Remy!!!! schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:16:
[...]
Ondertussen een paar dagen verder en vele uren wezen struinen, en ik ben nu uiteindelijk voor de volgende opties gegaan.
-
Sky-watcher N 130/650 Explorer 130PDS OTA
-
Bresser EQ3-montering
Aangezien ik in de toekomst richting de astrofotografie wil gaan, wil ik eigenlijk direct een telescoop die daarvoor geschikt is, en met deze is het
mogelijk om erg mooie foto’s te maken.
Voor nu heb ik even een tijdelijke simpele montering erbij (die in theorie voor nu voldoende moet zijn), maar ik zal die later dit jaar vervangen voor een (H)EQ5 (of soortgelijke). Aangezien de 130pds (voor een reflector) best wel licht is, heb ik iets meer keuze qua monteringen.
Hopelijk komt het deze week binnen, en krijgen we heldere nachten
Mocht iemand nog tips hebben qua accessoires/oculairs/etc laat het maar weten.
Gisteren was de set binnen, en hadden we gelijk een heldere avond!
Dus ik met volle moed het platte dak op, want in de tuin heb ik (denk ik) iets te veel last van de bomen om ons heen. Nadat alles stond, ging ik door de lens kijken.... En ik zag niets...
Na veel klooien begon ik eindelijk wat te zien! Maar het was de secondary mirror die ik zag (een beetje zoals
dit)...
Ik had al wel redelijk snel door dat het aan de focus lag, maar het lukte mij maar niet om het goed te focussen. Als ik de lens eruit haalde, en een cm of 3 verder eruit had dan de plek waar hij in moet, dan kon ik wel sterren zien.
Gelukkig zat er een verlengstuk bij (het linkerding van
dit plaatje), en toen ik die eenmaal had aangesloten kon ik de sterrenhemel zien.
Vervolgens kwam de zoektocht, waar ga ik naar kijken?... Ik had gehoopt makkelijk te kunnen beginnen met de maan, maar die is de komende dagen helaas niet zichtbaar.
Uiteindelijk heb ik (met veel geluk!) Saturnus kunnen zien, hij kwam iig overeen met wat Stellarium aangaf, en ik kon heel vaag een andere vorm zien dan een normale ronde vorm. Door de bijgeleverde lens is alles helaas enorm klein (28mm, 50.8mm FOV).
Al met al, erg tevreden over m'n eerste avond, direct al veel dingen geleerd, en ook dingen opgemerkt voor verbetering:
- Die avond heb ik direct een andere
lens (4mm, 52mm FOV) besteld, voor €9 zal het vast niet enorm goed zijn, maar dat merken we dan wel weer.
- Gisterenmiddag merkte ik al dat de finder scope erg onhandig is omdat het beeld omgedraaid is, en je er recht in moet kijken. Dus morgen komt er een
nieuwe binnen. En dan moet ik de finder scope ook even goed afstellen. Want gisterenavond waren de finderscope en de telescoop niet op elkaar afgesteld, dus alles wat ik in de finder had gevonden, kon ik via de telescoop niet zien.
- Ik heb geen idee of de telescoop qua collimatie goed is, dus om die reden heb ik daar een
hulpstuk voor besteld.
- En gisteren had ik diverse keren even licht nodig, dus had ik de zaklamp van m'n telefoon gebruikt, maar daardoor duurt het weer enige tijd voordat je ogen aan het donker zijn gewerkt, dus ook maar een
hoofdlamp met rood licht besteld.
- En continu staan was vermoeiender dan ik had verwacht, dus de volgende keer zet ik de mount iets lager, en pak ik een stoel/kruk oid erbij.
Voor nu een mooie ervaring rijker, met nog enorm veel te leren! Maar wel echt tof dat je (ook al was het klein), de planeten kan zien!
Nu nog even doorsparen voor een AM3 met tripod.