, ook eclipsbrilletjes uitgedeeld. (y)

Nooit door zonnebrillen kijken! Dus NOS had dit niet moeten plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59Dci-rL3GtrLworw_yuTxQiiUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1AGDpRa40k7tmveoMUGJLhn0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met het goedkope 50mm refractortje van mijn kinderen de zon maar even geprojecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9pTbVj-AKdufgRFR5T95W9aT64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YU85jGfW8uJub3XzrLTucu1w.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo1xUCxJ2PVYx1wuYNwD2Y544Q8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppzHsTV5qPRWXi5LFZCR5LkK.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat vonden ze heel interessant om te zien! Er was zelfs nog een zonnevlek te zien, dat was een mooie reden om dat aan de hand van wikipedia uit te leggen :)
Reinier schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:50:
Nooit door zonnebrillen kijken! Dus NOS had dit niet moeten plaatsen:
In een groepschat van mijn kinderen ging rond dat ze door een CDtje moesten kijken. Ook helemaal geen goed advies natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 29-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Leuk! Niet je telescoop smelten he ;)
Die zonnevlek was een leuke bonus, ik kon dat inderdaad ook aan wat mensen uitleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Reinier schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:22:
Leuk! Niet je telescoop smelten he ;)
Die zonnevlek was een leuke bonus, ik kon dat inderdaad ook aan wat mensen uitleggen :)
Het is een klein telescoopje, dat gaat heel goed :)

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste